Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Martinusz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:11:
[...]

Nou heren @pjot1 en @Fantasma7988 jullie hadden het goed ingeschat, helaas voor ons komt het inderdaad uit op zo'n 21,5K.

Hieronder de verschillen tussen mijn inschatting en daadwerkelijke kosten:
Materiaal:
geschat: 10K
offerte: 10,5 K

Hier zat ik dus bijna goed, paar kleine materialen maken het verschil.

Het grootste verschil zit dus inderdaad in het arbeid:
geschat: 5K
Offerte: 11,8K

Grootste verschillen hierbij:
straten 45m2 komt op 3025,- bijna 2x zo duur als ik geschat had 8)7 (weet ook niet of 70,- per m2 nou zo normaal is?)
Veranda: hier zit een onduidelijke post, materiaal is aparte offerte, maar in de offerte van de uitvoerder van het werk zit weer een post Veranda met materiaal en arbeid van wederom 3,8K (materiaal in offerte materialen was ook al 3,8K voor de Veranda). Als ik kijk wat montage op sites normaal gesproken kost kom ik op 1 tot 1,5K voor montage, deze post is voor mij dus ook een groot vraagteken.
Borders metselen: 1210,-
Grondwerk (en materiaal daarvoor): 2850,-

Alle bij elkaar dus ongeveer 21,5K -O-
Bij het straatwerk zit ook het inwassen/voegen van de tegels en de kant opsluiting.
Weet niet of die apart op de offerte staan of niet .
Kan ook zijn dat ze keramische tegel op speciale drain mortel leggen en dat maakt het wel 70 euro per meter.
Maar blijft ook je leven lang liggen . Voor enkel leggen op een zandbed is het te duur(voor de tegels alleen).
Grond werk vind ik aan de hoge kant kwa prijs.
Ik denk dat de prijs van de veranda een foutje is en deze dubbel is berekend.
Voor 4k moet dat wel lukken namelijk niet 7,6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:11:
[...]

Nou heren @pjot1 en @Fantasma7988 jullie hadden het goed ingeschat, helaas voor ons komt het inderdaad uit op zo'n 21,5K.

Hieronder de verschillen tussen mijn inschatting en daadwerkelijke kosten:
Materiaal:
geschat: 10K
offerte: 10,5 K

Hier zat ik dus bijna goed, paar kleine materialen maken het verschil.

Het grootste verschil zit dus inderdaad in het arbeid:
geschat: 5K
Offerte: 11,8K

Grootste verschillen hierbij:
straten 45m2 komt op 3025,- bijna 2x zo duur als ik geschat had 8)7 (weet ook niet of 70,- per m2 nou zo normaal is?)
Veranda: hier zit een onduidelijke post, materiaal is aparte offerte, maar in de offerte van de uitvoerder van het werk zit weer een post Veranda met materiaal en arbeid van wederom 3,8K (materiaal in offerte materialen was ook al 3,8K voor de Veranda). Als ik kijk wat montage op sites normaal gesproken kost kom ik op 1 tot 1,5K voor montage, deze post is voor mij dus ook een groot vraagteken.
Borders metselen: 1210,-
Grondwerk (en materiaal daarvoor): 2850,-

Alle bij elkaar dus ongeveer 21,5K -O-
Oei! Dat is voor jou wel een flinke tegenvaller. Arbeid is nu eenmaal duur.

Aan de 70 Euro per m2 kan ik concluderen dat er idd een boel grondwerk moet gebeuren. Vergeet niet (daar ga ik van uit) dat dat inclusief banden zetten en voegen is. Je zou kunnen overwegen om het afvoegen zelf te doen. Scheelt weer een klein beetje in de kosten.

Het duurst is gewoon het grondwerk, bespaar hier NIET op! Het is de basis van het werk en het belangrijkste voor het behoud van je tuin.

Qua vlonder denk ik dat er een fout is gemaakt. Hier kan je natuurlijk wel een belletje aan wagen. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12
Fantasma7988 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:30:
[...]

Bij het straatwerk zit ook het inwassen/voegen van de tegels en de kant opsluiting.
Weet niet of die apart op de offerte staan of niet .
Kan ook zijn dat ze keramische tegel op speciale drain mortel leggen en dat maakt het wel 70 euro per meter.
Maar blijft ook je leven lang liggen . Voor enkel leggen op een zandbed is het te duur(voor de tegels alleen).
Grond werk vind ik aan de hoge kant kwa prijs.
Ik denk dat de prijs van de veranda een foutje is en deze dubbel is berekend.
Voor 4k moet dat wel lukken namelijk niet 7,6.
Het materiaal (tegels, opsluitbanden, gootje, voegsel etc.) is allemaal apart gespecificeerd, partij1 levert materialen, partij 2 doet het uitvoeren van de werkzaamheden, dit resulteerde dus ook in 2 losse offertes van elkaar.

Het is niet verder gespecificeerd behalve dan "Arbeid straatwerk" ad 2500,- ex BTW, maar dat zal dus wel inclusief voegen zijn ga ik vanuit.
Daarnaast dus een aparte post "materiaal en arbeid grondwerk" ad 2350,- ex BTW. Ik weet dus ook niet wat hier nu precies wel/niet onder valt. Er is ook niets gespecificeerd over afvoeren grond of dat soort dingen.

Bij materialen zie ik 1 ton METSELZAND 0-2MM BB en 10 zakken Metselcement MC12,5 25kg, maar dit is voor de borders van 2 ton GRAUWACKE keien neem ik aan.
Ik zie geen drainmortel bij materialen, dus ik ga er vanuit dat het gewoon op zandbed is.
pjot1 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:30:
[...]

Oei! Dat is voor jou wel een flinke tegenvaller. Arbeid is nu eenmaal duur.

Aan de 70 Euro per m2 kan ik concluderen dat er idd een boel grondwerk moet gebeuren. Vergeet niet (daar ga ik van uit) dat dat inclusief banden zetten en voegen is. Je zou kunnen overwegen om het afvoegen zelf te doen. Scheelt weer een klein beetje in de kosten.

Het duurst is gewoon het grondwerk, bespaar hier NIET op! Het is de basis van het werk en het belangrijkste voor het behoud van je tuin.

Qua vlonder denk ik dat er een fout is gemaakt. Hier kan je natuurlijk wel een belletje aan wagen. ;)
Grondwerk en straatwerk is apart gespecificeerd, de 70 euro de vierkante meter zou voor leggen en voegen zijn dan en opsluitbanden.

Voor de Veranda heb ik al wel even gereageerd inderdaad, het is een douglas veranda met klein schuurtje eraan (1,50mx3m schuur, luifel met wanden 4,50m), maar bijna 8K daarvoor vind ik echt te gortig :)

Zowel materiaal los 3800,- heb ik al mijn vraagtekens, aangezien het alleen om de palen gaat, wanden, schuurtje en dak. Geen vloer (dat is immers bestraat met de keramische tegels) en geen vloer in schuurtje, aangezien we daar gewoon wat tegels leggen die we al hebben. Maar dan nog een keer bijna dezelfde post met onbekend materiaal en arbeid, dat kan ik niet rijmen :P ik zou 1000,- euro arbeid wel redelijk vinden denk ik, of laten we zeggen 5K in totaal, maar geen 8K.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 07-04-2020 17:17 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Martinusz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:58:
[...]

Het materiaal (tegels, opsluitbanden, gootje, voegsel etc.) is allemaal apart gespecificeerd, partij1 levert materialen, partij 2 doet het uitvoeren van de werkzaamheden, dit resulteerde dus ook in 2 losse offertes van elkaar.

Het is niet verder gespecificeerd behalve dan "Arbeid straatwerk" ad 2500,- ex BTW, maar dat zal dus wel inclusief voegen zijn ga ik vanuit.
Daarnaast dus een aparte post "materiaal en arbeid grondwerk" ad 2350,- ex BTW. Ik weet dus ook niet wat hier nu precies wel/niet onder valt. Er is ook niets gespecificeerd over afvoeren grond of dat soort dingen.

Bij materialen zie ik 1 ton METSELZAND 0-2MM BB en 10 zakken Metselcement MC12,5 25kg, maar dit is voor de borders van 2 ton GRAUWACKE keien neem ik aan.
Ik zie geen drainmortel bij materialen, dus ik ga er vanuit dat het gewoon op zandbed is.

[...]

Grondwerk en straatwerk is apart gespecificeerd, de 70 euro de vierkante meter zou voor leggen en voegen zijn dan en opsluitbanden.

Voor de Veranda heb ik al wel even gereageerd inderdaad, het is een douglas veranda met klein schuurtje eraan (1,50mx3m schuur, luifel met wanden 4,50m), maar bijna 8K daarvoor vind ik echt te gortig :)
Je kan ook zelf kijken voor een veranda /schuurtje.
Eventueel blokhut model 4cm dikke planken.
Die kan je makkelijk zelf plaatsen en kosten 2500 euro ongeveer.

Ja het metselzand is voor de borders.

Je kan de hovenier vragen om de spullen in te kopen.hij krijgt vaak 20 procent korting bij de leverancier dan vraag je het verschil te delen .(1000 euro)
Plus dat het voor hem makkelijker is om te organiseren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Fantasma7988 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:20:
[...]

Je kan ook zelf kijken voor een veranda /schuurtje.
Eventueel blokhut model 4cm dikke planken.
Die kan je makkelijk zelf plaatsen en kosten 2500 euro ongeveer.

Ja het metselzand is voor de borders.

Je kan de hovenier vragen om de spullen in te kopen.hij krijgt vaak 20 procent korting bij de leverancier dan vraag je het verschil te delen .(1000 euro)
Plus dat het voor hem makkelijker is om te organiseren .
Ik wacht even de reactie betreft de veranda af, als daar niet 2,5-3k vanaf gaat, dan schrappen we de Veranda uit de offerte en kijken we elders, en inderdaad zelf doen is ook zeker een optie nog.

Daarnaast mogelijk de borders laten vervallen (1700,-) en zelf borders maken.
Als bovenstaande lukt dan komen we wel binnen budget.

Vind het wel jammer dat de hovenier niet echt specificeerd, ik snap dat je niet elke handeling neerzet, maar het is dus totaal onduidelijk wat er nu precies gedaan gaat worden qua grondwerk of afvoeren bijvoorbeeld. Gaan zij huidig terras eruit halen en afvoeren, als dat zo is kan dat ook geschrapt worden, dat doe ik zelf wel. Maar waarschijnlijk zit dat er niet eens in en komt dat er dus ook nog allemaal bij qua werk/kosten.

Overigens zijn hovenier en materiaal leverancier aan elkaar gelinkt, ze werken samen. Overigens zat er nog een korting van 650,- op materiaal, maar dat lijkt mij meer voor de sier dan dat het echt een korting was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:05

NDF82

Doomed Space Marine

Iemand ervaring met druppelslangen? Ik vind bovengrondse te zichtbaar dus wil ondergrondse. Maar in hoeverre ben ik zeker dat ze niet verstopt raken?

Rainbird ondergronds: klik
Rainbird bovengronds: klik

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Ik ben een beetje mosterd na de maaltijd @Martinusz maar inderdaad, kijk wat je zelf evt nog kun doen, bijvoorbeeld op de zaterdag/avonden voorbereidend werk te doen waardoor je de uren kunt drukken,

Wat betreft de overkapping, kijk idd wat hout kost en schat een reële arbeid in (had je al gedaan) ik was 6k kwijt voor 40m2 incl. Isolatie en een pannendak (ex arbeid)

Kijk of je kunt besparen door aan te geven dat je mee helpt ‘üperen’ (sjouwen/kruien) met vrienden oid.

Ik zou haast zeggen koop tzt een bouwpakket en het tweakers klusteam zet em in elkaar

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 14:46
NDF82 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:02:
Iemand ervaring met druppelslangen? Ik vind bovengrondse te zichtbaar dus wil ondergrondse. Maar in hoeverre ben ik zeker dat ze niet verstopt raken?

Rainbird ondergronds: klik
Rainbird bovengronds: klik
Zeker ben je nooit, maar die rainbird slangen zijn van goede kwaliteit en voor dit doel gemaakt. Dat membraam spoelt zich iedere keer om verstoppen te voorkomen.
Twee pagina's terug vroeg iemand ook naar deze slangen.

Mijn popups en alle toebehoren komen morgen *O*

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Jelte,89 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 22:36:
Ik ben een beetje mosterd na de maaltijd @Martinusz maar inderdaad, kijk wat je zelf evt nog kun doen, bijvoorbeeld op de zaterdag/avonden voorbereidend werk te doen waardoor je de uren kunt drukken,

Wat betreft de overkapping, kijk idd wat hout kost en schat een reële arbeid in (had je al gedaan) ik was 6k kwijt voor 40m2 incl. Isolatie en een pannendak (ex arbeid)

Kijk of je kunt besparen door aan te geven dat je mee helpt ‘üperen’ (sjouwen/kruien) met vrienden oid.

Ik zou haast zeggen koop tzt een bouwpakket en het tweakers klusteam zet em in elkaar
Kijk dat geeft mij een aardige indicatie, de veranda is hier maar 18m2 (inclusief schuur gedeelte van 6m2), epdm plat dak. Qua materiaal 3800 volgens offerte kan ik prima mee leven, maar die post van de hovenier van arbeid en materiaal veranda voor haast hetzelfde bedrag kan ik niet rijmen. Ik vind eigenlijk puur arbeid 1000-1500 al ruim, zeker als je naar het hele plaatje kijkt wat ze al doen.

Maar goed even reactie afwachten en ook eens even gaan bellen voor wat meer specificatie van de hovenier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 08:17

Nhz

Zijn er hier mensen met een bronpomp? Ik wil een bronpomp kopen, maar ben even benieuwd of de kabel aan dergelijke pompen geschikt is om de pomp aan te laten hangen/zakken. Ook vraag ik me af welk type slang ik het beste kan gebruiken tussen pomp en verdeelblok.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 08-04-2020 00:16 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Nhz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:16:
Zijn er hier mensen met een bronpomp? Ik wil een bronpomp kopen, maar ben even benieuwd of de kabel aan dergelijke pompen geschikt is om de pomp aan te laten hangen/zakken. Ook vraag ik me af welk type slang ik het beste kan gebruiken tussen pomp en verdeelblok.

Alvast bedankt.
Niet zeker wat je met een bronpomp bedoeld. Als je een dompelpomp bedoeld dan hang je deze aan een touw, niet aan het snoer.
Let goed op de opvoerhoogte van de pomp, dat neemt snel af per meter diepte.
Voor wat betreft diameter slang, gewoon de max pakken die erop past, zeker als je het daarna nog wilt verdelen wil je geen 1/2" tuinslang gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:08

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Nhz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:16:

Alvast bedankt.
Ik ben op zoek naar hetzelfde! We hebben een bron van ca 10 meter diep, diameter 80 mm denk ik. Heb een tijdje een pomp van Ali erin gehad maar die is waarschijnlijk droog gedraaid en daardoor kapot. Nu op zoek naar een volwassen alternatief met droogloopbeveiliging dus... :+
Ik heb nog een extra uitdaging, er is geen lichtnet aansluiting op de locatie. De bedoeling is dat we de benodigde stroom met zonnepanelen gaan opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:05

NDF82

Doomed Space Marine

skai21 schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:33:
[...]

Iemand nog een adresje om goedkoop grondspots te kopen? En XMVK-AS kabel voor in de grond?
Ik heb laatst deze IP67 spots aangeschaft (16,45 euro): https://www.toolstation.nl/grondspot-rond/p54643

Of het iets is, weet ik nog niet. Moet ze nog aansluiten en ingraven.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-07 09:37
Ook zoiets gekocht en de truc is om ze met een goede mof aan te sluiten.
https://www.hornbach.nl/s...laar/8637704/artikel.html
Deze werken best goed, liggen er nu sinds afgelopen zomer in en de natte winter overleefd.

Nadeel, goedkope spotjes worden toch wel significant duurder. Zeker omdat ik ook nog een verdelermof moest ingraven om mijn 3 spotjes, 4 tuinlampen, 3 contactdozen te vertakken....

Maar goed, we zijn er en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
wienesroa schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:35:
Ook zoiets gekocht en de truc is om ze met een goede mof aan te sluiten.
https://www.hornbach.nl/s...laar/8637704/artikel.html
Deze werken best goed, liggen er nu sinds afgelopen zomer in en de natte winter overleefd.

Nadeel, goedkope spotjes worden toch wel significant duurder. Zeker omdat ik ook nog een verdelermof moest ingraven om mijn 3 spotjes, 4 tuinlampen, 3 contactdozen te vertakken....

Maar goed, we zijn er en het werkt.
Ik wou ook nog twee buitenstopcontacten maken, daar wou ik een lasdoos(waterdicht onder zetten een daar alles op lassen. Dan ligr er onder de grond niks wat kapot kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-07 09:37
Dat is inderdaad slim bedacht, dan kan je er altijd makkelijk bij. Ik ga vanuit garage de tuin in. Naar 4 staande tuinlampen, 3 grondspots en 5 stopcontacten die ik op lichtschakelaar heb gezet. De lampen groepen schakel in met klikaanklikuit. Als ik alles binnen op lasdoos had gedaan, zou ik enorm veel extra kabel nodig hebben. Die is helaas ook niet goedkoop. Nu heb ik alles naar centraal punt en vanuit daar vertakt.
Uiteraard netjes getekend waar de kabels lopen en zoveel mogelijk buiten de bestrating om, hopelijk hoef ik het nooit op te graven :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
@Jelte,89 toch eens verder gaan speuren op het internet en kwam deze pagina tegen:
https://eppinga.nl/zelf-een-overkapping-maken/

Hier hebben ze ook een rekenvoorbeeld voor een 5x3 overkapping, dat is 1 meter smaller en zonder schuurtje, maar het geeft een aardige indicatie. Zij komen met dat voorbeeld op € 2.316,19
aan materiaal. Onze offerte heeft 3800 euro aan materiaal, best nog fors meer (maar met schuurtje, iets groter dan rekenvoorbeeld en 1 wand meer zo te zien), maar op zich zou ik dat nog wel kunnen accepteren aan materiaalkosten. Echter die 3800 euro aan arbeid (en materiaal :?) van de hovenier is gewoon niet te rijmen.

Dat wordt even bellen met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 22:02
Martinusz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:54:
@Jelte,89 toch eens verder gaan speuren op het internet en kwam deze pagina tegen:
https://eppinga.nl/zelf-een-overkapping-maken/

Echter die 3800 euro aan arbeid (en materiaal :?) van de hovenier is gewoon niet te rijmen.

Dat wordt even bellen met ze.
Ik ken het uurtarief van een hovenier niet, maar als je rekent met €60/h, dan zit je net boven 60 uur werk. Met twee man is dat 4 dagen werken, wat ik weer niet overdreven veel vind. Maar ik zou het zeker navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Wat is jullie ervaring met een klein gazon en het besproeien met de tuinslang ? Wij krijgen een grasveldje van 4 bij 4. Gaan we met graszoden leggen.

Ik heb zelf nooit gras gehad en lees verschillende verhalen. Kun je dat ook met de tuinslang doen of kunnen we beter wel zo’n klein roterende (Gardena samba) sproeiertje kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:01
@Waypoint Ik heb zelf ook maar een klein grasveldje. Het beste kan je een klein sproeiertje kopen (vooral voor je eigen gemak), gewoon aansluiten en laten spuiten en niet meer naar omkijken. Sproeien moet je toch wel gedurende een half uur tot een uurtje doen (afhankelijk van de ondergrond). Ik heb zelf het geduld er niet voor om er bij te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 16:40
Waypoint schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:15:
Wat is jullie ervaring met een klein gazon en het besproeien met de tuinslang ? Wij krijgen een grasveldje van 4 bij 4. Gaan we met graszoden leggen.

Ik heb zelf nooit gras gehad en lees verschillende verhalen. Kun je dat ook met de tuinslang doen of kunnen we beter wel zo’n klein roterende (Gardena samba) sproeiertje kopen ?
Die samba is een onding voor zo'n klein grasveldje. Ik heb 'm ook, maar hij kan eigenlijk alleen maar grotere gebieden besproeien.

Je hebt voldoende waterdruk nodig om 'm te laten roteren, maar zodra die dat begint te doen heb je ook al teveel waterdruk om het sproeien te beperken tot een 4x4m grasveldje... Ik gebruik 'm nooit meer, gewoon met de tuinslang gaat ook prima, klein genoeg dat je in principe in je tuinstoel kunt blijven zitten, beetje heen en weer sproeien met de sproeier in je hand 8) :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:56
Wij gebruiken een zwenksproeier. De breedte regelen we met de waterdruk, de "diepte" met de schuifjes op de sproeier.
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8808720105502-424-424.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2020 10:30 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Blugh waar ik gisteren dacht dat mijn beregening gisteren binnenkwam, dacht ik vandaag dat het vandaag binnenkwam. Wist de PostNL dame me net te vertellen dat ik op 5 dagen extra vertraging mag rekenen.
Als ik vrijdag nog niks gehad heb, moet ik maar gaan bellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
loeberce schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:13:
[...]

Ik ken het uurtarief van een hovenier niet, maar als je rekent met €60/h, dan zit je net boven 60 uur werk. Met twee man is dat 4 dagen werken, wat ik weer niet overdreven veel vind. Maar ik zou het zeker navragen.
4 dagen voor 2 professionals om een veranda van 6x3 in elkaar te zetten? :?

Nee dat gaat er bij mij niet in :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:38
Waypoint schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:15:

Hangt ook sterk af van de ondergrond. Op vochtige kleigrond hoef je waarschijnlijk bijna nooit te sproeien, dan is die enkele keer prima met de hand te doen. Bij droge zandgrond zul je veel vaker moeten sproeien en is een met structurele oplossing beter. Ik denk dat een zwenk sproeier zoals hmmbob aangeeft het handigste is. Kun je voor niet te veel geld overal wel kopen een die kun je redelijk goed sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou ook zo'n Gardena zwenksproeier aanschaffen. Met de hand sproeien kost meer moeite maar is denk ik ook minder goed. De grond krijgt dan in korte tijd heel veel water te verduren en neemt niets op. Zo'n sproeier zorgt voor minder water in dezelfde tijd, daarmee neemt de grond en het gras het water beter op.

Boeren hebben bijv. ook liever een dag lang regen ipv een plensbui van een uur, ondanks dezelfde neerslag ;)

Wij hebben overigens een iets luxere zwenksproeier welke zowel in de lengte als de breedte kan stellen. Is voor ons handig aangezien we iets meer gras dan 4x4 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nou redelijke snelle update op de offerte van de veranda, volgens hen klopt het bedrag van 7,6k voor een veranda van 6x3. Hun reactie is dat partij1 vooral het hout e.d. levert (á 3850,-) en dat de hovenier uiteraard het arbeid doet en complete EPDM-dakbedekking en de kraalgoot (á 3800).

Voor al het materiaal van de veranda (dus ook EPDM + gootje) e.d. zou ik 3850,- nog enigzins reëel vinden, dan houden ze daar volgens mij ook nog prima marge op. Het arbeid zou ik tussen 1000-1500 schatten, in ieder geval geen 3000+ euro.

Kortom dat wordt offerte schrappen in ieder geval voor de veranda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:34
Hmmbob schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:29:
Wij gebruiken een zwenksproeier. De breedte regelen we met de waterdruk, de "diepte" met de schuifjes op de sproeier.
[Afbeelding]
Deze ook gebruikt vorig jaar voor mijn nieuwe graszoden gazon van 4.5x4.5, en dat gaat heel best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

robkrekel schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:51:
[...]
Deze ook gebruikt vorig jaar voor mijn nieuwe graszoden gazon van 4.5x4.5, en dat gaat heel best!
Zou je kunnen aangeven welk jij gebruikt? ik zie verschillende versies maar de kleinste versie (polo 220) heeft "heeft een traploos instelbaar bereik van 7m tot maximaal 17m en een breedte van maximaal 13m."

Dan heb ik de hele tuin zeiknat :P
Milo85 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:26:
@Waypoint Ik heb zelf ook maar een klein grasveldje. Het beste kan je een klein sproeiertje kopen (vooral voor je eigen gemak), gewoon aansluiten en laten spuiten en niet meer naar omkijken. Sproeien moet je toch wel gedurende een half uur tot een uurtje doen (afhankelijk van de ondergrond). Ik heb zelf het geduld er niet voor om er bij te staan. :)
thnx, ik heb dat geduld ook niet.
Vloris schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:27:
[...]

Die samba is een onding voor zo'n klein grasveldje. Ik heb 'm ook, maar hij kan eigenlijk alleen maar grotere gebieden besproeien.

Je hebt voldoende waterdruk nodig om 'm te laten roteren, maar zodra die dat begint te doen heb je ook al teveel waterdruk om het sproeien te beperken tot een 4x4m grasveldje... Ik gebruik 'm nooit meer, gewoon met de tuinslang gaat ook prima, klein genoeg dat je in principe in je tuinstoel kunt blijven zitten, beetje heen en weer sproeien met de sproeier in je hand 8) :D
Thnx, koop ik een zwenksproeier! :)

[ Voor 55% gewijzigd door Waypoint op 08-04-2020 13:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Martinusz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:22:
Nou redelijke snelle update op de offerte van de veranda, volgens hen klopt het bedrag van 7,6k voor een veranda van 6x3. Hun reactie is dat partij1 vooral het hout e.d. levert (á 3850,-) en dat de hovenier uiteraard het arbeid doet en complete EPDM-dakbedekking en de kraalgoot (á 3800).

Voor al het materiaal van de veranda (dus ook EPDM + gootje) e.d. zou ik 3850,- nog enigzins reëel vinden, dan houden ze daar volgens mij ook nog prima marge op. Het arbeid zou ik tussen 1000-1500 schatten, in ieder geval geen 3000+ euro.

Inderdaad, en dan later doen bij die Eppinga bijvoorbeeld,

@loeberce

Ik heb pas bij een collega een overkapping neergezet, Rechthoek 4x3m wel van zware balken (20x20cm rondom)

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/ba/07/e3/ba07e3d24b56acc179be75bd896d6aa1.jpg

16u werk in mn uppie (op wat hulp met beuren/sjouwen na) en ik ben geen prof...

(ook nog eens verdeeld over 4 dagdelen) dus gereedschappen inpakken/uitpakken enz.

Collega was 1600 kwijt voor hout, 300 voor epdm en 300 voor het epdm leggen, 50 euro voor schroeven en kleinmateriaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte,89 op 08-04-2020 15:26 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Weet je zeker dat je geen prof bent? Dat ziet er gewoon professioneel uit (y)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Nja, dat was mijn 2e overkapping die ik gezet heb, ik ga er vanuit dat een prof meer handigheid/slag heeft en dus sneller kan werken.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 08:17

Nhz

franssie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 00:54:
[...]

Niet zeker wat je met een bronpomp bedoeld. Als je een dompelpomp bedoeld dan hang je deze aan een touw, niet aan het snoer.
Let goed op de opvoerhoogte van de pomp, dat neemt snel af per meter diepte.
Voor wat betreft diameter slang, gewoon de max pakken die erop past, zeker als je het daarna nog wilt verdelen wil je geen 1/2" tuinslang gebruiken.
Met een bronpomp wordt een pomp bedoeld die je in de bron laat zakken. Volgens mij is dat wat anders dan een dompelpomp. Welk soort touw kan je daar het beste voor gebruiken dan, want het touw moet door het grondwater natuurlijk niet vergaan, knap vervelend als je pomp omhoog wil trekken en het touwtje knapt. :9

Ik ben met name benieuwd naar het soort slang, niet om de diameter. De diameter is mede afhankelijk van de aansluiting op de pomp. In ons geval wordt dat waarschijnlijk 1¼.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Nhz denk dat polyamide dan een goede kandidaat zal zijn. Water en uv bestendig. Heeft wel rek maar dat lijkt mij niet gelijk een bezwaar?
Of anders nylon (want dat is hetzelfde).

Edit/

Volgens die site kan je ook een buis aansluiten. Misschien ook wel een idee?

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 08-04-2020 18:36 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Ik heb hier net na de winter voor het eerst de pomp (gewoon grondwater uit een geslagen put) en wonder boven wonder hoefde ik hem niet aan te gieten :) aanzetten en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-07 10:56
skai21 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:35:
Ik heb hier net na de winter voor het eerst de pomp (gewoon grondwater uit een geslagen put) en wonder boven wonder hoefde ik hem niet aan te gieten :) aanzetten en gaan
Voor mijn begrip.. aangieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12

Onze veranda was 6.5K. Afmetingen, 6x3.5. Vooral het plafond heeft veel werk gekost. Qua werk, 2 x man een halve dag samen. Andere 3 dagen kwam de timmerman alleen. Hier een foto. Geniet er nog dagelijks van. Helemaal met de haard zo aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKkha6JbqSkwXR-so12cyqDWnJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1yYYl1WFzGGMBeKrgLuq0CS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XWaYzNZSUpvVj2Sq3pcHBGk414=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcVuoPIBZhUWZF0AbbIfLWSw.jpg?f=fotoalbum_large

Zal morgen even een betere foto's plaatsen.

Van het weekend vooor het eerst wezen verticuteren. Leuk werkje. Daarna herstelgrond gebruikt, graszaadjes en mest. Zie nu al veel vooruitgang.

Het weer helft ook goed om dr hortensia's te herstellen van de nachtvorst. Wordt weer een geweldige zomer als alles straks in de bloei is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:36

Mastgoot zink met kraal, lengte 6 meter : 350,-
EPDM 350x650 : 250.-
Dakdekker: daggeld 8 uur x 50 euro : 400,-
Hovenier 2 man- 2 dagen, 32 x 50 : 1600,-
Gebruik machines/ klein materiaal: 200,-
AK kosten 8% : 208,-
Winst en risico 10%. 200,08
Totaal 2208,08

Ik denk dat dit redelijk zou zijn maar dit zijn aannames qua uitvoering, ik weet de man zijn verdienmodel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Stef012 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 23:49:
[...]

Voor mijn begrip.. aangieten?
Als de buis de grond in leeg is gelopen ondanks de terugslag kleppen. Kun je wat water in de pomp gieten om hem aan een soort vacuüm te helpen om water aan te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
Nhz schreef op woensdag 8 april 2020 @ 18:01:
[...]

Met een bronpomp wordt een pomp bedoeld die je in de bron laat zakken. Volgens mij is dat wat anders dan een dompelpomp. Welk soort touw kan je daar het beste voor gebruiken dan, want het touw moet door het grondwater natuurlijk niet vergaan, knap vervelend als je pomp omhoog wil trekken en het touwtje knapt. :9

Ik ben met name benieuwd naar het soort slang, niet om de diameter. De diameter is mede afhankelijk van de aansluiting op de pomp. In ons geval wordt dat waarschijnlijk 1¼.
Idd, een bronpomp is een langwerpige pomp die je in de bron (buis) laat zakken. Vroeger aan een stalen buis, die ook de persleiding is, tegenwoordig is de persleiding een kunststof (HDPE) en hangt de pomp aan een staalkabel (rvs) of ketting (rvs).
Een dompelpomp heeft een waaierhuis met een motor erop, goed te herkennen dus. Normaal gesproken hangt zo'n pomp in het water, maar soms wordt deze erboven geplaatst.
De meeste pompen zijn niet zelfaanzuigend, dus zoals @skai21 aangeeft, moet de aanzuigleiding vol water zitten (geen lucht), anders draait de pomp wel, maar zal niks verpompen.
Voor de keuze van de diameter persleiding wordt over het algemeen de diameter aan de pomp aangehouden. Het best kun je deze dan zo lang mogelijk dezelfde diameter houden, voordat je gaat verlopen. Een kleinere diameter betekent meer weerstand, dus minder opvoerhoogte (lees water per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:12

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik moet een nieuwe pomp hebben voor de bron bij mijn nieuwe woning. Er zat een pomp bij, maar die was aan zijn einde, huis was gescheurd.

Iemand hier nog tips voor een hydrofoorpomp?
Ik zit nu te kijken naar deze. (Eigen merk van lokale zaak).

Ik zal mij ook eens inlezen in verdere beregening. Ik heb aardig wat verhoogde borders en die worden nu al weer kurkdroog.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:34
Waypoint schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:01:
[...]

Zou je kunnen aangeven welk jij gebruikt? ik zie verschillende versies maar de kleinste versie (polo 220) heeft "heeft een traploos instelbaar bereik van 7m tot maximaal 17m en een breedte van maximaal 13m."

Dan heb ik de hele tuin zeiknat :P
Ik heb deze. Gewoon de kraan een beetje knijpen als ie te ver naar buiten sproeit werkte bij mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Stef012 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:43:
[...]

Idd, een bronpomp is een langwerpige pomp die je in de bron (buis) laat zakken. Vroeger aan een stalen buis, die ook de persleiding is, tegenwoordig is de persleiding een kunststof (HDPE) en hangt de pomp aan een staalkabel (rvs) of ketting (rvs).
Een dompelpomp heeft een waaierhuis met een motor erop, goed te herkennen dus. Normaal gesproken hangt zo'n pomp in het water, maar soms wordt deze erboven geplaatst.
De meeste pompen zijn niet zelfaanzuigend, dus zoals @skai21 aangeeft, moet de aanzuigleiding vol water zitten (geen lucht), anders draait de pomp wel, maar zal niks verpompen.
Voor de keuze van de diameter persleiding wordt over het algemeen de diameter aan de pomp aangehouden. Het best kun je deze dan zo lang mogelijk dezelfde diameter houden, voordat je gaat verlopen. Een kleinere diameter betekent meer weerstand, dus minder opvoerhoogte (lees water per uur).
Alhoewel mijn pomp dan wel zelf aanzuigend zou moeten zijn, deed hij dat nu dus voor het eerst :+
blitzkrieg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:17:
Ik moet een nieuwe pomp hebben voor de bron bij mijn nieuwe woning. Er zat een pomp bij, maar die was aan zijn einde, huis was gescheurd.

Iemand hier nog tips voor een hydrofoorpomp?
Ik zit nu te kijken naar deze. (Eigen merk van lokale zaak).

Ik zal mij ook eens inlezen in verdere beregening. Ik heb aardig wat verhoogde borders en die worden nu al weer kurkdroog.
Is die pomp erbovenop niet gewoon een pedrollo?
Tip, als je beregening besteld niet via PostNL laten bezorgen 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door skai21 op 09-04-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Bij mij is het wisselend.

Afgelopen weekend ook de pomp voor het eerst gebruikt, toen wel even moeten bijvullen maar daarna wel gelijk helder water.
Afgelopen dagen het gazon gesproeid en gisterenochtend had ik gelijk water zonder bij te vullen. Uurtje uitgezet en toen het laatste stukje sproeien........... geen water. Geen zin in geklooi en dus de sproeier maar even op de buitenkraan.

Ik snap het niet zo goed. Slang is niet lek, aansluitingen zijn goed, terugslagklep is goed, pomp is redelijk nieuw. Toch is het elke keer weer een gok of ik in 1x water heb.
Best irritant als je je nieuwe gras elke dag even een kwartiertje water wilt geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
B-Real schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:39:

Afgelopen weekend ook de pomp voor het eerst gebruikt, toen wel even moeten bijvullen maar daarna wel gelijk helder water.
Afgelopen dagen het gazon gesproeid en gisterenochtend had ik gelijk water zonder bij te vullen. Uurtje uitgezet en toen het laatste stukje sproeien........... geen water. Geen zin in geklooi en dus de sproeier maar even op de buitenkraan.

Ik snap het niet zo goed. Slang is niet lek, aansluitingen zijn goed, terugslagklep is goed, pomp is redelijk nieuw. Toch is het elke keer weer een gok of ik in 1x water heb.
Best irritant als je je nieuwe gras elke dag even een kwartiertje water wilt geven....
Bij mij lijkt het verschil erin te zitten dat ik de pomp nu ook echt sluit als hij uitstaat, voorheen draaide ik de geka sluitkap er nooit op. nu wel, die is tevens ook voorzien van nieuw rubber toen alles er aan de zijkant uitkwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:59
weet iemand waarom ik deze sprinkler nergens in NL kan kopen?

https://www.gardena.com/i...sprinkler-s-30/900936301/

mijn tuin bevat 2 kleine gazonnen, en ik heb nu de S80 in 1 van de 2, maar die sprinkler is eigenlijk te groot; de helft gaat er naast wat ik zonde vindt.

Echter kan ik deze S30 nergens bij een NL winkel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
skai21 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:45:
[...]

Bij mij lijkt het verschil erin te zitten dat ik de pomp nu ook echt sluit als hij uitstaat, voorheen draaide ik de geka sluitkap er nooit op. nu wel, die is tevens ook voorzien van nieuw rubber toen alles er aan de zijkant uitkwam
Hmm, zo'n kap heb ik überhaupt niet. Zal het water zonder zo'n kap toch te ver terugzakken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Len020 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:50:
In minder dan een minuut gevonden:
https://www.rotopino.nl/s...s30-sprinklersystem,44765

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
Len020 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:50:
weet iemand waarom ik deze sprinkler nergens in NL kan kopen?

https://www.gardena.com/i...sprinkler-s-30/900936301/

mijn tuin bevat 2 kleine gazonnen, en ik heb nu de S80 in 1 van de 2, maar die sprinkler is eigenlijk te groot; de helft gaat er naast wat ik zonde vindt.

Ik zou als ik jou was een Rainbird 1804 (€3,70) kopen, daar zet je een HE-VAN nozzle (€2,65) op HE-VAN 8 of 10 (https://www.rainbird.com/.../2018-02/chart_HE-VAN.pdf)
Deze combi heeft ook gewoon een 1/2" binnendraad net als die Gardena, en kun je precies samenstellen op jou specifieke situatie _/-\o_
B-Real schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:55:
[...]

Hmm, zo'n kap heb ik überhaupt niet. Zal het water zonder zo'n kap toch te ver terugzakken dan?
Ik heb er zo'n ding opzitten:
Afbeeldingslocatie: https://www.pvc24.nl/wp-content/uploads/2017/10/Geka-Eindkap-280x250.jpg
Doe ik die er niet op, loopt hij leeg

[ Voor 18% gewijzigd door skai21 op 09-04-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:59
die zag ik ook, maar die prijs is absurd;

alle andere sproeiers kosten rond de 8 á 10 EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
skai21 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:01:
[...]

Ik zou als ik jou was een Rainbird 1804 (€3,70) kopen, daar zet je een HE-VAN nozzle (€2,65) op HE-VAN 8 of 10 (https://www.rainbird.com/.../2018-02/chart_HE-VAN.pdf)
Deze combi heeft ook gewoon een 1/2" binnendraad net als die Gardena, en kun je precies samenstellen op jou specifieke situatie _/-\o_

[...]

Ik heb er zo'n ding opzitten:
[Afbeelding]
Doe ik die er niet op, loopt hij leeg
Ga ik ook proberen, dat is wel de moeite om te proberen.

Enig minpuntje nu is dat ik op de pomp eerst een verloop naar 1/2" voor de Gardena slang heb. Die moet ik er dan eerst afdraaien en vervolgens die dop erop.
Misschien toch maar wat meer vaart maken met de 1" slangen en de grote sproeier gebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
B-Real schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:07:
[...]

Ga ik ook proberen, dat is wel de moeite om te proberen.

Enig minpuntje nu is dat ik op de pomp eerst een verloop naar 1/2" voor de Gardena slang heb. Die moet ik er dan eerst afdraaien en vervolgens die dop erop.
Misschien toch maar wat meer vaart maken met de 1" slangen en de grote sproeier gebruiken :)
Of je zoekt daar een sluiting voor, het hoeft alleen maar lucht/waterdicht te zijn :)
desnoods klik je er een dichtgedraaide handsproeier op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Ah natuurlijk |:(

Ik heb er nu nog een goedkoop stukje slang van een meter aan, zodat ik niet gelijk zeiknat ben als ik de pomp aan zet.

Daar kan ik wel even een Gardena verbindingsstuk met waterstop opdraaien :)

[ Voor 20% gewijzigd door B-Real op 09-04-2020 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
D.deJong schreef op donderdag 9 april 2020 @ 07:01:
[...]

Mastgoot zink met kraal, lengte 6 meter : 350,-
EPDM 350x650 : 250.-
Dakdekker: daggeld 8 uur x 50 euro : 400,-
Hovenier 2 man- 2 dagen, 32 x 50 : 1600,-
Gebruik machines/ klein materiaal: 200,-
AK kosten 8% : 208,-
Winst en risico 10%. 200,08
Totaal 2208,08

Ik denk dat dit redelijk zou zijn maar dit zijn aannames qua uitvoering, ik weet de man zijn verdienmodel niet.
Je totaal klopt alleen niet het is 3208,08 bij elkaar ;)
Ik verwacht overigens niet dat iemand 8 uur bezig is met EPDM leggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
B-Real schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:39:

Dat is zeker vervelend. Meestal is het toch de terugslagklep. Als je een balkeerklep gebruikt sluit deze eigenlijk nooit af... Het best kun je er een afsluiter tussen zetten. Als je dan klaar bent, de afsluiter dicht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 18:19
Vraagje over beitsen. Wij hebben een red cedar tuinpoort die langzaam begint te vergrijzen. Om deze weer een beetje roder te krijgen en te beschermen willen we deze gaan beitsen. Deze week 30% korting op beits bij de karwei is mooi meegenomen maar het assortiment daar is zodanig groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Op het internet word vaak teak kleur beits aangeraden maar deze lijkt mij iets te rood. Iemand ervaring met het beitsen van red cedar en tips om de juiste kleur te selecteren?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
Stef012 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:29:
[...]

Dat is zeker vervelend. Meestal is het toch de terugslagklep. Als je een balkeerklep gebruikt sluit deze eigenlijk nooit af... Het best kun je er een afsluiter tussen zetten. Als je dan klaar bent, de afsluiter dicht zetten.
Ik heb er zelfs twee in mijn systeem zitten:
Bovenaan eht systeem zo eentje:
Afbeeldingslocatie: https://www.tuinberegening.nl/uploads/tuinberegening/sites/1/images/20130615114013_0_orig.jpg
en dan zo eentje onderin de put:
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/653386.jpg
Zelfs met twee van die kleppen, loopt mijn buis nog leeg als ik hem niet afsluit na gebruik

[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 09-04-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
Hier zijn wij bezig met de tuin lente klaar te maken en een van de zaken die we willen gaan doen is het plaatsen van een pergola met schaduwdoek. Nu zijn er kant-en-klare oplossingen maar deze zijn erg duur.

Dus wil ik deze zelf gaan maken met douglas balken, hoekverbindingen en een schaduwdoek.

Nu heb ik alles opgezocht wat ik moet hebben, maar het hout daar kom ik niet echt uit. De pergola wordt gemaakt van 9x9cm balken. Echter kom ik de lengte 4 meter nergens tegen (of ik kijk niet goed) :?
Wel balken van 3 meter of 2,5 meter. Maar langer dan 3 meter is online blijkbaar lastig. Wel van 10 x 10, maar deze passen weer niet in de hoekverbindingen. Want deze zijn allemaal 9 x 9 cm.

Iemand een idee waar ik dit online kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Highfive95 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:08:
Hier zijn wij bezig met de tuin lente klaar te maken en een van de zaken die we willen gaan doen is het plaatsen van een pergola met schaduwdoek. Nu zijn er kant-en-klare oplossingen maar deze zijn erg duur.

Dus wil ik deze zelf gaan maken met douglas balken, hoekverbindingen en een schaduwdoek.

Nu heb ik alles opgezocht wat ik moet hebben, maar het hout daar kom ik niet echt uit. De pergola wordt gemaakt van 9x9cm balken. Echter kom ik de lengte 4 meter nergens tegen (of ik kijk niet goed) :?
Wel balken van 3 meter of 2,5 meter. Maar langer dan 3 meter is online blijkbaar lastig. Wel van 10 x 10, maar deze passen weer niet in de hoekverbindingen. Want deze zijn allemaal 9 x 9 cm.

eerste google hit:
https://www.houthandelonl...2UPQ146RaKggaAtrQEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Nope ;) Die is 85 x 85 mm. Dat ziet er niet uit als je die in de hoekelementen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Highfive95 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:17:
[...]

Nope ;) Die is 85 x 85 mm. Dat ziet er niet uit als je die in de hoekelementen plaatst.
Als je 90 x 90 gaat schaven zul je altijd een andere maat krijgen. Je zoekt dus geschaaf 90 x 90?
https://www.douglasstunte...mm-geschaafd/#description

[ Voor 13% gewijzigd door skai21 op 09-04-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:30

https://www.vandentop.nl/douglas-paal-geschaafd-blank-85x85/
90x90 geschaafd wordt lastig denk ik.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@skai21
Het liefst inderdaad geschaafd om splinters te voorkomen met de kleine kinderen die hier rondlopen. Echter overal kom je dan de kopmaat 85 x 85 tegen. Volgens mij is dat niet mooi in een 90 x 90 hoekelement.

Fijnbezaagd zou eventueel ook nog een optie zijn.

In de maat 120 x 120 kom je ze wel overal tegen. Dat zou eventueel ook nog een optie zijn. Maar weet niet hoe zwaar dat gaat worden. Vond 90 x 90 wel een mooie maat.

@hansvk
Deze zijn ook 85 x 85 kopmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Hoekelement niet gebruiken en andere oplegging gebruiken?

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 18-07 22:12

blitzkrieg

Whoop Whoop!

skai21 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb er zelfs twee in mijn systeem zitten:
Bovenaan eht systeem zo eentje:
[Afbeelding]
en dan zo eentje onderin de put:
[Afbeelding]
Zelfs met twee van die kleppen, loopt mijn buis nog leeg als ik hem niet afsluit na gebruik
Als hij zelfs dan nog leegloopt zou ik de bovenste vervangen door een kogelkraan. Zal voor je debiet ook beter zijn.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
blitzkrieg schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:32:
[...]

Als hij zelfs dan nog leegloopt zou ik de bovenste vervangen door een kogelkraan. Zal voor je debiet ook beter zijn.
Over een tijdje als ik mijn achtertuin ook van automatische beregening voorzie (nu alleen voortuin), dan komt er direct achter de pomp een manifold met magneetkleppen. Dan zijn ze automatisch dicht :)
Voor nu is ff snel die Geka sluitkap erop draaien geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 09-04-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Jelte,89 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:30:
Hoekelement niet gebruiken en andere oplegging gebruiken?
Dat zou kunnen.

Probleem is echter dat ik geen goede apparatuur heb om goed te zagen. En ik zeg maar....2 linker handen heb. Dus dan zijn de hoekverbindingen een "foolproof" oplossing en ik vind het ook wel mooi.

Maar is toch raar dat verbindingen 9 x 9 zijn en kopmaat geschaafd allemaal 85 x 85? Of ben ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 18-07 20:37
Highfive95 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:43:
[...]

Dat zou kunnen.

Probleem is echter dat ik geen goede apparatuur heb om goed te zagen. En ik zeg maar....2 linker handen heb. Dus dan zijn de hoekverbindingen een "foolproof" oplossing en ik vind het ook wel mooi.

Maar is toch raar dat verbindingen 9 x 9 zijn en kopmaat geschaafd allemaal 85 x 85? Of ben ik nou gek?
Over welke hoekverbindingen heb je het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024

Is dit wat je zoekt?

- https://www.douglasstunte...mm-geschaafd/#description
- https://www.jumbowood.nl/...droogd-geschaafd-90x90mm/
- https://www.tuinhoutdisco...douglas-90x90mm-geschaafd
- https://www.brevetuinhout...-x-90-mm-geschaafd-v9595r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Martinusz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:10:
[...]

Je totaal klopt alleen niet het is 3208,08 bij elkaar ;)
Ik verwacht overigens niet dat iemand 8 uur bezig is met EPDM leggen :P
Klopt, maar je betaalt gewoon vaak gewoon een dag werk. Het is of bij jou een klusje van een halve dag en verder thuis zitten of elders een hele dag werk pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
D.deJong schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:14:
[...]

Klopt, maar je betaalt gewoon vaak gewoon een dag werk. Het is of bij jou een klusje van een halve dag en verder thuis zitten of elders een hele dag werk pakken.
Maar dan ga je uit van een losse dakdekker (daar is hier geen sprake van), en trouwens ik heb vaker dakdekkers gehad en die doen prima klusjes van een halve dag of korter en echt niet voor een dagtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

robkrekel schreef op donderdag 9 april 2020 @ 08:30:
[...]
Ik heb deze. Gewoon de kraan een beetje knijpen als ie te ver naar buiten sproeit werkte bij mij prima.
Thnz bestel ik die. Aan het “afknijpen” niet gedacht 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Martinusz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:38:
[...]

Maar dan ga je uit van een losse dakdekker (daar is hier geen sprake van), en trouwens ik heb vaker dakdekkers gehad en die doen prima klusjes van een halve dag of korter en echt niet voor een dagtarief.
Dan zou ik die bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-07 23:37
Om meer opbergruimte te creeren, zijn we plannen aan het maken om achteraan onze tuin een aluminium tuinhuis te plaatsen. Afmetingen zouden 5mx3m + overkapping voor het terras.

Echter hebben wij daarvoor een bouwvergunning voor nodig, dus best wat administratie nog te gaan voor goedkeuring van de stad. Verre toekomstplannen eens het zou gebouwd zijn: zonnepanelen op het dak plaatsen + zwembad verder afwerken ==> €€€€€ ;w ;w

Zoiets hebben wij voor ogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz64sjVl-KGd9KyJHYwayEf9Ib4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edHhu9vHLAz9gE5oOAbtjwTL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vyV3bcWVqj9mNHQqMk-uPr0xEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm529d8um7pi0s1p2nYMenuX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLNKHXY99f4X_6X3PJB-hoz31_0=/f/image/hc3wUcncj294nHx6sdSAxjjH.jpg

Heeft iemand reeds een tuinhuis uit gelijkaardig materiaal? Iemand enig idee van de kostprijs van zoiets? Offerte is aangevraagd maar omwille van Corona, ligt alles stil en zou toch graag eens een prijsindicatie willen van zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Stancke schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:18:

Heeft iemand reeds een tuinhuis uit gelijkaardig materiaal? Iemand enig idee van de kostprijs van zoiets? Offerte is aangevraagd maar omwille van Corona, ligt alles stil en zou toch graag eens een prijsindicatie willen van zoiets.
Hier staan wel wat voorbeelden met prijs erbij: https://www.iso-bella.nl/tuinhuis-laten-bouwen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nou @Jelte,89 @pjot1 @Fantasma7988 ik heb vandaag contact gehad met de hovenier, eerst telefonisch en daarna nog via email.

Het komt er kort gezegd op neer dat ze met 2 man een week (5 werkdagen) over de veranda doen, omdat het 'maatwerk' is zijn ze daar een week mee bezig. Naderhand nog wat meer specificatie gehad en het bouwen van de veranda zelf zou 2800 (30 uur) euro zijn, Elektra en epdm en pvc de overige kosten.

Ik vind het nog steeds bijzonder lang, maar misschien heb ik er gewoon geen verstand van.

Nu gaan we kijken naar 'standaard' veranda, Douglas hout misschien ook loslaten en kijken waar we dan op uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:35:
Nou @Jelte,89 @pjot1 @Fantasma7988 ik heb vandaag contact gehad met de hovenier, eerst telefonisch en daarna nog via email.

Het komt er kort gezegd op neer dat ze met 2 man een week (5 werkdagen) over de veranda doen, omdat het 'maatwerk' is zijn ze daar een week mee bezig. Naderhand nog wat meer specificatie gehad en het bouwen van de veranda zelf zou 2800 (30 uur) euro zijn, Elektra en epdm en pvc de overige kosten.

Ik vind het nog steeds bijzonder lang, maar misschien heb ik er gewoon geen verstand van.

Nu gaan we kijken naar 'standaard' veranda, Douglas hout misschien ook loslaten en kijken waar we dan op uitkomen.
Ik zat nog te denken, met een stratenmaker voor je straatwerk ben je waarschijnlijk ook goedkoper uit. Hoveniers besteden hun bestrating vaak uit en ook omdat een hovenier eigenlijk van alle markten thuis moet zijn rekenen ze vaak een hoger tarief.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Stancke schreef op donderdag 9 april 2020 @ 17:18:
Om meer opbergruimte te creeren, zijn we plannen aan het maken om achteraan onze tuin een aluminium tuinhuis te plaatsen. Afmetingen zouden 5mx3m + overkapping voor het terras.

Echter hebben wij daarvoor een bouwvergunning voor nodig, dus best wat administratie nog te gaan voor goedkeuring van de stad. Verre toekomstplannen eens het zou gebouwd zijn: zonnepanelen op het dak plaatsen + zwembad verder afwerken ==> €€€€€ ;w ;w

Zoiets hebben wij voor ogen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Uit nieuwsgierigheid, waarom denk/weet je dat hier een bouwvergunning nodig is? Beschermd stadsgezicht, monument?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-07 23:37
PaT schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:07:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom denk/weet je dat hier een bouwvergunning nodig is? Beschermd stadsgezicht, monument?
Gaat over Belgie ;) Ik zou dit zonder bouwvergunning mogen bouwen maar dan dien ik langs alle kanten op 3.5m van de perceelgrens te blijven, niet de moeite om dan iets te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 21:42:
[...]

Ik zat nog te denken, met een stratenmaker voor je straatwerk ben je waarschijnlijk ook goedkoper uit. Hoveniers besteden hun bestrating vaak uit en ook omdat een hovenier eigenlijk van alle markten thuis moet zijn rekenen ze vaak een hoger tarief.
Het straatwerk geloof ik wel :) dat is inclusief voegen etc.
Ook het grondwerk is nu duidelijk, ze doen alles, ook huidige tuin leeghalen (oke dat is niet veel meer), huidig terras weghalen en afvoeren.

Ik denk overigens ook ontdekt te hebben waarom het verschil zo groot lijkt met de standard bouwpakketten die je op sites ziet. Die hebben vaak namelijk maar enkele wanden, en zij hebben maatwerk met dubbele wanden voorgesteld. Eigenlijk dus geen eerlijk vergelijking dus, maar aan ons dus de vraag vinden wij het waard om voor maatwerk te gaan met dubbele wanden of gaan we kijken naar standaard pakket.

We wachten ook nog even reactie af van de materiaal partij om te zien welke standard veranda's ze eventueel aan kunnen bieden.

Kortom: of budget verhogen of goedkopere veranda kiezen.

Als iemand nog een goede site tip heeft voor douglas blokhut + luifel hoor ik het graag. Toch nog best lasting, meeste is grenen/vuren hout.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 09-04-2020 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor wat het waard is: wij waren rond de 800EUR kwijt aan materialen voor onze Douglas overkapping van 5x3. En een weekendje om te zetten met z'n tweeën.

Hmmbob in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Stancke schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:20:
[...]

Gaat over Belgie ;) Ik zou dit zonder bouwvergunning mogen bouwen maar dan dien ik langs alle kanten op 3.5m van de perceelgrens te blijven, niet de moeite om dan iets te bouwen :)
Wat zijn ze dan streng bij jullie. In Nederland zet je 50m2 bijgebouw zonder vergunning.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Martinusz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:26:
[...]

Het straatwerk geloof ik wel :) dat is inclusief voegen etc.
Ook het grondwerk is nu duidelijk, ze doen alles, ook huidige tuin leeghalen (oke dat is niet veel meer), huidig terras weghalen en afvoeren.

Ik denk overigens ook ontdekt te hebben waarom het verschil zo groot lijkt met de standard bouwpakketten die je op sites ziet. Die hebben vaak namelijk maar enkele wanden, en zij hebben maatwerk met dubbele wanden voorgesteld. Eigenlijk dus geen eerlijk vergelijking dus, maar aan ons dus de vraag vinden wij het waard om voor maatwerk te gaan met dubbele wanden of gaan we kijken naar standaard pakket.

We wachten ook nog even reactie af van de materiaal partij om te zien welke standard veranda's ze eventueel aan kunnen bieden.

Kortom: of budget verhogen of goedkopere veranda kiezen.

Als iemand nog een goede site tip heeft voor douglas blokhut + luifel hoor ik het graag. Toch nog best lasting, meeste is grenen/vuren hout.
Misschien een idee om eens 3 a 4 offertes op te vragen voor de veranda. Je wordt er online mee dood gegooid. Er is extreem veel aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:30
Martinusz schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:26:
[...]

https://www.vechtdalbouwsystemen.nl/

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:24
Wackmack schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:44:
[...]
Misschien een idee om eens 3 a 4 offertes op te vragen voor de veranda. Je wordt er online mee dood gegooid. Er is extreem veel aanbod.
Het beste advies zover!

Het begint altijd met op papier te zetten wat je wil, en daarna minimaal 3 offertes op te vragen. Dan hadden we nu een andere discussie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wackmack schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:44:
[...]
Extreem veel aanbod in maatwerk klopt, maar met maatwerk gaat het niet goedkoper worden ;) (ik heb reeds 2 offertes van maatwerk en dat ontloopt elkaar niet veel)

Wat lastiger is om standaard douglas overkappingen te vinden, daar lijkt het aanbod toch echt een stuk kleiner van. Hier staat er bijvoorbeeld wel 1, maar dat is dan ook echt een van de weinige (naar wat wij zoeken) op die site (hij staat er wel in 10 verschillende 'varianten' op) :)

Veel aanbod in vuren/grenen, maar dat werd sterk afgeraden….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@Martinusz,

In jou geval had ik de overkapping geannuleerd, en gewoon rustig verder kijken totdat je ergens tegenaan loopt, Even rondkijken naar een timmerman, die zal hier vermoedelijk 2 dagen over doen want het is zijn werk.

Zoals @pjot1 inderdaad zegt, ze worden verwacht alles te kunnen en besteden links en rechts genoeg uit.

Ook vind ik maatwerk een beetje 'overdreven'. eigenlijk alles kun je gewoon met de afkortzaag doen, rabbatdelen, 5x7's voor de wanden e.d. en ook bij een bouwpakket moet er wel een stukje bij/af e.d.

Edit: een vergelijkbaar alternatief voor douglas is er niet, duurder en duurzamer is eiken, maar dat is factor 3 qua prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte,89 op 10-04-2020 11:54 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07 13:02
Hi,
Ik ben op zoek naar een hovenier in Utrecht voor het ontwerp en aanleg van voor en achtertuin.
Heeft er iemand goede ervaringen met Hoevniers uit de buurt? Ik krijg via werkpot en soort gelijke sites niet veel reactis namelijk.
thx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 08:42
Vandaag alle stenen uit mijn achtertuin gehaald om komende dagen er nieuwe neer te leggen.
Mensen nog tips mbt eventueel onkruid en mieren bestrijding?

Alle tips zijn welkom, zag hier met de zoekfunctie al promaq voorbij komen. iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Dirk0s schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 18:20:
Vandaag alle stenen uit mijn achtertuin gehaald om komende dagen er nieuwe neer te leggen.
Mensen nog tips mbt eventueel onkruid en mieren bestrijding?

Alle tips zijn welkom, zag hier met de zoekfunctie al promaq voorbij komen. iemand ervaring mee?
Ja ik heb ervaring met promaq en ben er erg te tevreden over.
Het is 2 componenten en dat wordt goed hard en is makkelijk zelf te doen.

De inwas varianten op basis van polymeer werken ook maar vind ik zelf iets minder fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Wat een geluk met een tuin in deze periode. Alles begint heerlijk te bloeien, siergrassen, hortensia's, kattekruid en het gras is al een stuk beter na het verticuteren.

Vandaag een kilo aluin gestrooid over de hortensia's. Op naar mooie blauwe hortensia's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:21

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op zondag 29 maart 2020 @ 21:44:
Stap 5: Grond links van het pad helemaal losmaken en graszoden erop. Grind over het hele pad gooien.

Stap 6: Op de plek van de taxus een verhoogde border maken, zodat de Annabelles daar steun aan hebben. Ik heb op de foto's al wat waaltjes gestapeld. Volgens mij kun je daar best een verhoogde border mee maken. Het muurtje in de grond heb ik er ook mee gemaakt, ging best goed.
Stap 5 uitgevoerd en stap 6 deels gedaan. Voor de verhoogde border heb ik toch geen waaltjes gebruikt, maar stapelblokken (88x 60x15x15cm) die ik gratis op marktplaats had gescoord 8). Ok, ff 4000kg (totaal 130st) aan steen verhuizen was geen sinecure 8)7

Voor het stucwerk van de stapelblokken en waaltjes, wilde ik stucmortel gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
https://www.gardents.nl/product/designmortel-tm-ijswit/

En dan de volgende stappen uitvoeren:
1. Diepgrond aanbrengen
2. Stucprofielen aanbrengen
3. Stuc erop

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49758286137_3636c42716_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49757954476_54535c656e_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-07 21:38
Wackmack schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:13:
Wat een geluk met een tuin in deze periode. Alles begint heerlijk te bloeien,
Het schiet inderdaad de grond uit allemaal.
Geluk is hoe je het bekijkt, binnen zitten (met Pasen) hoeft ook hier niet, maar ik werk me haast een on-geluk om alles voor te blijven. ;). (#blijmetdelockdown)

Ben momenteel de knotwilgen (beetje laat) aan het knotten en wat boompjes weghalen. (ruim 80 meter slootkant)
Buren blij want ik heb echt huisgehouden bij het stuk wat ik twee jaar geleden niet opgeschoond had, die hebben weer licht, alles daar was een meter of 8 hoog en hing zover over dat de sloot (van twee kanten) overgroeid was.
De geknotte boompjes van twee jaar geleden hadden ook al weer takjes van een meter of 4-5, gelukkig is tot een cm of 5 dik alles te knippen.
Heb nog twee grote bomen staan die schuin over de sloot groeien en een meter of 10 hoog zijn met een stam van 40 cm. Dat wordt even een uitdaging om dat netjes in stukken gecontroleerd neer te halen.
Gelukkig staan ze richting huis van de buren, kan dus een leuk youtube filmpje opleveren. :+
En dan op verzoek nog even de slootkant van de buren van een stuk of 10 bomen ontdoen die verwilderd zijn (veelal wilgen).
Er gaat niets boven de geur van een kettingzaag in de morgen en het geluid van een knappende vallende boom. >:)
Heb trouwens net op tijd dat 25 cm kettingzaagje bij Betaalbaarshoppen besteld, blijken 3 maart failliet verklaard, maar erg fijn zaagje dat je met één hand onder controle kan houden.

Volgende week komt de gemeente takken halen zag ik op de afvalwijzer, ik hoop dat ze twee grote vrachtwagens willen sturen. :+
Anders wordt het toch een loonwerker om alles te versnipperen. Mijn 5-pktje gaat dat niet redden allemaal, ik weet haast niet meer waar het te laten.

En dan, als de boom/slootkant schoon is, even 156 rode hortensia`s Alpenglühen in lijn er langs/voor planten...... :X
Leek me wel mooi staan een hortensiahaag als afscherming naar de buren met bolletjes van de knotwilgen erboven.
Als iemand een gouden tip heeft voor een goedkope 15 cm (potmaat) boor hou ik me aanbevolen, er zullen wel overal wilgenwortels in de weg zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 10-04-2020 22:00 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 18-07 22:16
Teijgetje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:33:
[...]
En dan, als de boom/slootkant schoon is, even 156 rode hortensia`s Alpenglühen in lijn er langs/voor planten...... :X
Leek me wel mooi staan een hortensiahaag als afscherming naar de buren met bolletjes van de knotwilgen erboven.
Niet vergeten dat je die ook ieder jaar allemaal lekker mag snoeien .... Ik heb hier een 45-tal hortensia's staan en ik vind het al veel werk om die allemaal te snoeien ieder jaar

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:13:
Wat een geluk met een tuin in deze periode. Alles begint heerlijk te bloeien, siergrassen, hortensia's, kattekruid en het gras is al een stuk beter na het verticuteren.

Vandaag een kilo aluin gestrooid over de hortensia's. Op naar mooie blauwe hortensia's.
Hoe heb jij geverticuteerd?
Zo'n huurmachine?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:22:
[...]

Zo'n huurmachine?
Geleend van mijn vader. Dit is een foto van afgelopen weekend. Zal er over twee weken nog eens maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijFEZYakU9QMWW5E9jUCW-5sf8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCPOvxOyrRfnTV1mOsOu4tBC.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral veel gele plekken, mos en veel soorten onkruid. De zoden zijn pas twee jaar oud. Heb kalk, mest gestrooid en bij gezaaid. De donkere plekken, is herstelcompost.

Ziet er nu al een stuk beter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 23:04:
[...]

Geleend van mijn vader. Dit is een foto van afgelopen weekend. Zal er over twee weken nog eens maken.

[Afbeelding]

Vooral veel gele plekken, mos en veel soorten onkruid. De zoden zijn pas twee jaar oud. Heb kalk, mest gestrooid en bij gezaaid. De donkere plekken, is herstelcompost.

Ziet er nu al een stuk beter uit
Bij mij ziet t er iets beter uit. Twijfel of t nodig is.
Ik sproei wel veel bij

Verder idd genieten hoor in de tuin, vandaag m'n vlonders in de olie gezet ziet er ook weer strak uit!

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2020 23:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Sport_Life schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:22:
[...]

Zo'n huurmachine?
Ik ga morgen mijn Makita UV3600 testen, zal laten weten hoe hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Stel je verticuteer machine vooral niet te laag in - dan frees je gewoon een stuk gras weg (been there....)

Pagina: 1 ... 36 ... 185 Laatste