Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waypoint schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:43:
[...]

Hmm oké! En stopzand is wit zand wat je ook gebruikt bij het bestraten ?
Ja, wit zand doet me denken aan zilverzand wat gebruikt wordt in vogelkooien... ;)

Zo zijn er nog vele soorten zand met elk hun eigen functie.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

pjot1 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:52:
[...]

Ja, wit zand doet me denken aan zilverzand wat gebruikt wordt in vogelkooien... ;)

Zo zijn er nog vele soorten zand met elk hun eigen functie.
Check thnx! Daarmee zou ik dus de huidige laag zand onder de stenen voor 10 cm moeten afvoeren, nieuwe tuinaarde erin en dan ca 1 cm stopzand erin. Daarvan kan ik dan ook wat van het huidige zand onder de stenen hergebruiken neem ik aan.

Die 10 cm laag afvoeren wordt vast ook nog wel een klus, bij 12m2 is dat toch ook zo’n 1,2 kuub( volgens mij ongeveer 1600 kg) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Waypoint schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

Check thnx! Daarmee zou ik dus de huidige laag zand onder de stenen voor 10 cm moeten afvoeren, nieuwe tuinaarde erin en dan ca 1 cm stopzand erin. Daarvan kan ik dan ook wat van het huidige zand onder de stenen hergebruiken neem ik aan.

Die 10 cm laag afvoeren wordt vast ook nog wel een klus, bij 12m2 is dat toch ook zo’n 1,2 kuub( volgens mij ongeveer 1600 kg) :X
Als het gewoon zand is, zou ik het niet afvoeren. Er is altijd wel iemand die het wil hebben. Kan je beter op marktplaats zetten, gratis af te halen.

Maar je hoeft toch niet 10cm af te graven? Je hebt sowieso de dikte van je bestrating. Uitgaande van tegels van 5 dik, misschien kan je nog een cm omhoog + graszoden 2cm = 6cm afgraven.

1m3 zand is trouwens 1750kg. (nat)

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 05-08-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

pjot1 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:43:
[...]

Als het gewoon zand is, zou ik het niet afvoeren. Er is altijd wel iemand die het wil hebben. Kan je beter op marktplaats zetten, gratis af te halen.

Maar je hoeft toch niet 10cm af te graven? Je hebt sowieso de dikte van je bestrating. Uitgaande van tegels van 5 dik, misschien kan je nog een cm omhoog = 4cm afgraven.

1m3 zand is trouwens 1750kg. (nat)
:D daar zeg je wat, de dikte van de stenen heb ik niet over nagedacht |:( . Dat scheelt weer een hoop. Thnx voor je advies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Waypoint schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

:D daar zeg je wat, de dikte van de stenen heb ik niet over nagedacht |:( . Dat scheelt weer een hoop. Thnx voor je advies !
De hoeveelheid grond blijft wel hetzelfde! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Dzine schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Ja klopt. Als hobbyist vond ik het acceptabel genoeg omdat er al een paar uur klinkers breken en puzzelen in zat (klinkers genoeg om te verkloten dat wel).
Heb je alles met de hand schuin staan hakken? Niet met een knipper of grote slijptol?
Wel leuk geworden.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Ik zie hier veel tips voorbij komen m.b.t. invoegzand om onkruid tegen te gaan. No-brainer als je nieuwe bestrating legt, maar is het ook te doen bij bestaande bestrating?

Wellicht het huidige zand er zoveel mogelijk uitblazen met een hogedrukreiniger en dan het nieuwe invoegzand er tussen vegen of is dat onbegonnen werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:08:
Ik zie hier veel tips voorbij komen m.b.t. invoegzand om onkruid tegen te gaan. No-brainer als je nieuwe bestrating legt, maar is het ook te doen bij bestaande bestrating?

Wellicht het huidige zand er zoveel mogelijk uitblazen met een hogedrukreiniger en dan het nieuwe invoegzand er tussen vegen of is dat onbegonnen werk?
Wat voor bestrating heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Geen foto bij de hand, maar hoe leg ik het uit. Gewoon reguliere sierbestrating (klinkers), die redelijk strak tegen elkaar aan liggen met enkele (lekker speels ofzo :') grote tegels.
De voegen zijn niet super breed, dat is waarom ik twijfel of het huidige zand er makkelijk tussenweg is te krijgen.

Met name naast het huis stikt het van het onkruid tussen de klinkers. Weghalen is een drama en komt net zo snel weer terug natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
B-Real schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:30:
Geen foto bij de hand, maar hoe leg ik het uit. Gewoon reguliere sierbestrating (klinkers), die redelijk strak tegen elkaar aan liggen met enkele (lekker speels ofzo :') grote tegels.
De voegen zijn niet super breed, dat is waarom ik twijfel of het huidige zand er makkelijk tussenweg is te krijgen.

Met name naast het huis stikt het van het onkruid tussen de klinkers. Weghalen is een drama en komt net zo snel weer terug natuurlijk
Het is een beetje lastig om er iets zinnigs op te zeggen. Soms is het beter om alles eruit te scheuren en opnieuw te beginnen, zoals je op de vorige pagina kan zien. Ik heb enkel de waaltjes omgedraaid en een eigen twist aangegeven. Niet alle klinkers kun je omdraaien trouwens.

Bij de tegels zou je het groen kunnen uitkrabben en de rest naar beneden kunnen drukken zodat je een goede basis hebt voor de voeg. Dit zou je bijvoorbeeld met Gatorsand kunnen voegen.

De HDreiniger is afhankelijk van de materialen of je die moet gebruiken. Op beton kan je dit namelijk beter niet doen, net zoals bij hout zal het alleen maar sneller groen worden.

Gif kan ook goed werken tegen onkruid al willen de meeste mensen dat niet. Wat ook goed werkt is biotex (ja, dat wasmiddel).

Groene aanslag kan je weinig aan doen, dit komt voor op schaduwkant/noordkant. Met natuursteen of keramische tegels is dit geen probleem want dan veeg je het er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mijn vriendin heeft een leuke tuin met flink wat bomen/struiken aan de rand die flink beginnen te woekeren vooral naar boven.
Nu zijn het helaas volgens mij niet echt reguliere planten die normaal gesproken gebruikt worden als haagplant maar laurier, vlier, kornoelje, esdoorn, forsythia, hazelaar, liguster. Dit zijn dus voornamelijk wat dikkere takken (denk max zo'n 2cm?) die ook weg moeten. In mei hebben we dit (deels) handmatig gedaan maar daar heb ik geen zin meer in.
Nu wil ik haar een beetje verassen door de tuin te snoeien voor haar, maar heeft het nut om een elektrische heggenschaar te huren bij de Gamma of zijn de takken daar gewoon te dik voor?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bezulba schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:51:
of zijn de takken daar gewoon te dik voor?
Dikke(re) takken snoeien kan met een heggenschaar, echt fijn gaat dat niet vind ik, maar met beleid lukt dat wel.
Huren kan dus, maar bv een Praxis huismerk op accu snoeit al max 27 mm.

Ik heb zelf er een van de Lidl, ongeveer zoiets/aanbieding alleen zonder kettingzaag (die zit bij de bosmaaier), voordeel daarvan is dat hij aan je schouder hangt en gebalanceerd is.
Je hoeft alleen te kantelen/de motor naar beneden duwen om verticaal te snoeien of langs de haag te lopen als je het mes dwars zet voor de bovenkant.
Scheelt een hoop gezeul, een uurtje snoeien is anders best vermoeiend op een trapje, en omdat je geen gewicht hoeft te tillen (buiten je macht) blijf je dus beter in controle.
Maar zit dus wel een snoertje aan. En met de kettingzaag kan je wat dikkere takken weghalen, en ook hoger zonder ladder.

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 06-08-2019 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:52:
Huren kan dus, maar bv een Praxis huismerk op accu snoeit al max 27 mm.
Hahaha, dat zou ik eerst wel eens willen zien, 2.7cm dikke takken met een haagschaar _O-
Nee, dan ben je toch echt wel beter en handiger af met een kettingzaag...

Een 2-tal maanden geleden zag ik dat de hop die ik 3 jaar geleden (!) achter de garage geplant heb en geen teken van leven meer gaf, opeens besloten had van toch maar eens ranken te produceren :) Toen heb ik snel een trellis in elkaar gegooid, hij doet het nu best goed! (foto's hieronder)

Ik zou 'm lagerop wel iets meer gevuld willen zien. Komt dat nog goed, denken jullie?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 45% gewijzigd door Slonzo op 07-08-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Laatst online: 10-09 19:58
pjot1 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 21:43:
[...]

Dat zei iemand anders hier laatst ook al, maar bij mij in de buurt hebben mensen schijnbaar genoeg zwart zand. Hier raak je het niet zomaar kwijt. En iemand die 1 kruiwagen komt halen schiet ook niet op. Heb namelijk ook nog een paar kuub schone zwarte grond over....
(Container daarvoor kost 300 euro... :( )

Zit nu ook sterk te twijfelen om alles maar gewoon een beetje te verhogen. :+
Maarja uiteindelijk hebben we vandaag een 50 jaar oude beukenboom uit de grond gekregen. Toch nog een hele dag met een graver mee bezig geweest. Wel leuk om een keer met zo'n ding te werken trouwens.
Heb niet veel foto's gemaakt, maar hier waren we blij dat ie eindelijk los kwam. (Eerst was ie veel verder uitgegraven, maar op het moment van het maken van de foto probeerden we um uit de kuil te krijgen en toen stortte als ons zorgvuldige graafwerk weer in. :P .)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/03R9zSM83FxburC8X0a7Bu0s/medium.png

(Niet mijn tuin trouwens, maar van familie. Heb zelf enkel een terras, scheelt weer in onderhoud. :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door zynex op 07-08-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:18
zynex schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Dat zei iemand anders hier laatst ook al, maar bij mij in de buurt hebben mensen schijnbaar genoeg zwart zand. Hier raak je het niet zomaar kwijt. En iemand die 1 kruiwagen komt halen schiet ook niet op. Heb namelijk ook nog een paar kuub schone zwarte grond over....
(Container daarvoor kost 300 euro... :( )

Zit nu ook sterk te twijfelen om alles maar gewoon een beetje te verhogen. :+
Maarja uiteindelijk hebben we vandaag een 50 jaar oude beukenboom uit de grond gekregen. Toch nog een hele dag met een graver mee bezig geweest. Wel leuk om een keer met zo'n ding te werken trouwens.
Heb niet veel foto's gemaakt, maar hier waren we blij dat ie eindelijk los kwam. (Eerst was ie veel verder uitgegraven, maar op het moment van het maken van de foto probeerden we um uit de kuil te krijgen en toen stortte als ons zorgvuldige graafwerk weer in. :P .)

[Afbeelding]

(Niet mijn tuin trouwens, maar van familie. Heb zelf enkel een terras, scheelt weer in onderhoud. :+ )
Mocht je het wel willen afvoeren: kijk anders eens op marktplaats. Zo vond ik zelf iemand die de grond kwam ophalen met een vrachtwagen met grijper voor een prijsje dat de helft van een huurcontainer was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
M'n vijver met watervalletje is ook klaar op wat aankleding na. Er komen beeldjes in en op en ik wil er nog rots/vijverplanten in hebben. Daarnaast moet er ook nog wat (groenblijvende) planten omheen. Ik vind een Japanse tuin wel mooi maar ik zie door de bomen het bos niet meer... B) Ik ga de komende dagen/weken maar eens goed verdiepen in de planten...

Maar goed, foto's! Overdag,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WL7NVrkeYtM313M05iR6GHgW/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pTB8TOZGys8FDWmB7VJ3trFl/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qffiXSM45f7iCJqrBabKwWqT/medium.jpg

Zoals te zien is, zijn deze foto's gemaakt voordat ik het straatwerk heb gedaan.

En nu in volle rgb glorie! In het echt is het een mooier gezicht door het kabbelende water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kDI57JUIZiLcJjLqu8MNimbp/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R44HRJXG2pkOwFxQbJa67lYs/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aIVVvZqGPnNjg6ogfAWQhtmp/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SAIzGjy5HevqmuJfh0d6gS5R/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OHFD9iXXWSnIutFT6OgNLby3/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9JdzxDRwc7hUSxC3mrgaQMXY/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oOxFcRA2Wq8H01T4GcLQyyFi/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0v8scSM5W6v7LoZOiBmNOvZt/medium.jpg

Het was ook nog een gedoe om geheel waterdicht te maken. De U-elementen bleven mooi op hoogte staan, de onderste grote kei is helaas wat na gaan zakken. Dit heb ik een aantal keer met cement moeten dichtsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Ik heb even wat gazon tips nodig;

schraal gras

- 4 weken geleden Ravot gras ingezaaid op schone zwarte grond met daarin compost gefreesd
- Elke dag spoeiers erop gehad
- 1 keer mest ertussen gestrooid; 1,5 week geleden; toen ook bijgezaaid op de lege plekken
- 3 keer gemaaid, zo ver het kan, terug naar 42mm

Ik heb het idee dat het bij-zaaien niet echt heeft gewerkt. Het blijft wat ... schraal. Voor nu heb ik de sproeiers uitgezet, het regent natuurlijk deze dagen maar sowieso goed om wat dieper te laten wortelen.

Wat te doen?

Edit; Een bron van mijn gazon kennis is dit artikel

[ Voor 13% gewijzigd door Dzine op 10-08-2019 13:06 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Dzine schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:03:
Ik heb even wat gazon tips nodig;

[Afbeelding: schraal gras]

Wat te doen?
Geduld kweken. :+
Bijna overal uitverkocht tegenwoordig maar als je zoekt is het nog te vinden hier en daar.

Van graszaad tot gras duurt twee weken, dan is het een enkele spriet.
Pas als dat sprietje sterk genoeg is, cq. het wortelgestel zich vermeerderd heeft, gaat het zich vermeerderen tot pol, dat duurt wat langer dan de vier weken die je nu totaal al bezig bent (het gras dan).
Zolang het genoeg water krijgt, en soms wat tekort zodat het wortels trekt, groeit alles vanzelf dicht.
De grond mag tussen het watergeven door best droog aanvoelen. Elke dag water geven is echt veel te veel van het "goede". Je spoelt alle voeding eerder weg.

En normaal maai je de eerste 4 tot zes weken niet, laat het minstens 10 cm worden voor je het terugmaait naar 5 en dan wekelijks...…….je hebt begrijp ik al drie keer gemaaid. Daar groeien die enkele sprietjes niet sneller van. ;)
Die krijgen steeds een knauw...….
Van extra mest geven gaat het ook niet sneller, en is volkomen onnodig gezien je de grond al verbeterd had voor het zaaien. De plantjes moeten zich gewoon ontwikkelen, ze hebben al voeding genoeg. (En dan met natuurlijke mest hoop ik dan toch wel, van kunstmest in dit stadium gaat het eerder achteruit dan vooruit, en vóór mest geef je twee weken ervoor eerst kalk zodat het zich kan binden in/aan de grond)

Het komt mij over alsof je het gras de grond uit wil kijken, dat gaat gewoon niet. ;)
Daar hebben ze graszoden voor uitgevonden.

Is het van het voorjaar nog schraal dan kan je verticuteren en bijzaaien, het verticuteren snijdt alle pollen in kleine polletjes die elk apart weer gaan vermeerderen.
Je bijgezaaide gras van anderhalve week geleden staat dus nu pas op het punt uit te komen, als het al opkomt. Het opkomstpercentage van gewoon op aarde liggend zaad is zo`n 30 % geloof ik, zodra je daar een cm aarde over strooit neemt dat toe naar 70-80%.

In de TS staat een hoofdstukje over gras, misschien wordt je daar wat geruster van dat het vanzelf goedkomt.
Zoals ik het zie staat je gazon na pas 4 weken er namelijk lekker vol bij. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Ha ha ha, goed om te horen. Minder water en meer geduld (dat zou ik graag kunnen kopen en kweken idd 8) ).

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
Om onze tuin onkruid vrij te houden Spuit ik glyfosaat. Kan ik rondom boomstammen dat spuiten, of ben ik dan mijn bomen aan het killen?

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat glyfosaat in de bladeren trekt, en onder aan de stam zit natuurlijk geen blad.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:32:
Om onze tuin onkruid vrij te houden Spuit ik glyfosaat. Kan ik rondom boomstammen dat spuiten, of ben ik dan mijn bomen aan het killen?

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat glyfosaat in de bladeren trekt, en onder aan de stam zit natuurlijk geen blad.
Je bedoelt Roundup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Roundup bevat ook glyfosaat als werkzame stof, ik heb de 480 variant, roundup bevat iets minder volgens mij, maar idee is hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2019 20:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:32:

Ja, Glyfosaat maakt alle plantenleven kapot wat het aanraakt en eronder/rondom groeit, ook je bomen en de planten die spuitnevel krijgen.
Dit "gewasbeschermingsmiddel" spuit je weliswaar op de bladeren maar moet via de sapstroom de wortels bereiken zodat alles doodgaat.
Bomen nemen het ook op in hun sapstroom.
Mijn ervaring is dat het veel meer dood maakt dan je wilt.
Glyfosaat moet je niet willen gebruiken. Imo zelfde categorie als Agent Orange, zelfde producent zelfs.
Van Agent Orange hielden ze ook vol dat het ongevaarlijk was voor mens en dier.
Voor je eigen gezondheid alleen al zou je geen glyfosaat moeten willen gebruiken.
Inmiddels is Bayer de eigenaar klos. En dan maken ze waarschijnlijk er toch nog winst mee.
Genoeg onwetenden nog op de wereld die het als de oplossing zien voor onkruid. ;)

Ik weet niet hoeveel hectare je tuin is maar waarom niet schoffelen? Uiteindelijk moet je dat lelijke bruine afgestorven onkruid ook weghalen.
Beter gelijk en zonder gif.
Als grootgrondbewerker/landbouwer ontkom je er haast niet aan maar zelfs daar ontstaat een kentering gezien het middel inmiddels overal in onze voedselketen zit. En "men" wat meer bereid is om een paar cent extra te betalen voor gifvrij gekweekte groenten.

Beetje meer (al oude) info; Zembla

Alternatieven voor glyfosaat

•Onkruid plukken of vegen.
•Je kunt gebruik maken van heet water of een onkruidbrander.
•Voorkomen is beter dan genezen: leg een worteldoek onder de tegels en gebruik schoon zand bij de aanleg van het terras, zodat onkruid moeilijk kan kiemen.
•Het tijdelijk afdekken van een tegelvloer met plastic verstikt onkruid.
•Verwijder onkruid regelmatig met de schoffel en de hand. Tussen tegels of klinkers is een haakvormig onkruidwiedertje handig.
•Bedek de grond tussen de planten en struiken met cacaodoppen, boomschors of een bodembedekkend plantje.
•Hardnekkige meerjarige soorten als zevenblad of paardenbloem kun je het beste met wortel en al uitgraven. Anders blijven ze in je tuin opduiken.
•Je kan een laag kranten neerleggen voor je er doppen of schors over gooit. Dit verhinderd onkruid op te komen en voorkomt dat ze zonlicht krijgen. Het papier vergaat.
•Sommige planten zien veel mensen als onkruid, maar kunnen soms best mooi zijn. Als je tuiniert volgens permacultuur, laat je die planten meestal gewoon staan. Een wilde tuin is natuurlijker en bevat meer leven.

[ Voor 91% gewijzigd door Teijgetje op 12-08-2019 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Teijgetje ik dat de de meeste planten mensen als onkruid zien ;) als planten kunnen zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tnx voor de info, we hebben 1750m2 grond dus het is wel verrekte handig, met name voor de bestrating (zo'n 300m2). Daar zie ik mezelf niet constant op de knieën bij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Ban al het onkruid in het gazon ben ik achter alle namen, en ben erachter dat we stikstofarme (lees verwaarloosde) grond hebben. Alleen van het volgende plantje kan ik niet vinden welke plant het is:
ps. het blad is maar een cm groot.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9tDM9Ts/20190811-151800.jpg

Update: Na random zoeken op onkruid in gazon, lijkt het op speenkruid, of hondsdraf:
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinadvies.be/img/tuinvrienden/uploads/9959_1247993594b.jpg

Met een reversed image search kom ik uit op de Fuki, maar daar lijkt het niet echt op.
Met de PantSnap app kom ik uit op de Mitella Nuda, maar daarvan staat dat het enkel voorkomt in Azie, en daar wonen we niet :X

Het lijkt verder wel op de Mitella Nuda, qua blad. Alleen lees ik overal dat dit de hoogte in groeit, en bij ons groeit het laag over de grond. Het is een blad aan een roze achtige dunne stengel (wortel?).

Verder groeit er:
- Weegbree -> Uitsteken
- Klaver -> Uitharken/ Stikstof toevoegen
- Duizendblad -> Uitharken/ Stikstof toevoegen
- Zilverschoon -> uitsteken?
- Hondsdraf -> met de hand plukken :X

Van die duizendblad hadden we het idee, dat komt ooit wel, dus hebben we er van de zomer niet meer op gelet. Resultaat is dat we nu nog maar een half grasveld hebben, en de rest duizendblad is |:(

[ Voor 12% gewijzigd door aergrimm op 13-08-2019 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:18
Minneyar schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:16:
Dank heren, ik denk dat dat hem is.

Verder gaan we maar Ecostyle proberen als eerste stap.
En, al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 15-09 10:46
Euh ja, gaat er wel dood van, maar komt daarna wel weer terug. Maar ook geen tijd gehad om meerdere keren in de spuiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-08 12:43
Zijn er hier mensen met een lamellen terrasoverkapping?
Voor ons huis in aanbouw ben ik me aan het oriënteren en dus ook op zoek naar mensen die zoiets hebben en hun ervaringen. Installatie perikelen, kosten etc.

De overkapping komt aan de achtergevel, woonkamer zijde, zuid/west gelegen.
Tuin is 7mx10m, kleigrond, formaat overkapping zal 6m bij 3m worden.

Plussen en minnen:
Screens: geen optie ivm openslaande deuren
Zonnescherm: hoogte uitval en windgevoeligheid is iets waar we ons nu aan irriteren
Overkapping met dak van glas: warmte kan niet weg en heeft als nog een zonnedoek of scherm nodig.

Omdat je een lamellen dak open kunt zetten, kan de warmte gemakkelijk weg en kun je lichtinval zelf regelen. Handig gezien de woonkamer daar ook zit. Lamellen dicht en je kunt droog zitten.

Plaatje ter illustratie;
Afbeeldingslocatie: https://www.uw-woonmagazine.nl/uploads/website/UW_tuin_nieuws/jumbo/Jumbo_Lamellen_overkapping_wit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Lisabella schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:14:
Zijn er hier mensen met een lamellen terrasoverkapping?
Voor ons huis in aanbouw ben ik me aan het oriënteren en dus ook op zoek naar mensen die zoiets hebben en hun ervaringen. Installatie perikelen, kosten etc.

De overkapping komt aan de achtergevel, woonkamer zijde, zuid/west gelegen.
Tuin is 7mx10m, kleigrond, formaat overkapping zal 6m bij 3m worden.

Plussen en minnen:
Screens: geen optie ivm openslaande deuren
Zonnescherm: hoogte uitval en windgevoeligheid is iets waar we ons nu aan irriteren
Overkapping met dak van glas: warmte kan niet weg en heeft als nog een zonnedoek of scherm nodig.

Omdat je een lamellen dak open kunt zetten, kan de warmte gemakkelijk weg en kun je lichtinval zelf regelen. Handig gezien de woonkamer daar ook zit. Lamellen dicht en je kunt droog zitten.

Plaatje ter illustratie;
[Afbeelding]
Wij willen ook zoiets, maar dan horizontaal: https://gadero.nl/schutti...mellen-scherm-flex-fence/
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/webshop/49238.png

Onze hovenier gaf aan dat je er vanuit moet gaan dat het buiten niet zo lang mee gaan als binnen, door werking en roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
aergrimm374 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

Wij willen ook zoiets, maar dan horizontaal: https://gadero.nl/schutti...mellen-scherm-flex-fence/
[Afbeelding]

Onze hovenier gaf aan dat je er vanuit moet gaan dat het buiten niet zo lang mee gaan als binnen, door werking en roest.
Verticale schutting, ook erg mooi, _/-\o_ ,maar dat is iets anders dan deze aluminium lamellen.
Voor ons niet handig ivm de kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Lisabella schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:05:
[...]

Verticale schutting, ook erg mooi, _/-\o_ ,maar dat is iets anders dan deze aluminium lamellen.
Voor ons niet handig ivm de kat.
Aluminium is inderdaad een ander verhaal, maar dat zag ik er in de gauwigheid niet vanaf op het plaatje.
Lijkt me wel dat dat gaat corroderen, en lelijk gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
aergrimm374 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:17:
[...]

Aluminium is inderdaad een ander verhaal, maar dat zag ik er in de gauwigheid niet vanaf op het plaatje.
Lijkt me wel dat dat gaat corroderen, en lelijk gaat worden?
Alles wordt lelijk na verloop der tijd, hout kan rotten, glas kan breken, zonnedoek verkleurd of volgepoept ... ;)
Maar wat ik zo her en der lees is dat het min 10jr mee moet gaan. Gevoeligheid zit in de electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Lisabella schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Alles wordt lelijk na verloop der tijd, hout kan rotten, glas kan breken, zonnedoek verkleurd of volgepoept ... ;)
Maar wat ik zo her en der lees is dat het min 10jr mee moet gaan. Gevoeligheid zit in de electra.
Daar heb je helemaal gelijk in. Voordeel van hout is dat het makkelijker schildert (denk ik), en evt makkelijker te vervangen is. Daarnaast heb ik de voorkeur voor hout, omdat het beter bij mn huis past. Maar smaken verschillen ;) Bij sommige huizen staat alu een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
aergrimm374 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:52:

Je koopt alleen het roestvrijstalen mechanisme bij Gadero.
Geen idee wat jouw hovenier daar, binnen of buiten, aan gaat laten roesten? Of gebruikt hij buiten geen rvs schroeven/beslag om zo`n scherm in elkaar te zetten. :?
Binnen/buiten heeft hij een punt qua hout-werking, of je het altijd droog uit de zon hangt of in de tuin (zoals voor bedoeld) in weer en wind, scheelt een stuk. Maar ook binnen achter het raam in het zonnetje en/of boven de radiator werkt hout gewoon.
Maar dat is op te lossen door houtkeuze en behandeling daarvan.

De planken en balkjes koop je los, zelf, ergens, en neem je (hard) hardhout dan gaat dat gewoon lang mee, zelfs ongeschilderd zolang het kan drogen.
Dat geldt ook voor geïmpregneerd grenen/vuren.
Kaal grenen/vuren zal je inderdaad moeten behandelen/schilderen.
Maar je kan makkelijk alles van te voren schilderen/lakken/beitsen, zowel het frame als de losse planken, en dan het mechanisme monteren.
Met rvs schroefjes uiteraard. ;)

Ik zou me qua levensduur geen zorgen maken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
Teijgetje schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:54:
[...]

Je koopt alleen het roestvrijstalen mechanisme bij Gadero.
Geen idee wat jouw hovenier daar, binnen of buiten, aan gaat laten roesten? Of gebruikt hij buiten geen rvs schroeven/beslag om zo`n scherm in elkaar te zetten. :?
Binnen/buiten heeft hij een punt qua hout-werking, of je het altijd droog uit de zon hangt of in de tuin (zoals voor bedoeld) in weer en wind, scheelt een stuk. Maar ook binnen achter het raam in het zonnetje en/of boven de radiator werkt hout gewoon.
Maar dat is op te lossen door houtkeuze en behandeling daarvan.

De planken en balkjes koop je los, zelf, ergens, en neem je (hard) hardhout dan gaat dat gewoon lang mee, zelfs ongeschilderd zolang het kan drogen.
Dat geldt ook voor geïmpregneerd grenen/vuren.
Kaal grenen/vuren zal je inderdaad moeten behandelen/schilderen.
Maar je kan makkelijk alles van te voren schilderen/lakken/beitsen, zowel het frame als de losse planken, en dan het mechanisme monteren.
Met rvs schroefjes uiteraard. ;)

Ik zou me qua levensduur geen zorgen maken. ;)
Als de hovenier het zegt, geloof ik hem gelijk. Hij heeft me nog niet teleurgesteld ;)

Er is RVS en RVS, in verschillende kwaliteiten. Daarnaast heb je in de tuin ook mee last van zand, mos, en weet ik het wat.

Maar dat maakt uiteraard niet uit, want de vrouw wil ze, dus ze komen er ;)

En hardhout is leuk, maar weet je wat dat kost! Waarschijnlijk is het t nog waard ook, maar er moet nog meer gebeuren dan alleen dat ;)

Andere vraag: hoe krijg ik 20 kuub grond/zand te tuin in? Ik vind het zonde om 500 euro uit te geven aan een hijskraan. En het pad is te klein voor een graver. Heb gedacht aan een kleine dumper, of elektrische kruiwagen. Andere is het 20 man-uur lopen, en dat is het goedkoopste alternatief. Maar misschien heb ik een alternatief over het hoofd gezien.

Er kunnen bigbags of los gestort voor de deur/straat. En het pad is 90cm breed. Afhijsen moet over de garage, of het huis. Qua gewicht niet zo'n probleem, meer de afstand (vlucht?). Mogelijk kan het met een kleinere kraan als ze gaan hijsen achter het huis, over de sloot heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
aergrimm374 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:30:
[...]

Als de hovenier het zegt, geloof ik hem gelijk. Hij heeft me nog niet teleurgesteld ;)

Er is RVS en RVS, in verschillende kwaliteiten. Daarnaast heb je in de tuin ook mee last van zand, mos, en weet ik het wat.

Maar dat maakt uiteraard niet uit, want de vrouw wil ze, dus ze komen er ;)

En hardhout is leuk, maar weet je wat dat kost! Waarschijnlijk is het t nog waard ook, maar er moet nog meer gebeuren dan alleen dat ;)

Andere vraag: hoe krijg ik 20 kuub grond/zand te tuin in? Ik vind het zonde om 500 euro uit te geven aan een hijskraan. En het pad is te klein voor een graver. Heb gedacht aan een kleine dumper, of elektrische kruiwagen. Andere is het 20 man-uur lopen, en dat is het goedkoopste alternatief. Maar misschien heb ik een alternatief over het hoofd gezien.

Er kunnen bigbags of los gestort voor de deur/straat. En het pad is 90cm breed. Afhijsen moet over de garage, of het huis. Qua gewicht niet zo'n probleem, meer de afstand (vlucht?). Mogelijk kan het met een kleinere kraan als ze gaan hijsen achter het huis, over de sloot heen.
Je zou een rupsdumper kunnen huren. Neem er dan wel eentje met schep. Dit scheelt weer spitten! ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.borgverhuur.nl/img/producten/106_2.jpg

Hou er rekening mee dat zo'n ding wel spoorvorming maakt, dus als je over bestrating heen moet is het raadzaam om (kunststof)rijplaten neer te leggen. Ook kan je vrij krap draaien maar soms kan je de bocht net niet maken. Heb zelf meerdere keren een schuttingdeel moeten demonteren om de tuin vol te karren.... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:08
Goedemiddag.
Ik heb een groot deel van ons gazon bijgezaaid met Barenbrug Mow Saver.
Wat is jullie ervaring met dit zaad? Want er stond oa "snelle vestiging", maar dat vind ik nogal tegenvallen? Hoe snel ging het ontkiemen en de eerste cm's sprieten bij jullie met dit zaad? Ik heb het gemengd met tuinaarde en vervolgens over de losgeharkste grond gestrooid. Sommige stukken zie ik duidelijke sprieten, maar op veel plekken nog niets. Laatste dagen regent het genoeg, daarvoor regelmatig gesproeid.

En hoe bevalt de kleur / groeisnelheid als het eenmaal opgekomen is?

Bedankt vast!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

Reinier

\o/

Progress! Cortenstaalbak gevuld met grasjes en phlox, opsluitbanden geplaatst en zand aangevuld. Verder nog boomschors en rubbertegels e.d. gelegd. De tweede bak is ook gevuld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i5BwrXrUHGFI7EkSbzaFooe0/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
mister9 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:10:
Ik heb een groot deel van ons gazon bijgezaaid met Barenbrug Mow Saver.
Ik heb het gemengd met tuinaarde en vervolgens over de losgeharkste grond gestrooid. Sommige stukken zie ik duidelijke sprieten, maar op veel plekken nog niets.
Normaal zaai je en hark je het zaad losjes door of bedekt dat met een centimeter grond.
Ik persoonlijk prefereer het laatste omdat je zo het zaad laat liggen en overal de dekkingsgraad die je gezaaid hebt behoudt. Wel meer werk als doorharken.

Als je eerst zaad met grond mengt en dat gaat "zaaien" dan zaai je merendeel grond en zie je niet of je "dekt" qua zaaien. Grote kans dat de hoeveelheid graszaad ter plekke dus weinig is en grond groeit erg langzaam van zichzelf uit tot gras.
Bovendien is "Mow Saver", zoals de naam al aangeeft, een langzaam groeiend laag blijvend gras.

Er is al gras opgekomen zeg je, dan zal de rest toch ook wel volgen?
Geen idee wanneer je gezaaid hebt maar een beetje iel sprietje heb je meestal pas na twee weken.
Voor elk langzaamgroeiend zaadje een pol geworden is en zo het veld dichtgroeit, duurt gewoon even.

Maar wat bedoel je met de kleur? Mow Saver is gewoon groen als gras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nwKRR30hA4rNVI9AnAPokOij/full.jpg
De laagste in deze testbaan is Mow Saver.

Voor gras met gelijk resultaat had je beter "Mow Always" kunnen nemen, dat kan je zien groeien. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 18-08-2019 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik ben ongeveer 120m2 terrastegels nodig voor mijn tuin. Ik wil graag keramische tegels alleen loopt dit behoorlijk in de papieren, m2 prijs begint vanaf de 50euro. 6000euro vind ik veel te gortig en heb ik voor nu geen budget voor. Nu is mijn oog gevallen op 2cm dikke keramische tegels over de grens (qua prijs veel vriendelijker) of b-keus tegels. Wat zijn jullie ervaringen met zulk soort tegels?

2cm dikke keramische tegels liggen de prijzen tussen de 20-30euro ongeveer. B-keus keuze tegels zie ik online al vanaf 18euro.

[ Voor 3% gewijzigd door asdf25 op 18-08-2019 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
asdf25 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:33:
Ik ben ongeveer 120m2 terrastegels nodig voor mijn tuin. Ik wil graag keramische tegels alleen loopt dit behoorlijk in de papieren, m2 prijs begint vanaf de 50euro. 6000euro vind ik veel te gortig en heb ik voor nu geen budget voor. Nu is mijn oog gevallen op 2cm dikke keramische tegels over de grens (qua prijs veel vriendelijker) of b-keus tegels. Wat zijn jullie ervaringen met zulk soort tegels?

2cm dikke keramische tegels liggen de prijzen tussen de 20-30euro ongeveer. B-keus keuze tegels zie ik online al vanaf 18euro.
Begin absoluut niet aan B-keuze! Dit zijn tegels met een hoekje eraf, niet haaks, hol of bol enz... Dat krijg je haast niet netjes zeker omdat het een strakke tegel is.

2cm tegels kan je prima gebruiken, afhankelijk van de toepassing. Officieel moet je deze op een gestabiliseerd zandbed lijmen waardoor het veel arbeidsintensiever is. Ik raad dat altijd af zoals ik eerder in dit topic heb vermeld. Zorg dat je een goed cunet hebt wat je goed verdicht dmv trillen en inwateren. Dan kan er weinig mee gebeuren.

2cm tegels hebben geen ondertegel waardoor je niet automatisch een voeg hebt. Een voeg is wel noodzakelijk, deze moet minimaal 3mm breed zijn, dit ivm het uitzetten en krimpen door temperatuurverschillen. Je zou ipv een voeg ook bijvoorbeeld een klinker kunnen gebruiken, zo 'breek' je een beetje de oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Nog wat gerommeld vandaag. Wat meer schors in de speelhoek gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Op3lyJTrsG3YPyq8QndbbSGR/full.jpg

Toscaanse jasmijn en clematis langs de schutting geleid. Eigenlijk moet die hedera weg want die is van de buren. Ik heb er maar een gaasscherm/klimrek tegenaan gezet voor de jasmijnen, maar grote kans dat de klimop wint. Echt onkruid is dat :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iSPovK3IKWALsmYDg71ufLu4/full.jpg

En volgens mij moet ik betere kwaliteit tuinmeubilair kopen. Dit is al de tweede doorgerotte stoelpoot :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xWW8EnSZxb74LcZuiJ6xn15K/full.jpg

Niks teakhout. Zacht zompig craphout met een paar millimeter teak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tuinmeubilair gewoon van plastic of metaal, dat gaat het langst mee en blijft het mooist. Hout en wicker mooi houden lukt niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Reinier schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:47:

[Afbeelding]

Toscaanse jasmijn en clematis langs de schutting geleid. Eigenlijk moet die hedera weg want die is van de buren. Ik heb er maar een gaasscherm/klimrek tegenaan gezet voor de jasmijnen, maar grote kans dat de klimop wint. Echt onkruid is dat :(

[Afbeelding]

En volgens mij moet ik betere kwaliteit tuinmeubilair kopen. Dit is al de tweede doorgerotte stoelpoot :/

[Afbeelding]

Niks teakhout. Zacht zompig craphout met een paar millimeter teak.
Bij mijn ouders is die klimop van de buren ook zon probleem maar wat wij gedaan hebben is zwart worteldoek op het volledige schuttingpaneel geschroeft en daarma pas gaas met bijv toscaanse jasmijn. Door dat worteldoek komt geen klimop heen! Wellicht een tip die je nog kan gebruiken. (Tevens gaat jou klimplant niet naar de buren dan).

[ Voor 3% gewijzigd door kaboom1555 op 18-08-2019 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

kaboom1555 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 21:47:
[...]

Bij mijn ouders is die klimop van de buren ook zon probleem maar wat wij gedaan hebben is zwart worteldoek op het volledige schuttingpaneel geschroeft en daarma pas gaas met bijv toscaanse jasmijn. Door dat worteldoek komt geen klimop heen! Wellicht een tip die je nog kan gebruiken. (Tevens gaat jou klimplant niet naar de buren dan).
Dank voor de tip. Zoiets bedacht ik ook toen ik al klaar was :')
Doe ik wellicht alsnog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-08 11:58
Teijgetje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 01:43:
[...]

Ja, Glyfosaat maakt alle plantenleven kapot wat het aanraakt en eronder/rondom groeit, ook je bomen en de planten die spuitnevel krijgen.
Dit "gewasbeschermingsmiddel" spuit je weliswaar op de bladeren maar moet via de sapstroom de wortels bereiken zodat alles doodgaat.
Bomen nemen het ook op in hun sapstroom.
Mijn ervaring is dat het veel meer dood maakt dan je wilt.
Glyfosaat moet je niet willen gebruiken. Imo zelfde categorie als Agent Orange, zelfde producent zelfs.
Van Agent Orange hielden ze ook vol dat het ongevaarlijk was voor mens en dier.
Voor je eigen gezondheid alleen al zou je geen glyfosaat moeten willen gebruiken.
Inmiddels is Bayer de eigenaar klos. En dan maken ze waarschijnlijk er toch nog winst mee.
Genoeg onwetenden nog op de wereld die het als de oplossing zien voor onkruid. ;)

Ik weet niet hoeveel hectare je tuin is maar waarom niet schoffelen? Uiteindelijk moet je dat lelijke bruine afgestorven onkruid ook weghalen.
Beter gelijk en zonder gif.
Als grootgrondbewerker/landbouwer ontkom je er haast niet aan maar zelfs daar ontstaat een kentering gezien het middel inmiddels overal in onze voedselketen zit. En "men" wat meer bereid is om een paar cent extra te betalen voor gifvrij gekweekte groenten.

Beetje meer (al oude) info; Zembla

Alternatieven voor glyfosaat

•Onkruid plukken of vegen.
•Je kunt gebruik maken van heet water of een onkruidbrander.
•Voorkomen is beter dan genezen: leg een worteldoek onder de tegels en gebruik schoon zand bij de aanleg van het terras, zodat onkruid moeilijk kan kiemen.
•Het tijdelijk afdekken van een tegelvloer met plastic verstikt onkruid.
•Verwijder onkruid regelmatig met de schoffel en de hand. Tussen tegels of klinkers is een haakvormig onkruidwiedertje handig.
•Bedek de grond tussen de planten en struiken met cacaodoppen, boomschors of een bodembedekkend plantje.
•Hardnekkige meerjarige soorten als zevenblad of paardenbloem kun je het beste met wortel en al uitgraven. Anders blijven ze in je tuin opduiken.
•Je kan een laag kranten neerleggen voor je er doppen of schors over gooit. Dit verhinderd onkruid op te komen en voorkomt dat ze zonlicht krijgen. Het papier vergaat.
•Sommige planten zien veel mensen als onkruid, maar kunnen soms best mooi zijn. Als je tuiniert volgens permacultuur, laat je die planten meestal gewoon staan. Een wilde tuin is natuurlijker en bevat meer leven.
Goeie tips! Daar kunnen we wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:24
Reinier schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:47:
Is dat wel handig, boomschors in de speelhoek? In onze vorige tuin hadden we ook boomschors, maar als je daarin gaat wroeten (of de kinderen dus spelen) dan heb je je handen zo vol kleine splinters zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik vind het behoorlijk meevallen. Je ziet het toch ook vaak bij speeltuinen? Het is wel "hoogwaardige" boomschors, misschien dat dat uitmaakt.
En anders... tja, ik weet niet wat ik anders ga doen. 16 vierkante meter rubbertegel vind ik ook niet echt wat. Anders gewoon bestraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Gras?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Kan ook ja.
Mijn dochter wil paars kunstgras :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
En een roze my little pony... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 20-08-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Reinier schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:31:
Kan ook ja.
Mijn dochter wil paars kunstgras :P
Hei een optie? ziet er mooi uit, en is ook zacht...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Teijgetje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 01:43:
[...]
Glyfosaat moet je niet willen gebruiken.
Om hier nog wat aan toe te voegen: de drinkwaterbedrijven maken zich ook steeds meer zorgen, want Glyfosfaat/Roundup zit inmiddels in het grondwater, en de drinkwaterbedrijven kunnen het er niet uit zuiveren.

Dus stop het gebruik van glyfosfaat/roundup..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:10
Zijn er bomen kenners onder ons? Wij hebben een boom voor ons huis waarvan ik niet de indruk heb dat het erg goed met hem gaat. Een hoop takken zijn bladloos.

Weet iemand wat dit voor boom is en wat je kunt doen om wat meer blad te krijgen? Sowieso wil ik om de boom heen de struiken wat weg gaan snoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NiIuHrgk6H7V6ufz4qYRhRTb/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YM83l7BllNThEKiiS5ZyYBwt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NbN2LXqHnWktlY8H2pMZ0zCt/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7bp18AmOKDG75yr76MQIwPgn/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 22:48
@cverkooyen Ik denk een (zachte) Berk. De reden dat hij zo slecht in het blad staat is vermoedelijk de droogte van vorig jaar die nu zijn tol eist. Berken wortelen niet diep, waardoor die als eerste in de problemen komen. Onze Berk hier moet ook worden gekapt omdat hij door droogte is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:10
Dennis schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:41:
@cverkooyen Ik denk een (zachte) Berk. De reden dat hij zo slecht in het blad staat is vermoedelijk de droogte van vorig jaar die nu zijn tol eist. Berken wortelen niet diep, waardoor die als eerste in de problemen komen. Onze Berk hier moet ook worden gekapt omdat hij door droogte is overleden.
Aha! Zou deze er denk je wel weer bovenop komen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Voor het eerst een stukje gestraat :)
Ziet er aardig uit al zeg ik het zelf. Jammer dat het over een paar weken bemost en verzakt is, met mierenhoopjes, onkruid en algen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cougrobkolf0n7s92erH1H2R/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 09:53
Reinier schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:12:
Ziet er aardig uit al zeg ik het zelf. Jammer dat het over een paar weken bemost en verzakt is, met mierenhoopjes, onkruid en algen :D

[Afbeelding]
Netjes gedaan! Persoonlijk vind ik bij klinkers wel mooi dat er wat mos tussen groeit en als je het aangetrilt hebt zou het niet moeten verzakken 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Thanks!
Ik heb het niet aangetrild, het zand is ingewaterd en aangestampt. Hopelijk voldoet dat. De klinkertjes klop ik nog vast met een hamer.

Eigenlijk is het tijdelijk want ik wil graag gebakken klinkers. Misschien volgend jaar :)

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:15:
Thanks!
Ik heb het niet aangetrild, het zand is ingewaterd en aangestampt. Hopelijk voldoet dat. De klinkertjes klop ik nog vast met een hamer.

Eigenlijk is het tijdelijk want ik wil graag gebakken klinkers. Misschien volgend jaar :)
Zeker voor iemand die het nog nooit gedaan heeft, ziet het er netjes uit! d:)b

[mierenneukmodus] Je bent wel een strekse laag langs de kanten vergeten... Dan kijk je niet tegen de kopse kanten op. [/mierenneukmodus]

Je kan je straatwerk ook gewoon aftrillen met een trilplaat! Door het eerst in te vegen en dan af te trillen, gaan de stenen zichzelf (vast)zetten. Hierdoor krijg je een mooi vlak pad. Je zou ook een dikke balk kunnen pakken en kruislings de boel aanrammen met een dikke moker (2kg ofzo). Een trilplaat is wel een stuk makkelijker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dankjewel @pjot1
Mijn vrouw wilde geen strekse laag! Ik was het wel van plan. Maar om netjes uit te komen met halve steentjes had ik dan een dubbele rij moeten leggen of het pad 10 cm smaller of breder moeten maken.

Misschien huur ik alsnog een trilplaat als de rest af is. De baasvrouw wil ineens het ontwerp deels omgooien dus ik weet nog niet hoe de rest van het pad gaat worden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:54:
Dankjewel @pjot1
Mijn vrouw wilde geen strekse laag! Ik was het wel van plan. Maar om netjes uit te komen met halve steentjes had ik dan een dubbele rij moeten leggen of het pad 10 cm smaller of breder moeten maken.

Misschien huur ik alsnog een trilplaat als de rest af is. De baasvrouw wil ineens het ontwerp deels omgooien dus ik weet nog niet hoe de rest van het pad gaat worden :D
Haha, als je wat maakt weet vrouwlief altijd wel wat ze niet wil. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Iemand nog een goede tip om potgrond en kleikorrels van elkaar te scheiden?

Ben een kamerplant aan het verpotten en wil nieuwe potgrond toevoegen. De kleikorrels kan ik hergebruiken. En kleikorrels mogen niet bij GFT lees ik, dus alles in de container kieperen kan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:48:
Iemand nog een goede tip om potgrond en kleikorrels van elkaar te scheiden?

Ben een kamerplant aan het verpotten en wil nieuwe potgrond toevoegen. De kleikorrels kan ik hergebruiken. En kleikorrels mogen niet bij GFT lees ik, dus alles in de container kieperen kan ook niet.
Spoelen in een emmer met gaten onderin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 12:50:
Spoelen in een emmer met gaten onderin.
Yup, zo doe ik het ook. Worden ze schoon genoeg van, nadien gooi je er toch gewoon weer grond bij/over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Hier voor het eerst zelf elektra aangelegd. 2 buitenspots aan de berging met een aparte schemersensor.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/mnvcNzygBrpN/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 22:36
Ik heb best veel vogels in mijn tuin voornamelijk omdat ik een voedersilo heb hangen. Veel mussen, koolmezen, pimpelmezen, en regelmatig houtduiven, Turkse tortel en kauwen.

Nu lijkt het mij leuk een vogelbadje in de vorm van een mini vijver of klein beekloopje te maken waar de vogels zich kunnen wassen en drinken. Leuk om te zien lijkt mij. Ik moet denk ik wel zorgen dat dit water schoon blijft?
Ik wil het echter compact houden. Ik heb twee ideeën:

1: Een speciekuip in de grond graven, die te vullen met wat stenen die tot boven het water uitkomen. Omdat de vogels natuurlijk wel vuil achterlaten en er vast wel eens in poepen lijkt het mij verstandig een filter in de bak te plaatsen. Ik zat te kijken naar de Superfish combi clear 2000. Zou dit voldoende filteren? Deze heeft een UV filter.

2: Een beekloop dmv wat stenen af te laten lopen naar een kleine ingegraven kuip die als reservoir dient. In dit reservoir eveneens een kleine filterpomp te plaatsen.

Iemand nog andere ideeën? Kan maar weinig van dit soort kleine projecten op internet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eddje1983
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 11:26
Reinier schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:12:

[Afbeelding]
Complimenten voor het leggen. Zeker als dit de eerste keer is.

Het geheel kan nog wat strakker als je de halve steentjes omdraait zodat de gesneden/genipte kant naar binnen wijzen. Dan heb je aan de buitenkant een mooie strakke lijn ipv om en om een geknipte rand en een originele rand van de klinker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
We zijn op zoek naar een loophekje in de tuin. Gaat overigens om een kort stukje hekwerk tussen 2 gevels.

Genoeg online shops te vinden, maar ik wil zoiets in het echt zien.
Wat zijn een beetje (grote) winkels met een showroom die ik op zaterdag kan bezoeken? Kan het zo 123 niet vinden via Google. De meeste zijn kleine bedrijfjes die open zijn van ma-vr of alleen op afspraak. Moet ik meer zoeken naar van die 'buitenleven'-winkels?

Ik zoek grofweg in de strook Apeldoorn - Utrecht - Gouda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheesy schreef op maandag 2 september 2019 @ 08:53:
We zijn op zoek naar een loophekje in de tuin. Gaat overigens om een kort stukje hekwerk tussen 2 gevels.

Genoeg online shops te vinden, maar ik wil zoiets in het echt zien.
Wat zijn een beetje (grote) winkels met een showroom die ik op zaterdag kan bezoeken? Kan het zo 123 niet vinden via Google. De meeste zijn kleine bedrijfjes die open zijn van ma-vr of alleen op afspraak. Moet ik meer zoeken naar van die 'buitenleven'-winkels?

Ik zoek grofweg in de strook Apeldoorn - Utrecht - Gouda.
Als het om een metalen hek gaat heeft https://www.hekwerksoest.nl/ wat voorbeelden in zijn showtuin staan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:14:
[...]

Als het om een metalen hek gaat heeft https://www.hekwerksoest.nl/ wat voorbeelden in zijn showtuin staan.
Metaal heeft inderdaad voorkeur.
Die genoemde komt vaak naar boven op Google, zal dan wel een van de grootste zijn maar helaas niet op zaterdag open. Dat wordt even een middagje vrij nemen ;)

Overigens geef ik die mensen groot gelijk hoor dat ze op zaterdag lekker vrij zijn. Van mij hoeft Karwei etc. ook niet open op 2e Pinksterdag etc. Is niet leuk voor de mensen die moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cheesy schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:51:
[...]

Metaal heeft inderdaad voorkeur.
Die genoemde komt vaak naar boven op Google, zal dan wel een van de grootste zijn maar helaas niet op zaterdag open. Dat wordt even een middagje vrij nemen ;)

Overigens geef ik die mensen groot gelijk hoor dat ze op zaterdag lekker vrij zijn. Van mij hoeft Karwei etc. ook niet open op 2e Pinksterdag etc. Is niet leuk voor de mensen die moeten werken.
Het is volgens mij ook geen bedrijf dat het van directe verkoop moet hebben. Showtuin is niets meer dan een 100m2 met diverse soorten hekken maar je kan het tenminste wel even in de praktijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
@pjot1

Vraagje, aangezien jij veel gebruik maakt van Gatorsand:

Ik heb gister twee terrassen ingevoegd met Gatorsand XP G2. Ingeveegd, ingerold met een voegenroller, nogmaals ingeveegd, schoongeveegd (2x) en bewaterd. Nu wil ik het terras vandaag schoonspoelen en kom er achter dat de voeg er gewoon uit spoelt. Volgens de Gatorsand website is er dan niet goed verdicht of te weinig water gebruikt. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Heb jij dit wel eens gehad?

Tijdens het invoegen was alles kurkdroog dus daar kan het ook niet aan liggen. Vannacht heeft het wel geregend maar dat was ruim na de periode van 1 uur neerslagvrij die nodig is. Ik wil het later weer proberen maar heb echt geen flauw idee wat ik verkeerd gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

eddje1983 schreef op zondag 1 september 2019 @ 18:19:
[...]

Complimenten voor het leggen. Zeker als dit de eerste keer is.

Het geheel kan nog wat strakker als je de halve steentjes omdraait zodat de gesneden/genipte kant naar binnen wijzen. Dan heb je aan de buitenkant een mooie strakke lijn ipv om en om een geknipte rand en een originele rand van de klinker.
Dat is ook wel een goede tip, dankjewel. Aan de rechterkant van het pad komt een gazon dus ik verwacht dat de zijkanten van de stenen niet heel erg zichtbaar zullen zijn. Want mij kennende ga ik het gras niet netjes wekelijks kaarsrecht afsteken langs de opsluitband :)

Ik heb wel wat foutjes gemaakt. Aan de linkerkant sluiten de stenen netjes aan en de stenen aan de rechterkant hebben wat bredere voegen om zo ongeveer op 100 cm breedte uit te komen. Na invegen van zwart split zie je daar duidelijk verschil in voegbreedte.
Verder heb ik na het verdichten een geul gemaakt voor de opsluitbanden (aan de gazonkant) en daarna het zand weer aangevuld, maar onvoldoende verdicht. Dus de boel loopt nu al iets teveel schuin af naar rechts.

Daarnaast moet ik enkele opsluitbanden vervangen omdat de baasvrouw een andere layout wil. Dus de bandjes die ik keurig haaks op lengte heb geslepen moeten er weer uit en gehele opsluitbanden erin. Ze mag het zelluf doen wat mij betreft.

Oh well, het oorspronkelijke idee was om dit pad ergens volgend jaar te vervangen door een paadje van gebakken klinkers en dat wilde ik laten doen. Dus tot die tijd neem ik genoegen met redelijk. Maar wel zelf gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
titan1901 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:44:
@pjot1

Vraagje, aangezien jij veel gebruik maakt van Gatorsand:

Ik heb gister twee terrassen ingevoegd met Gatorsand XP G2. Ingeveegd, ingerold met een voegenroller, nogmaals ingeveegd, schoongeveegd (2x) en bewaterd. Nu wil ik het terras vandaag schoonspoelen en kom er achter dat de voeg er gewoon uit spoelt. Volgens de Gatorsand website is er dan niet goed verdicht of te weinig water gebruikt. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Heb jij dit wel eens gehad?

Tijdens het invoegen was alles kurkdroog dus daar kan het ook niet aan liggen. Vannacht heeft het wel geregend maar dat was ruim na de periode van 1 uur neerslagvrij die nodig is. Ik wil het later weer proberen maar heb echt geen flauw idee wat ik verkeerd gedaan heb.
Dat kan kloppen. In principe is het na 24 uur beloopbaar en het uitharden duurt gewoon 2 weken. Je bent eigenlijk te snel met schoonspoelen.

Door water ontstaat er een chemische reactie, het heeft ook niet veel water nodig. Eigenlijk is bevochtigen genoeg.
Reinier schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:51:
[...]

Dat is ook wel een goede tip, dankjewel. Aan de rechterkant van het pad komt een gazon dus ik verwacht dat de zijkanten van de stenen niet heel erg zichtbaar zullen zijn. Want mij kennende ga ik het gras niet netjes wekelijks kaarsrecht afsteken langs de opsluitband :)

Ik heb wel wat foutjes gemaakt. Aan de linkerkant sluiten de stenen netjes aan en de stenen aan de rechterkant hebben wat bredere voegen om zo ongeveer op 100 cm breedte uit te komen. Na invegen van zwart split zie je daar duidelijk verschil in voegbreedte.
Verder heb ik na het verdichten een geul gemaakt voor de opsluitbanden (aan de gazonkant) en daarna het zand weer aangevuld, maar onvoldoende verdicht. Dus de boel loopt nu al iets teveel schuin af naar rechts.

Daarnaast moet ik enkele opsluitbanden vervangen omdat de baasvrouw een andere layout wil. Dus de bandjes die ik keurig haaks op lengte heb geslepen moeten er weer uit en gehele opsluitbanden erin. Ze mag het zelluf doen wat mij betreft.

Oh well, het oorspronkelijke idee was om dit pad ergens volgend jaar te vervangen door een paadje van gebakken klinkers en dat wilde ik laten doen. Dus tot die tijd neem ik genoegen met redelijk. Maar wel zelf gedaan :D
Dit is precies de reden waarom je de bandjes eerst moet zetten. Dan kan je het zand langs de band verdichten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:02
Ik heb aan de voorkant een oprit voor ca. 3 auto's welke vernieuwd moet worden. Nu heb ik offertes opgevraagd voor een betonnen oprit (plaat storten met tegelpatroon).

Achteraf bedacht ik me dat dit niet zo duurzaam is ivm waterafvoer / tegeltax. Ook als we ooit eens iets anders willen of bijv. lekkage aan het riool/kabelstoring lijkt me dit niet handig.

Aangezien ik aan de achterkant een bijna volledig groene tuin heb met behoorlijk wat werk, wil ik de voortuin zoveel mogelijk onderhoudsvrij houden. Deze ligt op het noord-oosten en er groeit best wel wat onkruid nu tussen de 50x50 tegels.

Het moet wel verhard blijven ivm parkeren van de auto's. Iemand nog goede alternatieven? Ik heb ervaring met tegels gevoegd met 'Aqua Color Joints Voegmiddel' van MBI. Ondanks dat deze volgens de fabrikant flexibel blijven, zie ik toch scheuren ontstaan waar weer onkruid groeit.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

pjot1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:56:
[...]
Dit is precies de reden waarom je de bandjes eerst moet zetten. Dan kan je het zand langs de band verdichten. :)
Die had ik eerst gezet maar heb daarna het zand onvoldoende verdicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Vraagje. Mijn achtertuin grenst aan verschillende tuinen en ik wil graag leibomen en dakplatanen gaan plaatsen aan de achterkant. Nu lees ik dat bomen minimaal 2 meter uit de erfgrens moeten worden geplaatst. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, want de hovenier heeft in zijn ontwerp de bomen een halve meter uit de erfgrens geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Milo85 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:16:
Vraagje. Mijn achtertuin grenst aan verschillende tuinen en ik wil graag leibomen en dakplatanen gaan plaatsen aan de achterkant. Nu lees ik dat bomen minimaal 2 meter uit de erfgrens moeten worden geplaatst. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben, want de hovenier heeft in zijn ontwerp de bomen een halve meter uit de erfgrens geplaatst.
https://www.tuinen.nl/bomen-op-de-erfgrens/
Leibomen
Moet een leiboom in verband met het burenrecht gezien worden als een struik of een boom? Daar is enige tijd onduidelijkheid over geweest. Recente uitspraken peildatum 2009 van rechters wijzen echter in één richting: een leiboom is in beginsel een boom en geen heester. Dat betekent dus dat deze in principe op twee meter van de erfgrens gezet moeten worden. Uitzondering op de regel is wanneer je de (lei)boom vanaf de andere kant van de schutting niet kunt zien (omdat de boom lager is), er mag dan geen verwijdering worden gevraagd.

Het beste kan je dit overleggen met je buren, het mag immers simpelweg niet en als je buren gaan klagen moet je hem gewoon verwijderen. Daarnaast is het ook vrij asociaal om de buren te dwingen mee te genieten van jouw boom.

Kijk trouwens nog even in de APV, daar kunnen afwijkende normen in staan. Sommige gemeenten vinden een meter al genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 03-09-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Zou dat ook gelden als er geen buren direct aan je tuin grenzen, maar een stuk openbaar voetpad of een brandgang?
En als er aan de overkant van die brandgang (<2 m) weer een tuin grenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
@Tsurany Klopt had ik inderdaad ook gevonden. Bij de gemeente heb ik het nagevraagd maar wacht ik nog even op het antwoord. Ik vind het wel vreemd dat de hovenier hier zelf niet over na heeft gedacht...

@Reinier Dat is het lastige. Mijn huis is het enige in het blok wat geen brandgang heeft.... Mijn buren hebben daar bij het planten geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reinier schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:41:
Zou dat ook gelden als er geen buren direct aan je tuin grenzen, maar een stuk openbaar voetpad of een brandgang?
En als er aan de overkant van die brandgang (<2 m) weer een tuin grenst?
Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven
Artikel 42

1. Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.
2. De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.
3. De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken dan de scheidsmuur tussen de erven.
4. Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van de schade, ontstaan na het tijdstip waartegen tot opheffing van die toestand is aangemaand.

Bij een openbaar voetpad zou het dus geen probleem hoeven zijn. Bij een brandgang durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Milo85 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:48:
@Tsurany Klopt had ik inderdaad ook gevonden. Bij de gemeente heb ik het nagevraagd maar wacht ik nog even op het antwoord. Ik vind het wel vreemd dat de hovenier hier zelf niet over na heeft gedacht...
Wellicht een amateuristische hovenier? Dit behoort toch wel tot de noodzakelijke kennis voor een hovenier aangezien het heel wat ellende kan veroorzaken. Het belangrijkste is om altijd de buren te betrekken, geven zij toestemming dan is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
pjot1 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:56:
[...]

Dat kan kloppen. In principe is het na 24 uur beloopbaar en het uitharden duurt gewoon 2 weken. Je bent eigenlijk te snel met schoonspoelen.

Door water ontstaat er een chemische reactie, het heeft ook niet veel water nodig. Eigenlijk is bevochtigen genoeg.
Ah top, bedankt voor je informatie. Helaas heb ik het dan alleen maar verder vernield door een stukje te testen of het nou echt de voeg was die er uit spoelde 7(8)7 . Nouja ik heb nog wat zand over, dus als het weer het toelaat krab ik de slechte stukjes er wel uit en waag ik nog een poging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
titan1901 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:38:
[...]

Ah top, bedankt voor je informatie. Helaas heb ik het dan alleen maar verder vernield door een stukje te testen of het nou echt de voeg was die er uit spoelde 7(8)7 . Nouja ik heb nog wat zand over, dus als het weer het toelaat krab ik de slechte stukjes er wel uit en waag ik nog een poging.
Je kan ook met een platte beitel of een voegspijker de huidige voeg naar beneden drukken. Heb je gelijk een harde basis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Cheesy schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:51:

Van mij hoeft Karwei etc. ook niet open op 2e Pinksterdag etc. Is niet leuk voor de mensen die moeten werken.
Ik dacht dat feestdagen op vrijwillige basis waren? Dus leuk als je wilt maar je moet niet. ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteravond een extra stukje tuin gecreëerd op de uitbouw!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yFRZeRmIp1kZpCYd9E1t7QTO/full.jpg
In anderhalf uur 5m2 aan groen dak gemaakt met sedum cassettes. Even het dak schoonvegen, beschermende doek erop leggen, cassettes neerleggen, grind ernaast, water geven. Klaar :) Qua maat kwam het mooi uit, hoefde maar 1 cassette door midden te zagen om het geheel passend te maken.

De beplanting is een mix van verschillende soorten sedumplantjes. Er zitten er nu een paar tussen die bloeien (gele bloemen). Ben benieuwd hoe het eruit zal zien in de verschillende seizoenen.

We beginnen wel steeds meer op te vallen in onze buurt. Wij hebben een tuin vol planten, de meeste buren hebben 95% tegels.. Daarnaast hebben wij het enige huis met zonnepanelen. En nu dus ook als enige groen op het dak in plaats van een flinke lap zwarte bitumen op het zuiden. Helaas lijken de buren nog niet helemaal geïnspireerd te raken door wat ze bij ons zien.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Dat is mooi zeg! Waait dat er niet af bij een fikse storm? En moet je nog wat met het toegevoegde gewicht als je dit op een platdak zou doen die door balken gedragen is??

[ Voor 23% gewijzigd door BushMule op 04-09-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Gizz schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:57:
[Afbeelding]
In anderhalf uur 5m2 aan groen dak gemaakt met sedum cassettes. Even het dak schoonvegen, beschermende doek erop leggen, cassettes neerleggen, grind ernaast, water geven. Klaar :) Qua maat kwam het mooi uit, hoefde maar 1 cassette door midden te zagen om het geheel passend te maken.

De beplanting is een mix van verschillende soorten sedumplantjes. Er zitten er nu een paar tussen die bloeien (gele bloemen). Ben benieuwd hoe het eruit zal zien in de verschillende seizoenen.

We beginnen wel steeds meer op te vallen in onze buurt. Wij hebben een tuin vol planten, de meeste buren hebben 95% tegels.. Daarnaast hebben wij het enige huis met zonnepanelen. En nu dus ook als enige groen op het dak in plaats van een flinke lap zwarte bitumen op het zuiden. Helaas lijken de buren nog niet helemaal geïnspireerd te raken door wat ze bij ons zien.
Goede actie :)! Hommels schijnen dat sedum ook wel te waarderen.

Ik ben van plan om de overkapping in de tuin die ik volgend jaar ga bouwen ook van een sedum dak te voorzien. Ziet er wat vriendelijker uit als je van de bovenverdieping de tuin in kijkt en leuk voor de beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Vraagje, laatst een grote plantenbak gemaakt van standaard schuttingplanken
3,5 lang en 1,10m hoog ongeveer. Maar door het zand / modder erin te doen gaat de bak nu bol staan. Kan ik hier nog iets aan doen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
G.Scholtens schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:32:
Vraagje, laatst een grote plantenbak gemaakt van standaard schuttingplanken
3,5 lang en 1,10m hoog ongeveer. Maar door het zand / modder erin te doen gaat de bak nu bol staan. Kan ik hier nog iets aan doen of?
Als de plantenbak op de volle grond staat kun je er wat paaltjes achter slaan en daar de planken aan vastmaken. 3,5m3 is een aardig gewicht natuurlijk en een overspanning van 3,5 meter zonder versteviging is dan teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Onze Elstar hangt inmiddels vol met appels maar is het nu al tijd om deze te oogsten? De appels zijn van een flink formaat en de kant waar de meeste zon op komt is inmiddels mooi rood van kleur. De andere kant is een beetje groen/gelig. Wel lees ik diverse signalen/methodes (draaien, doorsnijden en de pit bekijken, wachten dat ze zelf uit de boom vallen) maar gezien de eerste Elstars al weer in de winkel liggen, hoop ik dat het nu al kan.

Is het gewoon een kwestie van trial & error of moet ik nog wat langer wachten?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
titan1901 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:37:
[...]

Als de plantenbak op de volle grond staat kun je er wat paaltjes achter slaan en daar de planken aan vastmaken. 3,5m3 is een aardig gewicht natuurlijk en een overspanning van 3,5 meter zonder versteviging is dan teveel.
ZOu dat nog lukken denk je, met erin slaan? midden had ik wel iets. Maar deze gaan net niet diep de grond in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:20
[Afbeelding]

Als ik die foto zo zie, dan kunnen ze moeilijk geïnspireerd raken. De zonnepanelen staan er immers voor;)
Maar zonder gein, ziet er goed uit! ik ga mij er ook in verdiepen, heb een groot garagedak die dit ook wel kan gebruiken.

Edit: Het is zeer prijzig! Nog maar even over nadenken :)

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

[Afbeelding]

Mooi werk!

Misschien dat je ze wat jaloers kunt maken dat het op snikhete dagen bij jou beter uit te houden is, dat zowel je tuin als je sedum verkoelend werken... + milieu verhaaltje

Hoop dat er nog vele volgen!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb een vraag betreft ondervloeren op balkons. Onze oude vlondertegels zijn gaar, en we willen graag nieuwe, kleinere, composiettegels plaatsen. Maar de ondergrond is een zwevend stalen rek. Het is redelijk vlak, maar is niet echt een goede basis voor de ondergrond van de tegel (kunststof, oneffen op een soort hoop pootjes; Zie afbeeldingen hieronder.

De ondervloer is niet stabiel omdat het raster niet helemaal lekker ligt, en heeft eigenlijk iets vlakker nodigs. Het enige wat ik kon vinden is een rol rubbergranulaat (2x6mm dikte). Het afwateren is denk ik niet een probleem met wat gaten erin maken. Maar ik heb dit nog nooit gedaan en weet niet of dit de beste oplossing is, en welke alternatieven er zijn. Ik hoop dat jullie kunnen zeggen; Rubbergranuliet is goed, of dit is een beter alternatief?

Onderkant tegel:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSe6RmJy7Bt1rgL0PNkZdbAmgvPtjR0e4FBkeiTi5pud0PNzOCN

Het balkon in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OxeueSq.jpg

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

BushMule schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:11:
En moet je nog wat met het toegevoegde gewicht als je dit op een platdak zou doen die door balken gedragen is??
Het weegt maar iets van 50-75 kg per vierkante meter dus dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reinier schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:32:
[...]

Het weegt maar iets van 50-75 kg per vierkante meter dus dat is te overzien.
Is dat incl water na een heftige regenbui? Dat is het belangrijkste om rekening mee te houden, het houd water vast in plaats van het af te voeren via de regenpijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Tsurany schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:34:
[...]

Is dat incl water na een heftige regenbui? Dat is het belangrijkste om rekening mee te houden, het houd water vast in plaats van het af te voeren via de regenpijp.
Inclusief, ik las ergens dat de retentiewaarde 20 liter per m2 is. Maar ik weet het niet zeker want het is een tijdje tetug dat ik me hierin verdiept heb.

De foto van @Gizz heeft me wel opnieuw enthousiast gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reinier schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:37:
[...]

Inclusief, ik las ergens dat de retentiewaarde 20 liter per m2 is. Maar ik weet het niet zeker want het is een tijdje tetug dat ik me hierin verdiept heb.

De foto van @Gizz heeft me wel opnieuw enthousiast gemaakt :)
Als ik deze van bol.com erbij pak staat er het volgende:

Gewicht droog:
12 kg/tray
53 kg/m2

Gewicht verzadigd:
18 kg/tray
80 kg/m2

Dus dat klopt aardig, ongeveer 27 liter aan water die maximaal vastgehouden wordt. Je moet dus uitgaan van 80kg/m2. valt nog mee, al kan lang niet elk schuurdak daar tegen, zeker niet als je er ook nog op wilt kunnen lopen.

Pagina: 1 ... 28 ... 188 Laatste