Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 13:59
dongilles schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:52:
@titan1901 @Galaxis
Bedankt voor de snelle reacties!
Klopt dat de aanzuigdiepte 8 meter is maar volgens de verkoper was dit geen probleem omdat alle beregeningspompen tot max 8 kunnen aanzuigen, zolang de aanzuigslang maar vol met water zat.
dit heb ik aangenomen omdat er voorheen ook een beregeningspomp aanzat met een slang van 10 meter.

Ik heb ook nog even op internet gezocht en ik heb een enkele gevonden met een aanzuigdiepte van 9 meter, zou dit metertje echt het verschil maken?
Tsja, je zit daar nu al 2 meter boven. Dat is al zo'n 125% van wat 'ie zou kunnen doen. En zoals @Galaxis stelt zit je al op het limiet van wat zo'n pompje kan leveren. Staat de pomp ook recht boven de bron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 14:42
Teijgetje schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:35:
De mollen laten zich niet zien bij de klemmen, afgezien één die wel de klem af had laten gaan maar er niet in zat. :X
Inmiddels alles waar ik gaten mee steek om de klemmen te zetten ontsmet van onnatuurlijke geuren (oa mens en hond) en een setje in Quarantaine, scheppen, handschoenen, emmer ed, for moles only.
In gangen waar ze "belaagd" zijn komen ze niet meer, ik denk dat mollen veel slimmer zijn dan wij denken.
Alles wordt voor plaatsing gewassen met slootwater en ingesmeerd met de aarde van dat gat, en alleen maar die aarde gebruikt bij opvullen, alles om maar geen geurverandering in de gang te krijgen.
Dat lijkt beter te werken dan aarde van elders.
Anders is dit ook nog een oplossing: YouTube: How to remove moles from your yard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
titan1901 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:25:
[...]

Tsja, je zit daar nu al 2 meter boven. Dat is al zo'n 125% van wat 'ie zou kunnen doen. En zoals @Galaxis stelt zit je al op het limiet van wat zo'n pompje kan leveren. Staat de pomp ook recht boven de bron?
1/4de meer is inderdaad best wel wat.
De pomp staat recht boven de bron.

Ik ga vanavond even kijken om de slang tot 8 meter in te korten en misschien de pomp dieper te zetten, misschien dat beide helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 11:17
dongilles schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:52:
@titan1901 @Galaxis
Bedankt voor de snelle reacties!
Klopt dat de aanzuigdiepte 8 meter is maar volgens de verkoper was dit geen probleem omdat alle beregeningspompen tot max 8 kunnen aanzuigen, zolang de aanzuigslang maar vol met water zat.
dit heb ik aangenomen omdat er voorheen ook een beregeningspomp aanzat met een slang van 10 meter.

Ik heb ook nog even op internet gezocht en ik heb een enkele gevonden met een aanzuigdiepte van 9 meter, zou dit metertje echt het verschil maken?
Theoretisch kan je met een zelf aanzuigende pomp tot zo een 9,2M diep water opzuigen. Daarna houd het op. Als je water structureel van zo diep moet komen zal je met een bronpomp moeten gaan werken. Deze laat je in de put zakken met een lijn of ketting. Alleen dan praten we al snel over pompjes van > 600€ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
Galaxis schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:42:
[...]

Theoretisch kan je met een zelf aanzuigende pomp tot zo een 9,2M diep water opzuigen. Daarna houd het op. Als je water structureel van zo diep moet komen zal je met een bronpomp moeten gaan werken. Deze laat je in de put zakken met een lijn of ketting. Alleen dan praten we al snel over pompjes van > 600€ .
Ja die had ik ook gezien, dan zou ik ook mijn put moeten aanpassen omdat deze momenteel ook niet in de buis passen.

daarom ga ik nu even proberen om de pomp dieper te zetten en de slang in te korten tot 8 meter max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
Ja stom, Celine Dion, nooit aan gedacht. :F
Geniaal. _/-\o_

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@hansvk Toevallig moet ik de bmi geoceramica 80x80 deze week leggen. Ik zal de ervaring wel hier even delen. Je hoort nog van me!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
@pjot1 Heel goed, bedankt alvast.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Gizz schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:28:
[...]
Bij bamboe maakt het erg uit of je een woekerende of niet woekerende variant hebt. Ik heb zwarte bamboe die niet woekert en die we voor de zekerheid toch hebben geplaatst in een ingegraven cementkuip. Drie van die kuipen in de tuin en na een aantal jaar groeit de bamboe nog steeds alleen maar in de kuipen.

Het spul heeft wel opeens een groeispurt, stengels die als een soort spiesen de grond uit zijn geschoten en nu drie meter hoog zijn. Afgelopen jaren kwam de grootste stengel steeds maar tot ooghoogte :P
Wij hebben deze varieteit:
https://www.bamboe.nl/product/fargesia-nitida-black-pearl/
Fargesia nitida ‘Black Pearl’

Dat spul woekert absoluut niet. Het vermeerdert, heel erg langzaam, maar met woekeren heeft dat niets van doen. Staat hier ook gewoon in de voortuin, zonder kuip, gewoon in de volle grond.

Kwestie dus inderdaad van een niet woekerende soort kopen bij een kweker die er verstand van heeft. (En niet een woekerende soort verkoopt als zijnde niet-woekerend.) De prijs is er ook naar, dat niet-woekerende spul is behoorlijk duur. Geloof dat er voor €600 aan bamboe in de voortuin staat. Wel prachtig spul om te zien en in de zomer lekker dicht, zodat het de inkijk wat beperkt. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:05
dongilles schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:50:
Nu heb ik een nieuwe pomp gekocht, Gardena Comfort besproeiingspomp 4000/5, volgens mij een redelijk sterke, de aanzuigslang vernieuwd (standaard gardena slang van 7 meter).
dit ging even goed maar na 30 min kwam er nog amper water uit de sproeiers.
Ik denk dat de aanzuigslang nog net niet diep genoeg zat om volledig uit de bron te zuigen, de oude aanzuigslang was ook 10 meter.
Met elke bar drukverschil kun je ongeveer 10m hoogte overbruggen. Aangezien je aanzuigt, is de druk aan de onderkant ongeveer 1bar (afhankelijk van het weer - tijdens een hogedrukgebied net wat meer, met lage druk net wat minder). Minder dan 0 (==vacuüm) kan niet. Dus het theoretische maximum is ongeveer 10m. Maar je gardena pomp zal geen vacuüm halen denk ik. Een langere slang helpt je dus niks, die 7 meter die Gardena opgeeft zal het maximum zijn.

Alleen als je je pomp dieper in de grond zet kun je een groter hoogteverschil halen (want aan de "pers" kant van de pomp kun je makkelijk een paar bar drukverschil maken).

(oh dubbelpost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
unezra schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:42:
[...]

Wij hebben deze varieteit:
https://www.bamboe.nl/product/fargesia-nitida-black-pearl/
Fargesia nitida ‘Black Pearl’
Thanks voor de tip. Ik vind bamboe nl wel prachtig als afwisseling met een houten schutting maar de versie die ik hier gratis heb gekregen... not so much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Miss_80 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:31:
[...]
Thanks voor de tip. Ik vind bamboe nl wel prachtig als afwisseling met een houten schutting maar de versie die ik hier gratis heb gekregen... not so much.
Graag gedaan. :) Ga overigens zeker eens kijken bij Randijk.

Fijn bedrijf, zijn ook heel sociaal bezig. (Bieden plek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.) Mooie ideologie d'r achter en ze hebben verstand van bamboe.

Hier staat in de voortuin als afscherming van de straat, pal achter de haag. Vooral om de inkijk te verminderen. (Die is in de zomer nul. Het is nogal een dichte bos.)

De reden dat we voor deze varieteit gegaan zijn is echt de kleur. Het heeft zwarte stengels en slanke bladeren. Toont heel mooi. Onderhoud is super simpel. Af en toe even wat bamboemest er overheen en zeker in het begin flink bijwateren. (Nu, in het 3e jaar, geef ik ze vooralsnog amper extra water. Ze zijn lang en sterk genoeg zelf het grondwater opgezocht te hebben. Als het nog wat warmer word ga ik wel bijwateren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:40
Miss_80 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:21:
[...]
Oh nee.. .bamboe :'( :'( . Ik ben al tijden aan het vechten om de bamboe van de buren bij mij uit de tuin te krijgen. Afgelopen weekend met hun toestemming de boel voorzien van onkruid verdelger en aan de slag gegaan met een schep en een bijl. Wat een troep is dat.
Weet waar je aan begint O-)
Hahaha echt zo erg? Ik hoorde van mijn collega ook al zulke horror verhalen

We hebben de Japanse bamboe 'Jiuzhaigou', deze zou niet woekerend zijn. Voor de zekerheid toch maar een scheidingsschot in de aarde maken?

"Deze wintergroene bamboe (Fargesia robusta 'Jiuzhaigou') groeit prachtig in een opgaande struik. De stengels zijn eerst mooi rood, later worden ze geel, zeer decoratief! Deze sterke plant wordt 2,5 meter hoog en groeit in pollen en is dus niet woekerend. In hele strenge winters kan deze bamboe blad verliezen maar in de lente komt er weer nieuw blad. De plant groeit langzaam en is geschikt als schutting of andere afscheiding. In de volle grond is deze Japanse bamboe winterhard, in een pot heeft de plant bescherming tegen de vorst nodig."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Laatst online: 13-09 14:43
Dag mede tuinliefhebbers!

Wij hebben in onze tuin een mooie plant staan met zwarte besjes daaraan, alleen, ik kan maar niet achterhalen wat het precies voor plant is, wellicht hebben jullie een idee?

Het gaat om deze jongen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FF9pjx8AsAgQNcYMjqPUAKPg/thumb.jpg
Kleine spitse groene bladeren, met heel veel besjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qk0FZvyr34VS41sXcjVVpDMe/thumb.jpg

In verband met onze kleine spruit, en haar interesse in dit soort zwarte prulletjes, ben ik heel benieuwd wat voor plant dit is, en of deze plant giftig voor haar is.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het lijkt wel een liguster-soort (wilde?), maar volgens mij moeten de besjes dan komen ná de bloei en wat later in het jaar. Heeft de plant al gebloeid?

Zijn veel soorten die hier op lijken. De sneeuwbal heester (Viburnum) lijkt er ook wel op.

Wellicht kun je deze app eens proberen (macro foto's werken beter)
https://itunes.apple.com/nl/app/plantnet/id600547573?mt=8
https://play.google.com/s...ils?id=org.plantnet&hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
Cheesy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:39:
Het lijkt wel een liguster-soort (wilde?), maar volgens mij moeten de besjes dan komen ná de bloei en wat later in het jaar. Heeft de plant al gebloeid?

Zijn veel soorten die hier op lijken. De sneeuwbal heester (Viburnum) lijkt er ook wel op.

Wellicht kun je deze app eens proberen (macro foto's werken beter)
https://itunes.apple.com/nl/app/plantnet/id600547573?mt=8
https://play.google.com/s...ils?id=org.plantnet&hl=nl
Daar lijkt het inderdaad wel sterk op, thanks! De besjes die er nu nog aanzitten hebben er de hele winter aangezeten. Er worden nu knoppen gevormd, dus hij zal binnenkort wel gaan bloeien denk ik.
Afgaande op de Google resultaten van de wilde liguster is de plant zwaar giftig voor kinderen, dus ik vrees dat ie toch een ander plekje zal gaan krijgen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Wellicht hebben jullie nog tips/ideeen voor onze tuin? Dit is ons huidige idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gmxpKG0/Aantekening-2019-06-04-142035.jpg
Tuin ligt op het noordwesten

Dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wCVgfPH/Aantekening-2019-06-04-134059.jpg
tijdstip begin mei rond 19:00

De slootkant gaan we binnenkort ophogen, waardoor we een meter extra "krijgen". Hier heb ik in het ontwerp al rekening mee gehouden.

Vanaf de BBQ tot het bankstel ligt er (jawel, echtwaar) 15cm asfalt! We hebben nu het idee om dat te laten zitten, omdat het haast niet te doen is om dat eruit te halen. In het ontwerp werken we daar dus een beetje omheen.

De ideeen, van links naar rechts:
- Vlonderterras van ongeveer 4x3
- Met daarachter een kas van 2x3
- Dan een groot deel moestuinbakken (totaal ongeveer 8m2), met daar rondom houtsnippers
- Daarachter 2 bomen, met een bankje (daar staat 's ochtends langs het huis de zon op)
- Een stenen terras (3a4x7m) deels overdekt, deels open (aan de waterkant). Dit staat tot laat in de zon, dus wordt het "avondplekje".

Waar twijfelen we over:
- Is het niet te veel "terras", dus moeten we misschien het vlonder skippen.
- Qua zon zou het goed moeten gaan in de moestuinbakken. Er staat nu een bak ter hoogte van de ingetekende bak links boven, en die gaat als een malle. Maar gaat dat ook goed met die bomen?
- Er is niet echt een plek om te "zonnen", mij boeit dat niet zo veel, maar mijn vriendin wel natuurlijk ;)
- boom verplaats naar "op" het terras, dus nu geen schaduw meer op terras.

Wellicht zijn er dingen waar ik geen rekening mee gehouden heb, of wat gewoon weg een domme keuze is ;) Hoor het graag!

[ Voor 35% gewijzigd door aergrimm op 04-06-2019 15:12 . Reden: plaatjes gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:43

Goverman

not loaded

je plaatjes doen het niet |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Goverman op 04-06-2019 13:36 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
@aergrimm374 Waarmee heb je die bovenste afbeelding gemaakt :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:25:
@aergrimm374 Waarmee heb je die bovenste afbeelding gemaakt :) ?
https://floorplanner.com/

Nadeel (sindskort) is dat je maar 1 versie per verdieping kan maken. Dus je kan niet meerdere ontwerpen bewaren. En niet alles zit erin, maar het is het enige wat werkt op mijn werklaptop. Sketchup online werkt niet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:47
@Stefan H @Cheesy Dit is inderdaad wilde liguster. De zwarte besjes zijn nog van vorig jaar, de nieuwe trosjes zie je erop zitten. Ik heb er zelf ook een flink aantal in mijn tuin staan. Overigens een prima sterke plant die je ook terug kunt snoeien, waarna hij weer uitloopt. Als je hem vaak snoeit, geeft hij geen bessen meer af dus is het gevaar ook een beetje geweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dennis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:38:
Als je hem vaak snoeit, geeft hij geen bessen meer af dus is het gevaar ook een beetje geweken.
Wij hebben hem hier ook, inmiddels bijna in bloei. De bloesem ruikt heerlijk.
Als je de bloemen laat zitten (voor de bijtjes) worden het besjes (voor de vogels).
Na de bloei snoei ik de haag altijd weer terug, en als de bloemen er af zijn krijg je geen besjes.

Vaak snoeien geeft een strakke haag en geen bloei. Daar mis je imo toch wel wat aan qua beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Teijgetje schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:09:
Vaak snoeien geeft een strakke haag en geen bloei. Daar mis je imo toch wel wat aan qua beleving.
Dat vind ik ook, maar als je jonge kinderen hebt die graag besjes plukken dan is het niet zo handig met die dodelijk giftige (!!) besjes van de liguster. En daar ging het hierboven om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Dennis schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 23:02:
[...]

Dat vind ik ook, maar als je jonge kinderen hebt die graag besjes plukken dan is het niet zo handig met die dodelijk giftige (!!) besjes van de liguster. En daar ging het hierboven om.
Zolang je snoeit na de bloei krijg je geen besjes, dat hoeft niet heel vaak, hij bloeit maar één keer per jaar. ;)
Ligusterblad is overigens ook giftig.
Maar inderdaad beter voorkomen dan genezen, of goed voorlichten. Gelukkig smaakt het meestal echt vies en spuug je dat besje of blaadje snel uit als je het per ongeluk op eet.
De meeste planten zijn overigens giftig, zelfs van gras eten kan je behoorlijk ziek worden. ;)
Natuurlijk kan je beter de giftigste weghalen, maar let dan ook op of ze niet bij de buren of speelweide staan, de meesten zijn namelijk "normale" tuinplanten.

Was ik gisterochtend blij dat mijn bermen grotendeels de extreme regen overleeft hadden, op wat waterstroompjes na die geulen hadden getrokken vanaf de weg...….

Hier in Vinkeveen hadden we vannacht een windhoos, of was het een tornado? Zal wel in het nieuws zijn vandaag want alle feesttenten in het dorp zijn weg begreep ik.
Het begon met wat regen en hagelstenen als knikkers. En windhozen.
Daarna 10 minuten extreme wind, ik zag ijsballen horizontaal vliegen die vervolgens weer uit elkaar geblazen werden. Nooit eerder zoiets gezien en voor ik het op foto kon zetten was het ergste over. De wind dan.
Bleef er over debiel veel regen en wat onweer...…

Voorlopige schade; 3 bomen om bij de buren waarvan in 1 waarschijnlijk de bliksem is ingeslagen. Die boom is verdeeld over ons terrein en ligt over de sloot heen op ons gazon/boomgaard naast de parkeerplaats. Zelfs 20 cm dikke takken daarvan liggen in het achterveld, zo`n 80 meter van waar de boom staat en over 4 gebouwen heen.
Het schuurtje op het achterveld is totaal verdwenen op een losse plank in het veld na, alle tuinmeubilair is verplaatst naar een veldje verder, het dakdoek van het prieeltje is kapotgeblazen/weg, fontein omvergeblazen, een luifel aan een schuur ligt er af en het dak van het melkhuisje (=tuinopslag) is deels er af getrokken.
Alle bomen bij ons hebben het doorstaan, al liggen hier en daar wat kleine takjes van de beuken en kastanje.
Alle auto`s en gebouwen zijn zover ik kon zien onbeschadigd.

Voorlopig regent het nog lekker door, van even een terreincheck was ik doornat.
Straks bij daglicht de werkelijke ravage maar eens opnemen, en puin gaan ruimen.
Dat wordt minimaal een dagje kettingzagen...….. :X

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 06-06-2019 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Teijgetje schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 02:42:
[...]

Zolang je snoeit na de bloei krijg je geen besjes, dat hoeft niet heel vaak, hij bloeit maar één keer per jaar. ;)
Ligusterblad is overigens ook giftig.
Maar inderdaad beter voorkomen dan genezen, of goed voorlichten. Gelukkig smaakt het meestal echt vies en spuug je dat besje of blaadje snel uit als je het per ongeluk op eet.
De meeste planten zijn overigens giftig, zelfs van gras eten kan je behoorlijk ziek worden. ;)
Natuurlijk kan je beter de giftigste weghalen, maar let dan ook op of ze niet bij de buren of speelweide staan, de meesten zijn namelijk "normale" tuinplanten.

Was ik gisterochtend blij dat mijn bermen grotendeels de extreme regen overleeft hadden, op wat waterstroompjes na die geulen hadden getrokken vanaf de weg...….

Hier in Vinkeveen hadden we vannacht een windhoos, of was het een tornado? Zal wel in het nieuws zijn vandaag want alle feesttenten in het dorp zijn weg begreep ik.
Het begon met wat regen en hagelstenen als knikkers. En windhozen.
Daarna 10 minuten extreme wind, ik zag ijsballen horizontaal vliegen die vervolgens weer uit elkaar geblazen werden. Nooit eerder zoiets gezien en voor ik het op foto kon zetten was het ergste over. De wind dan.
Bleef er over debiel veel regen en wat onweer...…

Voorlopige schade; 3 bomen om bij de buren waarvan in 1 waarschijnlijk de bliksem is ingeslagen. Die boom is verdeeld over ons terrein en ligt over de sloot heen op ons gazon/boomgaard naast de parkeerplaats. Zelfs 20 cm dikke takken daarvan liggen in het achterveld, zo`n 80 meter van waar de boom staat en over 4 gebouwen heen.
Het schuurtje op het achterveld is totaal verdwenen op een losse plank in het veld na, alle tuinmeubilair is verplaatst naar een veldje verder, het dakdoek van het prieeltje is kapotgeblazen/weg, fontein omvergeblazen, een luifel aan een schuur ligt er af en het dak van het melkhuisje (=tuinopslag) is deels er af getrokken.
Alle bomen bij ons hebben het doorstaan, al liggen hier en daar wat kleine takjes van de beuken en kastanje.
Alle auto`s en gebouwen zijn zover ik kon zien onbeschadigd.

Voorlopig regent het nog lekker door, van even een terreincheck was ik doornat.
Straks bij daglicht de werkelijke ravage maar eens opnemen, en puin gaan ruimen.
Dat wordt minimaal een dagje kettingzagen...….. :X
Ai! Sterkte!

Hier zo maar eens op het dak kijken, bij de laatste storm lag dat er half af. En eens kijken of onze nieuwe kippen (zitten er 2 weken) er nog zijn!

De kippen zitten hier nog gewoon lekker in hun waaierbomen-hok, dus waarschijnlijk viel het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
Dank voor alle input mensen!

Ondanks dat het een mooi boompje is (was :p), heb ik hem toch maar gekortwiekt, ga het risico niet lopen. Zonder besjes/blaadjes is het ook niet echt charmant, dus even op zoek naar een waardige vervanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

@Teijgetje, Uiteraard een thumbs up om 'een duim onder de riem te steken'

Succes met opruimen en de herstelwerkzaamheden!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
We hebben hier een hekwerk weggezet om daar hedera tegenaan te zetten. De geul is al gegraven. Maar ik zie dat de grond op 1 plek zeiknat blijft. Zou dat komen doordat de laag eronder dicht zit en even omgespit moet worden? Of kan ik beter wat anders doen ? Er komt overigens potgrond in de geul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9E7ciF3UYsvNpgNJWi7ZXhCd/thumb.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MdO82 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 17:34:
We hebben hier een hekwerk weggezet om daar hedera tegenaan te zetten. De geul is al gegraven. Maar ik zie dat de grond op 1 plek zeiknat blijft. Zou dat komen doordat de laag eronder dicht zit en even omgespit moet worden? Of kan ik beter wat anders doen ? Er komt overigens potgrond in de geul.

[Afbeelding]
Is dat niet gewoon het laagste punt van de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dat zou best kunnen zijn inderdaad.
Maar het lijkt mij niet zo fijn voor de beplanting om natte voeten te houden.

Moet ik hier wat aan doen ?
Stukje afgraven en zand erin gooien ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:32

[Afbeelding]
Je zou met een gatenboor een diep gat maken tot de laag onder de klei of een andere harde laag . Dit gat opvullen met grind tot net boven de waterstoppende laag. De rest gewoon opvullen met tuinaarde. Hopelijk helpt dit.
Zelf heb ik ik ook gedaan op een plek waar het vochtig bleef. Succes

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:13
We hebben hier een hekwerk weggezet om daar hedera tegenaan te zetten.
Weet je zeker dat je een hedera wil?

Wat ben ik blij dat ik hier binnenkort vanaf ben. Dat ding kruipt overal door. Je blijft snoeien en hier kwam hij tussen de schuifpui en de muur naar binnen.

Let wel, de hedera staat op zo'n 5 meter van de pui. Maar is helemaal onder het huis door gekropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hedera is walgelijk spul inderdaad. Groeit snel, maar dat is enkel het eerste jaar leuk. Beetje hetzelfde als de Passiebloem, niet bij te houden. Alleen de Passiebloem bloeit tenminste nog. Vervelende is dat ik alle Hedera met de buren deel, anders was het allang allemaal weg.
Het is ook de standaard begroeiing van de staafmatten in mijn wijk dus de steeg achter de huizen is maar voor de helft begaanbaar, niemand snoeit het stuk aan de buitenkant van hun hekwerk.

Ik zou het echt heroverwegen...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:04
Hedera, ik ben er na aankoop van mijn huis 2 jaar terug non-stop mee bezig om het weg te krijgen, wat een bende. Moet nu de schutting die achter de schuur langsloopt nog weghalen en daar de stammen tussenuit halen, het komt mijn schuur ook binnen inmiddels :(

Is ook niet te vergiftigen volgens mij. Maar als iemand de gouden tip heeft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Zijn er goede alternatieven voor hedera's ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik herken die verhalen over Hedera echt niet. Ook hier groeit het tegen een gaasmat. Ik snoei het 1x hooguit 2x per jaar (toevallig vorige week gesnoeid). Wellicht hebben we een soort die wat minder woekert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:51
Tsurany schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:33:
Hedera is walgelijk spul inderdaad. Groeit snel, maar dat is enkel het eerste jaar leuk. Beetje hetzelfde als de Passiebloem, niet bij te houden. Alleen de Passiebloem bloeit tenminste nog. Vervelende is dat ik alle Hedera met de buren deel, anders was het allang allemaal weg.
Het is ook de standaard begroeiing van de staafmatten in mijn wijk dus de steeg achter de huizen is maar voor de helft begaanbaar, niemand snoeit het stuk aan de buitenkant van hun hekwerk.

Ik zou het echt heroverwegen...
Is Passiebloem zo erg?
Heb vorige week net 1 geplant.. Tips? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jordeeeh schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:18:
[...]

Is Passiebloem zo erg?
Heb vorige week net 1 geplant.. Tips? :X
Passiebloem heeft even nodig om aan te slaan maar groeit daarna keihard, zowel bovengronds als ondergronds. Bovengronds is het goed bij te houden met flink snoeiwerk, al hoef je maar even niet op te letten en hij gaat zich diep in andere planten worstelen. Ondergronds is er weinig aan te doen, na een tijdje ga je hem overal in je tuin op zien komen, vele meters verder. Gewoon goed bijhouden en wegtrekken.

Blijft nog steeds een mooie plant, veel bloemen en een lekker dik stuk groen, maar enkel jaarlijks even snoeien is zeker niet genoeg, dat moet minimaal maandelijks gebeuren als het mooi weer is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Tsurany schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:23:
[...]

Passiebloem heeft even nodig om aan te slaan maar groeit daarna keihard, zowel bovengronds als ondergronds. Bovengronds is het goed bij te houden met flink snoeiwerk, al hoef je maar even niet op te letten en hij gaat zich diep in andere planten worstelen. Ondergronds is er weinig aan te doen, na een tijdje ga je hem overal in je tuin op zien komen, vele meters verder. Gewoon goed bijhouden en wegtrekken.

Blijft nog steeds een mooie plant, veel bloemen en een lekker dik stuk groen, maar enkel jaarlijks even snoeien is zeker niet genoeg, dat moet minimaal maandelijks gebeuren als het mooi weer is.
Hij staat gepland in een gemetselde border met worteldoek erin.
Ben benieuwd of straks de hele border vol staat.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FnGTUle.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jordeeeh schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:34:
[...]

[Afbeelding]
Als je alle scheuten weg trekt dan moet het wel meevallen. Hij zal vooral door de schutting heen naar de buren toe gaan.

Eerste jaar zal het ook nog wel meevallen, toen deden ze bij ons ook nog niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
jordeeeh schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:34:
[Afbeelding]
Als het niet de passiebloem is dan is het wel je vingerhoedskruid zodra hij 20.000 zaadjes geproduceed heeft :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Tsurany schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:39:
[...]

Als je alle scheuten weg trekt dan moet het wel meevallen. Hij zal vooral door de schutting heen naar de buren toe gaan.

Eerste jaar zal het ook nog wel meevallen, toen deden ze bij ons ook nog niet veel.
Door t worteldoek heen? Ze hebben daar overigens een heg staan.
Maar k zal t in de gaten houden :)
Dennis schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 08:44:
[...]

Als het niet de passiebloem is dan is het wel je vingerhoedskruid zodra hij 20.000 zaadjes geproduceed heeft :+.
Perfect toch, prachtige plant O+

Zag gisteren in het bos Wilde Lupine staan, lijkt er wel een beetje op, ook erg mooi.
Wat ik lees moet je die echt zaaien, verplanten gaat niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jordeeeh schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:13:
[...]

Door t worteldoek heen? Ze hebben daar overigens een heg staan.
Maar k zal t in de gaten houden :)
Tussen de planken van de schutting door, gebruik makend van de heg als houvast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Tsurany schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:14:
[...]

Tussen de planken van de schutting door, gebruik makend van de heg als houvast :+
Oh dat valt wel bij te snoeien dus :P
Als ik de heg tussen de schutting weg snoei :9

[ Voor 9% gewijzigd door jordeeeh op 07-06-2019 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Omdat we best een ruime tuin hebben wil ik een 'boom' hebben. In de voortuin hebben we een schijnbeuk (nothofagus antarctica) en daar willen we er dus nog wel een van. Nu is midden juni alleen niet de meest ideale tijd voor het aanplanten van bomen.
Ik heb echter een aantal leveranciers gevonden die dergelijke bomen (stamomtrek > 15cm, hoogte > 300cm) in kuip hebben staan. Gezien de grootte (en het jaargetijde) wil ik gebruik maken van zo'n aanplantservice. Maar gaat dit werken in dit jaargetijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
jordeeeh schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:13:
Perfect toch, prachtige plant O+
Als je maar geen kleine kinderen of huisdieren hebt. Is nogal een dodelijke plant hè :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Tehh schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:44:
Omdat we best een ruime tuin hebben wil ik een 'boom' hebben. In de voortuin hebben we een schijnbeuk (nothofagus antarctica) en daar willen we er dus nog wel een van. Nu is midden juni alleen niet de meest ideale tijd voor het aanplanten van bomen.
Ik heb echter een aantal leveranciers gevonden die dergelijke bomen (stamomtrek > 15cm, hoogte > 300cm) in kuip hebben staan. Gezien de grootte (en het jaargetijde) wil ik gebruik maken van zo'n aanplantservice. Maar gaat dit werken in dit jaargetijde?
Het kan wel, zeker wanneer de boom in een kuip wordt geleverd. Zoals je zelf al zegt is dit wel niet de ideale tijd van het jaar om een boom te planten, dus als je niet tot het najaar wilt wachten, zorg erdan wel voor dat de boom voldoende water krijgt als het weer een warme/droge zomer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
Dennis schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:55:
[...]

Als je maar geen kleine kinderen of huisdieren hebt. Is nogal een dodelijke plant hè :P.
Een kat, die ligt altijd rustig onder de bladeren van het vingerhoedskruid.
Denk dat t dus wel los loopt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:53
Jelte,89 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:54:
Mooi projectje @T-!-M !

Wat komt er tegen de helling? dus tussen de terassen zeg maar? En waarom heb je er voor gekozen om de trap te verplaatsen?
Bedankt! De helling wordt aangeplant met grassen en heide, dat kan dan lekker wuiven in de wind en de planten kunnen prima met minder water. De helling zelf is namelijk niet van zwart zand en is sterk waterdoorlatend. Ik heb lampenpoetsersgras en japans bloedgras geplant. Hier en daar komen wat hogere grassen, en tussendoor dus velden heide (Calluna Vulgaris). Dit komt zowel op de helling, achter het huis als in de voortuin. Achter het huis hebben we al lavendel en rozemarijn staan. Het is de bedoeling dat het een mediteraanse uitstraling krijgt.

Ik heb de trap verplaatst omdat dat meer flexibiliteit in de inrichting van de tuin bracht. Nu lopen de looplijnen logischer, en kan ik de beplanting van de helling naar de achtertuin vloeiender door laten lopen. Zo hoop ik dat het meer één geheel wordt.

Ik ga komende week met de voortuin aan de slag, ik zal foto's maken als de planten erin staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door T-!-M op 07-06-2019 11:04 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Moet ff, na hard werk, onze tuin delen.

We kwamen van:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3dM3O6Wl.jpg?1

Miss Waah was deze tegels en het vele onkruid zat. De bomen zat grind onder en een houten plankje van 1cm dik om het vast te houden.... En de steeg ligt ~30cm lager, waardoor een fiets + kind daarin bijna onmogelijk is de tuin in te krijgen. Dus:

Dag stenen!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wYi4AR3m.jpg

Hallo zand ophogen (zodat het beter aansluit op het huis)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lE68RF8m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2zVaszym.jpg

Nieuwe tegels (laten) leggen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PWSWNeBm.jpg

Nieuwe bloembak van stapelstenen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MClr0vIm.jpg

En aan de andere kant nog eentje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/llYDVNQm.jpg

Tja, nu ligt het gras wel een stuk lager...... dus:
Gras steken (met de hand, dat doe ik nooit weer)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MVIrgcrm.jpg
En tuinaarde ervoor in de plaats
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lNlzmbnm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cBf72mzm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sDE6ZkVm.jpg
En graszoden maakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jFbGR5Mm.jpg

Geeft als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lc3Vrkrl.jpg

Kan de maairobot eindelijk zijn benen wielen strekken!
[YouTube: Robotmaaier eerste meters]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Netjes hoor! Welke tegels heb je gebruikt? Komen me bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Complimenten voor het werk @Waah! Veel verbeterd zo!

Maar heb jij nu gewoon een robot voor +-20m2 gras? Ik bedoel...dan mag ik dat toch ook! >:)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Jelte,89 hey, don't disrespect! het is wel 30m2! :+ :P

Maar serieus: Jep, was in de aanbieding voor 199, en als gadget-liefhebber kon ik het niet laten hem te kopen. Zeker omdat het aanleggen van de grensdraad nu supersimpel was. Die heb ik gelegd, en daarna de graszoden erover. Niks graven of gedoe :+ Alleen de grensdraad tussen de voegen van de tegels frotten was nog wel een uitdaging.... maar zo kan die tenminste oversteken en hoef ik hem niet handmatig te verplaatsen :D

Ik moet het basisstation nog vastmaken.... maar moet nog ff bedenken hoe. Officieel sla je die in de grond, maar ik wil hem op de tegels hebben staan.... Maar wil ook niet de tegels onnodig beschadigen O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 07-06-2019 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Netjes hoor, mooie post heb je er ook van gemaakt.

Wellicht kun je het basisstation met sterke dikke foam tape op de tegels plakken? Tegenwoordig is er best sterke tape in de handel die ook goed plakt op keramisch. Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@Waah

Zeker geen disrespect natuurlijk! Maar ik heb nog een prima machine, en heb eigenlijk een makkelijk stukje, gewoon een rechthoek van 40m2 en dat is ongeveer 3 minuten werk ofzo, dus ik kan zo'n machine me nog niet echt veroorloven...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Jelte,89 was meer een grapje hoor ;-) van die disrespect.

We moesten eigenlijk wel een nieuwe grasmaaier, of laten slijpen. En met een stekker hebben we nu, en dat is toch irritant vind ik.....

Dus was aan het kijken voor een accumaaier. En die zitten ook rond die prijs of hoger. Dus toen deze langs kwam was het een simpele keuze. Overkill? Absoluut! Mja hobby's mogen geld kosten ;-). Maar begrijp heel goed dat 99% onzin is.

@Cheesy kijk zoiets zocht ik nu precies. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb nu 10 dagen mijn gras laten leggen, en eindelijk de naden dicht en groen, stonden vrij ver open en waren vrij gelig...

Wanneer mag ik het maaien, en mag ik het belopen om alvast wat onkruid te trekken? Ik heb er wat lange lichtgroene sprieten in staan met een soort bloesem eraan.

En wat doe ik aan onderhoud? qua mest e.d.?

Revive the guild!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@hansvk

Deze week weer een gave tuin gemaakt met MBI Geoceramica Blue Steel 80/80/4. Ze zijn met z'n tweeën te leggen al zou ik wel adviseren om een vacuümset of donkey te gebruiken. De tegels zijn vrij maatvast, al heb ik wel een aantal tegels gehad van 4,3cm ipv 4 waardoor het begon te steken. Deze moesten er weer uit en weer opnieuw.

De zandbaan moet echt superstrak, dit is voor een leek eigenlijk niet te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yE8mMQef6WbJKusQgKtXiqIl/medium.jpg

Je ziet de afdruk van de strakvlak nog in het zand staan. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4tSTeDJkTYQp5JZ3qf2ErNQb/medium.jpg

Na er een paar gelegd te hebben,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qdTq0Efj9hk9xhzDDqvQ4UeT/medium.jpg

Net gevoegd met Gatorsand in de kleur antraciet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Tb9hswLUHXf7Q2CW60EcpAE/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/38YcVmqdAUfJlPgUp59HO7lv/medium.jpg

En het eindresultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4NNzQ5bkbXDLSwQEDOuI4zmz/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dQHKeHC5x4HWQDDrwXBoOnti/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mdJpUa9lPyp5g3QjkX5SJGN5/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pQOgpjqczzBDxnIloaw7n3ym/medium.jpg

Het waaide hier nogal dus op de foto zie je een sluier van zand op de tegels.

Mijn conclusie is dat 60/60 tegels veel makkelijker hanteerbaar is en makkelijker te verwerken is. Bovendien kan je 60/60 makkelijk in je eentje leggen wat met 80/80 niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waah schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:37:
Moet ff, na hard werk, onze tuin delen.
Heb je die stapelblokken ergens gunstig kunnen kopen? Ik zie ze overal voor 5 euro per stuk. Ik heb er 100 nodig, dat wordt me een beetje teveel van het goede.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Vraagje aan de bomenkenners hier. In mijn tuin staat een boom die nogal snel groeit en ooit al eens gekapt is waarna er gewoon weer opnieuw een boom op diezelfde stam is gaan groeien.

Nu denk ik dat het de Amerikaanse vogelkers is. Kan iemand dat bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j0U7CvPhHrUU1rXjUepOA2ik/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S0Y8WZfdtix8lVmwkrgIhjbI/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O8nvn4ZUhZsGcoP2bslEcorT/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
zonoskar schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:05:
[...]

Heb je die stapelblokken ergens gunstig kunnen kopen? Ik zie ze overal voor 5 euro per stuk. Ik heb er 100 nodig, dat wordt me een beetje teveel van het goede.
Wij kennen een tegelzetter dus goedkoper kunnen kopen. Maar dat scheelde wat BTW en een iets lagere prijs. Denk dat we nog rond de 4 euro zaten.

Wij hadden nog meer nodig :+ hadden eerst andere stenen op het oog, maar die waren 30cm IPV 50.... En die waren 9 euro per stuk....

Dat ging mij dan weer te ver :X

Zal de facturen eens bij elkaar optellen :9
Jelte,89 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:47:
Ik heb nu 10 dagen mijn gras laten leggen, en eindelijk de naden dicht en groen, stonden vrij ver open en waren vrij gelig...

Wanneer mag ik het maaien, en mag ik het belopen om alvast wat onkruid te trekken? Ik heb er wat lange lichtgroene sprieten in staan met een soort bloesem eraan.

En wat doe ik aan onderhoud? qua mest e.d.?
Geen idee voor jou zoden, maar van de leverancier mag ik na een week al maaien. Niet te kort (4cm minimaal). Korter is moeilijker voor het gras heb ik begrepen.

Mest na 6 weken heb ik begrepen. En niet kalk+mest tegelijk. En je wilt niet teveel dat de wortels "verbranden".

Maar is allemaal op aanraden leverancier en internet-kennis :+

[ Voor 41% gewijzigd door Waah op 08-06-2019 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtsplinter
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-03 15:25
Dennis schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:46:
Vraagje aan de bomenkenners hier. In mijn tuin staat een boom die nogal snel groeit en ooit al eens gekapt is waarna er gewoon weer opnieuw een boom op diezelfde stam is gaan groeien.

Nu denk ik dat het de Amerikaanse vogelkers is. Kan iemand dat bevestigen?
Ja daar kan je wel eens gelijk in hebben. Trek een stukje schors van een jonge scheut en ruik er eens aan: sterke amandelachtige geur is Amerikaanse vogelkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Mocht er nog iemand hydrokorrels nodig hebben (voor binnenplanten/plantenbak), deze aanbieding van Praxis ziet er wel oké uit.

Ze hebben nu 25% keuzekorting waardoor je 40L voor €8,62 (21,6ct per liter) krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
pjot1 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:58:
@hansvk

Deze week weer een gave tuin gemaakt met MBI Geoceramica Blue Steel 80/80/4. Ze zijn met z'n tweeën te leggen al zou ik wel adviseren om een vacuümset of donkey te gebruiken. De tegels zijn vrij maatvast, al heb ik wel een aantal tegels gehad van 4,3cm ipv 4 waardoor het begon te steken. Deze moesten er weer uit en weer opnieuw.

De zandbaan moet echt superstrak, dit is voor een leek eigenlijk niet te doen.

[Afbeelding]

Je ziet de afdruk van de strakvlak nog in het zand staan. :+

[Afbeelding]

Na er een paar gelegd te hebben,

[Afbeelding]

Net gevoegd met Gatorsand in de kleur antraciet

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eindresultaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het waaide hier nogal dus op de foto zie je een sluier van zand op de tegels.

Mijn conclusie is dat 60/60 tegels veel makkelijker hanteerbaar is en makkelijker te verwerken is. Bovendien kan je 60/60 makkelijk in je eentje leggen wat met 80/80 niet het geval is.
Bedankt voor het delen van je ervaringen met het leggen van deze tegels. 80 x 80 is voor mij wel een must, dus ik ga tzt op zoek naar een stratenmaker die ervaring heeft met het leggen van zware tegels.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 21:10
Vorige week is mijn tuin gedeeltelijk bestraat waarvoor ook een deel van de wortels van een grote dennenboom zijn weggezaagd. Helaas is de boom daardoor in de storm omgewaaid. De den ligt nu schuin tegen een andere boom en lijkt helaas weinig wortels over te hebben. Heeft iemand ervaring met het redden van zo'n boom? Zou deze met een stevige paal naast de stam nog te redden zijn of is het kansloos en gevaarlijk? PS ik ben er nog niet achter hoe ik een foto plaats om hier in te voegen

[ Voor 8% gewijzigd door onlime op 09-06-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
onlime schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:07:
Zou deze met een stevige paal naast de stam nog te redden zijn of is het kansloos en gevaarlijk?
Wortelgedeeltes afzagen van een boom leidt vrijwel altijd tot gezondheidsproblemen of een instabiele boom.
Normaal doe je dat dan ook niet maar leg je de bestrating hoger.

Ik zou een boomdeskundige raadplegen en advies vragen of jouw den herplant kan worden (eventueel door jezelf en hoe).
Ik verwacht dat, gezien je gezaagd hebt aan de wortels, ze dit afraden.
Een paaltje gaat denk ik niet sterk genoeg zijn, die moet meters de grond in, en dik zijn om het gewicht van wind op te kunnen vangen. Tuien werkt misschien, al zie je dat vaak alleen bij monumentale bomen.
Maar 4 staaldraden schuin op je perceel en naar de buren is ook niet alles.
Bomen (her)wortelen langzaam en vooral in de bovenste meter waar genoeg zuurstof zit, dat er een stuk bestraat is blijft een probleem, hij kan daar niet meer heen en dat is juist de kant waar hij wortels moet maken om niet volgende keer weer dezelfde kant op te vallen.

Is hij "klein" dan kan je hem proberen met palen bovengronds of ondergronds te verankeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 09-06-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik zou graag azalea in mijn tuin willen zetten, maar hier hebben we alleen kleigrond.

Nu heb ik gelezen dat je een gat moet graven en dan moet vullen met grof zand.

Iemand verder nog tips wat ik moet doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Kan ik met een eenvoudige hakselaar ook gras en klein snoeiafval dusdanig klein maken dat ik het als mulch kan gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/7/4/5/9200000026405476.jpg

https://www.bol.com/nl/p/...vangzak/9200000026405476/

Helaas heeft mijn grasmaaier geen mulch stand, los van dat lijkt het me ook fijn om ook ander snoeiafval direct te kunnen gebruiken in de tuin in plaats van in de groene kliko te gooien. Vandaar dat ik wil kijken naar een eenvoudige, betaalbare maler.

Grote bomen staan er niet in de tuin, grootste dat er zo'n beetje in moet zijn wat takken van een appelboom, druif en vlinderstruik. Allemaal fors kleiner dan de maximale doorsnede van 4cm die voor deze machine genoemd staat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:23:
Ik zou graag azalea in mijn tuin willen zetten, maar hier hebben we alleen kleigrond.

Flink gat graven en daar goede potgrond in, werkt prima hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
MdO82 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:23:

De grond waar je hem in wil planten vervangen door een goede bodem.

Bron: https://www.rhodoland.nl/onderhoud.htm

"De wortels van rhododendrons en azalea's reiken tot aan het oppervlak! Daarom moet U daar ook niet wieden, harken etc. En voor onkruid en vochtbehoud is er maar één echte oplossing: mulchen. Turfmolm, sparren- en dennennaalden, gehakselde boomschors in stukjes niet groter dan 10 cm, verrot\gecomposteerd loof en grasmaaisel, dat niet dikker dan hooguit 5 cm mag zijn vanwege te veel afdichten van de grond! Franse boomschors staat fraai en gaat lang mee, maar composteert dus langzaam en is nogal duur! Zo'n 40 tot 50 Euro per kuub! Het grote voordeel is dus, dat een behoorlijke laag mulch onkruid tegengaat en vocht behoudt! En is arbeidsbesparend bovendien.
Het is wel zo, dat het (langzaam) verteert en daarvoor is dan weer stikstof nodig. Dus extra bijmesten met stikstof kan nodig zijn. Zwavelzure ammoniak werkt langzaam en is dan geschikt. Bovendien werkt het licht zuur in op de grond - PH-verlagend dus. Niet te veel in één keer strooien en niet na juni, anders rijpt het gewas niet goed en op tijd af. "

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, terugkomend op mijn eerdere vraag over groene zeep en brandspiritus:
Dat word zelfs aangeraden door sites die begaan zijn met het lot van bijen. Als ZIJ het promoten, geloof ik wel dat het een middel is dat ook voor bijen en hommels niet schadelijk is.

https://www.duurzaamthuis.nl/bladluis-bestrijden-op-planten

Recept:
- 20ml groene zeep
- 20ml brandspiritus
- 1l water

Straks dus even 5 liter aanmaken en aan de slag. Ik heb graag natuur en beestjes in mijn tuin maar de luizen trekken me nu net iets té veel planten krom. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
unezra schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:16:
Dat word zelfs aangeraden door sites die begaan zijn met het lot van bijen. Als ZIJ het promoten, geloof ik wel dat het een middel is dat ook voor bijen en hommels niet schadelijk is.

Recept:
- 20ml groene zeep
- 20ml brandspiritus
- 1l water

Straks dus even 5 liter aanmaken en aan de slag. Ik heb graag natuur en beestjes in mijn tuin maar de luizen trekken me nu net iets té veel planten krom. :(
1 van de oudste middeltjes en het werkt nog steeds best goed.

Succes.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@unezra
Gras niet, mulchen ook niet, klein snoeiafval en loof kun je wel verhakselen tot snippers om onder/rondom je planten te gooien zoals met houtsnippers. Dat composteert en verrot, oa.door bodemdiertjes, en geeft voeding af aan je planten. en als je laag dik (5 cm) genoeg is wortelt onkruid hierin heel los.

Gras kan je beter composteren, al composteert dat slecht als je alleen gras op een hoop gooit . Dus in laagjes met ander afval aanbrengen op je composthoop. Kijk uit voor broei met composteren, gras alleen kan best heet worden/roken.
Loof, takjes met vers blad, gaat ook broeien als je dat door de hakselaar gooit en op een hoop laat liggen.
Door broei gaat composteren sneller maar door de verbranding raak je wel stoffen kwijt.
Als het afval vers is, en dus nat, zal de broei alleen roken maar niet fikken zoals droog materiaal zoals (nog iets te vochtig) hooi dat wel doet.

Wil je je gras echt mulchen op je grasmat dan moet je toch een mulchmaaier kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 10-06-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Vanochtend nog druk bezig geweest met een onkruid klimplant uit mijn heg verwijderen. Maar nu zie ik dat het eigenlijk een (redelijk) zeldzame plant is en hij heel gewild is :P. Gaat om de heggerank. Meer mensen die hem hebben? Hij schijnt in Limburg veel voor te komen, maar ik woon in Hilversum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Teijgetje Ok, helder. Helaas. :(

Dan moet ik eens goed na gaan denken of het met de investering waard is of niet. Het concept van mulchen spreekt me erg aan, maar ik vind het wat zonde speciaal daarvoor een mulchmaaier aan te schaffen als ik ook toe kan met regelmatig maaien. (Goed excuus nog wat vaker in de tuin bezig te zijn.)

Snoeiafval hebben we nooit écht veel. Paar groene containers per jaar, max. Uiteraard vooral in het snoeiseizoen. Zo veel komt er niet uit een tuin van 15x6 met een groot deel grasmat, betontegels en schuur. (Al word het wel steeds groener.)

Aan de andere kant, een eenvoudige mulcher zoals die Einhell is ook onder de €100 wel te vinden. Dat kan het nog wel waard zijn.

Ik zie ook dat een mulchmaaier ook voor onder de €100 te krijgen is:
https://www.bol.com/nl/p/...a-300-m/9200000026405480/

Kortom, voor €200 heb ik een complete mulch-set. Dat ís te overzien. Kan de oude grasmaaier mooi op V&A of naar de kringloop.

Ik ga d'r eens over na denken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:53
T-!-M schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:03:
[...]
.... ik zal foto's maken als de planten erin staan :)
En zo ziet dat eruit met de planten en berken in de grond. Groeien maar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MFFpPJKnCdjMDUyWv8ZpI0VJ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
unezra schreef op maandag 10 juni 2019 @ 10:29:
Kan ik met een eenvoudige hakselaar ook gras en klein snoeiafval dusdanig klein maken dat ik het als mulch kan gebruiken?

[Afbeelding]

https://www.bol.com/nl/p/...vangzak/9200000026405476/

Helaas heeft mijn grasmaaier geen mulch stand, los van dat lijkt het me ook fijn om ook ander snoeiafval direct te kunnen gebruiken in de tuin in plaats van in de groene kliko te gooien. Vandaar dat ik wil kijken naar een eenvoudige, betaalbare maler.

Grote bomen staan er niet in de tuin, grootste dat er zo'n beetje in moet zijn wat takken van een appelboom, druif en vlinderstruik. Allemaal fors kleiner dan de maximale doorsnede van 4cm die voor deze machine genoemd staat dus.
Mijn ervaringen met een goedkope hakselaar zijn best slecht. Als je alleen bladgroen erin stopt dan zit hij snel verstopt. Combo dikke tak en groen werkt matig. Het is dat ik goedkoop zoon ding kon kopen...lees 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
Hallo allemaal,

Ik heb even wat advies nodig.
Een paar weken geleden heb ik gras gezaaid nadat ik al het onkruid kapot had gespoten en de volledige tuin heb omgeploegd.
nog niet al het graszaad is uitgekomen en er zijn verschillende kale plekken (net een dag voor een gigantische regenbui gezaaid waardoor het zaad wat aan de kant is gespoeld) dus ik moet nog bij gaan zaaien.
Het probleem is echter dat er 1/3 gras 1/3 kale plekken en 1/3 onkruid is.
Heeft het zin om nu vaak te blijven maaien om het onkruid kapot te maken, kale plekken bijzaaien en dan goed blijven sproeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prutzertje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Mijn ervaringen met een goedkope hakselaar zijn best slecht. Als je alleen bladgroen erin stopt dan zit hij snel verstopt. Combo dikke tak en groen werkt matig. Het is dat ik goedkoop zoon ding kon kopen...lees 35 euro.
Iemand die toevallig een goede hakselaar kan aanraden voor een vriendelijke prijs (max 100,00) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wolly schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 14:42:
[...]

Iemand die toevallig een goede hakselaar kan aanraden voor een vriendelijke prijs (max 100,00) ?
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

unezra schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:16:

Recept:
- 20ml groene zeep
- 20ml brandspiritus
- 1l water

Helaas heb ik op 3 van de 40 soorten planten (vlinderstruik, clematis en hibiscus) ook dit ongedierte zitten zag ik gisteren. Zojuist gespoten voor de 1e keer, eens kijken of het helpt. Kan altijd nog uitwijken naar de gifkast, maar mijn voorkeur gaat ook uit naar iets wat niet de hele samenleving in de tuin om zeep helpt.

Ben ik van de rupsen af, krijg je dit. :P Zag gisteren wel een liefheersbeestje op een andere plant, heb die verhuisd maar blijkbaar was het smakelijk hapje niet genoeg en was meneer/mevrouw rap gevlogen. :/

Maar ik begin een complot te zien... of een samenzwering. }:|

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 11-06-2019 19:02 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Met een beetje pech help je ook de larven van het lieveheersbeestje 'om zeep'. Ik laat hier altijd de natuur zijn gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bastien schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:00:
[...]
Helaas heb ik op 3 van de 40 soorten planten (vlinderstruik, clematis en hibiscus) ook dit ongedierte zitten zag ik gisteren. Zojuist gespoten voor de 1e keer, eens kijken of het helpt. Kan altijd nog uitwijken naar de gifkast, maar mijn voorkeur gaat ook uit naar iets wat niet de hele samenleving in de tuin om zeep helpt.

Ben ik van de rupsen af, krijg je dit. :P Zag gisteren wel een liefheersbeestje op een andere plant, heb die verhuisd maar blijkbaar was het smakelijk hapje niet genoeg en was meneer/mevrouw rap gevlogen. :/

Maar ik begin een complot te zien... of een samenzwering. }:|
Meestal komen lieveheersbeestjes na verloop van tijd al die lekkere bladluizen wel opeten, zo heb ik eens meer dan dertig lieveheersbeestjes geteld in mijn appelboom. Het enige waar je voor moet zorgen is dat er niet te veel mieren bij zitten. Die 'melken' bladluis en houden in ruil voor de gemolken honingdauw de lieveheersbeestjes op afstand.
Als de luizen echt schade toebrengen (m.n. bij jonge scheuten kunnen ze blijvende schade toebrengen) pak ik tegenwoordig de spiritus/zeep combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mja, bij de vorige ronde ging al het jonge blad, uitgroei en knoppen eraan en dat zag ik nu weer gebeuren bij de genoemde planten. Dus dan maar wat behandelen op enkel die plekken. Lijkt te helpen in ieder geval.

Behalve bijen, hommels etc. komt er niet echt wat in mijn tuin vliegen of zo, zit met dank aan vele buren (en gemeente) aardig in een betonjungle met mijn tuin. Dus weinig natuur die komt helpen tot op heden. Tuin heb ik nu een jaar, daarvoor was het nieuwbouwgrond.

[ Voor 6% gewijzigd door Bastien op 12-06-2019 19:24 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:45
Ook maar even wat foto's online slingeren :) Afgelopen weekend bezig geweest met het stukje moestuin in onze tuin. Het is bijna af, moet het afdakje boven de tomaten nog verder af maken. Dit is m'n eerste fatsoenlijke moestuin dus heb nog een hoop te leren. Dit jaar helaas geen vruchten aan onze appelboom, heeft last van luizen en ik heb 'm eind vorig jaar verplaatst. De aardbeien zijn in het voorjaar de grond in gegaan als stekje, groeien goed maar ook hier nog geen bloemetjes.

Overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yDAchrWTiMDWVsSI8Uit3ntG/thumb.jpg

Kruidentuintje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oemos2mle4lhrj1jq7jEAgRJ/thumb.jpg

Aardbeien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F43xKj3b7tL9G1iwdkMUiKgT/thumb.jpg

Bolcourgette, deze hebben al wel de nodige bloemetjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GS9OfDzCE2j0LFBZWzW1qFG3/thumb.jpg

Dus het begin is er, maar ik verwacht van dit jaar voorlopig niet al te veel opbrengst. Ik zoek overigens ook nog een goede grasmaaier, iemand tips? Mulch hoeft niet per se, ik gooi een gedeelte in de compostbak en het overschot in de groencontainer. Verder een beetje een compacte die uiteraard goed maait en goed in de hoekjes komt. Ga nog wel even kijken voor zo'n zak zodat ik wat gras achter ons tuinhuis te drogen kan leggen zodat je niet alleen nat spul in de compostbak hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door jsiegmund op 12-06-2019 20:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

jsiegmund schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:05:
Ook maar even wat foto's online slingeren :) Afgelopen weekend bezig geweest met het stukje moestuin in onze tuin. Het is bijna af, moet het afdakje boven de tomaten nog verder af maken. Dit is m'n eerste fatsoenlijke moestuin dus heb nog een hoop te leren. Dit jaar helaas geen vruchten aan onze appelboom, heeft last van luizen en ik heb 'm eind vorig jaar verplaatst. De aardbeien zijn in het voorjaar de grond in gegaan als stekje, groeien goed maar ook hier nog geen bloemetjes.
Onze appelboom heeft ook niet veel vruchten, er zaten gewoon niet veel bloemen in dit jaar (de peer daarentegen was helemaal wit). Onze druif gaat ook niets doen, die hebben we 3 weken geleden helemaal kaal geplukt. Hij zat helemaal onder de valse meeldauw. Je moet de aangetaste bladeren verwijderen en toen bleef er niets meer over. Letterlijk. Hij begint nu weer met uitlopen dus nu goed in de gaten houden (vooral met dit weer).

Wat betreft kruidentuin, we zagen in Bergen een hele gave versie van de m2 tuin: een bushokje.

Plantation Station

Gewoon voor openbaar gebruik.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35
Begin juli wordt de bestrating in de tuin van onze nieuwbouwwoning gelegd.
  • ±30 m2 Kera Twice Cerabeton Cendre 60x60 (terras);
  • ±7 m2 Terra Novara Antica waalformaat (looppad).
De terrastegels zijn keramische tegels met een betonnen onderzijde (zoals GeoCeramica). Deze zullen dus op een zandbed gelegd worden evenals de waaltjes van het looppad.

Nu ben ik op zoek naar een onkruidwerende voegmortel en kom ik verschillende merken tegen zoals Promaq, Gator Sand en MBI Aqua color joints. Ik kan alleen niet vinden of deze werken met een zand ondergrond. Ik begreep dat normale voegmortels altijd i.c.m. stabilisatie zand gebruikt moet worden, omdat het anders niet zou hechten.

Kan iemand hier iets over zeggen? Ik lees de meeste goede verhalen over Promaq, dus daar neig ik nu naar. Maar ik wil dus weten of dit i.c.m. een normaal zandbed gebruikt kan worden.

Signature

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Na orientate, plannen en tekenen (soort van) eindelijk actie.

Voor - Na snoeien (he we hebben buren.. en zon!) - Na graven

tuin

De verwachting is dat de laurier en taxussen achterin weer gaan uitschieten en de buren wat meer privacy gaan geven.

Nu zelf het pad en terras gaan leggen met de oude klinkers. (Ik zoek hier nog een goede doch pragmatische uitleg voor btw, veel filmpjes gaan over 60x60 tegels spiegelglad leggen.)

Daarna borders markeren en gras zaaien. Na de zomer wat plantjen erin en de speelhoek inrichten met boomschors eronder.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tehh schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:44:
[...]
Meestal komen lieveheersbeestjes na verloop van tijd al die lekkere bladluizen wel opeten, zo heb ik eens meer dan dertig lieveheersbeestjes geteld in mijn appelboom. Het enige waar je voor moet zorgen is dat er niet te veel mieren bij zitten. Die 'melken' bladluis en houden in ruil voor de gemolken honingdauw de lieveheersbeestjes op afstand.
Als de luizen echt schade toebrengen (m.n. bij jonge scheuten kunnen ze blijvende schade toebrengen) pak ik tegenwoordig de spiritus/zeep combinatie.
Mieren zijn hier ook een uitdaging. Ook daar moet ik helaas binnenkort iets mee.
Ze ondergraven zo'n beetje het terras op het moment. :(

Blijft toch tricky, enerzijds wil ik zo veel mogelijk natuur in de tuin (dus beestjes, wormen ben ik érg zuinig op bijvoorbeeld, als ik ze op graaf stop ik ze meestal direct weer onder de grond of ik gooi ze in een donker vochtig hoekje waar ik niet ga graven), anderzijds wil ik ook mijn planten een beetje heel houden.

Een keer een slak, rups, paar mieren, bundeltje luizen of valse meeldauw, prima, maar als het spul mijn hele tuin kaal vreet en alle planten kom trekken moet ik toch wát. De ellende is dan weer dat het lastig blijft om te bestrijden wat je te veel hebt, zonder te doden waar je er niet genoeg van kunt hebben. (Zoals bijen en wormen.)

Alleen een wespennest heb ik echt laten uitroeien. Was niet zeker of het actief was of niet maar daar hebben ze de gifspuit in mogen prikken. Hoe graag ik ook beestjes heb in mijn tuin, een nest wespen trek ik meteen de grens. (Moet 'm alleen nog opzuigen. Geen zin in. In 1x weg lukt niet dus liggen daarna de dode wespen op de grond.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 20:52

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Hier ook veel luis en mieren. De luis ga ik nu aanpakken met de groene zeep en spiritus mix van hier boven genoemd. Echter wat doen jullie tegen mieren, zonder direct met gif aan de slag te gaan? Ik heb op advies van het web een mix van suikerwater en gist in de openingen gegoten maar echt veel lijkt het niet te doen. Tips?

Me_dusa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DjRik schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:59:
Begin juli wordt de bestrating in de tuin van onze nieuwbouwwoning gelegd.
  • ±30 m2 Kera Twice Cerabeton Cendre 60x60 (terras);
  • ±7 m2 Terra Novara Antica waalformaat (looppad).
De terrastegels zijn keramische tegels met een betonnen onderzijde (zoals GeoCeramica). Deze zullen dus op een zandbed gelegd worden evenals de waaltjes van het looppad.

Nu ben ik op zoek naar een onkruidwerende voegmortel en kom ik verschillende merken tegen zoals Promaq, Gator Sand en MBI Aqua color joints. Ik kan alleen niet vinden of deze werken met een zand ondergrond. Ik begreep dat normale voegmortels altijd i.c.m. stabilisatie zand gebruikt moet worden, omdat het anders niet zou hechten.

Kan iemand hier iets over zeggen? Ik lees de meeste goede verhalen over Promaq, dus daar neig ik nu naar. Maar ik wil dus weten of dit i.c.m. een normaal zandbed gebruikt kan worden.
Met Gatorsand heb ik de beste ervaring. Het is ook het makkelijkst om te verwerken. Je heb geen gestabiliseerd zandbed nodig.
Dzine schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:43:
Na orientate, plannen en tekenen (soort van) eindelijk actie.

Voor - Na snoeien (he we hebben buren.. en zon!) - Na graven

[Afbeelding: tuin]

De verwachting is dat de laurier en taxussen achterin weer gaan uitschieten en de buren wat meer privacy gaan geven.

Nu zelf het pad en terras gaan leggen met de oude klinkers. (Ik zoek hier nog een goede doch pragmatische uitleg voor btw, veel filmpjes gaan over 60x60 tegels spiegelglad leggen.)

Daarna borders markeren en gras zaaien. Na de zomer wat plantjen erin en de speelhoek inrichten met boomschors eronder.
Het hangt er vanaf hoe maatvast de stenen zijn. Als er meer dan 1cm verschil in dikte is, zul je deze onder de hamer moeten straten. Je kan wel vleien en aftrillen met een dikke trilplaat maar dan komen de hoogteverschillen na een jaar terug.

Zijn ze wel redelijk maatvast kan je dezelfde werkwijze gebruiken als met de tegels alleen kan je klinkers nog aftrillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 12:53
Zoals bijna een ieder hier gaan ook wij met de tuin bezig. Eerste stap is het terras in de achtertuin opnieuw laten bestraten. In totaal iets meer dan 50m2. Nou hebben we een bepaalde tegel op het oog van 30x60, maar deze is er in 4cm en 6 cm dik. 4 cm lijkt me voor een terras toch voldoende. Iemand een argument waarom ik voor de 6cm zou moeten kiezen? prijsverschil is dik 6 euro per m2, dus voor ons al met al best een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
wolterious schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:30:
Zoals bijna een ieder hier gaan ook wij met de tuin bezig. Eerste stap is het terras in de achtertuin opnieuw laten bestraten. In totaal iets meer dan 50m2. Nou hebben we een bepaalde tegel op het oog van 30x60, maar deze is er in 4cm en 6 cm dik. 4 cm lijkt me voor een terras toch voldoende. Iemand een argument waarom ik voor de 6cm zou moeten kiezen? prijsverschil is dik 6 euro per m2, dus voor ons al met al best een verschil.
4cm voor een terras is prima. Ik weet niet welke tegels je op het oog hebt, maar de meeste kan je gewoon aftrillen.

Veel gemeenten gebruiken stoeptegels van 4,5cm dik. Die hebben denk ik meer te lijden dan je terras. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
pjot1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:42:
[...]

4cm voor een terras is prima. Ik weet niet welke tegels je op het oog hebt, maar de meeste kan je gewoon aftrillen.

Veel gemeenten gebruiken stoeptegels van 4,5cm dik. Die hebben denk ik meer te lijden dan je terras. ;)
Het gaat om de Smartton van Redsun. Wordt volgens mij wel afgeraden om af te trillen ivm met de toplaag. Maar volgens mij hebben meerdere in dit topic deze tegels, dus wellicht dat iemand daar wat over kan zeggen. Thx voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
wolterious schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:52:
[...]

Het gaat om de Smartton van Redsun. Wordt volgens mij wel afgeraden om af te trillen ivm met de toplaag. Maar volgens mij hebben meerdere in dit topic deze tegels, dus wellicht dat iemand daar wat over kan zeggen. Thx voor je antwoord.
Ik heb deze vaker gelegd en afgetrild. Strooi redelijk dik af met zand en tril deze af met een trilplaat niet zwaarder dan 1500kg slagkracht. Zorg er wel voor dat je overal even veel gestrooid hebt, anders heb je kans dat je deuken krijgt.

Durf je het echt niet aan dan kun je een houten balk neerleggen en daar op slaan met een zware moker met rubberen dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Top, dan durf ik dat ook wel aan. 6 cm dik is dus overbodig voor terras. Dank voor je antwoord. zal tzt wel een foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35
pjot1 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:17:
[...]

Met Gatorsand heb ik de beste ervaring. Het is ook het makkelijkst om te verwerken. Je heb geen gestabiliseerd zandbed nodig.
[...]
Thanks voor de reactie. Heb je ervaring met Gator XP of Gator XP G2?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DjRik schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:04:
[...]

Thanks voor de reactie. Heb je ervaring met Gator XP of Gator XP G2?
Met de G2. Wat precies het verschil is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:57
Heb het hier ook onlangs toegepast (G2). Volgens mij is de G2 makkelijker aan te brengen. Geen bladblazer en roller meer nodig dacht ik.
pjot1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Met de G2. Wat precies het verschil is durf ik niet te zeggen.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Pagina: 1 ... 24 ... 188 Laatste