Wij hebben een grote betonschutting aan 1 kant van onze tuin die in de zomer begroeid is met hop, bruidssluier en nog wat ander spul.
Nadeel is dat alles in de winter bladverliezend is en de hop uiteraard eind van de herfst helemaal teruggesnoeid word tot een paar centimeter boven de grond, waardoor de schutting een groot deel van het jaar behoorlijk kaal is.
Nu is mijn gedachte om de schutting te voorzien van gegalvaniseerde gaaspanelen van 180x180 (ben nog op zoek naar een leverancier, maar zoiets als dit:
https://www.klimop-hedera.nl/product/gaaspaneel/)
Die wil ik dan laten overgroeien met groenblijvend / winterhard spul, dat ik laat mengen met de bruidssluier, hop en andere planten, waardoor de schutting zomer én winter groen is en in de winter mogelijk wat kleur heeft en houd.
Ik zit hierbij te kijken naar planten als vuurdoorn, winterjasmijn, toscaanse jasmijn of eventueel een van de vele klimop soorten.
Vuurdoorn is in een aantal fraaie varianten te krijgen, winterjasmijn is voor zover ik weet altijd geel maar da's hoe dan ook wel mooi. (We hebben al winterjasmijn gemengd met toscaanse jasmijn op een rozenboog.)
Kan ik dit zomaar doen, of zijn er dingen waar ik op moet letten / planten die ik niet kan combineren?
En, waar kan ik zinvol gaasschermen kopen? (Waarbij ze dus kunnen bezorgen.)
Planten was ik van plan via DirectPlant of het tuincentrum aan te schaffen.
Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties qua planten.
Schermen moeten er sowieso komen, ik heb nu zelf draden gespannen maar die knappen en bieden eigenlijk ook niet genoeg steun. Prijs is ook wel belangrijk, ik heb iets van 14 panelen nodig voor de hele tuin. (De schutting aan de andere kant wil ik ook van panelen voorzien. Daar staat druif en kamperfoelie, die ook nodig wat betere steun nodig hebben dan ze nu krijgen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.