Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ophidian schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Geen idee of het B-keus is, volgens mij niet. Deze liggen erin. We wonen wel praktisch aan het water, maar dan ga ik de kalkuitbloei proberen. In principe zouden die gebakken stenen wel hun kleur vast moeten houden namelijk.

Dank iig, dan ga ik voor de anthraciete beton wel coating bestellen en voor de klinkers de kalkuitbloei proberen :)
Zie hier het resultaat van impregneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKKiWximUhFcKCKBqbExDpTNPC8=/f/image/W29MUBoIOz9c7TheK6GITmuG.jpg

Dit was na een productiefout van MBI. De geïmpregneerde kleur is de kleur die het zou moeten zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
pjot1 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding]

Dit was na een productiefout van MBI. De geïmpregneerde kleur is de kleur die het zou moeten zijn.
Maar dat zijn betonklinkers toch? Kan maar weinig vinden over het effect van de coating op normale klinkers. Maar wat ik lees zouden klinkers kleur vast moeten zijn, dus vraag me dan af wat het effect van de coating is op klinkers.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ophidian schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Maar dat zijn betonklinkers toch? Kan maar weinig vinden over het effect van de coating op normale klinkers. Maar wat ik lees zouden klinkers kleur vast moeten zijn, dus vraag me dan af wat het effect van de coating is op klinkers.
Klopt, dit zijn bkk's met deklaag.

Het klopt ook dat gebakken spul kleurvast is, hak maar eens een steen doormidden. Gebakken stenen impregneren vind ik persoonlijk zonde. Het is een gegeven dat gebakken stenen door de jaren heen steeds mooier worden.

Ik zou als ik jou was het nog een tijdje aanzien en Varistone proberen. Zelf zou ik geen reden kunnen bedenken waarom het niet zou werken op gebakken stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:23
pjot1 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Klopt, dit zijn bkk's met deklaag.

Het klopt ook dat gebakken spul kleurvast is, hak maar eens een steen doormidden. Gebakken stenen impregneren vind ik persoonlijk zonde. Het is een gegeven dat gebakken stenen door de jaren heen steeds mooier worden.

Ik zou als ik jou was het nog een tijdje aanzien en Varistone proberen. Zelf zou ik geen reden kunnen bedenken waarom het niet zou werken op gebakken stenen.
Ga ik doen. Resultaat zal ik posten als het er is ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 01:26
Even een vraagje. Heb hier ongeveer 35m2 oppervlakte wat ik in wil zaaien. Vandaag ongeveer 6 kuub zand eruit gehaald maar er zit nog steeds wel een laag van ongeveer 5cm zand in, daaronder dit de kleibodem.

Kan het kwaad het zand te laten zitten als ik er weer ongeveer 6 kuub tuinaarde overheen gooi? Daarna dus inzaaien.

Verder nog een beginnersvraag, ik wil een stukje opnieuw gaan bestraten, is het dan handig wat wit zand hierbij aan te vullen ? Heb genoeg liggen dus, maar eerst project gras dus dan laat ik nog een bergje voor de bestrating liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 23:17
Ambianz schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:24:
Even een vraagje. Heb hier ongeveer 35m2 oppervlakte wat ik in wil zaaien. Vandaag ongeveer 6 kuub zand eruit gehaald maar er zit nog steeds wel een laag van ongeveer 5cm zand in, daaronder dit de kleibodem.

Kan het kwaad het zand te laten zitten als ik er weer ongeveer 6 kuub tuinaarde overheen gooi? Daarna dus inzaaien.
Lekker door de klei spitten! Mengsel van zand en klei is het beste in de tuin. Puur klei laat water te slecht door, puur zand houdt te weinig voedingsstoffen vast.

Je kunt overwegen om vooral compost te bestellen ipv tuinaarde (tuinaarde is veelal compost + turf + zand + klei) en die dan door de zand en klei mengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:06
Lijkt mij niet goed om het zand zo als laag te houden. Dat gaan de planten niet doorheen wortelen. Terwijl de kleilaag in de loop der jaren waarschijnlijk juist verdicht is en slechter doordringbaar geworden. Misschien dat het een idee is om de grond te frezen, zodat je tegelijk de klei openbreekt en het zand er doorheen mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Als je nu 17 cm aanvult met tuinaarde dan is die 5 cm zand daaronder geen enkel probleem .als je alles aanvult met compost zakt het enorm en krijg je geen stabiele grasmat .

Wbt de bestrating .ziet er hier uit als alg aanslag en zie geen kalk uitbloei.
Verhit het eens met een brander en kijk na 2 dagen eens hoe het eruit ziet.
Als je met cement sluier verwijderbaar of een dergelijk product aan de slag gaat doe dan wel alles en niet 1 stukje om kleurverschillen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Hmm oké ik ga denk ik die 6 kuub, ongeveer 10cm plaatsen. En dan met een frees het zand, klei en zwarte aarde frezen. Dan moet het hopelijk goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
pjot1 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding]

Welke impregneer heb jij gebruikt? Ik zoek zoiets voor mijn 60x60 betontegels waar vlekken op zitten na nog geen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jelte,89 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Geen probleem, ik wil alleen liever niet bij zaaien, heb dat al eens gedaan en dat is heel 'ander' gras. Is dikker en lichter groen. zal zo even een fototje maken.
Er zijn heel veel verschillende grassoorten. De meeste verkochte graszaden zijn mengsels van diverse variëteiten. Afhankelijk van het bedoelde gebruik heb je een verhouding tussen snel groeiend en langzaam groeiend, tussen sterker en mooie gras, tussen gras dat tegen zon en droogte kan en gras dat tegen schaduw en vocht kan etc. Dat je een keer een 'verkeerd' mengsel had betekent dus niet dat bijzaaien nooit goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
sanvv78 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Welke impregneer heb jij gebruikt? Ik zoek zoiets voor mijn 60x60 betontegels waar vlekken op zitten na nog geen jaar.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Dit was een garantiekwestie van MBI. Zij hebben dit geregeld en uitgevoerd. Wellicht dat MBI zelf iets heeft? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:21
pjot1 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:08:
[...]

Dit klopt hoor, maar als je de 2cm goed aanlegt dan gaat het evengoed lang mee. Dus goede kantopsluiting en goed grondwerk. Overigens zijn de tegels die @Martinusz heeft uitgekozen niet leverbaar in 4cm.
@Martinusz Hier worden ze na veel wikken en wegen op een laag vloerenspecie verlijmd. De vloerenspecie komt op een laag gebroken puin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 06:25:
[...]

Er zijn heel veel verschillende grassoorten. De meeste verkochte graszaden zijn mengsels van diverse variëteiten. Afhankelijk van het bedoelde gebruik heb je een verhouding tussen snel groeiend en langzaam groeiend, tussen sterker en mooie gras, tussen gras dat tegen zon en droogte kan en gras dat tegen schaduw en vocht kan etc. Dat je een keer een 'verkeerd' mengsel had betekent dus niet dat bijzaaien nooit goed gaat.
Dat begrijp ik, maar het zaad wat ik heb, is natuurlijk hetzelfde als destijds...
Moet ik dan wat nieuw graszaad kopen?, of bedoel je dat het graszaad elders in het gras anders kan worden?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Als het hetzelfde graszaadmengsel is, dan vermoed ik dat het voor het zaaien niet goed (opnieuw) vermengd is. Want bij een zelfde samenstelling zou het resultaat bekijk moeten zijn, als het tenminste goed doorgeroerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Joris748 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:00:
[...]

@Martinusz Hier worden ze na veel wikken en wegen op een laag vloerenspecie verlijmd. De vloerenspecie komt op een laag gebroken puin.
We gaan het zaterdag horen, dan komen ze langs van tuinbaas :) staan mooie dingen op hun site, dus ben benieuwd :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:11:
Als het hetzelfde graszaadmengsel is, dan vermoed ik dat het voor het zaaien niet goed (opnieuw) vermengd is. Want bij een zelfde samenstelling zou het resultaat bekijk moeten zijn, als het tenminste goed doorgeroerd is.
Ow vergeten te vermelden allicht, destijds waren het zoden... en het graszaad was gewoon een willekeurig pak uit het tuincentrum

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorum
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:39
Onze magnolia begon heel mooi het bloeien, maar in de afgelopen 3 dagen zijn de bloemen helemaal verdort.

zie: https://imgur.com/a/aICtboA

Weet iemand hoe dit komt? Vorig jaar hadden we geen problemen. Is misschien de nachtvorst het probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:26
@lorum Magnolia is vorstgevoelig. Dus waarschijnlijk inderdaad de vorst.

[ Voor 3% gewijzigd door Milo85 op 25-03-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Jelte,89 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:46:
[...]

Ow vergeten te vermelden allicht, destijds waren het zoden... en het graszaad was gewoon een willekeurig pak uit het tuincentrum
Ah, ik vond het al vreemd. Misverstand van mij dus. Dan zou je wellicht kunnen kijken naar een ander mengsel en dat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij hebben een grote betonschutting aan 1 kant van onze tuin die in de zomer begroeid is met hop, bruidssluier en nog wat ander spul.

Nadeel is dat alles in de winter bladverliezend is en de hop uiteraard eind van de herfst helemaal teruggesnoeid word tot een paar centimeter boven de grond, waardoor de schutting een groot deel van het jaar behoorlijk kaal is.

Nu is mijn gedachte om de schutting te voorzien van gegalvaniseerde gaaspanelen van 180x180 (ben nog op zoek naar een leverancier, maar zoiets als dit: https://www.klimop-hedera.nl/product/gaaspaneel/)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtFAbk4j8CcpgJnmOHOHfMtPGBo=/f/image/WfGGPOZ8sbWQZwQY2JDalgs3.jpg

Die wil ik dan laten overgroeien met groenblijvend / winterhard spul, dat ik laat mengen met de bruidssluier, hop en andere planten, waardoor de schutting zomer én winter groen is en in de winter mogelijk wat kleur heeft en houd.

Ik zit hierbij te kijken naar planten als vuurdoorn, winterjasmijn, toscaanse jasmijn of eventueel een van de vele klimop soorten.

Vuurdoorn is in een aantal fraaie varianten te krijgen, winterjasmijn is voor zover ik weet altijd geel maar da's hoe dan ook wel mooi. (We hebben al winterjasmijn gemengd met toscaanse jasmijn op een rozenboog.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl0zEh2ie2_pZlY9lSn-5IyoF4o=/f/image/5XBuoWYU223NX8nlS8ndtTdH.png

Kan ik dit zomaar doen, of zijn er dingen waar ik op moet letten / planten die ik niet kan combineren?

En, waar kan ik zinvol gaasschermen kopen? (Waarbij ze dus kunnen bezorgen.)

Planten was ik van plan via DirectPlant of het tuincentrum aan te schaffen.

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties qua planten. :)

Schermen moeten er sowieso komen, ik heb nu zelf draden gespannen maar die knappen en bieden eigenlijk ook niet genoeg steun. Prijs is ook wel belangrijk, ik heb iets van 14 panelen nodig voor de hele tuin. (De schutting aan de andere kant wil ik ook van panelen voorzien. Daar staat druif en kamperfoelie, die ook nodig wat betere steun nodig hebben dan ze nu krijgen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik zou niet zo snel klimop doen. Dat woekert heel sterk en dat kan ook de andere planten verdringen. Zowel op de grond als tegen het gaas. Ik zou dan eerder kiezen voor iets 'vriendelijker' planten, zoals groenblijvende clematissen. Of kamperfoelie natuurlijk, wat je ook al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
unezra schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:52:
Wij hebben een grote betonschutting aan 1 kant van onze tuin die in de zomer begroeid is met hop, bruidssluier en nog wat ander spul.

Nadeel is dat alles in de winter bladverliezend is en de hop uiteraard eind van de herfst helemaal teruggesnoeid word tot een paar centimeter boven de grond, waardoor de schutting een groot deel van het jaar behoorlijk kaal is.

Nu is mijn gedachte om de schutting te voorzien van gegalvaniseerde gaaspanelen van 180x180 (ben nog op zoek naar een leverancier, maar zoiets als dit: https://www.klimop-hedera.nl/product/gaaspaneel/)

[Afbeelding]

Die wil ik dan laten overgroeien met groenblijvend / winterhard spul, dat ik laat mengen met de bruidssluier, hop en andere planten, waardoor de schutting zomer én winter groen is en in de winter mogelijk wat kleur heeft en houd.

Ik zit hierbij te kijken naar planten als vuurdoorn, winterjasmijn, toscaanse jasmijn of eventueel een van de vele klimop soorten.

Vuurdoorn is in een aantal fraaie varianten te krijgen, winterjasmijn is voor zover ik weet altijd geel maar da's hoe dan ook wel mooi. (We hebben al winterjasmijn gemengd met toscaanse jasmijn op een rozenboog.)

[Afbeelding]

Kan ik dit zomaar doen, of zijn er dingen waar ik op moet letten / planten die ik niet kan combineren?

En, waar kan ik zinvol gaasschermen kopen? (Waarbij ze dus kunnen bezorgen.)

Planten was ik van plan via DirectPlant of het tuincentrum aan te schaffen.

Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties qua planten. :)

Schermen moeten er sowieso komen, ik heb nu zelf draden gespannen maar die knappen en bieden eigenlijk ook niet genoeg steun. Prijs is ook wel belangrijk, ik heb iets van 14 panelen nodig voor de hele tuin. (De schutting aan de andere kant wil ik ook van panelen voorzien. Daar staat druif en kamperfoelie, die ook nodig wat betere steun nodig hebben dan ze nu krijgen.)
Ik heb vorig jaar een schutting geplaats van gaaspanelen met klimop. Alles hier besteld voordeel is dat ze zowel palen, klimop als diverse gaaspanelen verkopen en ze bezorgen ook.
https://www.dejonghandels...aal-en-beton/gaaspanelen/

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Rubbergrover1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:08:
Ik zou niet zo snel klimop doen. Dat woekert heel sterk en dat kan ook de andere planten verdringen. Zowel op de grond als tegen het gaas. Ik zou dan eerder kiezen voor iets 'vriendelijker' planten, zoals groenblijvende clematissen. Of kamperfoelie natuurlijk, wat je ook al hebt.
Daar heb je een punt idd.

Het moet ruimte over laten voor de andere planten, tegelijkertijd er ook tegen kunnen dat het in de zomer zelf wél word overgroeid door bijvoorbeeld de hop.

Daarom zat ik ook aan vuurdoorn te denken. Die woekert volgens mij niet, is wintergroen én heeft toffe gekleurde besjes. (Ik kan even niet vinden of die besjes nu juist in de winter of in de zomer in de plant hangen.)

Groenblijvende clematis is ook wel een goede suggestie. Redelijk betaalbaar ook. (Al zal het hoe dan ook alles bij elkaar best nog aan de prijs zijn gezien de lengte die overbrugd moet worden. Het deel betonschutting is iets van 10 meter, als het geen 12 is.)
NRJ020 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:17:
[...]
Ik heb vorig jaar een schutting geplaats van gaaspanelen met klimop. Alles hier besteld voordeel is dat ze zowel palen, klimop als diverse gaaspanelen verkopen en ze bezorgen ook.
https://www.dejonghandels...aal-en-beton/gaaspanelen/
Oh, dat ziet er prima uit. Vierkante mazen vind ik ook wel mooi.
Prijs is te doen, €13,92 inclusief BTW voor 180x180 zo te zien.

Ik bookmark de site even. Thnx.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20

Falcon10

Hit it i would !

VinnyAMS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Ik heb het zelf zo gedaan.

[Afbeelding]

eindresultaat

[Afbeelding]
Hoe hoog zijn die klinkers ? 10-15 cm ofzo ? Ganse "muurtje" van 3 hoog dus een 30 a 45 cm hoog ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 06:25
Wie heeft er goede tips voor mij voor aanplanting langs de vijver? Ik zat zelf al te denken aan palmgrassen en andere soorten siergrassen. Maar dat wordt ook een beetje eentonig :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqAHs61GcSIVO7mqF6WBCpvU8aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9TbQnjrSAFBmo2Wa9ORydum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbM6sOJ5_k_g3351ZQ9T86aL_6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sF8QZJxMEltnQKK9RYetoYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZSa54nAAvc-d1A66xeMfHRg4YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yS88Ch2Wp7CH4pZ3CjioESo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Mooie vijver .
Oh er is zoveel keuze.
Sedums zowel kruipende als vaste planten van 40/50 hoog .
Varens op schaduw plekken .
Carex ice dance op half schaduw plekken.
Dianthus en saxifraga groeien ook over het folie heen.
En misschien dan nog wat kleine groene heesters of coniferen.
Taxus vastigiata .Daphne mezherehum.choisia .
Of kamperfoelie nitida.

Wbt gras zaad.
De zaden springen vaak open en het zaad komt dan onder in de zak te recht en de hulzen blijven bovenin. Daarom moet je het altijd even mengen.

En altijd even op de datum kijken van het pak wat je koopt. Als het te oud is dan loopt de kiemkracht terug en soms is graszaad van bv Intratuin niet goed omdat het met transport te koud is geweest .
Daarom altijd een nieuw pak kopen met recente datum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Wat @Fantasma7988 zegt: er is zoveel keuze. Ook bij de vijver.

Ik ben by no means een expert, maar ik zou je aanraden een verhouding van 60/40 aan te houden in siergrassen-vaste planten. Dit inderdaad omdat, zoals je al noemt, het eentonig kan worden. Bovendien helpt het ook om evenwicht in je beplanting te krijgen en zorgt het voor een natuurlijkere uitstraling.

Ik ga er even vanuit dat de planten veel in de zon komen te staan. Voor je siergrassen past de Miscanthus sinensis 'Flamingo' naadloos zie ik ;) Prachtriet klassieker die je bijna verplicht bent te plaatsen, aan de achterkant. Of bijvoorbeeld een Stipa calamagrostis en de Carex soorten die hierboven ook al werd genoemd (Carex elata ‘Aurea’). Die laatste mooi wintergroen, weinig onderhoud, en perfect voor aan de waterranden.

Als aanvulling op je siergrassen is het dus denk ik leuk om wat vaste planten op te zoeken die enerzijds voor afwisseling in kleur en hoogte, maar ook in bloeitijd zorgen. Bijvoorbeeld een Lupine 'My Castle' en een Geum rivale ter bodembedekker. Ter inspiratie een lijstje wat je - volgens mij - zo zou kunnen neerzetten:

Geum rivale
Lupinus 'My Castle'
Asclepias tuberosa
Echinacea paradoxa
Rudbeckia fulgida deamii
Sedum telephium
Imperata cylindrica 'Red Baron'
Miscanthus sinensis 'Flamingo'
Stipa calamagrostis
Carex elata ‘Aurea’

Al met al krijg je dan een geel-oranje-rood pallet aan planten. Eerste bloei vanaf mei (Lupines!) en door tot in september/oktober met Red Baron en Miscanthus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mensen met groene vingers hier? Wij hebben 2 boompjes bij ons in de voortuin staan, die er al stonden toen wij in deze woning kwamen. Deze boompjes bloeien in de zomer best leuk, mooie witte bloemetjes, niet al te groot en voor mijn gevoel weinig onderhoud. Maar... Ik heb geen idee wat voor boompjes dit zijn dus misschien zit ik er met mijn onderhoud wel helemaal naast en verdienen ze meer aandacht.

De boompjes zijn ongeveer anderhalve meter hoog, korte puntige takjes die uitdrogen en na het bloeien zo afgebroken kunnen worden.

Omdat het nu nog voorjaar is staan ze nog niet in bloei maar misschien dat iemand toch een idee heeft van deze boompjes: (klik voor groter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBmyCazUitbJPP4fh4yxivIOC8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw3rgmJy3rIarZ0b9mdr40Ok.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD4JBV1waTVX8vGig2cO6GVA9iA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5y0TVjQNPypxjEMu3hWxT4y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Een Prunus, Vogelkers of Sleedoorn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
sypie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:29:
Mensen met groene vingers hier? Wij hebben 2 boompjes bij ons in de voortuin staan, die er al stonden toen wij in deze woning kwamen. Deze boompjes bloeien in de zomer best leuk, mooie witte bloemetjes, niet al te groot en voor mijn gevoel weinig onderhoud. Maar... Ik heb geen idee wat voor boompjes dit zijn dus misschien zit ik er met mijn onderhoud wel helemaal naast en verdienen ze meer aandacht.

De boompjes zijn ongeveer anderhalve meter hoog, korte puntige takjes die uitdrogen en na het bloeien zo afgebroken kunnen worden.

Omdat het nu nog voorjaar is staan ze nog niet in bloei maar misschien dat iemand toch een idee heeft van deze boompjes: (klik voor groter)
[Afbeelding][Afbeelding]
Hiervoor gebruik ik normaliter de plantnet app. Dan krijg je met een foto wat opties welke plant het is. Maar dit werkt het beste als er bladeren of bloemen zijn.
absurdsmash schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:54:
Een Prunus, Vogelkers of Sleedoorn?
Sleedoorn heeft deze tijd van het jaar witte bloemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Omni superens op 26-03-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die prunus komt aardig in de buurt, daar ga ik in ieder geval naar op zoek.

Waar het mij om gaat is dat ik het onderhoud goed kan doen dit jaar zodat het een mooie volle struik/book gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:45
Heeft ook wel wat weg van een vlierbes.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wat je moet doen is dus sterk afhankelijk van de soort. Sommige bloeien op nieuw hout dat nog gevormd moet worden, anderen op hout van vorig jaar en dan zou je dus alle potentiële bloesem wegsnoeien. Ook kunnen sommige planten niet goed tegen op het 'verkeerde' moment snoeien.

Ik zou dus niet zomaar wat doen, maar eerst goed nagaan welke plant het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag het grasveldje geverticuteerd. Daar kwam echt nog wel een serieuze hoeveelheid vilt en mos uitzetten. Misschien dat ik morgen nog een beetje gras bijzaai, maar echt heel kaal is het gelukkig niet. Alleen de plekken waar ik de pergola weggesloopt heb, maar die zie ik eerlijk gezegd dit jaar niet meer dichtgroeien.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 06:25
@Fantasma7988 @absurdsmash

Bedankt voor jullie tips! Hier kan ik zeker wat mee _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54
Vanmiddag de boel maar eens gemaaid.
De eerste snede zogezegd waarbij alles vlak geslagen wordt.
Was best een klusje, ondanks de maaitractor, gezien er toch wat mollen over waren die her en der in het hoge gras flink de boel opgehoogd hadden. :(
Je ziet af en toe een berm of veldje met "honderden" hoopjes aarde, dat had ik dus ook ongezien, gras was al ca 20 cm te hoog.
Maar goed, vanaf nu is het weer racen met maaien ipv de messen die grond vlakken/graven op toeren houden.

Van het weekend maar eens een paar kettingzagen tevoorschijn trekken om de bomen te snoeien voor ze ver uit gaan lopen .

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
dropkikker schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:45:
Wie heeft er goede tips voor mij voor aanplanting langs de vijver? Ik zat zelf al te denken aan palmgrassen en andere soorten siergrassen. Maar dat wordt ook een beetje eentonig :)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hortensia, schoenlappersplant, kievitsbloem, ...

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
Zo. Maandag t/m woensdag bezig geweest met 5 kuub zand afgraven. Vervolg tuinaarde erin gegooid en een border eromheen gemaakt met potgrond.

Woensdag dan uiteindelijk de boel ingezaaid. Tuin ligt op het zuiden dus met een beetje geluk en wat weinig nachtvorst moet het goedkomen. Tot nu toe natuurlijk nog niks zichtbaar maar ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
sypie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:29:

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is familie van een hortensia paniculata zo te zien en dan zou het een deutzia soort moeten zijn.
Ik kan je alleen niet vertellen welke variateit dit is maar dat zie je misschien als je het googled en een herkenbare afbeelding vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 11:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Iemand hier nog briljante suggesties hoe je van 400m2 zandvlakte/mos op termijn een tuin met gazon kunt maken?

De tuin is voorlopig nog geen prioriteit, maar als in nu al wat voorwerk kan doen dan scheelt dat. Het is een oude paardenbak waar tot anderhalve meter sowieso zand ligt. Heb al een paar proefsleuven gemaakt en dat lijkt ook echt overal zo te zijn. Randje Veluwe dus daaronder zal het ook zandgrond zijn.

Halve meter afgraven zou het mooiste zijn maar da's nogal veel, ondanks dat ik een graafmachinetje heb staan. Moet dan ook weer 200 m3 grond in.

Compost of mest er doorheen werken lijkt me een ok route als het gras er niet dit jaar in hoeft, of sla ik dan de plank mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Als je alleen zand grond hebt dan zou ik kijken of er een composteer bedrijf in de buurt is waar mensen ook hun paarden mest heen brengen.
Dat doen ze meestal apart laten composteren omdat er te veel voeding in zit .na een half jaar op de grote hoop verdunnen ze die compost met bladcompost van tuinafval en zand om teelaarde te kunnen verkopen.

Vraag of je 20 kuub kan mest compost kan krijgen.
10 cm compost per 40/50 cm grond door spitten .
Als je een meter spit gebruik je dus 20 cm grond.
Dat is om de voeding op orde te krijgen .voor de waterhuishouding zou ik ook 5 cm bladcompost doorzitten en dan kan je ook 15/5 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:55
Hier is de robotmaaier de deur uit. Was een leuke gadget voor een jaar, maar onze kleine tuin is toch echt te ingewikkeld voor de maairobot.

Dus: op zoek naar een nieuwe! Nu nog twijfel tussen een Fiskar Staysharp (duwmaaier, hand) of een accu-maaier. Maar neig al naar een accumaaier. Sowieso met Mulch, scheelt een hoop gesleep en ook een hoop met bemesting etc.

Ook maar meteen een accutrimmer dan om de kantjes te maaien. Want dat zal toch nodig blijven ongeacht de keuze (gras direct tegen de plantenborders). Maar nu de vraag:

Met een draad, of met een kunstof mes? Ik ben wat bang dat met een mes ik deze snel kapot sla op de stenen border. Er zit een beschermkap op, maarja.... komt dat mes dicht genoeg langs die kap dat die het gras wel maait? Met een draadje kan je hem er gewoon ff tegen houden ;-)

Iemand de gouden tip?

gezien de kleine tuin (~50m2 gras verdeeld over 2 vlakken) vond ik deze wel schattig als maaier:
https://www.coolblue.nl/p...-handymower-li-18-22.html
Maar nog geen review kunnen vinden XD. En dan van Gardena ook de kantjesmaaier met dezelfde accu :+

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 27-03-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Die ziet er een beetje uit als een robotmaaier met een handvat ☺.
Ik denk dat ik zelf voor gewoon maaien geen mulch-maaier zou nemen, omdat ik van mezelf weet dat ik het gras veel te weinig zou maaien. (Zeker als het weer wat minder is...) En dat er dan bij het maaien dus te veel gras is voor een goede (en niet te dikke) mulchlaag. Maar als maaien wel jou hobby is, dan is dit wellicht een leuke maaier.
(Wel een dure accu, trouwens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:21
Voor een kleine tuin zou ik lekker voor een duwmaaier, zoals die Fiskar, gaan. Maakt qua tijd niet zo heel veel uit. Misschien nog wel sneller omdat je geen verlengsnoer hoeft te leggen of accu's moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:22
kleine tuin? Never, nooit een duwmaaier. Gewoon een goede 2e hands elektrische maaier op de kop tikken, grotere tuin benzinemaaier, achterlijke afmeting; zitmaaier ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn er hier ervaringen met een elektrische onkruidbrander? Ik kan er niet heel veel over vinden anders dan dat ze veel stroom verbruiken. Daar zit ik niet echt mee, overdag wek ik genoeg op met m'n zonnepanelen. Het gaat ook om een relatief klein stuk aangezien we enkel voor veel last hebben. achter het huis zijn het 80x80 tegels dus daar komt weinig onkruid tussen.

Ik zat ook naar de gas modellen te kijken maar dan zit je met de glasflesjes, dan lijkt elektrisch mij net wat praktischer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bockelaar schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:43:
kleine tuin? Never, nooit een duwmaaier. Gewoon een goede 2e hands elektrische maaier op de kop tikken, grotere tuin benzinemaaier, achterlijke afmeting; zitmaaier ;)
Overdrijven is ook een vak. Voor die 30 m2 gras die ik bijvoorbeeld heb ga ik echt geen electrische maaier pakken. Dan moet er een verlengsnoer opgezocht worden, uitgekeken worden dat ik daar niet overheen maai en vervolgens dat ook weer opgeborgen worden. In de tussentijd heb ik het gras al 2 keer met die handmaaier kunnen doen.

@TsuranyIk heb vorig jaar zo'n gasbranderding gekocht. Dat is misschien leuk voor het onkruid wat echt net op komt zetten, maar voor een iets volgroeider exemplaar moet je relatief lang branden voordat het echt weg is.

Goed om bij te houden, maar niet om onkruid wat er al een tijdje staat makkelijk mee weg te krijgen

[ Voor 21% gewijzigd door PaT op 27-03-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 23:17
Joris748 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:11:
Voor een kleine tuin zou ik lekker voor een duwmaaier, zoals die Fiskar, gaan. Maakt qua tijd niet zo heel veel uit. Misschien nog wel sneller omdat je geen verlengsnoer hoeft te leggen of accu's moet laden.
Ik heb een grote tuin (900m2) met ongeveer 80m2 gras en ik ben voor mijn gevoel al sneller met een duwmaaier dan een electrische. Ik heb wel een 40cm brede duwmaaier gekocht. De electrische gebruik ik eigenlijk niet meer. Maargoed, ik vind grasmaaien wel een ontspannen werkje na een dag achter de computer, dus ik vind het ook niet erg om even geestdodend achter de duwmaaier aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
Onze 25m2 heb ik ook binnen 10min gedaan....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Het is leuk om alle projecten hier te zien. Hier een kleine toevoeging van mij. Allereerst een plantenbak die ik gebouwd heb. Het is een heel solide bak geworden met meer dan genoeg ruimte voor een paar plantjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80TwJuBRdVs6rW_9YxaJcTymtUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4icqFjw6q8b8vX9ybxaG5WY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sCaqqK4SxYSkZBohBhS1telrZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23VOgRzP6zmdEtfgOnI3Koka.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okiJPGzEsqmn4wjRFj-W37Cxdaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhp03BHEEnFzne5lGJeai85j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pW4Pv0_aaQcSRRCGVDIVbq67GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkADEcGl2rlxHVHgdPIEZCxu.jpg?f=fotoalbum_large

Ook was er een nieuwe poort nodig in de voortuin. De oude was erg raar en laag. Het lukte eigenlijk verbazingwekkend goed om deze te maken, en dat voor de eerste keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm47kkk7HpT1ahTwpe3oqCxOm4I=/f/image/u6Xfy3Hpibb38Enx9gUngZaY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZNxJ6mw6oM6lu5HdAgCvVGzj7c=/f/image/sFJYUW3aQMrBiUtmwX7nhov0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
colvano schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:25:
Het is leuk om alle projecten hier te zien. Hier een kleine toevoeging van mij. Allereerst een plantenbak die ik gebouwd heb. Het is een heel solide bak geworden met meer dan genoeg ruimte voor een paar plantjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook was er een nieuwe poort nodig in de voortuin. De oude was erg raar en laag. Het lukte eigenlijk verbazingwekkend goed om deze te maken, en dat voor de eerste keer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit goed gedaan!

Die struikjes (mahonia ) worden wel een stuk groter uiteindelijk dus houd daar rekening mee door ze na de bloei meteen te snoeien.

En misschien iets van rubberen onderleggers onder de poten van de bak zetten zodat het vocht niet in de kopse kanten van de palen trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Fantasma7988 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 23:20:
[...]

Ziet er netjes uit goed gedaan!

Die struikjes (mahonia ) worden wel een stuk groter uiteindelijk dus houd daar rekening mee door ze na de bloei meteen te snoeien.

En misschien iets van rubberen onderleggers onder de poten van de bak zetten zodat het vocht niet in de kopse kanten van de palen trekt.
Bedankt voor de tip! De bak staat al weer even en de mahonia groeit inderdaad erg erg snel. Gelukkig goed terug te snoeien.

Onder de poten zitten rubbers, maar ook dat is een goede tip. Afwatering is goed dus er blijft nagenoeg nooit lang water onder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:40
Hoe werkt de afwatering uit de bak? Oftewel, hoe zorg je dat na een flinke regenbui er geen moeras in je bak ontstaat? Want ik neem aan dat er onder het worteldoek ook nog iets zit om het gewicht te dragen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PaT schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:58:
[...]

@TsuranyIk heb vorig jaar zo'n gasbranderding gekocht. Dat is misschien leuk voor het onkruid wat echt net op komt zetten, maar voor een iets volgroeider exemplaar moet je relatief lang branden voordat het echt weg is.

Goed om bij te houden, maar niet om onkruid wat er al een tijdje staat makkelijk mee weg te krijgen
Het is niet erg als het wat langer duurt, als ik niet constant moet bukken om het er zelf uit te trekken scheelt dat al een hoop.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
Hmmbob schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:48:
Hoe werkt de afwatering uit de bak? Oftewel, hoe zorg je dat na een flinke regenbui er geen moeras in je bak ontstaat? Want ik neem aan dat er onder het worteldoek ook nog iets zit om het gewicht te dragen.
Onder het worteldoek lopen een aantal dwarsbalken. Onder in de bak zitten hydrokorrels en het water loopt voldoende weg door het worteldoek. Te veel water is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tsurany schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:16:
[...]

Het is niet erg als het wat langer duurt, als ik niet constant moet bukken om het er zelf uit te trekken scheelt dat al een hoop.
Ik weet niet wat voor bestrating je hebt, maar als het iets van klinkers of beton is, kan je natuurlijk ook kijken naar een voegenkrabber op steel. Zo'n staalborsteltje zeg maar.

Uiteraard niet te gebruiken bij natuursteen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-05 15:50

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben van plan om eindelijk mijn achtertuin eens onderhanden te nemen.
Omdat ik weinig ervaring heb hiermee, ga ik klein beginnen.

Mijn achtertuin is geheel betegeld. Met uitzondering van twee vakken met elk een struik.
Nu wil ik aan de rechterkant langs de schutting een groenstrook maken.
Dat betekent dus tegels er uit, aarde er in. Maar... Ik wil dit afrasteren met zo'n stenen rand. Volgens mij heb je van die vierkante stenen die je in elkaar kan 'schuiven'.
Ik zoek mij online een breuk naar die dingen, maar hoe heten ze? En zijn er winkels die dit versturen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:42:
Ik ben van plan om eindelijk mijn achtertuin eens onderhanden te nemen.
Omdat ik weinig ervaring heb hiermee, ga ik klein beginnen.

Mijn achtertuin is geheel betegeld. Met uitzondering van twee vakken met elk een struik.
Nu wil ik aan de rechterkant langs de schutting een groenstrook maken.
Dat betekent dus tegels er uit, aarde er in. Maar... Ik wil dit afrasteren met zo'n stenen rand. Volgens mij heb je van die vierkante stenen die je in elkaar kan 'schuiven'.
Ik zoek mij online een breuk naar die dingen, maar hoe heten ze? En zijn er winkels die dit versturen?
Je bedoelt een opsluitband? Aan je verhaal te horen is een 6/15 bandje wel genoeg. Als je ze gaat plaatsen, laat je de tegels zitten, neem ik aan. Probeer om dan geen zand onder de tegels weg te halen. Je hebt anders kans dat het (na) gaat zakken.

Hiervoor moet je bij een bestratingsmaterialen bedrijf zijn, welke ook bijvoorbeeld ook tegels heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Kleine toevoeging, 99% van de leveranciers verstuurd zijn of haar producten wel

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:57
Ik heb een fatboy hangmat gekocht, zo relaxt in de tuin liggen nu! Tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:01:
Vandaag op pad geweest voor complete achtertuin te gaan doen. Materialen gekozen qua stenen:

Terras 25m2 Via Ceramica Ramo Quercia 40*120*2cm mooie houtlook keramische tegel.
Looppad en borders Brugge getrommeld 20*4,8*6cm ongeveer 10m2 (looppad 3m2 en borders 7?)

@pjot1 wat kun je beetje aanhouden qua legkosten voor terras per m2? (zeg maar ruim genomen)
Nou tuinman is langsgeweest om de plannen op te schrijven en uit te tekenen.

Beide eerder uitgekozen tegels komen te vervallen :P
De Ceramica Ramo Quercia is prijstechnisch gewoon veel te duur omdat we dan de halve tuin moeten afgraven en speciale ondergrond moeten gaan leggen etc.
Nu dus gaan kiezen uit een houtlook 4cm dik tegel, waarschijnlijk de mbi Cozy Varadero (120*30*4), maar willen deze nog wel even in het echt gaan bekijken :)
Ook de borders van Brugge getrommelde steentjes wordt vervangen, heb even niet precies de vervangende stenen, maar het worden zeg maar natuurlijke keien, dus niet recht toe recht aan stenen.
Het looppad wordt doorgelegd met de keramische tegel zo de veranda in.

Het was een zeer prettig gesprek, eerlijke meningen van de tuinman, goed advies m.b.t. wat wel/niet handig is. Nu wachten op de offerte, dat wordt vermoed ik een hartverzakking :P :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Martinusz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Het was een zeer prettig gesprek, eerlijke meningen van de tuinman, goed advies m.b.t. wat wel/niet handig is. Nu wachten op de offerte, dat wordt vermoed ik een hartverzakking :P :X
Ik heb ooit 1 keer een offerte gevraagd voor het opnieuw straten van 30m2 bestrating en kreeg toen serieus offertes van 2000 euro.

Nu willen we in het najaar zo'n 150m2 bestrating laten doen, dus ergens knijp ik hem wel een beetje.
Ik las dat tussen de 10 en 20 euro per m2 'normaal' is, maar of dat klopt... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
PaT schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:32:
[...]

Ik heb ooit 1 keer een offerte gevraagd voor het opnieuw straten van 30m2 bestrating en kreeg toen serieus offertes van 2000 euro.

Nu willen we in het najaar zo'n 150m2 bestrating laten doen, dus ergens knijp ik hem wel een beetje.
Ik las dat tussen de 10 en 20 euro per m2 'normaal' is, maar of dat klopt... ?
Ik vind vooral het arbeid lastig in te schatten, die man zegt ja dan zijn we 1,5/2 weken bezig, daar schrok ik al van :P kijk veranda kan ik qua prijs en montage nog wel redelijk inschatten, dat kun je online ook samenstellen, dus dan heb je een idee.
Maar wat je zegt, voorbereiden, straten etc. geen idee ik weet wat de tegels kosten, maar dan houdt het ook op. NU schat ik altijd al wel ruim in, maar ik denk zomaar eens dat het daar nog ver voorbij zal gaan :X
Wij hebben ook altijd de pech dat wat we mooi vinden vaak het duurst is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 14:18
Zojuist 70m2 stenen eruit gehaald en in de voortuin neergelegd. Iemand komt ze morgen ophalen dus dat scheelt weer afvoeren :-)

Nu een grote zandbak!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb3JcToo_8HW2FCJ1KnisQ9RrUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKSwYZxL7OI32EA7jiggNfiY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzg-YWaLwvP1iq-tvZV_K2JQCK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j40ApGihxjT5uETOQi5o78Af.jpg?f=fotoalbum_large

Over twee weken komen onze stenen en gaan we er werk van maken. Gekozen voor de MBI Geoceramica tegels in antraciet en een mozaïek motief. Stukje gras met staptegels en twee grote borders. Eind april alles klaar en kunnen we genieten van het mooie weer!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Bo0bz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:59:
Zojuist 70m2 stenen eruit gehaald en in de voortuin neergelegd. Iemand komt ze morgen ophalen dus dat scheelt weer afvoeren :-)

Nu een grote zandbak!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over twee weken komen onze stenen en gaan we er werk van maken. Gekozen voor de MBI Geoceramica tegels in antraciet en een mozaïek motief. Stukje gras met staptegels en twee grote borders. Eind april alles klaar en kunnen we genieten van het mooie weer!
Zelf aan de slag of laten doen?

Net ff rekensom zitten maken en kom zelf al op 11-12K, dus zal het wel 15K worden ofzo ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:41
Ik heb een vraagje. Ik heb langs het huis een aantal kabels liggen voor internet, stroom richting de garage en mijn oplader. Tevens komt de waterleiding eruit de muur en wil in een 80cm van de muur van het huis tot de oprit vrijhouden. Dit heb ik nu deels gedaan met opsluitbanden van 30cm hoog. Echter loopt de oprit af en kom ik eigenlijk tekort qua hoogte richting de weg. Hoe zouden jullie dit oplossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obG0jXU6wVaK_JkTB79P0jWDh3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUh8qirYyABMMsNoHrEirM9n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_TdhDU5nNySUm0IgiTGrik9-eA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mkivzfq2olATGWfsvtnqKoET.jpg?f=fotoalbum_tile

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 11:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hogere opsluitbanden nemen of die ook laten aflopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Martinusz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Zelf aan de slag of laten doen?

Net ff rekensom zitten maken en kom zelf al op 11-12K, dus zal het wel 15K worden ofzo ;(
Eruit halen zelf gedaan. De rest laten we doen, wel de materialen zelf aangeschaft. Wij zijn straks 7K kwijt voor onze tuin (5,5K materialen en 1,5K kennis hovenier)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
deWit schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:45:
Hogere opsluitbanden nemen of die ook laten aflopen?
Maar dan loopt hij niet meer gelijk met het huis. Maar 40 en 50cm Is vrij standaard?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bo0bz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:47:
[...]

Eruit halen zelf gedaan. De rest laten we doen, wel de materialen zelf aangeschaft. Wij zijn straks 7K kwijt voor onze tuin (5,5K materialen en 1,5K kennis hovenier)
1500 euro arbeid? Dat klinkt niet veel moet ik zeggen, hoelang zou die dan bezig zijn?

Wij regelen alleen het kunstgras zelf 1.5k (36m2), omdat we maar 1 specifieke kunstgras echt mooi en goed vinden (royal collection Kate), maar die is maar bij 1 leverancier verkrijgbaar onder die naam tenminste, alle andere stalen waren het gewoon niet. Veranda wordt gemaakt van Douglas 3x6 meter waarvan 1,50x3 schuurtje is (ik schat zo’n 6K), tegels ook van mbi 84,95 per m2 wat dus op zo’n 3.4K uit komt (40m2). 2 borders van 1x3 van keien, prijs nog onbekend.
En dan moet alles nog voorbereid worden en erin :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
Martinusz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:16:
[...]

1500 euro arbeid? Dat klinkt niet veel moet ik zeggen, hoelang zou die dan bezig zijn?

Wij regelen alleen het kunstgras zelf 1.5k (36m2), omdat we maar 1 specifieke kunstgras echt mooi en goed vinden (royal collection Kate), maar die is maar bij 1 leverancier verkrijgbaar onder die naam tenminste, alle andere stalen waren het gewoon niet. Veranda wordt gemaakt van Douglas 3x6 meter waarvan 1,50x3 schuurtje is (ik schat zo’n 6K), tegels ook van mbi 84,95 per m2 wat dus op zo’n 3.4K uit komt (40m2). 2 borders van 1x3 van keien, prijs nog onbekend.
En dan moet alles nog voorbereid worden en erin :X
2 dagen met 2 man. Ze zorgen voor de juiste ondergrond, leggen de stenen, afwatering (goot) en borderbakken. Onze stenen van MBI kwamen we echt goedkoper tegen bij van Essen in Westervoort. Scheelt €10 p m2 met de internet prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
carpebios schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 20:06:
Ik heb een vraagje. Ik heb langs het huis een aantal kabels liggen voor internet, stroom richting de garage en mijn oplader. Tevens komt de waterleiding eruit de muur en wil in een 80cm van de muur van het huis tot de oprit vrijhouden. Dit heb ik nu deels gedaan met opsluitbanden van 30cm hoog. Echter loopt de oprit af en kom ik eigenlijk tekort qua hoogte richting de weg. Hoe zouden jullie dit oplossen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Allereerst zie ik niet de reden dat je zo hoog gaat en waarom je draad zo laag staat ten opzichte van je bandjes. :?

Je bandjes dien je gelijk met de oprit te laten lopen. Dus bij de deur bijvoorbeeld 10cm zicht en bij de straat 10cm zicht. Dit staat overigens ook het netst. Al weet ik natuurlijk niet wat er om de hoek gaande is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:22
Martinusz schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:46:
[...]

Ik vind vooral het arbeid lastig in te schatten, die man zegt ja dan zijn we 1,5/2 weken bezig, daar schrok ik al van :P kijk veranda kan ik qua prijs en montage nog wel redelijk inschatten, dat kun je online ook samenstellen, dus dan heb je een idee.
Maar wat je zegt, voorbereiden, straten etc. geen idee ik weet wat de tegels kosten, maar dan houdt het ook op. NU schat ik altijd al wel ruim in, maar ik denk zomaar eens dat het daar nog ver voorbij zal gaan :X
Wij hebben ook altijd de pech dat wat we mooi vinden vaak het duurst is :X
1,5/2 weken alleen of met 10 man? Scheelt namelijk nogal, de factor arbeid is toch het duurste :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
pjot1 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:07:
[...]

Allereerst zie ik niet de reden dat je zo hoog gaat en waarom je draad zo laag staat ten opzichte van je bandjes. :?

Je bandjes dien je gelijk met de oprit te laten lopen. Dus bij de deur bijvoorbeeld 10cm zicht en bij de straat 10cm zicht. Dit staat overigens ook het netst. Al weet ik natuurlijk niet wat er om de hoek gaande is. :P
Hier ga ik ook in mee .
Het ziet er naar uit dat het huis veel hoger staat als de weg
Dan zou ik zelf de hoogte van de onderste steen van het huis nemen en op die hoogte een bak maken van Border Elementen of metselsteen.
Aan de kant van de weg 25 cm hoog en dan water pas richting de voordeur
.
Dan de oprit gewoon op afschot .
Of afgraven en op.niveau van de weg en een trap bij de voordeur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bockelaar schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:23:
[...]

1,5/2 weken alleen of met 10 man? Scheelt namelijk nogal, de factor arbeid is toch het duurste :)
Als ik het goed begreep met 2 man.

1 dag grond voorbereiden, 1-2 dagen tegelen, 1/2 dag? Kunstgras, 1/2-1 dag borders metselen, veranda bouwen 2 dagen zoiets zal het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Dank voor de reacties. Mijn voordeur zit bij de weg om de hoek en de oprit gaat richting een garage (apart gebouw). Ik probeer de onderste zwarte steen aan te houden. Om een border te krijgen. Vanaf de opsluitband wil ik dan oprit hebben, de oprit is zo’n 8-10 meter breed maar er is maar 3 meter bestraat in het begin aan de weg. Ik zal nog een foto van de andere kant maken om het duidelijk te maken. De straat ligt een heel stuk lager, vandaar dat er steeds meer opsluitband zichtbaar is aan de zichtbare kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13
Tsurany schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:58:
Zijn er hier ervaringen met een elektrische onkruidbrander? Ik kan er niet heel veel over vinden anders dan dat ze veel stroom verbruiken. Daar zit ik niet echt mee, overdag wek ik genoeg op met m'n zonnepanelen. Het gaat ook om een relatief klein stuk aangezien we enkel voor veel last hebben. achter het huis zijn het 80x80 tegels dus daar komt weinig onkruid tussen.

Ik zat ook naar de gas modellen te kijken maar dan zit je met de glasflesjes, dan lijkt elektrisch mij net wat praktischer.
Ik heb er een gehad, vond het niks. Duurde veel te lang (naar mijn mening), een x-aantal seconden moet je hem op het onkruid houden...als je een 50 m2 moet doen ben je wel effe bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Het onkruid hoef je niet perse zwart te branden hé .
Door de hitte maak je de bladcellen van een plant kapot waardoor hij geen vocht meer opneemt en na 3 dagen verdroogd.
Bij warme dagen gaat dit sneller omdat een plant dan meer water nodig heeft .
Weet niet precies hoeveel warmte een elektrische brander afgeeft maar met temperatuur van 400 graden is 1 seconde op een stukje onkruid genoeg .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
carpebios schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:54:
Dank voor de reacties. Mijn voordeur zit bij de weg om de hoek en de oprit gaat richting een garage (apart gebouw). Ik probeer de onderste zwarte steen aan te houden. Om een border te krijgen. Vanaf de opsluitband wil ik dan oprit hebben, de oprit is zo’n 8-10 meter breed maar er is maar 3 meter bestraat in het begin aan de weg. Ik zal nog een foto van de andere kant maken om het duidelijk te maken. De straat ligt een heel stuk lager, vandaar dat er steeds meer opsluitband zichtbaar is aan de zichtbare kant.
Met wat meer foto's moet het allemaal wel wat duidelijker worden. Wil je grotere hoogtes opvangen, dan zou je aan L-elementen/keerwanden moeten denken, https://www.burmansierbes...en/keerwanden/l-elementen.

Gefeliciteerd met je verjaardag! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fantasma7988 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 23:28:
Door de hitte maak je de bladcellen van een plant kapot waardoor hij geen vocht meer opneemt en na 3 dagen verdroogd. Bij warme dagen gaat dit sneller omdat een plant dan meer water nodig heeft .
Weet niet precies hoeveel warmte een elektrische brander afgeeft maar met temperatuur van 400 graden is 1 seconde op een stukje onkruid genoeg.
In theorie zou het zo gaan, ja... Ik heb best al een aantal gasflesjes opgebruikt in de onkruidbrander, over het algemeen met erg teleurstellende resultaten ;w Zelfs bij herhalen gaat een hoop onkruid gewoon niet kapot.

Heeft iemand wél positieve ervaringen met zo'n brander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
pjot1 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Met wat meer foto's moet het allemaal wel wat duidelijker worden. Wil je grotere hoogtes opvangen, dan zou je aan L-elementen/keerwanden moeten denken, https://www.burmansierbes...en/keerwanden/l-elementen.

Gefeliciteerd met je verjaardag! *O*
Haha dank!
Die L-elementen zien er goed uit. Hier nog een foto van de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcAUdSqt1sRmSgPKQmW2om_uq9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qY47uB3ZkXtUHHxQkEcf0i7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Slonzo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:27:
[...]

In theorie zou het zo gaan, ja... Ik heb best al een aantal gasflesjes opgebruikt in de onkruidbrander, over het algemeen met erg teleurstellende resultaten ;w Zelfs bij herhalen gaat een hoop onkruid gewoon niet kapot.

Wij gebruiken altijd kokend water. Werkt doorgaans vrij goed. Maar voor grote oppervlakten misschien niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Slonzo schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:27:
[...]

Brander nooit geprobed maar wel gemerkt dat het juiste zand tussen je voegen heel veel scheelt. Ik heb er nu van dat polymeerzand tussen zitten, dat zet zichzelf dicht en wordt keihard maar blijft wel elastich. Afgelopen jaar nauwelijks onkruid hoeven wieden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
carpebios schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:32:
[...]

Haha dank!
Die L-elementen zien er goed uit. Hier nog een foto van de andere kant.

[Afbeelding]
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt. Dan zou ik toch voor die L-elementen gaan. Dan heb je een mooi, stevig geheel. Vergeet niet om worteldoek aan de binnenkant toe te passen. Zo kan er geen zand tussen de eventuele kieren 'lekken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
@pjot1 en @carpebios die L elementen zijn stabiel en relatief eenvoudig te plaatsen .
Je kan de kieren eventueel dicht smeren met papje van cement of met pur.
Echter vind ik persoonlijk dat de elementen er niet fraai uit zien en aangezien je hier altijd vanaf de weg en oprit tegen de verhoging aankijkt zou of een houten kering maken(dubbelwandig) of de L elementen plaatsen en er een groene haag voor planten.

@Slonzo weet niet hoe warm jou onkruid brander wordt maar daar kan het aan liggen.

Het onkruid gaat niet direct dood.
Het blad sterft meteen af maar vanuit de wortels loopt het onkruid weer uit .
Door dan weer herhaaldelijk te branden put je de plant uit waardoor naar 3/4 keer de plant volledig sterft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:05
@PaT en @Martinusz ik heb de oprit laten straten 2 weken terug en dat kwam op 22,50 per m2 uit. 110m2 hier voor alleen de oprit.
De rest van de tuin krijg ik dinsdag 2 hoveniers voor op bezoek maar desnoods regel ik denk ik dezelfde stratenmaker als van de oprit. Of die hovenier dat nu leuk vindt of niet :+ . Stratenmaker gaf al aan dat als ik de rest ook zou laten doen hij nog wat extra korting kan geven richting de 20,- per m2. Maar het gaat dan nog wel om 600m2 totaal aan tuin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinusz
Ik had dit lijstje gemaakt:
Materialen:
MateriaalAfmetingPrijs per m2Totaal
Zitterras keramische tegel 30*120*414m284,951189,3
Loopterras keramische tegel 30*120*47,2m284,95611,64
Looppad keramische tegel 30*120*43,7m284,95314,315
Veranda vloer + pad18m284,951529,1
2 Borders keien1000?
Kunstgras groot vlak24m234,95838,8
Kunstgras hoek9m234,95314,55
drukverdeeldoek33m23,95130,35
Totaal materiaal5928,055
Douglas Veranda:
Veranda6*3m (1,5*3 schuur, 4,5*3 zitgedeelte)6000,-
Totaal6000,-
Arbeid:
Straten47,9m2 25,-1197,5
kunstgras leggen33m2 20,-660,-
voorbereidingen tuin en diversen2500
Totaal arbeid4357,5

Totaal alles16285,55

En dan zit ik er waarschijnlijk nog naast :P of niet @pjot1 @Fantasma7988 ?

[ Voor 60% gewijzigd door Martinusz op 30-03-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:47:
@PaT en @Martinusz ik heb de oprit laten straten 2 weken terug en dat kwam op 22,50 per m2 uit. 110m2 hier voor alleen de oprit.
De rest van de tuin krijg ik dinsdag 2 hoveniers voor op bezoek maar desnoods regel ik denk ik dezelfde stratenmaker als van de oprit. Of die hovenier dat nu leuk vindt of niet :+ . Stratenmaker gaf al aan dat als ik de rest ook zou laten doen hij nog wat extra korting kan geven richting de 20,- per m2. Maar het gaat dan nog wel om 600m2 totaal aan tuin.
Tnx, met een beetje knappe tegel zit ik dan al snel richting de 25k voor onze tuin :X

*zucht*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-05 07:10

vanDaal

-ismeereentje

Na de voortuin aangepakt te hebben, ben ik nu aan mijn corona-projectje begonnen: de achtertuin :)

Situatie vooraf (juni vorig jaar):

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49713516501_a75a544ab4_c.jpg

Stap 1: De taxussen staan op deze foto in de voortuin. De hortensia's (Annabelles) zijn wat ingeperkt. De eerste stenen links zijn eruit gehaald en de tegels van het pad erin.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49713849622_4819e9804f_c.jpg

Stap 2: Pad helemaal aangelegd. Tuinpaal met verlichting eruit gesloopt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49713015638_19465c4bc1_c.jpg

Stap 3: Twee zones beregening (2x 32mm tyleen), licht en lege 50mm uit laten komen bij de schuur. Daar een gat gegraven en muurtje gelijmd met oude klinkers. Bedoeling is om daar alle beregening samen te laten komen en (ik hoop) ook voldoende ruimte voor de waterpomp.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49713029963_95ecdafbae_c.jpg

Stap 4: Huidige situatie: alle opsluitbanden zijn gelegd. Pad geverfd met antraciet betonverf. Grind deels gelegd. Grindplaten in voorgrond, tot daar loopt de oprit. Achterin wordt een nieuw terras gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49713899877_fdbf8c707d_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49713059188_97cbf5d3cd_c.jpg

Stap 5: Grond links van het pad helemaal losmaken en graszoden erop. Grind over het hele pad gooien.

Stap 6: Op de plek van de taxus een verhoogde border maken, zodat de Annabelles daar steun aan hebben. Ik heb op de foto's al wat waaltjes gestapeld. Volgens mij kun je daar best een verhoogde border mee maken. Het muurtje in de grond heb ik er ook mee gemaakt, ging best goed.

Uitdagingen:
  • De grond waar gras komt, heeft ook wit zand (vanwege bestrating). Ik heb de aarde daar een cm of 30 omgeschept en een deel van het wit zand weggehaald. Maar het is nog enigszins gemêleerd. Ik hoop dat de graszoden daar gaan aarden.
  • De splitplaten voor de oprit hadden geen worteldoek. Die heb ik er nu los ondergelegd, maar ik zoek nog een methode om die aan elkaar te bevestigen. Een grondanker voor worteldoek lijkt niet stevig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Goed bezig .

Het gras zal daar echt wel groeien. De meeste soorten groeien ook op een zandgrond maar verdrogen dan eerder en moet meer bij gemest worden .

Je kan draadeinden halen en dan een moer erop draaien een grote ring en weer een moer en die tussen de mazen van de matten in de grond slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-05 07:10

vanDaal

-ismeereentje

Fantasma7988 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:40:
Je kan draadeinden halen en dan een moer erop draaien een grote ring en weer een moer en die tussen de mazen van de matten in de grond slaan.
Thanks, zeker een optie. Ik zat zelf te denken aan meerdere haringen: https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-tentharingen-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Martinusz
Ik denk dat je qua straten wel in de buurt zit. Al kan ik dat natuurlijk zo niet bepalen.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-04 12:48
Waah schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:17:
Dus: op zoek naar een nieuwe! Nu nog twijfel tussen een Fiskar Staysharp (duwmaaier, hand) of een accu-maaier. Maar neig al naar een accumaaier.
Wij hebben bijna 200m2 gras en ik heb gekozen voor de Fiskar Staysharp, zodat ik als ik 's avonds maai de buren en kinderen niet tot last ben. Niemand had vertrouwen in die keuze en ik zou spijt krijgen dat ik geen fatsoenlijke benzinemaaier had gekocht, maar die Fiskar blijkt echt een toppertje te zijn. Totaal niet zwaar duwen en in een half uur is het gras gemaaid. Alleen de "opvangbak" voor het gras vind ik niet zo praktisch, maar jij wilt toch mulchen, dus dan speelt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wie kan me helpen beslissen over het voegen van een 75m2 antraciet betonklinker 8cm oprit?

ik zou graag een onkruidvrije oprit willen, en kom al snel uit op gatorzand xp of varistone pz easy en andere dergelijke polymeerzand leveranciers.

waar ik moeite mee heb is de hoeveelheid te berekenen:

moet ik de hele voegdiepte berekenen, dat is 8cm x breedte voeg ( 2-3mm ? )

als ik de website van varistone moet geloven, bij hun verbruiksmeter, dan kom ik op een exorbitante hoeveelheid €€€ aan zakken.

https://www.varistone.nl/...eter/varistone-pz-easy/ag
( steenbreedte in cm ) 21
( steenlengte in cm ) 11
( voegbreedte in cm ) 0,2
( voegdiepte in cm ) 8
( aantal vierkante meters in m2 ) 75

ik zou dan volgens hun prijzen ruim boven de € 1000 uitkomen.. dat is zo'n €15/m2 extra bovenop de stenen en de stratenmaker.

kan iemand mij uit deze nachtmerrie helpen, reken ik verkeerd of kan ik beter een andere product kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 13:23
15 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Martinusz schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:08:
Ik had dit lijstje gemaakt:
Materialen:
2 Borders keien1000?
Totaal materiaal5928,055
Douglas Veranda:
Totaal6000,-
Arbeid:
Straten47,9m2 25,-1197,5
Totaal arbeid4357,5

Totaal alles16285,55

En dan zit ik er waarschijnlijk nog naast :P of niet @pjot1 @Fantasma7988 ?
Niet slecht alleen onder het kunstgras en bestrating moet 20 cm zand wat ongeveer 16 kuub aan en afvoer is .
Afvoer 25 euro per kuub en aanvoer zand 15 euro.

Aanleg elektra 200 .
Vervangen riool of hma omdat je er nu bij kan en alles open is . 200
Verlichting 230 v 400 euro.
Afvoer oude beplanting en bestrating 450 euro voor een container.

Eventueel nog beregening op 2/2.5 bar buitenkraan 4 groepen.
600 euro inclusief computer.

Zijn een beetje de dingen waar ik aan denk bij een tuin van 200/400 meter .

@Hypertrophy ik zou zelf gewoon voor brekerzand gaan voor op de oprit.
Ja je krijg er af en toe wat onkruid in wat aankomt waaien maar als je het regelmatig veegt.(1 x per maand) dan blijft het wel schoon.
Je kan voor minder een prima bezem machine kopen die ook nog eens makkelijk is met sneeuwruimen.

Daarbij moet je oprit en kant opsluiting super strak liggen voordat je het met polymeer zand inveegt .
Omdat je draait met de auto zorg je voor beweging tussen de stenen en ook al is de voeg flexibel je kan hem er alsnog uit draaien als je kantopsluiting bijvoorbeeld te licht is uitgevoerd .

[ Voor 8% gewijzigd door Fantasma7988 op 30-03-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik had voor nog geen 10 euro een onkruidbrander met gasflesje gekocht bij de action en ik heb zaterdag even al het onkruid aangepakt. Ik zie wel dat ze er aardig verdord uit zien, hopelijk blijft dat ook zo.

Wel weer typisch action kwaliteit, de eerste barst zat er al in toen ik het flesje er op wilde schroeven. Maar met wat tape blijft dat redelijk heel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 05:40:
@Martinusz
Ik denk dat je qua straten wel in de buurt zit. Al kan ik dat natuurlijk zo niet bepalen.... :)
Fantasma7988 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:43:
[...]

Niet slecht alleen onder het kunstgras en bestrating moet 20 cm zand wat ongeveer 16 kuub aan en afvoer is .
Afvoer 25 euro per kuub en aanvoer zand 15 euro.

Aanleg elektra 200 .
Vervangen riool of hma omdat je er nu bij kan en alles open is . 200
Verlichting 230 v 400 euro.
Afvoer oude beplanting en bestrating 450 euro voor een container.

Eventueel nog beregening op 2/2.5 bar buitenkraan 4 groepen.
600 euro inclusief computer.

Zijn een beetje de dingen waar ik aan denk bij een tuin van 200/400 meter .
Ik zal eerst een even een nette post maken van onze plannen, want losse flodders is ook niet handig :P

Afmetingen tuin:
Breed: 9,5m
Diep(langste kant): 11m
Diep(kortste kant): 9m

Huidige situatie:
Bovenaanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU0DSnhczqQQ6ryxvo9pzI5gyGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxQ9IDkcobeyW3Ka4tKHa7QS.jpg?f=fotoalbum_large

vanaf zitterras:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdEDznirXb81up7hcIz65lQ3tsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYs8MHNzRyqK0SQFDaLR0Dzg.jpg?f=fotoalbum_large

Gewenste situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb1eMddBQd7jvtGFLONd8Un1u_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6syZxhQY8KyzpKXL1x4IfKff.png?f=fotoalbum_large
lichtbruin = keramische tegels
Donkerbruin = 2 borders van +/- 40cm hoog
Groen = kunstgras
Materialen:
2 Borders keien1000?
Totaal materiaal5928,055
Douglas Veranda:
Totaal6000,-
Arbeid:
Straten47,9m2 25,-1197,5
Totaal arbeid4357,5

Totaal alles16285,55

Voor hemelwater van de veranda af te voeren komt er een infiltratiekrat rechts van de veranda in de grond. Tussen kunstgras en terras komt een gootje voor afvoer water.
Elektra is niet van toepassing (doet mijn vader en ligt er deels al :) )
Afvoer van planten, bijna alles is al weg :P qua grond zal wel het één en ander moeten gebeuren, er ligt nu 6 kuub ophoogzand in het midden van de tuin, omdat daar een vijver zat.
Tuinhuis gaat weg, doen we zelf, huidig terras waarschijnlijk ook :)
Beregening niet nodig, we hebben een buitenkraan, daar kunnen we de 2 borders prima mee van water voorzien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
HyperTrophy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:17:
wie kan me helpen beslissen over het voegen van een 75m2 antraciet betonklinker 8cm oprit?

ik zou graag een onkruidvrije oprit willen, en kom al snel uit op gatorzand xp of varistone pz easy en andere dergelijke polymeerzand leveranciers.

waar ik moeite mee heb is de hoeveelheid te berekenen:

moet ik de hele voegdiepte berekenen, dat is 8cm x breedte voeg ( 2-3mm ? )

als ik de website van varistone moet geloven, bij hun verbruiksmeter, dan kom ik op een exorbitante hoeveelheid €€€ aan zakken.

https://www.varistone.nl/...eter/varistone-pz-easy/ag
( steenbreedte in cm ) 21
( steenlengte in cm ) 11
( voegbreedte in cm ) 0,2
( voegdiepte in cm ) 8
( aantal vierkante meters in m2 ) 75

ik zou dan volgens hun prijzen ruim boven de € 1000 uitkomen.. dat is zo'n €15/m2 extra bovenop de stenen en de stratenmaker.

kan iemand mij uit deze nachtmerrie helpen, reken ik verkeerd of kan ik beter een andere product kiezen?
Nachtmerrie? Dan ben ik bang dat ik daar niet helemaal uit kan helpen. :')

Qua hoeveelheden klopt het meestal wel aardig. Dus dat klopt wel. Als je kosten wilt besparen, zou je de bestrating met brekerzand voor de helft kunnen invegen en de bovenste helft met bijvoorbeeld LM Aqua. Dit doe ik zelf ook regelmatig. Je moet er dan wel voor zorgen dat het brekerzand verdicht is, dus of heel droog invegen of inwateren. De voegen in bkk's kan je niet aandrukken dus moet je nog een week of 2 geduld hebben met afvoegen.

Voor bkk's zou ik gatorsand toch afraden. Dit omdat je de voeg niet kan aandrukken waardoor je dus later 'zakkers' in je voeg krijgt. Ik zou zelf LM Aqua aanraden, dit omdat je LM Aqua in moet wateren.

@Fantasma7988 en @carpebios
Met die L-elementen kan je een heleboel doen, sauzen, stucen, betimmeren of gewoon uit het zicht door bijvoorbeeld er planten voor te zetten. Dus wat dat betreft is de keuze reuze! ;)

@Martinusz
Wat @Fantasma7988 hierboven zei, kan ik eigenlijk alleen maar in mee gaan. Ik denk ook dat je in de voorbereiding en diversen veel te goedkoop denkt. Aan de foto's te zien moet er een heleboel grondwerk gebeuren. Net zoals Fantasma7988 ook al zei, je zit niet alleen met aanvoer en afvoer maar er moet ook ontgraven worden. Denk aan een (mini)kraan en eventueel een dumper als die door de steeg past. Dan moeten er rijplaten gelegd worden. En ga zo maar door. Ik zou van die €2500,-, 7500 maken.

Pagina: 1 ... 34 ... 178 Laatste