Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Reinier schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:15:
Trek een blik lieveheersbeestjes open.

Of gebruik een vriendelijk middel. Ik heb toevallig vanochtend het biospul van Tuinmanieren gespoten (zoals eerder hier besproken: https://www.tuinmanierenshop.nl/bio-luis-schimmel-weg.html)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzswNQ17gYkXywZLWV2aTNsNoaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LABgYHlEKzF7OL5l7Uvd66kG.jpg?f=fotoalbum_large

Ah, daar zijn de lieveheersbeestjes. En bijna geen luizen meer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29
Woody179 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Die lucht ontstaat bij mijn weten alleen tijdens het kneuzen van de noten. Die paar weken dat je in het najaar mogelijk overlast ervaart doen in mijn beleving niet af aan aan de verders prachtige boom met een spectaculaire najaarskleur.

Kwestie van de stoep aanvegen en de boel in de container kiepen.
Ik gaf ook alleen even de context van sebastians comment aan ;)
Maar volgens mij klopt dat ja, zolang je de vruchten opruimt heb je er geen last van. Ze geven ook pas heel laat vruchten geloof ik, dus misschien heb je er voorlopig sowieso nog geen last van.

Verder zie ik nog wel eens nieuwsberichten langskomen van mensen die steen en been klagen over de stankoverlast in een wijk, dus als er niet snel genoeg geruimd wordt kan het wel degelijk problemen veroorzaken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:13
Woody179 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Geen idee, m/v is geen aparte optie bij het bestellen en het doet er ook niet echt tot voor het openbaar groen. Kan van het tzt. wel eens op een aantal locaties gaan kijken of er vruchten hangen.
Je hoeft niet voor vruchten te gaan kijken hoor, je neus verteld je wel of het een vrouwelijke boom is, die meuren onwerkelijk sterk naar hondenstront. Dat ruik je tot ver in de omgeving :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Reinier schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]

Die zijn zo leuk. Ik heb ze dit jaar niet hoeven te kopen; mijn Japanse Bloesem, vlinderstruiken en framboos zitten vol met parende lieveheersbeestjes ( ik heb tot nu toe 7 variaties gezien) en heel veel bladeren met eitjes / rondlopende larven. Toch help ik ze nog vaak even een handje door luizen uit te knijpen of te sproeien. Zo blijft de populatie goed op orde en heeft iedereen er proftijt van.

Dit jaar ook een stuk meer insecten gespot in de tuin, te kennen:

Niet blij mee:
Groene Schildwants
Zwarte/groene bladluis
Groene snuitkever
Rozen/Johanneskever

Blij/neutraal mee:
Roodkopvuurkever
Groene Sprinkhaan
Zweefvliegen
Hommels
Bijen
Lieveheersbeestjes
Libelles
Vlinders
Bessenschildwants

Leuk, al dat leven. En dingen zoals die Johanneskever zijn nog wel te overzien mbt schade (zeker aangezien ze vooral op de gigantische framboos zitten) maar wtf echt :X Zal wel het nadeel zijn van de enige tuin met planten in de wijde omtrek :')

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Notna schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Die zijn zo leuk. Ik heb ze dit jaar niet hoeven te kopen
Ik overwoog ze te kopen, maar deze kwamen spontaan. Prima!
Groene Schildwants
O hi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBUGwYPdIdUrJAFJcOnM4XOeJ70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/COOoh9nb2Ock1wVU9YkQ505m.png?f=fotoalbum_large

Stinken dat ze doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:31
Deze foto had ik nog van vorig jaar (ben ze dit jaar nog niet tegen gekomen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPSQhhBfDxK_nPw2AZC2SdXxisU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kf0fPx309eYMZYDspvEMuCNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-06 23:29
Reinier schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb veel mieren in de tuin waardoor de lieveheersbeestjes zich niet laten zien ;(
En de lapsnuitkevers beginnen ook de heg alweer flink aan te vreten.

[ Voor 6% gewijzigd door cheiron op 23-05-2022 16:05 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 20:29
Vrijdag ga ik met een minigraver de vijverbak uitgraven zodat we hem erna kunnen opvullen.

Nu liggen er in en rondom de vijver allemaal van die maaskeien met onkruid. Is het nu handig om die rotzooi allemaal eruit te graven, de vijverbak eruit en dan die rotzooi terug te storten of kan ik beter gewoon vulzand met wat puin erin gooien?

Het idee is om tzt aan een kant van het oude gat een klein terras te maken en aan de andere kant een trampoline in te graven…

Door die maaskeien duurt het een eeuwigheid voordat alle grond ingezakt is toch, mocht ik het terug storten.

[ Voor 10% gewijzigd door De_Bastaard op 23-05-2022 18:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:04
sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:20:
Iemand wat tuingereedschap advies? Momenteel heb ik geen heggenschaar.

Wat zouden jullie doen?
Ik snoei met veel plezier met de voorloper van deze. Zit wel een snoer aan.
Doordat hij gebalanceerd aan mijn schouder hangt weegt de machine niets als je hem (de motor) op en neer duwt en kan je lekker door ipv steeds even je steeds langer wordende armen rust te geven.
Mes zet je simpel in alle standen en hoeken.

Snoerloos ook te krijgen maar snijdt dan maar 12 mm takken. En leuk als je al een accu(`s) en oplader hebt.

Teijgetje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:59:

s'Middags een loopplank gemaakt van een oude bankirai plank met aan een kant een baksteen gebonden zodat deze zonk.
[Afbeelding]
En na een paar keer succes denk ik, de zwanen heb ik vandaag niet gezien. *O*
(alleen nog wat pluisjes/veertjes op het gras)
Vandaag een paar nieuwe gekregen. _O-
Met 4 pulletjes.
Gelukkig staat het hek nog in de sloot. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P-3c7-x9f-eMlhxGCBzfHL5kOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nFU6ImzR0H99bkLkMZc2kyct.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOrETX7Qsc5QYyyPcMQAgYy-4fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPuwW78RDKIhgoM9OENowDfg.jpg?f=fotoalbum_large

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Awww wat lief @Teijgetje O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:58
Hier ook weer genoeg gedaan.

Grondspots opgeknapt, zat veel vocht in. Dus heb er nieuwe wartels in gezet, fittingen vernieuwd en het glaasje wat erin zat was flink dof, deze gepolijst. vervolgens philips hue spots erin, wat geweldig werkt. programmering staat op zonsondergang. (normaal koop ik altijd alles nieuw, maar het geeft best wel voldoening om weer oud spul als nieuw te maken voor een prikkie :D )

Verder nieuwe planten gekocht met veel verschillende kleuren (zodra het gaat bloeien) en heb ik houtlook keramische stapstenen gelegd. Zaterdag heb ik de trampoline geplaatst en volgende week komt als het goed is het hek binnen om te voorkomen dat mijn zoontje niet bij het water kan komen.

Fotoooosss

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ISKI5K9EARbdDjnKCVkgXlkJts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvHBNknyJqVtJTMP7hCjgxaN.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week enigszins provisorisch twee regenpijpen afgekoppeld. In bovenstaande afbeeldingen pijp A en D. Pijp D bevindt zich voor bij het huis en watert een deel van het dak af. Simpel een spiraalslang aangekoppeld en in de voortuin gelegd.

A is de garage en carport en vangt ook water op van een deel van het dak via pijpen F en C. A zit nu op de regentonnen aangesloten. Binnen no time de tonnen weer vol, zo'n 750 liter 8) ze waren leeg (door een foutje van mij waardoor er 200 liter weggelopen was :+ )

Misschien in de toekomst ook nog B afkoppelen en op een IBC vat aansluiten trouwens.

Net een lekker buitje hier. Heb via de overloop alle overtollige water de tuin in laten lopen.
Maar goed, wat ik dus zie is dat er forse hoeveelheden water anders gewoon floep het riool in gaan. Nu de grond in :) wat mij deed beseffen dat eigenlijk iedere woning, zeker als deze nu nieuw gebouwd worden, op infiltratie zouden moeten worden aangesloten. Een groot deel van de droogte en lage grondwaterstand kan daarmee teniet worden gedaan mijns inziens.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 23-05-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
Shadow_Agent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:51:
Afgelopen week enigszins provisorisch twee regenpijpen afgekoppeld. In bovenstaande afbeeldingen pijp A en D. Pijp D bevindt zich voor bij het huis en watert een deel van het dak af. Simpel een spiraalslang aangekoppeld en in de voortuin gelegd.
Ik heb het merendeel afgekoppeld, maar zit nog wel te kijken hoe ik het water beter kan verdelen door de tuin. Zou een zweetslang helpen om zonder noemenswaardige waterdruk toch het regenwater door de hele tuin te verspreiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:51:
[Afbeelding]

A is de garage en carport en vangt ook water op van een deel van het dak via pijpen F en C. A zit nu op de regentonnen aangesloten. Binnen no time de tonnen weer vol, zo'n 750 liter 8) ze waren leeg (door een foutje van mij waardoor er 200 liter weggelopen was :+ )

Misschien in de toekomst ook nog B afkoppelen en op een IBC vat aansluiten trouwens.

Net een lekker buitje hier. Heb via de overloop alle overtollige water de tuin in laten lopen.
Maar goed, wat ik dus zie is dat er forse hoeveelheden water anders gewoon floep het riool in gaan. Nu de grond in :) wat mij deed beseffen dat eigenlijk iedere woning, zeker als deze nu nieuw gebouwd worden, op infiltratie zouden moeten worden aangesloten. Een groot deel van de droogte en lage grondwaterstand kan daarmee teniet worden gedaan mijns inziens.
Bij ons is het verplicht om een minimale hoeveelheid regenwateropvang te hebben, en al het regenwater op je eigen grond te infiltreren, bij nieuwe huizen. In ons geval was minimaal 5000 liter vereist, maar 10k liter kostte weinig extra (die betonnen regenwaterputten kosten niet zoveel, en ingegraven zie je er toch niks meer van). Overloop van de regenwaterput gaat naar een infiltratieput van 1500 l.

Voor nieuwbouw hier is dit inderdaad een goede regel, kon het water in de regenput de afgelopen tijd mooi gebruiken om het gras af en toe te bewateren (maar dan is 10k liter nog steeds niet zo heel veel). Gelukkig draineert de grond hier wel goed, weet niet hoe goed die infiltratieput z'n werk zou doen in een dikke kleilaag.

Regenton in bij het tuinhuisje is ondertussen weer vol, in ieder geval, maar die 300 l is meer voor als je de plantjes daar in de buurt water wil geven, of voor de kinderen om mee te spelen. Ik heb voor de overloop daarvan een infiltratieputje in de grond gezet, niet zozeer dat het water enorm bleef staan, maar er staan wat kruiden daar in de buurt en ik wilde niet dat die iedere keer onder water kwamen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Woody179 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Die lucht ontstaat bij mijn weten alleen tijdens het kneuzen van de noten. Die paar weken dat je in het najaar mogelijk overlast ervaart doen in mijn beleving niet af aan aan de verders prachtige boom met een spectaculaire najaarskleur.

Kwestie van de stoep aanvegen en de boel in de container kiepen.
Werk jij toevallig veel in Brabant?
https://www.omroepbrabant...as-in-1-op-de-5-gemeenten

Wat je zegt klopt opzich wel, behalve dat als die dingen op de openbare weg/ in het plantsoen staan de gemeente natuurlijk nooit alle vruchten opveegt voordat er iemand overheen rijdt. En geloof me, als je die vrucht één keer geroken hebt dan vergeet je dat nooit meer >:)
Trassi Bakar is er niets bij. Ik vind de Ginkgo een prachtige boom, maar een vrouwtje komt er bij mij absoluut niet in.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:08
Sinds de aanleg van onze tuin zien we een hoop vogels rondhuppelen. :)
Afgelopen september besloot deze sperwer (?) zijn (nog levende...) duif op te peuzelen in onze achtertuin.
Bijzonder om dit zo van dichtbij te zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NC2VXNB/Sperwer-duif.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
sebastiaan89 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Werk jij toevallig veel in Brabant?
Toevallig wel ja, maar dat terzijde.

Noem een boom en ik kan je wel een gebrek of nadeel er van benoemen. Het is ook maar net hoe bomen toegepast worden. Ik ben persoonlijk al geen voorstander van monoculturen. Hele straten of wijken met maar een soort is vragen om problemen. Of het nou eiken, lindes, essen, iepen, paardenkastanjes of net als in dit geval ginkgo's zijn maakt niet uit.
Eentonigheid van soorten maakt dat problemen en de bijkomende overlast exponentieel toeneemt.

Hoe zou ik ginkgo's toepassen?
Op a locaties (hier wordt practisch dagelijks geveegd), langs doorgaande wegen in een laan gemengt met liquidambar, liriodendron en acer rubrum of aan de achterzijde van winkelcentra of in een loos hoekje van een park waar hangjeugd snachts overlast veroorzaakt...

En al zou er toch een in een woonwijk staan en overlast geven dan zijn die paar weken ook wel te overleven. Persoonlijk heb ik liever een paar weken stank als met een beetje pech maanden lang last van luizenplak uit de lindes of jeuk als gevolg van de eiken processierups.

Zelf zetten wij straks onder andere een Tetradium daniellii - (Bijenboom) langs de oprit. Het blad daarvan kan bij kneuzing onaangenaam ruiken wat maakt dat hij de bijnaam stinkes heeft. Simpel te compenseren door een sering of toscaanse jasmijn in de buurt te zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57
Frenkie567917 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:43:
Afgelopen september besloot deze sperwer (?) zijn (nog levende...) duif op te peuzelen in onze achtertuin.
[Afbeelding]
Gaaf hoor!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57
Zojuist kregen we deze prachtige regenboog! Maak je ook niet elke dag mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itLHBOx9rd3mh-8v02PzU-p1Rb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUE7eDmMEqsmwLIPUIBmvcXU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Leuk bezoek in de tuin :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7sEi3xoCJOlSPQq--UutBAVRKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M7IA7ZoiUXALoRYmuN7Ygbg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqqTTFUIaWgwrd-9bAa3i5Xnojs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga96xd9Qr5aSCgBkB0E6pUwp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6d_jrTP5y-H-7tpnwEZfqcKESk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdDOXg13v3EHsuH3NGhmBeLt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
[Afbeelding]
Mooie boog heb je staan, waar gevonden?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Woody179 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:06:
.

Noem een boom en ik kan je wel een gebrek of nadeel er van benoemen. Het is ook maar net hoe bomen toegepast worden.
Een open slagboom.

:+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Woody179 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Noem een boom en ik kan je wel een gebrek of nadeel er van benoemen.
Stamboom. Nadeel: schoonmoeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:26
[Afbeelding]
Onze tuin was een kiezeltuin met een enorme betonnen vijver, aangelegd door de vorige bewoners. Na veel pijn en moeite (komen de kiezels nog steeds wel eens tegen) is het nu gras met borders en zoveel mogelijk planten, ook op het terras maar dan in bakken.

Hier zitten tegenwoordig zoveel vogels in de tuin dat alles op het gras vol ligt met vogelpoep. Onze hond, die graag op het gras rolt, komt vervolgens onder de vogelpoep binnen (hij is wit). Soms strooi ik zijn brokken in het gras (anti-schrok methode voor hem). Als hij zich omdraait komen twee stealthy eksters en een kauwtje (the usual suspects) zijn brokken snel jatten. Levert vaak ook wel een mooi schouwspel op, Sam Fisher is er niks bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanavond een staaltje vandalisme hier. :(
De ooievaar is stukgegooid. :X :?

Hier op een oude foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzJmx-zp9tOk7jT7LeAXE3Wr2JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4b0irrocX7BwNKfC5e2eFrdg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSmkJnomZjKf9TJdqTmw0UEJ77A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl28aifXPkxECnrA84Ripoc6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaMo6MBY1bhTHkplaY21HZ5A11k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6pqNlUnsMzm0uOCr7BOKTf4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enFI4Mut0g67MjSKX2dCMzpJB4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vacm7ZeLTHjS8QZE04yDGOtC.jpg?f=fotoalbum_tile

En gezien de stukken in de tuin liggen moet het haast wel vanaf bovenstaande positie vanaf de weg gedaan zijn. :? 8)7
Morgen maar eens goed kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:51
Teijgetje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:50:
Wat ik denk: iemand ziet de ooievaar en twijfelt: is ie echt of niet?Gooit een steen in het water om de ooievaar op te schrikken, maar … oeps. Per ongeluk raak.
Laf om dan geen briefje door de bus te doen, dat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 24-05-2022 23:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Teijgetje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:50:

Hier op een oude foto
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En gezien de stukken in de tuin liggen moet het haast wel vanaf bovenstaande positie vanaf de weg gedaan zijn. :? 8)7
Morgen maar eens goed kijken.
Misschien aangevallen door een zwaan. Eén klap met zijn vleugels en je ooievaar is stuk...

Stond of staat daar niet ook een dinosaurus ergens in een tuin? Of vergis ik me in de locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Kan me zeer goed vinden in jouw filosofie, hoop dat die meer en meer toegepast gaat worden in Nederland. _/-\o_ Zou een boel EPR problemen voorkomen.

Ik ben ook zeker niet tegen het plaatsen van ginkgo's prachtige dinosauriërs als je het mij vraagt, vooral als ze vrij gelaten worden om lekker wild te groeien.

Maar tot een jaar of 10 terug was de handel slim genoeg om enkel mannetjes te verkopen en waren vrouwtjes ronduit niet te verkrijgen (kan me nog goed herinneren dat ze in het arboretum van Wageningen trots verklaarden dat zij de enige twee vrouwtjes in Nederland hadden.)

Om de een of andere reden is de handel ineens zowel mannetjes als vrouwetjes gaan verkopen, en worden ze daardoor ook in woonwijken en tuinen toegepast. Lijkt mij makkelijk te voorkomen, maar blijkbaar valt dat tegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:54:
[...]

Wat ik denk: iemand ziet de ooievaar en twijfelt: is ie echt of niet?Gooit een steen in het water om de ooievaar op te schrikken, maar … oeps. Per ongeluk raak.
Laf om dan geen briefje door de bus te doen, dat wel.
Per ongeluk raak op die afstand? Als je hem in 1x raakt kan je denk ik wel goed geld verdienen in de sportwereld.

@Teijgetje Lagen er verder geen stenen oid die wijzen op meerdere pogingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:08
Martinusz schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:32:
Mooie boog heb je staan, waar gevonden?
De boog vooraan hebben we gekocht bij Amazon. Met daarbij een set grondankers. Kwaliteit (degelijkheid) van de boog is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Frenkie567917 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:19:
[...]

De boog vooraan hebben we gekocht bij Amazon. Met daarbij een set grondankers. Kwaliteit (degelijkheid) van de boog is prima.
Top bedankt! We hebben nu een cheap boogje, zo’n standaard groen ding, die ook nog eens afgeeft :p deze ziet er mooier uit en zwart!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
henkebek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Misschien aangevallen door een zwaan. Eén klap met zijn vleugels en je ooievaar is stuk...

Stond of staat daar niet ook een dinosaurus ergens in een tuin? Of vergis ik me in de locatie?
Ik denk dat je gelijk hebt.
De eerdere foto`s met brokstukken kreeg ik doorgestuurd en vanmorgen ben ik zelf gaan kijken in de tuin.
De kop, snavel en brokstukjes lagen in het gras "richting weg". Het leek me erg sterk dat er door de buurman (of iemand anders) vanaf achter naar gegooid was. :+
Bij raak vanaf de weg had het naar achteren moeten vallen, van de weg af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt8QlcVBcrDRBI6oiWAFZWVCKEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRMQSgfAozGTVTEWn1iFjwkq.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn conclusie was ook een klap van een mannetjeszwaan, toen hij niet weg wilde gaan na gewaarschuwd te zijn.....
Die zwaan met 4 pullen zwemt hier in de rondte met haar mannetje.
Hij zal dus wel een pijnlijke vleugel hebben, het is 5 mm dik polyester.
Geeft wel aan dat je geen ruzie met hem moet zoeken. :+

Blijft vandalisme "natuurlijk". >:)

En ja, die dino staat bij mijn buurvrouw in de voortuin. Die is nog niet aangevallen. :9~

@pjot1
Mijn rododendron kan nu wedijveren met de meeste. De hoogste bloemen zitten op 1,5 m hoogte.
Hij groeit ook gigantisch uit zag ik net, al dat lichte groen zijn uitlopers.
Overigens zag ik toen ik de vorige eigenaar een bedankje met foto mailde, dat er toen al werd gezegd dat het een laatbloeier was, altijd later dan de rest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxIB9nrwucH8lqMqzpAMj5omCzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iaf23K6xHu7cZv9sPOWXFYev.jpg?f=fotoalbum_large

En de hisbiscus-boom begint nu echt blad te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi8fY4e7mJn3VRSqMzp5PIbWs84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5Z5R4tFipus7EeK2HShRBTK.jpg?f=fotoalbum_large

Zo bevredigend als grote planten die je voor weinig hebt gekregen, de rodo was €75 en de hibiscus gratis, aanslaan, en je weet dat al de moeite niet voor niets was. d:)b

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 25-05-2022 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Wolly schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Per ongeluk raak op die afstand? Als je hem in 1x raakt kan je denk ik wel goed geld verdienen in de sportwereld.
Ik bedoel juist dat je ‘m raakt zonder dat je die bedoeling had. (Eigenlijk heb je dus misgegooid). Dat kan toch best in 1 keer? Uiteraard moet je meteen naar de boekhandel voor een megakraslot want het is je lucky day, maar zo onmogelijk is het nu ook weer niet.
Had je de bedoeling om ‘m te raken en lukt dat ook in 1 keer, dan ben je een prof of heb je een onontdekt talent.

Edit: al vind ik de uitleg van @Teijgetje hierboven ook een stuk geloofwaardiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 25-05-2022 18:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Inmiddels ben ik er zeker van.....
Deze zwaan valt alles aan wat volgens hem te dichtbij komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWWhvhNxBWq6MYhsZPu57bhWBPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmtJA9a4sNsY7hczPWWXjzcD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu al drie kanten op zien uitvallen, met veel vleugelslag en geweld komt hij over het water "al lopend aanvliegen", een metertje of 50, berg je inderdaad dan maar als je niet weg gaat. :+
Die ooievaar had geen schijn van kans. :9~

Overigens een prachtig beest als hij "in rust" dan vol gas terug zwemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhYDtbcC-DPpN_s5-ou3NF5Syzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Mq4J4JwOS6qmEluj0fJGpdw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k43Orgdjd7nNi6wJCtNTWVByAek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQXDaSbhmsqm9yVO4eIFmTpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt0B1hxL1mEjLhYhqKSwCeWYl40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZkXu54wZyCylgEU2PyRE56P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouT007007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-03 09:52
Ik heb een praktische vraag voor jullie.
Ik woon in een rijhuis in de stad (Antwerpen) en we hebben bij het verbouwen van ons huis een deel van de achterbouw laten afbreken om deze in te richten als tuin. Op aanraden van een tuinaannemer hebben we bij de sloop ook 25-30cm grond laten afgraven omdat dit arme grond was.

Nu we aan de afwerking van het woonhuis begonnen zijn, willen we ook de tuin aanpakken en dus dient er eerst ongeveer 50m3 teelaarde aangevuld te worden.

Deze teelaarde moet ik laten leveren op straat (ik heb geen voortuin/oprit) en vervolgens opscheppen en met kruiwagens tussen 25m (=diepte van het huis) en 45m (=uiterste punt van de tuin tov de straat) naar achter brengen.

Het lijkt me niet mogelijk de volledige 50m3 in één keer op straat te laten leveren. Dat zou voor te veel overlast zorgen op straat. Ik moet daarom in deelleveringen werken.
Om te weten hoeveel deelleveringen ik nodig heb is de vraag alleen: hoeveel m3 grond kan ik verzetten op één dag over deze afstand met 3 kruiwagens?
Ik schat dat ik maximaal 15m3 per levering laat komen gezien de beperkte ruimte op straat (2-3 parkeerplaatsen). Afhankelijk van hoeveel m3 ik kan verzetten, kan ik dan bv wel 1 levering 's ochtens laten komen en 1 in de namiddag.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Huur een minishovel als het kan. 100 M3 is dan een dagje heen en weer rijden... Of moet je door het huis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
WouT007007 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:46:
Ik woon in een rijhuis in de stad (Antwerpen) en we hebben bij het verbouwen van ons huis een deel van de achterbouw laten afbreken om deze in te richten als tuin. Op aanraden van een tuinaannemer hebben we bij de sloop ook 25-30cm grond laten afgraven omdat dit arme grond was.

Nu we aan de afwerking van het woonhuis begonnen zijn, willen we ook de tuin aanpakken en dus dient er eerst ongeveer 50m3 teelaarde aangevuld te worden.

Deze teelaarde moet ik laten leveren op straat (ik heb geen voortuin/oprit) en vervolgens opscheppen en met kruiwagens tussen 25m (=diepte van het huis) en 45m (=uiterste punt van de tuin tov de straat) naar achter brengen.

Het lijkt me niet mogelijk de volledige 50m3 in één keer op straat te laten leveren. Dat zou voor te veel overlast zorgen op straat. Ik moet daarom in deelleveringen werken.
Om te weten hoeveel deelleveringen ik nodig heb is de vraag alleen: hoeveel m3 grond kan ik verzetten op één dag over deze afstand met 3 kruiwagens?
Ik schat dat ik maximaal 15m3 per levering laat komen gezien de beperkte ruimte op straat (2-3 parkeerplaatsen). Afhankelijk van hoeveel m3 ik kan verzetten, kan ik dan bv wel 1 levering 's ochtens laten komen en 1 in de namiddag.

Wat is jullie ervaring?
Een beetje kruiwagen is 80 liter, met een kleine kop er op kun je de 100liter wel aan tikken. 1m3 is dan 10 kruiwagens. 15 kuub is dan met 3 kruiwagens 50x op en neerlopen

Met 2 man spaaien en drie man lopen, is 15m3 gok ik n uur of 2 a 3 werk? Incl pauze doe 2 ladingen in een weekend maakt +-2 weekenden werk? Voor 50m3 @pjot1 Wat denk jij?

Een tip laat het niet losstorten. Een afzetcontainer neemt n stuk minder ruimte in en t scheelt n hoop werk met opruimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:33
of doe een partijtje bigbags (bij voorkeur de 2m3 versies als ze die ook hebben met teelaarde) en huur een kraan om het over het huis te tillen. gaat veel sneller en is veel beter voor je rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@WouT007007
Een flinke vrachtwagen levert max 16 kuub los gestort trouwens.

Heb je ruimte voor een mini skidsteer? ca 110 cm breed.
Daar rij je zo alles mee weg.
Bovendien kun je daar een beetje mee landscapen.
Voor je idee:

Die van boels heeft een bak waar 2,5 kruiwagen in past.
Let op dat je zonder kop rijdt, dan stuitert er niets af. Anders wordt het onderweg een zooi.

Dat geldt imo ook voor de gewone kruiwagen, beter niet te vol dan hou je het schoner overal.
Ik zou met kruiwagens gewoon rekenen met 12 uit een kuub.
16 kuub is dus 192 kruiwagens.
Met 2 man scheppen en 2 man lopen met 4 gehuurde kruiwagens is dat 8 uur werk (5 min per ritje heen en weer) zonder pauze. En iedereen `s avonds kapot.
Dus minstens drie dagen werk voor 4 man, 4 kruiwagens en 48 kuub grond.

Met een skidsteer rij en nivelleer je 16 m3 in je eentje in 80 ritjes, zeg 4 uur.
Dus 50 m3 is twee dagen werk, incl nivelleren.
Mannetje erbij om buiten de boel aan te vegen.
En iedereen `s avonds nog vrolijk, zonder rugpijn.

Wat @HiBe zegt is ook een goede optie als je over je huis heen kan.
50 zakken moet met een kraan in een dag over te tillen zijn. BigBags snij je open terwijl ze hangen boven je tuin.
Alleen een kraan huren zal niet goedkoop zijn, en er kunnen doorgaans maar 14 BB`s op een vrachtwagen tegen 1x vervoerskosten.
Maar dat scheelt inderdaad ook veel voor je rug.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 25-05-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
WouT007007 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:46:

Wat is jullie ervaring?
Ik heb in m'n eentje wel 5 m3 zand verplaatst, dat kostte me ongeveer een halve dag. Wissel links en rechts af met scheppen, anders heb je de dag(en) erna nog meer last van je rug. Leveringen (ook in de regio van Antwerpen, trouwens), was per 5 m3, geleverd met een relatief klein vrachtwagentje. Max inhoud is iets van 30 m3 in een grote aanhanger, maar lijkt me sterk dat ze met zoiets komen leveren, dat past in veel straatjes gewoon niet.

Maar met die hoeveelheden, kan ik alleen maar aanbevelen om een mini ladertje te huren, zoals anderen ook al aanbevolen. Grootste moeilijkheid daar is waarschijnlijk alleen om iets te vinden dat past door de voordeur, want in die rijtjeshuizen in Antwerpen zijn de voordeuren over het algemeen vrij smal. Een levering met big bags die een kraan het over het huis heen tilt zou ook een makkelijke oplossing kunnen zijn, alhoewel vrij duur, gok ik.

Voor handwerk, reken op iets van 3 dagen (met drie kruiwagens en bijbehorende hoeveelheid mensen), en wellicht wat tijd tussen die dagen om de mensen bij te laten komen. En zorg dat de levering zo vroeg mogelijk op de dag is (of de dag er voor), alhoewel met het verkeer bij Antwerpen je dan nog steeds op een aardige vertraging kan rekenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:50:

@pjot1
Mijn rododendron kan nu wedijveren met de meeste. De hoogste bloemen zitten op 1,5 m hoogte.
Hij groeit ook gigantisch uit zag ik net, al dat lichte groen zijn uitlopers.
Overigens zag ik toen ik de vorige eigenaar een bedankje met foto mailde, dat er toen al werd gezegd dat het een laatbloeier was, altijd later dan de rest.
[Afbeelding]

En de hisbiscus-boom begint nu echt blad te krijgen.
[Afbeelding]

Zo bevredigend als grote planten die je voor weinig hebt gekregen, de rodo was €75 en de hibiscus gratis, aanslaan, en je weet dat al de moeite niet voor niets was. d:)b
De rhododendron staat mooi in bloei! Beter laat dan nooit! Ze groeien inderdaad als kool, 20cm in omtrek erbij is niks. Persoonlijk wel blij mee. De nieuwe bladeren groeien over de oude aangevreten heen waardoor deze niet meer zichtbaar zijn. In oktober en maart krijgen ze wat voeding om een diepere kleur bloemen te krijgen en ze lekker laten groeien! :9
Woody179 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Een beetje kruiwagen is 80 liter, met een kleine kop er op kun je de 100liter wel aan tikken. 1m3 is dan 10 kruiwagens. 15 kuub is dan met 3 kruiwagens 50x op en neerlopen

Met 2 man spaaien en drie man lopen, is 15m3 gok ik n uur of 2 a 3 werk? Incl pauze doe 2 ladingen in een weekend maakt +-2 weekenden werk? Voor 50m3 @pjot1 Wat denk jij?

Een tip laat het niet losstorten. Een afzetcontainer neemt n stuk minder ruimte in en t scheelt n hoop werk met opruimen
@WouT007007

Moeilijk om hier op te reageren omdat ik de fysieke gesteldheid van @WouT007007 niet ken.

Zelf heb ik wel eens 5m3 in 2 uurtjes weggereden. Dat was weliswaar zand dus grond kan nog iets sneller. ;) maar voor zulke hoeveelheden zou ik toch naar andere mogelijkheden kijken. Een rupsdumper is natuurlijk ook een mogelijkheid zoals @Teijgetje aangeeft maar kan je ook weer een hoop mee stuk rijden omdat zo'n machine met lading toch aardig aan het gewicht is.

Mocht de situatie het toelaten zou ik kijken naar een Knikmops 90 of 130. (Belgische machine trouwens) Deze hebben brede banden waarvan de wieldruk (leeg) hetzelfde is als van een volle kruiwagen. Ik heb een keer 400m3 zand op een dag weggereden dus dat geeft wel aan hoeveel je met zo'n machine kan verzetten.

Verder zou ik het ook los storten. Is vaak goedkoper en makkelijker te verwerken. Met een bezem en een schep krijg je een parkeerplaats wel schoon, zeker als er daarna nog een bak regen komt.

Theoretisch zou je 50m3 met z'n drieën op een dag weg moeten kunnen rijden. Kies voor een betonschep zodat je je schep goed vol kan scheppen en ook weer goed op kan ruimen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 10:44
Iemand ervaring met loungesets vd bouwmarkten?

Bijv. die van de gamma: zijn die loungesets nog onder andere namen bij andere zaken terug te vinden? Dan kan ik een eerlijke prijsvergelijk doen.

Voordat mensen me gaan verwijzen naar premium merken: ik heb geen budget van 3.000eu voor een hoek loungesetje;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 15:57
goldmemberf1 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:55:

Bijv. die van de gamma: zijn die loungesets nog onder andere namen bij andere zaken terug te vinden? Dan kan ik een eerlijke prijsvergelijk doen.

Voordat mensen me gaan verwijzen naar premium merken: ik heb geen budget van 3.000eu voor een hoek loungesetje;-)
Als je budget niet heel groot is kun je natuurlijk ook op marktplaats kijken.
Zat mensen die na een jaar hun spullen zat zijn en wat nieuws willen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 18:15

Bouwmarkt niet, maar ik heb wel een goedkoop klein eetsetje bij de Jysk vandaan. Doet het nog steeds goed na 5 jaar in weer en wind buiten ondanks een budgetmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-06 10:44
Bad Brains schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Als je budget niet heel groot is kun je natuurlijk ook op marktplaats kijken.
Zat mensen die na een jaar hun spullen zat zijn en wat nieuws willen.
Hebben inderdaad even zitten speuren maar het lijkt niet de beste tijd voor 2ehands loungesets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

Die gedachten hadden wij ook eerst, maar bij een speciaalzaak binnen lopen bleek dat niet alles mega duur hoeft te zijn, maar de kwaliteit toch wel beter is dan bouwmarkt setjes.

Kijk bijvoorbeeld eens bij ach-outdoor, dan kun je beetje vergelijken qua prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouT007007
Bedankt voor de reacties. Heel fijn.

De situatie is inderdaad dat ik door het huis moet. Dit is van straat tot tuin gepolierde beton, die ik plan te beschermen met OSB platen op rubbers. Het is een rechte lijn, maar ik moet 2 dorpels over, een deur van 1m breed door en door de keuken. Aan de straat zijde heb ik een grote dubbele deur en achteraan is een schuifraam zonder dorpel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0Ulh_rTMsEGP_ooOKmZ5_zWudU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdzAYj7RQ30NCDiJEMYWeL6n.jpg?f=fotoalbum_large

Niet ideaal, maar door last minute aanpassingen is het niet anders. We wisten dus dat er ons een stevig klus te wachten stond.

Grote machines zijn daarom geen optie.

@Woody179 Goede tip van de afzetcontainer. Ga ik eens bekijken of het niet een betere optie is dan met een zeil en losgestort.

@HiBe Bigbags zijn zeker een optie die ik overwegen heb, maar 3x duurder. Met een kraan erbij die hoog en ver genoeg reikt lijkt me dit niet echt een optie. We hebben in het verleden wat stabilisé laten leveren in bigbags en dit onhandig om te scheppen.

@Teijgetje Zo'n skidsteer is inderdaad ideaal, maar dus net iets te breed.

@henkie196 Er kunnen inderdaad geen al te grote vrachtwagens hier door de straten. Een vrachtwagen 'grootorde: containers laden' kan wel. Dus lijkt me inderdaad dat 15m3 per keer sowieso de max is.

Samengevat lees ik 10-12 kruiwagens/kuub.
5 min per ritje, lijkt me redelijk. Voor een rit heb ik 2 mensen nodig: 1 scheppen en 1 rijden. UIteraard gebeurd dit parallel.

Realistisch lijkt me dit scenario:
- 12 kruiwagens x 50 kuub = 600 keer heen en weer
- 5 min (lijkt me inderdaad redelijk) x 600 = 3.000min of 50u
- Werken in 2 duo's geeft 25u per duo = 3-4 stevige dagen werk :o

@pjot1 Ik heb een goede conditie en vind wel mensen die wat aankunnen, maar dit wordt misschien wel heel pittig. Zo'n knikmops is inderdaad ideaal en ook de manier waarop de arme grond werd afgevoerd. Alleen is is momenteel geen optie meer.

Het lijkt me dus noodzakelijk om een betere en vooral machinale manier te zoeken om de klus te klaren.
Ik heb wat opgezocht en dit lijkt me wel een goede oplossing. Niet te breed, zelfladend en 1/3 kuub per keer. Daarmee zou ik dan 2 ladingen van 15m3 per dag kunnen naar achter brengen, zonder mijn rug te breken.

Een andere oplossing kan zijn om met een transportband door het huis te gaan. Van straat tot in de tuin wordt dan met een transportband gedaan en in de tuin kan ik het dan nog met kruiwagens (rustig aan, geen rush) verspreiden. Iemand ervaring met zo'n transportbanden?

Ook zoiets kan een oplossing zijn:
https://www.eurorent.be/n...r-450-kg-elektrisch-knik/
Daar kan ik er dan bv 2 van huren en dan kan ik ook 2 x 15m3 per dag laten komen. Is het wel scheppen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:32
Als je de kruiwagens vult met een mini kraantje, kun je volgens mij wel elke 2 minuten 1 kruiwagen rijden en legen, misschien nog sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
mitsumark schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:51:
Als je de kruiwagens vult met een mini kraantje, kun je volgens mij wel elke 2 minuten 1 kruiwagen rijden en legen, misschien nog sneller.
@WouT007007. Dit. Ik denk dat het scheppen zwaarder is en belastender voor je rug dan het lopen. Als je een kraantje hebt, en je huurt meerdere kruiwagens voor een aantal mensen, krijg je de hoeveelheid volgens mij het makkelijkst (minst belastend) van A naar B. Kruiwagens en mensen charteren is ook relatief goedkoop/makkelijk en hier geldt wel echt: vele handen maken licht werk.
Je krijgt de aarde dan ook meteen op de goede plek in de tuin; met een loopband of een transportapparaat moet het toch weer van een verzamelplek in de tuin verdeeld worden.

(Verder zou ik de transporteur ook om advies vragen. Zo’n grote hoeveelheid hebben zij vast vaker mee te maken gehad.)

En lees dit topic nog even door; vergelijkbare situatie

[ Voor 24% gewijzigd door Toke_gt op 26-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:09
Misschien een beetje vloeken in de kerk in dit topic- maar zijn hier Tweakers die ervaring hebben met het aanleggen van kunstgras op een bitumen dak? Ik ben me al suf aan het googlen wat de ondergrond zou moeten zijn, aangezien het mij niet verstandig lijkt dit direct op het bitumen te plaatsen ivm mogelijke beschadigingen aan het dakleer, maar kan ook niet een eenduidig antwoord vinden van de vele bedrijven die er iets over hebben geschreven.

Voordat ik een paar bedrijven ga bellen, wilde ik graag even checken of er mensen zijn die ervaring hebben zodat ik een beetje goed beslagen ten ijs kom :9

Voor de duidelijkheid: het is de bedoeling dat het er niet enkel voor de sier ligt maar ook voor niet-intensief gebruik (lees: strandlaken in de zon boekje lezen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor degenen in Amsterdam.
De Praxis in Westpoort gaat geloof ik helemaal weg.
Ze hadden in ieder geval een outlet waar normaal het tuincentrum was met afgeprijsde artikelen.
Ik zag grasvoeding 5 in 1, 20kg, van €45 voor €12. Een zak of 10.
Ook was er andere grasvoeding minder maaien 20kg van €35 voor €17. Nog een zak of 8.
Naast nog wat andere tuinartikelen stonden er ook gewasbeschermingsmiddelen sterk afgeprijsd.
Pyrethrum extract nu voor €4, en nog een paar soorten tegen van alles, alles supergoedkoop.
Mijn oog viel op buxusmotvallen , nu voor €4.
En pokon navullingen voor €5, 1 stuk feromooncapsule. :?
Toen ik zag dat in de Compo-val drie feromoonvullingen zaten heb ik er maar gelijk 5 meegenomen, plus de Compo navulling voor €3. Scheelde dus ruim €125 om wat van die vallen neer te zetten, we hebben ze namelijk wel die buxusmotjes.
Al met al had ik een tas vol bio-gif voor €50.

Maar ben je in de buurt, wees er dan snel bij. op=op, ik heb twee buxusmot-vallen laten staan dacht ik.
Maar er zal wel meer afgeprijsd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 26-05-2022 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouT007007
mitsumark schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:51:
Soms moet je het inderdaad niet te ver gaan zoeken. Dit zou het wel eens kunnen worden. Gewoon bakken bier voorzien en klaar :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 15:41

franssie

Save the albatross

Topicstarter
WouT007007 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Soms moet je het inderdaad niet te ver gaan zoeken. Dit zou het wel eens kunnen worden. Gewoon bakken bier voorzien en klaar :D
Lijkt mij de beste oplossing, scheppen kost het meeste energie (letterlijk) en als je dat mechaniseert is het verder uitrijden en daarna inderdaad bier schenken. Een kraantje huren kan voor veel en voor weinig, de prijzen verschillen enorm, dus zoek daar goed op.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teijgetje
Naar alle waarschijnlijkheid, met mazzel en voor weinig, een nieuw speeltje aangeschaft. *O* *O*
Met voorlader en snelwisselbak, uit 2008, dieseltje, de juiste (gazon)banden, en 35 pk (PTO 30 pk).
En smal genoeg om de schuur in te kunnen. :+
Eindelijk makkelijk tillen, liften en verplaatsen zonder mijn rug om zeep te helpen.
Voortaan lekker op de trekker. _/-\o_

Zit te wachten op bevestiging.
Dan kan de Caravaggi Bio 80 5 pk hakselaar op Marktplaats, hier kan iets achter dat 16 cm verhakseld ipv 8 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQHGwxi1NzyacyRjOvPlQZMaKRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cdck8GsRpUVu3kM4fCcP3wCx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU7CTlPxnxM1fdPc4wV3vdxv8M8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3WMq4Er1eP2aqaNQplDREXA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFZUT_mufgZijCB5fiFHIUIMcY4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvfA7Ti4ynbS3TpWJgEQ3XWl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO1eI2pRvpcItVHRUmxRxbDlkUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXehcdDlH4j3nAP8skDrnTex.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9LEeG3e-0JMWdls4RR3FMD5FKY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3MM1uQ1B0jrKsdcOkpZpq7P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4i8gFgNuBmLnDE-Hi5hLj8kSwM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRmWNHKbFdIjiJFLSEC50lqH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg7zvsF6G9cN_VQCWgJVrOrd3uQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4c3wiV5eiWPyF426TXyMZlu.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan niet wachten om hem op te halen uit Duitsland als het doorgaat.
Zit een Duits kenteken op.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 27-05-2022 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Cruijff14 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:01:
Misschien een beetje vloeken in de kerk in dit topic- maar zijn hier Tweakers die ervaring hebben met het aanleggen van kunstgras op een bitumen dak? Ik ben me al suf aan het googlen wat de ondergrond zou moeten zijn, aangezien het mij niet verstandig lijkt dit direct op het bitumen te plaatsen ivm mogelijke beschadigingen aan het dakleer, maar kan ook niet een eenduidig antwoord vinden van de vele bedrijven die er iets over hebben geschreven.

Voordat ik een paar bedrijven ga bellen, wilde ik graag even checken of er mensen zijn die ervaring hebben zodat ik een beetje goed beslagen ten ijs kom :9

Voor de duidelijkheid: het is de bedoeling dat het er niet enkel voor de sier ligt maar ook voor niet-intensief gebruik (lees: strandlaken in de zon boekje lezen)
Is een sedumdak niks voor jou? Meer kleuren en beter voor de natuur. Wilde dit plaatsen op veranda maar dit is helaas te zwaar. Zou misschien later nog wel kunnen op de pergola.

Van de week verschillende klimplanten tegen de pergola geplant. Kiwi plant, druif en nog een paar. Wil er volgend jaar een schapenhek op leggen zodat de begroeiing mooier wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS5gCHTHlNI1J9A02-ExD4wXjaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgcYnVDN7KeUiEmDrPPWbH4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Wackmack schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:37:
[...]

Is een sedumdak niks voor jou? Meer kleuren en beter voor de natuur. Wilde dit plaatsen op veranda maar dit is helaas te zwaar. Zou misschien later nog wel kunnen op de pergola.
Ik denk dat dat te zwaar wordt, en ik begrijp dat je er niet echt gebruik van kunt maken zoals ik van plan was (overheen lopen, in de zon er op liggen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Cruijff14 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:05:
[...]

Ik denk dat dat te zwaar wordt, en ik begrijp dat je er niet echt gebruik van kunt maken zoals ik van plan was (overheen lopen, in de zon er op liggen, etc).
Wij hebben een omgekeerd warm dak (xps isolatie bovenop het bitumenhttps://www.isolatiemater...x80mm-rd225-5plpak-375-m2) met daarop kunstgras als afwerking (ipv stenen). Werkt erg goed! Het liefst een dikke laag xps want dat spreidt de druk goed maar een dunne laag kan ook als je het vertrouwd en alles stevig ligt. Wij hebben gekozen voor kunstgras omdat groen mooier op het balkon staat dan grijze tegels. Verder inderdaad vloeken in de kerk ;-).

[ Voor 4% gewijzigd door FrederiqueLM op 27-05-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Cruijff14 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:01:

Wel met kunstgras maar niet op een dak :p vraag mij vooral af hoe ze dat dan zouden vastmaken aan het dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:40:
Naar alle waarschijnlijkheid, met mazzel en voor weinig, een nieuw speeltje aangeschaft. *O* *O*
Met voorlader en snelwisselbak, uit 2008, dieseltje, de juiste (gazon)banden, en 35 pk (PTO 30 pk).
En smal genoeg om de schuur in te kunnen. :+
Eindelijk makkelijk tillen, liften en verplaatsen zonder mijn rug om zeep te helpen.
Voortaan lekker op de trekker. _/-\o_

Zit te wachten op bevestiging.
Dan kan de Caravaggi Bio 80 5 pk hakselaar op Marktplaats, hier kan iets achter dat 16 cm verhakseld ipv 8 cm.

[Afbeelding]

Kan niet wachten om hem op te halen uit Duitsland als het doorgaat.
Zit een Duits kenteken op.
Nothing runs like a Deere! >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Nothing runs like a Deere! >:)
Exactemundo. :+
Hij staat in Kiruna, Lapland, Zweden, en wordt voor hetzelfde vriendelijke prijsje bij mij afgeleverd over een klein weekje als het goed is.
*O* *O* *O*

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 27-05-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Exactemundo. :+
Hij staat in Kiruna, Zweden, en wordt voor hetzelfde vriendelijke prijsje bij mij afgeleverd over een klein weekje als het goed is.
*O* *O* *O*
Volgens mij hebben we op zaak er ook zo'n eentje. Fijne machine hoor! Niet te groot en evengoed lomp sterk! Ga je veel plezier aan beleven! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11

Zit ik ook naar te kijken. Iemand ervaring met Beliani?

Spullen worden ook bij Blokker, bol, etc verkocht. Jammer dat de showroom zo ver weg zit. Van een plaatje is de kwaliteit moeilijk in te schatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FrederiqueLM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Wij hebben een omgekeerd warm dak (xps isolatie bovenop het bitumenhttps://www.isolatiemater...x80mm-rd225-5plpak-375-m2) met daarop kunstgras als afwerking (ipv stenen). Werkt erg goed! Het liefst een dikke laag xps want dat spreidt de druk goed maar een dunne laag kan ook als je het vertrouwd en alles stevig ligt. Wij hebben gekozen voor kunstgras omdat groen mooier op het balkon staat dan grijze tegels. Verder inderdaad vloeken in de kerk ;-).
Je hebt behalve xps en kunstgras verder niets gebruikt aan vlies oid?

Normaliter moet je ook wel ballast gebruiken om te voorkomen dat het wegstormt, het ligt dus we aan de situatie van vraagsteller of dit bij hem ook goed gaat werken met alleen kunstgras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Wolly schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Je hebt behalve xps en kunstgras verder niets gebruikt aan vlies oid?

Normaliter moet je ook wel ballast gebruiken om te voorkomen dat het wegstormt, het ligt dus we aan de situatie van vraagsteller of dit bij hem ook goed gaat werken met alleen kunstgras.
Ik woon in Den Haag op loopafstand van het strand, dus het kan hier flink waaien haha. Verankeren via van die pinnen gaat ‘m niet worden. Voordeel is wel dat het officieel een dakterras is, maar eigenlijk een erg groot balkon (ik woon op de 1e verdieping, boven mij is nog een appartement, mijn dakterras ligt op het dak van een winkel) waardoor het niet volledig aan de grillen van het weer is overgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Cruijff14 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:35:
[...]

Ik woon in Den Haag op loopafstand van het strand, dus het kan hier flink waaien haha. Verankeren via van die pinnen gaat ‘m niet worden. Voordeel is wel dat het officieel een dakterras is, maar eigenlijk een erg groot balkon (ik woon op de 1e verdieping, boven mij is nog een appartement, mijn dakterras ligt op het dak van een winkel) waardoor het niet volledig aan de grillen van het weer is overgeleverd.
Ook aan @Wolly
De XPS zit met een dot pur op het bitumen geplakt, het kunstgras ligt daarop met kleine pinnetjes in het XPS gestoken. Daarnaast loopt het kunstgras langs de rand af zodat de wind er niet onder kan komen. Het balkon ligt op het oosten en het heeft de afgelopen stormen beter overleefd (als in, niets aan de hand) dan menig schutting in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:37:
Is een sedumdak niks voor jou? Meer kleuren en beter voor de natuur.
Daar valt wel het een en ander op af te dingen: https://www.volkskrant.nl...daken-vergroend~bf82b5eb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
FrederiqueLM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Ook aan @Wolly
De XPS zit met een dot pur op het bitumen geplakt, het kunstgras ligt daarop met kleine pinnetjes in het XPS gestoken. Daarnaast loopt het kunstgras langs de rand af zodat de wind er niet onder kan komen. Het balkon ligt op het oosten en het heeft de afgelopen stormen beter overleefd (als in, niets aan de hand) dan menig schutting in de buurt.
Net een van de vele kunstgrasaanbieders aan de telefoon gehad, die raadde aan om drainage tegels te leggen en daar overheen stabilisatiedoek. Heb ik nu net afgelopen week al die tegels gratis op laten halen via MP 8)7. Lijkt me ook niet geweldig aangezien je dan volgens mij vrij snel zo’n tegelafdruk door je kunstgras krijgt. Maar toen ik vroeg of ik bijvoorbeeld ook een plaat betonplex neer kon leggen, daar overheen stabilisatiedruk en dan het kunstgras, was dat volgens deze meneer ook voldoende. Ik vertrouw het nog niet helemaal, ga nog even wat van die zaken bellen voor meer zekerheid..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Volgens mij hebben we op zaak er ook zo'n eentje. Fijne machine hoor! Niet te groot en evengoed lomp sterk! Ga je veel plezier aan beleven! :)
Dat verwacht ik wel.
Ik dacht eigenlijk dat het een minitractor was in de grootte van de 1025, dat zocht ik, maar hij is eerder midi. :9~
Met mensjes erbij een stuk groter dan ik in gedachten had in ieder geval.
Meer een echte tractor. _O-
Maar mij hoor je niet klagen. ;)
De aankoppelbare hulpgereedschappen zullen dus wel langzaam gaan jongen.
De volgende zijn een backhoe en hakselaar. >:)

Voor maaien houden we de X305R, bij de 4410 zit geen maaidek. Bovendien is die met zijn 1315 kg op sommige stukken net te zwaar denk ik, want haast 1000 kg zwaarder dan de X305R van 319 kg.

Maar heel erg blij mee, deze heeft gemiddeld 5 uur per week gedraaid de afgelopen 14 jaar, 3825 uur.
En ik krijg er naast de frontloader van alles bij aan accessoires, zoals een palletvork, extra originele nieuwe ledverlichting, een ongebruikte originele onderhoudsoplader, wat kleine extra`s en twee nieuwe hardhats.
Alles wat hij er bij had stuurt hij op, hij gebruikt er niets meer van vanwege andere plannen. *O*
Benieuwd of er ook gewichten bij zitten.... of toch ook een maaidek. :9~
Bovendien een flesje lekkere Zweedse lokale whiskey erbij gekregen. :+
En nog ongevraagde korting toe omdat de verscheping goedkoper was dan hij dacht. :Y)

Over een week moet hij hier zijn.
Verstuurd met BDP logistics met ESCROW, daarmee heb ik 3 dagen testtermijn om de koop te accepteren, of niet. Dan halen ze hem weer op.
Track en trace is al te volgen.
En tot die tijd zal ik de boel maar niet jinxen door te vertellen wat ik betaald heb.
Het werd haast een verhaal van "als het klinkt als te mooi om waar te zijn, dan......." :X

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 27-05-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:46
Neem aan dat je dit niet via marktplaats hebt gevonden, hoe wel? Verder mooi apparaat, iets te groot voor mijn tuin. :p

[ Voor 30% gewijzigd door Miyamoto op 28-05-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-06 23:55
Heb mijn 1 jaar oude Stihl benzine bosmaaier vervangen door een accu versie van Makita. Wat een verschil, ik ga nooit meer terug naar benzine voor niet-professioneel gebruik.
Geen pijn meer in mijn handen en armen door de trillingen, geen gehoorbescherming meer nodig, geen klagende buren wegens lawaai, geen gedoe met benzinemotor en dure benzine, geen onaangename geur meer in mijn gezicht.

Enige minpunt is de werkduur die maar 30 tot 45 min is met een accupack. Maar met vier batterijen en anderhalf uur maaien kom ik wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:32
Ik vind het een voordeel dat je er niet zo lang mee kunt werken :+

:9B oOo

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 28-05-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:57
Eerder dit jaar heb ik een avocadoplantje opgekweekt uit een pit. Eerst in een stukje nat keukenpapier, daarna met zn voetjes in het water, na een tijdje overgezet naar aarde en een paar weken terug verpot naar een grotere pot omdat de wortels uit de onderkant van de vorige pot kwamen.

Nu heeft mn plantje weer eventjes de ruimte in een nieuwe pot, maar ik vind wel dat de blaadjes wat slap hangen, vooral de onderste blaadjes. Zien er verder wel gezond groen uit, maar ze stralen weinig levenslust uit. Overigens hangen de bovenste bladeren (die fors groter zijn) er wel wat frisser bij.

Plantje krijgt flink licht maar wel indirect. Aarde is vochtig maar niet modderig. Hoogte is nu zo'n 45 cm vanaf de aarde.

Google vertelt me dat slap hangende blaadjes een teken zijn van óf teveel óf te weinig water... en daarnaast zowel de aanwijzing dat een avocadoplantje beter wat teveel alsook beter wat te weinig water moet krijgen... daar schiet ik dus weinig mee op.

Wat denken jullie? Kan dit kwaad? Heeft mijn plantje dorst, of juist helemaal niet? Heeft ie misschien meer licht nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Hzg4nRB3X44ek8BnjbEbLW0dNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaWqSxMgHWDjcj2bhd8dMZE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Wat goed gelukt! Ze houden van veel daglicht, maar niet te veel rechtstreeks zonlicht. Dus dat lijkt goed te zijn. Misschien iets voeding bijgeven? Ze kunnen wel wat hulp gebruiken bij het groeien, en omdat je de plant net verpot hebt? Lijkt me eerder aan de hand te zijn dan te veel of te weinig water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15:23
Iemand tips wat je kunt doen tegen klaver in een sedumdak?
Heb geprobeerd ze er grotendeels met wortel uit te trekken. En er toen sedum dakmest en wat kalk op gegooid. Maar kan dat anders/beter?
Google levert niet echt goeie tips op.

[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 28-05-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

migchiell schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:23:
Eerder dit jaar heb ik een avocadoplantje opgekweekt uit een pit. Eerst in een stukje nat keukenpapier, daarna met zn voetjes in het water, na een tijdje overgezet naar aarde en een paar weken terug verpot naar een grotere pot omdat de wortels uit de onderkant van de vorige pot kwamen.

Nu heeft mn plantje weer eventjes de ruimte in een nieuwe pot, maar ik vind wel dat de blaadjes wat slap hangen, vooral de onderste blaadjes. Zien er verder wel gezond groen uit, maar ze stralen weinig levenslust uit. Overigens hangen de bovenste bladeren (die fors groter zijn) er wel wat frisser bij.

Plantje krijgt flink licht maar wel indirect. Aarde is vochtig maar niet modderig. Hoogte is nu zo'n 45 cm vanaf de aarde.

Google vertelt me dat slap hangende blaadjes een teken zijn van óf teveel óf te weinig water... en daarnaast zowel de aanwijzing dat een avocadoplantje beter wat teveel alsook beter wat te weinig water moet krijgen... daar schiet ik dus weinig mee op.

Wat denken jullie? Kan dit kwaad? Heeft mijn plantje dorst, of juist helemaal niet? Heeft ie misschien meer licht nodig?

[Afbeelding]
Mijn avocado was 2 jaar oud en ik dacht 'laat ik jou eens verwennen met wat nieuwe grond en een grotere pot. Aarde was goed droog, dus ik kon bijna alle aarde er zo afschudden. Voorzichtig in nieuwe, verse potgrond gedaan slok water gegeven en dacht 'zo, dat zal de plant ten goede komen!'. Net als bij jou hingen de bladeren wat slapjes maar io dacht wel dat het goed zou komen.

1.5 week later was de plant zo dood als een pier :( Bladeren zijn eraf gevallen en ik heb alleen een steel over en dat is het.

Hoop dat die van jou er beter uit gaat zien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Miyamoto schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:55:
Neem aan dat je dit niet via marktplaats hebt gevonden, hoe wel? Verder mooi apparaat, iets te groot voor mijn tuin. :p
Ja , via MP.
Stond er al een tijdje op. En reverse image search gaf verder geen hits behalve MP.
En was het een scam geweest dat had ik verwacht dat inmiddels iemand MP wel ingelicht had.
Alleen via een omweg naar Zweden.
De advertentie was gezet door iemand voor zijn oom toen deze in Nederland was, ik kreeg bij vragen over de machine zijn mailadres. Eerst gemaild en niets gehoord maar bleek een punt vergeten in het adres.
Daarna toch nog maar eens gemaild met het goede adres. En toen bleek hij in Zweden te wonen.

We wachten het af.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
matthijst schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:52:
Iemand tips wat je kunt doen tegen klaver in een sedumdak?
Heb geprobeerd ze er grotendeels met wortel uit te trekken. En er toen sedum dakmest en wat kalk op gegooid. Maar kan dat anders/beter?
Google levert niet echt goeie tips op.
Hoe erg is het om "onkruid" tussen het sedum te hebben. Als je het eerder gelinkte artikel uit de Volkskrant leest is zo'n sedum dak niet heel biodivers

https://www.volkskrant.nl...daken-vergroend~bf82b5eb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
grassmoon schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Hoe erg is het om "onkruid" tussen het sedum te hebben. Als je het eerder gelinkte artikel uit de Volkskrant leest is zo'n sedum dak niet heel biodivers

Het ligt er maar net in wat het beoogde doel is van het groene dak.

Sedum is weinig biodivers maar is daarintegen wel erg sterk als het gaat om vasthouden van water en het overbruggen van lange droogtes.

Bloemen en kruiden zijn vaak weer zeer biodivers maar houden weer relatief weinig vocht vast.

Vergelijk het met de driehoek tussen fast good and cheap.. kies er twee, ergens moet je vervolgends concessies doen.

Overigens kun je sedum wel biodiverser maken door het te combineren met andere plantjes zoals kruiptijm of ijsbloem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 15:23
grassmoon schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Mja, het ziet er lelijk uit die klaver, als je er niks aan doet heb ik straks een klaverdak, spul woekert naar door.
Dus ja, het is groen, maar dat is gras ook. Toch willen mensen doorgaans geen onkruid in hun gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 12-06 13:32
Toevllig dat ik over dit topic struikel.

Groen dak staat al een tijdje op mijn wensenlijstje. Vraag me alleen af of dat wel werkt op een plat dak waar water op kan blijven staan

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24

de Peer

under peer review

Wijnands schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:36:
Toevllig dat ik over dit topic struikel.

Groen dak staat al een tijdje op mijn wensenlijstje. Vraag me alleen af of dat wel werkt op een plat dak waar water op kan blijven staan
Nee, niet erg handig. Beter om dat eerst op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 12-06 13:32
Daar was ik al een beetje bang voor. Daar zie ik nogal tegenop

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-06-2022
Goedemorgen, hopelijk ben ik in dit topic aan het juiste adres voor een paar tips!

Ik ben in mijn voortuin aan het tegelen met 60*60 tegels; een looppad van 2 tegels breed van de voordeur naar de straat. Nu gaat dit helaas net niet uit komen aangezien ik aan de straatkant nèt geen 4 cm over ga houden. Hoe zouden jullie dit opvullen zodat er niet geschoven gaat worden? Het is te smal voor een opsluit band, en een tegel o.i.d. van 4cm past er ook niet tussen.

Ik dacht zelf misschien aan iets van een voegmiddel/cement-achtig iets om het op te vullen maar ik weet überhaupt niet of zoiets bestaat of mogelijk is, en of dat dan geschikt is. Dus alle tips zijn welkom! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-06 18:15
SanderK schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:27:
Goedemorgen, hopelijk ben ik in dit topic aan het juiste adres voor een paar tips!

Ik ben in mijn voortuin aan het tegelen met 60*60 tegels; een looppad van 2 tegels breed van de voordeur naar de straat. Nu gaat dit helaas net niet uit komen aangezien ik aan de straatkant nèt geen 4 cm over ga houden. Hoe zouden jullie dit opvullen zodat er niet geschoven gaat worden? Het is te smal voor een opsluit band, en een tegel o.i.d. van 4cm past er ook niet tussen.

Ik dacht zelf misschien aan iets van een voegmiddel/cement-achtig iets om het op te vullen maar ik weet überhaupt niet of zoiets bestaat of mogelijk is, en of dat dan geschikt is. Dus alle tips zijn welkom! :)
@pjot1 zal de beste oplossing weten. Wat ik wel meer zie is een randje grind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
SanderK schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:27:

4 cm is net een klotemaat inderdaad. Persoonlijk zou ik de tegels op maat slijpen maar dan 2x 32cm. Dat is het netste. Wil je een tegel besparen kan je er natuurlijk ook 1 doormidden slijpen en dan 2x 34cm slijpen.

Normaal gesproken is de vuistregel, 'nooit kleiner dan halve.' om wat voor tegels gaat het? Je zou ook aan voegmiddel kunnen denken zoals Varistone Auqa Lm. De maximale voegbreedte daarvan is 5 cm en als je je tegels gevoegd hebt is het dan 1 geheel.

Om hoeveel lengte gaat het? Als het een lang pad is zou je er ook voor kunnen kiezen om de 4cm te verdelen over de tegels.

Je zou ook de band kunnen plaatsen en een klein stukje van de tegel afslijpen. Vaak heb je ook waaltjes in dezelfde kleur/structuur als de tegels dus deze zou je eventueel ook nog kunnen nemen zodat het 1 geheel is. Maar zonder te weten om wat voor tegels het gaat kan ik hier niet zoveel zinnigs over melden.

Kortom de oplossingen/mogelijkheden zijn legio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Milo85 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:36:
[...]

@pjot1 zal de beste oplossing weten. Wat ik wel meer zie is een randje grind.
Hier ook een randje ardenner split aan de kant van de voordeur, dan stroomt het water wat tegen de voordeur slaat ook gelijk de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Heeft iemand een idee wat dit voor insect is? Ben al een tijdje aan het zoeken maar kom er niet uit..

De blaadjes zijn dubbelgevouwen, wanneer ik een blaadje opentrek dan lijkt het blaadje samengeplakt te zijn door een soort van spinnenweb. Sinds vandaag zie ik ook daadwerkelijk een insect ertussen zitten maar ik kom er niet achter of dit schadelijk is voor de hele plant of niet.

Zowel een rozenplant als een kleine fruitboom zitten er redelijk onder..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNakFb49XGDAQHbgSKwbrd1o7u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgwulnARKBVYeJBiGrlItWj3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8D0ye4z99zmPR7PRw6Dwdy9Lj4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U2drfYJfFZSQzUGSMMpWDAtH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 29-05-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Nopheros
Waarschijnlijk een bladroller.
Welke van de 360 soorten moet je even zelf zoeken, daar zijn de foto`s te onduidelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Teijgetje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:51:
@Nopheros
Waarschijnlijk een bladroller.
Welke van de 360 soorten moet je even zelf zoeken, daar zijn de foto`s te onduidelijk voor.
Bedankt voor de info, ben niet bekend met bladrollers. Geen groot probleem zoals ik het lees, een paar blaadjes minder overleven de planten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

We hebben een stukje gras van zo'n 12m2. Eigenlijk het midden van onze tuin, met aan de zijkanten het pad en plantenborders, en vooraan een terras.

Maar met dit weer groeit dat gras als kool zeg maar :+ Hoe hou ik dat onder controle?
Het maaien met een grasschaar is toch tamelijk bewerkelijk. Elke avond doe ik pakweg 2m2 en gooi dat bij het konijn, maar die weet zich er ook al geen raad meer mee :+

Het is niet het mooiste gazon, beetje hobbelig, wat onkruidjes, net een paar kale plekken ingezaaid, maar omdat het het midden van de tuin is wil ik het wat strakker hebben.
Dus eigenlijk moet het wat egaler worden, maar bovenal fatsoenlijk maaien. Wat is de volgende stap na een grasschaar? Zo'n handaangedreven duwmaaier, of een accu grasschaar? Die staan op marktplaats voor zo'n 60€ op het accuplatform welke ik al heb. Maar dan zit je alsnog op je knietjes. Een normale maaier is meteen zo groot, en de schuur staat al vol zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:12
Hoewel er in dit topic al het één en ander is gezegd over onkruidbrander zit ik toch nog met een vraag waarop ik geen antwoord kan vinden.

De reden voor mij om een onkruidbrander a an te schaffen is dat ik in mijn tuin (ca 125-150m² bestrating) nogal last heb van onkruid wat tussen de tegels (20x30cm) omhoog komt. En dan heb ik het hier specifiek over Heermoes. Na vorige zomer het al geprobeerd te hebben het tussen de tegels uit te krabben (zonder echt resultaat) ben ik op zoek naar een alternatief. Bestrijdingsmiddelen lijken er niet echt vat op te hebben en aangezien het aangrenzend veldje er vol mee staat lijkt het uitroeien van de plant in deze situatie en utopie. Met de onkruidbrander hoop ik het vooral enigszins onder controle te houden zonder teveel tijd hier aan kwijt zijn.

Het dilemma waar ik mee zit is of ik kiezen voor een onkruidbrander i.c.m. een gasfles van 9,5kg. Of toch voor een meer handzaam model met kleine gasbussen van 750ml / 420gr.

Voordeel van een gasfles is dat de prijs voor het gas lager is (€6,52 per kg) en dat de vlam ook groter is waardoor je in dezelfde tijd meer m2 kan doen. Dit is gelijk ook wel een nadeel, verbruikt meer gas per minuut en een groter risico op brand. De aanschrijfprijs inclusief een gasfles van 9,5kg is ongeveer €120,-. (exclusief statiegeld voor de gasfles).

Voordeel van een handzaam model is de lagere aanschafprijs (€30,- incl. 2x gasbus van 420gram), neemt minder ruimte in beslag in de schuur, lager verbruik per m2, en door het formaat is het ook makkelijker om even snel tussendoor wat onkruid weg te branden. Nadeel is vooral de prijs van de gasbussen (€16,64 per kg). Na een verbruik van 15 gasbussen (6,3kg) ben je €120 euro verder terwijl er in de gasfles dan nog voor 1/3 vol zit.

Nu ben ik vooral nieuwsgierig wat jullie mij adviseren en voor de mensen die ervaring met deze producten hebben. Hoevaak/hoelang kunnen jullie de onkruidbrander gebruiker eer de gasfles of gasbus leeg is.

Alvast bedankt.

PS, wanneer het budget er is wil ik de tuin volledig op de schop gooien en dan ook gelijk een stukje bodemverbetering uitvoeren. Echter zoveer is het de komende paar jaar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_ferry_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:13:
Zo'n handaangedreven duwmaaier, of een accu grasschaar? Die staan op marktplaats voor zo'n 60€ op het accuplatform welke ik al heb. Maar dan zit je alsnog op je knietjes. Een normale maaier is meteen zo groot, en de schuur staat al vol zat.
12m2, zo'n 3 op 4m? Dat zou ik inderdaad niet met een schaartje gaan doen :+
Een simpele 2dehands kooi/handmaaier vind je al snel, en zou niet veel plaats in moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:12
_ferry_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:13:
Dus eigenlijk moet het wat egaler worden, maar bovenal fatsoenlijk maaien. Wat is de volgende stap na een grasschaar? Zo'n handaangedreven duwmaaier, of een accu grasschaar? Die staan op marktplaats voor zo'n 60€ op het accuplatform welke ik al heb. Maar dan zit je alsnog op je knietjes. Een normale maaier is meteen zo groot, en de schuur staat al vol zat.
En een grastrimmer binnen het accuplatform welk je al hebt. Is dat geen optie. Hoef je niet op je knietjes te zitten, fysiek minder zwaar dan een duwmaaier, nog steeds redelijk betaalbaar en neemt ook niet teveel ruimte in de schuur in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:50
Mijn heggen gaan dood :( Een aantal jaar geleden al 8 meter conifeer en een meter of 4 beukenhaag verloren aan (waarschijnlijk) engerlingen. Ca 20 meter buxus verloren aan de buxus mot.

Toen de conifeer een aantal jaar geleden dood ging zaten er erg veel engerlingen in het gras. Dat samen met het feit dat ik ze er met de hand uit trok omdat de wortels helemaal weg waren maakt dat ik denk dat die toen door engerlingen opgegeten zijn.
En nu worden de andere 2 coniferen heggen ook bruin :( in het gras heb ik op het moment weinig/geen last van engerlingen. Zou er een andere reden kunnen zijn dat deze coniferen opeens allebei bruin worden?

Deze is het duidelijkst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26-1Pl5yH7EM-MG3slOpAxuvTXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3VWK8qbVj9mdLkIOnXAQXM6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook deze wordt bruin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHVXZ6pPprWGCtwp9sM5f0emDB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dTFMu7U6QTNzscVp1B4hiNJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 30-05-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-06 16:47
Sinds enkele dagen last van deze bruine kleine insecten in de garage (zie foto).
Ik heb ze al enkele dagen allemaal proberen weg te werken, maar de volgende dag zijn er opnieuw te vinden op de muur/ramen/dagkanten...

Weet iemand van jullie welke deze is? En wat je er kan tegen doen?
Geen idee waar deze plots vandaag komt, misschien iets te maken met nieuwbouw en de nog niet aangelegde tuin (lees: nog behoorlijk wat zand, modder rondom het huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUwY9RuIESvfXCVhnkhO9RBR6U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX1XcwNnWaq1BfgAU44lnD6H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Slonzo schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:31:
[...]

12m2, zo'n 3 op 4m? Dat zou ik inderdaad niet met een schaartje gaan doen :+
Een simpele 2dehands kooi/handmaaier vind je al snel, en zou niet veel plaats in moeten nemen.
Ja klopt, misschien iets minder, en in de toekomst zal het waarschijnlijk ook wat minder worden omdat we nog een bescheiden berging met overkapping willen bouwen om de tuin spullen kwijt te kunnen enzo. Maar zo'n handmaaier zou dus wel wat zijn? Ik ken het alleen vanuit mijn jeugd in de vorm van oude roestige unit met botte messen die niet vooruit te krijgen is, maar de techniek heeft vast niet stil gestaan.
1107972 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:37:
[...]

En een grastrimmer binnen het accuplatform welk je al hebt. Is dat geen optie. Hoef je niet op je knietjes te zitten, fysiek minder zwaar dan een duwmaaier, nog steeds redelijk betaalbaar en neemt ook niet teveel ruimte in de schuur in.
Ja alleen ik heb er geen ervaring mee, dus weet niet in hoeverre het een beetje egaal maait. Misschien net als met de heggenschaar een kwestie van wennen en soepele lange banen maken. Voor de kantjes en onkruid langs de randen is het ook wel een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb zelf ook een kooimesmaaier van Gardena hier en heel tevreden mee. Ook opvangbak bijgekocht.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:24:
Ja klopt, misschien iets minder, en in de toekomst zal het waarschijnlijk ook wat minder worden omdat we nog een bescheiden berging met overkapping willen bouwen om de tuin spullen kwijt te kunnen enzo. Maar zo'n handmaaier zou dus wel wat zijn? Ik ken het alleen vanuit mijn jeugd in de vorm van oude roestige unit met botte messen die niet vooruit te krijgen is, maar de techniek heeft vast niet stil gestaan.
Ik weet niet of de techniek veel vooruit is gegaan met kooimaaiers, maar het helpt een boel als alles een beetje goed gesmeerd is en de messen af en toe bijgeslepen worden.

Een kooimaaier lijkt me de meest makkelijke oplossing om met weinig moeite een egale grasmat te krijgen. En ruimt compact op.
Ja alleen ik heb er geen ervaring mee, dus weet niet in hoeverre het een beetje egaal maait. Misschien net als met de heggenschaar een kwestie van wennen en soepele lange banen maken. Voor de kantjes en onkruid langs de randen is het ook wel een uitkomst.
Je kan het wel netjes egaal krijgen met een grastrimmer. Maar dat kost je makkelijk en veelvoud aan tijd vergeleken met een kooimaaier, en veel hangt af van hoe goed je de grastrimmer vlak kan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
Dit weekend eindelijk de laatste fruitboompjes geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYtvkp1Uf-6ta3ebb6pSn6oiDa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TcJbNWEQvrmEOQoIiZG3sDDx.jpg?f=user_large

En toch maar wat lieveheersbeestjes laten komen, het appeltje zat al aardig vol, en toen ik een dag later keek bleek de roomse kamille compleet gekoloniseerd te zijn. Dat is dan wel de bedoeling, maar leek me toch wel een goed idee om moeder natuur een handje te helpen in het eerste jaar.
Ze gingen direct vlijtig aan het werk! >:) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDVacgiGzYdWZFpe8lTJ0N0HPOI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IOjm6Ujs96lIniI2spskcrhX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Gisteren op bezoek bij m'n ouders en trof daar geen buxusmot tussen de buxussen op het balkon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgFJZrYVtavQDTWG5vDzF_guB3E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uhu7C7oH6v3i8pyddJCyJxxM.jpg?f=user_large

Mevrouw vind dit wel een mooi broedplekje! :+

Pagina: 1 ... 105 ... 182 Laatste