Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20:51
DarkKnight schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:39:
Mijn eerste bijdrage aan het tuintopic. Helaas nog geen foto's, die zal ik nog eens toevoegen van onze activiteiten van vorig jaar. Toen hebben we de 'voor'-tuin aangelegd, wat ongeveer 140m² is, inclusief terras en pad naar de deur.
Dit jaar gaan we de achtertuin (de overige ~1200m²) aanpakken of toch in ieder geval het eerste deel ervan.
Nu had ik een vraag: Wij zijn de gelukkige eigenaren van een brandput op ons erf. En dankzij wat administratieve foutjes bij de gemeente/brandweer/iemand, is deze ook echt van ons. Dus na overleg met gemeente en brandweer mogen wij deze brandput gebruiken als eigen waterput. Geen idee hoe diep de put is, maar in ieder geval heeft hij een diameter van 250mm.
Maar... ik heb 0,0 verstand van grondwater/bronpompen. Heeft iemand toevallig iets soortgelijks en daarmee ervaring met bronpompen? Waar moet ik opletten bij aanschaf?
Ik weet dat de druk sowieso belangrijk is om te weten hoeveel sproeiers en lengte slang erop aangesloten kan worden. Maar voor de rest zie ik liters/min of liters/uur en dergelijke, alleen kan ik daaruit niet opmaken waarom er dan pompen van € 200 en van € 1200 zijn met verder op het (leken)oog zelfde specificaties.
Het is wel redelijk belangrijk om te weten hoe diep je put is, dat is namelijk de hoogte die je
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Welke bronpomp
Om de juiste bronpomp voor uw situatie te kiezen dient u met een aantal zaken rekening te houden.

Diameter van de bron
De bronpomp moet in de bron passen.

Diepte van de bron
Er moet voorkomen worden dat de pomp droog komt te draaien doordat het waterniveau daalt tot onder de aanzuigzijde van de pomp. Zorg er voor dat er voldoende water in de bron staat en er vanuit de bodem voldoende watertoevoer naar de pomp is.

Opvoerhoogte van de pomp
De opvoerhoogte staat voor de hoeveelheid meters (kracht/druk) waarmee een pomp het water verpompt.
Er gaat opvoerhoogte (druk) verloren in het leidingsysteem waardoor er aan het eind van de leiding minder opvoerhoogte beschikbaar is dan de pomp levert. Opvoerhoogteverlies ontstaat door o.a.:
• Het aantal meters dat het water omhoog gepompt moet worden vanaf het waterniveau uit de bron naar het maaiveld.
• Het horizontaal verpompen van water.
• De diameter en hoeveelheid water dat door het persleidingsysteem verpompt moet worden.

Capaciteit van de pomp
De pompcapaciteit (ook wel debiet genoemd) is de opbrengst van de bronpomp per tijdseenheid. Dus het aantal liters of kuubs dat een pomp kan verpompen per uur. Hoe meer opvoerhoogte er in het leidingsysteem verloren gaat, des te lager het aantal liters water dat de pomp zal leveren.

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17:07
Jelte,89 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:52:
[...]

Maakt in principe niet zoveel uit, Het gaat globaal om de ringbalk op zn plek te houden, tellerkopschroef iets verzinken (zodat je er geen last mee hebt met een eventuele gording oid) voorboren (moet je toch) met een lange vlinderboor (6mm) is natuurlijk even werk, maar ook geen duur ding Tellerkopschroeven ook niet

Je kunt ook een pen maken aan je staander evt:

[Afbeelding]
Jouw overkapping ? mooi vakwerk hoor (y)

zie dat je schoren smaller zijn dan de palen; bewust ? ik ben van plan de 15x15 daarvoor te gebruiken.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:04
DarkKnight schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:39:
Mijn eerste bijdrage aan het tuintopic. Helaas nog geen foto's, die zal ik nog eens toevoegen van onze activiteiten van vorig jaar. Toen hebben we de 'voor'-tuin aangelegd, wat ongeveer 140m² is, inclusief terras en pad naar de deur.
Dit jaar gaan we de achtertuin (de overige ~1200m²) aanpakken of toch in ieder geval het eerste deel ervan.
Nu had ik een vraag: Wij zijn de gelukkige eigenaren van een brandput op ons erf. En dankzij wat administratieve foutjes bij de gemeente/brandweer/iemand, is deze ook echt van ons. Dus na overleg met gemeente en brandweer mogen wij deze brandput gebruiken als eigen waterput. Geen idee hoe diep de put is, maar in ieder geval heeft hij een diameter van 250mm.
Maar... ik heb 0,0 verstand van grondwater/bronpompen. Heeft iemand toevallig iets soortgelijks en daarmee ervaring met bronpompen? Waar moet ik opletten bij aanschaf?
Ik weet dat de druk sowieso belangrijk is om te weten hoeveel sproeiers en lengte slang erop aangesloten kan worden. Maar voor de rest zie ik liters/min of liters/uur en dergelijke, alleen kan ik daaruit niet opmaken waarom er dan pompen van € 200 en van € 1200 zijn met verder op het (leken)oog zelfde specificaties.
Op google kan je echt veel info er over vinden.
Wat je in mindere mate vind, maar wel belangrijk is om te weten. Is het ijzer gehalte in het water.
Bron water kan erg ijzerhoudend zijn. Tijdens het sproeien merk je dit niet. Maar bij het opdrogen krijg je een oranje waas/vlekken.
In de tuin krijg je dat wel weggespoelt. Maar op tegels/terras/muur/woning niet.

• barry86
Len020 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:22:
[...]

zie dat je schoren smaller zijn dan de palen; bewust ? ik ben van plan de 15x15 daarvoor te gebruiken.
Schoordikte is smaak afhankelijk.

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:04

Jelte,89

Woodworking

Len020 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Correct, Zoals @barry86 inderdaad al aangeeft, ik vind het net iets mooier als ze iets terugvallen, maar dat is inderdaad smaak,

15x15cm kan prima

Offtopic, gefeliciteerd Barry!

Revive the guild!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aars
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:04
mkleinman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Whoah! positief jaloers!! Dat is ook onze droom over een paar jaar om vergelijkbaar te gaan wonen. Overigens zou de tuin er bij mij heel anders uit zien en helemaal vol staan met verschillende appels- en perenrassen :)
Dank!

Zit er ook aan te denken om een deel op te offeren voor boomgaard. Maar goed, dan zit je straks wel met kratten vol fruit die we zelf niet allemaal consumeren. Zit nu al met een walnotenboom waar ik elk jaar al emmers vol aan overhoud en aan iedereen mee geef die op bezoek komt :P

Update ganzenvijver. Nu verder met afwerken met flagstones en het maken van een beekloopje.

-

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:44

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Aars schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:41:
[...]

Dank!

Zit er ook aan te denken om een deel op te offeren voor boomgaard. Maar goed, dan zit je straks wel met kratten vol fruit die we zelf niet allemaal consumeren. Zit nu al met een walnotenboom waar ik elk jaar al emmers vol aan overhoud en aan iedereen mee geef die op bezoek komt :P
Dat fruit kan je genoeg leuke dingen mee doen. Je hebt mobiele fruitpersen. Dan krijg je je fruit als sap terug in 5 literpakken die heel lang houdbaar zijn. Eventueel kan je ook zelf ontsappen met een weckpan/ontsapper alleen dat is wat bewerkelijker.

Ik heb zelf intussen al een kleine 100 fruitbomen staan ( thuis en op een volkstuincomplex ) en mochten wij straks echt teveel fruit hebben dan gaat het overschot naar de lokale voedselbank.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18:35
Fruit wat je niet of te laat plukt wordt opgegeten door oa. vogels en insecten, soms al voor het rijp is.
Daar hoef je niets voor te doen. 😁. 😁

[Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2020 10:57]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
:?

[Voor 199% gewijzigd door Teijgetje op 14-05-2020 11:00. Reden: Beetje raar jezelf quoten als je iets wijzigen wil.]

• Aars
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:04
Teijgetje schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:52:
Fruit wat je niet of te laat plukt wordt opgegeten door oa. vogels en insecten, soms al voor het rijp is.
Daar hoef je niets voor te doen. 😁. 😁
Wespen ja :P Die hebben we zonder fruitbomen al genoeg, haha.

-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
Ik heb mijn voortuin ingezaaid vorige week dinsdag, en toen ik dat aan het doen was kreeg ik van mijn buurman een mooi rekensommetje:
Het gras begint (uiterlijk) zichtbaar / groen te groeien, als de max temp van de dagen bij elkaar opgeteld boven de 125 graden is gekomen.
Ik ben uiteraard even aan het tellen geslagen:
6-5: 18,4 + 7-5: 22,3 + 8-5: 23,5 + 9-5: 25,3 + 10-5: 19,7 + 11-5: 12,3 + 12-5: 13,0 = 134,5
En jawel hoor, tussen eergisteren en gisteren begon het te kiemen / zichtbaar groen te worden :P
Deze ochtend kun je over het geheel bijna een hele lichte groene gloed zien

• jordyyyys
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 11:07
Op het moment dat ik mijn Gardena tuinslang aangesloten heb op mijn buitenkraantje, en de tuinslang gesloten is maar de kraam geopend, druppelt er water aan de onderzijde van de kraan vandaan.

Iemand enig idee waar dit vandaan komt?

iPhone 11 Pro Max 64 GB | Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 20:57
jordyyyys schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:55:
Op het moment dat ik mijn Gardena tuinslang aangesloten heb op mijn buitenkraantje, en de tuinslang gesloten is maar de kraam geopend, druppelt er water aan de onderzijde van de kraan vandaan.

[Afbeelding]
Vrij zeker dat het water van de kraan af komt! :o

Waar de druppel zit, kan je dat verder aandraaien? Of losdraaien is ook goed, dan kan je het voorzien van nieuwe Loctite 55 (of teflon tape bij gebrek aan loctite 55). De rest eromheen lijkt gewoon droog te zijn dus dat is het meest voor de hand liggend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:19
jordyyyys schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:55:

[Afbeelding]
Waarschijnlijk is dit een kraan met beluchter. Die beluchter wil wel eens gaan lekken. Ik geloof niet dat je de beluchter kan vervangen.

https://www.klusbeter.nl/sanitair/kranen/wasmachinekraan/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:08
Ik heb inmiddels een Japanse Esdoorn en een Magnolia geplant. Tussen deze 2 bomen wil ik wat mooie bloemen krijgen.

Heeft iemand hier ervaring met het planten van bloembollen? Wanneer ik nu Aziatische Lelie bloembollen plant, komen ze dan aankomende Augustus uit of pas volgend jaar?

PSN: KADR777

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb ruim 2 weken geleden met meststof van Pokon mijn gras bestrooid waarbij ook het onkruid zou moeten verdwijnen. Dat is deels gelukt. Een aantal soorten onkruid zijn niet of nauwelijks meer aanwezig, maar de margrietjes trekken zich helemaal niets aan van dit goedje.

Een zoekactie levert eigenlijk alleen maar 'uitsteken' op. Ondanks dat het geen heel groot grasveld is, gaat mij dat toch een iets te heftige actie worden. Zijn er nog andere manieren om van die margrietjes af te komen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:27
Glyfosfaat :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Het gras hoeft uiteraard niet deaud :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@PaT Dicamba gebaseerde onkruidbestrijder werkt tegen tweezaadlobbigen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
@PaT waarom wil je van de margrieten af? Lijkt mij een prima plant voor in een gazon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:59
De margrieten in kwestie zijn toch madeliefjes neem ik aan?
https://www.startpagina.n...tussen-madelief-margriet/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:13

NDF82

Doomed Space Marine

@PaT MCPA. Bij ons laatst ook toegepast omdat de weegbree begon te winnen van het gras. Maar nu, na twee weken, geen weegbree meer te zien. Wel een hoop kale plekken :o Maar dat groeit hopelijk snel dicht met gras.

...leeg...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• barry86
Ik kijk alweer uit naar de zomer O+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:05
Heeft er iemand ervaring met zo'n ding ?

Werkt dat echt zo goed zoals hier aangegeven ? Wij wonen in de Vlaamse Ardennen, en de grond hier is vlaamse klei; bij droge periodes zoals nu, keihard en als je dan wat paardebloemen of andere onkruiden hebt staan met een penwortel, dan is dat geen pretje om die met een mesje of schopje te gaan verwijderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
PaT schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:43:
Ik heb ruim 2 weken geleden met meststof van Pokon mijn gras bestrooid waarbij ook het onkruid zou moeten verdwijnen. Dat is deels gelukt. Een aantal soorten onkruid zijn niet of nauwelijks meer aanwezig, maar de margrietjes trekken zich helemaal niets aan van dit goedje.

Een zoekactie levert eigenlijk alleen maar 'uitsteken' op. Ondanks dat het geen heel groot grasveld is, gaat mij dat toch een iets te heftige actie worden. Zijn er nog andere manieren om van die margrietjes af te komen?
Ik heb ff gekeken wat ik hier afgelopen jaar van mijn schoonpa voor gekregen had, dat was: Edialux Silvanet Garden.
https://www.online-tuince...dnekkige-onkruiden-400ml/

Dat spul maakt echt alles dood behalve gras 8)7 Ik kreeg het ook als tip mee, alleen je gras. want het sloopt zelfs bomen.
Maar na een paar weken is alles weg, behalve gras ;w

Ps. ik zie dat je voor dat spul wel naar Belgie moet, waarschijnlijk ook de reden dat het zo goed werkt ;)
Voor mij is dat normaal maar 6 minuten rijden, nu mag ik er ook niet komen :O

[Voor 14% gewijzigd door skai21 op 15-05-2020 16:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19:02
Onze beukenhaag zijn in oktober geplant en hebben nu, begin mei, nog geen groen blad. Wat kan ik nog doen?

huidige Blad ziet er verdort uit maar zit nog wel wat groen als ik takjes doorbreek. Op een rij van 20 meter is er nog maar 1 groen geworden alle andere planten zijn nog in de staat van oktober.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bedankt voor de tips! Ik zal ze eens kijken. Ik kan niet alles er op gooien want 1 meter verder is mijn vrouw met een moestuin begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Dit najaar wordt de voortuin opnieuw aangelegd. Als bestrating gaan we voor keramische tegels met betonnen onderlaag. Ik neig naar de GeoCeramica van MBI maar je hebt ook nog de Kera Twice van Excluton. Vraagje aan de experts in dit topic. Is er kwaliteitsverschil? De Kera Twice is iets goedkoper. In wat showwanden bij een tuincentrum zag ik wel wat afgesplinterde randen bij de Kera Twice.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkdetenk
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:34
Werkt dat echt zo goed zoals hier aangegeven ? Wij wonen in de Vlaamse Ardennen, en de grond hier is vlaamse klei; bij droge periodes zoals nu, keihard en als je dan wat paardebloemen of andere onkruiden hebt staan met een penwortel, dan is dat geen pretje om die met een mesje of schopje te gaan verwijderen.
Top apparaat, haal hier alle onkruid mee weg. Geld dus zeker waard!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21:20
hansvk schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:46:
Dit najaar wordt de voortuin opnieuw aangelegd. Als bestrating gaan we voor keramische tegels met betonnen onderlaag. Ik neig naar de GeoCeramica van MBI maar je hebt ook nog de Kera Twice van Excluton. Vraagje aan de experts in dit topic. Is er kwaliteitsverschil? De Kera Twice is iets goedkoper. In wat showwanden bij een tuincentrum zag ik wel wat afgesplinterde randen bij de Kera Twice.
Ik heb meermaals GeoCeramica gelegd en een enkele keer de Kera Twice. Ikzelf heb geen kwaliteitsverschil kunnen waarnemen. Het is gewoon belangrijk dat er met de aanleg voorzichtig moet worden omgegaan.

Afgesplinterde randen kan ook voorkomen door zaagwerk, wat een paar pagina's terug nog besproken is, of bijvoorbeeld nog afgetrilt wat niet mag. Wat wel kan is met een rubberen flap die je onder de trilplaat monteert aftrilt. Maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig met goede aanleg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
whoami schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:50:
Heeft er iemand ervaring met zo'n ding ?

[Afbeelding]

Ja, Topper.
Heb zelf een Smartfit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
Nieuw huis gekocht met tuin op het zuiden. Schijthekel aan kunstgras. Maar hoe houdt je natuurlijk gras mooi groen als er de hele dag vol zon op staat?

Zijn daar bijv verschillende grassoorten voor?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 18:43
sproeien?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
@aschja
Watersaver, link staat in de TS bij "gras en grasmatten" onderaan. ;)
Oeps, link werkte niet meer.(fixed)
Inmiddels weer wel, Water Saver.

Gifsumak wil je ook niet in je tuintje lees ik net...... het gif gaat door rubberen handschoenen heen. :-(

[Voor 86% gewijzigd door Teijgetje op 15-05-2020 23:29. Reden: Link Water Saver veranderd naar Nederlandse site.]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:18
aschja schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:50:
Nieuw huis gekocht met tuin op het zuiden. Schijthekel aan kunstgras. Maar hoe houdt je natuurlijk gras mooi groen als er de hele dag vol zon op staat?

Gras wordt niet zo snel geel. Dan moet het echt een hele tijd kurkdroog zij nn. Mijn gras (Achterhoek, sahara van Nederland) is nog steeds mooi groen zonder sproeien. En dreigt het toch wat te vergelen, dan een avond flink sproeien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:13

NDF82

Doomed Space Marine

@PaT hier nog wat foto's van na de behandeling met mcpa. Je ziet dat het gras er nog staat maar het onkruid morsdood is.

Heb ook zo'n fiskars onkruidsteker besteld om het vanaf nu beter bij te houden. Ben eigenlijk niet zo'n fan van gif maar de hoeveelheid onkruid wat er stond, was onmogelijk met de hand te verwijderen.

...leeg...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:32
Nu het klussen binnenshuis bijna is afgerond, ben ik alvast begonnen met voorbereidingen voor herinrichting van de achter- en voortuin.

Ik heb met Gardsign wat ontwerpen gemaakt, mooi en makkelijk programma trouwens.

Idee is nu om in de achtertuin twee "zwevende" banken te maken, een hoekbank van ongeveer 3 x 3 meter en een rechte bank van ongeveer 3 meter.

Fotootje zegt meer dan woorden:

Plan is om de banken aan alle kanten vast te zetten door middel van linea blokken of andere muurelementen.Aan alle kanten steken de banken daarom 10 cm uit, zodat ik de banken kan verlijmen cq via cement kan vastzetten aan de linea blokken.

Is mijn plan technisch uitvoerbaar? Heeft iemand ervaringen met bedrijven die dit soort banken op maat kunnen maken?

• Bockelaar
  • Laatst online: 18:43
NDF82 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:59:
@PaT MCPA. Bij ons laatst ook toegepast omdat de weegbree begon te winnen van het gras. Maar nu, na twee weken, geen weegbree meer te zien. Wel een hoop kale plekken :o Maar dat groeit hopelijk snel dicht met gras.
MCPA is toch alleen nog verkrijgbaar onder licentie? Voor particulieren in ieder geval zeker niet aan te schaffen :(

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Teijgetje
NDF82 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:02:
hier nog wat foto's van na de behandeling met mcpa. Je ziet dat het gras er nog staat maar het onkruid morsdood is.
Ik zie kinderspeelgoed???????
Dan moet ik toch even ageren tegen je gebruik.

MCPA is al een flinke tijd verboden in Nederland en België voor particulieren, en bedrijven zonder de juiste licentie, omdat de stof erg slecht is voor mens, dier en milieu.
Met name bij mensen wordt de ontwikkeling en voortplanting aangetast bij inname (grondwater, huidcontact)
Naast dat de normale tuinier dus illegaal bezig is als hij MCPA gebruikt, is het ronduit onverstandig dom daar kinderen rond te laten spelen onder het motto dat het zo lekker makkelijk werkt en het gras laat leven...............
Het is ook niet meer gewoon te koop en (helemaal als particulier) zonder de juiste vergunning/licentie heb je als je het bezit een illegaal strafbaar middel in je kastje staan.

Er zijn vervangende middelen die wel toegestaan zijn en hetzelfde doen, en minder gevaarlijk zijn voor rondspelende kinderen. ;)

Maar wat je laat zien is eigenlijk het, naar mijn idee, probleem van giffen,.
Ja, het is makkelijk, even alle bijwerkingen en effecten daargelaten.
Maar je spuit en moet wachten tot de boel sterft.
Vervolgens heb je dus een tijdje van die mooie bruine vlekken.
Daarna worden het een tijdje mooie zwarte gaten.
En pas daarna groeit het gras langzaam dicht en ben je een maandje verder als het snel gaat.

Trek je het onkruid er uit, dan ben je het gelijk kwijt.
Gras groeit sneller dicht zonder dat je iets doet verder.
Als je het gat vult met wat grond en reparatiezaad dan heb je het binnen een week al dichtgegroeid met gras.
Plan je het in en kiem je je graszaad voor dan heb je er binnen een of twee dagen al nieuw gras staan.

En al die tijd kan iedereen, bv kinderen of dieren, er veilig spelen. ;)

[Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 16-05-2020 16:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pjot1
TweakersOnly schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:32:
Nu het klussen binnenshuis bijna is afgerond, ben ik alvast begonnen met voorbereidingen voor herinrichting van de achter- en voortuin.

Ik heb met Gardsign wat ontwerpen gemaakt, mooi en makkelijk programma trouwens.

Idee is nu om in de achtertuin twee "zwevende" banken te maken, een hoekbank van ongeveer 3 x 3 meter en een rechte bank van ongeveer 3 meter.

Fotootje zegt meer dan woorden:

[Afbeelding]

Plan is om de banken aan alle kanten vast te zetten door middel van linea blokken of andere muurelementen.Aan alle kanten steken de banken daarom 10 cm uit, zodat ik de banken kan verlijmen cq via cement kan vastzetten aan de linea blokken.

Is mijn plan technisch uitvoerbaar? Heeft iemand ervaringen met bedrijven die dit soort banken op maat kunnen maken?
Toevallig heb ik 2 weken terug zoiets gemaakt.

Ik heb blokken gelijmd met Varistone PU Fix Eco. Daar heb ik ook het blad mee verlijmd. Onder de bank zitten ook stapelblokken gefundeerd op 60/40 tegels.

Dus het is mogelijk maar ik zou daar geen cement voor gebruiken.

• marc1111
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:03

Onze (witte) Toscaanse jasmijn wordt geel van blad.
Zie online vooral meldingen van rood blad. Komt dit gelige blad door te weinig vocht, te weinig grond of iets anders?
Zijn wel knoppen in gekomen maar nog geen bloemen.

• TweakersOnly
  • Laatst online: 21:32
pjot1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:02:
[...]

Toevallig heb ik 2 weken terug zoiets gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb blokken gelijmd met Varistone PU Fix Eco. Daar heb ik ook het blad mee verlijmd. Onder de bank zitten ook stapelblokken gefundeerd op 60/40 tegels.

Dus het is mogelijk maar ik zou daar geen cement voor gebruiken.
Thanx voor de adviezen. Mag ik vragen welk hout je hebt gebruikt voor de zitting? Kant en klaar of zelf gemaakt?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
aschja schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:50:

J maar op owat voor grond woon je (en dan ook met name hoe is je grondwaterstand?) - gras (toch een Tarwesoort) kan best diep wortelen als je het de kans geeft.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:31
DancePlaza schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:25:
Onze beukenhaag zijn in oktober geplant en hebben nu, begin mei, nog geen groen blad. Wat kan ik nog doen?

huidige Blad ziet er verdort uit maar zit nog wel wat groen als ik takjes doorbreek. Op een rij van 20 meter is er nog maar 1 groen geworden alle andere planten zijn nog in de staat van oktober.
Bij onze nieuwbouw woning is er een beukenhaag van 14meter ook eind oktober neergezet. Deze heeft in deze tijd erg veel water nodig. Wij sproeien hem nu elke avond flink nat en hij is nu vol groen van blad. Begin april kregen we die tip en binnen no-time kwam hij tot leven.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
TweakersOnly schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Thanx voor de adviezen. Mag ik vragen welk hout je hebt gebruikt voor de zitting? Kant en klaar of zelf gemaakt?
Kant en klaar van de houtboer. Wel behandeld met epoxy. Volgens mij is het Douglas hout, al durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Klant had hem zelf gekocht.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15:57
Eerder al beloofd om onze verrichtingen in de tuin te laten zien.
Wat ons betreft is dit gedeelte vorig jaar erg goed gelukt. Daarom gaan we de achtertuin in dezelfde stijl doen dit jaar, alleen komt er een grasmat in het midden ipv boomschors.
We zijn begonnen met leggen van pad naar voordeur en terras aan de zijkant. Het zijn MBI GeoCeramica tegels geworden (was geen discussie mogelijk met vrouwelijke wederhelft) en IcyBlue split als pad langs het huis:

Daarna is er een keien strook gecreëerd, bloembakken van stapelblokken, strook planten en dan alles bedekt met boomschors:

Uiteindelijk ook afgemaakt met verlichting van het pad:

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 15:14
marc1111 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:54:
[Afbeelding]

Onze (witte) Toscaanse jasmijn wordt geel van blad.
Zie online vooral meldingen van rood blad. Komt dit gelige blad door te weinig vocht, te weinig grond of iets anders?
Zijn wel knoppen in gekomen maar nog geen bloemen.
Is bij mij ook, vorig jaar ook, en niet heel abnormaal denk ik. Hij zit hier vol knoppen. Hij bloeit bij mij overigens pas vanaf half juni, dus dat er nu alleen knoppen zijn klopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:29
DancePlaza schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:25:

Wellicht niet of veel te weinig gesproeid?

Blokbeuk in schaduw was trouwens bij ons later groen dan die in het zonnige deel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: mei 2004
Iemand tips voor mijn gras veld of wil ik gewoon te snel, nu 6 weken geleden gezaaid maar lijkt toch echt niet dicht te groeien, veel van zulke plekken:

Ja dit is 1 en het zelfde grasveldje, op de 2e foto is het erg kaal en lijkt ook niet echt dicht te gaan groeien daar :(

Bijzaaien?? Mest??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skai21
Dirk0s schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:35:
Iemand tips voor mijn gras veld of wil ik gewoon te snel, nu 6 weken geleden gezaaid maar lijkt toch echt niet dicht te groeien, veel van zulke plekken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja dit is 1 en het zelfde grasveldje, op de 2e foto is het erg kaal en lijkt ook niet echt dicht te gaan groeien daar :(

Bijzaaien?? Mest??
Wat voor gras is het? Wat heb je gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
skai21 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Wat voor gras is het? Wat heb je gedaan?
- Oude gras omgespit
- Vlak gemaakt
- Eco style gezond grond er door geharkt
- Dcm Activo Plus Graszaad erin geharkt
- Vlak gemaakt
- Met de zonnige afgelopen dagen elke dag 10-15
- Na week of 4 1e x gemaaid

Zitten nu op week 6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
Dirk0s schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:59:
[...]

- Oude gras omgespit
- Vlak gemaakt
- Eco style gezond grond er door geharkt
- Dcm Activo Plus Graszaad erin geharkt
- Vlak gemaakt
- Met de zonnige afgelopen dagen elke dag 10-15
- Na week of 4 1e x gemaaid

Zitten nu op week 6
Ik kan niet echt opzoeken wat de samenstelling van die DCM variant is. Maar bijna altijd zit er in zon mengsel 3 tal soorten gras: engels raaigras, rood zwenkgras en veld beemdgras. In die volgorde kiemt dat na 7, 14-21 en 21-30 dagen.
Mijn grasmengsel is:
SAMENSTELLING

20% gewoon roodzwenkgras
20% roodzwenkgras met forse uitlopers
40% fijnbladig Engels raaigras gazontype
20% veldbeemdgras

Die eerste zijn zodat er snel wat op staat, die laatste vormen ook echt eem plantje en zorgen voor een volle mat. Nu heb je eigenlijk alleen nog maar losse sprietjes.
Ik vind het er voor gazon van 6 weken zo slecht nog niet zien. Ik zou lekker doorsproeien, en regelmatig niet te laag maaien. Als je dat doet train je het gras om niet de hoogte maar de breedte in te gaan.

[Voor 8% gewijzigd door skai21 op 17-05-2020 14:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk0s
skai21 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Ik kan niet echt opzoeken wat de samenstelling van die DCM variant is. Maar bijna altijd zit er in zon mengsel 3 tal soorten gras: engels raaigras, rood zwenkgras en veld beemdgras. In die volgorde kiemt dat na 7, 14-21 en 21-30 dagen.
Mijn grasmengsel is:
SAMENSTELLING

20% gewoon roodzwenkgras
20% roodzwenkgras met forse uitlopers
40% fijnbladig Engels raaigras gazontype
20% veldbeemdgras

Die eerste zijn zodat er snel wat op staat, die laatste vormen ook echt eem plantje en zorgen voor een volle mat. Nu heb je eigenlijk alleen nog maar losse sprietjes.
Ik vind het er voor gazon van 6 weken zo slecht nog niet zien. Ik zou lekker doorsproeien, en regelmatig niet te laag maaien. Als je dat doet train je het gras om niet de hoogte maar de breedte in te gaan.
Bedankt, net weer met de maaier erover vanavond nog even sproeien en dan zien we wel waar het heen gaat ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skai21
Dirk0s schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Bedankt, net weer met de maaier erover vanavond nog even sproeien en dan zien we wel waar het heen gaat ;)
Bij graszaaien is geduld het moeilijkst, het is bijna nooit in een keer dicht. Maar als het plantjes worden / in de breedte gaat groeien wordt het wel mooi.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Wat een indrukwekkende tuinen en projecten in dit topic!

Voor mij is de achtertuin, die met 9x6 meter al niet bijzonder groot te noemen is, vooral bedoeld om fiets en motor te stallen, koffie te drinken en te barbecuën met vrienden. Ik heb géén groene vingers en daarom in eerste instantie besloten het oerwoud dat mijn achtertuin heette met de grond gelijk te maken toen ik het huis kocht, en langzaam aan ben ik het weer naar mijn smaak wat groener aan het maken.

De ene helft van de tuin staat het hele jaar door in de schaduw, de andere helft staat in de zomer twaalf uur lang per dag in de volle zon weg te branden, wat het ook weer lastig maakt om planten in leven te houden en mooi te laten groeien.

Het blijft puzzelen, en zo leer ik steeds een beetje bij. Zo ik heb dit voorjaar een nieuw vak gemaakt met opsluitbandjes en wat schaduwplanten geplant:

En seringen, een olijfboompje (geënt) en een boel rotsplanten en struikjes die tegen de volle zon kunnen:

En dan ben ik nog bezig met aardbeien, tomaten en komkommer:

Al zijn die laatste twee nog zo klein dat ze nauwelijks zichtbaar zijn op de foto. :+

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DancePlaza
SjakieZulu schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:56:
[...]

Wellicht niet of veel te weinig gesproeid?

Blokbeuk in schaduw was trouwens bij ons later groen dan die in het zonnige deel.
Ik ben ook bang dat we te weinig water hebben gegeven. Nu toch maar om de 2 dagen wat meer water te geven zo’n 10 liter per strekkende meter.

Kan ik nog wat ermee doe, bijmesten of toch maar blijven hopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
DancePlaza schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:00:
[...]

Ik ben ook bang dat we te weinig water hebben gegeven. Nu toch maar om de 2 dagen wat meer water te geven zo’n 10 liter per strekkende meter.

Kan ik nog wat ermee doe, bijmesten of toch maar blijven hopen.
Voor wat het waard is: hier is de beukhaag van ongeveer 10 meter al volop groen. Ongeveer een week of 3 al. Heb verder nooit water gegeven en toevallig vandaag gesnoeid.

Misschien komt het door te weinig voeding in de grond? Zit hier in een gebied bij de rivieren dus veel kleigrond. Je zou dat mesten eens kunnen proberen dus.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:35
wolterious schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 21:10:
[...]

Ik ga de komende week mijn border maken. Ik maak de achterkant deels tegen de schutting aan en deels middels piketpaaltjes in de grond. Tegen de palen van de schutting en de piketpaaltjes een lat/balk en daar zet ik grindtegels tegenaan. Die grindtegels heb ik nog over en scheelt me weer een ritje naar de gemeente. Zo hou ik de achterkant smal/klein en een stuk betaalbaarder.
Inmiddels 3 weken verder, maar vind het wel leuk om deze hier te delen:

Het was in het begin deze lage kleine border, van inmiddels verrot hout. De schutting had ik vorig jaar al geplaatst.

Ik heb dus tegen de schutting aan, met nog extra piketpaaltjes voor de stevigheid, hardhouten planken horizontaal bevestigd. Daar tegenaan heb ik grindtegels op rechtop tegen de planken aangezet, 10 cm in de grond, 40 cm erboven. Alvast wat stenen neergelegd om de vorm te bepalen. Ik wilde graag een ronde border omdat ik mijn tuin liever niet te strak heb. Maar ronde vormen is uiteraard wel veel meer werk!

Afgelopen 2 dagen metselen, stenen knippen en uiteraard stapelen. De border is gebouwd op een fundament van opsluitbandjes en gehalveerde grindtegels.

Ben er uiteindelijk tevreden over eindresultaat. Het is geworden zoals ik had bedacht en het is een stevig geheel geworden. Nu nog ongeveer 4 kuub zand erin en dan beplanten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 04-06 20:54

digidokter.net

Extern dreams intern awakes

Met babystapjes maak ik mijn vingers 'groen', ik heb zes balkonbakken met 40liter potgrond en met zaaden, bollen en zadenmat gevuld. Alle seizoenen bloemen en planten hoop ik te groeien, en als goed gaat en mooi volgens plan loopt. TZT er veel grondpotten/bakken bij doen als budget toelaatbaar is?! ;)

Zijn er balkon ervaringsdeskundigen met tips voor een balkon van tien hoog op zuiden?!

"TAO: I think you'll find it sits in a book and changes the words that you read "

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
digidokter.net schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:29:

Zijn er balkon ervaringsdeskundigen met tips voor een balkon van tien hoog op zuiden?!
Waarschijnlijk een redelijke inkopper maar veel water geven. Die bakken worden flink warm aangezien de zon er vol op schijnt waarmee water heel snel verdampt. Met een tuin heb je enkel de toplaag die echt warm wordt maar hier zal die hele bak opwarmen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:14
En niet alleen als de zon schijnt. Ook door de wind kan de grond flink uitdrogen. En daar zal op 10 hoog waarschijnlijk ook veel sprake van zijn. En als de grond eenmaal te droog is, krijg je het moeilijk weer goed vochtig. Hou dat dus in de gaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:29
@DancePlaza Wellicht heb je hier iets aan:
https://www.haagplanten.n...mijn-beukenhaag-dood.html

Extra voeding/bemesting kan nooit kwaad. De laatste tijd veel zon en weinig neerslag. Je sproeit niet zo gauw te veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 03-06 22:17
LinuxMan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Is bij mij ook, vorig jaar ook, en niet heel abnormaal denk ik. Hij zit hier vol knoppen. Hij bloeit bij mij overigens pas vanaf half juni, dus dat er nu alleen knoppen zijn klopt.
Hier hetzelfde! Heb ze drie weken geleden gekocht bij de kweker en toen geplant in een perk met veel grind en weinig mogelijkheid om goed aarde/potgrond erbij te krijgen. Dacht dat dag gele kwam door te weinig water. Ben iedere avond flink water aan het geven maar blijft gelig. De knoppen hangen er wel nog flink aan. Ik wacht het af :).

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheHolyDrinker
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 18:12
digidokter.net schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:29:
[Afbeelding]
Met babystapjes maak ik mijn vingers 'groen', ik heb zes balkonbakken met 40liter potgrond en met zaaden, bollen en zadenmat gevuld. Alle seizoenen bloemen en planten hoop ik te groeien, en als goed gaat en mooi volgens plan loopt. TZT er veel grondpotten/bakken bij doen als budget toelaatbaar is?! ;)

Ik heb voorheen altijd een hoog balkon op het zuiden gehad. Heb daar zelf wat mini fruitboompjes en blauwe bes/framboos geplant. Hebben het altijd goed gedaan en heb ik nu in mijn tuin gezet na verhuizing. Staat ook leuk op je balkon en je hebt wat eigen fruit. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:43
Wij hebben een pergola die we willen laten begroeien door een klimplant welke lange tijd bloemetjes in bloei heeft staan. Nu hebben we een paar jaar terug 3 klimplanten neergezet als test om te bekijken welke we mooi vinden. Helaas hebben ze alle 3 wel een nadeel:

Passieflora:
+ Groeit als een dolle, snel heel de pergola begroeit
- Ik vind m niet zo heel mooi. Veel lege plekken na n tijdje

Clematis:
+ Super veel en mooie bloemen, precies wat we willen
- Half mei zijn alle bloemen alweer verdwenen, rest van de zomer veel groen, dat wel

Toscaanse jasmijn:
+ Groenblijvend, veel mooie witte bloemen die ook lang in bloei staan
- Groeit langzaam, en heel de paal is bedekt waardoor je deze niet meer ziet. We hebben dikke kastanjehouten balken dus zonde als je die niet een beetje blijft zien, had ik net zo goed een pergola van pvc-buizen kunnen knutselen ;)

Wie o wie heeft een tip voor een klimplant met veel en lang in bloei staande bloemen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:35
DCNY schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:04:

Wie o wie heeft een tip voor een klimplant met veel en lang in bloei staande bloemen?
Er al eens aan gedacht om de clematis, die tot half mei bloeit, te combineren met een andere klimplant die daarna begint te bloeien? Kamperfoelie bijvoorbeeld of trompetklimmer? Of anders een laatbloeiende clematis die in de zomer bloeit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DancePlaza
Ambianz schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Voor wat het waard is: hier is de beukhaag van ongeveer 10 meter al volop groen. Ongeveer een week of 3 al. Heb verder nooit water gegeven en toevallig vandaag gesnoeid.

Misschien komt het door te weinig voeding in de grond? Zit hier in een gebied bij de rivieren dus veel kleigrond. Je zou dat mesten eens kunnen proberen dus.
voornamelijk polder kleigrond (flevoland). Ik zal de tip van het mesten is oppakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Wij hebben een pergola die we willen laten begroeien door een klimplant welke lange tijd bloemetjes in bloei heeft staan. Nu hebben we een paar jaar terug 3 klimplanten neergezet als test om te bekijken welke we mooi vinden. Helaas hebben ze alle 3 wel een nadeel:

Passieflora:

Clematis:
- Half mei zijn alle bloemen alweer verdwenen, rest van de zomer veel groen, dat wel

Toscaanse jasmijn:
- Groeit langzaam, en heel de paal is bedekt waardoor je deze niet meer ziet. We hebben dikke kastanjehouten balken dus zonde als je die niet een beetje blijft zien, had ik net zo goed een pergola van pvc-buizen kunnen knutselen ;)

Clematis die ik hier heb staan is al een jaar of 10 oud en blijft gewoon bloemen geven. De eerste beginnen nu uit te vallen en daar komen gewoon nieuwe voor terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:47
Gisteravond hebben we ons terras gevoegd met voegmortel. Tijdens het voegen vond ik al dat de mortel er lastig in ging en vond ik het vrij grof, maar dit was wat het tuincentrum had geleverd met de tegels die we hadden besteld (https://excluton.nl/produ...ce-60x60x4-moonstone-grey - keramische tegel op beton met ingebouwde voeg).

Nu lees ik net de offerte, en zie ik dat op de offerte stond: King-Assist Voegmiddel Premium Antraciet, terwijl wij King-Assist Voegmiddel Plus Antraciet geleverd kregen. Die laatste is inderdaad voor grotere voegen, te groot voor onze kleine voegen.

Nu zit het er wel in (vol proberen te proppen met een wisser + inwateren) maar ik denk niet dat de hele voeg verzadigd is. Wat kunnen we het nu het beste doen? Je snapt dat we liever niet alle voegen er weer uit willen halen... Mijn plan nu was om het te laten zitten, en als er problemen ontstaan het te verwijderen en opnieuw te voegen met de juiste voegmortel. En hoe haal ik deze mortel er weer uit? Met de hand en een schraper, of moet dat ook wel lukken met een hogedrukspuit?

Best klote, terras ligt er keurig bij, zagen ging goed, maar nu met het voegen lijkt het toch mis te gaan op het laatste moment :'( .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 15:14
krizzziz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 06:47:
[...]

Hier hetzelfde! Heb ze drie weken geleden gekocht bij de kweker en toen geplant in een perk met veel grind en weinig mogelijkheid om goed aarde/potgrond erbij te krijgen. Dacht dat dag gele kwam door te weinig water. Ben iedere avond flink water aan het geven maar blijft gelig. De knoppen hangen er wel nog flink aan. Ik wacht het af :).
die van mij heeft het eerste jaar na planten amper gebloeid, pas het tweede jaar had ik rijke bloei.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
Wij hebben kort geleden een aantal annabellen geplant in de voortuin, 7 stuks, staan op Noord Oost, dus alleen sochtends zon tot uurtje of 12 denk ik.
Het valt ons op dat sommige bladeren er slap bijhangen, verdort lijken, maar de annabellen lijken het verder prima te doen, de knoppen staan er al in.

Wat zou dit kunnen zijn? We zien soms ook mieren erop lopen, zou er luis in zitten? Maar dat zou je wel moeten kunnen zien toch? (we zien dus niks)

Ze krijgen elke dag in de avond water, maar toch hangt er dus wat slap blad bij?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
TheJVH schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:38:
Gisteravond hebben we ons terras gevoegd met voegmortel. Tijdens het voegen vond ik al dat de mortel er lastig in ging en vond ik het vrij grof, maar dit was wat het tuincentrum had geleverd met de tegels die we hadden besteld (https://excluton.nl/produ...ce-60x60x4-moonstone-grey - keramische tegel op beton met ingebouwde voeg).

Nu lees ik net de offerte, en zie ik dat op de offerte stond: King-Assist Voegmiddel Premium Antraciet, terwijl wij King-Assist Voegmiddel Plus Antraciet geleverd kregen. Die laatste is inderdaad voor grotere voegen, te groot voor onze kleine voegen.
Inderdaad een beetje jammer.
Het voegmiddel is een voegmortel, wat duidt op enige uitharding. Hoe langer het zit hoe moeilijker het dan er uit te krijgen is.

Je hebt het over een ingebouwde voeg (ik kan niet vinden hoe groot die is bij strak tegen elkaar leggen) maar in de leginstructies (en gelijk op de product pagina) staat dat je moet leggen met voeg. Dat komt neer op 1-3 mm voeg + ingebouwde voeg qua voegbreedte volgens het pdf.
Daar staat ook in welk voegmiddel je nodig hebt voor welke voegbreedte.
En de voegbreedte hangt natuurlijk ook af van je legkunst, met spacers of strak tegen elkaar, maar daar bepaal je zelf uiteindelijk het juiste voegmiddel naar.

Overal 2 mm (dacht ik gelezen te hebben wat je aangehouden had :? En Premium is al vanaf 3mm) lijkt me overigens persoonlijk krap gezien steen iets werkt bij hitte. Dan ligt het naar mijn idee strak tegen elkaar zonder voeg en is de twee mm de "ingebouwde" voeg waar je het over hebt.
Wellicht kan @pjot1 daar iets over zeggen.

Maar ik zou allereerst reclameren bij de leverancier. Misschien krijg je premium alsnog gratis, maar toch minimaal het prijsverschil terug. Zij kunnen je ook adviseren hoe je de "verkeerde" mortel er het best uit kunt krijgen.
En de vraag is maar net wie het verkeerd gedaan heeft natuurlijk, de leverancier die verkeerd levert of de legger die het verkeerde voegmiddel gebruikt?
Ik denk dat je nu beter het zo kan laten als alles "vol" zit en met Premium bijwerkt mocht dat nodig zijn na verloop van tijd.
Dat er uit halen krijg je toch niet vergoed qua tijd, en met de HD spuit wordt het overal een chaos denk ik.

[Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 18-05-2020 12:10]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb de grasmat tot een langetermijn project gebombardeerd.

Een paar weken geleden heb ik een stukje kale grond ingezaaid en dat is griezelig mooi opgekomen.

In vergelijking met het oude grasveld

Zit een flink verschil in. Ik ben dus begonnen met het onkruid handmatig uit het oude stuk te steken. Dat wordt echt een klus van meerdere weken of zelfs maanden. De kale plekken heb ik deels ingezaaid maar zeker de kleine plekjes wil ik zien hoe het gras het zelf dichtgroeit.

Aangezien het speelgras is heb ik de maaier ook een flink eind omhoog gezet (stond op 2 cm, nu op 4). Dat maakt al echt een wereld van verschil. Doordeweeks herstelt het gras bijna terwijl je er naar kijkt en in het weekend maken de kinderen dat bijna ongedaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheJVH
Teijgetje schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Inderdaad een beetje jammer.
Het voegmiddel is een voegmortel, wat duidt op enige uitharding. Hoe langer het zit hoe moeilijker het dan er uit te krijgen is.

Ik zou allereerst reclameren bij de leverancier. Misschien krijg je premium alsnog gratis, maar toch minimaal het prijsverschil terug.Zij kunnen je ook adviseren hoe je de mortel er et best uit kunt krijgen.
Maar ik denk dat je nu beter het zo kan laten als alles "vol" zit en met Premium bijwerkt mocht dat nodig zijn na verloop van tijd.
Dat er uit halen krijg je toch niet vergoed qua tijd, en met de HD spuit wordt het overal een chaos denk ik.

Dat gezegd hebbend, je hebt het over een ingebouwde voeg (ik kan niet vinden hoe groot die is bij strak tegen elkaar leggen) maar in de leginstructies (en gelijk op de product pagina) staat dat je moet leggen met voeg. Dat komt neer op 1-3 mm voeg + ingebouwde voeg qua voegbreedte.
Daar staat ook welk voegmiddel je nodig hebt voor welke voegbreedte.
En de voegbreedte hangt natuurlijk ook af van je legkunst, met spacers of strak tegen elkaar, maar daar bepaal je zelf uiteindelijk het juiste voegmiddel naar.

Overal 2 mm lijkt me overigens persoonlijk krap gezien steen iets werkt bij hitte. Dan ligt het naar mijn idee strak tegen elkaar zonder voeg en is de twee mm de "ingebouwde" voeg waar je het over hebt.
Wellicht kan @pjot1 daar iets over zeggen.
Aan de rand van de tegels zitten een soort randjes / bobbeltjes die ervoor zorgen dat het keramiek (en 95% van het beton) elkaar niet raken. De voeg is nu 3mm tot 4mm dus dat lijkt mij netjes. Dit is volgens mij ook de aanbevolen techniek en ik zie op filmpjes (bijv Eigen Huis en Tuin) ook nooit dat ze losse afstandhouders gebruiken. Da's ook het mooie van deze tegels, ze zijn redelijk 'idiot-proof' te leggen :) .

Mijn idee was inderdaad hetzelfde, kijken hoe het nu gaat met de huidige voegmortel die erin zit, en als het echt slecht wordt (als het later bijvoorbeeld toch eruit komt, of juist enorm inzakt) dan nog een keer eroverheen met de fijnere Premium variant.

We hebben nog een bigbag zand nodig, dus ik zal aan de leverancier voorstellen of hij de tweede emmer kan omruilen, en die bigbag gratis kan leveren ter compensatie (onze donkere tegels waren ook niet helemaal netjes).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:27
PaT schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:12:
Ik heb de grasmat tot een langetermijn project gebombardeerd.

Een paar weken geleden heb ik een stukje kale grond ingezaaid en dat is griezelig mooi opgekomen.

[Afbeelding]

In vergelijking met het oude grasveld
[Afbeelding]

Zit een flink verschil in. Ik ben dus begonnen met het onkruid handmatig uit het oude stuk te steken. Dat wordt echt een klus van meerdere weken of zelfs maanden. De kale plekken heb ik deels ingezaaid maar zeker de kleine plekjes wil ik zien hoe het gras het zelf dichtgroeit.

Aangezien het speelgras is heb ik de maaier ook een flink eind omhoog gezet (stond op 2 cm, nu op 4). Dat maakt al echt een wereld van verschil. Doordeweeks herstelt het gras bijna terwijl je er naar kijkt en in het weekend maken de kinderen dat bijna ongedaan.
Welk mengsel heb je gebruikt?

Ik heb hier DCM Riparo plus herstelzaad gebruikt, en eerlijk is eerlijk: die plekken zijn prachtig. Het zijn echter ook "eilanden" in de rest van het gezon (en dus een lage WAF), dus ik wil eigenlijk die variant nog was gaan bijstrooien. Het lijkt heel veel op jouw eerste foto .

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hmmbob schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Welk mengsel heb je gebruikt?

Ik heb hier DCM Riparo plus herstelzaad gebruikt, en eerlijk is eerlijk: die plekken zijn prachtig. Het zijn echter ook "eilanden" in de rest van het gezon (en dus een lage WAF), dus ik wil eigenlijk die variant nog was gaan bijstrooien. Het lijkt heel veel op jouw eerste foto .
Die eerste foto is volgens mij gewoon Action graszaad voor speelgazons 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pjot1
@Teijgetje en @TheJVH

Minimale voegbreedte is inderdaad 2mm met een maximum van 5cm.

De bobbels (afstandhouders) zorgen ervoor dat het keramische gedeelte niet tegen elkaar aan komt te liggen. Door de goede maatvastheid heb je overal een gelijke voeg. En zoals @TheJVH al aangeeft, deze tegels kan je gewoon tegen elkaar aanleggen.

Met de voegmiddelen die @TheJVH gebruikt heb ik geen ervaring. Gebruik zelf altijd gatorsand of Varistone Aqua LM. In wezen maakt het niet echt uit welke je gebruikt want het komt allemaal op het zelfde neer.

Als je een voeg wilt vervangen, sla ik altijd met een platte beitel de voeg naar beneden zodat je gelijk een goede harde basis hebt voor de nieuwe voeg. Anders zou je het moeten uitkrabben. Een hogedrukreiniger heeft te weinig kracht om de voeg ertussenuit te spoelen, mits het goed is aangebracht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:14

Passieflora:

Clematis:

Toscaanse jasmijn:

Er zijn meerdere soorten clematis, vroegbloeiende en laatbloeiende. Ik zou er dus sowieso een zomer/herfst clematis bij doen. Daarnaast heb je bv kamperfoelie, die begint ongeveer te bloeien als de vroege clematissen zo'n beetje uitgebloeid zijn. En uiteraard kun je ook klimrozen gebruiken, veel keus in, maar niet allemaal even snel groeiend (en meestal wel met doorns).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20:43
Rubbergrover1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Er zijn meerdere soorten clematis, vroegbloeiende en laatbloeiende. Ik zou er dus sowieso een zomer/herfst clematis bij doen. Daarnaast heb je bv kamperfoelie, die begint ongeveer te bloeien als de vroege clematissen zo'n beetje uitgebloeid zijn. En uiteraard kun je ook klimrozen gebruiken, veel keus in, maar niet allemaal even snel groeiend (en meestal wel met doorns).
Dank, ik ga denk idd voor 2 soorten Clematis. Lees her en der veel over snoeien, is het de bedoeling dat je m helemaal terugsnoeit tot 50/100cm boven de grond? Dan komt ie toch nooit over heel de pergola heen? Of enkel takjes snoeien en de plant zelf 3 meter lang laten? Kan dat nergens echt duidelijk terugvinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:07
Ook hier al enige tijd bezig met het proberen om een groen gazon te krijgen. Zoals eerder vermeld eerste onkruid verwijderd, dan geverticuteerd en gras doorgezaaid samen met meststoffen ( gazon start ) nu 6 weken verder maar nog veel gele en niet dicht gegroeide plekken. Sinds vorige week begonnen met om de 2 dagen te sproeien met water. Dit even aanzien want zal nog wel even droog blijven. Nu zou ik willen beginnen met de producten wat op de Topicstart staan. Vanaf wanneer zou ik dit kunnen doen en waar schaf je deze producten best aan.?

Dan iets totaal anders, momenteel hebben we een terras van rockstone klinkers ( mega linea xxl ) van 40m2. Dit zouden we na 3 jaar al willen vervangen door tegels. De ondergrond bestaat uit 10-15cm betonpuin (5jaar oud) dan 10cm stabiel (3 jaar oud). Kunnen we de klinker (8cm) verwijderen en dan 6cm opvullen voor de tegel te plaatsen.? Gaat dit stevig zijn en ook voor waterdoorlaatbaarheid voldoende zijn.?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:14:
@Teijgetje en @TheJVH

De bobbels (afstandhouders) zorgen ervoor dat het keramische gedeelte niet tegen elkaar aan komt te liggen. Door de goede maatvastheid heb je overal een gelijke voeg. En zoals @TheJVH al aangeeft, deze tegels kan je gewoon tegen elkaar aanleggen.
Ik heb net gewone antraciet betontegels 60x60 gehaald die hetzelfde principe hebben, ik leg ze inderdaad met de nokjes tegen elkaar.
In onze serre liggen de tegels ook strak tegen elkaar, zonder voeg.
Hier goed te zien bij de aanpassing van de voederkorven. (Ik vond die kleine gaatjes maar zielig voor die vogelsnaveltjes, dus rvs gaas met 10mm gaatjes gehaald. Een m2 waar ik 12 stukjes uit haal was overigens 15 euro goedkoper dan 6 kleine stukjes op maat)

Maar in het technische leg-instructies-pdf van Excluton hebben ze het dan weer over leggen met 1 tot 3 mm voeg en dat tegels kleine maatafwijkingen en oa. drogingscheurtjes kunnen hebben.
Net als bij Excluton op de product pagina staat "leggen met voeg".
Dat klinkt anders dan leg de nokjes strak tegen elkaar. (Al snap ik dat je dat eigenlijk automatisch doet)
(En @TheJVH, er stond niets over eigen-huis-en-tuin-instructies. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
2,5 week geleden zijn er graszoden gelegd en gisteren voor het eerst gras gemaaid met de nieuwe grasmaaier. In een kwartier tijd 150 m2 gemaaid met een Fiskars StaySharp Max. Grasmaaien is een feestje met dat ding.

[Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 18-05-2020 15:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
Teijgetje schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Ik heb net gewone antraciet betontegels 60x60 gehaald die hetzelfde principe hebben, ik leg ze inderdaad met de nokjes tegen elkaar.
In onze serre liggen de tegels ook strak tegen elkaar, zonder voeg.
Hier goed te zien bij de aanpassing van de voederkorven. (Ik vond die kleine gaatjes maar zielig voor die vogelsnaveltjes, dus rvs gaas met 10mm gaatjes gehaald. Een m2 waar ik 12 stukjes uit haal was overigens 15 euro goedkoper dan 6 kleine stukjes op maat)
[Afbeelding]

Maar in het technische leg-instructies-pdf van Excluton hebben ze het dan weer over leggen met 1 tot 3 mm voeg en dat tegels kleine maatafwijkingen en oa. drogingscheurtjes kunnen hebben.
Net als bij Excluton op de product pagina staat "leggen met voeg".
Dat klinkt anders dan leg de nokjes strak tegen elkaar. (Al snap ik dat je dat eigenlijk automatisch doet)
(En @TheJVH, er stond niets over eigen-huis-en-tuin-instructies. ;)
Normale tegels hebben afstandhouders tegen het blussen of lopen een beetje taps toe. (onderkant groter dan de bovenkant) Bij keramische tegels met ondertegel is het zo dat de ondertegel groter is dan het keramische gedeelte. Hierdoor komt het keramiek nooit tegen elkaar aan waardoor het nog kan werken.

Maatverschillen in keramische tegels ben ik in de 20 jaar nog niet tegengekomen of je moet B-keus hebben. Mocht je geen ondertegel hebben, dan moet je idd de tegels van elkaar afleggen. Eventuele maatverschillen werk je weg in de voeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:30
Heeft iemand ervaring met het vervangen van stenen in een border? Wij willen ooit de tuin aanpakken, maar de layout van de borders vinden we op zich prima. Ik zou graag met de beplanting aan de gang gaan, maar wel met het idee om in de toekomst de stenen van de border te vervangen. Ik vraag me af of dat te doen is.

[Voor 5% gewijzigd door cooper87 op 18-05-2020 19:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 04-06 20:54

digidokter.net

Extern dreams intern awakes

Tsurany schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Waarschijnlijk een redelijke inkopper maar veel water geven. Die bakken worden flink warm aangezien de zon er vol op schijnt waarmee water heel snel verdampt. Met een tuin heb je enkel de toplaag die echt warm wordt maar hier zal die hele bak opwarmen.
Ja, elke dag om 4:45 begint de zon te schijnen en geniet ik van mijn uitzicht, wat adviseren jullie aan hoeveelheid water per 10x60cm bak?! maal zes dus, er zit nu 40liter potgrond in is 0,5liter/dag goed begin of te veel?!
Ik ben noob qua tuinonderhoud, maar dagelijks water geven denk ik met zomerse temperaturen wel handig of niet?! _/-\o_
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:05:
En niet alleen als de zon schijnt. Ook door de wind kan de grond flink uitdrogen. En daar zal op 10 hoog waarschijnlijk ook veel sprake van zijn. En als de grond eenmaal te droog is, krijg je het moeilijk weer goed vochtig. Hou dat dus in de gaten.
Kan ik iets van pokon toevoegen? Waar word pokon voor gebruikt eigenlijk (Plantenvoedsel is nodig om de aarde in de pot niet te doen uitputten. (google RED LOL))
Bestrijden droge grond/aarde op balkon zuiden 10 hoog advies
Bovenstaand advies zegt:
zeer veel compost mengen onder je te droge grond ,en na enkele jaren zal je zien hoe je grond verbeterd is.
Ik heb 40liter potgrond bij aldi voor 2eur gehaald, maar had beter compost kunnen kopen nietwaar?!
Zal ik als nog compost kopen zo ja wel soort adviseren jullie voor balkon op zuiden 10 hoog?! O-)
TheHolyDrinker schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:03:
[...]
Ik heb voorheen altijd een hoog balkon op het zuiden gehad. Heb daar zelf wat mini fruitboompjes en blauwe bes/framboos geplant. Hebben het altijd goed gedaan en heb ik nu in mijn tuin gezet na verhuizing. Staat ook leuk op je balkon en je hebt wat eigen fruit. :D
Daar ga ik zeker aan denken, eerst mijn klavertjes vier laten bloeien en de overige bollen, mijn vriendin zegt ze komen pas in september in bloei, duurt dat zo lang?! :X :? 8)7 |:(

"TAO: I think you'll find it sits in a book and changes the words that you read "

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
digidokter.net schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:52:
[...]

Ja, elke dag om 4:45 begint de zon te schijnen en geniet ik van mijn uitzicht, wat adviseren jullie aan hoeveelheid water per 10x60cm bak?! maal zes dus, er zit nu 40liter potgrond in is 0,5liter/dag goed begin of te veel?!
Ik ben noob qua tuinonderhoud, maar dagelijks water geven denk ik met zomerse temperaturen wel handig of niet?! _/-\o_
Gewoon voelen of de grond vochtig of droog is. Daar zijn geen formules voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:03:
Wij hebben kort geleden een aantal annabellen geplant in de voortuin, 7 stuks, staan op Noord Oost, dus alleen sochtends zon tot uurtje of 12 denk ik.
Het valt ons op dat sommige bladeren er slap bijhangen, verdort lijken, maar de annabellen lijken het verder prima te doen, de knoppen staan er al in.

Wat zou dit kunnen zijn? We zien soms ook mieren erop lopen, zou er luis in zitten? Maar dat zou je wel moeten kunnen zien toch? (we zien dus niks)

Ze krijgen elke dag in de avond water, maar toch hangt er dus wat slap blad bij?
Ze hebben héél veel water nodig, zeker als ze nog niet zo lang geleden neergezet zijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
ElisabethM schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:58:
[...]

Ze hebben héél veel water nodig, zeker als ze nog niet zo lang geleden neergezet zijn
Ze krijgen elke dag minstens 10 liter water per stuk, zou dat nog niet genoeg zijn?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Ze krijgen elke dag minstens 10 liter water per stuk, zou dat nog niet genoeg zijn?
Dat is veel inderdaad. Geen idee dan, misschien ligt het aan de grond

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb 4 jaar geleden een tuinpaal in de grond gezet om daar ons schaduwdoek aan te bevestigen. Vorige week is deze paal omgewaaid, het waaide niet eens heel erg hard. Paal is verrot, net boven de grond. Nu plaats ik weer een nieuwe paal, weer een geïmpregneerde tuinpaal, maar ik wil natuurlijk niet dat ie over 4 jaar weer omwaait. Nu weet ik dat je dat het beste de paal kan insmeren met van die zwarte teer van Bison bijvoorbeeld. Maar ik heb nog grijze randsealer staan, zou dat ook werken?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:51:
Ik heb 4 jaar geleden een tuinpaal in de grond gezet om daar ons schaduwdoek aan te bevestigen. Vorige week is deze paal omgewaaid, het waaide niet eens heel erg hard. Paal is verrot, net boven de grond. Nu plaats ik weer een nieuwe paal, weer een geïmpregneerde tuinpaal, maar ik wil natuurlijk niet dat ie over 4 jaar weer omwaait. Nu weet ik dat je dat het beste de paal kan insmeren met van die zwarte teer van Bison bijvoorbeeld. Maar ik heb nog grijze randsealer staan, zou dat ook werken?
Ik kan Postsaver aanraden (Google voor uitleg filmpjes). Topspul, makkelijk aan te brengen en geen omkijken meer naar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
@zonoskar kan je niet beter een betonpoer gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:15:
@zonoskar kan je niet beter een beton poer gebruiken?
Hadden we toch bijna een pagina in dit topic waar geen betonpoer genoemd werd :+
Maar in dit geval wel een oplossing, tenzij je veel druk zijwaarts hebt met spannen van een doek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Normale tegels hebben afstandhouders tegen het blussen of lopen een beetje taps toe. (onderkant groter dan de bovenkant) Bij keramische tegels met ondertegel is het zo dat de ondertegel groter is dan het keramische gedeelte. Hierdoor komt het keramiek nooit tegen elkaar aan waardoor het nog kan werken.

Maatverschillen in keramische tegels ben ik in de 20 jaar nog niet tegengekomen of je moet B-keus hebben.
Excluton geeft dat toch anders gewoon aan in hun Productinformatieblad Keramische tegels Kera Twice & Kera 60x60x2 cm

"U dient er echter wel rekening mee te houden dat bestrating kleine maatverschillen, structuurverschillen, droogscheuren en kleine onvolkomenheden mag hebben."

En

"Straatwerk
Op de straatlaag plaatst u vervolgens de keramische tegels. Leg de keramische tegels altijd met een voeg van minimaal 2 mm. Met een voeg vangt u mogelijke maatafwijkingen op tijdens de verwerking, voorkomt u randschade en eenmaal op een juiste manier gevuld zorgt een voeg voor stabiliteit.
Tip: gebruik zogenaamde “spacers” of voegkruizen voor een constante voegbreedte."

Dus niet om eigenwijs te zijn maar dat gaat gewoon om hun A-keus Kera Twice, met de nokjes zoals The JVH aangeeft, waar niet over gesproken wordt bij straatwerk leggen . ;)
Ze geven wel aan dat te dunne tegels zonder afstandhouders/nokjes ongeschikt zijn voor opritten:

"Producten zonder afstandhouder, vellingrand, facet of een anderszins uitgevoerde splintervrije kop , alle siertegels, banenverbanden en alle producten dunner dan 6 centimeter zijn niet toepasbaar op opritten of mogen niet op enige wijze toegepast worden daar waar gebruik anders is dan voetverkeer. "
De Kera Twice 60x60x4 van @TheJVH zijn dus alleen bewandelbaar.

Mijn als A-keus verkochte B-keus Oase (voor 1/4 van de A-prijs van 58 euro) ligt strak tegen elkaar, de ondertegel en keramische laag zijn exact haaks, maar ook hun A-keus ligt strak tegen elkaar kan je op de voorbeeldfoto zien van Marlux.
Maar wellicht zit er iets in, de voeg is minimaal, maar vast wel een millimeter hier en daar. Is gevoegd/ingewaterd met zilverzand.
De tegels schelen qua maat echt weinig, ik heb geloof ik 2-3 mm verloop/trap op 4x6 meter, de B-keus is eerder een krasje of blutsje dat nauwelijks opvalt.
Ik zal morgen een foto hierbij zetten van de zijkant, ik heb nog twee tegels over die elders als siertegel onder planten ligt en die te "B-keus" waren om verwerkt te worden.
Maar dat de keramische laag altijd terugligt klopt imo niet, ik heb wel een klein facet/vellingkantje zoals je kon zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheJVH
De maatverschillen zit hem ook niet in het keramiek, maar in het beton wat eronder zit. Die nokjes zijn net iets groter / kleiner of de betonlaat is net 2mm minder dik. Onze andere kleur tegels hadden ook een facetrand aan de onderkant, de lichte tegels niet.

Moet zeggen dat die Kera Twice tegel verder erg fijn te leggen is. Niet te zwaar, licht direct goed op z'n plek met een mooie gelijke voeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
Teijgetje schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:16:
[...]

Excluton geeft dat toch anders gewoon aan in hun Productinformatieblad Keramische tegels Kera Twice & Kera 60x60x2 cm

"U dient er echter wel rekening mee te houden dat bestrating kleine maatverschillen, structuurverschillen, droogscheuren en kleine onvolkomenheden mag hebben."

En

"Straatwerk
Op de straatlaag plaatst u vervolgens de keramische tegels. Leg de keramische tegels altijd met een voeg van minimaal 2 mm. Met een voeg vangt u mogelijke maatafwijkingen op tijdens de verwerking, voorkomt u randschade en eenmaal op een juiste manier gevuld zorgt een voeg voor stabiliteit.
Tip: gebruik zogenaamde “spacers” of voegkruizen voor een constante voegbreedte."

Dus niet om eigenwijs te zijn maar dat gaat gewoon om hun A-keus Kera Twice, met de nokjes zoals The JVH aangeeft, waar niet over gesproken wordt bij straatwerk leggen . ;)
Ze geven wel aan dat te dunne tegels zonder afstandhouders/nokjes ongeschikt zijn voor opritten:

"Producten zonder afstandhouder, vellingrand, facet of een anderszins uitgevoerde splintervrije kop , alle siertegels, banenverbanden en alle producten dunner dan 6 centimeter zijn niet toepasbaar op opritten of mogen niet op enige wijze toegepast worden daar waar gebruik anders is dan voetverkeer. "
De Kera Twice 60x60x4 van @TheJVH zijn dus alleen bewandelbaar.

Mijn als A-keus verkochte B-keus Oase (voor 1/4 van de A-prijs van 58 euro) ligt strak tegen elkaar, de ondertegel en keramische laag zijn exact haaks, maar ook hun A-keus ligt strak tegen elkaar kan je op de voorbeeldfoto zien van Marlux.
Maar wellicht zit er iets in, de voeg is minimaal, maar vast wel een millimeter hier en daar. Is gevoegd/ingewaterd met zilverzand.
De tegels schelen qua maat echt weinig, ik heb geloof ik 2-3 mm verloop/trap op 4x6 meter, de B-keus is eerder een krasje of blutsje dat nauwelijks opvalt.
Ik zal morgen een foto hierbij zetten van de zijkant, ik heb nog twee tegels over die elders als siertegel onder planten ligt en die te "B-keus" waren om verwerkt te worden.
Maar dat de keramische laag altijd terugligt klopt imo niet, ik heb wel een klein facet/vellingkantje zoals je kon zien.
Die voeg waar Excluton het over heeft, is de voeg op het keramische gedeelte. Dus als je de tegels koud tegen elkaar aanlegt, die met ondertegel, heb je automatisch de minimale voegbreedte. Een klein facetje zit er inderdaad zo goed als altijd aan.

Ook als je goed kijkt naar de link van je tegels, zie je dat er ook met voeg gelegd is. (tenminste op m'n telefoon)

@cooper87 Dat wordt slopen en opnieuw opbouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:15:
@zonoskar kan je niet beter een betonpoer gebruiken?
Nee, de paal wordt teveel op trek belast.

Ik ben nu wel een beetje bang voor de schuttingpalen, die heb ik ook gewoon in de grond gezet.

[Voor 43% gewijzigd door zonoskar op 19-05-2020 09:34]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
@zonoskar als die schuttingpalen onbehandeld hout zijn dan kan je er donder op zeggen dat die wegrotten inderdaad. Zou een betonpoer welke 60cm de grond in gaat met 4xM10 bouten de treklast niet kunnen hebben denk je?

[Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 19-05-2020 09:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:03
zonoskar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:31:
[...]

Nee, de paal wordt teveel op trek belast.
[Afbeelding]

Ik ben nu wel een beetje bang voor de schuttingpalen, die heb ik ook gewoon in de grond gezet.
Voor de schutting van een vriend destijds de palen in cement gezet. Met de grondboor een gat gemaakt, cement er in paal in het cement. Die staan inmiddels al weer bijna 10 jaar en ik heb nog geen klachten gehoord. Lijkt me dat je daarmee ook de krachten van je zonnescherm wel op kan vangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:36
@zonoskar Waarom geen hardhouten paal? Iets duurder, wel veel langer plezier van
Pagina: 1 ... 42 ... 45 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True