Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
De tuin van onze buurman zit zo'n 50cm hoger dan onze tuin. Het hoogte verschil "lossen we op" met een border aan onze. Nu bestaat de tuin van de buurman uit deels onvruchtbare grond, en deels uit onkruid. Beide willen we uiteraard niet in onze border, maar ik heb ook geen zin om onnodig geld uit te geven aan een grondkering. Om het makkelijk te maken mogen we de tuin ook ongeveer een meter naar links uitbreiden, dat is namelijk nog van ons.

een plaatje zegt meer dan een paar woorden:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FwCVTMw/Aantekening-2019-06-14-153406.jpg

Links is de buurman, dus rechts zijn wij. Rood wordt het nieuwe grond niveau, en groen/geel de plek van de border, het deel tot de blauwe lijn (schutting) pakken we erbij (is van ons).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NCg44Lv/Aantekening-2019-06-14-153706.jpg

Het lijkt mij zonde om dure hardhouten beschoeiings planken onderaan de schutting te schroeven, terwijl het enkel is voor het onkruid. Dus wij zitten eraan te denken om enkel worteldoel te spannen tussen de schuttingpalen, om enkel het onkruid tegen te houden.

Is dat mogelijk, of zouden jullie er toch een (goedkope bv vuren of douglas) grondkering ertussen schroeven. Of is het compleet onduidelijk wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
aergrimm374 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 15:45:
De tuin van onze buurman zit zo'n 50cm hoger dan onze tuin. Het hoogte verschil "lossen we op" met een border aan onze. Nu bestaat de tuin van de buurman uit deels onvruchtbare grond, en deels uit onkruid. Beide willen we uiteraard niet in onze border, maar ik heb ook geen zin om onnodig geld uit te geven aan een grondkering. Om het makkelijk te maken mogen we de tuin ook ongeveer een meter naar links uitbreiden, dat is namelijk nog van ons.

een plaatje zegt meer dan een paar woorden:
[Afbeelding]

Links is de buurman, dus rechts zijn wij. Rood wordt het nieuwe grond niveau, en groen/geel de plek van de border, het deel tot de blauwe lijn (schutting) pakken we erbij (is van ons).

[Afbeelding]

Het lijkt mij zonde om dure hardhouten beschoeiings planken onderaan de schutting te schroeven, terwijl het enkel is voor het onkruid. Dus wij zitten eraan te denken om enkel worteldoel te spannen tussen de schuttingpalen, om enkel het onkruid tegen te houden.

Is dat mogelijk, of zouden jullie er toch een (goedkope bv vuren of douglas) grondkering ertussen schroeven. Of is het compleet onduidelijk wat ik bedoel?
Onkruid komt van boven, nooit van onder.... Is een keerwand geen oplossing?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
pjot1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:39:
[...]

Onkruid komt van boven, nooit van onder.... Is een keerwand geen oplossing?
Keerwand kan, maar dan moet ik 10 meter keerwand maken, terwijl het geen grond hoeft tegen te houden. Dat voelt zo tegenstrijdig, en als geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-05 08:07
pjot1 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 16:39:
[...]

Onkruid komt van boven, nooit van onder....
Volgens mij denkt riet, woekerende bamboe en japanse duizendknoop daar toch anders over >:) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
titan1901 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Volgens mij denkt riet, woekerende bamboe en japanse duizendknoop daar toch anders over >:) .
Ik ben de gelukkige nieuwe eigenaar van een tuin met een soort munt en gehoornde klaverzuring erin. Voeg die 2 maar toe aan je lijstje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
titan1901 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:39:
[...]

Onkruid is een ruim begrip. Eigenlijk kan je het als ongewenste plant beschouwen.
Onkruiden zijn de hele wereld rondgezworven en ze doen dat nog steeds. De verspreiding gaat merendeels met behulp van zaden.
Bron, https://www.tuinpedia.nl/onkruid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Ik ben geen liefhebber van ongewenst kruid! Dus zal wel even kijken of ik ergens hard(er) hout op de kop kan tikken als kering, waar gelijk wortel doek tegen aan kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 08:07
DjRik schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:04:
[...]

Thanks voor de reactie. Heb je ervaring met Gator XP of Gator XP G2?
Ik heb G2 gebruikt. Toen ik het ging ophalen kreeg ik dat automatisch. Is gewoon de verbeterde versie van het origineel en volgens mij verkopen ze daar nog alleen de overschotten van.

Let wel goed op. Zorg dat de ondergrond schoon en droog(!) is. Probeer de voegen met een voegenroller ofzo door te drukken zodat ze echt helemaal vol zitten.
Daarna de tegels goed schoonvegen! Zorg dat als je de boel gaat inwateren er geen gatorsand op de tegels zit, dat spul koekt echt aan en je moet wel 10 keer reinigen voordat het echt weg is.

Gewoon een paar tips zodat je niet dezelfde fouten maakt als die al ooit door een ander zijn gemaakt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
sNielz123 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 13:00:
[...]

Ik heb G2 gebruikt. Toen ik het ging ophalen kreeg ik dat automatisch. Is gewoon de verbeterde versie van het origineel en volgens mij verkopen ze daar nog alleen de overschotten van.

Let wel goed op. Zorg dat de ondergrond schoon en droog(!) is. Probeer de voegen met een voegenroller ofzo door te drukken zodat ze echt helemaal vol zitten.
Daarna de tegels goed schoonvegen! Zorg dat als je de boel gaat inwateren er geen gatorsand op de tegels zit, dat spul koekt echt aan en je moet wel 10 keer reinigen voordat het echt weg is.

Gewoon een paar tips zodat je niet dezelfde fouten maakt als die al ooit door een ander zijn gemaakt 8)7
Ik wil nog een (kleine) aanvulling geven. :)

Door het gewoon met een bezem in te vegen (liefst met een klein stoffertje) blijf je net onder de tegels. Gatorzand zet namelijk uit als het in contact komt met water. Als het daarna boven de tegel uitkomt kun je het residu weg trekken met een wisser. Ook krijg je de tegels weer daarmee weer schoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Helaas tegen de mieren toch maar zo'n busje gif aangeschaft:
https://www.bol.com/nl/p/...748792/?s2a=#productTitle

Het is niet anders. :( Er kwamen steeds meer en hogere zandhopen in de tuin bij de ingangen.

Spul is op basis van pyrethrine, een gif dat gewonnen word uit chrysanten. Schijnt, los van voor de mieren, relatief weinig kwaad te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/2/9/7/8/9200000010748792.jpg

Wat ik NIET wist, is dat azijn wel werkt, maar absoluut dus niet mag.
https://www.milieucentraa...strijding/mieren-in-huis/

Qua luizen heb ik inmiddels tenminste één larve van een lieveheerstbeestje gespot.
Wel heel toffe beestjes om te zien. Ik heb 'm (of haar) aangemoedigd vooral door te gaan met zijn of haar nuttige werk...

Afbeeldingslocatie: https://detuinoptafel.com/wp-content/uploads/2015/05/larven-shutter-748.jpg

Ook meteen maar een beetje graszaad gestrooid. Mat is wel net nieuw maar er zitten een paar kleine kale plekjes in. Dus herstelzaad d'r voor en de grasmaaier hoger gezet. Vanochtend nog gemaaid op 3cm, volgende maaibeurt gaat op 4cm of 5cm.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25
Ik wil de tuin van onze nieuwbouwwoning laten aanvullen. Het is nu kleigrond. Hoeveel cm goede grond hebben we nodig om planten en gras goed te lagen groeien? :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou vooral kijken naar de mogelijkheid om te mengen met de huidige kleigrond, niet simpelweg een laag er bovenop laten dumpen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:20
Klei laat geen slecht water door, dat gaat een probleem opleveren voor planten, `s winters te nat en zomers droogt het uit.
Blijven er nu plassen staan of is alles opgehoogd met zand en al gemengd?

Tips voor tuinieren op kleigrond.
135 vaste planten voor zware kleigrond deel 1. en deel 2

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 16-06-2019 20:28 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:51

Wailing_Banshee

You're Next

ephymerous schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:49:
Ik wil de tuin van onze nieuwbouwwoning laten aanvullen. Het is nu kleigrond. Hoeveel cm goede grond hebben we nodig om planten en gras goed te lagen groeien? :)
Wit zand en dan goed omploegen (mengen). Daarna pas aanvullen met aarde.

Gras op klei werkt perfect. Niet teveel aan doen. Het voordeel van klei is dat het heel langzaam water doorlaat. En dat kan negatief zijn (water kan blijven liggen), maar ook zeker positief (verdamping is een heel stuk minder!) Afgelopen zomer zag onze grasmat er nog erg mooi uit, pas tegen september begon het wat geel te worden. En wij sproeien nooit.
Teijgetje schreef op zondag 16 juni 2019 @ 20:09:
[...]

Klei laat geen slecht water door, dat gaat een probleem opleveren voor planten, `s winters te nat en zomers droogt het uit.
Zomers droogt het juist niet uit. De bovenkant bakt dicht, komt geen water meer doorheen (ook een nadeel, een hoosbui loopt er dan niet makkelijk in, maar eraf :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik verbaas me dat mijn (op dit moment bloeiende) sedumdakje blijkbaar veel fijner is voor lieveheersbeestjeslarve dan de beukenhaagheg. Waar ik altijd onder bladeren zocht naar larven kan ik deze nu bij de dozijnen scheppen uit de sedumdak.

Gezien mijn vangst zijn er zo'n 20 larven / dm2. Deze heb ik fijn geintroduceerd bij de aarbeipotten en moestuinbakken.
Dit in vergelijking met 5/m2 heg...

En blijkbaar vinden hommels het ook wel fijn om in het sedum te slapen.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 17-06-2019 09:39 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-05 12:06
Wat voor type planten heb je in je sedum dak kmf?
Wij zijn ook aan het kijken om een klein sedumdak aan te leggen op de garage.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Amandess schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:56:
Wat voor type planten heb je in je sedum dak kmf?
Wij zijn ook aan het kijken om een klein sedumdak aan te leggen op de garage.
Ik heb deze. https://www.groendakwebsh...pakket-voor-plat-dak.html

Soorten: Sedum Album Coral Carpet, Sedum Album Minor, Sedum Lydium en Sedum Acre. En in mindere mate o.a. Sedum Reflexum, Sedum Hybriden Immergrünchen, Sedum Spurium en Sedum Hispancium.

Toch maar fototje gemaakt. Dak bloeit explosief

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C7Z4j12/F68-B8-B38-B4-BB-4-ADE-AE35-018403-D65-D32.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/q11XhjX/A5216556-669-F-4-F59-9-C65-EA3-E530004-C3.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door kmf op 17-06-2019 21:43 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:15
Ons nieuwbouw huis is bijna klaar en daarom willen we alvast naar de tuin gaan kijken, vooral omdat we de oprit en achterom gelijktijdig willen laten betegelen zodat we niet te veel zand naar binnen gaan lopen. Dit is iets wat we op relatief korte termijn willen gaan doen. Daarna moet er nog een afdak / schuur combinatie komen en wat leuke perkjes met gras.

Maar de eerste focus is dus op het leggen van de bestrating / tegels. We hebben een tuin van 13.75 meter breedt en 13 meter diep vanaf de langste zijde aan de achterkant van het huis. Nu hebben we de onderstaande indeling bedacht waarbij de schuur op de grens / tegen de grens aan komt de staan aan de rechterkant. Wat wij ons afvroegen is of hier bepaalde regels voor zijn, de buren hebben de schutting op hun eigen grond gezet, dus er staat nu niets op de grens, wat volgens mij betekend dat we hem er redelijk tegenaan kunnen zeggen (zeg 15 cm er vanaf).

Verder vroeg ik mij af of je een laag grond moet vervangen om de planten / gras goed te laten groeien of dat dit in principe niet nodig is (woon in zuid-oost brabant, dus geen klei toestanden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jCuNqJ6ZooW9Gge09cNzl9AU/medium.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Gynnad op 17-06-2019 21:41 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Vandaag zijn wat bloemen uitgekomen, maar weet iemand wat die rode bloem is? Onkruid of niet? Het hoort een blauw/paars/witte border te zijn. En dat rode is dan niet op de juiste plek

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8M6fRxx/2-AAC2-FB1-C955-4-C54-AB0-F-82650326-D5-A4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RT4HM47/85-C0726-B-D301-4-A0-E-B1-DA-8-DB5-F2-CA839-E.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57
Klaproos (papaver)

[ Voor 38% gewijzigd door spokje op 18-06-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
Staan in Afghanistan velden vol van. Bekende grondstof voor heroïne, maar daarvoor heb jij ze vast niet in de tuin staan :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hmmbob schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:23:
Staan in Afghanistan velden vol van. Bekende grondstof voor heroïne, maar daarvoor heb jij ze vast niet in de tuin staan :+
Niet alleen in Afghanistan hoor. We zagen ze ook een paar weken geleden nog in Denemarken staan. Alleen niet voor de opium, maar voor de maanzaad.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-05 12:06
kmf schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:35:
[...]

Ik heb deze. https://www.groendakwebsh...pakket-voor-plat-dak.html

Soorten: Sedum Album Coral Carpet, Sedum Album Minor, Sedum Lydium en Sedum Acre. En in mindere mate o.a. Sedum Reflexum, Sedum Hybriden Immergrünchen, Sedum Spurium en Sedum Hispancium.

Toch maar fototje gemaakt. Dak bloeit explosief
Bedankt kmf :) Ziet er goed uit! _/-\o_
Kunnen onze toekomstige bijtjes en aanvliegende hommels vast waarderen als het dak ook mooi bloeit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:48
Ik heb gisteren mijn Gardena R40Li geinstalleerd. De Robotmaaier staat de hele avond aan de lader in de dock. Wanneer ik de maaier wil starten krijg ik de melding "botsing" in beeld.. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-04 15:07

gdl

Ik heb hier geen ervaring mee (nog geen robomaaier), maar misschien is het verstandig om dit in het Robotmaaiers topic te posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:58
Luitjes!

Ik ben op zoek naar een hydrofoorpomp, echter lees ik overal dat sommige pompen maar tot 3 uur achter elkaar aan kunnen staan. Nu wil ik hier een druppelslang/zweetdarm op aansluiten dus dan staat de pomp wel langer aan dan die 3 uur. Wie kan mij uitleggen waarom zo'n pomp maar 3 uur aan zou kunnen staan?

Ik twijfel namelijk tussen deze 2 :

https://www.waterpompshop...-boost-1100-hydrofoorpomp

https://www.waterpompshop.nl/dab-aquajet-82-m-hydrofoorpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Laatst online: 15:44
Uit die link maak ik op dat die (zeker in jou situatie waar je continu maar wel weinig water verbruikt) helemaal niet continue aan hoeft te staan:

Dankzij het waterreservoir (drukvat van 18 liter) schakelt de pomp niet continu aan en uit, zodat deze veel efficiënter met energie omgaat en minder stroom verbruikt.
...
Deze pompen zijn erg handig bij bijvoorbeeld druppelslangen voor geleidelijke beregening,

Volgens mij is dat dus precies wel geschikt voor jou doel!

[ Voor 12% gewijzigd door Vloris op 19-06-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dropkikker schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 12:09:
Nu wil ik hier een druppelslang/zweetdarm op aansluiten dus dan staat de pomp wel langer aan dan die 3 uur.
Klopt deze aanname wel? Mijn bewatering in zowel voor- als achtertuin is 100% met druppelslangen, maar over het algemeen zet ik die in extreme gevallen maximaal een half uur achter elkaar aan. In de meeste gevallen zet ik 1 of 2 keer per dag een kwartiertje het systeem aan.

Een gemiddelde druppelslang van een merk als Rainbird doet 2,3L water per uur per druppelmembraan. En die membranen zitten op 30cm afstand van elkaar. Drie uur vind je aan de korte kant, maar zelfs daarmee dump je dus elke 30cm bijna 7 liter water. Dat lijkt me erg extreem en dat getal zou je zelfs nog verder willen ophogen?

Als de grond niet gortdroog is en je het een beetje bijhoudt kom je met 0,5 (normaal) tot 1 liter (hete droge dagen) water per 30cm al een heel eind is mijn ervaring.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:21
Martinusz schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:51:
Ohjee de buxusrups zit in de buxus :( heeft het nog zin om er iets aan te doen? Heb vorig jaar gezien hoe snel ze alles kaal kunnen vreten bij Mn schoonouders.
Even oude koeien oprakelen. Ik heb/had ook last van buxusmot, en heb een paar keer de zichtbare beesten met de hand eruit geplukt. Daarnaast was de lokale koolmees- en huismuskolonie ook druk bezig de beesten te decimeren. Ik vermoed dat zelfs spitsmuizen bezig zijn geweest. Voor de rest geen pesticide gebruik.

Maar nu mijn probleem, ze zijn weg en m'n buxushaag groeit als kool. Ik zie geen motten, poppen of rupsen. Is dit de stilte voor de stom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
il-Principe schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:13:
[...]

Even oude koeien oprakelen. Ik heb/had ook last van buxusmot, en heb een paar keer de zichtbare beesten met de hand eruit geplukt. Daarnaast was de lokale koolmees- en huismuskolonie ook druk bezig de beesten te decimeren. Ik vermoed dat zelfs spitsmuizen bezig zijn geweest. Voor de rest geen pesticide gebruik.

Maar nu mijn probleem, ze zijn weg en m'n buxushaag groeit als kool. Ik zie geen motten, poppen of rupsen. Is dit de stilte voor de stom?
Die beesten worden toch helemaal niet gegeten door vogels? Daarom verspreiden ze toch ook zo snel?

Ik denk dat je geluk hebt gehad, weinig buxus in de omgeving bij buren?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:21
Veel buxuslijken en halflijken in de omgeving, dus bronnen voldoende. De vogels zaten 's ochtends de heg schoon te plukken, met af en toe ruzie. Blijkbaar vinden kauwen, mezen en mussen ze wel lekker als ze het eenmaal weten. Nu zitten ze er niet meer in omdat er niks meer in zit.
Nb
https://www.vogelbescherm...rijding-buxusmot-help-mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:36
Ik heb op dit moment ca 65m2 gras waarvan een groot deel aansluit op de schutting of Hedra. De grasmaaier kan hier niet dicht genoeg bij komen dus moet er een trimmer aangeschaft worden :) Ik heb de uitgebreide post van @Teijgetje gelezen en kan dus het beste voor een trimmer met snoer gaan (heb zelf liever op accu) maar ben het ook wel met de standpunten van Teijgetje eens.

Zijn er inmiddels al meer ervaringen van mensen die een trimmer op accu hebben?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:08

Vos

AFCA

Ik heb recentelijk een nieuw gazon aangelegd waar nu Haagwinde in groeit. Moet ik dit weg gaan steken of gaat dit weg door vaak te maaien en het gras 'kort' te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Martinusz schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:46:
[...]

Die beesten worden toch helemaal niet gegeten door vogels? Daarom verspreiden ze toch ook zo snel?

Ik denk dat je geluk hebt gehad, weinig buxus in de omgeving bij buren?
Ik zie hier regelmatig een buxusmotje langs vliegen, ze zijn moeilijk te missen, spierwit met gouden randjes.
Maar onze buxushaagjes en andere buxus staan er prachtig bij, donkergroen met veel fris nieuw blad, ik heb dan ook genoeg vogels in de tuin. ;)

(en net weer 25 kg vliespinda`s besteld voor ze zodat het er veel blijven)
harm12nl schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:42:
. De grasmaaier kan hier niet dicht genoeg bij komen dus moet er een trimmer aangeschaft worden :) Ik heb de uitgebreide post van @Teijgetje gelezen en kan dus het beste voor een trimmer met snoer gaan (heb zelf liever op accu) maar ben het ook wel met de standpunten van Teijgetje eens.
Als je een klein tuintje hebt kom je prima rond met een accutrimmer, al moet een verlengsnoertje ook geen probleem zijn. Let alleen op wat batterijen kosten, en of die na te leveren zijn(of dat je machines koopt die allemaal dezelfde accu gebruiken), accu`s gaan achteruit qua vermogen "vanaf de dag dat ze gemaakt worden". En ook van op de plank liggen worden ze niet beter.
Een snoertrimmer blijft altijd even sterk, en je hebt dus geen verouderende accu`s die je na tijd moet vervangen.
Gebruik je hem dus "incidenteel" dan kan je imo inderdaad beter voor de snoerversie gaan.

Ikzelf heb de 4-takt Honda bosmaaier ingewisseld voor een sterkere 2 takt versie van Kibani.

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:20
Vos schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:17:
Ik heb recentelijk een nieuw gazon aangelegd waar nu Haagwinde in groeit. Moet ik dit weg gaan steken of gaat dit weg door vaak te maaien en het gras 'kort' te houden?
Door het kort te houden gaat het zeker niet weg. Er zijn twee manieren:

Elk restantje wortel uitgraven. Doe je dit niet, komt het zeker weer op
Dood spuiten.

Ik heb thuis in de kast een soort gif staan welk het gras niet vergiftigd, maar de haagwinde (en nog veeeeel meer) wel. Weet alleen ff niet meer hoe het heet, en op google kan ik het ook ff niet zo snel meer vinden. Wel een keer online besteld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
robkrekel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 05:48:
[...]

Ik heb thuis in de kast een soort gif staan welk het gras niet vergiftigd, maar de haagwinde (en nog veeeeel meer) wel. Weet alleen ff niet meer hoe het heet, en op google kan ik het ook ff niet zo snel meer vinden. Wel een keer online besteld :?
Misschien is het zoiets: https://www.goedvoorjetuin.nl/c-2958648/gazon-onkruidvrij/

Heb daar verder geen ervaring mee, wel hier onlangs de prof mest gekocht en de grasmat is echt supermooi aan het worden. Ik heb ook kieseriet gestrooid en maai in de hoogste stand van de kooimaaier. Mat begint mooi vol en donkergroen te worden en de dorre stukken gaan er uit. Regen van de laatste dagen helpt natuurlijk ook lekker mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Aangezien alle bedrijven het druk hebben pas na de bouwvak mogelijk om oprit+rond het huis te bestraten. Ik heb nu 2 prijzen de verschillen zijn bizar.

De grond is al voorzien van geel zand enige wat men hoeft te doen is dat het netjes afloopt aantrillen en klinkers erin leggen (klinkers enzo heb ik al). Het is allemaal rechtoe rechtaan.

Profielen en machinaal verdichten 390
Stellen en zetten opsluit bandjes 58 stuks 790
Klinkers 114 vierkante meter 1995
Tegels met zagen 60*60 47 vierkante meter 1640
Totaal: 4815

Profielen en machinaal verdichten nvt zit vertrekkend in de rest van de prijs
Stellen en zetten opsluit bandjes 58 stuks 120
Klinkers 114 vierkante meter 912
Tegels met zagen 60*60 47 vierkante meter 470
Totaal: 1502

Vraagt bedrijf A mega veel of is bedrijf B spotgoedkoop?

Als je telt kan ik bij bedrijf B 3x zoveel laten leggen heb ik nog geld over.

Geschat werk is ongeveer 2 tot 3 dagen met 2 personen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:14
RobbyTown schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:29:
Aangezien alle bedrijven het druk hebben pas na de bouwvak mogelijk om oprit+rond het huis te bestraten. Ik heb nu 2 prijzen de verschillen zijn bizar.

Zit leveren materialen hierbij in? Stratenmaker B rekent iets meer dan €30 per uur, als je 48 uur rekent (2*3*8). Dat lijkt me goedkoop. Andere richtprijs is €10-20m2 Daar zit B ook aan de onderzijde van range.

A wil waarschijnlijk het werk niet (te druk) en levert hoge offerte af. Bij ons hebben de schilders dat gedaan bij een offerte buitenschilderwerk. Drie uitgevraagd, 2 heel hoog en 1 realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

loeberce schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 08:39:
[...]

Zit leveren materialen hierbij in? Stratenmaker B rekent iets meer dan €30 per uur, als je 48 uur rekent (2*3*8). Dat lijkt me goedkoop. Andere richtprijs is €10-20m2 Daar zit B ook aan de onderzijde van range.

A wil waarschijnlijk het werk niet (te druk) en levert hoge offerte af. Bij ons hebben de schilders dat gedaan bij een offerte buitenschilderwerk. Drie uitgevraagd, 2 heel hoog en 1 realistisch.
Puur het leggen klinkers en tegels en banden heb ik al geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Cheesy schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 07:38:
[...]

Misschien is het zoiets: https://www.goedvoorjetuin.nl/c-2958648/gazon-onkruidvrij/

Heb daar verder geen ervaring mee, wel hier onlangs de prof mest gekocht en de grasmat is echt supermooi aan het worden. Ik heb ook kieseriet gestrooid en maai in de hoogste stand van de kooimaaier. Mat begint mooi vol en donkergroen te worden en de dorre stukken gaan er uit. Regen van de laatste dagen helpt natuurlijk ook lekker mee 8)
Klinkt goed. Dit jaar 40kg kalk en 20kg mest gebruikt. Gras is op sommige plekken nog wat geel en droog. Grasmat ligt er pas 1. 5 jaar in.

Volgend jaar verticuteren en professionele mest kopen. Verder is er een robotmaaier. Dit zou toch een top grasmat moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:08

Vos

AFCA

robkrekel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 05:48:
[...]
Door het kort te houden gaat het zeker niet weg. Er zijn twee manieren:

Elk restantje wortel uitgraven. Doe je dit niet, komt het zeker weer op
Dood spuiten.

Heb je fotootje ofzo? Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Nee, het is ook een vloeibaar concentraat net zoals round-up
Vos schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:28:
[...]

Als ik er aan denk post ik hem vanavond even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Honesty

kattenneus!

De grond is al voorzien van geel zand enige wat men hoeft te doen is dat het netjes afloopt aantrillen en klinkers erin leggen (klinkers enzo heb ik al). Het is allemaal rechtoe rechtaan.

Beide wel met BTW?

Wij zijn toevallig ook met de tegels bezig(60x30) en komen precies uit tussen de prijs van A en B:)

Kan het zijn dat het bij B niet helemaal duidelijk is wat er moet gebeuren of hebben ze iets onderschat wat er moet gebeuren want het zijn wel hele grote verschillen. We hebben ook wel eens wat offertes opgevraagd voor het kitten van de natte ruimtes en daar kregen we ook verschillen van 300 tot 500% te zien, toen ook maar gewoon de goedkoopste genomen

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Iemand nog goede tips voor tuinhekjes, we zoeken gewoon een metalen tuinhekje met spijlen voor tussen onze tuin en de keldertrap, maar ook met zoiets simpels zie je door de bomen de tuin niet meer.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

A is te duur en B veel te goedkoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Honesty schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Beide wel met BTW?

Wij zijn toevallig ook met de tegels bezig(60x30) en komen precies uit tussen de prijs van A en B:)

Kan het zijn dat het bij B niet helemaal duidelijk is wat er moet gebeuren of hebben ze iets onderschat wat er moet gebeuren want het zijn wel hele grote verschillen. We hebben ook wel eens wat offertes opgevraagd voor het kitten van de natte ruimtes en daar kregen we ook verschillen van 300 tot 500% te zien, toen ook maar gewoon de goedkoopste genomen
3x nagevraagd ze weten wat de bedoeling is en ook als de prijs klopt ja de prijs klopt.

Ik heb met tegels in huis ook een verschil gehad. A 6000 euro + plinten 7 euro de meter (had 100 meter). Totaal 6700. B, 3000 euro en plinten gratis want het was een grote klus. Gewoon bizar dat de prijzen enorm verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:22
Honesty schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:53:
Iemand nog goede tips voor tuinhekjes, we zoeken gewoon een metalen tuinhekje met spijlen voor tussen onze tuin en de keldertrap, maar ook met zoiets simpels zie je door de bomen de tuin niet meer.
Misschien hebben ze bij https://interflex-sierhekwerk.nl/ iets wat je mooi vind? Heb lopen zoeken voor een poort voor de oprit en hier wel mooie gezien die relatief nog betaalbaar zijn. Ben overigens nog niet in het echt gaan kijken hoe de kwaliteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Honesty schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 12:53:
Iemand nog goede tips voor tuinhekjes, we zoeken gewoon een metalen tuinhekje met spijlen.
MaximaVida?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

RobbyTown schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:04:
[...]

3x nagevraagd ze weten wat de bedoeling is en ook als de prijs klopt ja de prijs klopt.

Ik heb met tegels in huis ook een verschil gehad. A 6000 euro + plinten 7 euro de meter (had 100 meter). Totaal 6700. B, 3000 euro en plinten gratis want het was een grote klus. Gewoon bizar dat de prijzen enorm verschillen.
Welke regio anders heb ik ook wel interesse in bedrijf B.
We hadden voor de thuis verbouwing ook een goedkope aannemer maar die deed niet alles even netjes, hebben ook niet alles betaald destijds(gewoon rekensom gemaakt) dus goedkoop is niet altijd goed. Maar als je achteraf betaald en je kan laten zien waar je het niet mee eens bent en waarom niet gewoon niet betalen.
Daarnaast hebben we ook een dubbelglasboer gehad die dubbelglas plaatste voor de prijs waar de fabriek het niet eens wilde leveren, en die deed het netter en schoner dan de duurdere van de buren. Dus prijs is ook niet altijd alles.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
Vos schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 10:28:
[...]

Deze dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tM4hxU4zvGvMYjeWyXevR1iR/full.jpg

Na drie dagen is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l1vU0dNLhPVwzazqEIz1D5nS/full.jpg
Het is ook hier een kwestie van volhouden. De wortel zou er ook van afsterven, maar er zitten bij mij blijkbaar zoveel wortels in de grond dat het op blijft komen. Wordt wel minder dit jaar, ben vorig jaar voor het eerst op deze manier gaan bestrijden.

Toevoeging: Artikel is inmiddels uit de handel. Das mooi klote.
De beslissing om de selectieve onkruidbestrijders uit de markt te nemen is ondertussen genomen: U zal deze kunnen kopen tot 31/12/2018. Vanaf 1/1/2019 mogen deze NIET meer verkocht worden. Enkel voorbeelden van producten die verboden worden zijn (niet limitatief, enkel van Merk Edialux):

Butisan Garden
Dicotex Garden
Dicotex RTU
Dinet Garden
Genoxone Garden
Silvanet Garden
Van https://www.hermie.eu/nl/...se/verbod-op-roundup.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Momenteel woon ik in een gebied waar veel klei in de grond zit. Nu hebben wij de gehele tuin 20 cm afgegraven, puur om er zeker van te zijn dat er geen plassen komen.

Nu hoor ik geluiden dat het teveel is afgegraven en dat m'n terras kan doorzakken door de vele hoeveelheid "straatzand". Ik geloof er niet zo in, daar waar als je goed het zand aantrilt icm bandjes en het terras onder de tegels met cement bewerkt moet het helemaal goed komen.

Wat vinden jullie hiervan? Gewoon nieuwsgierig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
@Wizzu Toevallig ook net de straat/terras gelegd. Wij hebben ook kleigrond. Het deel waar de tegels/stenen komen te liggen hebben we afgegraven op 15 tot 20cm en zand gestort. Door de regen van de laatste tijd goed ingeklonken (aantrillen niet meer nodig en ook geen cement gebruikt) en het terras ligt er uitstekend bij. Ben er erg tevreden mee (ben vaak 'te' kritisch dus dat zegt wel wat :))

Ik zou je wel een drain willen adviseren!

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 24-06-2019 13:35 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
harm12nl schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:34:
@Wizzu Toevallig ook net de straat/terras gelegd. Wij hebben ook kleigrond. Het deel waar de tegels/stenen komen te liggen hebben we afgegraven op 15 tot 20cm en zand gestort. Door de regen van de laatste tijd goed ingeklonken (aantrillen niet meer nodig en ook geen cement gebruikt) en het terras ligt er uitstekend bij. Ben er erg tevreden mee (ben vaak 'te' kritisch dus dat zegt wel wat :))

Dat is goed om te horen! We nemen inderdaad ook een drain, just in case.

Sidenote: m'n buurman had 10cm afgegraven en het water komt nu uit z'n terrastegels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Wizzu schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Dat is goed om te horen! We nemen inderdaad ook een drain, just in case.

Sidenote: m'n buurman had 10cm afgegraven en het water komt nu uit z'n terrastegels :+
Hier hebben we geen last gehad met de heftige regen van de afgelopen tijd. Scheelt wel dat wij ook een flink stuk gras hebben :+

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
harm12nl schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:34:

Gister met mijn buurman staan praten, die heeft ivm saneren een deel moeten afgraven en aanvullen. Die heeft spijt van de (hoeveelheid) drainage, en (soort) zand. Die geeft aan dat het water dusdanig wegvloeit, dan het water niet aan te slepen is voor zn gras en planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
aergrimm374 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:57:
[...]

Gister met mijn buurman staan praten, die heeft ivm saneren een deel moeten afgraven en aanvullen. Die heeft spijt van de (hoeveelheid) drainage, en (soort) zand. Die geeft aan dat het water dusdanig wegvloeit, dan het water niet aan te slepen is voor zn gras en planten.
Zal wellicht met het soort (onder)grond te maken hebben. Bij ons in de straat zijn er mensen die hebben na een aantal jaar alles weer open moeten halen om een drain toe te voegen..

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb een forse schijnbeuk (Nothofagus Antarctica) gekocht. Niet echt het ideale jaargetijde om bomen te planten maar volgens de kweker was dat geen probleem. Kluit goed vochtig houden was zijn advies.
Afgelopen vrijdag dus de boom geplant, toch begin ik overal al gele blaadjes te zien.

In de voortuin heb ik al jaren een schijnbeuk staan en die heeft 0,0 gele blaadjes. Dus nu begin ik hem toch wel een beetje te knijpen.. Meer water? Ik geef nu 's ochtends en 's avonds water. Of is het gedaan met een boom zodra hij gele bladeren krijgt in de zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wizzu schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:30:
Momenteel woon ik in een gebied waar veel klei in de grond zit. Nu hebben wij de gehele tuin 20 cm afgegraven, puur om er zeker van te zijn dat er geen plassen komen.

Nu hoor ik geluiden dat het teveel is afgegraven en dat m'n terras kan doorzakken door de vele hoeveelheid "straatzand". Ik geloof er niet zo in, daar waar als je goed het zand aantrilt icm bandjes en het terras onder de tegels met cement bewerkt moet het helemaal goed komen.

Wat vinden jullie hiervan? Gewoon nieuwsgierig :)
Straatwerk zakt altijd na. Een trilplaat kan nooit zo goed trillen als 100 jaar natuurlijke inklinking.

20 cm is prima voor een terras. Wat je ook nog zou kunnen doen is om worteldoek op de afgegraven grond leggen en daar het zand op. Zo creëer je net even wat meer draagkracht.

Voor opritten en dergelijke die je verder uit te graven en ook doek toe te passen alleen dan (hydraulische) steenkorrel en 5 cm zand.

Cement raad ik altijd af wat ik al eerder in dit topic heb vermeld en heb toegelicht.

Je verhaal gaat eigenlijk op voor veengrond. Vaak wordt dit voorbelast zodat het zakken minder snel gaat. Ook wordt er in plaats van korrel of zand piepschuim gebruikt. (laatste 5cm wel zand) dit om het lichter te maken zodat het minder snel zakt.

Combinatie van inwateren en trillen is eigenlijk de beste verdichting methode. Eerst inwateren, paar dagen rusten en dan nog trillen. Krijg je een baan waar je een spijker op stuk slaat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Tehh schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:44:
Of is het gedaan met een boom zodra hij gele bladeren krijgt in de zomer?
Een boom die moet wortelen en aanslaan zal altijd wat blad "afstoten". Met hitte trouwens ook.
Een paar bladeren zou ik me geen zorgen over maken, en zolang je hem niet verzuipt zal ook een kale boom nu, volgend jaar gewoon uitlopen.
Als je water weg kan dan kan je hem eigenlijk niet te veel geven, bomen lusten wel een slokkie.
Kan het water niet weg dan zou ik minder water geven, de kluit nat/vochtig houden is wat anders dan de kluit onder water zetten. Hij moet nieuwe wortels maken die water zoeken, dat hoeft dan niet echt.
Heb je een boompa(a)l(en) om hem recht te houden zet de boomband dan niet te vast. Een boom die iets kan bewegen in de band zal sneller en beter wortelen dan een boom die star gefixeerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 25-06-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:55:
[...]

Mijn eerste indruk tot nu toe is ook positief (ook voor @Gonadan). Het duurde even voor hij lag, want ik ben tussendoor papa geworden.

Ik heb de 13mm buis in de hele tuin liggen inmiddels. Had mij alleen niet gerealiseerd dat de versie voor heggen en rijplanten al gaten in de buis heeft, dus ik heb iets teveel sproeiertjes en druipertjes besteld. Let dus op dat je de goede variant koopt. Overigens is 80% van hetgeen ik besprenkel ook daadwerkelijk rijplanten dus achteraf komt het me prima uit.

Ik ben wel benieuwd rorie welk magneetventiel jij hebt gebruikt, hoe je dat aanstuurt en hoe je het hebt weggewerkt in je tuin. Ik wil hem ook automatiseren in mijn domoticasysteem dus als je hier nog wat info wilt delen... ;).
Was even op zoek naar ervaringen met de Gardena Micro Drip. Op zich zou ik aan de druppelleiding voldoende hebben voor het grootste gedeelte. Echter, ik heb halverwege de leiding nog een gazon van 60 meter liggen. Is dat te combineren voor zover je weet?

Als ik het goed zie is er een 13,4mm druppelbuis, een 13mm dichte buis, en een 4,5mm druppelbuis. Zou zonde zijn als ik met de dichte buis eerst naar de gazonsproeier moet, en vervolgensd weer het hele eind terug met de druppelslang.

In algemene zin; vorig jaar een huis gekocht met een grote tuin erbij. Was al goed beplant, maar vorig jaar niet veel aan gedaan ivm verbouwing. Dit jaar aan de slag gegaan met snoeien, het gazon en de vijver onder controle krijgen.

Dat laatste wil nog niet helemaal lukken. Vorig jaar laten reinigen, omdat hij vol zat met draadalg, en opnieuw gevuld. Duurde even voordat er iets van balans in zat. Dit jaar is de waterkwaliteit volgens de Velda test-strips goed. Maar de zuurstofplanten en lelies groeien maar matig. Zouden inmiddels toch een stuk groter moeten zijn.

Vorige week begonnen met een kuur met Co2 tabletten en mestballen voor de lelies. Kijken wat dat oplevert.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 25-06-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 12:35
MikeyMan schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:45:
Was even op zoek naar ervaringen met de Gardena Micro Drip. Op zich zou ik aan de druppelleiding voldoende hebben voor het grootste gedeelte. Echter, ik heb halverwege de leiding nog een gazon van 60 meter liggen. Is dat te combineren voor zover je weet?

Als ik het goed zie is er een 13,4mm druppelbuis, een 13mm dichte buis, en een 4,5mm druppelbuis. Zou zonde zijn als ik met de dichte buis eerst naar de gazonsproeier moet, en vervolgensd weer het hele eind terug met de druppelslang.
De slangen zijn te combineren middels een verloopstuk. Je kunt ook prima de accessoires in de 13,4mm druppelbuis plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op maandag 24 juni 2019 @ 20:44:

In de voortuin heb ik al jaren een schijnbeuk staan en die heeft 0,0 gele blaadjes. Dus nu begin ik hem toch wel een beetje te knijpen.. Meer water? Ik geef nu 's ochtends en 's avonds water. Of is het gedaan met een boom zodra hij gele bladeren krijgt in de zomer?
Toen wij een aantal jaar geleden een pruimenboom(pje) geplant hadden (ergens begin juni) was hij in augustus kaal. Ik zou me dus geen zorgen maken (die pruimenboom is ondertussen bij ons zeer goed aangeslagen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Vraagje die hier misschien wel beantwoord kan worden en/of mijn vermoeden kan bevestigen.

In de tuin van onze nieuwe woning zit een grondwaterput. Bij deze put zat een pomp, maar die is kapot, in de schuur vond ik nog een andere pomp. Een Gardena Jet 3000/3 welke het wel doet, althans.....

Nu ben ik al een paar keer bezig geweest om water omhoog te krijgen uit de put, maar dat wil niet lukken. Even wat feiten/dingen die ik heb geprobeerd:
- Put is +/- 9 meter diep, het water begint echter al op een meter of 6 á 7 (gemeten a.h.v. de slang)
- De Gardena pomp kan tot 7 meter, heb ik gevonden in de specs van Gardena. Dat is te weinig, dus een oude tuinslang gepakt en op maat gemaakt. Het waterniveau begint immers al eerder, dus dat zou moeten werken. Not....
- Pomp vooraf gevuld met water. Slang proberen te vullen met water. Zowel de originele/dikke slang als de oude op maat gemaakte tuinslang.
- De pomp pruttelt/borrelt wel en heel af en toe komt er wel wat grondwater omhoog uit de uitgang van de pomp, maar het mag geen naam hebben.
- De pomp hebben we geprobeerd met een grote bak water en pompt dan wel. Maarja, dat is niet van x meter diepte natuurlijk. Bevestig imo wel dat de pomp het doet.

Heb al wat mensen in mijn omgeving gevraagd of die een pomp hebben om even om te wisselen om te kijken of die het wel doet en of mijn pomp het bij hun ook doet, maar helaas niemand in mijn omgeving die mij kan helpen.

Andere optie is een nieuwe pomp bestellen, maarja welke dan want qua specs zou de Gardena pomp het moeten kunnen doen?

Dus daarom hier de vraag, heb ik iets over het hoofd gezien? Kan ik nog iets proberen? Of toch maar een andere en zwaardere pompen aanschaffen in de hoop dat deze het wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

B-Real schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:47:
Vraagje die hier misschien wel beantwoord kan worden en/of mijn vermoeden kan bevestigen.

In de tuin van onze nieuwe woning zit een grondwaterput. Bij deze put zat een pomp, maar die is kapot, in de schuur vond ik nog een andere pomp. Een Gardena Jet 3000/3 welke het wel doet, althans.....

Nu ben ik al een paar keer bezig geweest om water omhoog te krijgen uit de put, maar dat wil niet lukken. Even wat feiten/dingen die ik heb geprobeerd:
- Put is +/- 9 meter diep, het water begint echter al op een meter of 6 á 7 (gemeten a.h.v. de slang)
- De Gardena pomp kan tot 7 meter, heb ik gevonden in de specs van Gardena. Dat is te weinig, dus een oude tuinslang gepakt en op maat gemaakt. Het waterniveau begint immers al eerder, dus dat zou moeten werken. Not....
- Pomp vooraf gevuld met water. Slang proberen te vullen met water. Zowel de originele/dikke slang als de oude op maat gemaakte tuinslang.
- De pomp pruttelt/borrelt wel en heel af en toe komt er wel wat grondwater omhoog uit de uitgang van de pomp, maar het mag geen naam hebben.
- De pomp hebben we geprobeerd met een grote bak water en pompt dan wel. Maarja, dat is niet van x meter diepte natuurlijk. Bevestig imo wel dat de pomp het doet.

Heb al wat mensen in mijn omgeving gevraagd of die een pomp hebben om even om te wisselen om te kijken of die het wel doet en of mijn pomp het bij hun ook doet, maar helaas niemand in mijn omgeving die mij kan helpen.

Andere optie is een nieuwe pomp bestellen, maarja welke dan want qua specs zou de Gardena pomp het moeten kunnen doen?

Dus daarom hier de vraag, heb ik iets over het hoofd gezien? Kan ik nog iets proberen? Of toch maar een andere en zwaardere pompen aanschaffen in de hoop dat deze het wel doet?
Qua specs zit je wel heel erg op het randje natuurlijk.
De aanvoerslang maakt niet uit in deze. Het is niks anders dan een bepaalde massa die de pomp omhoog krijgt. Waarschijnlijk heb je meer geluk met een dunnere slang dan met een dikkere. M.i. dikkere pomp neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Daar heb ik ook aan gedacht, maar 7 meter is 7 meter. Dat er dan wellicht niet heel veel druk achter zit kan ik in komen, maar dat er geen water omhoog komt lijkt mij dan ook weer sterk.

Ik ga toch maar eens opzoek naar een andere pomp, wel bij een winkel waar ik hem eventueel kan ruilen mocht het nog steeds niet werken en er een andere oplossing moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:52:
[...]

De slangen zijn te combineren middels een verloopstuk. Je kunt ook prima de accessoires in de 13,4mm druppelbuis plaatsen.
Heb even de vraag uitgezet bij Gardena. De sproeier kan alleen in combinatie met de dichte aanvoerbuis gebruikt worden, in verband met waterdruk.
Dat wordt toch wat leidingwerk heen en weer leiden.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is het qua mogelijkheden én kosten niet handig om bij Gardena weg te blijven? Heb het idee dat ze met vrij specifieke maten werken, waardoor je altijd vast zit aan producten van Gardena. En ze zijn ook niet heel scherp geprijsd.

Ga je voor een systeem op basis van 16mm slangen, dan zijn er veel opties. For_Q van de Hornbach, een merk als Rainbird kan dan prima, Aliexpress en dat soort sites staan vol met 16mm producten. 16mm is ook een standaard maat voor tyleen, druppel- en zweetslangen.

Gardena lijkt het net even allemaal anders te doen, waardoor het niet compatible is met de rest. Hou ik niet van :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gizz schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:34:
Is het qua mogelijkheden én kosten niet handig om bij Gardena weg te blijven? Heb het idee dat ze met vrij specifieke maten werken, waardoor je altijd vast zit aan producten van Gardena. En ze zijn ook niet heel scherp geprijsd.

Ga je voor een systeem op basis van 16mm slangen, dan zijn er veel opties. For_Q van de Hornbach, een merk als Rainbird kan dan prima, Aliexpress en dat soort sites staan vol met 16mm producten. 16mm is ook een standaard maat voor tyleen, druppel- en zweetslangen.

Gardena lijkt het net even allemaal anders te doen, waardoor het niet compatible is met de rest. Hou ik niet van :P
Eens, maar ik vind Gardena gewoon mooi betrouwbaar spul met goede support :)

Doet overigens aan de uitdaging niets af, er moet een dichte slang naar de sproeier ipv een druppelslang ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Volgens mij is er nog geen tuin powertools topic maar deze is wellicht leuk voor mensen die al een schroeftol hebben liggen die werkt op het 18V BL accu ecosysteem: https://www.toolmax.nl/ma...8v-accu-heggenschaar.html
Heggenschaar voor EUR 85 in BTW, maar dan via Makita een gratis BL 5 ah accu van een tientje of 7 er achteraf bij ... Dus dan heb je een heggeschaar voor twee tientjes.
LET OP: zit je niet in dit eco systeem dan heb je alsnog een lader nodig en die zijn ook niet bepaald gratis en heb je geen voordeel. De accu's en laders van Makita zijn nogal goed en behoorlijk prijzig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het is bij ons tijd om het terras te gaan voegen. Er liggen Geoceramica tegels op drainzand (dus niet extra gestabiliseerd). Volgens de MBI website zou je bij hun Aqua Color Joints een stabiliseerde onderlaag moeten hebben. Dat zou bij GatorSand XP G2 niet nodig zijn van wat ik h(i)er en der lees.
Nu is die van MBI een harde voeg, en de GatorSand een wat meer elastische (polymeer) voeg.

Maar waarin verschillen deze voegen nu in voor en nadelen? Wij willen:
- onkruidwerende voeg waar mieren ook niet doorheen komen
- waterdoorlatend
- mogelijkheid om het uit te krabben, mochten we de tegels ooit iets anders willen leggen, of na verzakking opnieuw ophogen.

Het lijkt me dat de GatorSand iets minder snel scheurt. Maar zit er nog verschil in onkruid/mierwering en andere zaken waar ik op kan letten?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:38:
Het is bij ons tijd om het terras te gaan voegen. Er liggen Geoceramica tegels op drainzand (dus niet extra gestabiliseerd). Volgens de MBI website zou je bij hun Aqua Color Joints een stabiliseerde onderlaag moeten hebben. Dat zou bij GatorSand XP G2 niet nodig zijn van wat ik h(i)er en der lees.
Nu is die van MBI een harde voeg, en de GatorSand een wat meer elastische (polymeer) voeg.

Maar waarin verschillen deze voegen nu in voor en nadelen? Wij willen:
- onkruidwerende voeg waar mieren ook niet doorheen komen
- waterdoorlatend
- mogelijkheid om het uit te krabben, mochten we de tegels ooit iets anders willen leggen, of na verzakking opnieuw ophogen.

Het lijkt me dat de GatorSand iets minder snel scheurt. Maar zit er nog verschil in onkruid/mierwering en andere zaken waar ik op kan letten?
Heel kort door de bocht, neem Gatorsand. Gatorzand heeft alle eigenschappen die je wilt. Ook is het makkelijk om te verwerken. Let wel op dat de voeg goed verdicht wordt. Eerder in dit topic worden er nog tips door mij en anderen gegeven. :)

Overigens is het een goede keuze om gewoon op drain/stopzand te straten! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05 11:23
We zijn alweer een beste tijd bezig met de achtertuin. Nou zijn we al redelijk ver alleen rest ons nog 1 vraag waar we niet echt uit komen.

We hebben een overkapping gekocht die we gaan bevestigen aan het vlonderterras.

Nou hebben we er hardhouten funderingsprofielen onder bijbesteld.

Maar hoe bevestigen we nu dit hele zwikje aan het terras? Gewoon vastschroeven en opbouwen, of zien wij iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Turk schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:41:

Maar hoe bevestigen we nu dit hele zwikje aan het terras? Gewoon vastschroeven en opbouwen, of zien wij iets over het hoofd?
Inderdaad gewoon voorboren, verzinken en vastschroeven, uitgaande van dat je terras de last makkelijk kan dragen (denk aan gewicht+sneeuwlaag) en niet door kan zakken op de steunpunten.
Je kan eventueel wat transparante Polymax rondom onder de voet doen zodat vocht niet tussen voet en terras kan gaan zitten. Blijf wel iets van de kant af zodat bij montage het er niet onder uit puilt, bij een klein randje open rondom droogt het vocht wel. Anders even afplakken, evt vlekken direct reinigen met thinner. (liever geen eco-thinner)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een vraag over verhoogde borders/bloembakken. Ik heb een nieuwbouwwoning en inmiddels is de schutting geplaatst en wordt over een paar weken het terras en looppad gelegd. Daarna wil ik de rest van de tuin gaan aanpakken.

Ik was (ben) van plan om langs de schutting verhoogde borders te gaan maken van stapelblokken. Echter heb ik een schutting van horizontaal houtwerk en dus geen schuttingpanelen, zie onderstaande foto. Indien de schutting over 15? jaar vervangen moet worden, kan ik dus geen paneel uitwisselen via de kant van de buren.

Op foto's op internet zie ik dat iedereen vlak tegen de schutting aan stapelt, maar is dit wel slim? Zijn de blokken weer los te halen en opnieuw te gebruiken in zo'n geval? Zijn er andere oplossingen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/uof00co.jpg

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan rondom blokken plaatsen, dan kan je die hele schutting weghalen en dan gebeurt er niks.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Laatst online: 14:44
Dat lukt dan dus niet, want ik kan nooit meer bij die schroeven die achter de borders zitten om de onderste planken los te schroeven. Of denk ik nou te moeilijk?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Ik ben benieuwd naar wat tips.

We gaan binnenkort met de tuin starten. 1e fase is het grondwerk, 2e fase het bestraten van de oprit en zijpad.

Daarna volgt het terras achter en voor en als laatste de afwerking. Tussen het terras achter en het achtertuingedeelte zit een talud van zo'n 60cm (loopt vanaf terras af). We willen vanaf het terras gezien dit hoogteverschil overbruggen met een brede trap aan de linkerzijde en een muurtje aan de rechterzijde.

Het muurtje rechts zal zo'n 5/6 meter breed worden. We denken er nu aan om het muurtje op terrasniveau 60cm naar beneden te laten gaan....het terras loopt dan over in een plantenbak op hetzelfde niveau waar we wat begroeiing kunnen plaatsen. Er is echter ook een scenario denkbaar waarbij we het muurtje veel hoger maken (bv 1.10 ofzo), zodat het terras eindigd in een verhoogte plantenbak van steen (en het muurtje erachter dus aanzienlijk hoger wordt). Op het terras komt een lage loungeset.

Wat betreft de trap. Weten jullie goede adresjes waar je uit één deel vervaardigde stenen traptreden kunt kopen? Ik denk dat de trap ongeveer 2 tot 3 meter breed zal worden, maar dit hangt af of de traptreden in deze afmeting verkrijgbaar is.3 tot 4 meter zou ook prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 10:54
DjRik schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:48:
Dat lukt dan dus niet, want ik kan nooit meer bij die schroeven die achter de borders zitten om de onderste planken los te schroeven. Of denk ik nou te moeilijk?
Je denkt te moeilijk. Over 15 jaar en/of bij vervanging van de schutting vervang je ook de palen. De schutting is in die jaren een stuk minder stug en sterk geworden en tegen die tijd trek je die planken met wat geweld gewoon los, zonder te schroeven. Even op gokken dat de buren daar geen bakken plaatsen.

En anders maar wel, dan lukt het ook nog wel. Wie dan leeft, wie dan zorgt toch?

Ik heb mijn enige toegang tot de kruipruimte in de woonkamer gewoon dicht gelegd met laminaat (doorgetrokken). Wat als ik er ooit toch in moet zijn? Dan zaag ik er dan wel een gat in en maak er een luik. No way dat ik jaren met een lelijk luik in mijn laminaat ga zitten "voor het geval dat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GustavSan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:30:
Ik ben benieuwd naar wat tips.

We gaan binnenkort met de tuin starten. 1e fase is het grondwerk, 2e fase het bestraten van de oprit en zijpad.

Daarna volgt het terras achter en voor en als laatste de afwerking. Tussen het terras achter en het achtertuingedeelte zit een talud van zo'n 60cm (loopt vanaf terras af). We willen vanaf het terras gezien dit hoogteverschil overbruggen met een brede trap aan de linkerzijde en een muurtje aan de rechterzijde.

Het muurtje rechts zal zo'n 5/6 meter breed worden. We denken er nu aan om het muurtje op terrasniveau 60cm naar beneden te laten gaan....het terras loopt dan over in een plantenbak op hetzelfde niveau waar we wat begroeiing kunnen plaatsen. Er is echter ook een scenario denkbaar waarbij we het muurtje veel hoger maken (bv 1.10 ofzo), zodat het terras eindigd in een verhoogte plantenbak van steen (en het muurtje erachter dus aanzienlijk hoger wordt). Op het terras komt een lage loungeset.

Wat betreft de trap. Weten jullie goede adresjes waar je uit één deel vervaardigde stenen traptreden kunt kopen? Ik denk dat de trap ongeveer 2 tot 3 meter breed zal worden, maar dit hangt af of de traptreden in deze afmeting verkrijgbaar is.3 tot 4 meter zou ook prima kunnen.
Zoiets?

https://www.burmansierbes...tapelelementen/traptreden

Of

https://www.burmansierbes...s/oudhollandse-traptreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 14:25
Ziet er al leuk uit. Liefst heb ik ze zo dun mogelijk en overhangend...dus qua afmetingen iets groter. Ik zie hier in elk geval dat er niet zomaar 1 trede van bv 3 meter bestaat. Is dit wel mogelijk obv maatwerk? Of moet ik gewoon 3 treden strak naast elkaar plaatsen om op 3 meter uit te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Binnenkort maar eens nieuw vijverfolie kopen denk. Waterpeil blijft maar zakken dus heb nog steeds geen idee op welke hoogte het huidige lek zit om dat te gaan plakken........

En met deze temperaturen elke keer is het toch weer lastiger mbt verdamping.
Alleen even kijken of ik het nieuwe rubberfolie gewoon over de oude ga leggen zodat die als onderbescherming kan dienen.

Beetje klaar om de rest van de zomer tegen een lekkende/half lege vijver te blijven kijken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GustavSan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:20:
[...]

Ziet er al leuk uit. Liefst heb ik ze zo dun mogelijk en overhangend...dus qua afmetingen iets groter. Ik zie hier in elk geval dat er niet zomaar 1 trede van bv 3 meter bestaat. Is dit wel mogelijk obv maatwerk? Of moet ik gewoon 3 treden strak naast elkaar plaatsen om op 3 meter uit te komen?
Je hebt ze eventueel ook nog in natuursteen. Volgens mij is 1meter de standaard maat. Durf het niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou wel adviseren om ze te verlijmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
GustavSan schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:20:
[...]

Ik zie hier in elk geval dat er niet zomaar 1 trede van bv 3 meter bestaat. Is dit wel mogelijk obv maatwerk?
Met maatwerk is alles mogelijk. ;)
Alleen daar zijn de prijzen ook naar, ik was voor drie kleine drempels van Belgisch hardsteen 3 cm dik al ruim 350 euro kwijt.
Hou ook rekening met gewicht, de treden van een meter zijn al 175 kg, ga je naar 4 meter dan heb je treetjes van 700 kg per stuk. (dunner is lichter maar te dun breekt)
Nodig je dan al je vrienden uit om te helpen tillen, ga je machines daarvoor huren of laat je ze dan toch maar plaatsen door een specialist zodat je wat te verhalen hebt als de boel verzakt (6 treden is dan minimaal 5 ton incl cement, en moet je dan heien, nieuwbouwgrond verzakt namelijk nog)?

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-06-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Zijn er hier mensen die een beetje verstand hebben van de Taxus Baccata?

Wij hebben van deze planten een haag van circa 80mtr. De helft is half-hoog en de andere helft circa 2.5meter hoog. Bij de planten van volle hoogte zijn er een aantal (in rij) die van binnenuit geel worden. Wel laten ze (kleine) nieuwe uitloopjes zien.

De planten zijn twee jaar terug gepland, daarbij is de grond tot op circa 60cm goed los geweest en bij het aanplanten is er flink wat nieuwe pootgrond gebruikt. Afgelopen jaar hebben we de planten bemest met koemestkorrels. Dit jaar heb ik ze begin mei voeding voor coniferen en taxushagen gegeven. Er ligt een druppelslang langs de gehele haag, deze hebben we (afhankelijk van het weer) ongeveer 2 keer per week een goed aantal uur aan. Misschien nog het vermelden waard dat wij water geven met onthard water, in het najaar wordt er een waterput geslagen waarmee we water gaan geven.

De planten hebben in de ochtend zon en dan in de middag schaduw. De andere kant van de plant is het net andersom.

Het grootste deel van de haag doet het verder prima, met name de lage planten zien er naar ons idee goed uit. Hieronder een foto van enkele minder mooie.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x6HdCsc/2019-07-01-09-08-19.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xp1MCK3/2019-07-01-09-08-26.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Nhz op 01-07-2019 09:19 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Gizz schreef op maandag 13 mei 2019 @ 10:19:
@DjaRoel @Hmmbob @Slonzo @Frogy @rickysedai @Sport_Life @Teijgetje (en iedereen die ik nu per ongeluk vergeet): bedankt voor jullie reacties op mijn grasvraag :) Ik begrijp het nu echt iets beter en ik kan mij goed voorstellen dat bij grote aantrekkelijk is om een gazon te hebben. Qua onderhoud is het minder intensief dan ik dacht, daarnaast kost gras vrij weinig.

Zelf dit weekend ook weer in de tuin bezig geweest. En nee, ondanks alle positieve grasreacties heb ik geen gazon gemaakt :P

Wat dan wel: het systeem voor ondergrondse bewatering in de voortuin is aangelegd! De spullen had ik al een tijdje liggen, maar het was er nog niet van gekomen. Gisteren toch maar even de handen uit de mouwen gestoken, voordat alle bodembedekkers met hun wortelstokken kriskras door de tuin zouden lopen.

Kleine voortuin, dus samen met m'n vriendin was het in 2,5 uur voor elkaar.

Gebruikte materialen:
Rainbird XFS slang. Via amazon.de het goedkoopst.
T-stukken van witway.nl. Het kan ook met oversteekfittingen, maar deze klemkoppelingen geven net meer zekerheid.

In de achtertuin werkt deze combinatie van slang en koppelingen al 2 jaar perfect.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerst de ringleiding gelegd.

[Afbeelding]
Elke 45cm een t-stuk ertussen met slang die dwars door de tuin naar de andere kant weer aansluit op de ringleiding.

[Afbeelding]
Rondom de den wat extra omleidingen. Daarnaast een stukje druppelslang dat recht omhoog zal blijven steken. Dit is het punt waar lucht kan ontsnappen en waar het systeem doorgespoeld kan worden. Voor het ontluchten zijn ook speciale ventielen beschikbaar, maar bij een kleine tuin werkt dit ook prima.

Alles is nu weer bedekt met aarde, op de t-stukken na. Eerst gaan we druk op het systeem zetten en kijken of ergens iets lekt. Er is alleen een probleem... er is nu helemaal geen wateraansluiting in de voortuin :P In deze post is te zien hoe ik dat op ga lossen: Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Uiteindelijk wordt dit, net als de achtertuin, op afstand bestuurbaar. Ook automatische bewatering is mogelijk door de toepassing van vochtsensoren in de grond.
Mooi systeem hoor. Ik ben hierdoor ook geïnspireerd geraakt en wil bij de aanleg van de tuin binnenkort hetzelfde aanleggen. Nu heb ik al een RainBird xfs slang gekocht om wat te experimenteren en heb deze bij de laurierhaag ingegraven. Maar het is lastig om te bepalen hoe lang de slang moet druppelen. Met andere woorden: hoeveel water heeft een plant nodig? 2,3l/u is best wel wat natuurlijk. Hoe lang laat jij de slang onder druk staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@titan1901 Toevallig heb ik daar recent iets over geschreven: Gizz in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Het korte antwoord is: meestal een kwartier. Mocht het 33 graden zijn met windkracht 6 (veel verdamping), dan wordt het een half uur of 2x een kwartier :)

De ligging van je tuin en de grondsoort maakt ook veel uit. Over dat laatste staan ook zaken beschreven in de designrichtlijnen van Rainbird (bij veel zand moeten de slangen dichter bij elkaar liggen dan bij klei). De achtertuin op het zuiden gaf ik elke dag een kwartier water de afgelopen week. De voortuin ligt tot 16:00 uur in de schaduw, die heb ik afgelopen week 2 of 3 keer water gegeven.

Het blijft, zeker in het begin, een kwestie van de grond bekijken en de gezondheid van de planten in de gaten houden. Gaan een paar planten slap hangen, dan zou ik wat meer water geven :P Verder heb ik 3x een Opus XT300 in de grond waarmee ik ook gewoon data over de grondvochtigheid ontvang.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 01-07-2019 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Gizz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:49:
@titan1901 Toevallig heb ik daar recent iets over geschreven: Gizz in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Het korte antwoord is: meestal een kwartier. Mocht het 33 graden zijn met windkracht 6 (veel verdamping), dan wordt het een half uur of 2x een kwartier :)

De ligging van je tuin en de grondsoort maakt ook veel uit. Over dat laatste staan ook zaken beschreven in de designrichtlijnen van Rainbird (bij veel zand moeten de slangen dichter bij elkaar liggen dan bij klei). De achtertuin op het zuiden gaf ik elke dag een kwartier water de afgelopen week. De voortuin ligt tot 16:00 uur in de schaduw, die heb ik afgelopen week 2 of 3 keer water gegeven.

Het blijft, zeker in het begin, een kwestie van de grond bekijken en de gezondheid van de planten in de gaten houden. Gaan een paar planten slap hangen, dan zou ik wat meer water geven :P Verder heb ik 3x een Opus XT300 in de grond waarmee ik ook gewoon data over de grondvochtigheid ontvang.
Excuus, die had ik helemaal gemist. 0,6-1,2l per 30cm leek mij ook wel voldoende maar bij het gebruik van Engelse zoektermen op Google kom ik op veel hogere getallen uit. Ook raadt men aan om 1 à 2x per week veel water te geven in plaats van elke dag kleine beetjes om op die manier te zorgen dat de planten enigszins moeite doen om een uitgebreider wortelstelsel te ontwikkelen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Anders wordt het de plant wel heel gemakkelijk gemaakt door elke dag water aan te bieden. Mijn streven zou zijn om ook alleen water te geven bij wat langduriger drogere perioden en zeker niet elke dag. Wat dat betreft zou een beetje zelfredzaamheid wel fijn zijn.

Misschien vertekent het dat de meeste sites uitgaan van gebruik in moestuinen waar de waterbehoefte al erg hoog ligt (groente is toch voornamelijk water). Ook las ik wel dat men aanraadt om net zo lang te bewateren tot de bovenste 15cm volledig vochtig aanvoelt. Dat duurt bij mij inderdaad wel vrij lang maar kan ook te maken hebben met de bodem in dit specifieke stukje. Ik heb vorig jaar geprobeerd te grond te verbeteren door straatzand weg te nemen en te vervangen door tuingrond gemengd met zwarte aarde. Het blijft een beetje zoeken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gizz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:49:
Verder heb ik 3x een Opus XT300 in de grond waarmee ik ook gewoon data over de grondvochtigheid ontvang.
Is dat een open protocol wat je gewoon met een 433MHz sensor kunt uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

titan1901 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:48:
[...]
Ook raadt men aan om 1 à 2x per week veel water te geven in plaats van elke dag kleine beetjes om op die manier te zorgen dat de planten enigszins moeite doen om een uitgebreider wortelstelsel te ontwikkelen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Anders wordt het de plant wel heel gemakkelijk gemaakt door elke dag water aan te bieden.
Vergeten te vermelden: op die manier ben ik ook begonnen. Maar mijn achtertuin groeit en bloeit nu al bijna 3 jaar, dus met die wortelstelsels zit het wel goed. Het regelmatig een beetje water geven doe ik om zo min mogelijk water te verspillen. Bij af en toe veel bewateren en de grond verzadigen zal er gewoonweg meer water verdampen.
Dennis schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Is dat een open protocol wat je gewoon met een 433MHz sensor kunt uitlezen?
Ja, hij wordt bijvoorbeeld ondersteund door de RFXtrx433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Gizz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:32:
Ja, hij wordt bijvoorbeeld ondersteund door de RFXtrx433
Ok, ja ik zat eigenlijk te zoeken naar aansluiting bij een systeem als Domoticz of OpenHAB. Ik gebruik zelf dat laatste. Heb jij dat ook in gebruik en stuur je daarmee ook de bewatering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dennis Ik gebruik het in combinatie met Domoticz. Maar je hebt wel een tranceiver nodig die de 433Mhz signalen kan ontvangen (en verzenden, maar daar is geen sprake van bij deze vochtsensor). En dat apparaat is de RFXtrx433 waarnaar ik zojuist linkte.

Ook het aansturen van de bewatering gaat via Domoticz. In de achtertuin gebruik ik een magneetklep van Rainbird, waarbij de boel geschakeld wordt met een tussenstekker bij de adapter. Voor de voortuin gebruik ik binnenshuis een magneetklep die direct op de waterleiding is aangesloten. Ook deze wordt aangezet met een tussenstekker.

Relevante posts:
Magneetklep buiten, bewatering achtertuin
Magneetklep binnen, bewatering voortuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:23
harm12nl schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:42:
Ik heb op dit moment ca 65m2 gras waarvan een groot deel aansluit op de schutting of Hedra. De grasmaaier kan hier niet dicht genoeg bij komen dus moet er een trimmer aangeschaft worden :) Ik heb de uitgebreide post van @Teijgetje gelezen en kan dus het beste voor een trimmer met snoer gaan (heb zelf liever op accu) maar ben het ook wel met de standpunten van Teijgetje eens.

Zijn er inmiddels al meer ervaringen van mensen die een trimmer op accu hebben?
Ik heb een trimmer van Makita op 18V 5.0 Ah. En die bevalt prima! Als ik mijn hele tuin doe, voor en achter(450m2) dan heb ik daarna nog 3 van de 4 streepjes.

https://www.makita.nl/artikel/dur181rt.html

Ik heb hem gekocht zonder accu en oplader, omdat ik al 2 accu's heb voor mijn Makita grasmaaier. Dus dat scheelt dan leuk geld!

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
HerkeLWD schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:42:
[...]

Ik heb een trimmer van Makita op 18V 5.0 Ah. En die bevalt prima! Als ik mijn hele tuin doe, voor en achter(450m2) dan heb ik daarna nog 3 van de 4 streepjes.

https://www.makita.nl/artikel/dur181rt.html

Ik heb hem gekocht zonder accu en oplader, omdat ik al 2 accu's heb voor mijn Makita grasmaaier. Dus dat scheelt dan leuk geld!
Die heb ik ook en bevalt heel goed. Ik gebruik hem al 3 jaar en nog geen probleem mee gehad. Ik doe er ook de boorden en nog een stukje achter de omheining mee van een gras oppervalkte van 550m².

Ik heb hem weliswaar in een voordeliger pakket gekocht samen met een heggeschaar en een buxus/gras schaar. Er zaten ook nog eens 2 3.0 Ah accu's bij en een oplader. Het typenummer weet ik niet meer vanbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:33
Het moment is aangebroken om de tuin te verbouwen. Afgelopen dagen alle stenen uit onze flinke tuin gehaald en volgende week komt de stratenmaker het opgestelde plan leggen. In het plan is ook een voorstel gemaakt om een gravelpad (verbinding terras met garage en deel onder de overkapping) te leggen. Dolomieten gravel / grind om precies te zijn. Ik vind het er prachtig uit zien maar ben toch benieuwd of hier tweakers zijn met ervaring met dat soort grind. Ik heb me laten vertellen dat het stof kan geven in de zomer maar dat je dat tegen kan gaan door mild te besproeien. Voordeel is dat het goedkoop is en makkelijk te leggen.
Iemand die er misschien ervaring mee heeft en de voor- en nadelen kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
Nhz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:16:
Zijn er hier mensen die een beetje verstand hebben van de Taxus Baccata?
[..]
Het grootste deel van de haag doet het verder prima, met name de lage planten zien er naar ons idee goed uit.
Het is een lichtjes kalkminnende plant, dus onthard water is eerder een nadeel dan een voordeel. Je zou ze wat kalk kunnen geven (maar op zich zijn ze er niet heel gevoelig voor). Ik heb vergelijkbare bruine plekken sinds de droogte vorig jaar, die zijn nog steeds niet bijgetrokken. Met name op de meest droge plek waar een enorme laurier staat bij de buren (maar ik heb ook geen beregening bij de haag).

Het zijn supersterke planten, die altijd weer uitlopen, maar het zijn wel hele trage groeiers..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Biatch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:57:
Het moment is aangebroken om de tuin te verbouwen. Afgelopen dagen alle stenen uit onze flinke tuin gehaald en volgende week komt de stratenmaker het opgestelde plan leggen. In het plan is ook een voorstel gemaakt om een gravelpad (verbinding terras met garage en deel onder de overkapping) te leggen. Dolomieten gravel / grind om precies te zijn. Ik vind het er prachtig uit zien maar ben toch benieuwd of hier tweakers zijn met ervaring met dat soort grind. Ik heb me laten vertellen dat het stof kan geven in de zomer maar dat je dat tegen kan gaan door mild te besproeien. Voordeel is dat het goedkoop is en makkelijk te leggen.
Iemand die er misschien ervaring mee heeft en de voor- en nadelen kent?
Voordeel is inderdaad dat het makkelijk om aan te brengen is. Nadeel is dat het geen water door laat dus moet je afschot toepassen. Ook moet het droog weer zijn, anders zit het overal. Je dient ook een kantopsluiting te gebruiken zodat het blijft liggen. Ook behoor je het af te trillen; dan wordt het een massieve laag. Het stoffige in de zomer valt wel mee, dan zou je het inderdaad kunnen besproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

LinuxMan schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:31:
[...]

Het is een lichtjes kalkminnende plant, dus onthard water is eerder een nadeel dan een voordeel. Je zou ze wat kalk kunnen geven (maar op zich zijn ze er niet heel gevoelig voor). Ik heb vergelijkbare bruine plekken sinds de droogte vorig jaar, die zijn nog steeds niet bijgetrokken. Met name op de meest droge plek waar een enorme laurier staat bij de buren (maar ik heb ook geen beregening bij de haag).

Het zijn supersterke planten, die altijd weer uitlopen, maar het zijn wel hele trage groeiers..
Top, bedankt voor je reactie. Hier zitten de bruine plekken ook vooral op plekken waar andere (grote) planten staan. Ik heb besloten om de planten die wat bruine plekken vertonen een paar keer vaker water te geven.

Groetjes Bas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blue kachina
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:38
Wespen hebben een hekel aan de geur van brandende salie. Wij hadden massa's wespen die afkwamen op de geur van wierook. Deze wierook hadden we in huis opgeslagen als voorraad voor onze webwinkel. Elke dag hadden we wespen in huis zitten en buitenshuis meerdere wespennesten onder de dakpannen van onze woonboerderij. Toen ik dit in de gaten kreeg heb ik uit dezelfde voorraad salie gepakt en dat een paar dagen gebrand in huis op de kamer waar de voorraad stond. Daarna geen insect meer op die kamers voorbij zien komen en alle nesten zijn verlaten. Het is een goedkope en milieuvriendelijke oplossing. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:33
pjot1 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 05:19:
[...]

Voordeel is inderdaad dat het makkelijk om aan te brengen is. Nadeel is dat het geen water door laat dus moet je afschot toepassen. Ook moet het droog weer zijn, anders zit het overal. Je dient ook een kantopsluiting te gebruiken zodat het blijft liggen. Ook behoor je het af te trillen; dan wordt het een massieve laag. Het stoffige in de zomer valt wel mee, dan zou je het inderdaad kunnen besproeien.
Bedankt voor je reactie! Zo te lezen heb je ervaring.
Kantopsluiting en aantrillen ben ik me van bewust. Links en rechts van het pad komt gras en beplanting dus het water kan mooi weg.
Pagina: 1 ... 25 ... 180 Laatste