Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Zijn er middeltjes waarvan jullie wéten dat ze werken om mieren weg te krijgen en vooral; in die mate dat ze weg blijven, of toch zo lang mogelijk.
Ik heb nu al 4 verschillende verdelgers geprobeerd, twee soorten in poedervorm en twee soorten spuitbussen, blijven ze, afhankelijk van het weer, in het beste geval 2 à 3 weken weg voordat de nesten weer bevolkt worden... En ik heb de indruk dat ze per 'herbevolking' steeds met meer zijn.
Ook al geprobeerd: kokend water, huishoudazijn, koperen muntjes: zelfde resultaat als hierboven, alleen dat ze iets sneller terug komen en die koperen muntjes (stukjes van 2 of 5 eurocent) werken al helemaal niet, de nesten worden er gewoon rond gebouwd.
Tot nu toe het beste: mierenvallen naast hun nestingang zetten, die dingen werken voor een maand.
Ben ik gedoemd om 's zomers elke maand mierenvallen te gaan zetten of zijn er betere middelen?
En voor men me afrekent op verdelging: ik heb het eerst met huisje-tuintje-middeltjes geprobeerd met teleurstellend resultaat. Moesten de beesten geen schade aanrichten, zou ik nooit begonnen zijn met verdelging maar ik heb veel geld, tijd en moeite gestoken in mijn tuin die van nul af aan ingericht is, ik woon er 3 jaar en heb pas de tweede zomer last van mieren, de krengen halen het stabilisatiezand vanonder m'n zonneterrassen, tuinpad en oprit, als ik ze laat doen dan gaan m'n terrastegels en klinkers beginnen inzakken, zou ik doodzonde vinden.
Sommigen van hun nesten zijn echt groot, ik spreek van vele honderden mieren die komen uitzwermen wanneer nestingang wordt verstoord, veel vliegende mieren ook. En de hoopjes zand rond de ingangen... Tja, ik heb de verhardingen in m'n tuin ook zelf aangelegd, ik herken stabilisatiezand wanneer ik het zie.
Iemand tips?
[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 04-07-2019 14:02 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja ik herken dat.PinusRigida schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:44:
[...] de krengen halen het stabilisatiezand vanonder m'n zonneterrassen, tuinpad en oprit, als ik ze laat doen dan gaan m'n terrastegels en klinkers beginnen inzakken, zou ik doodzonde vinden.
Sommigen van hun nesten zijn echt groot, ik spreek van vele honderden mieren die komen uitzwermen wanneer nestingang wordt verstoord, veel vliegende mieren ook. En de hoopjes zand rond de ingangen... Tja, ik heb de verhardingen in m'n tuin ook zelf aangelegd, ik herken stabilisatiezand wanneer ik het zie.
Iemand tips?
Ik gebruik die roze biologische verdelgingskorrels. Die werken zolang het er ligt. Regen spoelt het weer weg. Ik weet niet waar de nesten zitten, dus ik kan niet effectief ermee te werk gaan.
Ik had het idee om voegmortel tussen de tegels te gebruiken. Je hebt waterdoorlatende voegmortels daarvoor.
Weet iemand of dat ook het gewroet van mieren tegenhoudt?
Nee, dat houdt het niet tegen. Mijn ervaring is om wat portland door het zand te harken je het redelijk tegen houdt.Fireshade schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:52:
[...]
Ja ik herken dat.
Ik gebruik die roze biologische verdelgingskorrels. Die werken zolang het er ligt. Regen spoelt het weer weg. Ik weet niet waar de nesten zitten, dus ik kan niet effectief ermee te werk gaan.
Ik had het idee om voegmortel tussen de tegels te gebruiken. Je hebt waterdoorlatende voegmortels daarvoor.
Bedankt voor je reactie. Idd, dat roze poeder heb ik ook gebruikt, zoals je zegt: van zodra het regent is het effect ook weg, ik heb in juni alleen al 2 busjes van dat roze poeder opgebruikt maar het is zoals dweilen met de kraan open.Fireshade schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:52:
[...]
Ja ik herken dat.
Op gebied van regenval zijn die mierenvallen iets beter, die kunnen beter tegen regen, maar dan moet je idd. wel weten waar de nestingang is want je zet het liefst zo dicht mogelijk bij die ingang, of in één van hun looppaden. Het is tot nu toe het enige waarmee ik ongeveer een maand geen mieren meer zie waar ik die vallen plaatste... Maar eens uitgewerkt zijn ze meteen terug.
Voegmortel zie ik ook niet echt zitten, mijn vader heeft dat op zijn terras ook gedaan maar na een paar zomers/winters barst het en komt het los en dan lijkt het nergens meer op. Op de koop toe hield het bij hem ook de mieren niet tegen.
Sorry als het een domme vraag is maar wat is 'portland'? Behalve als streeknaam heb ik er nog nooit van gehoord...pjot1 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:35:
[...]
Nee, dat houdt het niet tegen. Mijn ervaring is om wat portland door het zand te harken je het redelijk tegen houdt.
Edit: Nevermind me asking,... bij ons is dat dus 'standaard cement'
[ Voor 13% gewijzigd door PinusRigida op 05-07-2019 13:47 ]
Het houdt mieren niet tegen maar als je het juiste voegmiddel gebruikt mag het absoluut niet barsten/breken. Overigens worden de voegen na verloop van tijd, zeg een jaar of 5, altijd donkerder. Een antracietvoeg wordt zwart.PinusRigida schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:41:
[...]
Voegmortel zie ik ook niet echt zitten, mijn vader heeft dat op zijn terras ook gedaan maar na een paar zomers/winters barst het en komt het los en dan lijkt het nergens meer op. Op de koop toe hield het bij hem ook de mieren niet tegen.
Zorg dat je altijd een elastisch voegmiddel hebt, zelf ben ik fan van Gatorzand. Keramische tegels bijvoorbeeld moeten altijd met voeg gelegd anders kan er, door temperatuurverschillen, stukjes van de tegels af knappen. De voeg moet daarom ook elastisch zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door pjot1 op 05-07-2019 17:32 ]
Nu ligt er een grondkabel in een hoekje tegen het huis aan.
We willen uiteindelijk (een paar) stroompunten en tevens (Hue) buitenlicht.
Het terras dat gelegd gaat worden is zo'n 4,5 meter diep.
Wat kan ik het beste met de grondkabel (laten) doen? Gewoon verleggen naar het eind van het terras? Moet ik het wel al meteen splitsen zodat ik ook een buitenstroompunt direct tegen de buitenmuur heb?
Afgelopen week is zeer onverwacht mijn vaste koi en koivoer adres komen te overlijden.
Ik haalde hier zo om de 2 weken nieuw (vers) voer.
Nu zoek ik een nieuw adres voor met name koivoer in de omgeving (Sint Michielsgestel).
Mocht iemand tips hebben... dan zeer graag.
Tot ik een adres heb dan een tijdelijke oplossing in de vorm van welk voer kan ik het beste nemen wat niet te duur is maar wel goed.
Cranenbroek/Intratuin/Boerenbond piepschuimkorrels is dus juist wat ik niet zoek, idem die veel te dure zakken met gouden korrels door elfen samengesteld in de tijd dat ze even tijd overhadden van het maken van kabels.
Mijn vaste adres had een 6tal tonnen staan waaruit hij een gemende zak samenstelde van 3mm korrels.
Dit beviel mij veel beter dan die grote sticks of korrels.
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Ad de Jong schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:59:
gouden korels door elfen samengesteld in de tijd dat ze even tijd overhadden van het maken van kabels.
lerssi schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:22:
Vivani Fishfood BV
Ik had deze inderdaad ook al gevonden en dan met name de Multimix 3mm lijkt een kanshebber.
Straks even bekijken en anders even naar A2 Koi al wetende dat die de prijzen ook aardig goed hoog weet te houden voor het betere voer.
Edit: ik denk dat ik voor deze ga: Coppens Koi Mix OSW 3 mm 15 kg
"Deze Koi Mix OSW is een luxe mix van drie soorten voer van zeer hoge kwaliteit.
Alle goede elementen van de Orange(O), Spirulina(S) en ook de Wheat germ(W) zijn samen gebracht in deze mix.
Dankzij deze combinatie, is de OSW-mix rijk aan essentiële Omega-3 vetzuren, rijk aan carotenoiden, rijk aan Vitamine E en bevat het natuurlijke prebiotische en organische zuren.
• Bevat astaxanthine, paprika en spirulina
• Inclusief een prebiotisch vezel, inuline
• Met wheat germ
• Bevat organische zuren
• Met BIO-MOS® (mannaan-oligosaccharides)
• Met FOR PLUS™ (omega-3 rijke algen)
Analyse (%)
Eiwit: 40%
Vet: 7%
Ruwe celstof: 2,1%
As: 9,4%
Astaxanthine (mg/kg): 27
Toegevoegde vitamines
Vitamin A (IE/kg) 25.300
Vitamin D (IE/kg) 2.450
Vitamin E (mg/kg) 280
Vitamin C (stabiel) (mg/kg) 350"
Geen idee wat het allemaal inhoudt en een stuk duurder dan wat ik in gedachten had maar ik moet het eerst zien (qua hoeveelheid) zodat ik weet hoe lang ik ermee kan doen.
Dan kan ik het vergelijken met wat ik nu had.
Het is echt het bomen en bos verhaal, vooral die mooie gekleurde dingen trekken mij niet echt aan.
Is goedkoper maar komt ook niet echt geweldig over.
En de Coppens komt qua uitstraling al over van wat ik had.
Geen idee of het te bekijken is maar een linkje naar mijn watermonsters.
Edit: Maar even op YouTube gezet.
[ Voor 81% gewijzigd door Ad de Jong op 06-07-2019 14:01 ]
Ja daar was ik ook bang voor. Ik heb een grasveld van zo'n vier bij vier met borders van een meter breed erlangs. De borders hebben vaker water nodig dan het gras, dus ik dacht aan een gescheiden circuit of ventielen en dan daarvoor vier van die 90 graden op de hoekpunten inzetten. Dat zou dan mooi voor het gras werken.Dennis schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:55:
Ik gebruik wel de sproeikopjes. Ik heb alle varianten. De 90°, 180° en 360° komen daadwerkelijk tot zo'n drie meter afstand. In (gemiddelde) Nederlandse tuinen zijn die dus redelijk overkill.
Sproeit dat wel een beetje mooi? Op YouTube ziet het er wat lafjes uit. Een border is bij mij één bij vijf meter. Dan kan ik wel af en toe zo'n 8320 neer zetten maar ben ergens bang dat ik er dan wel heel veel nodig heb.De 8320-20 vind ik het meest nuttig. Die stralen zo'n 30 cm rondom. Ik heb - tot nu toe - uitsluitend 13,6mm buis bovengronds. Zowel versie met druppelaars er al in als de variant met niets.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je tegen het huis een stroompunt wil moet je de kabel nu al splitsen. Laat het deel voor het stroompunt bovengronds uitkomen waar het stopcontact moet komen en het andere eind van de kabel onder je terras door laten leggen tot tenminste voorbij het einde van het terras. Zorg dat je hier genoeg overlengte houdt om later ook het meest ver gelegen stroompunt/verlichtingspunt te bereiken.GustavSan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:46:
Komende maandag wordt bij ons met grondwerk gestart. Er wordt een laag afgevoerd (nieuwbouw) en vervolgens opgevuld met wit zand.
Nu ligt er een grondkabel in een hoekje tegen het huis aan.
We willen uiteindelijk (een paar) stroompunten en tevens (Hue) buitenlicht.
Het terras dat gelegd gaat worden is zo'n 4,5 meter diep.
Wat kan ik het beste met de grondkabel (laten) doen? Gewoon verleggen naar het eind van het terras? Moet ik het wel al meteen splitsen zodat ik ook een buitenstroompunt direct tegen de buitenmuur heb?
Alles wat je aan kabels en (water)leidingen wilt laten leggen moet je nu doen want kleine moeite en als je je dat later bedenkt moet in het slechtste geval heel je terras weer open. Plaatsen van stopcontacten ed kan altijd nog maar zorg dat de kabel er iig ligt.
Let wel even op dat de kabel niet onder stroom staat voordat alles is afgerond en afgewerkt (uiteinden kabels beschermd).
Kun je niet beter paar bovengrondse druppelslangen aanleggen? Let op, geen zweetslangen! Kost minder dan een euro per meter en voorkomt waterverspilling, zeiknatte planten, schimmels ed en zorgt dat het water komt waar het nodig is (bij de wortels en niet op het blad). Rainbird maakt erg goede, combineren met wat tyleen koppelstukjes en klaar ben je.Gonadan schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:44:
[...]
Ja daar was ik ook bang voor. Ik heb een grasveld van zo'n vier bij vier met borders van een meter breed erlangs. De borders hebben vaker water nodig dan het gras, dus ik dacht aan een gescheiden circuit of ventielen en dan daarvoor vier van die 90 graden op de hoekpunten inzetten. Dat zou dan mooi voor het gras werken.
[...]
Sproeit dat wel een beetje mooi? Op YouTube ziet het er wat lafjes uit. Een border is bij mij één bij vijf meter. Dan kan ik wel af en toe zo'n 8320 neer zetten maar ben ergens bang dat ik er dan wel heel veel nodig heb.
https://witway.nl/rainbird-druppelslang/
https://witway.nl/druppelslang-klemkoppelingen/
Dat is toch gewoon hetzelfde idee maar dan van een ander merk?titan1901 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:49:
Kun je niet beter paar bovengrondse druppelslangen aanleggen? Let op, geen zweetslangen! Kost minder dan een euro per meter en voorkomt waterverspilling, zeiknatte planten, schimmels ed en zorgt dat het water komt waar het nodig is (bij de wortels en niet op het blad). Rainbird maakt erg goede, combineren met wat tyleen koppelstukjes en klaar ben je.
https://witway.nl/rainbird-druppelslang/
https://witway.nl/druppelslang-klemkoppelingen/
Ik kijk juist naar een systeem met kleine sproeiers en druppelaars om meer gericht te kunnen werken. Nu gebruik ik een zwenksproeier dus schiet in feite met een kanon op een mug. Dan is alles nat en ook altijd het gazon wat meestal nog niet eens water hoeft.
Druppelaars zijn leuk maar het bereik is wel minimaal. Dan zou ik bij elke plant een druppelaar moeten leggen en elke keer als er wat nieuws op komt of als je wat plant de boel weer herinrichten. Met een minisproeier kan je toch al wat makkelijker meerdere planten bedienen die dan bij elkaar staan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je die Gardena 8320-20 bedoeld: nee. De druppelslang waar ik naar linkte heeft elke 30cm een gaatje waar water uit komt. Daar hoef je dus niet voor elk plantje nog een apart sproeiertje bij te zetten. Gewoon de druppelslang door je border leggen met een onderlinge afstand van +- 40cm tussen de verschillende slangen en klaar. Door het membraan in de slang komt er uit elk gaatje evenveel water ongeacht de druk (die aan het einde van de slang immers altijd lager is).Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:43:
[...]
Dat is toch gewoon hetzelfde idee maar dan van een ander merk?
Ik kijk juist naar een systeem met kleine sproeiers en druppelaars om meer gericht te kunnen werken. Nu gebruik ik een zwenksproeier dus schiet in feite met een kanon op een mug. Dan is alles nat en ook altijd het gazon wat meestal nog niet eens water hoeft.
Druppelaars zijn leuk maar het bereik is wel minimaal. Dan zou ik bij elke plant een druppelaar moeten leggen en elke keer als er wat nieuws op komt of als je wat plant de boel weer herinrichten. Met een minisproeier kan je toch al wat makkelijker meerdere planten bedienen die dan bij elkaar staan.
Ja die heeft Gardena ook in z'n systeem, maar dat werkt toch net zoals een zweetslang? Alleen dan met gaatjes in plaats van poreus materiaal (feitelijk ook gaatjes).titan1901 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:51:
Als je die Gardena 8320-20 bedoeld: nee. De druppelslang waar ik naar linkte heeft elke 30cm een gaatje waar water uit komt. Daar hoef je dus niet voor elk plantje nog een apart sproeiertje bij te zetten. Gewoon de druppelslang door je border leggen met een onderlinge afstand van +- 40cm tussen de verschillende slangen en klaar. Door het membraan in de slang komt er uit elk gaatje evenveel water ongeacht de druk (die aan het einde van de slang immers altijd lager is).
Waarom denk je dat zo'n slang zuiniger is met water? Dit gaat juist de hele border bevloeien. Aangezien de gaatjes zo'n 30 centimeter tussenruimte hebben doe ik de aanname dat hij zo'n 15 centimeter rondom een gaatje bevochtigt. Waarschijnlijk schiet het ook niet echt op. Dan zou ik hem dus nogal slingerend door de border moeten leggen om in de buurt van alle planten te komen en daarbij hele stukken bevochtigen waar amper wat staat.
Maar goed, linksom of rechtsom blijft het puzzelen.
Voordeel van zo'n druppelslang is wel dat hij vorstbestendig is, van de andere typen slangen en sproeiers ben ik daar nog niet achter.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar hoe is je border ingericht dan als je bijna nergens iets hebt staan? Want of je bewatert de hele border (wat overigens gebruikelijk is met dit soort systemen) of je gaat heel gericht bepaalde planten bewateren maar dan zit je met het probleem wat je eerder aanhaalde over het moeten verplaatsen van alles zodra er ergens een nieuw plantje komt te staan. Meer smaakjes zijn er volgens mij niet, of zie ik iets over het hoofd?Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:10:
[...]
Ja die heeft Gardena ook in z'n systeem, maar dat werkt toch net zoals een zweetslang? Alleen dan met gaatjes in plaats van poreus materiaal (feitelijk ook gaatjes).
Waarom denk je dat zo'n slang zuiniger is met water? Dit gaat juist de hele border bevloeien. Aangezien de gaatjes zo'n 30 centimeter tussenruimte hebben doe ik de aanname dat hij zo'n 15 centimeter rondom een gaatje bevochtigt. Waarschijnlijk schiet het ook niet echt op. Dan zou ik hem dus nogal slingerend door de border moeten leggen om in de buurt van alle planten te komen en daarbij hele stukken bevochtigen waar amper wat staat.
Maar goed, linksom of rechtsom blijft het puzzelen.
Voordeel van zo'n druppelslang is wel dat hij vorstbestendig is, van de andere typen slangen en sproeiers ben ik daar nog niet achter.
OP Mp zetten of Facebook, met gratis af te halen, al een paar keer gedaan en binnen een dag was het wegPiet_Piraat7 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:59:
Na een dagje werken in de tuin zit ik met zo'n 2 kuub zwarte grond over. Wat kom je daar lastig van af zeg als je geen trekhaak op de auto hebt.
Nogal wisselend. Een aantal grotere struiken (rode bes, vlinderstruik, broodboom, sneeuwbal), wat lagere planten (net geen bodembedekkers) en wat hogere (kleine zonnebloem, lupine, spul waarvan ik de naam kwijt ben). Daarnaast heb je op andere stukken weer veel bollen die in het voorjaar op komen, maar als ik er zo over nadenk hoef je die waarschijnlijk nooit te sproeien omdat het dan toch niet langdurig echt droog is.titan1901 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:32:
Maar hoe is je border ingericht dan als je bijna nergens iets hebt staan? Want of je bewatert de hele border (wat overigens gebruikelijk is met dit soort systemen) of je gaat heel gericht bepaalde planten bewateren maar dan zit je met het probleem wat je eerder aanhaalde over het moeten verplaatsen van alles zodra er ergens een nieuw plantje komt te staan. Meer smaakjes zijn er volgens mij niet, of zie ik iets over het hoofd?
Op het ene stuk heb je dus een struik met daaronder vrij weinig, het ander stuk staan een paar planten in de buurt van elkaar, bij de vlinderstruik staat er dan wel weer spul om z'n stam.
Waarschijnlijk zou een druppelslang ook wel werken hoor, ik ben nog aan het ontwerpen dus alle input is welkom. Ik ga wel even kijken naar de beregening per uur want ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik hem niet de hele avond aan hoef te zetten.
We hebben namelijk geen buitenkraan en ik weet ook nog niet of ik die aan ga laten leggen.
Mijn doel is om het makkelijker te maken om gewoon even te sproeien als ik net thuis ben. Nu moet ik de zwenksproeier gebruiken die gewoon de hele tuin verzuipt. Naast dat ik dat zonde van het water vind is ook alles nat waardoor je er niet meer kunt zijn. Als het flink waait werkt het nog minder lekker dus dat schiet niet op.
Daarnaast is een systeempje aanleggen natuurlijk ook gewoon leuk als tweakert.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is zwarte grond niet nogal in trek ? Als je in België zwarte grond nodig hebt, moet je daar voor betalen. Als je zwarte grond over hebt die weg moet, dan kan je dat relatief makkelijk kwijt aan een tuinaannemer. (Betaal je natuurlijk wel werkuren voor, dus die man verdient daar 2 keer aan).Piet_Piraat7 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:59:
Na een dagje werken in de tuin zit ik met zo'n 2 kuub zwarte grond over. Wat kom je daar lastig van af zeg als je geen trekhaak op de auto hebt.
Ikzelf heb hier een paar kuub zwarte grond liggen, die ga ik makkelijk kwijt kunnen. Ik heb ook iets van een 60 kuub zavel / leem liggen. Dat zal een ander paar mouwen zijn
https://fgheysels.github.io/
Ik snap 'm. Al is het wel goed om te beseffen dat wat grotere planten en zeker struiken al een flink wortelnetwerk hebben waardoor ook het water dat niet direct rond de stam terechtkomt alsnog opgenomen wordt. Het gaat dus niet 'verloren'. Maar een buitenkraan lijkt me sowieso een gemis hoor en druppelbevloeiing (in welke vorm dan ook) lijkt me dan niet geschikt. Zo'n druppelslang levert per gaatje (30cm) 2,3l of 3,5l per uur (afhankelijk van de uitvoering) dus met een kwartiertje ben je niet klaar.Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:15:
[...]
Nogal wisselend. Een aantal grotere struiken (rode bes, vlinderstruik, broodboom, sneeuwbal), wat lagere planten (net geen bodembedekkers) en wat hogere (kleine zonnebloem, lupine, spul waarvan ik de naam kwijt ben). Daarnaast heb je op andere stukken weer veel bollen die in het voorjaar op komen, maar als ik er zo over nadenk hoef je die waarschijnlijk nooit te sproeien omdat het dan toch niet langdurig echt droog is.
Op het ene stuk heb je dus een struik met daaronder vrij weinig, het ander stuk staan een paar planten in de buurt van elkaar, bij de vlinderstruik staat er dan wel weer spul om z'n stam.
Waarschijnlijk zou een druppelslang ook wel werken hoor, ik ben nog aan het ontwerpen dus alle input is welkom. Ik ga wel even kijken naar de beregening per uur want ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik hem niet de hele avond aan hoef te zetten.
We hebben namelijk geen buitenkraan en ik weet ook nog niet of ik die aan ga laten leggen.
Mijn doel is om het makkelijker te maken om gewoon even te sproeien als ik net thuis ben. Nu moet ik de zwenksproeier gebruiken die gewoon de hele tuin verzuipt. Naast dat ik dat zonde van het water vind is ook alles nat waardoor je er niet meer kunt zijn. Als het flink waait werkt het nog minder lekker dus dat schiet niet op.
Daarnaast is een systeempje aanleggen natuurlijk ook gewoon leuk als tweakert.
Als het niet teveel hak- en breekwerk vraagt zou ik zo'n kraantje trouwens zeker aan (laten) leggen. Ook erg handig om dingen even buiten af te kunnen spoelen en dergelijke. Zelf aanleggen is vaak trouwens helemaal niet zo moeilijk
Welke sproeier bedoel je dan precies?jichem schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:00:
Ik zit er over te denken om een rainbird sproeisysteem aan te leggen. Waar ik echter niets over kan vinden, behalve in geanimeerde filmpjes, is of er vlak bij de sproeier ook gewoon water terecht komt. Iemand die dit systeem bezit die hier antwoord op kane geven? Anders moet ik een enorme overlay van sproeigebieden creëeren.
[ Voor 9% gewijzigd door titan1901 op 08-07-2019 11:51 ]
Het hoeft ook niet in een kwartiertje klaar te zijn, als ik gericht sproei kan ik hem rustig rond etenstijd aan zetten en is de tuin gewoon nog te betreden. Dan is het niet erg als hij een uurtje (of twee) staat te pruttelen.titan1901 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:47:
Ik snap 'm. Al is het wel goed om te beseffen dat wat grotere planten en zeker struiken al een flink wortelnetwerk hebben waardoor ook het water dat niet direct rond de stam terechtkomt alsnog opgenomen wordt. Het gaat dus niet 'verloren'. Maar een buitenkraan lijkt me sowieso een gemis hoor en druppelbevloeiing (in welke vorm dan ook) lijkt me dan niet geschikt. Zo'n druppelslang levert per gaatje (30cm) 2,3l of 3,5l per uur (afhankelijk van de uitvoering) dus met een kwartiertje ben je niet klaar.
Op dit moment zet ik hem vaak niet aan (of pas te laat op de avond) omdat het betekent dat de kleine de tuin niet echt meer in kan (behalve in zwembroek) en ik het tuinhuisje niet meer kan bereiken.
De struiken hoef ik waarschijnlijk überhaupt niet te sproeien, die kunnen veel meer hebben dan het lichtere bloeiwerk. Maar ook al gaan hun wortels breed, toch bevochtig je een stuk meer oppervlaktezand waaruit het meeste water toch alleen maar verdampt. Dat vind ik dan wel weer zonde.
Heb het ook wel overwogen, maar ik zie de meerwaarde nog niet echt. Buiten het gemak van niets op hoeven ruimen.Als het niet teveel hak- en breekwerk vraagt zou ik zo'n kraantje trouwens zeker aan (laten) leggen. Ook erg handig om dingen even buiten af te kunnen spoelen en dergelijke. Zelf aanleggen is vaak trouwens helemaal niet zo moeilijk.
Nu gebruik ik zo'n verschrompelende tuinslang die gewoon in een plastic bakje past om de afstand naar buiten te overbruggen. Dat is de moeite niet.
Alleen voor vakanties en automatisch sproeien zou een buitenkraan wel handig zijn, maar ik weet niet ik het daarvoor over heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rainbird 1800 met VAN10 sproeidopjes er op.titan1901 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:47:
Welke sproeier bedoel je dan precies?
Dit gaat gewoon goed. Mocht je meer info willen dan vind ik dit wel een aardige site. Met de winkel zelf heb ik geen ervaring en de helft van de links op de site is dood. Ik vraag me af of ze überhaupt nog bestaan dus zou er niet snel iets bestellen. Maar die pagina geeft een hoop nuttige info als je een beregeningsinstallatie wilt ontwerpen.
Edit: misschien ook wel nuttig voor @Gonadan trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door titan1901 op 08-07-2019 12:22 ]
Bedoel je zo'n zelfverlengende tuinslang die zich onder druk uitschuift?Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:58:
[...]
Nu gebruik ik zo'n verschrompelende tuinslang die gewoon in een plastic bakje past om de afstand naar buiten te overbruggen.
Volgens mij zijn daar in het verleden waarschuwingen voor geweest met betrekking tot de hoeveelheid weekmakers die er in zitten.
Dus hopelijk heb je geen groentetuin of kleine kinderen die met water spelen. Hoewel die giftige stoffen in de natuur spoelen natuurlijk ook niet goed is.
Dat kan bij een gewone tuinslang net zo goed het geval zijn. Als je daar bang voor bent is het zaak even op te letten wat je koopt. Dus meestal niet de goedkope zut halen.geekeep schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:35:
Bedoel je zo'n zelfverlengende tuinslang die zich onder druk uitschuift?
Volgens mij zijn daar in het verleden waarschuwingen voor geweest met betrekking tot de hoeveelheid weekmakers die er in zitten.
Dus hopelijk heb je geen groentetuin of kleine kinderen die met water spelen. Hoewel die giftige stoffen in de natuur spoelen natuurlijk ook niet goed is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, in Nederland wil niemand dat hebben. Ook heb je boven de 6m3 een schoongrondverklaring nodig.whoami schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:34:
[...]
Is zwarte grond niet nogal in trek ? Als je in België zwarte grond nodig hebt, moet je daar voor betalen. Als je zwarte grond over hebt die weg moet, dan kan je dat relatief makkelijk kwijt aan een tuinaannemer. (Betaal je natuurlijk wel werkuren voor, dus die man verdient daar 2 keer aan).
Ikzelf heb hier een paar kuub zwarte grond liggen, die ga ik makkelijk kwijt kunnen. Ik heb ook iets van een 60 kuub zavel / leem liggen. Dat zal een ander paar mouwen zijn
Dat hangt van de grondsoort af. Het water druppelt echt alleen uit de 'gaatjes' en verspreidt zich daarna door de grond. In de handleiding kun je lezen welke tussenafstand tussen de slangen wordt aangeraden bij verschillende grondtypes.Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:10:
[...] Aangezien de gaatjes zo'n 30 centimeter tussenruimte hebben doe ik de aanname dat hij zo'n 15 centimeter rondom een gaatje bevochtigt.
[quote]
Dan zou ik hem dus nogal slingerend door de border moeten leggen om in de buurt van alle planten te komen/[quote]
Ik weet niet hoe groot je border is en welke grondsoort jij (vooral) hebt. Bij mij liggen de slangen 45cm uit elkaar.
Dan leg je daar een normale slang in plaats van druppelslang. Het is toch allemaal 16mm (behalve als je het bij Gardena koopt..), dus makkelijk om verschillende onderdelen met elkaar te combineren.en daarbij hele stukken bevochtigen waar amper wat staat.
Hier nog steeds erg blij met zowel een voortuin als achtertuin (met een mix van kleine plantjes tot hele bomen) die alleen met druppelslangen worden bewaterd
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Er is natuurlijk een verschil tussen een normale slang en eentje die tot 3x z'n eigen lengte kan oprekken qua hoeveelheid weekmakers. Bij die flexibele variant kun je er in ieder geval vanuit gaan dat het zeker er in zit. Daarnaast zijn er fabrikanten die expliciet adverteren met slangen zonder weekmakers en/of zware metalen.Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:54:
[...]
Dat kan bij een gewone tuinslang net zo goed het geval zijn. Als je daar bang voor bent is het zaak even op te letten wat je koopt. Dus meestal niet de goedkope zut halen.
Op aquarium fora raden ze de flex-slangen te allen tijde af, tenzij je graag dode vissen ziet drijven.
Zie m'n eerdere post, een meter breed en een aantal meter lang. Het is veel klei dus houdt goed vocht vast. Mede daarom hoef ik ook niet heel vaak te sproeien.Gizz schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:30:
Dat hangt van de grondsoort af. Het water druppelt echt alleen uit de 'gaatjes' en verspreidt zich daarna door de grond. In de handleiding kun je lezen welke tussenafstand tussen de slangen wordt aangeraden bij verschillende grondtypes.
Ik weet niet hoe groot je border is en welke grondsoort jij (vooral) hebt. Bij mij liggen de slangen 45cm uit elkaar.
Zit nu bij Witway te kijken, die Rain Bird spullen hebben ook wel een leuk assortiment. Denk er dan aan om voor het gazon wat pop-up sproeiers te regelen en voor de zones nevelaars. Sowieso twee zones zodat je beter kunt balanceren qua bewatering.Dan leg je daar een normale slang in plaats van druppelslang. Het is toch allemaal 16mm (behalve als je het bij Gardena koopt..), dus makkelijk om verschillende onderdelen met elkaar te combineren.
Hier nog steeds erg blij met zowel een voortuin als achtertuin (met een mix van kleine plantjes tot hele bomen) die alleen met druppelslangen worden bewaterd
De druppelslangen geven dermate weinig water af dat het lijkt alsof die echt bedoeld zijn in combinatie met een vaste installatie en tijdschakelaar of computer. Hoe lang laat jij hem druppelen als je voor een sproeibeurt gaat?
Je doet een hoop aannames, heb je ook bronnen voor je stellingen?geekeep schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:49:
Er is natuurlijk een verschil tussen een normale slang en eentje die tot 3x z'n eigen lengte kan oprekken qua hoeveelheid weekmakers. Bij die flexibele variant kun je er in ieder geval vanuit gaan dat het zeker er in zit. Daarnaast zijn er fabrikanten die expliciet adverteren met slangen zonder weekmakers en/of zware metalen.
Op aquarium fora raden ze de flex-slangen te allen tijde af, tenzij je graag dode vissen ziet drijven.
Op aquariafora raden ze gewone tuinslangen net zo vaak af. Daar wordt geadviseerd om slangen te kopen die ervoor gemaakt zijn of bij een tuinslang goed te kijken of hij veilig is.
De bekendere (en duurdere) merken hebben geen schadelijke weekmakers, dat kan je gewoon zien. Zo ook mijn slang.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij klei kun je 60cm ruimte houden tussen de slangen, aldus Rainbird zelf.Gonadan schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:17:
[...]
Zie m'n eerdere post, een meter breed en een aantal meter lang. Het is veel klei dus houdt goed vocht vast. Mede daarom hoef ik ook niet heel vaak te sproeien.
Een vaste installatie is toch altijd het uitgangspunt, of je nou druppelslangen, sproeiers of vernevelaars gebruikt? Zeker voor ons als tweakers!De druppelslangen geven dermate weinig water af dat het lijkt alsof die echt bedoeld zijn in combinatie met een vaste installatie en tijdschakelaar of computer. Hoe lang laat jij hem druppelen als je voor een sproeibeurt gaat?
Op hete dagen staat het systeem een half uur aan. Op minder heftige dagen, als ik de grondvochtigheid een beetje wil bijhouden, een kwartiertje. Let wel, ik heb ondergrondse druppelslangen dus bij mij verdampt extreem weinig water vergeleken met alle sproeisystemen. En ook minder verdamping dan bij bovengrondse druppelslangen.
De specificaties van een druppelslang lijken niet erg indrukwekkend, maar elke 30cm ruim een liter water (0,5 * 2,3l/h) dicht bij de wortels dumpen, gecombineerd met weinig verdamping, schiet eigenlijk best wel op
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Edit:
Nu ik er zo over na zit te denken is twee liter in een flinke bloempot al teringveel dus ik denk dat ik overschat hoeveel water je moet geven als je het precies bij de plant doet. Daarbij is langzaam water geven sowieso beter want dan zakt het minder snel weg voordat hij het op kan zuigen.
[ Voor 34% gewijzigd door Gonadan op 08-07-2019 16:59 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8

[ Voor 20% gewijzigd door DNND op 08-07-2019 18:57 ]
Ja winkel bestaat nog en leveren netjes binnen een paar dagen. Afgelopen maand hele set besteld.titan1901 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:20:
[...]
Dit gaat gewoon goed. Mocht je meer info willen dan vind ik dit wel een aardige site. Met de winkel zelf heb ik geen ervaring en de helft van de links op de site is dood. Ik vraag me af of ze überhaupt nog bestaan dus zou er niet snel iets bestellen. Maar die pagina geeft een hoop nuttige info als je een beregeningsinstallatie wilt ontwerpen.
Edit: misschien ook wel nuttig voor @Gonadan trouwens.
Ze bieden ook de mogelijkheid voor 35 euro een ontwerp te maken, zodat je in een keer alles kan bestellen. De kosten voor het ontwerp worden in mindering gebracht op je bestelling.
Het oneindige X 0
Oké dat wist ik niet. In dat geval mogen ze wel eens hun site nalopen want dit is niet echt een visitekaartje op deze manierWokker schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:57:
[...]
Ja winkel bestaat nog en leveren netjes binnen een paar dagen. Afgelopen maand hele set besteld.
Ze bieden ook de mogelijkheid voor 35 euro een ontwerp te maken, zodat je in een keer alles kan bestellen. De kosten voor het ontwerp worden in mindering gebracht op je bestelling.

Ik ben de strijd ook aangegaan met de mieren. Ik heb mierenspul gekocht bij de Action (ook roze overigens), dat kost geen klap en werkt goed!PinusRigida schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:44:
Het internet staat vól met middeltjes, zo vol dat je door het bos de bomen niet meer ziet, dus spreek ik jullie ondervinding/ervaring maar aan:
Zijn er middeltjes waarvan jullie wéten dat ze werken om mieren weg te krijgen en vooral; in die mate dat ze weg blijven, of toch zo lang mogelijk.
Ik heb nu al 4 verschillende verdelgers geprobeerd, twee soorten in poedervorm en twee soorten spuitbussen, blijven ze, afhankelijk van het weer, in het beste geval 2 à 3 weken weg voordat de nesten weer bevolkt worden... En ik heb de indruk dat ze per 'herbevolking' steeds met meer zijn.
Ook al geprobeerd: kokend water, huishoudazijn, koperen muntjes: zelfde resultaat als hierboven, alleen dat ze iets sneller terug komen en die koperen muntjes (stukjes van 2 of 5 eurocent) werken al helemaal niet, de nesten worden er gewoon rond gebouwd.
Tot nu toe het beste: mierenvallen naast hun nestingang zetten, die dingen werken voor een maand.
Ben ik gedoemd om 's zomers elke maand mierenvallen te gaan zetten of zijn er betere middelen?
En voor men me afrekent op verdelging: ik heb het eerst met huisje-tuintje-middeltjes geprobeerd met teleurstellend resultaat. Moesten de beesten geen schade aanrichten, zou ik nooit begonnen zijn met verdelging maar ik heb veel geld, tijd en moeite gestoken in mijn tuin die van nul af aan ingericht is, ik woon er 3 jaar en heb pas de tweede zomer last van mieren, de krengen halen het stabilisatiezand vanonder m'n zonneterrassen, tuinpad en oprit, als ik ze laat doen dan gaan m'n terrastegels en klinkers beginnen inzakken, zou ik doodzonde vinden.
Iemand tips?
Alleen, en dat probleem zul jij ook hebben, bij grote nesten is het belangrijke een lange adem te hebben. Op het terras zag ik na een dag amper nog mieren lopen, missie geslaagd dus.
Aan de zijkant van de woning zag ik ze domweg een meter verderop uit de grond komen een dag later, dus daar ook spul gestrooid, de volgende dag hetzelfde verhaal. Het zijn ook verdomd veel mieren, dus een heel groot nest vermoed ik.
Inmiddels een week later heb ik de hele zijkant van de woning (ze gaan precies bij de muur van de woning de grond in) gestrooid met dat spul (prachtig gezicht met die roze rommel
Zoals gezegd ben ik dus een week verder en werkt het spul op de meeste plekken, maar is het een kwestie van een lange adem (gok/hoop ik) op plekken met grote nesten.
An sich ook wel logisch. Ik heb vroeger met mijn vader in de tuin wel eens een paar grindtegels verwijderd (60x40) om de mieren te lijf te gaan, als je ziet hoe groot dat gangenstelsel kan zijn en hoeveel mieren daar zitten dan verjaag je die niet zomaar met een paar gram gif aan de oppervlakte
Als ze je huis binnenkomen oke, dat los ik hier op met fijngemalen schoonmaaksoda onder de voordeurmat (ze kwamen binnen bij de voordeur), al maanden geen mier meer in huis gezien.
Maar in de tuin? Waarom wil iedereen toch met gif/kokend water/... aan de gang, er zijn al steeds minder insecten...
Ik stond gisteren met m'n slippers aan in het gras en in no-time liepen de mieren over mijn voeten. Dat is irritant, maar oke daar sta ik niet dagelijks dus vind ik het niet zo'n punt. Ook niet gestrooid dus.
Hetzelfde probleem had ik op het terras aan de achterkant, waar we altijd zitten. Dat is wel vervelend.
En het grote nest aan de zijkant van het huis waar ik het hiervoor over had is eigenlijk onze vaste looproute naar de bijkeuken die wel veelal als ingang van de woning gebruiken. Kortom, op die plek heb ik ze ook liever niet.
Hetzelfde geld voor wespen. Zolang ik er geen last van heb gaan ze hun gang maar.
Nu had ik laatst geen last van wespen, maar ik zag ze wel in een gat onder mijn dak kruipen. Dat leek me niet zo'n heel goed idee dus die heb ik dus ook om zeep geholpen.
Het zwaluwnest welke onder een stukje uitstekend dak in den nok van de woning hangt laat ik ook gewoon hangen.
Omdat de mieren hun best doen mijn bladluizen in leven te houden en ik die bladluizen graag dood wil hebben (ik denk dat je dat wel snapt).dragon2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:31:
Waarom wil iedereen toch mieren verdelgen in de tuin?
Het lijkt er nu op dat het bestrijden van de bladluizen onbegonnen werk is zolang ik niet ook de mieren bestrijd.
Ik heb ook wel wat luizen (bovenin de vlinderstruik/rozen/sneeuwbal). Het zei zo. Ik zou met zeepwater aan de gang kunnen gaan maar die planten groeien goed en ik heb zat andere dingen te doen.Vloris schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:51:
[...]
Omdat de mieren hun best doen mijn bladluizen in leven te houden en ik die bladluizen graag dood wil hebben (ik denk dat je dat wel snapt).
Het lijkt er nu op dat het bestrijden van de bladluizen onbegonnen werk is zolang ik niet ook de mieren bestrijd.
Maar belangrijker: eigenlijk geen enkele luis op mijn moestuinspul, want daar staat het vol met munt, lavendel, afrikaantjes en oostindische kers als lokaas voor die dappere luizen die er nog wel zijn.
Het enige dierenspul in de tuin dat van mij echt moet wieberen zijn naaktslakken. Die mik ik dus over de schutting voor de vogels (hoop ik), of in de groenbak. Maar er komt (naast zeep) echt geen gif mijn moestuintje in hoor.
Dank voor je input.titan1901 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:42:
[...]
Als je tegen het huis een stroompunt wil moet je de kabel nu al splitsen. Laat het deel voor het stroompunt bovengronds uitkomen waar het stopcontact moet komen en het andere eind van de kabel onder je terras door laten leggen tot tenminste voorbij het einde van het terras. Zorg dat je hier genoeg overlengte houdt om later ook het meest ver gelegen stroompunt/verlichtingspunt te bereiken.
Alles wat je aan kabels en (water)leidingen wilt laten leggen moet je nu doen want kleine moeite en als je je dat later bedenkt moet in het slechtste geval heel je terras weer open. Plaatsen van stopcontacten ed kan altijd nog maar zorg dat de kabel er iig ligt.
Let wel even op dat de kabel niet onder stroom staat voordat alles is afgerond en afgewerkt (uiteinden kabels beschermd).
Ik heb nu de kabel in een bocht gelegd en met een tierib vastgezet...dat stuk komt nu boven de grond uit, zodat er straks (wanneer ik het ga aansluiten en doorknip) ruim 2x1 meter heb voor het stroompunt boven de grond. De rest is op zo'n 80cm ingegraven en loopt tot voorbij het terras.
Qua lengte is het een grondkabel van 20 meter...en ik kom nu in elk geval makkelijk tot het achterste deel van de tuin. Wel wil ik daar vanwege Hue licht ook een stroompunt links...en ga ik dan een 2e grondkabel naar de uiterste rechter-achterzijde leggen voor een 2e stroompunt voor meer Hue lampen.
Groene zeep met spiritus?Vloris schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:51:
[...]
Omdat de mieren hun best doen mijn bladluizen in leven te houden en ik die bladluizen graag dood wil hebben (ik denk dat je dat wel snapt).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Rode mieren in het gras. Lekker om met je blote voeten op te gaan staan. Verzakkende tegels. En luizen. Die laatste bestrijden we wel met zeep+spiritus (zeker als het om de druif, braam en pruim gaat) maar het scheelt ook als je je mieren populatie onder controle houdt.dragon2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:31:
Waarom wil iedereen toch mieren verdelgen in de tuin?
Als ze je huis binnenkomen oke, dat los ik hier op met fijngemalen schoonmaaksoda onder de voordeurmat (ze kwamen binnen bij de voordeur), al maanden geen mier meer in huis gezien.
Maar in de tuin? Waarom wil iedereen toch met gif/kokend water/... aan de gang, er zijn al steeds minder insecten...
Minder insecten? Genoeg bijen, pyamavliegen, hommels, wespen, vlinders en ander ongespecificeerd vliegend grut bij ons in de tuin die daar heel gelukkig zijn. Slakken zijn ook welkom, zolang ze maar hun huisje meenemen. De dakloze slakken worden op bier getrakteerd. Wij halen zelfs speciaal voor hun bier in huis! [drinken het zelf helemaal niet].
De wespen zullen dit jaar trouwens wel balen, aangezien we geen druiven zullen hebben. En daar eten ze in september meestal hun buikjes helemaal mee vol...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
En buiten blijven ze ook al niet...
Dus het mag wel een beetje minder. Strooi overigens alleen direct om het huis/terras heen. In de perken gaan ze hun gang maar.

Alle gekheid op een stokje, ik dacht van te voren dat de tuin vooral mevr. Minneyars projectje zou worden, maar eigenlijk bevalt tuinieren mij wel. Echter loop je, als je een bestaande tuin overneemt, tegen een aantal issues aan, waaronder plant identificatie.
Nu hebben wij een aantal struiken staan, die zeg maar de maanden mei/ juni in bloei hebben gestaan, en daarbij een gigantische hoeveelheid hommels, en ook een paar vlinders van voedsel hebben voorzien. Nu zijn ze echter uit gebloeid, en vragen we ons af, moet er gesnoeid worden ja of nee. Google is your friend, maar dan moet je wel weten waar je naar zoekt. Dus mijn vraag: Weet iemand wat voor struik/plant dit is?:

Verder is de tuin door de vorige bewoners het laatste jaar niet heel goed bijgehouden, dus onkruid everywhere, waaronder zevenblad en haagwinde. Vooral die laatste is op dit moment aan het woekeren als een malle. Op internet kan ik nog wel wat tips vinden om zevenblad weg te krijgen, maar voor haagwinde kan ik alleen "Kill it, kill it with fire!!" vinden, maar dan vergif in plaats van vuur. Nu hebben we nog de naïeve gedachte om zo weinig mogelijk met vergif te werken in het kader van de insecten populatie. Dat brengt mij bij vraag 2:
Hebben mensen nog tips om Haagwinde te bestrijden, het liefst zonder al te chemische middelen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik kan niet goed de bladeren zien en het staat wel erg uitbundig in de bloei, maar het lijkt verdacht veel op Japanse Duizendknoop.Minneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:02:
En dan verhuis je vanuit je appartement in de binnenstad, met een balkon van 4 m2, naar een huisje buiten af op bijna 1200 m2 zonder enige ervaring met tuinieren…..
Alle gekheid op een stokje, ik dacht van te voren dat de tuin vooral mevr. Minneyars projectje zou worden, maar eigenlijk bevalt tuinieren mij wel. Echter loop je, als je een bestaande tuin overneemt, tegen een aantal issues aan, waaronder plant identificatie.
Nu hebben wij een aantal struiken staan, die zeg maar de maanden mei/ juni in bloei hebben gestaan, en daarbij een gigantische hoeveelheid hommels, en ook een paar vlinders van voedsel hebben voorzien. Nu zijn ze echter uit gebloeid, en vragen we ons af, moet er gesnoeid worden ja of nee. Google is your friend, maar dan moet je wel weten waar je naar zoekt. Dus mijn vraag: Weet iemand wat voor struik/plant dit is?:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder is de tuin door de vorige bewoners het laatste jaar niet heel goed bijgehouden, dus onkruid everywhere, waaronder zevenblad en haagwinde. Vooral die laatste is op dit moment aan het woekeren als een malle. Op internet kan ik nog wel wat tips vinden om zevenblad weg te krijgen, maar voor haagwinde kan ik alleen "Kill it, kill it with fire!!" vinden, maar dan vergif in plaats van vuur. Nu hebben we nog de naïeve gedachte om zo weinig mogelijk met vergif te werken in het kader van de insecten populatie. Dat brengt mij bij vraag 2:
Hebben mensen nog tips om Haagwinde te bestrijden, het liefst zonder al te chemische middelen?
Sterkte
Er is een app voor, ik dacht iets in de trant van 'plantnet'. De plant die jij toont had ik bijna gekocht van 't voorjaar, is zéker niet de schadelijke japanse duizendknoop, maar hoe die wel heet weet ik ook niet meer. De app hebben wij een aantal malen met veel succes gebruikt in elk geval.Minneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:02:
En dan verhuis je vanuit je appartement in de binnenstad, met een balkon van 4 m2, naar een huisje buiten af op bijna 1200 m2 zonder enige ervaring met tuinieren…..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor wat betreft onkruid zijn er een aantal opties:
Lange adem + veel tijd. Elke haagwinde zo goed mogelijk uitgraven - en dan centimeter voor centimeter de tuin door. Elke avond even een uurtje bezig beginnende door bij te houden wat al 'schoon' is. Als de haagwinde in 1,2ha zit dan is dit wellicht niet de meest haalbare optie in je uppie...
Gras. En dan maaien. Gras is een van de weinig gewassen die prima gedijt als het tweewekelijks gesnoeid wordt. Haagwinde (en zevenblad) kunnen daar niet tegen en zullen uiteindelijk uitgeput doodgaan.
Er is wel gif dat tweelobbige gewassen dood, maar dat is ongeveer alles behalve gras dus dan help je ook de overige planten om zeep...
Probeer het eens met plantsnap. Is een app (iig voor Android) die het bij mij foutloos doet.Minneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:02:
Dus mijn vraag: Weet iemand wat voor struik/plant dit is?:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
This too shall pass
Ecostyle Ultima schijnt ook te helpen tegen hagewinde (en nog veel meerrobkrekel schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 05:48:
[...]
Door het kort te houden gaat het zeker niet weg. Er zijn twee manieren:
Elk restantje wortel uitgraven. Doe je dit niet, komt het zeker weer op
Dood spuiten.
Ik heb thuis in de kast een soort gif staan welk het gras niet vergiftigd, maar de haagwinde (en nog veeeeel meer) wel. Weet alleen ff niet meer hoe het heet, en op google kan ik het ook ff niet zo snel meer vinden. Wel een keer online besteld
https://www.tuincursus-on...nde-overgroeit-mijn-tuin/
Overigens schijnt het in je gazon wel weg te gaan als je het consequent (2x in de week) weg maait, maar ik moet het nog zien.
[ Voor 8% gewijzigd door robkrekel op 10-07-2019 15:36 ]
Verder gaan we maar Ecostyle proberen als eerste stap.
Ik heb het binnen twee jaar onder controle gekregen door het eens per week overal te verwijderen.Minneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:02:
Het is niet weg, maar het is nu zo weinig dat het geen probleem meer is.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Plan van aanpak is als volgt. De ergste stukken inspuiten met Ecostyle, en dan leegtrekken, en vervolgens gras zaaien of bodembedekkers planten. Op de plekken waar het in de heg zit of in bestaande beplanting die we willen behouden, zoveel mogelijk proberen uit te trekken, eventueel na behandeling met Ecostyle op het blad. Vervolgens de boel goed in de gaten houden en z.s.m. verwijderen als het ergens weer de kop op steekt.
Kan ook nog Geitenbaard (Aruncus) zijn, een foto van het blad maakt het makkelijker te onderscheidenMinneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Bloeiperiode komt wel meer overeen met Astilbe ja
[ Voor 2% gewijzigd door iMatthijs op 11-07-2019 14:02 . Reden: aanvulling ]
Wij bestrijden eigenlijk maar heel weinig, behalve door verwijderen daar waar we het vervelend vinden (namelijk als hij zich in de haag windtMinneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:02:
Het vreemde is, tegen dat zelfde stuk gaas staat ook een kamperfoelie. En die blijft altijd pispot vrij...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@Wailing_Banshee Op zich is haagwinde ook best een mooie plant. Echter als je niet oplet woekert hij je hele tuin onder

Tijd terug had hij ook dode/bruine bladeren. Heb toen die takjes weggesnoeid.
Maar nu begint hij opnieuw. Vind het erg raar, want een andere tak van de plant staat prima in bloei
N.B. Het is één plant, niet meerdere (dan had het nog gekund dat er eentje dood was).
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2019 10:34 ]
MeeldauwBergie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:29:
[Afbeelding]
Weet iemand wat dit voor witte vlekken zijn op de bladeren?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

[ Voor 17% gewijzigd door Wokker op 14-07-2019 10:14 . Reden: GDPR ]
Het oneindige X 0
Verwijderd
Hoge druk reiniger? En misschien niet zomaar iemand op internet plempen? Tenzij je het zelf bent.Wokker schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:30:
Iemand een tip hoe ik douglas palen kan ontdoen van viezigheid(modder)? Zie bijgevoegde foto
[Afbeelding]
Is het wel hetzelfde soort? Aangezien je ze in verschillende kleuren hebt.BFmango schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:34:
Weet iemand wat er met een van mijn esdoorns aan de hand is.
De ene pakt lekker goed aan en is mooi groen;
[Afbeelding]
De andere heeft geel blad met bruine vlekjes;
[Afbeelding]
Ja, als het goed is wel.pjot1 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:42:
[...]
Is het wel hetzelfde soort? Aangezien je ze in verschillende kleuren hebt.
Minder voeding of een vervuiling.
Verder willen we aan de achterzijde verhoogde bakken laten maken, die rond de hele tuin gaan. Even voor het gemak 60cm hoog en 1 meter diep....over een stuk van zo'n 6+9+4 meter. Ik wil de goedkoopste stenen gebruiken voor het metselwerk en het gehaal dan later door een stucadoor laten stucen (met bv beton cirre of een andere oplossing). Hebben jullie tips waar ik zo goedkoop mogelijke stenen kan halen, goedkoper dan bij de gemiddelde stenenboer (omdat we het toch gaan afwerken)?
Voortuin:

Achtertuin:

Ik miste nog wat hoogte in de achtertuin (al gaat de Japanse Esdoorn links nog wel de 1,5 meter halen als het goed is) dus rechts ook nog iets geplant met wat hoogte:

Het cortenstaal begint al goed te roesten. Wat een beetje regen en zout (of zuur) water uit de plantenspuit al niet kunnen doen.

Grote kans dat men het hier te veel grind en tegels vind. Ik ben er content mee aangezien ik niet echt van tuinieren ben. Vandaar deze keuze. Tevens had ik achter ook niet al te veel ruimte. De aannemer en architect kwamen na de oplevering van de woning met de briljante opmerking dat de woning best een metertje of 2 naar voren had gekund. Beetje laat... Nieuwbouw dus sowieso kleine tuin (en dat ik voor een aanbouw ben gegaan werkt ook niet mee). Achter komen nog wel wat potten en plantenbakken/houders aan de schutting. Achter moest dan praktisch zijn en voor gewoon strak en niet iets wat iedereen heeft. Nu heeft wel bijna iedereen grind met bakken maar niet op deze manier.
Over de potten heb ik een vraag: iemand ervaring met cortenstalen plantenbakken? Geven die af op de tegels? Ik lees verschillende verhalen. Aan het zand in mijn tuin zie ik dat het staal sowieso af geeft, maar zou je dat zien op zwarte tegels zoals ik heb? Ik wil namelijk nog een 50 x 50 x 50 cortenstalen bak met een olijfboom er in. Nu neem ik dan sowieo een bak met bodem en pootjes zodat er geen direct contact is, maar toch vind ik het ergens een beetje eng om mogelijk meteen nieuwe tegels te verpesten.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Moeilijk te achterhalen voor een leek lijkt me.Ad de Jong schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:49:
Kan te maken hebben dat er net op die plaats iets in de bodem zit waar hij gevoelig voor is.
Minder voeding of een vervuiling.
Althans, die vervuiling. Voeding kan ik wel proberen door voeding te geven? Maar wat? En hoe lang moet ik dat proberen? Wanneer zou ik resultaat moeten zien?
Laat je het regenwater direct de tuin inlopen? Gezien de openingen in de afvoer.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat zijn bladvangers.Raven schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:08:
[...]
Laat je het regenwater direct de tuin inlopen? Gezien de openingen in de afvoer.
Edit:
Aannemende dat je dat ding bedoelt op de laatste foto. De afvoer van de schuur heeft er dan weer geen.
[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 14-07-2019 15:43 ]
Ja, dat ding. Heb je dan niet iets bovenop (in de dakgoot) om blaadjes te vangen?FeaR schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:37:
[...]
Dat zijn bladvangers.
Edit:
Aannemende dat je dat ding bedoelt op de laatste foto. De afvoer van de schuur heeft er dan weer geen.
[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 14-07-2019 15:47 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Lijkt me levensgevaarlijk, zebrapaden zonder verkeerslichten, je zal maar nog half slaapdronken naar buiten stappen......FeaR schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:39:
Deze week is de laatste (en eigenlijk ook eerste hand) aan de tuin gelegd:
Voortuin:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Achtertuin:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Wel Amsterdam gewend dan.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 14-07-2019 16:01 ]
Daar zit inderdaad ook een rooster voor. Wellicht wel dubbelop, geen idee waarom hiervoor gekozen is.Raven schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:44:
[...]
Ja, dat ding. Heb je dan niet iets bovenop (in de dakgoot) om blaadjes te vangen?
Het lijkt me dat in een nieuwbouwwijk het riool gescheiden is.VPI schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:22:
Bij hevige regenbuien kan de druk van de riolering weg....komt het water niet meer binnen in de gootsteen
Bovendien komt de pijp uit in de tuin...
[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 14-07-2019 16:48 ]
Veel te veel grind!FeaR schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:39:
Grote kans dat men het hier te veel grind en tegels vind.
Even serieus. Het is wel veel grind, maar ik neem aan dat het water wel de grond in kan zakken? Want dat is het grootste probleem van tegels. Ik vind het wel mooi, maar ik zou het nooit zelf willen hebben (te netjes...)
En die Japanse Esdoorn kan zeker wel zo'n 1,5m hoog worden.
We hebben in 2002 of 2003 ook een Japanse esdoorn gekocht, omdat die in een pot kon blijven (we hadden een postzegel tuintje...)

In 2007 of 2008 hebben we hem in de voortuin geplaatst (nadat we zijn verhuisd, natuurlijk!)

(deze foto is 2018 genomen, tijdens de grote droogte, hij is nu veel mooier rood!)
De oude grasmat in onze achtertuin (ongeveer 1000 m2) is compleet omgespit zodat deze geëgaliseerd kon worden. Dat is nu gedaan maar de grond is zo droog dat die eerst vochtig moet worden voor we kunnen inzaaien.
Mijn vraag is, hoeveel water moet ik sproeien om de grond vochtig te krijgen om te kunnen inzaaien? Het advies was om zo’n 10 cm vochtig te krijgen?
Wat is (ongeveer) de verhouding tussen water en grond?
Bedankt alvast!
https://www.bol.com/nl/p/...planten/9200000056501213/mister9 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:48:
Goedemiddag,
De oude grasmat in onze achtertuin (ongeveer 1000 m2) is compleet omgespit zodat deze geëgaliseerd kon worden. Dat is nu gedaan maar de grond is zo droog dat die eerst vochtig moet worden voor we kunnen inzaaien.
Mijn vraag is, hoeveel water moet ik sproeien om de grond vochtig te krijgen om te kunnen inzaaien? Het advies was om zo’n 10 cm vochtig te krijgen?
Wat is (ongeveer) de verhouding tussen water en grond?
Bedankt alvast!
[ Voor 74% gewijzigd door Frogy op 15-07-2019 14:59 ]
De goedkoopste stenen zijn gratis stenen. Genoeg te krijgen op marktplaats. Wil je niet zelf halen dan zit je toch al snel vast aan restpartijen + bezorgkosten; echt goedkoop is het dan al niet meer... Restpartijen staan lang niet altijd op internet, even een rondje bellen en kijken of iemand wat heeft.GustavSan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:58:
Hi all. We zijn weer een stukje verder. De grond is afgegraven en er is gruis bij de oprit en zand voor het terras gestort. Ook een stuk met tuinaarde. Nu hebben we hier niet direct een doel voor. Wat voor planten/bloemen kan ik hier het beste zsm in zetten om in elk geval tegen te gaan dat het volgende maand compleet onder het onkruid zit? Het gaat om een stuk van zo'n 5x3mtr en op zich hebben we al genoeg gras.
Verder willen we aan de achterzijde verhoogde bakken laten maken, die rond de hele tuin gaan. Even voor het gemak 60cm hoog en 1 meter diep....over een stuk van zo'n 6+9+4 meter. Ik wil de goedkoopste stenen gebruiken voor het metselwerk en het gehaal dan later door een stucadoor laten stucen (met bv beton cirre of een andere oplossing). Hebben jullie tips waar ik zo goedkoop mogelijke stenen kan halen, goedkoper dan bij de gemiddelde stenenboer (omdat we het toch gaan afwerken)?
Voor wie nog geïnteresseerd is in geoceramica tegels. Ik heb een offerte opgevraagd bij Twenteklinker en zij bieden de geoceramica die ik zoek (entree flow smoke) aan voor een prijs die €5/m2 lager ligt dan gebruikelijk (€56,50/m2 incl btw). Geen wereldschokkend verschil maar wel veruit het goedkoopste wat ik kon vinden. Bij 40m2 is dat toch weer €200.
Water kan gewoon onder het grind weg inderdaad. Enige wat gedaan is - wat volgens de hovenier niet mag - is dat het terras bij de poort richting brandgang afwatert. Het schijnt dat je het water op eigen terrein moet houden? Maar exact achter mijn poort is een put en de brandgang watert ook die kant op af. Vandaar dat er voor gekozen is ook het terras daar heen af te laten lopen.Wailing_Banshee schreef op maandag 15 juli 2019 @ 08:23:
[...]
Even serieus. Het is wel veel grind, maar ik neem aan dat het water wel de grond in kan zakken? Want dat is het grootste probleem van tegels. Ik vind het wel mooi, maar ik zou het nooit zelf willen hebben (te netjes...)
En te netjes klopt. Nu zeker nog nu het net aan is gelegd. Als de planten straks meer gaan groeien en woekeren wordt het hopelijk wat minder strak.
Ik vond achter net wat te weinig cortenstaal/roest dus vandaag deze neergezet:

En deze kon ik echt niet laten staan toen ik hem zag:

Die ik heb zou zowel in de hoogte als breedte maximaal 1,5 meter moeten worden. Ik had er eerst eentje op stam uitgekozen maar dat bleek een speciaal merk en type die tegen de 300 euro was dus die heb ik maar laten gaan. Welke er nu precies staat weet ik eigenlijk niet.En die Japanse Esdoorn kan zeker wel zo'n 1,5m hoog worden.
Sometimes you need to plan for coincidence
https://www.beslist.nl/tu...oestig_ijzer_20x15cm.html ? Of is die van jou groterFeaR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:00:
En deze kon ik echt niet laten staan toen ik hem zag:
[Afbeelding]
Oscar Wilde
We hebben hier in de stad onderstaande kunstwerken staan van hetzelfde staal. Daar zie je na ± 5 jaar wel wat bruine aanslag op de tegels eronder van de onbeschilderde achterzijde, maar het valt erg mee. Het zou er ook niet vanaf moeten vallen, da's het idee omdat het hoort te beschermen. En met telkens een nieuwe laag omdat de oude eraf valt hou je niets meer over op den duur. Maar je zult het altijd wel iets zien.Hmmbob schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:10:
Ga je daar niet enorme roestvlekken op je regels van krijgen?
Jammer dat mijn tuin niet zo groot is, zijn wel mooie kunstwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 15-07-2019 22:17 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Als je ze toch laat afwerken kun je dan niet met klinkers metselen?
Bv met keiformaatjes? (even de hogedrukspuit erover voor het metselen)
Naast gebruikt hebben ze ook nieuw en restpartijen. En gebracht, evt op pallets.(met dank aan @pjot1 )
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2019 23:39 ]
In principe geeft cortenstaal als het geheel uit is geroest niets meer af. Plus het scheelt dat deze bak van plastic isHmmbob schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:10:
Ga je daar niet enorme roestvlekken op je regels van krijgen?
Het gaat niet om het formaat het gaat er om wat je er mee doet. Nee, het is dezelfdeRaven schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:23:
[...]
https://www.beslist.nl/tu...oestig_ijzer_20x15cm.html ? Of is die van jou groter
Bij mij blijven de grote zijdes van de bakken vooral achter met roesten ten opzichte van de rest. Nu heb ik wel twee verschillende soorten staal geloof ik. Eentje die zwart aan kwam en eentje meer richting glanzend metaal. Die laatste gaat goed, die zie je roesten als je er bij staat. Ik heb het idee dat er nog een beschermende laag op de bakken zit die ik eerst had moeten verwijderen.Reinier schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:10:
Leuk, al dat Cortenstaal. Wat mij tegenvalt van m'n bakken is dat de lassen totaal niet oxideren. Dat blijven dus grijze plekken.
[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 15-07-2019 23:44 ]
Wij hebben hier heel wat werken gedaan in de tuin(oa de grond wat afgeschraapd en keermuur gebouwd, omheining, ...) en ze hebben me verteld dat omdat wij het onkruid bijna 2m hoog hadden staan best eerst eens vergif spuiten om alle restjes in de grond kapot te maken en dan in september pas gras te zaaien. Alleen zijn ze in België enorm streng geworden op gif-gebruik.
Ik heb al gemerkt dat Nederlandse webshops de producten met glyfosaat niet meer naar België mogen sturen, word je in de winkels zelf ook geweigerd?
En verkopen ze dit in een elke willekeurige tuinwinkel als ik gewoon naar Maastricht bv ga(dichtste bij voor mij)