Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Martinusz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:34:
[...]

[...]

Ik zal eerst een even een nette post maken van onze plannen, want losse flodders is ook niet handig :P

Afmetingen tuin:
Breed: 9,5m
Diep(langste kant): 11m
Diep(kortste kant): 9m

Huidige situatie:
Bovenaanzicht
[Afbeelding]

vanaf zitterras:
[Afbeelding]

Gewenste situatie:

[Afbeelding]
lichtbruin = keramische tegels
Donkerbruin = 2 borders van +/- 40cm hoog
Groen = kunstgras
Materialen:
MateriaalAfmetingPrijs per m2Totaal
Zitterras keramische tegel 30*120*414m284,951189,3
Loopterras keramische tegel 30*120*47,2m284,95611,64
Looppad keramische tegel 30*120*43,7m284,95314,315
Veranda vloer + pad18m284,951529,1
2 Borders keien1000?
Kunstgras groot vlak24m234,95838,8
Kunstgras hoek9m234,95314,55
drukverdeeldoek33m23,95130,35
Totaal materiaal5928,055
Douglas Veranda:
Veranda6*3m (1,5*3 schuur, 4,5*3 zitgedeelte)6000,-
Totaal6000,-
Arbeid:
Straten47,9m2 25,-1197,5
kunstgras leggen33m2 20,-660,-
voorbereidingen tuin en diversen2500
Totaal arbeid4357,5

Totaal alles16285,55

Voor hemelwater van de veranda af te voeren komt er een infiltratiekrat rechts van de veranda in de grond. Tussen kunstgras en terras komt een gootje voor afvoer water.
Elektra is niet van toepassing (doet mijn vader en ligt er deels al :) )
Afvoer van planten, bijna alles is al weg :P qua grond zal wel het één en ander moeten gebeuren, er ligt nu 6 kuub ophoogzand in het midden van de tuin, omdat daar een vijver zat.
Tuinhuis gaat weg, doen we zelf, huidig terras waarschijnlijk ook :)
Beregening niet nodig, we hebben een buitenkraan, daar kunnen we de 2 borders prima mee van water voorzien :P
Kijk dat is al iets beter en kudos voor de nette post.
Grondwerk is wel belangrijk en het kan zijn dat er onder je huidige terras zwarte grond zit en 5 cm zand.
Ga er dan maar van uit dat je een minikraan en dumper of paar vrienden met kruiwagen nodig hebt. Mini kraan is 200 per dag met diesel excl man uur maar daar dan kan je met de hand niet tegen op.

Kunstgras zijn er in rollen van 4 meter en 2 meter.
Weet niet hoe breed het bovenste stuk is maar houd rekening met verlies .
In een L vorm krijg je een naad de naad moet op bovenstaande tekening horizontaal lopen en de rollen van boven naar beneden uitrollen.
Dan kijk je vanaf de woning tegen de mooiste kant aan en je de naad alleen als je op het pad staat (van terras naar veranda) .

Toch zou ik 10 meter tyleen vanaf je buitenkraan naar je borders toe leggen.
Dan bent je 11 euro aan tyleen kwijt.
5 euro T stuk
2 koppeling 16mm naar 1/2 of 3/4 duims afhankelijk van welke sproeiers . A 10 euro
En dan 2 pop up sproeiers met sproeikop .
A 16 euro.
Eventueel nog een automatische kraan computer voor 36 euro en je hoeft nooit geen water te geven.

Zijn de kosten niet en in een verhoogde border geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Dank heren @pjot1 @Fantasma7988, ik wacht de offerte af, maar deze inzichten maken mij somber, dan gaat het richting 20k. Dat gaat hem niet worden -O-

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:14
Vandaag opdracht gegeven aan een tuinontwerper voor een tuinplan. We zijn wel zelf aan een plan begonnen, maar vonden het toch veel te lastig om zelf te doen. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

300 m2 voortuin
500 m2 achtertuin
800 m2 weide

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Martinusz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:09:
Dank heren @pjot1 @Fantasma7988, ik wacht de offerte af, maar deze inzichten maken mij somber, dan gaat het richting 20k. Dat gaat hem niet worden -O-
Er is altijd ruimte voor onderhandeling en je kan natuurlijk ook kijken naar andere materialen .
Ga eens naar de stenen handel en kijk naar restpartijen of ga onderhandelen over de prijs.
Je paden kan je ook met een klinker doen.(hardgebakken -+45 euro M2).
Kunstgras heb ik in Duitsland besteld omdat de prijzen daar voordeliger zijn scheelt ook 10/20 euro per M2 .

Waar je niet op bezuinigen kunt is het grondwerk anders is de rest ook voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Fantasma7988 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Er is altijd ruimte voor onderhandeling en je kan natuurlijk ook kijken naar andere materialen .
Ga eens naar de stenen handel en kijk naar restpartijen of ga onderhandelen over de prijs.
Je paden kan je ook met een klinker doen.(hardgebakken -+45 euro M2).
Kunstgras heb ik in Duitsland besteld omdat de prijzen daar voordeliger zijn scheelt ook 10/20 euro per M2 .

Waar je niet op bezuinigen kunt is het grondwerk anders is de rest ook voor niets.
Ja de keramische tegels zijn duur idd, eerst was dat ook niet het plan :p toen was alleen het zitterras met keramisch het plan en het pad naar Veranda met klinkers.
Maar toen werd het ook veranda met keramische tegels + het pad er naar toe.

Dus ja er kunnen inderdaad andere keuzes gemaakt worden qua tegels eventueel :)

Border hadden we eerst ook van klinkers maar werd toen keien Grauwacke, geen idee wat dat moet kosten voor 2 borders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfRcZgYpyFixNZ17hyPQ47bizsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/noYaaXefHp3aelEsbDWxGUAs.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels zit de schutting ook in de pergola, is een stuk steviger geworden. Met flink eraan rukken en duwen zit er wel iets beweging in, maar hier gaat niets mee gebeuren.

Volgende stap voor het dichtmaken aan de achterkant is het plaatsen van verlichting in de hoge muur. Ik wil eigenlijk één of twee lichtpunten, aangestuurd met Philips Hue. Echter is de keuze van Hue lampen erg beperkt. Nu kan ik natuurlijk gewoon een GU10 lamp kopen en daar een Hue spotje in stoppen, maar ik vroeg mij af of er nog andere opties zijn? Je hebt best wel mooie design lampen, maar die zijn allemaal met ingebouwde ledverlichting. Kan ik ergens een schakelaar tussen plaatsen, bijvoorbeeld in zo'n waterdichte lasdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
@Martinusz : Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent om veel zelf te doen? Mijn tuin is 10x20 ongeveer en die heb ik zo goed als helemaal zelf met de hand en schop (heeft me 2 schoppen gekost :) ) afgegraven. Heb 2x een container laten komen van 10m3 om het zwarte zand af te laten voeren (2x135 euro).
Daarna ongeveer 10 m3 wit zand voor de terrassen en looppaden erin. Leidingen voor stroom en beregening ook gegraven met de hand.
Ja, het is veel werk, maar het kost je enkel vrije tijd.

Zelfde als bestraten, als je de tijd neemt kun je dat waarschijnlijk ook zelf.
Alles bij elkaar wel bijna een jaar mee bezig geweest, maar je hebt wel veel eer van je werk en je leert er heel veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
TheJVH schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:57:
[Afbeelding]

Inmiddels zit de schutting ook in de pergola, is een stuk steviger geworden. Met flink eraan rukken en duwen zit er wel iets beweging in, maar hier gaat niets mee gebeuren.

Volgende stap voor het dichtmaken aan de achterkant is het plaatsen van verlichting in de hoge muur. Ik wil eigenlijk één of twee lichtpunten, aangestuurd met Philips Hue. Echter is de keuze van Hue lampen erg beperkt. Nu kan ik natuurlijk gewoon een GU10 lamp kopen en daar een Hue spotje in stoppen, maar ik vroeg mij af of er nog andere opties zijn? Je hebt best wel mooie design lampen, maar die zijn allemaal met ingebouwde ledverlichting. Kan ik ergens een schakelaar tussen plaatsen, bijvoorbeeld in zo'n waterdichte lasdoos?
Wegwaaien zal die niet doen. Ziet er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
sNielz123 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:41:
@Martinusz : Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent om veel zelf te doen? Mijn tuin is 10x20 ongeveer en die heb ik zo goed als helemaal zelf met de hand en schop (heeft me 2 schoppen gekost :) ) afgegraven. Heb 2x een container laten komen van 10m3 om het zwarte zand af te laten voeren (2x135 euro).
Daarna ongeveer 10 m3 wit zand voor de terrassen en looppaden erin. Leidingen voor stroom en beregening ook gegraven met de hand.
Ja, het is veel werk, maar het kost je enkel vrije tijd.

Zelfde als bestraten, als je de tijd neemt kun je dat waarschijnlijk ook zelf.
Alles bij elkaar wel bijna een jaar mee bezig geweest, maar je hebt wel veel eer van je werk en je leert er heel veel van.
Ja en nee, tuurlijk iedereen kan afgraven, maar we hebben er net een verhuizing met verbouwing van 5 weken op zitten, ik ben er wel ff klaar mee :P We willen ook niet een jaar nog in deze Sahara zitten, want de kinderen vinden het natuurlijk prachtig een zandbak van 40m2, alleen wij wat minder ;)

En straten zou ook iedereen kunnen, maar een vakman legt het uiteraard 100x beter dan dat ik zelf zou kunnen, en ik wil het gelijk goed hebben, niet na een jaar verzakkingen of iets dergelijks.
Maarja dat gaat dus geld kosten, we wachten met spanning op de offerte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33
[Afbeelding]

Ziet er goed uit, welke plank heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Wat ik mij afvraag, is dit nu je voortuin?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
hammy87 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:27:
[...]

Ziet er goed uit, welke plank heb je hiervoor gebruikt?
Een triple blokprofiel: https://gadero.nl/deens-r...riks-douglas-300cm-zwart/
PaT schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:39:
[...]

Wat ik mij afvraag, is dit nu je voortuin?
Achtertuin, we hebben een twee-onder-één-kap en zitten op de hoek, dus onze tuin loopt eigenlijk helemaal langs en voor ons huis langs de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik wil (moet :)) zo'n 50 m2 gras zaaien. Wilde dus zojuist graszaad bestellen, maar wat een wereld dat van graszaad, je hebt tientallen verschillende soorten en merken met tientallen verschillende prijzen.

Al googlen kwam ik zelfs de Action tegen die voor 50 m2 graszaad EUR. 3,95 vraagt. Dit kost bij de 'bekende' merken zo'n 25 euro (voor 50 m2). Dit is wel een heel groot verschil. Wie kan dat verklaren? Is die graszaad van de Action 'troep'? Waarom zo'n groot prijsverschil?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik ga mijn bevindingen met bewatering hier maar eens opschrijven, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Het gaat in de eerste plaats om een coniferen haag van 30m lang. We waren begonnen met een gardena micro-drip system, maar al snel bleek dat er willekeurige gaatjes verstopt raken en er bomen begonnen te klagen hierover. Toen ben ik mij eens gaan oriënteren en zag ik bij Aliexpress wat interessante systemen. Nu ik deze eindelijk aangelegd heb (30cm per sproeier) lijkt het erop dat er niet genoeg druk op komt om alle sproeiers te laten druppelen. Ik heb de output van de tuinslang getest en deze zit aardig dicht bij de bronafgifte van 600L/u.
Ik heb de overgang van tuinslang naar 4mm druppelslang als volgt opgezet.
code:
1
2
3
****T*********T****
    +----T----+
         |

Van de tuinslang gaat een enkele lijn (5m) naar een T-stuk. Op deze plek heb ik ook gemeten en hier zit ik op 230L/u. Vanaf dit T-stuk gaan twee 7.5m slangen naar twee T-stukken in de druppellijn, waardoor er effectief nooit meer dan 7.5m lijn (25 sproeiers) er op een lengte zitten.

Ik vraag me af of ik tijd moet stoppen in het perfectioneren van de sproeier afstelling, of moet beginnen met meer druk op het systeem te krijgen, of helemaal iets anders. Graag jullie input :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantasma7988
Galois schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:07:
Ik wil (moet :)) zo'n 50 m2 gras zaaien. Wilde dus zojuist graszaad bestellen, maar wat een wereld dat van graszaad, je hebt tientallen verschillende soorten en merken met tientallen verschillende prijzen.

Al googlen kwam ik zelfs de Action tegen die voor 50 m2 graszaad EUR. 3,95 vraagt. Dit kost bij de 'bekende' merken zo'n 25 euro (voor 50 m2). Dit is wel een heel groot verschil. Wie kan dat verklaren? Is die graszaad van de Action 'troep'? Waarom zo'n groot prijsverschil?
Dit heeft te maken met kwaliteits verschil,productie grote,merknaam.
Zaad opbrengst van de verschillende soorten.
Het gras wat je bij de action,Lidl Aldi koopt word groot ingekocht in kleine verpakkingen .
Echter kiemt maar 80 procent goed en zit hier geen coating over oid.
Een graskweker of professionals bij golfbanen willen speciale soorten.
Gras die kort gemaaid kan worden ,die tegen droogte kan,lang gemaaid ,tegen veel belasting etc etc.
Voor onze kleine tuintjes is goedkoop zaad prima.
Als het maar vers zaad is en niet van 2 jaar oud (Intratuin bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Arjan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:31:
Ik ga mijn bevindingen met bewatering hier maar eens opschrijven, hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.

Het gaat in de eerste plaats om een coniferen haag van 30m lang. We waren begonnen met een gardena micro-drip system, maar al snel bleek dat er willekeurige gaatjes verstopt raken en er bomen begonnen te klagen hierover. Toen ben ik mij eens gaan oriënteren en zag ik bij Aliexpress wat interessante systemen. Nu ik deze eindelijk aangelegd heb (30cm per sproeier) lijkt het erop dat er niet genoeg druk op komt om alle sproeiers te laten druppelen. Ik heb de output van de tuinslang getest en deze zit aardig dicht bij de bronafgifte van 600L/u.
Ik heb de overgang van tuinslang naar 4mm druppelslang als volgt opgezet.
code:
1
2
3
****T*********T****
    +----T----+
         |

Van de tuinslang gaat een enkele lijn (5m) naar een T-stuk. Op deze plek heb ik ook gemeten en hier zit ik op 230L/u. Vanaf dit T-stuk gaan twee 7.5m slangen naar twee T-stukken in de druppellijn, waardoor er effectief nooit meer dan 7.5m lijn (25 sproeiers) er op een lengte zitten.

Ik vraag me af of ik tijd moet stoppen in het perfectioneren van de sproeier afstelling, of moet beginnen met meer druk op het systeem te krijgen, of helemaal iets anders. Graag jullie input :)
30 meter haag is niet zo gek veel.
Echter is 4 mm leiding te klein om veel water doorheen te krijgen.

Je kan beter een rainbird druppelslang kopen . Die kan op 2 bar druk 100 meter slang goed bevloeien.
Hierbij heb je 2.3 liter per 30 cm slang per uur .
Kijk een op raintechshop daar zijn ze niet zo duur en snelle service.
Je kan gewoon een Gardena koppeling erop zetten aan het begin en een 16mm eindstop aan het eind .
Of je begint met een t stuk 16 mm 3/4 in het midden .en draait daar een Gardena kraan stuk op waar je de koppeling op klikt.
In de slang zitten filters die eigenlijk nooit verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
Nu we het toch over druppelslangen hebben. Ik wil eigenlijk een soort druppelslang aan een regenton. Dus weinig druk (gemiddeld 50cm hoogte, dus 0,05 bar). Wat voor soort slang zou je moeten gebruiken om de regenton over 15m haag lengte te verspreiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
LinuxMan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:12:
Nu we het toch over druppelslangen hebben. Ik wil eigenlijk een soort druppelslang aan een regenton. Dus weinig druk (gemiddeld 50cm hoogte, dus 0,05 bar). Wat voor soort slang zou je moeten gebruiken om de regenton over 15m haag lengte te verspreiden?
Hmm zonder pomp .druppel slang heeft druk nodig om door de filters te kunnen komen.
Enigste wat ik kan bedenken is om pvc 32 mm te verlijmen .
Dus een gat maken onder in je regenton. Daar hebben ze koppelstukken voor met duims schroefdraad.(voor vijvervilters etc)
Dan zou ik er een kunstof kogelkraan tussen zetten en vervolgens pvc 32 mm langs de haag.
Daar kleine gaatjes in boren begin met 2/3 mm om de 30 cm en het eind afdoppen.
Als je op het eind nog water krijgt kan je vanaf het eind 4 mm boren tot dat je merkt dat er minder water komt.
Dan heb je niet veel stroming nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:42
Bo0bz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:59:
Zojuist 70m2 stenen eruit gehaald en in de voortuin neergelegd. Iemand komt ze morgen ophalen dus dat scheelt weer afvoeren :-)

Nu een grote zandbak!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over twee weken komen onze stenen en gaan we er werk van maken. Gekozen voor de MBI Geoceramica tegels in antraciet en een mozaïek motief. Stukje gras met staptegels en twee grote borders. Eind april alles klaar en kunnen we genieten van het mooie weer!
Kleine update. Door alle omstandigheden beginnen we eerder aan de tuin.

Vandaag zijn de stenen geleverd! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcpqLjin8h0g1rggtT3Ugni_rBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VocHCw2i4Y7Tm2HgHzUdQpQi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend het zand kruien en dan ligt alles er over twee weken in.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Succes @Bo0bz!

Je hebt er (het weekend/volgende week) iig mooi weer bij!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Fantasma7988 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:47:
[...]

30 meter haag is niet zo gek veel.
Echter is 4 mm leiding te klein om veel water doorheen te krijgen.

Je kan beter een rainbird druppelslang kopen . Die kan op 2 bar druk 100 meter slang goed bevloeien.
Hierbij heb je 2.3 liter per 30 cm slang per uur .
Kijk een op raintechshop daar zijn ze niet zo duur en snelle service.
Je kan gewoon een Gardena koppeling erop zetten aan het begin en een 16mm eindstop aan het eind .
Of je begint met een t stuk 16 mm 3/4 in het midden .en draait daar een Gardena kraan stuk op waar je de koppeling op klikt.
In de slang zitten filters die eigenlijk nooit verstoppen.
Hmm, als dat betrouwbaar werkt is het z'n geld meer dan waard. Maar dat is een grote als. Het is natuurlijk ook erg lastig te controleren als het ingegraven is. Hebben ze nog iets van slimmigheid in het systeem wat ervoor zorgt dat ik niet 1 druppel op 1 plek krijg, en 1 liter ergens anders?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Arjan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:31:
[...]

Hmm, als dat betrouwbaar werkt is het z'n geld meer dan waard. Maar dat is een grote als. Het is natuurlijk ook erg lastig te controleren als het ingegraven is. Hebben ze nog iets van slimmigheid in het systeem wat ervoor zorgt dat ik niet 1 druppel op 1 plek krijg, en 1 liter ergens anders?
Er zitten speciale filters in die verstopping voorkomen.
Minimale druk is 1 bar voor 79 meter slang.
Dit werkt zeker weten zolang je deze druk hebt aan het begin van de slang.
Je hebt ook een ondergrondse variant waar een koperen plaatje in zit om wortel groei te voorkomen die kost 1.50 tot 1.90 per meter.
Merk maakt niet zo veel uit alleen mijn ervaring met rainbird slangen is altijd goed in 15 jaar nog nooit een verstopping gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:45
Hallo allemaal,
Ik was vandaag in de tuin en we hebben hier een camelia in staan. Nu zie ik op de bladeren een witte waas en sommige zijn al bijna volledig zwart. Weet iemand wat dit is of wat ik er tegen kan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oicvALbKxhOkbZwVkOZf5wyRhhM=/f/image/ecql5F2tiJ3kfxtboGgnx1sF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Is het geen schimmel? Mogelijk staat ie te nat, kunnen ze niet zo goed tegen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Heeft er iemand hier ervaring met bestellen bij https://www.tuinenwater.shop ik wil mijn beregening voor de voortuin bestellen. Ze zijn zeer goed geprijsd, maarja je weet het nooit he :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
skai21 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:39:
Heeft er iemand hier ervaring met bestellen bij https://www.tuinenwater.shop ik wil mijn beregening voor de voortuin bestellen. Ze zijn zeer goed geprijsd, maarja je weet het nooit he :)
Ziet er allemaal goed uit. Ze ondersteunen paypal dus als je twijfelt kun je hierop terugvallen in geval van 'niet leveren'. Ze staan al een lange tijd in het handelsregister:

DVC Beregening B.V.
Hoofdvestiging
Bestaande handelsnamen
DVC Beregening B.V. | DVC Watergroep

Statutaire naam
DVC Beregening B.V.

KVK 18133011Vestigingsnr. 000015968855de Sluis 104271CZDussen
de Sluis 10 4271CZ Dussen Overige gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw (rest) De groothandel in en installatie van beregeningsmaterialen en ...

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Bo0bz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:43:
[...]

Ziet er allemaal goed uit. Ze ondersteunen paypal dus als je twijfelt kun je hierop terugvallen in geval van 'niet leveren'. Ze staan al een lange tijd in het handelsregister:

DVC Beregening B.V.
Hoofdvestiging
Bestaande handelsnamen
DVC Beregening B.V. | DVC Watergroep

Statutaire naam
DVC Beregening B.V.

KVK 18133011Vestigingsnr. 000015968855de Sluis 104271CZDussen
de Sluis 10 4271CZ Dussen Overige gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw (rest) De groothandel in en installatie van beregeningsmaterialen en ...
Thanks, het ziet er ook best wel prima uit.
Ook een showroom enzo (en meerdere handelsnamen: Doehetzelfberegening.nl tuinenwater.shop DVC beregening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Bastien schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:16:
Is het geen schimmel? Mogelijk staat ie te nat, kunnen ze niet zo goed tegen.
De plant staat wel in de schaduw, mogelijk dat het te nat is? Enig idee wat je hier tegen kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Remtronica schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:52:
[...]

De plant staat wel in de schaduw, mogelijk dat het te nat is? Enig idee wat je hier tegen kunt doen?
Indien er een water blijft staan even de grond goed los spitten tot een halve meter diep zodat het water goed weg kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Het water is wel weggetrokken. Wat kan ik doen aan de schimmel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Het viel mij onlangs met storm al op dat de schutting tussen mijn buren en ik wel aardig stond te dansen in de wind, met name in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKhyDxGJNURxfIIvFtKQFFmdS64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9SIAshtNrz0hjy2e3qIDSi9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dinsdag bij de paal rechts van de blauwe pijl zitten graven en cement erbij gegooid. Vandaag wilde ik dat ook doen bij de paal waar de blauwe pijl bij staat. Ik kwam erachter dat de paal net onder de grond is gebroken :( Onder de grond is hij ook verrot. Wel gek, want het zijn hardhouten palen en die zouden toch wel een fiks aantal jaren mee moeten gaan lees je op internet. Die andere paal waar ik cement bij heb gegooid leek nog gewoon oké :?

Maar goed, die gebroken paal zal ik dus iets mee moeten doen om weer stevigheid in de schutting te krijgen. Ik dacht eraan om een nieuwe hardhouten paal (6x6) erin te zetten, maar dan moet ik zo'n beetje de hele schutting demonteren omdat de schuttingdelen 4 meter lang zijn :X

Iemand tips? Misschien een punt zagen aan nieuwe paal, die van bovenaf tussen de schuttingdelen in laten zakken naast de bestaande paal en dan de grond in slaan? Het hoge deel is 190cm hoog, als ik de 1/3 - 2/3 regel hanteer dan moet er dus zo'n 90cm de grond in, lukt dat zonder grondboor?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan je er niet een paal tussendoor slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Of aan de muur schroeven?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRJno3T5ubcIWKpxBGYzUhwJKLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l09BrLgjckX9OdCibp5NbSGw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRbRDJIbk2RF63PIMQXK92NcZkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv06kFs1LePLgnoc3JxRpZhw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0Rt2-j0Janpzuovv5msnVBW4tM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnc8hMYefMbpuOPGcuTMtpPS.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn grasveld begint meer een onkruidveld te worden met bovenstaande 3 fotos als de grote woekeraars.

Weten jullie wat dit is en hoe ik dit kan bestrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@ThinkPad Je kan er een paal voor plaatsen die een meter boven de grond uit komt en deze dan vast schroeven aan de huidige paal. Er staat toch een plant voor waar die paal achter valt dus op vallen doet het niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:47
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:07:
Het viel mij onlangs met storm al op dat de schutting tussen mijn buren en ik wel aardig stond te dansen in de wind, met name in het midden.

[Afbeelding]

Ik heb dinsdag bij de paal rechts van de blauwe pijl zitten graven en cement erbij gegooid. Vandaag wilde ik dat ook doen bij de paal waar de blauwe pijl bij staat. Ik kwam erachter dat de paal net onder de grond is gebroken :( Onder de grond is hij ook verrot. Wel gek, want het zijn hardhouten palen en die zouden toch wel een fiks aantal jaren mee moeten gaan lees je op internet. Die andere paal waar ik cement bij heb gegooid leek nog gewoon oké :?

Maar goed, die gebroken paal zal ik dus iets mee moeten doen om weer stevigheid in de schutting te krijgen. Ik dacht eraan om een nieuwe hardhouten paal (6x6) erin te zetten, maar dan moet ik zo'n beetje de hele schutting demonteren omdat de schuttingdelen 4 meter lang zijn :X

Iemand tips? Misschien een punt zagen aan nieuwe paal, die tussen de delen in naast de bestaande paal en dan de grond in slaan? Het hoge deel is 190cm hoog, als ik de 1/3 - 2/3 regel hanteer dan moet er dus zo'n 90cm de grond in, lukt dat zonder grondboor?
grondboor of beter een slagmuts huren of lenen bij een hovenier en je bent met 10 minuten klaar met een nieuwe paal 1+meter de grond in. Beste keus ever, had er nog nooit van gehoord....slagmuts. Heet in het netjes denk ik Palenrammer.
Zo'n ding dus https://www.boels.nl/hure...ning/palenrammer-o-110-mm

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbert_1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 19:23
Ik twijfel over de volgorde van het opknappen van mijn gazon. Ik nog geen kalk gestrooid dus mijn idee is nu om vandaag kalk te strooien, over een week met de roller eroverheen en direct te verticuteren, uit te vlakken en op een aantal plekken bij te zaaien. Dan een of twee weken daarna te bemesten. Mest gaat er dan dus 2 a 3 weken na de kalk op. Gaat dat werken zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
herbert_1 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:00:
Ik twijfel over de volgorde van het opknappen van mijn gazon. Ik nog geen kalk gestrooid dus mijn idee is nu om vandaag kalk te strooien, over een week met de roller eroverheen en direct te verticuteren, uit te vlakken en op een aantal plekken bij te zaaien. Dan een of twee weken daarna te bemesten. Mest gaat er dan dus 2 a 3 weken na de kalk op. Gaat dat werken zo?
Je kan het nu extra kort maaien 2/3 cm en gelijk verrichteten .
Koop een kleine korrel kalk of zeewier kalk en dan kan je meteen mesten . Dan grond erover en uitvlakken en grote kale plekken inzaaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:12
ThinkPadd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:07:

[Afbeelding]

Iemand tips? Misschien een punt zagen aan nieuwe paal, die van bovenaf tussen de schuttingdelen in laten zakken naast de bestaande paal en dan de grond in slaan? Het hoge deel is 190cm hoog, als ik de 1/3 - 2/3 regel hanteer dan moet er dus zo'n 90cm de grond in, lukt dat zonder grondboor?
Goede tip van @Bockelaar om een palenrammer te huren. Zelf in het najaar ook gedaan, ging op de zandgrond hier super eenvoudig. Zelfde formaat palen besteld bij een houthandel, aan een zijde zat een punt. Cilinder van de palenrammer konden we niet gebruiken door de werkhoogte en de bestaande schutting. De bolle bovenzijde wekte ook prima. Op de kop van de paal wel een conservenblik gedaan om het hout te beschermen tegen de slagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3F8tyPQ9WnhEa4S7o7d-WkN3eug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6iYLliBjLquRcJGiShVnwfu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door onlime op 04-04-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Heb inmiddels een 6x6 hardhouten paal van 270cm gehaald. €13,60 bij de houthandel, Gamma vraagt bijna €35 voor zo’n paal 😂

Via een vriend een voorhamer kunnen lenen. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Ga er een paal naast zetten en die vastschroeven aan het goede deel van de bestaande paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Bleh, mijn Kärcher was al een tijdje aan het ‘zingen’, maar nu is ie toch echt afgeschreven. Terras van de buren is schoon, wilde bij mij nog een stukje schoonspuiten maar bouwde geen druk meer op.. water stroomde er aan de onderkant uit.. :(

Nu me maar es gooien op de zoektocht voor een nieuwe. Zit eraan te denken een goedkope te nemen, als ie ermee stopt dan doet het geen pijn in tegenstelling tot een Kärcher van 300€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs gras gezaaid dat nog niet gekiemd is. Morgen en de komende week zijn de temperaturen hoger maar er is weinig tot geen regen voorspeld. Sproeien of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 08:05
Admiral Freebee schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:40:
Ik heb onlangs gras gezaaid dat nog niet gekiemd is. Morgen en de komende week zijn de temperaturen hoger maar er is weinig tot geen regen voorspeld. Sproeien of niet?
Het graszaad blijft droog en de kiem zal niet doorbreken, dus sproeien. Als de kieming is gestart niet droog laten worden, anders sterft de kiem af en het zaadje is waardeloos geworden.

Ter aanvulling: Ik heb bij droog/heet weer iedere avond het nieuwe graszaad besproeid. Nu met dit weer zal om de dag wel voldoende zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Ingelogd op 04-04-2020 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
barry86 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn grasveld begint meer een onkruidveld te worden met bovenstaande 3 fotos als de grote woekeraars.

Weten jullie wat dit is en hoe ik dit kan bestrijden?
Bij mij exact hetzelfde. 2 zomers terug heeft de droogte meer kwaad dan goed gedaan.

Ik heb het meteen rigoureus aangepakt, iets waar jij waarschijnlijk niet op zit te wachten.
Het gazon achter huis, heb ik vorige week, tot meer dan een halve meter diep, volledig omgegooid. De hele toplaag weg gehaald en vervolgens alle lange wortels van het onkruid er uit gevist. Vervolgens kalk en voeding gemengd in de nieuwe toplaag. En vanmiddag opnieuw gezaaid.

Het gazon voor huis, zit helemaal vol met mos, hondsdraf, paardebloem en madelief(de witte bloemen op jouw foto) Die ga ik eerst behandelen met een onkruid en mos bestrijder voor het gazon. Vervolgens verticuteren, kalken en bij zaaien.

Er zijn verschillende merken die onkruidbestrijders voor het gazon leveren(bv. Pokon of Bayer)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Vandaag samen met 4 buren de stabdaard prefab berging voorzien van een groen dak!

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/yCHXU44sXEtK/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/cshGaobuQV8E/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustBranko
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
Hallo,

Ik ben zelf een beetje aan het tuinieren geraakt en ik heb zelf een grote tuin, maar een klein stukje daarvan was al een moestuin. De rest is grotendeels opgevuld met kiezelstenen/grind. Ik besloot dus om aan te slag te gaan en een stuk daarvan om te bouwen naar een tuintje. Het stuk zoals je hierboven ziet bestond uit aarde met daarboven een zeil en daarboven kiezelsteentjes/grind. Nu besloot ik om dit zeil met de kiezelsteentjes weg te halen en dan op te vullen met wat aarde. Alleen tot mijn verbazing zag ik dat de vorige bewoners (oud huis) de aarde hebben gebruikt als afvalplaats. Hebben jullie enig advies om deze aarde te filteren van stenen en materialen die er niet in horen? Zoals je op de foto ziet zie je ook dat er een groot stuk beton in zit, iemand die een manier weet om dit op een eenvoudige manier weg te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17dQ-3sUE1t5r0fw0uxopb5FFck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFyqfBYG4kqHnEGQf709DjLL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@JustBranko het beton te lijf gaan met een Hilti en hopen dat het vlot breekt. Als het niet te diep zit en je kunt er met een loader bij, dan kun het leeg laten scheppen met een puinbak.

Afbeeldingslocatie: http://www.komac.nl/image/cache/data/Att.%20Wheelloaders/Skelleton%20buckets/SBL01/Puinbak%20Ahlmann%20AZ85-002-500x500.JPG

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustBranko
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-09-2021
@Joris748 denk dat dat net wat te moeilijk is op hier met een loader te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
JustBranko schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 20:32:
@Joris748 denk dat dat net wat te moeilijk is op hier met een loader te geraken.
En eventueel met een miniloader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Of minigraver met puinbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Het schaffertje wordt hier overal voor gebruikt, een van de voorwaarden van een huis was een 1.3m doorgang naar de tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:42
Ik heb een behoorlijke tuin op het zuiden met over de volle breedte (ongeveer 7.5m) een terras dat 6 meter diep is. Daar staat een houten overkapping op/over met een opaal platen dak. Je kunt wel raden dat dit ontzettend warm is in de zomer.

Nu zitten we er aan te denken om bij het einde van het terras een boom te planten om zo wat schaduw te creëren en ook om de tuin wat meer uitstraling te geven.

Ben bij een tuinder geweest en die adviseerde een Catalpa. Geen hele verkeerde keuze op het eerste oog, maar zou graag wel eens wat alternatieven zien. Algehele andere suggesties mogen ook.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 08:05
kaboom1555 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:56:
Vandaag samen met 4 buren de stabdaard prefab berging voorzien van een groen dak!
Goed bezig! Ik ben ook aan het informeren om mijn gehele platdak van de woning te vergroenen. Alleen jammer van de keuze bij de linker en rechter buren om zoveel verharding toe te passen in de tuin. Er is best plaats voor een mooie boom bijv. perzisch ijzerhout (vlamboom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Hedera experts aanwezig?

Drie jaar geleden hebben wij de tuin aan laten leggen met rondom hekwerk met hedera. Afgelopen winter zagen we op één plek de bladeren steeds lichter worden. Inmiddels heeft dat zich uitgebreid tot zo'n 2,5 meter en lijkt de plant af te sterven.

Is er iemand die weet wat we hieraan kunnen doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL2rE_c-jVuNC64N6KhCk7nAgIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfHyDXsuz1EpQarSM0gsqCe4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-vXhp1WsqbQV59a14duHsgwsTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKcem33ve0YX3I9OA8Pa3qfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skai21
Sorry geen hedera expert hier, ik vind het onkruid en waar ik het zie trek ik het eruit.
Dit weekend weer een actief tuinweekend gehad. De voortuin is van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7DHK03_phX3ERDcFED_GUoKOjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmFV6SGC83q1ubFdNvVbCa60.jpg?f=fotoalbum_large
Helemaal leeggegaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjNKE6W4LvC96Ck8MUOLYhgjSuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgOYv2I56aDxlk6Jfnpqz7ju.jpg?f=fotoalbum_large
Rondom een border:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiwrhoVP58Jxfdl8I-kcHDzWzL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4DyKLg9mVvYImYnwUwLxoX7.jpg?f=fotoalbum_large
vandaag voor het eerst gefreesd.
Volgende week nog twee keer frezen, en dan alles een goed vlak trekken voor een mooi gazon. En de beregening is ook besteld :)

En dan is de voortuin ook weer klaar :)

[ Voor 16% gewijzigd door skai21 op 05-04-2020 21:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dengra schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:53:
Hedera experts aanwezig?

Drie jaar geleden hebben wij de tuin aan laten leggen met rondom hekwerk met hedera. Afgelopen winter zagen we op één plek de bladeren steeds lichter worden. Inmiddels heeft dat zich uitgebreid tot zo'n 2,5 meter en lijkt de plant af te sterven.

Is er iemand die weet wat we hieraan kunnen doen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd naar de oorzaak, heb wel een mooi doelwit (buren hun hedera)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Dengra schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:53:
Hedera experts aanwezig?

Ik ben geen hedera expert. Maar het ziet er uit als een schimmel. En als het zich uitbreid zal het besmettelijk zijn. Dus aangetaste planten er uit halen (of aangetaste delen verwijderen) en als het een paar maanden niet terugkomt pas nieuw planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TWCRay schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:21:
Bleh, mijn Kärcher was al een tijdje aan het ‘zingen’, maar nu is ie toch echt afgeschreven. Terras van de buren is schoon, wilde bij mij nog een stukje schoonspuiten maar bouwde geen druk meer op.. water stroomde er aan de onderkant uit.. :(

Nu me maar es gooien op de zoektocht voor een nieuwe. Zit eraan te denken een goedkope te nemen, als ie ermee stopt dan doet het geen pijn in tegenstelling tot een Kärcher van 300€
Ik hoor dat Nilfisk betere hogedrukspuiten maakt. In ieder geval beter te repareren. Ik zit er ook over te denken er een te halen omdat de gene van mijn ouders pulseert, net alsof de wateraanvoer te weinig druk heeft ofzo.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een druppel/zweetslang onder het gazon? Werkt dat een beetje? En is 30cm afstand niet te ver? Krijg je dan niet minder mooie groene plekken in het midden van die 30cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Laatst online: 12-09 09:49
zonoskar schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:16:
[...]

Ik hoor dat Nilfisk betere hogedrukspuiten maakt. In ieder geval beter te repareren. Ik zit er ook over te denken er een te halen omdat de gene van mijn ouders pulseert, net alsof de wateraanvoer te weinig druk heeft ofzo.
Het is een bekend Kärcher probleem, pulseren, drukverlies en op een gegeven moment loopt het water er aan de onderkant uit. Ik ga trouwens voor een Kränzle K1050 TST nu..onder het mom van als ik een goedkope hogedrukreiniger koop ik straks weer een geval heb wat amper te repareren is, terwijl de Kränzle een degelijk binnenwerk heeft waar wel onderdelen voor te krijgen zijn.. geen weggooi troep meer in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
@silmaril8 geen ervaring mee maar gazon sproeiers zijn net zo duur en geven meer water.
Is ook makkelijker mocht je ooit nog iets willen planten of het gazon willen spitten en opnieuw inzaaien.

@TWCRay Mijn werkgever heeft ook een kranzle en die doet het na 20 jaar nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
LinuxMan schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:40:
[...]

Ik ben geen hedera expert. Maar het ziet er uit als een schimmel. En als het zich uitbreid zal het besmettelijk zijn. Dus aangetaste planten er uit halen (of aangetaste delen verwijderen) en als het een paar maanden niet terugkomt pas nieuw planten.
Dank je, dat ga ik maar proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:41
skai21 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:39:
Ik ben daar een paar maanden geleden langs geweest voor een ontwerp en heb daarna daar spullen bested. Prima geholpen en netjes geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Sturgeon22 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:06:
[...]

Ik ben daar een paar maanden geleden langs geweest voor een ontwerp en heb daarna daar spullen bested. Prima geholpen en netjes geleverd.
Thank! (geeft toch wat extra rust)
Ik heb afgelopen zaterdagochtend voor een paar honderd euro aan spullen besteld :)
silmaril8 schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:27:
Heeft iemand ervaring met een druppel/zweetslang onder het gazon? Werkt dat een beetje? En is 30cm afstand niet te ver? Krijg je dan niet minder mooie groene plekken in het midden van die 30cm?
Als je zon rainbird slang om de 30CM in Zandgrond legt schijnt dat meer dan voldoende te zijn, beide slangen hoeven dan maar 15CM naar elkaar toe te "zweten" om een dekkende laag te krijgen.
het 'schijnt' prima te werken :)

Ik ben voor mijn gazon voor Turbines en voor mijn borders voor Nevelaars gegaan. maar dat is omdat ik behalve toevoer geen slangen in of op mijn grond wil.

[ Voor 51% gewijzigd door skai21 op 06-04-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Crap, hoe verwijder ik een post :)

[ Voor 92% gewijzigd door skai21 op 06-04-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je hier een speciale groendakvariant voor gekozen of is het een 'standaard' groendak? Wij zitten er ook aan te denken, namelijk.

Wij hebben voor een overkapping, die we zelf hebben laten plaatsen, meteen al de constructie aan laten passen en er een groendak op laten leggen. Maar we hebben het niet aangedurfd om het standaard prefab schuurtje meteen ook ervan te voorzien. Eigenlijk zijn er volgens mij namelijk twee dingen. Ten eerste het gewicht, wat misschien met een speciale 'bodem' is op te lossen. Ten tweede de hoogte van de rand, omdat het groendak natuurlijk niet hoger moet worden dan de rand. Hebben jullie hier iets voor aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 23:19
@kaboom1555 Ik heb ook wel eens het idee gehad om de carport te voorzien van een groendak. Echter, de prijzen vielen mij vies tegen voor een kant-en-klaar pakket. Kun je een indicatie geven wat jullie per m2 aan kosten hadden?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
hansvk schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:42:
@kaboom1555 Ik heb ook wel eens het idee gehad om de carport te voorzien van een groendak. Echter, de prijzen vielen mij vies tegen voor een kant-en-klaar pakket. Kun je een indicatie geven wat jullie per m2 aan kosten hadden?
Wij kregen van de gemeente subsidie van maximaal 45 euro per m2. Daarvoor hebben we het -door zelf te leggen- gered!

@ de geintresseerden, ik stuur jullie even een pm met de leverancier. Ik heb gekozen voor een sedum matten dak, dus geen gras of iets dergelijks.
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:53:
[...]

Heb je hier een speciale groendakvariant voor gekozen of is het een 'standaard' groendak? Wij zitten er ook aan te denken, namelijk.

Wij hebben voor een overkapping, die we zelf hebben laten plaatsen, meteen al de constructie aan laten passen en er een groendak op laten leggen. Maar we hebben het niet aangedurfd om het standaard prefab schuurtje meteen ook ervan te voorzien. Eigenlijk zijn er volgens mij namelijk twee dingen. Ten eerste het gewicht, wat misschien met een speciale 'bodem' is op te lossen. Ten tweede de hoogte van de rand, omdat het groendak natuurlijk niet hoger moet worden dan de rand. Hebben jullie hier iets voor aangepast?
Wij hebben er niks voor aangepast, volgens de leverancier kan het dak het hebben, kwa hoogte dachten wij ook "oei past dit allemaal" maar het komt uiteindelijk niet boven de rand uit.

[ Voor 44% gewijzigd door kaboom1555 op 06-04-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 23:19
Bedankt voor de info. In mijn gemeente helaas geen subsidie voor een groendak.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! Ter indicatie, wat waren de kosten van deze twee daken?

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Fruitschaal schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:29:
[...]

Netjes! Ter indicatie, wat waren de kosten van deze twee daken?
45 euro per m2 zelf leggen. De daken waren in totaal ongeveer 22 m2., iets van 5.6 m2 per dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kaboom1555 schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:32:
[...]

45 euro per m2 zelf leggen. De daken waren in totaal ongeveer 22 m2., iets van 5.6 m2 per dak.
Hebben jullie nog maatregelen moeten nemen met betrekking tot het extra gewicht? Ik zou het zelf ook wel willen aanleggen maar ben bang dat mijn schuur hier niet sterk genoeg voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Iemand ervaring met Maagdenpalm als bodembedekker? Ik zit te denken het grint uit de voortuin te halen en hiervoor in de plek maagdenpalm te planten als één groot vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Milo85 ik heb zelf Maagdenpalm in de tuin liggen. Eind vorig jaar geplant dus echt dicht zit het nog niet. Wel verwacht ik dat je er nog steeds onkruid tussendoor krijgt, het is qua structuur open genoeg om andere planten de ruimte te geven. Het zal ook wel redelijk prijzig worden, reken al snel op een plant of 10 per m2 en je bent al snel een euro of anderhalf per plant kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Milo85 schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:12:
Iemand ervaring met Maagdenpalm als bodembedekker? Ik zit te denken het grint uit de voortuin te halen en hiervoor in de plek maagdenpalm te planten als één groot vlak.
Ik heb het op een aantal plekken in de tuin. Het bloeit leuk in het voorjaar (nu overal in bloei). Sterk spul, het staat hier op schrale zandgrond. Het blijft heel laag en is niet 100% dicht, maar op onze schrale zandgrond dicht genoeg om het meeste onruid weg te houden. Is makkelijk weg te halen als je het ergens niet wil hebben. Ik weet niet of het echt een heel mooi vlak vormt. Bij ons staat het als bodembedekker tussen de planten, dus dan is het niet erg als het geen gesloten vlak vormt. Na de bloei is het wel saai (maar minder saai dan grint).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Tsurany schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:52:
[...]

Hebben jullie nog maatregelen moeten nemen met betrekking tot het extra gewicht? Ik zou het zelf ook wel willen aanleggen maar ben bang dat mijn schuur hier niet sterk genoeg voor is.
We hebben geen verdere maatregelen getroffen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Heeft iemand tips voor een ondergrondse opslag van regenwater? Zodat we dit later kunnen gebruiken om de tuin te bewateren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Milo85 schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:12:
Wij hebben ook vrij veel maagdenpalm. Wel gecombineerd met nog een andere (altijd groene) bodembedekker. Weet even niet hoe die andere heet, heeft hele kleine lichtgroene blaadjes.
Je hebt inderdaad wel vrij veel planten of geduld nodig. In onze voortuin staat het al zo'n 4 jaar samen met die andere bodembedekker, en eigenlijk is die andere bodembedekker beter dekkend. Alleen die heeft niet van die mooie bloemen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xCKpVcLA9nCy8psIRVHu8J6zVA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05EGWTfr6Y1tOfVmvixYzb3D.jpg?f=fotoalbum_medium
Klikbaar...

[ Voor 16% gewijzigd door Tehh op 06-04-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:47
kevinvi schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:05:
Heeft iemand tips voor een ondergrondse opslag van regenwater? Zodat we dit later kunnen gebruiken om de tuin te bewateren?
Aan hoeveel kuub denk je dan?
Een of meerdere regentonnen boven de grond lijkt mij veel praktischer, maar met een flink droge zomer en een beetje tuin heb je dat er ook zo doorheen gesproeid.

Wij hebben een grondwaterput wellicht is dat een optie?
Paar weken terug het gazon geverticuteerd en sinds dit weekend toch maar wat gaan sproeien. Eerst met kraanwater, toen bedacht ik mij dat we ook gewoon de pomp hebben.
Was weer plug&play, geen vuil water te zien en bijkomend voordeel is dat er meer druk achter zet en ik de sproeiers dus minder vaak hoef te verplaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Voor ondergrondse opslag van water zul je een reservoir nodig hebben en daar bestaan verschillende mogelijkheden voor (bijvoorbeeld https://www.dyka.nl/regen...ort/duborain-gebruik.html). Je zal wel tegelijk een overloop moeten aanleggen zodat overtollig water kan infiltreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:26
Ik heb wel eens zitten kijken naar dit soort oplossingen, maar is wel prijzig. Wij hebben momenteel een terras liggen wat nogal scheef is met lelijke klinkers, heb wel eens zitten denken een dergelijke bak onder een toekomstig nieuw terras in te graven voor de opslag van regenwater met een overloop naar het riool mocht er echt teveel regen vallen. Wij hebben helemaal geen grote tuin en ook geen groot terras. Een traditionele regenton plaatsen vind ik zonde van de plaats die het inneemt en ziet er niet uit. "Sjiekere" regentonnen vermomd als bloembak hebben weer veel te weinig capaciteit. Ik heb een tuin op het zuiden en nu alweer is het erg droog hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Tsurany @LinuxMan @Tehh Bedankt voor de antwoorden! Het is dan toch niet helemaal wat ik zoek, ik wil een redelijk groot vlak volledig beplant hebben. Misschien is voor mij Goudaardbei dan een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Milo85 wil je niet wat meer afwisseling? Je kan ook diverse grassen nemen, die vormen lekker stevige pollen waar onkruid niet veel kans krijgt en je kan dan variëren met kleur en hoogte.
https://www.tuinplant.nl/siergrassen/groenblijvend-siergras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Tsurany Klopt, maar bij mij staat er al een grote bak met diverse planten/boompjes erin, en daaromheen grind. Zoiets als de foto hieronder maar dan met een beukenhaag ervoor. Ik vind het grind er een beetje 'doods' uitzien dus dat wil ik graag vervangen door groen (gras gaat helaas niet want het ligt in de schaduw).

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/90/39/18/903918a653c0a537e98a653a75fc7c89.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je kan ervoor kiezen om een Cotoneaster te planten, of mijn favoriet de Vinca Minor oftewel de kleine maagdenpalm. Die kosten niet veel bij een kweker, en omdat je toch best wel wat nodig hebt is dat wel fijn. :P Sterk plantje!

Je kan beginnen met wat boomschors en de maagdenpalm tot de maagdenpalm alles begint vol te groeien. Schors vergaat en voedt de grond dan ook weer. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:41
In Belgie is het opslaan van regenwater verplicht. Het aanbod is daar groter en de tanks zijn ook een stuk goedkoper. Ik heb een paar jaar geleden een offerte opgevraagd voor een betonnen tank van 3m3, kale prijs was net boven de 200 euro. Misschien even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prijs per liter water is 68 eurocent. Dus elke keer dat je de volledige inhoud van de tank gebruikt bespaar je 2,04 euro aan water. Dat lijkt me niet heel voordelig als je hem ook nog moet laten leveren, ingraven en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Tsurany schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:18:
Prijs per liter water is 68 eurocent. Dus elke keer dat je de volledige inhoud van de tank gebruikt bespaar je 2,04 euro aan water. Dat lijkt me niet heel voordelig als je hem ook nog moet laten leveren, ingraven en aansluiten.
Geld besparen is ook niet de drijfveer om zo'n tank in te graven.

Waarschijnlijk bedoel je 68 eurocent per 1000 liter water;)

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 06-04-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joris748 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:38:
[...]

Geld besparen is ook niet de drijfveer om zo'n tank in te graven.
Wat dan wel? Ons watersysteem is prima geschikt om genoeg leidingwater te geven om de tuin te sproeien.
Overigens betaal je in Nederland eerder 68 eurocent per 1000 liter ;)
Ja ik bedoelde M3 ipv liter, was iets te snel met tikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
Geen idee of het hier mag, zo niet: excuus, maar bij deze:

Kent er iemand een hovenier/tuinman/handige harry in omgeving Nijmegen die een nieuw gazon in de achtertuin aan zou kunnen leggen? het betreft ongeveer 45 vierkante meter. Ik hoor t graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:26
Tsurany schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:18:
Reden dat ik er één overwogen heb is omdat vorige zomer mijn hele tuin zowat verbrand en verdort was. Terwijl men opriep door de lage grondwaterstand, veroorzaakt door de hittegolf, géén kraanwater meer te gebruiken om de tuin te bewateren. Een grondwaterpomp heb ik ook niet... Als je in dat geval dus een (groot) reservoir zou hebben waar je eerder water in opgevangen hebt heb je dat probleem niet. En kun je toch je tuin gewoon levend houden. Persoonlijk denk ik dat de warme zomers waarop er zeer weinig neerslag gaat vallen vaker voor gaan komen. Dus ook de vraag/eis om geen kraanwater (meer) te gebruiken voor dat soort dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door CrystalViriS op 06-04-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:41:
[...]

Wat dan wel? Ons watersysteem is prima geschikt om genoeg leidingwater te geven om de tuin te sproeien.
Afvoer regenwater heeft men liever niet in het riool. Dat is 1) zonde en 2) het riool raakt soms overbelast. Vandaar dat je af en toe subsidie kunt krijgen op een regenton.

En inderdaad, water bewaren voor de tuin in een droge periode. Al kom ik met mijn mini 100L regenton ook niet superver dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op maandag 6 april 2020 @ 17:11:
[...]

In Belgie is het opslaan van regenwater verplicht. Het aanbod is daar groter en de tanks zijn ook een stuk goedkoper. Ik heb een paar jaar geleden een offerte opgevraagd voor een betonnen tank van 3m3, kale prijs was net boven de 200 euro. Misschien even googlen.
Verplicht bij nieuwbouw en grondige renovaties. Toch in Vlaanderen. Ik ben niet zeker van de andere regio's.
Voor het geld moet je het inderdaad niet doen want water is erg goedkoop momenteel maar je voorziet een buffer voor het riool (zeker omdat in Vlaanderen regenwater nog erg vaak samen met de rest afgevoerd moet worden) en je kan regenwater gebruiken voor de minder cruciale zaken. Het is sowieso ook een verplichting om het regenwater te gebruiken voor minstens één toilet en één buitenkraan. Anders heb je weinig aan de buffer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Oorlog met de heermoes is weer begonnen :(

Heb een bak lavameel besteld om er wat aan te doen maar het zal een lange strijd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Blij dat ik geen heermoes heb. Ik ben overigens wel 'trotse' eigenaar van speenkruid. Dit jaar voor het eerst gespot en het zit gelijk op meerdere plekken inclusief het (vorig jaar in zoden aangelegde) gazon.
Als ik het goed begrijp is de status van 'onkruid' discutabel omdat het na de bloei ook weer verdwijnt, klopt dat? Dat zou al een heleboel schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Milo85 schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:51:
@Tsurany Klopt, maar bij mij staat er al een grote bak met diverse planten/boompjes erin, en daaromheen grind. Zoiets als de foto hieronder maar dan met een beukenhaag ervoor. Ik vind het grind er een beetje 'doods' uitzien dus dat wil ik graag vervangen door groen (gras gaat helaas niet want het ligt in de schaduw).

[Afbeelding]
Ik heb hier een combi van leliegras en pachysandra. Beide groen blijvend en leliegras krijg mooie paarse bloempjes. En geen onkruid.

Iemand nog een adresje om goedkoop grondspots te kopen? En XMVK-AS kabel voor in de grond?

[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 06-04-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik vroeg om een stekkie (rozemarijn struik) .. krijg ik een tak gerukt van de plant ..

kan ik die tak direct de grond in steken ? en paar takjes in een aardappel of moet ik net wat meer doen (we hopen dat het wortel schiet)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

vso schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:30:
ik vroeg om een stekkie (rozemarijn struik) .. krijg ik een tak gerukt van de plant ..

kan ik die tak direct de grond in steken ? en paar takjes in een aardappel of moet ik net wat meer doen (we hopen dat het wortel schiet)
Eigenlijk moet je stukjes afknippen en die in water zetten, tot er wortels beginnen die groeien en die dan in kleine potjes zetten tot die aanslaat. Dan kun je ze planten.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:09:
Nou heren @pjot1 en @Fantasma7988 jullie hadden het goed ingeschat, helaas voor ons komt het inderdaad uit op zo'n 21,5K.

Hieronder de verschillen tussen mijn inschatting en daadwerkelijke kosten:
Materiaal:
geschat: 10K
offerte: 10,5 K

Hier zat ik dus bijna goed, paar kleine materialen maken het verschil.

Het grootste verschil zit dus inderdaad in het arbeid:
geschat: 5K
Offerte: 11,8K

Grootste verschillen hierbij:
straten 45m2 komt op 3025,- bijna 2x zo duur als ik geschat had 8)7 (weet ook niet of 70,- per m2 nou zo normaal is?)
Veranda: hier zit een onduidelijke post, materiaal is aparte offerte, maar in de offerte van de uitvoerder van het werk zit weer een post Veranda met materiaal en arbeid van wederom 3,8K (materiaal in offerte materialen was ook al 3,8K voor de Veranda). Als ik kijk wat montage op sites normaal gesproken kost kom ik op 1 tot 1,5K voor montage, deze post is voor mij dus ook een groot vraagteken.
Borders metselen: 1210,-
Grondwerk (en materiaal daarvoor): 2850,-

Alle bij elkaar dus ongeveer 21,5K -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Martinusz schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:11:
[...]

Nou heren @pjot1 en @Fantasma7988 jullie hadden het goed ingeschat, helaas voor ons komt het inderdaad uit op zo'n 21,5K.

Hieronder de verschillen tussen mijn inschatting en daadwerkelijke kosten:
Materiaal:
geschat: 10K
offerte: 10,5 K

Hier zat ik dus bijna goed, paar kleine materialen maken het verschil.

Het grootste verschil zit dus inderdaad in het arbeid:
geschat: 5K
Offerte: 11,8K

Grootste verschillen hierbij:
straten 45m2 komt op 3025,- bijna 2x zo duur als ik geschat had 8)7 (weet ook niet of 70,- per m2 nou zo normaal is?)
Veranda: hier zit een onduidelijke post, materiaal is aparte offerte, maar in de offerte van de uitvoerder van het werk zit weer een post Veranda met materiaal en arbeid van wederom 3,8K (materiaal in offerte materialen was ook al 3,8K voor de Veranda). Als ik kijk wat montage op sites normaal gesproken kost kom ik op 1 tot 1,5K voor montage, deze post is voor mij dus ook een groot vraagteken.
Borders metselen: 1210,-
Grondwerk (en materiaal daarvoor): 2850,-

Alle bij elkaar dus ongeveer 21,5K -O-
Bij het straatwerk zit ook het inwassen/voegen van de tegels en de kant opsluiting.
Weet niet of die apart op de offerte staan of niet .
Kan ook zijn dat ze keramische tegel op speciale drain mortel leggen en dat maakt het wel 70 euro per meter.
Maar blijft ook je leven lang liggen . Voor enkel leggen op een zandbed is het te duur(voor de tegels alleen).
Grond werk vind ik aan de hoge kant kwa prijs.
Ik denk dat de prijs van de veranda een foutje is en deze dubbel is berekend.
Voor 4k moet dat wel lukken namelijk niet 7,6.
Pagina: 1 ... 35 ... 188 Laatste