Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig met het bouwen van een schuur/garage en wil hier meteen een bron laten spuiten in de fundering.

Ik woon hier nu 4 jaar, met het is elk jaar een probleem om het gras groen te houden.

Totale perceel is ruim 2000m2 dus ik denk zo'n 1500m2 gras verdeeld over verschillende zones.

Ook heb ik in totaal zo'n 100 meter beukenhaag waar al een druppelslang in ilgt.

Aangezien de tuin nu toch al op de kop ligt vanwege het bouwen van de schuur lijkt mij dit een mooi moment om het in 1 x goed te doen.

Nu zit ik met een aantal vragen

1 = welke pomp heb ik nodig
2 = welke beregeningscomputer is een beetje geschikt voor een Tweaker
3 = Wat is verstandig met leidingen, diameters etc.

Het systeem moet zelfstandig zonder domotica kunnen draaien, maar het zou wel wenseiljk zijn dat ik eea kan bedienen vanuit Domotica, ik heb nu NodeRed en HA draaien.

Hier een plattegrond van de tuin

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eGwLeGc.png

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-05 09:26
Ik volg dit graag, wil dit over een tijdje (later dit jaar) ook voor onze tuin doen.
Tot nu toe zat ik te denken aan 32x3mm tyleenslang te leggen, en dan met koppelingen er tussen waar ik dan altijd nog kan aftakken naar sproeiers/druppelslangen toe.
Ook wilde ik het sproeien van het gras op een aparte groep t.o.v. de druppelslangen en voor tuin (3-4 groepen in totaal), zodat het mooi af te stellen is hoelang je waar sproeit/druppelt.

Hou er overigens wel rekening mee moet hoeveel ijzer er bij jullie in de grond zit. Bij ons best veel, dus we mogen echt alleen het gras sproeien, en moeten zorgen dat we de bestrating/schutting etc zeker niet raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:52
Grolsch schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:08:
Het systeem moet zelfstandig zonder domotica kunnen draaien, maar het zou wel wenseiljk zijn dat ik eea kan bedienen vanuit Domotica, ik heb nu NodeRed en HA draaien.
Dit zou ook je basis uitgangspunt moeten zijn, domotica moet je leven aanvullen zonder dat basisfuncties komen te vervallen. Ik had een rainbird computer aangeschaft, echter heb ik mijzelf gerealiseerd dat deze erg dom is en met een paar extra onderdelen a 200 euro wellicht iets slimmer te maken is. Dat laatste had ik er niet meer voor over.

Zelf heb ik nu een ESP32 op ESPHome met een relais een rainbird klep laten aansturen. Ik heb ook nog een fysieke schakelaar die het relais bypast. Ik ben nu bezig met een goedkope xiaomi mi flora sensor de vochtigheid van de bodem uit te lezen en dat te automatiseren icm HA voor de zomer.

Over pompen etc kan ik niet echt wat bijdragen. Wellicht helpt het bovenstaande iets in je overwegingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
Ben er vorig jaar mee bezig geweest.

Een pomp heb ik niet (ik sproei (nog) met drinkwater).

Wat je nodig hebt:
-sproeiers (pop-up?)
-kleppen (magneet kleppen zodat je verschillende groepen aan/uit kunt zetten
-een hoop koppelingen
-tyleenslang
-ingraaf-dozen om de kleppen te verwerken
-een controller (ik gebruik een setje van 6 Shelly 1s met home assistant)

Kabels van controller naar boxen (magneetkleppen)

Let op de volgende zaken:
-Voldoende dikke slang nemen (ik heb 25mm, dat is voor mij met 250m2 gras, voldoende, bij een grotere tuin zou ik eerder 32mm nemen naar de box met kleppen toe en van daaruit met 25 Naar de sproeiers).

-Voldoende groepen maken (je hebt voldoende druk en volume nodig om de sproeiers ver genoeg te laten sproeien), mijn groepen hebben allemaal 2 sproeiers (Rainbird 5004 plus) met een 3 Gpm nozzle erin.
Als ik 2 groepen tegelijk open zet gaan de sproeiers niet omhoog...

Wellicht nog interessant, het spul heb ik hier gekocht:
Tyleenslang:
https://www.fvr-trading.nl/installatiemateriaal/tyleenslang

Kleppen/sproeiers/koppelingen/boxen:
https://www.irrigationdeals.com/en/

Bij vragen hoor ik het wel

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan een seintje krijgen op je telefoon als het de komende dagen niet gaat regenen.
Dan kan je zelf de pomp inschakelen. (als het persee handmatig moet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPVlBfLOprEpmKGWoAd8SECoFqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HY7el8ZoWk3PitlAyUY9BgL4.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Je moet het omdraaien en eerst je beregeningsinstallatie ontwerpen. Waar komen de sproeiers en hoeveel zijn het er dan? Dan kijken naar de verwachtte capaciteit van je bron (in M3 per uur). Op basis daarvan bepaal je het aantal zones (met een behoorlijke marge) en daar zoek je de pomp op uit. Andersom kun je ook eerst de pomp uitzoeken en dan het aantal zones bepalen, maar de kans is groot dat het geheel dan een stuk complexer en duurder wordt. Hoe minder zones hoe beter (dus je wilt een zo hoog mogelijke capaciteit).

Voor een hoofdleiding is 32mm mooi, het is wel wat lastiger te verwerken, maar het drukverlies is minimaal. Voor aftakkingen naar de sproeiers is 25mm vaak prima.

Ik heb zelf sproeiers van Hunter, die bevallen goed, maar ook rainbird is een prima optie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bedankt voor alle tips tot zo ver.

Morgen gaan ze de bron spuiten, voor de rest nog geen keuzes gemaakt dus ik kan alle kanten nog op.

Ik denk dat ik binnenkort ff bij de wildkamp langs ga en een plan laat maken. Dan kunnen we daar op gaan "schieten" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
dit is inderdaad je beginpunt: https://www.doehetzelfber...regeningsinstallatie.html

excel erbij pakken en een ontwerp maken, daar rolt uit hoeveel m^3/uur de pomp aan moet kunnen en hoe dik je leidingen moeten zijn.

Ik heb de mijne zelf ontworpen, aangelegd en gisteren voor het eerst uitgeprobeerd. 1100m^2 tuin, 2 zones met popup sproeiers, 1 druppelzone en 5m^3/uur Leo hydrofoor pomp. Alles bestuurt door domotica incl weersverwachting.

bron spuiten kun je nu doen, kijk wel waar precies want daar moet de pomp komen. Een bron spuiten gaat met grof geweld, mijn schuur stond toen nog niet, gelukkig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bij mij staat de schuur ook nog niet, alleen de fundering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbWGwZJbo-1O7Xy3SJwD6P3j6dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbbnN34V4e5i8oAvwpvL1k9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-uR9jR4Z1-4ZsgpQdskP8FgRwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVbWZ8pn4PbFpHSCiSlOKCLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LK43dgPX9POUWvZ1w91TfvGiyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuIpdr9tstP9TqGAyw6DZUpi.jpg?f=fotoalbum_large

In dat watergat gaan ze vandaag de bron spuiten. Kheb al een betonplaatje laten storten waar de pomp op komt te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 15-05-2021 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik kan voor de leidingen en sproeiers raintechshop in Huizen aanraden. Hebben een groot assortiment en zijn voor veel zaken (veel) goedkoper dan Wiltkamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:42
Zelf gebruik ik OpenSprinkler in de DC versie met Rainbird kleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik gebruik domoticz in combinatie met wallplugs en sonoff potentiaalvrije relays met een 24V (AC) transformator. Heb twee simpele wallplugs die de pomp (die een eigen droogloop beveiliging heeft) en de transformator schakelen en de relays schakelen de kleppen. Domoticz zorgt voor de logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bedankt voor alle tips.

Ik vraag me af hoe ik de leidingen naar buiten moet gaan leggen.

Er komt straks een grote aansluiting van de bron naar de pomp, en dan zal er een leiding van de pomp naar een verdeler moeten.

Die verdeler, moet die dan binnen aangesloten worden :? Ik neem toch aan dat je die niet ergens onder de grond stopt.

En daarna moet ik dus vanaf de verdeler naar de verschillende zone's.

Zoals je nu kunt zien is de fundering nu nog open en kan ik vrij gemakkelijk naar buiten boren.

Als straks de vloer erop ligt, en de bestrating eromheen dan wordt het meer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
In mijn situatie heb ik gekozen om alle kleppen op 1 locatie te houden.
Ik heb dus naar elke zone een 25 tyleen buis gemaakt.
En alle kleppen zitten onder het afdak, naast de binnenkomende waterleiding.

Vaker heb je een 32 mm die rond het erf gaat, en dan daar op aangesloten
Een 25mm met een electrische klep. Vergeet in dat geval niet om meteen dubbele kabels naar de kleppen te trekken,. Voor het geval een kabel stopt met werken

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 15-05-2021 11:58 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Grolsch schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:45:
Bedankt voor alle tips.

Er komt straks een grote aansluiting van de bron naar de pomp, en dan zal er een leiding van de pomp naar een verdeler moeten.

Die verdeler, moet die dan binnen aangesloten worden :? Ik neem toch aan dat je die niet ergens onder de grond stopt.

Zoals je nu kunt zien is de fundering nu nog open en kan ik vrij gemakkelijk naar buiten boren.

Als straks de vloer erop ligt, en de bestrating eromheen dan wordt het meer werk.
Afhankelijk van hoe je de beregening wilt aanleggen kun je kiezen voor 1 of meerdere verdelers. Ik heb twee verdelers, 1 in de voortuin en 1 in de achtertuin met naar beide verdelers een 32mm leiding naar de pomp. Het is dus een kwestie van kijken wat er in jouw situatie handig is.

Je kunt de verdelers bijvoorbeeld aan een (buiten) muur hangen met een afdakje er boven. Of je hangt hem binnen en boort alle leidingen door de fundering. Wat ook kan is het geheel ingraven in een kleppenput.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emielbf
dit is hoe het bij mij nu zit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y9D0rVf3gYYfOKe6Wpm62Aywts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4wMvT2bMsZJjWYWs1u2Uclq.jpg?f=fotoalbum_large

een voortuin zone, een achtertuin zone, een druppelzone en een kraan. De 5e groep is een aansluiting voor de hogedruk om de boel leeg te blazen in het najaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb zelf een Hydrawise WiFi computer eraan hangen. Mijn verdelers/kleppen zitten in een bak onder de grond naast de pomp.
Ik heb 3 zones in mijn geval en de Hydrawise kan er 7 aan. Simpel via app te bedienen of via een web pagina overal ter wereld als je wilt. Als ringleiding heb ik 35mm tyleen en naar de sproeiers tak ik af met 25mm. Ik zou met jouw lengtes waarschijnlijk naar 50mm tyleen gaan en dan aftakken 25 denk ik.
Verder heb ik alles van Rainbird en flexibele koppelingen waar je dus gewoon op kan trappen of die mee kunnen “veren” met de grond.

Het handige aan de Hydrawise vond ik dat het kan samenwerken met veel sensoren maar ook gebruik kan maken van weerstations in je buurt/regio en aan de hand daarvan ook beslissingen kan nemen om wel of niet te sproeien of later of gematigd etc. Aan de hand van temperatuur, regenval of voorspellingen die gaan komen etc.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 15-05-2021 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:31

Ik zou er dan wel voor kiezen een luik te plaatsen zodat je altijd toegang hebt tot de bron. De pomp kun je dan daar onder plaatsen. Dan kun je wel door met de vloer erop leggen, en kun je later nog naar buiten de fundering doorboren. Kan ook direct als dat makkelijker is, maar het zal vast nog wel even duren voordat de bestrating erin ligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BjornHero
Bedankt voor alle tips.

Verdelers kun je zowel binnen alsook buiten plaatsen.

Voordeel van binnen:makkelijk onderhoud mocht het ooit nodig zijn.
Nadeel binnen: nog meer meters leiding nodig.

Situatie buiten = omgekeerd.

Als je je verdeler buiten plaatst zou ik er wel nog een extra (25mm) leiding van binnen naar buiten plaatsen waar de stuurkabel doorheen kan.

Zelf heb ik in de garage een aansluiting / doorvoer naar de verdeelbox, zoals op deze foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axNqTHVUNR__HGNp8-_YaHhaRdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zctwexw29fRrHBz04BPVJe4.jpg?f=fotoalbum_large (water komt rechts onder binnen naar garage, linksonder gaat het naar de verdeler. Linksboven zit een extra kraantje (1/2") waar ik de compressor op kan aansluiten om de sproeiers en verdeler voor de winter leeg te spuiten.
Verder heb ik links nog 2* een 1" aansluiting om er (later, eventueel) nog een Venturi te plaatsen (om vloeibare meststof met het water mee te kunnen spuiten.

Buiten heb ik de verdeler zitten, hier de verdeler die achterom ligt, ik heb hem in de border geplaatst (komen nog planten voor), kan ook in het gras zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFKKMCIEUJ5aY2Wh2pfzAeA5jFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmY9MdTcQe9PYvsfeppWO1CF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rK9jzhKNRA_NBgL7pDaEQPv0Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxqAnGUguPDF78SAKvt56Cug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY4hVWBFIhd76pkHZ3nO3n2mI78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOxOXNy2YfxcAhDmeVE2au25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lml6xw233GqT41RrYBYgy24HsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHixjJY0pd9HlMGCthDvsadH.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals aangegeven heb ik er zelf ook een extra leiding naar gelegd om de stuurkabel doorheen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bedankt voor alle foto's en duidelijke plaatjes!

Ik heb contact gezocht met Wildkamp en die maken me nu (geheel vrijblijvend) een voorstel.

Ik ga deze schuur waarschijnlijk pas volgend jaar afbouwen, dus ik denk dat ik dit jaar (zsm) in ieder geval de pomp en die aanzuigslang/buis + leidingwerk + wat sproeiers ga kopen zodat ik dit jaar al kan sproeien.
Ik heb ook al 2 sproeiers, dus ik denk eerst maar 1 of 2 extra.

Eventuele zones maken met pop up sproeiers kan niet eerder dan volgend jaar geregeld worden omdat m'n schuur dan pas klaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
Voordat je eea gaat kopen moet je echt een ontwerp maken. zomaar in het wild(kamp) sproeiers of een pomp kopen heeft geen zin. Dit moet je echt doen op basis van een ontwerp. De pomp neerzetten zonder dak boven z'n hoofd zou ik ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

emielbf schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:49:
Voordat je eea gaat kopen moet je echt een ontwerp maken. zomaar in het wild(kamp) sproeiers of een pomp kopen heeft geen zin. Dit moet je echt doen op basis van een ontwerp. De pomp neerzetten zonder dak boven z'n hoofd zou ik ook niet doen.
Inderdaad! Ik ben heel wat uurtjes bezig geweest met een door de vorige bewoner totaal in het wilde weg aangelegde beregeningsinstallatie vervangen. Het werkte echt voor geen meter. Uiteindelijk qua hardware alleen de kleppenput behouden (met andere inhoud) en een deel van het leidingwerk (opgegraven en afgetakt),1 sproeier zit nog op de originele locatie. Het is echt zonde om zonder goed ontwerp aan de slag te gaan, want de kans dat het gaat werken is klein. Of je moet voor tijdelijk een paar standaard verplaatsbare zwenksproeiers kopen met een slanghaspel en die later wer op marktplaats zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Hier alles zelf uitgerekend. Is met een beetje kennis en verdieping prima te doen.

Gekozen voor een bronpomp, reden hiervoor is dat we geen plek hebben om een pomp bovengronds te plaatsen.

Verdeling hier is in 2 groepen. 1 voor het gazon en 1 voor de Druppelslangen welke ook gevoed worden vanuit een 25mm toevoerleiding.

Toevoerslangen zou ik zo groot mogelijk houden. Er zijn wel tabellen te vinden met druk verlies bij bepaalde leidingdiameters. Goed om hier ook rekening mee te houden.

Aansturing gebeurd met een rainbird computer. Werkt prima.

Als je zin hebt en er de tijd in wilt steken. Is er een hoop te besparen op de kosten van het materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:41
Grolsch schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:25:
Bedankt voor alle foto's en duidelijke plaatjes!

Ik heb contact gezocht met Wildkamp en die maken me nu (geheel vrijblijvend) een voorstel.

Ik ga deze schuur waarschijnlijk pas volgend jaar afbouwen, dus ik denk dat ik dit jaar (zsm) in ieder geval de pomp en die aanzuigslang/buis + leidingwerk + wat sproeiers ga kopen zodat ik dit jaar al kan sproeien.
Ik heb ook al 2 sproeiers, dus ik denk eerst maar 1 of 2 extra.

Eventuele zones maken met pop up sproeiers kan niet eerder dan volgend jaar geregeld worden omdat m'n schuur dan pas klaar is.
Voor een goede dekking moeten sproeiers voor het gazon een stuk overlappen dus met 4 sproeiers ben je er waarschijnlijk nog lang niet voor jou oppervlakte.

Overigens kun je (in ieder geval voor rainbird maar ik neem aan bij ander pop up sproeiers ook wel) aparte nozzles aanschaven. Dit kan wel belangrijk zijn indien je meerdere popups op dezelfde groep wil aansluiten.

Bij mij thuis kwamen de popups in eerste instantie ook niet omhoog, na het aanpassen van de nozzles (zonder verlies van afstand maar wel van hoeveelheid water) werkt het nu prima. De sproeiers staan nu elke keer 3 uur aan om overal 3cm te sproeien per keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDkCCzWnRRxa3HOLySFt7q3y8xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYd772yJFex7J9BgvycbM8Ud.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door CMos op 18-05-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
Leuk topic, na een paar zomers met flinke stukken dood gras na terug komst van vakantie nu ook besloten tot een irrigatie systeem. Ik wilde dit in 1e instantie zelf gaan aanleggen maar vooral door tijd gebrek nu de hovenier aan het werk gezet. Ze bouwen het systeem op met rainbird en wordt aan mijn buitenkraan bevestigd met een computer en 4 zones, 3 voor mijn gazon en 1 voor de druppelleiding langs mijn hagen. Zodra e.a aangelegd is zal ik paar foto's delen voor de liefhebbers.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Inmiddels zijn de sproeiers en leidingen ingegraven. Men heeft echter twee bluetooth computers op mijn kraan gezet. Als echte tweaker wil ik natuurlijk wel iets meer dan iets wat ik alleen kan instellen door er naast te gaan staan. Ik heb dus veel gezocht naar een oplossing waarmee ik technische meer bedienings mogelijkheden krijg en het Gardena Smart system kwam uiteindelijk als meest mooie oplossing eruit. Ik heb dus 4 smart water controllers besteld, 2 sensoren en een hub. Flinke kosten post maar uiteindelijke kan mijn Husqvarna maaier hier ook mee werken en kan ik dus alles bedienen vanuit 1 eco systeem.

Er bestaat ook de Eve Aqua optie , die is goedkoper maar bied ook minder opties en heeft ook alleen bluetooth die je wel kan extenden. Betreft mogelijkheden moet je dan meer gaan tweaken met bijv. Home Automation of Apple Homekit.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:36
BjornHero schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:06:
[...]
Buiten heb ik de verdeler zitten, hier de verdeler die achterom ligt, ik heb hem in de border geplaatst (komen nog planten voor), kan ook in het gras zelf.
[Afbeelding]
Hou je het volledig droog in de verdeelputten ?

Ik heb die van mij helaas net te laag ingegraven. Had verwacht dat bij het egaal rollen van de grond voorafgaand aan het gras leggen, de grond nog wel lager zou gaan. Gevolg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DybElVzyfy97cuBcw3oKeULnPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8stwY27c0RIHftnwCZE48zN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSCCsJ3bu84Q4XCmBz01SwQ_T_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1OEyRaX6bffmtZ4kbq9xVH9.jpg?f=fotoalbum_tile

Ondanks dat ik twee zakken grind onder de verdeelbak heb gedaan en gaatjes in de bodem heb geboord loopt het water niet binnen een dag weg.

Vandaag de stuurkabel voorzien van spanning (24V AC) en een beetje getest. Horen de spoelen zo luidruchtig te zijn ?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
30 mei 2021

[ Voor 3% gewijzigd door Fabian op 30-05-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Fabian schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Hou je het volledig droog in de verdeelputten ?

Ik heb die van mij helaas net te laag ingegraven. Had verwacht dat bij het egaal rollen van de grond voorafgaand aan het gras leggen, de grond nog wel lager zou gaan. Gevolg:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ondanks dat ik twee zakken grind onder de verdeelbak heb gedaan en gaatjes in de bodem heb geboord loopt het water niet binnen een dag weg.

Vandaag de stuurkabel voorzien van spanning (24V AC) en een beetje getest. Horen de spoelen zo luidruchtig te zijn ?

[YouTube: 30 mei 2021]
toon volledige bericht
Ja, ik hou het droog in de putten, het zijn putten die aan de onderzijde volledig open zijn.

Daaronder heb ik een paar zakjes kiezels etc. gegooid.

Daarnaast zitten de boxen bij mij in de border, die ca. 40 cm hoger is dan het gras...

Dat die kleppen zo luid zijn heb ik nog nooit gehoord. Ik hoor het wel als ik er echt naar met m'n hoofd in ga luisteren maar dit klinkt niet echt lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb mijn put in de bestrating zitten tegen de gevel aan met een opstaand randje er omheen. Dit houdt al het hemelwater er uit. Mijn kleppen maken een duidelijke klik en daarna een hele subtiele bromtoon, lang niet zo hard als hier te horen is. Is de transformator wel goed? Wordt hij niet te zwaar belast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 21:50
ChiLLeR schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:11:
Inmiddels zijn de sproeiers en leidingen ingegraven. Men heeft echter twee bluetooth computers op mijn kraan gezet. Als echte tweaker wil ik natuurlijk wel iets meer dan iets wat ik alleen kan instellen door er naast te gaan staan. Ik heb dus veel gezocht naar een oplossing waarmee ik technische meer bedienings mogelijkheden krijg en het Gardena Smart system kwam uiteindelijk als meest mooie oplossing eruit. Ik heb dus 4 smart water controllers besteld, 2 sensoren en een hub. Flinke kosten post maar uiteindelijke kan mijn Husqvarna maaier hier ook mee werken en kan ik dus alles bedienen vanuit 1 eco systeem.

Er bestaat ook de Eve Aqua optie , die is goedkoper maar bied ook minder opties en heeft ook alleen bluetooth die je wel kan extenden. Betreft mogelijkheden moet je dan meer gaan tweaken met bijv. Home Automation of Apple Homekit.
Ik heb twee jaar geleden onze oude beregeningscomputer (computer is een groot woord, veredelde tijdschakelaar) vervangen door Gardena Smart, werkt prima. Ik heb de irrigatie computer die 6 zonekleppen kan aansturen, waarvan de 3 gazon zones sinds kort ook een sensor hebben waar de robotmaaier zonder problemen overheen kan zodat hij alleen sproeit als de grond te droog is.

Gardena integreert overigens prima met Homey: ik had eerst zelf logica draaien die met OWM de hoeveelheid regen voorspelde om te bepalen of ik wel of niet moest sproeien. Ondertussen heeft Gardena die functionaliteit zelf ingebouwd, kan ik dat weer uit handen geven, lekker makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
pirke schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:56:
[...]

Ik heb twee jaar geleden onze oude beregeningscomputer (computer is een groot woord, veredelde tijdschakelaar) vervangen door Gardena Smart, werkt prima. Ik heb de irrigatie computer die 6 zonekleppen kan aansturen, waarvan de 3 gazon zones sinds kort ook een sensor hebben waar de robotmaaier zonder problemen overheen kan zodat hij alleen sproeit als de grond te droog is.

Gardena integreert overigens prima met Homey: ik had eerst zelf logica draaien die met OWM de hoeveelheid regen voorspelde om te bepalen of ik wel of niet moest sproeien. Ondertussen heeft Gardena die functionaliteit zelf ingebouwd, kan ik dat weer uit handen geven, lekker makkelijk :)
Precies dit is idd wat ik zoek. Ik wacht nog op de hub, hopelijk komt die deze week. Ik heb ook 2 sensoren, helpen die mee om te bepalen wanneer en hoeveel er beregend moet worden? Kan je dat echt merken dat die invloed hebben?

Ik ben ook erg benieuwd wat hij straks doet samen met de robot maaier icm beregenen.

[ Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 30-05-2021 23:02 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Devil schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:25:
Ik heb mijn put in de bestrating zitten tegen de gevel aan met een opstaand randje er omheen. Dit houdt al het hemelwater er uit. Mijn kleppen maken een duidelijke klik en daarna een hele subtiele bromtoon, lang niet zo hard als hier te horen is. Is de transformator wel goed? Wordt hij niet te zwaar belast?
Misschien klinkt het extra hard omdat de leidingen nog leeg zijn (staat geen waterdruk op). Ik gebruik deze voeding, 24V AC 1Amp, is gezekerd aan de primaire kant en het is gewoon een eenvoudige trafo. Tijdens het testen er geen andere load naast de klep die ik open deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ChiLLeR schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:00:
[...]
Precies dit is idd wat ik zoek. Ik wacht nog op de hub, hopelijk komt die deze week. Ik heb ook 2 sensoren, helpen die mee om te bepalen wanneer en hoeveel er beregend moet worden? Kan je dat echt merken dat die invloed hebben?

Ik ben ook erg benieuwd wat hij straks doet samen met de robot maaier icm beregenen.
Als de grond boven X% vochtig is (in te stellen in de app) gaat hij die zone niet beregenen. Oftewel elke ochtend sproei ik mijn gazon, tenzij het niet nodig is (vochtig genoeg of genoeg regen voorspeld). Hoe lang hij moet sproeien staat ook gewoon in het schema. Het is nog steeds vooral een veredelde tijdschakelaar, maar met wat extra snufjes ondertussen.

Twee jaar terug betekende "smart" niet meer dan "met je telefoon te besturen". Wat op zich al handig is, scheelde weer helemaal naar de garage te moeten lopen als we een keer wat wilden sproeien buiten het schema om. Tegenwoordig zijn er dus koppelingen met sensoren en voorspelt hij het weer om te beslissen of hij het schema van die dag moet overslaan. Langzaam wordt het al wat :) En tot die tijd is er Homey (of iets vergelijkbaars) zodat je het zelf aan elkaar kan knopen.

De robot maaier en de beregening communiceren overigens niet, je moet nog steeds zelf opletten dat de schema's niet door elkaar lopen als je verzonken sproeiers in het gras hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 30-05-2021 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
pirke schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:34:
[...]

Als de grond boven X% vochtig is (in te stellen in de app) gaat hij die zone niet beregenen. Oftewel elke ochtend sproei ik mijn gazon, tenzij het niet nodig is (vochtig genoeg of genoeg regen voorspeld). Hoe lang hij moet sproeien staat ook gewoon in het schema. Het is nog steeds vooral een veredelde tijdschakelaar, maar met wat extra snufjes ondertussen.

Twee jaar terug betekende "smart" niet meer dan "met je telefoon te besturen". Wat op zich al handig is, scheelde weer helemaal naar de garage te moeten lopen als we een keer wat wilden sproeien buiten het schema om. Tegenwoordig zijn er dus koppelingen met sensoren en voorspelt hij het weer om te beslissen of hij het schema van die dag moet overslaan. Langzaam wordt het al wat :) En tot die tijd is er Homey (of iets vergelijkbaars) zodat je het zelf aan elkaar kan knopen.

De robot maaier en de beregening communiceren overigens niet, je moet nog steeds zelf opletten dat de schema's niet door elkaar lopen als je verzonken sproeiers in het gras hebt.
Er is inderdaad dan nog wel wat te halen maar ik had wel verwacht dat het systeem de robot naar huis stuurt als er gesproeid moet worden. Dus de integratie is tot nu toe niet meer dat je ook de robotmaaier kan instellen vanuit dezelfde app :P
Nouja, we gaan het zien deze week hoe het e.a. werkt. De bluetooth veredelde tijdschakelaar is in ieder geval super onhandig, ik had gisteren volgens mij de beregening 1 dag uitgesteld maar toch ging die 's nachts draaien 8)7

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@ChiLLeR Dan zou je eerst moeten kunnen configureren welke sproeizones conflicteren met de robotmaaier, die optie is er niet. Je kan prima de druppelslang in de plantenbak of je voortuin sproeien terwijl je je gazon achter maait. En wat als je 3 robots hebt verdeeld over 5 maaigebieden (sommige til je dan naar het andere gebied, en dat kan steeds een andere maaier zijn) en 12 sproeizones? Het kan al vrij snel heel complex worden, en ze moeten het wel dummy proof aanbieden in de app, want als je dan toch een moment krijgt dat een robot de sproeikop kapot maait hebben zij het gedaan. Nu is het gewoon jouw eigen verantwoordelijkheid. Wat voor 99% vd mensen goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
pirke schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:57:
@ChiLLeR Dan zou je eerst moeten kunnen configureren welke sproeizones conflicteren met de robotmaaier, die optie is er niet. Je kan prima de druppelslang in de plantenbak of je voortuin sproeien terwijl je je gazon achter maait. En wat als je 3 robots hebt verdeeld over 5 maaigebieden (sommige til je dan naar het andere gebied, en dat kan steeds een andere maaier zijn) en 12 sproeizones? Het kan al vrij snel heel complex worden, en ze moeten het wel dummy proof aanbieden in de app, want als je dan toch een moment krijgt dat een robot de sproeikop kapot maait hebben zij het gedaan. Nu is het gewoon jouw eigen verantwoordelijkheid. Wat voor 99% vd mensen goed genoeg is.
Dat eerste zou redelijk simpel moeten zijn voor hun om in te bouwen, meerdere zones met meerdere maaiers zou het ingewikkeld maken maar ik denk dat die use case bij niet veel mensen voor komt. Als je alleen instelt welke sproeiers voor het gras zijn waar je maaier werkt dan zijn ze er al. Vanuit de marketing teksten lijkt het dus een stuk mooier dan het is :D
Zoals deze tekst:
Het hele jaar door worden de irrigatieschema's geoptimaliseerd, afhankelijk van de tijden van zonsopgang en zonsondergang, om te garanderen dat uw gazon en planten efficiënt worden bewaterd wanneer ze het nodig hebben.
Het klinkt alsof hij helemaal zelf bepaald wat het optimale moment is om te sproeien maar dat zal dus niet zo zijn :D

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@ChiLLeR Je hebt wel de Gardena assist modus, waarbij hij afhankelijk van een vragenlijst een schema aanbeveelt. Dat schema kan zich aanpassen aan zonsopgang en -ondergang, het marketing verhaal klopt.

Echter met een third party beregeningsinstallatie heeft hij geen idee hoeveel liter water er per m2 per minuut gesproeid wordt, dus ik heb zelf gewoon een schema gemaakt.

Ook 6 zones slim schedulen lukt hem niet en wil hij alles sequentieel doen.

Daarnaast zegt dat marketing verhaal niks over interactie tussen maaier en irrigatie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
Fabian schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:14:
[...]
Om m'n eigen vraag te beantwoorden, de verkopende partij DVC Online heeft laten weten dat het geluid normaal is en dat de kleppen onder water mogen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
Inmiddels alle Gardena spullen ontvangen en geïnstalleerd. De installatie werkt simpel en eenvoudig via de Gardena app, alle apparaten moesten eerst verplicht firmware updates draaien voordat ik ze kon bedienen. Dit duurt ca. 30 minuten per apparaat en moet stuk voor stuk. Daarna kan je schema's maken en zoals hierboven ook al aangegeven gaat hij er vanuit dat hij alle zones individueel van elkaar kan aansturen of tegelijk. In mijn geval kan dat niet omdat ze op dezelfde buitenkraan zitten en niet genoeg druk is om 2 zones tegelijk aan te sturen. Dus daarmee komen de Gardena assist schema's te vervallen en kan je handmatig aanpassen. Wel kan je per schema instellen of hij reken houd met het weer en je bodemsensor. Als het schema onder assist valt kan je ook nog instellen dat hij de tijden aanpast aan de hand van het op en ondergaan van de zon.

De maaier integratie doet inderdaad niets met de sproeiers dus je moet opletten dat je maai schema niet tegelijk staat met je sproeiers. In mijn geval sproei ik 's ochtends vroeg en gaat mijn maaier pas om 0800 draaien tot 20.00 dus is dat geen probleem.

Ik heb nu wel 2 bluetooth Hunter BTT 201 (2 zones) sproei computers over die ik zal verkopen, nieuw slechts 2 weken gebruikt. Dus wie zo iets zoekt mag ze voor een zacht prijsje overnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA5rr-XxJQPlfp3yohKgcGwjPtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSPIJm2VsZymC1OUk6jnT4R4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCThoPRmxRymVtI3EEMkHj_ONtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUC9RgOJo0etJ1rn00XASOMt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqsvikT-PgigS3QYlgXa22BFxto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83vSW7BPqVUITxpnwKPW6ny2.jpg?f=fotoalbum_tile

Screen capture van de app, ik kon dat nergens op internet vinden dus wellicht interessant voor anderen.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Gardena smart system app overview

[ Voor 36% gewijzigd door ChiLLeR op 03-06-2021 09:57 ]

>> Signature?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wordt net op dit topic gewezen en wil wel wat ervaringen delen.

Ik lees over zelfs elk tuinpaadje exact missen vanwege het ijzer. Gosh! Veel succes daarmee.. Zo nauwkeurig is sproeien niet. Er is o.a. ook nog zoiets als wind..

Primaire advies: niet bezuinigen op je bron. Leuk dat je op 10 - 12 meter al een prima hoeveelheid water hebt, maar dieper heb je vrijwel altijd minder ijzer. Wij vullen er ook een vijver mee (bij) en dan is 't helemaal snel een ding. Maar dankzij onze pomp op 30 meter diepte valt het reuze mee. (Locatie afhankelijk, uiteraard. Dit is 't laagste stuk van Amersfoort. Op de Veluwe heb je wellicht bijv. 50 meter nodig voor dit resultaat.)

We zien nog wel een witte waas als we toch (regelmatig) muren van ons huis raken. Onze buren hebben hun huis zwart geverfd. Waar we dat steevast bleken te raken (oeps) wel een rodige gloed. (Dat uiteraard gefixt.) Een toevoeging die ik nog wil programmeren is dan ook: niet sproeien bij harde wind. Daarvoor (en voor verdere weersafhankelijke sturing) is integratie in domotica juist wel handig. Stabiliteit is inderdaad een ding, dus de kern draait netjes bedraad op een geschikt systeem (Loxone), niet op de 'hobbylaag' die ook ik nog aan 't toevoegen ben in onze domotica ;).

De grootste uitdaging is evenwel om op elke plek de gewenste hoeveelheid water te krijgen! Wij beregenen ca. 2000m2 gazon en borders (met flinke bomen en struiken) met acht groepen. De meeste daarvan waren al aangelegd door de hovenier van de vorige eigenaar. En dan heb ik op dezelfde groep sproeiers die 1/4 rond gaan en sproeiers (zelfde type) die 3/4 rond gaan. Tja.. dat levert op die eerste plek toch echt 3x zoveel water op dan op die andere. Daar kun je dan iets aan bijstellen door de sproeimondjes te wisselen (wat niet gebeurd is), maar dat beïnvloed ook steevast de radius van de sproeier.. En dan staan er bijvoorbeeld veel water vragende planten onder stevig zuipende bomen of juist weer een droogte zoeker helemaal alleen. Het is veel meer gepuzzel dan ik had verwacht (en me lief is) en ook meer aan verandering onderhevig. (Je plant nog 'ns wat, er groeit wat voor een van de sproeiers, etc.) Dus ja: maak vooral goed gebruik van zo'n ontwerpservice. Geef ze ook goede informatie over je beplanting én vraag nog 'ns door over het ontwerp.

Trouwens: als gevolg van de aanpassingen ligt er hier nog ergens een Weathermatic beregeningscomputer, mocht 't wat voor iemand zijn. (In feite een flink uitgebreide klokschakelaar incl. de voeding om een aantal groepen te schakelen, minstens vier, maar ik dacht zelfs acht. Heeft enige mogelijkheid tot externe interventie - een ingang bedoeld voor een regensensor om 'laat maar' aan te geven.)

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 08-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 20:49
TriToo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:40:
Hier alles zelf uitgerekend. Is met een beetje kennis en verdieping prima te doen.

Gekozen voor een bronpomp, reden hiervoor is dat we geen plek hebben om een pomp bovengronds te plaatsen.

Verdeling hier is in 2 groepen. 1 voor het gazon en 1 voor de Druppelslangen welke ook gevoed worden vanuit een 25mm toevoerleiding.

Toevoerslangen zou ik zo groot mogelijk houden. Er zijn wel tabellen te vinden met druk verlies bij bepaalde leidingdiameters. Goed om hier ook rekening mee te houden.

Aansturing gebeurd met een rainbird computer. Werkt prima.

Als je zin hebt en er de tijd in wilt steken. Is er een hoop te besparen op de kosten van het materiaal.
Ik heb hier hetzelfde gedaan, maar als ik er aan terugdenk heeft me dat stiekem best veel tijd gekost.
Bij mij is het ook meer intresse, en als ik eenmaal wat uitzoek wil ik het voor 100% weten.
Rainbrid kleppen hier, met een Hunter HC1201 computer.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Ik ben zover dat ik druppelslangen en sproeikoppen wil gaan plaatsen. Op alle aangewezen plekken ligt een 25mm buis onder het gras of steekt ie in een plantenborder net boven de grond uit.

Voor het aansluiten van sproeikoppen zie ik verschillende opties.
- Direct met een knie of T aan de 25mm buis en dan recht omhoog.
- Swing joint met of zonder telescopische arm
- Korte flexibele slang

Het meest makkelijke lijkt mij de flexibele slang. Is er een reden om dat niet overal toe te passen ?

Ik heb een aantal kleinere borders die onderbroken worden met gras of een pad. Deze borders worden zo meteen voorzien van water vanuit 1 zone/groep. Kan ik het als volgt aansluiten: 25mm tyleen, koppelstuk naar drukgecompenseerde druppelslang, dan weer aansluiten op 25mm om naar de volgende border te gaan en daar weer druppelslang? Of moet ik de 25 mm buizen van begin tot eind op elkaar aansluiten en in ieder border een T plaatsen om daar de druppelslang op aan te sluiten ?

Mijn voorkeur heeft het eerste anders moet de grond weer open :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Fabian schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:07:
Ik heb een aantal kleinere borders die onderbroken worden met gras of een pad. Deze borders worden zo meteen voorzien van water vanuit 1 zone/groep. Kan ik het als volgt aansluiten: 25mm tyleen, koppelstuk naar drukgecompenseerde druppelslang, dan weer aansluiten op 25mm om naar de volgende border te gaan en daar weer druppelslang? Of moet ik de 25 mm buizen van begin tot eind op elkaar aansluiten en in ieder border een T plaatsen om daar de druppelslang op aan te sluiten ?

Het lijkt me dat het op de tweede manier bedoeld is. Maar toch.. een druppelslang druppelt maar een beetje, dus die heeft niet zo gek veel drukverlies. Vaak staat er een maximale lengte bij. Bij jou ook? Zo lang je daar in totaal onder blijft, zal de eerste slang de verdere wel kunnen voeden.

Wat houdt dat drukgecompenseerd in, trouwens? (Maakt nieuwsgierig, want hier loopt de druk wel echt naar de max die de druppelslangen hebben kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Gwaihir schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Wat houdt dat drukgecompenseerd in, trouwens? (Maakt nieuwsgierig, want hier loopt de druk wel echt naar de max die de druppelslangen hebben kunnen.)
drukgecompenseerd zou moeten beteken dat de druk aan het einde van de slang even hoog is als aan het begin. De niet-drukgecompenseerd variant zou aan het einde van druk verliezen en dus minder druppelen dan aan het begin, maar dit zou tot 100 meter per slang niet veel moeten uitmaken.

Ik kom niet voorbij de 100 meter per tracé, maar door toch drukgecompenseerde slang te gebruiken hoop ik probleemloos te kunnen doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian Klinkt als 'n extra dikke slang (binnendiameter). Hoe lang mogen die dan (en hoe lang heb je totaal te gaan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Gwaihir het internet vertelt dat de maximale lengte bij 3 bar 103 meter is. De kleinere borders waarbij ik via de border wil doorhoppen naar de volgende border zal misschien 40 meter druppelslang in kunnen (in lussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ik ga het er op gokken. Wijzigen kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian Jij ziet 't duidelijk beter voor je.. Die 103 meter was toch voor NIET drukgecompenseerd, zei je net? En in totaal heb je toch meer dan dat? (Hoeveel kleinere borders, hoeveel totaal.. je blijft erg onduidelijk..)

Maar voor wel drukgecompenseerd gaven ze geen max aantal meter? En je hebt totaal ook niet zo gek veel, 200 meter of zo? Ja, gewoon proberen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik ben zover dat ik druppelslangen en sproeikoppen wil gaan plaatsen. Op alle aangewezen plekken ligt een 25mm buis onder het gras of steekt ie in een plantenborder net boven de grond uit.

- Korte flexibele slang

Het meest makkelijke lijkt mij de flexibele slang. Is er een reden om dat niet overal toe te passen ?

toon volledige bericht
De beste optie is aftakken, maar dat geef je zelf al aan. Als je dat niet doet, dan zou ik niet steeds weer naar 25 gaan. Maar het hele traject uitvoeren in de diameter van de druppelslang (waarschijnlijk 16mm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Gwaihir schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:16:
@Fabian Jij ziet 't duidelijk beter voor je.. Die 103 meter was toch voor NIET drukgecompenseerd, zei je net? En in totaal heb je toch meer dan dat? (Hoeveel kleinere borders, hoeveel totaal.. je blijft erg onduidelijk..)

Maar voor wel drukgecompenseerd gaven ze geen max aantal meter? En je hebt totaal ook niet zo gek veel, 200 meter of zo? Ja, gewoon proberen dan toch?
De verschillen tussen wel en niet drukgecompenseerd google ik ad-hoc naar aanleiding van jouw vragen. E.e.a is inderdaad een beeje tegenstrijdig, maar wat ik er uit opmaak is:
- Tot 100 meter haal je geen voordeel uit drukgecompenseerd tov niet druk gecompenseerd
- Bij 3 bar is de maximaal geadviseerde lengte 103 meter.
- Wil je een langere sectie hebben dan 103 meter dan heb je meer dan 3 bar nodig
- Wil je voorbij de 100 meter geen verschil in waterafgifte dan moet je drukgecompenseerde buis nemen

Ik heb twee zones (groep 3 en groep 5) waarbij een kleine border afhankelijk is van een grotere border die in de zone vanaf de kleppen gezien eerst komt.

Omdat ik niet zoveel meters nodig en het prijsverschil tussen drukgecompenseerd en niet-drukgecompenseerd niet zo heel groot is, ga ik voor drukgecompenseerd. Vervolgens overweeg ik om van 25mm tyleen naar een T stuk te gaan en zo twee stukken druppelslang in dezelfde border te voorzien van water en deze ook aan de andere kant van de border weer via een T stuk samen op de 25mm tyleen aan te sluiten. Mocht dat niet lekker gaan dan zal ik de borders onderling aansluiten met 16mm tyleen zoals @Devil tipt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPMHyao-JBCnUDlEZj3NcHBkivg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vxVUiU0FluF1eHsFqWUNx4W6.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian "Voorbij de 100 meter" (maar niet eens zo gek ver). Dat ben jij dan. Prima voor elkaar dus.

Ik begreep dat je die 25mm juist al ingegraven hebt? Kan geen kwaad hoor, als doorverbinding. (Ik kan je in dat stuk beschrijving nog steeds niet helemaal volgen. Maar zo te horen ben je er toch al wel uit :).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Alles ligt al in de grond inderdaad. Gras en beplanting moesten er in.

Het blauwe rondje met G1 t/m G5 er in zijn 25mm buizen die uit de rond omhoog komen waarbij de dichtsbijzinde G de buis is die richting de kleppen gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Fabian op 06-06-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Zo te zien ga je alles nieuw aanplanten, wat je ook zou kunnen overwegen voor de grotere planten (Laurier, Beuk, Steeneik) is een drainagebuis rondom de kluit en dan die handmatig bewateren tot ze voldoende geworteld zijn (jaar of twee, maximaal 1x per week bij droogte tijdens het groeiseizoen een flinke hoeveelheid water). Voor dit soort planten is een druppel slang letterlijk een druppel op een gloeiende plaat, als ze een goed ontwikkeld wortelstelsel hebben dan hebben ze eigenlijk nooit extra water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 20:49
- Korte flexibele slang

Klopt, de flexibele slang is het makkelijks, probleem is dat je die vaak per 25 meter minimaal kunt kopen.
Ik heb overal swing joints, puur vanwege de kosten.

een knie op 25mm zou ik niet doen, die wil je gewoon op minimaal 50cm diep hebben liggen :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Devil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:24:
Zo te zien ga je alles nieuw aanplanten, wat je ook zou kunnen overwegen voor de grotere planten (Laurier, Beuk, Steeneik) is een drainagebuis rondom de kluit en dan die handmatig bewateren tot ze voldoende geworteld zijn (jaar of twee, maximaal 1x per week bij droogte tijdens het groeiseizoen een flinke hoeveelheid water). Voor dit soort planten is een druppel slang letterlijk een druppel op een gloeiende plaat, als ze een goed ontwikkeld wortelstelsel hebben dan hebben ze eigenlijk nooit extra water nodig.
Wij hebben ook twee nieuwe bomen geplant dit voorjaar. Daar elk 'n ring (van aarde) omheen zodat je ze makkelijk een flinke plas water kunt geven. Dit jaar bij droogte nog op letten en dan is 't wel klaar.

Het beregenen van zo'n border met bomen is niet zozeer voor de bomen, maar voor de planten onder de bomen (en da's wel incl. laurier, trouwens). In een natuurlijk bos groeit niet zo veel onder bomen.. die pikken al het water weg. De beregening maakt mooie ondergroei mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:49
Gwaihir schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:53:
[...]
In een natuurlijk bos groeit niet zo veel onder bomen.. die pikken al het water weg. De beregening maakt mooie ondergroei mogelijk.
offtopic:
Dat heeft volgens mij weinig te maken met het waterbehoefte maar meer met lichtbehoefte.
Je kan dit bijvoorbeeld in België ook zien in het Hallerbos. Dit is een beukenbos, en voordat de beuken in blad komen, en een groot schaduwtapijt uitspreiden, bloeit de hele bodem met boshyacinten. Beuken zijn trouwens zeer dominant qua licht omdat zij geen warme zomerzon op hun stam verdragen.
In mijn eigen dorp hebben we ook een dergelijk bos, het Pastoorsbos in Lichtaart. Enkel gaat het hier over zomereiken en witte klaverzuring.
Bijgevoegde foto is genomen in het nationaal park Mols Bjerge (DK), waar ook dergelijke bossen te vinden zijn.

Wat altijd terugkomt, de kruidlaag bestaat uit voorjaarsbloeiers, en de bomen zijn bladverliezend.

Wel kan de grond onder bomen droog zijn, puur omdat een dergelijk dik bladerendek de regen goed kan tegenhouden. Nog nooit uit een bos gewandeld en dat je dacht "Tiens, het regent precies toch harder dan ik dacht"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t87tpE2WBjA4HwSF6dVTHhVNXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQnNiJUmK3OGsxT0sEoUL3AM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Arator schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:48:
[Offtopic]
Dat heeft volgens mij weinig te maken met het waterbehoefte maar meer met lichtbehoefte.
Beide (incomplete voorstelling van zaken inderdaad). Licht gaat in een border sneller nog goed dan water.

En niet alleen in de border trouwens, van onder het gras trekken die joekels net zo goed stevig weg.

Ik doelde tevens op wat grotere (vaste) planten en heesters, in hun algemeenheid. Zo'n klein kruidlaag is, wel, klein :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 07-06-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:49
Misschien iets te veel gekeken naar mijn border, waar er een rode beuk staat. Daar moet ik het doen met een kruidlaag.
In mijn kippenhok heb ik een laurier staan, die ook al vlot naar 4 meter hoogte gaat. Dat is een hoogbouw voor de mussen. Een gans voorjaar en zomer gekwetter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67zPWnVApY0DaDLojme6dAOb16E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnBKntnm334gWWJlg9ZC49JC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Arator op 07-06-2021 17:08 . Reden: Foto toegevoegd ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Zo heb ik een flinke appelboom staan in mijn gazon en het gras heeft het daar omheen altijd moeilijk, probeer daar nu wel meer te beregenen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Dit systeem kwam ik tegen, ziet er wel tof uit! https://irrigreen.com/
Geeft je veel meer controle dan die simpele popups, kan je tenminste echt het water plaatsen.

>> Signature?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fabian
Even een statusupdate van de beregeningsinstallatie in mijn tuin. Dit weekend heb ik de acht pop-up sproeiers geplaatst en ben daarbij wel wat zaken tegen gekomen die misschien ook handig zijn voor anderen.

Mijn tuin is vrij nieuw. Huis is nog geen jaar geleden opgeleverd. Het tuinontwerp is al wat langer klaar. Hierdoor wist ik globaal wat waar moest komen. Tijdens het aanbrengen van zand en aarde hebben we 25mm tyleen buizen naar de juiste plek gelegd met het idee dat ik deze later zou opgraven en de rest zou aansluiten. Vervolgens is het gras, de hagen en de beplanting aangelegd.

Voor het watervrij (winterklaar) maken van de installatie kan gebruik gemaakt worden van ventielen die open gaan staan bij een te lage druk. Iedere keer als je de stopt met beregenen zal dan wat water weglopen in de grond. Een andere optie is om een compressor te gebruiken en alle leidingen droog te blazen. Je moet dan wel op een handige plek een aansluiting maken waar je je compressor aansluit.

Ik heb gekozen voor de tweede optie omdat het scheelt in onderdelen waar mogelijk iets fout mee kan gaan en dan onder de grond zitten. Bij de installatie van de pop-up sproeiers kwam de compressor enorm goed van pas.

Voor het aansluiten van de pop-up sproeiers heb ik T stukken of knietjes gebruikt met een kort stukje flexibele rainbird SP100 swing pipe gebruikt. Dit is per meter te bestellen en maakt het plaatsen van de pop-up sproeier een stuk eenvoudiger.

Onderdelen
- 25mm klemkoppeling T stuk of Knie naar 3/4” binnendraad
- Knie 3/4” buitendraad naar 12,5 t.b.v SP100
- Knie 1/2” buitendraad naar 12,5 t.b.v SP100 (pop-up sproeier is 1/2” binnendraad)

Dan de werkzaamheden
Er is een serieus gat nodig om fatsoenlijk bij de tyleen buis te kunnen en hier een klemkoppeling op te zetten. Een knie is nog wel te doen, maar om een T stuk in een ingegraven leiding te zetten kost wat meer inspanning (en ruimte). Achteraf was het veel makkelijker geweest om alle koppelingen inclusief een stukje SP100 al te hebben liggen voordat de grond dicht is gegooid. Schade aan het gras was dan ook minder groot geweest.

Er zijn twee soorten tyleen. Een minder flexibele en een nog minder flexibele. Helaas heb ik beide in de grond liggen. Met het ene type is nog wel te werken, maar de andere is simpelweg niet te buigen. Het gat moet dan nog groter om de buis een beetje te kunnen bewegen en deze in een T stuk te duwen.

De keuze voor een compressor heeft goed uitgepakt. Door de compressor aan te sluiten tijdens het plaatsen van alle koppelingen kunnen deze redelijk gecontroleerd worden op lekkages. Met water zou het gat meteen zijn volgelopen. In kan de kleppen al bedienen met m’n telefoon dus tijdens de werkzaamheden was het eenvoudig om even lucht in een buis te blazen.

Voor alle koppelingen vanaf de hoofdaansluiting t/m de afgaande kant van de kleppen heb ik materialen met KIWA-keur gebruikt. Koppelingen bijvoorbeeld van Unidelta. (te herkennen aan de blauwe kleur). De rest is allemaal met standaard groen gekeurde koppelingen gedaan. Het groen gekeurde materiaal werkt net wat minder lekker. Buis gaat er minder makkelijk in, aandraaien gaat net wat minder makkelijk. Geen groot probleem, maar als je 40cm onder grondniveau loopt te wroeten en vloeken dan lijken die goedkopere materialen ineens niet zo'n goede keuze meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA7UJB2EnMSL-1HeYaBghZe4LJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QsZERT8QNRLBdJtVjHHu5YC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKPQDR4P3flUco55yL67wWWxnNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXVDuSZNE1aEg3cstRyhoec6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sby8Mc2ZECEKCzCGGdl17sljgRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Be5wyQmN0Acyi61IKkFTCppc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4vAe0PmsK2jrS2pdKgJU7OX420=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvK9LHWKhX7M6tnglz8JDuCj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dyD_Ly197L6uWDTLCInxciq7OI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nc7uYPLWhzklMWWque7j0Dz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw0F3XtWBPNh62FKc_7-swXQOZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlSm7TN8YtJG0td1kXYbOgPg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnz7qgPHCf4483atiLcbvp9tYHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXwpQeE6Omax46PAOTLU0ny4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOUW9Bpk2IS_dKjs0Wr4C4tT2EA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVwan4BQUTUGIzZRt9omLEQe.jpg?f=fotoalbum_tile

Rest alleen nog het afstellen van de sproeiers. Het meeste gras zijn lange smalle stroken en de Rainbird 3504 sproeiers zijn bedoeld voor 4,6 tot 10,7 meter. Het meeste water komt nu in de border en bij de hagen terecht wat de druppelslangen een beetje overbodig maakt.

Bekijk op YouTube
12 juni 2021

Nu er water door de kleppen gaat brommen ze een stuk minder hard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Strak werk d:)b maar hoeveel m2 gaat het hier om? Ik voorzie bij ons ( 1500m2 gras) toch wel problemen (lees heel veel werk)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:33:
Strak werk d:)b maar hoeveel m2 gaat het hier om? Ik voorzie bij ons ( 1500m2 gras) toch wel problemen (lees heel veel werk)...
Voor 1500m2 zal je met een standleiding van 50mm moeten werken gok ik.
Dan aftakken naar 25mm naar je sproeiers.
Ik had alle sproeiers en tyleen gelegd en vervolgens met bamboe stokken de sproeiers op hun plek gezet en toen de grond aan laten voeren en als laatste de rollen gras. Dat was eigenlijk verrassend goed te doen.

Bij mijn pomphuisje heb ik een bak in de grond met de kleppen. Daar komen de stand leidingen in uit en voordat de grond erop kwam even druk met een compressor opgezet inderdaad. Toen dat allemaal in orde bleek het grond laten komen.

Het helpt overigens als je het tyleen even in de zon legt of warm maakt. Dan is het een stuk makkelijker te hanteren.
Ik had de rollen (in mijn geval 30mm) even in de zon gelegd en dan rol je ze zo uit en kan je ze makkelijk buigen.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 20:29
GeeMoney schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:42:
[...]

Voor 1500m2 zal je met een standleiding van 50mm moeten werken gok ik.
Dan aftakken naar 25mm naar je sproeiers.
Ik had alle sproeiers en tyleen gelegd en vervolgens met bamboe stokken de sproeiers op hun plek gezet en toen de grond aan laten voeren en als laatste de rollen gras. Dat was eigenlijk verrassend goed te doen.

Bij mijn pomphuisje heb ik een bak in de grond met de kleppen. Daar komen de stand leidingen in uit en voordat de grond erop kwam even druk met een compressor opgezet inderdaad. Toen dat allemaal in orde bleek het grond laten komen.

Het helpt overigens als je het tyleen even in de zon legt of warm maakt. Dan is het een stuk makkelijker te hanteren.
Ik had de rollen (in mijn geval 30mm) even in de zon gelegd en dan rol je ze zo uit en kan je ze makkelijk buigen.
Is het handig om alles boven de grond aan te sluiten en van daaruit alles in te graven? Ik moet nog beginnen met het hele plan en ben nog een beetje zoekende naar een plan van aanpak.

Als ik jou foto's zo zie had je al iets van leidingwerk in de grond liggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Grolsch zorg ook voor voldoende ruk of genoeg zones. Ik heb een ontwerp van een leverancier ontvangen en daarbij zaten alle sproeiers op 1 zone en een 2e zone voor de druppelslangen. 5 sproeiers gaat net bij mij.

Aansluiting van waterbedrijf is 22mm en gaat over op 25mm tyleen t/m de sproeiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
DutchKel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Is het handig om alles boven de grond aan te sluiten en van daaruit alles in te graven? Ik moet nog beginnen met het hele plan en ben nog een beetje zoekende naar een plan van aanpak.

Als ik jou foto's zo zie had je al iets van leidingwerk in de grond liggen.
Ik heb eerst allemaal geulen gegraven met een gravertje. Daar alles ingelegd en vervolgens vanaf het T stuk van de standleiding tot aan de sproeier even met de schep gedaan of ook grotendeels al de geul gegraven daarvoor.
Bovengronds schiet niet op want het moet zeker 40cm diep dus anders is alles tekort ;).

@Fabian 1500m2 ga je niet met een buitenkraantje redden. Daar heb je een serieuze pomp voor nodig. Ik heb 200m2 gras (8 sproeiers) en ongeveer 160m druppelslang en dat met een pomp van 6,5kuub per uur. En meer sproeiers erop gaat niet meer, dan zou ik al naar een zwaardere pomp moeten.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:53:
@Fabian 1500m2 ga je niet met een buitenkraantje redden. Daar heb je een serieuze pomp voor nodig. Ik heb 200m2 gras (8 sproeiers) en ongeveer 160m druppelslang en dat met een pomp van 6,5kuub per uur. En meer sproeiers erop gaat niet meer, dan zou ik al naar een zwaardere pomp moeten.
Op een 22 mm waterleiding kun je wel beter zetten dan 'een buitenkraantje' en het hoeft toch ook niet allemaal als één groep tegelijk aan, @Fabian?

Maar bedenk wat een (drink)water erdoorheen gaat! (10mm beregenen x 1500 m2 = 15 kuub water.) Ik ben (met 2000m2 beregening) wel heel blij met de pomp. Die geldt als 9,9m3/uur en dat hebben we ook gezien bij 'even' vijver vullen. Maar op de (tegen)druk van het beregeningssysteem is 't echt wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Op een 22 mm waterleiding kun je wel beter zetten dan 'een buitenkraantje' en het hoeft toch ook niet allemaal als één groep tegelijk aan, @Fabian?

Maar bedenk wat een (drink)water erdoorheen gaat! (10mm beregenen x 1500 m2 = 15 kuub water.) Ik ben (met 2000m2 beregening) wel heel blij met de pomp. Die geldt als 9,9m3/uur en dat hebben we ook gezien bij 'even' vijver vullen. Maar op de (tegen)druk van het beregeningssysteem is 't echt wel minder.
Wederom 1500m2 gras ga je ook niet met drinkwater sproeien mag ik hopen ;).
Een standaard huis-tuin-buiten kraan levert maar 1,0 tot 1,5 kuub per uur als je geluk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:54

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Vorige week een bron laten boren tot een diepte van 21 meter en kwamen uit op de wel die de wichelroedeloper had voorspelt _O-
Vrijdag komt er een bronpomp in het boorgat met een diameter van 11 cm
Leverancier raadt een DAB bronpomp S4 met diameter van 4 inch aan
Iemand hier ervaringen mee ?

Te beregenen oppervlakte is ongeveer 2500-3000 m2, want de kippen en schapen hoeven niet nog meer verwend te worden met gratis douches ;)

[ Voor 20% gewijzigd door 964C2 op 14-06-2021 14:26 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-05 17:39
Afgelopen jaar een nieuwe ingetrokken en de tuin wordt op dit moment aangelegd.
Althans de bestarting en dergelijke. In voorbereiding daarop heb ik al 16mm tyleen door de tuin liggen naar de punten waar ik kranen wil plaatsen en de verschillende borders. Afmetingen zijn klein dus het worden een paar zweetslangen en hooguit een microdrip.

Dit topic is nieuw sinds de laatste keer dat ik heb ik gelezen maar nu begin ik door de bomen het bos niet meer te zien. Voor de achtertuin is denk ik een gardena smart Irrigation Control het beste gezien ik 3 zones wil maken.

1 - klimop haag voor de schutting
2 - border van een meter of 8 en een klein stuke van een vierkante meter verderop in de tuin.
3 - aparte zweetslang voor 3 leibomen die meer water nodig hebben

Voor wat ik nu zie is dat een valvebox met 3 ventielen op 24v met die irrigation control de beste optie lijkt. En ook de minst zichtbare. Daarnaast geen batterijen zoals die smart water control die op de kraan gaat.
Opzich allemaal duidelijk qua aansluiten vanaf de valvebox en verder.

Maar... ik heb dus 16mm tyleen liggen en die valvebox sluit te aan met de gardena 25/32mm aanvoerslangen. Ik heb me suf zitten zoeken maar ik kan geen antwoord vinden op de vraag of ik die 16mm tyleen ook redelijk rechtstreeks kan aansluiten?

Anders wordt het een verloop naar een gardena aanvoerbuis en dan de valvebox in.
Iemand hier toevallig ervaring met dit?

Daarnaast heb ik de voortuin nog. Hier komt een zweetslag voor de beukenhaag en een boom aan het eind. Ook een border met gewone beplanting. Om hier een hele valve box te plaatsen lijkt me wat overkill.
Dus daar zoek ik nog een optie, maar ik zat te denken aan de smart control die je op de kraan klinkt. Helaas wel met batterijen dan in dit geval (230v is wel aanwezig).

Heeft de gateway van Gardena een dusdanig bereik dat ik vanuit de voortuin een degelijk signaal heb naar de garage? (Hemelsbreed 10-12m met daartussen 2 betonnen muren en 2 binnen muren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@M.Koers Unidelta heeft verloopkoppelingen van 25mm naar 20m en van 20mm naar 16mm. Zo te zien niet in een keer van 25mm naar 16mm. Als ik de geleerden mag geloven wordt het wel lastig om fatsoenlijk te beregenen met 16mm als aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@Fabian de leidingen in huis zijn niet meer dan 16mm. Dus groter aansluiten heeft weinig nut.
De verschilleden zondes is bewust zodat ik ze na elkaar kan plannen. En met een automatisch systeem is een uurtje meer of minder ook niet echt een probleem.
Alles beter dan met de tuinslang elke avond alles lang waarbij ik dat soort dingen altijd vergeet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
M.Koers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:39:
@Fabian de leidingen in huis zijn niet meer dan 16mm. Dus groter aansluiten heeft weinig nut.
Je voegt wel aardig wat lengte toe, dus bij veel types sproeier zou je 't toch best kunnen merken.

Maar bij druppelslangen e.d. inderdaad niet. Daarbij vraag ik me dan meer af of je geen zones gelijktijdig open wilt kunnen zetten, i.p.v. na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@Gwaihir dit wil ik wel natuurlijk. Maar als het niet wil dan kan ik ze los van elkaar schakelen. Vandaar het idee van de 3 zones op zo'n klein oppervlak.
Toevoer is helaas een probleem met die smalle diameters in huis. Vroeger met koper had je nog daadwerkelijk 16mm. Nu met die kunstof buizen mag je blij zijn als een kniestuk meer dan 7,5mm diameter heeft intern.
Buitenmaat is nog steeds 16mm maar intern 12mm en koppeing maakt er 7,5 van.
16mm tyleen genomen omdat het makkelijker koppelen is in de garage. Daarnaast heb ik wel 2+ bar druk bij de kraan volledig open dus al het goed is voldoende voor een paar zweetslangen. Sproeiers staan niet in de planning gezien ik kunstgras erin leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
Vanmiddag ff naar de Hornbach geweest maar Gardena maakt het je lekker moeilijk. De eigen accessoires zoals die valveboxes zijn 25mm, verloopstukken naar bovengrondse accessoires (zweetslangen enzovoort) zijn er niet. Dan zit je vast een waterstopcontact denk ik dus dat gaat me niet worden.

Maar nu heb je ook nog die smart controls, is dat iets fatsoenlijks?

Andere is ventielen van een ander merk. Voor wat ik gelezen heb kan je elke 24v klep gewoon aansturen met het Gardena systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door M.Koers op 26-06-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Hornbach zou wel zweetslang moeten hebben (ook van Gardena), maar alles op gebied van tyleen is daar 16mm. Dit zijn dingen om online te bestellen Niet om bij de Hornbach te halen.

Smart controls ken ik niet. De meeste kleppen en aansturingen die ik heb gevonden zijn 24 AC (wisselspanning). Dat kan op elkaar aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
M.Koers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:11:
Toevoer is helaas een probleem met die smalle diameters in huis.
Het heeft alsnog nut om vanaf je smalle diameter inkomende buis met een grotere diameter de tuin in te gaan. Door de lange afstand verlies je ook druk. Dit is te beperken met een grotere diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

M.Koers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:39:
Dat is een denkfout drukverlies ontstaat in het hele leidingtraject. En drukverlies is in een 16mm slang vele male groter dan in bijvoorbeeld 25mm, terwijl het prijsverschil minimaal is. Dus met elke meter 16mm die je toevoegt hou je minder druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian @Devil Is het je wel opgevallen dat:
- hij geen grootverbruikende sproeiers heeft, maar uitsluitend druppelslangen en 'n microdrip?
- de 16mm slangen er al liggen en vervangen dus echt wel wat zou kosten?

Ik heb hier een vijverpomp, die zelf best 20m3 per uur zou willen rondpompen, maar daarin door slechts vijf meter slang (van ik meen 40mm) danig gehinderd wordt. (V.a. pomp op ca 75% snelheid deze verder omhoog zetten, voegt snel elektriciteitsverbruik toe maar nauwelijks extra flow.) En ik heb hier minstens 150 meter druppelslangen liggen en die zijn bepaald niet moeilijk om 'op druk' te houden.

Ik herken dus wat jullie zeggen. Maar ook dat zo'n algemeenheid niet zo maar overal enorm relevant is. (De kranen in z'n huis doen het bijv. ook ongetwijfeld gewoon goed..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@Gwaihir Ik ga er vanuit dat de 16mm buizen niet vervangen worden, maar wanneer iemand anders dit topic leest om kennis op te doen voor het aanleggen van een beregeningsinstallatie dan is het wel goed om te weten dat je niet moet blindstaren op de diameter van de inkomende waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Gwaihir schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:43:
@Fabian @Devil Is het je wel opgevallen dat:
- hij geen grootverbruikende sproeiers heeft, maar uitsluitend druppelslangen en 'n microdrip?
- de 16mm slangen er al liggen en vervangen dus echt wel wat zou kosten?

Ik heb hier een vijverpomp, die zelf best 20m3 per uur zou willen rondpompen, maar daarin door slechts vijf meter slang (van ik meen 40mm) danig gehinderd wordt. (V.a. pomp op ca 75% snelheid deze verder omhoog zetten, voegt snel elektriciteitsverbruik toe maar nauwelijks extra flow.) En ik heb hier minstens 150 meter druppelslangen liggen en die zijn bepaald niet moeilijk om 'op druk' te houden.

Ik herken dus wat jullie zeggen. Maar ook dat zo'n algemeenheid niet zo maar overal enorm relevant is. (De kranen in z'n huis doen het bijv. ook ongetwijfeld gewoon goed..)
Nja kranen die het "goed" doen. Ik ben van mening dat het beter kan. Maar daar komt dus verhaal uit met die fijne kunststof leidingen. Druk is 3-4 bar vanaf de toevoer maar echte een goeie douchestraal is het niet. Het gaat tegenwoordig redelijk.
Maar goed dat is een heel ander verhaal en als je ooit een huis zelf bouwt zorg voor een flinke diameter :+ Helaas zelf niet kunnen kiezen op dat gebeid.

Voor wat betreft de tuin, leiding liggen inderdaad al en ik ga toch niet mijn net aangelegde bestrating er weer uit trekken. Het is puur voor gemak met druppelslangen inderdaad. Anders zou het met mijn tuinslang moeten (50m haspel van je raad het al 16mm). Sproeiers zijn er niet en een uurtje meer of minder een automatisch gestuurd systeem open laten staan merk je niks van als gebruiker.

Ik ben weer druk in de sites aan het duiken en hoop nog iets in elkaar te kunnen draaien met de gardena stuurunit en valves van rainbird of iets dergelijks.
Gardena is geen absolute must maar van ik heb gezien qua app en aansturing (plus integratie met Homey) op basis van type planten, zon/regen enzovoort ben ik er wel gecharmeerd van.
Scheelt het wiel uitvinden met zelf hele logica te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
M.Koers schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:04:
Maar goed dat is een heel ander verhaal en als je ooit een huis zelf bouwt zorg voor een flinke diameter :+
Ik heb de leiding hier in huis aardig verdedigd, tijdens recente werkzaamheden. Installateur vond de 28mm koper die er lag wat overdreven, maar heeft braaf in 22mm koper gewerkt waar het 'hoofd'leiding betrof :).

Overigens ben ik wel van mening dat waar dat relevant wordt voor beregening, het tijd wordt voor een pomp uit andere bron dan de waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Gwaihir schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Overigens ben ik wel van mening dat waar dat relevant wordt voor beregening, het tijd wordt voor een pomp uit andere bron dan de waterleiding.
Een andere bron is er helaas niet. Ik heb geen opties met bijvoorbeeld een sloot. Een regenton zou midden in het pad staan dus da's ook lastig.
Ik heb geen grote tuin, beregenen is puur een heg (klimop) 3 leibomen en 2 borders.
Voor het huis een beugenhaag, een flinke bloembak en een boompje.

Beregening is niet zozeer vereist door de grote van de tuin, meer doordat ik veel van huis ben.
Die tuin is gedoemd om dood te gaan :+ Vandaar ook het kunstgras.

Als ik met de tuinslang in de weer ga ben ik met max een half uurtje ook wel klaar en dan heeft alles flink water gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door M.Koers op 27-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@M.Koers Snap ik. Was in 't algemeen bedoeld; is 'n terugkerend ding hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Inmiddels de meeste dingen aangesloten.
Put met 2 rainbird kleppen in gegraven, buizen aangesloten, water erop.
Gardena irrigation control vanavond aangesloten. De kleppen functioneren en gaan open bij actie.
Echter is 1 muisstil bij de open stand en de ander die bromt als een malle. Gaat echter wel open.
De draden heb ik al omgewisseld maar dat maakt geen verschil. Xelf met de deksel op de put is die goed hoorbaar, lijkt me niet helemaal in order.

@Fabian jij had dit al eerder gefilmd en gepost maar ik lees zo snel niet of het nog verholpen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Wederom 1500m2 gras ga je ook niet met drinkwater sproeien mag ik hopen ;).
Een standaard huis-tuin-buiten kraan levert maar 1,0 tot 1,5 kuub per uur als je geluk hebt.
Jij haalt het uit de sloot denk ik of heb je een bron ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@M.Koers Bij mij klinken de kleppen ook heel verschillend, maar ze zijn allemaal veel stiller sinds er waterdruk op staat. Omdraaien van draden mag ook geen verschil maken gezien de wisselspanningsbron ;)

Ik heb het filmpje met de duidelijk hoorbare brom/zoem gedeeld met de leverancier en die zei dat het in orde was.

[ Voor 22% gewijzigd door Fabian op 09-07-2021 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:30
Omdat ik de afgelopen zomer de tuin (plusminus 700m2) ook niet groen hield met de tuinslang alleen dit jaar een beregeningsinstallatie laten aanleggen. De buizen had ik voor een deel al voor inzaaien van het gazon en aanleggen van de tuin laten ingraven zodat dat nu niet helemaal open zou hoeven. Nu dus de put laten pulsen, pomp installeren, wat buizen bijgelegd en sproeikoppen geplaatst. Kist met ventielen ingegraven in de tuin achter de garage, pomp en computer in de garage. Systeem van Rainbird, pomp trekt zo'n 5 kuub per uur, tuin verdeeld in 4 zones. Je moet je postcode invoeren in de computer, dan houdt ie het weerbericht bij en kan daar bij beregenen rekening mee houden als je dat wil. Je kan er nog van alles op aansluiten zoals een windmeter (niet sproeien boven ingestelde windkracht), sensoren in je grasmat (extra sproeien als het te droog wordt) etc. Heb een wifi dongel aangesloten, kan via de app handmatig sproeien of het schema aanpassen. Pop up sproeier voor het gazon, roterende spoeiers voor de planten. Ideaal, de tuin knap er flink van op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Fabian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:02:
@M.Koers Bij mij klinken de kleppen ook heel verschillend, maar ze zijn allemaal veel stiller sinds er waterdruk op staat. Omdraaien van draden mag ook geen verschil maken gezien de wisselspanningsbron ;)

Ik heb het filmpje met de duidelijk hoorbare brom/zoem gedeeld met de leverancier en die zei dat het in orde was.
Draden omwisselen is ook geen verschil, verwachte het ook niet gezien de wisselspanning. Maar toch proberen, you never know :+
Nu heb ik er al wel waterduk op staan maar ik ga m ook ff opnemen en delen met de leverancier kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 09:05
Ik heb kort geleden een huis gekocht met daarbij een grondwaterpomp en buffervat. De grondwaterpomp heeft een vermogen van 10 tot 120 liter en het buffervat heeft een inhoud van 750 liter. Nu wil ik mezelf er eens in gaan verdiepen hoe ik zo'n beregeningsinstallatie aan kan gaan leggen. Echter vraag ik mezelf als noob af hoe zo'n combinatie van een grondwaterpomp + buffervat nu eigenlijk werkt. Als ik op Google wat er over opzoek dan vind ik gek genoeg alleen dingen over buffervaten in combinatie van warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sunri5e Eh vast.. Als ik je post lees heb ik nl. ook geen idee wat je bedoelt.

Wat is een vermogen van 10 tot 120 liter? Wellicht zoek je vooral het debiet?

En dat buffervat. Bedoel je daar een waterreservoir mee? (Een bak water, niet op (over)druk.) En zo ja, pompt die pomp het dan vol of leeg?

Dat je een hydrofoorpomp met een drukvat van 750 liter zou hebben kan ik me nl. moeilijk voorstellen. Dat is nl. nogal lomp groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
@Sunri5e Heb je niet toevallig een warmtepomp gekocht i.p.v. een grondwaterpomp :P

Ik zou niet weten wat je met een buffervat moet met een grondwaterpomp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Gwaihir schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:54:
@Sunri5e Eh vast.. Als ik je post lees heb ik nl. ook geen idee wat je bedoelt.

Wat is een vermogen van 10 tot 120 liter? Wellicht zoek je vooral het debiet?

En dat buffervat. Bedoel je daar een waterreservoir mee? (Een bak water, niet op (over)druk.) En zo ja, pompt die pomp het dan vol of leeg?

Dat je een hydrofoorpomp met een drukvat van 750 liter zou hebben kan ik me nl. moeilijk voorstellen. Dat is nl. nogal lomp groot..
Hij is ook lomp groot 😀 dus ik denk dat het dan om een hydrofoorpomp gaat. Vroeger zaten er bij de boerderij die we gekocht hebben boomgaarden waarmee waarschijnlijk dus met dit systeem er beregend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Is het geen filter toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sunri5e Heb hier buffervaten (inderdaad, voor de warmtepomp / verwarming) van 800 liter, dus ik weet prima hoe groot dat is. Maar in een beregeningssysteem lijkt me dat zoiets gebruikt wordt om regenwater op te slaan, gewoon drukloos.

Het drukvat van een hydrofoorpomp is wat we in de verwarmingsinstallatie een expansievat zouden noemen. Op afmeting 750 liter is dat verrekte prijzig (en ik vraag me af waar goed voor).

Voor een beregening met (alleen) grondwater heb je geen vat nodig. Dat gaat vanuit de grond gelijk de tuin (of boomgaard) in. Hier zo'n installatie omgebouwd naar een hydrofoor omdat we er ook een (buiten)kraan op wilden. Daar zit nu een drukvat van 100 liter aan (zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Grolsch schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:15:
@Sunri5e Heb je niet toevallig een warmtepomp gekocht i.p.v. een grondwaterpomp :P

Ik zou niet weten wat je met een buffervat moet met een grondwaterpomp :?
Nee het is echt een grondwaterpomp met een puls die het buffervat vult en vanuit het buffervat gaat er een leiding naar waar je de slang op aan kunt sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gratis tip, graaf je pop-up sproeiers diep genoeg in. De grasmaaier weer er wel raad mee...

Grasmaaier op de laagste stand want vakantie, door de zondvloed regen een stukje grond weggespoeld en binnen no time ben je van je rainbird af. Gelukkig kun je de kop vervangen zonder uit te graven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-05 20:30
ik heb hier een buis met een buitendiameter van 110mm en binnendiameter 100mm .
past hier nog een 4 inch pomp in ?
wie heeft hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Een 4” buis heeft een diameter van 101,6mm uitw. dat gaat niet passen.
Daarnaast wil je ook nog wel iets aan aanstroming van water hebben.
Hier een 3” 88,9mm bronpomp in een 100mm buis.en dat werkt prima

[ Voor 19% gewijzigd door TriToo op 09-08-2021 20:45 ]

Pagina: 1 2 Laatste