Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:12:
...heb zo 'n beetje 't gevoel dat ik m'n graafwerken voor morgen maar beter uitstel...
[Afbeelding]

Da's momenteel op m'n terras (dat het dichtste bij het huis ligt en het minst lang zon krijgt). Uiteraard staat de thermometer/zender momenteel wel in de zon.

M'n zonneterras dat heel de dag door 0 schaduw krijgt wil ik zelfs niet weten, denk dat ik daar letterlijk een ei kan op bakken nu.

...en dan voorspellen ze voor morgen warmer dan vandaag...

7(8)7

Nog niet zo heel lang geleden waren deze temperaturen ondenkbaar in België, Oost-Vlaanderen..., laat staan in juni(!)

Ik heb het i.i.g. nooit meegemaakt, nogmaals: thermometer staat in de zon dus da's idd. beetje valsspelen maar dan nog: vroeger stond die ook in de zon maar 50°C.... nooit gezien... tot de laatste paar zomers...

Dat wordt m'n werk uitstellen dus... ik ga niet beweren dat ik er héél erg rauwig om ben. :D
Of heel vroeg beginnen zodra het licht is en stoppen rond een uur of 10.00 en het werk in stukjes verdelen.

Wat betreft graszoden kan het soms zijn dat er plastic netten in de graszoden zitten. In dat geval sowieso de graszoden afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:56

PinusRigida

I put the p in pool.

Mad_Manic schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:20:
[...]

Of heel vroeg beginnen zodra het licht is en stoppen rond een uur of 10.00 en het werk in stukjes verdelen.

Wat betreft graszoden kan het soms zijn dat er plastic netten in de graszoden zitten. In dat geval sowieso de graszoden afvoeren.
Idd maar ik kan pas beginnen graven als ik ergens heen kan met m'n afgegraven toplaag, een vriend heeft een aanhangwagen waarmee die tot bij de werken kan rijden waar we het rechtstreeks kunnen in mikken tijdens het graven maar hij kan pas in de namiddag vrij maken... als ik in de ochtend al begin te graven zit ik wel met 2 nadelen: 1) moet ik het alleen doen. >:) ...2) dubbel werk; eerst afgraafsel op een hoop gooien, pas in namiddag op aanhangwagen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:12:
...heb zo 'n beetje 't gevoel dat ik m'n graafwerken voor morgen maar beter uitstel...
Nog niet zo heel lang geleden waren deze temperaturen ondenkbaar in België, Oost-Vlaanderen..., laat staan in juni(!)
Natuurlijk wel, elk oppervlak dat warmte geleidt en in de vlakke zon staat zal al snel veel warmer zijn dan de omgevingstemperatuur 8)7 Omgevingstemperatuur wordt in de schaduw gemeten dus het is nog altijd 'gewoon maar' 28 graden hoor :P De 34 graden van morgen zijn inderdaad al uitzonderlijker.

Dat gezegd zijnde, het lijkt me inderdaad niet best om daar zware arbeid in te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Slonzo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Natuurlijk wel, elk oppervlak dat warmte geleidt en in de vlakke zon staat zal al snel veel warmer zijn dan de omgevingstemperatuur 8)7 Omgevingstemperatuur wordt in de schaduw gemeten dus het is nog altijd 'gewoon maar' 28 graden hoor :P De 34 graden van morgen zijn inderdaad al uitzonderlijker.
Dankjewel voor het lesje in basic thermodynamica maar daar was ik me wel bewust van. :) Vandaar dat ik het ook 2x vermeld dat de thermometer in de zon staat op moment van de foto.
Desalniettemin: eerste x dat ik 50+ graden registreer in de 6,5 jaar op huidig terras en de 10 jaar op het terras van m'n vorige woning (eveneens in de zon)
Dat gezegd zijnde, het lijkt me inderdaad niet best om daar zware arbeid in te leveren.
Idd... zelfs m'n vrouw zegt het en als zij het zegt... :*)

[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 17-06-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:11

Bommes

Capo del formaggio

noes schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:54:
[...]

:w Leuk je ook hier tegen te komen. Dat ziet er inderdaad uit als een fijne tuin!

Welke pomp heb je gekocht? Denk dat onze vijver ook wel zoiets kan gebruiken. Daar groeien vooral veel planten in (waterlelies) en iets van lisdoddes maar verder lijkt er weinig te gebeuren.
Een Combi Clear 4000, maar had achteraf gezien beter een 6000 kunnen kopen.
Teveel capaciteit kan geen kwaad maar goed hier is het verbruik van de pomp naar 26Watt een het UV lampje 7watt.
Bij de 6000 is dat voor de pomp meteen al 45watt en het lampje 11watt.

Heb hem via een Hue stekker geschakeld, 7:00 uur aan, 22:00 uur uit.
Slapabeardon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Ontzettend mooi Bommes, om jaloers van te worden :*)
Thanks Slapabeardon :+
Wij wonen hier sinds vorig jaar november.
Ik heb er dus niets van aangeplant, enkel heel veel gesnoeid in het najaar en in de winter.
De krul hazelaar die naast de vijver staat wordt nu langzaam aan wel erg groot, die moet na het seizoen ook flink terug gesnoeid.
Alle borders waren in de winter gewoon leeg, of dan toch wat dorre restjes van planten.
Dat is volledig uit zich zelf zo terug gegroeid.

Oh ja, het hekje rond de vijver dat heb ik gezet.. :P

De voortuin is om je voor te schamen dat moet ik echt nog wat aan gaan doen.
Het gras is echt volledig mislukt met voor de gevel en stel volledig uit proportie en mislukte Hortensia's (die hopelijk nog in bloei komen dit jaar).
Het stuk gras zijn meer van die vetplantjes, dat sedum dat je op een platdak zou zetten.
Dat dus, met wat restjes sprieten gras er tussen door :o

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:34:
Dankjewel voor het lesje in basic thermodynamica maar daar was ik me wel bewust van. :) Vandaar dat ik het ook 2x vermeld dat de thermometer in de zon staat op moment van de foto.
Desalniettemin: eerste x dat ik 50+ graden registreer in de 6,5 jaar op huidig terras en de 10 jaar op het terras van m'n vorige woning (eveneens in de zon)
Zag 30 jaar geleden ook wel richting de 50 graden op de thermometer (die nog altijd in een luw hoekje in de zon hangt). Op zich niet zo heel bijzonder, leek me, en dat was aan de kust, waar het toch zo'n 3-4 graden koeler is over het algemeen, tenminste op de hete dagen.

De 34 graden die het morgen zou moeten worden zijn wat bijzonderder, maar 10 jaar geleden heb ik ook wel op m'n kamertje zitten zweten met 37 graden. In België is de weg altijd een goede indicatie van de temperatuur. De beton stukken op de snelweg hadden vaak barsten als het 35+ graden was geweest, in ieder geval :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
offtopic:
in België zijn de wegen toch altijd gebarsten })

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

(jarig!)
Dit jaar is echt een explosie aan insecten. De hommels vinden metname ons groene dak geweldig. Zitten zo 20 tot 25 hommels op elk moment van de dag over de bloemetjes te zoemen :Y

Over insecten gesproken, iemand enig idee wat voor insect dit is en waarom hij de 'wol' van de prikneus aan het verzamelen is (ik denk voor een nest?) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L7cWltykvtwpnKvUJfvnm0eMMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOcHjS5h8ESDI6Ep79ChbXuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrwYY0LgviX9yGZxOcu4N7iPDSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji4efyZh8cnKe5RRSZoGzJNK.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Een simpele wesp ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Notna schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:44:
Dit jaar is echt een explosie aan insecten. De hommels vinden metname ons groene dak geweldig. Zitten zo 20 tot 25 hommels op elk moment van de dag over de bloemetjes te zoemen :Y

Over insecten gesproken, iemand enig idee wat voor insect dit is en waarom hij de 'wol' van de prikneus aan het verzamelen is (ik denk voor een nest?) ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grote wolbij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

(jarig!)
Even opgezocht en dat is hem idd! Wat leuk; helemaal nieuw voor mij :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Vind ineens dit gat in het gazon. Het gazon is nog geen maand oud dus het nest is net gemaakt. Wat denken jullie, bij of helaas toch een wesp? Wesp lijkt mij niet fijn met drie kleine kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Pouvu7HUxlL651N8RnFeSMDSUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv3Qz2p1DdAZDDRb5vtb4yZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAn8v6oKmnd2Ox6vvNKy-1DYX4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yC2GVX7Sx5PorTKRkryABjxj.jpg?f=fotoalbum_large

Zag er net al 5 uitvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wackmack schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:54:
Vind ineens dit gat in het gazon. Het gazon is nog geen maand oud dus het nest is net gemaakt. Wat denken jullie, bij of helaas toch een wesp? Wesp lijkt mij niet fijn met drie kleine kinderen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

het feit dat ze eruit zien als Duitse wesp EN je er al 5 hebt zien vliegen doet mij heeeeeel sterk vermoeden dat het, ITT bovenstaande poster zijn wolbij, wel degelijk om wespen gaat :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45
Wackmack schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stofzuiger erin. Wespen eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
Hier zitten twee soortgelijke gaten in het gazon. Maar nooit wespen in zien verdwijnen. Maken bepaalde soorten muizen ook zulke gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Even een vraagje aan de composteerders onder ons, zojuist mijn composthoop eens doorgespit (eerste composthoop ooit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyDcfi6EnWAXPpTSokQpbGPnIkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9pJ64uXXR3PmSmCxWxoyFIa.jpg?f=fotoalbum_large

Nu viel het mij op dat het gras zo goed als volledig verdwenen is maar de overige bestanddelen nog redelijk goed herkenbaar zijn. Is dit normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpg1rNIVFGHmUNbSOyA9o74ps_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkKlKqLtmqRHzc7boBfN9MKT.jpg?f=fotoalbum_large
Het gras wat je nog ziet kwam met het omspitten uit de hoeken.

Composthoop bestaat uit:
- Gras,
- Houtzaagsel (van het kachelhoutzagen)
- Gft afval,
- Een vuilniszak paardenmest,
- Koffiedrap.
- Fijn gemaakte eierschalen.

Gras en houtzaagsel is er 50/50 opgegaan, koffiedrap een liter of 100 en gft afval net wat er vrijkwam uit de keuken.

Met omspitten kwam ik midden in de composthoop ook een aantal paddenstoelen tegen, dat vond ik wel wat appart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_18G4YMLHrRSrXkiDWZwqmSn5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fmuel2aq5r46Cs0gm2MReYeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Composthoop stinkt niet maar zou gevoelsmatig wat egaler vochtig mogen zijn en hij wordt goed warm (te warm om je hand in te houden).Ben ik goed op weg of? Moet ik wat aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
Woody179 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:55:
Ben ik goed op weg of? Moet ik wat aanpassen?
Hoe lang ligt het er?

Bij mij begint het na een maand of zes wel onherkenbaar te worden. Met name onderin waar een flinke laag bovenop ligt. Ik keer meestal na een jaar of zo (ik heb twee composthopen naast elkaar, dus na het keren gooi ik er ook geen nieuw spul meer op, dan wissel ik naar de andere). Na twee jaar gebruik ik het pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Shadow_Agent schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:02:
[...]
het feit dat ze eruit zien als Duitse wesp EN je er al 5 hebt zien vliegen doet mij heeeeeel sterk vermoeden dat het, ITT bovenstaande poster zijn wolbij, wel degelijk om wespen gaat :X
Niet best dan! Mijn zoontje van bijna twee liep er net al een paar keer op met zijn voet. Hij loopt met een loop auto de hele tuin door. Wesp zou dus echt niet fijn zijn.
banaliteit schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Stofzuiger erin. Wespen eruit.
Goede tip, is het het dan permanent weg? Heb hier nog een as-stofzuiger liggen, die is mooi sterk genoeg. Morgen komt ook de hovenier. Even kijken hoe het gat het beste dicht kan worden gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Je moet zorgen dat er lucht tussen komt bij het composteren, oftewel regelmatig ff een riek erin en flink omgooien.

Die lagen gras sluiten alles helemaal af, waardoor het niet echt gaat composteren.

Eerste jaar ook niet gedaan, en toen kon ik de lagen allemaal herkennen na het jaar.

Afgelopen jaar heb ik regelmatig alles omgeschept en gezorgd dat alles goed gemengd was maar vooral lucht erin. En ik denk dat nog geen paar weken nadat ik daarmee begon ik echt een warme dampende stinkende wel composterede composthoop had.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Maar hoe doe je dat met 1 compostvat? Ik heb er één namelijk en gooi er steeds nieuwe zooi op. Spit het wekelijks even door. Probleem is alleen dat dan vers materiaal weer naar onderen gaat en ik heb het idee heb dat ik nooit echt een compostlaag ontstaat dat op de tuin kan. Hoe doen jullie dat? Tweede compostvat wel aanwezig, ik zit erover te denken deze in gebruik te nemen de andere laten composteren. Alleen is die nog lang niet vol

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Wackmack bel een ongediertebestrijder en ga niet lopen kloten met een stofzuiger.... Zeker niet als je een zoontje hebt die er speelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
LinuxMan schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Hoe lang ligt het er?

Bij mij begint het na een maand of zes wel onherkenbaar te worden. Met name onderin waar een flinke laag bovenop ligt. Ik keer meestal na een jaar of zo (ik heb twee composthopen naast elkaar, dus na het keren gooi ik er ook geen nieuw spul meer op, dan wissel ik naar de andere). Na twee jaar gebruik ik het pas.
Plus minus een half jaar, al is het meeste materiaal sinds maart / april toegevoegd. Ik vroeg me vooral af of ik de verhouding gras en houtzaagsel wel goed heb met 50/50 omdat 95% van het gras verdwenen is en het hout nog volledig zichtbaar is. Maw had ik niet meer gras toe moeten voegen?
skai21 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:18:
Je moet zorgen dat er lucht tussen komt bij het composteren, oftewel regelmatig ff een riek erin en flink omgooien.

Die lagen gras sluiten alles helemaal af, waardoor het niet echt gaat composteren.

Eerste jaar ook niet gedaan, en toen kon ik de lagen allemaal herkennen na het jaar.

Afgelopen jaar heb ik regelmatig alles omgeschept en gezorgd dat alles goed gemengd was maar vooral lucht erin. En ik denk dat nog geen paar weken nadat ik daarmee begon ik echt een warme dampende stinkende wel composterede composthoop had.
Ik heb hem tot nog toe steeds in lagen opgebouwd, flink wat water erbij en daarna met de riek grof gemengt tot een redelijk homogeen mengsel. Na een paar dagen is hij dusdanig warm dat je er voor je plezier je hand er niet in stil houd. Maar stinken doet hij dus niet in mijn beleving. Als je hem "open breekt" ruik je een stevige koffieachtige boslucht😅
Shadow_Agent schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:21:
Maar hoe doe je dat met 1 compostvat? Ik heb er één namelijk en gooi er steeds nieuwe zooi op. Spit het wekelijks even door. Probleem is alleen dat dan vers materiaal weer naar onderen gaat en ik heb het idee heb dat ik nooit echt een compostlaag ontstaat dat op de tuin kan. Hoe doen jullie dat? Tweede compostvat wel aanwezig, ik zit erover te denken deze in gebruik te nemen de andere laten composteren. Alleen is die nog lang niet vol
Ik zie wel vaker terug dat men meerdere compostbakken heeft. Als ik kijk naar dat beetje groen wat ik nu heb en zie dat ik deze bak van ruim een kuub al bijna vol heb na een "paar" maanden dan schat ik in dat ik met mijn tuin straks minimaal een stuk of 3 a 4 van deze jongens nodig heb (1200m2 tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Woody179 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:46:
[...]

Ik zie wel vaker terug dat men meerdere compostbakken heeft. Als ik kijk naar dat beetje groen wat ik nu heb en zie dat ik deze bak van ruim een kuub al bijna vol heb na een "paar" maanden dan schat ik in dat ik met mijn tuin straks minimaal een stuk of 3 a 4 van deze jongens nodig heb (1200m2 tuin)
Ik heb er eentje van 2 lang x 1 breed x 1 hoog en kan met mijn 750m2 prima af O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Shadow_Agent schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:22:
@Wackmack bel een ongediertebestrijder en ga niet lopen kloten met een stofzuiger.... Zeker niet als je een zoontje hebt die er speelt....
Stofzuiger kan prima, daarna wat kattengrit er achter aan en je stenigt alles wat enigszins leeft in de stodzuiger.

Alternatief is om de tuinslang er in te hangen en de beesten te verzuipen.

Daarna het gat dicht stouwen en inzaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Heeft iemand hier eigenlijk al eens die 'tuffhoze' van Hozelock geprobeerd? Was aan het kijken naar een nieuwe slang en kwam hem toevallig tegen maar het zegt mij verder weinig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
skai21 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb er eentje van 2 lang x 1 breed x 1 hoog en kan met mijn 750m2 prima af O-)
Netjes, hoe is de verdeling in je tuin tussen verharding struiken en bomen als ik vragen mag?

Als ik zie wat ik in de planning heb voor ons kavel van 1366m2 ga ik daar echt niet genoeg aan hebben.

Huis circa 120m2 (waarvan +-20m2 groendak)
Garage 80m2
Oprit & parkeerplaatsen 120m2,
Terrassen 50m2
Zwemvijver 70m2
Wadi 15 m2 (beplant)
40m leilindes ( t ene jaar scheren en t anderejaar snoeien)
20m beuken haag (achterbuurman)
35m gemengde haag (wordt gesnoeid niet geschoren)
180m2 border met vaste planten en heesters.
Circa 10 bomen, waaronder: Tamme kastanje - Castanea sativa, Bijenboom - Tetradium daniellii, Judasboom - Cercis canadensis, diverse fruitbomen (leilindes niet meegerekend)
200m2 Gazon & ruwgazon,
Moestuin,
Ect...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Woody179 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:21:
[...]

Netjes, hoe is de verdeling in je tuin tussen verharding struiken en bomen als ik vragen mag?

Als ik zie wat ik in de planning heb voor ons kavel van 1366m2 ga ik daar echt niet genoeg aan hebben.

Huis circa 120m2 (waarvan +-20m2 groendak)
Garage 80m2
Oprit & parkeerplaatsen 120m2,
Terrassen 50m2
Zwemvijver 70m2
Wadi 15 m2 (beplant)
40m leilindes ( t ene jaar scheren en t anderejaar snoeien)
20m beuken haag (achterbuurman)
35m gemengde haag (wordt gesnoeid niet geschoren)
180m2 border met vaste planten en heesters.
Circa 10 bomen, waaronder: Tamme kastanje - Castanea sativa, Bijenboom - Tetradium daniellii, Judasboom - Cercis canadensis, diverse fruitbomen (leilindes niet meegerekend)
200m2 Gazon & ruwgazon,
Moestuin,
Ect...
Zo min mogelijk in het hard :+
Ik heb een oprit voor 2,5/3 auto's een een niet heel groot terras. Achtertuin is denk ik 320m2 gazon met rondom borders en een laurierhaag + een zijde conifeer. Midden van het gazon staat een notenboom.
Voortuin is denk ik 80m2 gazon met border en wat boompjes. En eromheen een beukenhaag

Ik doe alles op de composthoop behalve snoeiafval wat takken heeft, dat is puur omdat schoonpa een bos heeft waar ik dat mag dumpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Woody179 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:55:
Even een vraagje aan de composteerders onder ons, zojuist mijn composthoop eens doorgespit (eerste composthoop ooit).
[Afbeelding]

Nu viel het mij op dat het gras zo goed als volledig verdwenen is maar de overige bestanddelen nog redelijk goed herkenbaar zijn. Is dit normaal?
[Afbeelding]
Het gras wat je nog ziet kwam met het omspitten uit de hoeken.

Composthoop bestaat uit:
- Gras,
- Houtzaagsel (van het kachelhoutzagen)
- Gft afval,
- Een vuilniszak paardenmest,
- Koffiedrap.
- Fijn gemaakte eierschalen.

Gras en houtzaagsel is er 50/50 opgegaan, koffiedrap een liter of 100 en gft afval net wat er vrijkwam uit de keuken.

Met omspitten kwam ik midden in de composthoop ook een aantal paddenstoelen tegen, dat vond ik wel wat appart.
[Afbeelding]

Composthoop stinkt niet maar zou gevoelsmatig wat egaler vochtig mogen zijn en hij wordt goed warm (te warm om je hand in te houden).Ben ik goed op weg of? Moet ik wat aanpassen?
Het klinkt alsof je alles goed hebt gedaan. Tenminste, op basis van wat ik ervan gelezen heb. Onze composthoop (twee bakken) is minder goed opgebouwd (hoofdzakelijk gras), en dat doet na een jaar nog altijd niet heel veel qua compost.

Bij ons wordt het ook altijd erg warm na een verse lading gras, en het probleem daarmee lijkt te zijn dat het de microben in de composthoop dood, waardoor de boel niet goed composteert. Beluchten is belangrijk (ik woel het regelmatig met de riek om), maar dat lijkt niet voldoende voor een goede composthoop.

Qua gras is het denk ik beter om de boel gewoon te mulchen, lijkt veel makkelijker om het weer goed terug naar de bodem te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
henkie196 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:13:
[...]

Het klinkt alsof je alles goed hebt gedaan. Tenminste, op basis van wat ik ervan gelezen heb. Onze composthoop (twee bakken) is minder goed opgebouwd (hoofdzakelijk gras), en dat doet na een jaar nog altijd niet heel veel qua compost.

Bij ons wordt het ook altijd erg warm na een verse lading gras, en het probleem daarmee lijkt te zijn dat het de microben in de composthoop dood, waardoor de boel niet goed composteert. Beluchten is belangrijk (ik woel het regelmatig met de riek om), maar dat lijkt niet voldoende voor een goede composthoop.

Qua gras is het denk ik beter om de boel gewoon te mulchen, lijkt veel makkelijker om het weer goed terug naar de bodem te voeren.
En om regelmatig wat af te wisselen met dingen anders dan alleen gras inderdaad. Af en toe wat bladeren en/of bloemen erdoor het groen afval uit de keuken zonder vis en vlees. Dat soort dingen doet een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
skai21 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:19:
En om regelmatig wat af te wisselen met dingen anders dan alleen gras inderdaad. Af en toe wat bladeren en/of bloemen erdoor het groen afval uit de keuken zonder vis en vlees. Dat soort dingen doet een hoop.
Maar dat valt qua hoeveelheid in het niets met de hoeveelheid gras die er wekelijks op komt (en dat is van een relatief beperkte hoeveelheid van 250-300 m2 gras). En dat broeit lekker tenzij je het dagelijks omschept. Gewoon keukenafval is makkelijk te composteren, naar mijn idee, maar gras vraagt veel meer aandacht (moet je ook iets 'droogs' aan de composthoop voor toevoegen, maar dat is best veel stro of hout snippers / zaagsel per week).

Maar goed, ik ben ook maar relatief een noob op dit gebied, dus sta open voor tips ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

Zag dat jullie het hadden over kompost. Sinds afgelopen herfst hebben wij een geisoleerde bak gekocht voor warmkompost (dure hobby, 300 Euro). Sinds dit jaar mag niemand etenswaren bij het normale afval gooien in Noorwegen en moet het in een eigen kompostbak of wordt het centraal gecomposteerd door de gemeente. Wij houden van tuinieren, dus dit was perfect voor ons! Ook krijgen we ~20% lagere kosten voor het ophalen van ons afval per jaar.
Het fijne aan dat ding is dat het altijd werkt, ook in de strenge winters hier in Noorwegen. De bak is geisoleerd met EPS in de wanden en bovenin. Onderin zit een geperforeerd aluminium raster voor de luchttoevoer en bovenin kan je ook een luchtgat openzetten indien nodig.

Twee weken terug voor het eerst hem halfleeg gehaald, de andere helft was nog niet helemaal verteerd. Het handige met deze bak is dat ik hem van onderaf kan leegscheppen. Uiteindelijk ~100L eruit gehaald en in een andere houten bak gegooid om verder te laten verteren. Het ziet er best mooi uit en stinkt niet. Tot nu toe heb ik vooral GFT-afval en houtsnippers er in gegooid. Om de zoveel tijd bij hem omspitten gezien dat het onderin soms wat droog word, dan gooi ik er maar een 5L water bij. Daarna zie je het weer warmer worden.

Tot nu toe zeer tevreden mee. Sinds dat we dat ding hebben is de hoeveelheid huisafval ook gehalveerd... gek om te zien hoeveel etenswaren eigenlijk weggegooid worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3PV7FHNhdOjo9Sqg-ASmCFaMAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHrvFQO6lCnxpfZcH8PydgWr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmWSpmg4-P_mHu-4EyTegMA8x-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anpwixMdhL8LESL8GbUNlStZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fleo53G9zIpHwi7eo2E53DiT_tY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWQfoER1WpfChykd5nTOTBnn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpa_1ZQPBWxY5gEVoI2MyeHqEsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HutHybw4z6XiRGRxVcMCvXFI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYyCVONj9NKbqEFZaxhhHj4nJNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33Lg9FiQLUly8U1P3rV0wPXJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Salmon schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:00:
Zag dat jullie het hadden over kompost. Sinds afgelopen herfst hebben wij een geisoleerde bak gekocht voor warmkompost (dure hobby, 300 Euro). Sinds dit jaar mag niemand etenswaren bij het normale afval gooien in Noorwegen en moet het in een eigen kompostbak of wordt het centraal gecomposteerd door de gemeente. Wij houden van tuinieren, dus dit was perfect voor ons! Ook krijgen we ~20% lagere kosten voor het ophalen van ons afval per jaar.
Het fijne aan dat ding is dat het altijd werkt, ook in de strenge winters hier in Noorwegen. De bak is geisoleerd met EPS in de wanden en bovenin. Onderin zit een geperforeerd aluminium raster voor de luchttoevoer en bovenin kan je ook een luchtgat openzetten indien nodig.

Twee weken terug voor het eerst hem halfleeg gehaald, de andere helft was nog niet helemaal verteerd. Het handige met deze bak is dat ik hem van onderaf kan leegscheppen. Uiteindelijk ~100L eruit gehaald en in een andere houten bak gegooid om verder te laten verteren. Het ziet er best mooi uit en stinkt niet. Tot nu toe heb ik vooral GFT-afval en houtsnippers er in gegooid. Om de zoveel tijd bij hem omspitten gezien dat het onderin soms wat droog word, dan gooi ik er maar een 5L water bij. Daarna zie je het weer warmer worden.

Tot nu toe zeer tevreden mee. Sinds dat we dat ding hebben is de hoeveelheid huisafval ook gehalveerd... gek om te zien hoeveel etenswaren eigenlijk weggegooid worden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Geen etenswaren? Hoe doen jullie dat dan met vlees- en viswaren?

Wel mooi dat het bij jullie goed lukt met het composteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

henkie196 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Geen etenswaren? Hoe doen jullie dat dan met vlees- en viswaren?

Wel mooi dat het bij jullie goed lukt met het composteren :)
Yes correct, geen etenswaren. Alles gaat de kompostbak in, zelfs vlees en vis. Ik snij het meeste in blokjes 3x3cm max ongeveer. Het is ons aangeraden om na een verse hoop afval erin te hebben gegooid ook ongeveer 20% van die hoeveelheid bruin hout erbij te gooien. Zolang je bijvoorbeeld een laagje houtsnipper bovenop de hoop houd komen er vrijwel geen insecten op af. Tot nu toe een keer gehad dat ik wat maden heb gezien, toen heb ik iets minder vochtige materialen en meer houtsnippers toegevoegd. Na een week zag ik geen maden meer :)

Het is trouwens interessant hoe zelfs botten verdwijnen, vooral kippenpootjes en vissengraten zijn snel weg. De kalkoensbotten van afgelopen kerst zie ik wel nog steeds bij het omspitten :9 Ik denk dat ik uiteindelijk na een jaar alles door een zeef zal halen en dan de botten kapot sla en weer terug ga gooien in de bak.

[ Voor 6% gewijzigd door Salmon op 20-06-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 08:04
CrystalViriS schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:19:
Hier zitten twee soortgelijke gaten in het gazon. Maar nooit wespen in zien verdwijnen. Maken bepaalde soorten muizen ook zulke gaten?
Jazeker, het is zelfs waarschijnlijk dat de wespen een muizen/mollen holletje gebruikt hebben om in te nestelen. Echt graven doen ze zelf namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Woody179 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:46:
Plus minus een half jaar, al is het meeste materiaal sinds maart / april toegevoegd. Ik vroeg me vooral af of ik de verhouding gras en houtzaagsel wel goed heb met 50/50 omdat 95% van het gras verdwenen is en het hout nog volledig zichtbaar is. Maw had ik niet meer gras toe moeten voegen?
[...]
Ik heb hem tot nog toe steeds in lagen opgebouwd, flink wat water erbij en daarna met de riek grof gemengt tot een redelijk homogeen mengsel. Na een paar dagen is hij dusdanig warm dat je er voor je plezier je hand er niet in stil houd. Maar stinken doet hij dus niet in mijn beleving. Als je hem "open breekt" ruik je een stevige koffieachtige boslucht😅
Klinkt alsof het helemaal goed gaat!
Ik heb op ~800m2 perceel twee hopen van ongeveer 1m3 elk (houten vlonder delen die ik had liggen tegen een paar palen geschroefd - ingewikkelder hoeft het niet te zijn). Het slinkt ontzettend, ik denk dat je van elke 4m3 materiaal uiteindelijk 1m3 compost over houdt. Ik denk geregeld "hij is bijna vol" en dan is het een paar weken later weer flink gezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 09:02
CrystalViriS schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:19:
Wij hebben ook een aantal van deze gaten in de tuin, die komen idd door bepaald type (woel)muizen.
Wespen willen waar weleens een nest in maken ja. Helaas kwam ik daar pas achter toen ik er met de benzine maaier over heen ging, met als gevolg dat ik als een cartoonkarakter met een wolk boze wespen achter mij aan door de tuin moest rennen. Schade: 12 steken :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
LinuxMan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Klinkt alsof het helemaal goed gaat!

[...]

Ik heb op ~800m2 perceel twee hopen van ongeveer 1m3 elk (houten vlonder delen die ik had liggen tegen een paar palen geschroefd - ingewikkelder hoeft het niet te zijn). Het slinkt ontzettend, ik denk dat je van elke 4m3 materiaal uiteindelijk 1m3 compost over houdt. Ik denk geregeld "hij is bijna vol" en dan is het een paar weken later weer flink gezakt.
Fijn om te weten dat ik goed opweg ben, dat het slinkt wist ik, dat had ik hier ook al wel gezien ja, maar dat er slechts 25% van overblijft had ik niet door.

Heb jij trouwens ook ervaring met het composteren van bamboe?
Ik ga hem van de week te lijf, circa 20m2 omdat ze hem volgende week uit komen graven. De groene stengels composteren prima maar het dode hout van vorig jaar heb ik ook nog op een hoop liggen, die wil ik dan samen met het groene spul door de hakselaar drukken en aan de hoop toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft er hier iemand ervaring met groene, schuine daken? We zijn aan het nadenken over onze fietsenoverkapping/schuur, idee is model kapschuur met schuine daken waar het lange deel dan een groen dak zou moeten krijgen. Beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stOcPffe6la9UdrD7oPJJu9jZXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y3rwAsVqbeWJ49II7QwdiHOQ.png?f=user_large
'
Hoe makkelijk is dat zelf te doen, er is wel info over te vinden maar vaak is de strekking dat schuin dak moeilijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Woody179 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:47:
Ik ga hem van de week te lijf, circa 20m2 omdat ze hem volgende week uit komen graven. De groene stengels composteren prima maar het dode hout van vorig jaar heb ik ook nog op een hoop liggen, die wil ik dan samen met het groene spul door de hakselaar drukken en aan de hoop toevoegen.
Niet specifiek met bamboe, maar ik gooi alles wat maar lijkt op takken door de hakselaar en dat gaat op de composthoop, met goed resultaat (ik gebruik geen zaagsel, dus ik heb de hakselaar ook nodig om voldoende koolstofhoudend spul door de compost te krijgen) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:16
Minneyar schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Wij hebben ook een aantal van deze gaten in de tuin, die komen idd door bepaald type (woel)muizen.
Wespen willen waar weleens een nest in maken ja. Helaas kwam ik daar pas achter toen ik er met de benzine maaier over heen ging, met als gevolg dat ik als een cartoonkarakter met een wolk boze wespen achter mij aan door de tuin moest rennen. Schade: 12 steken :X.
Aiii... dat klinkt niet zo best. Wespen kunnen wel echt verschrikkelijk zijn. Ik heb deze gaten al vaker weer gevuld met zand maar elke keer is het daarna weer open. Ongeveer alsof iemand een bezemsteel in de grond heeft gestoken wat betreft diameter. Ik heb hier vooralsnog geen wespen gezien. Maar ook geen andere bewoner. Al zie ik af en toe wel eens een muis wegschieten savonds in mijn ooghoek. Die zitten hier dat weet ik, onze hond probeert ze graag te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
CrystalViriS schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Aiii... dat klinkt niet zo best. Wespen kunnen wel echt verschrikkelijk zijn. Ik heb deze gaten al vaker weer gevuld met zand maar elke keer is het daarna weer open. Ongeveer alsof iemand een bezemsteel in de grond heeft gestoken wat betreft diameter. Ik heb hier vooralsnog geen wespen gezien. Maar ook geen andere bewoner. Al zie ik af en toe wel eens een muis wegschieten savonds in mijn ooghoek. Die zitten hier dat weet ik, onze hond probeert ze graag te vangen.
Zet er eens een doorzichtige plastic bak overheen met een baksteen of tegel er op zodat hij blijft staan. Als t een wesp is zie je hem vanzelf zitten. Als het muizen zijn zou je wel eens knaagsporen kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
LinuxMan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Niet specifiek met bamboe, maar ik gooi alles wat maar lijkt op takken door de hakselaar en dat gaat op de composthoop, met goed resultaat (ik gebruik geen zaagsel, dus ik heb de hakselaar ook nodig om voldoende koolstofhoudend spul door de compost te krijgen) .
Goed om te weten, gewoon proberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Woody179 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:47:
Fijn om te weten dat ik goed opweg ben, dat het slinkt wist ik, dat had ik hier ook al wel gezien ja, maar dat er slechts 25% van overblijft had ik niet door.

Nog wel minder dan 25%, bij gras in ieder geval. Ik heb vanaf het begin van dit jaar één van de bakken (450 l, twee bakken) min of meer vol gegooid tot de rand, maar aan het einde van de week is het weer ingeklonken, en de bak is nog altijd niet meer dan half vol.

Zag in het voorjaar overigens wel een keer zo'n gat en een muis in onze compostbak :+ Heb de muis en het gat overigens niet meer teruggezien nadat ik het weer een keer had omgeschept voor de beluchting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:11
henkie196 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:24:
[...]

Maar dat valt qua hoeveelheid in het niets met de hoeveelheid gras die er wekelijks op komt (en dat is van een relatief beperkte hoeveelheid van 250-300 m2 gras). En dat broeit lekker tenzij je het dagelijks omschept. Gewoon keukenafval is makkelijk te composteren, naar mijn idee, maar gras vraagt veel meer aandacht (moet je ook iets 'droogs' aan de composthoop voor toevoegen, maar dat is best veel stro of hout snippers / zaagsel per week).
Inderdaad te warm door al dat gras, voor betere temperatuur en vochtbalans heb je meer luchtig 'bruin' materiaal nodig. Handig om op voorraad te houden voor gebruik in zomer. Informatief filmpje

Dat gezegd hebbende, ik kom vaak bruin/C-rijk materiaal tekort, nu ook weer.. maar weer eens stro halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Ik zit met een lastig vraagstuk, wij zitten al een tijdje met het idee om een pergola te maken (palen van ergens 9cm dikte grenen, 3 x 3.5 meter). Daar moet dan een klimop overheen groeien (en mogelijk een druif). De opzet zou ook nog kunnen zijn om er later een schaduwdoek doorheen te sturen, zodat hij ook "dicht" kan worden gemaakt, maar dat is financieel nu nog niet direct haalbaar.

Nu ligt er sinds een jaar of 4 in de tuin tegels. Tegels met verschillende maten, grootste zijn 60x60. Ik kom er niet helemaal uit of deze nu beton met een coating zijn of keramisch. Om de pergola te plaatsen, ben ik bang dat we niet direct even een paar bouten er doorheen kunnen draaien, maar zal een betonpoer waarschijnlijk de beste optie zijn (moeten we dan wel de tegels voor verwijderen en een stuk er af zagen). Is er een eenvoudige manier om er achter te komen of de tegels keramisch zijn? Is er vanuit jullie ervaring echt een betonpoer nodig, of zou het geheel er ook direct op geplaatst kunnen worden?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verzoek om hulp: wie meet hier pH-waarden in tuin en / of vijver? Kun je me aan een referentie helpen?

Ik heb, met name om het bestrijden van mos in het gras wat nauwkeurigheid te geven, een eenvoudige pH meter gekocht (bedoeld om in de grond te steken). Mijn eerste indruk: 't ding is stuk. De naald beweegt nauwelijks. Mijn grond (en vijver en de lucht ook) heeft overal pH 7 volgens dit ding en zelfs als ik 'm in natuurazijn doop meet hij nog pH 6,5.

Volgens 'het internet' bevat natuurazijn altijd 4% azijn (want minder mag niet onder die naam verkocht worden) en heeft het dan een pH van 3 à 3.5. (Schoonmaakazijn bevat tot 2x zoveel azijn en de pH kan dan zo'n 2 zijn.) Klinkt op zich logisch, maar ik tref alleen van die rond gekopieerde met reclame gevulde pagina's met deze info. Dus: kan iemand dit betrouwbaar bevestigen, bijv. met een eigen meting? Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:38
pH meters moeten voor nauwkeurig gebruik regelmatig worden gekalibreerd. Ik kwam toen ik nieuwsgierig was naar de pH in mijn tuin tot de conclusie dat het nogal een gedoe is. testStrips of setjes om pH van grond te meten werken betrouwbaarder.

Dit vat het goed samen
https://online-tuinman.nl/ph-waarde-bodem-meten/

Bij de welkoop kan je gratis je grond laten testen. Nog geen ervaring mee.

[ Voor 10% gewijzigd door grassmoon op 20-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. vreemd.. het heeft niet eens een kalibratieknop.. Ik verwacht van iets dat verkocht wordt met duidelijk de schaal van 3 - 10 zichtbaar, dat ik toch op pakweg 0,5 pH nauwkeurig wel daadwerkelijk wat kan vaststellen. Over bewaar- en kalibratiestoffen wordt niet gerept, niet in de gebruiksaanwijzing, noch in het assortiment van de verkopende winkel. Afijn 't heet toch pH-meter, niet sierobject? :?

Juist niets vernielen, wel vaak herhalen spreekt me aan. Ik wil toch niet allerlei gaten in m'n gazon graven? Herhaal 4 - 8 keer, geeft die pagina aan. Dat gaat er wel erg rap doorheen met een testsetje per 8 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Gwaihir schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:39:
Hmm.. vreemd.. het heeft niet eens een kalibratieknop.. Ik verwacht van iets dat verkocht wordt met duidelijk de schaal van 3 - 10 zichtbaar, dat ik toch op pakweg 0,5 pH nauwkeurig wel daadwerkelijk wat kan vaststellen. Over bewaar- en kalibratiestoffen wordt niet gerept, niet in de gebruiksaanwijzing, noch in het assortiment van de verkopende winkel. Afijn 't heet toch pH-meter, niet sierobject? :?

Juist niets vernielen, wel vaak herhalen spreekt me aan. Ik wil toch niet allerlei gaten in m'n gazon graven? Herhaal 4 - 8 keer, geeft die pagina aan. Dat gaat er wel erg rap doorheen met een testsetje per 8 stuks.
Ik heb het zelfde met een vochtigheidsmeter, is niet te calibreren en geeft nogal een wisselende uitslag. Uiteindelijk kijk ik niet zo zeer naar de waarde van het hout alleen. Maar naar het verschil van een stuk waarvan ik weet dat het droog is.

Met de ph meter kun je het zelfde doen lijkt me door eerst een "vaste" danwel bekende waarde te meten en daarna hetgeen dat je wil weten. Als je controle vloeistof normaal gesproken een ph heeft van 4 en hij daar 4,5 op geeft, weet je dat dat het verschil is waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:39:
Hmm.. vreemd.. het heeft niet eens een kalibratieknop.. Ik verwacht van iets dat verkocht wordt met duidelijk de schaal van 3 - 10 zichtbaar, dat ik toch op pakweg 0,5 pH nauwkeurig
Dat is niet realistisch voor zo'n ding van 10 euro. Je mag al blij zijn als je 2-3 ph nauwkeurigheid kan krijgen. Dit ding doet niet veel meer dan een stroompje meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Woody179 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:12:
Als je controle vloeistof normaal gesproken een ph heeft van 4 en hij daar 4,5 op geeft, weet je dat dat het verschil is waar je rekening mee moet houden.
Zeker. Met name kraanwater (pH 8 - 8,5) zou een praktisch referentiepunt zijn en zo nu en dan natuurazijn een tweede.

Maar we hebben 't niet over een afwijking van (pakweg) 0,5. De metingen: kraanwater: 7. Azijn: 6,5.
de Peer schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:15:
Dat is niet realistisch voor zo'n ding van 10 euro. Je mag al blij zijn als je 2-3 ph nauwkeurigheid kan krijgen. Dit ding doet niet veel meer dan een stroompje meten.
Een spanningsverschil meten. En dat doen ze allemaal. Ik vermoed dat juist 't stroompje is wat 't nekt (te lage interne weerstand van de meter).

Tja.. op 3 pH 'nauwkeurig': da's nutteloos. Ik lees net de begeleidende tekst nog even na: die adviseert 'm te kopen als je 6 (zuurminnende planten) of 7 (lavendel) van de 'standaard' 6,5 wilt onderscheiden. Da's dus kolder, als ik de reacties zo lees.

Maar helpt simpelweg meer geld uitgeven dan? Ik had ik al wel naar indicaties van nauwkeurigheid gezocht. Helaas tevergeefs: ik vond alleen maar dat de wat duurdere exemplaren méér doen: digitaal uitlezen, ook vocht en licht. Leuk.. maar niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Zeker. Met name kraanwater (pH 8 - 8,5) zou een praktisch referentiepunt zijn en zo nu en dan natuurazijn een tweede.

Maar we hebben 't niet over een afwijking van (pakweg) 0,5. De metingen: kraanwater: 7. Azijn: 6,5.
[...]

Een spanningsverschil meten. En dat doen ze allemaal. Ik vermoed dat juist 't stroompje is wat 't nekt (te lage interne weerstand van de meter).

Tja.. op 3 pH 'nauwkeurig': da's nutteloos. Ik lees net de begeleidende tekst nog even na: die adviseert 'm te kopen als je 6 (zuurminnende planten) of 7 (lavendel) van de 'standaard' 6,5 wilt onderscheiden. Da's dus kolder, als ik de reacties zo lees.

Maar helpt simpelweg meer geld uitgeven dan? Ik had ik al wel naar indicaties van nauwkeurigheid gezocht. Helaas tevergeefs: ik vond alleen maar dat de wat duurdere exemplaren méér doen: digitaal uitlezen, ook vocht en licht. Leuk.. maar niet nodig.
Nouja ik heb (al 20 jaar) een aquarium en dan heb je voor 50-100 euro echt een zéér nauwkeurige pH meter. dus 0.05-0.10 nauwkeurigheid. Maarja of je zo ver wilt gaan voor je tuin. volgens mij kun je beter gewoon wat samples naar een lab opsturen zodat je zelf alle rompslomp niet hebt.

bij tuinmetingen hoort ook ene heel stuk methodeontwikkeling, en een goede pH-meter raakt er misschien ook wel door bevuild.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 20-06-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@de Peer Zijn daar van die pinnen bij (te kopen) om 'm voor grond te gebruiken?

De Welkoop is ook bijna 30 minuten rijden vanaf hier. En ik wil toch een paar verschillende plekken in de tuin weten + opvolgen van jaar tot jaar. Dus tja.. 14 euro was leuker geweest, maar 50 is niet meteen not done. Er gaat ook jaarlijks 60 euro kalk op = de onderhoudsdosering volgens de zak, zonder echt scherp te krijgen of / waar dat teveel of te weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gwaihir schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:02:
@de Peer Zijn daar van die pinnen bij (te kopen) om 'm voor grond te gebruiken?
Nee, is echt een electrode (met daarin een gel) die je in het water steekt.
En zo dien je het in de tuin ook te doen volgens mij. Plas water maken in de grond en daar in meten.
Het is allemaal best complex en een perfecte meting heb je niet zo maar volgens mij omdat er in grond storende factoren zijn waar je eigenlijk voor moet compenseren. Vandaar dat je het beter naar een lab kunt sturen, zodat zij een bewezen methode gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Een doosje van 100 pH teststrips kost nog geen 20 euro.

Stap 1: doe wat grond in een potje
Stap 2: voeg naar verhouding grond 50/50 water toe in het potje
Stap 3: deksel erop en schudden
Stap 4: steek een pH teststrip in het water
Stap 5: lees de pH waarde op de schaal af

BONUS: laat het potje een half uurtje staan en je ziet de mix van grondsoorten terug in het bezinksel

En als je echt fancy wil doen: eerst de pH waarde van je water meten zodat je eventeel een correctie kan toepassen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:32:

Stap 1: doe wat grond in een potje
Stap 2: voeg naar verhouding grond 50/50 water toe in het potje
Stap 3: deksel erop en schudden
Stap 4: steek een pH teststrip in het water
Stap 5: lees de pH waarde op de schaal af

BONUS: laat het potje een half uurtje staan en je ziet de mix van grondsoorten terug in het bezinksel

En als je echt fancy wil doen: eerst de pH waarde van je water meten zodat je eventeel een correctie kan toepassen :P
Of gedistileerd water gebruiken, zodat je niet hoeft te corrigeren voor de zuurgraad van het water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Raznov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:37:
Ik zit met een lastig vraagstuk, wij zitten al een tijdje met het idee om een pergola te maken (palen van ergens 9cm dikte grenen, 3 x 3.5 meter). Daar moet dan een klimop overheen groeien (en mogelijk een druif). De opzet zou ook nog kunnen zijn om er later een schaduwdoek doorheen te sturen, zodat hij ook "dicht" kan worden gemaakt, maar dat is financieel nu nog niet direct haalbaar.

Nu ligt er sinds een jaar of 4 in de tuin tegels. Tegels met verschillende maten, grootste zijn 60x60. Ik kom er niet helemaal uit of deze nu beton met een coating zijn of keramisch. Om de pergola te plaatsen, ben ik bang dat we niet direct even een paar bouten er doorheen kunnen draaien, maar zal een betonpoer waarschijnlijk de beste optie zijn (moeten we dan wel de tegels voor verwijderen en een stuk er af zagen). Is er een eenvoudige manier om er achter te komen of de tegels keramisch zijn? Is er vanuit jullie ervaring echt een betonpoer nodig, of zou het geheel er ook direct op geplaatst kunnen worden?
Ik ben in m'n hele carrière als stratenmaker nog nooit keramische tegels in wildverband tegengekomen. Dus ik kan met 99,99% zekerheid zeggen dat je betontegels hebt. Als je twijfelt aan keramiek of betontegels ga ik er vanuit dat je tegels een deklaag hebt en deze zijn hoogstwaarschijnlijk 6cm dik. Je kunt deze met een haakse slijptol uitzagen of met een motorzaag natuurlijk.

Waarom niet gewoon de palen in de grond?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:16
Raznov schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:37: Is er vanuit jullie ervaring echt een betonpoer nodig, of zou het geheel er ook direct op geplaatst kunnen worden?
Ik zou de pergola niet rechtstreeks op de tegels zetten, dat gaat verzakken. Beter om de tegels er tussenuit te halen, stuk eruit zagen of slijpen, betonpoer of paalhouder in de grond bevestigen, tegel terugleggen, paal vastzetten.
Of het dan keramisch is of beton met een keramiek laag, maakt voor de plaatsing verder niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:32:
:)

Dan moet ik daar maar 'ns naar doorzoeken. Ik kom al meermaals zo'n doosje van 8 voor 14 euro tegen en dat gaat me wat hard.
henkie196 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:52:
Of gedistileerd water gebruiken, zodat je niet hoeft te corrigeren voor de zuurgraad van het water.
Regenwater schijnt ook mooi neutraal te zijn :).

Dank voor alle info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
Gwaihir schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:38:

Regenwater schijnt ook mooi neutraal te zijn :).
Tenzij het zure regen is.
Een liter gedestilleerd water is er vanaf € 1,70.

Maar maak je het jezelf dan niet overdreven moeilijk als je veel tests voor weinig wil?
Bij gewone ph teststrips heb je verschil in bereik, voor de juiste moet je eerst weten welke waarde het nu heeft.
Als voorbeeld, teststrips voor Ph 0-14, maar als je weet wat je nu hebt, bv Ph 6, dan heb je meer aan Ph 4,5-10, of Ph 2-9, je bodemwaarde veranderd niet zo snel door wat kalk te strooien, daar gaat tijd overheen. Elke week testen is haast onzinnig en nutteloos.

Eigenlijk begin je met een complete grondtest, zodat je weet waar je naar toe moet, en dan niet alleen de Ph maar ook qua voeding.
Voor een eerste advies zou ik toch wat samples naar de Welkoop meenemen en daar ze laten testen.
Dan krijg je een goed advies en kun je zelf verder vanaf daar.
En weet je gelijk ook welke teststriprange je moet kopen. ;)

@Wackmack
Je zal je wespen wel behandeld hebben inmiddels verwacht ik.
Het is niet zo ingewikkeld, je wacht tot een uurtje na zonsondergang, dan zijn alle wespen van dat nest thuis, en dan spuit je de ingang vol met een bus wespengif/schuim. Gegarandeerd allemaal dood.
Met stofzuigen kun je best eea missen, en je hebt hele kwade wespen in je stofzuigert en het nest over.

Vandaag een beginnetje gemaakt met de Ligusterhagen in te korten.
Of ik ze weer naar de hoogte van 2008 kon brengen, toen waren ze 1,25 m hoog dacht ze. (nu 1,6m + uitgroei) :X
Een mooie maat is ivm hekken een hoogte van 1,45 m.
Dat betekent dat ze terug moeten naar 20 cm daar onder, om in die 20 cm weer een mooi vertakt bladerdak te groeien.
Ben dus in etappes naar die 1,25 aan het gaan want al die dikke takken is wel takken werk.
Mooi is anders, zo'n bruine kale open bovenkant ziet er niet uit
De buitenkant staat nu haast in bloei, die blijft voorlopig staan. Anders wordt het een houten takkengeraamte.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 20-06-2022 20:25 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Toke_gt schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Of het dan keramisch is of beton met een keramiek laag, maakt voor de plaatsing verder niet veel uit.
Wel voor het maken van de uitsparing. :D met mijn diamant schijf kwam ik niet door mijn keramische tegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Teijgetje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
[...]
Vandaag een beginnetje gemaakt met de Ligusterhagen in te korten.
Of ik ze weer naar de hoogte van 2008 kon brengen, toen waren ze 1,25 m hoog dacht ze. (nu 1,6m + uitgroei) :X
Een mooie maat is ivm hekken een hoogte van 1,45 m.
Dat betekent dat ze terug moeten naar 20 cm daar onder, om in die 20 cm weer een mooi vertakt bladerdak te groeien.
Ben dus in etappes naar die 1,25 aan het gaan want al die dikke takken is wel takken werk.
Mooi is anders, zo'n bruine kale open bovenkant ziet er niet uit
De buitenkant staat nu haast in bloei, die blijft voorlopig staan. Anders wordt het een houten takkengeraamte.
Hier paar jaar geleden een liguster ook drastisch teruggesnoeid in het voorjaar. Liep nog in dezelfde zomer weer vol. Doe je dit eind zomer, dan groeit ie pas volgend jaar weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Morgenochtend spuit de hovenier gif in het nest en dan dicht maken.

Sproeier is ook weer gemaakt en robotmaaier loopt nu mooi langs de randen. Tuin ligt er geweldig bij. Met de dag meer bloemen 💐 van de hortensia's 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:01
Wackmack schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:51:

Sproeier is ook weer gemaakt en robotmaaier loopt nu mooi langs de randen. Tuin ligt er geweldig bij. Met de dag meer bloemen 💐 van de hortensia's 😁
Gif erin doe je altijd als ze allemaal binnen zijn, als het donker is.
Een beetje tuinman weet dat lijkt me?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:15
Teijgetje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Zo nee, telefoon op video modus gereed houden en posten natuurlijk :D

@Wackmack Overigens, hoewel ik op zich Hortensia's best aardig vind, het zijn volslagen nutteloze planten, geen enkel insect kan er wat mee, zo jammer dat je die tegenwoordig haast overal ziet. Natuurlijk nog altijd beter als tegels, maar toch :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
RoosW schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:49:
[...]

@Wackmack Overigens, hoewel ik op zich Hortensia's best aardig vind, het zijn volslagen nutteloze planten, geen enkel insect kan er wat mee, zo jammer dat je die tegenwoordig haast overal ziet. Natuurlijk nog altijd beter als tegels, maar toch :|
Tja, gelukkig genoeg andere planten voor het leven in de tuin _/-\o_ Hebben hier zes bol bomen staan, zie er de hele dag vogels in en uit vliegen, ook zo leuk om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Teijgetje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Ga het direct even checken en anders doe ik vanavond even, thnx voor de tip.
[...]

Tja, gelukkig genoeg andere planten voor het leven in de tuin _/-\o_ Hebben hier zes bol bomen staan, zie er de hele dag vogels in en uit vliegen, ook zo leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Mythio schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:40:
offtopic:
in België zijn de wegen toch altijd gebarsten })
Lol, je nam me de woorden uit de mond, het is idd. (pijnlijk) grappig... heb er ooit 's een reportage over gezien, vanuit het standpunt van een ingenieur die het gemiddelde Belgische wegdek vergeleek met het gemiddelde Nederlandse wegdek... "cutting corners" in letterlijk élke categorie. 8)7
Maar hier-en daar begint het mijns inziens te verbeteren...

...maar idd. verder of-topic...

Om terug op het spoor te raken: heb idd. dit weekend niks gedaan... ergens beetje spijtig ook want ik had verwacht toch al wat foto's hier te kunnen plaatsen.
Gezien de plantjes en struikjes al klaar staan in de grond bij m'n pa is het gewoon kwestie van ze te verplanten en meteen resultaat... maar het zal dan voor een andere keer zijn.

Ik zal hier binnenkort al wat foto's plaatsen van tuin en terrassen (huidige staat zonder beplantingen) wanneer m'n gras gemaaid is want nu is het geen zicht. :9 Oh, en ik zal ook een foto uploaden van m'n beplantingsplannetje! kunnen jullie ook even jullie mening geven.

[ Voor 37% gewijzigd door PinusRigida op 21-06-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
[...]

Niet alle hortensia’s over een kam scheren. De pluimhortensia’s en fluweelhortensia’s zijn echte bijen en insectentrekkers. Tenminste hier in de tuin wel.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Memphisto schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Niet alle hortensia’s over een kam scheren. De pluimhortensia’s en fluweelhortensia’s zijn echte bijen en insectentrekkers. Tenminste hier in de tuin wel.
Hier heb ik ook verschillende hortensia's (onder andere pluimhortensia's, maar ook macrophylla's en arborescens), maar ik heb eigenlijk op nog geen enkele hortensia veel insecten zien zitten.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
whoami schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Hier heb ik ook verschillende hortensia's (onder andere pluimhortensia's, maar ook macrophylla's en arborescens), maar ik heb eigenlijk op nog geen enkele hortensia veel insecten zien zitten.
Die macrophylla’s moet je idd links laten liggen. Maar de fluweelhortensia trekt hier enorm veel hommels. De pluimhortensia meer bijen en vliegen. Tuurlijk zijn er soorten die nog meer insectensoorten trekken maar in een gevarieerde tuin is een hortensia m.i. Toch echt een aanvulling voor de insecten.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:15
Memphisto schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Dat zal zonder twijfel zo zijn, maar de meest voorkomende soorten zijn het zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
RoosW schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Dat zal zonder twijfel zo zijn, maar de meest voorkomende soorten zijn het zeker niet.
De gewone hortensia is wel een fijne plek voor egeltjes en spinnen, om maar eens wat te noemen. Niet alles in je tuin hoeft bijen en vlinders aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
pjot1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Ik ben in m'n hele carrière als stratenmaker nog nooit keramische tegels in wildverband tegengekomen. Dus ik kan met 99,99% zekerheid zeggen dat je betontegels hebt. Als je twijfelt aan keramiek of betontegels ga ik er vanuit dat je tegels een deklaag hebt en deze zijn hoogstwaarschijnlijk 6cm dik. Je kunt deze met een haakse slijptol uitzagen of met een motorzaag natuurlijk.

Waarom niet gewoon de palen in de grond?
Dankje (ook aan @Toke_gt )!
Of we de palen in de grond doen of met betonpoer is nog een vraag. We hebben wel vaker met hout gewerkt, maar onze tuin is een aantal jaren terug aangelegd. De tegels liggen nu heel netjes in elkaar, en wij zijn een beetje bang (lees te onervaren) om het geheel er zelf uit te halen en vooral, weer netjes in te leggen. De tegels liggen in het geheel aan de rand, dus er moeten echt tegels uit om de ruimte te maken voor de palen.
Twijfel nu eigenlijk vooral of we het niet beter kunnen laten doen (dan maken we de pergola zelf wel, dat is het probleem niet), maar onze laatste ervaring met stratenmakers was erg negatief (voortuin is aangelegd door een stel beunhazen). Hierdoor, en doordat het waarschijnlijk ook niet heel snel aangelegd kan worden, neigen we naar zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Raznov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Dankje (ook aan @Toke_gt )!
Of we de palen in de grond doen of met betonpoer is nog een vraag. We hebben wel vaker met hout gewerkt, maar onze tuin is een aantal jaren terug aangelegd. De tegels liggen nu heel netjes in elkaar, en wij zijn een beetje bang (lees te onervaren) om het geheel er zelf uit te halen en vooral, weer netjes in te leggen. De tegels liggen in het geheel aan de rand, dus er moeten echt tegels uit om de ruimte te maken voor de palen.
Twijfel nu eigenlijk vooral of we het niet beter kunnen laten doen (dan maken we de pergola zelf wel, dat is het probleem niet), maar onze laatste ervaring met stratenmakers was erg negatief (voortuin is aangelegd door een stel beunhazen). Hierdoor, en doordat het waarschijnlijk ook niet heel snel aangelegd kan worden, neigen we naar zelf doen.
Dat is ook best lastig, om dat netjes te doen. Je schreef dat de grootste 60x60 zijn, maar hoe klein is de kleinste? Als die 20x20 is, zou je tegel er helemaal uit kunnen halen en rond de poer of paalhouder wat beton storten.
Zelf heb ik overigens een pergola gemaakt met behulp van paalhouders die ik zwart hebt geverfd met metaalverf. Pergola is ook dofzwart, waardoor je bijna niet ziet waar het van hout overgaat in ijzer. Ziet er heel strak uit.
En nog een vraagje: komt je pergola helemaal vrij te staan, of bijvoorbeeld aan een zijde tegen een schuur/huis? Dan hoef je die zijde namelijk alvast niet in de grond te verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Toke_gt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Dat is ook best lastig, om dat netjes te doen. Je schreef dat de grootste 60x60 zijn, maar hoe klein is de kleinste? Als die 20x20 is, zou je tegel er helemaal uit kunnen halen en rond de poer of paalhouder wat beton storten.
Zelf heb ik overigens een pergola gemaakt met behulp van paalhouders die ik zwart hebt geverfd met metaalverf. Pergola is ook dofzwart, waardoor je bijna niet ziet waar het van hout overgaat in ijzer. Ziet er heel strak uit.
En nog een vraagje: komt je pergola helemaal vrij te staan, of bijvoorbeeld aan een zijde tegen een schuur/huis? Dan hoef je die zijde namelijk alvast niet in de grond te verankeren.
Ja, maar bij nader inzien zijn de grootste 40x60. De anderen zijn 40 x 20 en 40 x 40. De pergola komt dan helemaal vrij te staan (al is het aan 3 kanten maar ergens 10cm van de schutting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Raznov schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Ja, maar bij nader inzien zijn de grootste 40x60. De anderen zijn 40 x 20 en 40 x 40. De pergola komt dan helemaal vrij te staan (al is het aan 3 kanten maar ergens 10cm van de schutting).
Kun je ‘m dan niet aan die drie zijden aan de schutting vastmaken? Scheelt heleboel werk? Schutting staat vast als een huis, dus als je ‘m daar parallel aan zet, hoeven palen niet de grond in. Dan zou je ook kunnen werken met deze paalhouders, om de onderkant van de palen te beschermen tegen vocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq08uFWXdW8zHpr4JLMaPcDhMU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1rki0DhyBblrUM0ftGjuy10.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
LinuxMan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Even filosoferen he, stel je hebt een composthoop welke inbeginne 50/50 gemengd gestart is. Na enkele weken klinkt hij fors in en is het gras zo goed als verdwenen. Zou je dan (bij een tekort aan koolstofhoudend spul) ook kunnen zeggen dat je vervolgens om de paar weken enkel gras toevoegd mits je dit wel goed door mengt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wackmack schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:51:
En is het gelukt of heb je een video van een rennende hovenier? >:)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Een tijdje terug meldde ik dat mijn Judasboom ineens al zijn mooie witte blaadjes kwijt was.

Sinds kort groeien er weer nieuwe blaadjes aan en dit keer zijn ze vooral groen. Toch een soort van verrassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGaiG3jot_X7ndBKf5LwOXTR92k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBtvyXQroQDwgYPtA0nUOlOW.jpg?f=fotoalbum_large

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Woody179 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Even filosoferen he, stel je hebt een composthoop welke inbeginne 50/50 gemengd gestart is. Na enkele weken klinkt hij fors in en is het gras zo goed als verdwenen. Zou je dan (bij een tekort aan koolstofhoudend spul) ook kunnen zeggen dat je vervolgens om de paar weken enkel gras toevoegd mits je dit wel goed door mengt?
Volgens mij is er eigenlijk heel weinig probleem met gras op de composthoop, behalve als je het niet goed doormengt en het in grote plakken zit.

Ik kijk eigenlijk nooit naar het mengsel, ik gooi alles wat plantaardig is op de composthoop (inclusief sinaasappelschillen en andere zaken die lastig composteren). Ik zorg dat het altijd wel wat gemengd blijft, takken gaan eerst door de hakselaar, beetje vochtig houden in droge tijden, en het resultaat is altijd top. Maar ik heb dus wel 2 jaar voordat ik het ga gebruiken. Dus wat niet direct warm composteert wordt daarna wel door de wormen en andere beestjes verteerd (ook wel koude compostering genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LinuxMan schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:38:
[...]

composthoop (inclusief sinaasappelschillen en andere zaken die lastig composteren).
Daar zit toch een partij gif op? Dat zou ik niet snel in mijn tuin gooien :o

Je moet niet voor niets je handen wassen na het aanraken van een sinaasappel. Doen heel veel mensen overigens niet eens.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 22-06-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
franssie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:58:
[...]

En is het gelukt of heb je een video van een rennende hovenier? >:)
Hahaha, hij was het vergeten :+ Morgen krijg ik het gif en zal het dan zelf wel inspuiten, als het donker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:16
de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:49:
[...]

Daar zit toch een partij gif op? Dat zou ik niet snel in mijn tuin gooien :o

Je moet niet voor niets je handen wassen na het aanraken van een sinaasappel. Doen heel veel mensen overigens niet eens.
Achterhaalde mythe, dat is niet meer zo. Google er maar eens op, de meeste hits zijn dat het prima op de compost kan. Er zit vaak wel nog een soort wax op de schil die beschermt tegen rotten tijdens transport, maar die is lang niet (meer) zo giftig als voorheen gedacht. Wormen houden niet zo van citrus vruchten, maar het is niet slecht voor je compost. Zeker als die warm genoeg wordt worden alle bacteriën gedood door de warmte. Als je de schil een beetje kleiner snijdt is het vrij snel weg in de hoop.Ik zie na een maand of 3 geen duidelijke schillen meer in de hoop. Na 6 maanden is het allemaal ondefinieerbaar klein spul en kan het de moestuin in.

Dit is wel een mooie over sinaasappel schillen: https://247green.nl/12-00...illen-worden-groene-oase/

[ Voor 5% gewijzigd door RobNemoo op 22-06-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobNemoo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Achterhaalde mythe, dat is niet meer zo. Google er maar eens op, de meeste hits zijn dat het prima op de compost kan. Er zit vaak wel nog een soort wax op de schil die beschermt tegen rotten tijdens transport, maar die is lang niet (meer) zo giftig als voorheen gedacht. Wormen houden niet zo van citrus vruchten, maar het is niet slecht voor je compost. Zeker als die warm genoeg wordt worden alle bacteriën gedood door de warmte. Als je de schil een beetje kleiner snijdt is het vrij snel weg in de hoop.Ik zie na een maand of 3 geen duidelijke schillen meer in de hoop. Na 6 maanden is het allemaal ondefinieerbaar klein spul en kan het de moestuin in.

Dit is wel een mooie over sinaasappel schillen: https://247green.nl/12-00...illen-worden-groene-oase/
Ja ik lees het nu ook. zie ook RIVM: https://www.rivm.nl/voeds...-imazalil-op-sinaasappels

Valt allemaal héél erg mee dus. Je kan zelfs bijna 4 volledige schillen eten per dag voordat je boven de grens zit die nog acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Onze haag wordt aangevreten.
Zelf denk ik dat het komt door een keversoort die huishoud in de haag.

Klopt het dat ik gelezen heb daar het beste aaltjes voor te gebruiken om ze weg te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-CHehoIjblbpBbgNP-8ccqP7UA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcIUNNLxNKkFETrctCqLVkHX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXhufBlvFvF5KH2MGKHdEc2Bdgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TObu2IaakTSl1Fwew6HAr5lo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELHseyloid8p0oBIIqMWxuqhozI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX0CAFYXXmvq3OptXcvL14jX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccB_V3aSLokCaNwTUvgNdg6Fs5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyThvpIpgULMy5WvA4WnLJOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhSURFSFOAGMsBH9eN_FfH_poVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTGnz2HwBkMLN17lB5wrVviu.jpg?f=fotoalbum_tile

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MdO82 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:17:

Klopt het dat ik gelezen heb daar het beste aaltjes voor te gebruiken om ze weg te krijgen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou niet voor alles gelijk naar middeltjes grijpen. Het is de natuur. Dus ja er wordt wat aangevreten maar als het goed is komt er wel iemand die ze op gaat eten, of ze vreten alleen gedurende 1 maand. Geen ramp lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Zie je ook rupsen/eitjes? Ik denk dat je klimop helpt straks prachtige vlinders in je tuin te laten fladderen. Dus tenzij je echt kevers ziet die de boel vernielen, zou ik even niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit

[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien is dit een Hedera. Die gaat daar echt niet dood van. Misschien dat die ietsiepietsie minder hard groeit als maar dan groeit die alsnog relatief snel.

Ik zou t gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 12:31
Vorige maand deze plant gekocht.

Hoe kan het dat z’n plant na een goeie maand er al zo aan toe is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a1NUM4RPdum8KAwlszL16arzDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97s5AqgbB2OpM7ELoYTM7EKT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zu6FyRN8FQkUQVLkbx5tWV2VcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sM5L55ByoD1wZNTU42EQwSbY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4mjDWDkizI-BHCzpuLrDEagFbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEg9rE8NJN7bljlrbN2AmpWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Te kleine pot, te weinig passende voeding, te droog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Mijn eerste gok zou zijn dat het met water te maken heeft (te weinig of juist teveel). Overigens ziet het er als uit een slechte maand voor die plant. ;)

edit: heeft die pot wel een opening aan de onderkant eigenlijk?

[ Voor 17% gewijzigd door InterCC op 22-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Te licht, te donker, te nat, ph niet in orde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BP14 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:59:
Vorige maand deze plant gekocht.

Hoe kan het dat z’n plant na een goeie maand er al zo aan toe is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Te veel in de schaduw? Te weinig water gegeven (grond moet vochtig blijven)? Trips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk vooral aan water geven. Ik lees dat je palmen eigenlijk niet te veel water kunt geven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Maasluip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:07:
Ik denk vooral aan water geven. Ik lees dat je palmen eigenlijk niet te veel water kunt geven.
Dat is ook wat ik mee gekregen heb. De plant moet toch wel gewoon buiten kunnen staan lijkt me.

De plant is door een tuincentrum ingepland. Heel veel water heb ik de plant niet gegeven.

Ik vind het wel bijzonder. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BP14 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Dat is ook wat ik mee gekregen heb. De plant moet toch wel gewoon buiten kunnen staan lijkt me.

De plant is door een tuincentrum ingepland. Heel veel water heb ik de plant niet gegeven.
Ik hoop dat je het goed leest, te veel kun je eigenlijk niet geven. Dus als je niet heel veel hebt gegeven zou ik meer water geven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Heeft hij voorheen binnen (Lees njet in direct zonlicht) gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
BP14 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Ik vind het wel bijzonder. 8)7
Kan het overtollige water wel weg? Vaak moet je zelf nog gaten boren in de bakken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
Woody179 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:14:
Heeft hij voorheen binnen (Lees njet in direct zonlicht) gestaan?
Nee, heeft buiten gestaan.
Pagina: 1 ... 108 ... 188 Laatste