Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 19:15
RobNemoo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:39:
[...]

Hier ook de frambozenstruik vol met luizen. De bijbehorende mieren houden ze als koeien op een kluitje, dus eraf plukken lukt wel redelijk. Water met Dreft lijkt niet veel te helpen.
Water groene zeep spiritus (alcohol)

gaan ze echt wel dood.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 23:24
Teijgetje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Ja hoor.
Is niet mijn erf, ik woon er en onderhoud de boel alleen maar een beetje. ;)
Het scheelt wel dat ik zelf apparaten en gereedschap kan maken om eea zo simpel mogelijk te houden qua fysieke inspanningen en kosten.
Liever rij ik alleen een beetje rondjes op de trekker........... :+
En zoals bij veel dingen geldt, als je het goed aanpakt ben je er voorlopig van af.
Dat rondje grindharken duurde incl alle randen ruim een dag, maar dan ben je er weer drie maanden van af, alle onkruid met wortel en al weg, zonder gif.

De ereprijs en hondsdraf in het veld baart me wel een beetje zorgen. Dat wordt te groot, de oppervlakte die dat inneemt beslaat denk ik een paar Vinextuintjes.
Misschien moet daar wel iets systemisch biologisch op losgelaten helaas, ondanks dat het mooie paarse vlakken zijn in het voorjaar.
Om een beetje indruk te krijgen, dit zijn wat plekjes.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Zag vanochtend ook nog een verdwaalde eend
[Afbeelding]
Een mannetjes-smient.
Hoe is het met jouw hondsdraf en ereprijs afgelopen? Ik heb beide in m'n gazon en vooral de ereprijs is zo klein dat het bijna niet te doen is dat allemaal met de hand weg te halen. M'n gazon is enkele honderden m2 groot dus nogal niet een karwei... ik kan op internet geen enkele andere oplossing vinden dan met de hand weghalen. ;(

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
FireFoz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Hoe is het met jouw hondsdraf en ereprijs afgelopen? Ik heb beide in m'n gazon en vooral de ereprijs is zo klein dat het bijna niet te doen is dat allemaal met de hand weg te halen. M'n gazon is enkele honderden m2 groot dus nogal niet een karwei... ik kan op internet geen enkele andere oplossing vinden dan met de hand weghalen. ;(
Mexicaan inhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:21
Wackmack schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Dit is perfect! Gebeld, we hebben twee doeken nodig. 300cm x 300cm, per doek is het €1800,-.

Wat een geld zeg! Maar al beetje gekeken, veel goedkoper gaat het niet worden. De bediening per hand scheelt 300e.
Screen-discount.nl nog geprobeerd? Veel zal het niet schelen hoor, t blijft veel voor een rolletje kunstof maar wij zijn er al jaren blij mee :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

barry86 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:54:
Is bij jullie ook alles zo droog? Mijn tuin is te groot om alles te sproeien, en mijn 2 naaldbomen van 10-15m beginnen toch flinke uitdrogingsverschijnselen te vertonen :'(
In jouw geval zou ik een opstaande rand maken rond je bomen, en daarin 2- tot 3-wekelijks flink water geven. Naaldbomen verliezen een stuk minder vocht dan loofbomen.

Ik water me een ongeluk, het heeft al 2 maanden niet geregend bij ons (of toch niet langer dan wat licht gedruppel gedurende 5 minuten, heb je absoluut niks aan). De potplanten en al mijn kweeklingen op het terras e.d. moeten om de 2-3 dagen water krijgen of ze staan kurkdroog; die staan op het zuidwesten in gure wind. En dan heb ik een aantal weken geleden 100+ stuks aan allerlei struiken/bomen/siergrassen e.d. aangeplant, als ik die nu niet minstens wekelijks water geef gaan ze nooit aan slaan.

Ik ben wekelijks makkelijk 4-5 uur en vele honderden liters kwijt aan water geven... (met een 13l gietertje :+) En ik woon dan nog op kleigrond... Sommige stukken nemen met moeite nog water op omdat de klei zo hard staat als beton :'( Andere stukken staan op 20-40cm diepte eigenlijk best nog vochtig/nat (veel natuurlijke bronnen in de buurt). Echt bizar om dat verschil te zien. Van mijn 15k liter regenwater schiet momenteel nog 1/4e over... Het mag wel eens flink gaan regenen om mijn reserves aan te vullen.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 17-05-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Moet het echt weg? Groen is groen, toch :P

Ik haal het enkel nog uit de borders, mijn gazon is ondertussen 50% gras, en 50% 'onkruid' a la boterbloemen, paardebloemen, wilde dovenetel, hondsdraf, ... Ik maai nu ook minder & telkens maar 1/3e van het gazon. En eerlijk gezegd vind ik het best leuk om die zee van groen/geel/blauw te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
Ja het aantal kuubs water vliegt er hier doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Heb nog eens zitten Googlen, volgens mij heb ik in m'n gazon kleine ereprijs ipv gewone ereprijs. Van wikipedia:
Kleine ereprijs (Veronica verna) is een eenjarige plant, die behoort tot de weegbreefamilie (Plantaginaceae). De soort staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als zeer zeldzaam en sterk afgenomen. Deze plant is in Nederland wettelijk beschermd sinds 1 januari 2017 door de Wet Natuurbescherming. De plant komt van nature voor in Eurazië.
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acf7OE2uw_KwL7HpfppWg1xybuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mL62lXFqBTBaP2uitGpQtE3K.jpg?f=user_large

Weet iemand wat voor een insect dit is? Het beest was ongeveer een cm of 4 a 5 groot..

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Erhnam schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:02:
[Afbeelding]

Weet iemand wat voor een insect dit is? Het beest was ongeveer een cm of 4 a 5 groot..
Japanse hoornaar? Beruchte genocideplegers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Erhnam schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:02:
[Afbeelding]

Europese hoornaar koningin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Slonzo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:39:
[...]

In jouw geval zou ik een opstaande rand maken rond je bomen, en daarin 2- tot 3-wekelijks flink water geven. Naaldbomen verliezen een stuk minder vocht dan loofbomen.
n.
Vanaf nu elke dag maar ff volgieten
En maar hopen dat ie het red…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Kk--5TdNN49VolQZWmUIXld7MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XSj9rORaoh5qMK8b7426U2t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
barry86 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:08:
[...]

En maar hopen dat ie het red…[Afbeelding]
Zitten er kleine gaatjes in de stam? Slechts enkele milimeters groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 13:04
[...]

Dat is niet afgelopen. ;)
Op 6000 m2 ook niet te doen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:44
barry86 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:08:
[...]
En maar hopen dat ie het red…[Afbeelding]
Hm. Eerlijk gezegd denk ik dat je boom ziek of aangetast is. Mijn bomenboek zegt dat magnesiumgebrek de oorzaak kan zijn. Of een schimmel of kevertjes. Hoe dan ook wel een serieus probleem.
Is dit plotseling ontstaan en zoja, verliest de boom ook naalden? Of verkleurt ie alleen maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Op dit moment verkleurt hij alleen…
Ziet er enkel gortdroog uit

[ Voor 28% gewijzigd door barry86 op 18-05-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Teijgetje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:37:
[...]

Dat is niet afgelopen. ;)
Op 6000 m2 ook niet te doen.
Heb je nog wel gras over dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
banaliteit schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Japanse hoornaar? Beruchte genocideplegers
Het is geen aziatische hoornaar, die hebben een zwarter lijf. Eerder een europese hoornaar.
Die aziatische hoornaars zijn invasieve exoten, aangezien ze hier geen natuurlijke vijanden hebben en jacht maken op de bijenpopulatie.
De Europese hoornaar hoort hier gewoon thuis.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
whoami schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Het is geen aziatische hoornaar, die hebben een zwarter lijf. Eerder een europese hoornaar.
Die aziatische hoornaars zijn invasieve exoten, aangezien ze hier geen natuurlijke vijanden hebben en jacht maken op de bijenpopulatie.
De Europese hoornaar hoort hier gewoon thuis.
Eens, dit is de europese, aziatische heeft ook een elipsvormiger achterlijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Nou, ik heb 2 weken geleden het gras geverticuteerd meteen nog 25kg kalk (dit nadat ik dit in maart ook al eens gedaan heb) er op gegooid (het is iets van 10 bij 20 meter) vervolgens koemest en de kale plekken ingezaaid. Daarop intensief gaan sproeien. En ik snap dat het droge weer niet mee werkt natuurlijk..

Resultaat, het onkruid, de klavertjes en boterbloemen zijn net zo hard weer terug. De invasie paardenbloemen is weg maar daar is ook alles mee gezegd. Als ik dan zie wat ik jaarlijks aan geld op het gazon gooi voor onderhoud twijfel ik sterk de boel er maar uit te trekken, verse tuinaarde erin en opnieuw inzaaien.

Wat een verspilling van mijn tijd en energie is dat zeg...

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 18-05-2022 15:48 ]

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 06:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dus, ik heb mijn pruimenboom omgezaagd. We hadden de boom nu 2 jaar en vorig jaar was deze vergeven van de luis waardoor groei minimaal was. Dit jaar dacht ik er beter bovenop te zitten, maar helaas; weer helemaal naar de knoppen. Zelfs toen ik de boom had omgezaagd en verwijderd, zaten er een uur later weet ik hoeveel luizen op de kluit :X Mag hopen dat het nu beter gaat.

Boom eruit getrokken nu iets nieuws waarvoor besteld:

Afbeeldingslocatie: https://i.tuincentrum.nl/https://store.tuincentrum.nl/media/catalog/product/a/l/albizia_julibrissin_summer_chocolate_1.jpg?w=1016&h=1016&q=65func=fit

Een Albizia julibrissin 'Summer chocolate'. Oftewel: een Perzische Slaapboom. Wordt volgende week geleverd (op stam, zodat deze niet te groot wordt); zal mij benieuwen oOo (zodra die staat zal ik wat IRL foto's maken)

Vandaag ook met de missus gekeken naar wat we verder willen met de tuin (hint: nog minder tegels :+ ) en hoe we dat gaan vormgeven. Maar dat staat op de planning voor oktober van dit jaar, dan kan ik ook aardig wat planten verplaatsen zonder dat deze daar hinder van ondervinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 18-05-2022 16:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Toke_gt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:53:
[...]

Hm. Eerlijk gezegd denk ik dat je boom ziek of aangetast is. Mijn bomenboek zegt dat magnesiumgebrek de oorzaak kan zijn. Of een schimmel of kevertjes. Hoe dan ook wel een serieus probleem.
Is dit plotseling ontstaan en zoja, verliest de boom ook naalden? Of verkleurt ie alleen maar?
Magnesium gebrek zie je eigenlijk alleen bij pot of kuipbomen. In de gemiddelde grond in nederland is van nature gewoon voldoende aanwezig. Verder als het een vochtprobleem is zou je verwachten dat hij van boven/ buiten in de kroon terugloopt naar binnen. Hier begint de verkleuring onderaan binnen in de kroon

@barry,
Vandaar dat ik het begin van de letterzetter aantasting vermoed. Daarom de vraag naar de kleine invlieggaatjes soms alleen te herkennen aan harsspoortjes op de bast. Hoe dan ook even goed in de gaten houden. Als de eerste boom echt terug begind te lopen even een stukje bast verwijderen en kijken. Als het de letterzetter is, niet tereuzelen en de boom omzagen. Vervolgends de stam schillen en de bast met larven en eitjes verbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Notna schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:53:
Dus, ik heb mijn pruimenboom omgezaagd. We hadden de boom nu 2 jaar en vorig jaar was deze vergeven van de luis waardoor groei minimaal was. Dit jaar dacht ik er beten bovenop te zitten, maar helaas; weer helemaal naar de knoppen.

[Afbeelding]

Een Albizia julibrissin 'Summer chocolate'. Oftewel: een Perzische Slaapboom. Wordt volgende week geleverd (op stam, zodat deze niet te groot wordt); zal mij benieuwen oOo (zodra die staat zal ik wat IRL foto's maken)

Vandaag ook met de missus gekeken naar wat we verder willen met de tuin (hint: nog minder tegels :+ ) en hoe we dat gaan vormgeven. Maar dat staat op de planning voor oktober van dit jaar, dan kan ik ook aardig wat planten verplaatsen zonder dat deze daar hinder van ondervinden.
Goeie keuze voor de perzische slaapboom! Leuk effect ook om te zien hoe de boom echt in slaapstand gaat wanneer het blad dichtklapt.

Zet hem wel op een plekje uit de wind. Hij is gevoelig voor vorst. Verder verdampt de summer chocolat meer vocht in de zomer dus hou hem zeker in de eerste jaren goed bij met watergeven.

Ik heb pas bij een bevriend hobbykweker een paar spilletjes gekocht van de Albizzia julibrissin (de specifieke cultivar ontgaat me even) en deze waren 15 euro per stuk (pas 50 a 70cm hoog. Wat heb jij voor jou formaat betaald als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Woody179 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:05:
[...]

Goeie keuze voor de perzische slaapboom! Leuk effect ook om te zien hoe de boom echt in slaapstand gaat wanneer het blad dichtklapt.

Zet hem wel op een plekje uit de wind. Hij is gevoelig voor vorst. Verder verdampt de summer chocolat meer vocht in de zomer dus hou hem zeker in de eerste jaren goed bij met watergeven.

Ik heb pas bij een bevriend hobbykweker een paar spilletjes gekocht van de Albizzia julibrissin (de specifieke cultivar ontgaat me even) en deze waren 15 euro per stuk (pas 50 a 70cm hoog. Wat heb jij voor jou formaat betaald als ik vragen mag?
Ik ben voor een op stam geënte versie gegaan (zodat deze niet te groot gaat worden) bij bomenbezorgd.nl van ~140-160 cm (stam dikte 3 tot 6 cm), wat neerkomt op 125 euro. Dat is dan wel inclusief verzendkosten. (andere winkels waren voordeliger voor de plant zelf, maar hadden dan 50 euro verzendkosten. dus onder aan de streek komt het uit). Note; dusver lijkt het dat de cultivar die ik heb in de regel hoe dan ook duurder is dan de 'gewone' versie die groen is.

Plek uit de wind gaat wel een dingetje worden, maar ik kan het wel ondersteunen in tijden van harde wind (ik ram er een ijzeren paal langs; ook met de vijg 10. jaar geleden gedaan :+ ) . Verder komt hij bijna de gehele dat in de zon te staan, wat de boom geloof ik lekker vindt. Hij komt te staan in de eerder getoonde verhoogde moestuin bak, dus water geven zal geen issue zijn (aangezien ik dat toch met regelmaat doe voor de groente en het fruit) :)

Ow en sinds gisteren aan het composteren geslagen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a335lCslG-65CgV-f8h5Dqv46FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPqEiuWmmX8FBYm3fe9vknhg.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.hozelock.com/product/easymix-2-in-1-composter/

Zag het bij de Intratuin staan en het leek mij wel praktisch. Zal mij benieuwen!

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 18-05-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Hier zit een hoop expertise, dus ik vraag het even hier voordat ik een los topic aan maak.

Wij zijn onlangs verhuisd naar een huis met een achtertuin aan het water en dan wil ik (als de Hollander die ik ben) het grasveld water geven vanuit de sloot.

Nu had ik nog een Parkside 610/5 dompelpomp liggen echter ik loop hier tegen een probleem aan.
Als ik alleen de tuinslangkoppeling erop zet spuit het water makkelijk 10 meter ver, maar zodra ik de tuinslang aankoppel komt er nagenoeg niets meer uit.

Het pompje moet even op gang komen, eerst komt er een kleine straal uit en na een seconde of 10 a 15 een enorme straal waarmee het niet meer mogelijk is om de tuinslang erop aan te sluiten door de hoge druk.

Het lijkt erop dat hij met de tuinslang er direct aan geen gang kan maken ofzo waardoor de druk niet toeneemt.

Iemand een gouden tip?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Mad-Matt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:18:
Hier zit een hoop expertise, dus ik vraag het even hier voordat ik een los topic aan maak.

Wij zijn onlangs verhuisd naar een huis met een achtertuin aan het water en dan wil ik (als de Hollander die ik ben) het grasveld water geven vanuit de sloot.

Nu had ik nog een Parkside 610/5 dompelpomp liggen echter ik loop hier tegen een probleem aan.
Als ik alleen de tuinslangkoppeling erop zet spuit het water makkelijk 10 meter ver, maar zodra ik de tuinslang aankoppel komt er nagenoeg niets meer uit.

Het pompje moet even op gang komen, eerst komt er een kleine straal uit en na een seconde of 10 a 15 een enorme straal waarmee het niet meer mogelijk is om de tuinslang erop aan te sluiten door de hoge druk.

Het lijkt erop dat hij met de tuinslang er direct aan geen gang kan maken ofzo waardoor de druk niet toeneemt.

Iemand een gouden tip?
Een dompelpomp bouwt ook lang niet genoeg druk (uit mijn hoofd rond de 1.5 bar?) op om er een tuinslag op te zetten. Daar zijn ze dan ook niet voor bedoeld (ze zijn bedoeld om dingen leeg te pompen met genoeg debiet, niet zozeer druk)

Wat je dus wilt, is druk opbouwen en dat kan door er een extra pomp achter te zetten (slecht idee; grote kans dat deze de pomp sneller leegzuigt dan dat deze kan aanvoeren), een kleinere diameter slang gebruiken (lastig ivm koppelstukken) of iets kopen wat hier wél voor bedoeld is:

https://www.bol.com/nl/nl...100-l-h/9200000010826955/

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 18-05-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Notna schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Een dompelpomp bouwt ook lang niet genoeg druk (uit mijn hoofd rond de 3 bar?) op om er een tuinslag op te zetten. Daar zijn ze dan ook niet voor bedoeld (ze zijn bedoeld om dingen leeg te pompen met genoeg debiet, niet zozeer druk)

Wat je dus wilt, is druk opbouwen en dat kan door er een extra pomp achter te zetten (slecht idee; grote kans dat deze de pomp sneller leegzuigt dan dat deze kan aanvoeren), een kleinere diameter slang gebruiken (lastig ivm koppelstukken) of iets kopen wat hier wél voor bedoeld is:

https://www.bol.com/nl/nl...100-l-h/9200000010826955/
Duidelijk, bedankt. Verbaasde mij alleen over de druk direct aan de pomp ding blaast zichzelf door de sloot heen) Maar het heeft dus een andere functie.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Notna schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:12:
[...]

Ik ben voor een op stam geënte versie gegaan (zodat deze niet te groot gaat worden) bij bomenbezorgd.nl van ~140-160 cm (stam dikte 3 tot 6 cm), wat neerkomt op 125 euro. Dat is dan wel inclusief verzendkosten. (andere winkels waren voordeliger voor de plant zelf, maar hadden dan 50 euro verzendkosten. dus onder aan de streek komt het uit). Note; dusver lijkt het dat de cultivar die ik heb in de regel hoe dan ook duurder is dan de 'gewone' versie die groen is.

Plek uit de wind gaat wel een dingetje worden, maar ik kan het wel ondersteunen in tijden van harde wind (ik ram er een ijzeren paal langs; ook met de vijg 10. jaar geleden gedaan :+ ) . Verder komt hij bijna de gehele dat in de zon te staan, wat de boom geloof ik lekker vindt. Hij komt te staan in de eerder getoonde verhoogde moestuin bak, dus water geven zal geen issue zijn (aangezien ik dat toch met regelmaat doe voor de groente en het fruit) :)

[Afbeelding]

Zag het bij de Intratuin staan en het leek mij wel praktisch. Zal mij benieuwen!
Klopt de specifieke cultivar is inderdaad wat duurder, ik heb in de wijk een paar "normale" laten planten, deze hadden stamomtrek 14-16 en waren 3 a 4m hoog. Ze waren iets van 175 euro per stuk.
Prijzen zijn overigens niet heel reeel aangezien het via een aanbesteding gaat. Sommige soorten worden als lokkertje op of onder de kostprijs aangeboden. Ik heb zo ook wel eens een paar Ginkgo biloba's besteld voor 5 euro per stuk. Helaas waren ze vrij snel "uitverkocht" en was een maatje kleiner wel leverbaar (a 452 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Mad-Matt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Duidelijk, bedankt. Verbaasde mij alleen over de druk direct aan de pomp ding blaast zichzelf door de sloot heen) Maar het heeft dus een andere functie.
Ik heb op de moestuin van mijn schoonvader wel eens een 12V dompelmpomp aangesloten (er is daar geen water voorziening en wilde de boel wat slimmer maken met een zonnepaneel en een camperaccu waar de dompelpomp dan op werkte) maar met een slang van 10 meter wilde het nog nét ?(amper) maar meer dan dat en het kwam er uit druppelen. 32 of 48mm slang erop werkt overigens wel, maar als je dan weer naar 12/13mm gaat om een tuinslangkoppeling er op te zetten, gaat het mis omdat er dan teveel tegendruk is.

Er zijn wel dompelpompen die ook druk kunnen opbouwen, maar die Parkside doet dat niet geloof ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 18-05-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:14

de Peer

under peer review

loewie1984 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:47:
Nou, ik heb 2 weken geleden het gras geverticuteerd meteen nog 25kg kalk (dit nadat ik dit in maart ook al eens gedaan heb) er op gegooid (het is iets van 10 bij 20 meter) vervolgens koemest en de kale plekken ingezaaid. Daarop intensief gaan sproeien. En ik snap dat het droge weer niet mee werkt natuurlijk..

Resultaat, het onkruid, de klavertjes en boterbloemen zijn net zo hard weer terug. De invasie paardenbloemen is weg maar daar is ook alles mee gezegd. Als ik dan zie wat ik jaarlijks aan geld op het gazon gooi voor onderhoud twijfel ik sterk de boel er maar uit te trekken, verse tuinaarde erin en opnieuw inzaaien.

De vraag is hoe het eruit gezien zou hebben als je niets deed ;)

Gebruik je koemest als enige bemesting? Ik heb heb altijd begrepen dat koemest als bodemverbeteraar gezien moet worden, net als compost en dat het geen volwaardige bemesting is.
Bovendien zuurt het de grond aan. Boterbloem en klaver staan bekend als zuurminnende planten.

Maargoed je strooit ook kalk. Misschien nog Meer doen verspreid over het jaar?

Ik denk dat 'ontzuren' een proces is van vele jaren kalk strooien. Ik zou niet te snel resultaat verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-05-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179

Iemand een gouden tip?
Met een dompelpomp kan je opzich wel watergeven als hij genoeg op en ver kan pompen. Als ik het zo hoor geeft de slang teveel tegendruk waardoor hij in een soort van vacuüm? gaat pompen (ik weet niet of ik het zo goed omschrijf)
Probeer eens een grotere diameter slang. En kijk wat hij dan doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Woody179 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Probeer eens een grotere diameter slang. En kijk wat hij dan doet.
Dat zal iig water er uit doen komen, maar je probleem is dat weer kunnen koppelen aan een sproeier bijv. Ik geloof dat 32 of 48mm vaak genoeg debiet levert, maar het stroomt eruit en het is niet echt spuiten te noemen Door gebrek aan druk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Notna schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Dat zal iig water er uit doen komen, maar je probleem is dat weer kunnen koppelen aan een sproeier bijv. Ik geloof dat 32 of 48mm vaak genoeg debiet levert, maar het stroomt eruit en het is niet echt spuiten te noemen Door gebrek aan druk).
Sproeien in de vorm van een (hand)sproeier is inderdaad geen optie, maar vloeien (open slang en gericht laten stromen) kan prima. Met een gieter zonder sproeikop doe je niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Woody179 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Sproeien in de vorm van een (hand)sproeier is inderdaad geen optie, maar vloeien (open slang en gericht laten stromen) kan prima. Met een gieter zonder sproeikop doe je niet anders.
Helemaal mee eens; ik kreeg alleen de indruk dat het specifiek om sproeien ging (vandaar eht antwoord). Gewoon vloeien, regenton vullen, etc. gaat verder prima zolang je slang maar een grotere diameter heeft dan een tuinslang (zal ook op de doos staan icm de opvoerhoogte)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bommes schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:06:
@Teijgetje is het jullie perceel tot aan de weg?
Indien ja: vreemde constructie.
Indien nee: is het eigenbelang dat je het voor de gemeente netjes maakt? of leveren hun ook nog iet? (graszoden of zo)
Voor je deur is eigenbelang toch? Ik maak de stoep voor mijn huis van de gemeente ook schoon en haal ook het onkruid daar af en toe weg. Mijn buren doen dat gelukkig ook.

Tegenover zijn huurwoningen, daar doen ze dat niet en dat geeft een heel ander zicht op je huis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008

Dan zaai je een bloemenweide in. Hoef je maar twee keer per jaar te maaien en nauwelijks te verticuteren en/of bemesten. En kalk ergens op gooien zonder een gedegen bodemonderzoek (zodat er gemeten is wat en hoeveel te strooien) zal natuurlijk geen onmiddellijk resultaat geven, dat duurt minstens een jaar.
Trouwens, onkruid bestaat niet. En wat is er mis met klavertjes en boterbloemen, de insecten zijn er hardstikke blij mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
Woody179 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:36:
[...]
Met een dompelpomp kan je opzich wel watergeven als hij genoeg op en ver kan pompen.
Uit de kraan komt waarschijnlijk zo'n 2 bar waterdruk, je moet dus een pomp hebben die minimaal 2 bar druk in de specs heeft staan en/of een opvoerhoogte van minimaal 20 meter (dat is gelijk aan 2 bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]

Wat kost zoiets? Ik zie dat product namelijk niet op de website van Intratuin staan.

Ook geinig is misschien dit 'wormenhotel': https://www.intratuin.nl/...-50-5-x-38-x-60-5-cm.html

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Ow en sinds gisteren aan het composteren geslagen :9

[Afbeelding]
Dat is geen composteren. En totaal ongeschikt voor een tuin groter dan 10 vierkante meter.
Ze geven op dat de inhoud 100 liter is, nou, dan moet je proppen en rolt het materiaal binnenin niet meer door elkaar.
Zoek gewoon een schaduwrijk plekje in de tuin van ongeveer een vierkante meter, zet daar 4 wegwerp blokpallets aan elkaar geknoopt neer en je hebt een volume van een kuub.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

XWB schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:43:
[...]

Wat kost zoiets? Ik zie dat product namelijk niet op de website van Intratuin staan.

Ook geinig is misschien dit 'wormenhotel': https://www.intratuin.nl/...-50-5-x-38-x-60-5-cm.html
Deze was 112 euro bij 'DeBoer'.
Yaksa schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Dat is geen composteren. En totaal ongeschikt voor een tuin groter dan 10 vierkante meter.
Ze geven op dat de inhoud 100 liter is, nou, dan moet je proppen en rolt het materiaal binnenin niet meer door elkaar.
Zoek gewoon een schaduwrijk plekje in de tuin van ongeveer een vierkante meter, zet daar 4 wegwerp blokpallets aan elkaar geknoopt neer en je hebt een volume van een kuub.
Tsja erm; het staat toch echt op de doos :+

Die vierkante meter in de schaduw heb ik niet beschikbaar, dus dat wordt het niet. En dit is prima voor ons.

Ergste geval verkooo ik hem 2de hands en ga ik voor iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19
de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat 'ontzuren' een proces is van vele jaren kalk strooien. Ik zou niet te snel resultaat verwachten.
Voor je zomaar begint met kalk te strooien lijkt het me aangewezen om de ph van de grond eerst te testen / meten.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Yaksa schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:04:
[...]

Als dit mensen (al is het maar op kleine schaal) beweegt tot het lokaal verwerken van gft kan ik het alleen maar toe juichen..

Voor een composthoop van een kuub moet je ook behoorlijk wat tuinieren. En als je je verhoudingen niet goed krijgt tussen stikstof en koolstof heb je een een enorme stinkende hoop bagger in je tuin.

Klein beginnen, leren van fouten en bij succes opschalen.

Ik heb een composthoop van 1,5x 1,20x 80, Eerste composthoop ooit en had er in het begin een joekel van een vracht gras in gedumpt en jahoor stinken niet te zuinig. gelukkig wees een kennis mij redelijk optijd op deze fout en heb ik het nog bij kunnen sturen met een berg zaagsel van het kachelhoutzagen. Wist ik veel.... Gelukkig lijkt het nu goed te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
DUX schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Deze opmerking snap ik niet maar ben geïnteresseerd in oplossingen voor kabelsleuven in de tuin. Wiebel je met deze spade de grond opzij en schep je de grond er niet uit? If so, dan heb je toch nog steeds een probleem met het opvullen van de kier aan de bovenkant c.q. het gras dat je dan opnieuw moet inzaaien én dat je de grond (nog) compacter maakt?
Je haalt er minder grond uit. Dit hoeft niet terug in het gat. Minder werk met verdichten (aanstampen) van de sleuf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
whoami schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Voor je zomaar begint met kalk te strooien lijkt het me aangewezen om de ph van de grond eerst te testen / meten.
Dit dus, Kalk is vaak een oplossing, maar net zovaak de oorzaak van problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:23
Notna schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:53:
Dus, ik heb mijn pruimenboom omgezaagd. We hadden de boom nu 2 jaar en vorig jaar was deze vergeven van de luis waardoor groei minimaal was.

...
Een Albizia julibrissin 'Summer chocolate'. Oftewel: een Perzische Slaapboom. .
Nice, ik heb beiden naast elkaar.
De pruim (ook veel luis, maar heb er knoflook bij geplant en laat de natuur het werk doen dit jaar na vorig jaar veel zeepsop te hebben gespoten)
Reguliere persische slaapboom ernaast. Deze moet nog in het blad komen. Eerste 2 jaar niet gebloeid, hopelijk dit jaar wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ThuzZQIuFY8ZyuZb22AVZk3S5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXLolAxQWWQtLtTce8TKg2AO.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast sinds een maand een wormenhotel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZewGlMLpSDDlmvU5s3blrvnaM6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEDxSQu7s2qcpOUm6CeaRwRT.jpg?f=fotoalbum_large

Meer voor de lol en de kinderen dan om echt 400m2 tuin te kunnen bedekken met compost overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

whoami schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:17:
[...]

Zeker.
de aanwezigheid van klaver en boterbloem zijn wel een indicator natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:25
Mad-Matt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Kijk even naar je type tuinslang
Ik gebruikte vorig jaar voor het eerst de parkside dompelpomp voor het leegpompen van het zwembad en op een Gardena gewapende slang deed hij het niet maar op zo'n goedkope slang stroomde er wel water uit (zoals hierboven al gemeld gaat het denk ik niet lukken om er echt mee te sproeien).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86

Ik raad "compo unkrautvernichter" aan. Het verwelken en vergaan duurt echt meerdere weken, maar dat spul vernietigd alle onkruid in je grasveld.

Afbeeldingslocatie: https://p8t3j4a3.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2016/09/unkrautvernichter-compo-25389-rasenunkraut-vernichter-perfekt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
@barry86 zelfs paardebloemen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
barry86 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:03:
[...]Ik raad "compo unkrautvernichter" aan. Het verwelken en vergaan duurt echt meerdere weken, maar dat spul vernietigd alle onkruid in je grasveld.
Typisch een aanbeveling voor luie mensen die geen interesse hebben in de lange termijn gevolgen van herbiciden.
Een van de werkzame stoffen die er in zit (dicamba) is inmiddels in de VS verboden.
Verder zit er MCPA in, een stof die het waterleven aantast en dat niet alleen, het middel is mogelijk schadelijk voor de voortplanting. Net zoals Mecoprop (wat er ook in zit),
Zowat alle herbiciden beschadigen ook het bodemleven, en dat bodemleven heb je nou juist nodig voor een gezonde grasmat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sowieso beter om (te proberen) de oorzaak aan te pakken of 'onkruid' te accepteren, anders blijf je levenslang gif spuiten.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 19-05-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:56

Bluebe

Roar

Ik gebruik bovenstaand compo product ook, even los van hoe slecht het mogelijk is voor de flora en founa werkt het wel goed tegen onkruid. Ik spuit 1 keer per jaar voor ik op vakantie ga, zodat iemand dan ook een tijdje niet op de grasmat komt omdat het natuurlijk wel gewoon gif is. Ik heb geen onkruid meer tussen mijn gras zitten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 23:23
Pimpelmeesnestje met een oude Foscam erboven.
Soms echt een gekkenhuis daar binnen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Leuk!
Aan het einde zie je één chick die een stuk kleiner is. Aardige kans dat die geen eten meer gaat krijgen en het niet redt. Hoort erbij he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Bluebe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:39:
Ik gebruik bovenstaand compo product ook, even los van hoe slecht het mogelijk is voor de flora en founa werkt het wel goed tegen onkruid. Ik spuit 1 keer per jaar voor ik op vakantie ga, zodat iemand dan ook een tijdje niet op de grasmat komt omdat het natuurlijk wel gewoon gif is. Ik heb geen onkruid meer tussen mijn gras zitten.
Ook fijn voor die op het gras rollende (klein)kinderen die na de vakantie daar willen spelen. Want dan is het gif natuurlijk allang uitgewerkt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:56

Bluebe

Roar

Yaksa schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:52:
[...]

Ook fijn voor die op het gras rollende (klein)kinderen die na de vakantie daar willen spelen. Want dan is het gif natuurlijk allang uitgewerkt 8)7
Nee dat is ook wel zo, ik houdt er wel zeker wel rekening mee en hou ook na de vakantie de kids en de hond nog wel een aantal weken weg. Hoe lang het precies duurt voor het echt weg is, lastig te zeggen. Als je er op tegen bent dan zal je altijd wel iets van kunnen zeggen, ik kies er voor het wel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

matthijst schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:16:
Pimpelmeesnestje met een oude Foscam erboven.
Soms echt een gekkenhuis daar binnen:
[YouTube: Pimpelmeesjes nestkastcamera]
Bij mij zijn de nestjes vorige keren op 19 mei 2019 en 20 mei 2020 uitgevlogen. Dus vandaag en morgen opletten en katten & eksters wegjagen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 18:33
Ik weet niet hoe het weer bij jullie allen is, maar hier is het ergste over, en best veel regen gevallen (het heeft de hele nacht doorgeregend) de achtertuin fleurt er zichtbaar van op, ik verwacht nu dat het hele spul (dat al behoorlijk omhoog schoot) nu helemaal wild word ;)

We hadden eind vorig jaar de tuin omgegooid van (zoals bij aankoop) tegel zooi, naar planten bende. Nu alles aan het opkomen is, het groen overal te vinden is, word ik elke keer blij als ik naar buiten kijk, wat dat betreft een succes!

[ Voor 30% gewijzigd door RoosW op 19-05-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
RoosW schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:35:
Ik weet niet hoe het weer bij jullie allen is, maar hier is het ergste over, en best veel regen gevallen (het heeft de hele nacht doorgeregend) de achtertuin fleurt er zichtbaar van op, ik verwacht nu dat het hele spul (dat al behoorlijk omhoog schoot) nu helemaal wild word ;)
Er is hier tot nu toe vandaag in midden Nederland al 30 mm gevallen. Flinke plens water. De grond neemt het nog verrassend goed op gelukkig. Het was ook wel nodig.

Ook de regentonnen weer mooi vol.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Teijgetje
FireFoz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Heb je nog wel gras over dan?
Een beetje.............
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex4oc3BFxTXIu-HyCrJEZkdQRlk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrr1y91nfBtphBjGcoMH7Qmq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2hhdF8dpO_58qwEuuMNS5Zpgss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWej6iJtkrWxpdr3saBjgzUX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QZTCydVO-X15IXo_23T-nth4Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vsTdpa7WqLCk2XMPjo52psA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRpNVM5r-dAcUTtE3h0aV4e5w5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkylw2j4wPFTg1C03XuhbYV1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHuRqe_8FbvOFg9AQv4V_AVTz4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qcfY22E7Lf3Nbiw7abDdq6N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS5MRpBFpq9ZfppQKEL9mtvZGOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vtkpao6FuTIWhAEqLb393j50.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHoyA-akfUZrbwyq_EFM9BpYeGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dmz6HyQh8qp9qnaHtGqFOpbI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX50-RiTs7ZoEZBj8hk71_PsPc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHasy57xr7snqOR3zOM05zsx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDUNS11l0r7d9t0O-TKzPYtgoao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kv6TIKmp4so88xyLkiISaZkJ.jpg?f=fotoalbum_tile

;)

@Mad-Matt
Ik gebruik een 2x zo grote dompelpomp om de bermen water te geven uit de sloot.
Mijn leiding verloopt van 25meter 32,5 mm uitw/ 25 mm inw, naar 15 meter 25,5 mm uitw/19 mm inw naar 4 meter 15 mm tuinslang. Aan het einde zit een zwenksproeier. Die sproeit een meter of 6 heen en weer (2x3m)
De zwenksproeier geeft de helft van het sproeibereik als met een tuinslang van 40 meter direct op de kraan aangesloten, die sproeit 6 meter 2 kanten op.

Gister de hele dag (tussendoor) bezig geweest om 10 zwanen naar de andere kant te helpen, van de weg dan. :+
Twee zwanen met 8 pullen hadden zich al enkele dagen naast een van onze bruggen gesetteld.
Echt superschattig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH12AEp5zw9teCCuBzty7k8Eob0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bTi5G27Rp1l5Nv6N4e1JxT9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5Y6wSBlGnStWtLhr8_QS77vU8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scV8g6uflgW2OUUTUCOV5IYh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FlJYmPPVtL_RYx_UMX1zvZ_DgU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eIvAkksudysqA4BRep32ArL.jpg?f=fotoalbum_tile

En niet dat dat erg is maar pa en ma zaten dan op de weg hun kroost te verdedigen, pa in het bijzonder.
En omdat hier op de 30 km weg gewoon geracet wordt werd er dus ook met 60/70 km/u aan de zwanen voorbij gereden door sommige idioten.
Gezien die zwaan voor niemand opzij gaat vreesde ik dus een aanrijding.
Dus eerst hun zitje/riet weggemaaid en de ondiepte wat dieper gemaakt zodat de pullen niet konden zitten om te slapen.
En hun schijtplek schoongemaakt, twee zwanen schijten echt veel vieze groene drab/flatsen, en uiteraard gold dat bordje niet voor hen. (hier is het al schoongemaakt) _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq6GdgMmYWR0sGwf1sNPT2A0QyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ar3jpwXlXHHObnW5W0zErfUb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfK0wBwCT2suW3E_Yo7pQWKJJoM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtP0aTtC453wYtkTiaQoNncA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7ZSi_5WPFjHc3Gv65rqIwi5kI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY3QKWYwBnph2jrOFFN7Y6mW.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat hielp dus niet.......
Daarna een hek geplaatst. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SyKN5xvSWClJc1MKVHnK2QJZh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpUzNsv3oa7yQhUeOrlHN4iF.jpg?f=fotoalbum_large

Dat hielp, na wat bevreemde blikken zwommen pa en ma met hun kroost door.
Om op het volgende stuk uit het water te gaan, de berm is immers bij ons overal lekker begaanbaar. :9~
En pa weer naar de overkant en ma bij het kroost.
Nog geprobeerd om ze richting achterland te laten zwemmen maar dat deden ze niet. Waarschijnlijk omdat daar nog meer broedende zwanen zitten.
Pa van de weg af dwingen met een hele lange tak was elke keer toch weer een dingetje. Ik ben maar 1,70 en een blazende zwaan met geheven vleugels is best wel groot dan...... :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Ftkr0f8lbjbVDqkHKz8cIn8jI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxY9vC6pBkDa4OA7wVrurebR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWCfkEDZKXVKVPgkNO3C0v5ez9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEct6jhmwxS1EYu3Jj2LYgAH.jpg?f=fotoalbum_tile

Na een paar keer ze hun gang laten gaan viel op dat pa aan de overkant de sloot in ging en daar de rest van de familie riep.
Maar ma ging toch maar weer bij ons de sloot in na wat "geblaf" naar het kroost, gezien de pullen de kant niet op konden.

s'Middags een loopplank gemaakt van een oude bankirai plank met aan een kant een baksteen gebonden zodat deze zonk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMuCMWj-wUVusvhb8gARL6Zpsk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i6jyrQo41Bqp4u3eHIor1U3.jpg?f=fotoalbum_large
En na een paar keer succes denk ik, de zwanen heb ik vandaag niet gezien. *O*
(alleen nog wat pluisjes/veertjes op het gras)

De rododendron die ik overgenomen had staat inmiddels bijna in bloei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqn3DykOp-5OkdgzM43OBM2OOhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMaajPmeUaQMRdMLVHDd8nNX.jpg?f=fotoalbum_large

En beide Linden staan inmiddels in blad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wDU9_vv5Q4unyI4XKASgFSfbUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kWrpZpsgAkuJPLAQG2XanZi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90x80rzspEd6EKE4FjEMJ9PiSpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eThnF2TpyD9abqfHk3PxjZ0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Yaksa schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Typisch een aanbeveling voor luie mensen die geen interesse hebben in......
Had ik al verteld dat voor onkruid op verharding de roundup 480 ontzettend goed werkt?

[ Voor 120% gewijzigd door barry86 op 19-05-2022 17:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Teijgetje

Wat een mooie post weer! _/-\o_

Jouw Rhodo bloeit dan wel een beetje aan de late kant. Dit is het bij mij nu,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neXZvvNbOIv5F6E9e-QaFS6hZ8s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LKvHtnZIW5i2LXxEKGN3shkC.jpg?f=user_large

Vooraan staan de Cunnigham white maar die is al uitgebloeid. Had overigens niet verwacht dat ze zoveel bloemen zouden geven omdat ze vreselijk hard zijn aangevallen door de Taxuskever maar dat lijk ik nu onder controle te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oQtUFkTI9ftRq6w3OPGO7_K6wo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7EhJSiJg54XotwoFb35gzOGm.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Iemand een gouden tip?
Ik wilde regenwater uit de regenton gebruiken voor het bewateren van de tuin, incl. het gebruik van de grassproeier die extra druk nodig heeft. Heb hier ook onderzoek naar gedaan, incl. lengte van de slang. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Gardena Regentonpomp 4700/2 Inox Auto - Waterpomp - met Automatische functie en Telescopische hals die 2,3 bar levert. Gisteren binnengekomen en getest: Dit werkt inderdaad prima met 25-30 meter slang. Mogelijk kun je ook een versie vinden excl. het opzetstuk voor een regenton, of een andere dompelpomp die ook de benodigde druk levert voor een bepaalde opvoerhoogte + lengte van de slang. Maar het zit hem dus vooral in de druk die kan worden opgebouwd als je je doel wil bereiken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@pjot1
Inderdaad bloeit hij laat, de rest bloeit hier ook al een tijdje.
Ik denk dat het met het verplanten te maken heeft, maar ik ben al lang blij dat hij het doet.

De Amerikaanse sering heeft duidelijk meer moeite, daarvan loopt nu 1 tak uit, de andere 3/4 lijken afgestorven. :'(

En de verplantte Hibiscusboom begint nu ook bladpuntjes/uitlopen te geven. Terwijl de andere Hibiscussen al vol in blad staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGTMJdAKYaETsq7CXMT4fLr3_9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMMaf3N2MYWHoJMGmyxPb5s4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EDcFS8ILonhOx7tfpL5EK4GA4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wd1ftK39I6Bk4cGYrEVdw5OL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_scgvjIvP8LNPLCHASR68RWYDsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J80TeOh75cUs1VC57zn5rhuk.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze vis was wel weer grappig.
Kuitschieten was een beetje tam dit jaar maar je ziet ze vaak zwemmen en aan de oppervlakte grazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu7Oa0oWtu0d32uqZ2-OcQ4nm_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GluJQFxuTYBroxqvhLUUCoDw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
pjot1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:56:
@Teijgetje

Wat een mooie post weer! _/-\o_

Jouw Rhodo bloeit dan wel een beetje aan de late kant. Dit is het bij mij nu,

[Afbeelding]

Vooraan staan de Cunnigham white maar die is al uitgebloeid. Had overigens niet verwacht dat ze zoveel bloemen zouden geven omdat ze vreselijk hard zijn aangevallen door de Taxuskever maar dat lijk ik nu onder controle te hebben.

[Afbeelding]
Je Hosta's staan er ook mooi bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Iemand een gouden tip?
Als je geen slang hebt aangekoppeld is alle aangezogen water direct bij de "spuitmond" aanwezig heb je dus veel druk per liter water dat per minuut door de spuitmond "past". Als je een slang aansluit van 40 meter moet die pomp al dat water door dat kleine gaatje persen en nog 40 meter verplaatsen naar het einde van de slang. Oftewel de hoeveelheid water is ontoereikend om genoeg druk op te leveren aan het uiteinde. Volgens mij is de oplossing dan een dikkere slang te gebruiken zodat er meer water beschikbaar is aan het einde van de slang. Daar zou je dan een reguliere spuitmond op kunnen zetten voor je sproeier bijv. Moet je pomp dat wel kunnen verstouwen uiteraard ;)

Disclaimer: ik ben geen expert op dit gebied ;) aan bovenstaande post mogen geen rechten worden ontleend B)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
RoosW schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:27:
[...]

Je Hosta's staan er ook mooi bij!
Thanks! Ik denk dat ik ze volgend jaar eruit ga halen en ze in tweeën splits. Wordt het nog voller en blijven ze groeien! oOo

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Iemand een gouden tip?
Ik heb ook nog een dompelpomp (vuilwaterpomp) van Lidl (Parkside), hoe kom je aan een tuinslangkoppeling? Ik vind het sowieso lastig passende slangen te vinden (waarschijnlijk zoek ik niet goed, maar ik heb al een paar keer iets gekocht wat half werkt omdat het net niet goed past).

Mijn tuinslang is wel een stuk dunner dan het aansluitpunt, misschien is dat het probleem bij jou dat er dan te veel druk op de tuinslang komt?

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 20-05-2022 08:10 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:25
Marzman schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:08:
[...]

Ik heb ook nog een dompelpomp (vuilwaterpomp) van Lidl (Parkside), hoe kom je aan een tuinslangkoppeling? Ik vind het sowieso lastig passende slangen te vinden (waarschijnlijk zoek ik niet goed, maar ik heb al een paar keer iets gekocht wat half werkt omdat het net niet goed past).

Mijn tuinslang is wel een stuk dunner dan het aansluitpunt, misschien is dat het probleem bij jou dat er dan te veel druk op de tuinslang komt?
ik heb hem over het puntstuk geschoven en vast gezet met een slang klem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
pjot1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 05:32:
[...]

Thanks! Ik denk dat ik ze volgend jaar eruit ga halen en ze in tweeën splits. Wordt het nog voller en blijven ze groeien! oOo
Wij hebben er 1 in een grote pot, staat er ook heel fleurig bij, je kunt ze makkelijk scheuren, ze groeien vrolijk weer verder.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:57
Zo, ik ben voor nu wel even klaar met tuinieren. Ik had als doel om de tuin af te hebben eind april, dat is niet helemaal gelukt, maar wat mij betreft mag het resultaat er absoluut zijn. Ik moet een tuin hebben waarin geleefd kan worden, ipv een tuin voor het oog (al wil het oog ook wel wat natuurlijk).

Zo zijn we afgelopen maart begonnen. Voor velen een mooie tuin, voor mij te veel onderhoud en niet onze smaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiO7GHLxcSoCITKNetxJa241l6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slY06loY5clDV6AOBx80Cl6C.jpg?f=fotoalbum_large

Beplanting eruit halen, dit was begin April.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNI8QXq60vLIN_bnkd3Ohbjufpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fnR91j2B5Co2YW2TzmyoN1Y.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste tegels leggen en meeste zand her verdelen midden april.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4pFMYPGA-frnol5cXj_fceQnpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVHvpAXUFuoz66BXLlk8D5QK.jpg?f=fotoalbum_large

Met name het straten is me tegen gevallen. Alle klinkers lieten zich niet knippen, maar heb ik met de hand geslepen, er was erg veel slijpwerk vanwege het visgraad patroon.

Hieronder het resultaat. Dit was gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aikaZ-RBFamVXTp5_Gts5HWOO3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4aKenXs3PDXlDTXR8iVZjDy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lwsy0_77PIbk5ue_e_j_go0Ef5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElG6yaRdUYpJR03gUV6sdZn8.jpg?f=fotoalbum_large

En nu heerlijk genieten van de tuin, de vrije avonden en weekenden *O*

Onze hond is ons enorm dankbaar in ieder geval :*) , daar was het ons ook deels om te doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDd2GCEskX7d71K6KdfGxdbr_yQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxL8ITASh4yJuCl31yl2pnqH.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alUHLpzRutYTioqNmjyZ3MLhTPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYPnQF7wzM76XQ41sPzirj47.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk heb ik qua verlichting gekozen voor een philips hue, met een mix van 12v en 220. Op jullie aanraden toch voor twee 220 lampen gegaan en de verdeeldoos met hars ingegraven. Twee 220 lampen aan het huis en schuur. Aan de overkapping zitten nu twee 12v spots, als de pergola af is komen daar nog 3 lampen bij tot een totaal van 9 hue lampen. Maar dat gaat nog wel even duren.

[ Voor 5% gewijzigd door Intruder op 20-05-2022 12:50 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 16:07
Net twee mooie grote bakken gehaald om voor een deur te zetten die we niet meer gebruiken. Hier komt redelijk wat zon binnen (tuin op 't zuiden). Ik wilde 1 grote bak, maar dat werd wel heel duur (200+ euro), dus dit vind ik best een mooi compromis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AG6lwTz.jpg

Ik wil sowieso die linker in de aarde zetten, maar twijfel over de rechter, of daar niet beter een andere wat vollere plant in kan. Iemand tips?
En hoe vul ik eigenlijk zo'n bak het beste }:O Een laagje korrels onderop, en dan simpelweg vullen met aarde tot ie bijna vol zit met plant erin?

Wil dan bovenop misschien nog een laagje mos of zo doen om het weer wat meer vulling te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Intruder schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:43:
Zo, ik ben voor nu wel even klaar met tuinieren. Ik had als doel om de tuin af te hebben eind april, dat is niet helemaal gelukt, maar wat mij betreft mag het resultaat er absoluut zijn.
Heb je alles zelf gelegt? Met trilplaat en alles erop en eraan?
Ziet er allemaal netjes uit hoor, wel moet de hond wat op dieet zo te zien. :P

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:51
Bad Brains schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:56:
[...]

... wel moet de hond wat op dieet zo te zien. :P
Ik dacht ook al; die heeft niks te klagen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Marzman schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:08:
[...]

Exact de reden dat ik een versie van Gardena heb besteld, die heeft direct de juiste aansluiting voor de Gardena slangen, al kan je dat vast met makkelijk te verkrijgen verloopstukken ook wel bereiken. Maar gemak/comfort he... :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:44
Zebby schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:50:
En hoe vul ik eigenlijk zo'n bak het beste }:O Een laagje korrels onderop, en dan simpelweg vullen met aarde tot ie bijna vol zit met plant erin?
Je kunt het idd opvullen met korrels, maar je kunt ook wat bloempotten omgekeerd op de bodem zetten, daaromheen aanvullen met korrels en vervolgens de plant met de aarde eronder en ernaast plaatsen. Een plant als deze heeft niet zo’n diepe bak nodig. Mos kan, maar droogt binnen wel snel uit. Je kunt ook wat sedum erin zetten dat bij de plant past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:57
Bad Brains schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Heb je alles zelf gelegt? Met trilplaat en alles erop en eraan?
Ziet er allemaal netjes uit hoor, wel moet de hond wat op dieet zo te zien. :P
90x90 tegels heb ik hulp bij gehad, nouja, ik heb iemand met ervaring meegeholpen :+ . En hij heeft alles goed egaal met iets afschot gemaakt, daarna heb ik het meeste zelf gedaan ja, met een beetje hulp van mn pa. Zonder ervaring, ook alle electra en drains/putjes zelf vervangen en verplaatst.

Hond is prima op gewicht, foto vertekend een beetje : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdMvhu1-F96hitH37NZDG6YPhCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMBBJq4NENqwQF8gQnISOSZE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Intruder op 20-05-2022 15:30 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Toke_gt schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Je kunt het idd opvullen met korrels, maar je kunt ook wat bloempotten omgekeerd op de bodem zetten, daaromheen aanvullen met korrels en vervolgens de plant met de aarde eronder en ernaast plaatsen. Een plant als deze heeft niet zo’n diepe bak nodig. Mos kan, maar droogt binnen wel snel uit. Je kunt ook wat sedum erin zetten dat bij de plant past.
Nodig inderdaad niet, het was meer dat ik dit formaat wilde om het gat te vullen, en dit de twee grootste planten zijn die ik op het moment heb :) In de winkel hadden ze schitterende grote planten, maar als ik 100-200+ euro aan een plant uitgeef wil ik wel weten of ze het leuk gaat vinden daar in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hopelijk doen wat goede buien hun werk tegen de beukenbladluis. M'n hele nieuw geplante haag zit vol. Anders toch maar de slang erover of een ander middel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAZHxp6Yrlf3SFnEUVeUlXA_BPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5sH3KtSi2i1cwKmzgBrx8kh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7YUG7yGfgpvwfeXpREpFWRXUyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXjy8UChNYOIQlXy5qydvtMR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLqwW9lY3-FBTanMQrSyP02Jv1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGuBbk74oJYh57vJQmtDYE6g.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

Trek een blik lieveheersbeestjes open.

Of gebruik een vriendelijk middel. Ik heb toevallig vanochtend het biospul van Tuinmanieren gespoten (zoals eerder hier besproken: https://www.tuinmanierenshop.nl/bio-luis-schimmel-weg.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-06 09:57
Is het nog handig om volgende week nog het gazon te verticuleren of kan ik beter wachten tot het september is? Ik heb onverwacht heel wat vrije tijd gekregen, maar aangezien het al eind mei is weet ik niet of verticuleren nog wel aan te raden is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
@Le Enfant!
Verticuteren kan prima tussen maart en september, als het gras wil groeien dus.
Alleen niet in een hittegolf/grote warmte of bij nat weer/bodem.
In het eerste geval kunnen de grasplantjes uitdrogen, in het tweede haal je mos en troep slecht uit de grasmat.

Even een schaamteloze crosspost voor iedereen die simpel hekpalen met beton vast wil zetten en kiest voor zakjes van 3 euro van de Hornbach ipv duur no-mix snelbeton. (of voor ander werk natuurlijk ;) )

Want nu heb ik toch al heel wat beton gemengd en gestort, van kruiwagens vol tot 12 kuubs vrachtwagentjes die het kwamen pompen, maar dit ei van columbus kende ik nog niet. _/-\o_

Ik wilde hem jullie dan ook niet onthouden. ;)

Na gebruik laat je de lege zak drogen, waarna je hem een paar keer beweegt en alle restjes loskomen die je simpel in de afvalbak gooit (of meeneemt in het nieuwe mengsel de volgende dag). _/-\o_
En opschalen is een paar dikke plastic zakken extra kopen.

De loonwerker belde plotseling of hij even de takken kon komen verhakselen, hij had dat ding achter zijn trekker en was in de buurt, en stond al haast voor de deur. Dus ik moest nog rennen ook.
Had eigenlijk nog een omgewaaide boom uit de sloot willen halen en wat overhangende takken willen snoeien voordat hij kwam, maar dat kon gelukkig met een beetje zweet terwijl hij bezig was.
En die boom werd simpel er doorheen geduwd. d:)b
De ruimte tussen de berg en de schuur is hoe groot het pak takken was, de snippers zijn er tegenaan gestort. (Dat gras op de eerste foto was het gras voor de berm van de buurvrouw en al een tijdje weg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75YFFFYLah3-QiF2QJcL0FI_ysE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL4XM7zo6weOwMuN9X0nGZgq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E25vyCUAKGLkpzso_dPf8e3yi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sViTUFXnq2l7TLUp9BGb8zJG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iqlsKYPXP_iuISkIhMOhLL_DTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyXEGV5mBVfYaBHQWzaceegF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZfq065uUM3lCwZjBEK0QGO1TMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxzhP8bm1vFI25O3Uk0qMkin.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu dus alleen nog een klein bergje verdelen. :X
Ik denk dat het haast drie kuub is, als het niet meer is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9_T8924agLkjMghKMLo35PdNiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCvkwFirRLRiLCk4mjTVpvCX.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag ook maar even de Flymo geslepen en gekeken of ik hem iets hoger in kon stellen.
Dat kon inderdaad, er zaten twee stelringen van een centimeter boven het mes.
Één moest er blijven zitten ivm de fan, de andere kon weg. Ik moest daarvoor wel de bout iets inkorten.
Maar hij maait het gras nu een centimetertje hoger. _/-\o_
Klein nadeel is dat hij wel iets minder "float" doordat de luchtstroom door een dikkere laag moet voor het op de grond stuit. Maar dat is prima te handelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrjU6MFSJl7-p6FtY0IwMJlAC4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfmA96D7GtOEcAOTkwtEGCpZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYCkiPq9HVznnYteMFtg7eoyE28=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHVDziVTQy8qO5P1K9MC0ckC.jpg?f=fotoalbum_tile

De Parkside slagmoersleutel, 100-400 Nm, is een blijvertje, ik doe eigenlijk sinds ik dat ding heb niets meer met ratel of handgereedschap. _/-\o_

De bermen waren zo weer netjes.

Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUc_Wi7Pv0co4N0PoVfq9P28qoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1VBAIwZhuCzLSgL92POWCM9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7D4mqxrhobrRv6bxKyFbAAvcCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVVBdD2dGrnX84oNDux1CjzP.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZRQI9FZWbE-3YJBa53WH7xqszU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tg4JYVRpbdqvA3d0efVySAT5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUyRT111qRa8CmuSZwa52OpNT2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njhhk9yc4cPnUAj1w0LbGV3S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c5x3OlOTxTmmrEn6XxMi7uJbx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmyfrYcmeSBpiPHdWMaI5Fgn.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de laatste foto kan je goed zien dat door de droogte, en doordat de buurvrouw niet genoeg water had gegeven vlak nadat de zoden gelegd waren, het stuk bij haar een flinke knauw had gehad. Inmiddels trekt dat weer bij.

En ook een stukje verwaarloosd hoog gras was zo gemaaid.
De Flymo mulcht het gras en blaast dat er tussen. Van dat overwoekerende gras zie je niets meer terug nadat het gemaaid is. Bij de fontein op de derde foto kun je nog zien hoe hoog het stond daar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5aVFTMDgwgQr9eYz-chbdNpNxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNrhXU3Rxt06Ksbl9zToIH3g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUrzmi6rZ2ye3FJsykK4HEZPgLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAAu41WjkpIT8pEeZmHj1vpA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QetjJjIGo7QAlbs7c-XKXkVSAX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLbVlcWQGnSbWPJ7UW24Bf8N.jpg?f=fotoalbum_tile

@pjot1
Hij doet het nu echt bijna. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zjz5JuZ6wd2Hl5RZ-FJ6vwUSB6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGMzpBd8tjamDIjdbxaHAL8f.jpg?f=fotoalbum_large

En grappig dat er naast, langs het hek van de parkeerplaats, er een kleintje staat die exact dezelfde kleur is.
Dat staat toch wel mooi.
Nu even de hortensia`s langs dat hek uitgraven, die worden daar inmiddels overwoekerd door onkruid. :9~

[ Voor 107% gewijzigd door Teijgetje op 21-05-2022 20:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebby
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kfDdGuo.png

Dit heb ik er van gemaakt. Korrels onderop, aarde, de ene plant die ik had en wat vetplanten voor 't zonnetje. Hopelijk gaat dat goed met water geven alleen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Zebby schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:16:
[Afbeelding]

Dit heb ik er van gemaakt. Korrels onderop, aarde, de ene plant die ik had en wat vetplanten voor 't zonnetje. Hopelijk gaat dat goed met water geven alleen...
Staat er leuk bij zo
Die zamioculcas (vetplanten) groeien wat sneller en kunnen vrij lang worden. Zorg wel dat de overige planten genoeg zon / voeding krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Welke reden kan het hebben als planten in de tuin prima groeien, maar er weinig tot geen bloemetjes zijn?
Bijv. Mijn campanula, prima groot, groeit als een malle, vermindert zichzelf ook al jaren echt goed, maar nog steeds geen mooi bloemetje. Soms een paar. Nu nog steeds niks
Pioenrozen komen ook nooit meer uit.

Beiden deden het vroeger beter, maar afgelopen twee jaar dus minder.

Klimrozen, clematis (op een andere plek) geeft wel bloemen, druif doet het prima en lavendel ook.

Waar kan dit aan liggen?

Of komt het pas later?

[ Voor 7% gewijzigd door Goofyduck384 op 22-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Gaan Campanula niet dood na een jaar of 4-5 omdat ze het hele jaar bloeien?
Meen zoiets op een video gezien te hebben op joeptjoep.

Edit;
Dat is de Erysimum bowles mauve, bijgevoegd het filmpje en hoe lang hij bloeit (tot in dec).
Ik dacht dat het de Campanula was omdat ik toen op die twee plantjes wat info aan het winnen was.

[ Voor 55% gewijzigd door Bad Brains op 22-05-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Goofyduck384 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:45:
Welke reden kan het hebben als planten in de tuin prima groeien, maar er weinig tot geen bloemetjes zijn?
Bijv. Mijn campanula, prima groot, groeit als een malle, vermindert zichzelf ook al jaren echt goed, maar nog steeds geen mooi bloemetje. Soms een paar. Nu nog steeds niks
Pioenrozen komen ook nooit meer uit.

Beiden deden het vroeger beter, maar afgelopen twee jaar dus minder.

Klimrozen, clematis (op een andere plek) geeft wel bloemen, druif doet het prima en lavendel ook.

Waar kan dit aan liggen?

Of komt het pas later?
Meer bemesten en eventueel compost gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Woody179 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Staat er leuk bij zo
Die zamioculcas (vetplanten) groeien wat sneller en kunnen vrij lang worden. Zorg wel dat de overige planten genoeg zon / voeding krijgen.
Die hoeven niet te veel water toch, en die andere 2 met de grote bladeren wel, dat is waar ik wat mee zit. Ik water meestal wekelijks, dan mik ik gewoon primair op de niet-vetplanten, en die krijgen dan maandelijks een slokje.

Ik hoop dat ze mooi de hoogte in gaan, die deur mag zo veel mogelijk bedekt :) Tuin is op het zuiden, die deur weer west, maar krijgt in de ochtend genoeg zon. Misschien staan die kleintjes nog wat laag, maar hopelijk komt dat goed. Dit is de 1e keer dat ik echt zelf aan het aanpoten ben geweest :D

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJG0oJHIn7Fo-6SkKgVUb6t5KcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6ri5426ZTC9YSxpczHabtTW.jpg?f=fotoalbum_large

Als we het toch over bloeiende bloemetjes hebben. Onze regenton doet het echt goed. Zowel qua wateropvang als qua bloeiende bloemetjes erop.

We hebben wel wat hydrokorrels op de bodem van het bloembed gegooid, want voordat we de plantjes er in gingen zetten zagen we dat er best wat water in die bak bleef staan.

Nu gaat het zo te zien dus goed.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

PaT schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:36:
[Afbeelding]

Als we het toch over bloeiende bloemetjes hebben. Onze regenton doet het echt goed. Zowel qua wateropvang als qua bloeiende bloemetjes erop.

We hebben wel wat hydrokorrels op de bodem van het bloembed gegooid, want voordat we de plantjes er in gingen zetten zagen we dat er best wat water in die bak bleef staan.

Nu gaat het zo te zien dus goed.
Het is al dat ik de druppel van Elho heb, want deze vind ik ook erg mooi :D

Ik vul al mijn potten altijd eerst met grof puin (meestal resten van stenen potten) en dan de aarde erop. Dat geeft een laagje waar water kan verzamelen zonder dat de wortels gelijk in het water staan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 16:14
@Teijgetje Ik vond hem ook te kort maaien dus heb laatst mijn flymo een stukje opgehoogd door er een rand van die flexibele electra buis onderlangs te zetten. Dat lijkt vooralsnog ook goed te werken. Moet alleen nog een wat permanentere bevestiging bedenken. Zit nu voor de test nog vast met ducttape O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 23-05-2022 08:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wX1j1jGB9CSM26zRJ1K3idop-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61UmRcrZBfvEfinCVWyoE2ZF.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee wat voor een struik het is, maar nadat ik hem vorig jaar drastisch gesnoeid heb, staat hij dit jaar voor het eerst vol in bloei! En ook lang (inmiddels al 3 weken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Woody179 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Klopt de specifieke cultivar is inderdaad wat duurder, ik heb in de wijk een paar "normale" laten planten, deze hadden stamomtrek 14-16 en waren 3 a 4m hoog. Ze waren iets van 175 euro per stuk.
Prijzen zijn overigens niet heel reeel aangezien het via een aanbesteding gaat. Sommige soorten worden als lokkertje op of onder de kostprijs aangeboden. Ik heb zo ook wel eens een paar Ginkgo biloba's besteld voor 5 euro per stuk. Helaas waren ze vrij snel "uitverkocht" en was een maatje kleiner wel leverbaar (a 452 euro).
En die 5 euro Ginkgo's waren niet toevallig vrouwelijk? :+ >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

barry86 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:56:
[Afbeelding]

Geen idee wat voor een struik het is, maar nadat ik hem vorig jaar drastisch gesnoeid heb, staat hij dit jaar voor het eerst vol in bloei! En ook lang (inmiddels al 3 weken)
Wij hebben deze ook, ik heb het ooit eens opgezocht wat het was, maar weer vergeten :p Het is een echte bijen en hommel trekker. Hij blijft de hele zomer bloemen geven.

Even gezocht:

https://www.mijntuin.org/plants/11926-weigelia-algemeen

[ Voor 5% gewijzigd door Wailing_Banshee op 23-05-2022 10:04 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Iemand wat tuingereedschap advies? Momenteel heb ik geen heggenschaar. Vorig jaar heb ik wat gereedschap geleend;

rechthoekige heg; 25 jaar oude B&D heggenschaar (met snoer)
rond geknipte bol boom 2m; Gardena heggenschaar telescopisch THS 42/18V
conifeer 4m meter hoog; Gardena heggenschaar telescopisch THS 42/18V
hazelaar 3m hoog; Gardena heggenschaar telescopisch THS 42/18V
wolken struikje; handmatige heggenschaar

Ik zag nu een Bosch heggenschaar EasyHedgeCut 46 voorbij komen voor een leuk bedrag (45 euro), maar de conifeer en hazelaar wordt daarmee een lastig verhaal. Dus dan kan ik beter meteen de THS kopen. Tegelijkertijd is zo'n telescopisch model dan weer niet zo handig voor de heg, de kortste stand is al erg lang. Ook weet ik niet of het wolkje gaat lukken met zo'n ding. Als ik alle 3 de gereedschappen ga aanschaffen dan wordt dat weer zo'n gedoe met opbergen... Een fysieke heggenschaar is overigens ook al snel 50 euro.

Wat zouden jullie doen?

(Overigens heb ik ivm klusgereedschap zowel een bosch/gardena als Black & Dekker accu).

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 23-05-2022 12:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Hele andere vraag. deze arme boom/struik (wilg?) stond in de weg en is eind van de zomer door mij verplaatst. Ik vond het best een leuke boom dus ik heb een poging gedaan om hem te redden. Het advies dat ik her en der kreeg was om hem bij de stam af te zagen en vervolgens te verplaatsen. In plaats daarvan heb ik de moeite genomen om hem een centimeter of 20/30 uit te graven en onderin de wortels door te zagen.

Een week of 2 later was hij ongeveer al zijn blad kwijt. Ik heb hem laten staan en nu blijkt er toch leven in te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHJJORAYFwZSMst0fo7sEdR5pNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVx5ujEACfSDPFmLfkUTkWLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrxIqDjl7kNuSzTWjLu7__KNSkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpjKBRNBcmIM6fzPa15ZAPHt.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn een paar takken waar weer blaadjes aan zijn gekomen. Maar het gros lijkt dood hout te zijn. Als ik alle dode takken eraf haal blijven er denk ik een stuk of 3 over. Is er nog wat van te maken?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:35:
Hele andere vraag. deze arme boom/struik (wilg?) stond in de weg en is eind van de zomer door mij verplaatst. Ik vond het best een leuke boom dus ik heb een poging gedaan om hem te redden. Het advies dat ik her en der kreeg was om hem bij de stam af te zagen en vervolgens te verplaatsen. In plaats daarvan heb ik de moeite genomen om hem een centimeter of 20/30 uit te graven en onderin de wortels door te zagen.

Een week of 2 later was hij ongeveer al zijn blad kwijt. Ik heb hem laten staan en nu blijkt er toch leven in te zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn een paar takken waar weer blaadjes aan zijn gekomen. Maar het gros lijkt dood hout te zijn. Als ik alle dode takken eraf haal blijven er denk ik een stuk of 3 over. Is er nog wat van te maken?
Lijkt mij een Krulwilg, Salix babylonica.
Het beetje groen intact laten, de rest afzagen tot op de stam. Als hij vervolgends op de stam uitloopt het resterende lange hout (met leven) verwijderen.

Geef hem wel ruimvoldoende water, deste sneller schiet hij wortel wat weer helpt bij het herstel.

Voorwat betreft je tuingereedschap, als je budget toereikend is zou ik altijd voor net iets beter gereedschap gaan dan je nodig hebt... Een machine die het werk net wel / net niet aan kan is altijd een stuk vervelender dan een machine die het makkelijk aan kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Woody179 op 23-05-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
sebastiaan89 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:05:
[...]

En die 5 euro Ginkgo's waren niet toevallig vrouwelijk? :+ >:)
Geen idee, m/v is geen aparte optie bij het bestellen en het doet er ook niet echt tot voor het openbaar groen. Kan van het tzt. wel eens op een aantal locaties gaan kijken of er vruchten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:51
Woody179 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Geen idee, m/v is geen aparte optie bij het bestellen en het doet er ook niet echt tot voor het openbaar groen. Kan van het tzt. wel eens op een aantal locaties gaan kijken of er vruchten hangen.
Gaat @sebastiaan89 meer om de geur denk ik. De vrouwelijke varianten staan bekend om hun penetrante geur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
ManzokuSan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Gaat @sebastiaan89 meer om de geur denk ik. De vrouwelijke varianten staan bekend om hun penetrante geur.
Die lucht ontstaat bij mijn weten alleen tijdens het kneuzen van de noten. Die paar weken dat je in het najaar mogelijk overlast ervaart doen in mijn beleving niet af aan aan de verders prachtige boom met een spectaculaire najaarskleur.

Kwestie van de stoep aanvegen en de boel in de container kiepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Woody179 op 23-05-2022 14:34 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 182 Laatste