Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:17:
Wij hebben dus besloten om de overkapping te gaan behandelen met HK Lazuur. Hier in NL is het vrij prijzig. In Duitsland zie ik hout lazuur van Obi (een bouwmarkt) voor een fractie van de prijs. Kan ik ervan uitgaan dat het hier om hetzelfde product gaat?
Lazuur is het Duitse woord voor beits, dus het is gewoon beits. Dus je kan ook gewoon normale buitenbeits gebruiken.
Ik wilde ook mijn Douglas terrasoverkapping een beschermlaag geven en heb allerlei soorten beitsen en olie geprobeerd.
Uiteindelijk gekozen voor Hornbach hybride beits:
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/5509558/artikel.html
Ik heb gekozen voor deze beits omdat deze milieuvriendelijk is, op waterbasis is en langdurige (7 jaar) bescherming geeft.
Daarnaast wil ik ook mijn overkapping binnenkort dichtmaken (serre) met rabatdelen aan de zijkanten en een groot deuren en raam oppervlak aan de voorkant. En de rabatdelen wil ik in dezelfde kleur als de constructie beitsen.
Ik las echter dat HK lazuur niet bedoeld is voor grote oppervlakken binnenshuis (hooguit een kozijn) vanwege dampen ofzo en alleen bedoeld voor buiten.
De hybride beits van de Hornbach verft wel minder fijn. De 1ste laag zag er minder egaal uit en ik had uiteindelijk 3 lagen nodig om het goed egaal te lijken waardoor het toch iets donkerder werd dan ik wilde.
En ik heb niet voor olie gekozen omdat je dat binnen 1-2 jaar weer opnieuw moet doen.
HK Lazuur Douglas van Remmers gaf trwns wel een mooie kleur. Hermadix Douglas olie ook. Wel 2 verschillende kleuren (terwijl het allebei "Douglas" kleur is). De kleur die ik nu heb met deze hornbach beits is wel iets minder mooi (maar toch steeds erg mooi). Het fijne van deze Hornbach hybride beits is ook dat je dit in elke kleur kan laten mengen bij hun kleurenmengservice. Daarnaast hebben ze ook een transparante kleur waardoor je dat kan gebruiken als extra beschermingslaag als 1 of 2 lagen al een goede kleur geeft.
Ik zou iig wel gaan proefverven met verschillende soorten (olie en beitsen) en kleuren om te kijken wat jij zelf het mooiste vindt. Je hebt bv ook proefverpakkingen van Remmers hk lazuur in verschillende kleuren. Alhoewel die Douglas kleur wel het mooiste is op je Douglas hout.
[
Voor 12% gewijzigd door
silmaril8 op 24-05-2020 11:02
]