Dit weekend het terras tussen het huis en de garage gelegd. Het grootste gedeelte, het moeilijkste (want veel hoeken vakjes) maar ook het 'belangrijkste'.
Eerst zandbed opgebouwd, aangetrild met elektrische trilplaat van de Gamma, en dan houten balken erin en afreien. De meest rechte balkjes hiervoor uitgezocht bij de Hornbach, en een aluminium rei van 2 meter (die komt later ook nog wel van pas):
Ik moet wel zeggen, het zand vliegt erdoorheen. We hebben ook behoorlijk wat afgegraven (stuk rechts op de foto is 20cm afgegraven en helemaal volgegooid met zand, maar ook een verse laag zand in het stuk vooraan. We hebben nu nog een halve bigbag over met zand, maar ik betwijfel of dat genoeg is voor de laatste stukjes...
Gisteren eerste stuk gedaan. Na de voorbereidingen heb je een loeistrak zandbed en ram je die tegels er echt in no-time in, 1 tegel per twee minuten denk ik.
Helaas kwamen we erachter dat de donkere tegels niet zo maatvast zijn als de lichte tegels. Ze zijn een stuk lichter (scheelt een kilo of 5 gok ik), hebben een soort facet aan de onderkant en ik heb het idee dat ze minder maatvast zijn. Ze zijn ook niet netjes van het pallet gekomen, dus we gaan er nog even achteraan bellen. Is erg jammer, want daardoor hebben we flink lopen kloten met de donkeren tegels, omdat daar dus iets zand onder moest om het gelijk te krijgen.
Vandaag het laatste stuk gedaan, we komen echt op 1cm afstand uit bij de schutting, dus enorm mazzel gehad

. De lichte tegels liggen er echt retestrak in, dat had een stratenmaker niet beter kunnen doen, de donkere tegels wat minder maar daar komt gelukkig de tafel + stoelen op te staan

.
Nu nog twee tegels bij de voordeur zagen (ik denk dat ik dat toch ga proberen met de haakse slijper) en een tegel bij een afwaterputje tegen de garage aan. Even kijken wat ik daarmee ga doen (is aangesloten op een ondergrondse afwaterbak ofzo, van de vorige bewonders). Daarna voegen en aan de slag met het vlonderpad.
Iemand nog een tip om dit van keramische tegels te krijgen? Is volgens mij iets van cement die van de tegels erboven is afgevallen. Met m'n nagel kan ik een klein beetje wegkrabben, dus het zit niet echt in het materiaal. Gewoon schrobben met een spons en zeep?