Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:12
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen qua afkoeling in de zomer met een sedum dak. Momenteel staat het nog op ons verlanglijstje maar ik vind het nog aan de prijs per m2 ( ik heb ongeveer 25-30 m2 nodig). Het warmt behoorlijk op in de zomer binnen. Hebben afgelopen weken alle tuintegels verwijderd en opnieuw laten bestraten met veel ruimte voor aanplanting, moet zeggen dat dat al veel scheelt qua warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:03
vhal schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:37:
Onze Elstar hangt inmiddels vol met appels maar is het nu al tijd om deze te oogsten? De appels zijn van een flink formaat en de kant waar de meeste zon op komt is inmiddels mooi rood van kleur. De andere kant is een beetje groen/gelig. Wel lees ik diverse signalen/methodes (draaien, doorsnijden en de pit bekijken, wachten dat ze zelf uit de boom vallen) maar gezien de eerste Elstars al weer in de winkel liggen, hoop ik dat het nu al kan.

Is het gewoon een kwestie van trial & error of moet ik nog wat langer wachten?
Plukken en proeven zou ik zeggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
G.Scholtens schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:40:
[...]

ZOu dat nog lukken denk je, met erin slaan? midden had ik wel iets. Maar deze gaan net niet diep de grond in
Nouja hangt van de grond af natuurlijk. Als je harde grond hebt of stenen tegen komt wordt het wel lastig allemaal. Als je een palenboor (handmatig) ergens kunt lenen scheelt dat al een stuk.

Een andere manier zou kunnen zijn om een soort dwarsbalkjes binnenin je plantenbak te maken. Die zitten dan toch onder de grond en voorkomen dat je planken naar buiten komen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

gitaarwerk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:27:
Ik heb een vraag betreft ondervloeren op balkons. Onze oude vlondertegels zijn gaar, en we willen graag nieuwe, kleinere, composiettegels plaatsen. Maar de ondergrond is een zwevend stalen rek. Het is redelijk vlak, maar is niet echt een goede basis voor de ondergrond van de tegel (kunststof, oneffen op een soort hoop pootjes; Zie afbeeldingen hieronder.

De ondervloer is niet stabiel omdat het raster niet helemaal lekker ligt, en heeft eigenlijk iets vlakker nodigs. Het enige wat ik kon vinden is een rol rubbergranulaat (2x6mm dikte). Het afwateren is denk ik niet een probleem met wat gaten erin maken. Maar ik heb dit nog nooit gedaan en weet niet of dit de beste oplossing is, en welke alternatieven er zijn. Ik hoop dat jullie kunnen zeggen; Rubbergranuliet is goed, of dit is een beter alternatief?

Onderkant tegel:
[Afbeelding]

Het balkon in kwestie:
[Afbeelding]
bump :Y)
idealiter willen we zaterdag leggen, ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft :*

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gitaarwerk schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:06:
[...]

bump :Y)
idealiter willen we zaterdag leggen, ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft :*
Wellicht dat zoiets uitkomst voor je biedt: https://www.kunstgrasnet.nl/valdemping en vergelijkbaar: https://www.kunstgras.sto...inagemat-valdemping-10mm/

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 13:48
titan1901 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:42:
[...]

Nouja hangt van de grond af natuurlijk. Als je harde grond hebt of stenen tegen komt wordt het wel lastig allemaal. Als je een palenboor (handmatig) ergens kunt lenen scheelt dat al een stuk.

Een andere manier zou kunnen zijn om een soort dwarsbalkjes binnenin je plantenbak te maken. Die zitten dan toch onder de grond en voorkomen dat je planken naar buiten komen.
Heb wel grondboor, kom hier vast heel eind mee. Vak zit al vol met zwarte grond. Dus ik schep ook niet 3kuub er zomaar uit

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BushMule schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:11:
Dat is mooi zeg! Waait dat er niet af bij een fikse storm? En moet je nog wat met het toegevoegde gewicht als je dit op een platdak zou doen die door balken gedragen is??
Een cassette (38 x 57 x 8 cm) weegt 10 kg droog en 15 kg als hij verzadigd is. Dat waait niet zo makkelijk weg en daar komt bij dat de cassettes in mijn geval niet aan de rand van het dak liggen maar juist tegen de gevel. Wel heb ik ervoor gezorgd dat ik aan de uiteindes ben geëindigd met een hele cassette en niet een doorgezaagde halve cassette.

Qua gewicht heb ik er niet heel erg over nagedacht, ook omdat ik niet het hele dak vol heb gelegd. Als de boel door en door nat is zou het op 82 kg/m² uitkomen, wat volgens mij niet overdreven veel is.
HerkeLWD schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:57:
[...]

Edit: Het is zeer prijzig! Nog maar even over nadenken :)
Cassettes zijn duurder dan het 'normale' systeem waar je zelf verschillende laagjes aanlegt en uiteindelijk een sedummat uitrolt. Omdat het bij mij om een klein oppervlak gaat en ik geen zin had in gedoe ben ik voor de cassettes gegaan. Bijkomend voordeel is dat je die weer makkelijk op kunt pakken als je aan het dak wil werken, of als je verhuist.

Overigens zijn er behoorlijk wat gemeentes die subsidies aanbieden. Hier in Amsterdam had ik de helft vergoed kunnen krijgen, helaas had ik daar minimaal 30m² voor moeten aanleggen in plaats van 5m² :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Een paar maanden terug heb ik een plantenbak neergezet met lavendel gevuld met bemeste tuinaarde. Lavendel deed het niet geweldig dus in mijn enthousiasme er wat lavendelmest bij gegooid en lekker water gegeven.

Inmiddels is de lavendel deels dood en leert een rondje google mij dat lavendel niet dol is op bemeste grond 8)7 of op water geven O-) ...

Zou ik de lavendel nog kunnen redden en zo ja hoe?

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

Kapiteiniglo schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:59:
Een paar maanden terug heb ik een plantenbak neergezet met lavendel gevuld met bemeste tuinaarde. Lavendel deed het niet geweldig dus in mijn enthousiasme er wat lavendelmest bij gegooid en lekker water gegeven.

Inmiddels is de lavendel deels dood en leert een rondje google mij dat lavendel niet dol is op bemeste grond 8)7 of op water geven O-) ...

Zou ik de lavendel nog kunnen redden en zo ja hoe?
Volgens mij houd het niet van beiden. Kan je hem gewoon niet overplanten en dan even geen water geven?

Bij mij staan ze in de tuin en ik had er boomschors omheen gestrooid, blijkbaar houden ze daar ook niet van :P Heb jammer genoeg niet de bron daarvan, maar nadat ik de schors aan de kant had geschoven zijn ze weer lekker gaan groeien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Gizz schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:57:
We beginnen wel steeds meer op te vallen in onze buurt. Wij hebben een tuin vol planten, de meeste buren hebben 95% tegels.. Daarnaast hebben wij het enige huis met zonnepanelen. En nu dus ook als enige groen op het dak in plaats van een flinke lap zwarte bitumen op het zuiden. Helaas lijken de buren nog niet helemaal geïnspireerd te raken door wat ze bij ons zien.
Tsja, no offence, maar dat soort lui wil vaak gewoon lekker in de tuin Schultenbrau drinken en meer niet - groen is viesbah.

En zonnepanelen kosten geld en dat willen ze eigenlijk gebruiken voor de All-inclusive naar Turkije of een nieuwe scooter.

Vooroordelen, I know... maar er zal vast een kern van waarheid inzitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Salmon schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:05:
[...]

Volgens mij houd het niet van beiden. Kan je hem gewoon niet overplanten en dan even geen water geven?

Bij mij staan ze in de tuin en ik had er boomschors omheen gestrooid, blijkbaar houden ze daar ook niet van :P Heb jammer genoeg niet de bron daarvan, maar nadat ik de schors aan de kant had geschoven zijn ze weer lekker gaan groeien!
lavendel kan niet tegen zure grond, boomschors maakt de grond zuur.

Dus er uit halen, en in arme grond zetten met veel kalk.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:21
Connaisseurs, tweakers!

Wie weet wat voor plant dit is?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hfJqtt8/foto-no-exif-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Untouchablezz20 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:39:
Connaisseurs, tweakers!

Wie weet wat voor plant dit is?

[Afbeelding]
Volgens PlantNet is het Dikkemanskruid.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beetje aan het ompielen in de tuin vanmiddag, vast wat uitgebloeid spul snoeien en gewoon even schoffelen etc.

Zou de compostbak even omspitten (doe ik elke maand oid even), zit er een wespennest in... :o
Ik heb wel vergif, maar dat lijkt mij niet bevorderlijk voor m'n compost waar ik volgend jaar m'n moestuin mee bemest... Maar even wachten tot ze weg zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Even voor de mensen die iets van planten afweten.

Ik heb enkele jaren geleden in de voortuin 2 buxus (bol)bomen neergezet. Netjes met een pak voor de zuurgraad, etc. Helaas zijn beide planten niet echt goed gegroeid en inmiddels ook gestorven, tijd voor twee nieuwe planten! De grond hier in dit gedeelte is van oorsprong kleigrond. De ochtendzon staat hier al rond 8u op de planten (voortuin) in de (na)middag staat de voortuin in de schaduw.

Nu heb ik ook twee jonge kinderen. De buxus was in dat opzicht een prima plant, want daar komen geen wespen of bijen op af en ziet er ook mooi uit.

Als ik op Google zoek voor planten voor kleigrond dan kom ik o.a. uit op https://www.directplant.nl/tuintips/planten-zand-klei/

Gooi ik de opties door Google heen dan zijn dat allemaal vaste planten met bloemen of heesters (die ook bloemen hebben).

Heel simpel wil ik een grote struik/plant/boom welke maximaal 1 meter hoog wordt, weinig tot geen onderhoud vergt (jaarlijks snoeien wel prima) en die wel wat breder is (aangezien het om twee 'borders' gaan met een oppervlakte van ongeveer 1 vierkante meter - waarbij de grond met (kiezel)stenen is bedekt zodat er geen poepende katten komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ons nieuwbouw blok wilt de voor en achtertuin uitgraven en zand storten om modderpoel te voorkomen.
In later stadium kan dan de tuin worden aangelegd.

Hoe diep wordt er afgegraven?
Waar moet ik aan denken qua prijs? m2/m3 prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Henvar schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:37:
Ons nieuwbouw blok wilt de voor en achtertuin uitgraven en zand storten om modderpoel te voorkomen.

Dit is eigenlijk afhankelijk van de toepassing en ondergrond. Een oprit bijvoorbeeld dient dieper uitgegraven tr worden dan een terras of looppad. Ook dient er bij een oprit steenkorrel en worteldoek toegepast te worden. Een kleigrond moet ook weer dieper uitgegraven worden dan zandgrond.

De kosten zijn ook niet makkelijk aan te geven. Kan je overal met machines bij en misschien kan je het op een dealtje gooien met de bouwer.

[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 22-09-2019 14:45 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450524

Henvar schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:37:

Waar je bomen en of planten wilt neerzetten zou ik de tuin ook diep (laten) omspitten, dit scheelt enorm bij de groei van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 22 september 2019 @ 14:43:
[...]

Dit is eigenlijk afhankelijk van de toepassing en ondergrond. Een oprit bijvoorbeeld dient dieper uitgegraven tr worden dan een terras of looppad. Ook dient er bij een oprit steenkorrel en worteldoek toegepast te worden. Een kleigrond moet ook weer dieper uitgegraven worden dan zandgrond.

De kosten zijn ook niet makkelijk aan te geven. Kan je overal met machines bij en misschien kan je het op een dealtje gooien met de bouwer.
Het is in iedergeval niet voor een oprit.
Alleen terras en looppaden.
Qua ondergrond, het is regio R'dam dus het zal kleigrond zijn.

Hoopte op een soort van ballpark figure. Dus XX euro per m2/m3
Bereikbaarheid zal geen probleem zijn, het blok wilt het doen voor de schuttingen maar mijn bouwer kennende gaan zij dit echt niet doen :)
Anoniem: 450524 schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:37:
[...]

Waar je bomen en of planten wilt neerzetten zou ik de tuin ook diep (laten) omspitten, dit scheelt enorm bij de groei van de tuin.
Das een goede tip!
Ons plan is om dit jaar de tuin uitgraven en zand aanbrengen en volgend jaar de tuin inrichten. Dan ga ik dit onthouden voor de plekken waar we beplanting gaan aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
@Henvar

Wat bedoel je met zand storten? Voorkom namelijk dat je teveel zand laat aanvoeren. Dan moet je dat later weer af gaan voeren op plekken waar je planten en bomen wilt hebben en dat kost een vermogen.

[ Voor 37% gewijzigd door titan1901 op 23-09-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
titan1901 schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:41:
@Henvar

Wat bedoel je met zand storten? Voorkom namelijk dat je teveel zand laat aanvoeren. Dan moet je dat later weer af gaan voeren op plekken waar je planten en bomen wilt hebben en dat kost een vermogen.
Dat we de tuin deels afgraven, denk aan 30 cm. Zand laten we enkele maanden liggen (waarschijnlijk meer dan half jaar) en dan pakken we de tuin aan. In de tussentijd zal het pakket zijn ingeklonken dus het zand wat op de plekken ligt waar we beplanting gaan aanbrengen wordt op de plekken gelegd waar bestrating komt te liggen.

Tuin is 5,5m x 11m, kom ik op ongeveer 18 m3 zand uit (exclusief verdichten dus zal wel iets hoger worden)

[ Voor 3% gewijzigd door Henvar op 23-09-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
President schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:01:
Even voor de mensen die iets van planten afweten.

Ik heb enkele jaren geleden in de voortuin 2 buxus (bol)bomen neergezet. Netjes met een pak voor de zuurgraad, etc. Helaas zijn beide planten niet echt goed gegroeid en inmiddels ook gestorven, tijd voor twee nieuwe planten! De grond hier in dit gedeelte is van oorsprong kleigrond. De ochtendzon staat hier al rond 8u op de planten (voortuin) in de (na)middag staat de voortuin in de schaduw.

Nu heb ik ook twee jonge kinderen. De buxus was in dat opzicht een prima plant, want daar komen geen wespen of bijen op af en ziet er ook mooi uit.

Als ik op Google zoek voor planten voor kleigrond dan kom ik o.a. uit op https://www.directplant.nl/tuintips/planten-zand-klei/

Gooi ik de opties door Google heen dan zijn dat allemaal vaste planten met bloemen of heesters (die ook bloemen hebben).

Heel simpel wil ik een grote struik/plant/boom welke maximaal 1 meter hoog wordt, weinig tot geen onderhoud vergt (jaarlijks snoeien wel prima) en die wel wat breder is (aangezien het om twee 'borders' gaan met een oppervlakte van ongeveer 1 vierkante meter - waarbij de grond met (kiezel)stenen is bedekt zodat er geen poepende katten komen :P
Valt de hortensia bij jou onder 'weinig onderhoud'? Na de winter even bijwerken is voldoende. Hij bloeit maar lokt zeker geen wespen, tegen de tijd dat de meeste overlast van wespen is (rond augustus) is de hortensia grotendeels uitgebloeid. Wil je ook iets wat in de winter groen is net als de buxus dan zou je een olijfwilg kunnen kiezen, die kan je prima in vorm snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Hortensia's hebben wel heel veel water nodig.
We zijn enkele maanden gelden verhuisd, en hier zijn er vorig jaar een aantal langs de rand van de parkeerplaats geplant, zijn dus niet van de bewoners. In de zomer staan ze vanaf het tijdstip, dat de zon op komt, tot ongeveer half twee in de volle zon. Ze zouden de zomer niet overleefd hebben, als de bewoners niet water waren gaan geven, omdat we de ellende niet meer konden aanzien. Maar de bloemen waren eerder verdroogd, dan uitgebloeid en ze hebben deels bruine, verdorde bladeren. Dus mooi zijn ze echt niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Henvar De hele tuin vol storten met zand is niet handig. Als je eerst alles uitmeet, waar je je terras en paden wilt hebben, kan je dat volstorten met zand. Zorg dat je altijd ca. 10cm ruimer uitgraaft zodat de kantopsluiting ook in het zand staat. Hiervoor is 20cm zand meer dan voldoende.

Door de hele tuin af te graven, ook de plekken waar beplanting komt, maak je de grond arm en je haalt een boel werk op je hals wat niet nodig is.

Een half jaar laten liggen is een goed idee, bedenk wel dat er heel veel onkruid in gaat groeien en het noodzaak is om deze met wortel en al te verwijderen, anders komt het tussen de bestrating omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 17:18
Hier is een driekwart jaar geleden na het afgraven direct witzand gestort, heeft 2 dagen in de regen gelegen en is daarna aangetrild en er is nog geen steen verzakt. Dus een half jaar in een oerwoud leven is niet nodig lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
kaboom1555 schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:32:
Hier is een driekwart jaar geleden na het afgraven direct witzand gestort, heeft 2 dagen in de regen gelegen en is daarna aangetrild en er is nog geen steen verzakt. Dus een half jaar in een oerwoud leven is niet nodig lijkt me?
Zo verdien ik al 16 jaar m'n geld. Soms dezelfde dag nog! ;)

Nieuwbouw gaat wel altijd nazakken. Wat dat betreft is het geen slecht idee. Zeker als het aangevuld is met kleigrond, zal het zeker zakken.

Wit zand? Vogelkooizand? :P Ik hoop dat je stopzand bedoeld? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 23-09-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 17:18
pjot1 schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:36:
[...]

Zo verdien ik al 16 jaar m'n geld. Soms dezelfde dag nog! ;)

Nieuwbouw gaat wel altijd nazakken. Wat dat betreft is het geen slecht idee. Zeker als het aangevuld is met kleigrond, zal het zeker zakken.

Wit zand? Vogelkooizand? :P Ik hoop dat je stopzand bedoeld? ;)
Eey lettervreter iedereen snapt welk zand ik ermee bedoel :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
kaboom1555 schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:53:
[...]

Eey lettervreter iedereen snapt welk zand ik ermee bedoel :P
Dit is Tweakers dus we praten in vaktermen! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

titan1901 schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:41:
@Henvar

Zet gewoon op marktplaats een gratis afhalen advertentie, dan ben je dat zand zo kwijt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 18:37
Ik wil graag niet woekerende bamboe plaatsen om het lelijke hekwerk van de buren te verbergen en wat meer privacy te krijgen. Wat zijn de regels hierbij?

Mag ik 50cm van de scheidingslijn gaan planten? En hoe hoog mag ik de bamboe dan laten worden?

En stel dat ik bamboe koop die 4-5 meter hoog wordt, hoe ver moet die dan van de grens met de buren af worden gepland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bamboe van 4 meter hoog moet je überhaupt niet willen, dat is asociaal richting de buren, veel te hoog. Ik zou voor planten van die hoogte de richtlijnen voor bomen aanhouden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Dat zou idd een reden zijn om snachts een emmertje glyfosaat de schutting over te keilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Lisabella schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:14:
Zijn er hier mensen met een lamellen terrasoverkapping?
Voor ons huis in aanbouw ben ik me aan het oriënteren en dus ook op zoek naar mensen die zoiets hebben en hun ervaringen. Installatie perikelen, kosten etc.

De overkapping komt aan de achtergevel, woonkamer zijde, zuid/west gelegen.
Tuin is 7mx10m, kleigrond, formaat overkapping zal 6m bij 3m worden.

Plussen en minnen:
Screens: geen optie ivm openslaande deuren
Zonnescherm: hoogte uitval en windgevoeligheid is iets waar we ons nu aan irriteren
Overkapping met dak van glas: warmte kan niet weg en heeft als nog een zonnedoek of scherm nodig.

Omdat je een lamellen dak open kunt zetten, kan de warmte gemakkelijk weg en kun je lichtinval zelf regelen. Handig gezien de woonkamer daar ook zit. Lamellen dicht en je kunt droog zitten.

Plaatje ter illustratie;
[Afbeelding]
Beetje late reactie maar wij hebben zo eentje een paar weken geleden laten plaatsen door Winsol zeer tevreden van. Ik weet niet of we hier firma's mogen zetten maar kijk anders eens op hun website, prijs kwaliteit was deze voor ons de beste.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-06 17:11
Rikske_007 schreef op maandag 30 september 2019 @ 06:19:
[...]

Beetje late reactie maar wij hebben zo eentje een paar weken geleden laten plaatsen door Winsol zeer tevreden van. Ik weet niet of we hier firma's mogen zetten maar kijk anders eens op hun website, prijs kwaliteit was deze voor ons de beste.
Oh top! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tsurany schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:32:
Bamboe van 4 meter hoog moet je überhaupt niet willen, dat is asociaal richting de buren, veel te hoog.
Of je gaat gewoon in overleg met de buren, misschien vinden ze het helemaal prima. Zeker als het geen schaduw werpt in hun tuin. Wellicht stellen ze de extra privacy ook op prijs, zou zomaar kunnen dat zij ook minder inkijk hebben van andere buren.

@JAHRASTAFARI Wat zeggen de buren zelf? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Waarom wordt blad van kamerplanten zwart? M'n pannenkoekplant is inmiddels niets meer van over, hieronder een foto waar nog een beetje blad aanwezig is. Ook stekjes van m'n Graslelie zijn helemaal zwart geworden... Ik geef redelijk zuinig water, hoewel ik wellicht bij de pannenkoekplant te scheutig ben geweest (kluit was nog behoorlijk vochtig na een week geen water).

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EFEHSnlWwAAulfV?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 18:15
Beekforel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:01:
Waarom wordt blad van kamerplanten zwart? M'n pannenkoekplant is inmiddels niets meer van over, hieronder een foto waar nog een beetje blad aanwezig is. Ook stekjes van m'n Graslelie zijn helemaal zwart geworden... Ik geef redelijk zuinig water, hoewel ik wellicht bij de pannenkoekplant te scheutig ben geweest (kluit was nog behoorlijk vochtig na een week geen water).

[Afbeelding]
Waarschijnlijk te veel water dan. Daar kan de Pilea niet goed tegen. Krijgt het wel genoeg licht?
Misschien bladluis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:08
Beekforel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:01:

[Afbeelding]
Denk inderdaad te veel water. Vochtigheid in de gaten houden, plant zal zich waarschijnlijk snel herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DCNY schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Denk inderdaad te veel water. Vochtigheid in de gaten houden, plant zal zich waarschijnlijk snel herstellen.
Hij heeft inmiddels helemaal geen groen blad meer, ik denk dat het niet te redden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
Beekforel schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:55:
[...]

Hij heeft inmiddels helemaal geen groen blad meer, ik denk dat het niet te redden is.
Oei, ik dacht dat het slechts enkele blaadjes betrof. Dat wordt een nieuwe pannenkoekenplant kopen. Voordeel is dat het supersimpel is om stekjes vanaf te halen. Worden dat je reserveplanten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:23

TMC

Ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden voor tuinafscheiding. Het betreft nieuwbouw met een tuin van ~5 meter breed en ~12 meter diep, maar vind het een beetje moeilijk om de voor- en nadelen van alle opties te overzien. Een schutting lijkt standaard maar ik vind het ook enigszins goedkoop/claustrofobisch aanvoelen, een mooie haag lijkt me dan eigenlijk beter. Maar toch hebben de meeste mensen volgens mij een schutting.

Wat hebben jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Schutting met de buren, begroeid met klimop ( :r ), een haag om de rest van het perceel en een staafmat hekwerk om het terras heen.

De schutting is het makkelijkst met de buren, vereist geen onderhoud van hun kant en is dus lastig te verprutsen. Een haag vereist toch dat de buren hem ook onderhouden

Met de rest van het perceel grenzen we aan gemeentegrond en kan ik de haag aan beide kanten (laten) bijhouden, dat hebben we dus in eigen hand. Het is een mooi groene erfgrens die je niet het gevoel geeft opgesloten te zijn.

Het hekwerk is om de katten binnen te houden, kunnen (klim)planten in groeien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
achter aan de ene kant een haag van Taxus. Erg mooi, maar groeit langzaam. Aan de andere kant een schutting, met diverse klimplanten (clematus, sier-augurk, dat soort planten) maar nooit meer klimop (hadden we in vorige huis, maar woekert uiteindelijk overal door je tuin)

voor heb ik een coniferenhaag. Veel goedkoper, groeit sneller, maar ook veel minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Nog een tip voor alle tuinierders op zandgrond: ik sprak iemand die in de aannemers wereld werkt met Bentoniet. Die wist te vertellen dat de Linda Bio kattenbakvulling 100% bentoniet is zonder toevoegingen en met de juiste korrelgrootte om in de tuin te gebruiken.

Ik gebruik het zelf als ik planten in de grond zet: flink compost en bentoniet bij de kluit, zodat deze in droge tijden beter water kunnen vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:16
Ik heb een coniferenhaag staan hier die ik eigenlijk vergeten ben bij te snoeien.
Nu lees ik dat september zon beetje op het randje is om te snoeien, zou ik het nog kunnen doen morgen/volgende week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

wokkelz schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:09:
Ik heb een coniferenhaag staan hier die ik eigenlijk vergeten ben bij te snoeien.
Nu lees ik dat september zon beetje op het randje is om te snoeien, zou ik het nog kunnen doen morgen/volgende week?
Zeker. Mijn coniferen snoei ik altijd in de maand oktober. Al 12 jaar lang.

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:16
DJ^ schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 07:12:
[...]

Zeker. Mijn coniferen snoei ik altijd in de maand oktober. Al 12 jaar lang.
Zojuist beide kanten gedaan, was mijn eerste keer dus durfde niet al te rigoureus de schaar erin te zetten. Je antwoord was eigenlijk precies wat ik wilde horen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo90
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-06 21:02
Hallo beste mensen, ik heb een vraag wat betreft het planten van taxus. Heb sinds kort een nieuwbouw hoekhuis, en nu is het bijna zover dat we een haag gaan planten van voorkant huis naar achter. Eens wat anders dan een saaie schutting. Heb naast het huis een stoep van mezelf en parallel de stoep van de gemeente, waar ongeveer 35 cm tussen zit. Heb taxus besteld van 175-200, zou dat gaan zo tussen de stoepen? Heb geen idee hoe groot de kluiten zijn, zal ook wel zoiets wezen. Of zou dat problemen geven, kunnen we beter de stoep iets smaller maken zodat de taxus iets meer ruimte krijgt voor zn wortels? Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Jo90 voor de kluiten is 35cm zat. Wortels hebben geen licht nodig dus dat gaat wel lukken.
Iets waar je wel over wil nadenken is je eigen stoep en die van de gemeente. Je zal regelmatig moeten snoeien omdat anders de taxus over de stoep heen zal groeien en daardoor de funtie van de stoep verloren zal gaan (en dan is 35 cm wellicht wat smal afhankelijk van de hoogte die in gedachten hebt).
Verder hulde voor het niet plaatsen van een hek maar een voor dieren toe- en doorgankelijke haag (met name egels worden daar blij van).

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 14-10-2019 18:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo90
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-06 21:02
@franssie ik had als uiteindelijke hoogte ruim 2 meter in gedachten, max 2,5. De stoep van de gemeente is 1,5 meter breed, en alleen voor ons blok huizen bedoeld. Zal waarschijnlijk geen problemen geven. Maar de kluit zal ook zo rond de 35 cm breed wezen, waardoor ze dus ingeklemd tussen 2 opsluitbanden zitten. Waardoor ze dus met hun wortels alleen naar mekaar, of de diepte in kunnen. Zou dat problemen geven denk je, of komt dat vaker voor? Alles voor de egels😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 13:04
Mollenvangen voor die-hards

Zullen wel geen kleintjes geweest zijn.

moraal; draag (helemaal als gemeentewerker) altijd veiligheidsschoenen. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2019 13:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:54
Ik wil 6-8 meter buxusheg vervangen. Heg is nu 30-40 cm hoog dus beste klein. Ik wil een soortgelijke heg hebben. Vandaag in het tuincentrum geweest maar dit gaat een dure grap worden. Alles tussen de 6 en 17 euro per mini plantje...

Daarom dus naar de kweker. Wat raden jullie aan voor plant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tuincentra zijn niet de handigste plek voor dit soort bulk aanschaf. Kijk hier eens: https://www.directplant.nl/buxus-buxus-sempervirens.html

Momenteel niet direct leverbaar maar hele andere prijzen dan jij noemt. Ik heb dit voorjaar meer dan 100 planten via directplant gekocht, allemaal staan ze nog groen in mijn voortuin. En nee, ik heb niks te maken met dit bedrijf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Met dank aan het idee van Cheesy in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

5 liter emmer gepakt (pvc heeft niet z'n grote cilinder maat) voor mijn eigen lampen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L2ydxPJcMfU4Usg8iOExhQ09/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0yNqtvsWPA0zHL5fRzsis2mu/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LLdzLeqW7HmKlXo3tGhbCCbH/thumb.jpg

Helaas gaf het iets teveel licht (4,2 watt) (binnen geen lamp meer nodig) dus de lampen eruit gehaald. Worden in de toekomst achter in de tuin gebruikt :).

De stroompaaltjes zijn wel goed gelukt. Handig binnenkort voor de kerst ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qRExU3hKVdZhLiaSLopzveOC/thumb.jpg

Zelf gemaakt omdat ik deze te duur vond:
https://www.tuinexpress.nl/fm-profimaster
https://www.tuinextra.nl/...uin-wcd-enkel-aansluiten/

Zand nog lekker laten inzakken, volgende maand kunstgras erin.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:51

Reinier

\o/

Fraaie lampen! Heb ze even gegoogled m.b.v. het typenummer, ze staan nu ook op mijn tuinverlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Reinier schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:20:
Fraaie lampen! Heb ze even gegoogled m.b.v. het typenummer, ze staan nu ook op mijn tuinverlanglijstje.
Zijn inderdaad fraaie lampen. Zocht naar degelijke betaalbare lampen en niet al te hoog. Binnen is van glas ipv plastic. Zit verder ook nog een extra rubber ring bij mocht de huidige versleten raken voor de waterdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
RobbyTown schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:45:
Met dank aan het idee van Cheesy in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

5 liter emmer gepakt (pvc heeft niet z'n grote cilinder maat) voor mijn eigen lampen

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas gaf het iets teveel licht (4,2 watt) (binnen geen lamp meer nodig) dus de lampen eruit gehaald. Worden in de toekomst achter in de tuin gebruikt :).

De stroompaaltjes zijn wel goed gelukt. Handig binnenkort voor de kerst ;)
[Afbeelding]

Zelf gemaakt omdat ik deze te duur vond:
https://www.tuinexpress.nl/fm-profimaster
https://www.tuinextra.nl/...uin-wcd-enkel-aansluiten/

Zand nog lekker laten inzakken, volgende maand kunstgras erin.
Mooi project! Hoe heb je die stroompaaltjes gemaakt? Gewoon van hout? Ben eigenlijk op zoek naar net zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

titan1901 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

Mooi project! Hoe heb je die stroompaaltjes gemaakt? Gewoon van hout? Ben eigenlijk op zoek naar net zoiets.
Afgekeken van de dingen die te koop waren ;). Een stuk metalen strip, later bedacht als ik een mini U vorm heb is denk ik iets steviger dan een 'latje'.

U balk op de sloop gehaald (eurotje) in 2 gezaagd. Bij action zwarte bussen lak gekocht (U balk is origineel wit) ook iets van een paar euro. Extra luxe een afdakje erop gepopniet (had het voorbeeld ook) en vast maken. Bij elkaar nog geen 10 euro. Stopcontacten van Niko new hydro 2x 20 euro
Totaal voor 2 paaltjes 50 euro en eigen tweak uren :).

Goed nu de grijze stroomkabel nog zwart krijgen. Lokale tuinder geweest stukje slang wat je normaal voor de vijver gebruikt, daar kun je per meter kopen. Praxis, Gamma, Boerenbond/Pets place hebben ze het niet of per 5 of 10 meter (zoveel heb ik niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-06 15:46

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben bezig met het omgooien van de voortuin. Onder andere het aanleggen van een nieuw looppad en een parkeerplaats met grind voor twee auto's. Nu lees ik dat je als basis zou moeten werken met gebroken puin (granulaat). Echter, ik woon in een bosrijke omgeving met zandgrond. Die is behoorlijk stevig. Is die onderlaag dan echt nodig of kan ik gewoon meteen wit zand storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vanDaal schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:23:
Ik ben bezig met het omgooien van de voortuin. Onder andere het aanleggen van een nieuw looppad en een parkeerplaats met grind voor twee auto's. Nu lees ik dat je als basis zou moeten werken met gebroken puin (granulaat). Echter, ik woon in een bosrijke omgeving met zandgrond. Die is behoorlijk stevig. Is die onderlaag dan echt nodig of kan ik gewoon meteen wit zand storten?
Zoals ik het lees, ligt het al een tijdje, maw het is geen nieuwbouw. Het klopt wat je zegt over steenkorrel, aangezien het al een tijdje ligt en grind erin komt, zou ik er gewoon stopzand op gooien. Dit wel goed verdichten met een trilplaat. Wel zou ik grindmatten neerleggen, zo hoef je nooit meer iets aan het grind te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-06 15:46

vanDaal

-ismeereentje

pjot1 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Zoals ik het lees, ligt het al een tijdje, maw het is geen nieuwbouw. Het klopt wat je zegt over steenkorrel, aangezien het al een tijdje ligt en grind erin komt, zou ik er gewoon stopzand op gooien. Dit wel goed verdichten met een trilplaat. Wel zou ik grindmatten neerleggen, zo hoef je nooit meer iets aan het grind te doen!
Ja, klopt, ligt er al een tijdje. Huis is dit jaar 100 jaar geworden ;). Verdichten en grindmatten was sowieso van plan. Maar dit scheelt weer een extra stuk afgraven en een extra laag toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vanDaal schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:32:
[...]

Ja, klopt, ligt er al een tijdje. Huis is dit jaar 100 jaar geworden ;). Verdichten en grindmatten was sowieso van plan. Maar dit scheelt weer een extra stuk afgraven en een extra laag toevoegen.
Dat is het voordeel van grind, mocht er een gat invallen dan is het met een beetje grind zo opgelost! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 22:44
Iemand ervaring met Akebia?
Moet ik heel bang zijn dat deze gaat woekeren?

Onze hovenier had deze voorgesteld als klimplant in de voortuin tegen een paar houten palen aan. Er omheen liggen paden met klinkers.
Voortuin zit overigens aan de noordkant van het huis en staat niet heel dicht op andere huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:51
Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch.

Onze buren hebben vorig plantseizoen een beukenhaag (Fagus Sylvatica) tegen het gaashek geplant, die is nu ca 120 cm hoog. Wij gaan komend plantseizoen onze zijde van het hek beplanten.

Kunnen wij hier zomaar kleinere haagplanten neerzetten? Wij kunnen voordelig een partij planten van 60 tot 100 cm krijgen.

We vinden het wel belangrijk dat de heg tot 1 geheel uitgroeit (totale breedte ca 60-80 cm en eindhoogte ca 180 cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Laatst online: 16-11-2024
Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:37:

Onze buren hebben vorig plantseizoen een beukenhaag (Fagus Sylvatica) tegen het gaashek geplant, die is nu ca 120 cm hoog. Wij gaan komend plantseizoen onze zijde van het hek beplanten.

Kunnen wij hier zomaar kleinere haagplanten neerzetten? Wij kunnen voordelig een partij planten van 60 tot 100 cm krijgen.

We vinden het wel belangrijk dat de heg tot 1 geheel uitgroeit (totale breedte ca 60-80 cm en eindhoogte ca 180 cm).
Zou gewoon moeten kunnen. De eindhoogte van 180cm zal alleen later worden bereikt aan jullie kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
De hovenier wil een afscheiding tussen borders en gazon en geeft de voorkeur aan hardhout boven kunststof. Zijn er hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
gewoon zo'n dunne flexibele strook met piketpaaltjes waarmee ze de contouren afzetten?

Dat gaat hier al 10 jaar goed, maar zou niet weten waarom het de voorkeur heeft boven kunststof.

Heb het ook gezien met cortenstaal.

in de achtertuin heb ik gewoon stoepbandjes rondom het gras, maar dat is een rechthoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Milo85 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:28:
De hovenier wil een afscheiding tussen borders en gazon en geeft de voorkeur aan hardhout boven kunststof. Zijn er hier ervaringen mee?
Maakt in de praktijk weinig uit. Snap wel dat hoveniers liever met natuurproducten werken dan plastic.

Je kan ook cordensstaal of stenen muurtjes gebruiken, net wat je mooier vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:37:

Je zou ook de haagbeuk van de buren door het gaas heen laten groeien (wel af en toe scheren) en het daar bij laten, scheelt je een hoop ruimte.
Antwoord op je vraag, tuurlijk kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:51
D.deJong schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:28:
[...]

Je zou ook de haagbeuk van de buren door het gaas heen laten groeien (wel af en toe scheren) en het daar bij laten, scheelt je een hoop ruimte.
Antwoord op je vraag, tuurlijk kan dat.
De buren hebben er met de plantafstand al rekening mee gehouden dat de planten om en om komen staan. We moeten er dus wel iets tegenaan zetten om een volle haag te krijgen.

En we hebben wel ruimte voor een dikke heg, kavel is 1800 m2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Joris748 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 18:10:
[...]

De buren hebben er met de plantafstand al rekening mee gehouden dat de planten om en om komen staan. We moeten er dus wel iets tegenaan zetten om een volle haag te krijgen.

En we hebben wel ruimte voor een dikke heg, kavel is 1800 m2 :)
Dat is niet behelpen qua ruimte zeg maar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teijgetje
Niet speciaal voor Halloween...…… of toch?

Gisteren twee vleermuizen gered tijdens de sloop van een aanbouw in Hilversum.
Ze zaten tussen het dakhout en de bovenkant van de muur, op beide hoeken.

Nog nooit een vleermuis van zo dichtbij gezien, laat staan vastgehouden.
Beide uitgezet in een schuurdakkier elders, op 1,5 m hoogte zodat ze weg kunnen vliegen.
Hopelijk vinden ze zelf een ander fijn plekje en hebben ze gisteren geen ruzie gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8oeCX4LOKze9oJhFLDm2VtZ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9cMpvDc2YIB7Nyo2ub78iAiD/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/twvsfCWtWVCu3p9ZbEEDrj6b/thumb.jpg

Lieve beestjes met grappige kraaloogjes.
Wel hulpeloos als je ze zo ruw uit hun slaap haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Hé, een tuintopic, handig! :) Misschien heeft iemand hier wel goed advies.

Ik wil in het voorjaar een flinke vijver gaan (laten) graven in de achtertuin, komt naar schatting zo'n 10-12 kuub grond uit. Dat spul laten afvoeren kost me zeker een honderd of zes, als het niet meer wordt met dat hele PFAS-drama. Daarom heb ik zitten denken om het gewoon over de tuin uit te spreiden, zou in totaal een centimeter of 3,4 moeten zijn. Komt gelijk mooi uit, want het gras is wat mottig (50% gras, 50% mos en onkruid) en er kan dan gelijk een vers veldje overheen gelegd worden.

Nu is de vraag: moet ik de oude "gras-"mat eerst nog verwijderen of platspuiten? Of kan ik het risico nemen om die paar centimeter op te hogen, een keer te frezen en dan in te zaaien (of zoden te leggen)? Of komt er dan binnen no time gewoon weer emmers onkruid doorheen?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@Bra-Jo Ik zou het gras eerst verwijderen. Anders heb je inderdaad kans dat het onkruid er weer doorheen komt. Plus het oude gras gaat rotten en dan kan je 'verzakkingen' krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik had van de week een hulpje bij het invegen van m'n nieuwe paadje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CNfO9CDX6GAVwpcWQllirBy3/full.jpg

Huidige stand van de speelhoek-kant van de tuin (aan de andere zijde komt een gazon, maar daarvoor wacht ik tot het voorjaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dor6MTeAkZIL5UoROq0p9f5E/full.jpg

En we hebben het eerder al over dat boomschors gehad, ik weet dat er tegenstanders zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
Reinier schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:30:

[Afbeelding]

Huidige stand van de speelhoek-kant van de tuin (aan de andere zijde komt een gazon, maar daarvoor wacht ik tot het voorjaar):

[Afbeelding]

En we hebben het eerder al over dat boomschors gehad, ik weet dat er tegenstanders zijn :P
Waarom zou je een tegenstander van boomschors zijn? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-06 16:03
Ik heb afgelopen jaar ook een vijver uitgegraven met ongeveer dezelfde inhoud :) Ik heb al het grond aan de achterzijde van de vijver gegooid zodat je een aarden wal krijgt, misschien is dit ook nog wel een idee?

Ik ga deze eerdaags nog helemaal bekleden met veldkeien en er komen siergrassen en varens in te staan.
Bra-Jo schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:54:
Hé, een tuintopic, handig! :) Misschien heeft iemand hier wel goed advies.

Ik wil in het voorjaar een flinke vijver gaan (laten) graven in de achtertuin, komt naar schatting zo'n 10-12 kuub grond uit. Dat spul laten afvoeren kost me zeker een honderd of zes, als het niet meer wordt met dat hele PFAS-drama. Daarom heb ik zitten denken om het gewoon over de tuin uit te spreiden, zou in totaal een centimeter of 3,4 moeten zijn. Komt gelijk mooi uit, want het gras is wat mottig (50% gras, 50% mos en onkruid) en er kan dan gelijk een vers veldje overheen gelegd worden.

Nu is de vraag: moet ik de oude "gras-"mat eerst nog verwijderen of platspuiten? Of kan ik het risico nemen om die paar centimeter op te hogen, een keer te frezen en dan in te zaaien (of zoden te leggen)? Of komt er dan binnen no time gewoon weer emmers onkruid doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

DCNY schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:34:
[...]

Als nadeel werden o.a. splinters genoemd en volgens mij ook dat het smerig wordt. Ik zie de nadelen niet en ben er blij mee. Het ziet er aardig uit, is lekker zacht en je hebt met vrij weinig moeite een goed resultaat. I.i.g. vergeleken met (rubber)tegels of gras.

Wel prijzig met iets meer dan €8 per zak en volgens mij zitten er al 18 zakken in ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:34:
[...]

We zoeken nog mensen, dus ze mag solliciteren! ;) d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
Bra-Jo schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:54:
als je het platspuit gaat je nieuwe gazon ook dood, dus dat moei je in ieder geval niet doen (zowieso geen gif in je tuin gooien - het komt uiteindelijk in het grondwater). Als het vooral mos is dan werkt rustig aan grond toevoegen heel goed. Ik doe het elk voorjaar met een laag compost. Als je het harkt met een bladhark komt het blad er weer zo doorheen, en het mos niet. Maar ik denk dat je maximaal een centimeter per jaar kunt doen, dus of dat genoeg is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

LinuxMan schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:40:
[...]

als je het platspuit gaat je nieuwe gazon ook dood, dus dat moei je in ieder geval niet doen (zowieso geen gif in je tuin gooien - het komt uiteindelijk in het grondwater). Als het vooral mos is dan werkt rustig aan grond toevoegen heel goed. Ik doe het elk voorjaar met een laag compost. Als je het harkt met een bladhark komt het blad er weer zo doorheen, en het mos niet. Maar ik denk dat je maximaal een centimeter per jaar kunt doen, dus of dat genoeg is...?
dropkikker schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:37:
Ik heb afgelopen jaar ook een vijver uitgegraven met ongeveer dezelfde inhoud :) Ik heb al het grond aan de achterzijde van de vijver gegooid zodat je een aarden wal krijgt, misschien is dit ook nog wel een idee?

Ik ga deze eerdaags nog helemaal bekleden met veldkeien en er komen siergrassen en varens in te staan.

[...]
Deze twee samen zijn eigenlijk de perfecte oplossing. _O_
Die zandbult heb ik niet eens aan gedacht, ik speelde met het idee om er een grove muur achter te bouwen maar een aarden wal werkt eigenlijk veel beter, met keien en lage planten.
Het gif was ik al geen fan van, troep eigenlijk, maar dacht dat dat vrij gangbaar was. Een keer flink verticuteren, een cm aarde erop en eventueel bijzaaien is een veel mooier idee; mocht het na een jaar ofzo toch tegenvallen, kan ik altijd nog wat anders bedenken.
Bedankt allebei!

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Eind december krijgen wij de sleutel van ons huis, en zal er een vijver gedicht moeten worden in de tuin.
De vijver is ongeveer 5kuub, nu zit ik te kijken of ik een dompelpomp ga regelen om leeg te pompen, of dat de vijver lekgeprikt kan worden?

Iemand ervaringen mee of tips?
Wij zitten op kleigrond, dus ik verwacht dat lekprikken nog weleens lastig kan zijn en het water niet snel weg zal zijn (diepte is ongeveer 1 meter)? (en eind december vriest het wellicht ook)
Verder zal de vijver dan weer gevuld worden met 5 kuub zand.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Martinusz ik zou hem leegpompen, dan weet je zeker dat het binnen de planning past. Grote kans dat lekprikken niet werkt omdat het gewicht van de vijver de onderliggende grond al flink heeft aangedrukt.

Mijn ervaring met lekke vijvers is ook dat ze erg langzaam leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:42:
@Martinusz ik zou hem leegpompen, dan weet je zeker dat het binnen de planning past. Grote kans dat lekprikken niet werkt omdat het gewicht van de vijver de onderliggende grond al flink heeft aangedrukt.

Mijn ervaring met lekke vijvers is ook dat ze erg langzaam leeglopen.
Ja daar ben ik ook bang voor, dan gaan we dompelpomp regelen, nog even kijken waar het water heen kan, want in de tuin zelf zit geen afvoerputje, maar er zit een brandgang achter met put, dus moet lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:23:
Eind december krijgen wij de sleutel van ons huis, en zal er een vijver gedicht moeten worden in de tuin.
De vijver is ongeveer 5kuub, nu zit ik te kijken of ik een dompelpomp ga regelen om leeg te pompen, of dat de vijver lekgeprikt kan worden?

Iemand ervaringen mee of tips?
Wij zitten op kleigrond, dus ik verwacht dat lekprikken nog weleens lastig kan zijn en het water niet snel weg zal zijn (diepte is ongeveer 1 meter)? (en eind december vriest het wellicht ook)
Verder zal de vijver dan weer gevuld worden met 5 kuub zand.
Gewoon een dompelpomp regelen. Klei laat nagenoeg geen water door. Dus voordat die leeg is, is het juni/juli. Zeker met de buien van tegenwoordig.

Het zand zal je wel in lagen moeten verdichten. Afhankelijk van de trilplaat zal je lagen van 20cm moeten verdichten als je een 2,5/3 tons trilplaat hebt. Met lichtere trilplaat zal je in dunnere lagen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:39:
[...]

Gewoon een dompelpomp regelen. Klei laat nagenoeg geen water door. Dus voordat die leeg is, is het juni/juli. Zeker met de buien van tegenwoordig.

Het zand zal je wel in lagen moeten verdichten. Afhankelijk van de trilplaat zal je lagen van 20cm moeten verdichten als je een 2,5/3 tons trilplaat hebt. Met lichtere trilplaat zal je in dunnere lagen moeten werken.
En zonder trilplaat? :+
voor nu is voornamelijk het idee om de vijver dicht te hebben, zodat er niet een kind in valt (of iemand anders), er is geen afscheiding en liggen gladde vlonder planken omheen.
Als we het in december vol gooien met zand, zakt dat dan ook in gedurende de tijd? Er zijn nog geen concrete plannen om dat stuk tuin verder onder handen te nemen voor de komende zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:42:
[...]

voor nu is voornamelijk het idee om de vijver dicht te hebben, zodat er niet een kind in valt (of iemand anders), er is geen afscheiding en liggen gladde vlonder planken omheen.
Als we het in december vol gooien met zand, zakt dat dan ook in gedurende de tijd? Er zijn nog geen concrete plannen om dat stuk tuin verder onder handen te nemen voor de komende zomer.
Ja, het zakt vanzelf, ook wel natuurlijke inklinking genoemd. Al duurt het dan wel een paar jaar voordat het volledig verdicht is. In jouw geval is het het makkelijkst om de vijver weer in lagen dicht gooien en onder water zetten. De reden dat ik een trilplaat aanhaalde is dat je dan gelijk door kan. Het inwateren duurt een aantal dagen, zeker met klei eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Martinusz schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:42:
[...]

het ligt er ook aan wat er daarna gaat gebeuren. Als er een auto op geparkeerd gaat worden is een heel ander verhaal dan als je er een border op gaat aanleggen. Voor een border is aantrillen niet nodig, het klinkt vanzelf wel iets in door de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
LinuxMan schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:55:
[...]

het ligt er ook aan wat er daarna gaat gebeuren. Als er een auto op geparkeerd gaat worden is een heel ander verhaal dan als je er een border op gaat aanleggen. Voor een border is aantrillen niet nodig, het klinkt vanzelf wel iets in door de regen.
Voorlopig komt er niks op, uiteindelijk komt er stukje border en kunstgras op waarschijnlijk.

Er ligt trouwens ook wat grond op de rand, kan ik dat gewoon in het gat kieperen of is dat weer niet slim?

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 12-11-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien is het nuttiger om juist teveel grond aan te brengen. En even te wachten met kunstgras aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
TL;DR: Kun je onkruid effectief verdelgen door afdekken met ondoorzichtig zeil?

Ik heb eerder dit jaar dit jaar een stuk tuin klaar gemaakt voor de aanleg van een gazon. Helaas is het er dit jaar niet van gekomen om gras te zaaien, en dus werd het een stuk braakliggende grond.

Uiteraard blijft het er niet zo bij liggen. Nu is het dus een stuk tuin dat vol is gegroeid met onkruid. Eerdere acties om het handmatig onkruidvrij te maken waren wel succesvol, maar een paar weken later is het weer groen (maar dus niet van gras).

Het relatief goede nieuws is dat het onkruid nog klein is. De motivatie om er voor een 3e of 4e keer tegenaan te gaan neemt wat af :(

Is er iemand die weet of afdekken van onkruid succesvol is? Bijvoorbeeld met dik ondoorzichtig afdekzeil?

Zo ja, hoe lang zou je het zeil moeten laten liggen? Of is het een kwestie van kijken na twee weken en beoordelen?

Andere tips om langdurig van deze ellende af te komen zijn welkom. Ik denk erover om in april 2020 gras te zaaien, maar zie een zeil al die maanden ook niet zitten eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 22:26
@Palo Alto yep. Half jaar erop laten liggen en je hebt een mooie onkruidvrije bodem. Voordeel, 1x neerleggen en het komende halfjaar er niet naar omkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Zolang het onkruid geen licht krijgt, en er niet doorheen kan groeien in zijn zoektocht daarna, zal het doodgaan. Dat duurt een paar weken.
Zodra je het zeil weer weg haalt gaat de boel weer groeien, denk aan 3 weken kamperen met een tent, dat staat zo weer groen als je naar huis vertrekt.
In de winter zal de nieuwe opkomst meevallen/grotendeels stil staan, zodra het in het voorjaar weer warmer wordt schiet alles weer de grond uit.
Je zou het zeil moeten laten liggen tot je gras gaat zaaien om met maar één schoonmaakronde klaar te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palo Alto
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:57:
In de winter zal de nieuwe opkomst meevallen/grotendeels stil staan, zodra het in het voorjaar weer warmer wordt schiet alles weer de grond uit.
Je zou het zeil moeten laten liggen tot je gras gaat zaaien om met maar één schoonmaakronde klaar te zijn..
@TWCRay en @Teijgetje beiden bedankt! (y)

Ik bedenk net dat je met zeil ook deels de watertoevoer (hemelwater) blokkeert.

Dat wordt dus even wat stevig donker zeil kopen en alle grond afdekken. Ik verwacht in de winter ook weinig nieuwe aangroei. Het zeil komt behoorlijk in het zicht, dus het wordt nu eerst even een paar weken. Vooral zaak om in het voorjaar tijdig weer zeil te plaatsen tot het zaaien kan beginnen (of in voorjaar goed bijhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Reinier schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben niet zo'n fan is van die stenen, stalen en houten hoeken in een tuin waar kinderen spelen. Ook in combinatie met boomschors, waar je toch redelijk makkelijk over struikelt met kleine voetjes, vind ik het niet heel handig.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 16-11-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Palo Alto schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:36:
Kun je onkruid effectief verdelgen door afdekken met ondoorzichtig zeil?
jazeker. Geen licht een aantal weken maakt de planten al kapot. Maar niet de zaden. Het wordt door tuinders ook wel in de zomer gedaan met zwart landbouwplastic. Daar kan het in de zomer zo heet onder worden dat ook alle zaden kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, ondanks dat ik laatst een border gemaakt heb willen we toch komend jaar onze tuin helemaal gaan aanpakken. Daarbij willen we een nieuwe schutting, nieuwe bestrating, een stuk gazon, loungeset, etc. M.a.w. alles er uit en een nieuwe tuin er in. Wat we precies willen vinden we erg lastig. Ik twijfel ook nog om het zelf te doen of om het te laten doen. Nu vraag ik me af of er bedrijven zijn waarbij je vrijblijvend een offerte/ontwerp kan laten samenstellen (liefst dus kosteloos). Of zijn hier altijd kosten aan verbonden?

Hebben jullie nog tips voor een bedrijf om dit te laten ontwerpen? Of zouden jullie dit eventueel door het hoveniersbedrijf laten doen die het werk ook gaat uitvoeren?

Daarnaast nog een vraagje m.b.t. de schutting. Wat is jullie ervaring in hoe dit aan te pakken? We kampen namelijk met een aantal dingen:
1. We hebben een laag stuk schutting tussen ons en de buren, dat willen we met een nieuwe schutting sowieso niet meer hebben. Ik heb dit nog niet met de betreffende buren besproken.
2. Ik weet niet of de buren ook zitten te wachten op nieuwe schuttingen, hoe begin je zo'n gesprek en hoe vraag je of ze mee willen betalen?

Het liefst zou ik dus de schutting willen vervangen aan beide kanten en vragen aan de buren om mee te betalen aangezien ook zij er profijt van hebben, mochten ze niet bij willen betalen dan zouden we denk ik alsnog nieuwe schuttingen willen, maar dan op eigen kosten. Maar wat als de buren zelfs dat niet willen? De schutting aan één kant staat sowieso op onze grond, dus denk niet dat die buren veel te willen hebben als we besluiten de schutting er uit te halen en nieuwe te plaatsen, aan de andere kant weet ik dat niet zeker.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:32
Hoi,

Wij willen graag de achterkant van onze tuin dicht maken met een Hedera schutting. Nu zag ik dat Hornbach aanraadt (linkje) om Paalpunthouders met een bevestigingsset (linkje) te gebruiken. Nu vroeg ik mij af of dit stevig genoeg zal zijn wanneer het bijvoorbeeld waait, het scheelt natuurlijk dat de wind ook door de Hedera heg zelf heen zal gaan, maar is dit stevig genoeg?

Thanks

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Gynnad schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:01:
Hoi,

Wij willen graag de achterkant van onze tuin dicht maken met een Hedera schutting. Nu zag ik dat Hornbach aanraadt (linkje) om Paalpunthouders met een bevestigingsset (linkje) te gebruiken. Nu vroeg ik mij af of dit stevig genoeg zal zijn wanneer het bijvoorbeeld waait, het scheelt natuurlijk dat de wind ook door de Hedera heg zelf heen zal gaan, maar is dit stevig genoeg?

Thanks
Dat kan maar zelf ben ik voorstander om de paal zelf voor +- 1/3 in de grond te stoppen met wat snelbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-06 16:03
Luitjes!

Wij hebben een schutting van ongeveer 30 meter welke grenst aan openbaar groen, de schutting is gemaakt van hardhouten palen met betongaas en heidematten ertussen en met hedera ervoor. De hedera is vorig jaar september aangeplant echter groeit dit minder snel als ik gedacht had, je kunt er nog heel goed doorheen kijken..

Nu hebben wij een erg waakse hond die al afgaat zodra er iemand op het openbaar groen loopt, het wordt nog erger als deze persoon ook een hond bij zich heeft ;)

Ik wil er dus wat voorhangen zodat het zicht belemmerd wordt, zodat er niet meer de tuin ingekeken kan worden. Maar wat is nu een goede optie hiervoor? Ik zie her en der van die doorkijk doeken, maar 400 euro voor zo'n ding is dan toch wel weer een hoop geld!

Tevens moet de wind er wel doorheen kunnen, het moet natuurlijk niet zo zijn dat alles dadelijk om ligt ;)

Iemand een gouden tip?
Pagina: 1 ... 29 ... 182 Laatste