Beregeningsinstallatie tuin

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 16:39
Inmiddels alle Gardena spullen ontvangen en geïnstalleerd. De installatie werkt simpel en eenvoudig via de Gardena app, alle apparaten moesten eerst verplicht firmware updates draaien voordat ik ze kon bedienen. Dit duurt ca. 30 minuten per apparaat en moet stuk voor stuk. Daarna kan je schema's maken en zoals hierboven ook al aangegeven gaat hij er vanuit dat hij alle zones individueel van elkaar kan aansturen of tegelijk. In mijn geval kan dat niet omdat ze op dezelfde buitenkraan zitten en niet genoeg druk is om 2 zones tegelijk aan te sturen. Dus daarmee komen de Gardena assist schema's te vervallen en kan je handmatig aanpassen. Wel kan je per schema instellen of hij reken houd met het weer en je bodemsensor. Als het schema onder assist valt kan je ook nog instellen dat hij de tijden aanpast aan de hand van het op en ondergaan van de zon.

De maaier integratie doet inderdaad niets met de sproeiers dus je moet opletten dat je maai schema niet tegelijk staat met je sproeiers. In mijn geval sproei ik 's ochtends vroeg en gaat mijn maaier pas om 0800 draaien tot 20.00 dus is dat geen probleem.

Ik heb nu wel 2 bluetooth Hunter BTT 201 (2 zones) sproei computers over die ik zal verkopen, nieuw slechts 2 weken gebruikt. Dus wie zo iets zoekt mag ze voor een zacht prijsje overnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA5rr-XxJQPlfp3yohKgcGwjPtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSPIJm2VsZymC1OUk6jnT4R4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCThoPRmxRymVtI3EEMkHj_ONtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUC9RgOJo0etJ1rn00XASOMt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqsvikT-PgigS3QYlgXa22BFxto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83vSW7BPqVUITxpnwKPW6ny2.jpg?f=fotoalbum_tile

Screen capture van de app, ik kon dat nergens op internet vinden dus wellicht interessant voor anderen.

[ Voor 36% gewijzigd door ChiLLeR op 03-06-2021 09:57 ]

>> Signature?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wordt net op dit topic gewezen en wil wel wat ervaringen delen.

Ik lees over zelfs elk tuinpaadje exact missen vanwege het ijzer. Gosh! Veel succes daarmee.. Zo nauwkeurig is sproeien niet. Er is o.a. ook nog zoiets als wind..

Primaire advies: niet bezuinigen op je bron. Leuk dat je op 10 - 12 meter al een prima hoeveelheid water hebt, maar dieper heb je vrijwel altijd minder ijzer. Wij vullen er ook een vijver mee (bij) en dan is 't helemaal snel een ding. Maar dankzij onze pomp op 30 meter diepte valt het reuze mee. (Locatie afhankelijk, uiteraard. Dit is 't laagste stuk van Amersfoort. Op de Veluwe heb je wellicht bijv. 50 meter nodig voor dit resultaat.)

We zien nog wel een witte waas als we toch (regelmatig) muren van ons huis raken. Onze buren hebben hun huis zwart geverfd. Waar we dat steevast bleken te raken (oeps) wel een rodige gloed. (Dat uiteraard gefixt.) Een toevoeging die ik nog wil programmeren is dan ook: niet sproeien bij harde wind. Daarvoor (en voor verdere weersafhankelijke sturing) is integratie in domotica juist wel handig. Stabiliteit is inderdaad een ding, dus de kern draait netjes bedraad op een geschikt systeem (Loxone), niet op de 'hobbylaag' die ook ik nog aan 't toevoegen ben in onze domotica ;).

De grootste uitdaging is evenwel om op elke plek de gewenste hoeveelheid water te krijgen! Wij beregenen ca. 2000m2 gazon en borders (met flinke bomen en struiken) met acht groepen. De meeste daarvan waren al aangelegd door de hovenier van de vorige eigenaar. En dan heb ik op dezelfde groep sproeiers die 1/4 rond gaan en sproeiers (zelfde type) die 3/4 rond gaan. Tja.. dat levert op die eerste plek toch echt 3x zoveel water op dan op die andere. Daar kun je dan iets aan bijstellen door de sproeimondjes te wisselen (wat niet gebeurd is), maar dat beïnvloed ook steevast de radius van de sproeier.. En dan staan er bijvoorbeeld veel water vragende planten onder stevig zuipende bomen of juist weer een droogte zoeker helemaal alleen. Het is veel meer gepuzzel dan ik had verwacht (en me lief is) en ook meer aan verandering onderhevig. (Je plant nog 'ns wat, er groeit wat voor een van de sproeiers, etc.) Dus ja: maak vooral goed gebruik van zo'n ontwerpservice. Geef ze ook goede informatie over je beplanting én vraag nog 'ns door over het ontwerp.

Trouwens: als gevolg van de aanpassingen ligt er hier nog ergens een Weathermatic beregeningscomputer, mocht 't wat voor iemand zijn. (In feite een flink uitgebreide klokschakelaar incl. de voeding om een aantal groepen te schakelen, minstens vier, maar ik dacht zelfs acht. Heeft enige mogelijkheid tot externe interventie - een ingang bedoeld voor een regensensor om 'laat maar' aan te geven.)

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 08-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:34
TriToo schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:40:
Hier alles zelf uitgerekend. Is met een beetje kennis en verdieping prima te doen.

Gekozen voor een bronpomp, reden hiervoor is dat we geen plek hebben om een pomp bovengronds te plaatsen.

Verdeling hier is in 2 groepen. 1 voor het gazon en 1 voor de Druppelslangen welke ook gevoed worden vanuit een 25mm toevoerleiding.

Toevoerslangen zou ik zo groot mogelijk houden. Er zijn wel tabellen te vinden met druk verlies bij bepaalde leidingdiameters. Goed om hier ook rekening mee te houden.

Aansturing gebeurd met een rainbird computer. Werkt prima.

Als je zin hebt en er de tijd in wilt steken. Is er een hoop te besparen op de kosten van het materiaal.
Ik heb hier hetzelfde gedaan, maar als ik er aan terugdenk heeft me dat stiekem best veel tijd gekost.
Bij mij is het ook meer intresse, en als ik eenmaal wat uitzoek wil ik het voor 100% weten.
Rainbrid kleppen hier, met een Hunter HC1201 computer.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 11:58
Ik ben zover dat ik druppelslangen en sproeikoppen wil gaan plaatsen. Op alle aangewezen plekken ligt een 25mm buis onder het gras of steekt ie in een plantenborder net boven de grond uit.

Voor het aansluiten van sproeikoppen zie ik verschillende opties.
- Direct met een knie of T aan de 25mm buis en dan recht omhoog.
- Swing joint met of zonder telescopische arm
- Korte flexibele slang

Het meest makkelijke lijkt mij de flexibele slang. Is er een reden om dat niet overal toe te passen ?

Ik heb een aantal kleinere borders die onderbroken worden met gras of een pad. Deze borders worden zo meteen voorzien van water vanuit 1 zone/groep. Kan ik het als volgt aansluiten: 25mm tyleen, koppelstuk naar drukgecompenseerde druppelslang, dan weer aansluiten op 25mm om naar de volgende border te gaan en daar weer druppelslang? Of moet ik de 25 mm buizen van begin tot eind op elkaar aansluiten en in ieder border een T plaatsen om daar de druppelslang op aan te sluiten ?

Mijn voorkeur heeft het eerste anders moet de grond weer open :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Fabian schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:07:
Ik heb een aantal kleinere borders die onderbroken worden met gras of een pad. Deze borders worden zo meteen voorzien van water vanuit 1 zone/groep. Kan ik het als volgt aansluiten: 25mm tyleen, koppelstuk naar drukgecompenseerde druppelslang, dan weer aansluiten op 25mm om naar de volgende border te gaan en daar weer druppelslang? Of moet ik de 25 mm buizen van begin tot eind op elkaar aansluiten en in ieder border een T plaatsen om daar de druppelslang op aan te sluiten ?

Het lijkt me dat het op de tweede manier bedoeld is. Maar toch.. een druppelslang druppelt maar een beetje, dus die heeft niet zo gek veel drukverlies. Vaak staat er een maximale lengte bij. Bij jou ook? Zo lang je daar in totaal onder blijft, zal de eerste slang de verdere wel kunnen voeden.

Wat houdt dat drukgecompenseerd in, trouwens? (Maakt nieuwsgierig, want hier loopt de druk wel echt naar de max die de druppelslangen hebben kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Gwaihir schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Wat houdt dat drukgecompenseerd in, trouwens? (Maakt nieuwsgierig, want hier loopt de druk wel echt naar de max die de druppelslangen hebben kunnen.)
drukgecompenseerd zou moeten beteken dat de druk aan het einde van de slang even hoog is als aan het begin. De niet-drukgecompenseerd variant zou aan het einde van druk verliezen en dus minder druppelen dan aan het begin, maar dit zou tot 100 meter per slang niet veel moeten uitmaken.

Ik kom niet voorbij de 100 meter per tracé, maar door toch drukgecompenseerde slang te gebruiken hoop ik probleemloos te kunnen doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian Klinkt als 'n extra dikke slang (binnendiameter). Hoe lang mogen die dan (en hoe lang heb je totaal te gaan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Gwaihir het internet vertelt dat de maximale lengte bij 3 bar 103 meter is. De kleinere borders waarbij ik via de border wil doorhoppen naar de volgende border zal misschien 40 meter druppelslang in kunnen (in lussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Ik ga het er op gokken. Wijzigen kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian Jij ziet 't duidelijk beter voor je.. Die 103 meter was toch voor NIET drukgecompenseerd, zei je net? En in totaal heb je toch meer dan dat? (Hoeveel kleinere borders, hoeveel totaal.. je blijft erg onduidelijk..)

Maar voor wel drukgecompenseerd gaven ze geen max aantal meter? En je hebt totaal ook niet zo gek veel, 200 meter of zo? Ja, gewoon proberen dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik ben zover dat ik druppelslangen en sproeikoppen wil gaan plaatsen. Op alle aangewezen plekken ligt een 25mm buis onder het gras of steekt ie in een plantenborder net boven de grond uit.

- Korte flexibele slang

Het meest makkelijke lijkt mij de flexibele slang. Is er een reden om dat niet overal toe te passen ?

De beste optie is aftakken, maar dat geef je zelf al aan. Als je dat niet doet, dan zou ik niet steeds weer naar 25 gaan. Maar het hele traject uitvoeren in de diameter van de druppelslang (waarschijnlijk 16mm).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Gwaihir schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:16:
@Fabian Jij ziet 't duidelijk beter voor je.. Die 103 meter was toch voor NIET drukgecompenseerd, zei je net? En in totaal heb je toch meer dan dat? (Hoeveel kleinere borders, hoeveel totaal.. je blijft erg onduidelijk..)

Maar voor wel drukgecompenseerd gaven ze geen max aantal meter? En je hebt totaal ook niet zo gek veel, 200 meter of zo? Ja, gewoon proberen dan toch?
De verschillen tussen wel en niet drukgecompenseerd google ik ad-hoc naar aanleiding van jouw vragen. E.e.a is inderdaad een beeje tegenstrijdig, maar wat ik er uit opmaak is:
- Tot 100 meter haal je geen voordeel uit drukgecompenseerd tov niet druk gecompenseerd
- Bij 3 bar is de maximaal geadviseerde lengte 103 meter.
- Wil je een langere sectie hebben dan 103 meter dan heb je meer dan 3 bar nodig
- Wil je voorbij de 100 meter geen verschil in waterafgifte dan moet je drukgecompenseerde buis nemen

Ik heb twee zones (groep 3 en groep 5) waarbij een kleine border afhankelijk is van een grotere border die in de zone vanaf de kleppen gezien eerst komt.

Omdat ik niet zoveel meters nodig en het prijsverschil tussen drukgecompenseerd en niet-drukgecompenseerd niet zo heel groot is, ga ik voor drukgecompenseerd. Vervolgens overweeg ik om van 25mm tyleen naar een T stuk te gaan en zo twee stukken druppelslang in dezelfde border te voorzien van water en deze ook aan de andere kant van de border weer via een T stuk samen op de 25mm tyleen aan te sluiten. Mocht dat niet lekker gaan dan zal ik de borders onderling aansluiten met 16mm tyleen zoals @Devil tipt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPMHyao-JBCnUDlEZj3NcHBkivg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vxVUiU0FluF1eHsFqWUNx4W6.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian "Voorbij de 100 meter" (maar niet eens zo gek ver). Dat ben jij dan. Prima voor elkaar dus.

Ik begreep dat je die 25mm juist al ingegraven hebt? Kan geen kwaad hoor, als doorverbinding. (Ik kan je in dat stuk beschrijving nog steeds niet helemaal volgen. Maar zo te horen ben je er toch al wel uit :).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Alles ligt al in de grond inderdaad. Gras en beplanting moesten er in.

Het blauwe rondje met G1 t/m G5 er in zijn 25mm buizen die uit de rond omhoog komen waarbij de dichtsbijzinde G de buis is die richting de kleppen gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Fabian op 06-06-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Zo te zien ga je alles nieuw aanplanten, wat je ook zou kunnen overwegen voor de grotere planten (Laurier, Beuk, Steeneik) is een drainagebuis rondom de kluit en dan die handmatig bewateren tot ze voldoende geworteld zijn (jaar of twee, maximaal 1x per week bij droogte tijdens het groeiseizoen een flinke hoeveelheid water). Voor dit soort planten is een druppel slang letterlijk een druppel op een gloeiende plaat, als ze een goed ontwikkeld wortelstelsel hebben dan hebben ze eigenlijk nooit extra water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:34
- Korte flexibele slang

Klopt, de flexibele slang is het makkelijks, probleem is dat je die vaak per 25 meter minimaal kunt kopen.
Ik heb overal swing joints, puur vanwege de kosten.

een knie op 25mm zou ik niet doen, die wil je gewoon op minimaal 50cm diep hebben liggen :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Devil schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:24:
Zo te zien ga je alles nieuw aanplanten, wat je ook zou kunnen overwegen voor de grotere planten (Laurier, Beuk, Steeneik) is een drainagebuis rondom de kluit en dan die handmatig bewateren tot ze voldoende geworteld zijn (jaar of twee, maximaal 1x per week bij droogte tijdens het groeiseizoen een flinke hoeveelheid water). Voor dit soort planten is een druppel slang letterlijk een druppel op een gloeiende plaat, als ze een goed ontwikkeld wortelstelsel hebben dan hebben ze eigenlijk nooit extra water nodig.
Wij hebben ook twee nieuwe bomen geplant dit voorjaar. Daar elk 'n ring (van aarde) omheen zodat je ze makkelijk een flinke plas water kunt geven. Dit jaar bij droogte nog op letten en dan is 't wel klaar.

Het beregenen van zo'n border met bomen is niet zozeer voor de bomen, maar voor de planten onder de bomen (en da's wel incl. laurier, trouwens). In een natuurlijk bos groeit niet zo veel onder bomen.. die pikken al het water weg. De beregening maakt mooie ondergroei mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:37
Gwaihir schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:53:
[...]
In een natuurlijk bos groeit niet zo veel onder bomen.. die pikken al het water weg. De beregening maakt mooie ondergroei mogelijk.
offtopic:
Dat heeft volgens mij weinig te maken met het waterbehoefte maar meer met lichtbehoefte.
Je kan dit bijvoorbeeld in België ook zien in het Hallerbos. Dit is een beukenbos, en voordat de beuken in blad komen, en een groot schaduwtapijt uitspreiden, bloeit de hele bodem met boshyacinten. Beuken zijn trouwens zeer dominant qua licht omdat zij geen warme zomerzon op hun stam verdragen.
In mijn eigen dorp hebben we ook een dergelijk bos, het Pastoorsbos in Lichtaart. Enkel gaat het hier over zomereiken en witte klaverzuring.
Bijgevoegde foto is genomen in het nationaal park Mols Bjerge (DK), waar ook dergelijke bossen te vinden zijn.

Wat altijd terugkomt, de kruidlaag bestaat uit voorjaarsbloeiers, en de bomen zijn bladverliezend.

Wel kan de grond onder bomen droog zijn, puur omdat een dergelijk dik bladerendek de regen goed kan tegenhouden. Nog nooit uit een bos gewandeld en dat je dacht "Tiens, het regent precies toch harder dan ik dacht"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t87tpE2WBjA4HwSF6dVTHhVNXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQnNiJUmK3OGsxT0sEoUL3AM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Arator schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:48:
[Offtopic]
Dat heeft volgens mij weinig te maken met het waterbehoefte maar meer met lichtbehoefte.
Beide (incomplete voorstelling van zaken inderdaad). Licht gaat in een border sneller nog goed dan water.

En niet alleen in de border trouwens, van onder het gras trekken die joekels net zo goed stevig weg.

Ik doelde tevens op wat grotere (vaste) planten en heesters, in hun algemeenheid. Zo'n klein kruidlaag is, wel, klein :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 07-06-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:37
Misschien iets te veel gekeken naar mijn border, waar er een rode beuk staat. Daar moet ik het doen met een kruidlaag.
In mijn kippenhok heb ik een laurier staan, die ook al vlot naar 4 meter hoogte gaat. Dat is een hoogbouw voor de mussen. Een gans voorjaar en zomer gekwetter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67zPWnVApY0DaDLojme6dAOb16E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnBKntnm334gWWJlg9ZC49JC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Arator op 07-06-2021 17:08 . Reden: Foto toegevoegd ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Zo heb ik een flinke appelboom staan in mijn gazon en het gras heeft het daar omheen altijd moeilijk, probeer daar nu wel meer te beregenen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Dit systeem kwam ik tegen, ziet er wel tof uit! https://irrigreen.com/
Geeft je veel meer controle dan die simpele popups, kan je tenminste echt het water plaatsen.

>> Signature?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fabian
Even een statusupdate van de beregeningsinstallatie in mijn tuin. Dit weekend heb ik de acht pop-up sproeiers geplaatst en ben daarbij wel wat zaken tegen gekomen die misschien ook handig zijn voor anderen.

Mijn tuin is vrij nieuw. Huis is nog geen jaar geleden opgeleverd. Het tuinontwerp is al wat langer klaar. Hierdoor wist ik globaal wat waar moest komen. Tijdens het aanbrengen van zand en aarde hebben we 25mm tyleen buizen naar de juiste plek gelegd met het idee dat ik deze later zou opgraven en de rest zou aansluiten. Vervolgens is het gras, de hagen en de beplanting aangelegd.

Voor het watervrij (winterklaar) maken van de installatie kan gebruik gemaakt worden van ventielen die open gaan staan bij een te lage druk. Iedere keer als je de stopt met beregenen zal dan wat water weglopen in de grond. Een andere optie is om een compressor te gebruiken en alle leidingen droog te blazen. Je moet dan wel op een handige plek een aansluiting maken waar je je compressor aansluit.

Ik heb gekozen voor de tweede optie omdat het scheelt in onderdelen waar mogelijk iets fout mee kan gaan en dan onder de grond zitten. Bij de installatie van de pop-up sproeiers kwam de compressor enorm goed van pas.

Voor het aansluiten van de pop-up sproeiers heb ik T stukken of knietjes gebruikt met een kort stukje flexibele rainbird SP100 swing pipe gebruikt. Dit is per meter te bestellen en maakt het plaatsen van de pop-up sproeier een stuk eenvoudiger.

Onderdelen
- 25mm klemkoppeling T stuk of Knie naar 3/4” binnendraad
- Knie 3/4” buitendraad naar 12,5 t.b.v SP100
- Knie 1/2” buitendraad naar 12,5 t.b.v SP100 (pop-up sproeier is 1/2” binnendraad)

Dan de werkzaamheden
Er is een serieus gat nodig om fatsoenlijk bij de tyleen buis te kunnen en hier een klemkoppeling op te zetten. Een knie is nog wel te doen, maar om een T stuk in een ingegraven leiding te zetten kost wat meer inspanning (en ruimte). Achteraf was het veel makkelijker geweest om alle koppelingen inclusief een stukje SP100 al te hebben liggen voordat de grond dicht is gegooid. Schade aan het gras was dan ook minder groot geweest.

Er zijn twee soorten tyleen. Een minder flexibele en een nog minder flexibele. Helaas heb ik beide in de grond liggen. Met het ene type is nog wel te werken, maar de andere is simpelweg niet te buigen. Het gat moet dan nog groter om de buis een beetje te kunnen bewegen en deze in een T stuk te duwen.

De keuze voor een compressor heeft goed uitgepakt. Door de compressor aan te sluiten tijdens het plaatsen van alle koppelingen kunnen deze redelijk gecontroleerd worden op lekkages. Met water zou het gat meteen zijn volgelopen. In kan de kleppen al bedienen met m’n telefoon dus tijdens de werkzaamheden was het eenvoudig om even lucht in een buis te blazen.

Voor alle koppelingen vanaf de hoofdaansluiting t/m de afgaande kant van de kleppen heb ik materialen met KIWA-keur gebruikt. Koppelingen bijvoorbeeld van Unidelta. (te herkennen aan de blauwe kleur). De rest is allemaal met standaard groen gekeurde koppelingen gedaan. Het groen gekeurde materiaal werkt net wat minder lekker. Buis gaat er minder makkelijk in, aandraaien gaat net wat minder makkelijk. Geen groot probleem, maar als je 40cm onder grondniveau loopt te wroeten en vloeken dan lijken die goedkopere materialen ineens niet zo'n goede keuze meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA7UJB2EnMSL-1HeYaBghZe4LJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QsZERT8QNRLBdJtVjHHu5YC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKPQDR4P3flUco55yL67wWWxnNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXVDuSZNE1aEg3cstRyhoec6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sby8Mc2ZECEKCzCGGdl17sljgRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Be5wyQmN0Acyi61IKkFTCppc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4vAe0PmsK2jrS2pdKgJU7OX420=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvK9LHWKhX7M6tnglz8JDuCj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dyD_Ly197L6uWDTLCInxciq7OI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nc7uYPLWhzklMWWque7j0Dz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw0F3XtWBPNh62FKc_7-swXQOZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlSm7TN8YtJG0td1kXYbOgPg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnz7qgPHCf4483atiLcbvp9tYHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXwpQeE6Omax46PAOTLU0ny4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOUW9Bpk2IS_dKjs0Wr4C4tT2EA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVwan4BQUTUGIzZRt9omLEQe.jpg?f=fotoalbum_tile

Rest alleen nog het afstellen van de sproeiers. Het meeste gras zijn lange smalle stroken en de Rainbird 3504 sproeiers zijn bedoeld voor 4,6 tot 10,7 meter. Het meeste water komt nu in de border en bij de hagen terecht wat de druppelslangen een beetje overbodig maakt.

Nu er water door de kleppen gaat brommen ze een stuk minder hard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32
Strak werk d:)b maar hoeveel m2 gaat het hier om? Ik voorzie bij ons ( 1500m2 gras) toch wel problemen (lees heel veel werk)...

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Grolsch schreef op zondag 13 juni 2021 @ 17:33:
Strak werk d:)b maar hoeveel m2 gaat het hier om? Ik voorzie bij ons ( 1500m2 gras) toch wel problemen (lees heel veel werk)...
Voor 1500m2 zal je met een standleiding van 50mm moeten werken gok ik.
Dan aftakken naar 25mm naar je sproeiers.
Ik had alle sproeiers en tyleen gelegd en vervolgens met bamboe stokken de sproeiers op hun plek gezet en toen de grond aan laten voeren en als laatste de rollen gras. Dat was eigenlijk verrassend goed te doen.

Bij mijn pomphuisje heb ik een bak in de grond met de kleppen. Daar komen de stand leidingen in uit en voordat de grond erop kwam even druk met een compressor opgezet inderdaad. Toen dat allemaal in orde bleek het grond laten komen.

Het helpt overigens als je het tyleen even in de zon legt of warm maakt. Dan is het een stuk makkelijker te hanteren.
Ik had de rollen (in mijn geval 30mm) even in de zon gelegd en dan rol je ze zo uit en kan je ze makkelijk buigen.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:16
GeeMoney schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:42:
[...]

Voor 1500m2 zal je met een standleiding van 50mm moeten werken gok ik.
Dan aftakken naar 25mm naar je sproeiers.
Ik had alle sproeiers en tyleen gelegd en vervolgens met bamboe stokken de sproeiers op hun plek gezet en toen de grond aan laten voeren en als laatste de rollen gras. Dat was eigenlijk verrassend goed te doen.

Bij mijn pomphuisje heb ik een bak in de grond met de kleppen. Daar komen de stand leidingen in uit en voordat de grond erop kwam even druk met een compressor opgezet inderdaad. Toen dat allemaal in orde bleek het grond laten komen.

Het helpt overigens als je het tyleen even in de zon legt of warm maakt. Dan is het een stuk makkelijker te hanteren.
Ik had de rollen (in mijn geval 30mm) even in de zon gelegd en dan rol je ze zo uit en kan je ze makkelijk buigen.
Is het handig om alles boven de grond aan te sluiten en van daaruit alles in te graven? Ik moet nog beginnen met het hele plan en ben nog een beetje zoekende naar een plan van aanpak.

Als ik jou foto's zo zie had je al iets van leidingwerk in de grond liggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Grolsch zorg ook voor voldoende ruk of genoeg zones. Ik heb een ontwerp van een leverancier ontvangen en daarbij zaten alle sproeiers op 1 zone en een 2e zone voor de druppelslangen. 5 sproeiers gaat net bij mij.

Aansluiting van waterbedrijf is 22mm en gaat over op 25mm tyleen t/m de sproeiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
DutchKel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Is het handig om alles boven de grond aan te sluiten en van daaruit alles in te graven? Ik moet nog beginnen met het hele plan en ben nog een beetje zoekende naar een plan van aanpak.

Als ik jou foto's zo zie had je al iets van leidingwerk in de grond liggen.
Ik heb eerst allemaal geulen gegraven met een gravertje. Daar alles ingelegd en vervolgens vanaf het T stuk van de standleiding tot aan de sproeier even met de schep gedaan of ook grotendeels al de geul gegraven daarvoor.
Bovengronds schiet niet op want het moet zeker 40cm diep dus anders is alles tekort ;).

@Fabian 1500m2 ga je niet met een buitenkraantje redden. Daar heb je een serieuze pomp voor nodig. Ik heb 200m2 gras (8 sproeiers) en ongeveer 160m druppelslang en dat met een pomp van 6,5kuub per uur. En meer sproeiers erop gaat niet meer, dan zou ik al naar een zwaardere pomp moeten.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 13-06-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:53:
@Fabian 1500m2 ga je niet met een buitenkraantje redden. Daar heb je een serieuze pomp voor nodig. Ik heb 200m2 gras (8 sproeiers) en ongeveer 160m druppelslang en dat met een pomp van 6,5kuub per uur. En meer sproeiers erop gaat niet meer, dan zou ik al naar een zwaardere pomp moeten.
Op een 22 mm waterleiding kun je wel beter zetten dan 'een buitenkraantje' en het hoeft toch ook niet allemaal als één groep tegelijk aan, @Fabian?

Maar bedenk wat een (drink)water erdoorheen gaat! (10mm beregenen x 1500 m2 = 15 kuub water.) Ik ben (met 2000m2 beregening) wel heel blij met de pomp. Die geldt als 9,9m3/uur en dat hebben we ook gezien bij 'even' vijver vullen. Maar op de (tegen)druk van het beregeningssysteem is 't echt wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Gwaihir schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Op een 22 mm waterleiding kun je wel beter zetten dan 'een buitenkraantje' en het hoeft toch ook niet allemaal als één groep tegelijk aan, @Fabian?

Maar bedenk wat een (drink)water erdoorheen gaat! (10mm beregenen x 1500 m2 = 15 kuub water.) Ik ben (met 2000m2 beregening) wel heel blij met de pomp. Die geldt als 9,9m3/uur en dat hebben we ook gezien bij 'even' vijver vullen. Maar op de (tegen)druk van het beregeningssysteem is 't echt wel minder.
Wederom 1500m2 gras ga je ook niet met drinkwater sproeien mag ik hopen ;).
Een standaard huis-tuin-buiten kraan levert maar 1,0 tot 1,5 kuub per uur als je geluk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:06

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Vorige week een bron laten boren tot een diepte van 21 meter en kwamen uit op de wel die de wichelroedeloper had voorspelt _O-
Vrijdag komt er een bronpomp in het boorgat met een diameter van 11 cm
Leverancier raadt een DAB bronpomp S4 met diameter van 4 inch aan
Iemand hier ervaringen mee ?

Te beregenen oppervlakte is ongeveer 2500-3000 m2, want de kippen en schapen hoeven niet nog meer verwend te worden met gratis douches ;)

[ Voor 20% gewijzigd door 964C2 op 14-06-2021 14:26 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:04
Afgelopen jaar een nieuwe ingetrokken en de tuin wordt op dit moment aangelegd.
Althans de bestarting en dergelijke. In voorbereiding daarop heb ik al 16mm tyleen door de tuin liggen naar de punten waar ik kranen wil plaatsen en de verschillende borders. Afmetingen zijn klein dus het worden een paar zweetslangen en hooguit een microdrip.

Dit topic is nieuw sinds de laatste keer dat ik heb ik gelezen maar nu begin ik door de bomen het bos niet meer te zien. Voor de achtertuin is denk ik een gardena smart Irrigation Control het beste gezien ik 3 zones wil maken.

1 - klimop haag voor de schutting
2 - border van een meter of 8 en een klein stuke van een vierkante meter verderop in de tuin.
3 - aparte zweetslang voor 3 leibomen die meer water nodig hebben

Voor wat ik nu zie is dat een valvebox met 3 ventielen op 24v met die irrigation control de beste optie lijkt. En ook de minst zichtbare. Daarnaast geen batterijen zoals die smart water control die op de kraan gaat.
Opzich allemaal duidelijk qua aansluiten vanaf de valvebox en verder.

Maar... ik heb dus 16mm tyleen liggen en die valvebox sluit te aan met de gardena 25/32mm aanvoerslangen. Ik heb me suf zitten zoeken maar ik kan geen antwoord vinden op de vraag of ik die 16mm tyleen ook redelijk rechtstreeks kan aansluiten?

Anders wordt het een verloop naar een gardena aanvoerbuis en dan de valvebox in.
Iemand hier toevallig ervaring met dit?

Daarnaast heb ik de voortuin nog. Hier komt een zweetslag voor de beukenhaag en een boom aan het eind. Ook een border met gewone beplanting. Om hier een hele valve box te plaatsen lijkt me wat overkill.
Dus daar zoek ik nog een optie, maar ik zat te denken aan de smart control die je op de kraan klinkt. Helaas wel met batterijen dan in dit geval (230v is wel aanwezig).

Heeft de gateway van Gardena een dusdanig bereik dat ik vanuit de voortuin een degelijk signaal heb naar de garage? (Hemelsbreed 10-12m met daartussen 2 betonnen muren en 2 binnen muren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@M.Koers Unidelta heeft verloopkoppelingen van 25mm naar 20m en van 20mm naar 16mm. Zo te zien niet in een keer van 25mm naar 16mm. Als ik de geleerden mag geloven wordt het wel lastig om fatsoenlijk te beregenen met 16mm als aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@Fabian de leidingen in huis zijn niet meer dan 16mm. Dus groter aansluiten heeft weinig nut.
De verschilleden zondes is bewust zodat ik ze na elkaar kan plannen. En met een automatisch systeem is een uurtje meer of minder ook niet echt een probleem.
Alles beter dan met de tuinslang elke avond alles lang waarbij ik dat soort dingen altijd vergeet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
M.Koers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:39:
@Fabian de leidingen in huis zijn niet meer dan 16mm. Dus groter aansluiten heeft weinig nut.
Je voegt wel aardig wat lengte toe, dus bij veel types sproeier zou je 't toch best kunnen merken.

Maar bij druppelslangen e.d. inderdaad niet. Daarbij vraag ik me dan meer af of je geen zones gelijktijdig open wilt kunnen zetten, i.p.v. na elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@Gwaihir dit wil ik wel natuurlijk. Maar als het niet wil dan kan ik ze los van elkaar schakelen. Vandaar het idee van de 3 zones op zo'n klein oppervlak.
Toevoer is helaas een probleem met die smalle diameters in huis. Vroeger met koper had je nog daadwerkelijk 16mm. Nu met die kunstof buizen mag je blij zijn als een kniestuk meer dan 7,5mm diameter heeft intern.
Buitenmaat is nog steeds 16mm maar intern 12mm en koppeing maakt er 7,5 van.
16mm tyleen genomen omdat het makkelijker koppelen is in de garage. Daarnaast heb ik wel 2+ bar druk bij de kraan volledig open dus al het goed is voldoende voor een paar zweetslangen. Sproeiers staan niet in de planning gezien ik kunstgras erin leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
Vanmiddag ff naar de Hornbach geweest maar Gardena maakt het je lekker moeilijk. De eigen accessoires zoals die valveboxes zijn 25mm, verloopstukken naar bovengrondse accessoires (zweetslangen enzovoort) zijn er niet. Dan zit je vast een waterstopcontact denk ik dus dat gaat me niet worden.

Maar nu heb je ook nog die smart controls, is dat iets fatsoenlijks?

Andere is ventielen van een ander merk. Voor wat ik gelezen heb kan je elke 24v klep gewoon aansturen met het Gardena systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door M.Koers op 26-06-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Hornbach zou wel zweetslang moeten hebben (ook van Gardena), maar alles op gebied van tyleen is daar 16mm. Dit zijn dingen om online te bestellen Niet om bij de Hornbach te halen.

Smart controls ken ik niet. De meeste kleppen en aansturingen die ik heb gevonden zijn 24 AC (wisselspanning). Dat kan op elkaar aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
M.Koers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:11:
Toevoer is helaas een probleem met die smalle diameters in huis.
Het heeft alsnog nut om vanaf je smalle diameter inkomende buis met een grotere diameter de tuin in te gaan. Door de lange afstand verlies je ook druk. Dit is te beperken met een grotere diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

M.Koers schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:39:
Dat is een denkfout drukverlies ontstaat in het hele leidingtraject. En drukverlies is in een 16mm slang vele male groter dan in bijvoorbeeld 25mm, terwijl het prijsverschil minimaal is. Dus met elke meter 16mm die je toevoegt hou je minder druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Fabian @Devil Is het je wel opgevallen dat:
- hij geen grootverbruikende sproeiers heeft, maar uitsluitend druppelslangen en 'n microdrip?
- de 16mm slangen er al liggen en vervangen dus echt wel wat zou kosten?

Ik heb hier een vijverpomp, die zelf best 20m3 per uur zou willen rondpompen, maar daarin door slechts vijf meter slang (van ik meen 40mm) danig gehinderd wordt. (V.a. pomp op ca 75% snelheid deze verder omhoog zetten, voegt snel elektriciteitsverbruik toe maar nauwelijks extra flow.) En ik heb hier minstens 150 meter druppelslangen liggen en die zijn bepaald niet moeilijk om 'op druk' te houden.

Ik herken dus wat jullie zeggen. Maar ook dat zo'n algemeenheid niet zo maar overal enorm relevant is. (De kranen in z'n huis doen het bijv. ook ongetwijfeld gewoon goed..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@Gwaihir Ik ga er vanuit dat de 16mm buizen niet vervangen worden, maar wanneer iemand anders dit topic leest om kennis op te doen voor het aanleggen van een beregeningsinstallatie dan is het wel goed om te weten dat je niet moet blindstaren op de diameter van de inkomende waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Gwaihir schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:43:
@Fabian @Devil Is het je wel opgevallen dat:
- hij geen grootverbruikende sproeiers heeft, maar uitsluitend druppelslangen en 'n microdrip?
- de 16mm slangen er al liggen en vervangen dus echt wel wat zou kosten?

Ik heb hier een vijverpomp, die zelf best 20m3 per uur zou willen rondpompen, maar daarin door slechts vijf meter slang (van ik meen 40mm) danig gehinderd wordt. (V.a. pomp op ca 75% snelheid deze verder omhoog zetten, voegt snel elektriciteitsverbruik toe maar nauwelijks extra flow.) En ik heb hier minstens 150 meter druppelslangen liggen en die zijn bepaald niet moeilijk om 'op druk' te houden.

Ik herken dus wat jullie zeggen. Maar ook dat zo'n algemeenheid niet zo maar overal enorm relevant is. (De kranen in z'n huis doen het bijv. ook ongetwijfeld gewoon goed..)
Nja kranen die het "goed" doen. Ik ben van mening dat het beter kan. Maar daar komt dus verhaal uit met die fijne kunststof leidingen. Druk is 3-4 bar vanaf de toevoer maar echte een goeie douchestraal is het niet. Het gaat tegenwoordig redelijk.
Maar goed dat is een heel ander verhaal en als je ooit een huis zelf bouwt zorg voor een flinke diameter :+ Helaas zelf niet kunnen kiezen op dat gebeid.

Voor wat betreft de tuin, leiding liggen inderdaad al en ik ga toch niet mijn net aangelegde bestrating er weer uit trekken. Het is puur voor gemak met druppelslangen inderdaad. Anders zou het met mijn tuinslang moeten (50m haspel van je raad het al 16mm). Sproeiers zijn er niet en een uurtje meer of minder een automatisch gestuurd systeem open laten staan merk je niks van als gebruiker.

Ik ben weer druk in de sites aan het duiken en hoop nog iets in elkaar te kunnen draaien met de gardena stuurunit en valves van rainbird of iets dergelijks.
Gardena is geen absolute must maar van ik heb gezien qua app en aansturing (plus integratie met Homey) op basis van type planten, zon/regen enzovoort ben ik er wel gecharmeerd van.
Scheelt het wiel uitvinden met zelf hele logica te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
M.Koers schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:04:
Maar goed dat is een heel ander verhaal en als je ooit een huis zelf bouwt zorg voor een flinke diameter :+
Ik heb de leiding hier in huis aardig verdedigd, tijdens recente werkzaamheden. Installateur vond de 28mm koper die er lag wat overdreven, maar heeft braaf in 22mm koper gewerkt waar het 'hoofd'leiding betrof :).

Overigens ben ik wel van mening dat waar dat relevant wordt voor beregening, het tijd wordt voor een pomp uit andere bron dan de waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Gwaihir schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Overigens ben ik wel van mening dat waar dat relevant wordt voor beregening, het tijd wordt voor een pomp uit andere bron dan de waterleiding.
Een andere bron is er helaas niet. Ik heb geen opties met bijvoorbeeld een sloot. Een regenton zou midden in het pad staan dus da's ook lastig.
Ik heb geen grote tuin, beregenen is puur een heg (klimop) 3 leibomen en 2 borders.
Voor het huis een beugenhaag, een flinke bloembak en een boompje.

Beregening is niet zozeer vereist door de grote van de tuin, meer doordat ik veel van huis ben.
Die tuin is gedoemd om dood te gaan :+ Vandaar ook het kunstgras.

Als ik met de tuinslang in de weer ga ben ik met max een half uurtje ook wel klaar en dan heeft alles flink water gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door M.Koers op 27-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@M.Koers Snap ik. Was in 't algemeen bedoeld; is 'n terugkerend ding hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Inmiddels de meeste dingen aangesloten.
Put met 2 rainbird kleppen in gegraven, buizen aangesloten, water erop.
Gardena irrigation control vanavond aangesloten. De kleppen functioneren en gaan open bij actie.
Echter is 1 muisstil bij de open stand en de ander die bromt als een malle. Gaat echter wel open.
De draden heb ik al omgewisseld maar dat maakt geen verschil. Xelf met de deksel op de put is die goed hoorbaar, lijkt me niet helemaal in order.

@Fabian jij had dit al eerder gefilmd en gepost maar ik lees zo snel niet of het nog verholpen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 01:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:59:
[...]

Wederom 1500m2 gras ga je ook niet met drinkwater sproeien mag ik hopen ;).
Een standaard huis-tuin-buiten kraan levert maar 1,0 tot 1,5 kuub per uur als je geluk hebt.
Jij haalt het uit de sloot denk ik of heb je een bron ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@M.Koers Bij mij klinken de kleppen ook heel verschillend, maar ze zijn allemaal veel stiller sinds er waterdruk op staat. Omdraaien van draden mag ook geen verschil maken gezien de wisselspanningsbron ;)

Ik heb het filmpje met de duidelijk hoorbare brom/zoem gedeeld met de leverancier en die zei dat het in orde was.

[ Voor 22% gewijzigd door Fabian op 09-07-2021 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:51
Omdat ik de afgelopen zomer de tuin (plusminus 700m2) ook niet groen hield met de tuinslang alleen dit jaar een beregeningsinstallatie laten aanleggen. De buizen had ik voor een deel al voor inzaaien van het gazon en aanleggen van de tuin laten ingraven zodat dat nu niet helemaal open zou hoeven. Nu dus de put laten pulsen, pomp installeren, wat buizen bijgelegd en sproeikoppen geplaatst. Kist met ventielen ingegraven in de tuin achter de garage, pomp en computer in de garage. Systeem van Rainbird, pomp trekt zo'n 5 kuub per uur, tuin verdeeld in 4 zones. Je moet je postcode invoeren in de computer, dan houdt ie het weerbericht bij en kan daar bij beregenen rekening mee houden als je dat wil. Je kan er nog van alles op aansluiten zoals een windmeter (niet sproeien boven ingestelde windkracht), sensoren in je grasmat (extra sproeien als het te droog wordt) etc. Heb een wifi dongel aangesloten, kan via de app handmatig sproeien of het schema aanpassen. Pop up sproeier voor het gazon, roterende spoeiers voor de planten. Ideaal, de tuin knap er flink van op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Fabian schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 23:02:
@M.Koers Bij mij klinken de kleppen ook heel verschillend, maar ze zijn allemaal veel stiller sinds er waterdruk op staat. Omdraaien van draden mag ook geen verschil maken gezien de wisselspanningsbron ;)

Ik heb het filmpje met de duidelijk hoorbare brom/zoem gedeeld met de leverancier en die zei dat het in orde was.
Draden omwisselen is ook geen verschil, verwachte het ook niet gezien de wisselspanning. Maar toch proberen, you never know :+
Nu heb ik er al wel waterduk op staan maar ik ga m ook ff opnemen en delen met de leverancier kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23
Ik heb kort geleden een huis gekocht met daarbij een grondwaterpomp en buffervat. De grondwaterpomp heeft een vermogen van 10 tot 120 liter en het buffervat heeft een inhoud van 750 liter. Nu wil ik mezelf er eens in gaan verdiepen hoe ik zo'n beregeningsinstallatie aan kan gaan leggen. Echter vraag ik mezelf als noob af hoe zo'n combinatie van een grondwaterpomp + buffervat nu eigenlijk werkt. Als ik op Google wat er over opzoek dan vind ik gek genoeg alleen dingen over buffervaten in combinatie van warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sunri5e Eh vast.. Als ik je post lees heb ik nl. ook geen idee wat je bedoelt.

Wat is een vermogen van 10 tot 120 liter? Wellicht zoek je vooral het debiet?

En dat buffervat. Bedoel je daar een waterreservoir mee? (Een bak water, niet op (over)druk.) En zo ja, pompt die pomp het dan vol of leeg?

Dat je een hydrofoorpomp met een drukvat van 750 liter zou hebben kan ik me nl. moeilijk voorstellen. Dat is nl. nogal lomp groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Sunri5e Heb je niet toevallig een warmtepomp gekocht i.p.v. een grondwaterpomp :P

Ik zou niet weten wat je met een buffervat moet met een grondwaterpomp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Gwaihir schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:54:
@Sunri5e Eh vast.. Als ik je post lees heb ik nl. ook geen idee wat je bedoelt.

Wat is een vermogen van 10 tot 120 liter? Wellicht zoek je vooral het debiet?

En dat buffervat. Bedoel je daar een waterreservoir mee? (Een bak water, niet op (over)druk.) En zo ja, pompt die pomp het dan vol of leeg?

Dat je een hydrofoorpomp met een drukvat van 750 liter zou hebben kan ik me nl. moeilijk voorstellen. Dat is nl. nogal lomp groot..
Hij is ook lomp groot 😀 dus ik denk dat het dan om een hydrofoorpomp gaat. Vroeger zaten er bij de boerderij die we gekocht hebben boomgaarden waarmee waarschijnlijk dus met dit systeem er beregend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Is het geen filter toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sunri5e Heb hier buffervaten (inderdaad, voor de warmtepomp / verwarming) van 800 liter, dus ik weet prima hoe groot dat is. Maar in een beregeningssysteem lijkt me dat zoiets gebruikt wordt om regenwater op te slaan, gewoon drukloos.

Het drukvat van een hydrofoorpomp is wat we in de verwarmingsinstallatie een expansievat zouden noemen. Op afmeting 750 liter is dat verrekte prijzig (en ik vraag me af waar goed voor).

Voor een beregening met (alleen) grondwater heb je geen vat nodig. Dat gaat vanuit de grond gelijk de tuin (of boomgaard) in. Hier zo'n installatie omgebouwd naar een hydrofoor omdat we er ook een (buiten)kraan op wilden. Daar zit nu een drukvat van 100 liter aan (zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Grolsch schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:15:
@Sunri5e Heb je niet toevallig een warmtepomp gekocht i.p.v. een grondwaterpomp :P

Ik zou niet weten wat je met een buffervat moet met een grondwaterpomp :?
Nee het is echt een grondwaterpomp met een puls die het buffervat vult en vanuit het buffervat gaat er een leiding naar waar je de slang op aan kunt sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:37

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Gratis tip, graaf je pop-up sproeiers diep genoeg in. De grasmaaier weer er wel raad mee...

Grasmaaier op de laagste stand want vakantie, door de zondvloed regen een stukje grond weggespoeld en binnen no time ben je van je rainbird af. Gelukkig kun je de kop vervangen zonder uit te graven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 21:50
ik heb hier een buis met een buitendiameter van 110mm en binnendiameter 100mm .
past hier nog een 4 inch pomp in ?
wie heeft hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Een 4” buis heeft een diameter van 101,6mm uitw. dat gaat niet passen.
Daarnaast wil je ook nog wel iets aan aanstroming van water hebben.
Hier een 3” 88,9mm bronpomp in een 100mm buis.en dat werkt prima

[ Voor 19% gewijzigd door TriToo op 09-08-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:06

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Voor mijn 4 inch DAB bronpomp hebben ze hier een buis van 125 mm gebruikt. Uiteraard geen probleem dan :)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa3fap
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 21:50
@TriToo bedankt voor de info

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Heb ik na 4 kurkdroge en hete zomers eindelijk een eigen bron.......... de rest weten jullie zelf ook al denk ik 8)7 _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Grolsch schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:20:
Heb ik na 4 kurkdroge en hete zomers eindelijk een eigen bron.......... de rest weten jullie zelf ook al denk ik 8)7 _O-
Haha ja, ach in juni was het wel nodig hoor.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
Nu de zomer weer voorbij is, is het tijd om de beregeningsinstallatie winterklaar te maken!

Bij mijn verdeler zit een euro nippel t.b.v. een compressor en een aparte kraan. Even alle kringen stuk voor stuk leeg blazen was een makkelijke klus. Nu staat er nog wel een laag water in de put zelf.

De leverancier van de kleppen heeft aangegeven dat de kleppen prima onder water kunnen staan en blijven staan, maar hoe zit dit in de winter met bevriezen van het water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Waarom loopt dat water niet weg dan? In de winter moeten de kleppen niet in water staan dat kan bevriezen, want dan vriest alles stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
@Devil het is een gesloten put waar wel water van bovenaf in kan lopen doordat de put net wat te laag in de grond zit. De put ligt op een laag grind (vervolgens dikke klei) en ik heb een aantal gaten in de onderkant geboord maar het water loopt er niet uit.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dan zou ik de gaten dieper boren en kijken of je er een randje omheen kunt maken om te voorkomen dat er nog water in loopt. Als de boel bevriest dan vriezen je kleppen stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
rolandmegens schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:04:
Ik volg dit graag, wil dit over een tijdje (later dit jaar) ook voor onze tuin doen.
Tot nu toe zat ik te denken aan 32x3mm tyleenslang te leggen, en dan met koppelingen er tussen waar ik dan altijd nog kan aftakken naar sproeiers/druppelslangen toe.
Ook wilde ik het sproeien van het gras op een aparte groep t.o.v. de druppelslangen en voor tuin (3-4 groepen in totaal), zodat het mooi af te stellen is hoelang je waar sproeit/druppelt.

Hou er overigens wel rekening mee moet hoeveel ijzer er bij jullie in de grond zit. Bij ons best veel, dus we mogen echt alleen het gras sproeien, en moeten zorgen dat we de bestrating/schutting etc zeker niet raken.
Ik heb vorig jaar een put laten slaan, naast de plek waar ons bijgebouw nu in aanbouw is, met een pvc drukleiding naar binnen zodat de pomp daar kan staan.
Bij ons zit er echter bijzonder veel ijzer in het water, en wij hebben een mooi betonnen terras en licht vergrijzend houten huis. Sproeien met dat water zit er dus niet in...alleen als het niet waait en de sproeiers niets nat maken...

Afgelopen jaar 0,0 gesproeid (pomp nog niet aangesloten ook) dus achteraf die put niet nodig?

edit: voor de kosten van de put had ik die paar keer dat het misschien nodig is een aantal jaren leidingwater kunnen sproeien (natuurlijk ook niet duurzaam)
Wij laten ons gras ook wat langer groeien, beter bestand tegen hitte

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 11-11-2021 16:04 ]

• Gwaihir
  • Niet online
@Stefke Hoe diep is die bron geslagen?

• Stefke
17m

Denk zelf dat ik beter voor t geld een ondergrondse regenopslag had kunnen aanleggen voor die paar x dat ik zou willen sproeien. Krijgen we een geel gazon in een droge periode? Ga ik me niet druk om maken.

[ Voor 97% gewijzigd door Stefke op 11-11-2021 17:31 ]

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met het droog blazen van Gardena bewatering systeem?

Ga met de standaard aansluitset vanaf de buiten kraan naar water stopcontact in de grond. Onder de grond gaat er leiding naar verdeeldoos. In de verdeeldoos zitten drie ventielen.

Is er specifiek koppel stuk voor Gardena en een compressor?

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vraag me af hoeveel de (on)diepte te maken heeft met de kans op ijzerrijk water.

Bij mijn ouders slechts 9 meter -> bar en boos
Hier in de omgeving -> in het algemeen ook veel ijzer. Meeste bronnen zullen zo pakweg die 17 meter zijn?
Maar, onze bron is 30 meter, is mij verteld -> eigenlijk nauwelijks ijzer

• Gwaihir
  • Niet online
FrankSpin schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:57:
Is er specifiek koppel stuk voor Gardena en een compressor?
Er is zo'n koppelstuk voor twee slangen. Kan daar aan één kant een luchtslang overheen gedrukt worden en dan met een slangklem blijvend vastgezet?

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 11-11-2021 20:02 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Gwaihir schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:59:
[...]

Ik vraag me af hoeveel de (on)diepte te maken heeft met de kans op ijzerrijk water.

Bij mijn ouders slechts 9 meter -> bar en boos
Hier in de omgeving -> in het algemeen ook veel ijzer. Meeste bronnen zullen zo pakweg die 17 meter zijn?
Maar, onze bron is 30 meter, is mij verteld -> eigenlijk nauwelijks ijzer
Daar is geen pijl op te trekken, hangt af van de bodem en de waterlaag die je aanboort. Kan prima tussen twee putten die nog geen 100 meter uit elkaar liggen water van andere kwaliteit uit een even diepe bron komen. Kwestie van trail and error, of een hele dure boring, waarbij elke paar meter de waterkwaliteit gekanaliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@Grolsch Kon je iets met het voorstel van Wildkamp?

Hier nu ook bezig met de tuin. We hebben daar een betonnen regenput in liggen van 5000L en een infiltratieput van 5000L we gaan dus vooral beregenen met regenwater.

In de regenput ligt een Gardena 6100/5 pomp met een 25mm leiding naar de berging en het huis, ook een drinkwaterleiding van het huis naar de berging en naar de infiltratieput om te voorkomen dat de regenput leeg komt te staan. De tuin is vrij klein (150m2) dus ik hoop dat we drinkwater niet vaak nodig gaan hebben.

Een van de keuzes is nu hoe ik ga zorgen dat de boel ook na wat vorst blijft werken. De eenvoudigste manier lijkt het gebruiken van 'ontwateringsventielen'. Alleen zijn die nog best aan de prijs, in ons geval zijn er best een aantal nodig door o.a. hoogteverschil in de tuin, je verliest regenwater, meer kans op lekkage en ik ben niet echt dol op dit soort onderdelen die onder de grond zitten. Voordeel is dat er niet heel veel stuk kan gaan en je hoeft er niet over na te denken.

Alternatief is het droogblazen van de leidingen/sproeiers met een compressor. Nadeel is dat je er dan wel aan moet denken om dit braaf iedere keer voor de winter te doen. Ook hebben we verder nergens een compressor voor nodig. Een 'echte' compressor met tank e.d. is dus nogal overkill, is een simpele 60 euro kostende draagbare variant ook voldoende? Dus (willekeurig voorbeeld) iets als:

https://www.lidl.nl/p/par...are-compressor/p100321308

Dat is op zich nog wel handig voor de auto/fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
bartvb schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:49:
@Grolsch Kon je iets met het voorstel van Wildkamp?

Hier nu ook bezig met de tuin. We hebben daar een betonnen regenput in liggen van 5000L en een infiltratieput van 5000L we gaan dus vooral beregenen met regenwater.

In de regenput ligt een Gardena 6100/5 pomp met een 25mm leiding naar de berging en het huis, ook een drinkwaterleiding van het huis naar de berging en naar de infiltratieput om te voorkomen dat de regenput leeg komt te staan. De tuin is vrij klein (150m2) dus ik hoop dat we drinkwater niet vaak nodig gaan hebben.

Een van de keuzes is nu hoe ik ga zorgen dat de boel ook na wat vorst blijft werken. De eenvoudigste manier lijkt het gebruiken van 'ontwateringsventielen'. Alleen zijn die nog best aan de prijs, in ons geval zijn er best een aantal nodig door o.a. hoogteverschil in de tuin, je verliest regenwater, meer kans op lekkage en ik ben niet echt dol op dit soort onderdelen die onder de grond zitten. Voordeel is dat er niet heel veel stuk kan gaan en je hoeft er niet over na te denken.

Alternatief is het droogblazen van de leidingen/sproeiers met een compressor. Nadeel is dat je er dan wel aan moet denken om dit braaf iedere keer voor de winter te doen. Ook hebben we verder nergens een compressor voor nodig. Een 'echte' compressor met tank e.d. is dus nogal overkill, is een simpele 60 euro kostende draagbare variant ook voldoende? Dus (willekeurig voorbeeld) iets als:

https://www.lidl.nl/p/par...are-compressor/p100321308

Dat is op zich nog wel handig voor de auto/fietsen.
Mooi! Ik heb er spijt van dat ik nooit zo iets aan heb laten leggen bij ons in de tuin, financieel gezien is drinkwater goedkoop en voordat je zo'n put/installatie terug heb verdiend ben je echt wel veel jaren verder. Maar het voelt wel echt veel beter om regenwater te sproeien dan 3uur lang brandschoon drinkwater in de tuin te gooien telkens.
Ik denk dat je met een draagbare variant wel een heel eind komt, wel afhankelijk hoeveel meter slang je moet overbruggen natuurlijk.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Voor de kosten hoef je een regenput inderdaad niet te doen, maar de eis vanuit de gemeente is dat we hemelwater op eigen terrein infiltreren, lastige hier is echter dat de achtertuin lager ligt dan al het omliggende terrein, inclusief het huis. Een soort badkuip dus. Dat gaat prima bij een normale bui, maar als je ineens 100mm regen te verwerken krijgt in een uur is het een heel ander verhaal. Normaal gaat het water dan richting openbare weg oid, dat is bij ons helaas niet mogelijk.

Het was dus kiezen tussen een pomp-put of het overdimensioneren van de hemelwaterinfiltratie en opvang. Hemelwater opvangen stond sowieso op de wensenlijst en een pomp moet een behoorlijke capaciteit hebben, is behoorlijk duur en moet vooral ook regelmatig worden getest en onderhouden. In principe is die pomp maar één keer in de zoveel jaar nodig en het is nogal onhandig om er op dat moment pas achter te komen dat hij het niet meer doet...

Dit is op dit moment het plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6zegKJMpsjIHzVnsUMv1mjUnDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uhjUuWVPzDEpdEdqRQ32ewqM.png?f=fotoalbum_large

Tuin is ongeveer 10 meter breed.

Bruin = berging
Lichtgrijs = terras (de twee vierkanten zijn de mangaten van de putten)
Donkergrijs = trampoline (ja, die is nogal aan de maat tov de rest van de tuin)
Groen = gras/beplanting
Lichtblauw = dripline in plantenbak rond het bovenste terras

Tussen het 'onderste' terras en het niveau van de trampoline zit ongeveer 40cm verschil in hoogte. Van trampoline naar bovenste terras ongeveer 30cm.

Het huidige plan heeft 4 pop-up sprinklers (genummerd, 1 = Gardena S80, 3&4 = T200, 2 = T380).
Verder redelijk wat leidingen, net als bij de elektra in het huis O:)
a = leidingwater uit het huis naar de regenput en de berging
b = water uit de regenput naar de woning (later voor b.v. doorspoelen WCs) en berging als voeding voor:
c = twee sprinklers
d = dripline + waterstopcontact
e = waterstopcontact
f = twee sprinklers

Alles is 25mm slang met een flexibele slang naar de sprinklers/dripline.
Nadeel van de huidige opzet is dat er een paar plekken weinig water krijgen en de trampoline krijgt eigenlijk teveel maar ik kreeg dat niet heel handig beter ingericht, zeker niet als ik het bovenste terras een beetje droog wil houden. In deze opzet ook twee plaatsen met ventielen (berging en regenput) maar dat is niet zo'n ramp. Het water eerst naar de berging en dan weer terug richting regenput voelt nogal zinloos.

Suggesties voor verbeteringen erg welkom. De tuin ligt nu nog open, dit soort dingen veranderen als de beplanting er is, is geen feest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gwaihir schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:02:
[...]

Er is zo'n koppelstuk voor twee slangen. Kan daar aan één kant een luchtslang overheen gedrukt worden en dan met een slangklem blijvend vastgezet?
Je kunt toch gewoon je drukpistool direct in een slang steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:53:
Suggesties voor verbeteringen erg welkom.
Hoe 'eindigt' de tuin, met name links en rechts? Ik vraag me bijv. af hoe 't zou gaan met sproeier 1 in de hoek van berging en terras en dan ietsje tegen schutting / tegen haag / in perk sproeiend.

Ik krijg 't hier zelf nog niet lekker afgesteld waar ik zo'n sproeier '2' heb die 2x zoveel hoek maakt als de anderen. Dat gras krijgt half zoveel water.. Wellicht / hopelijk met de juiste nozzles uit te puzzelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Stefke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:30:
Je kunt toch gewoon je drukpistool direct in een slang steken?
Ik heb geen idee waar dit over gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Gwaihir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:00:
[...]

Hoe 'eindigt' de tuin, met name links en rechts?
Het is een tussenwoning, aan beide 'zijkanten' een schutting. Berging is op die plaats bekleed met vezelcementplaat (Cembrit RAW).

Je bedoelt zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aitDrvoE8C1A8oH57QZKftsBO-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jXwE0EMOip0IOZOt5QA3W69b.png?f=fotoalbum_large

Dat zou kunnen, is iets minder charmant omdat sproeier 1 iets als dit is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDLaZomE27_j9O6LeWv9lFmVidI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FtdJec3LkWhIdWsGGovA3zTe.webp?f=user_large

Het donkergroene deel bestaat uit wat hogere beplanting/struiken, op de originele positie valt de sproeier weg in die beplanting, in de nieuwe positie staat hij vol in beeld aan de rand.

Maar een sprinkler die boven de beplanting uit moet komen is waarschijnlijk gedoe. Nog geen idee wat er precies komt te staan en hoe hoog dat ooit gaat worden. Dus misschien handiger om daar een druppelsysteem te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UIMQRdDfK0t7umrXe0m5RKnRRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5cy8B6eMNLZPfnLq2z7Eu0bf.png?f=fotoalbum_large

De trampoline krijgt dan ruim voldoende water maar daar ontkom ik toch bijna niet aan...

Op deze manier kan ik voor 2 een wat grotere T380 sprinkler gebruiken (waar je het debiet ook kan regelen) en voor 3 en 4 een wat kleinere T200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Klopt. (Misschien in mijn hoofd net iets minder fors tegen die schutting aan ;), maar dat ja.)
Het is een tussenwoning, aan beide 'zijkanten' een schutting. Berging is op die plaats bekleed met vezelcementplaat (Cembrit RAW).
Dat ken ik niet specifiek. Wel geleerd halfsteens baksteen niet al te nat te maken (van onze veranda en berging v/d buren).
Het donkergroene deel bestaat uit wat hogere beplanting/struiken, op de originele positie valt de sproeier weg in die beplanting, in de nieuwe positie staat hij vol in beeld aan de rand.

Maar een sprinkler die boven de beplanting uit moet komen is waarschijnlijk gedoe. Nog geen idee wat er precies komt te staan en hoe hoog dat ooit gaat worden. Dus misschien handiger om daar een druppelsysteem te maken:
Doen! (En uiteraard los van die gazonsproeiers te schakelen.)

Voor een niet overdreven hoeveelheid perk, lijkt me dat veel handiger. Hier ook een paar perken twee jaar terug zo gedaan. En flinke borders, waaronder een stuk voormalig gras, hadden al pop-ups. Dat geeft gewoon niet bijster gelijkmatig water met al die obstakels. Met name in het 'nieuwe' perk (met oude sproeiers) is het lastig: vaste planten die echt gesproeid willen worden vs. heesters die per ongeluk een sproeier vrijwel helemaal blokkeren. Dat soort gepuzzel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:32
Er zijn ook sproeiers te krijgen die een vierkant of rechthoekig sproeipatroon hebben.
Lijkt mij hier wat beter toepasbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Wil zelf misschien zelf dit jaar ook aan de gang.
Mijn baas is importeur van IMP pompen, misschien moet ik toch eens gaan navragen hoe het zit met multistage pompen voor beregening.

Dit is bijvoorbeeld de druk grafiek van een standaard Gardena pomp, trekt 1300W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLp6bK3OtBuFEEotG6EMIMUtA-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6mrKjgs4MEFzcO0ANHasqb2.jpg?f=fotoalbum_large
En dit doet een multistage pomp, met maar 550W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pQ1AjAaS6j7ofAmMYYu2LlgE1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lw1blFVDv2rfspa2kl59GrOS.jpg?f=fotoalbum_large
Zal allicht iets duurdere pomp zijn, maar meer als de helft lager stroomverbruik en mooi stabiel kwam druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
@bartvb je kan ook kijken naar de pop-up sproeiers van k-Rain of rainbird deze hebben een serie sector sproeiers. Met een kleinere worp.
Dan pas je een aantal sproeiers meer toe. En kan je meer om de trampoline werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, bij Rainbird idd het e.e.a. gevonden. Had al 2x een T200 en een T380 liggen dus die ga ik eerst maar eens gebruiken. Ook wat extra slang in de grond stoppen als blijkt dat de huidige opzet niet lekker werkt of als ik de trampoline beter buiten schot wil houden. Eerst maar eens zorgen dat de tuin eindelijk voorzien kan worden van gras, we kijken al ruim een jaar tegen een grote zandvlakte aan (die langzaamaan vanzelf steeds groener wordt ;) ).

Spullen besteld (magneetventielen, hoop koppelingen, flexibele slang, etc) nu hopen dat het allemaal past en ik niet ergens binnendraad heb verwisseld met buitendraad 8)7

Dank voor de hulp zover!

Nog een vraag; zijn er een beetje betaalbare/betrouwbare bodemvochtigheidssensoren te koop? Enige dat ik zo kan vinden zijn:
- Industriele/agrarische uitvoeringen van 200 euro en meer per stuk
- Gardena achtige sensoren waar een basisstation bij nodig is/lijkt
- Arduino zelfknutsel zaken die vooral voor binnen geschikt lijken

Zo'n sensor lijkt me geen rocket science, wil bij voorkeur iets dat makkelijk aan te sluiten is op b.v. een PLC (0-20mA of 0-10V b.v.). Heb geen display oid nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door bartvb op 29-04-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 09:32
Hi Allen,

Ik woon aan een sloot en ben aan het checken hoe ik beregening kan automatiseren.

In eerste instantie dacht ik aan een slimme buiten stopcontact i.c.m. een beregening pomp. Action heeft nu een dergelijk smart tuin stopcontact in de webshop.

Echter aangezien een beregeningspomp met automatische afslag continu stroom dient te krijgen lijkt dit geen optie.

Iemand advies/idee hoe simpel automatisch te beregenen en hierbij slootwater te benutten? Is me dusver niet duidelijk geworden op basis van huidige info in topic / na scannen door google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@IngamerX ik zou grondwater gebruiken en geen slootwater. Slootwater is moeilijker met filteren, je dient het filter dan regelmatig schoon te maken e.d. daar heb je met grondwater veel minder last van. Daarnaast heb je met droogte dat de sloot mogelijk droog staat of te weinig water bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 09:32
DutchKel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:21:
@IngamerX ik zou grondwater gebruiken en geen slootwater. Slootwater is moeilijker met filteren, je dient het filter dan regelmatig schoon te maken e.d. daar heb je met grondwater veel minder last van. Daarnaast heb je met droogte dat de sloot mogelijk droog staat of te weinig water bevat.
Hi @DutchKel l. Dank voor je reactie :)

Stel ik zou grondwater gebruiken; hoe dan systeem te realiseren voor automatisch beregenen?

Ik heb wat verder gekeken en lijk op de volgende setup te komen;

- Waterpomp, bijv; https://www.lidl.nl/p/par...DeaVQ3ZcmoAgaApSpEALw_wcB

- Elektronische drukschakelaar (met terugslagventiel); https://nl.trotec.com/sho...mqZpZzcU39YEaArHjEALw_wcB

- Besproeiingscomputer: https://www.lidl.nl/p/par...KE4EC4szpR2saAg_nEALw_wcB

Op die parkside waterpomp moet dan nog een filter. Maar met deze setup lijkt mij automatisering mogelijk? Zodra besproeiingscomputer open gaat neemt de druk op de leiding af en slaat de elektronische drukregelaar de waterpomp aan om water op te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52
DutchKel schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:21:
Omdat ik het idee heb, dat je weet waarover je praat.

Ik had ook een bron laten staan, helaas teveel ijzer erin en kan met sproeien beregeningsinstallatie niet voorkomen dat gedeeltelijk op terras of op verhoogde borderbakken komt of door een beetje wind het eroverheen gaat.

Mijn idee is dan aan te zuigen uit de sloot en dan net onder het waterpeil en zover mogelijk uit de kant. Verwacht jij hiermee ook problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
headhunter1985 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Omdat ik het idee heb, dat je weet waarover je praat.

Ik had ook een bron laten staan, helaas teveel ijzer erin en kan met sproeien beregeningsinstallatie niet voorkomen dat gedeeltelijk op terras of op verhoogde borderbakken komt of door een beetje wind het eroverheen gaat.

Mijn idee is dan aan te zuigen uit de sloot en dan net onder het waterpeil en zover mogelijk uit de kant. Verwacht jij hiermee ook problemen?
Nou ja echt veel ervaring heb ik niet, buiten mijn eigen bron.

Maar als er ijzer in de grond zit dan is dat uiteraard wel erg vervelend en iets waar je niet zomaar vanaf komt (vaak helemaal niet). Dan kun je proberen om het onder de sloot vandaan te halen maar uit het zand haal je niet veel water helaas. Een bron moet ook tot de laag kiezels worden geboord omdat daar het water makkelijk tussendoor kan stromen. Ook heb je op die diepte vaak helder water (tenzij er dus ijzer in de grond zit).

Volgens mij mag je uit een sloot ook niet zomaar water pompen zonder vergunning, dit om te voorkomen dat de sloot droog komt te staan als er altijd water in hoort te zitten en anders heb je in de zomer een droge sloot precies op de momenten dat je water nodig hebt.

Edit: een alternatief is regenwater ergens opslaan of als je een grote achtertuin hebt aan de andere kant proberen een puls te slaan en hopen dat daar geen ijzer in de grond zit.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 02-05-2022 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@headhunter1985
DutchKel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:48:
Volgens mij mag je uit een sloot ook niet zomaar water pompen zonder vergunning, dit om te voorkomen dat de sloot droog komt te staan als er altijd water in hoort te zitten en anders heb je in de zomer een droge sloot precies op de momenten dat je water nodig hebt.
Vaak wel, dacht ik. Maar in droge zomers niet. Dan wordt sproeien met oppervlaktewater (als eerste) verboden. (Soms sproeien met grondwater ook.)

Als je opnieuw wilt boren, zou ik eerder een andere diepte proberen, dan een andere plaats.

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 02-05-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Iemand hier ervaring met ontijzeren van putwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
headhunter1985 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:46:
Ik had ook een bron laten staan, helaas teveel ijzer erin
Heb je de mogelijkheid om een significante buffer te maken?

Ijzer slaat namelijk neer als je het water belucht. Als je bijvoorbeeld 1of 2 van die 1m3 IBC tanks neer kunt zetten, dan kun je die beluchten en dat water gebruiken om te sproeien. Eventueel een klein beluchtingspompje erin. Maar waarschijnlijk is het al genoeg om het water er van boven af in te pompen, eventueel de uitstroom een beetje knijpen zodat het erin sproeit.
Als je de tank op 20 meter hoogte kunt zetten, dan heb je niet eens meer een pomp nodig, heb je gewoon je prive watertoren :+

Overigens is het voordeel van die tanks dat je een buffer hebt voor de extreme periodes en je kunt ze eventueel ook vullen met regenwater. Mocht er een sproeiverbod komen heb je nog een sproeibeurt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voyaaager
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Er is zo te zien heel wat ervaring met beregeningsinstallaties hier te vinden. Wij willen onze tuin voorzien van volautomatische beregening voor alle groene delen en daarvoor ziek ik iemand met ruime ervaring met deze materie. Ik zoek op korte termijn hulp bij het maken van een plan en het kiezen van passende en in Nederland online bestelbare kwaliteitsproducten. Hiervoor betalen we je een vergoeding. De aanleg zullen we zelf doen.

Het gaat om een tuin met een grasveld van 210m2, gewassen van 2x40m2 en een stuk grond voor bloemen en gewassen van 30m2. Voor de sproeiers en druppelberegening willen we het water uit een sloot pompen. We leveren je alle afmetingen en foto's van de tuin aan zodat het ontwerp op afstand gemaakt kan worden.

Als je hierbij kunt helpen hoor ik graag van je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06 13:24

Saffie_time

Why use this? 42!

Er zijn legio aanbieders die dat tegen vergoeding doen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij rainbird, kwalitatief goed, werkt ook met lagere druk, en maken een plan voor je met alle benodigde onderdelen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:07
voyaaager schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:44:
Er is zo te zien heel wat ervaring met beregeningsinstallaties hier te vinden. Wij willen onze tuin voorzien van volautomatische beregening voor alle groene delen en daarvoor ziek ik iemand met ruime ervaring met deze materie. Ik zoek op korte termijn hulp bij het maken van een plan en het kiezen van passende en in Nederland online bestelbare kwaliteitsproducten. Hiervoor betalen we je een vergoeding. De aanleg zullen we zelf doen.

Het gaat om een tuin met een grasveld van 210m2, gewassen van 2x40m2 en een stuk grond voor bloemen en gewassen van 30m2. Voor de sproeiers en druppelberegening willen we het water uit een sloot pompen. We leveren je alle afmetingen en foto's van de tuin aan zodat het ontwerp op afstand gemaakt kan worden.

Als je hierbij kunt helpen hoor ik graag van je!
Noord Brabant: twee bedrijven die het prima voor je uit kunnen werken en waar je tevens je materiaal af kunt nemen.

https://www.stmiddelkoop.nl/werkendam/
https://www.dvcberegening.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Saffie_time schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:55:
Er zijn legio aanbieders die dat tegen vergoeding doen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij rainbird, kwalitatief goed, werkt ook met lagere druk, en maken een plan voor je met alle benodigde onderdelen.
Werkt Rainbird met lagere druk dan bijvoorbeeld K-rain?
Pagina: 1 2 Laatste