Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
R0y. schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:40:
Check check dubbel check voordat ik aan de slag ga met de nieuwe verhoogde border:

Aan de ene kant hebben wij al een border in de tuin. Deze heb ik vorig jaar gegraven. Tegels eruit, grond eruit. Nieuw grond erin incl betonband en klaar. Nu willen wij graag aan de andere kant ook een border, zelfde verhaal. Nu zag ik bij mijn collega een hoge border met van die stenen van antraciet. Erg mooi vonden wij. Dit staat dus ook op de planning. Eerst de nieuwe kant, bevalt het dan ook de bestaande kant.

Hoe ik het voor mij zie:

Tegels eruit (60 x 60), stukje uitgraven en betonband erin. Stenen er rond (op de bestaande tegels) zo'n 45 cm hoog, afkitten/lijmen met het spul wat er voor gemaakt is. Aan de binnenkant iets van zeil en vervolgens vullen. De border komt tegen de schutting, dus daar moet ik wat mee. Het is een houten schutting op van die betonranden (weet het even niet anders te benoemen). Nu hebben mijn buren ook zo iets gedaan maar die zijn helemaal rond gegaan met de stenen, dat vind ik zelf wat minder mooi en je levert er al direct flink wat mee in.

Twee ideeën (en vooral daar ben ik even benieuwd naar jullie feedback):

1) Paar CM van de schutting af een soort houten muur met paaltjes. Aan de binnenkant en mogelijk de achterkant zeil tegen aan zodat het niet direct tegen de grond zit en/of nat word. Dan ben ik alleen benieuwd welk hout ik hier het beste voor kan pakken en hoe diep dit ongeveer in de grond moet.

2) Betonbanden opstapelen en die met de zelfde lijm/kit van de stenen bevestigen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van bovenstaande vinden en mogelijk nog tips hebben.
Beide opties zou ik niet aanraden.

1, hout gaat evengoed rotten, doek houdt geen vocht tegen.

2, betonbanden zijn ook niet mooi en daar is de lijm niet sterk genoeg voor. Ik weet niet om wat voor band het gaat?

Ik zou een keerwandje aanraden. Lekker stevig en de bovenste rand is 6cm. Ook in het zwart verkrijgbaar. Dus wat je ziet is maar weinig. De wandjes zet je 1 a 2 cm van de schutting zodat die ook kan ademen.

Komt er geen beplanting in dan? ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Charly schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:22:
[...]

Oh nee, het is geen feature waar ze mee adverteren ofzo. Ik ga er ook vanuit dat ik het er gewoon uit moet harken, alleen kreeg ik er dit keer dus niet zo veel uit als ik verwacht had. Waarschijnlijk als gevolg van een "verkeerde" hark.

Al doende leert men en zo :P
Die flymo's worden meestal gebruikt voor helling aan de water kanten .
Ze zijn ook best sterk en makkelijk in onderhoud.

Reden waarom je ze niet zo veel ziet is al genoemd .Kleine toevoeging daarop is dat veel Cirkel maaiers ook wiel aandrijving hebben waardoor het lichter gaat.

Edit. Vergat het bijna te zeggen maar ga even naar de Welkoop of een stihl dealer en koop een rode bladhark van fiskar.
Dat zijn echts de fijnste omdat ze recht zijn en veel vuil mee nemen .

[ Voor 12% gewijzigd door Fantasma7988 op 22-04-2020 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:35
Check check dubbel check voordat ik aan de slag ga met de nieuwe verhoogde border:

Aan de ene kant hebben wij al een border in de tuin. Deze heb ik vorig jaar gegraven. Tegels eruit, grond eruit. Nieuw grond erin incl betonband en klaar. Nu willen wij graag aan de andere kant ook een border, zelfde verhaal. Nu zag ik bij mijn collega een hoge border met van die stenen van antraciet. Erg mooi vonden wij. Dit staat dus ook op de planning. Eerst de nieuwe kant, bevalt het dan ook de bestaande kant.

Hoe ik het voor mij zie:

Tegels eruit (60 x 60), stukje uitgraven en betonband erin. Stenen er rond (op de bestaande tegels) zo'n 45 cm hoog, afkitten/lijmen met het spul wat er voor gemaakt is. Aan de binnenkant iets van zeil en vervolgens vullen. De border komt tegen de schutting, dus daar moet ik wat mee. Het is een houten schutting op van die betonranden (weet het even niet anders te benoemen). Nu hebben mijn buren ook zo iets gedaan maar die zijn helemaal rond gegaan met de stenen, dat vind ik zelf wat minder mooi en je levert er al direct flink wat mee in.

1) Paar CM van de schutting af een soort houten muur met paaltjes. Aan de binnenkant en mogelijk de achterkant zeil tegen aan zodat het niet direct tegen de grond zit en/of nat word. Dan ben ik alleen benieuwd welk hout ik hier het beste voor kan pakken en hoe diep dit ongeveer in de grond moet.

2) Betonbanden opstapelen en die met de zelfde lijm/kit van de stenen bevestigen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van bovenstaande vinden en mogelijk nog tips hebben.
Mijn vriendin en ik hebben vandaag ook zo een bak gemaakt, en wij hebben gewoon een rechthoek gemaakt van de stapelblokken, vrij hoog en massief, kunnen we wat mooie planten in kwijt.

Het was even sjouwen ze de tuin in te krijgen, maar dan heb je wat, de komende dagen verder met de andere zijde van de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PxedlsdhXPdOw2N1CP1KPgETyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojyzRrQzeljHYI1eH0V4I7NM.jpg?f=fotoalbum_large

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris2306
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 20:59
jordyyyys schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:05:
[...]
Mijn vriendin en ik hebben vandaag ook zo een bak gemaakt, en wij hebben gewoon een rechthoek gemaakt van de stapelblokken, vrij hoog en massief, kunnen we wat mooie planten in kwijt.
Strakke bak geworden! Ik ben nog in de oriënterende fase en vroeg me af, heb je iets van een fundering eronder gelegd? Wellicht wat opsluitbanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
@jordyyyys welke lijm/kit heb je gebruikt? Ga volgende week ook aan de slag en moet nog wat in huis halen :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyyyys
chris2306 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:10:
[...]

Strakke bak geworden! Ik ben nog in de oriënterende fase en vroeg me af, heb je iets van een fundering eronder gelegd? Wellicht wat opsluitbanden?
Inderdaad eerst opsluibanden helemaal uit gelegd, waterpas gemaakt en zelfde hoogte en toen gaan stapelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyyyys
Bo0bz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:16:
@jordyyyys welke lijm/kit heb je gebruikt? Ga volgende week ook aan de slag en moet nog wat in huis halen :-)
Wij hebben eerst 2 tubes Bisop Polymax High Tack transparant 300 gram gebruikt, maar het kitten/lijmen duurde twee keer zolang als een blok neerleggen dus we hebben nu wat anders gehaald.

Soudal PU Lijmschuim 600 ml.

Dat moet veel makkelijker en sneller gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04

Hoe ik het voor mij zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMPU1O-7XVJ5As2E37YGwlbr-Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8CBumhSFQmVYx7MGxcMJ82u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dD3G_7Yyts69G1G8IdQuxel4NiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0qSQ3bi4M6jnIxDBHmlHynm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door VinnyAMS op 23-04-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:58
@jordyyyys @VinnyAMS
Netjes hoor! Nu heb ik al overal al tegels liggen, ik neem aan dat ik die gewoon als fundering kan gebruiken (aan de binnenkant komt dan natuurlijk wel een betonband)?

@pjot1 Helemaal niet aan gedacht... Die L blokken dan hé.. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
@R0y. Heb de tegels van het terras gebruikt voor de fundering en verder met lijm de blokken geplaatst. Binnenkant alleen voorzien van dik worteldoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De foto waar tuin en gras op staat heb ik opgeslagen ter inspriatie voor onze achtertuin. Ik moet eerst nog het een ander ontwerpen voor mijn motor maar als dat klaar is qua uitvoer dan kan de tuin op z'n kop. Een stuk gras met borders en een zandbak voor junior kan dan gerealiseerd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ik weet dat er hier nogal eens gesproken wordt over Organische vs. kunstmest.
Maar ik ben wel eens geintresseerd, wat gooien jullie voor (kunst)mest over je gazon?

Ik heb na het verticuteren KAS gebruikt, NPK 27, 13.5, 13.5 + 4%Mg0
Ik begrijp dat deze nummers niet ideaal zijn watn de 13.5's zorgen ervoor dat mijn gazon ook een hoop onkruid gaat laten groeien. Maar het zorgt wel voor vrijwel instant groei en groen gazon O-)

Ik heb ook nog een zak 12-10-18 + 20 liggen, ben nog even in dubio of ik dat (over een twee maanden) wel op mijn gazon ga gooien. misschien doe ik dan wel eens wat Organisch
Het is altijd die afweging, organisch is minder belastend voor het milieu en geeft de voeding rustiger af.
Maar bij kunstmest werkt het ook echt, en wordt je gazon glanzend groen.

m.a.w. wat doen jullie O-)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@R0y.

Als de blokken en de ondergrond goed maatvast zijn, kan je schuimlijm gebruiken. Mocht er maatverschillen in de blokken zitten, kan je het beste Poltec gebruiken, dit laat nooit meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Laatst online: 09:08
Kan iemand mij toevallig helpen met deze boom te identificeren. Deze stond bij mijn ouders in de voortuin en nu bij ons. Maar hij bloeit nu niet. Ik zou graag de naam willen weten om meer info erover te vinden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdjW7jmEBut7-tG7OJ6-2FK2SPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mS3BA5mF9NgOA9rKwVdhWvP2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 18:59

Goverman

not loaded

XNL073 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:20:
Kan iemand mij toevallig helpen met deze boom te identificeren. Deze stond bij mijn ouders in de voortuin en nu bij ons. Maar hij bloeit nu niet. Ik zou graag de naam willen weten om meer info erover te vinden. [Afbeelding]
Met de app plantnet (android) kun je een foto maken en dan aan de hand van blad/bloem determineren. Werkt vaak goed :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
In mijn stukje gras zit nu een wat gelig stuk waar het gras het wat minder doet. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQZDsDxUoQKT0m33nOKSS41MKwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3QpzSyXEUNqF1lQ19RjlaKJn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz3jezsobXjZRCx1egFCe0T4iJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DWjz2yQV2JMHZxkXW0fVafe4.jpg?f=user_large

Ik snap niet zo goed waardoor dit komt. Ik heb afgelopen winter netjes kalk toegevoegd. In maart bemest en geverticuteerd. Maai het op zo'n 3,5 - 4 cm lengte. Wij hebben geen honden die in de tuin plassen. Gras ligt overal eigenlijk evenveel in de zon, niet per se meer aldaar. Er zitten in het gras twee sproeiers en de border micro vernevelaars, dus het water komt overal goed. En langs een paar stukken langs de rand is dit gras ook zo. Iemand een idee hoe dit komt en hoe het op te lossen is?

De rest van het gras groeit ontzettend hard, moet twee keer per week maaien op dit moment.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
Ophidian schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:35:
In mijn stukje gras zit nu een wat gelig stuk waar het gras het wat minder doet.

Iemand een idee hoe dit komt en hoe het op te lossen is?

De rest van het gras groeit ontzettend hard, moet twee keer per week maaien op dit moment.
Beetje kieseriet geven.
In de TS staat bij gras hoe je groener gras krijgt dan de buren. Alleen zie ik nu dat de link niet meer werkt. :'(

Maar Kieseriet doet waarschijnlijk de truuk, dat zorgt voor meer bladgroen.
Ik zal kijken of ik de link in cache kan vinden, was van een oude rot in het gazonhouden. (dus niet, heb Groei en Bloei Tilburg gevraagd of ze er nog achter kunnen komen, ondertussen de cache gevonden :) )

Edit;
Dit is het verzorgingsplan voor groener gras dan bij de buren

HET GRAS BIJ DE BUREN
Wie wel eens het gazon van Wil van Gorkum (ons ex bestuurslid) heeft gezien, vraagt zich meteen af hoe hij zo’n prachtige grasmat krijgt. “De juiste bemesting”, zegt Wil. Hier is zijn recept:
Korrelkalk strooien in de maanden november tot met januari;
10 kg per/100 m2 afhankelijk van de zuurgraad is dit de jaarlijkse onderhoudsbehoefte.
Thomaskali strooien in januari of februari; 5 kg/100 m2. Een fosfaatbemesting voor de ontwikkeling van het wortelstelsel.
Dit moet zo vroeg in het jaar omdat het pas na twee maanden begint te werken.
In maart/april Cultera strooien; 10 kg/100 m2. Dit is een langzaam werkende meststof, die nagenoeg niet uitspoelt tijdens de maartse buien. In deze maanden tevens Kieseriet
strooien; 5 kg/100 m2. Dit geeft kleur aan het gazon.
Om de groei direct te bevorderen kan er ook nog Nitrophoska op; 5 kg/100 m2.
Daarna om de zes weken bijmesten en dit volhouden tot september met een keuze uit Nitrophoska; 5 kg/100 m2
OF Cultera; 10 kg/100 m2 OF 12-10-18 NPK; 5 kg/100 m2.
Als het gras in de loop van het seizoen wat lichter van kleur wordt kan er weer een keer Kieseriet gestrooid worden; 5 kg/100 m2.
In het najaar 1x Patentkali strooien 5 kg/100 m2.

Ik zal het in de TS zetten. met dank aan Wil van Gorkum. (en Google Cache)

[ Voor 81% gewijzigd door Teijgetje op 23-04-2020 21:39 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Nou offertes zijn rond, 21K :X
Maar allemaal voor goed doel ;) namelijk een tuin 100% naar ons zin voor de komende 20 jaar :)
Hopelijk in juni klaar, foto’s zullen volgen tegen die tijd.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Laatst online: 09:08
Goverman schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:34:
[...]

Met de app plantnet (android) kun je een foto maken en dan aan de hand van blad/bloem determineren. Werkt vaak goed :)
Het probleen is dat er nu dus helemaal geen blad of bloem op zit. Alleen boom. En de foto van google maps is te onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Teijgetje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:36:
[...]

Beetje kieseriet geven.
In de TS staat bij gras hoe je groener gras krijgt dan de buren. Alleen zie ik nu dat de link niet meer werkt. :'(

Ik zal kijken of ik de link in cache kan vinden, was van een oude rot in het gazonhouden. (dus niet, heb Groei en Bloei Tilburg gevraagd of ze er nog achter kunnen komen, ondertussen de cache gevonden :) )

Edit;

HET GRAS BIJ DE BUREN
Wie wel eens het gazon van Wil van Gorkum (ons ex bestuurslid) heeft gezien, vraagt zich meteen af hoe hij zo’n prachtige grasmat krijgt. “De juiste bemesting”, zegt Wil. Hier is zijn recept:
10 kg per/100 m2 afhankelijk van de zuurgraad is dit de jaarlijkse onderhoudsbehoefte.
Thomaskali strooien in januari of februari; 5 kg/100 m2. Een fosfaatbemesting voor de ontwikkeling van het wortelstelsel.
In maart/april Cultera strooien; 10 kg/100 m2. Dit is een langzaam werkende meststof, die nagenoeg niet uitspoelt tijdens de maartse buien. In deze maanden tevens Kieseriet
Daarna om de zes weken bijmesten en dit volhouden tot september met een keuze uit Nitrophoska; 5 kg/100 m2
Als het gras in de loop van het seizoen wat lichter van kleur wordt kan er weer een keer Kieseriet gestrooid worden; 5 kg/100 m2.

Top! Dank. Morgen even een zak Kieseriet bij de Welkoop scoren. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
[...]

Beetje kieseriet geven.

Edit;

HET GRAS BIJ DE BUREN

Thanks, je hebt twee vragen in een keer beantwoord *O*
Als ik mijn 12-10-18 met daarbovenop die +20% mg0 (eigenlijk een soort kieseriet) gebruik zit ik dus best lekker
http://www.fertigreen.eu/...id=10&product_id=10&ln=NL

[ Voor 4% gewijzigd door skai21 op 23-04-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 17-09 18:59

Goverman

not loaded

XNL073 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:03:
[...]

Het probleen is dat er nu dus helemaal geen blad of bloem op zit. Alleen boom. En de foto van google maps is te onduidelijk
stam kan ook. Andere apps is de veldgids of Ebben TreeEbb :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 17:29
Kan iemand mij toevallig helpen met deze boom te identificeren. Deze stond bij mijn ouders in de voortuin en nu bij ons. Maar hij bloeit nu niet. Ik zou graag de naam willen weten om meer info erover te vinden. [Afbeelding]
Als ik zou moeten gokken: een hibiscus op stam.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Hibiscus!
Prachtige struik, bloeit lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ophidian schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:35:
In mijn stukje gras zit nu een wat gelig stuk waar het gras het wat minder doet. Zie hieronder:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap niet zo goed waardoor dit komt. Ik heb afgelopen winter netjes kalk toegevoegd. In maart bemest en geverticuteerd. Maai het op zo'n 3,5 - 4 cm lengte. Wij hebben geen honden die in de tuin plassen. Gras ligt overal eigenlijk evenveel in de zon, niet per se meer aldaar. Er zitten in het gras twee sproeiers en de border micro vernevelaars, dus het water komt overal goed. En langs een paar stukken langs de rand is dit gras ook zo. Iemand een idee hoe dit komt en hoe het op te lossen is?

Ziet er uit als uitdroging door de bemesting. Heb je na de bemesting wel overdadig meerdere malen gesproeit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
de Peer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:24:
[...]

Ziet er uit als uitdroging door de bemesting. Heb je na de bemesting wel overdadig meerdere malen gesproeit?
Ja dat wel. En was ook nog in het natte deel van de maand, heeft flink geregend toendertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Fantasma7988 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:30:... Vergat het bijna te zeggen maar ga even naar de Welkoop of een stihl dealer en koop een rode bladhark van fiskar.
Dat zijn echts de fijnste omdat ze recht zijn en veel vuil mee nemen .
Top tip! Vandaag een gehaald en dit werkt inderdaad veel beter om zooi uit het gras te harken. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Charly schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:40:
[...]

Top tip! Vandaag een gehaald en dit werkt inderdaad veel beter om zooi uit het gras te harken. Thx!
Ik heb al heel wat harken versleten afgelopen 15 jaar 😄💪nu met een big smile je gazonnetje strak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyyyys
Afgelopen twee dagen ook de bak aan de andere kant gemaakt, 6.15 x 0.75 meter. Ophoog zand is er nu dus nu de rest van de tuin ophogen en de ruimte voor het gras vullen met tuinaarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpK1B09nwtKU8CmpqDmbzFfGqGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdqkRc8OQuB0w00yrvftgxP2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
@jordyyyys Strakke bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Wel heel veel water geven met weer zoals de laatste weken met zo'n hoge bak.

[ Voor 13% gewijzigd door hansvk op 24-04-2020 18:27 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 23:12
skai21 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:57:
Ik weet dat er hier nogal eens gesproken wordt over Organische vs. kunstmest.
Maar ik ben wel eens geintresseerd, wat gooien jullie voor (kunst)mest over je gazon?

Ik heb na het verticuteren KAS gebruikt, NPK 27, 13.5, 13.5 + 4%Mg0
Ik begrijp dat deze nummers niet ideaal zijn watn de 13.5's zorgen ervoor dat mijn gazon ook een hoop onkruid gaat laten groeien. Maar het zorgt wel voor vrijwel instant groei en groen gazon O-)

Ik heb ook nog een zak 12-10-18 + 20 liggen, ben nog even in dubio of ik dat (over een twee maanden) wel op mijn gazon ga gooien. misschien doe ik dan wel eens wat Organisch
Het is altijd die afweging, organisch is minder belastend voor het milieu en geeft de voeding rustiger af.
Maar bij kunstmest werkt het ook echt, en wordt je gazon glanzend groen.
Borders doe ik vooral organisch. Gazon doe ik in het voor en najaar speciale gazonmest (8-4-15 met kalk en Mg), maar midden in de zomer doe ik een rondje standaard 12-10-18 kunstmest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:21

Hoe ik het voor mij zie:

Ik ga de komende week mijn border maken. Ik maak de achterkant deels tegen de schutting aan en deels middels piketpaaltjes in de grond. Tegen de palen van de schutting en de piketpaaltjes een lat/balk en daar zet ik grindtegels tegenaan. Die grindtegels heb ik nog over en scheelt me weer een ritje naar de gemeente. Zo hou ik de achterkant smal/klein en een stuk betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander0105
  • Laatst online: 14:50
Wij zijn aan het kijken om de tuin aan te gaan pakken. Ontwerp is inmiddels klaar. Nu kijken naar de uitvoering... In de huidige tuin ligt er een groot terras van natuursteen tegels, een overblijfsel van de vorige bewoners. Nu is het terras erg slecht aangelegd, veel verzakkingen en totaal geen goede afwatering. In het nieuwe ontwerp willen we naar 2 grote vlonder terrassen van composiet planken. Op deze manier krijgt het geheel een warmere uitstraling en kan het water een stuk beter weglopen.
Nu is mijn plan als volgt:
- tegels er uit, hieronder ligt een zandbed van 10cm met daaronder anti wortel doek.
- Zandbed laten liggen, extra laag nieuw anti worteldoek er overheen
- meranti 6x6cm, 1m palen de grond in, 50cm afstand. palenboor en laatste stukje de grond inslaan
- Liggers ertegenaan met slotbouten
- Planken eroverheen, 1mm onzichtbare verbinding. Veel werk maar een mooi resultaat en met kleine kinderen ook minder kans op verdwijnende spullen... ;w

Zie ik iets over het hoofd?

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30
We gaan ook onze tuin aanpakken over een week. Nu willen we inbouwspots in de tegels laten zetten. Qua spots ben ik er al uit, alleen nog niet qua lichtsterkte. Ik zoek lampen met een GU10 fitting (LED). Maar heb een discussie met mijn vrouw over het wel of niet plaatsen van een dimmer. Zij vindt dit niet nodig. Ik ben bang dat als we zomaar een bepaalde lichtsterkte uitkiezen we niks meer kunnen finetunen. Het uiteindelijke doel is een stuk sfeerverlichting.
Nu zie ik ook van die via wifi gestuurde LED`s.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in de tuin? Zo niet heeft er iemand advies qua lumen/wattages?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

peppie71 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:25:
We gaan ook onze tuin aanpakken over een week. Nu willen we inbouwspots in de tegels laten zetten. Qua spots ben ik er al uit, alleen nog niet qua lichtsterkte. Ik zoek lampen met een GU10 fitting (LED). Maar heb een discussie met mijn vrouw over het wel of niet plaatsen van een dimmer. Zij vindt dit niet nodig. Ik ben bang dat als we zomaar een bepaalde lichtsterkte uitkiezen we niks meer kunnen finetunen. Het uiteindelijke doel is een stuk sfeerverlichting.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in de tuin? Zo niet heeft er iemand advies qua lumen/wattages?
Stop je er toch Hue oid in? Heb je geen dimmer nodig en kan je toch dimmen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in de tuin?
Niet specifiek, maar als je een normaal wifi-bereik hebt in de tuin zal het gewoon werken. Let wel op dat dit soort lampjes soms net wat groter zijn dan een 'niet smart' variant. Het moet natuurlijk wel passen in het armatuur.

Of je nou voor wifi/zigbee/z-wave moet gaan hangt af van wat je al hebt en wat je in de toekomst zou willen. Maar dat is meer een vraag voor in Duurzame Energie & Domotica of Ervaringen met LED-verlichting - deel III. Niet echt specifiek tuingerelateerd :)
Door de kosten hoef je je in ieder geval niet af te laten schrikken, dimbare spotjes kosten bij de Ikea €7 per stuk, al kunnen die alleen wit licht geven en je hebt nog een hub nodig.

Kijk ook naar welke functionaliteit je wilt. Kunnen dimmen is één ding, maar als je toch al bezig bent kun je ook voor RGB(W) lampjes gaan. Daar valt meer sfeer mee te maken dan een louter wit lampje.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 25-04-2020 17:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Sander0105 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:29:
Wij zijn aan het kijken om de tuin aan te gaan pakken. Ontwerp is inmiddels klaar. Nu kijken naar de uitvoering... In de huidige tuin ligt er een groot terras van natuursteen tegels, een overblijfsel van de vorige bewoners. Nu is het terras erg slecht aangelegd, veel verzakkingen en totaal geen goede afwatering. In het nieuwe ontwerp willen we naar 2 grote vlonder terrassen van composiet planken. Op deze manier krijgt het geheel een warmere uitstraling en kan het water een stuk beter weglopen.
Nu is mijn plan als volgt:
- tegels er uit, hieronder ligt een zandbed van 10cm met daaronder anti wortel doek.
- Zandbed laten liggen, extra laag nieuw anti worteldoek er overheen
- meranti 6x6cm, 1m palen de grond in, 50cm afstand. palenboor en laatste stukje de grond inslaan
- Liggers ertegenaan met slotbouten
- Planken eroverheen, 1mm onzichtbare verbinding. Veel werk maar een mooi resultaat en met kleine kinderen ook minder kans op verdwijnende spullen... ;w

Zie ik iets over het hoofd?
Zoals je het zegt is inderdaad een goede methode maar wordt de vlonder verhoogd dan ?

Anders kan je ook gewoon liggers maken op het zandbed en onder de liggers wat tegels plaatsen op niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Laatst online: 14:50
Fantasma7988 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:24:
[...]

Zoals je het zegt is inderdaad een goede methode maar wordt de vlonder verhoogd dan ?

Anders kan je ook gewoon liggers maken op het zandbed en onder de liggers wat tegels plaatsen op niveau.
Ze komen iets verhoogd, 10-20cm. Mijn voornaamste reden dat ik naar palen slaan neig is dat het huidige terras aan alle kanten verzakt is, durf daar eigenlijk niet de vlonder op te leggen. In theorie zou de grond al gezet moeten zijn (terras ligt er denk ik al 5jr) maar toch...

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
Ophoogzand ligt in de tuin, nu wil ik het gaan inwateren, hoevaak moet ik dit herhalen?

Aan de gevel is er 12cm zand opgegaan en achter bijna niets meer. Het vlak waar niets ligt gaan we graszoden leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADHyFysspsqZ8ytM4yzhrux4AMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nlf9vcUZfLmiiHDgiMSUxoR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De kippenhok en het "terras" bij de schuifpui bestaat al, voor de rest is het op dit moment eigenlijk 1 groot grasveld. Voor als wel achter. (vorig jaar alles laten egaliseren, frezen en inzaaien).
Bij de kippenren lag ook ooit gras... maar ja... kippen en gras... :+
Mijn schuurtje is voor de helft "opgeofferd" als nachthok voor de drie chickies dus komt er bij de poort een extra opbergkast voor de stoelkussen en (hand)tuingereedschap.

Door het programma nu een duidelijk beeld wat we wel en niet willen.
Dus nogmaals... _/-\o_ _/-\o_ bedankt voor de tip van het programma.
Volgende stap wordt het uitzoeken van de exacte planten die we willen e.d.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
@Sander0105 als je de tegels met een rubberen hamer netjes op hoogte slaat dan gebeurd er niet veel meer mee.
De liggers verdelen de druk ook over meerdere punten.

@jordyyyys dit mag je wel echt zeik nat maken een keer of 3 en even goed aanstampen met je hakken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Mijn jonge hibiscus struikje ziet zwart van de -ik denk bladluizen-. Ik heb al e.e.a. gezocht en de harde waterstraal erop tip geprobeerd. Lijkt nog niet heel veel effect te hebben, beestjes blijven er gewoon op zitten. Iemand nog een goed werkende tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
kaboom1555 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:22:
Mijn jonge hibiscus struikje ziet zwart van de -ik denk bladluizen-. Ik heb al e.e.a. gezocht en de harde waterstraal erop tip geprobeerd. Lijkt nog niet heel veel effect te hebben, beestjes blijven er gewoon op zitten. Iemand nog een goed werkende tip?
Water met groene zeep en eventueel wat spiritus of azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Edit;

HET GRAS BIJ DE BUREN

Vandaag deze Nitrophoska maar eens bij de lokale Boerenbond/Welkoop gehaald en gestrooid. Kieseriet heb ik al en had ik ook al gestrooid. Ik zie alleen hier nu "om de zes weken bijmesten" - ik dacht altijd 1x per jaar :o

Eens kijken of het gazonnetje wat mooier wordt na het verticuteren, doorzaaien, bemesten etc. Ligt ook genoeg water op - anders was het al een steppeveldje geweest.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Hmmbob schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:57:
[...]

Vandaag deze Nitrophoska maar eens bij de lokale Boerenbond/Welkoop gehaald en gestrooid. Kieseriet heb ik al en had ik ook al gestrooid. Ik zie alleen hier nu "om de zes weken bijmesten" - ik dacht altijd 1x per jaar :o

Eens kijken of het gazonnetje wat mooier wordt na het verticuteren, doorzaaien, bemesten etc. Ligt ook genoeg water op - anders was het al een steppeveldje geweest.
Bij mij is het verticuteren en doorzaaien morgen twee weken geleden. En het mesten met KAS 27, 13.5, 13.5 een week geleden.
Op een aantal plekje na is het knal groen, begin volgende week eindelijk met de maaier erover *O* *O*
Ik sproei nog steeds elke dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
jordyyyys schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:25:
Ophoogzand ligt in de tuin, nu wil ik het gaan inwateren, hoevaak moet ik dit herhalen?

Aan de gevel is er 12cm zand opgegaan en achter bijna niets meer. Het vlak waar niets ligt gaan we graszoden leggen.

[Afbeelding]
Dit zou je een keer of 3 moeten herhalen. Inwateren houdt in dat je echt de boel onder water moet zetten. Dus als je denkt dat het teveel wordt, moet je zeker nog een tijdje door. Dus eigenlijk moet je tegeb je gevoel in gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Sander0105 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:15:
[...]

Ze komen iets verhoogd, 10-20cm. Mijn voornaamste reden dat ik naar palen slaan neig is dat het huidige terras aan alle kanten verzakt is, durf daar eigenlijk niet de vlonder op te leggen. In theorie zou de grond al gezet moeten zijn (terras ligt er denk ik al 5jr) maar toch...
Je kunt eventueel het vlonderterras ook zwevend maken, zeker als het toch verhoogd moet komen. Dat je dus niet een heleboel paaltjes de grond in slaat, maar dat je een stevig frame maakt met sterke balken waarop je het terras monteert en dat je dit geheel ofwel aan enkele (hoek)palen vastmaakt, ofwel dat je het op een tegel-'fundering' legt. Als er dan nog iets van werking in de grond is, dan blijft je terras gewoon strak en recht, alleen komt het wellicht iets schuiner te liggen. (Maar je moet voor de afwatering toch ook enig verloop hebben, dus het zal sowieso niet waterpas worden.)

Je zou zo'n frame ook aan een of meer kanten aan de woning kunnen monteren met stevige bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Wij willen een natuurlijke speelwijde aanleggen. Ben dus even aan het googelen op boterbloemen en madeliefjes ... in de eerste resultaten wordt het bestempeld als onkruid 8)7

Wil ik nu iets raars?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
Uplighters geven imo enkel een mooi effect als ze hun licht ergens opwerpen, bv een boom of muur. Ik zou daar wel rekening mee houden, en ze niet zomaar in het ijle laten schijnen.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Joris748 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:02:
Wij willen een natuurlijke speelwijde aanleggen. Ben dus even aan het googelen op boterbloemen en madeliefjes ... in de eerste resultaten wordt het bestempeld als onkruid 8)7

Wil ik nu iets raars?
Mijn gazon ruilen voor een strak groen lakentje? ;)

Dinsdag gaat de onkruidverdelger erop. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:30
Ok. Zeker iets om reening mee te houden. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:33
Joris748 schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:02:

Wil ik nu iets raars?
Nee hoor. Als je madeliefjes en boterbloemen in je gazon wenst te hebben, is het per definitie geen onkruid.

Vorig jaar kreeg ik van Natuurmonumenten een zakje met zaaigoed met meerdere soorten inheemse bloemen. Het idee is om vlinders en/of bijen te lokken. Wellicht is zoiets een idee voor je speelweide?

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
der_joachim schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:57:
[...]

Nee hoor. Als je madeliefjes en boterbloemen in je gazon wenst te hebben, is het per definitie geen onkruid.

Vorig jaar kreeg ik van Natuurmonumenten een zakje met zaaigoed met meerdere soorten inheemse bloemen. Het idee is om vlinders en/of bijen te lokken. Wellicht is zoiets een idee voor je speelweide?
Het gaat om een stuk van ca 1000 m2, dan heb ik wel een paar zakjes nodig ;)

Denk dat ik het beste een mengsel kan zoeken wat aan mijn eisen voldoet:
  • Taai
  • Weinig water nodig
  • Geschikt voor schrale zandgrond
  • Hooguit 2x per maand maaien
  • Inheemse bloemen, die goed zijn voor de beestjes en de bijtjes.
Direct aan het terras hebben we nog een stuk van ca 150 m2, daar moet een strakker gazon komen. Waarschijnlijk laten we daar graszoden leggen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Nu onze nieuwbouw binnen goed opschiet, wordt tijd voor de tuin. Na lang zoeken hadden we mooie klinkers en tegels uitgezocht voor de oprit en de terrassen. Maar door Corona zowel de terras als klinkers niet leverbaar. De klinkers komen eind mei, wat te overzien is.

Van de tegels is het onbekend, weten jullie nog mooi alternatief voor MBI Georamica motion iron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-07 13:21
Beste Tweakers,

Nu het einde van mijn verbouwing in zicht begint te komen, ben ik ook gaan nadenken over de tuin. Ik heb een drietal ontwerpen laten maken en heb uiteindelijk gekozen voor de onderstaande variant (z/w tekening geprojecteerd over droneshot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1EJ7AiZPUMN3or4uihD4FK3C4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWwxf8csHiLvpalrKTyaciO2.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zien we hier?

1. 60x60 keramische tegels in cement, iets in deze stijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3Ya74tZ_40yVZi2k2pYp5VYJW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0h0eaAuwwuSr56sWNM9R8w2X.jpg?f=user_large

2. Split, grijs ingekleurde gebied. Kleur en grofheid nader te bepalen. Verderop liggen tegels in split.

3. Zuilvorm berk in bak (cortenstaal) met bodembedekker

4. Berkenhaag, circa 1,20 meter hoog, achterwand houten schutting (zie 8 voor voorbeeld) met staande latten.

5. Laurier leibomen in houtensnippers met als schutting gegalvaniseerd staal met een haag van klimop.

6. Meerstammige heesters in split,

7. daarachter bodembedekker in een cortenstalen bak van crica 15 cm hoog.

8. Houten schutting (2 meter) met staande latten. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKCdDCfcHuns60XUf8OJn0CanO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPPWWaplZ9HpapnlZ1LftYAA.jpg?f=user_large

9. Siergrassen

10. Schutting gegalvaniseerd staal met een haag van klimop.

11. Vijver, circa 60 - 80 cm diep zonder planten of vissen, maar met verlichting. Moet helder blijven (paar liter chloor? :+ ). Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrA76IcDAh1Eo144s2m-8n3wnkI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sccTi7KHm0iUJZj0I8Y99LKK.jpg?f=user_large

12. Al meer technische uitwerking, maar dit is één van de twee drainagebuizen.

13. Ook betegeld, maar moet uiteindelijk in de toekomst een veranda overheen komen.

Tuin is circa 20 x 10 meter. Dit gezien hebbende, hebben jullie suggesties voor dit ontwerp of zaken waarvan jullie zeggen 'niet aan beginnen'? Ik wil de tuin gefaseerd aanleggen, dus eerst grondwerk en tegels, volgend jaar ornamenten en planten. Goedkoop zal het sowieso niet worden :+

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Tot plan. Voor dat heldere water zal je een pomp met filter nodig hebben.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Nou, de beregening van de voortuin is uitgemeten. Er staan latjes in de grond waar popups komen. Nu +/- 100M tyleen op 60CM diep de grond in :p. Wish me luck..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
Wish you luck.

Je weet dat een halve meter eigenlijk genoeg is voor de vorstgrens?
En dat als je ondieper gaat je het systeem even voor de winter droog moet blazen met een compressor? (Sowieso slim)
En dat je systeem sowieso al leegloopt als je op het diepste punt van een (of meerdere) leiding(en) afdruipventielen (met grindemmer) plaatst. En je zo dus veel vorstbestendiger bent.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 09:53
Een tip: Ik weet niet of je kinderen hebt maar als vijver liefhebber met een paar vrienden die vijveren is de combinatie split en vijver vaak een irritante punt. De hoeveelheid steentjes die je terug in je vijver of pomp vind met alle ellende die dat mee brengt ken ik een paar vrienden die zweren nooit meer steentjes rondom een vijver te willen.
Misschien is dolomieten gravel iets? Dat is wel beige van kleur.
Verder een prachtig ontwerp! Vind een stratenmaker die in het weekend wil werken voor de tegels de rest is een leuke klus om zelf aan te beginnen

[ Voor 7% gewijzigd door Biatch op 27-04-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Teijgetje schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:37:
[...]

Wish you luck.

Je weet dat een halve meter eigenlijk genoeg is voor de vorstgrens?
En dat als je ondieper gaat je het systeem even voor de winter droog moet blazen met een compressor? (Sowieso slim)
En dat je systeem sowieso al leegloopt als je op het diepste punt van een (of meerdere) leiding(en) afdruipventielen (met grindemmer) plaatst. En je zo dus veel vorstbestendiger bent.
Jup iedere zone loopt automatisch leeg via een afdruipventiel, en mijn tuin loopt in zijn geheel af. Dus het zal nagenoeg helemaal leeglopen. De afdruipventielen liggen in het grind op het diepste punt. Nu 2 zones klaar, morgenavond nog een en de put, kleppen en pressure valve.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4nZfhAWOYyEzZBw68uf--cVuFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/021UmUcISWXjAXVn032b69FL.jpg?f=fotoalbum_large

Het bloeit weer lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Hier begint het zo zachtjes aan, de kattenstaart komt er nu door, helaas denk ik dat ik met de blauwe regen nog een jaartje geduld moet hebben

Alles is vorig jaar pas gepland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hM3Niu-R-ZwtgexEjCeQQOZJXig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwBXq5F95EyKrriMYvv2OnRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8MZ7jxd_0-UARY_32AgYDayctE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaLksOvSDgVh7DUh4LDOscH2.jpg?f=fotoalbum_large

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Keyboardplayer schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:27:

[Afbeelding]
Erg mooie schutting maar aangezien je er doorheen kunt kijken is het wel van groot belang wat er achter de schutting staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De weergoden zijn mij gunstig gezind. 4 dagen geleden het gras gemaaid en vandaag mocht dus de onkruid- en mosverdelger van Pokon erop. Vervolgens moet het binnen 24-48 uur beregend worden of anders besproeid. Afgaand op de weersverwachting zal het de komende dagen flink regenen, dus dat sproeien kan mooi achterwege blijven.

Over 2 weken moet het middel zijn dingen hebben gedaan. Ik ben heel benieuwd of het onkruid dan echt grotendeels weg is, of dat ik met een groot bruin veld zit.

@Jelte,89Op eerdere foto's van de bouw van je overkapping vond ik het een beetje zielloos tuintje, maar nu het groen opkomt ziet het er echt netjes uit. Complimenten!

[ Voor 14% gewijzigd door PaT op 28-04-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

PaT schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:05:
De weergoden zijn mij gunstig gezind. 4 dagen geleden het gras gemaaid en vandaag mocht dus de onkruid- en mosverdelger van Pokon erop. Vervolgens moet het binnen 24-48 uur beregend worden of anders besproeid. Afgaand op de weersverwachting zal het de komende dagen flink regenen, dus dat sproeien kan mooi achterwege blijven.

Over 2 weken moet het middel zijn dingen hebben gedaan. Ik ben heel benieuwd of het onkruid dan echt grotendeels weg is, of dat ik met een groot bruin veld zit.
Das altijd mooi als de natuur je helpt
@Jelte,89Op eerdere foto's van de bouw van je overkapping vond ik het een beetje zielloos tuintje, maar nu het groen opkomt ziet het er echt netjes uit. Complimenten!
Mee eens, dit is natuurlijk wat we samen mooi vonden/vinden, achteraf gezien had ik de tuin wel 'wilder' willen hebben, ga er natuurlijk niet wat aan veranderen (Ja, wel nieuw straatwerk) wel hangen/staan er inmiddels wat meer potten en 2 olijfboompjes en zit ik nog te denken aan een verticaal tuintje aan de schutting oid.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Laatst online: 20:02
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:10:
Hier begint het zo zachtjes aan, de kattenstaart komt er nu door, helaas denk ik dat ik met de blauwe regen nog een jaartje geduld moet hebben

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zonde dat het paadje niet van gebakken waaltjes is, staat naar mijn mening mooier bij het robuuste van de overkapping.
Al is dit ook netjes hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

jordeeeh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:45:
[...]

Zonde dat het paadje niet van gebakken waaltjes is, staat naar mijn mening mooier bij het robuuste van de overkapping.
Al is dit ook netjes hoor :)
Ook mee eens, had ik ook wel onder de overkapping gewild maar dan lever je wel heel veel gebruiksgemak in,

Straatwerk gaat er nog uit, want we hebben de boel vergoed gekregen want uit alle tegels knappen stukjes uit.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
En eindelijk begint het nu ook in de Achterhoek te regenen. Morgen lekker wat Culterra rondstrooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Inderdaad, komen nu wat mooie buitjes aan, wel 'blij' mee want heb al lang de regenton niet meer kunnen gebruiken

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kijk, dit vind ik nou mooie borders. Mooie gelaagdheid, goede vulling en lekker kleurrijk!
Daar zal je wel een tijdje mee bezig geweest zijn om dit resultaat te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 28-04-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:25:
Inderdaad, komen nu wat mooie buitjes aan, wel 'blij' mee want heb al lang de regenton niet meer kunnen gebruiken
Als het vanavond maar droog blijft, wou niet tot mijn enkels in de modder beregening in graven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Regel ik :)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 23:12
Ik heb ook veel van die kruipende phlox (vlambloem). Maar op de een of andere manier heeft die een klap geregen afgelopen winter want hij is op twee plekken dood gegaan, en op de andere plekken bloeit hij amper. Is dit een plant die speciale voeding nodig heeft, of juist heel veel of heel weinig kalk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Laatst online: 21-07 13:21
Hmmbob schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:27:
Tot plan. Voor dat heldere water zal je een pomp met filter nodig hebben.
Als daar nog tips voor zijn hoor ik dat graag. Een pomp betekent ook stroom en eventueel extra afgraven om alles (pomp) mooi weg te werken.
Biatch schreef op maandag 27 april 2020 @ 10:56:
[...]

Een tip: Ik weet niet of je kinderen hebt maar als vijver liefhebber met een paar vrienden die vijveren is de combinatie split en vijver vaak een irritante punt. De hoeveelheid steentjes die je terug in je vijver of pomp vind met alle ellende die dat mee brengt ken ik een paar vrienden die zweren nooit meer steentjes rondom een vijver te willen.
Misschien is dolomieten gravel iets? Dat is wel beige van kleur.
Verder een prachtig ontwerp! Vind een stratenmaker die in het weekend wil werken voor de tegels de rest is een leuke klus om zelf aan te beginnen
Ik heb (nog) geen kinderen, ik kijk alleen wel een beetje naar een gezonde combinatie tussen bestrating en plekken waar regenwater (natuurlijk) weg kan lopen. Ben niet direct weg van lichte gravel, maar ik neem ik het mee in het zoekrondje naar materialen. Gezien mijn hele volle werkagenda zal ik niet heel erg veel meer zelf gaan doen :)
forzav schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:40:
[...]

Erg mooie schutting maar aangezien je er doorheen kunt kijken is het wel van groot belang wat er achter de schutting staat...
Voor het deel waar de schuurtjes van de buurman staan is dat niet zo erg, vanaf de plek waar doorkijk vervelend is was ik van plan om aan beide kanten (met een verspringing aan de andere kant) dit patroon toe te passen.

In de algemene zin: ik wil de boompjes uitlichten. Ik zit te denken aan de hue buitenlampen, gezien het hele huis ook al van hue is/wordt voorzien. Hebben hier mensen ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58
Vanavond met mijn vrouw gehad over waarom onze laurier haag (Prunus Caucasica) zo vreemd groeit en wat we zouden kunnen ondernemen om te achterhalen waar het vandaan komt en hoe we het kunnen oplossen.
Het is nu te laat om duidelijke foto's te maken dus ben even creatief geweest met MS Paint om een situatie schets te maken zodat de foto's morgen kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRseO0vhXLf7JI0gwW7-YRhpcvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYlN0bsVREmg2LXV86cEIHVa.png?f=user_large

De haag staat in het blauw omcirkelde deel. De kant met de groene pijl groeit praktisch gezien als kool, is ook mooi vol groen en redelijk dicht gegroeid over de hele lijn. De gebogen kant (gehele rode lijn) lijkt in zijn geheel maar niet te willen groeien, er komen wel nieuwe scheuten in maar groeit lang niet zo hard als de andere zijde en heeft ook een beetje een leger groen achtige kleur.
Ook vertoont de gebogen kant op verschillende plaatsen geel blad waarvan ik me heb laten vertellen dat er teveel water gegeven is. Prima klinkt aannemelijk ware het niet dat de zijde welke prima groeit net zoveel water gehad heeft dus kan het niet helemaal rijmen.

Wellicht heeft iemand, voor nu, op basis van de situatieschets een idee waarom hier zo'n verschil in zit?
Allemaal gelijktijdig geplant, zelfde behandeling gehad met meststoffen etc maar toch een duidelijk verschil. De enige verklaring die we kunnen vinden is omdat de slecht groeiende kant aan het trottoir ligt en hierdoor wellicht minder voeding krijgt of heeft gekregen?

Ik snap dat het voor nu lastig te beoordelen is maar nooit geschoten is altijd mis ;)

/edit:
Zoals beloofd nog even 2 foto's zodat het een wat beter beeld geeft.

De goede kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcAbhKJfL0dGQt4kPKEpdjfkc64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe0eXBA4tydDJwQwuZo9nN3m.jpg?f=fotoalbum_large

De minder goede kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onDBXiQta1lUwOoapLq_Nnm2G3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzlhUtp2jCYbT3sXXbCikwUw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door schumi2004 op 29-04-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Honden piesen tegen je haag? Ik weet niet of laurier daar gevoelig voor is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45
LinuxMan schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:12:
[...]

Ik heb ook veel van die kruipende phlox (vlambloem). Maar op de een of andere manier heeft die een klap geregen afgelopen winter want hij is op twee plekken dood gegaan, en op de andere plekken bloeit hij amper. Is dit een plant die speciale voeding nodig heeft, of juist heel veel of heel weinig kalk?
Wij doen er eigenlijk niets aan en het woekerd bij ons flink door. Ook bloeit het enkele maanden. Kortom genieten!
We verstekken het ook veel.

Dit is wel op leem grond. Dat is volgens mij kalk houdender. Sowieso een stuk vaster van structuur en houd erg lang water vast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Bo0bz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:02:
[...]

Kleine update. Door alle omstandigheden beginnen we eerder aan de tuin.

Vandaag zijn de stenen geleverd! oOo

[Afbeelding]

Dit weekend het zand kruien en dan ligt alles er over twee weken in.
We zijn weer een eind opgeschoten. Kwam stapelblokken te kort die worden vandaag geleverd. Dat kunnen de bakken afgemaakt worden en verder gevuld met teelaarde. Graszoden kan ik vrijdag ophalen en leggen. De stapeltegels die in het gras komen liggen er nu voor het gemak even in en moet ik straks nog even netjes neerleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERuaaZ9rv0Oab62shtjTGVHXPs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WMrbywh49Lis5ajDcAqo40P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LVHOAwPVC4z0JEfTADwErzIllE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8l3GWrQAEruKaYNg94jCzl4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNQa3RD4hbFY12SgUN9SAWPcUqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEnWybwLG8irqkvqvJ6AxBpP.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
schumi2004 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:30:
Vanavond met mijn vrouw gehad over waarom onze laurier haag (Prunus Caucasica) zo vreemd groeit en wat we zouden kunnen ondernemen om te achterhalen waar het vandaan komt en hoe we het kunnen oplossen.
Het is nu te laat om duidelijke foto's te maken dus ben even creatief geweest met MS Paint om een situatie schets te maken zodat de foto's morgen kunnen komen.

[Afbeelding]

De haag staat in het blauw omcirkelde deel. De kant met de groene pijl groeit praktisch gezien als kool, is ook mooi vol groen en redelijk dicht gegroeid over de hele lijn. De gebogen kant (gehele rode lijn) lijkt in zijn geheel maar niet te willen groeien, er komen wel nieuwe scheuten in maar groeit lang niet zo hard als de andere zijde en heeft ook een beetje een leger groen achtige kleur.
Ook vertoont de gebogen kant op verschillende plaatsen geel blad waarvan ik me heb laten vertellen dat er teveel water gegeven is. Prima klinkt aannemelijk ware het niet dat de zijde welke prima groeit net zoveel water gehad heeft dus kan het niet helemaal rijmen.

Wellicht heeft iemand, voor nu, op basis van de situatieschets een idee waarom hier zo'n verschil in zit?
Allemaal gelijktijdig geplant, zelfde behandeling gehad met meststoffen etc maar toch een duidelijk verschil. De enige verklaring die we kunnen vinden is omdat de slecht groeiende kant aan het trottoir ligt en hierdoor wellicht minder voeding krijgt of heeft gekregen?

Ik snap dat het voor nu lastig te beoordelen is maar nooit geschoten is altijd mis ;)
Ik denk dat je het probleem moet zoeken bij de wortels.
Haal 20/30 van de haag wat grond weg spit daar eens 50 cm diep.
Doe daar wat zakken bemeste tuinaarde bij en grote kans dat hij het weer netjes gaat doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Het droogblijven is niet helemaal gelukt, ik (en de helpende hond) waren drijfnat.
Maar er zit wel weer een volledige extra beregeningszone in de grond O-)
Vanavond verlichting (waarschijnlijk weer in de regen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-08 07:43
Keyboardplayer schreef op maandag 27 april 2020 @ 00:27:

[Afbeelding]
Ik heb vorige maand zo'n schutting gemaakt met verticale douglas latten door betongaas tegen palen te plaatsen en daar die latten tegenaan. Voor het bevestigen van die plaatjes gebruikt waarmee je het betongaas ook vast maakt. Ben er erg blij mee en het geeft een ruimtelijk effect.

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Dwersbongel schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:04:
[...]
Ik heb vorige maand zo'n schutting gemaakt met verticale douglas latten door betongaas tegen palen te plaatsen en daar die latten tegenaan. Voor het bevestigen van die plaatjes gebruikt waarmee je het betongaas ook vast maakt. Ben er erg blij mee en het geeft een ruimtelijk effect.
Heb je daar toevallig een foto van? Zit te twijfelen tussen helemaal zelf maken, of deze schermen verticaal te gebruiken. Maar willen het doorlaten lopen in een vlonder, en dan zorgt losse planken voor een nettere overgang (wel dikkere lat uiteraard)

Afbeeldingslocatie: https://www.static.tuinhout-centrum.nl/files/catalogus/prod/3259/9188_3259_8x24182_m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:58
Fantasma7988 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 07:38:
[...]

Ik denk dat je het probleem moet zoeken bij de wortels.
Haal 20/30 van de haag wat grond weg spit daar eens 50 cm diep.
Doe daar wat zakken bemeste tuinaarde bij en grote kans dat hij het weer netjes gaat doen
Dat ga ik eens proberen, thanks voor de tip.
We waren al met extra voeding bezig geweest maar dat was meer oppervlakkig.

Verder als je dit zo zegt dan is het eerste wat in mijn opkomt dat de witte grond aan de trottoir kant die niet voedend genoeg is (wat logisch is) en bij het goed groeiende deel is dat niet van toepassing en daarom groeit het daar wel goed.

Zal straks nog wat aanvullende foto's posten maar bedankt voor meedenken vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
..

[ Voor 99% gewijzigd door Ambianz op 30-04-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
Keyboardplayer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:21:
[...]

Als daar nog tips voor zijn hoor ik dat graag. Een pomp betekent ook stroom en eventueel extra afgraven om alles (pomp) mooi weg te werken.
De meest eenvoudige manier om helder water te krijgen is natuurlijk evenwicht. Dan heb je ook geen pomp of wat dan ook nodig. Maar dat betekent dus ook dat er wel planten in het water moeten... En dat wilde je niet.

Zelf zou ik bij zo'n strakke 'vijver' zonder leven trouwens sowieso kiezen voor een mooi modern waterelement waar je ook met stromend water werkt. Anders wordt het wel erg saai/rustig. En de benodigde pomp kun je dan combineren met een filter.
Jelte,89 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Ook erg mooi die robuuste palen, daar ben ik ook nog naar aan het kijken. Kun je die dikte gewoon bij de winkel kopen of moest je die speciaal bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:43:
[...]

Mooi hoor! Ook erg mooi die robuuste palen, daar ben ik ook nog naar aan het kijken. Kun je die dikte gewoon bij de winkel kopen of moest je die speciaal bestellen?
Jep, Douglas 15x15cm en zo'n beetje op elke straathoek te krijgen,

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Jelte,89 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:53:
[...]

Jep, Douglas 15x15cm en zo'n beetje op elke straathoek te krijgen,
Staan de palen van je pergola trouwens direct in de grond? Ik wil een speelhuisje voor mijn kinderen maken met 15x15 douglas palen. Heb zelf het idee om poeren te gebruiken om ze van de grond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Leuk topic hoor. Wij gaan volgend jaar de tuin aanpakken, maar we zijn al een beetje aan het nadenken. Ik kan hier mooi wat inspiratie op doen.

Mag ik een grasvraag stellen? Onze tuin is vol op het zuiden, met een haag die de afscheiding naar de buren vormt. Deze haag is ca. 2,5 a 3m hoog. Het gras wat direct daarnaast ligt, ligt dus altijd in de schaduw. En eerlijk gezegd is het geen gras meer, maar alleen een soort slierterig mos. Ons belangrijkste nadeel hieraan is dat deze meuk elke keer in de vacht van de hond blijft zitten.

Nu wil ik eigenlijk eens kijken of er niet iets is wat ik dit jaar nog kan doen, zodat die hond lekker buiten kan rennen zonder steeds vol te zitten met die rommel. Dus kwam ik grassoorten tegen die in de schaduw kunnen groeien. Mijn vraag is echter of dit echt goed werkt? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Want dan laat ik dat mos eruit halen en een paar van die grasmatten neerleggen voor de zomer.

Het gaat om een stuk van ca 12m bij 3m, de rest van het gras heeft wel zon en groeit dus prima. Grond is klei.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

jslaman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:03:
[...]

Staan de palen van je pergola trouwens direct in de grond? Ik wil een speelhuisje voor mijn kinderen maken met 15x15 douglas palen. Heb zelf het idee om poeren te gebruiken om ze van de grond te houden.
Nee, staan op een RVS draaideind, Reden dat ze niet in de grond staan is om rot te voorkomen.

(overigens is dit ook niet ideaal, ik dacht slim te zijn door de moer vast in de balk te slaan, en dan strak draaien tot op het opsluitbandje, maar het straatwerk loopt af, even niet aan gedacht :')

Het beweegt nu ietsjes, voor de blauwe regen toepassing natuurlijk niet erg, en wanneer deze verder groeit ga ik de 3 palen toch met elkaar verbinden om de blauwe regen te geleiden.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
[...]

het is lastig zoeken naar wat die plant nu wil, er zijn zoveel soorten en elke soort wil weer iets anders.

(de soort die @barry86 ook gebruikt.)
ik experimenteer er nog steeds een beetje mee en perfectie nog niet helemaal gevonden.
maar: hij wil niet in een waterbad staan, ook niet te weinig water.
door de grond meng ik nu koffiedrap(die heb ik toch over dus lekker goedkoop) en dat vind hij erg prettig.
ook barst of houtsnippers of oud blad doet het erg goed.
maar ook voldoende kalk vind hij prettig.
(ik heb ze nu ook in een laag van <5cm grond staan op een afdakje, maar dat vind hij iets te krap heb ik het idee, maar doen het toch aardig ze blijven een beetje het formaat van barry.)

belangrijk is ook een steen die in de zon licht/ligt, die lekker opwarmt.
daar gaat hij hard op.
een muurtje van stapelstenen met een vlambloem er boven op kan een hele waterval van bloemen geven van een meter + lang.

edit:
makkelijk te stekken trouwens, na de bloei een jonge tak af knippen in wat vochtige grond zetten en binnen een paar weken een nieuwe plant. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-04-2020 11:46 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Toch even proberen dan, hier zitten vast wel kenners, heb ik dit jaar nog kans dat ik blauwe regen krijg? Hij is nu zo groot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEmCJzXkP4vLsMMVoUbXRDkYwmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiYfL21N0xD9nV8nmmwQe2bI.jpg?f=fotoalbum_large

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
[...]

Vaak wordt in de winter vergeten dat water geven ook nodig kan zijn als het een langere periode droog is. Dus misschien wel door droogte dood gegaan en op andere plekken veel geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Jelte,89 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:46:
Toch even proberen dan, hier zitten vast wel kenners, heb ik dit jaar nog kans dat ik blauwe regen krijg? Hij is nu zo groot:

[Afbeelding]
Het kan jaren duren voor een blauwe regen bloeit, je kunt ook geluk hebben.
Ik zal vanavond eens een foto van die van mij schieten, ding is mega ondertussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
skai21 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:55:
[...]

Ik zal vanavond eens een foto van die van mij schieten, ding is mega ondertussen :)
Tussen de 5 en 7 jaar .
Zo te zien is die van @Jelte,89 nu 2/3 jaar dus moet hij nog even geduld hebben .
Belangrijk is om volgende maand (na de bloei ) toch even de punten te snoeien.
Dat stimuleert de plant .
Die van mij zit nu na 3 jaar vol met knoppen dus zal volgende week een foto plaatsen .
Zijn voeten drogen echter nooit uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een klein tuintje. Met als vaste bezoekers een kolonie van ~20 huismussen, een tweetal pimpelmezen, een tweetal koolmezen en een roodborstje.

Sinds deze week heb ik er echter een tweetal wel erg groot uitgevallen 'koolmezen' bij :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1lzpsLlDhn0-T43T0J06IGq3wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsduzMlxPZvZwAFqkzQ9DeGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1m1SN6AJS8lPZH6Bo_xwoiSHmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OqKDN8p3uGqgVB1uBB0dv36W.jpg?f=user_large

Ik wist dat kauwen slim zijn, maar dat ze mezenbollen eten op een 'mezenmanier, die kende ik nog niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-08 07:43
hammy87 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:59:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van? Zit te twijfelen tussen helemaal zelf maken, of deze schermen verticaal te gebruiken. Maar willen het doorlaten lopen in een vlonder, en dan zorgt losse planken voor een nettere overgang (wel dikkere lat uiteraard)

[Afbeelding]
Ja, even een foto gemaakt zonder kinderen er bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh2z1l_IR5IU7hGs5Jng-jPvMG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7B4cPxlW1hve692ifNYLgdOp.jpg?f=fotoalbum_large

Het is vrij open maar omdat de buren een vrij diepe tuin hebben geeft dit voldoende privacy (voor ons). Ik heb het met mijn vriendin gebouwd, dus het is niet heel moeilijk :9

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:04:
Leuk topic hoor. Wij gaan volgend jaar de tuin aanpakken, maar we zijn al een beetje aan het nadenken. Ik kan hier mooi wat inspiratie op doen.

Mag ik een grasvraag stellen? Onze tuin is vol op het zuiden, met een haag die de afscheiding naar de buren vormt. Deze haag is ca. 2,5 a 3m hoog. Het gras wat direct daarnaast ligt, ligt dus altijd in de schaduw. En eerlijk gezegd is het geen gras meer, maar alleen een soort slierterig mos. Ons belangrijkste nadeel hieraan is dat deze meuk elke keer in de vacht van de hond blijft zitten.

Nu wil ik eigenlijk eens kijken of er niet iets is wat ik dit jaar nog kan doen, zodat die hond lekker buiten kan rennen zonder steeds vol te zitten met die rommel. Dus kwam ik grassoorten tegen die in de schaduw kunnen groeien. Mijn vraag is echter of dit echt goed werkt? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Want dan laat ik dat mos eruit halen en een paar van die grasmatten neerleggen voor de zomer.

Het gaat om een stuk van ca 12m bij 3m, de rest van het gras heeft wel zon en groeit dus prima. Grond is klei.
Ik heb sinds een week of 2/3 schaduwgras in de achtertuin die vanwege een hoge boom ook heel weinig tot geen direct zonlicht krijgt. Tot nu toe groeit het als een dolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

skai21 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:55:
[...]

Ja, steek me nog even de ogen uit ;( Is prima uiteraard, ben wel benieuwd
Fantasma7988 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:34:
[...]

Tussen de 5 en 7 jaar .
Zo te zien is die van @Jelte,89 nu 2/3 jaar dus moet hij nog even geduld hebben .
Belangrijk is om volgende maand (na de bloei ) toch even de punten te snoeien.
Dat stimuleert de plant .
Die van mij zit nu na 3 jaar vol met knoppen dus zal volgende week een foto plaatsen .
Zijn voeten drogen echter nooit uit .
1 jaar pas :(
Dank voor de tip voor het snoeien, wat bedoel je met dat zn voeten niet uit drogen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Dwersbongel schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:17:
[...]

Ja, even een foto gemaakt zonder kinderen er bij.
[Afbeelding]

Het is vrij open maar omdat de buren een vrij diepe tuin hebben geeft dit voldoende privacy (voor ons). Ik heb het met mijn vriendin gebouwd, dus het is niet heel moeilijk :9
Ziet er goed uit. Regels van 22x45? Wel aardig wat schroeven erin (3 bevestigingen per regel?), maar wel mooi dat het blind gemonteerd is
Pagina: 1 ... 39 ... 188 Laatste