Het is wel redelijk belangrijk om te weten hoe diep je put is, dat is namelijk de hoogte die jeDarkKnight schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:39:
Mijn eerste bijdrage aan het tuintopic. Helaas nog geen foto's, die zal ik nog eens toevoegen van onze activiteiten van vorig jaar. Toen hebben we de 'voor'-tuin aangelegd, wat ongeveer 140m² is, inclusief terras en pad naar de deur.
Dit jaar gaan we de achtertuin (de overige ~1200m²) aanpakken of toch in ieder geval het eerste deel ervan.
Nu had ik een vraag: Wij zijn de gelukkige eigenaren van een brandput op ons erf. En dankzij wat administratieve foutjes bij de gemeente/brandweer/iemand, is deze ook echt van ons. Dus na overleg met gemeente en brandweer mogen wij deze brandput gebruiken als eigen waterput. Geen idee hoe diep de put is, maar in ieder geval heeft hij een diameter van 250mm.
Maar... ik heb 0,0 verstand van grondwater/bronpompen. Heeft iemand toevallig iets soortgelijks en daarmee ervaring met bronpompen? Waar moet ik opletten bij aanschaf?
Ik weet dat de druk sowieso belangrijk is om te weten hoeveel sproeiers en lengte slang erop aangesloten kan worden. Maar voor de rest zie ik liters/min of liters/uur en dergelijke, alleen kan ik daaruit niet opmaken waarom er dan pompen van € 200 en van € 1200 zijn met verder op het (leken)oog zelfde specificaties.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Welke bronpomp Om de juiste bronpomp voor uw situatie te kiezen dient u met een aantal zaken rekening te houden. Diameter van de bron De bronpomp moet in de bron passen. Diepte van de bron Er moet voorkomen worden dat de pomp droog komt te draaien doordat het waterniveau daalt tot onder de aanzuigzijde van de pomp. Zorg er voor dat er voldoende water in de bron staat en er vanuit de bodem voldoende watertoevoer naar de pomp is. Opvoerhoogte van de pomp De opvoerhoogte staat voor de hoeveelheid meters (kracht/druk) waarmee een pomp het water verpompt. Er gaat opvoerhoogte (druk) verloren in het leidingsysteem waardoor er aan het eind van de leiding minder opvoerhoogte beschikbaar is dan de pomp levert. Opvoerhoogteverlies ontstaat door o.a.: • Het aantal meters dat het water omhoog gepompt moet worden vanaf het waterniveau uit de bron naar het maaiveld. • Het horizontaal verpompen van water. • De diameter en hoeveelheid water dat door het persleidingsysteem verpompt moet worden. Capaciteit van de pomp De pompcapaciteit (ook wel debiet genoemd) is de opbrengst van de bronpomp per tijdseenheid. Dus het aantal liters of kuubs dat een pomp kan verpompen per uur. Hoe meer opvoerhoogte er in het leidingsysteem verloren gaat, des te lager het aantal liters water dat de pomp zal leveren. |
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT