Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:22:
Egaliseren doe je met een schep. ;) Ik neem aan dat je verdichten bedoelt. Maar dat kan dmv inwateren. Hier moet je wel de tijd voor hebben.
Eventueel in combinatie met of alleen met een grondstamper/stampvoet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djhlnib3bjfDW8w_LMknc_xjP6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FLf5F9cUgd1xXyr9JW2DtoUl.jpg?f=user_large

Dan moet het uiteraard wel om een klein stukje grond gaan....

[ Voor 6% gewijzigd door silmaril8 op 15-04-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:22
jordyyyys schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:37:
Is het mogelijk 45 m2 ophoogzand te egaliseren zonder trilplaat?
Inwateren werkt wel.
Heb ik gedaan met het achterste terras, was 3x5 maar werkt ook wel voor grotere oppervlakten.
Zoveel mogelijk recht maken en dan veel water erop en wachten. Door het water schuiven de zandkorrels in elkaar, eventueel na een paar dagen nog eens herhalen.

Edit: hark door de bovenste laag wat cement om het steviger te maken. Daarna nog wat zand erover en egaliseren met een lat. Daarna tegelen.
Als het keramische tegels zijn kan ik de oxxobase platen wel aanraden om eronder te leggen. Kost iets, maar werkt goed.

[ Voor 22% gewijzigd door sNielz123 op 15-04-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
silmaril8 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:43:
[...]

Eventueel in combinatie met of alleen met een grondstamper/stampvoet:
[Afbeelding]

Dan moet het uiteraard wel om een klein stukje grond gaan....
Juist! Dat eerst, en daarna inwateren. 45m2 is nog wel te doen maar als je dan ook nog 45cm omhoog moet. Misschien dat @jordyyyys daar wat meer info over kan geven?

Daarnaast is een trilplaatje huren ook niet de hele wereld.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 16:25
pjot1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:48:
[...]

Juist! Dat eerst, en daarna inwateren. 45m2 is nog wel te doen maar als je dan ook nog 45cm omhoog moet. Misschien dat @jordyyyys daar wat meer info over kan geven?

Daarnaast is een trilplaatje huren ook niet de hele wereld.
Het gaat om 60x60x4 beton tegels, het moet 5cm omhoog, dus 8cm erop en dan aanstampen en inwateren denk ik!

Trilplaat ook een goede optie, maar probeer alles zo budget mogelijk te doen (al is dat natuurlijk niet de grootste kosten post).

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
jordyyyys schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:21:
[...]

Het gaat om 60x60x4 beton tegels, het moet 5cm omhoog, dus 8cm erop en dan aanstampen en inwateren denk ik!

Trilplaat ook een goede optie, maar probeer alles zo budget mogelijk te doen (al is dat natuurlijk niet de grootste kosten post).
Als het 5 omhoog moet is 8cm veel te veel. Ik neem aan dat er eerder bestrating in heeft gelegen? Houd rekening met 1cm. Dus 6cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:22
trilplaatje is denk ik 2 tientjes? En anders is er vast wel iemand in de buurt die er voor dat bedrag een keer over wil trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb naast het huis een steegje waar een randje grond zit, direct tegen het huis aan, het betreft ongeveer 10 cm.breed, lengte 7 meter.
Nu wil ik daar iets qua bodembedekker inzetten, dat de boek een beetje opvult. Toch moet het niet wortelen in de bakstenen muur ernaast, tegen schaduw kunnen, en niet te dorstig zijn (overstek erboven).

Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

koelkast schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:25:
Ik heb naast het huis een steegje waar een randje grond zit, direct tegen het huis aan, het betreft ongeveer 10 cm.breed, lengte 7 meter.
Nu wil ik daar iets qua bodembedekker inzetten, dat de boek een beetje opvult. Toch moet het niet wortelen in de bakstenen muur ernaast, tegen schaduw kunnen, en niet te dorstig zijn (overstek erboven).

Iemand een goede tip?
Grint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:29
koelkast schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:25:

Iemand een goede tip?
Maagdenpalm, mansoor, bosanemoon, misschien dat vrouwenmantel ook kan. Eigenlijk alles wat je vaak in een bos op de grond ziet. Maar je zou ook kunnen overwegen om wat meer de hoogte in te gaan, met bijvoorbeeld vingerhoedskruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hebben jullie net geplaatste graszoden wel eens (na twee dagen ) verwijderd en opnieuw gelegd? Bij ons heeft de tuinman een grasveldje van 16m3 aangelegd. Daar zijn we niet blij mee omdat het enerzijds helemaal bol loopt vanaf het midden en het gazon heel scheef afloopt naar het huis. Het is dus niet goed vlak gemaakt. Vanavond komt hij kijken , maar als we er niet uitkomen zit ik eraan te denken alles er zaterdag zelf uit te trekken, de grond beter gelijk te maken en dan opnieuw te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddje1983
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:44
In deze periode van het jaar moet dat na twee dagen wel lukken. Zolang er geen witte (nieuwe) wortels zichtbaar zijn dan kan je de graszoden verplaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Stef012 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:29:
[...]

Dat is zeker vervelend. Meestal is het toch de terugslagklep. Als je een balkeerklep gebruikt sluit deze eigenlijk nooit af... Het best kun je er een afsluiter tussen zetten. Als je dan klaar bent, de afsluiter dicht zetten.
skai21 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb er zelfs twee in mijn systeem zitten:
Bovenaan eht systeem zo eentje:
[Afbeelding]
en dan zo eentje onderin de put:
[Afbeelding]
Zelfs met twee van die kleppen, loopt mijn buis nog leeg als ik hem niet afsluit na gebruik
We zijn een weekje verder.
Toevallig zag ik vorig week bij de Lidl een setje koppelingen liggen incl eentje met waterstop. Voor €2,99 een no-brainer.

Klein stukje slang in de schuur gevonden, koppelingen erop geschroeft. Na gebruik van de pomp druk ik het stukje slang erop en tot nu toe werkte de pomp elke keer als ik deze nodig was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
skai21 schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:44:
Gisteren eindelijk toegekomen aan het verticuteren, topdressen, doorzaaien en sproeien. Vanwege het topdressen ziet het er nu niet uit, maar als het gras uitkomt hoop ik dat de kuilen eruit zijn :X
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ps: stuk links is/was nog geen gazon. Dat zaai ik in als het vlak is.
Sproei je dit dagelijks met dit weer of was dit eenmalig.? Ook maandag geverticuteerd en herstel gazon gestrooid. Erna goed gesproeid, maar weet niet of ik elke dag moet sproeien nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
leducw schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:45:
[...]

Sproei je dit dagelijks met dit weer of was dit eenmalig.? Ook maandag geverticuteerd en herstel gazon gestrooid. Erna goed gesproeid, maar weet niet of ik elke dag moet sproeien nu.
Het is niet echt een hard gegeven, graszaad mag niet droog liggen om te kiemen. Maar het moet ook niet gaan rotte omdat je het verzuipt.
Wat vaak aangeraden wordt na zaaien, is meerdere keren kort sproeien. Terwijl je normaal juist minder vaak veel wilt sproeien om geen lui gras te krijgen.
Met het huidige droge weer red ik het precies, ik zet mijn sproeiers in de avond 3 kwartier aan. En tegen de volgende avond is het eigenlijk net droog. Als het de volgende avond nog niet droog is, sla ik die avond over.

Ps: dokus hier kan niet wachten tot hij eindelijk weer mag rennen op het gras:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg8AgkbbGwHvJRxOQqyOKk0JspA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sazVcmTEPPvbqb1UFn0l514V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door skai21 op 16-04-2020 21:29 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

eddje1983 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:21:
In deze periode van het jaar moet dat na twee dagen wel lukken. Zolang er geen witte (nieuwe) wortels zichtbaar zijn dan kan je de graszoden verplaatsen.
Thnx hij komt maandag. Dan maar even zien hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb ook een vraagje over verticuteren. Gisteren zo'n machine gekocht en daarna hoor je vaak tips van mensen waarvan ik dacht... had dat eerder gezegd.

Vorig jaar hebben wij onze tuin laten egaliseren, frezen en inzaaien.Het gras lag er ook netjes bij.

Een jaar later zie je op sommige plekken mos. Dat willen we niet, vandaar zo'n machine gekocht. Maar nu hoorde ik dat je eigenlijk pas na het tweede jaar dat ingezaaid is, mag verticuteren.

Ik kan dit niet echt terug vinden op het internet. Is/was dit een fabeltje?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Iedereen bedankt voor de tips betreft een eerder verzoek. De kogel is door de kerk en wij hebben een stratenmaker gevonden die voor ons de tuin kan bestraten en kunstgras leggen. Nu rest alleen nog de overkapping...

Ik heb diverse offertes opgevraagd en kom gemiddeld uit op een bedrag rond de € 3500,- tot € 4000,-. Het lijkt mij dat dit behoorlijk prijzig is voor een overkapping van ongeveer 4 x 3. Is er een Tweaker die iemand in de omgeving van Arnhem kent? Ik ben zelf bereid om een handje mee te helpen. Het lijkt mij leuk om te doen maar durf zo'n grote klus niet alleen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:10
Beun schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:51:
Ik heb diverse offertes opgevraagd en kom gemiddeld uit op een bedrag rond de € 3500,- tot € 4000,-. Het lijkt mij dat dit behoorlijk prijzig is voor een overkapping van ongeveer 4 x 3. Is er een Tweaker die iemand in de omgeving van Arnhem kent? Ik ben zelf bereid om een handje mee te helpen. Het lijkt mij leuk om te doen maar durf zo'n grote klus niet alleen aan.
Ik ben bang dat als je het laat doen het rond die prijzen zal blijven, tenzij je een beunhaas via werkspot ofzo wellicht kan regelen, maar ik zou daar wegblijven.

Heb meerdere offertes opgevraagd bij totaal verschillende bedrijven, maar het komt allemaal bijna op hetzelfde neer.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
Martinusz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:53:
[...]

Ik ben bang dat als je het laat doen het rond die prijzen zal blijven, tenzij je een beunhaas via werkspot ofzo wellicht kan regelen, maar ik zou daar wegblijven.

Heb meerdere offertes opgevraagd bij totaal verschillende bedrijven, maar het komt allemaal bijna op hetzelfde neer.
Daar was ik al bang voor. Is er geen Tweakers klusteam? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Beun schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:51:
Iedereen bedankt voor de tips betreft een eerder verzoek. De kogel is door de kerk en wij hebben een stratenmaker gevonden die voor ons de tuin kan bestraten en kunstgras leggen. Nu rest alleen nog de overkapping...

Dat lijkt inderdaad wel flink aan de prijs. Voor iemand die het vaker doet is een overkapping plaatsen niet zo heel lang werk. Als ik zo snel de prijzen bij Gadero bijvoorbeeld zie vragen ze dus gerust €2.000+ voor alleen het plaatsen?

Heb je wel gekeken naar bouwpakketten of moet het een uniek ontwerp zijn? Wellicht zijn er wat bouwpakketten welke je wel zelf kan bouwen, eventueel met wat handige vrienden of familie?

Hier bijvoorbeeld staan diverse bouwpakketten, volgens mij van helemaal doe het zelf (inclusief zagen) tot kant en klare bouwpakketten, net lego :o

Paar jaar terug hebben we hier ook een tuin huis met overkapping geplaatst, kant en klaar pakket. Met de beschrijving erbij moet ik zeggen dat ik het wel makkelijk vond. Heb je twee rechterhanden dan kom je er al snel goed uit. Maar je maakt niet helemaal duidelijk hoe klusvaardig je bent :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Het is natuurlijk ook afhankelijk over wat voor sort overkapping we het hebben, douglas,grenen,vuren, met of zonder wanden etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Twijfels schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:10:
[...]

Dat lijkt inderdaad wel flink aan de prijs. Voor iemand die het vaker doet is een overkapping plaatsen niet zo heel lang werk. Als ik zo snel de prijzen bij Gadero bijvoorbeeld zie vragen ze dus gerust €2.000+ voor alleen het plaatsen?

Heb je wel gekeken naar bouwpakketten of moet het een uniek ontwerp zijn? Wellicht zijn er wat bouwpakketten welke je wel zelf kan bouwen, eventueel met wat handige vrienden of familie?

Hier bijvoorbeeld staan diverse bouwpakketten, volgens mij van helemaal doe het zelf (inclusief zagen) tot kant en klare bouwpakketten, net lego :o

Paar jaar terug hebben we hier ook een tuin huis met overkapping geplaatst, kant en klaar pakket. Met de beschrijving erbij moet ik zeggen dat ik het wel makkelijk vond. Heb je twee rechterhanden dan kom je er al snel goed uit. Maar je maakt niet helemaal duidelijk hoe klusvaardig je bent :9
Bedankt voor de informatie. Ik ben aardig handig. Kan behoorlijk veel dingen in en om het huis zelf. Echter is dit een vrij groot project en durf dat niet zonder een ervaren iemand aan mijn zijde aan.

Ik heb de bouwpakketten bekeken en ondanks dat het vrij simpel lijkt zou een handig persoon erbij het beste zijn. Helaas zijn die er niet in mijn omgeving :p

[ Voor 5% gewijzigd door Beun op 17-04-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
streamnl schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 06:41:
Ik heb ook een vraagje over verticuteren. Gisteren zo'n machine gekocht en daarna hoor je vaak tips van mensen waarvan ik dacht... had dat eerder gezegd.

Vorig jaar hebben wij onze tuin laten egaliseren, frezen en inzaaien.Het gras lag er ook netjes bij.

Een jaar later zie je op sommige plekken mos. Dat willen we niet, vandaar zo'n machine gekocht. Maar nu hoorde ik dat je eigenlijk pas na het tweede jaar dat ingezaaid is, mag verticuteren.

Ik kan dit niet echt terug vinden op het internet. Is/was dit een fabeltje?
Tsja, dat is natuurlijk afhankelijk of je gras een beetje goed geworteld is. Als de grond afgelopen jaar gewoon netjes vlak gemaakt is, en ook goed aangedrukt. En je gras gewoon een jaar goed gegroeid heeft kan het volgens mij prima.
Mijn gras is ook een jaar geleden erin gegaan(het achterste deel), en heb ik dit jaar gewoon geverticuteerd.
Je moet gewoon kijken hoe het gaat, als je het idee het dat je aan het ploegen bent i.p.v. verticuteren hou je op :+

Als je gras gewoon goed geworteld heeft, gewoon verticuteren d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Galaxis schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:32:
Hier weer een korte update.

In navolging van deze post Galaxis in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic" en ook deze post Galaxis in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic" is hier weer een update.

Inmiddels heb ik de veranda bijna klaar, buitenkant staan, elektra zit erin, nu is het wachten totdat de rabat delen geleverd worden voor aan de binnenkant. Tevens is er ook het een en ander weer aangeplant. Gelukkig is het grondwater weer gedaald en kunnen we verder aan de vijver.

Deze is nu bezet met een mengsel van specie en een polymeren mix zodat de specie waterdicht is. Tevens ook de dekvloeren erin gesmeerd. Dit alles moet nu uitharden en dan kan de folie er in.

De folie wordt er hier op locatie in gelast zodat ik geen vouwen en lelijke naden krijg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook zitten inmiddels de "borderblokken" op de filterput, deze heb ik ook reeds bezet en de dekvloer erin gelegd. Nu kan ik materiaal bestellen en de filterput ook verder in orde maken. Er omheen is er een liguster haag gepland om de filterput heen zodat deze straks wat minder prominent aanwezig is in de tuin.

[Afbeelding]

Binnenkort weer meer !
Goed bezig !
Maar waarom maak je de bak waterdicht en doe je er ook nog folie in leggen ?
Je kan hem ook zwart verfen met een coating die ook nog eens water dicht is .
Dan heb je geen last van folie die kapot kan gaan door de scherpe kanten of los komen flappen.

Voorheen maakten wij altijd vijvers van kippengaas en beton en maakten dan nog een laag met putlo (cement waterdicht) aan van 1 cm en die maakten we dan glad met een stoffer en spons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40
Beun schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:14:
[...]

Bedankt voor de informatie. Ik ben aardig handig. Kan behoorlijk veel dingen in en om het huis zelf. Echter is dit een vrij groot project en durf dat niet zonder een ervaren iemand aan mijn zijde aan.

Ik heb de bouwpakketten bekeken en ondanks dat het vrij simpel lijkt zou een handig persoon erbij het beste zijn. Helaas zijn die er niet in mijn omgeving :p
Als je handig bent zou ik het gewoon zelf doen. Je kunt eventueel al het hout balken/liggers op maat laten zagen. Met de benodigde hout verbindingen. Er zijn diverse aanbieders die dit voor je doen. Het is dan alleen nog een kwestie van in elkaar zetten.
Je zou de dakbedekking (epdm) eventueel nog kunnen laten doen.

Zelf ben ik ook met een tuinhuis/overkapping bezig. Ik vind het een leuke klus om te doen die veel voldoening geeft!

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 23:30
Fantasma7988 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:14:
[...]

Goed bezig !
Maar waarom maak je de bak waterdicht en doe je er ook nog folie in leggen ?
Je kan hem ook zwart verfen met een coating die ook nog eens water dicht is .
Dan heb je geen last van folie die kapot kan gaan door de scherpe kanten of los komen flappen.

Voorheen maakten wij altijd vijvers van kippengaas en beton en maakten dan nog een laag met putlo (cement waterdicht) aan van 1 cm en die maakten we dan glad met een stoffer en spons.
Die zogenoemde waterdichte rubberen coating is echt niet heilig als ik zo eens om mij heen navraag doe.

Nu eerst een mooie strakke bak maken, straks vilt plaatsen en daarover heen wordt er ter plaatste folie ingelast, gebeurd nooit niks meer mee .

Het stond ook eerst in de planning om hem nu te gaan coaten, maar toch alsnog voor folie gekozen, dat geeft toch een beter gevoel.

Nu de dekvloer 4 weken laten drogen en dan de folie erin :*) . Reeds moet ik ook maar eens gaan beginnen aan de techniek, de gehele filterput moet ook nog aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
NRJ020 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:32:
[...]

Als je handig bent zou ik het gewoon zelf doen. Je kunt eventueel al het hout balken/liggers op maat laten zagen. Met de benodigde hout verbindingen. Er zijn diverse aanbieders die dit voor je doen. Het is dan alleen nog een kwestie van in elkaar zetten.
Je zou de dakbedekking (epdm) eventueel nog kunnen laten doen.

Zelf ben ik ook met een tuinhuis/overkapping bezig. Ik vind het een leuke klus om te doen die veel voldoening geeft!
Misschien moet ik er toch maar aan geloven om het zelf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Gister mijn stuk tuin wat gras moet worden ingezaaid en licht gesproeid.
Er staat vandaag door het weer veel zon op, is het verstandig om vanavond als de zon weer wat weg is weer te sproeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Dirk0s schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:46:
Gister mijn stuk tuin wat gras moet worden ingezaaid en licht gesproeid.
Er staat vandaag door het weer veel zon op, is het verstandig om vanavond als de zon weer wat weg is weer te sproeien?
zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62112604

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:27
Daarnet werden mijn bestelde plantjes geleverd:

- 1 Amelanchier Lamarcki
- 10 Photinia Red Robin
- 20 Salvia Mainacht
- 5 Liatris Spicita Kobold
- 8 Persicaria Superba
- 5 Persicaria Blackfield
- 15 Hosta Eleganz

Weten we van 't weekend ook weer wat gedaan :Y)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:01

BTS

Beun schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb je een bericht gestuurd, kom zelf uit jouw omgeving.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:38

Shiro

Serenity

Ik heb rond november een appel boompje in een pot gekregen, het leek mij toen nog te koud om al te planten, dus vandaar dat het drie weken geleden geplant is in een grote pot buiten.

Echter, vraag ik mij inmiddels af of dat ding nou eigenlijk nog wel leeft... Zou denken dat er ondertussen toch wel iets groens aan zou moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRwXvf1HjnhOA79MDmWr71sv-vg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foQ0BmF17dFPTH82ld2m1cS7.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-faQoVALHtvDliqFZ6eGMrqAyoM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4sCYjRevgphPclLZVLUcCPI.jpg?f=fotoalbum_small

Iemand enig idee hoe ik kan zien of het nog leeft?

SR+ MiC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsybumsy
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05-2024
Shiro schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:48:
Ik heb rond november een appel boompje in een pot gekregen, het leek mij toen nog te koud om al te planten, dus vandaar dat het drie weken geleden geplant is in een grote pot buiten.

Echter, vraag ik mij inmiddels af of dat ding nou eigenlijk nog wel leeft... Zou denken dat er ondertussen toch wel iets groens aan zou moeten zitten.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Iemand enig idee hoe ik kan zien of het nog leeft?
Ik zie knoppen aan het boompje, dat is in ieder geval een goed teken. Daarnaast staat niet iedere variëteit appel op hetzelfde moment al in blad. De 'summerred' bij mijn ouders is al groen, de 'elstar' moet nog blad krijgen. Ook is het in de toekomst slimmer om appelboompjes gewoon in het najaar (nadat het blad gevallen is) te verplanten, appelbomen kunnen wel tegen een beetje kou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Fantasma7988 schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:50:
[...]

Nee dat hoeft niet .
Het is zelfs makkelijker als een paar stenen laat zitten daar waar het verband verspringt.
Zo kan makkelijker doorwerken op het bestaande leg verband.

Maar weet niet hoeveel tijd je hebt en hoe netjes het hebben wil maar zoals het nu ligt is het niet de mooiste oplossing .

Persoonlijk zou ik het grootste deel eruit halen van wat ik nu zie op de foto.
Ik zou het pad dan horizontaal leggen en het T stuk wat naar boven loopt op de foto zou ik dan ook doorliggen horizontaal (orange strepen)en niet verticaal zoals het nu ligt.
Dan heb je niet die rare verspringing in de bestrating.

Maar dan moet je wel wat extra stenen (of pad iets smaller maken )hebben omdat je meer knip stukken krijgt op het pad wat naar boven loopt.

En het knip/snij werk is niet zo netjes gedaan.
Je kan langs de steek steen (kant opsluiting ) nog een steen leggen en dan de bestrating daarom aftekenen .Dan heb je de juiste snij hoeken van de stenen.
Zoals de witte lijn.
[Afbeelding]
@Fantasma7988 Ik zocht mijn reactie even terug en zag toen pas dat jij met kleuren op mijn foto bezig was geweest :F

Om daar nog even op terug te komen.
Dat deel bij de rode strepen had de aannemer van het glasvezel eruit getrokken om de kabel te kunnen leggen.

Wellicht haal ik de stenen tot daartoe eruit en dan even opnieuw aantrillen.
Kan wellicht een trilplaatje lenen van een buur dus dat is makkelijk.

Ik heb via iemand een aantal waaltjes kunnen krijgen om de boel dicht te leggen *O*
Deze zijn langer dan mijn stenen omdat ik ijsselformaat heb, maar als ik deze op mijn stenen leg dan zijn ze wel even breed.
Dus even een kwestie van op maat maken en bij de deur ertussen stoppen.

Zo op het oog lijken de steentjes even breed, maar daar kom ik natuurlijk pas echt achter als ik ga beginnen :P

Zover ik had begrepen zat er enige millimeter verschil tussen de formaten.
Ik kan kijken of het lukt anders heb ik pech

Het zij ongeveer 24 steentjes die ik op maat moet maken.
Wat is hierbij de slimste methode ?

Ik dacht zelf aan een steenknipper (minder stof en zooi)
Of is het wellicht voor deze hoeveelheid gewoon even de slijptol erop en jammer voor de zooi ?

Aan onze overkant hebben we een grasveldje dus kan daar eventueel met de slijptol aan de slag bijvoorbeeld.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:38

Shiro

Serenity

Clumsybumsy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:28:
[...]

Ik zie knoppen aan het boompje, dat is in ieder geval een goed teken. Daarnaast staat niet iedere variëteit appel op hetzelfde moment al in blad. De 'summerred' bij mijn ouders is al groen, de 'elstar' moet nog blad krijgen. Ook is het in de toekomst slimmer om appelboompjes gewoon in het najaar (nadat het blad gevallen is) te verplanten, appelbomen kunnen wel tegen een beetje kou
De knoppen zaten er al op toen ik het kreeg in november. Eigenlijk ziet het boompje nog het zelfde uit als hoe ik het gekregen had.

En het is een Elstar, wie weet leeft het boompje dus nog wel.

Als het eind mei nog geen blad heeft, gaat het de GFT bak in. Voor nu nog een maanden de kans geven :)

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
MdO82 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:39:
[...]

@Fantasma7988 Ik zocht mijn reactie even terug en zag toen pas dat jij met kleuren op mijn foto bezig was geweest :F

Om daar nog even op terug te komen.
Dat deel bij de rode strepen had de aannemer van het glasvezel eruit getrokken om de kabel te kunnen leggen.

Wellicht haal ik de stenen tot daartoe eruit en dan even opnieuw aantrillen.
Kan wellicht een trilplaatje lenen van een buur dus dat is makkelijk.

Ik heb via iemand een aantal waaltjes kunnen krijgen om de boel dicht te leggen *O*
Deze zijn langer dan mijn stenen omdat ik ijsselformaat heb, maar als ik deze op mijn stenen leg dan zijn ze wel even breed.
Dus even een kwestie van op maat maken en bij de deur ertussen stoppen.

Zo op het oog lijken de steentjes even breed, maar daar kom ik natuurlijk pas echt achter als ik ga beginnen :P

Zover ik had begrepen zat er enige millimeter verschil tussen de formaten.
Ik kan kijken of het lukt anders heb ik pech

Het zij ongeveer 24 steentjes die ik op maat moet maken.
Wat is hierbij de slimste methode ?

Ik dacht zelf aan een steenknipper (minder stof en zooi)
Of is het wellicht voor deze hoeveelheid gewoon even de slijptol erop en jammer voor de zooi ?

Aan onze overkant hebben we een grasveldje dus kan daar eventueel met de slijptol aan de slag bijvoorbeeld.
Tot die geel Orange lijn bedoel je ?
Ik zou je oude stenen terug leggen zoals ze lagen .
Bij de witte lijn links leg je de stenen door zoals ze liggen .
Zo ver mogelijk tot de deur .
Dan leg je op de bestrating de nieuwe steentje voor de deur parallel aan het kozijn en dus dwars op de bestrating.
Dan teken je de bestrating af langs de nieuwe waaltjes en dan heb je voor als je steentje meteen de juiste snij hoeken.

Als klein diamant schijfje hebt dan zou ik vanaf de boven kant de steen inslijpen en dan kan je vanaf de onderkant een tik met de moker erop geven .
Dan breekt hij richting het snijvlak.

Stenen knipper is 20 euro per dag en wel sneller natuurlijk.
Maar voor 20 steentjes niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Shiro schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:55:
[...]

De knoppen zaten er al op toen ik het kreeg in november. Eigenlijk ziet het boompje nog het zelfde uit als hoe ik het gekregen had.

En het is een Elstar, wie weet leeft het boompje dus nog wel.

Als het eind mei nog geen blad heeft, gaat het de GFT bak in. Voor nu nog een maanden de kans geven :)
Of je boom nog leeft durf ik niet te zeggen. Hoe heb je ze binnen opgeslagen?
Wij wilden namelijk wat groente opkweken binnen zodat het nu de grond in kon, maar hadden geen erg in dat ze op de vloerverwarming stonden. De stekjes groeiden als een gek, maar waren wel zo slap dat bij het verspenen een aanzienlijk deel het niet gehaald heeft.
Wonderbaarlijk genoeg hebben de 2 appelpitjes die mijn zoon in een potje gestopt heeft wel geleid tot 2 appelplantjes (bomen durf ik het nog niet te noemen).

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Laatste vraag betreft de overkapping :)

Ik heb besloten om deze samen met een goede vriend van mij te zetten. Wij hebben een x-aantal filmpjes en bouwtekeningen bekeken en verwachten dat het wel goed moet komen.
Bij alle filmpjes, bouwtekeningen en ervaringen hier op Tweakers lees ik constant dat je eerst betonpoeren dient te zetten. Dit is ook onze bedoeling. Mijn buren hebben een soortgelijke overkapping en deze staat op de betonnen tuintegel met een verstelbare paaldrager. Het lijkt alsof dit makkelijker is betreft montage. Ik zou de onderkant altijd netjes af kunnen timmeren.
Nu is mijn vraag, is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik ga tegels leggen van 5 cm dik en mijn angst is dat de tegel gaat barsten door het gewicht van de overkapping. De overkapping is 4.5 bij 3 meter.

Zie hier een link naar een verstelbare paaldrager:

https://gadero.nl/verstelbare-paaldrager-14-20cm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gat boren door je tegel en de poer eronder wellicht idee?

Zo gaan ze het bij ons doen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 18-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Martinusz schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:49:
Gat boren door je tegel en de poer eronder wellicht idee?

Zo gaan ze het bij ons doen :)
Goed idee, maar dan laat ik liever de poer boven de grond uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55
Beun schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:47:
[...]

Goed idee, maar dan laat ik liever de poer boven de grond uitkomen.
Dat is wat ik gedaan heb, en er met tegelen omheen gewerkt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:51

vhal

ಠ_ಠ

Clumsybumsy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:28:
[...]

De Elstar bij ons in de tuin staat er inmiddels zo bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GctiPp9cGV82_i5s_DgP2ygsKI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f7qwuhNmeHEafz3Y4cmSyIv8.jpg?f=user_large

Afgelopen winter met dicht geknepen billen gesnoeid want hij begon te hoog te worden voor een halfstam, gelukkig doet hij het nog :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een vraagje om advies: Voor een tuinhekje, wat gemaakt wordt als een lage schutting, van 50 cm hoog heb ik toch aan 50 cm de grond in voldoende?

Het wordt een hekje in de voortuin, 7 meter lang. Planken komen als een gemiddelde schutting, zigzag aan de paaltjes. Mijn kant 2 planken, buurkant 1 plank. Paaltjes komen hart-hart op 90 cm te staan, gelijk aan de schutting in de achtertuin. Planken zijn van douglas, paaltjes zijn van hardhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 18:25
vhal schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:58:
[...]

De Elstar bij ons in de tuin staat er inmiddels zo bij.

[Afbeelding]

Afgelopen winter met dicht geknepen billen gesnoeid want hij begon te hoog te worden voor een halfstam, gelukkig doet hij het nog :+
Heb je er 1 staan? Ik wil er ook wel eentje maar hoor vaak dat ze geen vrucht dragen als je er maar eentje hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-05 23:17
De bouw van onze huis is gestart en we proberen potjes te maken voor de verbouwing straks, met de tuin kom ik er niet helemaal uit. Het wordt een tuin van 82m2, breedte is 9.5 en diepte is 9-11.5 (loopt achter schuin). We willen ongeveer 50/50 tegels/beplanting doen. Nu houden we erg veel van tuinen en eindelijk krijgen we ons eigen tuin (wonen nu in een maisonnette woning), dus het moet mooi worden. Als je alles uitbesteedt bij een goede hovenier en goede keramische tegels neemt, is er iets moois te maken voor 7K-8K? Dit is exclusief schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mister_S schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 14:05:
De bouw van onze huis is gestart en we proberen potjes te maken voor de verbouwing straks, met de tuin kom ik er niet helemaal uit. Het wordt een tuin van 82m2, breedte is 9.5 en diepte is 9-11.5 (loopt achter schuin). We willen ongeveer 50/50 tegels/beplanting doen. Nu houden we erg veel van tuinen en eindelijk krijgen we ons eigen tuin (wonen nu in een maisonnette woning), dus het moet mooi worden. Als je alles uitbesteedt bij een goede hovenier en goede keramische tegels neemt, is er iets moois te maken voor 7K-8K? Dit is exclusief schutting.
Vergelijkbare tuin qua formaat, maar die 7-8K ga je niet redden denk ik. Dat is bijna alleen je materiaal al.

Zie mijn eerdere lijstje in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Die 7 a 8k ben je al aan de bestrating kwijt als je een stratenmaker zoekt. Hovenier is nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:51

vhal

ಠ_ಠ

kaboom1555 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 13:55:
[...]

Heb je er 1 staan? Ik wil er ook wel eentje maar hoor vaak dat ze geen vrucht dragen als je er maar eentje hebt..
Eén maar de buren hebben ook een appelboom. Het schijnt dat de Elstar ook zelfbestuivend is maar je krijgt meer vruchten als er een andere boom aanwezig is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vhal schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:26:
[...]

Eén maar de buren hebben ook een appelboom. Het schijnt dat de Elstar ook zelfbestuivend is maar je krijgt meer vruchten als er een andere boom aanwezig is.
Hier staat er ook maar 1 en geen buurboom. Ding had vorig jaar volop appels en staat nu, na een mooie snoeibeurt weer volop in bloei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Martinusz kun je misschien linken naar je post? Ik heb snel gekeken door dit topic maar kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mister_S schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:20:
@Martinusz kun je misschien linken naar je post? Ik heb snel gekeken door dit topic maar kan het niet vinden.
Martinusz in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Deze onder andere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PaT schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:31:
[...]

Hier staat er ook maar 1 en geen buurboom. Ding had vorig jaar volop appels en staat nu, na een mooie snoeibeurt weer volop in bloei.
Hier krijgt de Elstar wel blaadjes (ook nog niet overal), maar geen bloesem. Ik vrees dus dit jaar geen appels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:55
Die vorst van een week of wat terug kan best een knauw uitgedeeld hebben aan die fruitbomen....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Wow die komt hard aan, 15K max dacht ik zelf met tuinmeubels. Is het al aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mister_S schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:13:
[...]

Wow die komt hard aan, 15K max dacht ik zelf met tuinmeubels. Is het al aangelegd?
Nee wachten nog op definitieve offerte, dan ff laatste onderhandeling en akkoord en dan hopelijk starten ze voor juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
Hou je van tuin of van tuinieren?

Bij dat laatste dan kun je enorm besparen door dingen zelf te doen. Plantjes zelf zaaien en opkweken, planten stekken, etc. Grotere struiken kun je geregeld op marktplaats goedkoop krijgen van iemand die zijn tuin gaat veranderen. Gazon kun je zaaien ipv zoden leggen. Ik heb zelf alleen de bestrating laten doen, en ik heb een paar uur uurloon betaald zodat ze me met de (mini) graafmachine konden helpen om een aantal grote struiken met kluit uit de grond te krijgen zodat ik ze kon verpoten. En de rest zelf gedaan. Maar ik hou dan ook van tuinieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@LinuxMan heb ik het dan verkeerd verwoord :) Beplanting wil ik zelf doen, inclusief bomen etc. We moeten wel iemand hebben die een mooie plan kan maken en tegels kan zetten. Iemand die er een mooi plaatje van kan maken eigenlijk. Is dat niet de hovenier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Ja

Revive the guild!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Tutti-frutti schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Dan is Dordrecht helaas niet om de hoek, bedankt voor je hulpbehoevendheid!

Het ziet er inderdaad niet uit. Ik wil het opstapje nog even bekijken als de overhangende tegel gewoon op 12cm hoogte komt ipv huidige 4cm, gecombineerd met dat de trede zelf dieper komt te liggen, namelijk 1 hele tegel vanaf achterkant border, ipv geslepen tegel nu. Is dat mooi, dan gaan we alsnog daarvoor. En anders worden het 2 muurelementen, of toch overwegen om schuin te laten lopen :)
Gisteren is de tuin opnieuw bestraat. Gelukkig niet meer door degene die ons heeft laten zitten met de probleemtuin.
Nu er een bakfiets voor in de tuin staat is de keuze toch gegaan naar een schuin stukje tussen de borders voor makkelijkere toegang :) (heb je toch je zin @Fantasma7988 ;) )
Van het veelste schuine heuvellandschap terras is nu niets meer te bekennen, en we hebben nu een net opgehoogd platformpje voor onze deur zoals het originele plan was. Heel blij met het resultaat. Komende week even voegen met Gatorsand XP en beplanting uitzoeken (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmliTtgm3dbmz5f-jOvT0Wy5j0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz756mBB1ebV0olGf1tcULCF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee_4SAM_4piqD7jQ9IwIwZF3lmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFVQ7nLsXe8527BRmPogb6q0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-04-2020 10:53 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
mister_S schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:21:
@LinuxMan heb ik het dan verkeerd verwoord :) Beplanting wil ik zelf doen, inclusief bomen etc. We moeten wel iemand hebben die een mooie plan kan maken en tegels kan zetten. Iemand die er een mooi plaatje van kan maken eigenlijk. Is dat niet de hovenier?
Dat kan op meerdere manieren. Je kunt alles bij een bedrijf doen inderdaad, dan kom je bij een hovenier. Maar er zijn wel meer mogelijkheden.

Hier in de buurt zit bijvoorbeeld een grote plantenhandel waar je gratis 30 minuten ontwerpadvies kunt krijgen van een van de tuinontwerpers. Wij zijn langs gegaan met een plan wat we zelf hadden gemaakt en veel foto's van de huidige situatie en de planten die we wilden behouden, en tips gevraagd waar we het plan konden verbeteren. Als je al een basisplan in je hoofd hebt dan kom je heel ver in 30 minuten. Grond verbeteren kun je de hovenier laten doen voor 1000,-, maar hier in de buurt zit een groot compostbedrijf, die hebben we 8 kuub compost voor 150,- laten storten, en dat heb ik er zelf ingewerkt. Bestrating wilde ik niet zelf doen dus dat hebben we laten doen - maar de stratenmaker is goedkoper dan de hovenier. Uiteindelijk hebben we 6000,- betaald voor 74 m2 terras, en het egaliseren en walsen van de grond waar ik het gazon wilde hebben. Over de jaren heen gaat het grootste budget bij ons toch op aan planten - we zijn nog nooit bij de eerder genoemde plantenhandel geweest zonder dat we met een kofferbak vol planten terugreden ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door LinuxMan op 19-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Tutti-frutti schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:44:
[...]

Gisteren is de tuin opnieuw bestraat. Gelukkig niet meer door degene die ons heeft laten zitten met de probleemtuin.
Nu er een bakfiets voor in de tuin staat is de keuze toch gegaan naar een schuin stukje tussen de borders voor makkelijkere toegang :) (heb je toch je zin @Fantasma7988 ;) )
Van het veelste schuine heuvellandschap terras is nu niets meer te bekennen, en we hebben nu een net opgehoogd platformpje voor onze deur zoals het originele plan was. Heel blij met het resultaat. Komende week even voegen met Gatorsand XP en beplanting uitzoeken (y)

[Afbeelding][Afbeelding]
Yes ik heb mijn zin maar zeg eerlijk dit ziet er toch 100x netter uit en is daarbij nog eens praktisch ook.

Helaas dat het niet in 1 x kon voor jullie maar hier hebben jullie wel goed aan gedaan.

Veel plezier ermee

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ook een kleine duit in het zakje. Wij hebben een voortuin van ongeveer 70m2 en een volkstuin van 600m2. Ik, zei de gek, ben gek op kleinfruit en fruitbomen. In onze voortuin en volkstuin hebben we een totaal van een kleine 100 fruitbomen ;)

Hierbij wat foto's van mijn voortuin:

Dit zijn drie minitree appelboompjes, toepasselijk in de kleuren rood,geel,groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN7U35Xl4Hj78ntSsFv2UZHqj90=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1y57TFwwwj6aRHwLae3iGBMg.jpg?f=user_large

Dit zijn een pruim en twee kersenboompjes. Jammer genoeg heeft de pruim last van krulziekte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8S_IbzjW0NudJJZcEnzcJ6BkEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eTgRE7zX8qDCjDB9xHxIn6Bx.jpg?f=user_large

Nogmaals beide kersen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EfP7jZ8y39iaDgd9IV6mDGXiic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lVcAKJhafp4Q8pjHkIj8stSk.jpg?f=user_large

Dit zijn mijn lei-appels ( Elstar en Golden Delicious ). Zo veel bloesem heeft er nog nooit in gezeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBc7RPR_pw1G-598JCtuotq7SYA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/seeKscFjLp1Pusk19yAc2WgI.jpg?f=user_large

Mijn 18 jaar oude perenboom. Aan deze perenboom groeien intussen 6 soorten peren. Het begon ooit als een duo-peer met Conference en Bonne Louise. Daar heb ik zelf Jut, Zoete Brederode, Winterjan, Beurre Hardy en Doyenne du Comice bij ge-ent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SvaIt4B3TTVFvfTxpnbrR5SaH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bA6mk3vfY4lbh6ar92H8Tz9A.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 19-04-2020 11:35 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:42
De komende tijd willen wij graag onze tuin aan gaan pakken maar we komen een aantal tegels te kort(voornamelijk door ges eden tegels die we niet meer kunnen gebruiken.) weet iemand wat voor soort tegels onderstaande zijn?
We zijn ook op marktplaats aan het kijken om de huidige hoeveelheid aan te vullen.
Een beetje kleurverschil is geen probleem.. Die leggen we dan achter in de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXPTbjA3PXtoouhN7sviIFu2dSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZPTcVTO9S0e1jxHgN1jwwwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENCLssjfRuzBQs3_U_JKYyrmXSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7gWY1JI792lWXg8xTXQpfpX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEg7TqspPNcGawvX8_hi_CVih8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8k4oeHOjlXTtZHLP4Q7NyRy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
Op het moment ben ik de tuin siergrind vrij aan het maken. Ondanks dat hier worteldoek onder ligt zit er toch nog wat grond doorheen.

Zal dit een probleem zijn om het af te voeren in een ‘schoon puin’ container?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7_f-TJJYFgncgx-G1X2-EcPppA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzPsyooNwFJmfvwjQaCa4ro9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
jordyyyys schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:03:
Op het moment ben ik de tuin siergrind vrij aan het maken. Ondanks dat hier worteldoek onder ligt zit er toch nog wat grond doorheen.

[Afbeelding]
Nee in een schoon puin container mag 5 tot 10 procent zand zitten.
Staat wel op de website van de container leverancier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
En als ik dit naar een milieupark zou brengen? Waar moet dit dan in? Ik kan op de site van ons milieupark alleen vinden wat ze accepteren, maar niet wat er dan in gegooid mag worden.
Fantasma7988 schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:30:
[...]

Nee in een schoon puin container mag 5 tot 10 procent zand zitten.
Staat wel op de website van de container leverancier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Ik wil met U elementen een buitenkeuken gaan maken. Ik twijfel nog over het blad wat ik wil plaatsen. Dat wordt of hout (wel weersbestendig) of zelf van beton maken.

Probleem is alleen het afschot van het terras waardoor als ik het terras zou volgen het blad uiteindelijk ook scheef wordt. Ik wil het natuurlijk wel waterpas zetten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:44

franssie

Save the albatross

Topicstarter
jordyyyys schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:34:
En als ik dit naar een milieupark zou brengen? Waar moet dit dan in? Ik kan op de site van ons milieupark alleen vinden wat ze accepteren, maar niet wat er dan in gegooid mag worden.

[...]
Verschilt per gemeente. Ik zou even een voorbeeld sample meenemen samen met een schatting van hoeveel het is en overleggen aldaar. Ik denk gewoon in de puin bak, maar als jij 3uur hebt staan scheppen en het mag niet dan is dat ook teleurstellend.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024

[Afbeelding]
Zet het op marktplaats. Vast iemand die het komt ophalen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Bjorn180179 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:11:
Ik wil met U elementen een buitenkeuken gaan maken. Ik twijfel nog over het blad wat ik wil plaatsen. Dat wordt of hout (wel weersbestendig) of zelf van beton maken.

Probleem is alleen het afschot van het terras waardoor als ik het terras zou volgen het blad uiteindelijk ook scheef wordt. Ik wil het natuurlijk wel waterpas zetten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
Het blad kan je stellen met houten wichtjes of van die kunstof afstandhouders (kan niet op de naam komen) maar die zijn er vanaf 1 mm tot 1 cm .
Als het afschot veel is dan kan je de ruimte tussen het blad en de u profielen weer dicht voegen zodat het netjes is.

Ik ga onze buiten keuken zelf op bouwen met kalkzandsteen blokken en maak dragers voor het keukenblad en gootsteen.
Dan ben ik iets vrijer in maatvoering en kan ik makkelijker elektra,water en afvoer door verwerken.
Dit alles stuc ik dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mister_S schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:21:
Ik sluit me aan bij Linuxman. Zorg voor een plan en een goede basis (terras, pad en goede grond voor de tuin) en pak de rest zelf aan. Ik zou beginnen met heel veel op internet kijken naar plaatjes van tuinen en van hoveniers/tuinontwerpen. Je krijgt dan vanzelf een gevoel bij de soort tuin die je aanspreekt. Dan kun je op basis daarvan een hovenier of tuinarchitect uitkiezen om samen een passend ontwerp te maken. Dat kost eenmalig misschien een paar honderd euro, maar een goed ontwerp is dat ook dubbel en dwars waard.

De meeste kosten gaan daarna in de tegels en het leggen zitten. Met een beetje geluk heeft de tuinontwerper wel goede adressen en tips daarvoor. Maar je kunt het daarbij zo gek maken als je zelf wilt. Dat zal dus waarschijnlijk wel een paar duizend euro kosten, maar daar heb je ook jaren plezier van. Daar zou ik dus niet op bezuinigen.

Voor het groen in de tuin kun je een hoop regelen met via-via of zaaien en stekken. Met een beetje slim uitkiezen van wat goedkopere planten hoeft het dan allemaal niet heel veel te kosten. Vooral als je kiest voor planten die zichzelf uitbreiden heb je voor de toekomst voor relatief weinig geld veel resultaat. En kun je de eerste jaren nog wat goedkope eenjarigen er tussen zetten, als het nog wat kaal is. Dan kun je nog wel een paar dure 'blikvangers' kiezen, bijvoorbeeld een oude perenboom of een andere al wat grotere (lei)boom. Of juist een mooi beeld, fontein of een ander element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O ja, kleine aanvulling. Probeer ook een beetje outside the box te denken. Je ziet bij heel veel nieuwbouwtuintjes de zelfde tuinen. Groot terras, stuk pad, (kunst-)grasveldje. En o ja, er moest ook nog een border komen. Dus nog ergens gekunsteld een paar plantjes gezet.
Als dat is wat je wilt, prima. Maar er is dus een hoop met mogelijk. Ook bij een relatief kleine tuin. Want je zult veel ontwerpen zien van grote tuinen, maar er zijn ook zeker mogelijkheden met kleinere tuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:01

BTS

[Afbeelding]
Op marktplaats was ik mijn grind (1m³) binnen 2 dagen kwijt. Gratis laten ophalen door de nieuwe eigenaar.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 09:53
jichem schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:25:
De komende tijd willen wij graag onze tuin aan gaan pakken maar we komen een aantal tegels te kort(voornamelijk door ges eden tegels die we niet meer kunnen gebruiken.) weet iemand wat voor soort tegels onderstaande zijn?
We zijn ook op marktplaats aan het kijken om de huidige hoeveelheid aan te vullen.
Een beetje kleurverschil is geen probleem.. Die leggen we dan achter in de tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijken mij abbeystones? Qua formaat dan. zal op marktplaats vast wel wat hits geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Omdat dit topic ook over balkons gaat, hier die van mij. :P
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/04/IMG_20200417_130200-Medium-rotated.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/04/IMG_20200417_130140-Medium-rotated.jpg
De stoelen zijn eigenlijk van een grote tuinset maar dan stond het balkon helemaal vol. Die tafel en de tafel waar de bbq op stond zijn naar mijn vriendin, en ik heb 2 leuke ronde tafeltjes erbij gehaald.

Ooit wil ik hier nog een houten vlonder op maken zodat je gelijkvloers van binnen naar buiten kan, en je beter kan zitten met de stoelen zonder in de goot te komen. Maar voor nu is dit een dikke prima. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:21
mkleinman schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:34:
Ook een kleine duit in het zakje. Wij hebben een voortuin van ongeveer 70m2 en een volkstuin van 600m2. Ik, zei de gek, ben gek op kleinfruit en fruitbomen. In onze voortuin en volkstuin hebben we een totaal van een kleine 100 fruitbomen ;)

Hierbij wat foto's van mijn voortuin:

Dit zijn drie minitree appelboompjes, toepasselijk in de kleuren rood,geel,groen.

[Afbeelding]

Dit zijn een pruim en twee kersenboompjes. Jammer genoeg heeft de pruim last van krulziekte.

[Afbeelding]

Nogmaals beide kersen.

[Afbeelding]

Dit zijn mijn lei-appels ( Elstar en Golden Delicious ). Zo veel bloesem heeft er nog nooit in gezeten.

[Afbeelding]

Mijn 18 jaar oude perenboom. Aan deze perenboom groeien intussen 6 soorten peren. Het begon ooit als een duo-peer met Conference en Bonne Louise. Daar heb ik zelf Jut, Zoete Brederode, Winterjan, Beurre Hardy en Doyenne du Comice bij ge-ent.

[Afbeelding]
Mooi! Wij hebben hier inmiddels 2 appel en 1 perenboom staan die 40jaar oud zijn. En geloof me, ontzettend mooi in deze tijd van het jaar met al die bloesem. Maaar ooooh wat ontzettend veel fruit in aug/sep. En de wespen....bah.
Maar het blijven mooie bomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wat zijn jullie ervaring met meststoffen voor gazons die ook onkruid zoals madeliefjes en boterbloemen moeten bestrijden? Werkt dat goed? Hoe vaak moet je dat strooien en met welke interval?

Ik wil als projectje kijken hoe goed ik mijn gazon kan krijgen. Dat is nu een aardig knollenveld met kale plekken en best wat onkruid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
Ik ben bezig met de schuur te schuren, nu duurt het wel even voor ik door de hele laag beits heen ben, moet deze hele laag nou weg, of is glad goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hm4MBnzlFPAR_oJVaChxHNXuv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2d13sTrLPZ7T0MPOVr6IUmgC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jordyyyys Wat staat er in de handleiding van de (grond)verf / beits die je gaat gebruiken? Daar zal in staan of je tot op blank hout moet schuren, of dat het over bestaande oude verflagen gebruikt kan worden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 21-04-2020 11:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fantasma7988
PaT schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:40:
Wat zijn jullie ervaring met meststoffen voor gazons die ook onkruid zoals madeliefjes en boterbloemen moeten bestrijden? Werkt dat goed? Hoe vaak moet je dat strooien en met welke interval?

Ik wil als projectje kijken hoe goed ik mijn gazon kan krijgen. Dat is nu een aardig knollenveld met kale plekken en best wat onkruid
Hmm geen ervaring met mest die ook onkruid tegen gaat.
Het kan wel omdat gras enkelzaad lobbig is en ander planten zijn meerzaadlobbig maar ik heb het eigenlijk niet gezien op de mosdoder na.

Een goed gazon heeft een neutrale tot kalkrijke grond nodig.
Normale gras soorten hebben niet veel voeding nodig maar omdat wij het gazon wekelijks maaien is genoeg voeding belangrijk.

Voeding wordt alleen op genomen door een plant als er voldoende kalk ,water en lucht aanwezig is.

Als je het gras mulcht is 2 x kalken per jaar aan te raden en 3 mest beurten met een npk meststof.

Van je het gras op met maaien dan 4/5 lichte bemestingen en 1 keer kalken in februari maart.

Het gazon beluchten kan niet te weinig worden gedaan maar de hoeveelheid is afhankelijk van de betreding van het gazon.

Grote zitmaaier is 2/3 keer beluchten per jaar.
Hand maaier en veel betreding te voet 2 x
Enkel maaien verders geen betreding 1 x per jaar.

Een verticuteerbeurt kan ook beschouwd worden als een beluchting.

Voor het onkruid spuit ik gif van verschillende merken om resistentie te voorkomen .
Uiteraard wel tegen onkruid in het gazon.

Grote onkruiden haal ik er met de hand uit met een fiskar onkruid tang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:43
jordyyyys schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:49:
Ik ben bezig met de schuur te schuren, nu duurt het wel even voor ik door de hele laag beits heen ben, moet deze hele laag nou weg, of is glad goed?

[Afbeelding]
Dat hangt af van wat je er op gaat doen en wat er op zat.
Een dekkende beits over verf verliest de ademende eigenschap. Maar als de oude verf vast zit dan is dat verder prima.
Bij gewone niet ademende verf kan dat ook gewoon over vastzittende oude verf.
Alleen als je een houtkleurende beits of lak gebruikt moet het echt kaal ivm vlekken door de oude verf/lak/beits.

Maak voor je met schuren begint schoon met Universol, dat scheelt de helft aan schuurpapier en je schuurt geen troep het hout in, zodat je betere hechting hebt daarna.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YlxBKGe7hi2fwt9-VXmDoIy2XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYzVDtuT7sFeYoytiysDBfph.jpg?f=fotoalbum_large

Na 10jaar de eerste bloei! *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Gaaf man !geniet er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:04
Check check dubbel check voordat ik aan de slag ga met de nieuwe verhoogde border:

Aan de ene kant hebben wij al een border in de tuin. Deze heb ik vorig jaar gegraven. Tegels eruit, grond eruit. Nieuw grond erin incl betonband en klaar. Nu willen wij graag aan de andere kant ook een border, zelfde verhaal. Nu zag ik bij mijn collega een hoge border met van die stenen van antraciet. Erg mooi vonden wij. Dit staat dus ook op de planning. Eerst de nieuwe kant, bevalt het dan ook de bestaande kant.

Hoe ik het voor mij zie:

Tegels eruit (60 x 60), stukje uitgraven en betonband erin. Stenen er rond (op de bestaande tegels) zo'n 45 cm hoog, afkitten/lijmen met het spul wat er voor gemaakt is. Aan de binnenkant iets van zeil en vervolgens vullen. De border komt tegen de schutting, dus daar moet ik wat mee. Het is een houten schutting op van die betonranden (weet het even niet anders te benoemen). Nu hebben mijn buren ook zo iets gedaan maar die zijn helemaal rond gegaan met de stenen, dat vind ik zelf wat minder mooi en je levert er al direct flink wat mee in.

Twee ideeën (en vooral daar ben ik even benieuwd naar jullie feedback):

1) Paar CM van de schutting af een soort houten muur met paaltjes. Aan de binnenkant en mogelijk de achterkant zeil tegen aan zodat het niet direct tegen de grond zit en/of nat word. Dan ben ik alleen benieuwd welk hout ik hier het beste voor kan pakken en hoe diep dit ongeveer in de grond moet.

2) Betonbanden opstapelen en die met de zelfde lijm/kit van de stenen bevestigen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van bovenstaande vinden en mogelijk nog tips hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Yay *O*
12 april na het verticuteren en top-dressen, gras doorgezaaid en een nieuw stuk gazon bij gezaaid te hebben.
Begint het nu 1,5 week later eindelijk wat uit te komen :)
Nu nog mijn geduld bewaren om de hele boel te maaien tot het ook echt geworteld is :+

Edit: pics or it didn't happen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IAI6HamaZAkGNFwS_CdveYdCzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuHFNnM7vYRheY26DNYNKug9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door skai21 op 22-04-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

skai21 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:52:
Yay *O*
12 april na het verticuteren en top-dressen, gras doorgezaaid en een nieuw stuk gazon bij gezaaid te hebben.
Begint het nu 1,5 week later eindelijk wat uit te komen :)
Nu nog mijn geduld bewaren om de hele boel te maaien tot het ook echt geworteld is :+
Als het zo droog is als de laatste tijd lekker niet maaien, dan droogt het direct uit. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Joopieboy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:57:
[...]

Als het zo droog is als de laatste tijd lekker niet maaien, dan droogt het direct uit. :)
Was ik ook nog niet van plan hoor O-)
Het nieuw ingezaaide gazon ga ik sowieso pas maaien als het 8 á 10 CM is.
De rest pak ik wss iets eerder op, vooral omdat er ondertussen weer best wat zooi op ligt wat ik eraf wil.
Verder sproei ik nog steeds iedere avond kort om het lekker vochtig maar niet te nat te houden O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
Hier dan een live foto van onze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdrdgnkonJ-VMnHghsn0IBkKIMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLYERbX8ibbhwoScXgX74S6L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQepm5QqraXQ5ZbsVvSPQyvP-l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo2WnUbQk5opMXSkA1ZKDLEs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 13:27
Ik was op zoek naar een grasmaaier voor ons nieuwe gazonnetje en ontdekte toen dan hover grasmaaiers een ding zijn, nou is dat natuurlijk best een leuk concept (Ik bedoel, grasmaaien "met een hovercraft" 8) ) maar ik vroeg me af waarom ik nog nooit zo'n ding gezien had terwijl ze in de UK redelijk gangbaar schijnen te zijn. (Als ik het internet mag geloven.)

Dus proef op de som genomen en voor nog geen 3 tientjes zon ding van marktplaats geplukt, en ik moet zeggen... Het werkt echt heel prima. Tenminste, de ene keer dat ik het ding nu gebruikt heb... Zie ik nadelen over het hoofd of is het gewoon een gevalletje onbekend maakt onbemind dat die dingen in NL niet meer gebruikt worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Issod6vi1hRT-Y_LkKv4x6kTCo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3BNIBFjFdgu1tCEDNGihPEA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik zelf handig vindt in een kleine tuin is dat je geen rechte banen hoeft te rijden, maar het ding gewoon alle kanten op kunt "vegen". Super simpel apparaat, lekker compact... Tenzij er nog belangrijke nadelen bovenkomen voor ons kleine tuintje wel een blijvertje denk ik.

"Flymo" lijkt het meest gangbare merk te zijn, maar oa bosch maakt ze ook. Wat me wel opviel is dat ze er met metalen en plastic messen zijn. Die plastic variant schijnt nog wel redelijk kwetsbaar te zijn, dus ik heb er bewust 1 met een metalen mes uitgezocht.

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 22-04-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Charly schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:25:
Ik was op zoek naar een grasmaaier voor ons nieuwe gazonnetje en ontdekte toen dan hover grasmaaiers een ding zijn, nou is dat natuurlijk best een leuk concept (Ik bedoel, grasmaaien "met een hovercraft" 8) ) maar ik vroeg me af waarom ik nog nooit zo'n ding gezien had terwijl ze in de UK redelijk gangbaar schijnen te zijn. (Als ik het internet mag geloven.)

Dus proef op de som genomen en voor nog geen 3 tientjes zon ding van marktplaats geplukt, en ik moet zeggen... Het werkt echt heel prima. Tenminste, de ene keer dat ik het ding nu gebruikt heb... Zie ik nadelen over het hoofd of is het gewoon een gevalletje onbekend maakt onbemind dat die dingen in NL niet meer gebruikt worden?

[Afbeelding]

Wat ik zelf handig vindt in een kleine tuin is dat je geen rechte banen hoeft te rijden, maar het ding gewoon alle kanten op kunt "vegen". Super simpel apparaat, lekker compact... Tenzij er nog belangrijke nadelen bovenkomen voor ons kleine tuintje wel een blijvertje denk ik.

"Flymo" lijkt het meest gangbare merk te zijn, maar oa bosch maakt ze ook. Wat me wel opviel is dat ze er met metalen en plastic messen zijn. Die plastic variant schijnt nog wel redelijk kwetsbaar te zijn, dus ik heb er bewust 1 met een metalen mes uitgezocht.
Nadeel is dat je gras niet wordt opgevangen, en dat je dus wekelijks 2 keer minimaal zult moeten maaien om je gras niet te doen verstoppen met doodgras :)
Verder heb ik altijd graag controle over de hoogte die je in kunt stellen op een normale maaier.
+ ik vind die maairichting wel mooi, zie je na het maaien mooien strepen in je gras O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
skai21 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:59:
[...]

Nadeel is dat je gras niet wordt opgevangen, en dat je dus wekelijks 2 keer minimaal zult moeten maaien om je gras niet te doen verstoppen met doodgras :)
Verder heb ik altijd graag controle over de hoogte die je in kunt stellen op een normale maaier.
+ ik vind die maairichting wel mooi, zie je na het maaien mooien strepen in je gras O-)
Hoe het met het maaisel gaat zullen we inderdaad even moeten zien. Ik kreeg de indruk dat dit aardig verhakseld werd afgaande op wat ik aan de binnenkant van de maaier en in het gazon terugvond. Maar 2x per week maaien gaat hem niet worden iig. :D

Plan was om dat er zo veel mogelijk uit te harken, het is maar een klein gazonnetje en we hebben ook een dingetje met dennennaalden die we er een beetje uit proberen te houden. Dus harken moeten we toch.

De metalen bladhark die we hebben werkte alleen niet zo best hiervoor, dus blijbaar moeten we ook nog een plastic "gazonhark" hebben. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Charly schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:17:
[...]

Hoe het met het maaisel gaat zullen we inderdaad even moeten zien. Ik kreeg de indruk dat dit aardig verhakseld werd afgaande op wat ik aan de binnenkant van de maaier en in het gazon terugvond. Maar 2x per week maaien gaat hem niet worden iig. :D
Als je je gras wilt laten liggen wordt normaal gesproken een grasmaaiern met mulcher functie gepakt, dat werkt dan vaak ook maar tot een x CM hoogte. Vandaar mijn opmerking over 2 x per week :)
Verder geloof ik niet dat zon flymo mulched, maar dat kan aan mij liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
skai21 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:19:
[...]

Als je je gras wilt laten liggen wordt normaal gesproken een grasmaaiern met mulcher functie gepakt, dat werkt dan vaak ook maar tot een x CM hoogte. Vandaar mijn opmerking over 2 x per week :)
Verder geloof ik niet dat zon flymo mulched, maar dat kan aan mij liggen :)
Oh nee, het is geen feature waar ze mee adverteren ofzo. Ik ga er ook vanuit dat ik het er gewoon uit moet harken, alleen kreeg ik er dit keer dus niet zo veel uit als ik verwacht had. Waarschijnlijk als gevolg van een "verkeerde" hark.

Al doende leert men en zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-05 19:44
Even een vraagje. Ik heb een veels te brede/dikke beukenhaag. Nu is de beukenhaag nog deels groen en deels bruin verdord blad. Kan ik het toch al snoeien of beter nog een maandje wachten totdat de heg volledig groen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het eind mei pas doen, beter voor de haag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb vandaag de "25 euro optie" van Gardesign (uit de TS) aangeschaft en er uit de vrije pols wat mee zitten spelen. Het is echt leuk om te zien hoe snel je een aardig beeld vormt van je toekomstige tuin.

Onderstaand plaatje is nog maar een beetje spielerij zonder heel goed naar maatvoering te kijken enz. Al met al denk ik dat onze ideeën over de nieuw tuin best aardig gaan uitpakken. Binnenkort maar eens wat preciezer aan de slag met dit pakketje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIwK6XZzMRfWrtM9NNF4ZPVxmHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJNt5GogP7VIK036x40MCS8b.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik erg mooi vind is dat je in 3D ook een goed beeld kan krijgen hoe zon/schaduw over de dag heen door je tuin heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kijk je ook naar de stand van je tuin ten opzichte van de zon, over het hele seizoen? kan best bepalend zijn voor de zitjes en overkapping die je creëert, en de zon en schaduwplekken die je daarvoor hebben wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Uiteraard. We wonen er nu een jaar en hebben dus al een heel aardig beeld hoe dat gaat. Het zitje onder de overkapping heeft tot een uur of 1 a 2 in de middag zon. Het zitje bij de woning krijgt vrij laat zon (pas tegen de middag, maar houdt dat dan weer tot 's avonds laat.

Dit is bijvoorbeeld om 13 uur. Onder in de afbeelding zie je de schuiven om met tijd en jaargetijde te schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CtPuOpTCyj6BQtrLOtNOtWBT8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSAqPO5R80rz62oxDdmB2qdK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door PaT op 22-04-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:31
Dat soort features zitten ook in sketchup toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
TheJVH schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:30:
Dat soort features zitten ook in sketchup toch?
Klopt, je kunt je geolocatie invoeren, dan moet je hooguit nog rekening houden met de oriëntatie. Al met klopt het vrij goed.
Pagina: 1 ... 38 ... 178 Laatste