Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Joba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12-11 15:01
@Rakward, gewoon geen gif gebruiken. Zoek eens op wat glyfosfaat doet en je zult je afvragen waarom die troep niet al jaren geleden verboden is. Bijvoorbeeld hier :

https://www.naturetoday.c...eports/message/?msg=24638

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05:13
Nu het hier over cortenstaal gaat, er is een nieuwe keramische tegel van MBI met de 'roest'. Alleen geeft dit natuurlijk natuurlijk niet af. :)

https://www.mbi.nl/nieuwe-formaten-kleuren-geoceramica/

• Rakward
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-11 18:19
Joba schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:04:
@Rakward, gewoon geen gif gebruiken. Zoek eens op wat glyfosfaat doet en je zult je afvragen waarom die troep niet al jaren geleden verboden is. Bijvoorbeeld hier :

https://www.naturetoday.c...eports/message/?msg=24638
Wat raad je aan als alternatief?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

https://tweakers.net/ext/f/QQQubVKUY7ExmmMQTOKr2zgk/thumb.jpg
onze Geocersmica tegels liggen, morgen voegen en nog een hekje en dan klaar.

festina lente

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06:45
Joba schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:04:
@Rakward, gewoon geen gif gebruiken. Zoek eens op wat glyfosfaat doet en je zult je afvragen waarom die troep niet al jaren geleden verboden is.
Ik heb jarenlang gedacht dat het iets met fosfaat te maken had. Maar het is glyfosaat.

• pjot1
Honesty schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:19:
[Afbeelding]
onze Geocersmica tegels liggen, morgen voegen en nog een hekje en dan klaar.
Vind ik altijd mooi als de tegels 'opdrogen', zie je mooi het afschot! :)

Waarmee ga je voegen?

• Honesty

Honesty

kattenneus!

pjot1 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 05:43:
[...]

Vind ik altijd mooi als de tegels 'opdrogen', zie je mooi het afschot! :)

Waarmee ga je voegen?
lukt niet met de foto, maar lichtgrijze voeg, geen idee welk merk maar moet een dag drogen en dan is die hard.

festina lente

• pjot1
Honesty schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:40:
[...]

lukt niet met de foto, maar lichtgrijze voeg, geen idee welk merk maar moet een dag drogen en dan is die hard.
Klinkt als Gatorzand... :)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:44
Morgen maar even wat strooien voor wat groener gras, voordat de regen over komt. 20kg voor 12,32 thuisbezorgd, kan er geen bult aan vallen:

Hmmbob wijzigde deze reactie 17-07-2019 19:57 (15%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

ThinkPad schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:33:
Weet iemand wat er met mijn Skimmia aan de hand is?
[Afbeelding]

Tijd terug had hij ook dode/bruine bladeren. Heb toen die takjes weggesnoeid.
Maar nu begint hij opnieuw. Vind het erg raar, want een andere tak van de plant staat prima in bloei :?

N.B. Het is één plant, niet meerdere (dan had het nog gekund dat er eentje dood was).
Iemand een idee?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• titan1901
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:39
Vraagje: had gebruik van zo’n voegenroller nou echt zin om het gatorsand beter in de voeg te krijgen? Ik ben namelijk bang dat gebruik van zo’n ding totaal geen zin heeft door de geïntegreerde afstandshouders (uitsteeksels) van de geoceramica tegels. Hoe heb jij dit ervaren?

• pjot1
titan1901 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:40:
[...]

Vraagje: had gebruik van zo’n voegenroller nou echt zin om het gatorsand beter in de voeg te krijgen? Ik ben namelijk bang dat gebruik van zo’n ding totaal geen zin heeft door de geïntegreerde afstandshouders (uitsteeksels) van de geoceramica tegels. Hoe heb jij dit ervaren?
Ja, dit is zeker nodig. Je hebt kans dat je de afstandhouders terug gaat zien in de voeg. De 4cm zul je echt moeten verdichten. Je zou het ook met een platte beitel kunnen aandrukken al is dat natuurlijk wel monnikenwerk.

Let wel op, zodra Gatorzand in aanraking komt met water, zet deze een klein beetje uit. Daarom is het belangrijk dat je gewoon inveegt met een bezem, zo blijft de voeg net een paar mm onder de tegels. Door zachtjes af te spoelen zet de voeg uit en is deze gelijk aan de tegels.

Let ook goed op dat er geen residu achter blijft. Dit krijg je er bijna niet meer af. Succes! d:)b

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:39

NDF82

Doomed Space Marine

titan1901 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:40:
[...]

Mijn stratenmaker lachte me uit toen ik aan kwam zetten met dat ding. Hij liet het voegmiddel altijd zakken door te kloppen op de tegels. Maar toen hij het gebruikte draaide hij snel bij: "Dit werkt toch best makkelijk!"

Bij het invegen zal nooit al het voegmiddel voldoende tussen de tegels zakken. Met behulp van de roller duw je het voegmiddel actief naar beneden zodat je een tweede keer kunt invegen.

let wel op dat je de roller goed recht houdt. Ander loop je het risico dat er stukjes keramiek van de rand afbreken (heb ik twee keer gehad).

...leeg...

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Forum
https://tweakers.net/ext/f/Z1FDIr4rcH3zeV0YQFH5Qp6T/thumb.jpg

Bij ons tuinmeubilair zijn de plasticdoppen versleten(16 jaar oud inmiddels) we gaan er vanuit dat dit niet meer leverbaar is, zelf al gekeken bij de gamma's en op internet voor stoelpootdoppen maar zie alleen vierkant, ovaal of rond terwijl de onze meer een oogvorm hebben. De rest is nog goed alleen we willen geen krassen op de nieuwe vloer, iemand een ideetje?

festina lente

• Hmmbob
Toch een ronde/ovalen en deze erop forceren?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-11 16:11
Honesty schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:40:
Forum
[Afbeelding]

Bij ons tuinmeubilair zijn de plasticdoppen versleten(16 jaar oud inmiddels) we gaan er vanuit dat dit niet meer leverbaar is, zelf al gekeken bij de gamma's en op internet voor stoelpootdoppen maar zie alleen vierkant, ovaal of rond terwijl de onze meer een oogvorm hebben. De rest is nog goed alleen we willen geen krassen op de nieuwe vloer, iemand een ideetje?
https://www.ijzerwinkel.nl/Plastic-doppen mogelijk hebben die wat.
Volgens mij is er in dit topic al een keer eerder gevraagd maar dat weet ik niet zeker

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12-11 19:17
K
[b][
Helaas tegen de mieren toch maar zo'n busje gif aangeschaft:

Wat ik NIET wist, is dat azijn wel werkt, maar absoluut dus niet mag.
https://www.milieucentraa...strijding/mieren-in-huis/
Wij gebruiken hier zo n 40 liter schoonmaakazijn per jaar, het word hier bij elke supermarkt verkocht. En het werkt super en er zitten geen chemicalien in .

• dongilles
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 12-11 12:57
Hallo allemaal,

Ik heb nu 2 of 3 maanden terug mijn gazon ingezaaid maar het is niets anders dan een onkruidzooi.
We doen veel water geven en 2 keer per week maaien maar het lukt niet ok het goed te krijgen.
Heeft er iemand tips?

Mijn tuin

Enige stuk mooie gras

Onkruid

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:14

Bastien

I don't mind

Raolte schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:16:
K
[...]

Wij gebruiken hier zo n 40 liter schoonmaakazijn per jaar, het word hier bij elke supermarkt verkocht. En het werkt super en er zitten geen chemicalien in .
Proest. Het is gewoon azijnzuur, alleen verdund tot een procent of 8. Dus gewoon chemicaliën.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Reinier
K
[...]

40 liter?
In je tuin?
Het is behoorlijk slecht voor planten en (water)dieren. Dat het overal verkocht wordt betekent niet dat je het in de tuin mag gebruiken.

En waarom zouden er geen chemicaliën in zitten? H3C-COOH :)

• Raolte
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12-11 19:17
P
Reinier schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:32:
[...]

40 liter?
In je tuin?
Het is behoorlijk slecht voor planten en (water)dieren. Dat het overal verkocht wordt betekent niet dat je het in de tuin mag gebruiken.

En waarom zouden er geen chemicaliën in zitten? H3C-COOH :)
We maken er zelfs het kofiiezet apparaat mee schoon , gaat ook prima.

Ik kan natuurlijk ook goedkope wijn drinken en over de straat pissen , maar dat vind ik zo n lullig gezicht.

Het is hetzelfde spul als tafelazijn maar dan iets sterker, dus zoveel chemicalien zullen er niet inzitten , 3 keer per jaar 10 liter over de straat en stenen in de tuin
En dan nog circa 10 liter voor diverse schoonmaak klusjes.

Ik zie hier telkens veel fotos voorbij komen waarbij ik denk een beetje schoonmaak azijn maakt die tuin veel mooier, hup alle groen aanslag weg ;)

Raolte wijzigde deze reactie 18-07-2019 20:46 (26%)

• titan1901
dongilles schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:28:
Hallo allemaal,

Ik heb nu 2 of 3 maanden terug mijn gazon ingezaaid maar het is niets anders dan een onkruidzooi.
We doen veel water geven en 2 keer per week maaien maar het lukt niet ok het goed te krijgen.
Heeft er iemand tips?

Mijn tuin
[Afbeelding]

Enige stuk mooie gras
[Afbeelding]

Onkruid
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik die foto zie verbaast het me dat er überhaupt iets groeit. Het ziet er uit alsof er alleen maar geel zand in je tuin ligt. Daar zitten geen enkele voedingsstoffen in en wat je toevoegt spoelt er in no time weer uit. Daarnaast houdt het totaal geen vocht vast dus je blijft sproeien. Ik vermoed dat hier de oorzaak van je probleem zit. Gras heeft zo’n 15-20cm zwarte grond (aarde) nodig om goed te kunnen groeien.

• titan1901
K
[...]

Nvm

titan1901 wijzigde deze reactie 19-07-2019 00:12 (14%)

• dongilles
titan1901 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 00:00:
[...]

Als ik die foto zie verbaast het me dat er überhaupt iets groeit. Het ziet er uit alsof er alleen maar geel zand in je tuin ligt. Daar zitten geen enkele voedingsstoffen in en wat je toevoegt spoelt er in no time weer uit. Daarnaast houdt het totaal geen vocht vast dus je blijft sproeien. Ik vermoed dat hier de oorzaak van je probleem zit. Gras heeft zo’n 15-20cm zwarte grond (aarde) nodig om goed te kunnen groeien.
Dat komt door de foto om de een of andere reden, is volledig tuingrond en geen gele zand.

• Honesty

Honesty

kattenneus!

dongilles schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:07:
[...]

Dat komt door de foto om de een of andere reden, is volledig tuingrond en geen gele zand.
Wat een lap grond heb je midden in een rijtjesbuurt, of is de foto vertekend? Lijkt nu net of je gazon net zo breed is als al die buurhuisjes bij elkaar.

festina lente

• dongilles
Honesty schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 07:40:
[...]

Wat een lap grond heb je midden in een rijtjesbuurt, of is de foto vertekend? Lijkt nu net of je gazon net zo breed is als al die buurhuisjes bij elkaar.
Is iets vertekend, maar wel een flinke lap grond ja. Was vroeger een bouwkavel maar in de loop van de tijd is dit verlopen.
Maar is ook niet echt een rijtjesbuurt. De straat waar wij aan zitten zijn 2 onder 1 kap en verschillende vrijstaande huizen maar de zijstraten zijn rijtjeshuizen.

dongilles wijzigde deze reactie 19-07-2019 08:37 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
K
[...]

Niet doen....
Hoijong in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-11 07:12
Ligt eraan hoe je het gebruikt, stoep schoonmaken en schoonkrabben en dan azijn erover werkt hier prima ;)

• MLPN
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06-11 08:20
Joopieboy schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:52:
Ligt eraan hoe je het gebruikt, stoep schoonmaken en schoonkrabben en dan azijn erover werkt hier prima ;)
Het werkt zeker prima, maar is nog steeds slecht voor het milieu ;).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Je hond aan een boom binden als je er van af wilt werkt ook prima. Wel even de chip uitschakelen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07:06

T-Infinity

Heen en weer....

Het is gewoon simpelweg verboden.
https://www.rijksoverheid...r-gebruiken-tegen-onkruid
Raolte schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:38:
P
[...]
Het is hetzelfde spul als tafelazijn maar dan iets sterker, dus zoveel chemicalien zullen er niet inzitten , 3 keer per jaar 10 liter over de straat en stenen in de tuin
Het gaat er om dat het azijnzuur is, dát is je 'chemicali' die je niet in je tuin mag gooien.

Niet doen dus. En al helemaal geen 40 liter. Kom op zeg :-(

Zelf ben ik overigens erg tevreden over 'Dansand' (onkruidvermijdend voegzand). Ik heb vorig jaar mijn hele oprit uitgespoten (stond letterlijk vol met onkruid, nog van vorige bewoner) en daarna de voegen gevuld met Dansand. Sindsdien bijna geen onkruid meer. Goed te behappen nu.

T-Infinity wijzigde deze reactie 19-07-2019 09:44 (51%)

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11-11 22:52
Korte vraag voor de mensen die al hun schuttingen hebben laten plaatsen.

Iemand in onze wijk laat schutting plaatsen bij een bedrijf en wij kunnen hier ook gebruik van maken.
Alleen ik vind de prijs vrij hoog, maar mijn ervaring is vrij laag met schuttingen dus wellicht zit ik er wel helemaal naast.

Gaat om een geïmpregneerd grenen schutting met betonnen palen. 21 planken.
Dit kost 110 per strekkende meter excl BTW.
Douglas hout is nog stuk duurder.

Ik wil het meer weten of dit het waard is om met deze man te gaan zitten of toch even verder te kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

KRC schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:14:

Iemand in onze wijk laat schutting plaatsen bij een bedrijf en wij kunnen hier ook gebruik van maken.
Alleen ik vind de prijs vrij hoog, maar mijn ervaring is vrij laag met schuttingen dus wellicht zit ik er wel helemaal naast.

Ik wil het meer weten of dit het waard is om met deze man te gaan zitten of toch even verder te kijken.
Ik heb €100 p/m betaalt voor douglas met antraciet palen en 2m hoog. Planken liggen horizontaal op elkaar. Poort was € 250. Prijzen van voorjaar 2018.

Ik zou een beetje gaan rondkijken bij andere bedrijven. Hebben wij in ons nieuwbouwproject ook gedaan vorig jaar en het scheelt best wat. Maar uiteindelijk de (plaats)kwaliteit ook...

Maar net als alles in de bouw, ze komen om in het werk en kunnen schijnbaar vragen wat ze willen.

Bastien wijzigde deze reactie 22-07-2019 17:24 (4%)

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11-11 22:52
Bastien schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:23:
[...]
Ik heb €100 p/m betaalt voor douglas met antraciet palen en 2m hoog. Planken liggen horizontaal op elkaar. Poort was € 250. Prijzen van voorjaar 2018.

Ik zou een beetje gaan rondkijken bij andere bedrijven. Hebben wij in ons nieuwbouwproject ook gedaan vorig jaar en het scheelt best wat. Maar uiteindelijk de (plaats)kwaliteit ook...
Thnx voor de tip! Gaan wij ook zeker doen!

Was dit inclusief BTW/plaatsen etc?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastien

Bastien

I don't mind

KRC schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:24:
[...]

Thnx voor de tip! Gaan wij ook zeker doen!

Was dit inclusief BTW/plaatsen etc?
Ja, inclusief.

• iMars
  • Laatst online: 12-11 14:04
Ik heb een klein vraagje.

Dit jaar wil ik de tuin gaan doen en moet van huidige klinkers die in de tuin liggen af. Maar hoe bereken ik hoe groot de container moet zijn? het gaat om ~27m2 aan klinkers (tuin is ~50m2, schuur ~7m2 en 2x ~8m2 aan grond/groen). Klinkers zijn 7cm dik, dus alleen al de minimale inhoud is 27x0,07=1,89m3. Maar de klinkers gaan natuurlijk nooit netjes in de container, dus gok ik minimaal op een factor 2 meer (~4m3). Daarnaast zal er ook nog grond afgegraven worden Zo'n 42m2 a 20cm (???) dat is al 8,4m3. Kom ik al op de 12+ m3.

Hebben jullie hier ervaring mee? Het lijkt in mijn ogen (de ogen van een leek) zo gigantisch groot, een 15m3 container voor een tuin.

edit: even een kleine hercalculatie B)

Afgraven: 43m2 a 20cm is 8,6m3
Daarvan is 27m2 aan klinkers, 1,9m3
Dus aan grond 8,6 - 1,9 = 6,7m3
Klinkers zijn 1,9m3 maar met factor 2 -> 3,6m3
Dus totaal 10,3m3

Of maak ik nou een denkfout?

iMars wijzigde deze reactie 22-07-2019 18:08 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
iMars schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:57:

Dit jaar wil ik de tuin gaan doen en moet van huidige klinkers die in de tuin liggen af. Maar hoe bereken ik hoe groot de container moet zijn? het gaat om ~27m2 aan klinkers (tuin is ~50m2, schuur ~7m2 en 2x ~8m2 aan grond/groen). Klinkers zijn 7cm dik, dus alleen al de minimale inhoud is 27x0,07=1,89m3. Maar de klinkers gaan natuurlijk nooit netjes in de container, dus gok ik minimaal op een factor 2 meer (~4m3). Daarnaast zal er ook nog grond afgegraven worden Zo'n 42m2 a 20cm (???) dat is al 8,4m3. Kom ik al op de 12+ m3.

Hebben jullie hier ervaring mee? Het lijkt in mijn ogen (de ogen van een leek) zo gigantisch groot, een 15m3 container voor een tuin.
Hangt van de steen af. Waaltjes, dikformaten, ijseltjes, rijnformaatjes, T3, Kk's, Bbk's of nog een paar formaten waar ik zo niet op kan komen... :P

Je kan beter 2 containers bestellen. Een 15m3 container kan 40m2 bkk's meenemen. Je zit ook met gewichten. Dus daarvoor zou ik een 10 kupertje bestellen.

8m3 grond? Houdt rekening met 10. Die 8 kuub is al verdicht. Aanemende dat je Nederlander bent, heb je boven de 6m3 een schoongrondverklaring nodig. Daarom kan je beter 2 5m3 containers huren. Dan heb je die verklaring niet nodig.

Door verschillende bakken neer te zetten bespaar je op de stortkosten. :)

• iMars
pjot1 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:09:
[...]

Hangt van de steen af. Waaltjes, dikformaten, ijseltjes, rijnformaatjes, T3, Kk's, Bbk's of nog een paar formaten waar ik zo niet op kan komen... :P

Je kan beter 2 containers bestellen. Een 15m3 container kan 40m2 bkk's meenemen. Je zit ook met gewichten. Dus daarvoor zou ik een 10 kupertje bestellen.

8m3 grond? Houdt rekening met 10. Die 8 kuub is al verdicht. Aanemende dat je Nederlander bent, heb je boven de 6m3 een schoongrondverklaring nodig. Daarom kan je beter 2 5m3 containers huren. Dan heb je die verklaring niet nodig.

Door verschillende bakken neer te zetten bespaar je op de stortkosten. :)
Twee bakken, da's een goede! Net even gesproken met diegene die komt helpen. Waar de tegels liggen, hoeft niet veel afgegraven worden, alleen de plekken waar geen klinkers liggen wordt extra afgegraven.

• pjot1
iMars schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:25:
[...]

Twee bakken, da's een goede! Net even gesproken met diegene die komt helpen. Waar de tegels liggen, hoeft niet veel afgegraven worden, alleen de plekken waar geen klinkers liggen wordt extra afgegraven.
Wat wil je doen met de tuin? Omdat je alles wilt afgraven.... :?

• iMars
pjot1 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:39:
[...]

Wat wil je doen met de tuin? Omdat je alles wilt afgraven.... :?
Klinkers en 80% van groen eruit en keramische tegels erin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
iMars schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Klinkers en 80% van groen eruit en keramische tegels erin.
Dan pak je het wel goed aan.

Door alles af te graven is het raadzaam om worteldoek neer te leggen. Zo creëer je net even meer draagkracht. (afhankelijk van de ondergrond)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob

Zelf zetten met de buren is ook niet heel ingewikkeld, toch? Hier ook gedaan, scheelt een behoorlijk deel in (arbeids)kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 00:22

Wij betaalden een jaar geleden 85 euro per strekkende meter voor vuren schutting, grenen was meen ik nog 5 euro goedkoper. Inclusief BTW en plaatsen. Wel in Twente. Maar 110 klinkt me inderdaad wel erg fors. We deden met circa 7 buren.

Overigens verkeken we ons wel op de levertijd, die was meer dan 3 maanden. Maar dat had naast de nieuwbouw hausse ook te maken met de winterstormen, waardoor erg veel schuttingen in het voorjaar aan vervanging toe waren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-11 11:21

Ik woon in Flevoland en wij hebben met de buren in onze nieuwbouwwijk ook iemand klaar staan om de schuttingen te zetten. Kosten 70 euro per strekkende meter. Zelf een offerte voor 75 bij een gerenommeerd bedrijf opgevraagd en een lokale hovenier ging er met 5 euro onder zitten.

Ging om dezelfde schuttingen als jij noemt

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
iMars schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:57:

Dit jaar wil ik de tuin gaan doen en moet van huidige klinkers die in de tuin liggen af. M
Waarom zet je ze niet als gratis afhalen op Marktplaats? Zo ben ik van alle stenen afgekomen.

• Kees_B
  • Laatst online: 22:30

Ca. 4 jaar geleden met enkele buren een schutting gekocht. Ging totaal om ca. 140 meter voor de prijs van ca. 75 per meter. Zal ongetwijfeld op dit moment iets duurder zijn.

Schutting 200 cm hoog bestaande uit antraciet betonkolommen 11x11 cm met daartussen een gladde
betonplaat in de kleur antraciet met daarop een recht scherm 21-planks van geïmpregneerde grenen planken
17 mm dik met afgeronde hoeken (rvs geschroefd, scherm komt in de sponning van de betonpaal) + afdeklat.

PV Output

• Tweakable
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10-11 15:44
Zijn er echte Hollanders onder ons met tips voor betaalbare keramische terrastegels?

Zijn deze bijvoorbeeld in Duitsland langs de grens ergens voordeliger? Heb bijna 100m2 nodig in 60x60 en liefst in dikte 4cm. In NL kom je eigenlijk niet onder de 5K en dat is net even te gek, bij 3k moet het eigenlijk wel ophouen. Alternatief is een betontegel maar de nadelen houden mij nog tegen (niet kleurvast, niet krasbestendig). Of heeft iemand nog andere tips?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 20:48
@Tweakable Geoceramica? Prijstechnisch iig voordeliger dan keramisch.

Krasbestendig ++
Kleur +

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06:39
Volgens mij zit je dan ook al op minimaal €20 de tegel van 60x60, komt neer op 55/m2.

• Tweakable
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10-11 15:44
RR46 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:00:
@Tweakable Geoceramica? Prijstechnisch iig voordeliger dan keramisch.

Krasbestendig ++
Kleur +
Mooie tegels maar dat is nou niet bepaald een goedkopere optie. Goedkoopste varianten zitten alsnog op zo'n 60,- per m.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 20:48
1,5 jaar geleden stond ik voor hetzelfde dilemma. Het zal zeker niet veel goedkoper zijn, maar in mijn ogen een heel goed alternatief. Tot op de dag van vandaag een ware aanwinst waar ik vrijwel dagelijks van geniet, bezuinig hier dan ook zeker niet op is mijn advies.

De internet prijzen zijn in ieder geval adviesprijzen ;-)

• aergrimm374
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-11 14:31
Ik ga 4 verhoogde moestuinbakken maken. 100x200cm ongeveer 30/40cm hoog (komt allemaal niet op een paar cm). Het liefst zou ik die van hardhout maken, maar daar loop ik helemaal op leeg (zo'n 120,- per bak). Gezien de levensduur van een gemiddelde tuin 10-15 jaar? zou ik ook gewoon (onbehandeld) douglas of geimpregneerd vuren kunnen gebruiken, beide zo'n 75,- per bak.

Van wat ik her en der lees is de verwachte levensduur (minder dan) 10-15 jaar voor beide alternatieven. Ware het niet dat het natuurlijk koud/nat op de grond ligt, en dus nog wat minder. 10 jaar, ben ik helemaal blij. 5-10 ook denk ik wel. Ik verwacht namelijk dat moeder de vrouw over een paar jaar de grote hoeveelheid onderhoud aan de moestuin wel zat is, en dan is het zonde om veel geld aan houd in de grond te stoppen.

Zou het schelen als ik de onder/binnenkant schilder/lak?
En waar zouden jullie de bakken van maken?

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-11 10:02
aergrimm374 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:04:

Ik heb van het voorjaar een moestuinbak gemaakt van douglas wat we nog hadden liggen en ik heb daarin waterdichte doorzichtige folie geniet zodat het hout niet direct tegen de grond aan ligt, ik heb bij de bodem van de pak ook ruimte gelaten tussen de planken zodat ik afwatering's gaten kon maken in het folie (een soort foliezak in de bak) en die niet direct tegen de planken afwateren. er zal evengoed wel wat water in het hout komen maar zal tot het minimum beperkt zijn. nog een laagje hydrokorrels en daarboven moestuingrond. ik weet nog niet hoelang het goed blijft maar ik denk wel een redelijk tijdje :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Tweakable schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:22:
Zijn er echte Hollanders onder ons met tips voor betaalbare keramische terrastegels?

Zijn deze bijvoorbeeld in Duitsland langs de grens ergens voordeliger? Heb bijna 100m2 nodig in 60x60 en liefst in dikte 4cm. In NL kom je eigenlijk niet onder de 5K en dat is net even te gek, bij 3k moet het eigenlijk wel ophouen. Alternatief is een betontegel maar de nadelen houden mij nog tegen (niet kleurvast, niet krasbestendig). Of heeft iemand nog andere tips?
Wij hebben dezelfde zoektocht ondergaan, wel met vrouwlief die al snel maar een kant op wilde maar het maakt volgens mij niet al te veel uit. Wij hadden het geluk/pech dat we persee 60x30 wilde hebben en heel weinig keus hadden. in 60x60 is er meer keus maar 100m2 is niet even een restpartijtje.
Mijn idee was voor 30m2 om een restpartijtje op te pakken voor weinig. Niet gelukt dus:) Daarnaast hadden we zo'n berg grondwerk nodig dat het niet bij de stenen alleen bleef.
Daarom maar gekozen laatst voor ceoceamica tegels 60x30 in 1/2 formaat was een rip uit ons lijf maar beter 1 keer goed dan dat je voor een kwartje op de eerste rij gaat zitten en altijd spijt hebt. wij hebben wel 1/3e van je wat het een minder grote meloen maakt om door te slikken.

festina lente

• BP14
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-11 07:42
Lang getwijfeld tussen Beton storten en Oxxobase platen. Wat ik begrepen heb is het Oxxobase systeem een redelijk nieuw systeem. Ik kon er niet veel over vinden op internet, Dus toch maar een Gok genomen.

Al met al ben ik tevreden met hoe het er nu in ligt. Hopelijk blijft dit ook zo;)

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:35
@BP14 dat ziet er wel super strak uit eerlijk gezegd. Wat zijn de grote voordelen van dat systeem?

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• BP14
GeeMoney schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:01:
@BP14 dat ziet er wel super strak uit eerlijk gezegd. Wat zijn de grote voordelen van dat systeem?
Je hoeft dan geen Beton te storten / of met gestabiliseerd puin te werken. Zie https://www.oxxobase.com. Je vindt hier ook een product video.

• pjot1
BP14 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:58:
Lang getwijfeld tussen Beton storten en Oxxobase platen. Wat ik begrepen heb is het Oxxobase systeem een redelijk nieuw systeem. Ik kon er niet veel over vinden op internet, Dus toch maar een Gok genomen.

Al met al ben ik tevreden met hoe het er nu in ligt. Hopelijk blijft dit ook zo;)

[Afbeelding: oxxo1]

[Afbeelding: oxxo2]

[Afbeelding: oxxo3]

[Afbeelding: oxxo03]

[Afbeelding: oxxo5]
Als je je zandbaan goed verdicht hebt zal je hier lang plezier van hebben!

Mocht je verzakkingen krijgen, is toch niet zo veel werk om te herstellen? Die oxxobase platen haal je toch zo weer uit elkaar?

• BP14
pjot1 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Als je je zandbaan goed verdicht hebt zal je hier lang plezier van hebben!

Mocht je verzakkingen krijgen, is toch niet zo veel werk om te herstellen? Die oxxobase platen haal je toch zo weer uit elkaar?
Zandbed is aardig goed verdicht. Ik heb het zand +- een maand laten liggen en 3x aan getrild voordat er getegeld is. Door de regen is het toen nog goed gezakt.

• pjot1
BP14 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 07:45:
[...]

Zandbed is aardig goed verdicht. Ik heb het zand +- een maand laten liggen en 3x aan getrild voordat er getegeld is. Door de regen is het toen nog goed gezakt.
Combinatie van inwateren en trillen is inderdaad het beste! Geniet ervan! d:)b

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12-11 15:35
Als de timer goed werkt wordt mijn 2 weken geleden ingezaaide Ravot gras elke ochtend flink nat gesproeid. We zijn namelijk op vakantie dus zeker weten doe ik het niet ;).

Wat is wijs kwa maaien, mesten en de kinderen eraf houden met deze temperaturen?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Reinier
Als je vanwege omstandigheden je tuin twee maanden verwaarloost:

Dit zou je een onderhoudsvrije tuin kunnen noemen :P

Acties:
  • +5Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Schutting oud:

Nieuw Douglas hout zwart + houten staanders met corten staal:

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:57
@lerssi
Mooi geworden.
En het cortenstaal is voor de schietbaan? :9
(nu alleen nog het onkruid uit het grind. >:) )

Eigenlijk was ik op zoek naar een knap motortje op een rotte maaimachine dat ik kon ombouwen tot mollenvergasser, voor héééél weinig.
Eigenlijk hoeft er dan alleen een extra tank op en een flexibele rvs uitlaat met grond-schotel. En dan is het geheel zelfrijdend.
Ik heb tot nu 3 mollen extra weten te klemmen maar er zitten er nog minstens twee of drie in de weide.
En 1 woont er in de nieuwe berm. :X
Een Mauki of vergelijkend (niet zelfrijdend, model kruiwagen) kost al snel 1500-1800 euro en hoe vaak gebruik je dat nu?
Huren is goed te doen maar weer een pokke-eind rijden...….

Nu is eigenlijk de vraag: Honda of Kawasaki? :9

Ik kwam deze antieke ( gebouwd tot 1995) tegen voor 30 euro en kon hem niet laten staan in Friesland.
Eigenlijk is hij helemaal goed op een wielophangpunt na, waardoor de hoogteverstelling niet lekker haakt. (en er daar dus aan gekloot is)
De aandrijfas ligt niet goed/te hoog waardoor de inbus niet diep genoeg in de nokken valt. Eea lijkt me op te lossen, de nokken kan een metaalplaatje overheen dat in dezelfde "kam" geslepen is zodat het alu geplamuurd kan voor het mooie.
4,5 PK 4-takt Kawasaki, starten-lopen, maait gras in flinters, toerentalregeling, 5 versnellingen, grasopvangzak en een haast onverwoestbaar aluminium maaidek met mulchmes.
En onderdelen nog volop verkrijgbaar.

https://tweakers.net/ext/f/LPs1qjwGGpJzVcHDSqDR5R8U/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/C7ja5naQE0yna8u8duCG9bjK/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/dlt1ti5msyh8Hqce8PFSCnJI/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/otzBt6g09jjT5Z1wDUdzWxO3/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/4FhSjd83sqa114kReX0Nc3Y6/thumb.jpg

Dus wordt dit nu een hobbyproject, een klassieker in groen ipv grijs, of houden we de Honda HRX zonder grasopvang en mulch, en wordt het toch een John Deere Mol? :+

Overigens hebben we hier ook de originele zwaan-kleef-aan.

https://tweakers.net/ext/f/MFUieLlnOgxwXV1IcOoFjORK/thumb.jpg

Erg leuk ze `s ochtends en `s avonds langs te zien komen met zijn negenen. Pa en ma met wiebelende staart meestal voor en achteraan. ten teken dat de kust veilig is.

Teijgetje wijzigde deze reactie 28-07-2019 22:21 (9%)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• inbedrijf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:54
Sinds 4 weken verhuisd naar een huis aan het water, heerlijk natuurlijk maar met 15x4m2 lap gras en twee klimop heggen en een berken haag. Redelijk wat sproei werk, de vorige eigenaar had een oude dompelpomp achtergelaten, maar die creëerde te weinig druk. Ik naar de lokale tuinwinkel, en heb daar een mooie Gardena 3500/4 gekocht. Goed apparaat, enige is dat als ik nu mijn grassproeier aansluit zo’n beetje mijn hele tuin besproeid wordt, oftewel iets teveel bar. Nu heb ik al wat research gedaan, maar wil graag jullie mening horen

1. Kan ik dit tussenstuk, gebruiken en op 50% zetten?
https://www.gardena.com/i...egulator-valve/900882101/
2. Of moet ik hier aandenken?
https://www.amazon.com/GA...ure-reducer/dp/B0001E3S6I

Ideeën of andere tips zijn welkom, ik ben net begonnen met “tuinieren” maar heb er veel plezier in!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
Optie twee kan niet, een kraan om te knijpen moet prima kunnen.
Knijp niet teveel, de pomp moet wel nog druk kwijt kunnen, anders moet hij te hard werken en gaat dat van je levensduur af.
Een andere optie is een sproeier te nemen die in sproeibereik is in te stellen.

• Bakkenist
  • Laatst online: 12-11 08:19
Onlangs onze tuin aangelegd, combinatie van 60x60 keramische tegels en gebakken waaltjes, gekozen voor "losse" voeg. Prachtig, maar ben tot dusverre niet kapot van het voegsel dat is gebruikt ("kwarts").

Het ziet er mooi uit, heel fijn antracietkleurig spul, maar het is dermate los (als in: kleeft niet) dat het na iedere serieuze regenbui uit de voegen spat. Niet extreem, maar met name op de tegels zie je het spul dan overal liggen, met als gevolg dat het onder je schoenen blijft zitten, je het naar binnen loopt, etc. etc.

Iemand hier ervaring met dit type voegsel? Het is leuk hoor, maar als dit na verloop van tijd niet vaster gaat zitten overweeg ik het overal er weer uit te zuigen/krabben en alsnog met een voegmortel in de weer te gaan (een kunstharsgebonden variant bijvoorbeeld).

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
aergrimm374 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:04:
Ik ga 4 verhoogde moestuinbakken maken. 100x200cm ongeveer 30/40cm hoog (komt allemaal niet op een paar cm). Het liefst zou ik die van hardhout maken, maar daar loop ik helemaal op leeg (zo'n 120,- per bak). Gezien de levensduur van een gemiddelde tuin 10-15 jaar? zou ik ook gewoon (onbehandeld) douglas of geimpregneerd vuren kunnen gebruiken, beide zo'n 75,- per bak.

Van wat ik her en der lees is de verwachte levensduur (minder dan) 10-15 jaar voor beide alternatieven. Ware het niet dat het natuurlijk koud/nat op de grond ligt, en dus nog wat minder. 10 jaar, ben ik helemaal blij. 5-10 ook denk ik wel. Ik verwacht namelijk dat moeder de vrouw over een paar jaar de grote hoeveelheid onderhoud aan de moestuin wel zat is, en dan is het zonde om veel geld aan houd in de grond te stoppen.

Kijk eens naar mijn projectje: kmf in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Ik heb vijvervolie gebruikt zodat er onder de bak een waterreservoir is. Het hout wordt hierdoor niet nat, en het maakt moestuinieren veel makkelijker.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• pjot1
Bakkenist schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:14:
Onlangs onze tuin aangelegd, combinatie van 60x60 keramische tegels en gebakken waaltjes, gekozen voor "losse" voeg. Prachtig, maar ben tot dusverre niet kapot van het voegsel dat is gebruikt ("kwarts").

Het ziet er mooi uit, heel fijn antracietkleurig spul, maar het is dermate los (als in: kleeft niet) dat het na iedere serieuze regenbui uit de voegen spat. Niet extreem, maar met name op de tegels zie je het spul dan overal liggen, met als gevolg dat het onder je schoenen blijft zitten, je het naar binnen loopt, etc. etc.

Iemand hier ervaring met dit type voegsel? Het is leuk hoor, maar als dit na verloop van tijd niet vaster gaat zitten overweeg ik het overal er weer uit te zuigen/krabben en alsnog met een voegmortel in de weer te gaan (een kunstharsgebonden variant bijvoorbeeld).
Wat bedoel je met een 'losse' voeg? Als ik Google naar 'kwarts voeg' kan ik niks vinden. Bovendien hoort een voeg te blijven zitten met een regenbui, met een HDreiniger is het een ander verhaal.

Zelfs brekerzand blijft gewoon zitten.

• Bakkenist
  • Laatst online: 12-11 08:19
pjot1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:34:
[...]

Wat bedoel je met een 'losse' voeg? Als ik Google naar 'kwarts voeg' kan ik niks vinden. Bovendien hoort een voeg te blijven zitten met een regenbui, met een HDreiniger is het een ander verhaal.

Zelfs brekerzand blijft gewoon zitten.
Met "los" bedoel ik dat je het inveegt, en het dan op zijn plek blijft. Het hardt niet uit. Dus brekerzand, inveegsplit, etc.

Ik heb nu dit spul:

• pjot1
Bakkenist schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:57:
[...]

Met "los" bedoel ik dat je het inveegt, en het dan op zijn plek blijft. Het hardt niet uit. Dus brekerzand, inveegsplit, etc.

Ik heb nu dit spul:
[Afbeelding]
Volgens mij is dat zilverzand. Dat heb zowel in het wit als in deze kleur... Dit zand blijft idd los, zoals je zelf al ondervonden hebt. Ik weet niet wat voor keramische tegels je hebt, maar voor 2cm is dit zand niet geschikt. Voor klinkers zou dit wel mogelijk zijn. Klinkers kan je ook niet in 1 keer invegen, dit moet je een aantal keer herhalen.

pjot1 wijzigde deze reactie 30-07-2019 13:11 (6%)

• aergrimm374
kmf schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:26:
[...]

Kijk eens naar mijn projectje: kmf in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Ik heb vijvervolie gebruikt zodat er onder de bak een waterreservoir is. Het hout wordt hierdoor niet nat, en het maakt moestuinieren veel makkelijker.
Heb ik naar gekeken inderdaad, eens kijken wat daar de voor/nadelen van zijn.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Wat is eigenlijk het tegengestelde van niet uithardend zand/zilverzand? Bij mijn verlaagde fietsenberging spoelt het zand weg door regen en zakken de klinkers van de heuvel weg. Ik wil deze dus aanvullen met zand dat niet wegspoelt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• pjot1
kmf schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:18:
Wat is eigenlijk het tegengestelde van niet uithardend zand/zilverzand? Bij mijn verlaagde fietsenberging spoelt het zand weg door regen en zakken de klinkers van de heuvel weg. Ik wil deze dus aanvullen met zand dat niet wegspoelt.
Je bedoelt dat het zand onder de stenen weg spoelt? Je zou daarvoor Portlandcement door het zand kunnen harken. Dit kan je gewoon droog verwerken. Door het vocht in het zand wordt het vanzelf hard. De straatmethode blijft hetzelfde.

• inbedrijf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:54
Bedankt voor de info, ik heb er twee besteld, het is voor deze zomer, in het najaar ga ik het zo aanleggen dat de pomp onder een loze ruimte van mijn steigertrap komt en daarna leidingen ga trekken naar alle punten waar ik wil dat er water gesproeid moet worden.
Teijgetje schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:41:
[...]

Optie twee kan niet, een kraan om te knijpen moet prima kunnen.
Knijp niet teveel, de pomp moet wel nog druk kwijt kunnen, anders moet hij te hard werken en gaat dat van je levensduur af.
Een andere optie is een sproeier te nemen die in sproeibereik is in te stellen.

• pjot1
Zo , hèhè! Na 3 jaar zitten ergeren aan het terras, toch maar een keer aangepakt! Collega van me wilde helpen dus dat was mooi meegenomen! Voor m'n werk kom ik in de mooiste tuinen en dan was het thuis maar afzien.

Situatie voor,

Resultaat,

Nu nog aanplanten maar daarvoor moet ik nog heel veel leren. (zo'n beetje alles) Graag wil ik ook wat groenblijvende planten, rotsplanten in de beekloop en nog wat waterplanten. Dus advies is welkom! O-) ;)

Ook komt er nog een aantal led rgb spots.

• Teijgetje
pjot1 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:28:
Zo , hèhè! Na 3 jaar zitten ergeren aan het terras, toch maar een keer aangepakt!
Ziet er netjes uit zonder bier. >:) ;)

• pjot1
Teijgetje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:51:
[...]

Ziet er netjes uit zonder bier. >:) ;)
Je moet toch moed verzamelen om in m'n vakantie aan het werk te gaan. ;)

Heb je je glow in the dark grind al binnen?

• Teijgetje
Ja, helaas werkt dat alleen geweldig als je geen lichtbronnen in de buurt hebt. Als in "in het stikdonker".
Zal binnenkort wat foto`s plaatsen.
Inmiddels staat het gras weer twee kontjes hoog op het grind...…...wordt dus weer even flink harken voor ik foto`s maak.

Planning is zaterdag, samen met de twee liguster-hagen die gesnoeid moeten, die zijn inmiddels uitgebloeid en haast een meter hoger en breder dan ze horen.
En natuurlijk wat onkruid rooien zoals de grote brandnetel en wilde peen, voordat het zich uitzaait.

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:14
Wellicht dat iemand hier advies over heeft.
Ik heb sinds dat wij in deze woning zijn komen wonen altijd last gehad van een soort bodembedekker.

Heeft iemand een idee wat dit voor iets is en of ik er iets aan kan doen ?
Aangezien het door de gehele tuin zit ben ik bang dat ik het alleen op kan lossen door een keer schoon zand te laten komen, maar wellicht is er iemand die nog een tip heeft.

https://tweakers.net/ext/f/MYjKPJ0h8GILh6MwVNhBzYTL/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Muvf1wDoCCnibq09BtO4VzVl/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/khwCofpquO0GGoeut6nHwFCU/thumb.jpg

2250 WP Zuid PVoutput

• titan1901
MdO82 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:58:
Ik heb sinds dat wij in deze woning zijn komen wonen altijd last gehad van een soort bodembedekker.

Heeft iemand een idee wat dit voor iets is en of ik er iets aan kan doen ?
Aangezien het door de gehele tuin zit ben ik bang dat ik het alleen op kan lossen door een keer schoon zand te laten komen, maar wellicht is er iemand die nog een tip heeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gehoornde klaverzuring denk ik. Lijkt me niet dat je daar vanaf raakt door nieuw zand in te vegen. Best even googelen lijkt me.

titan1901 wijzigde deze reactie 04-08-2019 11:13 (5%)

• MdO82
titan1901 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Gehoornde klaverzuring denk ik. Lijkt me niet dat je daar vanaf raakt door nieuw zand in te vegen. Best even googelen lijkt me.
Niet zozeer in vegen ik denk eerder een laag uitgraven en opnieuw storten.
Maar ik ga er eens op zoeken :)

2250 WP Zuid PVoutput

• titan1901
MdO82 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Niet zozeer in vegen ik denk eerder een laag uitgraven en opnieuw storten.
Maar ik ga er eens op zoeken :)
Ah je hele tuin afgraven bedoel je? Is dat niet een beetje drastisch? Dat is een zeer kostbare exercitie en met wat pech steekt het alsnog weer de kop op. Wat ik er zo van lees komt het ook vaak met nieuwe planten mee uit het tuincentrum dus als je er vanaf bent wil niet zeggen dat dat ook zo blijft.

• MdO82
titan1901 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 11:51:
[...]

Ah je hele tuin afgraven bedoel je? Is dat niet een beetje drastisch? Dat is een zeer kostbare exercitie en met wat pech steekt het alsnog weer de kop op. Wat ik er zo van lees komt het ook vaak met nieuwe planten mee uit het tuincentrum dus als je er vanaf bent wil niet zeggen dat dat ook zo blijft.
Ik las het inderdaad ook dus dat wil nog niet zeggen dat je er vanaf bent.
Kwestie van regelmatig vegen lees ik

2250 WP Zuid PVoutput

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:19
MdO82 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:58:
waarschijnlijk staat hij bij jou in de buurt ook overal. Die komt altijd weer terug. Kwestie van regelmatig eruittrekken. Is trouwens makkelijk kapot te schoffelen als hij in je borders zit.

• Dennis
  • Laatst online: 23:32
Ik wil gaan beginnen met het uitgraven van mijn terras (ligt nu aarde) maar er ligt nog een betonnen constructie onder van de oude vijver. Tussen de randen van de vijver en onderkant toekomstige tegel is denk ik ongeveer 5 cm. De grond bij mij is zand, het verzakt niet want huis is ook niet geheid.

Is het toch nodig dat ik de betonnen vijver er helemaal uit sloop of zal het terras vermoedelijk wel blijven liggen? En moet ik nog gaten boren in de onderkant van de vijver zodat water helemaal weg kan zakken? Ik vermoed geen grote problemen, omdat het terras (uiteraard) onder afschot komt te liggen en de vijver aan de "goede" kant ligt.

• pjot1
Dennis schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:49:
Ik wil gaan beginnen met het uitgraven van mijn terras (ligt nu aarde) maar er ligt nog een betonnen constructie onder van de oude vijver. Tussen de randen van de vijver en onderkant toekomstige tegel is denk ik ongeveer 5 cm. De grond bij mij is zand, het verzakt niet want huis is ook niet geheid.

Is het toch nodig dat ik de betonnen vijver er helemaal uit sloop of zal het terras vermoedelijk wel blijven liggen? En moet ik nog gaten boren in de onderkant van de vijver zodat water helemaal weg kan zakken? Ik vermoed geen grote problemen, omdat het terras (uiteraard) onder afschot komt te liggen en de vijver aan de "goede" kant ligt.
Als de 'grond' zand is, hoef je toch niet af te graven? Misschien een paar cm zodat je op vers zand kan werken.

Op het moment dat je gaat uitgraven, maak je het ook weer zwak. Waarschijnlijk ligt het al jaren zo dus hoef je ook niet bang te zijn voor nazakken. Ook krijg je het daarna nooit meer zo goed verdicht. Ik zou het dus lekker laten zitten.

Gaten boren? Is het nu evengoed een vijver?

• Joopieboy
  • Laatst online: 11-11 07:12
Als het een betonnen bak/vijver is zou ik het er juist wel uithalen, als is het voor het water wat weg kan. Anders heb je altijd een natte tuin/terras. :)

• Dennis
pjot1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:13:
Als de 'grond' zand is, hoef je toch niet af te graven? Misschien een paar cm zodat je op vers zand kan werken.

Op het moment dat je gaat uitgraven, maak je het ook weer zwak. Waarschijnlijk ligt het al jaren zo dus hoef je ook niet bang te zijn voor nazakken. Ook krijg je het daarna nooit meer zo goed verdicht. Ik zou het dus lekker laten zitten.

Gaten boren? Is het nu evengoed een vijver?
Het was een vijver tot onze verbouwing. Toen is de helft gesloopt (daar is de aanbouw op gezet) en de andere helft volgestort met aarde. Het gaat om dat laatste gedeelte.

• pjot1
Dennis schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Het was een vijver tot onze verbouwing. Toen is de helft gesloopt (daar is de aanbouw op gezet) en de andere helft volgestort met aarde. Het gaat om dat laatste gedeelte.
Het hangt er idd vanaf, net wat @Joopieboy zegt. Als er puur bestrating op komt, lekker laten zitten. Wordt het toch tuin, dan slopen.

• Dzine
Tijd voor een update van wat de laatste maanden is gebeurd.
De vorige keer is de hele tijd leeg getrokken en nieuw zand erin gegaan. Met tyleen en stroom.

Nu;

- Gedurende vele weekenden het pad zelf gelegd, man wat een werk. Niet zozeer heel zwaar, maar gewoon lang puzzelen en veel checken! Extra veel tijd in mijn vloeiende bochtje gestopt :).
- Daarna het terras gelegd, extra leuk was dat we tot de conclusie kwamen dat er minstens een halve kuub te weinig ophoogzand was gelegd. Dus dat waren een paar ritjes naar de Hornbach.
- Toen samen met de hovenier de sproei-installatie aangesloten. Het aansluiten van het tyleen en het afstellen van de rainbirds had hij zo gepiept. De aansluitingen bij de buitenkraan heb ik zelf weggewerkt onder het pad, dat is wel netjes geworden.
- Als laatste net voor de vakantie het gras ingezaaid en toen we twee weken later terug kwamen stond er al een redelijk gazonnetje

Vorige week nog bijgezaaid met wat mest, nog een 1,5 week probeer ik de kids eraf te houden. Voorlopig maai ik wekelijks op de hoogste stand (42mm).

• Dennis
pjot1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:44:
Het hangt er idd vanaf, net wat @Joopieboy zegt. Als er puur bestrating op komt, lekker laten zitten. Wordt het toch tuin, dan slopen.
Er komt puur bestrating op. Fijn om te weten, dank voor het meedenken en je advies! Dat scheelt een hoop gedoe (en geld) met leeghalen!

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

ik wil ergens de komende weken ca 12m2 aan bestrating eruit halen en daarvoor gras in de plaats leggen. voornamelijk om lekker in te liggen en met ons kindje in te spelen. 8) . daarbij wil ik gebruik maken van graszoden.

ik kom na lang zoeken niet uit twee dingen:
1) moet je een deel van het gele zand van de bestrating afvoeren of juist mengen zodat je een stevige basis krijgt? ik lees op de ene site dat je een laagje witzand moet leggen (intratuin), maar ik lees ook op sites dat je een laag van 15cm tuinaarde moet storten. De ene site zegt bemest, de ander juist onbemeste tuinaarde. 8)7

Als ik 15cm tuinaarde moet storten zou ik wel 1800liter tuinaarde nodig hebben. Dat zijn bijna 2 bigbags tuinaarde die ik moet aanvoeren en dus ook 2 grote aanhangers met geel zand wat ik dan mogelijk moet afvoeren. Leek mij gevoelsmatig wat veel voor 12m2 :) ik heb nog niet gekeken hoeveel cm geel zand het nu betreft.

2) wanneer breng je drainage aan (in de vorm van bijv een buis) of is dat echt overbodig in de meeste gevallen?

we willen dit jaar het gras leggen en volgend jaar de oude bestrating laten vervanging voor nieuwe bestrating.

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik heb een balkon. Onder het balkon heb ik een terras. Nu zit ik er aan te denken om een groene klimplant over de balustrade van het balkon te laten klimmen ipv aftimmering te nemen. Echter zal deze uit een pot moeten groeien. Die pot kan ik op het balkon zetten, of beneden op het terras en omhoog laten groeien. Beneden is dichter bij de kraan, maar verder groeien. Hedera is geen optie, want die overwoekert te snel. Wat is een goede optie hiervoor? Groenblijvend zou mooi zijn. S ochtends schaduw, tot laat in de avond zon. Ideeën?

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• titan1901
Dzine schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:47:
Tijd voor een update van wat de laatste maanden is gebeurd.
De vorige keer is de hele tijd leeg getrokken en nieuw zand erin gegaan. Met tyleen en stroom.

Nu;
[Afbeelding: tuin2]

- Gedurende vele weekenden het pad zelf gelegd, man wat een werk. Niet zozeer heel zwaar, maar gewoon lang puzzelen en veel checken! Extra veel tijd in mijn vloeiende bochtje gestopt :).
- Daarna het terras gelegd, extra leuk was dat we tot de conclusie kwamen dat er minstens een halve kuub te weinig ophoogzand was gelegd. Dus dat waren een paar ritjes naar de Hornbach.
- Toen samen met de hovenier de sproei-installatie aangesloten. Het aansluiten van het tyleen en het afstellen van de rainbirds had hij zo gepiept. De aansluitingen bij de buitenkraan heb ik zelf weggewerkt onder het pad, dat is wel netjes geworden.
- Als laatste net voor de vakantie het gras ingezaaid en toen we twee weken later terug kwamen stond er al een redelijk gazonnetje

Vorige week nog bijgezaaid met wat mest, nog een 1,5 week probeer ik de kids eraf te houden. Voorlopig maai ik wekelijks op de hoogste stand (42mm).
Ziet er netjes uit. Waar heb je de bestrating mee ingeveegd? De voegen lijken me met name in de bocht namelijk wel érg breed. Denk je niet dat dit veel onkruid gaat geven?

• pjot1
Waypoint schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:59:
ik wil ergens de komende weken ca 12m2 aan bestrating eruit halen en daarvoor gras in de plaats leggen. voornamelijk om lekker in te liggen en met ons kindje in te spelen. 8) . daarbij wil ik gebruik maken van graszoden.

ik kom na lang zoeken niet uit twee dingen:
1) moet je een deel van het gele zand van de bestrating afvoeren of juist mengen zodat je een stevige basis krijgt? ik lees op de ene site dat je een laagje witzand moet leggen (intratuin), maar ik lees ook op sites dat je een laag van 15cm tuinaarde moet storten. De ene site zegt bemest, de ander juist onbemeste tuinaarde. 8)7

Als ik 15cm tuinaarde moet storten zou ik wel 1800liter tuinaarde nodig hebben. Dat zijn bijna 2 bigbags tuinaarde die ik moet aanvoeren en dus ook 2 grote aanhangers met geel zand wat ik dan mogelijk moet afvoeren. Leek mij gevoelsmatig wat veel voor 12m2 :) ik heb nog niet gekeken hoeveel cm geel zand het nu betreft.

2) wanneer breng je drainage aan (in de vorm van bijv een buis) of is dat echt overbodig in de meeste gevallen?

we willen dit jaar het gras leggen en volgend jaar de oude bestrating laten vervanging voor nieuwe bestrating.
Wat ik altijd doe als ik gras moet leggen is zorgen dat je ongeveer 10cm aan tuinaarde hebt. Hierdoor hark ik een beetje stopzand, verhouding 1 op 10 à 15. Dit omdat gras houdt van wat armere grond.

Drainage is in de meeste gevallen niet nodig. Dit wordt vaak toegepast op plekken waar het water niet weg kan, zoals in kleigrond of bloembakken.

@Dzine geen kantopsluiting?

@titan1901 Dit zijn kk's (klinkerkeien), deze zijn aan de onderkant groter dan aan de bovenkant waardoor het lijkt alsof er veel ruimte in zit terwijl de stenen tegen elkaar liggen. En een beetje mos/groen hoort wel bij deze stenen. Oftewel het moet niet te strak want dat past niet bij de steen. :)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Anders de ruimte juist wat groter houden en dan opvullen met planten die wel gewenst zijn?

• aergrimm374
Eindelijk een beetje resultaat in de tuin!

Voor en na! Aan de slootkant hebben we enige tijd geleden (ik samen met hovenier) een beschoeing geplaatst. Daardoor hebben we (ik en vrouwtje) aan de achterkant ongeveer een metertje extra:

Je ziet ook dat tussen het huis en de garage een hekje gekomen is, voor de kippetjes:

De mes/groef delen zitten ongeveer 30cm de grond in, achter de bestaande slootbeschoeiing. De trekpalen (geef het een naampje) zijn 2 meter, en zitten zeker 75-80% de grond in. Daarna is er zo'n 6 kuub aarde in gelopen, met het handje (kruiwagen).

We hebben een schutting geplaatst, geimpregneerd douglas tussen hardhouten palen. Zit "hoog" omdat de buurman zn grond gaat ophogen. Anders komen de delen onder de grond, en kan de (lange buurman) over de schutting kijken. Daaronder/voor komt of een border, of ik timmer het een beetje af.

Tuinhek is (niet heel erg) hardhout.

Afgelopen weekend bijna de hele dag gedaan over de laatste 3 schuttingdelen aan het huiskant gedaan. Wat een ramp was dat;
- Waar we de 2e paal wilden hebben zat een regenpijp, op de enige overgebleven plek zat een fundering |:(
- Daardoor weinig keuze in de paal-aan-huis, maar het zit wel uiteindelijk.
- Alle overige palen pasten NET langs de drainage, waar grind omheen zit, dat graaft lekker makkelijk 8)7

Maar uiteindelijk zeer tevreden over het geheel! En kijken niet meer naar de bouwplaats van de buren, en minder inkijk.

Volgende klusje, kijken hoe makkelijk (een deel van) het asfalt eruit komt.

• Dzine
titan1901 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:53:
[...]
Ziet er netjes uit. Waar heb je de bestrating mee ingeveegd? De voegen lijken me met name in de bocht namelijk wel érg breed. Denk je niet dat dit veel onkruid gaat geven?
Ja klopt. Als hobbyist vond ik het acceptabel genoeg omdat er al een paar uur klinkers breken en puzzelen in zat (klinkers genoeg om te verkloten dat wel).
Mix van ophoogzand en onkruidvrij invloegzand v de Hornbach gebruikt. Risico op onkruid blijft met dit soort klinkers, heel erg vind ik dat niet.

@pjot1 Gezien het een simpel tuinpad is leek mij (en de hovenier) een rand van halve klinkers genoeg. Om het terras liggen hele klinkers rechtopstaand.

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

pjot1 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Wat ik altijd doe als ik gras moet leggen is zorgen dat je ongeveer 10cm aan tuinaarde hebt. Hierdoor hark ik een beetje stopzand, verhouding 1 op 10 à 15. Dit omdat gras houdt van wat armere grond.

Drainage is in de meeste gevallen niet nodig. Dit wordt vaak toegepast op plekken waar het water niet weg kan, zoals in kleigrond of bloembakken.

@Dzine geen kantopsluiting?

@titan1901 Dit zijn kk's (klinkerkeien), deze zijn aan de onderkant groter dan aan de bovenkant waardoor het lijkt alsof er veel ruimte in zit terwijl de stenen tegen elkaar liggen. En een beetje mos/groen hoort wel bij deze stenen. Oftewel het moet niet te strak want dat past niet bij de steen. :)
Hmm oké! En stopzand is wit zand wat je ook gebruikt bij het bestraten ?
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True