Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
@Teijgetje @pjot1

Bedankt voor de tips, vooral voor die van de Donkey. Jeetje wat zijn die dingen zwaar. Maar door rustig en netjes te werken ben ik er wel gekomen. Heel tevreden met het resultaat. Geen meesterwerk, maar goed vlak zonder scherpe randen. Stuk rustiger dan grindtegels. Voldoende en goedkoop (30,-) voor een paar jaar totdat er een uitbouw komt.

1

2

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dzine schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:14:
@Teijgetje @pjot1

Bedankt voor de tips, vooral voor die van de Donkey. Jeetje wat zijn die dingen zwaar. Maar door rustig en netjes te werken ben ik er wel gekomen. Heel tevreden met het resultaat. Geen meesterwerk, maar goed vlak zonder scherpe randen. Stuk rustiger dan grindtegels. Voldoende en goedkoop (30,-) voor een paar jaar totdat er een uitbouw komt.

[Afbeelding: 1]

[Afbeelding: 2]
Ziet er strak uit! d:)b

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:09
Ik ben nog steeds aan het rondneuzen naar info over GeoCeramica tegels. De voorkeur gaat uit naar 80 x 80 tegels. Ik zie echter dat deze ruim 56 kg per stuk wegen. Maakt dat het leggen een stuk lastiger (en duurder)? Welke kantopsluiting zou het beste zijn?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Dzine schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:14:
@Teijgetje @pjot1

[Afbeelding: 1]

[Afbeelding: 2]
Netjes!
Tussendoor beetje gerelaxt in die Antilop? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
hansvk schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:07:
Ik ben nog steeds aan het rondneuzen naar info over GeoCeramica tegels. De voorkeur gaat uit naar 80 x 80 tegels. Ik zie echter dat deze ruim 56 kg per stuk wegen. Maakt dat het leggen een stuk lastiger (en duurder)? Welke kantopsluiting zou het beste zijn?
Nee, dat maakt het makkelijker! Als je deze tegels van beton zou hebben zal er nog 100kg bijkomen. ;) Dus het leggen is het probleem niet, deze kan je makkelijk met zn tweeën leggen of met de welbekende donkey.

Wat het moeilijk maakt is de grootte. Je moet je zandbaan super strak strak maken. Als er een klein oneffenheedje in zit gaat de tegel al wiebelen. Besteed hier dus veel aandacht en tijd aan.

De kantopsluiting is afhankelijk van de toepassing. Voor een terras is een 6/15 bandjes voldoende, voor een oprit zou ik toch minimaal voor een 10/20 bandje gaan. Heb je wat meer geld te besteden kan je ook voor een rollaag gaan met een mooie klinker. Het is ook leuk om daar een (verhoogde) border te maken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Gisteren weer lekker bezig geweest! Kabels ingegraven, ledstrip geplakt, pomp geplaatst en de slang ingegraven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BZU0uIMuGRo8H8tPv8h1NTvc/medium.jpg

U-elementen gesteld en grote kei neergelegd. Dat was nog een hele opgave. Een U-element weegt 94kg, de kei schat ik op ca. 200kg. Ik heb gekozen voor de elementen zodat ik gelijk hoogte heb en een afdakje voor de elektrische componenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5L3LlPxV7K3wa2EP9KS3Cwpj/medium.jpg

Controle :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cakzMxAeXZltEgmhk38uHRbF/medium.jpg

Ook heb ik al een aantal keien geplaatst zodat er een indruk is hoe het ongeveer gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K9WZGplJJViDOIlzgFyqdHXy/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CMDQarszAzaLxQk4Pn0vN5oe/medium.jpg

De (rode) tuinslang ga ik ook nog zwart schilderen want dit is natuurlijk geen porum. :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:51
Lekker bezig geweest met mollen bestrijden.
Activiteit in wat ik al gedaan had was met 80-90% afgenomen. Dus daar blaas je de nieuwe gaten vol.
Voor het achterveld was de grasrol echt nodig om de boel eerst vlak te krijgen. Dat was een hobbelveldje geworden met bizar veel gangen.

De nieuwe armen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VfQpeACVAJrYHwNK9OB68EPS/thumb.jpg

En wat knip en plakwerk later kon er weer gehobbeld worden vrijdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9wprJbX1NnntCU8zQLAk1jXo/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dXzH7DpFumV1fXt4aWk1ar6N/thumb.jpg

En na wat hobbelen (klokslag 22:00) lag het vlak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n4CgPS9kw2LaZnF7mcAE2ntG/thumb.jpg

Zaterdagmiddag/avond een uurtje of 4-5 de boel lopen vergassen tot ikzelf misselijk was van de rook.
Man, man, man wat een gigantische gatenkaas. Elke drie stappen een aparte/nieuwe gang of hoop.
Om moedeloos van te worden want er kwam geen einde aan leek het.

Vanmiddag alle activiteiten op het hele terrein nagelopen, dat wordt overal steeds minder, en ook het achterveld viel reuze mee. De meeste activiteit zit daar nog aan de slootkant, ze moeten drinken immers, dus daar zie je nog wat gangen en hopen. Maar ik was in een half uur rond geloof ik.
Daarna de boel weer vlakgereden en gemaaid..
Omdat er een lekker briesje stond en het maaisel van vrijdag droog was vlijmscherpe messen onder de maaier gezet en alles gemulcht.
Het oude maaisel bleek toch best veel, uiteindelijk overal twee keer overheen geweest om het zo klein mogelijk te krijgen zodat het makkelijk tussen het gras in zakt. En de mat er dus zo glad mogelijk uitzag zodat ik makkelijker mollenritten en hopen kan zien morgen.
Wind mee reed ik dan in een wolk van grassnippers en uiteindelijk had ik een mooie graspruik op.
En grassnippers in je ogen tijdens draaien natuurlijk, niet echt een klusje voor als je hooikoorts of contactlenzen hebt. :X
Uiteindelijk net voor de regen klaar en een tevreden mens. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VeuJlery9vltlyAedVelR0ND/thumb.jpg

Nog twee dagen een rondje gassen, daarna moeten eventuele achterblijvers simpel te klemmen zijn in hun drinkgang.
Inmiddels wel al 25 liter benzine/diesel-mix verstookt, en 5 liter brandstof.

Ondertussen zaterdagochtend nog wat te knutselen opgehaald 100 km verderop.
Op Marktplaats kwam ik voor weinig, 150 euro, een siersmeedijzeren poort tegen die precies past qua breedte (4,9m) en looks. Twee delen poort, samen 3,7 m, en een stuk hek van 1,6 m. Met dezelfde bolling als het brughek en van 60cm tot 1m hoog, en natuurlijk met speerpunten. En roestvrij, dik in de zwarte poedercoating.
Dan kan eindelijk het oerlelijke gammele houten tussenhek weg, en dat achterlijke stootblok waar iedereen over struikelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YxfPiPVmUVFONsG2jTALz2xJ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lXdjIbKLJbyluq4Y8EBIRiD0/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vBXJa8uglo2ftzwWKKuLmUr9/thumb.jpg
Het nieuwe hek gaat naar buiten draaien (eigenlijk gewoon twee kanten op) en de twee stenen ronde bloempotten komen dan boven de twee rechte zijkanthekjes uit (die zijn ca zo hoog als de sokkel + stukje vaasvoet) als het gesloten is.
Gaat erg mooi worden.
Alleen nog FF paaltjes, scharnieren, een grondpot en bevestigingen verzinnen. :+
En groen schilderen.... :+

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 27-05-2019 12:48 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Leuk topic en doe een hoop inspiratie op. Maar de stukjes over het vergassen van wilde dieren om een mooie tuin te krijgen sla ik even over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hopelijk kunnen jullie mij tips geven.. ik wil graag een vlonderterras aanleggen in onze achtertuin. We hebben tegels van 60x40 laten leggen, maar die liggen niet super strak (in de zin van hoogteverschillen). Onder de tegels ligt ca 20cm zand. Nu kan ik de vlonderplanken op verschillende manieren leggen;
- balken op de tegels
- balken op zand (tegels verwijderen), eventueel met piket paaltjes
- een combinatie, namelijk piket paaltjes en tegels

Het terras is ca 4x 2,5m.

Wat is jullie ervaring?
tuin

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Vak127 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:06:
Maar de stukjes over het vergassen van wilde dieren om een mooie tuin te krijgen sla ik even over...
Hoeft ook niet als je van een dagelijks omhooggewerkte grasmat houdt x 5000 m².

We hebben het meeste diervriendelijke geprobeerd maar dat hielp niets, het werden er alleen maar meer.
Dus dan kan je kiezen voor een grasmat die dagelijks overal omhoog gegraven wordt en los ligt door hun voedseltochten, met overal bergen aarde, en dus een knollenveldje, of je gaat ze bestrijden.
Een koolmonoxidevergiftiging is dan een snelle, pijnloze en humane dood. :Y
Bovendien is er geen kans op vergiftiging van andere dieren, de rook boven de grond is niet dodelijk meer en kadavers zijn niet giftig als een hond of kat ze vind. 2e lijn vergiftigen kan dus niet zoals met gif zetten wel kan.
Klemmen zetten is ook dieronvriendelijker en was vanwege de aantallen sowieso niet te doen.
Droogijs schijnt ook te werken hoorde ik vandaag, dan vullen de gangen zich met CO2.

Maar als je wilt vang ik er een paar levend en kan je ze bij jou in de tuin uitzetten/redden. Je bent de eerste die ik ken die ze graag heeft.
Ik heb ook nog wel wat muizen en ratten voor je om te redden. ;)
Je doet een beetje dramatisch in mijn ogen, mollen, muizen, ratten, muggen etc zijn gewoon ongedierte als het er zoveel zijn.
Één mol in je grasmat/tuin is al vaak een drama, laat staan honderd.
Dan krijg je ongeveer dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VHSV2kcBDzr2YCQU5MqLSBJf/thumb.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2019 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:39:
Hopelijk kunnen jullie mij tips geven.. ik wil graag een vlonderterras aanleggen in onze achtertuin. We hebben tegels van 60x40 laten leggen, maar die liggen niet super strak (in de zin van hoogteverschillen). Onder de tegels ligt ca 20cm zand. Nu kan ik de vlonderplanken op verschillende manieren leggen;
- balken op de tegels

Wat is jullie ervaring?
[Afbeelding: tuin]
Mits de hoogte geen probleem is, zou ik ze op de tegels maken met balklaag. Minder last van onkruid maar ook minder last van ongedierte.

Zelf hebben we composiet terras en dat ligt ook op tegels. Werkt perfect, bij ons ligt t verzonken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
hansvk schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 07:07:
Ik heb zelf GeoCeramica besteld, dat wordt volgende week gelegd. Volgens de tegelzetter is het leggen van keramische tegels (ook al hebben ze een betonnen onderlaag zoals de GeoCeramica) een stuk tijdsintensiever (€€). Daarbij moet je apart voegmiddel halen (€€€), en ben je ook meer tijd kwijt voor het invoegen (wederom €€ als je dat laat doen).

Dus naast dat een keramische tegel per m² al een stuk duurder is (zeker het dubbele) zijn de kosten voor het leggen ook een stuk hoger. Wel iets om rekening mee te houden, zeker bij grote oppervlakten kan dat nog wel in de papieren lopen.

Ik vind zelf een standaard kantopsluiting d.m.v. opsluitband niet zo mooi bij een terras van keramische tegels. Ik heb daarom gekozen voor een band met getrommelde steen rondom de keramische tegels in een contrasterende kleur. Daar komt dan nog weer een opsluitband omheen, maar die ligt lager dan het terras. Doordat de getrommelde stenen 6cm dik zijn kan je de opsluitband lager leggen dan wanneer je voor keramische tegels zou gaan (zou je daar de opsluitband 2cm lager leggen dan heeft de opsluitband nog maar 2cm 'weerstand' én zie je de betonnen onderlaag van de GeoCeramica tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Sport_Life schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:39:
- balken op de tegels

Wat is jullie ervaring?
[Afbeelding: tuin]
Geen ervaring, maar eenzelfde probleem.

Wij willen een vlonderterras (5x5m) leggen over een bestaande (oude) asfaltlaag, welke schots en scheef ligt, en een deel over onverharde grond:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/RxNepHOV4oivCpbvKZvlX2D0VCZiG4wZsEuDFCt9ztQRN2vQ0bv_8_an_FBVijWxV1bzTXl7YXbZIif8-VMssduYU3BviGH-jlSZ8EVUuiElEMKKHXePAGqk53WgUxnPhu30crOWwvHLUzv_DSga1mdkHbS4IcKsdAR1i7ptnud_EaRGAd2s4vf7PLJyN2r0S8tD7m5lYS0-ZInPlAbucRT1-vQrnTM99rYzP_X74zAXJuBzMR65qjTQJUSU2b9YlFvBrCYv09DJ00twrhJLhu0A9adYjdHHR1zfXQ28beIPyw7ZMAZnPGKjZCVrj-hlRcq0cQbPUcAh7blY6-WFVb4EY8c9bp5R9w9yQwsBta0OdWAkUQlng73rKnydKs5yaCU4aHFnNtKhCV9rbOIvFliH9151Igdh2NM15x07P9jElOXGS6WCI64qfRMAI13wlfMa0keGfdzUw5qGvIyc-jDoRMtIIKmphIqZ4an4uBWt5H09atFuORCQJvUt5Q8O4xiDTJVcaJBaF2quVf41IDITPL_SvAgVfkBv_IqalKZrEC7ZRziKVvQhqWqhYlr068CHKt_SXs30QBXXFr6drWmE8L1UB0X2hRDZGNCeGKBheGpVNe_uI6dfZucbV0oOeNOwtlRMbI8YXYysqJ1PdrOzaeHMUlaa=w1263-h947-no

Aangezien we het toch moeten verhogen, wil ik gaan voor verstelbare vloerdragers, bv zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.detuinhoutconcurrent.nl/media/catalog/product/cache/2/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/2/7/2757.jpg
https://www.detuinhoutcon...errasdrager-40-65-mm.html

Het deel boven het onverharde komen "normale" piket paaltjes. Dus ik ga voor de laatste optie!

Rechts ervan komt gras, dus ik moet alleen nog bedenken hoe ik voorkom dat de grond/aarde onder het gras niet onder het vlonder komt. Daar moet dus nog een afsluitband komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Gisteravond de bekabeling ingegraven en de grondspots aangesloten, E.e.a. moest weer zsm geregeld worden want in principe had ik gras gepland staan voor a.s. zaterdag, maar de leverancier wist niet of hij vrijdag levering van gras kreeg, (ivm hemelvaart en veel bedrijven zijn vrijdag ook dicht) dus alles maar gepland naar dinsdag (vanavond)

Dus vanavond gras leggen en dan is de boel klaar! oOo oOo

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e1GBgML.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Heel mooi hoor @Jelte,89!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:13:
[...]

Ik heb zelf GeoCeramica besteld, dat wordt volgende week gelegd. Volgens de tegelzetter is het leggen van keramische tegels (ook al hebben ze een betonnen onderlaag zoals de GeoCeramica) een stuk tijdsintensiever (€€). Daarbij moet je apart voegmiddel halen (€€€), en ben je ook meer tijd kwijt voor het invoegen (wederom €€ als je dat laat doen).

Dus naast dat een keramische tegel per m² al een stuk duurder is (zeker het dubbele) zijn de kosten voor het leggen ook een stuk hoger. Wel iets om rekening mee te houden, zeker bij grote oppervlakten kan dat nog wel in de papieren lopen.

Ik vind zelf een standaard kantopsluiting d.m.v. opsluitband niet zo mooi bij een terras van keramische tegels. Ik heb daarom gekozen voor een band met getrommelde steen rondom de keramische tegels in een contrasterende kleur. Daar komt dan nog weer een opsluitband omheen, maar die ligt lager dan het terras. Doordat de getrommelde stenen 6cm dik zijn kan je de opsluitband lager leggen dan wanneer je voor keramische tegels zou gaan (zou je daar de opsluitband 2cm lager leggen dan heeft de opsluitband nog maar 2cm 'weerstand' én zie je de betonnen onderlaag van de GeoCeramica tegels.
Een tegelzetter is voor binnen een stratenmaker voor buiten... Juist door de betonnen onderlaag kan je ze gewoon in het zand leggen. Overigens raad ik gestabiliseerd zand altijd af zoals eerder in het topic te lezen is. Ook zijn ze super maatvast wat het leggen makkelijker maakt. Ook kan je ze aftrillen met een roltriller of een trilplaat met rubberen mat.

Speciaal voegmiddel is ook niet perse nodig, blijft wel beter liggen ook al zal het op een terras wel loslopen. Dat speciale voegsel wordt na verloop van tijd zwart, welke kleur je ook hebt. Gewoon brekerzand voldoet ook.

Je had ook een rollaag kunnen kiezen, heb je helemaal geen band nodig. Al is het wel meer werk. Ik kies altijd voor maar 1cm klik waardoor je de ondertegel ook niet meer ziet.

Ik krijg het gevoel dat je een beetje bent voorgelogen/dingen aangepraat bent. Misschien kan je nog het één en ander overleggen, waarschijnlijk doet een stratenmaker alles een stuk goedkoper dan een 'tegelzetter'. Als ik het zo lees vind ik het geldklopperij. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 07:25

Honesty

kattenneus!

Tehh schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:13:
[...]

Wij zijn ook bezig met Ceoceramica, welk m2 bedrag zit je nu tegen aan te kijken incl leggen? Wij zitten qua tegel al rond de 60 euro maar leggen en grondwerk ook zo iets.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Honesty schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:52:
[...]

Wij zijn ook bezig met Ceoceramica, welk m2 bedrag zit je nu tegen aan te kijken incl leggen? Wij zitten qua tegel al rond de 60 euro maar leggen en grondwerk ook zo iets.
Dat kan je niet zo bepalen. Elke situatie is anders. Houdt rekening met een uurloon van €40,- ex btw ex machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 18:36
Hallo luitjes!

Bij ons vorig jaar gekochte huis zat een grondwater puls, echter was de pomp kapot maar had de vorige eigenaar al wel een nieuwe pomp gekocht welke wij er bij kregen. Nu ben ik er vanavond mee aan de slag gegaan om deze werkend te krijgen, maar ik krijg er maar geen contante stroom water uit :?

Ik heb de hele slang al uit de buis gehaald en de terugslagklep schoongemaakt, hierna de hele slang gevuld met water en deze aan de pomp bevestigd. Hierna heb ik de pomp aangezet en dan komt er voor 1 seconde een krachtige straal uit en dan begint ie te sputteren..

Wie weet waar dit aan kan liggen?

De slang wat de grond in gaat is ongeveer 6-7 meter lang en deze heb ik 30 cm vanaf de bodem laten stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door dropkikker op 28-05-2019 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
pjot1 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 16:54:
[...]

Dat kan je niet zo bepalen. Elke situatie is anders. Houdt rekening met een uurloon van €40,- ex btw ex machines.
Ook even als reactie op je eerste post; ik kreeg ook het gevoel dat het geldklopperij was met elke keer een paar tientjes extra, maar hij blijft een stuk goedkoper dan de offerte van het bedrijf die bij ons de oprit heeft gelegd. En de referentietuinen die ik heb gezien (het is een lokaal hoveniersbedrijf) zien er pico bello uit.
Daarbij had deze club nog een gaatje vrij zodat we op korte termijn aan de slag konden, dus enige geldklopperij wordt geaccepteerd in ruil voor snelheid.

@Honesty Wat uiteindelijk de prijs voor het leggen is weet ik inderdaad niet. Onze tuin moet grotendeels afgegraven worden (op sommige plekken 50 cm) en weer voorzien worden van schone aarde & zand. We hebben vervolgens 2 soorten tegels, in totaal zo'n 65m², en dan nog eens 30m² gras. De tuin is door onszelf helemaal leeg gehaald, dus ze kunnen direct met zo'n minikraan aan de slag. Totaalprijs ex tegels inclusief opsluitbanden is iets boven de 3k. De GeoCeramica (Irony natural grey) hebben we voor zo'n € 60 per m² kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
dropkikker schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:06:
Hallo luitjes!

Bij ons vorig jaar gekochte huis zat een grondwater puls, echter was de pomp kapot maar had de vorige eigenaar al wel een nieuwe pomp gekocht welke wij er bij kregen. Nu ben ik er vanavond mee aan de slag gegaan om deze werkend te krijgen, maar ik krijg er maar geen contante stroom water uit :?

Ik heb de hele slang al uit de buis gehaald en de terugslagklep schoongemaakt, hierna de hele slang gevuld met water en deze aan de pomp bevestigd. Hierna heb ik de pomp aangezet en dan komt er voor 1 seconde een krachtige straal uit en dan begint ie te sputteren..

Wie weet waar dit aan kan liggen?

De slang wat de grond in gaat is ongeveer 6-7 meter lang en deze heb ik 30 cm vanaf de bodem laten stoppen.

[YouTube: Grondwater pomp werkt niet goed]
Dropkikker, ik weet niet wat voor pomp type dat is ? Dat lijkt me een zelf aanzuigde pomp zoals een membraam pomp of iets dergelijks het is een centrifugaal pomp, alleen dan een zelf aanzuigend type (zie hier voor info. Dit kan aan een boel dingen liggen.

Maar die pomp heeft een bepaalde flow dat hij maakt natuurlijk, laten we zeggen 0.88 liter / seconde. Die pomp gaat staan lurken aan de grondwater pijp (?) en probeert 0.88 liter/seconde naar boven te trekken. Stel dat de aanvoer uit de grond maar 0.4 liter/seconde is dan gaat hij sputteren natuurlijk. Pompen moeten altijd goed gedimensioneerd zijn zodat ze voldoende verse aanvoer hebben van vloeistof. (Zie NPSH) Als je dus een te grote pomp aan een rietje zet dan gaat dat niet goed. Er zijn nog honderd andere redenen (verstopte aanvoer, lekkende koppelingen etc.) waarom dit gebeurd maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Ik heb het type gevonden:

Hij heeft een aanzuighoogte van maximum 8meter (dus als je iets van 10 meter diep probeert te zuigen gaat dat niet werken), en doet 53 liter/minuut.
Zie de storingswijzer in de manual:
https://www.vanmelis.nl/f...oad%2FFile-1442568213.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Lollercopter op 29-05-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@dropkikker Kun je dat zwarte dopje eruit draaien? Wellicht zuigt hij nu lucht aan en moet je het pomphuis eerst vullen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik heb het type pomp ook even opgezocht en het is de Florabest FGP 1000A1 met een maximale opzuighoogte van 7 meter en maximaal 4600L per uur.

Jouw eerste gedachte gaat dus uit naar een verkeerde pomp? Aangezien alles wel luchtdicht is en er geen lekkages zijn.

@ThinkPad dat zwarte dopje kun je er inderdaad uitdraaien, maar dat moet ook om het pomphuis te vullen, wat ik ook gedaan heb :)

Edit: Na alles even nagemeten te hebben bleek toch dat de slang te lang was, de pomp kon maximaal 7 meter zuigen, echter was de slang bijna 9 meter :o Na alles een beetje ingekort te hebben werkte het dan ook perfect!

Ik heb gisteravond ook even een glas grondwater apart gezet om te kijken hoe het er een dag later uitziet en dit is het resultaat, ik heb er geen verstand van maar volgens mij is dit best helder toch? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QOENv6hHVCjDm51fnbrfn2kp/thumb.jpg

Tevens heb ik de pomp op een druppelslang gezet om te kijken of dit werkte, echter gaat dit niet.. Je hoort de pomp dan vollopen met water aangezien het er te langzaam uitgaat. Nou had ik gehoord van een drukregelaar welke je er tussen kan zetten, maar welke is hiervoor geschikt?
Lollercopter schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 10:07:
[...]

Dropkikker, ik weet niet wat voor pomp type dat is ? Dat lijkt me een zelf aanzuigde pomp zoals een membraam pomp of iets dergelijks het is een centrifugaal pomp, alleen dan een zelf aanzuigend type (zie hier voor info. Dit kan aan een boel dingen liggen.

Maar die pomp heeft een bepaalde flow dat hij maakt natuurlijk, laten we zeggen 0.88 liter / seconde. Die pomp gaat staan lurken aan de grondwater pijp (?) en probeert 0.88 liter/seconde naar boven te trekken. Stel dat de aanvoer uit de grond maar 0.4 liter/seconde is dan gaat hij sputteren natuurlijk. Pompen moeten altijd goed gedimensioneerd zijn zodat ze voldoende verse aanvoer hebben van vloeistof. (Zie NPSH) Als je dus een te grote pomp aan een rietje zet dan gaat dat niet goed. Er zijn nog honderd andere redenen (verstopte aanvoer, lekkende koppelingen etc.) waarom dit gebeurd maar dit is het eerste waar ik aan denk.

Ik heb het type gevonden:

Hij heeft een aanzuighoogte van maximum 8meter (dus als je iets van 10 meter diep probeert te zuigen gaat dat niet werken), en doet 53 liter/minuut.
Zie de storingswijzer in de manual:
https://www.vanmelis.nl/f...oad%2FFile-1442568213.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door dropkikker op 29-05-2019 12:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hier zit een blije tweakert! oOo oOo oOo oOo oOo

Gisteren het gras gelegd! Meer tekst is niet nodig :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p3HepAA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLtipBd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6Pny64.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VeT4vSq.jpg

Er zijn nog wel wat knooierijen die nog moeten, (wijnvat voor hwa) en wat details...

Maar ik ga er is eerst het lange weekend van genieten <3

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ik ga me ook nog maar een keer melden hier.

2 jaar terug een ander huis gekocht. Toen zag het er nog ongeveer uit als in een streetview van 2009:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lp5f2sU39E6PGlqiUWci3R2J/thumb.png

Direct begonnen om een oprit te maken, en inmiddels is de hele voortuin veranderd. Streetview afgelopen maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cam5N2A7ITi3pWvxVbkcfuw5/thumb.png
In de bak rechts kwamen vlak na de foto 50 rode tulpen op die ik in november geplant heb, en er staat een zooi Iberis sempervirens (Scheefkelk) in. Onder de zwarte deksel zit de watermeter in een put, de deksel van de put zit een stuk lager dan het huidige grondniveau.

Op het plateautje waar nu de bakken nog opstaan komt nog een picknicktafel van 240 lang, met zwart gepoedercoat onderstel en douglas planken er op.

3 weken terug gras in de voortuin en de potten voorlopig even gevuld. De sproeier maar even wat aangepast zodat al het gras ook bereikt wordt. Vandaag de rand onder het raam leeggehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UbHJ3izibTkfL8V4xzHBHLwk/thumb.jpg
De aanhanger zat al vol puin van de oude badkamer, dus kon dit rotspartijtje er mooi bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3NHXIYa2c168INHRnVKExJiv/thumb.png
In deze rand ben ik van plan om de voorste helft de Aster dumosus Professor Anton Kippenberg te planten, met daarachter de Astilbe Astary White, welke hoger zou moeten zijn, en eerder bloeit.

Dit hek kom er ongeveer nog, met een rij grond wat geen gras is, maar opgevuld wordt met krokussen en sneeuwklokjes. Als de poort (damhek eigenlijk :P ) open staat zal deze precies op de hoek van de oprit/paadje naar de deur uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0pYfyuqo4Hcf3MZMMErKdmMJ/thumb.png

Ja, ik word er langzamerhand wel blij van :*)

Edit: Ik word met dt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
dropkikker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:07:
Ik heb het type pomp ook even opgezocht en het is de Florabest FGP 1000A1 met een maximale opzuighoogte van 7 meter en maximaal 4600L per uur.

Jouw eerste gedachte gaat dus uit naar een verkeerde pomp? Aangezien alles wel luchtdicht is en er geen lekkages zijn.

@ThinkPad dat zwarte dopje kun je er inderdaad uitdraaien, maar dat moet ook om het pomphuis te vullen, wat ik ook gedaan heb :)

Edit: Na alles even nagemeten te hebben bleek toch dat de slang te lang was, de pomp kon maximaal 7 meter zuigen, echter was de slang bijna 9 meter :o Na alles een beetje ingekort te hebben werkte het dan ook perfect! [YouTube: Grondwater pomp deel 2]

Ik heb gisteravond ook even een glas grondwater apart gezet om te kijken hoe het er een dag later uitziet en dit is het resultaat, ik heb er geen verstand van maar volgens mij is dit best helder toch? [Afbeelding]

Tevens heb ik de pomp op een druppelslang gezet om te kijken of dit werkte, echter gaat dit niet.. Je hoort de pomp dan vollopen met water aangezien het er te langzaam uitgaat. Nou had ik gehoord van een drukregelaar welke je er tussen kan zetten, maar welke is hiervoor geschikt?

[...]
Lijkt me sterk dat je hier een drukregelaar tussen kan zetten, die pomp die moet gewoon pompen die kan je niet teveel knijpen in de pers dan gaat hij stuk. Kan je niet wat anders bewateren tegelijkertijd naast de druppelslangen zodat hij zijn water kwijt kan ? Of deels terug circuleren naar de waterput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:35
dropkikker schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:07:

Edit: Na alles even nagemeten te hebben bleek toch dat de slang te lang was, de pomp kon maximaal 7 meter zuigen, echter was de slang bijna 9 meter :o Na alles een beetje ingekort te hebben werkte het dan ook perfect! [YouTube: Grondwater pomp deel 2]

Ik heb gisteravond ook even een glas grondwater apart gezet om te kijken hoe het er een dag later uitziet en dit is het resultaat, ik heb er geen verstand van maar volgens mij is dit best helder toch? [Afbeelding]

[...]
Hiervoor gebruik je een hydrofoor met drukvat.

Sputteren van een pomp komt vaak doordat het grondwater bij het pompen te ver weg zakt. Wanneer het grondwaterpeil onder de 5 meter komt krijgen de meeste pompen het al erg moeilijk.

[ Voor 6% gewijzigd door brutusl op 29-05-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Tehh schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 09:52:
[...]

De GeoCeramica (Irony natural grey) hebben we voor zo'n € 60 per m² kunnen krijgen.
Misschien een linkje? Dat is een nette prijs.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:24
@Teijgetje kun je iets meer vertellen over mollen met CO2 verdelgen? Wij grenzen aan een stuk heide waar ik een paar maanden terug ook molshopen zag. Ik heb toen van die geluids- en trillingsapparaten ingegraven om te voorkomen dat ze onder ons gazon zouden komen, maar dat heeft geen nut gehad. Klemmen gebruik ik liever niet ivm loslopende peuters die graag hun vingers willen houden. Momenteel heb ik bijna 20 hopen op 250m2 ... Hoe meer ik ze plat stamp hoe meer er bij komen helaas.

Dit is trouwens ook wel een extreme vorm van bestrijden: gewoon opblazen met explosieven:

YouTube: Principe de fonctionnement du DETAUPEUR

YouTube: Explosion détaupeur

[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 29-05-2019 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

Ook even als reactie op je eerste post; ik kreeg ook het gevoel dat het geldklopperij was met elke keer een paar tientjes extra, maar hij blijft een stuk goedkoper dan de offerte van het bedrijf die bij ons de oprit heeft gelegd. En de referentietuinen die ik heb gezien (het is een lokaal hoveniersbedrijf) zien er pico bello uit.
Daarbij had deze club nog een gaatje vrij zodat we op korte termijn aan de slag konden, dus enige geldklopperij wordt geaccepteerd in ruil voor snelheid.

@Honesty Wat uiteindelijk de prijs voor het leggen is weet ik inderdaad niet. Onze tuin moet grotendeels afgegraven worden (op sommige plekken 50 cm) en weer voorzien worden van schone aarde & zand. We hebben vervolgens 2 soorten tegels, in totaal zo'n 65m², en dan nog eens 30m² gras. De tuin is door onszelf helemaal leeg gehaald, dus ze kunnen direct met zo'n minikraan aan de slag. Totaalprijs ex tegels inclusief opsluitbanden is iets boven de 3k. De GeoCeramica (Irony natural grey) hebben we voor zo'n € 60 per m² kunnen krijgen.
Kan ik begrijpen. Iedereen in de branche heeft het stervensdruk waardoor de prijzen omhoog schieten. Ik kan me voorstellen dat je voor de zomer lekker van je tuin wilt genieten. Blijf wel opletten dat het niet afgeraffeld wordt en je geen dingen aangepraat worden. Succes ermee! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13-09 13:09
Sorry, ik ben de laatste tijd niet vaak op GoT.
pjot1 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:42:
Gisteren weer lekker bezig geweest! Kabels ingegraven, ledstrip geplakt, pomp geplaatst en de slang ingegraven.

De (rode) tuinslang ga ik ook nog zwart schilderen want dit is natuurlijk geen porum. :Y)
Wat je ook kan doen is over die rode tuinslang zo'n zwarte geribbelde slang trekken.
Dan hoef je niet te verven en de zwarte ribbelslang valt minder op.

@unezra Je kan die kant en klare bakken tegenwoordig ook vrij eenvoudig met elkaar verbinden meen ik. Geen idee welk merk maar je hebt bakjes waar je heel eenvoudig een beekloop van hetzelfde merk aan kan sluiten. Je zou eens kunnen zoeken op Ubbink.
unezra schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 16:24:

Wel zou ik liefst iets hebben dat eigenlijk wat meer kant- en klaar is. Dus een bak van de juiste afmetingen, met niveauverschillen, etc.

Gedachte is om zowel een ondiep moerasdeel als een deel met wat diepere waterplanten neer te zetten. (Uitsluitend waterplanten, geen vissen of andere levende have. Dat gaat niet goed.)
Vergeet niet dat in een vijver(tje) waar geen vissen in zitten vrij snel ook muggen etc in kunnen komen. Vooral als het water niet snel stroomt.
Je zou kunnen overwegen om er kleine visjes in te zetten zoals stekelbaarsjes of zo.
Goede jagers en zeker weten dat je geen muggenlarven krijgt.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Jeuj! @robkrekel! Dezelfde tegel :-p

Ziet er goed uit!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 17:24:
@Teijgetje kun je iets meer vertellen over mollen met CO2 verdelgen? Wij grenzen aan een stuk heide waar ik een paar maanden terug ook molshopen zag. Ik heb toen van die geluids- en trillingsapparaten ingegraven om te voorkomen dat ze onder ons gazon zouden komen, maar dat heeft geen nut gehad. Klemmen gebruik ik liever niet ivm loslopende peuters die graag hun vingers willen houden. Momenteel heb ik bijna 20 hopen op 250m2 ... Hoe meer ik ze plat stamp hoe meer er bij komen helaas.
Een diervriendelijke manier van mollenbestrijding is in elk gat consequent carbid stoppen. Daar komt gas uit en daar houden ze niet van, dus vertrekken ze. Mijn ervaring is dat dit werkt, maar je moet het wel blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@pirke
Met explosieven lijkt me niet diervriendelijk.
Met een bladblazer schijnt het ook snel te gaan. ;)

Ik heb zelf nog niet met droogijs op mollen gejaagd.
Het principe is simpel, droogijs sublimeert tot CO2 en CO2 is zwaarder dan lucht.
De CO2 blijft dus in de gang hangen en zakt het hol/nest in.
Omdat 1 kg droogijs uitzet tot ca 550 liter drukt het dus de lucht met zuurstof weg uit de gangen.
Bij een gangdiameter van 5 cm zou 1 kg droogijs theoretisch 280 meter gang vullen.
Nu krijg je 1 kg niet in een gangetje gepropt.

Waar ik toe gekomen was zover.
  • Het begint met goede handschoenen, thermohandschoenen, en beschermende kleding, droogijs is -78 graden, daar krijg je lelijke vries/brandwonden van
  • Dan een goede veiligheidsbril, liever type duikbril, daar kan via de zijkant ook niets langs.
  • Ik zou zelf een malplankje (LxB) maken en meerdere iets grotere plankjes (bv L+1,5 cm x B+1,5cm).
  • Wees voorzichtig op je gazon, hoe minder gangen je dichtloopt hoe verder het gas komt.
    Laat dus alles intact, ook je hopen
  • Zoek met een dunne schroevendraaier, pen, sondeerpen oid op waar een gang loopt. Meestal lopen er gangen tussen de hopen. Rondom prikken tot je doorschiet en dan de richting bepalen.
  • Leg je malplankje in de richting van de gang er boven en snij het gras in met een broodmes
  • Verwijder de rechthoekige pol en graaf het gat netjes iets dieper. Zoek de gangen en maak de beide gangen open. De pol hou je netjes apart, beetje water misschien, die kan later terug.
  • Vul het gat met bv 3 mm pellets (die strooi je er in) en sluit af met een plankje. Stamp dat iets grotere plankje in het gat gelijk met je gazon. Een groter plankje er gewoon opleggen kan natuurlijk ook maar dan dwing je door de lekkage de CO2 minder de gangen in.
  • Doe dit op zoveel mogelijk/meerdere plekken als waar je gangen kan vinden. 1 mol heeft vaak meer als 200 meter gangenstelsel. Je moet dus kilo`s droogijs kwijt kunnen
  • Mollen leven solitair maar kunnen soms wel van elkaars gangen gebruik maken. Je kunt dus meer mollen en gangen hebben dan je denkt.
  • Maak de hopen vlak met je hand maar duw geen aarde naar beneden. Als er activiteit blijft zal de hoop groeien. Dat is makkelijker te zien als de rest vlak blijft.
  • Herhaal als je nieuwe gangen/hopen ziet, Kijk of je de nieuwe gang gelijk kan pakken.
  • Zie je geen activiteit meer dan kan je de pollen terugplaatsten met wat aarde en graszaad rondom. Dan groeit het snel weer dicht.
Voor mij valt deze methode een beetje af, ik heb denk ik nog 5 mollen op 5000 m².
Gezien droogijs maar beperkt houdbaar is gebruik ik niet genoeg, en kleine beetjes bestellen is relatief duur.
Droogijs kan je 2 à 3 dagen bewaren in de container waar je het in koopt.
Je verliest echter 2-5 kg per dag, afhankelijk van de ruimtetemperatuur, maar het sublimeert gewoon, vanaf de fabriek begint dat proces.
Doe het niet in een afgesloten kast, bv vrieskast met slot, die explodeert open als je het slot dan los doet. Zet het koel en geventileerd weg, te veel CO2 overleven wij ook niet
Je laat het dus pas komen als je een dag aan de gang gaat (pun intended ;) )
Daarna kun je mollengaas ingraven aan de heide zijde. Helaas graven mollen tot wel een meter diep.
De verjagers helpen iets maar daar raken ze ook aan gewend, zoals wij aan een trein wennen die elk uur langskomt. Bloedirritant, maar die horen we op een gegeven moment ook niet meer.

Maar ik ben dus helemaal klaar met die mollen. :X
Ik heb er ondanks 7 dagen gassen (40 liter mix) nog een paar die waarschijnlijk hun nest hebben op een plek waar ik met koolmonoxide niet kon komen. Die 5 maken nog steeds een bende.
De Mauki is wel de beste methode die ik ken. _/-\o_
Voor jouw tuin, 250 m², ben je zeker in één dag er vanaf.
En humaan, een snelle pijnloze dood, en in 5 minuten blaas je 50 meter gang vol.
Je hoeft niets open te graven, zodra je een gaatje hebt dat een gang bereikt, met je vinger geprikt en de gangen open gecontroleerd, dan blaas je dat snel vol.
De uitlaat/schotel laat wel een bruine plek achter als je lang laat blazen (=heet) maar het gras groeit daar snel weer op, dat is niet echt dood.
Inmiddels op jacht met klemmen en scheppen, op muizenvoetjes anders zijn ze al gelijk weg..
Vanmiddag er één zien scharrelen in een mollenrit.
Schep in de gang er achter (=niet terug kunnen) en de gang opengetrokken. Bingo, mol op het gras...……..
Voor ik kon bukken was hij al weer de grond/zijn gang in gedoken, en langs de schep ontsnapt. Alsof ie in het water dook zo vlug was hij weg. :X :X :X :9~
Een paar uur later zag ik hem toevallig weer bezig met een nieuwe rit te graven. Schep een halve meter er voor en snel de gang open getrokken...…….geen mol te zien. :? :? :X
Nu houdt hij zich even gedeist maar mollenritten waar ik hem trachtte te vangen gebruikt hij niet meer. Ik verwacht dat hij ze als onveilig markeert.

Ik moet dus geduld hebben met klemmen, of ik geef ze gelijk een nekslag met de schep in de grond als ik ze weer in een mollenrit bezig zie.
Dat gangen opentrekken doet je gras ook geen goed en als ik ze levend vang krijgen ze ook een nekslag.
Niet bepaald diervriendelijk.

Wat ElisabethM zegt klopt, carbid verjaagt ze, maar ze kunnen net zo goed weer terug komen als je stopt.
En met mazzel terug de heide op, met pech heb je ruzie met de buren. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Teijgetje Bedankt voor de uitleg. Of ik er blijer van wordt: niet echt, vooral omdat droogijs niet te bewaren/transporteren is zonder dat het elke 24 uur halveert ofzo. Dat verplicht je om te haasten en niet rustig af te wachten tot je een keer tijd hebt. Daarnaast moet je maar net geluk hebben dat je z'n verblijfsruimte weet te bereiken. Op deze dingen na lijkt het me wel een makkelijke manier om van die mol(len) af te komen. Het is overigens best een prijzig goedje, hoeveel kilo heb je ongeveer nodig? 5 a 10kg ofzo? Daar kan ik best veel navulverpakkingen met explosieven voor kopen (2 euro per explosie) :)

Ik heb ook wel eens iemand met een pomp gezien die iets in de gangen pompte. Je zag dan iets rookachtigs uit de molshopen opstijgen, dat zal dan wel iets anders zijn geweest dan CO2. Dit is overigens ook alweer heel wat jaartjes geleden.

EDIT ik denk dat ik hierboven de Mauki bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@pirke
Let wel op dat je alles met handschoenen plaatst, mensengeur betekent rechtsomkeer.
En ze duwen de aarde met hun achterpoten weg, ik vraag me af of ze door een open gat naar boven komen zoals op de film, ze schuwen daglicht en hun voedsel zit onder het gras. Imo is een open gat geen reden om even te gaan kijken voor ze en blaas je hun achterkant weg als ze dus aarde omhoogduwen.
Lijkt mij dan ook een martelmethode als ze niet gelijk dood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Teijgetje ik ga zo'n Mauki huren, niet duur voor een dag en vrij effectief wat ik op internet lees. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Iemand ervaring met het vrijwillig in zijn tuin planten van de grote brandnetel? Dan wel in een bloempot, zodat de wortelstokken niet in de hele tuin komen. Moet ik nog oppassen met de zaadjes? Reden dat ik het wil, is als broed- en voedselplant voor vlinders :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
hansvk schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:58:
[...]

Misschien een linkje? Dat is een nette prijs.
Via een Bouwcenter filiaal. Korting is dus niet standaard. Misschien zelfs afhankelijk van 'goodwill'; ik heb er al heel veel besteld namelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Wij zijn de tuin aan het aanpakken, nieuwe tegels (flagstones / natuursteen), nieuwe schutting, nieuwe heg, carport geverfd, nieuwe gevelbetimmering etc..

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/p52f4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ad de Jong schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 19:42:
@unezra Je kan die kant en klare bakken tegenwoordig ook vrij eenvoudig met elkaar verbinden meen ik. Geen idee welk merk maar je hebt bakjes waar je heel eenvoudig een beekloop van hetzelfde merk aan kan sluiten. Je zou eens kunnen zoeken op Ubbink.
Klinkt goed. Ja, dat is misschien wel een goed idee, hele bende met elkaar onder en mogelijk boven water met elkaar verbinden zodat het 1 groot waterstelsel word.
[...]
Vergeet niet dat in een vijver(tje) waar geen vissen in zitten vrij snel ook muggen etc in kunnen komen. Vooral als het water niet snel stroomt.
Je zou kunnen overwegen om er kleine visjes in te zetten zoals stekelbaarsjes of zo.
Goede jagers en zeker weten dat je geen muggenlarven krijgt.
Hmmm. Alleen vissen trekken me niet echt, ook vanwege de verzorging er van.
Ik was wel van plan er iets van een fontein of waterval in te stoppen om beweging te krijgen maar ook voor het mooi. Geen stilstaande bak water dus.

Idee is vooral voor een extra stuk flora in de tuin en eens experimenteren met water. De combinatie van een waterbak met planten en gewone planten in de grond lijkt me ook wel heel tof, het voegt echt wat toe aan de tuin denk ik.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Waarschijnlijk enigszins
offtopic:

Maar aangezien we het hier ook over tuinen hebben ben ik benieuwd of iemand mij verder kan helpen
We hebben een paviljoen tegen het huis staan.
Echter deze wordt niet meer gemaakt en reserve-onderdelen zijn ook schaars

Er zit een zonneklep overheen zodat het doek schoon blijft en niet verkleurd (al gebeurd dat al als hij uitgeklapt is)

Echter de elastieken van dit doek zijn versleten en telkens repareren houdt ook een keer op.

Daarom heb ik 2 vragen.
Weet iemand wat voor een haak dit is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/79YckHyBsUGwtAALibxWsqno/thumb.jpg

Dan kan ik mijn huidige doek herstellen.

En de andere vraag die daarbij komt is
Wat kan ik als andere oplossing bedenken ipv dit doek ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jZkap1M3JgkSeo1uGH7W3nlq/thumb.jpg

Wie heeft er tips ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
unezra schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:32:
[...]

Hmmm. Alleen vissen trekken me niet echt, ook vanwege de verzorging er van.
De vissen in mijn vijver (gewone goudvisachtigen) hebben nul verzorging nodig. De vijver zelf uiteraard wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:54:
Wat ElisabethM zegt klopt, carbid verjaagt ze, maar ze kunnen net zo goed weer terug komen als je stopt.
Klopt. Wij blijven inderdaad carbid in de grond stoppen, dat doen we nu al twee jaar. Het is vervelend, maar het werkt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ElisabethM schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:59:
Het is vervelend, maar het werkt wel
Waarschijnlijk verschillen we daar in mening. ;)
Imo werkt het niet want ze komen terug. Al twee jaar bestrijdt je ze zo (niet).
Ze blijven weliswaar leven, en voortplanten, maar op een gegeven moment slopen ze je tuin weer.
Je jaagt ze bv naar de buren, die ze misschien ook weer terugjagen met carbid, of hun jongen komen bij jou een nieuw territorium beginnen. De plaag breidt zich alleen verder uit.

Wat mollen betreft ben ik inmiddels een echte NIMBY.
Ik weet dat er nog maar 5 zitten bij mij, maar die moeten ook weg, als in dood.
Inmiddels zie ik elke dag met lede ogen hoe die 5 hun gangen uitbreiden en weer overal hopen maken.
En verbaas je je hoe ver ze graven.
Er staan klemmen bij twee.

@pirke
Als je de Mauki gebruikt zorg je natuurlijk ook dat alle gangen zo intact mogelijk blijven.
Als je dan ergens een inblaasopening maakt, maak dan overal/verspreid kleine gaatjes in de gangen met een 10mm sondeerpen oid zodat je kan zien waar rook uitkomt en welke gangen met elkaar in verbinding staat.
Heb je maar 1 mol dan zouden alle gangen witte rook moeten geven. Ik zou minstens 10 minuten per gat doen.
Zo kan je makkelijk zien welke gangen je apart moet doen.

Sinds deze week zijn de veenmollen ook vrouwtjes aan het lokken.
Hun geluid komt door een open raam boven de tv uit, een soort nacht-cicade.
Dat geluid houdt denk ik 2 minuten continu aan, veel langer dan in het filmpje, om dan een halve seconde te stoppen voor het weer twee minuten doorgaat.
Dat zijn ook slopers maar die blijven zitten, die zijn beschermd. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2019 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hansvk schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 20:08:
[...]
De vissen in mijn vijver (gewone goudvisachtigen) hebben nul verzorging nodig. De vijver zelf uiteraard wel een beetje.
Zelfs geen voer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Nee, al 15 jaar krijgen ze geen voer. De vijver (ongeveer 1,5 bij 2,5 m) biedt voldoende voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:04
Jelte,89 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:29:
Jeuj! @robkrekel! Dezelfde tegel :-p

Ziet er goed uit!
Was een krijgertje van een maat van me :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

iPhoneSE schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:30:
Wij zijn de tuin aan het aanpakken, nieuwe tegels (flagstones / natuursteen), nieuwe schutting, nieuwe heg, carport geverfd, nieuwe gevelbetimmering etc..

[Afbeelding]
Mijn eerste reactie bij de foto was "Tuin..? Plein!". Pas daarna zag ik de border aan de linkerzijde.
Niettemin lijkt op deze foto het aantal vierkante meter bestrating vrij groot en zonder meubilair of extra planten best leeg. Hoe ga je dat opvullen? Met één eettafel + bijbehorende stoelen is je tuin nog voor 80% leeg , afgaande op deze foto. Meerdere loungehoeken, pingpongtafel, jacuzzi's? :P

Zojuist heb ik in mijn voortuin de al ingegraven druppelslangen verbonden met het automatische bewateringssysteem dat ik in mijn trapkast heb aangelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eK8KTJgcxni8xAtHCqHcfVa0/full.jpg

Wellicht dat ik de aansluiting nog onder de klinkers leg, maar op deze manier is het makkelijker troubleshooten. Ook de slang ontkoppelen in de winter is nu wel erg makkelijk.

Niet meer met een gieter aan de slag. Gewoon water geven door in een app op een knopje te drukken. Of gewoon automatisch aan de hand van de gemeten grondvochtigheid.

Nu weer verder met het eruit trekken van heermoes :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:00
iPhoneSE schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:30:

[Afbeelding]
Zelf de flagstones gelegd en hoe is dat bevallen?
Wij zitten er over na te denken maar het leggen van de flagstones lijkt me lastig.
Ligt het bij jullie in de cementspecie met daaronder geelzand?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zo! Afgelopen week weer flinke stappen genomen in de tuin. Zo heb ik weer een aantal keien geplaatst en de verlichting die er nu in zit getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tp5hFdkdWRTwvhAfoIrHA3Bh/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LOHKZ1DJiVTHbRCc28DbvSco/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xio2nEBMjbPWyAFrTBCq14il/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5RVqTsk8NPzoMmLpCXhV70Ou/medium.jpg

Graag wilde ik verder met de vijver maar van m'n werk kon ik weer dik een kuub (stop)zand krijgen. Omdat het anders een tijdje op een parkeerplaats was blijven leggen heb ik het maar in de tuin gegooid. Helaas lag het gruwelijk in de weg waardoor ik genoodzaakt was om eerst te straten. Meer een luxe probleem eigenlijk. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fEHDhZFDGKShBcOZQP18GHFc/medium.jpg

Situatie eerst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HLNl7PlbbzXBefpTW8d4CETw/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dzF1EIdoBUKucdFIwgUvRhq1/medium.jpg

Let the games begin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2KGCLaAWbfQA6BWReWExzyHb/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fa0rHV3n0R8J41es5EYyJTJi/medium.jpg

Lekker bezig! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Oo0aX7yLuiGeg3Mv5tRrvm17/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bHLgDhpWHWA3OQLfKhIWvS4y/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D5FNk5orJZ1MAyQpxEgw7YBg/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WcW2QGdUrkZ9hFk7c9CubY3L/medium.jpg

En het eindresultaat. Moet voor het mooie alleen nog afgetrild worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rcG00Hditdo8U5YTtKbpGyzu/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pJYev1Iv42oqVtuvG9U3bE46/medium.jpg

@barry86 flagstones hoeven niet perse in gestabiliseerd zand. Om het netjes te krijgen zul je alles onder de hamer moeten straten. Het liefst met een 1kg moker met rubberen dop. Meestal zit er een tekening bij met een legvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 31-05-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Goed bezig @pjot1!

Wij lopen al een tijdje te denken over wat we met onze tuin aan moeten maar komen er niet helemaal uit. Vandaag in Appeltern geweest om inspiratie op te doen. Erg leuk! Hoewel ik eerst de tuin 'Puur' helemaal geweldig vond op hun website, ben ik na vandaag het meest enthousiast over 'Boomgaard'. En vrouwlief ook gelukkig :).

Nu vertalen in een tuinontwerp. Over een deel hebben we al een goed beeld en na vandaag nog beter. Wel hebben we een raar hoekje doordat we een garage naast onze tuin hebben en hier amper zon komt. Eigenlijk wil ik een beetje hetzelfde als pjot1, wat stromend water maar dan met grindbak aan het eind omdat wij net een kleine uk hebben en een vijver dan geen goed idee is.

Vrouwlief wilde nooit gras maar is inmiddels om: dat is toch wel fijn voor kids om te spelen enige nadeel zijn het pollen. Hopelijk is dat met strak maaien te beperken.

Maar nu... alle wensen integreren. Ik overweeg om toch een goede hovenier c.q. tuinarchitect te laten komen om gewoon samen met ons (betaald) een paar uur te schetsen tot een mooi ontwerp. Het lukt mij gewoon niet om het zo te ontwerpen dat alles goed in elkaar past. Hebben nu alleen geen geld voor een hovenier dus het aanleggen gaan we zelf in fases doen :P. Nieuw terras aanleggen wordt dan deel 1 (uiteraard eerst goed grondwerk! - dat doe ik wel zelf om kosten te sparen).

Iemand nog tips of suggesties om het anders aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij hebben een ontwerp door een tuinspecialist laten maken, vandaag definitief akkoord gegeven op de aanleg. Een ontwerp laten maken is de kosten niet, de uitvoering wel :+ Je zou een tuin specialist kunnen vragen om mee te denken en een ontwerp te maken die je vervolgens zelf gaat realiseren. Wel netjes vooraf aangeven zodat ze er rekening mee houden. Wellicht kan je dan delen uitbesteden en delen zelf doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ja precies, dat is ons plan. Ik ben er altijd eerlijk over: ik ga niet stiekem een heel uitgebreide offerte vragen waar uren werk in zit en dan geen opdracht geven oid. Dus gewoon liefst een mannetje die hier komt om de tuin te bekijken en dan samen ontwerpen. Ik vind ook dat je mijn tuin echt moet zien om een goed ontwerp te kunnen maken. Sowieso ligt mijn tuin op het noordwesten en ik heb een enorme magnolia staan die niet weg mag. De magnolia moet in het ontwerp beeldbepalend blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Volgende stap: van de regenton af.

Deze hebben we nu alleen v de overkapping (24m2) en gebruiken we niet. Alsin de overloop loopt de tuin in.

Mijn idee: een drainage slang v 10m aan de regenpijp maken en deze onder de, binnenkort te plaatsen, nieuwe bovenlaag grond leggen.
Het einde wel ergens boven de grond laten komen v door spuiten of als het echt niet werkt een grindput ding later te plaatsen.

Is 10m lang genoeg? Andere bezwaren?
Het is zand / dennenbos grond BTW vandaar dat er een nieuwe bovenlaag met verse grond in komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Gizz schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:29:
[...]

Mijn eerste reactie bij de foto was "Tuin..? Plein!". Pas daarna zag ik de border aan de linkerzijde.
Niettemin lijkt op deze foto het aantal vierkante meter bestrating vrij groot en zonder meubilair of extra planten best leeg. Hoe ga je dat opvullen? Met één eettafel + bijbehorende stoelen is je tuin nog voor 80% leeg , afgaande op deze foto. Meerdere loungehoeken, pingpongtafel, jacuzzi's? :P
Haha, in de border rechts komt bamboe, dwergpalm en andere tropische planten.
Achter komt een grote druivenrank boom/struik van 50 jaar oud in een mooie pot, verder nog een paar potten met een Canarischepalm, citroenboom en voor de kids aardbeien :9

Vooraan komen 2 ligbedden, achteraan 2 lig stoelen, onder de overkapping een grote lounge voor 12 personen en een mooie kamdo bbq (BGE)

Tijdens de warme zomer maanden komt er in het midden van de tuin een zwembad met pompsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hansvk schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:02:
Nee, al 15 jaar krijgen ze geen voer. De vijver (ongeveer 1,5 bij 2,5 m) biedt voldoende voor ze.
Oh, wauw. Dan is het misschien wel een optie.

Het is niet dat ik geen dieren kan verzorgen, we hebben 2 katten die toch ook iedere dag hun brokjes moeten hebben, maar zoiets als vissen in een vijver ga ik gegarandeerd vergeten. Ik ken mezelf een beetje. :)

Hier de oppervlakte wel een stuk kleiner though. Maakt dat nog uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Dan niet te veel vissen in je vijver houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 07:25

Honesty

kattenneus!

[...]

Bedankt voor je reactie, Wij hebben dezelfde prijs maar dan voor 1/3 van de meters, dus we gaan toch eens wat meer offertes aanvragen, Persoonlijk vind in ceoceramica mooi maar als ze de tuin voor minder dan de helft vlak kunnen maken(bijvoorbeeld met composiet vlonders) dan ben ik al snel om.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:56
Met hemelvaart begonnen met het slopen van een koi vijver van de oude bewoners (wonen nu ongeveer 1 jaar in dit huis.) We hebben niets met vijvers en vissen dus besloten om deze eruit te halen, ook met het oog op de toekomst, kleine kinderen....

Toch nog een flinke klus, wel geklaard met 5 man. Op de bodem van de vijver lag 5cm beton. Dit hebben we eerst gesloopt zodat het water makkelijk weg kan in de toekomst.

Nu moet het gat opgevuld worden met aarde / zand. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken, dacht zelf aan een mix van ophoogzand en daarover een laag teelaarde?

Al met al gaat een een dikke 18m3 aan zand in. We willen namelijk een gazon / gras aanleggen.

Strava Profile

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Zo, weer een update van mijn kant :) We vonden al dat nieuwbouwhoutschutting toch wel erg kaal en we zagen in het TV programma eigen huis en tuin dat je tegenwoordig ook hele mooie kant en klaar hagen kunt kopen, welke anders zijn dan de traditionele hedera. Nu zou je zeggen als er zo reclame voor gemaakt wordt is dat eenvoudig aan te schaffen, maar niks is minder waar... we hadden een beetje mazzel en de plaatselijke kweker had er nog 1 over van een eerdere bestelling, de kardinaalsmuts euonymus darts blanket. 2 muurbeugels bestellen was ook vrijwel onmogelijk, al die webshops verplichten je om er een haag bij te bestellen.. toch ergens een site gevonden en die zaak zat in de buurt dus mooi daar even langs gereden.

Zo gezegd zo gedaan:

Aanhangertje achter de Twingo :P

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/7BPBhyxEtHfG/540.jpg

éénmaal in de tuin aangekomen:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/dAi8ty7KCDWF/540.jpg

2 zakken aanplantgrond om de grond te verbeteren:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/UcrKY3GEYv4R/360.jpg

40 cm uitgegraven waarvan 20 cm weer opgevuld met de aanplantgrond:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/bU9GdeyXVD7C/540.jpg

En het eindresultaat, gelijk een mooi groene wand: (welke smaakt naar meer, maar ze zijn behoorlijk prijzig dus dat volgt misschien later nog.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Tn7TCPHrsGqV/540.jpg

En toen toch alle grond er weer in zat wat perkgoed bij de kweker gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/xhkYnNMxDnHJ/540.jpg

Ook de voortuin bloeit momenteel uitbundig :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/EUNhX6sbzW2k/540.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anderen ook last van de zwarte bonenluis? Sinds een paar dagen zitten een aantal planten onder (zonnebloemen, tomaten, peper, cannabis) .Zittend in de tuin zag ik de vliegende variant overal rondvliegen, altijd een stuk of 15 airborn.

Ik blijf spuiten met een biologisch bestrijdingsmiddel en daarmee leggen de luizen snel het loodje, maar binnen de kortste keren levert een legertje vliegende luizen weer een voorraad van de nieuwe generatie af..

De spinnen lijken wel content, in elk web minimaal 10 vliegers.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Weet iemand hoe je een metalen voet van een oude schutting kunt verwijderen ?
Is dat gewoon een kwestie van uitgraven ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
apexia0087 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 10:33:
Nu moet het gat opgevuld worden met aarde / zand. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken, dacht zelf aan een mix van ophoogzand en daarover een laag teelaarde?
Al met al gaat een een dikke 18m3 aan zand in. We willen namelijk een gazon / gras aanleggen.
Lokale grondverzet bedrijf bellen met wat handig voor hen is. Ik verwacht gewone zwarte grond. Bovenste laag nog wat extra mest er door en klaar ben je.
1 keer rijden is het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MdO82 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:23:
Weet iemand hoe je een metalen voet van een oude schutting kunt verwijderen ?
Is dat gewoon een kwestie van uitgraven ?
Als je paal afgerot is moet je hem eerst weer even er in vast schroeven.
Dan een houtklem er op of een stuk draadeind oid dwars er door heen.
En dan daar een paar klappen omhoog op geven met een balkje of hamer.
Als je de klem of draadeind heel laag zet kan je met een balk als hevel werken. Kort stukje bij de paal en op het lange eind ga je staan. Wel even een wip/steunpunt neerleggen....

Maar dan komen ze zo omhoog.
Met wippen haal ik hier zelfs palen die anderhalve meter vastgekleefd het veen in zitten schadevrij uit de grond.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 02-06-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Teijgetje schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:30:
[...]

Als je paal afgerot is moet je hem eerst weer even er in vast schroeven.
Dan een houtklem er op of een stuk draadeind oid dwars er door heen.
En dan daar een paar klappen omhoog op geven met een balkje of hamer.
Als je de klem of draadeind heel laag zet kan je met een balk als hevel werken. Kort stukje bij de paal en op het lange eind ga je staan. Wel even een wip/steunpunt neerleggen....

Maar dan komen ze zo omhoog.
Met wippen haal ik hier zelfs palen die anderhalve meter vastgekleefd het veen in zitten schadevrij uit de grond.
Ik heb er maar even een foto van gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K4SBbEPhR5GtrVsdZlNcGa92/thumb.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Daar kan je simpel graven zonder omliggende schade, zo lang zijn die punten niet. Als je 15 cm rondom hebt kan je wrikken en is hij zo los.

En wat ik bedoelde:
Door die gaten/gat kun je een paal weer even vast schroeven om hem omhoog te wippen.
Dan kost het geen zweet, wat fijn is op een dag als dit.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 02-06-2019 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Thnx ik ga er van de week eens naar kijken

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 13-09 13:09
De kleine vijver regelmatig water bijvullen en soms wat verversen, amper voeren en in de winter bij vorst de pomp uit, luchtpomp blijft wel 12 maanden per jaar aan.
De grote vijver 1x per week de filtersponzen uitknijpen en de filterbak leeg laten lopen, water aanvullen en klaar.
1x in de maand 10% water verversen en zowel de lucht als filterpomp blijven jaarrond aan staan.

Onderhoud is nihil zolang je niet teveel vissen neemt.

Hier qua randbeplanting veel tegenslag gehad waardoor de randden zichtbaar zijn.
Hopelijk dit jaar weer uit het zicht.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Dzine schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:28:
[...]

Lokale grondverzet bedrijf bellen met wat handig voor hen is. Ik verwacht gewone zwarte grond. Bovenste laag nog wat extra mest er door en klaar ben je.
1 keer rijden is het goedkoopste.
Inderdaad, zou gewoon zwarte aarde doen, neem wel aan dat je 1 keer laten rijden bedoeld? 18m3 is niet makkelijk te houden in een gemiddeld aanhangertje ;)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:56
Jelte,89 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 12:56:
[...]

Inderdaad, zou gewoon zwarte aarde doen, neem wel aan dat je 1 keer laten rijden bedoeld? 18m3 is niet makkelijk te houden in een gemiddeld aanhangertje ;)
Inderdaad gewoon met een grote vrachtwagen laten bezorgen. Ik dacht wel om de kosten te drukken, de eerste 50cm van de 70cm met gewoon ophoogzand te doen en dan om de 10cm even aantrillen met een trilplaat zodat het zich goed zet. Ben bang dat als je alleen zwarte aarde gebruikt het 1 grote modderpoel wordt bij een grote regenbui. Ophoogzand kan beter met water omgaan. De laatste 20cm gebruik ik dan gewoon teel/zwarte aarde.

Strava Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Gizz schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:00:
Anderen ook last van de zwarte bonenluis? Sinds een paar dagen zitten een aantal planten onder (zonnebloemen, tomaten, peper, cannabis)
[...]
Yep, de klimop hier zit er helemaal vol mee :-( Ik bestrijd ze met zeepspiritus in een plantenspuit. Elke 2-3 dagen herhalen. Sommige takjes zien helemaal zwart van de luizen :/ Mengseltje werkt wel goed, want dag later zijn ze helemaal ingedroogd en dood >:)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2019 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
apexia0087 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:11:
[...]

Inderdaad gewoon met een grote vrachtwagen laten bezorgen. Ik dacht wel om de kosten te drukken, de eerste 50cm van de 70cm met gewoon ophoogzand te doen en dan om de 10cm even aantrillen met een trilplaat zodat het zich goed zet. Ben bang dat als je alleen zwarte aarde gebruikt het 1 grote modderpoel wordt bij een grote regenbui. Ophoogzand kan beter met water omgaan. De laatste 20cm gebruik ik dan gewoon teel/zwarte aarde.
Inderdaad, dit dus. Als het voor alleen een grasmat is, kan je zelfs met 10cm af.

Afhankelijk van de trilplaat kan ook in grotere lagen verdichten. Een trilplaatje van de bouwmarkt zou ik zelfs om de 5cm trillen.

Is een wacker stamper geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Yup :X

Vlinderplant zit helemaal onder, de rest ook maar vlinderplant is blijkbaar superlekker. Ofzo. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

apexia0087 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:11:
[...]

Oké wist ik niet, maar de gewone onbewerkte grond is toch ook gewoon zwarte grond? Ik bedoel als ik willekeurig in een weiland ga graven kom ik toch ook alleen maar zwart zand tegen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Nee, afhankelijk van de locatie kan dat een laag van beperkte diepte zijn (bijv
halve meter tot een meter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Jelte,89 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:22:
[...]

Oké wist ik niet, maar de gewone onbewerkte grond is toch ook gewoon zwarte grond? Ik bedoel als ik willekeurig in een weiland ga graven kom ik toch ook alleen maar zwart zand tegen?
Grond verdicht niet. Zand wel. Daarnaast heb je nog vele soorten grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ThinkPadd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:14:
[...]

Yep, de klimop hier zit er helemaal vol mee :-( Ik bestrijd ze met zeepspiritus in een plantenspuit. Elke 2-3 dagen herhalen. Sommige takjes zien helemaal zwart van de luizen :/ Mengseltje werkt wel goed, want dag later zijn ze helemaal ingedroogd en dood >:)
Hoe is dat spul voor bijen en vlinders?

Ik stond op het punt eoa spul van Beyer d'r overheen te spuiten, maar las gelukkig net op tijd dat het spul schadelijk is voor oa bijen. Laten we nu net heel de tuin vol bijvriendelijke planten hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 15:49

BTS

unezra schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:36:
[...]

Hoe is dat spul voor bijen en vlinders?

Ik stond op het punt eoa spul van Beyer d'r overheen te spuiten, maar las gelukkig net op tijd dat het spul schadelijk is voor oa bijen. Laten we nu net heel de tuin vol bijvriendelijke planten hebben staan...
Ik heb het maar opgegeven met natuurvriendelijke methoden en doe nu de luizen met de hand verwijderen. Soms doe ik daarna gelijk een koude straal water over de plant om ze weg te spoelen. In de achtertuin helpt het. Voortuin is de voortplanting zo snel dat ik het niet kan bijbenen

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

BTS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:31:
[...]
Ik heb het maar opgegeven met natuurvriendelijke methoden en doe nu de luizen met de hand verwijderen. Soms doe ik daarna gelijk een koude straal water over de plant om ze weg te spoelen. In de achtertuin helpt het. Voortuin is de voortplanting zo snel dat ik het niet kan bijbenen
Straal is ook niet te doen, je kunt niet achter, onder, boven ieder blaadje sproeien.
Maar als er een natuurlijk gif is dat alleen de luizen verdelgd en verder andere dieren ongemoeid laat is dat wel zo fijn. Het mag best gif zijn, alleen graag gif waar alleen de luizen van de pijp uit gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik heb dit jaar ook enorm veel last van luizen. In de voortuin staat een oud boompje waar altijd veel bloemen in komen maar die zit helemaal vol. Gelukkig zag ik vandaag dat er nu ook tientallen lieveheersbeestjeslarven rondscharrelen dus de natuur doet haar werk zullen we maar zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

BTS schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:31:
[...]

Ik had overlast van rupsen die al het (jonge) blad van heel veel planten opvraten. Heb een paar miljoen aaltjes gekocht voordat ik met milieuonvriendelijk spul zou gaan werken en dat heeft geholpen. Dezelfde winkel heeft ook wel iets tegen bladluis. Niet heel goedkoop, maar ja. :P

https://www.ecostylewebsh.../gaasvlieg-tegen-bladluis

Lieveheersbeestjes hebben ze ook wel maar gezien de temperaturen is dit volgens mij een betere optie. Tenzij ook bij jou de natuur het werk zelf gaat doen natuurlijk.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
De mollen laten zich niet zien bij de klemmen, afgezien één die wel de klem af had laten gaan maar er niet in zat. :X
Inmiddels alles waar ik gaten mee steek om de klemmen te zetten ontsmet van onnatuurlijke geuren (oa mens en hond) en een setje in Quarantaine, scheppen, handschoenen, emmer ed, for moles only.
In gangen waar ze "belaagd" zijn komen ze niet meer, ik denk dat mollen veel slimmer zijn dan wij denken.
Alles wordt voor plaatsing gewassen met slootwater en ingesmeerd met de aarde van dat gat, en alleen maar die aarde gebruikt bij opvullen, alles om maar geen geurverandering in de gang te krijgen.
Dat lijkt beter te werken dan aarde van elders.

De ganzen met al hun jongen waarderen het grasveld achter ook en komen dagelijks met een mannetje of 80 even grazen (en schijten). :X
Ik had ze weten te verjagen met nestelen met de laser, maar zo`n grasveld is natuurlijk kaassie voor ze als voer..... :+
Scheelt maaien zullen we maar denken. ;)
Als ze een glimp van je zien rennen ze allemaal weg, de kleintjes beschermd door hun ouders.
Best wel een grappig gezicht.
Ze zullen wel wegvliegen als de kleintjes kunnen vliegen.
Dit is nadat ik twee ramen opengezet had vanochtend, een deel al het water in, maar het hele veld zat eerst vol.
Ik waan me dus regelmatig terug in Amsterdam op Koninginnedag op de grachten, zo hard en veel wordt er hier getoeterd...... _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHLuRiNNX4MwqkzcgYm6PRsB/thumb.jpg

Vandaag lekker bezig geweest met de berm.
Totaal onnodig natuurlijk maar die 80 meter bush stoort me al tijden.
Als je hier door de omgeving rijdt valt het echt op als iemand zijn stukje berm bijhoudt aan de andere kant van de sloot. Gewoon een netjes gemaaide berm zonder onkruid staat zoveel mooier.
Dat was dus al een tijdje het plan, alleen was onze berm alleen maar onkruid.
De gemeente schoot hiervoor onverwacht te hulp, twee maanden geleden hebben ze nieuwe beschoeiingen geplaatst, onkruid weg geschraapt, aarde aangevuld en karig ingezaaid.
Eerder deze week had dat zijn eerste maaibeurt gehad.
Mijn cue om met de berm aan de slag te gaan, al half gemaaid (gemeente hé) en de nieuwe aarde was ingeklonken en deels al verworteld/vast door gras.
Dus zaterdag alles met de bosmaaier zo kaal mogelijk geslagen en schoongeblazen, en vandaag dacht ik even uit te vlakken en te zaaien. Naast gras komt er langs het water een 30-40 cm brede bloemenrand van 30-60 cm hoog, in alle kleuren, voor insecten. (En voor ons, voor de mooi, je kijkt er tegenaan. ;))
Dat uitvullen viel wat tegen, achter de beschoeiing zaten veel gaten en er was best wel aardig wat groot onkruid om uit te steken.
Uiteindelijk 12 karren aarde verdeeld, zo`n 3 kuub. (in de kar scheppen en uit de kar verdelen :'( )
Tot mijn verbazing hielden automobilisten rekening met de twee waarschuwingsborden, het is 30 km zone maar iedereen knalt voorbij hier, nu was iedereen heel relaxt. _/-\o_
Uiteindelijk tevreden met het resultaat en eigenlijk blij dat ik niet aan zaaien ben toegekomen.
Het heeft hier al een kwartiertje gegoten en er dreigt meer, het onweer aanhorende.
Het zaad was misschien verspoeld.

Morgenavond dus nog "even" gras en bloemen inzaaien, afstrooien met aarde en water geven.
En dan hopen dat het afzetlint niet weggereden wordt zodat het gras kan kiemen tot aan de weg.
Het is hier smal en vooral een auto en een vrachtauto komen nog wel eens een wielbreedte te kort, hopelijk weerhoudt een nette berm ze van even een stukje door de berm te bavianen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kOI8fwdUS4k6Y8gE8FPGKEtx/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ku5pukY1ET0LfxStSgeTKas9/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/stbWVdEyeLiqMfpVrFO6zNuy/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KboB6yMRjVmg9Md0ZV8Q9eWJ/thumb.jpg
het zwart op de laatste foto is schaduw, het is gewoon vlak/bol.

Nu maar vast op zoek naar een leuk kooimaaiertje...… alle gemotoriseerde maaiers gaan hier niets kunnen. :9~

Maar man, man, man, wat was het warm. :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 02-06-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
ThinkPadd schreef op zondag 2 juni 2019 @ 13:14:
[...]

Hier ook vrij veel op de hedera maar die hebben er weinig last van. Zag al wat lieveheersbeestje, die eten ze gelukkig dus lijkt aardig in balans te zijn.

Vandaag begonnen met round op tussen de tegels, ver weg van de planten. Ben benieuwd hoe het er morgen uit ziet.

Hortensia's komen mooi in de bloei. Roze en zelfs een blauwe gespot in dezelfde border :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
Ik heb op/onder ons terras veel last van mieren. ik heb al zoveel huis tuin en keuken middeltjes geprobeerd. maar niets lijkt te helpen. na een paar dagen zijn ze gewoon weer terug. X

wat ik al heb geprobeerd.
Citroen planten aan de rand van het terras.
kopermunten.
kokend water in de uitgangen (liters)
koffiedrap.
bestrijden met lokdoosjes.
bleek/ chloor

neig nu toch naar een wat aggresieve manier van bestrijden.
Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Frogy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:15:
Ik heb op/onder ons terras veel last van mieren. ik heb al zoveel huis tuin en keuken middeltjes geprobeerd. maar niets lijkt te helpen.
Je voegen afsluiten met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@ Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Je woont wel op een heel mooi plekje, zeg! Genieten!
Staat wel tegenover dat je veel in de tuin bezig moet zijn om alles te onderhouden. Maar als dat je hobby is, zal het niet erg zijn.

Dan ben ik wel blij met een kleiner tuintje. Op zich geen straf om in de tuin bezig te zijn voor mij, maar ik wordt vaak helemaal gek van de hooikoorts, vliegjes etc. Ben daar redelijk gevoelig voor. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb op/onder ons terras veel last van mieren. ik heb al zoveel huis tuin en keuken middeltjes geprobeerd. maar niets lijkt te helpen. na een paar dagen zijn ze gewoon weer terug. X

kopermunten.
koffiedrap.
bleek/ chloor

Hebben jullie nog tips?
Hier was de combinatie van peper en nootmuskaat genoeg om ze buiten het huis te houden en dan de lokdoosjes om ze definitief dood te maken. Maar als je veel nesten hebt kan dat een lange strijd worden.

Anders een goed bestrijdingsmiddel van bijvoorbeeld oplosbaar poeder dat je in de gangen kan gieten. Veel meer gif dan in zo'n lokdoosje en wordt direct op locatie aangebracht.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Action heeft mierenpoeder (roze spul). Dat is op basis van pyrethrine en een natuurlijke stof (komt van de Chrysant). Werkt bij mij wel goed.

Goed kijken waar de mieren in kruipen, poeder oplossen in water en in de openingen gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Dennis schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:06:
Ik overweeg om toch een goede hovenier c.q. tuinarchitect te laten komen om gewoon samen met ons (betaald) een paar uur te schetsen tot een mooi ontwerp. Het lukt mij gewoon niet om het zo te ontwerpen dat alles goed in elkaar past. Hebben nu alleen geen geld voor een hovenier dus het aanleggen gaan we zelf in fases doen :P. Nieuw terras aanleggen wordt dan deel 1 (uiteraard eerst goed grondwerk! - dat doe ik wel zelf om kosten te sparen).

Iemand nog tips of suggesties om het anders aan te pakken?
Ik heb uiteindelijk ook een tuinontwerper in de hand genomen. Ik merkte dat ik te veel dingen leuk vond waardoor het gewoon niet opschoot. Het kost ong 300 euro maar ben er wel blij mij. Kreeg hiervoor een 2 en een 3d ontwerp. Zij kijken toch net even anders naar je tuin dan je zelf doet heb ik gemerkt.
iPhoneSE schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:25:
[...]

Haha, in de border rechts komt bamboe, dwergpalm en andere tropische planten.
Oh nee.. .bamboe :'( :'( . Ik ben al tijden aan het vechten om de bamboe van de buren bij mij uit de tuin te krijgen. Afgelopen weekend met hun toestemming de boel voorzien van onkruid verdelger en aan de slag gegaan met een schep en een bijl. Wat een troep is dat.
Weet waar je aan begint O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Miss_80 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:21:
Oh nee.. .bamboe :'( :'( . Ik ben al tijden aan het vechten om de bamboe van de buren bij mij uit de tuin te krijgen. Afgelopen weekend met hun toestemming de boel voorzien van onkruid verdelger en aan de slag gegaan met een schep en een bijl. Wat een troep is dat.
Weet waar je aan begint O-)
Bij bamboe maakt het erg uit of je een woekerende of niet woekerende variant hebt. Ik heb zwarte bamboe die niet woekert en die we voor de zekerheid toch hebben geplaatst in een ingegraven cementkuip. Drie van die kuipen in de tuin en na een aantal jaar groeit de bamboe nog steeds alleen maar in de kuipen.

Het spul heeft wel opeens een groeispurt, stengels die als een soort spiesen de grond uit zijn geschoten en nu drie meter hoog zijn. Afgelopen jaren kwam de grootste stengel steeds maar tot ooghoogte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

kopermunten.
koffiedrap.
bleek/ chloor

Hebben jullie nog tips?
Ik laat mieren buiten lekker zitten. En ik heb een hekel aan gif. Maar wat bij mij altijd prima helpt om ze buiten te HOUDEN is flink strooien met fijne schoonmaak soda, onder de mat, OP de mat als ze er al lopen, in alle kieren proppen, en even een poosje niet stofzuigen daar. Voila, geen mieren meer, en soda is veilig voor eventueel rondkruipende kleine kinderen en huisdieren.

Mja, of je soda ook goed buiten kunt gebruiken, het neemt natuurlijk vocht op dat is de clou, dus bij regen zal het niet meer werken... Maar het is het proberen waard, een kilozak kost geen fluit en het is verder eigenlijk niet schadelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Gizz schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:28:
[...]

Bij bamboe maakt het erg uit of je een woekerende of niet woekerende variant hebt. Ik heb zwarte bamboe die niet woekert en die we voor de zekerheid toch hebben geplaatst in een ingegraven cementkuip. Drie van die kuipen in de tuin en na een aantal jaar groeit de bamboe nog steeds alleen maar in de kuipen.

Het spul heeft wel opeens een groeispurt, stengels die als een soort spiesen de grond uit zijn geschoten en nu drie meter hoog zijn. Afgelopen jaren kwam de grootste stengel steeds maar tot ooghoogte :P
De bamboe van de buren heeft zwarte stengels (super hard trouwens). Of dit de 'niet- woekerende' versie zou moeten zijn, denk het niet. De wortels zijn door het worteldoek gegaan en zitten ondertussen onder mijn afsluitbanden, onder de tegels en waarschijnlijk ook onder het gras, maar daar komt nog niet naar boven. In de border en langs mijn huis komt het met dikke stengels (idd soort van spiesen) uit de grond. Knip het af en het stopt met groeien, maar gaat onder de grond gewoon verder. Ook in hun eigen tuin schiet de bamboe overal naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Laatst online: 13-01 15:37
dragon2 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:38:
[...]

Ik laat mieren buiten lekker zitten. En ik heb een hekel aan gif. Maar wat bij mij altijd prima helpt om ze buiten te HOUDEN is flink strooien met fijne schoonmaak soda, onder de mat, OP de mat als ze er al lopen, in alle kieren proppen, en even een poosje niet stofzuigen daar. Voila, geen mieren meer, en soda is veilig voor eventueel rondkruipende kleine kinderen en huisdieren.

Mja, of je soda ook goed buiten kunt gebruiken, het neemt natuurlijk vocht op dat is de clou, dus bij regen zal het niet meer werken... Maar het is het proberen waard, een kilozak kost geen fluit en het is verder eigenlijk niet schadelijk.
ik probeer het ook zo milieu vriendelijk te houden, en liever zonder gif, echter heb ik zwarte tegels, met zwarte voegen, dus het witte hoopjes zand irriteren mij dan weer enorm.
ga soda is proberen met mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Frogy schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:44:
[...]

ik probeer het ook zo milieu vriendelijk te houden, en liever zonder gif, echter heb ik zwarte tegels, met zwarte voegen, dus het witte hoopjes zand irriteren mij dan weer enorm.
ga soda is proberen met mooi weer.
Hier een antaciete mat, idem, maar ja het moet maar ff.

Doe dat spul wel in lijnen, niet in hoopjes: het werkt hetzelfde als een flink dikke krijtstreep bij je deur, ze moeten er wel doorheen lopen wil het werken. Dus ik zou bv de voegen pakken als lijnen, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Hallo allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar omdat ik niet verder kom met mijn grondwaterpomp.

Even de situatie.
Bij ons nieuwe huis zit een grondwaterput welke ik wil gebruiken om mijn 350 m2 grasveld te besproeien.
De put is aangelegd door de vorige eigenaar en altijd gebruikt volgens de buurt.
Helaas is in de leegstand van het huis de pomp zelf verdwenen maar aan de hand van de slang welke de put in liep en aansluitingen van de toenmalige sproeiinstallatie (wordt niet meer gebruikt) concluderen wij dat hier een standaard beregeningspomp heeft gezeten.

De put zelf hadden we al gecontroleerd, het grondwater zit op 6 meter en de put is minimaal 12 meter diep.

Nu heb ik een nieuwe pomp gekocht, Gardena Comfort besproeiingspomp 4000/5, volgens mij een redelijk sterke, de aanzuigslang vernieuwd (standaard gardena slang van 7 meter).
dit ging even goed maar na 30 min kwam er nog amper water uit de sproeiers.
Ik denk dat de aanzuigslang nog net niet diep genoeg zat om volledig uit de bron te zuigen, de oude aanzuigslang was ook 10 meter.
Nu heb ik de aanzuigslang verlengd met 3 meter maar nu is de druk veel te laag, ik kan hiermee amper sproeien. Er zit wel nog genoeg water in de put omdat ik wel de tuin 3 uur lang kan besproeien met de zelfde druk.

Bij de oude installatie zaten er meerdere popup sproeiers aangesloten op de oude beregeningspomp en daar is jarenlang zonder problemen mee gesproeid, waarom lukt het mij dan niet om 1 sproeier fatsoenlijk te gebruiken?

Hopelijk heeft iemand hier nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:34
dongilles schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:50:
Hallo allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar omdat ik niet verder kom met mijn grondwaterpomp.

Even de situatie.
Bij ons nieuwe huis zit een grondwaterput welke ik wil gebruiken om mijn 350 m2 grasveld te besproeien.
De put is aangelegd door de vorige eigenaar en altijd gebruikt volgens de buurt.
Helaas is in de leegstand van het huis de pomp zelf verdwenen maar aan de hand van de slang welke de put in liep en aansluitingen van de toenmalige sproeiinstallatie (wordt niet meer gebruikt) concluderen wij dat hier een standaard beregeningspomp heeft gezeten.

De put zelf hadden we al gecontroleerd, het grondwater zit op 6 meter en de put is minimaal 12 meter diep.

Nu heb ik een nieuwe pomp gekocht, Gardena Comfort besproeiingspomp 4000/5, volgens mij een redelijk sterke, de aanzuigslang vernieuwd (standaard gardena slang van 7 meter).
dit ging even goed maar na 30 min kwam er nog amper water uit de sproeiers.
Ik denk dat de aanzuigslang nog net niet diep genoeg zat om volledig uit de bron te zuigen, de oude aanzuigslang was ook 10 meter.
Nu heb ik de aanzuigslang verlengd met 3 meter maar nu is de druk veel te laag, ik kan hiermee amper sproeien. Er zit wel nog genoeg water in de put omdat ik wel de tuin 3 uur lang kan besproeien met de zelfde druk.

Bij de oude installatie zaten er meerdere popup sproeiers aangesloten op de oude beregeningspomp en daar is jarenlang zonder problemen mee gesproeid, waarom lukt het mij dan niet om 1 sproeier fatsoenlijk te gebruiken?

Hopelijk heeft iemand hier nog tips?
Is de aanzuigdiepte niet te groot? 7m+3m=10m terwijl de max aanzuig van de pomp 8m is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 22:39
@dongilles Je heb een pomp nodig welke een grotere opvoerhoogte heeft dan de gardena pomp. De gardena pomp heeft maar een opvoerhoogte van +/- 8M, en verliest daardoor al veel druk. Je hebt dus een zwaardere pomp nodig met een grotere opvoerhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
@titan1901 @Galaxis
Bedankt voor de snelle reacties!
Klopt dat de aanzuigdiepte 8 meter is maar volgens de verkoper was dit geen probleem omdat alle beregeningspompen tot max 8 kunnen aanzuigen, zolang de aanzuigslang maar vol met water zat.
dit heb ik aangenomen omdat er voorheen ook een beregeningspomp aanzat met een slang van 10 meter.

Ik heb ook nog even op internet gezocht en ik heb een enkele gevonden met een aanzuigdiepte van 9 meter, zou dit metertje echt het verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Mijn pomp die zou moeten werken tot 7 meter, maar toen ik van de week de slang verlengd had met 2 meter kwam er niets meer uit. Bij mij was dus echt 7 meter het maximale wat de pomp kon opzuigen :)
dongilles schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:52:
@titan1901 @Galaxis
Bedankt voor de snelle reacties!
Klopt dat de aanzuigdiepte 8 meter is maar volgens de verkoper was dit geen probleem omdat alle beregeningspompen tot max 8 kunnen aanzuigen, zolang de aanzuigslang maar vol met water zat.
dit heb ik aangenomen omdat er voorheen ook een beregeningspomp aanzat met een slang van 10 meter.

Ik heb ook nog even op internet gezocht en ik heb een enkele gevonden met een aanzuigdiepte van 9 meter, zou dit metertje echt het verschil maken?
Pagina: 1 ... 23 ... 188 Laatste