Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:24
Goofyduck384 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:28:
Maar nu wil ik die blauwe regen vervangen voor een soortgelijke klimmer, beetje van dezelfde stijl. We vonden de blauwe regen een mooie plant.
Een clematis? Zijn er in alle kleuren en groottes van bloemen. Je zou kunnen kijken naar de variant appelbloesem, die zit tjokvol kleine witroze bloemen.
Verder kan een druif ook erg mooi zijn en lijkt misschien wel het meest op blauwe regen?
Misschien goed om te bedenken wat je het meest waardeerde en terugverwacht, want er zijn nogal wat klimplanten, in verschillende omvang en groeisnelheid. Een klimhortensia is prachtig, maar groeit niet snel (zeg maar gewoon met een slakkengangetje). Een klimjasmijn groeit snel, bloeit volop en geurt heerlijk, maar woekert wel je hele tuin door. Dus het is maar net welke eisen je stelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 21:51
Woody179 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Klimroos (rosa new dawn bijvoorbeeld)
Die hebben we achter (2x) aan de muur en voor (2x) aan de muur gekocht in november.
Als ik de plaatjes mag geloven dan is dat een grote oase aan pinkness en bloeit het hele jaar door.
Zoniet gaat mijn vriendin ze ritueel vermorzelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmjtZw8DYyRLjW6-RDNpl_GdqSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8NljcOAQWQQSwyLG3jfC4os.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKRNe_lbV-84hQMMu32z2L9l8rE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bfT87qP97pU5CsQWDstRwyj0.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Bad Brains op 10-05-2022 22:35 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:01
Goofyduck384 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:28:
Ik heb vandaag mijn blauwe regen verwijdert, ivm de giftigheid ervan (hebben een jonge hond, die alles lekker en interessant vindt).
Maar nu wil ik die blauwe regen vervangen voor een soortgelijke klimmer, beetje van dezelfde stijl. We vonden de blauwe regen een mooie plant.

Iemand een idee?
Toevallig was ik ook op zoek naar een klimmer. Ik neig naar een klimhortensia. Groeit niet zo heel hard en daardoor geen woekeraar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-06 16:09
Zo net lekker bezig geweest.

We zijn net begonnen aan de bouw van het huis dus de tuin kent nog niet echt prioriteit. Vooral een beetje het aanwezige groen in toom zien te houden (hedra van de buren, beukenhaag langs de achter grens, een beste plak gras en helaas ook een flinke puist bamboe (circa 20m2).

Maar goed het gras dus gemaaid, was al weer enkele weken geleden dus het stond bijna 30cm hoog op sommige plekken. Dit samen met beuken knipsel en zaagsel van het kachelhout op de compost hoop gegooit. Morgen nog even 20 liter koffiedrap er doorheen rieken. Na een paar maanden gebruik zit hij al redelijk vol, hopelijk klinkt het nog wat in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxYT5c9L9otps-rTLxti3gJUYTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT8EV8CW5KlzKkZKxuCeEJri.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben straks een best grote truin (1200m2) die ik zo waardevol mogelijk in wil gaan richten. Vanwege de gestegen bouwkosten bestaat er best een kans dat het we het budget van de tuin aan moeten spreken voor het huis.
Daarom heb ik mezelf voorgenomen om te zien hoever ik met minimale middelen kan komen. Zodat we in het ergste geval wel "iets" hebben qia tuin. Dit vergt wel enige voorbereiding. Daarom ben ik begonnen met het stekken en kweken van planten & bomen

De eerste lichting bestaat uit vlinderstruiken. Op het werk heb ik in de wijk links en rechts wat jonge scheuten verzameld en hier stekjes van gemaakt. Deze heb ik in stekpoeder gedoopt (was naar alle waarschijnlijkheid echt niet nodig) en vervolgends in een doorzichtige emmer met een 75/25 mix van gezeefde potgrond met zandbakkenzand gestoken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJm72IGfRSRm-Gm7g2p08uJuQbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8F7ywfUevyPwN1aHAVmihab.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn nu een week oud. Zoals je kunt zien zijn er bij het merendeel in de blad oksels al jonge scheutjes zichtbaar, een teken dat ze aanslaan. Ik laat ze hier nog circa 2 weken in staan voor ik ze ompot naar een p9 of p11 potje.

Verder heb ik ( in het kader van boompje groot plantertje dood) ook een aantal bomen uit gezaaid.
Namelijk: een Tamme kastanje, deze gaat nu zijn 2e jaar in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7utHKOpcBW4_XMnILq9Hz4q4dos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXj4S4rdr8E5MdhpktZ21yHr.jpg?f=fotoalbum_large

En recent ook Tetradium danielii, ook wel de bijenboom genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9Zsc472Glejk6PQ1sh1CtTajyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vs0rGnpcr9i8e3Ad1eIWueyS.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik helaas 2 fouten mee gemaakt, 1 tediep gezaaid, (ruim dieper als de dikte van het zaad) en 2 ik heb ze laatst met het mooie weer buiten zonder de kasdeksel in de zon gezet. Waar 16 grade voorspeld was werdt het ruim 20, en dat zonder de jonge zaailingen aan het licht te laten wennen. We gaan zien wat het uiteindelijk nog wordt.

Komende voor komende zomer staat er op dit moment weinig meer gepland anders dan zoveel mogelijk compostbakken zien te vullen en voorraad op te bouwen. Komend najaar ga ik starten met de leibomen. Ik heb circa 40m nodig (20 stuks) Welke zal bestaan uit 5 verschillende soorten lindes (waaronder Tilia mongolica en Tilia henryana)

Ipv ze als kant en klare leiboom te kopen (a 300+) per stuk, koop ik ze in als spill. Dat wil zeggen dat je een boompje pink tot duim dik en max 2m lang inkoopt. Afhankelijk van het soort verwacht ik er dan tussen de 10 en de 30 euro voor te betalen. Ik twijfel nog of ik ze dan direct op de juiste plek zet of ze eerst nog een paar jaar in container op kweek. Hier heb ik gelukkig nog even de tijd voor om het voor te bereiden.

Ik zal later meer vertellen over de bloeiboog die we gemaakt hebben, deze zal uiteindelijk dienen als leidraad voor de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-06 16:09
Bad Brains schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Die hebben we achter (2x) aan de muur en voor (2x) aan de muur gekocht in november.
Als ik de plaatjes mag geloven dan is dat een grote oase aan pinkness en bloeit het hele jaar door.
Zoniet gaat mijn vriendin ze ritueel vermorzelen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze rozen hebben wel een rek nodig om langs te groeien. Vergeet niet deze wel te plaatsen. In het begin kan het even duren voor ze aanslaan. Maar als ze eenmaal gevestigd zijn mag je best een stevige groei verwachte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:54
@Woody179

Wij hebben een notenboom die 4 jaar geleden als walnoot is begonnen. Het plantertje is mijn oom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-VsZVDdez6thWF-Koq8pF2xPEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZrcwAB88Dnz0nSVLU0B5CIP.jpg?f=fotoalbum_large

Hij valt nog weg tegen de achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:18
Woody179 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Even gauw wat geroepen:
Toscaanse Jasmijn
Klimroos (rosa new dawn bijvoorbeeld)
Clematis (diverse mooie soorten die zich ook goed laten combineren)
Passiebloem
Schijnaugurk (akebia)
Schijnaugurk (akebia) is ook eetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Woody179 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:08:
[...]

Deze rozen hebben wel een rek nodig om langs te groeien. Vergeet niet deze wel te plaatsen. In het begin kan het even duren voor ze aanslaan. Maar als ze eenmaal gevestigd zijn mag je best een stevige groei verwachte.
Ja daar ga ik gegalvaniseerde hek delen voor gebruiken. Zoals ik die gebruik om de kat uit de groente bak te houden.
Het zijn dezelfde metalen schermen die in de schutting zitten en je kan ze los kopen.
Die slijp je gewoon op maat met een haakse slijper.
Die in de groentebakken zijn er gewoon ingestoken met de kale pennen. Prima (snelle/demontabele) oplossing als je een kat hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIjWxLVChv5FXM8a0HugTQcPfio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXKEju9kobbWOdwMqK8dg2b8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bad Brains op 11-05-2022 14:44 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Bad Brains schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Ja daar ga ik gegalvaniseerde hek delen voor gebruiken. Zoals ik die gebruik om de kat uit de groente bak te houden.
Het zijn dezelfde metalen schermen die in de schutting zitten en je kan ze los kopen.
Die slijp je gewoon op maat met een haakse slijper.
Die in de groentebakken zijn er gewoon ingestoken met de kale pennen. Prima (snelle/demontabele) oplossing als je een kat hebt.

[Afbeelding]
Ehh, onze katten hoppen zo door die maaswijdte heen, dat zal niet erg veel bescherming geven. Katten netten hebben een maximale maaswijdte van 3x3cm, het is bizar door hoe kleine openingen een kat zich kan wurmen als ie dat echt in zijn of haar kop heeft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
RoosW schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:02:
Ehh, onze katten hoppen zo door die maaswijdte heen, dat zal niet erg veel bescherming geven. Katten netten hebben een maximale maaswijdte van 3x3cm, het is bizar door hoe kleine openingen een kat zich kan wurmen als ie dat echt in zijn of haar kop heeft zitten.
Ja, plus dat ze zo'n hek gewoon gebruiken als ladder, dus moet je ook de bovenkant afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
RoosW schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:02:
[...]

De mijne is niet zo slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:38
Toke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:19:
Een clematis? Zijn er in alle kleuren en groottes van bloemen. Je zou kunnen kijken naar de variant appelbloesem, die zit tjokvol kleine witroze bloemen.
Verder kan een druif ook erg mooi zijn en lijkt misschien wel het meest op blauwe regen?
Misschien goed om te bedenken wat je het meest waardeerde en terugverwacht, want er zijn nogal wat klimplanten, in verschillende omvang en groeisnelheid. Een klimhortensia is prachtig, maar groeit niet snel (zeg maar gewoon met een slakkengangetje). Een klimjasmijn groeit snel, bloeit volop en geurt heerlijk, maar woekert wel je hele tuin door. Dus het is maar net welke eisen je stelt.
In de tuin heb ik al drie clematissen staan. Inderdaad is een paar daarvan een goede optie, als combinatie.
Verder heb ik aan de andere kant al een druif staan en ook twee klimrozen.

Maar bedankt voor alle opties (ook van de anderen), ik ga ze eens goed bekijken 👍

Oh ja, wat is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy2UrUBfHEWxWJfdokekyqWjw7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFXQ8RMUuwMVxxPLnnLrhzPt.jpg?f=fotoalbum_large

En is dat hetzelfde als dit?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVCfTxnaBowiQp7uiWWqdw9lu5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNmItgkRMjl6MbLLInAa89hR.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ja, hoe bestrijd ik dit?

Daarnaast heb ik van één clematis dat de topjes eraf worden gehaald kevertje? Of vogels? Hoe kom ik daar achter en hoe voorkom ik dit? Heb dan wel mooie blaadjes, maar de bloemen kunnen dan niet uitkomen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Goofyduck384 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:38:
Oh ja, wat is dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er uit als schimmel in het blad. Dat krijg je niet weg, dat blijft terugkomen.
Je kan de aangetaste stukken zo veel mogelijk weg halen om verder verspreiden te voorkomen.
Daarnaast de plant voeden zodat hij een beetje sterker en weerbaarder wordt tegen ziektes.
Maar verder is het ook helemaal niet zo erg, het ziet er alleen lelijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Geinig, gisteren gemaaid (ik maai wel hoog op een cm of 6 denk ik) maar nu 24 uur later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMZ8qdhKVcjUB547_Wa3253dTfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QmQdNSaqwJ8NEoEX1crO4Fl0.png?f=user_large

Paardebloem wellicht niet helemaal gemaaid, is nu uitgebloeid.
Ik noem het een groenmat, geen grasmat (al sproei ik nu wel tegen mijn principe in de gras heeft wortels die tot het grondwater gaan top - 40cm diepte maar wat kale plekken met graszaad hebben nu echt water nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:53
Vanmiddag even snel het "oude" stuk berm gemaaid, dat gras was aan een knipbeurtje toe.

Kon het daarna toch niet laten het nieuwe stuk mee te nemen....... >:)

Van dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou7ewUuuOnUc_C2Yrzse0UEtVAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96Lv7jwGTCJGJr9jAVqZgTDz.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit, in een minuut of 10,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ic91RJkVMNcsk5iDA-CrFLRacRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4WbG3yvibrHcdFeovu8UpRB.jpg?f=fotoalbum_large

Erg fijn die zweefmaaier. _/-\o_

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 12:58

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Teijgetje dat is wel heel kort, zeker met de droogte nu. Ben je niet bang dat het nieuwe stuk onvoldoende wortelt? Dan zit je deze zomer met geel of dood gras. Kort gras en vaak beregend dras is lui en valt snel uit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@franssie
Het lijkt korter dan het is. Het is denk ik een centimeter of 5 of iets langer.

Het kan nu wat meer energie in wortelen steken ipv het blad laten groeien.
Over water geven maak ik me niet zoveel zorgen, het krijgt om de dag veel water zodat de berm eronder ook nat wordt, en de nieuwe wortels dus niet uitdrogen. Die berm is nu erg droog.
En over geel worden maak ik me ook niet zo`n zorgen, de verdorde stukken trekken al bij.

Vond het er wel netjes bijliggen voor drie dagen/een week. :9~

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 11-05-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:40
Teijgetje schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:33:
Vanmiddag even snel het "oude" stuk berm gemaaid, dat gras was aan een knipbeurtje toe.

Kon het daarna toch niet laten het nieuwe stuk mee te nemen....... >:)

Van dit
[Afbeelding]

Naar dit, in een minuut of 10,
[Afbeelding]

Erg fijn die zweefmaaier. _/-\o_
Je zou er haast een paar schrikblokken ingraven. Niet bang dat men je vertroetelde berm anders weer aan gort rijd?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 12:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Goofyduck384 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:38:
[...]

In de tuin heb ik al drie clematissen staan. Inderdaad is een paar daarvan een goede optie, als combinatie.
Verder heb ik aan de andere kant al een druif staan en ook twee klimrozen.

Maar bedankt voor alle opties (ook van de anderen), ik ga ze eens goed bekijken 👍

Oh ja, wat is dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo ja, hoe bestrijd ik dit?

Daarnaast heb ik van één clematis dat de topjes eraf worden gehaald kevertje? Of vogels? Hoe kom ik daar achter en hoe voorkom ik dit? Heb dan wel mooie blaadjes, maar de bloemen kunnen dan niet uitkomen 😂
Ziet er uit als Black Spot / sterroetdauw op de roos. Ik zou Rosanil overwegen Werkt bijzonder goed hier tegen (en luis) op je roos.

https://www.tuinadvies.nl...sanil-gebruiksklare-spray

* Notna meldt zich hier ook maar eens. Bijna 2 jaar geleden begonnen met serieus tuinieren en nu begint de tuin pas echt tot leven te komen. Recentelijk de border uitgebreid, nieuwe vlonder aangelegd on de Wysteria/Passiebloem en een bak gemaakt voor o.a een moestuintje en de pruim. Nog veel meer gedaan, maar in het kader van 'een plaatje zegt meer dan 1000 woorden';

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULQDRtierLlHll70zBIJ-Aa0zLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qx5lOgkCvENDROmuRSycnnWR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AzwOmUXcndbq7XZBVwSo_-BhpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4KhdJizJ4jPa86C9xySGsyE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boo0KN3SQVhst44WtB1FDkkRp0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyM8hkt3kLSN0PtrtNukJDKz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5ziOMuL7Y2kyaOciUtkiBGIxMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q35LfeiJMcMPKSWuvvt7z1jj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HvlQ5au3rg3Ya1-8uxTV_bpVXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkjF26YdC20Ono5VDkioEGew.jpg?f=fotoalbum_tile

Zodra het weer beter is even de tegels schoonmaken en wat andere fotos maken van de rest van de tuin om te delen hier :)

[ Voor 47% gewijzigd door Notna op 12-05-2022 07:42 . Reden: spelvauten ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 21:24
@Teijgetje strakke berm hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:07
@Notna Waarom zit er in die bloembak nou in het midden een lichtere steen en niet gewoon dezelfde kleur?

Wel een lekker plekkie om te zitten zo:)

[ Voor 17% gewijzigd door CMos op 12-05-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

CMos schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:38:
@Notna Waarom zit er in die bloembak nou in het midden een lichtere steen en niet gewoon dezelfde kleur?

Wel een lekker plekkie om te zitten zo:)
Ja geen idee; kleurverschil (kwam wel uit dezelfde lichting ). Trekt wel bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
B-lex schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:52:
[...]

Je zou er haast een paar schrikblokken ingraven. Niet bang dat men je vertroetelde berm anders weer aan gort rijd?
Ik had ooit basaltkeien liggen, maar die werden ook gewoon het water in gereden.
Heb nog zitten denken aan paaltjes, van die kunststof met reflector, die kon ik kopen voor €6 per stuk in een partij. En dan om de drie meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_9p3rwrCkzXM88exrI05w1tkhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DruEWLmzAxHApnpPOGUlYQHI.jpg?f=user_large
Maar te veel werk, en dan moet je scheefgereden exemplaren recht gaan zetten of fietsers die er mee in aanraking komen te woord staan.

Ik heb de strook die doorgaans bereden wordt al niet met gras belegd, de vorige editie wel maar daar werd dat snel stukgereden. Nu dus maar rekening mee gehouden.
We gaan het zien. Uiteindelijk is het berm en een klein stukje bijwerken zal vast wel voorkomen.
Niet-poepen-bordjes helpen immers ook niet voor iedereen, ik kom ook hondenpoep tegen van eigenaars die te lui zijn het op te ruimen. :X

[ Voor 52% gewijzigd door Teijgetje op 12-05-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:11
Om onze pallet tuinkussens op te bergen ben ik opzoek naar een grote waterdichte tuinbox / tuinkist.
Aangezien dit om palletkussens gaat met een formaat van 120x80x10 vallen de meeste boxen af.
Het lijkt bijna wel of het niet bestaat. Het gaat om 3 grote palletkussens en een aantal rug kussens.

Ik zit er nu aan te denken om deze opberg box van Keter te kopen. Het is niet waterdicht, maar bied in ieder geval beschutting. Als ik dit combineer met een Aerocover kussentas zal dit dan ook in de wintermaanden voldoende bescherming bieden?

De box kan ik helaas niet op een beschutte plek kwijt in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 12:46

Reinier

\o/

@Teijgetje ik geniet enorm van jou posts, dat heb ik volgens mij al eens eerder aangegeven :)

Maar die superstrakke keurig nette bermen, die zijn van de gemeente, toch? Die maaien ze, neem ik aan, bewust maar een of tweemaal per jaar om de insecten en daarmee vogels en andere wezens een fijne plek te geven. Aan jouw mooie korte gras hebben ze niet zoveel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@Reinier
Daar was eerder over gesproken, en is een discussie waard of dat natuurbehoud is of een centenkwestie op "het boerenland". In de stad kan ik me het goed voorstellen dat dat belangrijk is met iedereen een versteend tuintje.
Maar die 180 m² compenseer ik dan weer met veel bloemen op, en een onkruidzoomrand om ons 0,8 ha perceeltje. ;)
Daar vind je makkelijk plek voor die 180 m² ter compensatie, ook een gepland veldje met 100 zonnepanelen vind je "nauwelijks" terug achter op het veld (wel minder maaiwerk *O* ).
En achter ons veld is natuurgebied/vogelbeschermgebied, daar wordt sowieso weinig gemaaid en is genoeg plek voor insekten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Duidelijk verhaal (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 09:15
Ik heb van een kennis een Parkside verticuteermachine gekregen, aangezien deze daar niet nodig was.
Nieuw in de doos en niet gebruikt.

Nu is het zo dat er twee "walsen" bij zitten, en ik het verticuteermes natuurlijk wel snap.
Maar er zit een tweede wals bij waar mij de werking niet helemaal duidelijk van is, en de handleiding helpt daar ook niet heel veel bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOqpnvzoMJHceEVzTDDgOzmOISY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zg1S1aqP3W83luV5v5mA8tWM.jpg?f=user_large

Is dit om de gras/gras te beluchten? Gezien het een 2-in-1 machine is is dat mijn vermoeden, maar zeker weten doe ik het niet.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij is dat om mos uit het gras te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 18:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Nee dit is een beluchtingsrol @JustinoFTW die wordt standaard meegeleverd. Mos verwijderen doe je al door te verticuteren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Die beluchter werkt ook wel voor het verwijderen van mos maar niet zo goed als die messen en voor het echte beluchten vind ik persoonlijk die beluchter ook niet diep genoeg gaan. Bij mij wordt deze rol dus niet meer gebruikt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
CMos schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:38:
Die beluchter werkt ook wel voor het verwijderen van mos maar niet zo goed als die messen en voor het echte beluchten vind ik persoonlijk die beluchter ook niet diep genoeg gaan. Bij mij wordt deze rol dus niet meer gebruikt:P
Ik heb ook zo'n ding en vind het compleet waardeloos. Het werkt voor geen meter in ieder geval.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-06 09:15
loewie1984 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:31:
Nee dit is een beluchtingsrol @JustinoFTW die wordt standaard meegeleverd. Mos verwijderen doe je al door te verticuteren.
Die afgebeeld is dus de beluchtingsrol, duidelijk!
De andere met de "messen" is dus de verticuteer rol, zoals ik gegokt had.

Vorige week het gras gemaait en gister even netjes op de juiste hoogte nogmaals gemaait.
Ga vanavond aan de slag met het verticuteren, ben benieuwd!

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Ik had ooit basaltkeien liggen, maar die werden ook gewoon het water in gereden.
Heb nog zitten denken aan paaltjes, van die kunststof met reflector, die kon ik kopen voor €6 per stuk in een partij. En dan om de drie meter.

[Afbeelding]
Maar te veel werk, en dan moet je scheefgereden exemplaren recht gaan zetten of fietsers die er mee in aanraking komen te woord staan.

Ik heb de strook die doorgaans bereden wordt al niet met gras belegd, de vorige editie wel maar daar werd dat snel stukgereden. Nu dus maar rekening mee gehouden.
We gaan het zien. Uiteindelijk is het berm en een klein stukje bijwerken zal vast wel voorkomen.
Niet-poepen-bordjes helpen immers ook niet voor iedereen, ik kom ook hondenpoep tegen van eigenaars die te lui zijn het op te ruimen. :X
Gewoon van die haaientanden plaatsen! >:)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 22:05
Weet iemand of het verstandig is om een aardbeienplant van onderen water te geven?

Had een plant gehaald, maar de pot zit erg vol waardoor ik via de bovenkant er geen water in krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_T2sUAIS7VyninneiCLvlsKUW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hWPLlZEIBPa0w2COHdDeiQj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gelezen dat het nu niet verstandig is om de plant nu in een grotere pot over te zetten

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
MdO82 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:45:
Weet iemand of het verstandig is om een aardbeienplant van onderen water te geven?

Had een plant gehaald, maar de pot zit erg vol waardoor ik via de bovenkant er geen water in krijg.

[Afbeelding]

Ik heb gelezen dat het nu niet verstandig is om de plant nu in een grotere pot over te zetten
Dit is toch juist een goed moment om een opgekweekte plant van pot naar volle grond te verplaatsen? Ijsheiligen bijna geweest, dus hup, lekker met voetjes in de grond en niet in de (volle) zon.

Oh en je oorspronkelijke vraag: nee, niet aan te raden om van onder water te geven. Ze houden niet van natte voeten. Dus als je geen (goede) plek hebt in de tuin, zet ‘m dan in een grotere pot met onderin veel hydrokorrels, plant erop en rondom aanvullen met aarde.

[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 12-05-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 22:05
Toke_gt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Dit is toch juist een goed moment om een opgekweekte plant van pot naar volle grond te verplaatsen? Ijsheiligen bijna geweest, dus hup, lekker met voetjes in de grond en niet in de (volle) zon.

Oh en je oorspronkelijke vraag: nee, niet aan te raden om van onder water te geven. Ze houden niet van natte voeten. Dus als je geen (goede) plek hebt in de tuin, zet ‘m dan in een grotere pot met onderin veel hydrokorrels, plant erop en rondom aanvullen met aarde.
Dank voor je antwoord
Helaas stond er niet bij welke soort het is.

Als ik een foto maak met Google lens dan komt daar een bosaardbei als antwoord.

Ik ga morgen korrels halen en zet de plant in een grotere pot.
Helaas geen geschikte plek in de tuin zelf

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ManindeMetro
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 18:12
Mocht iemand nog een regenton willen kopen: bij de welkoop is een aanbieding:
https://www.welkoop.nl/el...genton-zwart-200l_1302091

Bij de Hornbach is deze ton duurder:
https://www.hornbach.nl/s...0-l/10138148/artikel.html

Daarom kan je hem bij de Hornbach met laagste prijs garantie ophalen voor 107 euro (en eventueel subsidie die sommige gemeenten geven op de aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Worden weer geen jonge mussen dit jaar... Nesten zijn allemaal verwoest. En niet door katten, die altijd de schuld krijgen, maar door een steenmarter die wel beschermd moet worden!. Dakpannen lagen al bijna op de grond (het is dat we een flinke dakgoot hebben, daar is hij nog wel in blijven liggen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Heeft iemand nog tips?

Ik wil dit het liefste on(derhoudvrij)kruidvrij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfhefGHR1xoISPYC3KRuqf68cU0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBJ6svJNWLEPtDFlPM03XRpI.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar bij voorkeur geen suggesties voor kiezel, ardenner breuksteen of houtsnippers. Liever iets anders. Bodembedekkers geen probleem. Wildboem pakket helemaal prima. Maar ik wil gewoon van dat onkruid af.

En die 3 oleanders op rechts gaan er uit.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-06 22:38
@loewie1984 gewoon Geranium Macrorzihum. Half wintergroen, geen onderhoud aan. Groeit helemaal dicht en komt geen onkruid doorheen. Ook leuke bloemetjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vinca minor? En wat afwisselen tussen paarse en witte bloemetjes :).

Zelf ook Geranium macrorrzihum (in combinatie met Vinca minor) maar als die geranium z'n blad verliest oogt het ineens een stuk kaler (vrouw dacht dat de plantjes dood waren :P). De vinca blijft in principe gewoon groen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 22:54

Bommes

Capo del formaggio

Even de filter van de pomp schoonmaken
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1652453357-600-x-450px-IMG-20220513-WA0014.jpg

Water is echt al heel helder geworden in de afgelopen 2 weken dat de pomp er in ligt.
Wel is er van de 4 goudvissen 1tje verdwenen.. denk dat een vogel of kat die gevangen heeft.
Aan de andere kant zag ik dat er nog zeker 1 volwassenen kikker in zit en minimaal 4 redelijk volgroeide kikkervisjes. Met pootjes maar toch nog een vissen staart.

Toch leuk zo een vijver.. O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
Bommes schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:52:
[Afbeelding]

Water is echt al heel helder geworden in de afgelopen 2 weken dat de pomp er in ligt.
Wel is er van de 4 goudvissen 1tje verdwenen.. denk dat een vogel of kat die gevangen heeft.
Aan de andere kant zag ik dat er nog zeker 1 volwassenen kikker in zit en minimaal 4 redelijk volgroeide kikkervisjes. Met pootjes maar toch nog een vissen staart.

Het is wachten tot die plank een keer omkiepert :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Milo85 waarom denk je dat er foto's van zijn .
Er stond er al eentje klaar met haar toestel in de aanslag.
Voor het geval dat.... >:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zeker dat die vis niet in de pomp verdwenen is? :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Borromini het rook wel naar vis toen ik de pomp stond schoon te maken.. :r

Ik had ook 2 pakken Strobinol korrels gekocht om het water te zuiveren.
Iets van gerst of zo?
Maar die ga ik terug brengen.
Niet te veel met het water rommelen las ik van de week ergens. Kwaliteit was okay gemeten door Intratuin. Daarna de pomp/filter/uvlamp er in gezet voor meer beweging, zuurstof en wat filtering.
Daarmee is het water goed helder geworden.
De waterplanten, vissen alles ziet er gezond en goed uit.

Ik zou nooit voor een vijver gekozen hebben als ik onze tuin moest gaan ontwerpen maar deze zat er al toen we het huis kochten eind vorig jaar. En heel eerlijk vind ik het wel erg leuk zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
In alle wisteria discussies besloten om hem in een pot te zetten en er voor in de plaats Japanse wijnbes te plaatsen.
Zo moet het worden, vette foteuwsjop skilzz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-_9BjRbB2Ie-pMKmVVhAdXwtt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HPjbC6NbfDVOpx3U5MDwI7I.jpg?f=fotoalbum_large

Rode pijl is Wisteria, de wijnbes staat op de voorgrond in een potje (links van de geraniums.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTlrs1vMusw9nawuFeqYkWwoqQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rp3YB5PFbI6KxO2hKtKz9IP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bad Brains op 13-05-2022 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Bommes schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:52:
[Afbeelding]

Ik dacht dat je bij suppen altijd stond, en een veel grotere peddel gebruikt dan zo`n kleintje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Bad Brains schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:52:
In alle wisteria discussies besloten om hem in een pot te zetten en er voor in de plaats Japanse wijnbes te plaatsen.
Zo moet het worden, vette foteuwsjop skilzz.

[Afbeelding]

Rode pijl is Wisteria, de wijnbes staat op de voorgrond in een potje (links van de geraniums.)

[Afbeelding]
Is die pot niet veel te klein voor wisteria?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
banaliteit schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Is die pot niet veel te klein voor wisteria?
Ding is gigantisch, kan je anderhalve ninja turtle van maken.

Edit, 60 rond (75 eliptical) 45 hoog, 140 liter. Koei Peerd Kiep, poep derin.
Die gaat echt wel los hoor.

kan hem ook in een 20x20x20 potje stoppen en gewoon vol stoppen met de benodigde bemesting.
Wisteria groeit zo'n beetje op zand (met poep).

[ Voor 35% gewijzigd door Bad Brains op 13-05-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:36
Hoort misschien niet thuis in dit topic, maar wanneer mogen we vliegende insecten verwachten in onze tuinen?
Is het ondanks het mooie weer van de laatste weken nog te vroeg? Op een enkele bij en libelle na is er nog niks te zien.
Maak me best zorgen over de achteruitgang van insecten. Maar mss ben ik nu nog te vroeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 19:33
De hommels vliegen hier al weken lekker rond. Af en toe een vlinder, maar dat lijkt de laatste jaren wel minder te worden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb hier al bijen, muggen, vlinders en een paar andere onbekende vliegende beestjes voorbij zien komen.

Ook wat vliegen helaas, die mogen wat mij betreft compleet uitgeroeid worden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

technoaddict schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:42:
Hoort misschien niet thuis in dit topic, maar wanneer mogen we vliegende insecten verwachten in onze tuinen?
Is het ondanks het mooie weer van de laatste weken nog te vroeg? Op een enkele bij en libelle na is er nog niks te zien.
Maak me best zorgen over de achteruitgang van insecten. Maar mss ben ik nu nog te vroeg?
Wij hebben weken aan een stuk hommels en bijen gehad, constant. Wij hebben wat 'braambozen' (tayberry) lijken te zijn in onze tuin en dat lijkt wel crack voor die bestuivers :P.

In tegenstelling tot vorig voorjaar - we waren in de herfst verhuisd en die woekerplanten waren tot op de voet teruggesnoeid - hebben we de uitlopers wel laten hangen, en daar kwamen stapels bloemen op. Hele tijd gezoem van bijen en hommels O+.

De meeste zijn zich ondertussen tot vruchten aan het ontwikkelen dus er valt voor bestuivers niet veel meer te rapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
technoaddict schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:42:
Hier al weken af en toe een vlinder, maar vooral diverse bijensoorten, wespen, hommels, diverse soorten vliegen.
Nog geen waterjuffer of libelle gespot, maar die komen hier sowieso niet vaak. Wat ik wel mis zijn zweefvliegen.

O.a. deze mooie maar liever NIMBY sluipwesp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMQ0aV_rPJmrKE_J-2hOsRIT8xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz76TtnyiGHDJH2gNRXKh6dh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door dragon2 op 14-05-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
PaT schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:58:

Ook wat vliegen helaas, die mogen wat mij betreft compleet uitgeroeid worden.
Oh oh niet zo snel. Wie gaat dan mijn paw paw bomen bestuiven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
Hier zit de tuin al bomvol vogels, bijen en hommels maar nog geen vlinders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMos
Tuin zit bij ons vol met hommels, bijen en genoeg vlinders al gezien dit jaar. Vandaag was ik echter te druk met het planten van 4 amber boompjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iNc2C-i4xtdc36BaNOZ-4DSwxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cre6unYvmiYnkJYuyoghcpG6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:47
Vlinders zijn leuk. Maar moet ik er mijn nieuwe aalbes aan opofferen? Dilemma. Maar volgens mij is dit nog geen twee dagen werk. (10 procent van de struik, 1 tak aan de onderkant is compleet leeg.)

Enig idee wat voor rupsen dit zijn?

Edit: blijkbaar bessenbladwesp larven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxUkxjW54tYUafVP5iiSHqL0Hfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWR6Xi8YonmWNAW2c2AW4enu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door grassmoon op 14-05-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Zojuist toch maar een even de regentonnen laten stromen. Heb een aantal zweetslangen liggen die via een vijverpomp worden gevoed. Helaas zijn de drie tonnen inmiddels bijna leeg. Denk nog +- 1/4 te hebben van het totaal

Hopelijk deze week wat aanvulling, al hoop ik dat nog meer voor de natuur! :/

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Shadow_Agent schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:55:
Zojuist toch maar een even de regentonnen laten stromen. Heb een aantal zweetslangen liggen die via een vijverpomp worden gevoed. Helaas zijn de drie tonnen inmiddels bijna leeg. Denk nog +- 1/4 te hebben van het totaal

Hopelijk deze week wat aanvulling, al hoop ik dat nog meer voor de natuur! :/
Onze tonnen beginnen ook weer aardig leeg te raken. Ik wil echt eens dat watervat van 2,5m3 in laten graven. Maar dankzij die vertragende versterking heb ik niet veel zin om nu veel aan de tuin te doen, omdat ik weet dat het weer een teringbende gaat worden als die versterking werkelijk eens zou beginnen...

Eergisteren wel een wisteria gekocht en in de tuin gezet. Hopelijk gaat hij het wel doen, want hij staat niet in de volle zon...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
De planten van de Heliant kwamen wat sneller dan verwacht :) Dus dit weekend maar in de grond gezet, ook al komen de boompjes en struiken pas met hemelvaart. Met de hitte die deze week voorspeld word ga ik die niet in leven houden buiten.

Tijdens het planten van de gele dovenetels werd ik zo'n beetje belaagd door hommels, die waren al meteen in grote getalen aanwezig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h_lw3Bwqz-2QQ_U7Vwmp7XAe80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cv1Qmu4QA83NqDeYDWLEPiJc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNOk-j3prRKDwQ54Q2jc30-a3p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W8gNJIbBB9pDv5WqfytEKRPX.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is een hele oude foto van de veranda. Ben al een tijd opzoek naar een zonnedoek/scherm die alleen aan de voorkant kan worden gehangen. Nu is in de middag de laag staande zon heel erg fel. Zoek een bedrijf die het kan inmeten en plaatsen.

Rondje Google maar nog niks gevonden. Iemand een suggestie voor een bedrijf/oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
loewie1984 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:07:
Heeft iemand nog tips?

Ik wil dit het liefste on(derhoudvrij)kruidvrij:
[Afbeelding]

Maar bij voorkeur geen suggesties voor kiezel, ardenner breuksteen of houtsnippers. Liever iets anders. Bodembedekkers geen probleem. Wildboem pakket helemaal prima. Maar ik wil gewoon van dat onkruid af.

En die 3 oleanders op rechts gaan er uit.
Wat bedoel je precies met 'onkruid vrij krijgen'?

Hoewel hedera flink woekert is het toch niet zo moeilijk om er echt van af te komen? Gewoon uitgraven en dan de eerste 2 jaar goed in de gaten houden of er niets terugkomt. De nieuwe uitlopers trek je er dan zo uit.

Als je echter de nog zichtbare grond niet meer wil zien dan moet je juist je onkruid (hedera) wat water geven, die groeit dat zo dicht (en neemt daarna je mooie buitenkeuken over). Andere bodembedekkers bijv. maagdenpalm? Bloeit vroeg in het jaar (en vrij lang) met paarse bloemen en is ook wintergroen. Woekert minder dan hedera en klimt ook niet echt omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:53
Wackmack schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:10:
[Afbeelding]

Hier is een hele oude foto van de veranda. Ben al een tijd opzoek naar een zonnedoek/scherm die alleen aan de voorkant kan worden gehangen. Nu is in de middag de laag staande zon heel erg fel. Zoek een bedrijf die het kan inmeten en plaatsen.

Rondje Google maar nog niks gevonden. Iemand een suggestie voor een bedrijf/oplossing?
Hoe wil je het hebben?
Vertikaal tussen de staanders of schuin naar voren zoals een "normaal" zonnescherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

@Tehh Dank voor je reactie, ik heb geen last van de klimop maar die is arbeidsintensiever inderdaad. Nee het gaat me echt om het onkruid wat nu groeit. Vooral die knoop wat zich steeds opnieuw wortelt en ook in het gazon supervervelend is.

Ik zou bij voorkeur de grond/aarde niet meer willen zien, alles lekker groen met her en der een kleurtje wat er uit springt. Dus ik ga eens kijken naar Vinca Minor/Maagdenpalm.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Togi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Hoe wil je het hebben?
Vertikaal tussen de staanders of schuin naar voren zoals een "normaal" zonnescherm?
Verticaal tussen de palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Heb dit jaar echt wel een enorme zwarte en groene luizen plaag te pakken op verscheidene planten (roos (gebruik ik Rosanil voor; doet echt wonderen), vlinderstruik, pruim, Japanse sierkers, framboos en braam etc.) Wat een gedoe. Ben nu iedere dag aan het spuiten met water/spiritus/groenzeep mengsel (wat erg goed werkt) maar het is wel een partij werk van heb ik jou daar :-( .

Gelukkig heb ik ook best wel wat lieverheersbeestjes in de tuin, maar dat is dweilen met de kraan open. Heb nu maar wat kruiden besteld waar ze graag op afkomen (de lieveheersbeestjes that is) en ik ga een grote pot met brandnetel neerzetten. Kijken of dat ook wat wil helpen.

Vandaag zag ik allemaal witte vliegjes in de tuin rondvliegen (klein, harig met doorzichtige vleugeltjes en 2 zwarte 'stengels' over de lengte van zijn rug); geen idee wat dát nou weer is, maar het lijkt niet op de Witte Vlieg oid. Tot nu toe niets gezien op of onder bladeren, dus niet geheel zeker wat dit nou weer is :P

Tuin is wel lekker aan het leven komen; overal bijen, hommels, (een enkele) vlinder en vooral veel vogels sinds dit jaar (merel, mus, koolmees en ekster) die met name de vijver weten te vinden. Binnenkort gaat het bloeiseizoen écht van start; zal het helemaal gezellig druk worden :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb ook last van luis. Althans, mijn tuin heeft last van luis: ik heb een Hibiscus die echt compleet zwart ziet.

Verder houd ik erg van leven in m'n tuin. Er is al 25 kilo vogelvoer doorheen gegaan (!). Waarnemingen: huismus, heggenmus, koolmees, pimpelmees, roodborst, merel, ekster, houtduif, Turkse tortel, bonte specht, spreeuw, kauw, gaai, blauwe reiger.
Eksters zijn tof om te zien maar het zijn wel smeerlappen. Vorige week sloopte er een een huismus. Het is de natuur he.

Onlangs een border van iets van 4x1 meter geoptimaliseerd voor vlinders, met de vlinderborder van Directplant. Er stonden al wat vlinderstruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bATwcyAyEfMKpzrGO2PI8Wz7I0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uC6mg8ai9eL0SEDOoNU9q4eD.png?f=fotoalbum_large

Dit spul staat inmiddels al grotendeels een halve meter hoog.

Enige kloterige dit jaar is de hoeveelheid straatgras in m'n gazon :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Notna schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:57:
Heb dit jaar echt wel een enorme zwarte en groene luizen plaag te pakken op verscheidene planten (roos (gebruik ik Rosanil voor; doet echt wonderen), vlinderstruik, pruim, Japanse sierkers, framboos en braam etc.) Wat een gedoe. Ben nu iedere dag aan het spuiten met water/spiritus/groenzeep mengsel (wat erg goed werkt) maar het is wel een partij werk van heb ik jou daar :-( .
Hier ook hoor. Vermoed dat de droogte de planten ook verzwakt en ze daarom een makkelijke prooi zijn voor die dingen. Is echt overal en ook de haag van de buurvrouw lijkt eraan voor de moeite (geen luizen maar lijkt op een schimmel).

De spiritusmix bleek bij mij niet veel soelaas te brengen, maar een chemisch middeltje deed dat wel. Alleen heb ik nog bodembedekkers die bloeien en op de instructies stond dat dat spul ook voor bestuivers schadelijk is, dus ik laat het voorlopig effe zo...

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 16-05-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Misschien bijvoeden dan wel spuiten met dit spul (fetielijk ook voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Wackmack schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Is dat dan niet een enorme windvang? Het lijkt me een heel kwetsbare plek om schermen te hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Wackmack schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:55:
[...]

Zoek eens op buitengordijnen. Schuif je makkelijk opzij en doet volgens mij precies wat jij wilt. Voordeel is dat bezoekers makkelijk kunnen passeren en niet onder een scherm door hoeven.
In deze reeks zie je ook rolgordijnen, voordeel daarvan is natuurlijk dat hoogte variabel is en met zonnestand mee kan draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eo57rdBKuJL9lO-t9bolSyToBvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CZGlHsYmF88u7sQb1FPQwkF9.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Toke_gt op 16-05-2022 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
RoosW schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Is dat dan niet een enorme windvang? Het lijkt me een heel kwetsbare plek om schermen te hangen.
Zou het alleen gebruiken als we er zitten en de zon schijnt. Normaal is het dan opgerold.
Toke_gt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Zoek eens op buitengordijnen. Schuif je makkelijk opzij en doet volgens mij precies wat jij wilt. Voordeel is dat bezoekers/bezorgers makkelijk kunnen passeren en niet onder een scherm door hoeven.
In deze reeks zie je ook rolgordijnen, voordeel daarvan is natuurlijk dat hoogte variabel is en met zonnestand mee kan draaien.
[Afbeelding]
Goed idee, nog niet aangedacht, ga het thuis even bespreken, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Borromini schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:12:
[...]

De spiritusmix bleek bij mij niet veel soelaas te brengen, maar een chemisch middeltje deed dat wel. Alleen heb ik nog bodembedekkers die bloeien en op de instructies stond dat dat spul ook voor bestuivers schadelijk is, dus ik laat het voorlopig effe zo...
Lieveheersbeestjes kopen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Wackmack schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Zou het alleen gebruiken als we er zitten en de zon schijnt. Normaal is het dan opgerold.

[...]

Goed idee, nog niet aangedacht, ga het thuis even bespreken, dankje!
Je kan kijken bij Weinor

https://www.weinor.nl/vertitex2#/

Wij hebben een overkapping van ze en daarbij is het een optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja we hebben die conversatie al es gehad hier al weet ik niet of dat met jou was :+. Vorig jaar was het gewoon alleen de Japanse esdoorn hier, nu lijken ze ineens overal te zitten. Ik wou vooral mijn medeleven betuigen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Togi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Je kan kijken bij Weinor

https://www.weinor.nl/vertitex2#/

Wij hebben een overkapping van ze en daarbij is het een optie.
Dit is perfect! Gebeld, we hebben twee doeken nodig. 300cm x 300cm, per doek is het €1800,-.

Wat een geld zeg! Maar al beetje gekeken, veel goedkoper gaat het niet worden. De bediening per hand scheelt 300e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ben er vandaag achtergekomen dat de framboos met name vol zit met verschillende soorten lieveheersbeestjes en ook een hele bups met larven. Maar die eten bij lange na niet genoeg om de populatie een beetje beperkt te houden. Ik zou er meer kunnen uitzetten (vorig jaar ook gedaan) maar dat is geen garantie.

Ik spuit nu gericht gewoon op de meest aangetaste takken en laat dan een ander deel zitten waar met name de larve bij zitten. Kijken of dat wat doet.
Hoop met name dat een grote bak met brandnetel ze met name daarnaartoe doet lokken. Dat kan mij namelijk nogal roesten als ze daar op gaan zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-06 18:53

BTS

Wackmack schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Dit is perfect! Gebeld, we hebben twee doeken nodig. 300cm x 300cm, per doek is het €1800,-.

Wat een geld zeg! Maar al beetje gekeken, veel goedkoper gaat het niet worden. De bediening per hand scheelt 300e.
Wat @Togi zegt, wij hebben een ander merk overkapping en wel een weinor screen (en zonnescherm). Werkt prima. Somfy afstandsbediening erbij. Inderdaad duur maar ziet er solide uit.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:01
Notna schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:57:

Gelukkig heb ik ook best wel wat lieverheersbeestjes in de tuin, maar dat is dweilen met de kraan open. Heb nu maar wat kruiden besteld waar ze graag op afkomen (de lieveheersbeestjes that is) en ik ga een grote pot met brandnetel neerzetten. Kijken of dat ook wat wil helpen.

Vandaag zag ik allemaal witte vliegjes in de tuin rondvliegen (klein, harig met doorzichtige vleugeltjes en 2 zwarte 'stengels' over de lengte van zijn rug); geen idee wat dát nou weer is, maar het lijkt niet op de Witte Vlieg oid. Tot nu toe niets gezien op of onder bladeren, dus niet geheel zeker wat dit nou weer is :P

Tuin is wel lekker aan het leven komen; overal bijen, hommels, (een enkele) vlinder en vooral veel vogels sinds dit jaar (merel, mus, koolmees en ekster) die met name de vijver weten te vinden. Binnenkort gaat het bloeiseizoen écht van start; zal het helemaal gezellig druk worden :Y
Het is echt een ellende ja.. Vorig jaar slakken plaag nu de bladluis -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Het is Idd geen goedkoop merk.
Volgens De monteurs die hier de installatie deden zie je de kwaliteit het wel goed terug. Bij andere (goedkope) merken willen ze hem alleen ophangen door hem 1 keer uit en in te draaien en te testen en daarna zijn ze weg.
Draaien ze hem nog een keer uit en in dan schamen ze zich voor de kreukels in het doek _O- .
Nooit bij stilgestaan dat in doeken veel kwaliteit verschil zat (dacht dat het meer in de behuizing en motor zat) maar Ik zat afgelopen weekend bij vrienden met een nieuw zonnescherm en ik wilde bijna de strijkbout pakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:18

ap3nr0ts

hoi

Ik heb even een goede tip nodig en hoop dat hier iemand zit met ideeën: ik moet voor mijn balkon een stuk van 5-6 meter overbruggen met een privacyscherm. 1 meter hoog is ideaal. Ik heb net deze binnen gekregen, maar man man man. Lijmresten overal. Deukjes overal (die dan meteen wit zijn, want plastic). Ik had geen marmeren scherm met gouden accentjes verwacht, maar ik vind dit wel ondermaats. In de bouwmarkt vond ik de opties met riet en dergelijken er ook erg goedkoop en doorzichtig uitzien. Heeft iemand een gouden tip voor me? Ik wil best meer dan 50-75 euro betalen natuurlijk, als het geen goedkoop spul is.

https://www.amazon.nl/Rib...n%2Caps%2C60&sr=8-18&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Is bij jullie ook alles zo droog? Mijn tuin is te groot om alles te sproeien, en mijn 2 naaldbomen van 10-15m beginnen toch flinke uitdrogingsverschijnselen te vertonen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
barry86 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:54:
Is bij jullie ook alles zo droog? Mijn tuin is te groot om alles te sproeien, en mijn 2 naaldbomen van 10-15m beginnen toch flinke uitdrogingsverschijnselen te vertonen :'(
Ja, het is erg droog. Vandaag enorme hoosbui eroverheen, maar als je bovenste laagje aarde opzij schept, is het eronder kurkdroog.
Ik heb net mijn hele tuin opnieuw beplant en heb nu een kuiltje rond de bomen en struiken gemaakt die nog aan het wortelen zijn. Zo hoef ik niet de hele tuin te besproeien, maar kan ik deze magnolia’s en seringen wel voorzien van voldoende water om blad te kunnen maken. Of dat bij zulke grote naaldbomen ook werkt, weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Pittig zeg! Ik zie wel rollende opties die veel goedkoper zijn (300E), maar die lijken los te hangen. Zou ik zelf geen optie vinden. Maar dit is dan wel weer het andere uiterste. Misschien kwestie van andere zoektermen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
[...]

Idd veel geld
Zou je geen screens er tussen kunnen maken die je normaal voor de ramen plaatst
Bij sommige merken kan je de geleiders ook tussen de dag plaatsen volgens mij.
Misschien zijn de opties voor een betaalbare oplossing dan ook groter

Of zo iets
https://www.dutchgarden.n...0JogkJEAQYAyABEgIMhvD_BwE

Die heeft 3 of 4 standen waar je de screen op achter klemt

[ Voor 14% gewijzigd door Togi op 16-05-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Iemand hier ervaring met het gebruiken van een spade kabelboor / draineerspade / kabelspade voor het graven van sleuven? Ik moet ongeveer 50-75 meter aan geul gaan graven (+- 50 diep) voor beregeningsslangen en elektriciteit in de tuin. Vraag me af of dit inderdaad fijner werkt dan een normale steekshop voor dit soort werk. Zo ja, dan is het de investering van 50-75 euro wel waard...

Iets als dit: https://www.visser-assen.nl/kabelboor-dewit-smal

Edit: Misschien ter verduidelijking, een graafmachientje gebruiken is niet mogelijk ivm beplanting en toegankelijkheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Mythio op 16-05-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfIj1rTFZ5MasGWwhi77HwrRAwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4fEjSxhFQCHAVuMeETFDfVw.jpg?f=fotoalbum_large

De oleander gedijt wel goed met dit weer 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Mythio schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:46:
Iemand hier ervaring met het gebruiken van een spade kabelboor / draineerspade / kabelspade voor het graven van sleuven? Ik moet ongeveer 50-75 meter aan geul gaan graven (+- 50 diep) voor beregeningsslangen en elektriciteit in de tuin. Vraag me af of dit inderdaad fijner werkt dan een normale steekshop voor dit soort werk. Zo ja, dan is het de investering van 50-75 euro wel waard...

Edit: Misschien ter verduidelijking, een graafmachientje gebruiken is niet mogelijk ivm beplanting en toegankelijkheid.
Ja hier ook gebruikt voor het aanleggen van de beregening.
Ik vond het absoluut het geld waard. Je graaft makkelijker een diepere sleuf tot onder de vorst grens.
En het het scheelt ook 2x grond verplaatsen. Alles sleuven moeten ook weer een keer dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:19

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

grassmoon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:10:
Vlinders zijn leuk. Maar moet ik er mijn nieuwe aalbes aan opofferen? Dilemma. Maar volgens mij is dit nog geen twee dagen werk. (10 procent van de struik, 1 tak aan de onderkant is compleet leeg.)

Enig idee wat voor rupsen dit zijn?

Edit: blijkbaar bessenbladwesp larven

[Afbeelding]
Hier dezelfde rupsen al gehad op diverse kruisbessen, een voor een eraf plukken, was er gelukkig op tijd bij.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 22:29

Ja werkt een stuk beter, inmiddels ook een 40 tal meter gedaan. Maar het grootste werk toch machinaal gelukkig. Ook geen plaats voor een kettinggraafmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:48

DUX

blijft ook nu voor Oranje

TriToo schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ja hier ook gebruikt voor het aanleggen van de beregening.
Ik vond het absoluut het geld waard. Je graaft makkelijker een diepere sleuf tot onder de vorst grens.
En het het scheelt ook 2x grond verplaatsen. Alles sleuven moeten ook weer een keer dicht ;)
Deze opmerking snap ik niet maar ben geïnteresseerd in oplossingen voor kabelsleuven in de tuin. Wiebel je met deze spade de grond opzij en schep je de grond er niet uit? If so, dan heb je toch nog steeds een probleem met het opvullen van de kier aan de bovenkant c.q. het gras dat je dan opnieuw moet inzaaien én dat je de grond (nog) compacter maakt?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
@TriToo @Miyamoto nog tips over merk of zaken om op te letten? Welke hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 22:29
Geleend via via, geen idee welk merk. Maar het blijft handwerk hè ;) Voor die paar meter / eenmalig gebruik maakt het niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Oh dat weet ik hoor, vind het altijd wel leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Werkt een stuk beter zoals hierboven al gezegd is. Je moest eens weten hoeveel soorten scheppen ik in de bus heb liggen! :D Visser-assen heeft over het algemeen wel goede spullen en De Wit is gewoon een goed merk. Let er wel op dat de nerven in de steel doorlopen dan is je schep het sterkst, geldt overigens voor iedere schep.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 23:18
Notna schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Ben er vandaag achtergekomen dat de framboos met name vol zit met verschillende soorten lieveheersbeestjes en ook een hele bups met larven. Maar die eten bij lange na niet genoeg om de populatie een beetje beperkt te houden. Ik zou er meer kunnen uitzetten (vorig jaar ook gedaan) maar dat is geen garantie.

Ik spuit nu gericht gewoon op de meest aangetaste takken en laat dan een ander deel zitten waar met name de larve bij zitten. Kijken of dat wat doet.
Hoop met name dat een grote bak met brandnetel ze met name daarnaartoe doet lokken. Dat kan mij namelijk nogal roesten als ze daar op gaan zitten :+
Hier ook de frambozenstruik vol met luizen. De bijbehorende mieren houden ze als koeien op een kluitje, dus eraf plukken lukt wel redelijk. Water met Dreft lijkt niet veel te helpen.
Pagina: 1 ... 103 ... 183 Laatste