Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
boxlessness schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Dit is wel een leuk projectje om samen met ons zoontje te maken deze zomer. Ik zal de tuin ook wat toegankelijker maken, want die is nu volledig omheind met slechts kleine openingen in het hekwerk.
Als je wilt dat egels je tuin in komen, dan egel poortjes oid voorzien ja. Andere optie is juist je tuin juist helemaal 'dicht te timmeren': er zijn egel opvangcentra die afgesloten tuinen zoeken voor hun opvangegels.

Dat voerhuisje is makkelijk te maken, neem buis van 125mm met haakse bocht dat is meestal voldoende anti kat.

Zelf een egelhuisje (slaaphuisje) maken is misschien ook leuk als project? Veel egelhuisjes die te koop zijn voldoen namelijk ook niet. Hier wat bouwtekeningen:
https://www.dropbox.com/s/8kkluj88ei1h9cw/egels.zip?dl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:52
RoosW schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:47:
[...]

̶1̶.̶g̶e̶w̶o̶o̶n̶ ̶l̶a̶t̶e̶n̶ ̶s̶t̶a̶a̶n̶
̶2̶.̶p̶l̶a̶n̶t̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶v̶e̶r̶d̶e̶r̶ ̶l̶a̶t̶e̶n̶ ̶w̶o̶r̶t̶e̶l̶e̶n̶ ̶e̶n̶ ̶m̶e̶t̶e̶e̶n̶ ̶o̶m̶w̶i̶s̶s̶e̶l̶e̶n̶
3.volgend jaar in Maart (plant in rust) omwisselen
@CMos ja, optie 3. Nu gewoon lekker laten groeien, dan kun je ook einde zomer zien hoe zich een en ander ontwikkelt. En vervolgens ga je het in maart herinrichten. Beetje nieuwe aanplantgrond erbij, klaar. En dat je dan nu niet alles evengoed ziet, ach, het is allemaal nog klein. Het duurt sowieso een paar jaar voordat het echt volledig in balans is, zo’n border.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

miicker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:37:
Maar hoe heet zo'n voegmiddel precies? Ik kan het ook bij de hovenier vragen, maar ik gok dat ik hier eerder reactie heb.
Polymeric sand (polymeerzand) heet dat geloof ik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27

Woohooo

Smilie, James Smilie

2 jaar terug hebben we onze tuin laten doen. De hovenier die dit gedaan heeft, heeft bij onze terrastegels een voegmiddel gebruikt waardoor daar geen onkruid kan groeien.

Als ik me het goed herinner dan maakte hij de tegels nat, strooide hij wat van dat spul en gebruikte hij een zeem om het tussen de tegels te krijgen, daarna heeft hij het flink nat gespoten.

We hebben een pad met tegels, daar is destijds gewoon breker and gebruikt, maar daar staat nu best wat onkruid. Ik wil daar de voegen meer vrij maken en ook zo'n voegmiddel gaan gebruiken.

Maar hoe heet zo'n voegmiddel precies? Ik kan het ook bij de hovenier vragen, maar ik gok dat ik hier eerder reactie heb.
Gator XP G2 bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:42:
Ik denk dat je iets als dit bedoelt? Dit is bij mijn terrastegels gebruikt op de manier zoals je beschrijft, en inderdaad, na een jaar nog totaal geen onkruid ertussen.
Ik heb overigens nog een nieuwe (afgesloten) emmer 25Kg staan in zilvergrijs, mocht je interesse hebben. Stuur maar DM.
Volgens mij is dit exact wat hij heeft gebruikt. Ik herken de verpakking in ieder geval en de leverancier waar hij zijn spullen haalt staat vermeld als verkooppunt.

Ik moet helaas een donkere kleur hebben, anders had ik je een DM gestuurd.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En een alternatief is onkruidvrij voegzand, dat wordt niet hard en dan kan het hemelwater nog via de voegen in de grond trekken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:30
miicker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Volgens mij is dit exact wat hij heeft gebruikt. Ik herken de verpakking in ieder geval en de leverancier waar hij zijn spullen haalt staat vermeld als verkooppunt.

Ik moet helaas een donkere kleur hebben, anders had ik je een DM gestuurd.
Heb zelf de gator xp2 gebruikt, maar ben daar niet zo tevreden van, mieren en onkruid komen er doorheen en na 2 jaar zijn er hele stukken verdwenen. Hoe goed zijn jouw ervaringen met varistone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Jeweetje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Heb zelf de gator xp2 gebruikt, maar ben daar niet zo tevreden van, mieren en onkruid komen er doorheen en na 2 jaar zijn er hele stukken verdwenen. Hoe goed zijn jouw ervaringen met varistone?
Tot nu toe erg goed. Water lijkt er wel doorheen te kunnen, heb op de plekken waar het is gebruikt helemaal geen last van onkruid, al is het wel met name onder onze overkapping gebruikt. Maar daar stond voorheen ook onkruid.

Ik zal de hovenier nog eens voor de zekerheid vragen of het inderdaad om varistone gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Jeweetje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:54:
[...]

Mijn ervaring (1 jaar) is heel goed. Er komt niets doorheen, geen mieren, geen onkruid. Ook geen water, maar dat kan weg via de borders aan alle kanten. Het ziet er ook nog picobello uit, maar dat verwacht ik ook niet anders na 1 jaar.

Enige (maar dat had niks met de varistone te maken) is dat er in de winter een groene aanslag ‘landde’ in de tuin en die heb ik van de tegels en voegen af moeten schrobben. Geen idee wat dat was en waar het vandaan kwam. Zag later dat het ook in de kieren van de auto zat die een flink stuk verderop stond. Mocht dat dit jaar terugkomen, zal ik het hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

dragon2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Zo'n voerhuisje maken, met kattebrokken/kittenbrokken liefst met vogelsmaak erin (geen vissmaak, en ook zeker GEEN egelvoer, meelwormen enz geven!).
Zet een lage drinkbak (water, geen melk) erbij en uiteraard zorgen dat ze de tuin in kunnen komen.

[Afbeelding]
Leuk! Ga ik ook eens over nadenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Om terug te komen op het slakken-probleem, ik kwam na wat zoekwerk deze tip tegen: doe-het-zelf-nematoden-soep De belangrijkste stap is het vinden van een geinfecteerde slak.

Ik ben (nog) niet fanatiek genoeg om zelf aan de slag te gaan met snot-soep, maar ik houd deze wel in mijn achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

boxlessness schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:38:
Om terug te komen op het slakken-probleem, ik kwam na wat zoekwerk deze tip tegen: doe-het-zelf-nematoden-soep De belangrijkste stap is het vinden van een geinfecteerde slak.

Ik ben (nog) niet fanatiek genoeg om zelf aan de slag te gaan met snot-soep, maar ik houd deze wel in mijn achterhoofd.
Ik heb zelf een aantal biervallen gemaakt. Ietwat onsmakelijk maar werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
Shadow_Agent schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:13:
[...]

Ik heb zelf een aantal biervallen gemaakt. Ietwat onsmakelijk maar werkt perfect
Precies via die weg kwam ik ook op de nematoden-tip. Wat ik las is dat het probleem van de biervallen is dat deze maar een beperkte AoE hebben: ongeveer een meter. Onze tuin is een ~1500m2, dat zijn veel blikjes Schultenbrau. :'(
Voor een paar perkjes wil ik dat dan nog wel doen.

Maar wat ik in ieder geval geleerd heb is dat het serieus wat werk kost om die krengen in toom te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42
boxlessness schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:38:

Als ik het zo zie is het meest praktische om een slaksnottensoepemmer ten alle tijde paraat te hebben. Elke nieuwe week begin je met zoveel mogelijk slakken verzamelen. Die doe je op een krop sla in het water. Vervolgens plegen ze zelfmoord. Weekje wachten en dan aanlengen met water en sproeien over de groente die je daarna gaat veroberen. :'(

Ik ga het proberen. Ben echt benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

banaliteit schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Als ik het zo zie is het meest praktische om een slaksnottensoepemmer ten alle tijde paraat te hebben. Elke nieuwe week begin je met zoveel mogelijk slakken verzamelen. Die doe je op een krop sla in het water. Vervolgens plegen ze zelfmoord. Weekje wachten en dan aanlengen met water en sproeien over de groente die je daarna gaat veroberen. :'(

Kill fire with fire! Ehh slakken met slakken. :+)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
dragon2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Zo'n voerhuisje maken, met kattebrokken/kittenbrokken liefst met vogelsmaak erin (geen vissmaak, en ook zeker GEEN egelvoer, meelwormen enz geven!).
Heb ik ook eens geprobeerd, alle buurtkatten hadden snel door dat daar brokken lagen :')

En uit nieuwsgierigheid, maar waarom geen egelvoer?
noes schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:34:
[...]

Kill fire with fire! Ehh slakken met slakken. :+)
Recycle :+

Lijkt mij wel praktisch, en beter dan Pokon korrels die zogenaamd goed zijn voor plant en dier.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:08
dragon2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Nee 🤷

En ik heb kippen en ik voer vogels ook.
Zorg wel dat die egels niet bij je kippen kunnen komen. Hier in de wijk is een kip vermoord door een egel. Kon het niet geloven maar na wat zoeken online schijnt het vaker te gebeuren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
2 jaar terug hebben we onze tuin laten doen. De hovenier die dit gedaan heeft, heeft bij onze terrastegels een voegmiddel gebruikt waardoor daar geen onkruid kan groeien.

Als ik me het goed herinner dan maakte hij de tegels nat, strooide hij wat van dat spul en gebruikte hij een zeem om het tussen de tegels te krijgen, daarna heeft hij het flink nat gespoten.

We hebben een pad met tegels, daar is destijds gewoon breker and gebruikt, maar daar staat nu best wat onkruid. Ik wil daar de voegen meer vrij maken en ook zo'n voegmiddel gaan gebruiken.

Varistone Auqa Lm moet je inderdaad hebben. Gatorzand gebruik ik nooit meer na een aantal keer de voegen te hebben moeten vervangen.

Om wat voor tegels gaat het? Niet elke tegel is namelijk geschikt om te voegen. Je hebt namelijk een minimale voegbreedte nodig van 1 mm. Ook mag de structuur niet te grof zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:46:
[...]
En uit nieuwsgierigheid, maar waarom geen egelvoer?
dragon2 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
DoubleD1980 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:46:
[...]

Zorg wel dat die egels niet bij je kippen kunnen komen. Hier in de wijk is een kip vermoord door een egel. Kon het niet geloven maar na wat zoeken online schijnt het vaker te gebeuren!
Ja weet ik.
Er staat op yt een video met een titel als Egel op bezoek.
Ik raad je overigens aan die NIET te kijken 😐

Nu is een egel redelijk makkelijk tegen te houden, de marter hier is een veel groter probleem 😒

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyoTxLbpu8x1arOraWFS8cq3MLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGG3p3Xd50vY8cAxKCQsAyFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
banaliteit schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:28:
[...]

In mijn achterhoofd ben ik al aan het bedenken hoe ik dat op de beregeningsinstallatie aan kan sluiten: een reservoir ergens bij de pomp welke langzaam vermengd wordt met het opgepompte grondwater... nematodes 4 all!

Of een automatische slakkensoepmaker... iedere week wat sla bijvullen... slakken kruipen er vanzelf in, verzuipen, worden gemulched... zonnecelletje om de mulcher te laten draaien... tap kraantje er op...
Hmmm... gat in de markt... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
DoubleD1980 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:46:
[...]

Dat komt omdat iedereeen ze kattenvoer met kip-smaak geeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
pjot1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 05:36:
[...]

Varistone Auqa Lm moet je inderdaad hebben. Gatorzand gebruik ik nooit meer na een aantal keer de voegen te hebben moeten vervangen.

Om wat voor tegels gaat het? Niet elke tegel is namelijk geschikt om te voegen. Je hebt namelijk een minimale voegbreedte nodig van 1 mm. Ook mag de structuur niet te grof zijn.
Het gaat om deze klinkers (rechts op de foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTIrGMAU0dyxFr4oMd-1NHtVR7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvytBcddzZMEwVXTIefQLEPC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een foto toen ze net geplaatst waren, inmiddels zijn de voegen diep en vol onkruid. Mijn plan is om met de hoge drukspuit de voegen zo ver mogelijk leeg te spuiten en al het onkruid er uit te halen, en dan opnieuw te voegen, dit keer dus niet met breekselzand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik kon het niet helemaal vinden, maar iemand kan me vast helpen. De tuin wordt momenteel aangelegd, we willen een sproeisysteem in de borders hebben. Maar er zijn meerdere systemen, zijn er ervaringen met een systeem wat goed werkt? Leiding loopt vanaf de garage rondom door de tuin, totale lengte schat ik op een meter of 60, kan dat of moet dat in delen? Rainbird bordersproeiers lijkt me wel wat, heb ook spullen van hun in mijn aquarium maar ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
@miicker Brekerszand is puur voor het vastleggen van de bestrating, dit doet niks tegen onkruid. Na het initieel invegen kan het nodig zijn om dit te herhalen omdat de bestrating zich zet.

Bijkomend nadeel van onkruidwerende voegmiddelen is dat de water infiltratie achteruit gaat. Hierdoor meer kans op plasvorming / wateroverlast bij regen en sneller uitdroging van de omliggende grond.

[ Voor 34% gewijzigd door Woody179 op 09-06-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Scuderia110 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:04:
Ik kon het niet helemaal vinden, maar iemand kan me vast helpen. De tuin wordt momenteel aangelegd, we willen een sproeisysteem in de borders hebben. Maar er zijn meerdere systemen, zijn er ervaringen met een systeem wat goed werkt? Leiding loopt vanaf de garage rondom door de tuin, totale lengte schat ik op een meter of 60, kan dat of moet dat in delen? Rainbird bordersproeiers lijkt me wel wat, heb ook spullen van hun in mijn aquarium maar ervaringen zijn welkom.
Je hebt grofweg twee opties,

Ringleiding, deze is afhankelijk van het formaat van de tuin 50mm of meer verder heb je dan kleppen bij de sprinkers zitten om de zones in en uit te schakelen. hiervoor moet je dan zorgen dat de aansturingskabels ter plaatsen komen.

Losse zones, De kleppen zitten dan allemaal bij elkaar (vaak vlakbij de computer) en elke zone heeft zijn eigen aanvoerleiding ( 25mm of meer)

Rainbird is een grote speler op de markt, net als Hunter. Prima spul maar mijn ervaring is dat de sprinklers van b merken ook prima zijn. Soms is het hooguit wat lastiger om reserve onderdelen aan te komen maar daar is de prijs dan ook naar.

Heb je de wens om de beregening te koppelen aan Dominica dan zou ik even door kijken. Bij mijn weten zijn Hunter en Rainbird hier beide geen ster in. Er is ergens op Tweakers een topic specifiek over beregening waarin merken die dit wel kunnen besproken werden. staat me zo even 1 2 3 niet bij hoe dat merk (of topic) hete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:51

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Woody179 bedoel je Beregeningsinstallatie tuin?

En @miicker ik heb (heel fijn) voegsplit gebruikt voor het voegen van mijn bestrating en beduidend minder onkruid. Er zijn ook varianten met een toevoeging wat nog meer zou helpen (meende dat het dan wat zuurder is waardoor onkruid niet goed kan groeien).

[ Voor 64% gewijzigd door Beekforel op 09-06-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
@Woody179 ik had een 16 mm leiding verwacht in de grond. En daar dan de sproeiers op aansluiten en gewoon allemaal aan of uit, in te stellen met die rainbird controller. Ik twijfel aan de lengte van die leiding die toch een meter of 60 is als ik de hele tuin doe, beetje lullig als het er ligt en er is geen of onvoldoende druk. 25mm of zelfs groter, dan lijkt me de kans op te weinig druk groter? Maar een totale leek hier, dus kan mis zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Scuderia110 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:58:
@Woody179 ik had een 16 mm leiding verwacht in de grond. En daar dan de sproeiers op aansluiten en gewoon allemaal aan of uit, in te stellen met die rainbird controller. Ik twijfel aan de lengte van die leiding die toch een meter of 60 is als ik de hele tuin doe, beetje lullig als het er ligt en er is geen of onvoldoende druk. 25mm of zelfs groter, dan lijkt me de kans op te weinig druk groter? Maar een totale leek hier, dus kan mis zitten.
Druk bouw je op aan de kant van de sproeier, de dikte van de leiding heb je nodig voor het watervolume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:13
Scuderia110 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:58:
beetje afhankelijk hoe je het in je hoofd hebt. Wij hebben hier 6 kleppen op een verdeler, achter elke klep een 32mm leiding, en daarop (m.b.v. aanboorzadels) vertakkingen van 25mm leiding naar de individuele (rainbird) sproeiers.

De kleppen die wij hebben zijn generieke RPE magneetkleppen, je kan hierop een spoel aansluiten die bij jouw besturing past (in ons geval 24V DC omdat we het geheel in onze Loxone omgeving hebben opgenomen).

Het hangt er ook heel erg vanaf hoe de wateraanvoer is (komt dit uit de huis/kraan aansluiting, of uit een bronpomp). Wij hebben een pomp in de sloot achter het huis (6000L/uur capaciteit) en zelfs dan is het hebben van meerdere kleppen noodzakelijk. Daarnaast hebben wij ook meerdere kleppen omdat de sproei/druppelzones heel verschillend zijn en de een dus meer sproeiers (bijv 6) dan een andere zone (bijv 2 sproeiers heeft. Door de (openstaande) tijd per klep te variëren kun je dan toch een redelijk gelijkwaardige besproeiing krijgen.

Beetje afhankelijk van wat je van plan bent zou je kunnen overwegen om het ontwerp door een bedrijf te laten doen en het aanleggen zelf te doen. Kijk eens op https://www.doehetzelfberegening.shop/nl/ of https://www.raintechshop.nl/ voor meer informatie, en wat er zoal beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@miicker

Zoals @Woody179 zegt is brekerzand belangrijk voor het zetten van de dikformaten. Maar in principe is brekerzand een restmateriaal en zitten er geen voedingsstoffen in. En natuurlijk niet te verwarren met brekerszand. Voor meer informatie, https://www.joostdevree.n...bouw%2D%20en%20sloopafval.

Volgens mij zijn het gebakken stenen als ik het goed zie. In dit geval zou je ze met de hogedrukreiniger kunnen schoonmaken. Ik vraag me af of je de voeg tot een ca 4 a 5 cm schoon krijgt. Deze hoogte heb je nodig om een goed resultaat te krijgen. De onderste laag heb je dus, zoals eerder gezegd, nodig om een stevig geheel te krijgen.

Een voegmiddel zoals Varistone Auqa Lm laat wel degelijk water door. Alleen op het moment dat alles verzadigd is zal het over de voeg heen lopen.

Je zou anders met een onkruidkrabber of plamuurmes alles kunnen uitkrabben maar dat is nog wel een klusje. Kan je niet aan de slag met een onkruidbrander? Muziekje erbij en genieten van je tuin! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
@HiBe OK, ik snap het half denk ik, lastige is dat die slangen een dezer dagen de grond in moeten, maar 1 lange slang van 60 meter gaat hem dus niet worden. Het komt op de waterleiding, en dus alleen borders, dus vernevelsproeiers met een diameter van rond de 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Drukverlies in leidingwerk is afhankelijk van debiet en leidingdiameter.
In Borders wil je geen groot debiet op korte tijd, maar langere tijd een laag debiet.
Met 25 mm slang van 60 meter heb je bij 2m3 per uur een drukverlies van 0,2 bar, dit is acceptabel.
Voordeel is dat 25mm koppelingen goedkoper zijn.

Ga je debiet verhogen door meer sproeiers neemt je stromingsnelheid toe en daarmee drukverlies.
Bv bij 3m3 per uur is drukverlies ca 1/2 bar, nog steeds acceptabel. Beperkende factor blijft de hoeveelheid per uur die je kraan kan leveren.

Overweeg voor borders ook eens druppelslang, die geeft vast debiet per meter ongeacht de druk in de leiding.
Hiermee komt water bij de wortels en verdampt deze niet bij het sproeien.

Mijn advies leg een 25mm hoofdleiding, je betaald drinkwater per m3 langer sproeien/bewateren met lager debiet maakt dus niets uit. Gebruik de buigzamere zpe, dit werkt stuk prettiger bij bochten en aansluitingen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeweetje op 09-06-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Jeweetje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:44:
Drukverlies in leidingwerk is afhankelijk van debiet en leidingdiameter.
In Borders wil je geen groot debiet op korte tijd, maar langere tijd een laag debiet.
Met 25 mm slang van 60 meter heb je bij 2m3 per uur een drukverlies van 0,2 bar, dit is acceptabel.
Voordeel is dat 25mm koppelingen goedkoper zijn.

Ga je debiet verhogen door meer sproeiers neemt je stromingsnelheid toe en daarmee drukverlies.
Bv bij 3m3 per uur is drukverlies ca 1/2 bar, nog steeds acceptabel. Beperkende factor blijft de hoeveelheid per uur die je kraan kan leveren.

Overweeg voor borders ook eens druppelslang, die geeft vast debiet per meter ongeacht de druk in de leiding.
Hiermee komt water bij de wortels en verdampt deze niet bij het sproeien.

Mijn advies leg een 25mm hoofdleiding, je betaald drinkwater per m3 langer sproeien/bewateren met lager debiet maakt dus niets uit. Gebruik de buigzamere zpe, dit werkt stuk prettiger bij bochten en aansluitingen.
De sproeiers die ik op het oog heb hebben een flow van 0,08m3/hr bij 1,5 bar druk. Ik heb er een stuk of 20 nodig, dat moet dan toch passen, als er 26 liter per minuut uit de kraan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Ben geen expert maar drukverlies over 60 meter 25mm buis zou dan ca 0,15 bar zijn, dit is te verwaarlozen.

Afhankelijk van lengte vanaf watermeter en aantal bochten/appendages varieert de druk van ons drinkwater tussen de 3,5 en 4 bar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Update van mijn rouwmugjesprobleem. Water vermengd met een 20 miljoen aaltjes en de planten water gegeven. Mugjes zijn verdwenen. Het helpt dus goed :Y

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zoals eerder vermeld, ben ik bezig met zo een composttrommel om te composteren. Of het goed gaat; geen idee (lijkt er wel op) maar vandaag zag ik deze beestjes tegen de deksel aanzitten c.q over de composthoop rennen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL4znu5FYaqq2JJglvX7kfuGW5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xLXWyXv9H7C3fzulpVXDq8V.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn flink in beweging, krioelen over elkaar heen waardoor er ook een bewegende massa ontstaat. Iemand een idee?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hmmz, eens gaan puzzelen met het gazon van 450 m2. Was een paardenbak met geel zand waar 100m3 kleigrond is in gegaan.

Veel klaver (kalk tekort), stukken met paddestoelen erin (stikstof rijk) en een stuk waar eigenlijk niets van gras wil groeien... Sowieso meer groen dan gras... De appelbomen zitten vol met spinselmot en de stukken die ik niet maai vol met bloemen en bijen. Goed voor de natuur maar ik zou het wel iets mooier willen krijgen zodat er lekker op te spelen is...

Vast geen 1 product wat hier de oplossing is. Kalk op de stukken met veel klaver, vooral niet bemesten waar de champignons staan en compost op het stuk waar weinig wil groeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Klaver duidt op een stikstoftekort, niet op zure grond.
De klaver brengt weer stikstof in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
deWit schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:14:
Veel klaver (kalk tekort), stukken met paddestoelen erin (stikstof rijk) en een stuk waar eigenlijk niets van gras wil groeien...
Ik heb hetzelfde probleem op klei/leem grond.
- Kan veel klaver ook niet duiden op een te kort aan stikstof ?
- Ik heb 2 maand geleden het gazon bemest met een meststof met een hoge stikstof-waarde. Nu heb ik hier en daar wat paddestoelen staan (niet super veel).
- Ook hier heb ik bepaalde stroken waar het gras aanzienlijk minder groeit. Die stroken en plekken zijn geel van kleur, en het gras staat daar erg dun. (Wat er dan ook weer voor zorgt dat er meer onkruid in staat).

Ik heb ook al gedacht om te kalken op de stukken waar die klaver staat, maar ik vraag me af of het goed is om dat nu te doen, aangezien ik nog niet zo lang geleden bemest heb.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43i-GQ6DVipgWg3hcSE_jXeepPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ratKv6MqdTGzNKRAI0739wt.jpg?f=user_large

Wat is de reden dat de klimroos van die lelijke verkleurde verdroogde blaadjes krijgt?
Ik heb hier wel vaker last van, die mooie bloemen zien er dan niet meer uit. Sommige nieuwe knoppen komen dan ook niet meer uit. Droogte? Of juist te nat? Er is de afgelopen week wel water gevallen, dus droogte lijkt me niet. Maar het was ook niet belachelijk nat dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.

Zo zonde om nu al al die rozen eruit te knippen, maar dit is ook echt niet mooi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Walski
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:07:
[Afbeelding]

Wat is de reden dat de klimroos van die lelijke verkleurde verdroogde blaadjes krijgt?
Ik heb hier wel vaker last van, die mooie bloemen zien er dan niet meer uit. Sommige nieuwe knoppen komen dan ook niet meer uit. Droogte? Of juist te nat? Er is de afgelopen week wel water gevallen, dus droogte lijkt me niet. Maar het was ook niet belachelijk nat dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.

Zo zonde om nu al al die rozen eruit te knippen, maar dit is ook echt niet mooi
Verwacht eigenlijk dat de bloemen verregend zijn. Dan raken ze beschadigd en gaan rotten. Beter om ze eruit te knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Walski schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:46:
Verwacht eigenlijk dat de bloemen verregend zijn. Dan raken ze beschadigd en gaan rotten. Beter om ze eruit te knippen.
Tja dat zijn ze nu bijna allemaal. Maar kan dat door een beetje (veel) regen? Een beetje plant moet daar toch tegen kunnen?
Of moet ik standaard een paraplu boven m’n klimroos houden bij regen? 8)7 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Goofyduck384 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Tja dat zijn ze nu bijna allemaal. Maar kan dat door een beetje (veel) regen? Een beetje plant moet daar toch tegen kunnen?
Of moet ik standaard een paraplu boven m’n klimroos houden bij regen? 8)7 8)7 ;)
Ik had hier een prachtige bloeiende rododendron. Paar buien en niets van over ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Goofyduck384 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:40:
[...]

De plant kan daar prima tegen, maar de bloemen meestal niet. Zeker niet grote bloemen als rozen en pioenrozen.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
Wij doen ons uiterste best om de tuin zo insectvriendelijk mogelijk te maken. Het is niet altijd duidelijk wat wel en niet werkt, maar heb het idee dat het aantal in de afgelopen 2 jaar is toegenomen, en dat ook de diversiteit toeneemt. Vanmorgen een rondje door de tuin gedaan met m'n camera en zag veel zweefvliegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZfrl2qn2Zo5UbaZIAmG2sfM9lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIio3eAvkYfRLQZElGZfLXNh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRV-FHIyXz4rt32a4D6rID2316s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSJljRbpQ117erNDpkfbPRx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lblyt3U_QgczGjD22p7DYdNIv1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXzPTigKGn0gIAAwixFN4kkl.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat vrijwel niets in de GFT-container: probeer alles te composteren. Omdat de ruimte beperkt was, had dat noodgedwongen een vrij korte doorlooptijd. Temperatuur wil dan ook niet altijd hoog worden, dus veel kiemkrachtig zaad. Dit is het onbedoelde resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFl22zMEVZ9lg0kxM8IE2kL6Aj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npxOe0zvT14uT6R1HKZc9DRs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit stukje van de tuin was bestemd om groentebed te worden, waar ik tijdelijk wat planten had neergezet die ik nog niet op de definitieve plek kwijt kon. Vanwege een nieuwe baan onvoldoende tijd om er werk van te maken. Ziet er toch leuk uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4exAu-KlbtY2al17hkW5YC_bVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFZIWteEB6CvS4Fq1VfrXk7m.jpg?f=fotoalbum_large

Na het maken van deze foto her en der wat ongewenste planten weggehaald. Kwam een zaailing van rode kornoelje tegen. Was van plan die ooit aan te schaffen; dat hoeft dus niet meer. Elders staat een zaailing van vlier.

Nog wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEE2ZIXrJmol9TAvxSVaMCRCxEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AfYfJ2ajSNfmyYDwnXEh4ne.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fse9nWEFq_DL7SqF2UBRB7w0nzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8UqmKpHjRK18eWnNXVAnFFV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXa5_yVmv9sjWzDHAnoxVkjbAQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6Q3hwZGBw7gMBlLhvU0p341.jpg?f=fotoalbum_tile

Tot slot: een winterkoninkje heeft dit jaar een nest net boven het keukenraam gebouwd. Vanmorgen waren ze nog druk met voeren, en rond lunchtijd vlogen de jongen uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM8O6bEDVvFAJBk3Wy6tVmfheLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkfyyvRSnpMZEdL7be5bqnlb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgZl5ZIl0vFMJffNfloZYpy2fPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fodJYIdfQ56OTzKBTzMpodk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1gchplmJy3NkHrs3u2BMGDZ2JY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6svsXHU2iBby0t2hpyr6KL9.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd wat dit tuinseizoen verder nog voor verrassingen in petto heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:09
Is deze coniferenhaag nog te redden?
Iemand tips / ideeën om het bruine weer groen te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4EtsionYriSTIBICYN_Xb342n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rugcliEk6AC3xaX6OdDXVUw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Jcrs7 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:16:

[Afbeelding]
Gesnoeid tot aan het bruine komt niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:50

[Afbeelding]
Nee, dat lijkt me kansloos, die is te dik geworden en toen te hard weer teruggesnoeid. Daar worden coniferen nooit blij van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

[Afbeelding]
Sinds wanneer is deze situatie? Als dit komt van snoeien, zou je het een tijd kunnen aankijken. Er zitten immers wel groene uitlopers hier en daar. Mogelijk trekt het bij en ziet het er over een jaar heel anders uit.
Komt het door droogte, dan is het een ander verhaal, maar zo te zien is het een gevolg van drastisch snoeien? Dan niet te snel afscheid nemen van de haag, maar goede voeding geven en tijd.

Overigens zou ik de bovenkant ook beetje bij beetje bijwerken. Anders krijg je een topzware haag, zie bovendien ook veel energie wegneemt, waardoor het voor de onderkant moeilijker wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 13-06-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
Vergelijkbaar iets gezien bij de buren van mijn schoonouders toen de gemeente het heft in eigen hand nam omdat hij de haag nooit snoeide. Was ook volledig dood aan 1 kant, maar nu (2 jaar later) zie je er niks meer van, is weer helemaal bijgetrokken. Dus inderdaad, voeding, water en tijd dan heb je goede kans dat hij bijtrekt. Je moet er waarschijnlijk wel een flinke tijd tegenaan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:18
Je moet sowiso alles wat dood is eruit halen om plaats te maken voor nieuwe scheuten; dan gaat het er wel nog lelijker uitzien en het is maar de vraag of het wel weer gaat volgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Toke_gt schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Sinds wanneer is deze situatie? Als dit komt van snoeien, zou je het een tijd kunnen aankijken. Er zitten immers wel groene uitlopers hier en daar. Mogelijk trekt het bij en ziet het er over een jaar heel anders uit.
Komt het door droogte, dan is het een ander verhaal, maar zo te zien is het een gevolg van drastisch snoeien? Dan niet te snel afscheid nemen van de haag, maar goede voeding geven en tijd.

Overigens zou ik de bovenkant ook beetje bij beetje bijwerken. Anders krijg je een topzware haag, zie bovendien ook veel energie wegneemt, waardoor het voor de onderkant moeilijker wordt.
Hoelang dit al zo is durf ik niet te zeggen, wat ik weet is sinds de koop (1 jaar geleden) dit al zo was. Maar kan ook al 5 jaar zijn? Dit is naar verwachting wel door drastisch snoeien gekomen, aan de haag te zien.
Ik wil de haag nu inderdaad netjes recht snoeien en dan goede voeding geven zodat deze hopelijk weer gaat bijtrekken.
Maar ben bang dat de bovenkant ook bruin zal gaan worden.
ManzokuSan schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Vergelijkbaar iets gezien bij de buren van mijn schoonouders toen de gemeente het heft in eigen hand nam omdat hij de haag nooit snoeide. Was ook volledig dood aan 1 kant, maar nu (2 jaar later) zie je er niks meer van, is weer helemaal bijgetrokken. Dus inderdaad, voeding, water en tijd dan heb je goede kans dat hij bijtrekt. Je moet er waarschijnlijk wel een flinke tijd tegenaan kijken...
Als dit ca. 2 jaar zal duren maakt niet zoveel uit, beter dan een nieuwe haag plaatsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Jcrs7 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:33:
[...]
Hoelang dit al zo is durf ik niet te zeggen, wat ik weet is sinds de koop (1 jaar geleden) dit al zo was. Maar kan ook al 5 jaar zijn? Dit is naar verwachting wel door drastisch snoeien gekomen, aan de haag te zien.
Ik wil de haag nu inderdaad netjes recht snoeien en dan goede voeding geven zodat deze hopelijk weer gaat bijtrekken.
Maar ben bang dat de bovenkant ook bruin zal gaan worden.
Door al die groene uitlopers zou ik het wel een kans geven.
Bovenkant niet meteen gelijktrekken, maar steeds een beetje eraf, laten bijkomen en na paar maanden weer een beetje. En niet snoeien als het heel warm is (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Niet zo'n leuke update vanuit de Gathering of Hommels kast. Ik merkte nadat we een week op vakantie waren geweest weinig activiteiten meer. Deksel eraf gehaald en zag in ieder geval drie wasmot larven wegkruipen :(

En als die er in zitten, is het nest reddeloos verloren helaas :'(

Gelukkig zijn er volgens mij wel enige weken geleden grote jonge koninginen uitgevlogen :) hopelijk overleven ze!

Zal zo nog eens kijken en eventueel een foto maken als dat kan.

Wel zonde! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:03

Daklem

Audio Nerd

Volgende week wordt onze tuin opnieuw bestraat. Deze week wil ik nog wat gaan ondernemen.

Wij hebben een mooie verhoogde border gemaakt waar wij graag een druppelslangsysteem in aan willen leggen. Dit betekent dus dat we vanuit de tapkraan een slang moeten aanleggen naar de border waar we later dus een druppelslang op aan gaan sluiten.

Wat voor een slang kan ik het beste kiezen? Ik heb gekeken naar Gardena pipeline, maar vanuit die slang (25mm) zie ik geen mogelijkheden om uiteindelijk een druppelslang op aan te sluiten.

Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:49:
Niet zo'n leuke update vanuit de Gathering of Hommels kast. Ik merkte nadat we een week op vakantie waren geweest weinig activiteiten meer. Deksel eraf gehaald en zag in ieder geval drie wasmot larven wegkruipen :(

En als die er in zitten, is het nest reddeloos verloren helaas :'(

Gelukkig zijn er volgens mij wel enige weken geleden grote jonge koninginen uitgevlogen :) hopelijk overleven ze!

Zal zo nog eens kijken en eventueel een foto maken als dat kan.

Wel zonde! ;(
Yikes. Bewaar die was motten trouwens met wat was, honing en zaagsel, is perfect (en prijzig) voer voor reptielen, grote vissen enzo. Zijn ze nog ergens goed voor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Daklem schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:08:
Volgende week wordt onze tuin opnieuw bestraat. Deze week wil ik nog wat gaan ondernemen.

Wij hebben een mooie verhoogde border gemaakt waar wij graag een druppelslangsysteem in aan willen leggen. Dit betekent dus dat we vanuit de tapkraan een slang moeten aanleggen naar de border waar we later dus een druppelslang op aan gaan sluiten.

Wat voor een slang kan ik het beste kiezen? Ik heb gekeken naar Gardena pipeline, maar vanuit die slang (25mm) zie ik geen mogelijkheden om uiteindelijk een druppelslang op aan te sluiten.

Hebben jullie tips?
Tyleenslang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Toke_gt schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:41:
[...]

Door al die groene uitlopers zou ik het wel een kans geven.
Bovenkant niet meteen gelijktrekken, maar steeds een beetje eraf, laten bijkomen en na paar maanden weer een beetje. En niet snoeien als het heel warm is (!)
Ga ik de bovenkant iets uitdunnen in stappen.
Ik heb kieseriet om als voeding te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jcrs7 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:33:
Die bovenzijde lijkt me geen vijf jaar ongemoeid gelaten.

Heb hier ook een veel te brede haag 'gekocht / geërfd'. Gelukkig eerst bij stil gestaan alvorens al het groen eraf te scheren. Zo'n haag groeit uit op die plaatsen waar er zowel sapstroom als licht is. Dus ik laat aan elke tak een toefje groen (maar het geheel dus wel flink open) en dan loopt hij inderdaad ook dieper binnenin weer uit. Blijkt ook een project van twee à drie jaar, maar ik moet, op het breedste deel, dan ook ruim een halve meter terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn peperplantjes zijn nu zo'n 20-30 cm hoog, maar nog altijd behoorlijk dun. Ook groeien er nu al bloempjes aan. Voor mijn gevoel veel te vroeg! Moet ik ze in grotere potten zetten? Voeding geven? Ze staan nu (nog) in koffiebekertjes. En ... bloempjes er uit, is dat nu handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb al twee planten die al vol pepers zitten, maar ze zijn ook al wel groter dan 20 cm, meer 50 tot 100 cm (eentje). Sommige zeggen te vroeg, maar lijkt me toch goed dat het eerder begint, heb je langer pepers. Het is niet dat de planten de winter makkelijk gaan overleven zoals in Spanje. De rest zit ook al bloempjes in.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Gwaihir schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Die bovenzijde lijkt me geen vijf jaar ongemoeid gelaten.

Heb hier ook een veel te brede haag 'gekocht / geërfd'. Gelukkig eerst bij stil gestaan alvorens al het groen eraf te scheren. Zo'n haag groeit uit op die plaatsen waar er zowel sapstroom als licht is. Dus ik laat aan elke tak een toefje groen (maar het geheel dus wel flink open) en dan loopt hij inderdaad ook dieper binnenin weer uit. Blijkt ook een project van twee à drie jaar, maar ik moet, op het breedste deel, dan ook ruim een halve meter terug.
De 5 jaar bedoelde ik meer op het bruine gedeelte van de haag.
Maar dit zou wel vanzelf weer kunnen herstellen met voeding/water en tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Jcrs7 Ik heb geen idee. Ik vermoed dat de dode takken dood blijven. Dan zou hij op flinke stukken helemaal van de stam uit weer uit moeten lopen.. Hoeveel tijd is tijd? Lijkt mij optimistisch dat dit na 2 jaar een fraaie haag kan zijn.

Wees dan in elk geval héél zuinig op die groene toefjes hier en daar. En zorg dat de takken waar die aan zitten volop licht krijgen. (Dus snoei al het dode eromheen sowieso weg.)

De doorsnee aanpak is al het dode eraf en kleintjes ertussen planten.

[ Voor 25% gewijzigd door Gwaihir op 14-06-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Gwaihir schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:36:
@Jcrs7 Ik heb geen idee. Ik vermoed dat de dode takken dood blijven. Dan zou hij op flinke stukken helemaal van de stam uit weer uit moeten lopen.. Hoeveel tijd is tijd? Lijkt mij optimistisch dat dit na 2 jaar een fraaie haag kan zijn.

Wees dan in elk geval héél zuinig op die groene toefjes hier en daar. En zorg dat de takken waar die aan zitten volop licht krijgen. (Dus snoei al het dode eromheen sowieso weg.)

De doorsnee aanpak is al het dode eraf en kleintjes ertussen planten.
@Jcrs7 Het is lastig te beoordelen wat dood is en wat gewoon bruin. De binnenkant van een haag is bijna altijd droog en dor (en bruin) omdat er geen licht en blad komt. Omdat ik het op de foto wel hier en daar zie uitlopen, zou ik het een kans geven. En eventueel de groene uitlopers wat leiden over de dorre delen, zodat het zich verdeelt. Maar verder inderdaad tijd, voeding en veel geduld.

Edit: wat ook nog een mogelijkheid is, is dat er eerst een schutting voor heeft gestaan. Ik snap namelijk niet goed waarom er op deze manier gesnoeid zou zijn. En ik meen ook een afrastering te zien?
Maakt verder niet uit, maar verklaart misschien wel waarom het even duurt voordat de haag hier tot ontwikkeling komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Toke_gt op 14-06-2022 22:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc2IXNgcaxI5hU6t_qjZtzlQEPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QtXhvg0RLWqiX8UBnflWg2C.jpg?f=fotoalbum_large

👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

koelkast schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:18:
Mijn peperplantjes zijn nu zo'n 20-30 cm hoog, maar nog altijd behoorlijk dun. Ook groeien er nu al bloempjes aan. Voor mijn gevoel veel te vroeg! Moet ik ze in grotere potten zetten? Voeding geven? Ze staan nu (nog) in koffiebekertjes. En ... bloempjes er uit, is dat nu handig?
De meteorologische lente is ook vroeger begonnen dan normaal (is al paar jaar het geval). Dus alles schuift wat op. Ook geen nachtvorst meer gehad (toch niet in BE vziw). Dus ja, je gevoel kan kloppen maar die planten volgen het ritme van de natuur/temperatuur :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Toke_gt schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:40:
[...]

@Jcrs7 Het is lastig te beoordelen wat dood is en wat gewoon bruin. De binnenkant van een haag is bijna altijd droog en dor (en bruin) omdat er geen licht en blad komt. Omdat ik het op de foto wel hier en daar zie uitlopen, zou ik het een kans geven. En eventueel de groene uitlopers wat leiden over de dorre delen, zodat het zich verdeelt. Maar verder inderdaad tijd, voeding en veel geduld.

Edit: wat ook nog een mogelijkheid is, is dat er eerst een schutting voor heeft gestaan. Ik snap namelijk niet goed waarom er op deze manier gesnoeid zou zijn. En ik meen ook een afrastering te zien?
Maakt verder niet uit, maar verklaart misschien wel waarom het even duurt voordat de haag hier tot ontwikkeling komt.
@Gwaihir Gisteravond de haag nog eens bekeken en tussen de bruine/dorre twijgjes zit nog volop groene kleur. Hierop heb ik de bruine/dorre twijgen met de hoge druk afgespoten zodat deze allemaal los en eruit kwam zodat alleen de groene twijgjes overbleven. Ga komende dagen voeding en extra water geven om te kijken of dit iets gaat doen.

Nu heb ik wel dat veel dode/dorre/bruine takjes en twijgjes in de haag is gevallen waardoor deze nu bij de stam zijn terug gekomen. zitten nu hoopjes op elkaar in de hele haag. Idee hoe dit het makkelijkste is te verwijderen? Zodat de haag wordt "schoongemaakt" van binnen? Zodat alle bruine/dorre losse twijgjes eruit komen? Omdat de haag nogal dik is van binnnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Wij hadden een buxusheg die door de motten helemaal was aangetast. Waren ook complete stukken (meterslang) waar geen groen blaadje meer aan stond. Geloof het of niet maar het seizoen erna begon het weer groen te worden en nog een seizoen later was alles weer groen. Alleen het stuk wat door de passerende honden keer op keer bepist wordt dat bleef dood en groeide niet meer. (Geweldig zo'n heg op de hoek waar elke hond wil plassen). Uiteindelijk dus de heg er toch uit gehaald omdat er nu een gat in zat. En ook omdat we eerder al eens een stuk heg hadden moeten verwijderen ivm een verbouwing. Vanwege het plas probleem hebben we nu een stenen border.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Jcrs7 Da's goed om te horen! Zo lang er groen is, is er sapstroom en dus goede hoop. Wellicht nog dode takken om de groene heen wegknippen, maar misschien is dat voor als zich wat duidelijker aftekent wat echt dood is. In elk geval mest en water erbij, ja.

Al dat kleine dode spul eruit (of tenminste echt op de grond) is hier nog steeds veel schudden en geduldig eruit pakken. Hogedrukspuit heb ik niet. Bladblazer bereikte weinig. Wel mooi om te zien welk verschil het vervolgens maakt: als er licht in valt, lopen die nog levende takken puik weer uit. (Ook hier: water en bemesting verzorgd.)

@CrystalViriS Een buxus gedraagt zich voor zover ik weet wel anders dan de coniferensoorten.

@Toke_gt Ik verwacht niet dat 't door een schutting komt. Of die moet er later tegenaan gezet zijn. Naar een schutting toe zou 't nl. niet eerst zo dicht groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Toke_gt schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:40:
[...]

@Toke_gt Hier heeft geen schutting gestaan, dit is een deel van ca. 5 meter van de haag. de totale lengte is 20meter haag waar niks aan te zien is. Alleen de eerste 5 meter. Maar kan dat deze verkeerd/slecht is gesnoeid, de haag loopt ook scheef van onder naar boven en over de lengte is ook niet mooi recht.

@Gwaihir Dan zal ik eens flink aan de haag gaan schudden en alles eruit gaan nemen. Zal lastig worden gezien er een afrastering aan mijn zijde zit waar de haag tegenaan groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Jcrs7 Dat scheert en knipt sowieso niet lekker -> weg ermee?

Vorige bewoners hier hadden een klein blind hondje => overal een lage afrastering. Daar is de haag natuurlijk dwars doorheen gegroeid. Gelukkig al flinke opruimslag gemaakt, maar laatste meters van dat kreng moet ik er nog uitknippen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

Slonzo schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Klaver duidt op een stikstoftekort, niet op zure grond.
De klaver brengt weer stikstof in de grond.
Klopt, beetje abuis. Maar dan snap ik de combi paddestoelen (veel stikstof) en klaver (te weinig stikstof) niet echt). Of zou het echt op de meter verschillen, dan zou de boel nog eens goed doorfrezen en opnieuw inzaaien een overweging kunnen zijn. Of heel lokaal de plekken met veel klaver bemesten met N2-rijke meststof.

Het is dan wel vrolijk zo en goed voor de beestjes (paar m2 niet gemaaid). Volgend jaar ga ik op wat plekken in het gazon echt weidebloemen oid inzaaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhxmcWc7fS8-a9XA7pxbwzixVb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeKFpGjDiL2LpYzhfKajMLGD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZMT1At2XTAezw3uT_oRd3CjqAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2CXZhjyvCAkqedgQ2tf5mia.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door deWit op 15-06-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Helaas nog zo'n fijne exoot als de buxusmot in de tuin, nu de vijgenskeletteermot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3Dw0tSVBp7BlgPkd7Dy-5Ed0pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPK6LnbApArX4ezF1sg0N6Dq.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand hier toevallig ervaring met deze kleine exotische vreetzakken, en dan vooral wat er tegen te doen? Aangetast blad wegknippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

deWit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:52:
Klopt, beetje abuis. Maar dan snap ik de combi paddestoelen (veel stikstof) en klaver (te weinig stikstof) niet echt). Of zou het echt op de meter verschillen, dan zou de boel nog eens goed doorfrezen en opnieuw inzaaien een overweging kunnen zijn. Of heel lokaal de plekken met veel klaver bemesten met N2-rijke meststof.
Of gewoon de klaver laten staan, dan komt er vanzelf weer meer stikstof in de grond ;)
Allemaal niet zo druk om maken, en de natuur gewoon de natuur laten zijn.

Als je een wilde-bloemen-weide wil maken, dien je de grond trouwens te verarmen, niet te verrijken.
Zie hier bvb. hier en hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Deze staat echt goed in de bloei! Gebruik je een speciale mest/voeding hiervoor?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:53
herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Deze staat echt goed in de bloei! Gebruik je een speciale mest/voeding hiervoor?
Wat is het, en doet die het zo goed in de schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
BasvanS schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Wat is het, en doet die het zo goed in de schaduw?
Het is een oleander en die willen graag vol in de zon staan.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:10:
[...]

herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Het is een oleander en die willen graag vol in de zon staan.
Ja doet het echt heel mooi! 8)

Geen speciale voeding, hij staat onder een glas overkapping uit de wind & altijd lekker warm, perfecte conditie dus! Hij wil wel veel meer water hebben dan de gemiddelde plant.
Hij krijgt zon van sochtends tot smiddags 14.00u ongeveer.

[ Voor 31% gewijzigd door barry86 op 15-06-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Daklem schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:08:

Hebben jullie tips?
Gardena 25MM is prima, minder mag ook een druppelslang is altijd 16mm. Als je dus niet verder af wilt takken naar meer zones kun je die ook leggen.
Je kunt ook prima van 25mm naar druppelslang, met bijvoorbeeld:
https://www.doehetzelfber...mm-naar-druppelslang.html

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Tip van de dag, als je sproeiers plaatst, zet ze niet voor de glijbaan 😂. Afgelopen maand drie zones laten plaatsen in de tuin. Als eerste is de grasmat verdwijderd. Toen zijn de zones geplaatst voor de beregening. Hierbij is ook de glijbaan even los gehaald van het speelhuisje.

Hierdoor is er een sproeier voor de glijbaan geplaatst. Van de week gingen de sproeiers aan en gingen de kinderen spelen op de glijbaan. Toen is er een kindje doorgeschoten, van de glijbaan door de sproeier, jammer 🥲.

Verder een vraagje, gras ligt er nu twee weken in. Wat kunnen de gele plekken zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYatZXZmGVdLr--5lImZxZX_cyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JunCpdHYk2WqqRqz4TLAV2jf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8ofioduA4dSdi968Brydr5luMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr8MuvlAvBUdGPxqGw2ISRDq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAtG_jqSOTx7QpBfSkna3ImTKcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRCWGoDXYy6xZHQUqNGtnfKY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUxJmSF_Yf3RE27Qo4E1B2CDPsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKCu0RqcG9rwmUPfRxjXxDa9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXgQDaaNNUZZ-BphIddv_8PytkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ktMeSG4NMTSoDEKDu5VysEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC_IH1jmWn5UrN5yKyHLlNwOTN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tMmBjat9jjlMOdHGKtMZXsI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlNE-lvlRPA8Lew1NsIlDOCtPck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5HoIJPZZ9fvyHoor3M6qqEG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit

deWit

Wackmack schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:26:
Hierdoor is er een sproeier voor de glijbaan geplaatst. Van de week gingen de sproeiers aan en gingen de kinderen spelen op de glijbaan. Toen is er een kindje doorgeschoten, van de glijbaan door de sproeier, jammer 🥲.
Ik heb ook al wel eens getest hoe goed het gaat met de grasmaaier. Kunnen ze ook niet echt tegen :+ >:)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
deWit schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:39:
[...]

Ik heb ook al wel eens getest hoe goed het gaat met de grasmaaier. Kunnen ze ook niet echt tegen :+ >:)
Glijbanen, kinderen of sproeiers? Even voor de zekerheid... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

:o

Alle drie combineren slecht vermoed ik, maar de test was met de sproeier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:28

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wackmack schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:26:
Verder een vraagje, gras ligt er nu twee weken in. Wat kunnen de gele plekken zijn?
Die gele vlekken lijken op verbrandingsvlekken. Zou er glas of een fles op het gras gelegen kunnen hebben? Of zure limonade van de kinderen?

Ik heb trouwens dezelfde sproeiers en al drie keer gehad dat mijn grasmaaier er eentje meenam :) Ik heb de grasmaaier daarom wat hoger afgesteld of let er op dat ik er niet overheen rij.

[ Voor 4% gewijzigd door Erhnam op 17-06-2022 10:15 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42
henkebek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:13:
Helaas nog zo'n fijne exoot als de buxusmot in de tuin, nu de vijgenskeletteermot.

[Afbeelding]

Iemand hier toevallig ervaring met deze kleine exotische vreetzakken, en dan vooral wat er tegen te doen? Aangetast blad wegknippen?
Ik heb hier ook last van. Ik vermoord de rupsen gewoon elke dag. Meer kan je denk ik niet doen? Blaadjes weg knippen is ook niet nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Erhnam schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Die gele vlekken lijken op verbrandingsvlekken. Zou er glas of een fles op het gras gelegen kunnen hebben? Of zure limonade van de kinderen?

Ik heb trouwens dezelfde sproeiers en al drie keer gehad dat mijn grasmaaier er eentje meenam :) Ik heb de grasmaaier daarom wat hoger afgesteld of let er op dat ik er niet overheen rij.
Heeft nog niks opgelegen, tenminste zeker niet langer. Vorig jaar hoorde en zag af en toe egels rond het gras/speelhuisje. De vlekken lijken mij daarvoor te groot.

Sproeiers staan nu ingesteld van 3-5 uur in de nacht. Robotmaaier zet ik aan van 21-1 uur in de nacht. Wel zo veilig met de kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
banaliteit schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Ik heb hier ook last van. Ik vermoord de rupsen gewoon elke dag. Meer kan je denk ik niet doen? Blaadjes weg knippen is ook niet nodig denk ik.
Ik heb de bladeren wel weggeknipt, waren maar een paar bladeren aangedaan. Verder maar flink bemesten om hem wat op te jagen.

Maar als die vlinder hier nog ergens rondvliegt zullen er binnenkort wel weer eitjes op de bladeren liggen ;)
Wackmack schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Heeft nog niks opgelegen, tenminste zeker niet langer. Vorig jaar hoorde en zag af en toe egels rond het gras/speelhuisje. De vlekken lijken mij daarvoor te groot.

Sproeiers staan nu ingesteld van 3-5 uur in de nacht. Robotmaaier zet ik aan van 21-1 uur in de nacht. Wel zo veilig met de kids.
Heb je een hond die daar plast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
henkebek schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb de bladeren wel weggeknipt, waren maar een paar bladeren aangedaan. Verder maar flink bemesten om hem wat op te jagen.

Maar als die vlinder hier nog ergens rondvliegt zullen er binnenkort wel weer eitjes op de bladeren liggen ;)

[...]

Heb je een hond die daar plast?
Nee, geen huisdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Hey medegroenevingertweakers!

Vraagje: na 6 jaar in m'n huis te wonen en enorm tevreden te zijn over m'n zelf aangelegde tuin en terassen... begin ik beweging, geuren en kleuren te missen.

Telkens ik in m'n ouders hun tuin zit geniet ik zo van de vlinders, bijtjes, geuren van bloemen... en ook de afkoeling die beplanting je geeft tijdens de hete dagen die er zitten aan te komen.

Lang verhaal kort: ik wil 2 stukken van m'n beide gazondelen (gescheiden door pad naar tweede zonneterras) afgraven en beplanten, in totaal zo'n 10 vierkante meter dat ik wil afgraven, afgesproken met een maat om het -uitgerekend morgen wanneer het belooft 35°C warm te worden- samen uit te graven..

Mijn vraag: moet ik het afgegraven gras weg doen en vervangen met losse aarde (zonder graszoden dus), om te voorkomen dat het gras dus terug groeit binnen de beplantingszone waar ik eigenlijk in eerste instantie wintervaste planten en struiken (zoals vlinderstruiken bvb.) wil zetten, en de rest met bodembedekkers vullen? of kan ik het gras gewoon "afsteken" met spade en omkeren, vervolgens beplanten en schors erover?

Hoe bekom ik het beste resultaat?

Thanx i.i.g....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:35:
Hey medegroenevingertweakers!

Vraagje: na 6 jaar in m'n huis te wonen en enorm tevreden te zijn over m'n zelf aangelegde tuin en terassen... begin ik beweging, geuren en kleuren te missen.

Telkens ik in m'n ouders hun tuin zit geniet ik zo van de vlinders, bijtjes, geuren van bloemen... en ook de afkoeling die beplanting je geeft tijdens de hete dagen die er zitten aan te komen.

Lang verhaal kort: ik wil 2 stukken van m'n beide gazondelen (gescheiden door pad naar tweede zonneterras) afgraven en beplanten, in totaal zo'n 10 vierkante meter dat ik wil afgraven, afgesproken met een maat om het -uitgerekend morgen wanneer het belooft 35°C warm te worden- samen uit te graven..

Mijn vraag: moet ik het afgegraven gras weg doen en vervangen met losse aarde (zonder graszoden dus), om te voorkomen dat het gras dus terug groeit binnen de beplantingszone waar ik eigenlijk in eerste instantie wintervaste planten en struiken (zoals vlinderstruiken bvb.) wil zetten, en de rest met bodembedekkers vullen? of kan ik het gras gewoon "afsteken" met spade en omkeren, vervolgens beplanten en schors erover?

Hoe bekom ik het beste resultaat?

Thanx i.i.g....
Zou de toplaag met gras er helemaal afhalen. Dat gaat waarschijnlijk ook vrij gemakkelijk als je helemaal een eerste stukje los hebt.

Wat betreft de planten, als je niet zo goed een idee hebt dan zijn er borderpakketten voor vlinders en bijen. Moet je maar eens op googlen. Vaak met beplantingsschema voor de mooiste verhoudingen tussen lage en hoge planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

henkebek schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Zou de toplaag met gras er helemaal afhalen. Dat gaat waarschijnlijk ook vrij gemakkelijk als je helemaal een eerste stukje los hebt.

Wat betreft de planten, als je niet zo goed een idee hebt dan zijn er borderpakketten voor vlinders en bijen. Moet je maar eens op googlen. Vaak met beplantingsschema voor de mooiste verhoudingen tussen lage en hoge planten.
Thanx! het was ook wat ik dacht; toplaag er af, en weg... iemand zei me deze week echter: draai die afgestoken toplaag om, en gooi er schors over: het rottende omgekeerde gras zorgt voor stikstof voor je nieuwe planten... ik zie de logica, maar ik wil liever op zeker spelen en in de plaats gewoon wat verse losse grond met eventueel wat bemesting gooien.

Ook bedankt voor de tip i.v.m. planten, ga ik zeker over informeren, maar in eerste instantie staan m'n planten eigenlijk al klaar (jonge struikjes, klaargezet door m'n pa in z'n tuin, allemaal stekjes van z'n eigen -grotere- planten, de namen onthoud ik niet maar sowieso zitten er minstens 2 variaties vlinderstruik bij, een taksus-boompje die op bolletje kan geschoren worden, en een hele hoop felgekleurde bloemenstruiken, alles wintervast.

Ook ben ik van plan om een insectenhotel er tussen te zetten en -als het niet te duur is- een waterfontijntje (zo'n gesloten systeem)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hebben de buren een kat die er plast? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Thanx! het was ook wat ik dacht; toplaag er af, en weg... iemand zei me deze week echter: draai die afgestoken toplaag om, en gooi er schors over: het rottende omgekeerde gras zorgt voor stikstof voor je nieuwe planten... ik zie de logica, maar ik wil liever op zeker spelen en in de plaats gewoon wat verse losse grond met eventueel wat bemesting gooien.
Ja kan ook prima natuurlijk. Heb het zelf ook zo gedaan (lag hier alleen gras en heb er wat borders bijgemaakt), maar dan blijf je wel geregeld last houden van opkomend gras is mijn ervaring. Nu 2 jaar later is dat wel over overigens.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:46

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/06/1655458334-1500-x-1125px-20220617_113056.jpg

Erg bij met onze tuin, mooi groen, veel bloemen en heerlijk om met dit weer onder de boom in de schaduw te zitten.
Ik moet wel een paar keer aan de heg gaan snoeien gedurende deze zomer denk.
Wat groeit dat ding zeg. Hedera en laurier.
De top van iemand hier, elke keer als ik de tuin in loop her en daar wat onkruid tussen het straatwerk uit trekken werkt erg goed. Zo blijft het netjes en te overzien.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/06/1655459255-1500-x-1125px-20220617_114521.jpg
De druif tegen de achtergevel van ons huis was echt niets meer. Ik heb de staaldraden die er zaten opnieuw opgespannen en de druif flink terug gesnoeid. En nu het ding weer goed groeit geleid ik de takken een beetje zodat er langzaam aan wat natuurlijke schaduw ontstaat.

De vijver vind ik helemaal te gek.
Paar maanden terug plaatste ik daar zo een alles in 1 filter, pomp, uv, fontijn ding in.
Het water werd binnen een week of 2 al helder en je kunt nu zo tot op de bodem kijken. Filter in de pomp heb ik tot nu toe 1 keer schoon gemaakt.
De groene sliert algen zijn tot een minimum terug gedrongen dat is erg fijn. Wat wel welkom is, de andere planten en beestjes doen het goed.
Ik dacht dat we 3 goudvissen hadden maar ik heb laatst al 2 extra net zo grote (cm of 10) grijze vissen gezien, en ergens een mini visje met streepjes.
Ook een mini kikker, een grote kikker, kikkervisje (of salamander want ik vind hem wat groot voor een kikkervisje) veel watervlooien en libellen.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/06/1655460276-1500-x-1125px-20220617_113015.jpg

Afgezien van die pomp, wat grasspriet achtige plantjes er bij gezet, af en toe wat bladeren er uit scheppen en een zak van die grove vijver kiezels er in gestort heb ik niets aan de vijver gedaan.
Goede natuurlijke balans dus lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/06/1655459256-1500-x-1125px-20220617_114642.jpg

Al met al erg blij met het werk van een of andere tuinman tig jaar geleden die dit zo heeft ontwerpen en uitgevoerd.
En zo met het hek rond de vijver is het ook een erg leuke en vooral veilige tuin voor ons dochtertje, ze vind alle plantjes, stokjes, blaadjes en frutsels helemaal geweldig.
Kleine schelp zandbakje er in zodat ze wat kan viezerikken.
Ik wil nog wel iets van maken voor de opslag van haardhout, en een zit plek voor tijdens het eten (normale tafel en stoelen).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Bommes schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:57:
[Afbeelding]
[...]

De vijver vind ik helemaal te gek.
Paar maanden terug plaatste ik daar zo een alles in 1 filter, pomp, uv, fontijn ding in.
Het water werd binnen een week of 2 al helder en je kunt nu zo tot op de bodem kijken. Filter in de pomp heb ik tot nu toe 1 keer schoon gemaakt.
[...]
:w Leuk je ook hier tegen te komen. Dat ziet er inderdaad uit als een fijne tuin!

Welke pomp heb je gekocht? Denk dat onze vijver ook wel zoiets kan gebruiken. Daar groeien vooral veel planten in (waterlelies) en iets van lisdoddes maar verder lijkt er weinig te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:07
Bommes schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:57:
[Afbeelding]

Erg bij met onze tuin, mooi groen, veel bloemen en heerlijk om met dit weer onder de boom in de schaduw te zitten.
Ik moet wel een paar keer aan de heg gaan snoeien gedurende deze zomer denk.
Wat groeit dat ding zeg. Hedera en laurier.
De top van iemand hier, elke keer als ik de tuin in loop her en daar wat onkruid tussen het straatwerk uit trekken werkt erg goed. Zo blijft het netjes en te overzien.
Ontzettend mooi Bommes, om jaloers van te worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:01

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

henkebek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:13:

[Afbeelding]

Lavameel? Schijnt goed te helpen tegen buxusmot dus wellicht ook hiertegen.

[specs]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:01
Al het werk (en geld) van vorig jaar werpt zijn vruchten af, ik word elke ochtend blij als ik nu naar buiten kijk, alwaar een jaar geleden enkel klinkers en onkruid te zien was!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZSJxOMIELSkf3au3FnDjq70oTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWkGrs62FtdlKGSaQlhyuACu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Reinier

\o/

@Wackmack engerlingen of emelten? Ik vraag me af of dat logisch is bij zo'n recent gazon, maar je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

...heb zo 'n beetje 't gevoel dat ik m'n graafwerken voor morgen maar beter uitstel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft5HvhHdJsGQRSI31fnO3CffMik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88vM5JCje4UxGnXZRFxLeQE7.jpg?f=fotoalbum_large

Da's momenteel op m'n terras (dat het dichtste bij het huis ligt en het minst lang zon krijgt). Uiteraard staat de thermometer/zender momenteel wel in de zon.

M'n zonneterras dat heel de dag door 0 schaduw krijgt wil ik zelfs niet weten, denk dat ik daar letterlijk een ei kan op bakken nu.

...en dan voorspellen ze voor morgen warmer dan vandaag...

7(8)7

Nog niet zo heel lang geleden waren deze temperaturen ondenkbaar in België, Oost-Vlaanderen..., laat staan in juni(!)

Ik heb het i.i.g. nooit meegemaakt, nogmaals: thermometer staat in de zon dus da's idd. beetje valsspelen maar dan nog: vroeger stond die ook in de zon maar 50°C.... nooit gezien... tot de laatste paar zomers...

Dat wordt m'n werk uitstellen dus... ik ga niet beweren dat ik er héél erg rauwig om ben. :D
Pagina: 1 ... 107 ... 188 Laatste