Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 19:50
Volgens mij maakt het niet uit wat je erop smeert/de palen in zet, ze rotten altijd net vlak boven de grond door.
Zelfs hardhout. Heb onlangs nog een hardhouten paal van de schutting moeten vervangen die ook net boven de grond was doorgerot.

Je kunt beter een verzinkte steigerbuis ofzo nemen als je er nooit meer naar om wilt hoeven kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 21:15
GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:41:
@zonoskar als die schuttingpalen onbehandeld hout zijn dan kan je er donder op zeggen dat die wegrotten inderdaad. Zou een betonpoer welke 60cm de grond in gaat met 4xM10 bouten de treklast niet kunnen hebben denk je?
Zou ik niet doen, een betonpoer (en dan vooral de verbinding met de paal erboven) is alleen heel sterk qua neerwaardse kracht. Als je er een paal opzet is dat echt extreem wankel. Heb nog nooit een paal geprobeerd omver te trekken, maar ik zou er niet op vertrouwen.

Je kan de onderkant van de paal ook insmeren met Rubber Seal of een ander goedje. Je kan ook een Azobe paal gebruiken, die kan je wel zo in de grond rammen. Die worden ook veel gebruikt als piketpalen voor vlonders bijvoorbeeld. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen een 50mm PVC buis in de grond hebben gezet, en daar dan weer een stalen buis in zetten. Dan kan je de buis er ook weer uithalen (en een dopje op de PVC buis) als je hem niet meer nodig hebt.

Mocht je meer zijdelingse kracht nodig hebben, dan kan je natuurlijk ook een touw vanaf de paal naar 'achteren' laten lopen als een soort scheerlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:41:
@zonoskar als die schuttingpalen onbehandeld hout zijn dan kan je er donder op zeggen dat die wegrotten inderdaad.
Het zijn wel geimpregneerde palen, met een zinken 'kopje'. Die moeten het toch wel een tijdje uithouden?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 22:29
Beste mede Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met het volgende; voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een tuin aan laten leggen door een gerenommeerde hovenier in de regio. Eén van de componenten van de tuin is een hardhouten vlonder van ipé hout (4 bij 3 meter) die afgelopen december is geplaatst. Wij hebben speciaal voor dit duurdere type hout gekozen omdat dit onze primaire looproute is naar het parkeer hofje welke achter ons huis is gesitueerd.

Nu zijn wij er onlangs achter gekomen dat de vlonder niet is voorzien van een worteldoek en dat er nu op verschillende plekken sprieten tussendoor komen. De desbetreffende hovenier geeft aan dat ze normaal geen worteldoek leggen en raden Roundup aan. Wat vinden jullie hiervan? Is dit inderdaad iets wat niet vaak gedaan wordt? (wat wel tegenstrijdig zou zijn met de dingen die ik op internet vind hierover)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chris2306
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 20:59
@Nano2009 Ik zou altijd worteldoek aanleggen onder een vlonder. Maar kwalijker, vind ik, dat de hovenier met Roundup als oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Nano2009 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:04:
Beste mede Tweakers,

Hopelijk kunnen jullie ons helpen met het volgende; voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een tuin aan laten leggen door een gerenommeerde hovenier in de regio. Eén van de componenten van de tuin is een hardhouten vlonder van ipé hout (4 bij 3 meter) die afgelopen december is geplaatst. Wij hebben speciaal voor dit duurdere type hout gekozen omdat dit onze primaire looproute is naar het parkeer hofje welke achter ons huis is gesitueerd.

Nu zijn wij er onlangs achter gekomen dat de vlonder niet is voorzien van een worteldoek en dat er nu op verschillende plekken sprieten tussendoor komen. De desbetreffende hovenier geeft aan dat ze normaal geen worteldoek leggen en raden Roundup aan. Wat vinden jullie hiervan? Is dit inderdaad iets wat niet vaak gedaan wordt? (wat wel tegenstrijdig zou zijn met de dingen die ik op internet vind hierover)
Voor zover ik weet wordt er overal aangeraden om worteldoek onder je vlonder te plaatsen, anders krijg je een oerwoud / bos onder je vlonder: YouTube: 9 Tips for Building a Perfect Deck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
chris2306 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:23:
@Nano2009 Ik zou altijd worteldoek aanleggen onder een vlonder. Maar kwalijker, vind ik, dat de hovenier met Roundup als oplossing komt.
Zeker! Hier in Nederland is Roundup zelfs verboden.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 15:41
pjot1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Ik dacht ook dat dat zo was, maar Rijksoverheid.nl zegt iets anders?
Gebruik glyfosaat in huis
Thuis kunt u gewasbeschermingsmiddelen met glyfosaat gebruiken in de tuin. Gebruikt u het middel volgens de voorschriften, dan is het niet schadelijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

pjot1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:45:
[...]

idd voor particulieren is het verboden, degene dat je tegenkomt in de dhz zaken zijn aangepast ingredienten met de merknaam roundup. Ik zou zelf de worteldoek eronder gooien of door de hovenier dat te laten doen.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Tsurany schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:56:
[...]
Gewoon voelen of de grond vochtig of droog is. Daar zijn geen formules voor.
Ik geef nu dagelijks 0,5 liter per bak water, verdampt snel, maar houdt het vochtig LOL _/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:33
Voordat ik de knipschaar pak een dubbelcheck.
Vorig jaar hebben wij onze taxus haag flink aangepakt. De struik stak boven het huis uit. Terug naar de hoogte zoals je die wil zei de hovenier, die schiet wel weer langzaam uit. En zie hier die stammen krijgen sprietjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsf2Fn-ZfrzTLdxvig4arVS3tpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UlqWqpxws68tFBSOFM5cYpLE.png?f=user_small

Maar ik wil natuurlijk dat hij vooral van onderaf uitschiet, om enigszins een volle struik over een jaar of twee. Kan ik de bovenste sprietjes flink gaan afknippen?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 23:35
Dzine schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:47:
Maar ik wil natuurlijk dat hij vooral van onderaf uitschiet, om enigszins een volle struik over een jaar of twee. Kan ik de bovenste sprietjes flink gaan afknippen?
Taxus is supersterk, dus die loopt wel weer uit. Maar hij groeit wel langzaam, dus je moet wel geduld hebben. Als je de bovenkant eraf knipt gaat hij automatisch meer energie onderin stoppen. Dat is ook de truc bij een taxushaag die onderin niet meer dicht is (bovenin goed snoeien). Maar nogmaals: het kan wel even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:46

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Dzine omdat ie best wel weer terug groeit zou ik zelf best onder de hoogte gaan zitten. Ik heb een lichuster en dat kan ik naar de grond snoeien ongeveer en nr 3 jaar is het ook weer 2 meter hoog.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 22:29
@chris2306 @TheJVH @pjot1 @Hmmbob @DancePlaza Bedankt voor jullie reacties!

Na jullie reacties ben ik nogmaals de offerte gaan nakijken en er staat wel degelijk in dat ze worteldoek zouden plaatsen. Na dit met de hovenier te hebben besproken (en zelfs te hebben aangeboden om te helpen aangezien ik begrijp dit dit voor beide partijen heel vervelend is), was zijn reactie: "We gaan geen worteldoek plaatsen. Dan moet de hele vlonder eruit en wij staan niet achter het gebruik van een worteldoek". Dit gaat nog wel wat voeten in de aarde hebben ( :) ) dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 22:49
Nano2009 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:36:

Na jullie reacties ben ik nogmaals de offerte gaan nakijken en er staat wel degelijk in dat ze worteldoek zouden plaatsen. Na dit met de hovenier te hebben besproken (en zelfs te hebben aangeboden om te helpen aangezien ik begrijp dit dit voor beide partijen heel vervelend is), was zijn reactie: "We gaan geen worteldoek plaatsen. Dan moet de hele vlonder eruit en wij staan niet achter het gebruik van een worteldoek". Dit gaat nog wel wat voeten in de aarde hebben ( :) ) dus.
Jaja, wel aanbieden maar er niet achter staan is geen reden om het te laten vervallen toch. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:40:
Ik heb mijn tuin ter voorbereiding op bestraten en beplanten laten afgraven en laten vullen met zand/grond op het juiste peil. Echter, de bestrating komt pas over een maand. De komende periode is het weer droog en zonnig. Om te voorkomen dat het een grote stuifvlakte wordt (voor zowel mijzelf en de buren) wilde ik alles maar even afdekken met worteldoek.
Ziet iemand nog redenen om dit niet of anders te doen?
Dat kan! Je zou het ook nat kunnen spuiten zodat het nog wat kan inwateren. Zo werkt het ook makkelijker voor de stratenmaker en het waait niet weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:44

DarkKnight

Narf

Nano2009 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:36:

wij staan niet achter het gebruik van een worteldoek". Dit gaat nog wel wat voeten in de aarde hebben ( :) ) dus.
Ik zal eerlijk wezen: Ik haat worteldoek. Echt diepgewortelde (pun intended :+ ) haat.
Bij ons lag er óveral worteldoek, op sommige plekken in 3 lagen zelfs. Supervervelend om te graven en het planten van wat dan ook. Dus bij het opnieuw aanleggen van onze tuin wordt bij ons het worteldoek beperkt tot de stroken waar het echt iets toevoegt.
De hovenier/grondverzetter die bij ons de grond heeft afgegraven en geëgaliseerd gaf ook aan dat worteldoek vaak niet nuttig is, aangezien meeste onkruid van bovenaf komt en niet van onder (behalve heermoes :( , maar dat gaat dwars door worteldoek heen).
Dus, ja, ik snap jullie hovenier wel, maar dan moet de offerte wel correct zijn natuurlijk.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:40:
Ik heb mijn tuin ter voorbereiding op bestraten en beplanten laten afgraven en laten vullen met zand/grond op het juiste peil. Echter, de bestrating komt pas over een maand. De komende periode is het weer droog en zonnig. Om te voorkomen dat het een grote stuifvlakte wordt (voor zowel mijzelf en de buren) wilde ik alles maar even afdekken met worteldoek.
Ziet iemand nog redenen om dit niet of anders te doen?
Wij hebben na de bouw van ons huis nog een 9-tal maanden gedaan met goedkope rollen kunstgras. En dan bedoel ik van dat kunstgras dat er echt als dikke nep uitziet. We hebben dat gratis gekregen van andere mensen en ook zo weer doorgegeven.

Een ander vraagje: het gezaaide gras is bij ons op de meeste plaatsen eindelijk goed gegroeid na intensief en vaak water geven. Nu is het een uitdaging om dat ook zo te houden. Normaal vind ik het niet erg dat mijn gazon wat uitdroogt, het moet niet perfect zijn maar ik vermoed dat een nieuw gazon het snel erg moeilijk gaat krijgen met deze droogte.

Probleem is dat ik het beregenen na 2 maanden wel beu ben. Elke keer ben ik een tijd bezig met het verplaatsen van zwenksproeiers en het manueel sproeien van stukjes. Ik weet dat er mooie verzonken systemen bestaan om je tuin te beregenen maar dat vind ik er wat over gaan. Ik was aan het kijken naar sectorsproeiers om een deel van het werk uit mijn handen te nemen maar ik zie door de bomen het bos niet meer :? Hebben jullie ervaringen hiermee? Waar moet ik op letten? Hoe ga ik om met een lage waterdruk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
DarkKnight schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Ik zal eerlijk wezen: Ik haat worteldoek. Echt diepgewortelde (pun intended :+ ) haat.
Bij ons lag er óveral worteldoek, op sommige plekken in 3 lagen zelfs. Supervervelend om te graven en het planten van wat dan ook. Dus bij het opnieuw aanleggen van onze tuin wordt bij ons het worteldoek beperkt tot de stroken waar het echt iets toevoegt.
De hovenier/grondverzetter die bij ons de grond heeft afgegraven en geëgaliseerd gaf ook aan dat worteldoek vaak niet nuttig is, aangezien meeste onkruid van bovenaf komt en niet van onder (behalve heermoes :( , maar dat gaat dwars door worteldoek heen).
Dus, ja, ik snap jullie hovenier wel, maar dan moet de offerte wel correct zijn natuurlijk.
Het idee van het worteldoek onder je vlonder is deels ook om te voorkomen dat er zonlicht op je bodem beland, want de plantjes kunnen gebruiken om te groeien. Heeft dus een dubbele functie, en bij een vlonder ligt het niet onder de grond (wat mij inderdaad ook erg irritant lijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqHQWXXbTwNa12KiBPADxSAUpHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NY8f4DuXEb4ZsvumdMFeyOYI.jpg?f=user_large

Hi,

Ik wil een (simpel) beregeningssysteem maken voor een haag (B ) welke evenwijdig aan mijn pad (A) loopt. De kraan zit halverwege het pad, met de aansluiting richting het pad (zie pijltje). Dit kan niet veranderd worden. Meest simpele lijkt mij gewoon een tyleenslang te leggen vanaf de kraan, onder het pad door. Daarna de tyleenslang laten splitsen met een T-stuk en allebei de kanten van de haag een druppelslang te leggen. Denk ik nu te simpel?

En hebben jullie tips voor systemen? Ik kijk nu naar het Gardena-systeem of naar het Raindrip-systeem (welke wat duurder lijkt), maar wellicht zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

TheJVH schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Het idee van het worteldoek onder je vlonder is deels ook om te voorkomen dat er zonlicht op je bodem beland, want de plantjes kunnen gebruiken om te groeien. Heeft dus een dubbele functie, en bij een vlonder ligt het niet onder de grond (wat mij inderdaad ook erg irritant lijkt).
Fun fact: Bij onze vlonder hadden ze het worteldoek óók ingegraven onder de grond (5-20 cm) en dus niet direct onder de vlonder gelegd. Daarom reageerde ik daar op. Maar jouw versie is wel veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 04-06 13:47
pjot1 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Ik heb meermaals GeoCeramica gelegd en een enkele keer de Kera Twice. Ikzelf heb geen kwaliteitsverschil kunnen waarnemen. Het is gewoon belangrijk dat er met de aanleg voorzichtig moet worden omgegaan.

Afgesplinterde randen kan ook voorkomen door zaagwerk, wat een paar pagina's terug nog besproken is, of bijvoorbeeld nog afgetrilt wat niet mag. Wat wel kan is met een rubberen flap die je onder de trilplaat monteert aftrilt. Maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig met goede aanleg.
Even een aanvullende vraag. Naast de tegels komt een enkele laag stapelblokken 15 x 15 x 60 te liggen. Is dat voldoende als opsluiting, ervan uitgaande dat ze hooguit 5 cm boven de tegels uit zullen komen? En zou je de stapelblokken op een soort fundering plaatsen of 'gewoon' op een goed verdicht zandbed?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight

DarkKnight

Narf

hansvk schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:11:
[...]

Even een aanvullende vraag. Naast de tegels komt een enkele laag stapelblokken 15 x 15 x 60 te liggen. Is dat voldoende als opsluiting, ervan uitgaande dat ze hooguit 5 cm boven de tegels uit zullen komen? En zou je de stapelblokken op een soort fundering plaatsen of 'gewoon' op een goed verdicht zandbed?
Geen ervaring met die specifieke stapelblokken, noch met enkele lagen. Maar de tip wij kregen van de tegelhandel was: oude opsluitbanden onder stapelblokken en je hebt gelijk een stabiele fundering. Geen idee of het beter/slechter is dan een goed verdicht zandbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Admiral Freebee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:58:
Een ander vraagje: het gezaaide gras is bij ons op de meeste plaatsen eindelijk goed gegroeid na intensief en vaak water geven. Nu is het een uitdaging om dat ook zo te houden. Normaal vind ik het niet erg dat mijn gazon wat uitdroogt, het moet niet perfect zijn maar ik vermoed dat een nieuw gazon het snel erg moeilijk gaat krijgen met deze droogte.
Mijn gras heb ik dit jaar misschien drie keer gesproeid, en het is nog fris groen. En ik zit op zandgrond. Rustig afbouwen met het aantal keer sproeien, zodat het gras gestimuleerd wordt om dieper te wortelen. Niet te kort maaien, dat schijnt ook goed te zijn voor dieper wortelen. Vanwege de zandgrond zorg ik jaarlijks voor een dosis compost op het gazon, dat zorgt dat er meer vocht vastgehouden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 20:28
[...]

Heb toevallig zelf recent bak gebouw van 3,60 bij 1,80 in een L vorm. Gratis afhalen van grindtegels die waterpas eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@LinuxMan Hoe intensief sproei je dan? Toen het nog maar net aan het kiemen was moest ik 's morgens en 's avonds sproeien tot het punt dat er net (geen) plassen begonnen te verschijnen. Er was een plek waar ik niet aankon en daar ging het gras gewoon dood. Er was ook een plek waar ik niet goed aan kon en die zit nu vol kale plekken en onkruid. Het gras leek dus wel héél veel water nodig te hebben met deze droogte en zon.

Nu sproei ik nog 1x per dag en minder intensief maar het blijft een hele klus. De beukenhaag lijkt ook wel veel dorst te hebben en er zijn stukken die minder water hebben gekregen die volgens mij dood zijn ondertussen.

Ik heb er dik spijt van om niet gewoon grasmatten gelegd te hebben. Die hebben ook water nodig maar met het weer van de afgelopen maanden lijkt het wel alsof je gras probeert te zaaien in de zomer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
pjot1 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Ik heb meermaals GeoCeramica gelegd en een enkele keer de Kera Twice. Ikzelf heb geen kwaliteitsverschil kunnen waarnemen. Het is gewoon belangrijk dat er met de aanleg voorzichtig moet worden omgegaan.

Afgesplinterde randen kan ook voorkomen door zaagwerk, wat een paar pagina's terug nog besproken is, of bijvoorbeeld nog afgetrilt wat niet mag. Wat wel kan is met een rubberen flap die je onder de trilplaat monteert aftrilt. Maar dit is eigenlijk helemaal niet nodig met goede aanleg.
Ter aanvulling @hansvk :

Wij hebben een week geleden ons hele terras gelegd met de Kera Twice tegel. Het viel erg mee, zorg voor een goede onderlaag van zand en tril het goed aan. Glad reien zoals de tips hier in dit topic hebben aangegeven en dan leg je ze er zo in. Ze zijn niet extreem zwaar (blijft 60x60, maar 4cm is gering) en met z'n tweeen is het erg goed te tillen en leggen zonder hulpmiddelen (in je ééntje kan ook, maar dan heb je minder controle). Wel inderdaad goed uitkijken met de hoekjes en randjes. Bij ons zijn er 7 tegels gesneuveld bij het neerzetten van het pallet (hoekjes eruit), die heb ik grotendeels hergebruikt met verzagen (ook fijn voor de leverancier), maar met z'n tweeën kan je de tegels er netjes van boven inleggen. Vastpakken aan de vrije randen, en één persoon begeleid de tegel dan in de hoek zodat hij er strak in komt te liggen.

Zagen gaat perfect met een 125mm haakse slijper met dicht blad voor keramiek. Zonde om een zaag te huren, neem er alleen wel de tijd voor. Eerst 1cm inslijpen door het keramiek, daarna zo diep mogelijk. Daarna rustig een tik geven met een rubber hamer (op het afvaldeel!) en dan breekt hij netjes af. Geleider voor je haakse slijper + stofzuiger is wel aan te raden.

Nu de voeg hard is is het terras super stabiel en strak, we hebben niet nagetrilt en ik heb niet het idee dat dat echt handig of nodig is bij zulke grote tegels. We hebben het zandbed natuurlijk wel aangetrild met de elektrische trilplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
DarkKnight schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Geen ervaring met die specifieke stapelblokken, noch met enkele lagen. Maar de tip wij kregen van de tegelhandel was: oude opsluitbanden onder stapelblokken en je hebt gelijk een stabiele fundering. Geen idee of het beter/slechter is dan een goed verdicht zandbed.
Slingertj3 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Heb toevallig zelf recent bak gebouw van 3,60 bij 1,80 in een L vorm. Gratis afhalen van grindtegels die waterpas eronder.
TheJVH schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Ter aanvulling @hansvk :

Wij hebben een week geleden ons hele terras gelegd met de Kera Twice tegel. Het viel erg mee, zorg voor een goede onderlaag van zand en tril het goed aan. Glad reien zoals de tips hier in dit topic hebben aangegeven en dan leg je ze er zo in. Ze zijn niet extreem zwaar (blijft 60x60, maar 4cm is gering) en met z'n tweeen is het erg goed te tillen en leggen zonder hulpmiddelen (in je ééntje kan ook, maar dan heb je minder controle). Wel inderdaad goed uitkijken met de hoekjes en randjes. Bij ons zijn er 7 tegels gesneuveld bij het neerzetten van het pallet (hoekjes eruit), die heb ik grotendeels hergebruikt met verzagen (ook fijn voor de leverancier), maar met z'n tweeën kan je de tegels er netjes van boven inleggen. Vastpakken aan de vrije randen, en één persoon begeleid de tegel dan in de hoek zodat hij er strak in komt te liggen.

Zagen gaat perfect met een 125mm haakse slijper met dicht blad voor keramiek. Zonde om een zaag te huren, neem er alleen wel de tijd voor. Eerst 1cm inslijpen door het keramiek, daarna zo diep mogelijk. Daarna rustig een tik geven met een rubber hamer (op het afvaldeel!) en dan breekt hij netjes af. Geleider voor je haakse slijper + stofzuiger is wel aan te raden.

Nu de voeg hard is is het terras super stabiel en strak, we hebben niet nagetrilt en ik heb niet het idee dat dat echt handig of nodig is bij zulke grote tegels. We hebben het zandbed natuurlijk wel aangetrild met de elektrische trilplaat.
De aanleg van bestrating wordt uitbesteed, maar ik ben graag goed voorbereid. Eventueel gebruik van oude tegels als ondergrond voor de stapelblokken zou kunnen (liggen nu nog grindtegels die eruit gaan), maar als het redelijkerwijs ook zonder kan scheelt dat een hoop werk (en kosten).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Admiral Freebee koop het er toch wat zwenk sproeiers bij en extra meters tuinslang, hier je alleen de tuinslangen aan en af te koppelen. Nieuw gras moet wortelen dus vaak kort maaien zou ik sowieso niet doen.
Als het geworteld is zet je het teveel op marktplaats of hou je het als reserve.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:25
@Admiral Freebee voor wat betreft je beukenhaag die is inderdaad ook erg dorstig. Ik begreep wel 10 tot 15 liter per strekkende meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
[...]

Nee hoor, dat kan prima op een zandbed. Als je van plan bent om het later op te hogen, dan kan je beter wel een fundering aanbrengen. Scheelt weer voor later. Maar voor een enkele laag is dat niet nodig.

@TheJVH goed dat je het niet hebt afgetrilt! Zonder rubber mat of rol had je nu een grindpadje! :+

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 20-05-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Tsurany schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Waarschijnlijk een redelijke inkopper maar veel water geven. Die bakken worden flink warm aangezien de zon er vol op schijnt waarmee water heel snel verdampt. Met een tuin heb je enkel de toplaag die echt warm wordt maar hier zal die hele bak opwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zubXO7z.jpg
Ik heb advies gevraagd voor het oplossen van de droge potgrond die ik gebruik in mijn bakken op balkon 10 hoog op zuiden. En mijn vriendin die afgestudeerd is op 'land en tuinbouwschool'zei dat ik in begin tot de eerste groene blaadjes zichtbaar worden keukenplastic kan gebruiken. Om zo de potgrond te beschermen tegen de zon en droogte. Wel dagelijk water geven en ook gaatjes in plastic geprikt voor lucht invoer en de randen zijn ook vrij van plastic dus daardoor komt ook een luchtstroom in de bak.

Wel dagelijks in de gaten houden met vocht en plastic om te voorkomen dat er schimmel ontstaat?!
Ik ben nu gelukkiger met deze praktische oplossing.

Ook zegt zij dat potgrond en/of compost geen verschil maakt in droge aarde. Beide is geschikt voor planten, maar beide worden droog op 10 hoog of op begaande grond. Dus dat is haar professionele mening. _/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Ik hoop dat ik de vraag op de juiste plek stel. Aankomende woensdag komt het douglas hout voor een overkapping binnen. Hoe zouden jullie het beschermen? Ik lees met name olie? Over beits lees ik dat je dat beter niet kan gebruiken omdat het een plakkerig laagje achterlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Beun In dit topic (en voorgaande delen) vind je veel informatie over projecten met douglas: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Gizz schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:21:
@Beun In dit topic (en voorgaande delen) vind je veel informatie over projecten met douglas: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Dankjewel! Ik zal daar eens een kijkje nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 22:12
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 04:39:
Ik hoop dat ik de vraag op de juiste plek stel. Aankomende woensdag komt het douglas hout voor een overkapping binnen. Hoe zouden jullie het beschermen? Ik lees met name olie? Over beits lees ik dat je dat beter niet kan gebruiken omdat het een plakkerig laagje achterlaat.
HK lazuur

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Ik gebruik deze: https://www.onlineverf.nl...opmans-impregneerolie-uv/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kaboom1555
Ik gebruik voor de pergola Remmers Hk lazuur kleur Douglas (de links bovenste) en voor de zweeds rabat schutting Remmers HK lazuur pine/lariks. (De derde van linksboven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHx-Zm49dHoF57xRh_TDyiYy69M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hqUrCzuCaZQXBh42ugHeXyV.jpg?f=fotoalbum_large

Schutting:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw9Vc-LnsB2RTRllWGDUW5Ewiw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qx4zk6jcBB3IwdlYFWq7mdWf.jpg?f=fotoalbum_large

Pegola:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbLgOBw72xHR4an5cFdO7YHKDMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srYx9zb1079a6GbSPCoG8rtV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:04
Misschien een domme vraag, maar is het nodig om Douglas te beschermen? Ik dacht dat het van nature al redelijk bestand is tegen verwering. Of is het vooral voor het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:09:
Misschien een domme vraag, maar is het nodig om Douglas te beschermen? Ik dacht dat het van nature al redelijk bestand is tegen verwering. Of is het vooral voor het oog?
Het wordt anders binnen een jaar grijs... Staat ongezellig vergeleken de warme hout kleur die het aan het begin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11
uv bestendige transparante verf kopen blijft de kleur het mooist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kaboom1555 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Het wordt anders binnen een jaar grijs... Staat ongezellig vergeleken de warme hout kleur die het aan het begin heeft.
Ah, OK, dan is dat duidelijk. Is dus meer persoonlijke voorkeur.

(Ik vind zelf het vergrijzen juist wel prettig omdat het dan minder opvallend wordt en de aandacht meer op de planten komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:09:
Nee vergrijst anders helemaal, ik kan je een voorbeeld laten zien van een onbehandeld bbq tafeltje na een jaar :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuxMan
Admiral Freebee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:28:
@LinuxMan Hoe intensief sproei je dan? Toen het nog maar net aan het kiemen was moest ik 's morgens en 's avonds sproeien tot het punt dat er net (geen) plassen begonnen te verschijnen. Er was een plek waar ik niet aankon en daar ging het gras gewoon dood. Er was ook een plek waar ik niet goed aan kon en die zit nu vol kale plekken en onkruid. Het gras leek dus wel héél veel water nodig te hebben met deze droogte en zon.

Nu sproei ik nog 1x per dag en minder intensief maar het blijft een hele klus. De beukenhaag lijkt ook wel veel dorst te hebben en er zijn stukken die minder water hebben gekregen die volgens mij dood zijn ondertussen.

Ik heb er dik spijt van om niet gewoon grasmatten gelegd te hebben. Die hebben ook water nodig maar met het weer van de afgelopen maanden lijkt het wel alsof je gras probeert te zaaien in de zomer :X
ga eerst naar eens in de twee dagen, na een week eens in de drie dagen, etc. totdat je bij eens per week aankomt, en vanaf dat moment ga je alleen nog sproeien als je echt ziet dat het nodig is. Als je sproeit wel lag sproeien (minstens 10 minuten op elke plek) zodat niet alleen de top nat wordt maar het ook wat in de grond trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
kaboom1555 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Ik gebruik voor de pergola Remmers Hk lazuur kleur Douglas (de links bovenste) en voor de zweeds rabat schutting Remmers HK lazuur pine/lariks. (De derde van linksboven)

[Afbeelding]

Schutting:[Afbeelding]

Pegola:
[Afbeelding]
Dit zijn mooie voorbeelden! Thuis vinden wij de kleur van de schutting die jij hebt prachtig. Hoe lang staat deze schutting al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 15:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiJxV6rPEjvsBCkY-iDS7pjCr1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0j1eur9AUQ6YyPs7GmlWMZrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkBtDCf31SRQkZMPeb_f8gFld3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6APKfVVxff0elMlLwLuT1Cd.jpg?f=fotoalbum_large

Onze buxes.... is dit normaal? Gaat ie gewoon dood? Of is het ongedierte dat ik kan bestrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

barry86 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onze buxes.... is dit normaal? Gaat ie gewoon dood? Of is het ongedierte dat ik kan bestrijden?
Dat is buxusmot. Welkom, de rest van Nederland heeft daar al minstens 2 jaar last van.
Sproeien kan, maar dat is niet zo fijn voor de vogeltjes.
Regelmatig afspuiten met de hogedrukspuit schijnt ook serieus te werken.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 22-05-2020 16:28 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 15:24
PaT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:27:
[...]

Dat is buxusmot. Welkom, de rest van Nederland heeft daar al minstens 2 jaar last van.
Sproeien kan, maar dat is niet zo fijn voor de vogeltjes.
Regelmatig afspuiten met de hogedrukspuit schijnt ook serieus te werken.
Bah ik was er al bang voor -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Zoek maar vast een vervangende plant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er zijn bij- en vogelvriendelijke bestrijdingsmiddelen
https://www.amazon.nl/TOP...ocessierups/dp/B07BFDGN4N

Dat zijn wij nu aan het proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb vandaag de beregening installatie afgemaakt, samen met een man die er verstand van had, dat wel.
6 sproeiers voor het gazon op een eigen zone en nog 2 zones voor borders en potten met druppelslangen.
De tuin wordt over 2 weken bestraat en daarna komt ook het gazon erin (matten). De borders laten we voor nu nog even leeg omdat we daar nog niet uit zijn.
Anyway:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Qua tyleen zijn er aardig wat meters ingegaan, ongeveer 80m als “hoofdleiding” en nu 30m druppelslang voor de beukenhaag. De rest van de borders moeten nog maar de borders zijn er nog niet en tyleen is in bestelling. Verwacht nog zeker 50m te plaatsen. Dit alles aangestuurd door een Hunter met Wi-Fi en programeerbare app en een api waarmee ik ga proberen mijn Fibaro te koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
@GeeMoney heb je een kaartje van je tuin en hoe je dit hebt aangelegd, inclusief type begroeiing, en waar je water en electra vandaan haalt in het huis? Dit is wel heel interessant als het op afstand bestuurbaar is, zeker met steeds warmere zomers loop je het risico om na 3-4wk vakantie bij een compleet verdorde tuin terug te komen.

Waar ik ook benieuwd naar ben is of je een regenwater ton kunt aansluiten op zo'n systeem, als je er een pomp tussen hangt (ik neem aan dat dat toch zal moeten?).

Ik heb onderstaande setup nu, met buitenkraan en electra punt tussen de bijkeuken deur (rechts) en openslaande tuindeuren uit de keuken (links); het plan is om aan de rechterhoek bij de regenwater afvoer een regenwater ton te zetten, en ik zou een ondergronds bewatering systeem op het buitenkraan en electra in het midden aan kunnen sluiten. Echter komt daar ook terras, dus vraag me af of het niet beter geweest zou zijn om die punten naar rechts in de hoek te verschuiven, evt ook met het ook op aansluiten regenton op bewatering systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbVgmW4aAdu-Gd27V7EYVGos9AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCYrilnTC62rpU7qLfz9dMMC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door nel!s op 22-05-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@nel!s ik stuur ook wel even wat info over de DM.
Ik weet niet hoe groot je tuin is? Je moet in ieder geval goed bepalen waar je gazon krijgt en waar je borders, potten of in ieder geval druppelslangen wilt. Voor een gazon (zeker in het begin) heb je water nodig, veel water. Afhankelijk van je oppervlakte natuurlijk maar kraanwater gaat wel aardig oplopen denk ik. Regenwater opvangen is het beste maar voor een beetje gazon heb je zo 1kuub water nodig 2x in de week.

Elektra heb ik allemaal geregeld door mantelbuizen, grondkabels en eigen groepen te maken voor de tuin. Ik heb nu meerdere buiten stopcontacten ook weggewerkt onder aan de schutting/border en natuurlijk rondom aan het huis heb ik stopcontacten (inbouw) vanuit de bouw.

Tips voor besproeing gazon is: van je terras afsproeien en probeer dode hoeken te voorkomen, desnoods door een kleine extra sproeier te gebruiken. En huur een gravertje als het echt veel is, ik heb mij een dag prima vermaakt op zo’n ding :).

[ Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb een Eve Aqua van Elgato om mijn beregeningssysteem aan of uit te kunnen zetten. Werkt via HomeKit dus dat is wel weer dik, werkt echter ook alleen via Bluetooth en geen WiFi.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
barry86 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

RIP buxus -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Voor een haag (beuken en liguster) wordt gezegd dat ie minimaal 2x per jaar gesnoeid moet worden om een dichte haag te krijgen.
Maar is er eigenlijk ook een maximaal aantal keren snoeien? Moeten de scheuten al gesnoeid worden, of toch eerst even uit laten harden?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:26
@kmf
Ik snoei de zijkanten nu pas weer na de bloei (liguster), hij ruikt dan zo lekker met zijn witte bloesem. Ik hou hem nu alleen op hoogte.
Enige met snoeien is dat je op moet passen dat je geen ziekte krijgt doordat je de plant open houdt, ik snoei twee of drie keer per jaar,
Maar als je tijd over hebt kun je hem elke week snoeien natuurlijk, al geef je hem dan geen echte kans om uit te lopen, hij zou wel dwars moeten uitlopen/vertakken.
Echt een max qua snoeibeurten is er volgens mij niet, je moet hem alleen voor de winter genoeg tijd geven te herstellen zodat hij geen open snoeiwonden meer heeft als het kouder wordt. Hoe later je snoeit, hoe langer dat duurt vanwege de teruglopende temperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 22-05-2020 23:55 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je foto’s van je liguster, ben wel benieuwd, heb er net een goudbonte haag van geplant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 16:01
GeeMoney schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 23:02:
@nel!s ik stuur ook wel even wat info over de DM.
Ik weet niet hoe groot je tuin is? Je moet in ieder geval goed bepalen waar je gazon krijgt en waar je borders, potten of in ieder geval druppelslangen wilt. Voor een gazon (zeker in het begin) heb je water nodig, veel water. Afhankelijk van je oppervlakte natuurlijk maar kraanwater gaat wel aardig oplopen denk ik. Regenwater opvangen is het beste maar voor een beetje gazon heb je zo 1kuub water nodig 2x in de week.

Elektra heb ik allemaal geregeld door mantelbuizen, grondkabels en eigen groepen te maken voor de tuin. Ik heb nu meerdere buiten stopcontacten ook weggewerkt onder aan de schutting/border en natuurlijk rondom aan het huis heb ik stopcontacten (inbouw) vanuit de bouw.

Tips voor besproeing gazon is: van je terras afsproeien en probeer dode hoeken te voorkomen, desnoods door een kleine extra sproeier te gebruiken. En huur een gravertje als het echt veel is, ik heb mij een dag prima vermaakt op zo’n ding :).
Dank!! Jij hebt ook een regenton op het systeem zitten?

Dit is de tuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNOZqs_MIN8eorIHYAo7mGCXQO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4vV6vD5jRvrqd24cPB3Og90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@HyperTrophy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jSSFf-mFdByZz10HNISV_Hc-oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgsQuCcgaJlTAN238dKcWUnO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRGAudSST0lMokM7bKbGNNmxtyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqDBDFI3nLfhjBi1cDLwoHTo.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels mag de kapper wel weer langskomen zie ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 22:44
Ik heb een mooie 2e hands Al-Ko CLASSIC 3.2E grasmaaier op de kop getikt, nu wil ik de hoogte van de gras maaier instellen.
Via internet de handleiding gevonden maar daar staat alleen in hoe deze wielen erop klikken, maar niet hoe je ze los krijgt om deze opnieuw in te stellen.

Iemand toevallig een idee of ervaring er mee?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@jordyyyys soms kan je het mes verstellen ipv de wielen (al heb ik dat al even niet meer gezien).

Wat ik lees is
Meer comfort
Door het nieuwe "wheel en click" systeem kan de maaihoogte snel versteld worden zonder gereedschap.
Dus zou er toch ergens een hendeltje bij de wielen moeten zitten daar mee kan uittrekken om de hoogte te verstellen. Of die is ooit afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
Hendeltje heb ik nog niet gezien, ik ga vanavond nog eens kijken!
franssie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:03:
@jordyyyys soms kan je het mes verstellen ipv de wielen (al heb ik dat al even niet meer gezien).

Wat ik lees is

[...]

Dus zou er toch ergens een hendeltje bij de wielen moeten zitten daar mee kan uittrekken om de hoogte te verstellen. Of die is ooit afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
jordyyyys schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:55:
Ik heb een mooie 2e hands Al-Ko CLASSIC 3.2E grasmaaier op de kop getikt, nu wil ik de hoogte van de gras maaier instellen.
Via internet de handleiding gevonden maar daar staat alleen in hoe deze wielen erop klikken, maar niet hoe je ze los krijgt om deze opnieuw in te stellen.

Iemand toevallig een idee of ervaring er mee?
"The 3.2E features a new Click & Go system where users simple press a button to remove the wheels and adjust the height of cut."

Net zoals hierboven. Er zou een knop moeten zijn die je kunt indrukken om de wielen te verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beun schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Dit zijn mooie voorbeelden! Thuis vinden wij de kleur van de schutting die jij hebt prachtig. Hoe lang staat deze schutting al?
Ah, er zijn meer mensen aan de slag met Douglas hout. Zelf heb ik het net ook gebruikt voor container-deurtjes, en wilde graag zo goed mogelijk de natuurlijke kleur behouden. Na een zoektocht op internet kwam ik uit op Hermadix Douglas Olie. De echte douglas-kleur verdwijnt helaas, het krijgt een wat oranje tint, maar verder is het makkelijk toe te passen en vooral van een afstandje ziet het er mooi uit. Zie foto: links in deze olie, rechts moest nog gedaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XNZzLFFtsRYZf14chfNX3j23u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVKrLxfvGGHeBCWbB9TeBaaT.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien heb je er wat aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyyyys
Ik ga zo nog eens goed speuren!
Omni superens schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:07:
[...]

"The 3.2E features a new Click & Go system where users simple press a button to remove the wheels and adjust the height of cut."

Net zoals hierboven. Er zou een knop moeten zijn die je kunt indrukken om de wielen te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
Het is gelukt, op het velgje van het wiel zat een grote ronde rode druk knop die ik over het hoofd zag, fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Ik merk dat ik hier wel reacties krijg en in het klustopic niet. Dus sorry dat ik hier nogmaals een vraag stel...

Wij hebben dus besloten om de overkapping te gaan behandelen met HK Lazuur. Hier in NL is het vrij prijzig. In Duitsland zie ik hout lazuur van Obi (een bouwmarkt) voor een fractie van de prijs. Kan ik ervan uitgaan dat het hier om hetzelfde product gaat?

Zo niet, dan ben ik natuurlijk niet de beroerdste en ga ik voor HK Lazuur van Remmers.

Link naar het lazuur uit Duitsland:
https://www.obi.de/holzla...lasur-eiche-5-l/p/6027155

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:17:
Ik merk dat ik hier wel reacties krijg en in het klustopic niet. Dus sorry dat ik hier nogmaals een vraag stel...

Wij hebben dus besloten om de overkapping te gaan behandelen met HK Lazuur. Hier in NL is het vrij prijzig. In Duitsland zie ik hout lazuur van Obi (een bouwmarkt) voor een fractie van de prijs. Kan ik ervan uitgaan dat het hier om hetzelfde product gaat?

Zo niet, dan ben ik natuurlijk niet de beroerdste en ga ik voor HK Lazuur van Remmers.

Link naar het lazuur uit Duitsland:
https://www.obi.de/holzla...lasur-eiche-5-l/p/6027155
Ik kan het niet terug vinden, maar hier had je toch al wel reactie op gehad? Samenvattend kwam het er op neer dat het Duitse product ook prima kon, en als je zekerheid wil, je de hk lazuur kunt nemen

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:17:
Lazuur is het Duitse woord voor beits, dus het is gewoon beits. Dus je kan ook gewoon normale buitenbeits gebruiken.

Ik wilde ook mijn Douglas terrasoverkapping een beschermlaag geven en heb allerlei soorten beitsen en olie geprobeerd.
Uiteindelijk gekozen voor Hornbach hybride beits:
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/5509558/artikel.html

Ik heb gekozen voor deze beits omdat deze milieuvriendelijk is, op waterbasis is en langdurige (7 jaar) bescherming geeft.
Daarnaast wil ik ook mijn overkapping binnenkort dichtmaken (serre) met rabatdelen aan de zijkanten en een groot deuren en raam oppervlak aan de voorkant. En de rabatdelen wil ik in dezelfde kleur als de constructie beitsen.
Ik las echter dat HK lazuur niet bedoeld is voor grote oppervlakken binnenshuis (hooguit een kozijn) vanwege dampen ofzo en alleen bedoeld voor buiten.
De hybride beits van de Hornbach verft wel minder fijn. De 1ste laag zag er minder egaal uit en ik had uiteindelijk 3 lagen nodig om het goed egaal te lijken waardoor het toch iets donkerder werd dan ik wilde.

En ik heb niet voor olie gekozen omdat je dat binnen 1-2 jaar weer opnieuw moet doen.

HK Lazuur Douglas van Remmers gaf trwns wel een mooie kleur. Hermadix Douglas olie ook. Wel 2 verschillende kleuren (terwijl het allebei "Douglas" kleur is). De kleur die ik nu heb met deze hornbach beits is wel iets minder mooi (maar toch steeds erg mooi). Het fijne van deze Hornbach hybride beits is ook dat je dit in elke kleur kan laten mengen bij hun kleurenmengservice. Daarnaast hebben ze ook een transparante kleur waardoor je dat kan gebruiken als extra beschermingslaag als 1 of 2 lagen al een goede kleur geeft.

Ik zou iig wel gaan proefverven met verschillende soorten (olie en beitsen) en kleuren om te kijken wat jij zelf het mooiste vindt. Je hebt bv ook proefverpakkingen van Remmers hk lazuur in verschillende kleuren. Alhoewel die Douglas kleur wel het mooiste is op je Douglas hout.

[ Voor 12% gewijzigd door silmaril8 op 24-05-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Bedankt voor voor de antwoorden :)

[ Voor 25% gewijzigd door Beun op 24-05-2020 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Beun
De Remmers is een drie in één beits, Beschermt hout tegen vocht, UV-licht, houtrot, blauwzwam, schimmel, algen en wespen.
Met ingebouwde grondering, bevat de werkzame stof IPBC.
Advies 2 lagen.

Het OBI lazuur is een gewone beits. Je moet voorbehandelen bij blauwschimmelgevaar, of hij tegen schimmel en houtrot beschermt zie ik niet in het datenblatt.
Advies tot drie lagen (de evt voorbehandeling tegen blauwschimmel niet meegerekend) en geen kleurloos voor optimale UV bescherming.

Het zijn twee verschillende beitsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 24-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Teijgetje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:54:
@Beun
De Remmers is een drie in één beits, Beschermt hout tegen vocht, UV-licht, houtrot, blauwzwam, schimmel, algen en wespen.
Met ingebouwde grondering, bevat de werkzame stof IPBC.
Advies 2 lagen.

Het OBI lazuur is een gewone beits. Je moet voorbehandelen bij blauwschimmelgevaar, of hij tegen schimmel en houtrot beschermt zie ik niet in het datenblatt.
Advies tot drie lagen (de evt voorbehandeling tegen blauwschimmel niet meegerekend) en geen kleurloos voor optimale UV bescherming.

Het zijn twee verschillende beitsen.
Het besluit staat vast, wij gaan Remmers bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Beun schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:14:
[...]

Het besluit staat vast, wij gaan Remmers bestellen.
Lijkt mij ook de juiste/beste, helemaal voor naaldhout.
Na enkele jaren gewoon overschilderen zonder schuren spreekt iedereen ook wel aan denk ik.

Gebruik wel handschoenen en een (minimaal FFP2) masker als je licht schuurt voor de tweede laag, door de toevoeging van IPBC is het een biocide houtverduurzamer.
Maar hoe gladder je hout hoe langer het mooi blijft en hoe minder vuil er aan blijft hangen. Je hoeft het niet dood te schuren natuurlijk, de nerf laten zitten is prima, maar stof, haren, splinters en zo schuur je beter even weg. (wel altijd met de nerf mee schuren met de hand met minimaal P120, dwarse krassen blijf je altijd zien. Met een schuurmachine is dat minder maar dan zou ik eerder naar minimaal P180 gaan ivm schuurrondjes bij hard duwen)

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 24-05-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nog een korte vraag vanuit mijn kant, we willen een houten bloembak/border maken van 3 meter breed, 80 cm diep en 80 cm hoog. Deze wil ik helemaal vullen met zand, zodat hij gewoon contact heeft met de grond (mogelijk willen we er iets van een boompje inplanten. Dat samen met een makkelijke afvoer van water leek het mij het makkelijkst om hem helemaal te vullen met zand). Kan ik de bloembak gewoon op stenen zetten of moet ik palen in de grond zetten? Ben ergens bang dat hij bol gaat staan als ik hem met zand vul, maar dat kan irreële angst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Eppo ©
Van wat voor hout?
Planken gaan bol staan maar je kan de voor en achterkant inwendig verbinden natuurlijk.
En worteldoek er in, anders stroomt het zand weg.
En zorg dat er geen vocht in het hout kan trekken vanaf de binnenkant. Misschien is een binnenbak van dun betonplex iets?

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 24-05-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 12:04
PaT schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:12:
Ik heb de grasmat tot een langetermijn project gebombardeerd.

Een paar weken geleden heb ik een stukje kale grond ingezaaid en dat is griezelig mooi opgekomen.

[Afbeelding]

In vergelijking met het oude grasveld
[Afbeelding]

Zit een flink verschil in. Ik ben dus begonnen met het onkruid handmatig uit het oude stuk te steken. Dat wordt echt een klus van meerdere weken of zelfs maanden. De kale plekken heb ik deels ingezaaid maar zeker de kleine plekjes wil ik zien hoe het gras het zelf dichtgroeit.

Aangezien het speelgras is heb ik de maaier ook een flink eind omhoog gezet (stond op 2 cm, nu op 4). Dat maakt al echt een wereld van verschil. Doordeweeks herstelt het gras bijna terwijl je er naar kijkt en in het weekend maken de kinderen dat bijna ongedaan.
@PaT Ik las ergens de maaier op een stand zetten, bij mij op 22 mm, vaak maaien zodat het onkruid geen kans krijgt. En dan op die stand laten staan. Heb vaak wel het idee dat het net te kort is, dus ga het ook is proberen om het wat langer te maaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Hebben jullie ook zo'n last van bladluis? Mijn hedera zit er helemaal onder. Sommige plaatsen meer dan andere plaatsen. Totale heg van 50+ meter. Zie hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dky41ir9POEAlU1QEv9NrdvIAj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7yexGQf4P285r5jK6y7qk39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkMghuSK8VowQFhVktklMeFRlW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNfH6K7OfWBQtT9h9zM9GTxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJR-GSHTBBD-1DICrgIfFEal2ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kBH8Ek3vORIwd3zzPGIs8cp.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom heb ik de volgende strijders besteld:

Bestrijden bladluizen met gaasvliegen (correctief)
Lieveheersbeestje larven tegen bladluis (100 stuks)
Bestrijden bladluizen met sluipwespen (preventief)

Las ook dat een insecten hotel kan werken. Verder is zo'n hotel goed voor de tuin biodiversiteit. Daarom twee grote gekocht en een kleine alleen voor lieveheersbeestje.
In de lange border veel zaadjes geplant voor planten die vlinders en lieveheersbeestje aantrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vHZse7vFIIH5p8y1TaYaQDFm8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFBEG6Ff4atcQXg9sD15Lhhw.jpg?f=fotoalbum_large

Las ook dat sedum goed is voor de biodiversiteit. Heeft er iemand ervaring mee? Er is een veranda van 3.5x6m dus zou hier een mooi dak van sedum kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-DtiqDLIBVTJvpjrmkOQH4cNGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bTP0JE4XoGlYffnBgiWaFW9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij een sedumdak moeten de randen wel een stuk hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:58:
Bij een sedumdak moeten de randen wel een stuk hoger.
Want? Onze randen zijn niet hoger denk ik...

Foto van net na aanleg, inmiddels is het al een mooi volgroeid dak!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdKeYJjeso1FvlU6KxiQRk62Hi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6Z0qRP4ovxBiBRO8YqHSqoR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

VinnyAMS schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:50:
[...]

@PaT Ik las ergens de maaier op een stand zetten, bij mij op 22 mm, vaak maaien zodat het onkruid geen kans krijgt. En dan op die stand laten staan. Heb vaak wel het idee dat het net te kort is, dus ga het ook is proberen om het wat langer te maaien.
Ik merk nu al dat het langer houden van het gras en in mijn geval wekelijks maaien echt al een positief effect heeft. Ik heb ook kilo's madeliefjes eruit gestoken, maar nog lang niet alles. Toch merk ik dat de madeliefjes steeds minder worden en er steeds meer mooie stukken gras verschijnen.

Wat nu helaas ook duidelijk wordt is dat de ondergrond alles behalve vlak is. Dat zie je goed terug in het gras.
Daarnaast merk je ook dat verschillende soorten gras ook echt anders groeien. Het ingezaaide speelgras groeit als een malle, terwijl het oude (sier?) gras veel langzamer groeit.

Ook daarom is een hogere maailengte handig. Dan groeit het hopelijk langzaam allemaal een beetje naar elkaar toe.

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 24-05-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
kaboom1555 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:29:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er super uit! Merk je iets van het leven erop? Heb je ook een foto van nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Wackmack schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Ziet er super uit! Merk je iets van het leven erop? Heb je ook een foto van nu?
Ik ga er van de week even een nieuwe foto voor je maken! Moet toch wat extra water geven bij extreme droogte (en die hebben we)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28
Teijgetje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:17:
@Eppo ©
Van wat voor hout?
Planken gaan bol staan maar je kan de voor en achterkant inwendig verbinden natuurlijk.
En worteldoek er in, anders stroomt het zand weg.
En zorg dat er geen vocht in het hout kan trekken vanaf de binnenkant. Misschien is een binnenbak van dun betonplex iets?
Ik ben ook bezig met het maken van Douglas houten bloembakken. Om aan de zijkanten te voorkomen dat er vocht in het hout trekt (en de grond wegspoelt), dacht ik eraan om er vijverfolie aan de binnenzijde te monteren. Zou dat voldoende zijn, of moet ik bang zijn voor condens dat tussen de folie en het hout blijft zitten? Aan de onderzijde hoeft niets. De bakken staan deels op beton en deels op aarde, het water kan aan de onderzijde weg maar de grond niet. Eventueel leg ik nog worteldoek op de bodem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
kaboom1555 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Ik ga er van de week even een nieuwe foto voor je maken! Moet toch wat extra water geven bij extreme droogte (en die hebben we)...
@Wackmack Zag gister in vroege vogels dat wat aarde onder het sedum meer leven brengt. Maar dat maakt het natuurlijk wel zwaarder. Als ons huis opgeleverd wordt wil ik graag van het garagedak een sedumdak maken dus lees even mee.

https://www.npostart.nl/v...s/22-05-2020/BV_101396363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Hebben jullie toevallig ook een idee voor mijn overkapping, ik zou mijn overkapping graag 'dicht' willen maken van tijd tot tijd, soms omdat het een koude avond is, soms omdat de wind eronder waait.

Ik zoek iets wat geen tot weinig bevestiging nodig heeft omdat ik niet tientallen bevestigingen/gaten wil in de zichtzijde van m'n hout. Het hoeft niet hufterproof/stormvast te zijn oid...
Liefst iets transparant/of een deel transparant
Iets wat te monteren/demonteren is in 5 minuten.

Ik heb al gedacht om een frame te maken van 5x7's en daar plexiglas tussen te doen, en dan naast de veranda op te bergen maar dat is niet praktisch,
Glazen schuifwand kan ik niet kwijt ivm de schoren, gewoon glas is te permanent,

Ik zoek eigenlijk een soort rolzeiltje oid die ik dan aan de zijkant (uit het zicht) kan monteren, en dan naar de andere zijkant kan trekken en daar vast zet (schroeven/ogen/haken aan de zijkant, uit het zicht is niet erg)

Voor degene die de veranda nog niet kenden: (geen denk ik :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ighvnHLkcoJcCdN-cpRnUyHHwFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/99srV1bbMlgkgyG0gRbTUEdh.jpg?f=user_large

Iemand een idee wat ik kan overwegen?

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Ik ben ook bezig met het maken van Douglas houten bloembakken. Om aan de zijkanten te voorkomen dat er vocht in het hout trekt (en de grond wegspoelt), dacht ik eraan om er vijverfolie aan de binnenzijde te monteren. Zou dat voldoende zijn, of moet ik bang zijn voor condens dat tussen de folie en het hout blijft zitten? Aan de onderzijde hoeft niets. De bakken staan deels op beton en deels op aarde, het water kan aan de onderzijde weg maar de grond niet. Eventueel leg ik nog worteldoek op de bodem.
@Teijgetje dat zelfde idee had ik ook. Bak maken van Douglas en dan vijverfolie aan de binnnenkant. Wilde werken met horizontale planken van een meter en dan een paal. Aangezien douglas niet zo goed in de grond kan, wilde ik dat voorkomen doe hem op stenen te plaatsen. Maar die drie meter zou je onderling met elkaar verbinden om te zorgen dat hij niet krom gaat staan?

Dit idee:
code:
1
2
3
#—-#—-#—-#
|        |
#—-#—-#—-#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Jelte,89 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:26:
Hebben jullie toevallig ook een idee voor mijn overkapping, ik zou mijn overkapping graag 'dicht' willen maken van tijd tot tijd, soms omdat het een koude avond is, soms omdat de wind eronder waait.

Ik zoek iets wat geen tot weinig bevestiging nodig heeft omdat ik niet tientallen bevestigingen/gaten wil in de zichtzijde van m'n hout. Het hoeft niet hufterproof/stormvast te zijn oid...
Liefst iets transparant/of een deel transparant
Iets wat te monteren/demonteren is in 5 minuten.

Ik heb al gedacht om een frame te maken van 5x7's en daar plexiglas tussen te doen, en dan naast de veranda op te bergen maar dat is niet praktisch,
Glazen schuifwand kan ik niet kwijt ivm de schoren, gewoon glas is te permanent,

Ik zoek eigenlijk een soort rolzeiltje oid die ik dan aan de zijkant (uit het zicht) kan monteren, en dan naar de andere zijkant kan trekken en daar vast zet (schroeven/ogen/haken aan de zijkant, uit het zicht is niet erg)

Voor degene die de veranda nog niet kenden: (geen denk ik :))

[Afbeelding]

Iemand een idee wat ik kan overwegen?
Kun je geen schutters maken? Heb je meteen weer een leuk projectje te showen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Eppo © schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:32:
[...]

@Teijgetje dat zelfde idee had ik ook. Bak maken van Douglas en dan vijverfolie aan de binnnenkant. Wilde werken met horizontale planken van een meter en dan een paal. Aangezien douglas niet zo goed in de grond kan, wilde ik dat voorkomen doe hem op stenen te plaatsen. Maar die drie meter zou je onderling met elkaar verbinden om te zorgen dat hij niet krom gaat staan?

Dit idee:
code:
1
2
3
#—-#—-#—-#
|        |
#—-#—-#—-#
Waarom geen planken van drie meter? Dat doe ik namelijk. Vijf palen op drie meter. In het midden (dus op 1,5m) verbind ik de paal aan de voorkant met die aan de achterkant. Bij mij gaan de voorste palen wel de grond in. Ik heb die behandeld met teer (tot ruim boven de grond). De achterste palen staan op beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vak127 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:08:
[...]
@Wackmack Zag gister in vroege vogels dat wat aarde onder het sedum meer leven brengt. Maar dat maakt het natuurlijk wel zwaarder. Als ons huis opgeleverd wordt wil ik graag van het garagedak een sedumdak maken dus lees even mee.

https://www.npostart.nl/v...s/22-05-2020/BV_101396363
Goeie tip! Ga even de persoon een berichtje sturen die mijn veranda heeft gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een toscaanse tuin? Ik ben op zoek naar die “toscaanse” tegels, waarmee je van die authentieke terassen/paden kan maken. Daarnaast benieuwd welke beplanting jullie aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kaboom1555 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:29:
[...]

[Afbeelding]
Een sedumdak is algauw 10 cm dik: ca 2,5cm onderlaag, minstens 4cm substraat en een paar cm sedum zelf. Als ik het verandadak van wackmack zie, dan lijkt me dat de dakrand nauwelijks 5 cm hoger dan het dak is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@Eppo ©
Ja, vijverfolie kan natuurlijk.
Ik zou ook drie meter planken gebruiken zoals @cryptapix al aangeeft.
En inderdaad het midden met elkaar vebinden zodat ze niet bol kunnen gaan staan.
Als je niets aan je hout doet hoef je je geen zorgen te maken over condens.
Ga je buiten beitsen oid dan moet je binnen en buiten doen anders gaat het krom/schotelen.

@Jelte,89
Is een doorzichtig folie niet iets? Dat is er in veel diktes.
Ogen er in en spannen met elastiek?
Meestal bij de tenten of bootkappenmakers te koop.
Bijvoorbeeld, maar natuurlijk ook in andere kwaliteiten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Teijgetje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:17:
[…]
Als je niets aan je hout doet hoef je je geen zorgen te maken over condens.
Ga je buiten beitsen oid dan moet je binnen en buiten doen anders gaat het krom/schotelen.
[…]
Dat eerste is mooi, het scheelt namelijk veel beits en tijd als ik niet alle bakken aan de binnenkant moet behandelen. Maar, het is nog niet helemaal zeker of we de buitenkant willen behandelen. Mijn planken hebben een kopmaat van 30x100. Als ik die over een lengte van drie meter op vijf punten vastzet (telkens met 2 schroeven), verwacht je dan dat een plank krom trekt als ik maar een zijde behandel (na montage)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Jelte,89, wat @Teijgetje zegt is natuurlijk een prima optie, maar ik ben bang dat het met oprollen, toch wat trekbelasting enz op den duur wel gaat scheuren.

Wat dat betreft zou je eens bij Ten Cate kunnen informeren wat ze voor je kunnen maken. Mijn ouders hebben jaren geleden daar een voortent helemaal op maat voor hun caravan laten maken. Die hebben ook van die verwijderbare stukken als jij wilt.

Ze zijn niet goedkoop, maar wel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@cryptapix
Dat is redelijk dik, het zal dan wel meevallen.
Gezien vocht er altijd uit moet kunnen kan je dan imo beter alleen de binnenkant doen dan alleen later de buitenkant. Dan kan vocht er van binnen niet in, van buiten uit, en schilder je toch later dan kan het er van twee kanten niet in.

Persoonlijk werk ik hout niet af of altijd aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Teijgetje Als ik de buitenkant doe, dan is dat omdat vrouwlief een bepaalde kleur wil. Ik hoopte een hoop tijd en moeite te kunnen besparen als ik dan niet ook de binnenkant moet doen :+ Voor het vochtprobleem aan de binnenzijde wou ik daarom vijverfolie gebruiken.

Ik had ook de optie bedacht om de binnenkant wel te behandelen met beits en dan worteldoek ipv vijverfolie te gebruiken (de besparing op het doek heft de kosten voor de beits weer op). Maar ik denk toch dat dat niet verstandig is, omdat die behandeling geen eeuwig leven heeft en ik die beits aan de binnenzijde later niet makkelijk opnieuw kan aanbrengen. Hoe zie jij dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
Eppo © schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:47:
Nog een korte vraag vanuit mijn kant, we willen een houten bloembak/border maken van 3 meter breed, 80 cm diep en 80 cm hoog. Deze wil ik helemaal vullen met zand, zodat hij gewoon contact heeft met de grond (mogelijk willen we er iets van een boompje inplanten. Dat samen met een makkelijke afvoer van water leek het mij het makkelijkst om hem helemaal te vullen met zand). Kan ik de bloembak gewoon op stenen zetten of moet ik palen in de grond zetten? Ben ergens bang dat hij bol gaat staan als ik hem met zand vul, maar dat kan irreële angst zijn.
Leuk plan voor zo'n bloembak. Zelf heb ik vorig jaar 3 bakken van Douglas hout gemaakt voor op mijn balkon.
Maar ga je bloembak niet vullen met zand, want daar groeit niks op. Gewoon vullen met normale tuinaarde. Eventueel kan je de onderste helft vullen met hydrokorrels. Houdt goed vocht vast maar laat het overtollige goed door. Ook kokosgrond heeft dezelfde eigenschappen. Je zou ook aan de onderkant waar het hout echt de grond raakt grind kunnen neerleggen. Daar zakt het water dan ook direct door. Leg er dan wel worteldoek erover zodat het niet verstopt.
Pagina: 1 ... 43 ... 181 Laatste