16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Pas bij 1,5 meter hoog gaan we ingrijpen. Dat is voorlopig nog niet, ze zijn nu 30 cm hoog en hebben een vijf/zestal gesteltakken, à 2,89/st. (500 incl bezorgen)whoami schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:10:
[...]
Niet vergeten dat je die ook ieder jaar allemaal lekker mag snoeien .... Ik heb hier een 45-tal hortensia's staan en ik vind het al veel werk om die allemaal te snoeien ieder jaar
Bij ons staan ze niet in de weg maar langs een veld, de bedoeling is juist dat ze lekker groot worden = minder maaien. Ze zullen dus alleen wbt het hoognodige gesnoeid, als in bloemen er af in april, ik hoef ze niet klein te houden.
Alle knotwilgen moeten wel eigenlijk elk jaar gedaan, dan kunnen de hortensia`s eventueel gelijk mee. Daar loop je dan toch langs met een snoeischaar.
Maar we gaan het zien, ze krijgen voorlopig vrij spel.
Het idee is dit, maar dan 50 en 25 meter lang en 1,5 meter hoog.
:strip_exif()/f/image/0qGpdHo3Bbp22DXDT93mhr86.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 11-04-2020 00:41 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nog een tip misschien. Met ijzersulfaat maak je het mos eerst dood, voor het verticuteren. Even strooien en met een week is het mos bruin. Je gras heeft er geen last vanWackmack schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:04:
[...]
Geleend van mijn vader. Dit is een foto van afgelopen weekend. Zal er over twee weken nog eens maken.
[Afbeelding]
Vooral veel gele plekken, mos en veel soorten onkruid. De zoden zijn pas twee jaar oud. Heb kalk, mest gestrooid en bij gezaaid. De donkere plekken, is herstelcompost.
Ziet er nu al een stuk beter uit
Je weet het verschil tussen eenjarig en tweejarig hout? Lang niet alle hortensia's moet je ieder jaar daarom snoeien. Hier achter staan er ook 50. Die snoei ik helemaal niet, omdat je anders helemaal geen bloemen hebt.whoami schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:10:
[...]
Niet vergeten dat je die ook ieder jaar allemaal lekker mag snoeien .... Ik heb hier een 45-tal hortensia's staan en ik vind het al veel werk om die allemaal te snoeien ieder jaar
In de voortuin staat de Annabel, die snoei ik wel ieder jaar ivm eenjarig hout.
:strip_exif()/f/image/q9I99cxgmu7jsZlAWs2x9tI3.jpg?f=fotoalbum_large)
Gras ligt er nu zo bij na een weekje. Aan de border links en rechts komt staan alleen maar hortensia's. Hopelijk een mooie border vol straks. Helaas zijn alle groene blaadjes vorige week kapot gegaan door de vorst.
Ziet er netjes uit 👍Wackmack schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 07:26:
[...]
Je weet het verschil tussen eenjarig en tweejarig hout? Lang niet alle hortensia's moet je ieder jaar daarom snoeien. Hier achter staan er ook 50. Die snoei ik helemaal niet, omdat je anders helemaal geen bloemen hebt.
In de voortuin staat de Annabel, die snoei ik wel ieder jaar ivm eenjarig hout.
[Afbeelding]
Gras ligt er nu zo bij na een weekje. Aan de border links en rechts komt staan alleen maar hortensia's. Hopelijk een mooie border vol straks. Helaas zijn alle groene blaadjes vorige week kapot gegaan door de vorst.
Het klopt inderdaad .
De normale normale boeren hortensia's (hydrangea macrophylla) bloeien op 2 jarig hout. En vaak ook op hout van het eerste lot (wat nu dus bevroren is door de nachtvorst).
De paniculata soorten kunnen jaarlijks terug gesnoeid worden .
En de boeren hortensia forever ever bloeit op jonge scheuten .
Zoiets.barry86 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 07:37:
[Afbeelding]
Onze prunus amandelboom die gesnoeid moet worden....
Maar hoe...? Hij is flink verwilderd volgens mij.
Iemand tips?
Liefst met paint skils die wat aanwijziging geven? Ik ben nog niet zo bekend met de plant terminologieen ;-)
:strip_exif()/f/image/2Dz2cmNy2T4wvOpzvO5C7GR6.jpg?f=fotoalbum_large)
Probeer te snoeien na een bladknop. en op kruisingen van andere takken waar mogelijk.(niet dat je allemaal stompjes krijgt van 2-3 cm)
Pas na de bloei in juni, je hebt nu kans dat hij gaat bloeden en je ziektes krijgt anders.barry86 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 07:37:
[Afbeelding]
Onze prunus amandelboom die gesnoeid moet worden....
Maar hoe...?
Doe je het nu dan moet je de snoeiwonden afdekken met een bv. Lac Balsam, al is klene wondjes afdekken wat moeilijk.
Anders snoeien in oktober-november.
Na de bloei kun je ook beter bepalen waar te snoeien, je kan dan vaak dichter naar de stam snoeien zodat korte gesteltakken toch uitlopen omdat er meer blad en scheuten zijn om dat je bepalen.
Wat voor beeld wil je overhouden? Een boom? een "struik"?
Zo te zien staat hij in/op een pad.
Terminologie is niet te ingewikkeld, de harttak is de rechtopgaande stam en gesteltakken zijn hoofdtakken die uit de stam komen en die de vorm bepalen. Uit de gesteltakken krijg je scheuten met blad en vruchten.
Je kan de Y wat inbinden met band onderaan zodat je meer rechtopgaande gestel-takken hebt en van daar uit (later) snoeien. Natuurlijk maar zover buigen dat de tak heel blijft.
Dan hou je meer blad onderin en kan je met snoei de "struik" voller maken onderin en hem toch smal houden.
Na een jaar blijven die takken dan zonder band rechtop.
Wil je een boom met stam dan zou ik de Y (later) wegsnoeien en de harttak met rust laten zodat hij de hoogte in gaat. Knip je aan de harttak dan krijg je bovenin een Y.
De harttak snoei je alleen als je hem laag wil houden.
Je hebt echter geen echte harttak meer, alles heeft al een Y. Je zou daarvan één moeten kiezen als je de hoogte in wil.
Snoeien ligt dus echt aan wat voor beeld je wilt uiteindelijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 11-04-2020 10:13 ]
Is er iemand hier die dat zelf heeft kunnen plaatsen, of is het raadzaam dit te laten doen?
You are NIJL-ed!
Sometimes you need to plan for coincidence
Wat! een Tweaker die op voorhand technologie afwijst.Natuurlijk hoeft het niet gezegd te worden dat een beetje Tweaker het liefst gifvrij tuiniert.
Wij zijn ook aan het onderzoeken om dat te doen, bij iGarden (https://igarden.nl/) geven ze aan als je het bouwpakket koopt bij hun dat het goed te doen is.Nijl schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:31:
Ik wil graag een alu overkapping zetten van 5.00 breed x 2.5 diep.
Is er iemand hier die dat zelf heeft kunnen plaatsen, of is het raadzaam dit te laten doen?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Hangt enorm af van de ondergrond denk ik. Als die echt vlak is (meteen met een laser) is het denk ik met een paar man wel te doen.Nijl schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:31:
Ik wil graag een alu overkapping zetten van 5.00 breed x 2.5 diep.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die graaf je in, stel je met waterpas of laser, en fixeer je later met snelbeton.
Alleen een aanbouw, drie staanders met een dak moet met twee man in een dag te doen zijn. Het meeste wordt op maat aangeleverd.
De betonnen poeren zet je pas vast met beton als je klaar bent, dan kan je evt nog wat schuiven. Of in hoogte verstellen.
Hou rekening met een rails voor schuifdeuren onder, dat het later als je wilt nog een glazen serre kan worden. Daarvoor staan de alu staanders vaak iets dieper dan het tegel niveau omdat daaraan die rails bevestigd wordt.
Let er op dat de dakdragers genoeg gewicht (min 150kg) kunnen dragen zodat je over je glas- of polycarbonaat-plaat op die dwarsdragers een plaat kan leggen om werkzaamheden erboven te kunnen doen. (of verhuizen als daar een groot raam zit)
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 11-04-2020 20:48 ]
Van betonnen 60x60 met goede toplaag naar full keramische 60x60x3. Uiteindelijk keuze gemaakt voor keramisch (nog offerte), waarbij werd aangegeven dat de ondergrond gestabiliseerd moet worden.
Spreek de eerste beste stratenmaker. “Niet doen bij nieuwbouw, met 2 jaar is de boel verzakt en omdat alles vast zit kun je het weggooien”.
Dit laatste wil je absoluut niet. Ik zie hier een hoop kenners, maar wat is de ervaring met nieuwbouw en keramisch? En het klopt dat je bij verzakking niet meer kan herstellen?
Het is een feit dat als de grond los geweest is dat het weer in moet klinken.headhunter1985 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:14:
Twijfel alom.
Van betonnen 60x60 met goede toplaag naar full keramische 60x60x3. Uiteindelijk keuze gemaakt voor keramisch (nog offerte), waarbij werd aangegeven dat de ondergrond gestabiliseerd moet worden.
Spreek de eerste beste stratenmaker. “Niet doen bij nieuwbouw, met 2 jaar is de boel verzakt en omdat alles vast zit kun je het weggooien”.
Dit laatste wil je absoluut niet. Ik zie hier een hoop kenners, maar wat is de ervaring met nieuwbouw en keramisch? En het klopt dat je bij verzakking niet meer kan herstellen?
Dit is rond 10 procent maar alles afhankelijk van het type ondergrond.
Nieuwbouw op klei is het ergste.
Wat ik dan zou aanraden is om een goede puinlaag aan te brengen en deze goed laten verdichten met een zware trilplaat (2/3 ton) en per 5 cm even trillen.
Dan 5 cm zandbed en als laatste 5 cm fijn granulaat en hierop de tegels leggen.
Het blijft wel een paar jaar goed liggen en kan je dan later nog eens opnieuw laten leggen met eventueel stabilise of het granulaat aanvullen afhankelijk van de hoeveelheid verzakkingen.
Voegen gewoon met brekerzand.
Het is heel sterk afhankelijk van wat voor ondergrond het is. Klei en veen blijft altijd zakken. En vereist dus ook een andere aanpak. Als er een sloot en/of een beschoeiing naast je tuin ligt is ook bepalend hoe het na gaat zakken. Dat je je tegels weg kan gooien na 2 jaar is onzin, je koopt de tegels voor je leven.
@Fantasma7988
9 van de 10 keer ben ik het met je eens maar in dit geval niet. Puinlaag (ik neem aan dat je steenkorrel bedoelt) heeft alleen nut als er puntbelasting voorkomt. Zoals bijvoorbeeld een oprit. Er is nog nooit bewezen dat steenkorrel beter verdicht dan zand. Je maakt het hiermee onnodig zwaar waardoor het sneller gaat (na)zakken. Ook ben je de sjaak als je er later nog een keer bij moet.
@headhunter1985
Ik zou eerst kijken wat voor grond je hebt. Je zou kunnen kijken (in het geval van veen) of je op piepschuim kan straten, dit wordt veelal gebruikt in gebieden waar de grond snel/veel zakt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik heb wel ervaring met natuursteen (Chinees hardsteen) en nieuwbouw op kleigrond. Wij hebben het niet gestabiliseerd. We hebben een goed zandpakket aangebracht en goed aangetrild. Ik heb daar 10 jaar gewoond. In de tussentijd heb ik enkel een strook direct langs de woning opnieuw strak moeten trekken omdat het zand deels onder de fundering geschoven leek. Toen wij vertrokken had ik wel zoiets van, nu mag het wel eens opnieuw gelegd worden, maar toen waren we dus 10 jaar verder.headhunter1985 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:14:
Twijfel alom.
Ik had verder geen last van breuk, enkel verzakking.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wat ik bedoel is gebroken puin. (korrel 0 to 40)
Mij is altijd geleerd dat dat een hoger drukvastheid heeft als zand en zo is ook mijn ervaring.
Wat ik dan probeer te doen is een vaste laag te creëren die nauwelijks zakt. (30 cm)
De laatste 10 cm zand en fijn granulaat 3/8 mm korrel is om het water te reguleren en af te voeren.
Ik heb ook een oprit op 80 cm gebroken puin nog zien verzakken (klinkers die 1/2 cm geleidelijk zijn verzakt)
Maar weet niet of die laag tussendoor verdicht is .
Daaronder was opgebrachte klei grond die wel na zakte.
Ik heb ook een tuin 120 cm verhoogd met zand op een verdichte leem/zand grond.
Tot 80 cm zand 80tot 110 puin granulaat en laatste 10 cm zand en stabicare.
Dat ligt er nu na 8 jaar nog steeds strak in.
Fantasma7988 schreef op zondag 12 april 2020 @ 08:36:
@pjot1 we hoeven het natuurlijk ook niet altijd eens te zijn. Ik heb niet de wijsheid in pacht en kan nog een hoop leren.
Dat is wederzijds.Na 16 jaar (alweer bijna 17
) leer ik nog steeds dingen bij, in al die tijd kom ik nog steeds situaties tegen die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Daarnaast heb je natuurlijk ook innovaties.
Wat ik bedoel is gebroken puin. (korrel 0 to 40)
Mij is altijd geleerd dat dat een hoger drukvastheid heeft als zand en zo is ook mijn ervaring.
Klopt, daarom begon ik over puntbelasting, voor paden, achtertuinen enzovoorts is dit totaal onnodig.
Wat ik dan probeer te doen is een vaste laag te creëren die nauwelijks zakt. (30 cm)
De laatste 10 cm zand en fijn granulaat 3/8 mm korrel is om het water te reguleren en af te voeren.
Is ook nodig, anders verzuipt je zand en wordt het pap.
Ik heb ook een oprit op 80 cm gebroken puin nog zien verzakken (klinkers die 1/2 cm geleidelijk zijn verzakt)
Maar weet niet of die laag tussendoor verdicht is .
Daaronder was opgebrachte klei grond die wel na zakte.
Het zakt altijd na. De reden dat het geleidelijk is gezakt geeft aan dat de verdichting juist wel goed is. Anders zou je dus slappe plekken hebben. Die 1/2cm is precies de reden waarom je klik aan je band, kolk ed. geeft.
Ik heb ook een tuin 120 cm verhoogd met zand op een verdichte leem/zand grond.
Tot 80 cm zand 80tot 110 puin granulaat en laatste 10 cm zand en stabicare.
Dat ligt er nu na 8 jaar nog steeds strak in.
Dan heb je je werk goed gedaan!Alles valt of staat met een goede verdichting. Daarom is het zo belangrijk dat je in lagen verdicht als je zo'n eind omhoog moet. Misschien dat @headhunter1985 wat meer info kan geven want we zijn nu aan het speculeren.
Dit kan een andere oorzaak hebben. Heb meerdere malen meegemaakt dat de fundering niet helemaal dicht is.(oh dat zeg je zelf alPaT schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:57:
[...]
Ik heb wel ervaring met natuursteen (Chinees hardsteen) en nieuwbouw op kleigrond. Wij hebben het niet gestabiliseerd. We hebben een goed zandpakket aangebracht en goed aangetrild. Ik heb daar 10 jaar gewoond. In de tussentijd heb ik enkel een strook direct langs de woning opnieuw strak moeten trekken omdat het zand deels onder de fundering geschoven leek. Toen wij vertrokken had ik wel zoiets van, nu mag het wel eens opnieuw gelegd worden, maar toen waren we dus 10 jaar verder.
Ik had verder geen last van breuk, enkel verzakking.

Breuk gebeurt ook niet zo snel. Zeker in het zand niet. Ik leg natuursteen of keramische tegels ook liever in het zand om deze reden. In sommige gevallen meng ik Portland door het zand.
Ze hebben bij ons glasvezel gelegd en het voorpad is daarvoor opengemaakt.
Nu was dit toch al op sommige plekken wat verzakt en moest nog aangepakt worden.
:strip_exif()/f/image/yOd4kF5ipKUS4XGtozvXc84V.jpg?f=fotoalbum_large)
Het pad links van de gele lijn zal opnieuw gelegd moeten worden.
Nu gaat dat stuk eruit en zal aangevuld worden met zand.
Dit zal ik dan verdichten zodat het gelijk goed ingeklonken is.
Is het verstandig om het pad tot aan de bocht eruit te halen om dit weer netjes aansluitend te krijgen?
2250 WP Zuid PVoutput
Nee dat hoeft niet .MdO82 schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:35:
Velen van ons zitten op dit moment thuis en dan ga je toch klussen oppakken die nog gedaan moeten worden![]()
Ze hebben bij ons glasvezel gelegd en het voorpad is daarvoor opengemaakt.
Nu was dit toch al op sommige plekken wat verzakt en moest nog aangepakt worden.
[Afbeelding]
Het pad links van de gele lijn zal opnieuw gelegd moeten worden.
Nu gaat dat stuk eruit en zal aangevuld worden met zand.
Dit zal ik dan verdichten zodat het gelijk goed ingeklonken is.
Is het verstandig om het pad tot aan de bocht eruit te halen om dit weer netjes aansluitend te krijgen?
Het is zelfs makkelijker als een paar stenen laat zitten daar waar het verband verspringt.
Zo kan makkelijker doorwerken op het bestaande leg verband.
Maar weet niet hoeveel tijd je hebt en hoe netjes het hebben wil maar zoals het nu ligt is het niet de mooiste oplossing .
Persoonlijk zou ik het grootste deel eruit halen van wat ik nu zie op de foto.
Ik zou het pad dan horizontaal leggen en het T stuk wat naar boven loopt op de foto zou ik dan ook doorliggen horizontaal (orange strepen)en niet verticaal zoals het nu ligt.
Dan heb je niet die rare verspringing in de bestrating.
Maar dan moet je wel wat extra stenen (of pad iets smaller maken )hebben omdat je meer knip stukken krijgt op het pad wat naar boven loopt.
En het knip/snij werk is niet zo netjes gedaan.
Je kan langs de steek steen (kant opsluiting ) nog een steen leggen en dan de bestrating daarom aftekenen .Dan heb je de juiste snij hoeken van de stenen.
Zoals de witte lijn.
:strip_exif()/f/image/9X5sf7KOjk8MR8C4wYdudPeX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Fantasma7988 op 12-04-2020 10:56 ]
Het werk wat er ligt verdient geen schoonheidsprijs idd.Fantasma7988 schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:50:
[...]
Nee dat hoeft niet .
Het is zelfs makkelijker als een paar stenen laat zitten daar waar het verband verspringt.
Zo kan makkelijker doorwerken op het bestaande leg verband.
Maar weet niet hoeveel tijd je hebt en hoe netjes het hebben wil maar zoals het nu ligt is het niet de mooiste oplossing .
Persoonlijk zou ik het grootste deel eruit halen van wat ik nu zie op de foto.
Ik zou het pad dan horizontaal leggen en het T stuk wat naar boven loopt op de foto zou ik dan ook doorliggen horizontaal (orange strepen)en niet verticaal zoals het nu ligt.
Dan heb je niet die rare verspringing in de bestrating.
Maar dan moet je wel wat extra stenen (of pad iets smaller maken )hebben omdat je meer knip stukken krijgt op het pad wat naar boven loopt.
En het knip/snij werk is niet zo netjes gedaan.
Je kan langs de steek steen (kant opsluiting ) nog een steen leggen en dan de bestrating daarom aftekenen .Dan heb je de juiste snij hoeken van de stenen.
Zoals de witte lijn.
[Afbeelding]
Maar dit lag zo toen we hier bijna 10 jaar geleden kwamen wonen.
Ik heb eerder in dit topic begrepen dat het getrommelde ijsselformaat stenen zijn.
Navraag bij enkele bedrijven in de buurt konden deze niet meer leveren.
Dit is een foto van de gehele voortuin
:strip_exif()/f/image/1bRXK9YQ5XSYIsH153QcP4qk.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
Nobilis exclusieve tuinbeplanting stopt er mee.
Alles met grote korting.
Misschien nu tijd voor die oude olijfboom, fruitboom of grote palm.
De ondergrond bestaat hier voornamelijk uit zandgronden. Het betreft wel voormalig weiland, maar is niet verder opgehoogd. Op circa 10 a 15 meter buiten het erf is een sloot gelegen.pjot1 schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:54:
@headhunter1985
Het is heel sterk afhankelijk van wat voor ondergrond het is. Klei en veen blijft altijd zakken. En vereist dus ook een andere aanpak. Als er een sloot en/of een beschoeiing naast je tuin ligt is ook bepalend hoe het na gaat zakken. Dat je je tegels weg kan gooien na 2 jaar is onzin, je koopt de tegels voor je leven.
@Fantasma7988
9 van de 10 keer ben ik het met je eens maar in dit geval niet. Puinlaag (ik neem aan dat je steenkorrel bedoelt) heeft alleen nut als er puntbelasting voorkomt. Zoals bijvoorbeeld een oprit. Er is nog nooit bewezen dat steenkorrel beter verdicht dan zand. Je maakt het hiermee onnodig zwaar waardoor het sneller gaat (na)zakken. Ook ben je de sjaak als je er later nog een keer bij moet.
@headhunter1985
Ik zou eerst kijken wat voor grond je hebt. Je zou kunnen kijken (in het geval van veen) of je op piepschuim kan straten, dit wordt veelal gebruikt in gebieden waar de grond snel/veel zakt.
De grond is minimaal verroerd, behalve het deel tegen het huis voor het uitgraven van de bouwput.
Als ik op internet kijk, dan heeft het gros van de voorbeelden geen "afdekplank" bovenop, om inregenen op de kopse kanten van het hout te voorkomen. Ik vind het zelf ook veel strakker als die afdekplank er niet op zit. Maak ik een onverstandige keuze als ik de afdekplank achterwege laat, rekening houdend met het feit dat het Douglas planken betreft? Veel voorbeelden op showplaatjes zijn natuurlijk hardhout, die minder last hebben van water...
Voorbeeldje van hoe ik het graag doe, zonder afdekplank bovenop:
:strip_exif()/f/image/jLE9WnoxC1UFajgmqN2Oy1nX.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeldje van hoe ik het liever niet wil, met afdekplank bovenop:
:strip_exif()/f/image/sOvu0B0ie4wzLnWZ4b19kAy6.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij willen de tuin flink aanpakken. Het gaat om 24 m2 bestraten en zo'n 32 m2 aan kunstgras. Waarom kunstgras? Ik heb een zoontje van bijna één jaar oud en zou het leuk vinden als hij 'veilig' in de tuin kan spelen. Momenteel ligt de hele tuin dicht met standaard 30x30 stoeptegels.
Het liefst willen wij ook een douglas of lariks overkapping.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Werkspot? Of kent iemand een goed adresje in de regio van Arnhem?
Ik ben zelf redelijk handig maar durf deze grote klus niet aan.
https://www.vankootentuin...ign=mijn%20bedrijf%20velpBeun schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:15:
Beste mede-Tweakers,
Wij willen de tuin flink aanpakken. Het gaat om 24 m2 bestraten en zo'n 32 m2 aan kunstgras. Waarom kunstgras? Ik heb een zoontje van bijna één jaar oud en zou het leuk vinden als hij 'veilig' in de tuin kan spelen. Momenteel ligt de hele tuin dicht met standaard 30x30 stoeptegels.
Het liefst willen wij ook een douglas of lariks overkapping.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Werkspot? Of kent iemand een goed adresje in de regio van Arnhem?
Ik ben zelf redelijk handig maar durf deze grote klus niet aan.
Hier hebben wij onze houten overkapping vandaan.
Prima materiaal en inclusief plaatsing.
www.highflow.nl
Bedankt voor de tip. Ik ga direct een kijkje nemen.BTS schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:36:
[...]
https://www.vankootentuin...ign=mijn%20bedrijf%20velp
Hier hebben wij onze houten overkapping vandaan.
Prima materiaal en inclusief plaatsing.
Edit:
De site is momenteel niet bereikbaar (op zondagen in verband met religie). Kan je mij vertellen welke afmetingen je hebt en wat jullie ongeveer kwijt waren? Dit mag natuurlijk ook per PB.
[ Voor 20% gewijzigd door Beun op 12-04-2020 15:45 ]
Oh in dit geval zou ik het gewoon terug leggen zoals het ligt. (Diagonaal op de straat) .MdO82 schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:05:
[...]
Het werk wat er ligt verdient geen schoonheidsprijs idd.
Maar dit lag zo toen we hier bijna 10 jaar geleden kwamen wonen.
Ik heb eerder in dit topic begrepen dat het getrommelde ijsselformaat stenen zijn.
Navraag bij enkele bedrijven in de buurt konden deze niet meer leveren.
Dit is een foto van de gehele voortuin
[Afbeelding]
Als het zand grond zeiknat maakt klinkt het in ,Dit doe je een dag later nog een keer en dan kan je de stenen terug leggen.
@pekelveld je kan de kopse kanten ook impregneren dan gebeurd er ook niets mee.
@beun firma Kapaan uit Opheusden kan dit goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Fantasma7988 op 12-04-2020 16:13 ]
Wat is er onveilig aan gewoon gras?Beun schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:15:
Beste mede-Tweakers,
..... en zo'n 32 m2 aan kunstgras. Waarom kunstgras? Ik heb een zoontje van bijna één jaar oud en zou het leuk vinden als hij 'veilig' in de tuin kan spelen.
Het grasmaaien
Nee even zonder gekheid, wellicht sneller resultaat dan het inzaaien en er kan gelijk buiten gespeeld worden ?
2250 WP Zuid PVoutput
Die site kun je gewoon gebruiken als je de juiste modal blokkeert met add blockBeun schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:43:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik ga direct een kijkje nemen.
Edit:
De site is momenteel niet bereikbaar (op zondagen in verband met religie). Kan je mij vertellen welke afmetingen je hebt en wat jullie ongeveer kwijt waren? Dit mag natuurlijk ook per PB.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Zonder afdeklat is het misschien slim om jaarlijks de kopse kanten in de beits te zetten? En wellicht de bovenste horizontale balk zo dicht mogelijk tegen de kopse kant zetten zodat het water minder makkelijk tussen de planken blijft liggen? Het zijn maar wat ideeën.pekelveld schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:25:
Ik ben van plan een schutting met verticale planken te gaan bouwen, van Douglas. Ik wil gebruik maken van 7x7 cm hardhouten palen, met daartussen Douglas horizontale balken (ook 7 cm breed). Daaroverheen dus verticale planken.
Als ik op internet kijk, dan heeft het gros van de voorbeelden geen "afdekplank" bovenop, om inregenen op de kopse kanten van het hout te voorkomen. Ik vind het zelf ook veel strakker als die afdekplank er niet op zit. Maak ik een onverstandige keuze als ik de afdekplank achterwege laat, rekening houdend met het feit dat het Douglas planken betreft? Veel voorbeelden op showplaatjes zijn natuurlijk hardhout, die minder last hebben van water...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De bovenste balk wilde ik "nagenoeg" gelijk zetten ja. Beitsen zou een goede beheersmaatregel zijn (zolang je het kleurverschil dan maar niet te veel gaat zien).Biatch schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:46:
[...]
Zonder afdeklat is het misschien slim om jaarlijks de kopse kanten in de beits te zetten? En wellicht de bovenste horizontale balk zo dicht mogelijk tegen de kopse kant zetten zodat het water minder makkelijk tussen de planken blijft liggen? Het zijn maar wat ideeën.
Het antwoord is zojuist gegeven. Er is bij kunstgras meteen resultaat. Daarnaast heb ik ooit een stukje gazon aangelegd maar dit was voor mij te veel onderhoud.
:strip_exif()/f/image/QfHPIx35UXHUlXDo0IwtqNCy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnVcvGiUYzVeoEB0hGeDBcwq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven een foto van mijn tuin, stuk gras met een hek met hedera. Ze gaan twee huizen hier achter bouwen. Van de zomer start de verkoop van de kavels dus denk dat er over 1.5 jaar een woning staat.
Nu was ik bij mijn ouders, zie 2e foto. Zij hebben een mooi muurtje met een strook van Rhododendron struiken geplaatst. Ze hebben verschillende soorten, van 3 meter tot 6 meter hoog.
Hoe hoog mag zo'n struik worden? Ik lees namelijk dat de struik / boom twee meter vanaf de erf grens moet zijn. Het lijkt dat je vervolgens geen beperking meer hebt. Met een muurtje van 1 meter en een grote struik hebben we de privacy die we willen.
Zie dat de laurier struik een stuk betaalder is. Verder groeit de laurier er goed: De laurier 'Novita' is een krachtig groeiende plant die ook prima kan gedijen in de schaduw. Met een groeitempo van 40-50cm per jaar is er weinig geduld voor nodig om een mooi dichte haag te verkrijgen.
Goed plan zo of weten jullie een mooi alternatief van een grote struik?
[ Voor 10% gewijzigd door Wackmack op 12-04-2020 17:00 ]
Kijk trouwens even wat in de plaatselijke verordening staat. Hier mag ik een boom een halve meter vanaf de erfgrens plaatsen. Ik heb twee moerbeien staan en als die in het blad staan houd dat elk zicht tegen. Zijn dan wel al heel wat jaren oud.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Die rhododendron s zien er goed uit.Wackmack schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierboven een foto van mijn tuin, stuk gras met een hek met hedera. Ze gaan twee huizen hier achter bouwen. Van de zomer start de verkoop van de kavels dus denk dat er over 1.5 jaar een woning staat.
Nu was ik bij mijn ouders, zie 2e foto. Zij hebben een mooi muurtje met een strook van Rhododendron struiken geplaatst. Ze hebben verschillende soorten, van 3 meter tot 6 meter hoog.
Hoe hoog mag zo'n struik worden? Ik lees namelijk dat de struik / boom twee meter vanaf de erf grens moet zijn. Het lijkt dat je vervolgens geen beperking meer hebt. Met een muurtje van 1 meter en een grote struik hebben we de privacy die we willen.
Zie dat de laurier struik een stuk betaalder is. Verder groeit de laurier er goed: De laurier 'Novita' is een krachtig groeiende plant die ook prima kan gedijen in de schaduw. Met een groeitempo van 40-50cm per jaar is er weinig geduld voor nodig om een mooi dichte haag te verkrijgen.
Krijgen die veel water ?
Als groen blijvend struik is laurier erg mooi en altijd goed terug te snoeien .
Viburnum Tinus als je van bloemen houd en de tegenhanger van de laurier de phothinia is ook een goede optie.
Wat betreft de hoogte en afstand van de erfgrens ,Dit verschilt per gemeente en meestal het 180/200 cm hoog op de erfgrens.
Bomen minimaal 100 tot 200 cm vanaf de erfgrens.
En in sommige gemeentes zelfs een halve meter 😁
Dick Lam uit Soest bevalt ons altijd goedicarus007 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:01:
Hi,
Ik ben op zoek naar een hovenier in Utrecht voor het ontwerp en aanleg van voor en achtertuin.
Heeft er iemand goede ervaringen met Hoevniers uit de buurt? Ik krijg via werkpot en soort gelijke sites niet veel reactis namelijk.
thx,
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Er ligt een redelijk grasveld, 200 m2. Weet je waar ik het kan vinden in de PV?Tsurany schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:05:
Zo'n Rhododendron wordt ook zeer breed, houd daar wel rekening mee. Je moet hem al een stuk van de grens af zetten en dan houd je dus erg weinig grasveld over.
Kijk trouwens even wat in de plaatselijke verordening staat. Hier mag ik een boom een halve meter vanaf de erfgrens plaatsen. Ik heb twee moerbeien staan en als die in het blad staan houd dat elk zicht tegen. Zijn dan wel al heel wat jaren oud.
https://www.overheid.nl/z...rganisatietype%3DGemeente
Geen idee wel document?
Ja, ze krijgen water via een beregeningssysteem. Hier een andere foto van de tuin. Zoiets lijkt mij erg mooi maar dat kost veel tijd. De struiken staan een twintig jaar.Fantasma7988 schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:09:
[...]
Die rhododendron s zien er goed uit.
Krijgen die veel water ?
Als groen blijvend struik is laurier erg mooi en altijd goed terug te snoeien .
Viburnum Tinus als je van bloemen houd en de tegenhanger van de laurier de phothinia is ook een goede optie.
Wat betreft de hoogte en afstand van de erfgrens ,Dit verschilt per gemeente en meestal het 180/200 cm hoog op de erfgrens.
Bomen minimaal 100 tot 200 cm vanaf de erfgrens.
En in sommige gemeentes zelfs een halve meter 😁
:strip_exif()/f/image/riDCsscBsSACJfbLaktZ4f94.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EtqeuhH9sWVcpkfGcxEQbfUy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UNUF0wtMBopQflkaRqRzImhO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Wackmack op 12-04-2020 18:00 ]
Je moet de laatste versie van de Algemene Plaatselijke Verordening hebben. Als het daar niet in staat zijn er geen afwijkingen.Wackmack schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:45:
[...]
Er ligt een redelijk grasveld, 200 m2. Weet je waar ik het kan vinden in de PV?
https://www.overheid.nl/z...rganisatietype%3DGemeente
Geen idee wel document?
Die zijn eerder vier dan zes meter hoog. Heb je ook gezien hoe breed ze zijn? Je wilt niet dat ze over de erfgrens hangen of door het hekwerk dringen.Ja, ze krijgen water via een beregeningssysteem. Hier een andere foto van de tuin. Zoiets lijkt mij erg mooi maar dat kost veel tijd. De struiken staan een twintig jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ze zijn redelijk sterk . Dit is transport schade geweest en zo te zien een jaar of 4/5 oud.kaboom1555 schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:14:
Bomenkenners hier?
Onze liquidambar (amberboom) leiboom lijkt een slechte tak te hebben. Kan dit kwaad of kan ik deze beter afzagen?
Het is de onderste tak dus liever zaag ik 'm niet af. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zou ik niets meer aan doen omdat de wond al goed verhard is .
Enigste wat je kan doen is de wonder met een scherp mes afsnijden zodat je hem stimuleert om dicht te groeien.
Ik weet niet wat het doel van het plan is? Een hedera hek zou over twee jaar ook dicht genoeg moeten zijn. Voordat je met rhododendron of laurier/laurierkers zo hoog bent, ben je heel wat jaren verder. En echt veel hoger zal het voorlopig nog niet worden. Als ik in jouw positie was, dan denk ik dat ik eerder een paar groenblijvende leibomen zou plaatsen, om het uitzicht van de hoogste verdiepingen te voorkomen. Ik neem tenminste aan dat het geen bungalows worden?Wackmack schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank dan gaan we zodra ze klaar zijn met de kabel te leggen de boel egaliseren en terug leggen.Fantasma7988 schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:07:
[...]
Oh in dit geval zou ik het gewoon terug leggen zoals het ligt. (Diagonaal op de straat) .
Als het zand grond zeiknat maakt klinkt het in ,Dit doe je een dag later nog een keer en dan kan je de stenen terug leggen.
Ooit als ik het echt helemaal beu ben dan komt er een andere steen in.
Ik heb er ook wel eens aan gedacht om dat middenstuk eruit te halen en dan stoeptegels weg te leggen, maar zoals je al hebt kunnen zien wellicht aan deze foto krijg je dat nooit meer netjes sluitend

2250 WP Zuid PVoutput
In de TS wordt "garDsign" genoemd.
"Gratis voor particulier gebruik, diverse pro-versies zijn jaarabbo. "
Na een tijdje klooien met de site, snap ik de basis... Maar het omzetten naar 3d lukt mij niet. Ik moet hiervoor toch betalen.
Doe ik iets verkeerd of is de 3D functie niet (meer) gratis beschikbaar?
Als deze functie niet beschikbaar is, is er een andere website beschikbaar die dit dan wel kan?
Alvast vriendelijk bedankt voor jullie feedback.
Goeie tip! Zal van de week even kijken hoe breed ze zijn.Tsurany schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:14:
[...]
Je moet de laatste versie van de Algemene Plaatselijke Verordening hebben. Als het daar niet in staat zijn er geen afwijkingen.
[...]
Die zijn eerder vier dan zes meter hoog. Heb je ook gezien hoe breed ze zijn? Je wilt niet dat ze over de erfgrens hangen of door het hekwerk dringen.
Zeker geen bungalow. Idee is, om een verhoging te maken. Daarop vervolgens de struiken te plaatsen. De laurier doet al een goeie 50cm per jaar. Stel je begint op 200cm dan kom je een eind. Qua privacy, de eerste verdieping zou goed zijn. Nu kijk je er wel erg makkelijk over heen, dat komt natuurlijk door het relatief lage heg.Rubbergrover1 schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:57:
[...]
Ik weet niet wat het doel van het plan is? Een hedera hek zou over twee jaar ook dicht genoeg moeten zijn. Voordat je met rhododendron of laurier/laurierkers zo hoog bent, ben je heel wat jaren verder. En echt veel hoger zal het voorlopig nog niet worden. Als ik in jouw positie was, dan denk ik dat ik eerder een paar groenblijvende leibomen zou plaatsen, om het uitzicht van de hoogste verdiepingen te voorkomen. Ik neem tenminste aan dat het geen bungalows worden?
Zo te zien is GarDsign iets gegroeid met meer functionaliteiten en is een jaarabbo van 8,95 nodig om 3D te kunnen zien/gebruiken.streamnl schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:30:
In de TS wordt "garDsign" genoemd.
"Gratis voor particulier gebruik, diverse pro-versies zijn jaarabbo. "
Doe ik iets verkeerd of is de 3D functie niet (meer) gratis beschikbaar?
Een 2D trial geldt nu voor een maand zie ik nu. Voor 8,95 heb je gelijk alles in 3d wat je getekend hebt.
De prijzen voor particulier gebruik lijken me uiterst coulant.
Lijkt mij persoonlijk overkomelijk gezien hun te gebruiken mogelijkheden en bibliotheek.
Maar je kunt gratis in 3D tekenen met Sketchup online. De leercurve is daar wel wat hoger van, en je moet alles zelf bedenken (afgezien van import vanuit Warehouse), en wat je tekent is wat je hebt.
Je kan daar ook een complete trial voor een maand krijgen, daarna kost het veel geld om alle features te kunnen blijven gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 12-04-2020 20:57 ]
Zeker coulant prijs. Ik ga zelf binnenkort de 25 euro optie nemen zodat ik ook gelijk mijn kavel heb. Kan ik de boel eens netjes in gaan tekenen voordat we in het najaar aan de slag gaan.Teijgetje schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:55:
[...]
Zo te zien is GarDsign iets gegroeid met meer functionaliteiten en is een jaarabbo van 8,95 nodig om 3D te kunnen zien/gebruiken.
Een 2D trial geldt nu voor een maand zie ik nu. Voor 8,95 heb je gelijk alles in 3d wat je getekend hebt.
Lijkt mij persoonlijk overkomelijk gezien hun te gebruiken mogelijkheden en bibliotheek.
Maar je kunt gratis in 3D tekenen met Sketchup online. De leercurve is daar wel wat hoger van, en je moet alles zelf bedenken (afgezien van import vanuit Warehouse), en wat je tekent is wat je hebt.
Je kan daar ook een complete trial voor een maand krijgen, daarna kost het veel geld om alle features te kunnen blijven gebruiken.
Aan dat plan is onlangs een leuk idee toegevoegd. Om de borders op te sluiten wil mijn vrouw met cortenstaal aan de slag. Daarvan heb je voor niet al te veel geld handige opsluitrandjes die je zo in de grond prikt. Is er hier iemand die ervaring heeft met die dingen? Het betreft deze randjes: https://www.123natuurprod...ntopsluiting-cortenstaal/ (link is voor het plaatje, je kan ze veel goedkoper krijgen)
Ik zag ook de "nieuwe" mogelijkheid tot kavelimport. Echt een handige feature,
Ik ga ook voor die optie zodat ik alles hier, incl leidingwerk, netjes in een tekening kan krijgen.
Het vele werk met Sketchup hield dat altijd tegen.
Maar eerst maar eens alle gevelde bomen opruimen, bij de buren kwamen er nog een stuk of 8 vandaan. Ik heb er nog twee te vellen, de grootste.
Vraag me af of ik daar een kapvergunning voor aan moet vragen gezien ze schuin staan en "mogelijk" gevaar kunnen opleveren. Ik heb geen idee of ze nog een storm overleven.
Wel lekker leeg overal inmiddels, afgezien van stapels takken en stammen.
[ Voor 46% gewijzigd door Teijgetje op 12-04-2020 21:53 ]
Wij hebben al ruim 10 jaar zo'n schutting zonder afdekplank. Nergens las van..pekelveld schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:25:
Ik ben van plan een schutting met verticale planken te gaan bouwen, van Douglas. Ik wil gebruik maken van 7x7 cm hardhouten palen, met daartussen Douglas horizontale balken (ook 7 cm breed). Daaroverheen dus verticale planken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is al een aantal jaren geplaats dus de prijs weet ik niet zeker meer. Wel weet ik nog dat plaatsen net zo veel kostte als het materiaal.Beun schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:43:
[...]
Bedankt voor de tip. Ik ga direct een kijkje nemen.
Edit:
Afmetingen 5 bij 3 meter.
Succes met je zoektocht.
www.highflow.nl
[ Voor 8% gewijzigd door Vos op 12-04-2020 22:00 ]
Nope!Vos schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:56:
Ik wil een stuk terras gaan leggen met 60x60cm tegels van natuursteen. Er zit wel wat verschil in de tegels qua dikte en ook zijn ze niet geheel vlak aan de onderkant. Hoe leg je zulke tegels? Ik loop er tegenaan dat ik kieren krijg en/of hoogteverschillen van wel 4/5mm. En wiebelende tegels. En dan heb ik er nog maar een paar gelegd... Ik heb de grond geëgaliseerd, is dat the way to go bij dit soort tegels?
De manier is om deze onder de hamer te tegelen. Je kan voor elke laag een draad stellen en tegel voor tegel langs de draad erin mokeren. Zo houd je je lagen recht en mooi op hoogte.
Neem als amateur zijnde hier echt de tijd voor. Dit is namelijk 'het echte stratenmaken.'
@headhunter1985
Dan zou ik me niet al te druk maken. Desnoods trek je nog een Wackerstamper door de tuin.
[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 12-04-2020 22:09 ]
Misschien is het ook een goed idee om de kopse kanten schuin af te zagen, met de hoge kant naar voren. Hierdoor blijft er geen water op staan.pekelveld schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarvoor zal je toch echt even in je lokale apv moeten kijken. In Rotterdam zijn bijvoorbeeld particuliere bomen kapvergunningvrijTeijgetje schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:32:
@PaT
Ik zag ook de "nieuwe" mogelijkheid tot kavelimport. Echt een handige feature,
Ik ga ook voor die optie zodat ik alles hier, incl leidingwerk, netjes in een tekening kan krijgen.
Het vele werk met Sketchup hield dat altijd tegen.
Maar eerst maar eens alle gevelde bomen opruimen, bij de buren kwamen er nog een stuk of 8 vandaan. Ik heb er nog twee te vellen, de grootste.
Vraag me af of ik daar een kapvergunning voor aan moet vragen gezien ze schuin staan en "mogelijk" gevaar kunnen opleveren. Ik heb geen idee of ze nog een storm overleven.
Wel lekker leeg overal inmiddels, afgezien van stapels takken en stammen.
Ik ben vandaag maar eens begonnen met de zijtuin plantjes/onkruidvrij te maken. Wat blijkt, er zit een heel netwerk van wortels in de aarde. Ik ben serieus 2 uur bezig geweest met een strookje van 2 meter. Eerst met de spade een stuk loswrikken en vervolgens met een klein tuinklauwtje de aarde tussen de wortels wegtikken (anders is de kliko helemaal niet te tillen). Een onvoorstelbare qudt klus, maar het resultaat is er wel naar.
Nu nog maar zo'n 15 meter te gaan...
:strip_exif()/f/image/Xbfu5dTEaLmh8QB2fGCFlQOI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door PaT op 12-04-2020 22:38 ]
Heel netjes! Alleen hoe lang blijft het zo? Beetje regen en je hebt snel onkruid. Onkruid verspreid zich makkelijk via de lucht.PaT schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:32:
[...]
Daarvoor zal je toch echt even in je lokale apv moeten kijken. In Rotterdam zijn bijvoorbeeld particuliere bomen kapvergunningvrij
Ik ben vandaag maar eens begonnen met de zijtuin plantjes/onkruidvrij te maken. Wat blijkt, er zit een heel netwerk van wortels in de aarde. Ik ben serieus 2 uur bezig geweest met een strookje van 2 meter. Eerst met de spade een stuk loswrikken en vervolgens met een klein tuinklauwtje de aarde tussen de wortels wegtikken (anders is de kliko helemaal niet te tillen). Een onvoorstelbare qudt klus, maar het resultaat is er wel naar.
Nu nog maar zo'n 15 meter te gaan...
[Afbeelding]
Misschien een bodembedekker plant? Heb zelf net 700 liter boomschors in de border geplaatst. Dat helft al iets maar het proces is natuurlijk van de lange adem.
Ik heb deze schoningsactie in het najaar in mijn voortuin gedaan en daar begint nu pas het eerste normale onkruid te groeien. We hebben dit huis vorig jaar gekocht en de tuin was nogal verwilderd. We willen dit najaar de tuin echt gaan vernieuwen, dus het is wel zo handig zoveel als mogelijk voorbereid te hebben daarop.Wackmack schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:40:
[...]
Heel netjes! Alleen hoe lang blijft het zo? Beetje regen en je hebt snel onkruid. Onkruid verspreid zich makkelijk via de lucht.
Misschien een bodembedekker plant? Heb zelf net 700 liter boomschors in de border geplaatst. Dat helft al iets maar het proces is natuurlijk van de lange adem.
Door de hele tuin groeit er van alles wat ik helemaal niet mooi vind. Ik ga er dus vrij rigoureus doorheen. Op die manier kan ik dit najaar met een schone lei beginnen.
Tot die tijd af en toe een beetje normaal onkruid wieden vind ik helemaal niet erg.
Ja herkenbaar. Wij hebben in de voortuin een flink aantal m2 met lelietjes-van-dalen staan. Die maken onder de grond ook een sterk netwerk van wortels aan. Ik hik er al twee jaar tegenaan om die weg te halen. Een geautomatiseerde manier heb ik nog niet gevonden.PaT schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:32:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dan zie ik niets over mijn hoofd. Ik was nieuwsgierig of er een andere website net zo goed zou zijn maar dan gratis.Teijgetje schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:55:
[...]
Zo te zien is GarDsign iets gegroeid met meer functionaliteiten en is een jaarabbo van 8,95 nodig om 3D te kunnen zien/gebruiken.
Ik ben toch een Hollander
Maar aangezien ik toch wel enthousiast ben geworden door het programma, ga ik de (net als @PaT ) de 25 euro variant nemen.
Dan kan ik in 1 tekening de voor- en achtertuin tekenen. Nu past het niet..
En kan ik de maten aanpassen van onze tegels zoals ze daadwerkelijk zijn.
Nogmaals bedankt voor je reactie
Kleine tip van een goedwillende amateur. Als je het zand vlak hebt gemaakt voor de tegel, haal dan eerst een handje zand weg uit het midden van de tegel. Het zand aan de zijkanten kan namelijk eenvoudiger weg door gewicht/aantikken en door bij voorbaat al een 'kuiltje' in het midden te hebben voorkom je dat de tegel op een bergje komt te liggen ( en gaat wiebelen).pjot1 schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:06:
[...]
Nope!
De manier is om deze onder de hamer te tegelen. Je kan voor elke laag een draad stellen en tegel voor tegel langs de draad erin mokeren. Zo houd je je lagen recht en mooi op hoogte.
Neem als amateur zijnde hier echt de tijd voor. Dit is namelijk 'het echte stratenmaken.'
@headhunter1985
Dan zou ik me niet al te druk maken. Desnoods trek je nog een Wackerstamper door de tuin.
Ik heb wel eens met deze kantopsluiting gewerkt en voor lange grote stukken vond ik het wel makkelijk.PaT schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:11:
[...]
Zeker coulant prijs. Ik ga zelf binnenkort de 25 euro optie nemen zodat ik ook gelijk mijn kavel heb. Kan ik de boel eens netjes in gaan tekenen voordat we in het najaar aan de slag gaan.
Aan dat plan is onlangs een leuk idee toegevoegd. Om de borders op te sluiten wil mijn vrouw met cortenstaal aan de slag. Daarvan heb je voor niet al te veel geld handige opsluitrandjes die je zo in de grond prikt. Is er hier iemand die ervaring heeft met die dingen? Het betreft deze randjes: https://www.123natuurprod...ntopsluiting-cortenstaal/ (link is voor het plaatje, je kan ze veel goedkoper krijgen)
alleen de hoeken die bijvoorbeeld 90 graden zijn of stukken korter als 100 cm die kan je niet goed bevestigen en gaan in de loop de tijd scheef staan.
ook moet je ze wel iets dieper in de grond doen bijvoorbeeld 2 cm boven de pinnen zodat ze wat stabieler staan.
Thnx! Maar hoe maak ik de grond dan gereed? Als ik het afrei dan is het strak. Moet er dan een x aantal centimeter 'los' zand op?pjot1 schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:06:
[...]
Nope!
@headhunter1985
Dank! Ik had al zo'n vermoeden dat de rechte varianten niet superstabiel zijn.Fantasma7988 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:15:
[...]
Ik heb wel eens met deze kantopsluiting gewerkt en voor lange grote stukken vond ik het wel makkelijk.
alleen de hoeken die bijvoorbeeld 90 graden zijn of stukken korter als 100 cm die kan je niet goed bevestigen en gaan in de loop de tijd scheef staan.
ook moet je ze wel iets dieper in de grond doen bijvoorbeeld 2 cm boven de pinnen zodat ze wat stabieler staan.
Je hebt ze ook met een omgezet hoekje. Die zijn denk ik wat steviger. Daar heb je ook speciale 90 graden stukken voor.
Nee, als je je baan op hoogte maakt, hoef je het niet af te reien. Je gaat dus niet vleien.Vos schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:31:
[...]
Thnx! Maar hoe maak ik de grond dan gereed? Als ik het afrei dan is het strak. Moet er dan een x aantal centimeter 'los' zand op?
Door bij elke tegel te kijken hoe dik hij waar is, kan je dus met de hand het zand een beetje los maken en verdelen. De ene kant iets hoger dan de andere kant bijvoorbeeld. Met een rubberen moker sla je de tegel in model.
Door een draad te stellen kan je hoogte houden en eventuele maatverschillen wegwerken. Kan niet zo snel een filmpje vinden maar het principe is hetzelfde als straten onder de hamer.
Ja dat moest haast ook wel dat die er zijn inmiddels.PaT schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:41:
[...]
Dank! Ik had al zo'n vermoeden dat de rechte varianten niet superstabiel zijn.
Je hebt ze ook met een omgezet hoekje. Die zijn denk ik wat steviger. Daar heb je ook speciale 90 graden stukken voor.
Is een jaar of 8 geleden dat ik dat gezet heb en het was toen redelijk nieuw.
Het is toen ook bedacht als kantopsluiting voor loop paden waardoor ze helemaal in de grond gezet worden.
Gelukkig bij ons ook, behalve de twee rode beuken die op de lijst van monumentale bomen staan.PaT schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:32:
[...]
Daarvoor zal je toch echt even in je lokale apv moeten kijken. In Rotterdam zijn bijvoorbeeld particuliere bomen kapvergunningvrij
De twee schuine bomen mogen dus gelukkig gewoon om zonder daar 88 euro leges voor te hoeven betalen.
Volgens de 'waardebepaling" kom ik uit op -5 of 0 punten, al naar je de schuinte als "direct" of "in de nabije toekomst" als gevaar opleverend ziet.
Is het niet "duidelijker" als je stelt het zandbed af te trillen net boven gewenste zandbedhoogte, met als hoogte plaats voor een dunne/dunste zodat je bed altijd hoog genoeg is ?pjot1 schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:43:
[...]
Nee, als je je baan op hoogte maakt, hoef je het niet af te reien. Je gaat dus niet vleien.
Door bij elke tegel te kijken hoe dik hij waar is, kan je dus met de hand het zand een beetje los maken en verdelen. De ene kant iets hoger dan de andere kant bijvoorbeeld. Met een rubberen moker sla je de tegel in model.
Zodat je het bed voor elke tegel simpel op hoogte kan rullen met je hand + kuiltje?
Om hem daarna op hoogte te meppen waarbij je vanuit het midden slaat, niet op de rand want dan kan hij gaan wiebelen?
Dan kun je imo uitgaan van de gewenste hoogte en hoef je geen rekening te houden met de inklinking van een ongetrild bed zoals hier.
Al kan je volgens mij sowieso altijd beter een cm te hoog leggen zodat je evt later de boel makkelijk kan herstraten/vlakleggen, inklinken doet het vaak toch iets.
[ Voor 56% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2020 14:05 ]
Ja, klopt, je moet je zandbed wat overhoogte geven zodat je niet op een ongetrilde zandbaan werkt. In principe moet je idd uitgaan van de dunste tegel +1cm. Die cm tril je weg. Waardoor je baan in principe perfect ligt.Teijgetje schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:13:
[...]
Is het niet "duidelijker" als je stelt het zandbed af te trillen net boven gewenste zandbedhoogte, met als hoogte plaats voor een dunne/dunste zodat je bed altijd hoog genoeg is ?
Zodat je het bed voor elke tegel simpel op hoogte kan rullen met je hand + kuiltje?
Om hem daarna op hoogte te meppen waarbij je vanuit het midden slaat, niet op de rand want dan kan hij gaan wiebelen?
Dan kun je imo uitgaan van de gewenste hoogte en hoef je geen rekening te houden met de inklinking van een ongetrild bed zoals hier.
Al kan je volgens mij sowieso altijd beter een cm te hoog leggen zodat je evt later de boel makkelijk kan herstraten/vlakleggen, inklinken doet het vaak toch iets.
Dat kuiltje kan je beter zo veel mogelijk minimaliseren. @headhunter1985 In het filmpje zie je vanaf 1.27 wat ik bedoel. Hier zie je dat het zand wel rul is gemaakt maar de baan is wel vrij vlak. Nu is het met een strakke tegel natuurlijk veel makkelijker dan met een tegel die aan alle kanten anders is.
Een van een bedrijfje die alleen overkappingen doen, prijs nog hoger dan uit onze huidige offerte
Ook nog 2 prijzen gehad van 'standaard' veranda's uit het boekje van de toko waar wij onze eerste offerte vandaag hebben. Deze waren iets goedkoper (max 500,-), maar dan ook echt stukje minder, oftewel dat is de moeite niet
Nu dus keuze maken, alles in 1x laten doen en de tuin is klaar voor de komende 20 jaar, of toch in etappes of plannen drastisch wijzigen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb 2 bakken in de tuin met een Pieris Japonica "fire red" .
In de ene bak heb ik al enige jaren volgens mij een mieren nest zitten.
Ik heb mijn Japonica bekeken en kon zo op het oog geen luizen ontdekken.
Ik begreep namelijk dat mieren plekken zoeken waar ze voldoende voedsel hebben daarbij begreep ik dat luizen ook op hun menu staan.
Als ik de Japonica eruit wil halen dan sloop ik mijn bak ik ben bang dat de bak breekt zodra ik kracht zet.
Wie van jullie heeft tips in dit geval?
:strip_exif()/f/image/9ghK52RjqLyWvvn0HEAdNaMP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HqcSBsvRjhkNmObonh2KU2CD.jpg?f=fotoalbum_large)
2250 WP Zuid PVoutput
De Pierus krijg je er wel uit met een scherpe spade maar het zal niet veel brengen .MdO82 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:24:
Naast de voortuin heb ik uiteraard nog wat klusjes in de achtertuin.
Ik heb 2 bakken in de tuin met een Pieris Japonica "fire red" .
In de ene bak heb ik al enige jaren volgens mij een mieren nest zitten.
Ik heb mijn Japonica bekeken en kon zo op het oog geen luizen ontdekken.
Ik begreep namelijk dat mieren plekken zoeken waar ze voldoende voedsel hebben daarbij begreep ik dat luizen ook op hun menu staan.
Als ik de Japonica eruit wil halen dan sloop ik mijn bak ik ben bang dat de bak breekt zodra ik kracht zet.
Wie van jullie heeft tips in dit geval?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan beter even wat mieren korrels strooien daar waar ze veel lopen.
En ze eten de luizen niet maar ze beschermen de luizen.
De luizen scheiden honingdauw af (plakkerig en zoet) en dat willen de mieren graag hebben.
Had ik net een reden bedacht om de pierus eruit te halenFantasma7988 schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:44:
[...]
De Pierus krijg je er wel uit met een scherpe spade maar het zal niet veel brengen .
Je kan beter even wat mieren korrola strooien daar waar ze veel lopen.
En ze eten en luizen niet maar ze beschermen de luizen.
De luizen scheiden honingdauw af (plakkerig en zoet) en dat willen de mieren graag hebben.
Zal morgen een busje halen voor onze vrienden
2250 WP Zuid PVoutput

:strip_exif()/f/image/zIeYkxkwcrjxchUCte6HnvLL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7QikLLV11tw2TEPVHIJPsazb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps: stuk links is/was nog geen gazon. Dat zaai ik in als het vlak is.
[ Voor 4% gewijzigd door skai21 op 13-04-2020 19:45 ]
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Echt vakwerk, er zijn volgens mij te veel snelle mannen op deze wereld. Kwantiteit boven kwaliteit.pjot1 schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:23:
[...]
@headhunter1985 In het filmpje zie je vanaf 1.27 wat ik bedoel. Hier zie je dat het zand wel rul is gemaakt maar de baan is wel vrij vlak. Nu is het met een strakke tegel natuurlijk veel makkelijker dan met een tegel die aan alle kanten anders is.
Ik heb zelf nog even op de bodematlas gekeken. Onze wijk ligt op overgangsgebied naar veen grond. 100m achter ons wordt nog als zand aangemerkt, maar de zeer globale contouren geeft bij ons veen aan.kan helaas geen rapporten vinden welke dichter bij ons zijn gelegen.
Die contouren kunnen niet exact kloppen want lopen in een punt. Maar het lijkt mij dus een overgangsgebied.
Hoe kan ik deze het beste op maat maken?
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Verwijderd
Slijpschijf.jordyyyys schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:13:
Ik wil in de achtertuin een border gaan maken van 60x15x15 cm. Nu ga ik opsluitbanden van 100x15x5 cm onder de border leggen als fundering, maar ik moet er van een aantal 45cm lang ipv 100cm hebben.
Met een steenbeitel een lijn beitelen waar je de opsluitband wilt inkorten. Ga een paar keer over die lijn heen en de opsluitband breekt vanzelf.jordyyyys schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:13:
Ik wil in de achtertuin een border gaan maken van 60x15x15 cm. Nu ga ik opsluitbanden van 100x15x5 cm onder de border leggen als fundering, maar ik moet er van een aantal 45cm lang ipv 100cm hebben.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik heb er gisteren een aantal afgezaagd met een 230mm slijptol. Gaat prima!jordyyyys schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:13:
Wat raden jullie aan als vloer voor de schuur? Ik heb zelf nog een behoorlijk aantal betontegels liggen en hoopte die daarvoor te gebruiken. Echter wil ik de vloer graag naadloos hebben. Kan ik die naden gewoon dichtsmeren en vervolgens een soort van gietvloer (beton) eroverheen smeren? Of gaat dit op den duur scheuren vertonen?
PSN: bollsie
Ik zou een cementdekvloer op zand doen. Heb je de rest van de levensduur van de schuur geen omkijken meer naar. Eventueel afwerken met een coating om hem echt glad te krijgen.sjufke schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:43:
Wij laten achter in de tuin een plat dak maken over de hele breedte. Die ruimte gaan we opdelen in schuur/carport. Alles van hout.
Wat raden jullie aan als vloer voor de schuur? Ik heb zelf nog een behoorlijk aantal betontegels liggen en hoopte die daarvoor te gebruiken. Echter wil ik de vloer graag naadloos hebben. Kan ik die naden gewoon dichtsmeren en vervolgens een soort van gietvloer (beton) eroverheen smeren? Of gaat dit op den duur scheuren vertonen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Op zand? Mijn kennis laat hier misschien te wensen over, maar moet je dan niet eerst beton storten en daarbovenop de cementdekvloer?Joris748 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:06:
[...]
Ik zou een cementdekvloer op zand doen. Heb je de rest van de levensduur van de schuur geen omkijken meer naar. Eventueel afwerken met een coating om hem echt glad te krijgen.
PSN: bollsie
Dat eerste is zeker waar! Zoveel types met een oude Mercedes-Benz 190 en een aanhanger die zichzelf stratenmaker noemen.....headhunter1985 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:17:
[...]
Echt vakwerk, er zijn volgens mij te veel snelle mannen op deze wereld. Kwantiteit boven kwaliteit.
Ik heb zelf nog even op de bodematlas gekeken. Onze wijk ligt op overgangsgebied naar veen grond. 100m achter ons wordt nog als zand aangemerkt, maar de zeer globale contouren geeft bij ons veen aan.kan helaas geen rapporten vinden welke dichter bij ons zijn gelegen.
Die contouren kunnen niet exact kloppen want lopen in een punt. Maar het lijkt mij dus een overgangsgebied.
Oei! Met veengrond moet je niet blij zijn. Zeker de eerste jaren zal het waarschijnlijk erg hard zakken. Ik zou er zelf voor kiezen om de bestrating gewoon in het zand te leggen en invegen met brekerzand. Als het minder hard zakt zou je het definitief kunnen maken.
Zoals ik al eerder opperde, zou je de boel kunnen afgraven en piepschuim toepassen. De laatste 10 cm zand om de tegels op te leggen. Hierdoor maak je het geheel lichter waardoor het minder snel zakt.
Het herbestraten is niet zo veel werk als het piepschuim vervangen voor een zwaardere laag en dan nog eens herbestraten.
Nee, piepschuim is definitief.Fantasma7988 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:58:
Dan zou ik het gewoon neerleggen op een stabiel zandbed en voor lief nemen dat het zakken zal .
Het herbestraten is niet zo veel werk als het piepschuim vervangen voor een zwaardere laag en dan nog eens herbestraten.
Heb je dat ook wel eens onder een oprit gedaan ? Piepschuim fungeert als drukverdeler ga ik van uit ?
Onder een oprit zou ik het niet doen. Al zou ik zelf ook niet eens weten of het überhaupt kan met zulke belasting. Onder paden en terassen kan het prima.Fantasma7988 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:43:
[...]
Heb je dat ook wel eens onder een oprit gedaan ? Piepschuim fungeert als drukverdeler ga ik van uit ?
Ik ging niet uit van een oprit omdat @headhunter1985 koos voor keramische tegels....
[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 14-04-2020 19:57 ]
Foto gevonden
Ze gebruiken zulke blokken, maar zijn erg licht in gewicht.
:strip_exif()/f/image/PK66oy7Xf0L4nbXiOlNYkw5q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door MdO82 op 14-04-2020 20:23 ]
2250 WP Zuid PVoutput
We gaan kijken naar de mbi variant met keramische toplaag en deze in zand leggen. Accepteren dat met 2 jaar mogelijk opnieuw moet.pjot1 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:53:
[...]
Dat eerste is zeker waar! Zoveel types met een oude Mercedes-Benz 190 en een aanhanger die zichzelf stratenmaker noemen.....
Oei! Met veengrond moet je niet blij zijn. Zeker de eerste jaren zal het waarschijnlijk erg hard zakken. Ik zou er zelf voor kiezen om de bestrating gewoon in het zand te leggen en invegen met brekerzand. Als het minder hard zakt zou je het definitief kunnen maken.
Zoals ik al eerder opperde, zou je de boel kunnen afgraven en piepschuim toepassen. De laatste 10 cm zand om de tegels op te leggen. Hierdoor maak je het geheel lichter waardoor het minder snel zakt.
Nu wil ik de voegen graag opvullen met anti onkruid voegsel maar wil ik de tegels ook nog graag afspuiten met de hoge druk.
Het voegsel wat ik heb moet uitharden bij voorkeur mooi weer (wat het nu dus is)
Zouden jullie het voegsel nu eerst doen en aantal dagen laten uitharden en dan met de hogedruk aan de gang of eerst met de hogedruk alles schoonspuiten en de tegels en voegen goed laten drogen en dan het voegsel aanbrengen?
Sometimes you need to plan for coincidence
In navolging van deze post Galaxis in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic" en ook deze post Galaxis in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic" is hier weer een update.
Inmiddels heb ik de veranda bijna klaar, buitenkant staan, elektra zit erin, nu is het wachten totdat de rabat delen geleverd worden voor aan de binnenkant. Tevens is er ook het een en ander weer aangeplant. Gelukkig is het grondwater weer gedaald en kunnen we verder aan de vijver.
Deze is nu bezet met een mengsel van specie en een polymeren mix zodat de specie waterdicht is. Tevens ook de dekvloeren erin gesmeerd. Dit alles moet nu uitharden en dan kan de folie er in.
De folie wordt er hier op locatie in gelast zodat ik geen vouwen en lelijke naden krijg.
:strip_exif()/f/image/4SGtS7efnBDbxQp8xpKECaBx.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/019q2GzzOjVC91gcajDsF0RB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ook zitten inmiddels de "borderblokken" op de filterput, deze heb ik ook reeds bezet en de dekvloer erin gelegd. Nu kan ik materiaal bestellen en de filterput ook verder in orde maken. Er omheen is er een liguster haag gepland om de filterput heen zodat deze straks wat minder prominent aanwezig is in de tuin.
:strip_exif()/f/image/UOvyHVlL03eQmU58m2Fvg6vR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Binnenkort weer meer !
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Zo is tuinieren niet leuk....
blup
Om wat voor tegels gaat het? Alles behalve natuursteen en keramische tegels moet je niet met de hoge druk schoon maken. Het wordt hierdoor steeds sneller groen. Beter is een sopje met biotex (ja het wasmiddel) of natuurazijn.Dirk0s schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:41:
Gister een nieuw terras gelegd met 2e hands tegels.
Nu wil ik de voegen graag opvullen met anti onkruid voegsel maar wil ik de tegels ook nog graag afspuiten met de hoge druk.
Het voegsel wat ik heb moet uitharden bij voorkeur mooi weer (wat het nu dus is)
Zouden jullie het voegsel nu eerst doen en aantal dagen laten uitharden en dan met de hogedruk aan de gang of eerst met de hogedruk alles schoonspuiten en de tegels en voegen goed laten drogen en dan het voegsel aanbrengen?
Overigens zou ik ze eerst schoon maken en dan voegen. Voor het voegen moeten de tegels toch schoon zijn.
Egaliseren doe je met een schep.jordyyyys schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:37:
Is het mogelijk 45 m2 ophoogzand te egaliseren zonder trilplaat?