Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 177 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59
Jelte,89 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:06:
[...]

Dank, maar op een groot gedeelte lag al gras, en daar ligt nu 2/3/4 cm zand op... de regenbui van gisteravond bleef wel liggen namelijk...

Gewoon met een spade de grond in? en omscheppen?
Bij de boels vertelden ze me dat ik nogal een zwaar apparaat nodig zou zijn a 80 euro... en dat vind ik nogal veel geld voor 30m². ik denk dat het met 2 man, met 2 uurtjes ook wel bekeken is qua omspitten.
Er is verschil tussen frezen, waarbij de grond stukgeslagen en gemengd wordt, en omspitten waarbij je niets mengt maar de laag omdraait.
En wat is duur? Als je het omspitten in je eentje in twee uurtjes doet heb je grote kans op spit.
Wel lekker twee dagen niets doen daarna met een biertje in het zonnetje. ;)
Met de frees is het zeker ook een uur werk.
Extra voordeel is dat je gelijk kalk, mest en kieseriet door je laag kan mengen/werken.

Soms kan je machines een halve dag huren.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Teijgetje schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Er is verschil tussen frezen, waarbij de grond stukgeslagen en gemengd wordt, en omspitten waarbij je niets mengt maar de laag omdraaide.
En wat is duur? Als je het omspitten in je eentje in twee uurtjes doet heb je grote kans op spit.
Wel lekker twee dagen niets doen daarna met een biertje in het zonnetje. ;)
Met de frees is het zeker ook een uur werk.
Extra voordeel is dat je gelijk kalk, mest en kieseriet door je laag kan mengen/werken.

Soms kan je machines een halve dag huren.
Lastig...

Ik loop al bij de fysio ivm overbelasting van de rug, (kantoorbaan he)

Maar goed, aanhangertje regelen, apparaat huren, terugbrengen enz enz, ik ga toch spitten denk ik!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-04 10:02
Jelte,89 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Lastig...

Maar goed, aanhangertje regelen, apparaat huren, terugbrengen enz enz, ik ga toch spitten denk ik!
Gewoon op het gemakkie spitten, zorg ervoor dat je (onder)rug warm blijft en niet ontbloot raakt, daar schuilt wat mij betreft het grootste gevaar van aardewerk.

Na het spitten de boel gladharken en enigszins verdichten door eroverheen te lopen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
DjaRoel schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:33:
[...]

Gewoon op het gemakkie spitten, zorg ervoor dat je (onder)rug warm blijft en niet ontbloot raakt, daar schuilt wat mij betreft het grootste gevaar van aardewerk.

Na het spitten de boel gladharken en enigszins verdichten door eroverheen te lopen.
Je vergeet het belangrijkste, probeer de rug zo recht mogelijk te houden.

@Jelte,89 buikspieroefeningen zijn hiervoor ook aan te raden. Al zou je die van je fysiotherapeut ook wel krijgen. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-04 22:53

rickysedai

Whoop whoop

Gizz schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:19:
(...)

#changemymindaboutgras? :P
Voor mij is het meer de multifunctionaliteit! Heel de tuin betegelen is wat mij betreft sowieso not done, maar soms heb je net wat extra oppervlakte nodig in een (stads)tuin. Grasmat is hier 35 m2 van de ongeveer 150 m2 in totaal. De rest is wel boompjes, borders, plantjes en dergelijke. Maar de grasmat is inderdaad om op te spelen. In de zomer een zwembad erop. Met verjaardagen een extra tafel en stoelen erop. De hond snuffelt wat rond, allerlei insecten en diertjes kruipen rond en als we heel gek doen dan blazen we een luchtbed op en slapen in de open lucht.

Het gras maaien stond me in eerste instantie tegen, maar inmiddels is het een uitdaging geworden om een mooie mat te hebben. En het wekelijkse rondje met de maaier geeft toch wel echt voldoening als de mat er weer netjes bij ligt. Call me crazy, maar inmiddels geniet ik van alles wat groeit, bloeit, zoemt en kruipt in de tuin. Ik word oud denk ik ;)

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb voor onze nieuwbouwwoning ook een heel stuk gazon aan laten leggen (ca 60m2), ziet er mooi uit, weinig onderhoud (wekelijks maaien) en het is makkelijk om achteraf een extra border te plaatsen. Tegels weghalen doe je toch minder snel.
Naast gras ligt er ca 70m2 tegels/vlonders , verdeeld over 3 terrassen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 08:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OrvBSEuZiQ1w1u8XuORudB8V/thumb.jpg

Daarom gras :) En dat is dan ff snel een foto van nu, met mooi weer is het nog veel mooier uiteraard. Ik vind het zelf in ieder geval een mooi zicht, het brengt letterlijk en figuurlijk een zacht gevoel in de tuin. Onze poezen vinden het leuk en het onderhoud valt echt wel mee als je het een beetje bij houdt. Voor waterafvoer ook wel praktisch trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Jelte,89 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:21:
[...]
Lastig...

Ik ga toch spitten denk ik!
Een tuin omspitten met een slechte rug is een dom idee, zelfs op je gemakkie. :X
Nu is dom niet erg, en eigenwijs ook niet, maar bij dom én eigenwijs wordt het vaak wel gevaarlijk. ;) :9

De inspanning, kracht en bewegingen die je continu maakt zijn funest voor je onderrug.
Als je af en toe last hebt van een hernia zou ik het zeker niet doen, ook niet met warmtepleisters of een onderrugbrace.
Spit is alleen maar een beetje beknelde zenuw als je een goede rug hebt, van het continu buigen en kracht zetten.
Hoe je kan omspitten en een rechte rug houden is mij altijd een raadsel gebleven, bij spitten maak je continu dezelfde draaiende krachtinspanning.
En ook bij het "losbuigen" van de grond vergeet je makkelijk dat je door je knieën moet, even je rug buigen is makkelijker.

Een frees huren lijkt me een betere optie.
En dan een die genoeg is voor wat jij nodig hebt.
Ik heb voor dit doel, incidenteel een strook/waterkant of stukje veld kapotfrezen, een simpele gekocht. Zoiets als je bij Boels huurt voor 40 euro per dag (80 per week) die is sterk genoeg voor wat jij nodig hebt en daarmee red je het op je gemakkie in een dag. ;)
Bovendien gooi je die zo achter in de auto.
Toegegeven, in een Suzuki Alto moet je de bank neerklappen of een voorstoel achteruit klappen, maar dat scheelt een kar huren. ;)

Helaas is 30 m² frezen ook iets dat je niet met één hand op je rug en twee vingers in je neus doet, je moet sturen en gasgeven, maar je kan gewoon rechtop blijven staan.
En ook dan blijft het werk want de frees wil vooruit en jij moet hem tegenhouden zodat hij de diepte in graaft ipv een loopje met je neemt. Beetje achterover leunen dus, dat heb je zo door, en is met een overbelaste rug goed te doen.

@Gizz #changemymindaboutgras? :P
Het is moeilijk om iemands mening te veranderen.
De hamvraag is of je incidenteel tuinieren leuk vindt. Gras heeft veel voordelen, zoals al genoemd bv waterafvoer, biodiversiteit, koeler bij hitte etc, maar is een klein beetje werk als je geen golf-green ervan maken wil. (+1 als je hem uit keek. :9~ )
Vroegah, toen ik 17 was en thuis woonde, hadden onze buren ook de hele tuin bestraat.
Echt mooi want hij was architect.
Het grootste voordeel van al die tegels vond ik dat bij temperaturen vanaf een graad of 25-26, de 3 buurmeisjes bij ons in het gras kwamen liggen zonnen. _/-\o_
Lekker koel, vonden zij, en natuurlijk op het heetst van de dag soms met een parasolletje in het gras geprikt.
Of dat nu nog als voordeel gezien mag worden is maar de vraag, voor je het weet zit je in een #metoo-verhaal. :+

Heb je helemaal niets met vingers in de aarde en onthaasten, dan zou ik bij tegels blijven, dan is voegen krabben al te veel werk eigenlijk.
Zoals ook al opgemerkt ga je het vaak leuk vinden je matje zo strak mogelijk te krijgen, en groeit daar je gereedschap in mee, naast een maaier.
Zo heb ik als voorbeeld net een ontmosser/verticuteerhark en een grindhark voor achter onze zitmaaier gekocht, om zo makkelijk mogelijk te doen wat nodig is om optimaal resultaat te krijgen.
De grindhark zorgt er bv ook gelijk voor dat ik geen onkruid meer heb in het grind dat aanslaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 09-05-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-04 09:44
Omspitten met de hand hoeft helemaal geen probleem te zijn. Echter moet je dan wel op een paar dingen letten.
- Probeer zo geen hele klompen om te spitten, steek kleine lichte plakjes af en keer die om.
- Doe het werk niet in 1 dag, probeer het ook niet.
- Stop voordat je last krijgt van 't lichaam.
- (voor nu te laat) Spit de grond om in de winter, dan breek vorst en regen de grond voor je op.
- Maak na het spitten de grond goed nat dan kun je het de volgende dag zo plat stampen (beetje afhankelijk van type grond).

Echter gaat de tijd wel meespelen nu, mei is ideaal om te plaatsen/zaaien. Dus handmatig spitten over langer tijd is gelimiteerd.
Ikzelf heb het spitten ook met de hand gedaan. Klein stukje wel, maar gewoon makkie an.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:22
jsiegmund schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:27:
[Afbeelding]

Daarom gras :) En dat is dan ff snel een foto van nu, met mooi weer is het nog veel mooier uiteraard. Ik vind het zelf in ieder geval een mooi zicht, het brengt letterlijk en figuurlijk een zacht gevoel in de tuin. Onze poezen vinden het leuk en het onderhoud valt echt wel mee als je het een beetje bij houdt. Voor waterafvoer ook wel praktisch trouwens.
Mooie tuin! :) Wat zijn de afmetingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jsiegmund
Neyluzz schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:40:
[...]

Mooie tuin! :) Wat zijn de afmetingen?
Thanks! 9 meter breed en 16 meter diep. Wij wonen niet in de randstad :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Teijgetje schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Een tuin omspitten met een slechte rug is een dom idee, zelfs op je gemakkie. :X
Nu is dom niet erg, en eigenwijs ook niet, maar bij dom én eigenwijs wordt het vaak wel gevaarlijk. ;) :9

De inspanning, kracht en bewegingen die je continu maakt zijn funest voor je onderrug.
Als je af en toe last hebt van een hernia zou ik het zeker niet doen, ook niet met warmtepleisters of een onderrugbrace.
Spit is alleen maar een beetje beknelde zenuw als je een goede rug hebt, van het continu buigen en kracht zetten.
Hoe je kan omspitten en een rechte rug houden is mij altijd een raadsel gebleven, bij spitten maak je continu dezelfde draaiende krachtinspanning.
En ook bij het "losbuigen" van de grond vergeet je makkelijk dat je door je knieën moet, even je rug buigen is makkelijker.

Een frees huren lijkt me een betere optie.
En dan een die genoeg is voor wat jij nodig hebt.
Ik heb voor dit doel, incidenteel een strook/waterkant of stukje veld kapotfrezen, een simpele gekocht. Zoiets als je bij Boels huurt voor 40 euro per dag (80 per week) die is sterk genoeg voor wat jij nodig hebt en daarmee red je het op je gemakkie in een dag. ;)
Bovendien gooi je die zo achter in de auto.
Toegegeven, in een Suzuki Alto moet je de bank neerklappen of een voorstoel achteruit klappen, maar dat scheelt een kar huren. ;)

Helaas is 30 m² frezen ook iets dat je niet met één hand op je rug en twee vingers in je neus doet, je moet sturen en gasgeven, maar je kan gewoon rechtop blijven staan.
En ook dan blijft het werk want de frees wil vooruit en jij moet hem tegenhouden zodat hij de diepte in graaft ipv een loopje met je neemt. Beetje achterover leunen dus, dat heb je zo door, en is met een overbelaste rug goed te doen.
Uiteraard gewoon mee eens, maar ik heb geen hernia, ik zat er alleen dicht tegenaan...
Combinatie van niks gewend zijn, kantoorbaan en verkeerde houding.

Ik heb ook minder last als ik fysiek aan't werk ben t.o.v. mijn kantoorbaan... (kun je nagaan wat erger/beter is voor je rug)

Moet ook eerlijk zeggen dat de pijn (gelukkig) op z'n retour is

Beste man bij de boels vertelde me dat ik minstens dit apparaat moest hebben..

Overigens wel weer wat verder met de palen over het pad, deze moeten staan voor a.s. woensdag want dan komen er al vast wat planten. (blauwe blauwe regen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QSHqOok.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EsRAwsQ.jpg

Overigens had ik dit volgens mij wel wat beter kunnen oplossen, Ik wilde de palen exact net zo breed als het pad, zonder het opsluitbandje, opsluitbandje ligt iets verdiept en dient als stevigheid voor de palen, maar ja...

Palen staan op een plaatje met een aangelaste moer (m16)... paar dingetjes

-20cm draadeind draaien duurt lang...
-Mijn idee is niet doordacht, want het pad loopt af. |:(
-Mijn idee is niet doordacht, want de tegels liggen hoger, dus die moeten er eerst uit... |:(

Ik meet nu met een duimstok/waterpas de exacte maatvoering, en dan boor ik een gat van 18mm (das exact de buitendiameter van M16) voor stevigheid, maar nog wiebelt het wat als ik er tegenaan duw,

Daar nog iemand tips voor? onderling koppelen snap ik, maar dat doe ik liever nog niet.

Revive the guild!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05

Reinier

\o/

Ik had mijn vlondertje een tijdje terug al afgemaakt (rand eromheen mooi in verstek, best lastig aangezien de planken allemaal krom waren).

En de twee bakken van cortenstaal zijn net geleverd. Nu nog niet oranjebruin uiteraard. Ben er wel erg blij mee! Morgen gras eruit en de bakken plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BtWU2xlRfZpdlFECsN3EHSEC/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Jelte,89 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:34:
[...]

Uiteraard gewoon mee eens, maar ik heb geen hernia, ik zat er alleen dicht tegenaan...
Combinatie van niks gewend zijn, kantoorbaan en verkeerde houding.

Ik heb ook minder last als ik fysiek aan't werk ben t.o.v. mijn kantoorbaan... (kun je nagaan wat erger/beter is voor je rug)

Moet ook eerlijk zeggen dat de pijn (gelukkig) op z'n retour is

Beste man bij de boels vertelde me dat ik minstens dit apparaat moest hebben..

Overigens wel weer wat verder met de palen over het pad, deze moeten staan voor a.s. woensdag want dan komen er al vast wat planten. (blauwe blauwe regen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens had ik dit volgens mij wel wat beter kunnen oplossen, Ik wilde de palen exact net zo breed als het pad, zonder het opsluitbandje, opsluitbandje ligt iets verdiept en dient als stevigheid voor de palen, maar ja...

Palen staan op een plaatje met een aangelaste moer (m16)... paar dingetjes

-20cm draadeind draaien duurt lang...
-Mijn idee is niet doordacht, want het pad loopt af. |:(
-Mijn idee is niet doordacht, want de tegels liggen hoger, dus die moeten er eerst uit... |:(

Ik meet nu met een duimstok/waterpas de exacte maatvoering, en dan boor ik een gat van 18mm (das exact de buitendiameter van M16) voor stevigheid, maar nog wiebelt het wat als ik er tegenaan duw,

Daar nog iemand tips voor? onderling koppelen snap ik, maar dat doe ik liever nog niet.
Tsja, je hebt nu een tuin en kun je je rug lekker trainen want je hebt zo te zien genoeg te doen! ;)

Zo'n grondvrees is echt voor het zware werk. En is prima om de boel om te ploegen.

Helaas is je plan helaas inderdaad niet doordacht. Zo'n bandje (zo op het eerste oog een 6/15 of 6/20 bandje. Dat is lang niet stevig genoeg voor die palen. Je had betonnen poeren moeten stellen en daar die palen op schroeven. Zoiets dus, https://www.betondingen.n...incl-hoogteverstelli.html

Overigens mag er nog een trilplaat(je) over je straatwerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Slonzo schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 01:15:
Gras maaien vind ik best een 'dankbaar' werkje.
Werkt een beetje ontspannend/therapeutisch voor mij.
Verstand op 0, beetje mijmeren over vanalles en nogwat.
Aan het eind heb je een mooie, strakke grasmat.
En kan je nagenieten van de geur. Heerlijk :)
Heb ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:45

Emiel1984

Made in NL

Gamebuster schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:12:
[...]
Ik heb een zware onkruidbrander, dat ging wel OK, maar alleen als je 'm echt voluit gooit. Er komen dan echt zulke vlammen vanaf dat ik bang ben iets in de fik te steken en ik heb geen idee wat de verzekering daarvan vindt :+ (en zelfs na branden ligt het onkruid er nog, en moet je het nog steeds weghalen)
Had vorig haar zomer ook zo een 'onkruidverbrander' gekocht voor gebruik bij me vriendin in haar tuin.
Dat was een Elektrische verbrander van de Hornbach. In eerste instantie lijkt het veel minder energie te kosten dan dat je alles uit de grond moet trekken. Voor de 25 euro die ik betaalde leek het in eerste instantie geen slechte investering.

Maar achteraf gezien is het echt waardeloos. Zoals je zelf aangeeft, je moet het eigenlijk daarna nog wel echt weghalen en als het verbrand is, dan wordt het weghalen eigenlijk alleen maar lastiger.
Preventief eens per maand even de tuin in om even met wat handschoenen aan wat tussen de tegels weg te trekken werkt op lange termijn een stuk effectiever. :+

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

pjot1 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:23:
[...]

Tsja, je hebt nu een tuin en kun je je rug lekker trainen want je hebt zo te zien genoeg te doen! ;)

Zo'n grondvrees is echt voor het zware werk. En is prima om de boel om te ploegen.

Helaas is je plan helaas inderdaad niet doordacht. Zo'n bandje (zo op het eerste oog een 6/15 of 6/20 bandje. Dat is lang niet stevig genoeg voor die palen. Je had betonnen poeren moeten stellen en daar die palen op schroeven. Zoiets dus, https://www.betondingen.n...incl-hoogteverstelli.html

Overigens mag er nog een trilplaat(je) over je straatwerk. ;)
Trilplaat kan helaas niet ivm breuk, en je de palen staan wel degelijk op poeren, maar ik wilde het bandje gebruiken voor stabiliteit, de heen en weer zeg maar

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Jelte,89 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:41:
[...]

Trilplaat kan helaas niet ivm breuk, en je de palen staan wel degelijk op poeren, maar ik wilde het bandje gebruiken voor stabiliteit, de heen en weer zeg maar
Even afstrooien met zand en een licht trilplaatje over heen halen. Deze tegels kun je prima trillen. Durf je het echt niet aan aan, dan kan je een houten balk neerleggen en daar met een grote moker met rubberen dop op meppen. Haal je ook de oneffenheden mee weg.

Tuurlijk hoort er een bandje omheen. Dat hoort sowieso om straatwerk.

Ik ben van beroep stratenmaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

pjot1 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:50:
[...]

Even afstrooien met zand en een licht trilplaatje over heen halen. Deze tegels kun je prima trillen. Durf je het echt niet aan aan, dan kan je een houten balk neerleggen en daar met een grote moker met rubberen dop op meppen. Haal je ook de oneffenheden mee weg.

Tuurlijk hoort er een bandje omheen. Dat hoort sowieso om straatwerk.

Ik ben van beroep stratenmaker ;)
Dat met die balk vind ik een goed idee! Ga ik mee aan de slag, dank ;)

We begrijpen elkaar niet met de bandjes volgens mij... Ik heb poeren met een draadeind ingestort, maar met 1 moer wiebelt dat nogal, dus ik dacht dat ik het bandje mooi kon gebruiken om dat te voorkomen, maar dat gaat niet echt, want mn tuin loopt af, en het bandje dus ook.

Ik heb wat ruimte tussen poer en balk, dus dat ga ik opvullen op de een of andere manier om wat meer stabiliteit te creëren...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Jelte,89 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 23:38:
[...]

Dat met die balk vind ik een goed idee! Ga ik mee aan de slag, dank ;)

We begrijpen elkaar niet met de bandjes volgens mij... Ik heb poeren met een draadeind ingestort, maar met 1 moer wiebelt dat nogal, dus ik dacht dat ik het bandje mooi kon gebruiken om dat te voorkomen, maar dat gaat niet echt, want mn tuin loopt af, en het bandje dus ook.

Ik heb wat ruimte tussen poer en balk, dus dat ga ik opvullen op de een of andere manier om wat meer stabiliteit te creëren...
Ooohw okay! Ik had je inderdaad verkeerd begrepen. Ik dacht dat je deze direct op de bandjes had gemonteerd. 8)7

Misschien is locktite een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 22:41
Het is even een long shot, maar wellicht iemand tips ;)

Ik ben aan het kijken voor een liguster in onze voortuin voor het vervangen van de buxus.
Als ik een zoekopdracht bij google invoer dan kom ik genoeg bedrijven tegen die deze planten leveren.

Echter wat ik dan weer vervelend vind is dat je gelijk het dubbele kwijt bent aan vervoerskosten.
Oke die bedrijven doen het ook voor niks, maar daarom wil ik wat in de buurt kijken.

Zelf kom ik uit de regio Bergen op Zoom - Roosendaal ik weet niet of mensen heel toevallig wat goede bedrijven in deze regio kent voor het leveren of zelf halen van een liguster.

Ik zoek voor ongeveer 3,5 meter en niet hoger dan 60/80 cm

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:32

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Liguster heeft toch elke tuin winkel wel op voorraad? Zeker in die maat. En Liguster groeit als een gek, dus iets kleiner is met een paar maandjes opgelost.. Wij snoeien onze ligusterheg 2-3x per jaar om hem in toom te houden...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 19:33
liguster moet je lekker als wortelgoed in het najaar kopen, kost het niks :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 22:41
En dan je net bedenken dat je nog een tegoedbon hebt liggen van een tuincentrum _O-
Ook weer geregeld ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
MdO82 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:09:
Het is even een long shot, maar wellicht iemand tips ;)

Ik ben aan het kijken voor een liguster in onze voortuin voor het vervangen van de buxus.
Als ik een zoekopdracht bij google invoer dan kom ik genoeg bedrijven tegen die deze planten leveren.

Echter wat ik dan weer vervelend vind is dat je gelijk het dubbele kwijt bent aan vervoerskosten.
Oke die bedrijven doen het ook voor niks, maar daarom wil ik wat in de buurt kijken.

Zelf kom ik uit de regio Bergen op Zoom - Roosendaal ik weet niet of mensen heel toevallig wat goede bedrijven in deze regio kent voor het leveren of zelf halen van een liguster.

Ik zoek voor ongeveer 3,5 meter en niet hoger dan 60/80 cm
Je kunt het vast dichterbij ook krijgen, maar anders kun je sowieso terecht bij de Bosrand in Rijsbergen. Komt het meeste groen in onze tuin ook vandaan, groot assortiment dus al het normale spul hebben ze sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
prein2 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:39:
Wij snoeien onze ligusterheg 2-3x per jaar om hem in toom te houden...
Hier hetzelfde, 1x vroeg en 2x na de bloei. De bloesem ruikt zalig namelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Laatst vroeg ik hier al iets over een border maken in onze volledig betegelde tuin. Dat heb ik dit weekend gedaan. Ik heb er wat tegels uitgehaald, toen de border gemaakt en op maat geslepen met een 230mm slijptol, toen heb ik de bestrating opnieuw laten aansluiten. Eerste keer dat ik zoiets deed, ben zelf erg tevreden over het resultaat. Waarschijnlijk binnenkort nog een border maken aan de andere kant van de tuin.

Dit was de tuin voor de aanpassing (foto's zijn gemaakt toen de oude bewoners er nog in zaten, dus niet onze spullen):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cYS4BwD/1k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s5rvv28/2k.jpg

Border gemaakt en bestrating aan laten sluiten, nog voordat deze gevuld was. Ik heb een gronddoek gebruikt zodat er niet allemaal zand/modder langs de schutting naar de buren gaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mzkT05b/3k.jpg

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bJksY64/4k.jpg

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
miicker schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:10:
Laatst vroeg ik hier al iets over een border maken in onze volledig betegelde tuin. Dat heb ik dit weekend gedaan. Ik heb er wat tegels uitgehaald, toen de border gemaakt en op maat geslepen met een 230mm slijptol, toen heb ik de bestrating opnieuw laten aansluiten. Eerste keer dat ik zoiets deed, ben zelf erg tevreden over het resultaat. Waarschijnlijk binnenkort nog een border maken aan de andere kant van de tuin.

Dit was de tuin voor de aanpassing (foto's zijn gemaakt toen de oude bewoners er nog in zaten, dus niet onze spullen):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Border gemaakt en bestrating aan laten sluiten, nog voordat deze gevuld was. Ik heb een gronddoek gebruikt zodat er niet allemaal zand/modder langs de schutting naar de buren gaat:
[Afbeelding]

En het eindresultaat:
[Afbeelding]
Je lijkt het allemaal netjes gedaan te hebben. Wat voor bed/funderinkje heb je gemaakt?

Als ik het zo zie dan denk ik: "die heeft door hoe het netjes moet; ruimte zat om nog meer borders en groene plekken in de tuin te maken" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
miicker schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eindresultaat:
[Afbeelding]
Keurig! Zelfs met een strekse laag, zoals het hoort! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
BFmango schreef op zondag 12 mei 2019 @ 18:15:
[...]
Je lijkt het allemaal netjes gedaan te hebben. Wat voor bed/funderinkje heb je gemaakt?

Als ik het zo zie dan denk ik: "die heeft door hoe het netjes moet; ruimte zat om nog meer borders en groene plekken in de tuin te maken" :)
Thanks, ben er erg blij mee :)
Heb eigenlijk geen speciale fundering gebruikt. Zand goed samengedrukt/aangestampt en vervolgens glad gestreken. Bij het plaatsen heb ik alle stenen verlijmd, maar inderdaad wel een gevaar dat het wat gaat wegzakken, maar ben er eerlijk gezegd niet heel bang voor.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:04

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@DjaRoel @Hmmbob @Slonzo @Frogy @rickysedai @Sport_Life @Teijgetje (en iedereen die ik nu per ongeluk vergeet): bedankt voor jullie reacties op mijn grasvraag :) Ik begrijp het nu echt iets beter en ik kan mij goed voorstellen dat bij grote aantrekkelijk is om een gazon te hebben. Qua onderhoud is het minder intensief dan ik dacht, daarnaast kost gras vrij weinig.

Zelf dit weekend ook weer in de tuin bezig geweest. En nee, ondanks alle positieve grasreacties heb ik geen gazon gemaakt :P

Wat dan wel: het systeem voor ondergrondse bewatering in de voortuin is aangelegd! De spullen had ik al een tijdje liggen, maar het was er nog niet van gekomen. Gisteren toch maar even de handen uit de mouwen gestoken, voordat alle bodembedekkers met hun wortelstokken kriskras door de tuin zouden lopen.

Kleine voortuin, dus samen met m'n vriendin was het in 2,5 uur voor elkaar.

Gebruikte materialen:
Rainbird XFS slang. Via amazon.de het goedkoopst.
T-stukken van witway.nl. Het kan ook met oversteekfittingen, maar deze klemkoppelingen geven net meer zekerheid.

In de achtertuin werkt deze combinatie van slang en koppelingen al 2 jaar perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l4RItGbWuuMRhUVg58vaMkOt/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ghttM0UQQDRbT2CinxZmelvg/medium.jpg
Eerst de ringleiding gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7yyGAVo0N7ZheMgLgc53dg6W/medium.jpg
Elke 45cm een t-stuk ertussen met slang die dwars door de tuin naar de andere kant weer aansluit op de ringleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SkbOfjR39ZvzikF7CZ8dmvQQ/medium.jpg
Rondom de den wat extra omleidingen. Daarnaast een stukje druppelslang dat recht omhoog zal blijven steken. Dit is het punt waar lucht kan ontsnappen en waar het systeem doorgespoeld kan worden. Voor het ontluchten zijn ook speciale ventielen beschikbaar, maar bij een kleine tuin werkt dit ook prima.

Alles is nu weer bedekt met aarde, op de t-stukken na. Eerst gaan we druk op het systeem zetten en kijken of ergens iets lekt. Er is alleen een probleem... er is nu helemaal geen wateraansluiting in de voortuin :P In deze post is te zien hoe ik dat op ga lossen: Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Uiteindelijk wordt dit, net als de achtertuin, op afstand bestuurbaar. Ook automatische bewatering is mogelijk door de toepassing van vochtsensoren in de grond.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Ik wil graag een waterornamentje in de tuin met bewegend water. Ik heb wel verlichting in de tuin waar ik de pomp op kan aansluiten. maar geen permanente stroom. Wat zijn jullie ervaringen met Vijverpompen op solar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 14:12
Gizz schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:19:
Alles is nu weer bedekt met aarde, op de t-stukken na. Eerst gaan we druk op het systeem zetten en kijken of ergens iets lekt. Er is alleen een probleem... er is nu helemaal geen wateraansluiting in de voortuin :P In deze post is te zien hoe ik dat op ga lossen: Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Uiteindelijk wordt dit, net als de achtertuin, op afstand bestuurbaar. Ook automatische bewatering is mogelijk door de toepassing van vochtsensoren in de grond.
Ik ga dit ook doen, dus ben blij met jouw stukje. Iemand anders had al iets soortgelijks geplaatst. Denk er wel aan dat je geen 230V in je kruipruimte mag gebruiken. Daarom kun je misschien beter voor een 12V of 24V variant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Frogy schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:31:
Ik wil graag een waterornamentje in de tuin met bewegend water. Ik heb wel verlichting in de tuin waar ik de pomp op kan aansluiten. maar geen permanente stroom. Wat zijn jullie ervaringen met Vijverpompen op solar?
Een vijverpomp heeft aardig wat vermogen nodig, gaat lastig worden met zonne-energie. Je ziet het al met verlichting, 16 uur opladen en je mag blij zijn met 6 uur licht.
Dus je moet dan een duurder exemplaar aanschaffen met aardig groot paneel, dan is het goedkoper om een stroomkabel te trekken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dennis schreef op maandag 13 mei 2019 @ 11:33:
[...]
Denk er wel aan dat je geen 230V in je kruipruimte mag gebruiken. Daarom kun je misschien beter voor een 12V of 24V variant gaan.
De magneetklep komt bij mij in de trapkast, naast de vriezer en andere apparatuur. Ik had nu gekozen voor 230v omdat het weer een onderdeel scheelt, maar wellicht is het voor mijn eigen gemoedsrust sowieso fijn om met 12 of 24 volt te werken :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-04 22:53

rickysedai

Whoop whoop

Gizz schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:19:
(…)
Eerst gaan we druk op het systeem zetten en kijken of ergens iets lekt.
Eh.... Het idee van een druppelslang is toch dat hij over de hele lengte lekt, of mis ik iets? ;)

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

Wellicht een gek vraagje: ik heb in de voortuin een boompje (zo'n tuinbonsai ding), die staat nu op een 'bergje/heuveltje', welke dan afloopt, een soort terp zeg maar. Gewoon voor de mooi en de boom wat prominent op te stellen (heb ff geen foto bij de hand)
Nu wil ik grind/split plaatsen om dit heuveltje, wil eerst een (anti-)worteldoek leggen. Mijn logische gedachte is dat dit niet gaat werken en het grind dus van het doek naar de onderkant van het heuveltje afglijdt.
Klopt dit? Zo ja, zijn er manier om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
RUFFNECK schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:42:
Wellicht een gek vraagje: ik heb in de voortuin een boompje (zo'n tuinbonsai ding), die staat nu op een 'bergje/heuveltje', welke dan afloopt, een soort terp zeg maar. Gewoon voor de mooi en de boom wat prominent op te stellen (heb ff geen foto bij de hand)
Nu wil ik grind/split plaatsen om dit heuveltje, wil eerst een (anti-)worteldoek leggen. Mijn logische gedachte is dat dit niet gaat werken en het grind dus van het doek naar de onderkant van het heuveltje afglijdt.
Klopt dit? Zo ja, zijn er manier om dit te voorkomen?
Een grindmat op de worteldoek plaatsen waar je het grind in stort? Je zal een beetje moeten freubelen / op maat snijden omdat het een conische vorm is, maar dat maakt niet uit toch? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rickysedai schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:13:
[...]

Eh.... Het idee van een druppelslang is toch dat hij over de hele lengte lekt, of mis ik iets? ;)
De rest van de slang is natuurlijk rijkelijk voorzien van duct tape :+

Iets serieuzer: op zich is een lekkend t-stuk niet het einde van de wereld, alleen zijn de membranen in de druppelslang afgesteld op 2,3 liter per uur. Een lek bij de aansluitingen kan veel meer zijn / worden dan dat, niet handig dus.

Over het algemeen komt het wel goed, in de achtertuin zal ik ongeveer 50 t-stukken gebruikt hebben waarvan er eentje een beetje lekte doordat ik zelf de slang niet recht had afgesneden. Ik verwacht geen enkel probleem in de voortuin vanwege het kleine aantal koppelingen en doordat ik vanuit ervaring beter weet waar ik op moet letten. Maar better be safe than sorry en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Tehh schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:59:
[...]

Een grindmat op de worteldoek plaatsen waar je het grind in stort? Je zal een beetje moeten freubelen / op maat snijden omdat het een conische vorm is, maar dat maakt niet uit toch? ;-)
Daar dacht ik ook aan, is te proberen, maar volgens mij is zo'n grindmat niet heel erg flexibel? Dus idd wat 'freubelen', maar ook wel zonde als het niet lukt (ok zo duur zijn ze ook niet...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RUFFNECK schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Daar dacht ik ook aan, is te proberen, maar volgens mij is zo'n grindmat niet heel erg flexibel? Dus idd wat 'freubelen', maar ook wel zonde als het niet lukt (ok zo duur zijn ze ook niet...).
Nee, het is juist bedoelt om met de auto over te rijden. Als je matten gebruikt heb je geen doek nodig. Deze zit onder de mat.

Anti worteldoek slaat nergens op. Wortels groeien er gewoon door. Net als onkruid, dat komt van boven, nooit van onder...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Het begint steeds meer op het SketchUp-ontwerp te lijken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ucL1aRxhNOP7PfKYAcw5t4yf/full.jpg

Nu alleen nog 60 meter betonbanden stellen. En de tweede borderbak plaatsen. En vullen, en een nieuw gazon aanleggen. En al het sraatwerk (laten) doen. En de speelhoek aanpakken. En beplanting uitzoeken. Enz. enz. enz :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
@RUFFNECK

Grindmatten houden wel je grind vast maar zijn imo meer om over te rijden zonder sporen.
Zolang je geen piramide bouwt blijft grind echt wel op worteldoek liggen, het zijn geen knikkers. Ik neem aan dat je ook een randje zet zodat je een rozet houdt en het grind niet weg kan lopen.
Voordeel van geen grindmat is dat je onkruid los kan harken. Bij matten moet je het er voorzichtig uit trekken, aanwaaiend straatgras en onkruid hou je toch.

Hier hebben we geen grindmatten en was alle grind aardig vast gereden, het voelde veelal aan alsof je over gewassen grindtegels liep.
Onkruid wortelt desalniettemin niet diep, met beleid trok je dat met wortel en al er tussen uit. Bij grote graspollen even de steentjes los schudden en klaar.
Behalve dat 400 m² op je knietjes voorzichtig plukkend en trekkend niet iets is waar je blij van wordt. :X
Dus komt dat achteraan het lijstje werkzaamheden, giffen is geen optie, waardoor de parkeerplaats langzaam in een grasveld veranderde.... :X

Ik was dan ook al een tijdje opzoek naar iets snellers, een grindhark voor achter de maaitractor leek me wel wat.
Een beetje knappe kost helaas al snel 300-350 euro en dat was me net te veel om te proberen. Zelfs veren om zelf iets te maken kwamen los al snel op 175 euro en was dus ook niet echt goedkoper.
Deze week op marktplaats voor 120 euro een ontmosser/verticuteerhark van 100cm breed (nieuw 90 euro) en een grindhark gevonden.
De verticuteerhark kon, na de pengaten opgeboord te hebben naar 20 mm, gebruikt en werkt naar verwachting.
Beetje rondjes rijden kriskras en alle troep was uit het gazon, duidelijk een stuk relaxter dan met een 50cm motor-verticuteerder rondlopen. Het mos had ik eerder al aangepakt met een mosdoder.
Resultaat: een knollenveldje zoveel lege (ex-mos) gaten heb ik nu, maar klaar om het vlak te trekken en bij te zaaien. _/-\o_

Het ging me dus eigenlijk om de grindhark, die had 25 zware veren op een 120cm breed zwaar frame.
Omdat daar twee armen aan zaten om hem achter een trekker te hangen, en niet achter een zitmaaier, zat daar wat werk aan.
Na wat knip, plak en afkijkwerk gisteren, was hij vanavond, nadat de hoogteverstelbeugel klaar was, klaar voor een testrit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/POxq4v6mctPSd5fM6zf3tzeT/thumb.jpg

Plotseling is onkruid verwijderen tussen het grind leuk.
Het resultaat overtreft alle verwachtingen. :Y :Y
Je toert een beetje in het zonnetje en de hark haalt echt alles los, onkruid komt met wortel en al naar boven en hoef je alleen maar op te rapen. _/-\o_ _/-\o_
En zodra het grasveld weer in een grindveld veranderd is kan klein onkruid blijven liggen om te vergaan bij een tweewekelijkse rondrit. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Veel gewicht hoeft er niet op, bij twee stenen was de grip van de kam al zo groot dat mijn achterwielen soms slipten in het nu rulle grind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5tfoa0UzmrcOllhnECV4SFQv/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EtWFBup4GeYOxtHVVR0EEr5g/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4DJ23jUPvYBtSkbJU3thhKtH/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7sHHBGjZdwIYDsOi7p1X4rlu/thumb.jpg

In een half uur gedaan waar ik normaal twee dagen mee bezig ben, gelijk van gewassen grind naar een knarsend zacht pad, en een motiefje op de koop toe terwijl het vuil naar onderen zakt. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Alle graspollen op de foto`s liggen los voor het oprapen.
Beste koop ooit. ;)

Nu een beetje fijntunen, slijpen en schilderen. De hoogte/hoekverstelling moet nog geboord (al zoekt hij nu zelf de optimale grip), de beugel afgesteld zodat de wielen vanzelf omhoog blijven (beton in de steel van het handvat) en zij-geleidewieltjes zodat ik langs muren kan rijden zonder deze te beschadigen.
En motiefjes verzinnen natuurlijk, dat wordt natuurlijk Japanse grind-kunst. :9~
Achteraf was het die 350 euro ook waard geweest, zij het dat ik nu voor 100 euro een twee keer zo sterke heb als die van Bumac.
Wat een gemak.

De grasrol die ik aangepast had heb ik deze week trouwens stukgetrokken. Na 75 km hobbelen waren de (als enige) hergebruikte stalen Chinese buis-armen materiaalmoe en scheurden doormidden. :X
Dat worden nu massieve armen van rond staf 25 mm.
Zo blijf je bezig. ;)

.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik ben dit weekend aan de slag geweest met een sloophamer en kan rapporteredn dat het mysterie van de betonlaag onder mijn terras is opgelost. Ik lijk te maken te hebben met een driedubbel terras. De onderste laag waren van die kleine rode baksteentjes die op hun kant gelegd waren. Vielen zo'n beetje van ellende uit elkaar bij het verwijderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hxy14vUupHvuIOCXOFAvuoRR/medium.jpg

Daarbovenop zat dan een tweede terras, het betonnen terras waar ik eerder over postte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uDIEfpSN7UclJLu5AtdA5kao/medium.jpg

Nadat alle ellende was verwijderd ben ik begonnen met het maken en vullen van de border:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4HeJL8vE5KjWvvFev8hGyr0s/medium.jpg

Ik had natuurlijk lang niet genoeg aarde - dat kreeg ik niet in een keer mee - en het milieuplein was natuurlijk ook al dicht, dus de puinzakken staan nog gewoon in de tuin gevuld met alle ellende die er uit de grond kwam. Ik hoop komend weekend het puin weg te brengen en de border helemaal af te maken, zodat de plantjes de grond in kunnen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 19:22
cyberstalker schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:56:
Ik ben dit weekend aan de slag geweest met een sloophamer en kan rapporteredn dat het mysterie van de betonlaag onder mijn terras is opgelost. Ik lijk te maken te hebben met een driedubbel terras. De onderste laag waren van die kleine rode baksteentjes die op hun kant gelegd waren. Vielen zo'n beetje van ellende uit elkaar bij het verwijderen:

[Afbeelding]

Daarbovenop zat dan een tweede terras, het betonnen terras waar ik eerder over postte:

[Afbeelding]

Nadat alle ellende was verwijderd ben ik begonnen met het maken en vullen van de border:

[Afbeelding]

Ik had natuurlijk lang niet genoeg aarde - dat kreeg ik niet in een keer mee - en het milieuplein was natuurlijk ook al dicht, dus de puinzakken staan nog gewoon in de tuin gevuld met alle ellende die er uit de grond kwam. Ik hoop komend weekend het puin weg te brengen en de border helemaal af te maken, zodat de plantjes de grond in kunnen.
Heb je de grond 'gewoon' tegen de planken aan gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

BP14 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:07:
[...]

Heb je de grond 'gewoon' tegen de planken aan gegooid?
Je bedoelt of er nog iets tussen zit? De grond zit inderdaad zo tegen de planken aan.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 19:22
cyberstalker schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:29:
[...]
Je bedoelt of er nog iets tussen zit? De grond zit inderdaad zo tegen de planken aan.
Ben je niet bang dat dit gaat rotten? Lijkt me wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Spoelt die grond dan niet naar de buren? Ik had er op zijn minst worteldoek tussen gedaan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Gisteravond de tuin klaar gemaakt voor de planten (de border en strook links) Deze komen ze morgen brengen... e.e.a. aan de creative hand van het tuincentrum, hoewel ik het allemaal wel mooi vind, heb ik niet echt verstand van tuinieren en de behorende (latijnse) namen. (Heb toevallig onthouden dat in de border iets van kleine hortensia komt en wat kattenstaart, ow ja, en een blauwe blauwe regen over de achterste paal)

Onze wens was veel groen (in de winter) en het 'hele jaar' bloei, dus dat je het hele jaar iets te kijken hebt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X1TAHdm.jpg

Ook heb ik gisteravond het zandbakje voor de kids afgemaakt... Er moest van moeders perse een zandbak terugkomen maar ik vind dat altijd zo zielig staan, zo'n vergeelde gele schelp in een (mooie) tuin, dus zelf maar aan de knutsel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iSXEWLn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E0UiWzE.jpg

Toch rare wezens die vrouwen...

2 avondjes werk, zandbakje klaar... Reactie vrouw: helemaal lyrisch, *O*
Schuurtje bouwen, 1 jaar prefab, 1 jaar bouwen, schuurtje klaar. reactie vrouw: Mwoah, leuk...

8)7 8)7 :?

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:19
Dit
BP14 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:30:
[...]

Ben je niet bang dat dit gaat rotten? Lijkt me wel namelijk.
En dit
zonoskar schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:54:
Spoelt die grond dan niet naar de buren? Ik had er op zijn minst worteldoek tussen gedaan.
Ik zou er echt wat tussen maken, want dat geïmpregneerde tuinhout gaat binnen no-time rotten als het nat blijft na een regenbuitje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Jelte,89 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:02:
hoewel ik het allemaal wel mooi vind, heb ik niet echt verstand van tuinieren en de behorende (latijnse) namen.

ow ja, en een blauwe blauwe regen over de achterste paal
Je weet dat die heel giftig is? Ik weet niet of je kinderen snappen dat ze daar absoluut niet aan mogen zitten of de "boontjes" mogen eten?

Hier nog een lijstje met (giftige) planten die je met kleine kinderen liever niet in je tuin hebt.
Misschien iets om bij stil te staan.

Vandaag in een paar uur de parkeerplaats grotendeels onkruidvrij gekregen met de grindhark.
Eerst als test met de grashark het onkruid op hoopjes geharkt om het af te voeren.
Na een andere test bleek het stukken makkelijker alles voortaan gelijk te veranderen in tumbleweed……..met de bladblazer lag alles zo in een hoek op een hoop. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inmiddels hebben twee kennissen die ook niet van giffen houden al foto`s gemaakt en gaan ook op zoek of zoiets maken. Snel schoon grind, zonder gif, is wel een dingetje hier in de omgeving begrijp ik al. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Teijgetje schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:30:
[...]

Je weet dat die heel giftig is? Ik weet niet of je kinderen snappen dat ze daar absoluut niet aan mogen zitten of de "boontjes" mogen eten?

Hier nog een lijstje met (giftige) planten die je met kleine kinderen liever niet in je tuin hebt.
Misschien iets om bij stil te staan.

Vandaag in een paar uur de parkeerplaats grotendeels onkruidvrij gekregen met de grindhark.
Eerst als test met de grashark het onkruid op hoopjes geharkt om het af te voeren.
Na een andere test bleek het stukken makkelijker alles voortaan gelijk te veranderen in tumbleweed……..met de bladblazer lag alles zo in een hoek op een hoop. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Inmiddels hebben twee kennissen die ook niet van giffen houden al foto`s gemaakt en gaan ook op zoek of zoiets maken. Snel schoon grind, zonder gif, is wel een dingetje hier in de omgeving begrijp ik al. :)
Wist ik niet inderdaad, we hebben het geluk dat ze beiden niets in hun mond stoppen... maar ga er zeker op letten! Misschien is een gaasje eromheen tot 1/1.5m geen gek idee!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Jelte,89 Hangt die regengoot nou nog niet?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Vanavond @zonoskar...

Ik heb daar eigenlijk geen zin aan, want de beugels moeten gespaard worden in de onderste (dubbele) panlat... een paar pannen zijn geschroefd, je kunt ze niet omhoog schuiven, de deklijsten zitten al vast, Allemaal moeilijk enzo... :P

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-04 09:55
Onze overkapping is bijna klaar en ben tot zo ver erg tevreden. Ook een mooie partij stenen gevonden voor een prikkie. We willen later alles eens opnieuw bestraten. We zijn nu ook bezig de bestaande borders wat uit te breiden omdat er nu wel meer is bestraat.

Afbeeldingslocatie: https://i172.photobucket.com/albums/w6/DiDoekoe/Tuin/overkapping.jpg

Twee zaken waar ik nog niet uit ben:

- Met wat voor olie kan ik de kleur van het hout zo (goed mogelijk) behouden?
- en heeft er iemand ervaring met kastanjehouten palen als afscherming? Dat lijkt ons wel mooi omdat we weinig inkijk hebben (lange tuin van de achter buren) en zo dus niet tegen een muur van hout aan kijken.

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-04 09:21
Mijn tuinplan is een stapje verder.

- Betaalbare en meedenkende hovenier gevonden
- Hoog over idee / ontwerp gemaakt. Moet in sketchup dit weekend
- Aantal taken v mezelf genoteerd om de kosten wat te drukken

Een van die taken is de betontegels omdraaien. Ze liggen nu op het terras tegen het huis aan en we worden er gek van. Echter aangezien we over een paar jaar willen uitbouwen prima om ze nu om te draaien. De hovenier zei dat dit nog oude betontegels zijn, lekker dik.... en zwaar.. 32kg?

Het terras ligt er nu behoorlijk strak en recht is. Langs de randen wel gevuld met cement/beton. Dus iets van breken en kans op gebroken tegels is er wel.
Anyway nog tips waar ik op moet letten bij het omdraaien? Ik heb 0,0 bestrating ervaring..

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Dwersbongel schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 16:12:
Onze overkapping is bijna klaar en ben tot zo ver erg tevreden. Ook een mooie partij stenen gevonden voor een prikkie. We willen later alles eens opnieuw bestraten. We zijn nu ook bezig de bestaande borders wat uit te breiden omdat er nu wel meer is bestraat.

[Afbeelding]

- en heeft er iemand ervaring met kastanjehouten palen als afscherming? Dat lijkt ons wel mooi omdat we weinig inkijk hebben (lange tuin van de achter buren) en zo dus niet tegen een muur van hout aan kijken.
Dit zou moeten werken, hierin zit een UV beschermer... HK-Lazuur
U vraagt wij draaien :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QI8xw0E.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte,89 op 16-05-2019 09:20 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dzine schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:44:
De hovenier zei dat dit nog oude betontegels zijn, lekker dik.... en zwaar.. 32kg?

Het terras ligt er nu behoorlijk strak en recht is. Langs de randen wel gevuld met cement/beton. Dus iets van breken en kans op gebroken tegels is er wel.
Anyway nog tips waar ik op moet letten bij het omdraaien? Ik heb 0,0 bestrating ervaring..
Waarom wil je ze omdraaien? Ipv een facet met de scherpe kant naar boven? en of die kant mooier is?
Is schoonmaken en een betonverf in kleur geen optie, zelfs motiefjes tamponeer je er zo op met een malletje?
Scheelt veel werk en je rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Teijgetje schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 09:29:
[...]
Waarom wil je ze omdraaien? Ipv een facet met de scherpe kant naar boven? en of die kant mooier is?
Is schoonmaken en een betonverf in kleur geen optie, zelfs motiefjes tamponeer je er zo op met een malletje?
Scheelt veel werk en je rug.
We willen af van het grindprofiel. Het zorgt v veel herrie en ziet er niet uit. Liever de gladde onderkant.. Betonlook maar dan geen look :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

- Met wat voor olie kan ik de kleur van het hout zo (goed mogelijk) behouden?.
Moet het een olie zijn? Blanke lak of beits liever niet?

Los van je antwoord: voor de tuin ben ik erg tevreden met spullen van Jotun. Noors merk en in Noorwegen weten ze wel raad met hout in weer in wind. Ik heb zelf mijn schutting knalrood geverfd met Jotun Demidekk en na 2 jaar ziet dat er perfect uit. Geen verkleuringen, niks beschadigd, nog net zo mooi als de eerste dag. Het hout kan ook blijven ademen.

Jotun heeft ook olie en andere kleurloze producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dzine schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:44:
Mijn tuinplan is een stapje verder.

- Betaalbare en meedenkende hovenier gevonden
- Hoog over idee / ontwerp gemaakt. Moet in sketchup dit weekend
- Aantal taken v mezelf genoteerd om de kosten wat te drukken

Een van die taken is de betontegels omdraaien. Ze liggen nu op het terras tegen het huis aan en we worden er gek van. Echter aangezien we over een paar jaar willen uitbouwen prima om ze nu om te draaien. De hovenier zei dat dit nog oude betontegels zijn, lekker dik.... en zwaar.. 32kg?

Het zijn dus grindtegels? Lekker dik en zwaar zijn deze altijd.... Je hebt ze in verschillende diktes, 5cm, 6cm, 7cm en 8cm.

In principe kan je bestratingsmaterialen niet op z'n kop straten. De onderkant is vaak net iets groter dan de bovenkant. Dit is voor het (ver)zakken van de bestrating. Mocht het straatwerk zakken dan schieten de blussen eraf als deze op z'n kop gestraat is. Nu zal dat bij een terras wel meevallen maar voor een oprit bijvoorbeeld zou ik daar wel 2 keer over nadenken. Ik heb ze vaak genoeg op z'n kop gestraat en nooit een klacht gehad.

Voor het mooiste resultaat kan je tegels het beste onder de hamer straten. Helaas is dat een stuk arbeidsintensiever en zwaarder dan gewoon vleien. Vaak zit er toch een beetje maatverschil in waardoor je het me vleien niet superstrak krijgt en door het gewicht van de tegels tril je de oneffenheden niet meer weg. Het makkelijkst is om voor elke laag een draad op maat en hoogte te stellen en dan de tegels er stuk voor stuk erin te slaan.

Grindtegels zijn nog wel nieuw te verkrijgen en voor tweedehands kan je nog wel op marktplaats kijken, genoeg gratis af te halen.

Niet elke grindtegel is aan de onderkant even mooi. Misschien is het handig om op verschillende plekken er een tegel uit te halen om te kijken of deze wel mooi zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Dzine

Ik denk dat je het je te makkelijk voorstelt, "even omdraaien".
Wat Pjotr ook zegt.
Wanneer je niet echt vlak bestraat krijg je scherpe uitstekende kanten waar je je blote voet lelijk aan open kan halen.
Als je vlak wil zou ik kijken op MP voor bv gratis gewone vlakke beton met een facetkant. Ook als die een beetje scheef liggen kun je met blote voeten (kinderknietjes?) er weinig aan openhalen.
Die kan je vleien op een net zandbed, een tilhulpje is makkelijk om je bed netjes te houden, en je handen en rug heel. Misschien is dit wat?.

En dan zet je deze gewassen grind op Marktplaats, even opstapelen in een hoek of ze zelf er gratis uit laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Bedankt voor de tips of eigenlijk waarschuwingen :).
De tegels zijn 6cm dik dus zeker niet licht.. Genoeg om over na te denken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Een paar weken geleden had ik Douglas hout besteld voor een aantal projecten. Waaronder moestuintafels voor op het dakterras.

Na lang plannen ben ik self-watering wicking bed s tegengekomen
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0063/5972/files/632ca004-812a-40dd-88f8-154c1c6b9b32_large.jpg

Aangezien mijn eerdere pogingen op een balkon vaak mislukten vanwege droogte, leek me dit wel een leuke oplossing. Dus heb ik mijn ontwerp aangepast om zelfwaterende bakken te maken. Gelukkig had ik net genoeg materiaal om dat te doen.

Ipv 20cm hoog zijn deze bakken 40cm hoog. Waarvan 10cm voor het waterreservoir en 25cm voor het grond. Ze zijn ook wat korter geworden dan gepland (moet ergens hout vandaan halen..)

Dit is het bouwproces:
Hout gezaagd en een paar dagen in de zon verder zitten acclimatiseren (kromtrekken)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NLJMVzZ/IMG-4386.jpg

Onderstel is veel steviger gemaakt dan oorspronkelijk gepland. Er moet immers een flink groter gewicht ondersteund worden. De bodem rust nu op de balken. In plaats van de standaard "hangen aan de poten"
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X7HdDLq/IMG-4400.jpg

Met pocket holes kunnen stevige verbindingen gemaakt worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xCxnxyp/IMG-4397.jpg

De steigerhouten planken zijn ook met pocketholes aan elkaar verbonden.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XSN59QL/IMG-4402.jpg

Een drain op 12,5cm hoogte. Netto kan er 10-11cm water in het reservoir blijven.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g6Vm466/IMG-4412.jpg

Vijverfolie gekocht en deze losjes (zodat er nergens spanning op komt) de bakken laten bedekken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nb5jtxk/IMG-4415.jpg

Lektest:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SvCNXJ1/IMG-4419.jpg

Nog steeds lektest en een oude plantenrek repurposed als klimrek.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rcx1kmJ/IMG-4424.jpg

Van een ander (abandonned) project had ik nog wat pvc pijpen over, dus die heb ik gebruikt in de bakken als watertoevoer. Tevens waterbuffer.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Lvn81t4/IMG-4482.jpg

Volgens de sites zal 7mm grind het beste werken., dus 5-8mm grind gekocht als wicking material
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jg8jgnD/IMG-4488.jpg

Het wicking effect van het grind vind ik tegenvallen. Maar daar had ik al rekening mee gehouden. Het grind is dan ook ingepakt in worteldoek. Daarna heb ik nog eens aquariumfilterwatten van bodem naar boven geleid. Dit zal het wicking effect versterken hoop ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5v5CdCM/IMG-4493.jpg

Helemaal ingepakt kan je zien dat er natte plekken zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NyyKxMs/IMG-4492.jpg
Het worteldoek heeft weinig effect trouwens.... Misschien had ik gewoven worteldoek moeten gebruiken...

Dure moestuingrond besteld en gebruikt. Naja... relatief... pokon is ook duur, maar die geeft minder goede resultaten heb ik begrepen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TKtqrMh/IMG-4494.jpg

Gelijk wat bodemverbeteraars uit de wormenbak overgeheveld. Samen met het door hun gemaakte compost. (deze zullen waarschijnlijk verhongeren in de moestuinbakken... misschien dat ik wat gemalen koffie e.d. in de bakken zal gooien.. Geplukte groente en ander spul zal ook gewoon in de bakken blijven.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rkm7Hj3/IMG-4496.jpg

En nu maar wachten tot de zaadjes voorgekiemd zijn. Later updates!

(Het wicking effect: na een nachtje is de grond ongeveer voor zo'n 5cm "vochtig". Dus enkel geschikt voor diepgewortelde planten denk ik. Bij jonge kiemplantjes moet er toch top-up bewaterd worden.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leuk project, zeker omdat je het helemaal zelf maakt :)

Wat waren je overwegingen om voor dit systeem te gaan en niet voor iets als hydroponics? Met Kratky hoef je geen water te geven en kun je zo een paar weken op vakantie. Maar ook het bouwen van een 'deep water culture' lijkt me niet complexer (misschien zelfs eenvoudiger?) dan hetgeen je nu hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gizz schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 23:31:
Leuk project, zeker omdat je het helemaal zelf maakt :)

Wat waren je overwegingen om voor dit systeem te gaan en niet voor iets als hydroponics? Met Kratky hoef je geen water te geven en kun je zo een paar weken op vakantie. Maar ook het bouwen van een 'deep water culture' lijkt me niet complexer (misschien zelfs eenvoudiger?) dan hetgeen je nu hebt gemaakt.
Hydroponics wil ik nog mee experimenteren later. Genoeg ruimte op dakterras ;)

Maar ik wil dit ook even testen. Kijken of het echt zo makkelijk is. Ik denk dat de klassieke moestuinsubstraat namelijk wel z'n voordelen heeft wat betreft waterretentie. En een bak is ook wat makkelijker qua klimmende groentes. En zo'n moestuinbak leent zich ook goed voor combinatieteelt.
1 van de problemen waar ik mee kampte was ongedierte (luizen). Aardbeien in combinatie met knoflook zal dit tegengaan. Dat wil ik eens uittesten.

Gezien de zoninstraling ben ik ook bang dat het te warm wordt in de bakken zelf.

Maar de grooste overweging: het geheel zit buiten, op een plek dat we niet echt nodig hebben. Hydroponics moet er volgens mij binnenshuis veel ruimte opgegeven worden voor de startup.

(als later het wicking effect geen nut blijkt, maak ik twee andere bakken en hevel ik de moestuinmix over. De bakken zelf kunnen dan omgezet worden naar kratky)

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 17-05-2019 23:48 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

[Afbeelding]

Deze is niet goedkoop, maar wel goed:
https://www.rubiomonocoat.nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Na vandaag onze varenhoek en achterkant van de tuin helemaal af gemaakt te hebben toch weer aan het nadenken over een volgend projectje voor dit jaar of volgend jaar.

We hebben aan de linkerkant van de tuin een soort van lang gerekte U vormige verhoging vol planten, struiken, etc. Ding is een meter of 6 lang, 120cm breed, waarbij de "onderkant van de U", de inham, iets van 240cm lang is en 60cm breed.

Ik zit nu te denken of het niet leuk is in die inham, een hoge vijver te maken met wat waterplanten en een beetje een moerasdeel. (Dus verschillende niveau's.) Ik wil de vijver dan iets uit laten steken, waardoor ik grofweg een bak krijg van pak 'm beet 240 lang bij 80 diep. Zo steekt 'ie 20cm het looppad in, houden we nog 80cm loopad over en is het allemaal wat zichtbaarder.

Het lijkt me leuk er een bak van te maken op hoogte, dus niet ingraven maar met de bovenrand gelijk aan de bovenrand van de grote bloembak. De vijver zal dan een cm of 40 diep worden.

Nu dacht ik in eerste instantie aan een grote kant- en klare betonbak met meerdere niveau's, maar dat kan ik niet echt vinden. Wel vind ik diverse kleinere kant- en klare vijverbakken waarbij ik begrijp dat die op de grond neergezet mogen worden (dus op de tegels, misschien met een houten plaatje er onder om kleine niveauverschillen op te vangen in de tegels) met een houten frame er omheen.

Wellicht zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/products/temp_source/fe32a268a5c8feac43168a5a5842b6b9.png
https://www.vijver-expert.nl/ubbink-jupiter

Vijverpomp, fontein, etc, plaatsen is geen probleem. Kwestie van doortrekken van de bedrading van een aanwezig stopcontact in de tuin.

Wel zou ik liefst iets hebben dat eigenlijk wat meer kant- en klaar is. Dus een bak van de juiste afmetingen, met niveauverschillen, etc.

Gedachte is om zowel een ondiep moerasdeel als een deel met wat diepere waterplanten neer te zetten. (Uitsluitend waterplanten, geen vissen of andere levende have. Dat gaat niet goed.)

Zijn er mensen met ervarin met zulke constructies en wellicht links naar websites met informatie en de juiste artikelen? (Of een zinvolle winkel waar je dit spul kunt halen en die niet meteen te exhorbitant duur is.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:56
Vandaag flink wat werk verzet. 2 weken geleden was er nog niks gedaan. Oude tegels eruit, nieuwe tegels erin. Stenen bakken voor plantjes gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CxabHxs.jpg
Laatste gras moet nog uitgestoken worden. En dan de grond nog ophogen. Daar nog wat vraagjes over :+

Ophogen: tot hoe hoog? Gelijk aan de tegels? Of lager? De opsluitband ligt ongeveer 2 cm lager als de tegels.

En welke grond/modder? :9

Gras wordt graszoden, want wil het snel groen hebben (nou ja, mevrouw Waah wil dat ;) ). Dus daar moet ik wel rekening mee houden kwa hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Waah schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:18:
Vandaag flink wat werk verzet. 2 weken geleden was er nog niks gedaan. Oude tegels eruit, nieuwe tegels erin. Stenen bakken voor plantjes gemaakt.
[Afbeelding]
Laatste gras moet nog uitgestoken worden. En dan de grond nog ophogen. Daar nog wat vraagjes over :+

Ophogen: tot hoe hoog? Gelijk aan de tegels? Of lager? De opsluitband ligt ongeveer 2 cm lager als de tegels.

Gras wordt graszoden, want wil het snel groen hebben (nou ja, mevrouw Waah wil dat ;) ). Dus daar moet ik wel rekening mee houden kwa hoogte.
Lager dan je opsluitband. Dit in verband met afwatering vanaf je bestrating.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:24:
Na vandaag onze varenhoek en achterkant van de tuin helemaal af gemaakt te hebben toch weer aan het nadenken over een volgend projectje voor dit jaar of volgend jaar.

We hebben aan de linkerkant van de tuin een soort van lang gerekte U vormige verhoging vol planten, struiken, etc. Ding is een meter of 6 lang, 120cm breed, waarbij de "onderkant van de U", de inham, iets van 240cm lang is en 60cm breed.

Ik zit nu te denken of het niet leuk is in die inham, een hoge vijver te maken met wat waterplanten en een beetje een moerasdeel. (Dus verschillende niveau's.) Ik wil de vijver dan iets uit laten steken, waardoor ik grofweg een bak krijg van pak 'm beet 240 lang bij 80 diep. Zo steekt 'ie 20cm het looppad in, houden we nog 80cm loopad over en is het allemaal wat zichtbaarder.

Het lijkt me leuk er een bak van te maken op hoogte, dus niet ingraven maar met de bovenrand gelijk aan de bovenrand van de grote bloembak. De vijver zal dan een cm of 40 diep worden.

Nu dacht ik in eerste instantie aan een grote kant- en klare betonbak met meerdere niveau's, maar dat kan ik niet echt vinden. Wel vind ik diverse kleinere kant- en klare vijverbakken waarbij ik begrijp dat die op de grond neergezet mogen worden (dus op de tegels, misschien met een houten plaatje er onder om kleine niveauverschillen op te vangen in de tegels) met een houten frame er omheen.

Wellicht zoiets als dit:
[Afbeelding]

Vijverpomp, fontein, etc, plaatsen is geen probleem. Kwestie van doortrekken van de bedrading van een aanwezig stopcontact in de tuin.

Wel zou ik liefst iets hebben dat eigenlijk wat meer kant- en klaar is. Dus een bak van de juiste afmetingen, met niveauverschillen, etc.

Gedachte is om zowel een ondiep moerasdeel als een deel met wat diepere waterplanten neer te zetten. (Uitsluitend waterplanten, geen vissen of andere levende have. Dat gaat niet goed.)

Zijn er mensen met ervarin met zulke constructies en wellicht links naar websites met informatie en de juiste artikelen? (Of een zinvolle winkel waar je dit spul kunt halen en die niet meteen te exhorbitant duur is.)
Ik ben zelf momenteel ook met zoiets bezig. Zit nog wel in de sloopfase. :p

Ik ga een kant en klare vijverbak plaatsen en daar omheen ga ik met keien een beekloop maken. Ik weet dat @Ad de Jong ook een aantal vijvers heeft die je daar misschien wel meer over kan vertellen.
Waah schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:18:
[Afbeelding]

De grond zou 2 a 3 cm onder het bandje moeten liggen zodat het gras op gelijk niveau komt met het bandje. Gras groeit namelijk ;) De bestrating ligt dan ietsje hoger zodat je droge voeten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

pjot1 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:22:
[...]
Ik ben zelf momenteel ook met zoiets bezig. Zit nog wel in de sloopfase. :p

Ik ga een kant en klare vijverbak plaatsen en daar omheen ga ik met keien een beekloop maken. Ik weet dat @Ad de Jong ook een aantal vijvers heeft die je daar misschien wel meer over kan vertellen.
Oh, hou me op de hoogte!
Ik heb echt geen idee of ik dat dit jaar nog wil doen of niet, hangt ook een beetje van de kosten af.

Slopen hoeft hier gelukkig niet, ik wil de huidige inham gebruiken en eigenlijk in die inham een bak zetten. Kant- en klaar kan, maar een houten stellage en daarop een kunststof vijverbak is volgens mij ook niet meer dan een dag werk. Voordeel van hout is dat het meteen enigzins nivellerend werkt, dus de niveauverschillen van de betontegels er onder worden netjes weggewerkt.

Achterkant en een deel van de zijkant kan ik onafgewerkt laten, alleen de voorkant en het uitstekend deel zou ik met bijvoorbeeld houten panelen kunnen afwerken. (Misschien zelfs planken met de schors er nog aan, dat kan wel mooi zijn denk ik.)

Vissen moet ik niet aan beginnen maar het lijkt me wel heel tof er een fonteintje en/of waterval in te hebben die we kunnen schakelen. Stroom d'r heen kan lokaal worden afgetapt, doos open en gewoon de bedrading doortrekken. Wellicht een 230v naar 12v omvormer in de buurt zetten waardoor ik enkel 12v naar de vijver hoef te brengen.

Wat voor soort vijver wil jij gaan bouwen en wat voor kosten verwacht je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

pjot1 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:22:
[...]

De grond zou 2 a 3 cm onder het bandje moeten liggen zodat het gras op gelijk niveau komt met het bandje. Gras groeit namelijk ;) De bestrating ligt dan ietsje hoger zodat je droge voeten houdt.
Klopt het dat je dan nog iets dieper moet dan 2 of 3 cm onder de opsluitband aangezien er graszoden gelegd worden? Die hebben zelf ook wat dikte natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Klopt het dat je dan nog iets dieper moet dan 2 of 3 cm onder de opsluitband aangezien er graszoden gelegd worden? Die hebben zelf ook wat dikte natuurlijk.
Daar had ik al rekening mee gehouden. ;) je houdt de grond (het liefst) 3 cm onder het bandje en legt daar de graszoden op.
unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:29:
[...]

Oh, hou me op de hoogte!
Ik heb echt geen idee of ik dat dit jaar nog wil doen of niet, hangt ook een beetje van de kosten af.

Slopen hoeft hier gelukkig niet, ik wil de huidige inham gebruiken en eigenlijk in die inham een bak zetten. Kant- en klaar kan, maar een houten stellage en daarop een kunststof vijverbak is volgens mij ook niet meer dan een dag werk. Voordeel van hout is dat het meteen enigzins nivellerend werkt, dus de niveauverschillen van de betontegels er onder worden netjes weggewerkt.

Achterkant en een deel van de zijkant kan ik onafgewerkt laten, alleen de voorkant en het uitstekend deel zou ik met bijvoorbeeld houten panelen kunnen afwerken. (Misschien zelfs planken met de schors er nog aan, dat kan wel mooi zijn denk ik.)

Vissen moet ik niet aan beginnen maar het lijkt me wel heel tof er een fonteintje en/of waterval in te hebben die we kunnen schakelen. Stroom d'r heen kan lokaal worden afgetapt, doos open en gewoon de bedrading doortrekken. Wellicht een 230v naar 12v omvormer in de buurt zetten waardoor ik enkel 12v naar de vijver hoef te brengen.

Wat voor soort vijver wil jij gaan bouwen en wat voor kosten verwacht je?
Ik had al een vijver van ca 5m2. Deze heb ik er gisteren uit gehaald. Heb ook nog wat vegetatie weg gehaald zodat ik m'n terras kan uitbreiden. Kon helaas niet verder want ik kon m'n afval niet meer kwijt. :/

Ik heb viavia een een vijverbak kunnen krijgen, deze is ca 1,5 m2 groot in een ovale vorm. Dus deze koste me al niks. Vijverpomp had ik ook al, dit is dan wel een fontein maar ik kan er precies aan tuinslang aan bevestigen en deze pomp is tevens instelbaar.

Stroom heb ik ook al buiten dus deze moet ik alleen doorlussen. Ik maak er alleen een schakelaar tussen zodat ik de pomp aan- en uit kan schakelen. Ook wil ik onder de waterval en in de vijver led verlichting. Deze sluit ik aan op constante stroom.

Voor de beekloop had ik een U-element in gedachte. Deze stel ik op z'n kant zodat ik gelijk hoogte heb en een afdakje voor de elektrische elementen. Ik denk dat er wel 2 of 3 nodig heb. Dan hoog ik het op met stopzand en wil met cement de keien metselen.

Ik heb zoiets in gedachten,

Afbeeldingslocatie: https://gardendesign.nu/wp-content/uploads/2015/12/fotos-tuin-jan-to-april-2010-035.jpg

Qua kosten,

Kabels en aansluitmateriaal €100,-
Led verlichting 2x 1m 1x 3m rgb €160,-
Zand gratis (werk)
U-elementen 3x €60,-
Cement 5x €25,-
Keien heb ik ook al
Bloed zweet en tranen ook gratis :+

Dus wat dat betreft hoop ik voor €350,- klaar te zijn.

Alleen voor bloemetjes en plantjes heb ik geen verstand, maar daar heb ik dit topic voor. :p en dat hoort en komt er nog bij. :)

Voor de beeldvorming, net even wat foto's gemaakt,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wirBY9CkQv5Km9MqLgAt6XOR/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NP3IOpFOEj8VKVuHp7vstG3u/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cr0hEqvbJzFo8Anj4b62SFlR/medium.jpg

En de vijver zelf,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m7HuDBokKgbTgUCuNoRPFW5n/medium.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door pjot1 op 19-05-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 10:57

[Afbeelding]

Mooi hoor zelf wil ik iets verglijkbaars maken. Veel geld kwijt aan t hout?
Met Transparante uv bestendige beits blijf je de houtkleur behouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

pjot1 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:56:
[...]
Ik had al een vijver van ca 5m2. Deze heb ik er gisteren uit gehaald. Heb ook nog wat vegetatie weg gehaald zodat ik m'n terras kan uitbreiden. Kon helaas niet verder want ik kon m'n afval niet meer kwijt. :/

Ik heb viavia een een vijverbak kunnen krijgen, deze is ca 1,5 m2 groot in een ovale vorm. Dus deze koste me al niks. Vijverpomp had ik ook al, dit is dan wel een fontein maar ik kan er precies aan tuinslang aan bevestigen en deze pomp is tevens instelbaar.

Stroom heb ik ook al buiten dus deze moet ik alleen doorlussen. Ik maak er alleen een schakelaar tussen zodat ik de pomp aan- en uit kan schakelen. Ook wil ik onder de waterval en in de vijver led verlichting. Deze sluit ik aan op constante stroom.

Voor de beekloop had ik een U-element in gedachte. Deze stel ik op z'n kant zodat ik gelijk hoogte heb en een afdakje voor de elektrische elementen. Ik denk dat er wel 2 of 3 nodig heb. Dan hoog ik het op met stopzand en wil met cement de keien metselen.

Ik heb zoiets in gedachten,

[Afbeelding]

Qua kosten,

Kabels en aansluitmateriaal €100,-
Led verlichting 2x 1m 1x 3m rgb €160,-
Zand gratis (werk)
U-elementen 3x €60,-
Cement 5x €25,-
Keien heb ik ook al
Bloed zweet en tranen ook gratis :+

Dus wat dat betreft hoop ik voor €350,- klaar te zijn.

Alleen voor bloemetjes en plantjes heb ik geen verstand, maar daar heb ik dit topic voor. :p en dat hoort en komt er nog bij. :)

Voor de beeldvorming, net even wat foto's gemaakt,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de vijver zelf,

[Afbeelding]
Ah, kijk!

Mijn project is een heel stuk bescheidener. :)

Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9W8AgKqjDtumh3jYekNcol9g/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/waQhkTAdWXiOXWKB4sIdk1uQ/full.jpg

In die U wil ik dus misschien een bak plaatsen die iets uit steekt en daar een waterpartij met plantjes in, die optisch wat vermengt met planten er omheen.

Tuin is redelijk een knutselproject op het moment, nog steeds het plan over een aantal jaar de hele tuin op zijn kop te gooien maar aan de andere kant veranderen we ieder jaar weer zo veel aan de tuin dat dat project steeds meer op de lange baan komt. Is ook niet erg. We zijn nu vooral aan het experimenteren, kijken wat we leuk en mooi vinden zodat we áls we toch ooit de hele boel gaan aanpakken, goed weten wat wel en niet werkt.

Dit jaar is de rozenboog (maar dan met toscaanse jasmijn én met winterjasmijn) er bij gekomen en is links achter die rozenboog een hoekje gekomen dat we altijd compleet verwaarloosd hebben (de restplantjes stonden er) en nu echt een hoekje is met jonge vlinderstruik, wat kruipend spul, zooi varens en wat ander spul. Staat nu ook een kleine tuinset. Dus nu is het een 2e zithoek geworden en hebben we opeens een tuin die optisch veel groter is, met meer verrassingen. (Je ziet pas als je door de jasmijnboog heen bent, dat er links echt nog een complete hoek met plantjes is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
unezra schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:20:
[...]

Ah, kijk!

Mijn project is een heel stuk bescheidener. :)

Dit is de huidige situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

In die U wil ik dus misschien een bak plaatsen die iets uit steekt en daar een waterpartij met plantjes in, die optisch wat vermengt met planten er omheen.

Tuin is redelijk een knutselproject op het moment, nog steeds het plan over een aantal jaar de hele tuin op zijn kop te gooien maar aan de andere kant veranderen we ieder jaar weer zo veel aan de tuin dat dat project steeds meer op de lange baan komt. Is ook niet erg. We zijn nu vooral aan het experimenteren, kijken wat we leuk en mooi vinden zodat we áls we toch ooit de hele boel gaan aanpakken, goed weten wat wel en niet werkt.

Dit jaar is de rozenboog (maar dan met toscaanse jasmijn én met winterjasmijn) er bij gekomen en is links achter die rozenboog een hoekje gekomen dat we altijd compleet verwaarloosd hebben (de restplantjes stonden er) en nu echt een hoekje is met jonge vlinderstruik, wat kruipend spul, zooi varens en wat ander spul. Staat nu ook een kleine tuinset. Dus nu is het een 2e zithoek geworden en hebben we opeens een tuin die optisch veel groter is, met meer verrassingen. (Je ziet pas als je door de jasmijnboog heen bent, dat er links echt nog een complete hoek met plantjes is.)
Ik vind het eigenlijk al een mooie tuin! Wat wil je ermee doen? Als je het over de kop wil gooien?

Je hebt ook van die kant en klare ornamenten. Maar het is natuurlijk veel leuker om iets zelf te maken. Blijft toch Tweakers. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

pjot1 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:35:
[...]
Ik vind het eigenlijk al een mooie tuin! Wat wil je ermee doen? Als je het over de kop wil gooien?
Mijn droomtuin is een Engelse landschapstuin.

Laatste tijd heel erg geïnspireerd geraakt door Monty Don en zijn "Big Dreams, Small Spaces" waarbij mensen zelf échte tuinen bouwen met in de regel normale budgetten. Niet dat walgelijke gesponsorde "Eigen Huis & Tuin" waarbij mensen na een week terug komen en voor belachelijk veel geld een compleet nieuwe, maar akelig onpersoonlijke tuin hebben gekregen.

Ergens wil ik dat dus ooit heel graag bewerkstelligen. Hele zooi plat, alles er uit (schuur moet sowieso er ooit een keer aan, die heeft zijn beste tijd gehad) en dan echt kruip door sluip door.

Even snel wat random foto's opgezocht die me aanspreken om een idee te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/english-garden-path-mike-nellums.jpg
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-Mh3F0DyivDc/Tgak8NEp6ZI/AAAAAAAABs0/PD0TM_bklNE/s1600/Miller+pond.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.petesims.co.uk/content/wp-content/uploads/berecourt-road-english-garden-with-pond.jpg

De huidige tuin is vrij recht. Ook niet ons ontwerp. :) Dit is goeddeels zoals de vorige eigenaren het hebben achter gelaten, wel hebben we er wat tegels uitgetrokken, de grasmat vernieuwd en versmald, boompjes er in, etc. Tot nu toe hebben we ieder jaar wel een paar betontegels verwijderd en vervangen door planten waardoor het steeds groener en minder steriel word. Ook plant ik planten tegen de tegel aan, zodat de plant als het ware over de tegel heen valt en de rand minder "scherp" word.

Grasmat idem, de randen trim ik af en toe maar ik laat aan alle kanten het gras en planten over de randen heen groeien zodat het er een beetje wild uit ziet. "Lush" is het toverwoord. Veel planten die uitbundig bloeien en veel kleur.

Steeds meer vaste planten en ik durf ook steeds meer. Gisteren nog 3 soort van struiken/boompjes d'r uit getrokken en volgend jaar willen we de op dat plaatje staande bomen/struiken rechts verwijderen. (Waaronder de kerstboom en de eik.) De wat rode struik moet daar dan heen, de kamperfoelie krijgt dan wat meer ruimte en daarvoor willen we wat planten die tot de onderkant van de kamperfoelie komen.

Probleem is wel, het word steeds mooier. :) Dus ik weet niet of ik het ooit durf om letterlijk alles plat te gooien, of dat we er tóch voor kiezen het niet in 1x aan te pakken, maar stukje bij beetje. Wellicht toch de schuur apart vervangen (ik wil 'm dan wat vierkanter en niet meer over de hele breedte waardoor we een tuin krijgen die nóg dieper is), maar dan op een dusdanige hoogte dat we later de rest van de tuin van niveauverschillen kunnen voorzien. (De tuin loopt wat af, ik wil die afloop gebruiken door er een trapje in te zetten en met niveauverschillen te werken ipv een geleidelijke afloop wat het nu is.) Dus misschien een nieuwe schuur waarbij de bodem 30cm of 40cm *boven* de huidige bodem uit komt en dan kijken hoe we de rest van de tuin daar omheen gaan maken.
Je hebt ook van die kant en klare ornamenten. Maar het is natuurlijk veel leuker om iets zelf te maken. Blijft toch Tweakers. O-)
Zit ik wel naar te kijken, maar ik wil de hele hoek, dus de hele inhoud van de U opvangen. De tegels zijn 60x60 uit mijn hoofd. Wat de bodemoppervlakte 240x80 maakt. Dat wil ik volledig opvullen. Als de vijverbak dat zelf al niet haalt (bijvoorbeeld omdat de maten niet te krijgen zijn), kan ik alsnog de ombouw dusdanig maken dat die wel de hele U vult (ik wil 'm 20cm laten uitsteken naar het pad) en dan aan de zijkant wat plantenbakken maken zodat alsnog het 1 geheel is.

Grappig genoeg heeft dit, als ik er 2 van aan schaf, wel het juiste formaat:

Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/products/temp_source/fe32a268a5c8feac43168a5a5842b6b9.png

Dit kan ook nog (maar vind ik behoorlijk aan de prijs):
https://www.vijver-expert.nl/ubbink-quadra-c1

Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/products/temp_source/2eff0ced9ec3b846c825da965c0f71d4.png

Dit vind ik heel cool, maar is te hoog en ook te steriel voor onze tuin:
https://www.vijver-expert...oor-aquarium-terrasvijver

Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/resized/913288:1153:705:contain.jpg

Anders wellicht een polyesther plantenbak. Nadeel is wel dat die geen niveauverschillen hebben en fin, er ook niet erg natuurlijk uit zien. Dat spreekt me juist wel aan van die Jupiter, de bak zelf heeft een aantal niveauverschillen en met wat geluk is het mogelijk 2 stuks te combineren. Als je dat in een houten frame hangt en de randen mooi af werkt, heb je volgens mij best een mooie opstaande vijver. (Er even vanuit gaande dat dat dus kan en dat zo'n bak in een houten frame gehangen kan worden.)

NABRANDER:
Onze tuin is overigens ongeveer 15x6 uit mijn hoofd, met de schuur overdwars. Vond toevallig nog een foto van hoe 'ie was toen we het huis kochten. :) Het zag er toen zó uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OZHQInmMvgfZKikqMb0NXUtN/full.jpg

Nogal een verschil met nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
Wij hebben 3 maanden terug een woning gekocht inclusief bijbehorend oerwoud, dit hebben we een paar weken geleden leeg laten halen met de intentie om het midden te voorzien van een groot grasveld (3 kids dus lekker kind vriendelijk) en een grote kapschuur achterin voor de privacy en opslag.

Ik ben nu de tuin aan het afvlakken echter loopt het afschot in de wijk richting het huis. Nu kan ik eigenwijs doen en het bij ons andersom af te laten lopen maar dan krijgen we volgens mij achterin de tuin altijd natte grond (waar onderandere de kapschuur komt).

Een andere oplossing die ik bedacht had was om het grasveld iets te verdiepen +/- 10cm dieper dan de bestrating erom heen. Mijn vraag hierbij is of dit problemen gaat opleveren?

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5BMsZmX/849-1440.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/znwZFcB/IMG-20190504-WA0008.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
Dr.Snuggles schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:24:
Wij hebben 3 maanden terug een woning gekocht inclusief bijbehorend oerwoud, dit hebben we een paar weken geleden leeg laten halen met de intentie om het midden te voorzien van een groot grasveld (3 kids dus lekker kind vriendelijk) en een grote kapschuur achterin voor de privacy en opslag.

Ik ben nu de tuin aan het afvlakken echter loopt het afschot in de wijk richting het huis. Nu kan ik eigenwijs doen en het bij ons andersom af te laten lopen maar dan krijgen we volgens mij achterin de tuin altijd natte grond (waar onderandere de kapschuur komt).

Een andere oplossing die ik bedacht had was om het grasveld iets te verdiepen +/- 10cm dieper dan de bestrating erom heen. Mijn vraag hierbij is of dit problemen gaat opleveren?
Je merkt het afschot op, maar heb je ook opgemerkt of de neerslag bij elkaar komt in jou tuin of is dat een aanname die doet?
Gezien je voornamelijk gras wil zaaien zal de meeste neerslag meteen in de bodem verdwijnen, of je moet op een stevige kleilaag zitten dan kan dat even duren ;)

Afgelopen weekend mijn projectje "grondwater" kunnen afronden. Gezien er een groot perceel bewaterd moet worden is het gebruik van leidingwater een beetje zonde. De grondwaterput was er gelukkig al, dus na deze geregenereerd te hebben werkte die weer als een zonnetje :)

Eindresultaat: een gemetselde put die via een tyleenleiding is verbonden naar een tapwaterpunt een 3-4 meter verderop. Is een DAB pomp met Control-D zodat de pomp automatisch aan gaat bij vraag en na een paar seconden uit gaat als er een bepaalde druk bereikt is. Tevens is er in het prieeltje een schakelaar om de pomp van de spanning af te halen als deze niet gebruikt wordt.

Pics:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XRfMJM4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e0bRNxg.jpg

Er zijn nog wat kleine dingen die gedaan moeten worden, zoals het verder inkorten van de buis en een deksel voor over de put. In de toekomst misschien nog een tappunt aanleggen verderop in de tuin, echter is met de hand door de klei graven geen makkelijk klusje, dus dat heb ik nog even uitgesteld! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-04 09:55
alki schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Mooi hoor zelf wil ik iets verglijkbaars maken. Veel geld kwijt aan t hout?
Met Transparante uv bestendige beits blijf je de houtkleur behouden
Ik heb het laten maken dus weet niet precies wat het hout kostte maar er zit zo 1500 aan hout in geloof ik. Die betonpoeren zijn ook niet goedkoop.

Voor het behandelen van het hout ga ik die HK lazuur (van hier boven) gebruiken. Die werd ook aangeraden door de timmerman.

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Snuggles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 13:26
_Piwi_ schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:30:
[...]

Je merkt het afschot op, maar heb je ook opgemerkt of de neerslag bij elkaar komt in jou tuin of is dat een aanname die doet?
Gezien je voornamelijk gras wil zaaien zal de meeste neerslag meteen in de bodem verdwijnen, of je moet op een stevige kleilaag zitten dan kan dat even duren ;)
Bij de buren is te zien dat er na veel regen, water samenkomt bij het huis, op te merken is wel dat daar alles bestraat is. Achterin valt nu op dat de grond langer nat blijft.

Door de grote hoeveelheid gras zal het misschien wel meevallen, maar het is beter nu te voorkomen dan alles met rare sprongen op te moeten lossen als de boel erin ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Aangezien de Praxis mij niet kan helpen:

Paar jaar geleden een 360 graden draaibare zweefparasol gekocht. Maar nu is de kruisvoet stuk gegaan. De afmeting tussen de montagegaten is 140mm, maar ik kan nergens een kruisvoet vinden met die afmeting.

Ingraven wordt lastig (staat op een houten terras). Wat zou nog een manier zijn om de parasol te plaatsen? Het draaideel zit onderaan de parasol, dus klemmen is niet echt een optie (ik wil blijven draaien).

Praxis is heel duidelijk: We leveren geen onderdelen. Leuk als je je parasol van 300+ euro kan weggooien, omdat iets simpel als de kruisvoet het begeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Waah schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:49:

Paar jaar geleden een 360 graden draaibare zweefparasol gekocht. Maar nu is de kruisvoet stuk gegaan. De afmeting tussen de montagegaten is 140mm, maar ik kan nergens een kruisvoet vinden met die afmeting.

Ingraven wordt lastig (staat op een houten terras). Wat zou nog een manier zijn om de parasol te plaatsen? Het draaideel zit onderaan de parasol, dus klemmen is niet echt een optie (ik wil blijven draaien).

Praxis is heel duidelijk: We leveren geen onderdelen. Leuk als je je parasol van 300+ euro kan weggooien, omdat iets simpel als de kruisvoet het begeeft...
ik heb toevallig nog een kruisvoet liggen, (omgeving tilburg) zal vanavond even meten maar zou goed kunnen passen
https://imgur.com/Deg5iC1

[ Voor 5% gewijzigd door Frogy op 20-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Frogy schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:55:
[...]

ik heb toevallig nog een kruisvoet liggen, (omgeving tilburg) zal vanavond even meten maar zou goed kunnen passen
Das altijd fijn. Zal hem vanavond nog ff nameten. Tilburg is wel andere kant NL, maar prijs komen we wel uit mocht die passen.

Ben al heel wat winkels af geweest. maar steeds te klein....

Vond zoiets ook wel chique:
https://www.welkoop.nl/wi...solvoet-antraciet_1174516

Maar je raad het al: Past niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Waah schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:59:
[...]

Das altijd fijn. Zal hem vanavond nog ff nameten. Tilburg is wel andere kant NL, maar prijs komen we wel uit mocht die passen.

Ben al heel wat winkels af geweest. maar steeds te klein....

Vond zoiets ook wel chique:
https://www.welkoop.nl/wi...solvoet-antraciet_1174516

Maar je raad het al: Past niet :X
Wat past er niet? Diamater van buis? Als het om gaten gaat, is het niet een kwestie van een boor bij pakken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
kmf schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:02:
[...]

Wat past er niet? Diamater van buis? Als het om gaten gaat, is het niet een kwestie van een boor bij pakken? :?
Er is niet echt sprake van een "buis" (de buis is bijna vierkant met een diameter van 8cm. Bij een zweefparasol staat de buis vaak op een montageplaat. En daarin zit het draaimechanisme/unlock-mechanise. Dus de buis vastzetten is geen optie.

Ik zou een parasolvoet kunnen kopen die niet past. Maar als ik eentje pak met een afstand van bijvoorbeeld 12cm, en dan ga ik 1cm naast dat gat een nieuw gat boren.... Dan weet ik wel hoe lang de parasol overeind blijft staan O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:57

Bob Popcorn

Plop!

Waah schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:49:

Praxis kennende is dit gewoon een geimporteerde parasol. Kun je niet een beetje zoeken totdat je vergelijkbare hebt gevonden (van een ander "merk") en die eens bellen? Of de oorspronkelijke fabrikant zien te achterhalen via die kanalen?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
Dr.Snuggles schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:09:
[...]

Bij de buren is te zien dat er na veel regen, water samenkomt bij het huis, op te merken is wel dat daar alles bestraat is. Achterin valt nu op dat de grond langer nat blijft.

Door de grote hoeveelheid gras zal het misschien wel meevallen, maar het is beter nu te voorkomen dan alles met rare sprongen op te moeten lossen als de boel erin ligt.
De buren achter je of de buren naast je? Eventueel kan je een drainage aanleggen die het meeste voor je zal afvoeren, maar dat kan ook nog altijd achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dr.Snuggles schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:09:
[...]

Waarom niet gewoon een lijngoot? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 10:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben ook lekker bezig in onze (nieuwbouw)tuin! Kleine situatieschets: Voortuin ca 4x12m (lxb) 60% bakstenen, 40% gras, zijtuin paadje en rest gras, achtertuin 2x terras (6x4 en 3x3) en verder gras en een pad naar achteren naar de schuur(tje).
Heb eigenlijk nog niets zelf gedaan tot afgelopen weekend :P ik had nog wat betonpalen over van de schutting en heb die overdwars neergelegd voor een soort verhoogde border van ca 2x0,5m. Nu de vraag, welke planten zijn leuk ?! Ik kwam op internet een "vlinderstruik" met 3 kleuren tegen, vind dat wel leuk voor onze dochters :). Maar hij grenst tegen de schuur aan, dus iets in de hoogte is ook mooi. Kan ik achter de vlinderstruik nog een klimop oid plaatsen? Of wordt dat te krap op 0,5m ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik ben van plan een douglas schommel na te 'bouwen', specifiek deze: https://outdoor-island.nl/product/douglas-schommel-obelix/

Materiaal dus zelf bestellen en aan de slag gaan. Enkele vraagjes:
- Ik ga 15x15cm balken kopen, geschaafd dus werkelijke maat 14,3x14,3 ongeveer. Voor deze constructie en doeleinde zijn normale palen voldoende of liever duplo verlijmd?
- Iemand een idee waar ik die exacte muurbalkdrager kan vinden? :P Wellicht zoek ik niet met de juiste term, maar ik kom hem niet echt tegen...
- De paal die in de grond gaat ga ik uiteraard behandelen op dat stuk, qua vastzetten kan ik met snelbeton aan de slag, maar ik kwam bijv ook Kongcrete tegen, iemand ervaring met dat spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ik zou dat een paaldrager noemen. Bij Hornbach liggen die in het vak alleen of dat tot 150mm gaat vraag ik me af.

Verder lijkt me 150x150 ruim voldoende voor een schommel.

[ Voor 63% gewijzigd door Sethro op 21-05-2019 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Sethro schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:58:
ik zou dat een paaldrager noemen. Bij Hornbach liggen die in het vak alleen of dat tot 150mm gaat vraag ik me af.

Verder lijkt me 150x150 ruim voldoende voor een schommel.
Thanks, ik zal bij Hornbach gaan kijken (of mailen met foto).
15x15 is niet zozeer het issue, is ook voldoende. Ik vroeg me alleen af of een duplo verlijmde balk nog enige meerwaarde voor deze functie heeft.
Door duplo te verlijmen wordt de spanning uit het hout gehaald, hierdoor blijft de paal beter recht, minder kans op scheuren en nog sterker dan massief hout. Ook zijn de geschaafde Douglas duplo verlijmde palen duurzamer dan de normale palen. Door gebruik van kleinere palen, die samen een grote vormen, wordt er minder hout verspilt.

De geschaafde Douglas duplo verlijmde palen zijn zeer geschikt voor het zwaardere werk en dus goed in constructie te gebruiken. Deze palen zijn zowel blank als groen geïmpregneerd te leveren en ieder in meerdere lengtes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zo! Maandag en dinsdag weer lekker bezig geweest in de tuin! Maandag nog wat helmgras (?) verwijderd. Wat een taai spul is dat zeg. Wordt natuurlijk ook niet voor niets gebruikt in de duinen om het zand vast te houden... B) had ook nog de pech dat er keien tussen zaten... :(

Eerst heb ik de vijver gesteld, was een stuk makkelijker dan om het later te doen. Kon het gat van de oude vijver gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QtkhCDEDRb8QQ0fvjWgkK39E/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NPGoyAUa6AyH9qfODSFxXYME/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Edx28F1bom1fIhbw0XDeUaDm/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hM5RRYfS8nGxTWEpxQSWKi9F/medium.jpg
Meneer de slak heb ik natuurlijk veilig ergens anders in de tuin gezet. O-)

Collega heeft 1,8 m3 zand gebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zUh9tTwfgRfyCj18JStVSoPR/medium.jpg

Na 10 kruiwagens schoot het al lekker op!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aH6Ez3oA0AqfTzByRMr7Kd8V/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kvKQMmGraLp5d9iZp1Wwzo4d/medium.jpg

Totaal een uurtje en 18,5 kruiwagens verder had ik het zand erin. Gelijk lekker ingewatert. Helaas zal dit niet genoeg zijn, aangezien ik ook nog ga (her)straten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2de3vXmQd2n4p80zsPyh02nM/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Q6HrRRqu8upYZ3ANXNYV4hvl/medium.jpg

Gisteren kwamen de kabels en ledstrips ook binnen. Ik ga van het weekend weer verder bouwen! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik heb even een korte vraag, ben mijn achtertuin opnieuw aan het inrichten/ontwerpen.
(afgelopen weekend inbouw zwembad van ruim 40m3 gedempt).
Wil een eenvoudige tuin met terras (overkapping heb ik al), gras (90m2), borders, en een looppad (duh).
Nu zit ik mij te bedenken hoe de borders te maken, die rollen met paaltjes vind ik niks, stenen stapelen ook niet, dus het wordt iets van beton of hout.
Zat aan het volgende te denken eventueel:

https://shop.eurohandelso...145x3900-mm-9-groefs.html
Afbeeldingslocatie: https://shop.eurohandelsonderneming.nl/5875-home_default/bangkirai-plank-grof-relief-28x145x3900-mm-9-groefs.jpg

Deze dan monteren met piketpaaltjes aan de achterkant om de meter ofzo ?
Het gaat om 2 langezijden van de tuin, links zo;n 12 meter, rechts zo'n 20meter

Weet iemand of zo'n bankirai plank geschikt is om een border mee te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door mvrhrln op 23-05-2019 21:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@mvrhrln
Dat kan prima, uiteindelijk zal het ook vergaan maar dat duurt wel een tijd.
28 mm heeft het minder maar pas op voor schotelen doordat één kant vochtig blijft.
Misschien beter nu een piketpaaltje extra dan later holle planken.
Gebruik rvs schroeven, boor de schroefkern voor, verzink, en doop de schroef in de (sla)olie zodat hij makkelijk draait. En gebruik zo mogelijk een slagschroevendraaier, RVS in bankirai draai je makkelijk stuk

Ons grote gazon heb ik machinaal kapotgeverticuteerd, ontmost (half kaal/half dood), en kalk en mest gegeven.
Uitvlakken en inzaaien gaat nog een paar weken duren, wanneer de rietdekkers geweest zijn voor dak-onderhoud.
Een mooi veldje dat niet belopen mag, en dan ladders en steigers er op, leek me even geen goed plan.
Dus mooi tijd om de grootste irritatie aan te pakken.

Ik ben de strijd met de mollen aangegaan, eigenlijk heb ik ze de oorlog verklaart, inmiddels zijn het er teveel en raakt alles ondermijnt.
Bovendien is het nu paartijd, nog meer kan echt niet.
Na diervriendelijke oplossingen die niet voldeden, verjagers ed, nu een Mauki gehuurd, voor een week, bij Goedkoperhuren.nl in Heerde. (103 euro incl)

Eigenlijk steek je de uitlaat van het apparaat boven een gat (in een molshoop) in de grond en blaast alles vol met uitlaatgassen, mollen raken bewusteloos en gaan daarna dood door het gebrek aan zuurstof. De rook komt door een 2% bijmenging van diesel in de benzine.
Deels wreed, alles dood, deels humaan, ze lijden niet (en de rook zien ze ook niet :+ ), en tevens voor alle dieren die gangen graven zoals veldmuizen, woelmuizen en ratten.
Voordeel is dat je een heel stuk gangenstelsel bereikt, af en toe verbaas je je hoe ver weg er rook uit de grond komt of hoe onverwacht een heel stuk veld wit wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcwgQ2sSE81mB2jxZgDaV3xy/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/msdZBaQ0LUFTc9u85PfrLy9O/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pvf2kBCVvK2fkqniz0OJNxwh/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xnyd0DCv3iTow6JWA0AKukc1/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PxtXm2nTlrMbOSqBJuw1TTJ3/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SYJDl8swKeREYn0Ew3TcY5ga/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JOfDasyKszzIFiAEYjQ0Sa6Y/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sbdXdQVJ5HR0zExnb0dzjXsf/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lwpRduhaRTBVA9RrHAH1KUSa/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ia5WV95ptO8UVOFaqq0tWZFv/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G9HnkvTZps9SXNuMJaOzMyQw/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9qRKWXBnulesScdSCJJwbc7S/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zQgfZN9lhdBn1i4HAH2jFlpr/thumb.jpg

Inmiddels zo`n 2500 m² vergast en redelijk tevreden. Weinig nieuwe hopen de volgende dag.
Die nieuwe hopen krijgen dan gelijk een gasbeurt.
Tot nu toe één vluchtende rat gezien en één vluchtende mol.
Die mol hielp me gelijk uit de droom dat we deels beschermd waren omdat alles omgeven is door water. :X
Na een wipje de sloot in, onder het motto "verzuip maar kreng", blijken ze te kunnen zwemmen als ratten. Niet eens moeilijk en bloedsnel. _O-
Zijn/haar mazzel was dat het naar de overkant zwom, daar leeft het nu nog lang en gelukkig bij de buren. (sorry buren) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UwqDC0v5OhHrLUuKp3RbuEPT/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uBaTymyKP2D4auP8QvV5oKEe/thumb.jpg

De massieve beugels/armen voor de grasrol van rond 25 mm zijn eindelijk klaar.
Morgen de grasrol weer in elkaar lassen zodat alles echt geplet kan en nieuwe hopen en gangen nog beter zichtbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 23-05-2019 23:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-04 08:47
Wat een leuk topic, voor het eerst dat ik deze zie. Ik deel dan ook graag mijn tuinproject met jullie :) Afgelopen januari hebben we een stuk grond van de gemeente kunnen kopen die we bij onze tuin hebben getrokken.

start

Onze woning is onderdeel van de geluidswal (rondweg rond het dorp), dus onze tuin bevond zich op de eerste verdieping. De helling naar beneden en het vlakke stuk hebben we bij kunnen kopen. Deze onderhielden we al, want de bramen en het onkruid stond meters hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1gHv6OUPiUSFdfKo0Ldr5Q5v/full.jpg

De ideeën zaten voornamelijk in mijn hoofd, maar ook deels op papier. Een vriend van me heeft geholpen met het uitkiezen van de planten, hij is vroeger hovenier geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jfGzBF9L2miWL69aAatsLpzM/full.jpg

Eerst die trap verplaatsen. Wat een ** werk 8)7 Ik schat de betonnen treden op een gewicht van 80-90 kg per stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LwMF0MGjlw3gLlNyj20pIVSD/full.jpg

Het vlakke deel van de grond liep flink af, en moest opgehoogd worden. Eerder bleef er regelmatig water staan. Op de diepste delen hebben we zo'n 60-70cm opgehoogd. Achteraf had ik hier een graafmachientje voor gehuurd :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tt9hPc7cxAP7x2n91dOOI6Bi/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wERSKMtm0fMt5tUYuMq5QEFq/full.jpg

Aangezien we een 'hap' uit de helling hebben genomen moest er een keerwal komen. De palen zijn 2.5 meter lang en steken 1.5m de grond in. Volgens de theorie moeten ze nog dieper (2/3e onder de grond) maar dat kregen we niet voor elkaar. Daarom heb ik ook nog 3 ankers geslagen in de helling. In de tussentijd hebben we de haag vast aangepland, aangezien het haag-aanplant-seizoen ten einde liep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WhPmS6LPSn5zVMv4fOoWjy2p/full.jpg

Ondertussen ligt ook het gras, de bomen en de planten erin. Daar zal ik van de week eens foto's van maken.

[ Voor 10% gewijzigd door T-!-M op 24-05-2019 10:25 . Reden: Ik liep te klooien met de img / thumbnails. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mooi stukje grond heb je daar :) Ziet er leuk uit!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Mooi projectje @T-!-M !

Wat komt er tegen de helling? dus tussen de terassen zeg maar? En waarom heb je er voor gekozen om de trap te verplaatsen?

Revive the guild!

Pagina: 1 ... 22 ... 177 Laatste