Erg bij met onze tuin, mooi groen, veel bloemen en heerlijk om met dit weer onder de boom in de schaduw te zitten.
Ik moet wel een paar keer aan de heg gaan snoeien gedurende deze zomer denk.
Wat groeit dat ding zeg. Hedera en laurier.
De top van iemand hier, elke keer als ik de tuin in loop her en daar wat onkruid tussen het straatwerk uit trekken werkt erg goed. Zo blijft het netjes en te overzien.

De druif tegen de achtergevel van ons huis was echt niets meer. Ik heb de staaldraden die er zaten opnieuw opgespannen en de druif flink terug gesnoeid. En nu het ding weer goed groeit geleid ik de takken een beetje zodat er langzaam aan wat natuurlijke schaduw ontstaat.
De vijver vind ik helemaal te gek.
Paar maanden terug plaatste ik daar zo een alles in 1 filter, pomp, uv, fontijn ding in.
Het water werd binnen een week of 2 al helder en je kunt nu zo tot op de bodem kijken. Filter in de pomp heb ik tot nu toe 1 keer schoon gemaakt.
De groene sliert algen zijn tot een minimum terug gedrongen dat is erg fijn. Wat wel welkom is, de andere planten en beestjes doen het goed.
Ik dacht dat we 3 goudvissen hadden maar ik heb laatst al 2 extra net zo grote (cm of 10) grijze vissen gezien, en ergens een mini visje met streepjes.
Ook een mini kikker, een grote kikker, kikkervisje (of salamander want ik vind hem wat groot voor een kikkervisje) veel watervlooien en libellen.
Afgezien van die pomp, wat grasspriet achtige plantjes er bij gezet, af en toe wat bladeren er uit scheppen en een zak van die grove vijver kiezels er in gestort heb ik niets aan de vijver gedaan.
Goede natuurlijke balans dus lijkt het.
Al met al erg blij met het werk van een of andere tuinman tig jaar geleden die dit zo heeft ontwerpen en uitgevoerd.
En zo met het hek rond de vijver is het ook een erg leuke en vooral veilige tuin voor ons dochtertje, ze vind alle plantjes, stokjes, blaadjes en frutsels helemaal geweldig.
Kleine schelp zandbakje er in zodat ze wat kan viezerikken.
Ik wil nog wel iets van maken voor de opslag van haardhout, en een zit plek voor tijdens het eten (normale tafel en stoelen).
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.