Even een vraagje over het bewateren van mijn tuin en dan om precies te zijn, mijn moestuin. Ben al een tijdje bezig en heb nog geen goede (en leuk betaalbare) oplossing gevonden. De wens is om zo direct mogelijk water te geven en het liefst zo dat het padje met de houtensnipper niet of nauwelijks nat wordt.
Nu heb ik eerst sproeiers gehaald bij AliExpress. Deze zijn vrij goedkoop, maar qua afwerking is het matig. Nu had ik deze aangesloten, maar ik had toen meer de verwachting dat ze zouden vernevelen. Deze geeft echt straaltjes waardoor ik denk (misschien ten onrechte), dat het lokaal erg nat wordt en daarnaast erg droog.
Ben daarna overgestapt naar de Gardena micro drip systeem. Deze vernevelen wel mooi, maar daarvoor moet de kraan wel helemaal open staan. Door die druk sproeien ze weer veel verder dan mijn moestuin bakken. Daarnaast weet ik niet wat het gaat doen als de groentes wat groter zijn, wordt dan niet het meeste water tegen gehouden bij de eerste planten en blijft de rest droog?
Toen heb ik maar gekeken naar een grote Gardena sproeier, zo'n echte waaier. Prijstechnische is die enorm aantrekkelijk en installatie technische ook. Nadeel is dat hij wat onbetrouwbaar is met hoe ver hij komt en nogal wind gevoelig is. Hierdoor komt het voor dat ik de helft van de tuin van de buren ook mee sproei.
Welk advies kunnen jullie mij hiervoor geven? Toch de Chinese sproeiers nemen? Of moet ik een andere micro-drip sproeier gebruiken? Of moet ik gaan kijken voor een ander merk, zoals bijv RainBird? Of is het handiger om een druppelslang te leggen?
Sproeiers van AliExpress
Gardena micro-drip sproeier:
Gardena sproeier:
Foto van de moestuin:
Schematische tekening: