Beregeningsinstallatie tuin

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:15

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Voor mijn 4 inch DAB bronpomp hebben ze hier een buis van 125 mm gebruikt. Uiteraard geen probleem dan :)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 21:50
@TriToo bedankt voor de info

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32
Heb ik na 4 kurkdroge en hete zomers eindelijk een eigen bron.......... de rest weten jullie zelf ook al denk ik 8)7 _O-

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:39
Grolsch schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:20:
Heb ik na 4 kurkdroge en hete zomers eindelijk een eigen bron.......... de rest weten jullie zelf ook al denk ik 8)7 _O-
Haha ja, ach in juni was het wel nodig hoor.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
Nu de zomer weer voorbij is, is het tijd om de beregeningsinstallatie winterklaar te maken!

Bij mijn verdeler zit een euro nippel t.b.v. een compressor en een aparte kraan. Even alle kringen stuk voor stuk leeg blazen was een makkelijke klus. Nu staat er nog wel een laag water in de put zelf.

De leverancier van de kleppen heeft aangegeven dat de kleppen prima onder water kunnen staan en blijven staan, maar hoe zit dit in de winter met bevriezen van het water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Waarom loopt dat water niet weg dan? In de winter moeten de kleppen niet in water staan dat kan bevriezen, want dan vriest alles stuk.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:58
@Devil het is een gesloten put waar wel water van bovenaf in kan lopen doordat de put net wat te laag in de grond zit. De put ligt op een laag grind (vervolgens dikke klei) en ik heb een aantal gaten in de onderkant geboord maar het water loopt er niet uit.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dan zou ik de gaten dieper boren en kijken of je er een randje omheen kunt maken om te voorkomen dat er nog water in loopt. Als de boel bevriest dan vriezen je kleppen stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
rolandmegens schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:04:
Ik volg dit graag, wil dit over een tijdje (later dit jaar) ook voor onze tuin doen.
Tot nu toe zat ik te denken aan 32x3mm tyleenslang te leggen, en dan met koppelingen er tussen waar ik dan altijd nog kan aftakken naar sproeiers/druppelslangen toe.
Ook wilde ik het sproeien van het gras op een aparte groep t.o.v. de druppelslangen en voor tuin (3-4 groepen in totaal), zodat het mooi af te stellen is hoelang je waar sproeit/druppelt.

Hou er overigens wel rekening mee moet hoeveel ijzer er bij jullie in de grond zit. Bij ons best veel, dus we mogen echt alleen het gras sproeien, en moeten zorgen dat we de bestrating/schutting etc zeker niet raken.
Ik heb vorig jaar een put laten slaan, naast de plek waar ons bijgebouw nu in aanbouw is, met een pvc drukleiding naar binnen zodat de pomp daar kan staan.
Bij ons zit er echter bijzonder veel ijzer in het water, en wij hebben een mooi betonnen terras en licht vergrijzend houten huis. Sproeien met dat water zit er dus niet in...alleen als het niet waait en de sproeiers niets nat maken...

Afgelopen jaar 0,0 gesproeid (pomp nog niet aangesloten ook) dus achteraf die put niet nodig?

edit: voor de kosten van de put had ik die paar keer dat het misschien nodig is een aantal jaren leidingwater kunnen sproeien (natuurlijk ook niet duurzaam)
Wij laten ons gras ook wat langer groeien, beter bestand tegen hitte

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 11-11-2021 16:04 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Stefke Hoe diep is die bron geslagen?

• Stefke
17m

Denk zelf dat ik beter voor t geld een ondergrondse regenopslag had kunnen aanleggen voor die paar x dat ik zou willen sproeien. Krijgen we een geel gazon in een droge periode? Ga ik me niet druk om maken.

[ Voor 97% gewijzigd door Stefke op 11-11-2021 17:31 ]

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met het droog blazen van Gardena bewatering systeem?

Ga met de standaard aansluitset vanaf de buiten kraan naar water stopcontact in de grond. Onder de grond gaat er leiding naar verdeeldoos. In de verdeeldoos zitten drie ventielen.

Is er specifiek koppel stuk voor Gardena en een compressor?

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vraag me af hoeveel de (on)diepte te maken heeft met de kans op ijzerrijk water.

Bij mijn ouders slechts 9 meter -> bar en boos
Hier in de omgeving -> in het algemeen ook veel ijzer. Meeste bronnen zullen zo pakweg die 17 meter zijn?
Maar, onze bron is 30 meter, is mij verteld -> eigenlijk nauwelijks ijzer

• Gwaihir
  • Niet online
FrankSpin schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:57:
Is er specifiek koppel stuk voor Gardena en een compressor?
Er is zo'n koppelstuk voor twee slangen. Kan daar aan één kant een luchtslang overheen gedrukt worden en dan met een slangklem blijvend vastgezet?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 11-11-2021 20:02 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Gwaihir schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:59:
[...]

Ik vraag me af hoeveel de (on)diepte te maken heeft met de kans op ijzerrijk water.

Bij mijn ouders slechts 9 meter -> bar en boos
Hier in de omgeving -> in het algemeen ook veel ijzer. Meeste bronnen zullen zo pakweg die 17 meter zijn?
Maar, onze bron is 30 meter, is mij verteld -> eigenlijk nauwelijks ijzer
Daar is geen pijl op te trekken, hangt af van de bodem en de waterlaag die je aanboort. Kan prima tussen twee putten die nog geen 100 meter uit elkaar liggen water van andere kwaliteit uit een even diepe bron komen. Kwestie van trail and error, of een hele dure boring, waarbij elke paar meter de waterkwaliteit gekanaliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@Grolsch Kon je iets met het voorstel van Wildkamp?

Hier nu ook bezig met de tuin. We hebben daar een betonnen regenput in liggen van 5000L en een infiltratieput van 5000L we gaan dus vooral beregenen met regenwater.

In de regenput ligt een Gardena 6100/5 pomp met een 25mm leiding naar de berging en het huis, ook een drinkwaterleiding van het huis naar de berging en naar de infiltratieput om te voorkomen dat de regenput leeg komt te staan. De tuin is vrij klein (150m2) dus ik hoop dat we drinkwater niet vaak nodig gaan hebben.

Een van de keuzes is nu hoe ik ga zorgen dat de boel ook na wat vorst blijft werken. De eenvoudigste manier lijkt het gebruiken van 'ontwateringsventielen'. Alleen zijn die nog best aan de prijs, in ons geval zijn er best een aantal nodig door o.a. hoogteverschil in de tuin, je verliest regenwater, meer kans op lekkage en ik ben niet echt dol op dit soort onderdelen die onder de grond zitten. Voordeel is dat er niet heel veel stuk kan gaan en je hoeft er niet over na te denken.

Alternatief is het droogblazen van de leidingen/sproeiers met een compressor. Nadeel is dat je er dan wel aan moet denken om dit braaf iedere keer voor de winter te doen. Ook hebben we verder nergens een compressor voor nodig. Een 'echte' compressor met tank e.d. is dus nogal overkill, is een simpele 60 euro kostende draagbare variant ook voldoende? Dus (willekeurig voorbeeld) iets als:

https://www.lidl.nl/p/par...are-compressor/p100321308

Dat is op zich nog wel handig voor de auto/fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:39
bartvb schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:49:
@Grolsch Kon je iets met het voorstel van Wildkamp?

Hier nu ook bezig met de tuin. We hebben daar een betonnen regenput in liggen van 5000L en een infiltratieput van 5000L we gaan dus vooral beregenen met regenwater.

In de regenput ligt een Gardena 6100/5 pomp met een 25mm leiding naar de berging en het huis, ook een drinkwaterleiding van het huis naar de berging en naar de infiltratieput om te voorkomen dat de regenput leeg komt te staan. De tuin is vrij klein (150m2) dus ik hoop dat we drinkwater niet vaak nodig gaan hebben.

Een van de keuzes is nu hoe ik ga zorgen dat de boel ook na wat vorst blijft werken. De eenvoudigste manier lijkt het gebruiken van 'ontwateringsventielen'. Alleen zijn die nog best aan de prijs, in ons geval zijn er best een aantal nodig door o.a. hoogteverschil in de tuin, je verliest regenwater, meer kans op lekkage en ik ben niet echt dol op dit soort onderdelen die onder de grond zitten. Voordeel is dat er niet heel veel stuk kan gaan en je hoeft er niet over na te denken.

Alternatief is het droogblazen van de leidingen/sproeiers met een compressor. Nadeel is dat je er dan wel aan moet denken om dit braaf iedere keer voor de winter te doen. Ook hebben we verder nergens een compressor voor nodig. Een 'echte' compressor met tank e.d. is dus nogal overkill, is een simpele 60 euro kostende draagbare variant ook voldoende? Dus (willekeurig voorbeeld) iets als:

https://www.lidl.nl/p/par...are-compressor/p100321308

Dat is op zich nog wel handig voor de auto/fietsen.
toon volledige bericht
Mooi! Ik heb er spijt van dat ik nooit zo iets aan heb laten leggen bij ons in de tuin, financieel gezien is drinkwater goedkoop en voordat je zo'n put/installatie terug heb verdiend ben je echt wel veel jaren verder. Maar het voelt wel echt veel beter om regenwater te sproeien dan 3uur lang brandschoon drinkwater in de tuin te gooien telkens.
Ik denk dat je met een draagbare variant wel een heel eind komt, wel afhankelijk hoeveel meter slang je moet overbruggen natuurlijk.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Voor de kosten hoef je een regenput inderdaad niet te doen, maar de eis vanuit de gemeente is dat we hemelwater op eigen terrein infiltreren, lastige hier is echter dat de achtertuin lager ligt dan al het omliggende terrein, inclusief het huis. Een soort badkuip dus. Dat gaat prima bij een normale bui, maar als je ineens 100mm regen te verwerken krijgt in een uur is het een heel ander verhaal. Normaal gaat het water dan richting openbare weg oid, dat is bij ons helaas niet mogelijk.

Het was dus kiezen tussen een pomp-put of het overdimensioneren van de hemelwaterinfiltratie en opvang. Hemelwater opvangen stond sowieso op de wensenlijst en een pomp moet een behoorlijke capaciteit hebben, is behoorlijk duur en moet vooral ook regelmatig worden getest en onderhouden. In principe is die pomp maar één keer in de zoveel jaar nodig en het is nogal onhandig om er op dat moment pas achter te komen dat hij het niet meer doet...

Dit is op dit moment het plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6zegKJMpsjIHzVnsUMv1mjUnDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uhjUuWVPzDEpdEdqRQ32ewqM.png?f=fotoalbum_large

Tuin is ongeveer 10 meter breed.

Bruin = berging
Lichtgrijs = terras (de twee vierkanten zijn de mangaten van de putten)
Donkergrijs = trampoline (ja, die is nogal aan de maat tov de rest van de tuin)
Groen = gras/beplanting
Lichtblauw = dripline in plantenbak rond het bovenste terras

Tussen het 'onderste' terras en het niveau van de trampoline zit ongeveer 40cm verschil in hoogte. Van trampoline naar bovenste terras ongeveer 30cm.

Het huidige plan heeft 4 pop-up sprinklers (genummerd, 1 = Gardena S80, 3&4 = T200, 2 = T380).
Verder redelijk wat leidingen, net als bij de elektra in het huis O:)
a = leidingwater uit het huis naar de regenput en de berging
b = water uit de regenput naar de woning (later voor b.v. doorspoelen WCs) en berging als voeding voor:
c = twee sprinklers
d = dripline + waterstopcontact
e = waterstopcontact
f = twee sprinklers

Alles is 25mm slang met een flexibele slang naar de sprinklers/dripline.
Nadeel van de huidige opzet is dat er een paar plekken weinig water krijgen en de trampoline krijgt eigenlijk teveel maar ik kreeg dat niet heel handig beter ingericht, zeker niet als ik het bovenste terras een beetje droog wil houden. In deze opzet ook twee plaatsen met ventielen (berging en regenput) maar dat is niet zo'n ramp. Het water eerst naar de berging en dan weer terug richting regenput voelt nogal zinloos.

Suggesties voor verbeteringen erg welkom. De tuin ligt nu nog open, dit soort dingen veranderen als de beplanting er is, is geen feest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gwaihir schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:02:
[...]

Er is zo'n koppelstuk voor twee slangen. Kan daar aan één kant een luchtslang overheen gedrukt worden en dan met een slangklem blijvend vastgezet?
Je kunt toch gewoon je drukpistool direct in een slang steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:53:
Suggesties voor verbeteringen erg welkom.
Hoe 'eindigt' de tuin, met name links en rechts? Ik vraag me bijv. af hoe 't zou gaan met sproeier 1 in de hoek van berging en terras en dan ietsje tegen schutting / tegen haag / in perk sproeiend.

Ik krijg 't hier zelf nog niet lekker afgesteld waar ik zo'n sproeier '2' heb die 2x zoveel hoek maakt als de anderen. Dat gras krijgt half zoveel water.. Wellicht / hopelijk met de juiste nozzles uit te puzzelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:30:
Je kunt toch gewoon je drukpistool direct in een slang steken?
Ik heb geen idee waar dit over gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Gwaihir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:00:
[...]

Hoe 'eindigt' de tuin, met name links en rechts?
Het is een tussenwoning, aan beide 'zijkanten' een schutting. Berging is op die plaats bekleed met vezelcementplaat (Cembrit RAW).

Je bedoelt zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aitDrvoE8C1A8oH57QZKftsBO-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jXwE0EMOip0IOZOt5QA3W69b.png?f=fotoalbum_large

Dat zou kunnen, is iets minder charmant omdat sproeier 1 iets als dit is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDLaZomE27_j9O6LeWv9lFmVidI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FtdJec3LkWhIdWsGGovA3zTe.webp?f=user_large

Het donkergroene deel bestaat uit wat hogere beplanting/struiken, op de originele positie valt de sproeier weg in die beplanting, in de nieuwe positie staat hij vol in beeld aan de rand.

Maar een sprinkler die boven de beplanting uit moet komen is waarschijnlijk gedoe. Nog geen idee wat er precies komt te staan en hoe hoog dat ooit gaat worden. Dus misschien handiger om daar een druppelsysteem te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UIMQRdDfK0t7umrXe0m5RKnRRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5cy8B6eMNLZPfnLq2z7Eu0bf.png?f=fotoalbum_large

De trampoline krijgt dan ruim voldoende water maar daar ontkom ik toch bijna niet aan...

Op deze manier kan ik voor 2 een wat grotere T380 sprinkler gebruiken (waar je het debiet ook kan regelen) en voor 3 en 4 een wat kleinere T200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Klopt. (Misschien in mijn hoofd net iets minder fors tegen die schutting aan ;), maar dat ja.)
Het is een tussenwoning, aan beide 'zijkanten' een schutting. Berging is op die plaats bekleed met vezelcementplaat (Cembrit RAW).
Dat ken ik niet specifiek. Wel geleerd halfsteens baksteen niet al te nat te maken (van onze veranda en berging v/d buren).
Het donkergroene deel bestaat uit wat hogere beplanting/struiken, op de originele positie valt de sproeier weg in die beplanting, in de nieuwe positie staat hij vol in beeld aan de rand.

Maar een sprinkler die boven de beplanting uit moet komen is waarschijnlijk gedoe. Nog geen idee wat er precies komt te staan en hoe hoog dat ooit gaat worden. Dus misschien handiger om daar een druppelsysteem te maken:
Doen! (En uiteraard los van die gazonsproeiers te schakelen.)

Voor een niet overdreven hoeveelheid perk, lijkt me dat veel handiger. Hier ook een paar perken twee jaar terug zo gedaan. En flinke borders, waaronder een stuk voormalig gras, hadden al pop-ups. Dat geeft gewoon niet bijster gelijkmatig water met al die obstakels. Met name in het 'nieuwe' perk (met oude sproeiers) is het lastig: vaste planten die echt gesproeid willen worden vs. heesters die per ongeluk een sproeier vrijwel helemaal blokkeren. Dat soort gepuzzel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:32
Er zijn ook sproeiers te krijgen die een vierkant of rechthoekig sproeipatroon hebben.
Lijkt mij hier wat beter toepasbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Wil zelf misschien zelf dit jaar ook aan de gang.
Mijn baas is importeur van IMP pompen, misschien moet ik toch eens gaan navragen hoe het zit met multistage pompen voor beregening.

Dit is bijvoorbeeld de druk grafiek van een standaard Gardena pomp, trekt 1300W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLp6bK3OtBuFEEotG6EMIMUtA-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6mrKjgs4MEFzcO0ANHasqb2.jpg?f=fotoalbum_large
En dit doet een multistage pomp, met maar 550W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pQ1AjAaS6j7ofAmMYYu2LlgE1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lw1blFVDv2rfspa2kl59GrOS.jpg?f=fotoalbum_large
Zal allicht iets duurdere pomp zijn, maar meer als de helft lager stroomverbruik en mooi stabiel kwam druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
@bartvb je kan ook kijken naar de pop-up sproeiers van k-Rain of rainbird deze hebben een serie sector sproeiers. Met een kleinere worp.
Dan pas je een aantal sproeiers meer toe. En kan je meer om de trampoline werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, bij Rainbird idd het e.e.a. gevonden. Had al 2x een T200 en een T380 liggen dus die ga ik eerst maar eens gebruiken. Ook wat extra slang in de grond stoppen als blijkt dat de huidige opzet niet lekker werkt of als ik de trampoline beter buiten schot wil houden. Eerst maar eens zorgen dat de tuin eindelijk voorzien kan worden van gras, we kijken al ruim een jaar tegen een grote zandvlakte aan (die langzaamaan vanzelf steeds groener wordt ;) ).

Spullen besteld (magneetventielen, hoop koppelingen, flexibele slang, etc) nu hopen dat het allemaal past en ik niet ergens binnendraad heb verwisseld met buitendraad 8)7

Dank voor de hulp zover!

Nog een vraag; zijn er een beetje betaalbare/betrouwbare bodemvochtigheidssensoren te koop? Enige dat ik zo kan vinden zijn:
- Industriele/agrarische uitvoeringen van 200 euro en meer per stuk
- Gardena achtige sensoren waar een basisstation bij nodig is/lijkt
- Arduino zelfknutsel zaken die vooral voor binnen geschikt lijken

Zo'n sensor lijkt me geen rocket science, wil bij voorkeur iets dat makkelijk aan te sluiten is op b.v. een PLC (0-20mA of 0-10V b.v.). Heb geen display oid nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door bartvb op 29-04-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 09:32
Hi Allen,

Ik woon aan een sloot en ben aan het checken hoe ik beregening kan automatiseren.

In eerste instantie dacht ik aan een slimme buiten stopcontact i.c.m. een beregening pomp. Action heeft nu een dergelijk smart tuin stopcontact in de webshop.

Echter aangezien een beregeningspomp met automatische afslag continu stroom dient te krijgen lijkt dit geen optie.

Iemand advies/idee hoe simpel automatisch te beregenen en hierbij slootwater te benutten? Is me dusver niet duidelijk geworden op basis van huidige info in topic / na scannen door google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
@IngamerX ik zou grondwater gebruiken en geen slootwater. Slootwater is moeilijker met filteren, je dient het filter dan regelmatig schoon te maken e.d. daar heb je met grondwater veel minder last van. Daarnaast heb je met droogte dat de sloot mogelijk droog staat of te weinig water bevat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 09:32
DutchKel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:21:
@IngamerX ik zou grondwater gebruiken en geen slootwater. Slootwater is moeilijker met filteren, je dient het filter dan regelmatig schoon te maken e.d. daar heb je met grondwater veel minder last van. Daarnaast heb je met droogte dat de sloot mogelijk droog staat of te weinig water bevat.
Hi @DutchKel l. Dank voor je reactie :)

Stel ik zou grondwater gebruiken; hoe dan systeem te realiseren voor automatisch beregenen?

Ik heb wat verder gekeken en lijk op de volgende setup te komen;

- Waterpomp, bijv; https://www.lidl.nl/p/par...DeaVQ3ZcmoAgaApSpEALw_wcB

- Elektronische drukschakelaar (met terugslagventiel); https://nl.trotec.com/sho...mqZpZzcU39YEaArHjEALw_wcB

- Besproeiingscomputer: https://www.lidl.nl/p/par...KE4EC4szpR2saAg_nEALw_wcB

Op die parkside waterpomp moet dan nog een filter. Maar met deze setup lijkt mij automatisering mogelijk? Zodra besproeiingscomputer open gaat neemt de druk op de leiding af en slaat de elektronische drukregelaar de waterpomp aan om water op te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:05
DutchKel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:21:
Omdat ik het idee heb, dat je weet waarover je praat.

Ik had ook een bron laten staan, helaas teveel ijzer erin en kan met sproeien beregeningsinstallatie niet voorkomen dat gedeeltelijk op terras of op verhoogde borderbakken komt of door een beetje wind het eroverheen gaat.

Mijn idee is dan aan te zuigen uit de sloot en dan net onder het waterpeil en zover mogelijk uit de kant. Verwacht jij hiermee ook problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
headhunter1985 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Omdat ik het idee heb, dat je weet waarover je praat.

Ik had ook een bron laten staan, helaas teveel ijzer erin en kan met sproeien beregeningsinstallatie niet voorkomen dat gedeeltelijk op terras of op verhoogde borderbakken komt of door een beetje wind het eroverheen gaat.

Mijn idee is dan aan te zuigen uit de sloot en dan net onder het waterpeil en zover mogelijk uit de kant. Verwacht jij hiermee ook problemen?
Nou ja echt veel ervaring heb ik niet, buiten mijn eigen bron.

Maar als er ijzer in de grond zit dan is dat uiteraard wel erg vervelend en iets waar je niet zomaar vanaf komt (vaak helemaal niet). Dan kun je proberen om het onder de sloot vandaan te halen maar uit het zand haal je niet veel water helaas. Een bron moet ook tot de laag kiezels worden geboord omdat daar het water makkelijk tussendoor kan stromen. Ook heb je op die diepte vaak helder water (tenzij er dus ijzer in de grond zit).

Volgens mij mag je uit een sloot ook niet zomaar water pompen zonder vergunning, dit om te voorkomen dat de sloot droog komt te staan als er altijd water in hoort te zitten en anders heb je in de zomer een droge sloot precies op de momenten dat je water nodig hebt.

Edit: een alternatief is regenwater ergens opslaan of als je een grote achtertuin hebt aan de andere kant proberen een puls te slaan en hopen dat daar geen ijzer in de grond zit.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 02-05-2022 09:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@headhunter1985
DutchKel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:48:
Volgens mij mag je uit een sloot ook niet zomaar water pompen zonder vergunning, dit om te voorkomen dat de sloot droog komt te staan als er altijd water in hoort te zitten en anders heb je in de zomer een droge sloot precies op de momenten dat je water nodig hebt.
Vaak wel, dacht ik. Maar in droge zomers niet. Dan wordt sproeien met oppervlaktewater (als eerste) verboden. (Soms sproeien met grondwater ook.)

Als je opnieuw wilt boren, zou ik eerder een andere diepte proberen, dan een andere plaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 02-05-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Iemand hier ervaring met ontijzeren van putwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
headhunter1985 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:46:
Ik had ook een bron laten staan, helaas teveel ijzer erin
Heb je de mogelijkheid om een significante buffer te maken?

Ijzer slaat namelijk neer als je het water belucht. Als je bijvoorbeeld 1of 2 van die 1m3 IBC tanks neer kunt zetten, dan kun je die beluchten en dat water gebruiken om te sproeien. Eventueel een klein beluchtingspompje erin. Maar waarschijnlijk is het al genoeg om het water er van boven af in te pompen, eventueel de uitstroom een beetje knijpen zodat het erin sproeit.
Als je de tank op 20 meter hoogte kunt zetten, dan heb je niet eens meer een pomp nodig, heb je gewoon je prive watertoren :+

Overigens is het voordeel van die tanks dat je een buffer hebt voor de extreme periodes en je kunt ze eventueel ook vullen met regenwater. Mocht er een sproeiverbod komen heb je nog een sproeibeurt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voyaaager
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Er is zo te zien heel wat ervaring met beregeningsinstallaties hier te vinden. Wij willen onze tuin voorzien van volautomatische beregening voor alle groene delen en daarvoor ziek ik iemand met ruime ervaring met deze materie. Ik zoek op korte termijn hulp bij het maken van een plan en het kiezen van passende en in Nederland online bestelbare kwaliteitsproducten. Hiervoor betalen we je een vergoeding. De aanleg zullen we zelf doen.

Het gaat om een tuin met een grasveld van 210m2, gewassen van 2x40m2 en een stuk grond voor bloemen en gewassen van 30m2. Voor de sproeiers en druppelberegening willen we het water uit een sloot pompen. We leveren je alle afmetingen en foto's van de tuin aan zodat het ontwerp op afstand gemaakt kan worden.

Als je hierbij kunt helpen hoor ik graag van je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 13:24

Saffie_time

Why use this? 42!

Er zijn legio aanbieders die dat tegen vergoeding doen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij rainbird, kwalitatief goed, werkt ook met lagere druk, en maken een plan voor je met alle benodigde onderdelen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
voyaaager schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:44:
Er is zo te zien heel wat ervaring met beregeningsinstallaties hier te vinden. Wij willen onze tuin voorzien van volautomatische beregening voor alle groene delen en daarvoor ziek ik iemand met ruime ervaring met deze materie. Ik zoek op korte termijn hulp bij het maken van een plan en het kiezen van passende en in Nederland online bestelbare kwaliteitsproducten. Hiervoor betalen we je een vergoeding. De aanleg zullen we zelf doen.

Het gaat om een tuin met een grasveld van 210m2, gewassen van 2x40m2 en een stuk grond voor bloemen en gewassen van 30m2. Voor de sproeiers en druppelberegening willen we het water uit een sloot pompen. We leveren je alle afmetingen en foto's van de tuin aan zodat het ontwerp op afstand gemaakt kan worden.

Als je hierbij kunt helpen hoor ik graag van je!
Noord Brabant: twee bedrijven die het prima voor je uit kunnen werken en waar je tevens je materiaal af kunt nemen.

https://www.stmiddelkoop.nl/werkendam/
https://www.dvcberegening.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23
Saffie_time schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:55:
Er zijn legio aanbieders die dat tegen vergoeding doen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij rainbird, kwalitatief goed, werkt ook met lagere druk, en maken een plan voor je met alle benodigde onderdelen.
Werkt Rainbird met lagere druk dan bijvoorbeeld K-rain?
Pagina: 1 2 Laatste