Beide opties zou ik niet aanraden.R0y. schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:40:
Check check dubbel check voordat ik aan de slag ga met de nieuwe verhoogde border:
Aan de ene kant hebben wij al een border in de tuin. Deze heb ik vorig jaar gegraven. Tegels eruit, grond eruit. Nieuw grond erin incl betonband en klaar. Nu willen wij graag aan de andere kant ook een border, zelfde verhaal. Nu zag ik bij mijn collega een hoge border met van die stenen van antraciet. Erg mooi vonden wij. Dit staat dus ook op de planning. Eerst de nieuwe kant, bevalt het dan ook de bestaande kant.
Hoe ik het voor mij zie:
Tegels eruit (60 x 60), stukje uitgraven en betonband erin. Stenen er rond (op de bestaande tegels) zo'n 45 cm hoog, afkitten/lijmen met het spul wat er voor gemaakt is. Aan de binnenkant iets van zeil en vervolgens vullen. De border komt tegen de schutting, dus daar moet ik wat mee. Het is een houten schutting op van die betonranden (weet het even niet anders te benoemen). Nu hebben mijn buren ook zo iets gedaan maar die zijn helemaal rond gegaan met de stenen, dat vind ik zelf wat minder mooi en je levert er al direct flink wat mee in.
Twee ideeën (en vooral daar ben ik even benieuwd naar jullie feedback):
1) Paar CM van de schutting af een soort houten muur met paaltjes. Aan de binnenkant en mogelijk de achterkant zeil tegen aan zodat het niet direct tegen de grond zit en/of nat word. Dan ben ik alleen benieuwd welk hout ik hier het beste voor kan pakken en hoe diep dit ongeveer in de grond moet.
2) Betonbanden opstapelen en die met de zelfde lijm/kit van de stenen bevestigen.
Ik ben erg benieuwd wat jullie van bovenstaande vinden en mogelijk nog tips hebben.
1, hout gaat evengoed rotten, doek houdt geen vocht tegen.
2, betonbanden zijn ook niet mooi en daar is de lijm niet sterk genoeg voor. Ik weet niet om wat voor band het gaat?
Ik zou een keerwandje aanraden. Lekker stevig en de bovenste rand is 6cm. Ook in het zwart verkrijgbaar. Dus wat je ziet is maar weinig. De wandjes zet je 1 a 2 cm van de schutting zodat die ook kan ademen.
Komt er geen beplanting in dan?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.