Dat word spannend als ze water gaan zoeken, gelukkig kunnen pulletjes wel tegen een stootje
Ik heb twee mooie kamerplanten, waarvan de bladeren een soort van stof/spinnenweb op hun bladeren krijgen
:strip_exif()/f/image/NQqe2SHEuBBtbuz8zjNslLG2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dqsYXxKkWRqx8YLH4ts7VGLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de onderste krult het blad ook enorm, ik denk dat hiervan de grond iets te lang droog is geweest. Herstelt dit blad dan mogelijk weer? Op die bladeren zat best veel ‘spinrag-achtig’ spul en aan de onderkant allerlei kleine gele balletjes. Enig idee wat dat is? Ik heb alles schoongemaakt met een borstel, dus helaas geen foto’s van meer
De bovenste vertoont nu ook wat spinnenweb achtig stof op de bladeren. Plus de bladeren vertonen ook plekjes waarbij het lijkt dat ‘iets’ er aan gevroten heeft.
Enig idee?
:strip_exif()/f/image/NQqe2SHEuBBtbuz8zjNslLG2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dqsYXxKkWRqx8YLH4ts7VGLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de onderste krult het blad ook enorm, ik denk dat hiervan de grond iets te lang droog is geweest. Herstelt dit blad dan mogelijk weer? Op die bladeren zat best veel ‘spinrag-achtig’ spul en aan de onderkant allerlei kleine gele balletjes. Enig idee wat dat is? Ik heb alles schoongemaakt met een borstel, dus helaas geen foto’s van meer
De bovenste vertoont nu ook wat spinnenweb achtig stof op de bladeren. Plus de bladeren vertonen ook plekjes waarbij het lijkt dat ‘iets’ er aan gevroten heeft.
Enig idee?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zAO0ir20pQlymwEgIdJlnpW5.jpg?f=user_large)
Vandaag een exoot gespot in de tuin.
Wat kan ik het beste met deze doen verwijderen of laten zitten ?
Wilde wel de europeesche in de tuin hebben maar dit is een andere variant
2250 WP Zuid PVoutput
Inmiddels hebben alle vogels hier, net als de aangevallen ooievaar op de achtergrond, geen kop meer.
:strip_exif()/f/image/al8MaFJRQIhXhx9xHbAkE9rU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/al8MaFJRQIhXhx9xHbAkE9rU.jpg?f=fotoalbum_large)
spoiler:
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2022 23:43 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Als jij in de larve stadium succesvol het verschil tussen alle Coccinellidae kan determineren en zeker weet dat dit een Harmonia axyridis is dan zou ik m vooral ff doodknijpen als je toch bezig bent.MdO82 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:14:
[Afbeelding]
Doe het wel met handschoenen (wegwerp) aangezien ze een vreselijke lucht verspreiden als ze bang worden of dood gaan.sebastiaan89 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:05:
[...]
Als jij in de larve stadium succesvol het verschil tussen alle Coccinellidae kan determineren en zeker weet dat dit een Harmonia axyridis is dan zou ik m vooral ff doodknijpen als je toch bezig bent.
Een grasschaar is ook meer bedoeld voor de randjes_ferry_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:13:
We hebben een stukje gras van zo'n 12m2. Eigenlijk het midden van onze tuin, met aan de zijkanten het pad en plantenborders, en vooraan een terras.
Maar met dit weer groeit dat gras als kool zeg maarHoe hou ik dat onder controle?
Het maaien met een grasschaar is toch tamelijk bewerkelijk. Elke avond doe ik pakweg 2m2 en gooi dat bij het konijn, maar die weet zich er ook al geen raad meer mee
Het is niet het mooiste gazon, beetje hobbelig, wat onkruidjes, net een paar kale plekken ingezaaid, maar omdat het het midden van de tuin is wil ik het wat strakker hebben.
Dus eigenlijk moet het wat egaler worden, maar bovenal fatsoenlijk maaien. Wat is de volgende stap na een grasschaar? Zo'n handaangedreven duwmaaier, of een accu grasschaar? Die staan op marktplaats voor zo'n 60€ op het accuplatform welke ik al heb. Maar dan zit je alsnog op je knietjes. Een normale maaier is meteen zo groot, en de schuur staat al vol zat.
:strip_exif()/f/image/Xi84SNGsb7uJ36i7DR9JMXMt.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben eind vorig jaar een Judasboom in de tuin geplaatst. Groot was de vreugde toen hij in het voorjaar blaadjes begon te maken. Maar na 2 regenbuien zag het boompje er zo uit als op de foto. Bijna alle blaadjes sterven af.
De boom staat conform richtlijn van de kweker keurig in bomengrond, zo'n stand enz ook allemaal zoals het zou moeten, dus wij weten even niet of dit normaal is bij deze plant of dat er wat anders speelt.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Als ik een beetje in de rondte zoek, lijkt deze boom gevoelig te zijn voor een verwelkingsziekte. Echter lijkt dit eerder in fases te gaan en niet gelijk de hele boom in één keer. Maar wellicht omdat de boom nog jong is, dat het gelijk de hele boom aantast?PaT schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:52:
[Afbeelding]
Wij hebben eind vorig jaar een Judasboom in de tuin geplaatst. Groot was de vreugde toen hij in het voorjaar blaadjes begon te maken. Maar na 2 regenbuien zag het boompje er zo uit als op de foto. Bijna alle blaadjes sterven af.
De boom staat conform richtlijn van de kweker keurig in bomengrond, zo'n stand enz ook allemaal zoals het zou moeten, dus wij weten even niet of dit normaal is bij deze plant of dat er wat anders speelt.
Enige andere wat ik kan bedenken is dat de grond eerst droog was en dan er met de regenbuien recentlijk dermate veel water is gevallen dat het nu teveel in één keer is? Ik weet niet zeker of de Judasboom van natte voeten houdt/ er tegen kan of niet (lijkt er niet echt op ). Van een $random kweker:
Als de grond droog is tijdens het planten de boom struik na het aanplanten 1 x goed water geven. Daarna bij droge perioden van meer dan een week 1 a 2 x in de week water geven. (Niet vaker, ook als u ziet dat de boom niet op gang komt!). Dit het eerste groei jaar volhouden tot eind september. Bij extreem warm en droog weer in de zomer adviseren wij 3 x in de week heel goed water te geven. Daarna alleen nog water geven in droge perioden.
Van de week heb ik zaadjes geplant van wat biete, radijs en rucola. Ik had al eerder bietjes gezaaid (paar weken geleden) maar die kwamen maar langzaam tot ontkiemen.
De zaadjes van eerdergenoemde groente waren na 2 dagen al aan het ontkiemen
Ik heb nu resp. vleestomaten, bieten, gekleurde bieten, radijs, rucola, snackkomkommer en rabarber in de bak zitten. Leuk om te doen, ook voor de kinderen

De vorige week geplante Perzische Slaapboom heeft het zo te zien ook goed naar zijn zin en zit al vol met nieuwe groei. Sinds de pruim uit de tuin is (die vergeven was van de groene luis) is de luizen populatie bij de andere planten ook een stuk beter te managen; ook door de lokale lieveheersbeestjes populatie

Framboos heeft er ook goed zin in dit jaar. Gisteren een aantal Weck potten besteld met een inmaakketel zodat we kunnen gaan conserveren (resp. framboos, braam blauwe- en zwartebes en vijg)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 01-06-2022 09:05 ]
Dit is ook wat ik dacht. Staat misschien te hoog en droog voor nieuwe aanplant.Borromini schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:14:
Boom staat ook hoger dan het omliggende terrein lijkt me, misschien ook niet bevorderlijk?
@PaT
Te lang geen/te weinig water gehad, denk ik. Wel genoeg om bladeren te ontwikkelen na de winter, maar te weinig om door te groeien. Ze hebben echt veel water nodig in die periode, de regenbuien zijn in de droge bodem zo opgenomen.
Ik vrees het ergste, maar vraag de bomenleverancier wat te doen.
Te lang geen/te weinig water gehad, denk ik. Wel genoeg om bladeren te ontwikkelen na de winter, maar te weinig om door te groeien. Ze hebben echt veel water nodig in die periode, de regenbuien zijn in de droge bodem zo opgenomen.
Ik vrees het ergste, maar vraag de bomenleverancier wat te doen.
Het is lastg te zeggen waarom een boom niet aanslaat of doodgaat.PaT schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:52:
[Afbeelding]
Verwelkingsziekte (verticilium) is het in elkgeval niet, aantasting begind met een a twee takken, en het geeft ook best wel een kenmerkende verkleuring in de bast. Die ontbreekt hier.
Welke judas boom heb je?
Cercis siliquastrum
Cercis chinensis
Cercis canadensis
Wortelkluit -> Op wat voor grond is hij gekweekt?
Container -> Hoeveel liter pot, hoe was hij geworteld?
Hoe is hij vervoerd?
Op wat voor grond heb je hem staan?
Hoeveel water heb je hem gegeven?
Heb je hem beschermd tegen de vorst?
Ect.
Als ik op basis van je foto een gok moet doen dan denk ik een gevalletje uitdroging met transport en / of kort na de aanplant. De haarwortels zijn dan dusdanig verdroogd dat hij maar heel mager uitloopt (puur op zijn reserves) en daarna het loodje legt.
Gemeente heeft hier pas een populier gesnoeid, ik heb het hout opgeruimd als zijnde aanmaakhout. Een dikke tak zat een twijgje aan welke nu (dik 5 maanden na het afzagen) toch in blad staat. Zodra zijn reserves op zijn is het alsnog klaar
Bedankt voor jullie suggesties. Uitdrogen zou dan wel bizar snel zijn gegaan. Zoals gezegd staat de plant in bomengrond op aangeven van de kweker. Positie, wind, zon, allemaal conform voorschriften.
Toen het een tijdje terug een paar dagen warm was hebben we zo'n beetje om de dag flink water gegeven. Bewust niet iedere dag om zo het wortelgestel ook niet te lui te maken. Boompje staat op het oosten, dus enkel ochtendzon.
We gaan het zien. Net nog even gekeken en er lijken toch weer nieuwe blaadjes te groeien.
Toen het een tijdje terug een paar dagen warm was hebben we zo'n beetje om de dag flink water gegeven. Bewust niet iedere dag om zo het wortelgestel ook niet te lui te maken. Boompje staat op het oosten, dus enkel ochtendzon.
We gaan het zien. Net nog even gekeken en er lijken toch weer nieuwe blaadjes te groeien.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Aan mij gevenMdO82 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:14:
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft je plant last van spint. Geen leuke beestjes.Goofyduck384 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:40:
Ik heb twee mooie kamerplanten, waarvan de bladeren een soort van stof/spinnenweb op hun bladeren krijgen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enig idee?
Vrienden van mij hadden ook stenen van de MBI met dergelijke coating, hier begonnen dezelfde klachten binnen een jaar. Ondertussen groot deel tegels op deze wijze. Het verhaal was de extreme winter van vorig jaar, van behoorlijk koud naar weer snel warm. Zij hebben de gehele aankoop vergoed verkregen.Woohooo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:42:
[Afbeelding]
Iemand dit wel eens gezien op een tegel (Noviton Ibiza)? Tegels liggen er sinds een jaar in, alsof de coating er ineens af gaat. Heb helaas geen reserve meer.
Ik heb dit inderdaad ook. Wel maar bij 2 tegels waar een bloempot op heeft gestaan. Precies onder de plek van de bloempotten is het gaan loslaten. Het is hier ook tijdens de afgelopen winter gebeurd, ik heb de tegels er ook pas een jaar in liggen. Ik vermoed dat het door vocht komt, want de rest van de tegels zijn bij mij nog allen goed. Hopelijk kan je nog een paar op de kop tikken ergens.Woohooo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:42:
[Afbeelding]
Iemand dit wel eens gezien op een tegel (Noviton Ibiza)? Tegels liggen er sinds een jaar in, alsof de coating er ineens af gaat. Heb helaas geen reserve meer.
Ik zal dit weekend een geïmproviseerd pad van de vorige eigenaars afbreken, gazongrond op die plek gooien en zaaien met gras. Ik wil dan ook gelijk de kale plekken en gaten door het verwijderen van onkruid door een pennewortelsteker opvullen en gras over zaaien.
De gaten zullen geen probleem zijn, maar de grond op die kale plekken is keihard. Wat is de beste aanpak? Moet ik gewoon met een hark de grond een beetje los maken en de zaden erin doen of graaf ik best de grond uit en vul ik het bij met gazongrond en dan zaaien?
Onderstaande is een foto van de grootste kale plek.
De gaten zullen geen probleem zijn, maar de grond op die kale plekken is keihard. Wat is de beste aanpak? Moet ik gewoon met een hark de grond een beetje los maken en de zaden erin doen of graaf ik best de grond uit en vul ik het bij met gazongrond en dan zaaien?
Onderstaande is een foto van de grootste kale plek.
:strip_exif()/f/image/gsbMfYH4GsQFMXvsVDG6VJnb.jpg?f=fotoalbum_large)
Als de grond nat/vochtig is, kan hij toch niet meer zo hard zijn? Dat loopt wel los...Le Enfant! schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:19:
Of zit er een steen/bouwafval/e.d. onder? Die haal je best weg.
Gazongrond? Is dat een ding ja?
Even zonder grap, de plekken met vier steken doorspitten, een beetje bemesten en doorzaaien is meer dan voldoende om er weer mooi gras op te krijgen.
Even zonder grap, de plekken met vier steken doorspitten, een beetje bemesten en doorzaaien is meer dan voldoende om er weer mooi gras op te krijgen.
Was de winter zo extreem? Staat me niet meer bij, dan.headhunter1985 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:34:
Vrienden van mij hadden ook stenen van de MBI met dergelijke coating, hier begonnen dezelfde klachten binnen een jaar. Ondertussen groot deel tegels op deze wijze. Het verhaal was de extreme winter van vorig jaar, van behoorlijk koud naar weer snel warm. Zij hebben de gehele aankoop vergoed verkregen.
Maar ik kan me herinneren dat dit soort stenen met een print erop niet aanbevolen werden toen wij naar stenen / tegels voor het terras aan het zoeken waren. Keramische tegels werden aanbevolen als je zulk soort prints wilde hebben, want dit zou na een paar jaar kunnen afbladderen, en kon makkelijk beschadigen door tuinstoelen of iets dergelijks.
Dit jaar heb ik 3 insectenhotels in de tuin staan. Veel wilde bijen nestelen daar op dit moment, maar het valt me ook op dat er veel Muurrouwzwevers bij zitten. Mooie insecten, maar vraag me wel af of er ook maar één bijenlarve overleeft met al die parasiterende zwevers. Tis natuur, maar zie die beesten liever niet dan wel.
Na een paar weken regenachtig eergister alles maar weer gemaaid.
Ik weet niet hoe het gras bij jullie groeit maar hier groeit het de pan uit. Na twee weken stond het ca 20-25 cm hoog en de zaadpluimen al in de halmen. Het veld zag er paars van.
:strip_exif()/f/image/7UYE188APoJovgaSi9IEKZNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1rKjuAGZxAzBsaNTbYmq1HG3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat erg grappig was, was dat de drie huiszwaluwen om me heen cirkelden, vlak over het veld. De maaier zorgde blijkbaar voor veel insecten die omhoog vlogen.
Erg leuk om te zien die blauw-zwart-witte torpedo`s, bliksemsnel en superwendbaar.
Alleen op video een beetje knap te vangen op beeld, hier een paar screenshots.
/f/image/RkMLgTQ82utC6Shrc33wNHq3.png?f=fotoalbum_large)
Maar toen lag er een flinke laag gras op alle velden.
Vandaag was dat grotendeels ingedroogd en toen kwam gekke Gerritje even langs: "wat als je alle slootkanten even met de bosmaaier platgooit op het veld, en dit samen met het gras even afvoert met de grasvangbak achter de maaier?"
Want die lagen gras blijven een aantal weken terugkomen als proppen en plakken tijdens volgende maaibeurten. Ook als ze verder indrogen mulchen ze toch niet lekker.
Het leek een goed plan......want natuurlijk staat een schoon veld veel beter.
Alleen stond het gras na het maaien van eergister al weer een cm hoger.
Dus dat werd vers gras, met ingedroogd gras, en slootkant-onkruid opzuigen/maaien, x 6000 m².
En dan is een bak van 300 liter plotseling best wel klein.
Uiteindelijk ga je van dit:
:strip_exif()/f/image/JEmFbfM23JVqB5pQDbw27e96.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar dit:
:strip_exif()/f/image/D4Xe9JPnXepm51bAQVMdgZTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de hoek van dat veld staat nog een flinke pluim riet/onkruid, dat/een waterhoentje had nog 7 eieren in dat nest op de hoek gelegd.
Maar op het grote veld red ik één baan net niet, dan heb ik 300 liter grasafval.
De zwaluwen bleven ook vandaag om me heen scheren, laag over het veld.
En dan krijg je meteen het nut van mulchen te zien.
Na ca 3/4 terrein heb ik een "klein beetje maaiafval", waar ik wat mee moet en wat niet zomaar de composthoop op kan. Even zolang er voor dus maar, wachtend op gewoon onkruid en houtsnippers/houtmulch om laagjes te maken. Anders composteert gras slecht.
:strip_exif()/f/image/bgcXGZcjNfIelHtc2Jrfh4FD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SFDxgAUy2h3NFuaXSjd4sk3p.jpg?f=fotoalbum_large)
En na 3/4 terrein had ik er even genoeg van om elke twee baantjes drie keer de bak te gaan legen.
:strip_exif()/f/image/Hv6q1YRJJRuLraFlxSksNAht.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het ziet er inderdaad wel beter uit.
Morgen dus maar verder.
Ook nog een fazantenhen gespot met een kuiken. Of eigenlijk eerst de hen die in het gras lag, en wegrende.
Pas toen ik haar volgde, wat de bedoeling was denk ik, vloog er ook een beige "mus" op die verdween in het struikgewas. Dat kuikentje kon dus al vliegen en was me te snel af om op de foto te zetten.
Ik weet nu waar ik op moet letten.
Ik weet niet hoe het gras bij jullie groeit maar hier groeit het de pan uit. Na twee weken stond het ca 20-25 cm hoog en de zaadpluimen al in de halmen. Het veld zag er paars van.
:strip_exif()/f/image/7UYE188APoJovgaSi9IEKZNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1rKjuAGZxAzBsaNTbYmq1HG3.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat erg grappig was, was dat de drie huiszwaluwen om me heen cirkelden, vlak over het veld. De maaier zorgde blijkbaar voor veel insecten die omhoog vlogen.
Erg leuk om te zien die blauw-zwart-witte torpedo`s, bliksemsnel en superwendbaar.
/f/image/RkMLgTQ82utC6Shrc33wNHq3.png?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
Maar toen lag er een flinke laag gras op alle velden.
Vandaag was dat grotendeels ingedroogd en toen kwam gekke Gerritje even langs: "wat als je alle slootkanten even met de bosmaaier platgooit op het veld, en dit samen met het gras even afvoert met de grasvangbak achter de maaier?"
Want die lagen gras blijven een aantal weken terugkomen als proppen en plakken tijdens volgende maaibeurten. Ook als ze verder indrogen mulchen ze toch niet lekker.
Alleen stond het gras na het maaien van eergister al weer een cm hoger.

Dus dat werd vers gras, met ingedroogd gras, en slootkant-onkruid opzuigen/maaien, x 6000 m².
En dan is een bak van 300 liter plotseling best wel klein.

:strip_exif()/f/image/JEmFbfM23JVqB5pQDbw27e96.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar dit:
:strip_exif()/f/image/D4Xe9JPnXepm51bAQVMdgZTU.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de hoek van dat veld staat nog een flinke pluim riet/onkruid, dat/een waterhoentje had nog 7 eieren in dat nest op de hoek gelegd.
![]() | ![]() |
Maar op het grote veld red ik één baan net niet, dan heb ik 300 liter grasafval.
De zwaluwen bleven ook vandaag om me heen scheren, laag over het veld.
Na ca 3/4 terrein heb ik een "klein beetje maaiafval", waar ik wat mee moet en wat niet zomaar de composthoop op kan. Even zolang er voor dus maar, wachtend op gewoon onkruid en houtsnippers/houtmulch om laagjes te maken. Anders composteert gras slecht.
:strip_exif()/f/image/bgcXGZcjNfIelHtc2Jrfh4FD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SFDxgAUy2h3NFuaXSjd4sk3p.jpg?f=fotoalbum_large)
En na 3/4 terrein had ik er even genoeg van om elke twee baantjes drie keer de bak te gaan legen.
:strip_exif()/f/image/Hv6q1YRJJRuLraFlxSksNAht.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen dus maar verder.
Ook nog een fazantenhen gespot met een kuiken. Of eigenlijk eerst de hen die in het gras lag, en wegrende.
Pas toen ik haar volgde, wat de bedoeling was denk ik, vloog er ook een beige "mus" op die verdween in het struikgewas. Dat kuikentje kon dus al vliegen en was me te snel af om op de foto te zetten.
Ik weet nu waar ik op moet letten.
:strip_exif()/f/image/7BkJvqCCIt6DuZWZkAkEr3Ls.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2022 09:21 ]
Waarom het maaiafval nietTeijgetje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:27:
Na een paar weken regenachtig eergister alles maar weer gemaaid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar toen lag er een flinke laag gras op alle velden.![]()
Alleen stond het gras na het maaien van eergister al weer een cm hoger.![]()
En dan is een bak van 300 liter plotseling best wel klein.![]()
[Afbeelding]
Naar dit:
[Afbeelding]
Op de hoek van dat veld staat nog een flinke pluim riet/onkruid, dat/een waterhoentje had nog 7 eieren in dat nest op de hoek gelegd.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar op het grote veld red ik één baan net niet, dan heb ik 300 liter grasafval.![]()
De zwauwen bleven ook vandaag om me heen scheren, laag over het veld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Morgen dus maar verder.
Ik weet nu waar ik op moet letten.![]()
[Afbeelding]
gewoon laten liggen? Wil je dat veld verschralen voor een bloemenweide oid?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
@Teijgetje wat een enorme lap grond!
Gisteren de beregening aangesloten en het werk al met de rain bird, zo fijn! Draad voor de robotmaaier ligt er ook al in. Vandaag graszoden erin en druppelslangen voor de laatste zone inregelen.
:strip_exif()/f/image/CgBZpLah3VWTMrFUF7wU4Wir.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren de beregening aangesloten en het werk al met de rain bird, zo fijn! Draad voor de robotmaaier ligt er ook al in. Vandaag graszoden erin en druppelslangen voor de laatste zone inregelen.
:strip_exif()/f/image/CgBZpLah3VWTMrFUF7wU4Wir.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WXMkIXQgbp0gnSxtQaatE1Dk.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgenstond heeft goud in de mond: gisteren beregend na een droge periode. Het ligt er weer mooi dicht bij!dnhelle schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:20:
[...]
Je geeft antwoord op de vraag: Gazonvoeding bevat kalk en 'snelle' mest, de koemest heeft vocht & tijd nodig om de voedingsstoffen af te geven aan het gazon. Over een maandje of 2/3 gooi ik nog een keer gazonvoeding uit.
In Zuid-Limburg is het nu een week plus 15-18 graden geweest, de groei zat er goed in en ik maakte me zorgen om de verstikking. Als je jouw temperatuur bekijkt, snap ik je uitstel.
Zal een plaatje posten als het goed is opgekomen!
:strip_exif()/f/image/ce8lfKMv08XNnquKvz2XzZgu.jpg?f=fotoalbum_large)
Rouwmugjesplaag in mijn huis 
Eens zien wat 20.000.000 aaltjes daartegen kunnen doen!
[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 03-06-2022 09:07 ]
Dit dus.
Normaal laat ik het ook liggen.No Hands schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:35:
[...]
Waarom het maaiafval niet
gewoon laten liggen? Wil je dat veld verschralen voor een bloemenweide oid?
Alleen nu was het zo`n dikke laag dat ik dat een maand of twee met maaien terug ga vinden.
Het gras groeit ook met verschillende snelheden, op het stuk voor de schuur veel sneller dan op de rest.
Op dat stuk zit ik met 900 liter maaisel op 2 banen, bij de rest is het 300l op 1,5-2 baan.
En van één keer gras afvoeren verschraalt het niet zo erg natuurlijk.
Het komt wel weer terug als compost uiteindelijk.
Ik heb onderin houten bakken in de tuin ook tegels en stenen liggen die ik over had. Dan had ik minder grond nodig en ook kunnen de wortels dan niet in het hout van de bak groeien.Wailing_Banshee schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:05:
[...]
Het is al dat ik de druppel van Elho heb, want deze vind ik ook erg mooi
Ik vul al mijn potten altijd eerst met grof puin (meestal resten van stenen potten) en dan de aarde erop. Dat geeft een laagje waar water kan verzamelen zonder dat de wortels gelijk in het water staan.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Mijn ervaring, helemaal niks!FunkyTrip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
Geinfecteerde plant weggooien was de enige optie.
Heb je inmiddels al nieuwe inzichten verkregen? Zit met hetzelfde dilemma, maar hier vooral gras en zonnebloemen wat tussen de tegels groeien wil.1107972 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:29:
Hoewel er in dit topic al het één en ander is gezegd over onkruidbrander zit ik toch nog met een vraag waarop ik geen antwoord kan vinden.
De reden voor mij om een onkruidbrander a an te schaffen is dat ik in mijn tuin (ca 125-150m² bestrating) nogal last heb van onkruid wat tussen de tegels (20x30cm) omhoog komt. En dan heb ik het hier specifiek over Heermoes. Na vorige zomer het al geprobeerd te hebben het tussen de tegels uit te krabben (zonder echt resultaat) ben ik op zoek naar een alternatief. Bestrijdingsmiddelen lijken er niet echt vat op te hebben en aangezien het aangrenzend veldje er vol mee staat lijkt het uitroeien van de plant in deze situatie en utopie. Met de onkruidbrander hoop ik het vooral enigszins onder controle te houden zonder teveel tijd hier aan kwijt zijn.
Het dilemma waar ik mee zit is of ik kiezen voor een onkruidbrander i.c.m. een gasfles van 9,5kg. Of toch voor een meer handzaam model met kleine gasbussen van 750ml / 420gr.
Voordeel van een gasfles is dat de prijs voor het gas lager is (€6,52 per kg) en dat de vlam ook groter is waardoor je in dezelfde tijd meer m2 kan doen. Dit is gelijk ook wel een nadeel, verbruikt meer gas per minuut en een groter risico op brand. De aanschrijfprijs inclusief een gasfles van 9,5kg is ongeveer €120,-. (exclusief statiegeld voor de gasfles).
Voordeel van een handzaam model is de lagere aanschafprijs (€30,- incl. 2x gasbus van 420gram), neemt minder ruimte in beslag in de schuur, lager verbruik per m2, en door het formaat is het ook makkelijker om even snel tussendoor wat onkruid weg te branden. Nadeel is vooral de prijs van de gasbussen (€16,64 per kg). Na een verbruik van 15 gasbussen (6,3kg) ben je €120 euro verder terwijl er in de gasfles dan nog voor 1/3 vol zit.
Nu ben ik vooral nieuwsgierig wat jullie mij adviseren en voor de mensen die ervaring met deze producten hebben. Hoevaak/hoelang kunnen jullie de onkruidbrander gebruiker eer de gasfles of gasbus leeg is.
Alvast bedankt.
PS, wanneer het budget er is wil ik de tuin volledig op de schop gooien en dan ook gelijk een stukje bodemverbetering uitvoeren. Echter zoveer is het de komende paar jaar nog niet.
(en nee: onze tuin is niet alleen tegels, maar rondom het huis wel een rand, oprit en terras.)
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
hmm, the internetz zei dat het best goed hielp. Vrij rigoreus en helpend schijnt mierenpoeder te zijn overigens. Of plant aantal weekjes uitdrogenmaxoss schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Mijn ervaring, helemaal niks!
Dit dus.
Proberen kan altijd, zou de geïnfecteerde plant wel in quarantaine zetten.FunkyTrip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:22:
[...]
hmm, the internetz zei dat het best goed hielp. Vrij rigoreus en helpend schijnt mierenpoeder te zijn overigens. Of plant aantal weekjes uitdrogen
beste mede-tweakers,
Hopelijk kunnen jullie mij uit te brand helpen. Vorige maand is onze hele tuin gerenoveerd en nu heb ik rondom het zitgedeelte allerlei rupsjes/larves.
Ze hebben een zwarte kop, een geel of vaalwit lijfje met 2 rijen van zwarte stippen op de rug, zie ook de foto's.
Geen idee of ze kwaad kunnen, maar het zijn er wel heel erg veel.
:strip_exif()/f/image/LLY63B54sXCd45uBb8oxFkcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7sk44LkBECZtlGoYRxvhS2kO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kunnen jullie mij uit te brand helpen. Vorige maand is onze hele tuin gerenoveerd en nu heb ik rondom het zitgedeelte allerlei rupsjes/larves.
Ze hebben een zwarte kop, een geel of vaalwit lijfje met 2 rijen van zwarte stippen op de rug, zie ook de foto's.
:strip_exif()/f/image/LLY63B54sXCd45uBb8oxFkcU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7sk44LkBECZtlGoYRxvhS2kO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z3EacOYZdwoevYmlsQVCaMBX.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen kaalgevroten struik of boom in de buurt? Lijkt op beestjes die in de buxusvervangende planten zitten.vdiermen schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:23:
beste mede-tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
nee niet dat ik kan zien zo. Tuin was wel redelijk overwoekerd en is helemaal leeggehaald en nieuw groen is geplant. Maar daarvan is niks aangetast zo te zien + er zijn ook geen buxus gepland.henkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Geen kaalgevroten struik of boom in de buurt? Lijkt op beestjes die in de buxusvervangende planten zitten.
Nee, niet in de buxus zelf, maar in zo'n vervangende haagplant, kom even niet op de naam. Maar deze plant wordt in elk geval vaak gebruikt als vervanger van buxussen. Heb je groene haagplanten staan? Dan zitten de rupsen daar waarschijnlijk in.vdiermen schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:55:
[...]
nee niet dat ik kan zien zo. Tuin was wel redelijk overwoekerd en is helemaal leeggehaald en nieuw groen is geplant. Maar daarvan is niks aangetast zo te zien + er zijn ook geen buxus gepland.
*allemaal*, dus ze mogen blijven staanmaxoss schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:22:
[...]
Proberen kan altijd, zou de geïnfecteerde plant wel in quarantaine zetten.
Dit dus.
Buxusmotten inderdaadhenkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Geen kaalgevroten struik of boom in de buurt? Lijkt op beestjes die in de buxusvervangende planten zitten.
Dit dus.
Nee die buxusmot rupsen zien er anders uit. Dit is de kardinaalsmutsmot of i.d.
Of spinselmot. Maar dat is waarschijnlijk dezelfde overkoepelende familie.
[ Voor 7% gewijzigd door henkebek op 03-06-2022 13:39 ]
Daar lijkt het wel op ja, als je ergens in je planten van die spinnenrag ziet zitten, weet je het zekerhenkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Nee die buxusmot rupsen zien er anders uit. Dit is de kardinaalsmutsmot of i.d.
Of spinselmot. Maar dat is waarschijnlijk dezelfde overkoepelende familie.
Osmanthus ?henkebek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:01:
[...]
Nee, niet in de buxus zelf, maar in zo'n vervangende haagplant, kom even niet op de naam. Maar deze plant wordt in elk geval vaak gebruikt als vervanger van buxussen. Heb je groene haagplanten staan? Dan zitten de rupsen daar waarschijnlijk in.
https://fgheysels.github.io/
heb inderdaad ook spinsel gevonden, alleen niet op bomen of planten maar juist op de (aluminium) pergola en tuinkast. Dank voor het meedenken.ManzokuSan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Daar lijkt het wel op ja, als je ergens in je planten van die spinnenrag ziet zitten, weet je het zeker
:strip_exif()/f/image/UVgYo56j8KPES0eq95bfMBnq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat doen wij ook ja, gewoon geen water geven tot ie bijna dood gaat. Dan zijn de vliegen al dood.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mijn zwager heeft precies hetzelfde met deze tegels. Vreemde is dat het op plekken gebeurd waar je het niet verwacht: er staan bijvoorbeeld nooit stoelpoten oid op. Gemeld bij de leverancier welke aangeeft dat dit een bekend euvel is bij deze tegels. Hij heeft tot op heden geen oplossing vanuit leverancier gekregen.Woohooo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:42:
[Afbeelding]
werkt goed mits je de grond vochtig houdt. Anders gaan de aaltjes dood.FunkyTrip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
Ik heb last van grote plekken klaver in het gras (witte bloemen) in de tuin. Ik had dan gevonden dat dit was vanwege het tekort aan stikstof. Nu, had ik ook gevonden dat bloedmeel zou helpen. Ik heb dan dit product gekocht: dcm bloedmeel organisch stikstof. Ik dacht dat dit kleine bolletjes waren, maar het blijkt zijn dit korrels. Echter leek me dit op het eerste zich niet erg, maar ze willen maar niet oplossen en ik zie ook geen verbetering. Ik heb dit 1,5 week geleden gegooid. Het gras blijft gelig en de klaver blijft. Vanwege de bloedmeel zou dit terug groen moeten worden, maar er gebeurt niets. Is dit normaal dat dit niet oplost?
[ Voor 8% gewijzigd door cooLopke op 03-06-2022 17:19 ]
Heb je een dosering aangehouden? Of je bodem getest?cooLopke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:16:
Vanwege de bloedmeel zou dit terug groen moeten worden, maar er gebeurt niets. Is dit normaal dat dit niet oplost?
En bloedmeelkorrels van DCM werken ca 2 maanden, die geven dus sowieso maar langzaam hun stikstof af.
Als ze dat snel zouden doen dan heb je grote kans op dat alles, je gazon ook, verbrand. Gelijk het grootste gevaar van teveel bloedmeel (of kunstmest et al) strooien.
Het is dus eerder een kwestie van geduld dan dat de klaver gelijk doodgaat.
Het bodemniveau stikstof moet langzaam omhoog, en pas dan zal de klaver zijn plaats opgeven aan het gras.
De bermen bij ons zijn vorige week voor het eerst door de gemeente gemaaid.......
Om een idee te krijgen, dat ziet er dan zo (niet) uit nu, en dan is bij ons op de weg nog het meeste maaiafval gelijk afgevoerd. Om de hoek ligt er een laag maaisel van 10 cm op om doorheen te groeien.
:strip_exif()/f/image/GyAX9bF0cFNoZzMrEemz9Bdg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7gcIXJbOxYM9RvjdhYziChGz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gewoon gelezen wat op de verpakking stond, maar daar stond natuurlijk niet op dat dit 2 maanden kon duren. Ook lees ik in je Wiki dat je dit moet vermengen met aarde. Ik heb gewoon die korrel op het gras uitgestrooid en gelijkmatig verspreid. Ik heb 1,5kg uitgestrooid op een oppervlakte van 40m2. Er stond 40g/M2 op de verpakking. Dus ik had 1,5kg zoiets geteld. Ik zie die bloedmeel korrels dus nu nog steeds op het gras liggen.Teijgetje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:43:
[...]
Heb je een dosering aangehouden? Of je bodem getest?
En bloedmeelkorrels van DCM werken ca 2 maanden, die geven dus sowieso maar langzaam hun stikstof af.
Als ze dat snel zouden doen dan heb je grote kans op dat alles, je gazon ook, verbrand. Gelijk het grootste gevaar van teveel bloedmeel (of kunstmest et al) strooien.
Het is dus eerder een kwestie van geduld dan dat de klaver gelijk doodgaat.
Het bodemniveau stikstof moet langzaam omhoog, en pas dan zal de klaver zijn plaats opgeven aan het gras.
Als het deze is:cooLopke schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:48:
[...]
Ik heb gewoon gelezen wat op de verpakking stond.
/f/image/Q3N939mjm9KZaXDFJ8yYjEfL.png?f=fotoalbum_large)
Dan kun je al zien wat voor korrels het zijn.
En dan staat daar dit?
/f/image/nFZoFoF1dzUGD69eTZvrJKF8.png?f=fotoalbum_large)
De gebruiksaanwijzing zegt dus "iets inwerken". Dan zie je de korrels niet meer.Ik heb gewoon die korrel op het gras uitgestrooid en gelijkmatig verspreid.
Ik zie die bloedmeel korrels dus nu nog steeds op het gras liggen.
En dat is hetzelfde als iets vermengen met aarde voor je hem uitstrooit, in een grasmat kun je hem moeilijk inwerken, een dun laagje aarde kan je wel strooien, daar groeit het gras wel doorheen.
Maar al met al moet je (iets) langer geduld hebben.
Bloedmeelkorrels zijn geen a-la-minuut-klaververdelger, extra stikstof zorgt voor een bodem waar klaver (liever) niet groeit.
En die bodemsamenstellingsverandering heeft gewoon meer tijd nodig dan 1,5 week.
De klaver zal door de extra stikstof het snel moeilijk krijgen.
Had je het bloedmeel in willen zetten als directe verdelger dan had je losse meststof moeten kopen, die van Ecosyle, die strooi je ook alleen op de klaverbedden om die snel te verdelgen. En dat water je dan in, of je vermengd het met grond, want inwerken blijft moeilijk in een bestaand gazon.
Maar zolang je niet weet hoe jouw bodem er voor staat weet je eigenlijk niet waar je heen moet.
Je kunt daarvoor testkits kopen, maar bv bij Welkoop doen ze dat gratis en geven ze je ook nog advies.
Nu heb je iets op internet gevonden, het niet helemaal goed toegepast, en ben je verbaasd dat het niet werkt zoals je verwacht had.
Waarschijnlijk had hun advies meer in de trant van een stikstofrijke meststof geweest zoals Triferto N23 gras, dat stimuleert, naast een stikstofverrijking, gelijk de grasgroei zodat deze de klaver wil verdringen. En in dat blog kun je ook lezen dat dat verdringen ook niet binnen anderhalve week gaat, wil je de klaver snel weg, dan zal je toch iets als Gazon-Net-Ultra moeten gebruiken. Ook bloedmeel wordt daar besproken, en de normale jaarlijkse giften.
De bodemsamenstelling op peil houden, zodat klaver, mos en andere onkruiden weinig grip hebben, is het beste dat je kunt doen.
Een uitgebreid jaarlijks onderhoud/meststoffenbeleid voor groener gras dan bij je buren staat in de TS, onder gras.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2022 22:42 ]
headhunter1985 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Vrienden van mij hadden ook stenen van de MBI met dergelijke coating, hier begonnen dezelfde klachten binnen een jaar. Ondertussen groot deel tegels op deze wijze. Het verhaal was de extreme winter van vorig jaar, van behoorlijk koud naar weer snel warm. Zij hebben de gehele aankoop vergoed verkregen.
wolterious schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:58:
[...]
Ik heb dit inderdaad ook. Wel maar bij 2 tegels waar een bloempot op heeft gestaan. Precies onder de plek van de bloempotten is het gaan loslaten. Het is hier ook tijdens de afgelopen winter gebeurd, ik heb de tegels er ook pas een jaar in liggen. Ik vermoed dat het door vocht komt, want de rest van de tegels zijn bij mij nog allen goed. Hopelijk kan je nog een paar op de kop tikken ergens.
Thanks, inmiddels contact gehad met de leverancier. Die zegt dat ze al veel klachten hebben gekregen over de algehele Noviton reeks, zelf zijn ze ook gestopt met de verkoop ervan en blijkbaar Excluton ook met de productie van de serie.jeppert schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:21:
[...]
Mijn zwager heeft precies hetzelfde met deze tegels. Vreemde is dat het op plekken gebeurd waar je het niet verwacht: er staan bijvoorbeeld nooit stoelpoten oid op. Gemeld bij de leverancier welke aangeeft dat dit een bekend euvel is bij deze tegels. Hij heeft tot op heden geen oplossing vanuit leverancier gekregen.
Vermoedelijk gaan er de komende weken / maanden nog meer tegels afbrokkelen. De drempel zat een beetje bij 4/5 tegels dat dan het hele terras zou worden vergoed. Het is er nu 1, dan zou Excluton 1 tegel vergoeden. Wacht het nog maar even af tot er meer gaan en dan foto's aanbieden. Zijn bijna 70 tegels hier in de tuin

Dank voor je advies. Ik heb idd dat product gekocht waar je naar refereert en het artikel van ecostyle gevonden. Maar er is dus duidelijk een verschil tussen de korrels en die van ecostyle. Dat wist ik natuurlijk niet.. ik ben het product in de Aveve gaan kopen en zeggen dan nog doodleuk dat dat oplost enzovoort. De persoon die mij het product verkocht heeft in de Aveve, kent er dus duidelijk zelf niets van.. daar zeiden ze dat het na een week resultaat geeft.Teijgetje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:27:
[...]
Als het deze is:
[Afbeelding]
Dan kun je al zien wat voor korrels het zijn.
En dan staat daar dit?
[Afbeelding]
[...]
De gebruiksaanwijzing zegt dus "iets inwerken". Dan zie je de korrels niet meer.![]()
En dat is hetzelfde als iets vermengen met aarde voor je hem uitstrooit, in een grasmat kun je hem moeilijk inwerken, een dun laagje aarde kan je wel strooien, daar groeit het gras wel doorheen.
Maar al met al moet je (iets) langer geduld hebben.
Bloedmeelkorrels zijn geen a-la-minuut-klaververdelger, extra stikstof zorgt voor een bodem waar klaver (liever) niet groeit.
En die bodemsamenstellingsverandering heeft gewoon meer tijd nodig dan 1,5 week.
De klaver zal door de extra stikstof het snel moeilijk krijgen.
Had je het bloedmeel in willen zetten als directe verdelger dan had je losse meststof moeten kopen, die van Ecosyle, die strooi je ook alleen op de klaverbedden om die snel te verdelgen. En dat water je dan in, of je vermengd het met grond, want inwerken blijft moeilijk in een bestaand gazon.
Maar zolang je niet weet hoe jouw bodem er voor staat weet je eigenlijk niet waar je heen moet.![]()
Je kunt daarvoor testkits kopen, maar bv bij Welkoop doen ze dat gratis en geven ze je ook nog advies.
Nu heb je iets op internet gevonden, het niet helemaal goed toegepast, en ben je verbaasd dat het niet werkt zoals je verwacht had.
Waarschijnlijk had hun advies meer in de trant van een stikstofrijke meststof geweest zoals Triferto N23 gras, dat stimuleert, naast een stikstofverrijking, gelijk de grasgroei zodat deze de klaver wil verdringen. En in dat blog kun je ook lezen dat dat verdringen ook niet binnen anderhalve week gaat, wil je de klaver snel weg, dan zal je toch iets als Gazon-Net-Ultra moeten gebruiken. Ook bloedmeel wordt daar besproken, en de normale jaarlijkse giften.
De bodemsamenstelling op peil houden, zodat klaver, mos en andere onkruiden weinig grip hebben, is het beste dat je kunt doen.
Een uitgebreid jaarlijks onderhoud/meststoffenbeleid voor groener gras dan bij je buren staat in de TS, onder gras.
Wat raad je aan wat ik op dit moment kan doen. Gewoon niets meer doen en de bloedmeel korrels laten liggen en een beetje aarde erover gooien of deze dan in de grond duwen?
Ik kan nu moeilijk nog andere meststoffen kopen en erbij gooien of mag dat wel?
Heb helaas nog geen nieuwe inzichten vooral omdat ik eigenlijk besluiteloos hierin blijf. Heb nu een handbrander geleend van mijn schoonvader en overweeg om daar een volle vulling voor te zoeken en kijken hoelang die mee gaat en daarop mijn keuze te baserennoes schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Heb je inmiddels al nieuwe inzichten verkregen? Zit met hetzelfde dilemma, maar hier vooral gras en zonnebloemen wat tussen de tegels groeien wil.
(en nee: onze tuin is niet alleen tegels, maar rondom het huis wel een rand, oprit en terras.)
Je kan even checken in een glas water of die korrel op wil lossen. Doet hij dat dan kan je sproeien om het sneller de grond in te krijgen.
Jawel, geen water meer geven werkt vrij goed en overpotten voor sneller resultaat. Ik had het in mijn peperplanten, er is een plant aan overleden maar bij de andere zijn de vliegjes er uit. Als het zand droog is dan is het niet interessant voor ze om eitjes in te leggen. Als het een plant in een dichte pot zonder gaten aan de onderkant is zul je hem moeten verpotten.maxoss schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Die vliegjes (mugjes) leven maar een dag dus als ze geen eitjes meer leggen ben je er zo vanaf.
[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 04-06-2022 09:41 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Bij mij werkte de kaneelmethode perfect. Binnen 2-3 dagen alle vliegjes weg. Geen planten aan verloren.maxoss schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:00:
[...]
dragon2 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"
[ Voor 12% gewijzigd door dragon2 op 04-06-2022 10:43 ]
Ik had ook zo'n handbrander van de action, maar vond dat het lang duurde voor het plantje verschrompelde en de handbranders gingen snel stuk (ontsteking). Daarom zit ik nu aan zo'n grote unit te denken, is wat duurder maar hopelijk ook betere kwaliteit en grotere vlam (dus meer hitte, dus sneller klaar, hoop ik1107972 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:50:
[...]
Heb helaas nog geen nieuwe inzichten vooral omdat ik eigenlijk besluiteloos hierin blijf. Heb nu een handbrander geleend van mijn schoonvader en overweeg om daar een volle vulling voor te zoeken en kijken hoelang die mee gaat en daarop mijn keuze te baseren
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
De ontsteking gaat inderdaad snel stuk, maar wat boeit dat? Aansteker erbij en klaarnoes schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:17:
Ik had ook zo'n handbrander van de action, maar vond dat het lang duurde voor het plantje verschrompelde en de handbranders gingen snel stuk (ontsteking).
Werkt perfect voor de rest.
De plant moet echter helemaal niet verschrompelen, de bedoeling is om gewoon een 'hitteschok' toe te dienen. Van zodra de plant licht anders uitslaat van kleur (het is subtiel, maar je ziet het wel) is het al goed.
Heb je toevallig wat omgeploegd, lijkt alsof ze aan het verhuizen zijn.
Xbox: SendexNL
Ze zijn aan het verhuizen.dongilles schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:23:
Ik was bezig in de tuin en ineens zie ik dat er overal mieren en kokonnetjes (denk ik) zitten.
Echt een complete explosie aan krielende mieren.
Herkent iemand dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een vraag over een regenton vulautomaat.
Ik heb een afwijkende regenpijpmaat van 100x100mm die ook nog eens heel architectonisch verantwoord half in de gevel is weggewerkt.
Ik heb een regenton gekocht met daarbij een garantia rapido quattro vulautomaat in de hoop dat op z'n minst een deel van het water in de ton zou komen. Net even een paar emmers water in de goot geknikkerd een zie ongeveer 10 druppels in de ton, lijkt dus niet echt te werken..
Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al wel ff gezocht maar kan nergens iets vinden wat past in de gevel danwel in de pijp..
Bijgevoegd 2 foto's van hoe het er nu bijstaat.:strip_exif()/f/image/iQpNbhwBim8U8GI7WdKbUh6w.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een afwijkende regenpijpmaat van 100x100mm die ook nog eens heel architectonisch verantwoord half in de gevel is weggewerkt.
Ik heb een regenton gekocht met daarbij een garantia rapido quattro vulautomaat in de hoop dat op z'n minst een deel van het water in de ton zou komen. Net even een paar emmers water in de goot geknikkerd een zie ongeveer 10 druppels in de ton, lijkt dus niet echt te werken..
Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al wel ff gezocht maar kan nergens iets vinden wat past in de gevel danwel in de pijp..
Bijgevoegd 2 foto's van hoe het er nu bijstaat.
:strip_exif()/f/image/iQpNbhwBim8U8GI7WdKbUh6w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wuIrWpK9ec0GzJS1FPK6ASfD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Mcniver op 04-06-2022 14:25 ]
Vanmorgen mijn vlinderstruik bekeken, deze is van de ene op de andere dag vol met plakkerig glimmend spul
Ook flink aantal van die kleine zwarte beestjes bij de uiteinden. Gelukkig waren de hulptroepen gearriveerd, ik telde in totaal wel 10 lieveheersbeestjes en de mieren lieten zich (nog even?) niet zien.
Ook flink aantal van die kleine zwarte beestjes bij de uiteinden. Gelukkig waren de hulptroepen gearriveerd, ik telde in totaal wel 10 lieveheersbeestjes en de mieren lieten zich (nog even?) niet zien.
@Mcniver Zou je de foto's nog willen toevoegen? Dan kunnen we meedenken
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Is je pijp 100x100? Dus iets groter dan waar die vulautomaat voor bedoeld is? Dan zal het water er langsstromen waarschijnlijk. Misschien kan je een vierkant/rechthoekig verloopstukje 3d printen? Dan moet de regenpijp wel opengezaagd worden.
@Mcniver
Ik denk ook dat de rubberen insert te klein is.
Aan de gebruiksaanwijzing te zien is die insert flexibel rubber? en duw je die samen om het in het montagegat te plaatsen.
Kun je daarvan de randen niet opdikken met rubber strips? De breedte is nu bv 91 mm, de diepte minder.
Gebruik wel een lijm die goed waterbestendig is.
En misschien niet hem helemaal aan laten sluiten vooraan, dan is alleen het middengat de doorstroming (als de ton vol is), dat is misschien te klein en wordt de waterdruk te hoog.
Aan de gebruiksaanwijzing te zien is die insert flexibel rubber? en duw je die samen om het in het montagegat te plaatsen.
Kun je daarvan de randen niet opdikken met rubber strips? De breedte is nu bv 91 mm, de diepte minder.
En misschien niet hem helemaal aan laten sluiten vooraan, dan is alleen het middengat de doorstroming (als de ton vol is), dat is misschien te klein en wordt de waterdruk te hoog.
[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2022 17:04 ]
Twee plantvraagjes 
Mijn zonnehoed heeft gekrulde, bruinige bladeren. De lagere blaadjes zien er minder slecht uit. Enig idee hoe dat kan? De rest van de border ziet er best goed uit. Ongedierte, voeding, droogte? Ze staan in de volle zon, maar dat zou moeten kunnen.
:strip_exif()/f/image/UdiwppZVQJIw8mRdDruudsB5.jpg?f=fotoalbum_large)
En zijn deze kamperfoelies "gewoon" aangevreten door $beestje of is er iets anders gaande?
:strip_exif()/f/image/MpxscuFUnYX8gEw19DX43U2s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed snuitkever?
Mijn zonnehoed heeft gekrulde, bruinige bladeren. De lagere blaadjes zien er minder slecht uit. Enig idee hoe dat kan? De rest van de border ziet er best goed uit. Ongedierte, voeding, droogte? Ze staan in de volle zon, maar dat zou moeten kunnen.
:strip_exif()/f/image/UdiwppZVQJIw8mRdDruudsB5.jpg?f=fotoalbum_large)
En zijn deze kamperfoelies "gewoon" aangevreten door $beestje of is er iets anders gaande?
:strip_exif()/f/image/MpxscuFUnYX8gEw19DX43U2s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed snuitkever?
@Reinier voor de zonnehoed; volgens mij hoort dat zo. Die van mij doen dat elk jaar (ook nu weer) en doen het altijd perfect.
Onze tuin gaat echt super dit jaar. We hebben alles eind vorig jaar en dit voorjaar geplant. Het groeit geweldig goed! :strip_exif()/f/image/WfUXAHgMXAbNOdWaq8MVZKkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin maart besloten we dat we een windstrook wilden en dus deden we dat. Geeft meteen een heel erg mooi resultaat. De bijen zijn er dol op.
:strip_exif()/f/image/QlCK8w3mJTe7MR44HrVut32E.jpg?f=fotoalbum_large)
De tuin is nog in ontwikkeling. Eerst het gras goed aan de gang krijgen (+ het onkruid er uit zien te houden) en het schuurtje afbouwen. Daarna een vlonderterras en op een later moment bestrating.
:strip_exif()/f/image/WfUXAHgMXAbNOdWaq8MVZKkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin maart besloten we dat we een windstrook wilden en dus deden we dat. Geeft meteen een heel erg mooi resultaat. De bijen zijn er dol op.
:strip_exif()/f/image/QlCK8w3mJTe7MR44HrVut32E.jpg?f=fotoalbum_large)
De tuin is nog in ontwikkeling. Eerst het gras goed aan de gang krijgen (+ het onkruid er uit zien te houden) en het schuurtje afbouwen. Daarna een vlonderterras en op een later moment bestrating.
Het is wel typische schade van de lapsnuitkever. Die zitten verstopt overdag dus lastig te zien. Wat je zou kunnen doen is een plank op de grond leggen en in de ochtend eronder kijken of die beestjes daar onder verstopt zitten. Of proppen kranten onder de planten stoppen en de volgende dag kijken of je iets gevangen hebt. Als je er een ziet dan is het wel zeker dat het daar door komt, die knabbelen graag aan dikke bladeren. En dan behandelen, met aaltjes is het goed te doen. Eerst onderzoeken of die kever daar zit, dadelijk is het iets anders.
[ Voor 5% gewijzigd door Ingelogd op 05-06-2022 13:03 ]
Mijn catalpa bomen vertonen rare uitslag. Het lijkt op een soort blaasjes. Mijn zoektocht op internet levert weinig op. Jullie een idee wat dit kan zijn? De takken zijn zo slap als iets en laten soms vanzelf los. Terwijl de bladeren er gezond uitzien. Als het zo doorgaat verwacht ik dat de bomen over een maandje al zijn takken hebben verloren
Hier een tak die vanzelf is losgekomen:
:strip_exif()/f/image/xP3wwPSHfSENByAQBmAp0CuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een tak die vanzelf is losgekomen:
:strip_exif()/f/image/xP3wwPSHfSENByAQBmAp0CuZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XFvykyQFdcomDfDpHvkOPPVr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder de boom live te zien zou ik aan deze ene tak niks bijzonders kunnen benoemen. De witte puntjes zijn lenticellen. Bij catalpa kleuren deze op je jonge groene twingen wit/gelig en als de tak verhout is zijn het bruine puntjes.
Ook aan het scheurvlak zie ik (voor zover het te beoordelen is) geen afwijkingen die kunnen duiden op verwelkingsziekte.
Ik zou het gewoon gooien op weersomstandigheden.
Lange droogte creeert relatief broshout doordat er bij de aanmaak van o.a. lignine in de celwand te weinig vocht komt kijken ten opzichte van de sterke groei. (Grote cel dunne wand)
Om deze onbalans te herstellen doet de boom er alles aan om alsnog voldoende vocht binnen te krijgen. Door de forse regenval van de afgelopen weken komt er plotseling veel vocht en dus gewicht in het systeem wat tesulteert in takbreuk vanwege het brosse hout
Mooie uitleg is een rietje in een glas water. Bij droogte hangt het rietje net boven het water. Als je er dan heel hard aan zuigt komt er af en toe toch een beetje vocht binnen. Als vervolgends iemand het glas in een keer vol kieperd en je in eens vollebak water door je rietje opzuigt verslik je je en hoest je het op.
Veel relatief snelgroeiende bomen en planten hebben hier last van. Vorigjaar heb ik in moeten grijpen bij een groep Populieren waar ook in eens hele zware armen uit braken vanwege het zelfde effect.
Ook aan het scheurvlak zie ik (voor zover het te beoordelen is) geen afwijkingen die kunnen duiden op verwelkingsziekte.
Ik zou het gewoon gooien op weersomstandigheden.
Lange droogte creeert relatief broshout doordat er bij de aanmaak van o.a. lignine in de celwand te weinig vocht komt kijken ten opzichte van de sterke groei. (Grote cel dunne wand)
Om deze onbalans te herstellen doet de boom er alles aan om alsnog voldoende vocht binnen te krijgen. Door de forse regenval van de afgelopen weken komt er plotseling veel vocht en dus gewicht in het systeem wat tesulteert in takbreuk vanwege het brosse hout
Mooie uitleg is een rietje in een glas water. Bij droogte hangt het rietje net boven het water. Als je er dan heel hard aan zuigt komt er af en toe toch een beetje vocht binnen. Als vervolgends iemand het glas in een keer vol kieperd en je in eens vollebak water door je rietje opzuigt verslik je je en hoest je het op.
Veel relatief snelgroeiende bomen en planten hebben hier last van. Vorigjaar heb ik in moeten grijpen bij een groep Populieren waar ook in eens hele zware armen uit braken vanwege het zelfde effect.
[ Voor 17% gewijzigd door Woody179 op 06-06-2022 23:24 ]
eens!Reinier schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:19:
Is je pijp 100x100? Dus iets groter dan waar die vulautomaat voor bedoeld is? Dan zal het water er langsstromen waarschijnlijk. Misschien kan je een vierkant/rechthoekig verloopstukje 3d printen? Dan moet de regenpijp wel opengezaagd worden.
@Mcniver
Dit zul je inderdaad waarschijnlijk zelf moeten maken. Even snel gezocht en zag geen 10*10 cm vulautomaat. Op basis van een mof die je op/over de buis schrijft. Alla
https://www.wildkamp.nl/p...rjongd-spie-100-mm/161810 zoiets en dan zelf een goede opvang printen intern. Die rapid systemen werken zeer inefficiënt omdat de helft er langsgaat en in jouw geval zelfs alles omdat de rapid quattro te klein is voor 100 mm buizen.
Optie 2 is buis op één of andere manier afzagen en er een verloop 100mm vierkant naar rond in te zetten en daar een juiste vulautomaat bij kopen.
Alleen die buis doorzagen op twee plekken terwijl de buis verzonken in de muur ligt zal niet meevallen vrees ik
Do { Ping } while ( LOL )
Mischien iets met een stuk fiets binne band doen?Teijgetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:44:
@Mcniver
Iemand hier ervaring met klimrozen of -planten langs de gevel? Ik heb precies naast de voordeur een mooi stukje grond waar ik graag een bloemdragende klimplant in wil zetten om de voorgevel wat groener te maken. De gevel ligt op het oosten. Het meest voor de hand liggende lijkt mij een klimroos, mogelijk een ramblerroos. Andere opties lijken mij 'blauwe regen' (lelijk in de winter, prachtig in het bloeiseizoen) of eventueel een klimmende hortensia. Iemand anders nog tips of ervaringen?
Fantastisch voornemen! Op het oosten is het ook uitermate geschikt om in de begroeiing vogelhuisjes oid mee te nemen. Qua soorten. Ik refereer met enige regelmaat naar: Toscaanse Jasmijn, Schijn augurk (akebia), klimrozen zoals de rosa new dawn, blauwe regen, kamperfoelie, clematis, passiebloem of wilde wingerd.Gemini NL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:24:
Iemand hier ervaring met klimrozen of -planten langs de gevel? Ik heb precies naast de voordeur een mooi stukje grond waar ik graag een bloemdragende klimplant in wil zetten om de voorgevel wat groener te maken. De gevel ligt op het oosten. Het meest voor de hand liggende lijkt mij een klimroos, mogelijk een ramblerroos. Andere opties lijken mij 'blauwe regen' (lelijk in de winter, prachtig in het bloeiseizoen) of eventueel een klimmende hortensia. Iemand anders nog tips of ervaringen?
Persoonlijk zou mijn voorkeur uit gaan Een soort die niet wurgt of zich aan de stenen. Verankert middels wortels of zuignapjes.
Groeiend langs een tralie of raster werk is in mijn obtiek het mooiste.
Hier 2 soorten aan de gevel. Wel elk jaar even snoeien.Gemini NL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:24:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KWDiaLSC27vmbqcChcLRLxQV.jpg?f=user_large)
Blauwe regen is inderdaad erg mooi als ze bloeien!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwG8mzX3yXfYk9SVXwEELqrM.jpg?f=user_large)
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Wikipedia: PenseelkeverWhiskyPhreak schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:00:
Hier zat zonet iets in de clematis wat ik niet ken. Het lijkt een hommel, maar toch ook weer niet. Iemand die wel weet wat voor beestje dit is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 jaar terug hebben we onze tuin laten doen. De hovenier die dit gedaan heeft, heeft bij onze terrastegels een voegmiddel gebruikt waardoor daar geen onkruid kan groeien.
Als ik me het goed herinner dan maakte hij de tegels nat, strooide hij wat van dat spul en gebruikte hij een zeem om het tussen de tegels te krijgen, daarna heeft hij het flink nat gespoten.
We hebben een pad met tegels, daar is destijds gewoon breker and gebruikt, maar daar staat nu best wat onkruid. Ik wil daar de voegen meer vrij maken en ook zo'n voegmiddel gaan gebruiken.
Maar hoe heet zo'n voegmiddel precies? Ik kan het ook bij de hovenier vragen, maar ik gok dat ik hier eerder reactie heb.
Als ik me het goed herinner dan maakte hij de tegels nat, strooide hij wat van dat spul en gebruikte hij een zeem om het tussen de tegels te krijgen, daarna heeft hij het flink nat gespoten.
We hebben een pad met tegels, daar is destijds gewoon breker and gebruikt, maar daar staat nu best wat onkruid. Ik wil daar de voegen meer vrij maken en ook zo'n voegmiddel gaan gebruiken.
Maar hoe heet zo'n voegmiddel precies? Ik kan het ook bij de hovenier vragen, maar ik gok dat ik hier eerder reactie heb.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik denk dat je iets als dit bedoelt? Dit is bij mijn terrastegels gebruikt op de manier zoals je beschrijft, en inderdaad, na een jaar nog totaal geen onkruid ertussen.
Ik heb overigens nog een nieuwe (afgesloten) emmer 25Kg staan in zilvergrijs, mocht je interesse hebben. Stuur maar DM.
Ik heb overigens nog een nieuwe (afgesloten) emmer 25Kg staan in zilvergrijs, mocht je interesse hebben. Stuur maar DM.
Er zijn heel veel verschillende soorten. Ik zou het toch even navragen wat hij gebruikt heeft, tenzij je het geen probleem vindt om nu opeens iets anders te gaan gebruiken.miicker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:37:
Ik gebruik Dansand.
Klopt varistone. Wel heel gevoelig voor vocht heb ik gemerkt. Is de emmer en de inhoud in zak eenmaal open geweest dan trekt het vocht aan als een malle en wordt het snel heel hard. Mijn emmertje inmiddels kunnen weggooien. Ook even naar de kleur kijken zijn geloof 3 of 4 basiskleuren.Toke_gt schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:42:
Ik denk dat je iets als dit bedoelt? Dit is bij mijn terrastegels gebruikt op de manier zoals je beschrijft, en inderdaad, na een jaar nog totaal geen onkruid ertussen.
Ik heb overigens nog een hele emmer 25Kg staan in zilvergrijs, mocht je interesse hebben. Stuur maar DM.
Begin van het jaar heb ik een borderpakket geplant. Helaas zijn bij de bezorging enkele plant identificatie kaartjes uit de potjes gevallen en moest ik een beetje gokken bij het planten (ze waren te klein om te identificeren, blaadjes leken allemaal op elkaar).
Nu dat ze zijn gaan groeien is duidelijk dat ik verkeerd gegokt heb
Op onderstaande foto is te zien dat de dropplant (Agastache 'Black Adder') in rood eigenlijk verwisseld moet worden met de Kalimeris incisa 'Blue Star' in blauw. De dropplant wordt verreweg het hoogste en ontneemt nu een beetje het zicht van de planten erachter.
Wat zouden jullie doen?
1.gewoon laten staan
2.plant niet verder laten wortelen en meteen omwisselen
3.volgend jaar in Maart (plant in rust) omwisselen
Nu dat ze zijn gaan groeien is duidelijk dat ik verkeerd gegokt heb
Op onderstaande foto is te zien dat de dropplant (Agastache 'Black Adder') in rood eigenlijk verwisseld moet worden met de Kalimeris incisa 'Blue Star' in blauw. De dropplant wordt verreweg het hoogste en ontneemt nu een beetje het zicht van de planten erachter.
Wat zouden jullie doen?
1.gewoon laten staan
:strip_exif()/f/image/dgFtRpTOg9yIzr9WxXxt352P.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben weer veel last van naaktslakken. Vorig jaar lag de hele weg bezaaid met rode wegslak, nu is het de bruine variant. Na een bui moet ik er om heen dartelen op het terras.
Ik ben bezig om wat meer slak-werende planten te plaatsen zoals lavendel, rozemarijn en tijm, maar het lijkt vooralsnog niet effectief.
Heeft iemand ervaring met "companion planting" of bronnen hiervoor (soorten, afstanden, aantallen, etc) om deze beestjes wat meer in toom te houden?
Ik ben bezig om wat meer slak-werende planten te plaatsen zoals lavendel, rozemarijn en tijm, maar het lijkt vooralsnog niet effectief.
Heeft iemand ervaring met "companion planting" of bronnen hiervoor (soorten, afstanden, aantallen, etc) om deze beestjes wat meer in toom te houden?
Dit is wat je zoekt:boxlessness schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:10:
We hebben weer veel last van naaktslakken. Vorig jaar lag de hele weg bezaaid met rode wegslak, nu is het de bruine variant. Na een bui moet ik er om heen dartelen op het terras.
:strip_exif()/f/image/0q7IKTWjeccfjptP7x5CN0Ks.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik al... een keramische... van de Action. Staat leuk bij de tuinkabouters
Maar helaas willen de echte egels niet uit het bos naast ons huis komen om in onze tuin te vertoeven, en er een gaan vangen is ook weer zoiets.
Misschien eens opzoeken of ik ze kan lokken.
Zo'n voerhuisje maken, met kattebrokken/kittenbrokken liefst met vogelsmaak erin (geen vissmaak, en ook zeker GEEN egelvoer, meelwormen enz geven!).boxlessness schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Misschien eens opzoeken of ik ze kan lokken.
Zet een lage drinkbak (water, geen melk) erbij en uiteraard zorgen dat ze de tuin in kunnen komen.
:strip_exif()/f/image/E0egtdtiDGXH7H5sCZHHSwfp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 08-06-2022 14:44 ]
̶1̶.̶g̶e̶w̶o̶o̶n̶ ̶l̶a̶t̶e̶n̶ ̶s̶t̶a̶a̶n̶CMos schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:09:
Wat zouden jullie doen?
1.gewoon laten staan
[Afbeelding]
̶2̶.̶p̶l̶a̶n̶t̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶v̶e̶r̶d̶e̶r̶ ̶l̶a̶t̶e̶n̶ ̶w̶o̶r̶t̶e̶l̶e̶n̶ ̶e̶n̶ ̶m̶e̶t̶e̶e̶n̶ ̶o̶m̶w̶i̶s̶s̶e̶l̶e̶n̶
Geen last van muizen?dragon2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:45:
[...]
Zo'n voerhuisje maken, met kattebrokken/kittenbrokken liefst met vogelsmaak erin (geen vissmaak, en ook zeker GEEN egelvoer, meelwormen enz geven!).
Zet een lage drinkbak erbij en uiteraard zorgen dat ze de tuin in kunnen komen.
[Afbeelding]
Nee 🤷
En ik heb kippen en ik voer vogels ook.
1x een spitsmuis gezien maar die is en beschermd en welkom in de tuin, eet ongedierte (oa babymuizen).
Zou je denken, maar dat is vanwege gebrek aan standaarden meestal nogal beroerd in elkaar gezet, waardoor egels tekorten en overschotten krijgen met name rond de calcium huishouding. Vooral jonge egels kunnen daar een erg pijnlijke dood door sterven.CMos schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Maar waarom geen egelvoer dan; dat is er toch voor lijkt me?
https://www.egelbeschermi...ren-van-egels-een-update/
Hoe zit het dan met speciaal egelvoer?
Er zijn vele soorten zogenaamd specifiek egelvoer op de markt gebracht. Voor de kwaliteit van egelvoer bestaat geen enkele richtlijn, waardoor er veel toevoegingen in zitten die geen enkele toegevoegde waarde hebben voor de conditie of gezondheid van de egel. Het bevat vele componenten die niet geschikt zijn voor egels, zoals pinda’s, meelwormen, mais en dergelijke. Dit zogenaamde egelvoer is vaak erg kostbaar, terwijl kattenbrokjes wel een uitgebalanceerd dieet voor egels vormt en vaak ook goedkoper is.
[ Voor 36% gewijzigd door dragon2 op 08-06-2022 14:43 ]
Dit is wel een leuk projectje om samen met ons zoontje te maken deze zomer. Ik zal de tuin ook wat toegankelijker maken, want die is nu volledig omheind met slechts kleine openingen in het hekwerk.dragon2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:45:
[...]
Zo'n voerhuisje maken, met kattebrokken/kittenbrokken liefst met vogelsmaak erin (geen vissmaak, en ook zeker GEEN egelvoer, meelwormen enz geven!).
Zet een lage drinkbak (water, geen melk) erbij en uiteraard zorgen dat ze de tuin in kunnen komen.
[Afbeelding]