Zo net lekker bezig geweest.
We zijn net begonnen aan de bouw van het huis dus de tuin kent nog niet echt prioriteit. Vooral een beetje het aanwezige groen in toom zien te houden (hedra van de buren, beukenhaag langs de achter grens, een beste plak gras en helaas ook een flinke puist bamboe (circa 20m2).
Maar goed het gras dus gemaaid, was al weer enkele weken geleden dus het stond bijna 30cm hoog op sommige plekken. Dit samen met beuken knipsel en zaagsel van het kachelhout op de compost hoop gegooit. Morgen nog even 20 liter koffiedrap er doorheen rieken. Na een paar maanden gebruik zit hij al redelijk vol, hopelijk klinkt het nog wat in:
We hebben straks een best grote truin (1200m2) die ik zo waardevol mogelijk in wil gaan richten. Vanwege de gestegen bouwkosten bestaat er best een kans dat het we het budget van de tuin aan moeten spreken voor het huis.
Daarom heb ik mezelf voorgenomen om te zien hoever ik met minimale middelen kan komen. Zodat we in het ergste geval wel "iets" hebben qia tuin. Dit vergt wel enige voorbereiding. Daarom ben ik begonnen met het stekken en kweken van planten & bomen
De eerste lichting bestaat uit vlinderstruiken. Op het werk heb ik in de wijk links en rechts wat jonge scheuten verzameld en hier stekjes van gemaakt. Deze heb ik in stekpoeder gedoopt (was naar alle waarschijnlijkheid echt niet nodig) en vervolgends in een doorzichtige emmer met een 75/25 mix van gezeefde potgrond met zandbakkenzand gestoken
Deze zijn nu een week oud. Zoals je kunt zien zijn er bij het merendeel in de blad oksels al jonge scheutjes zichtbaar, een teken dat ze aanslaan. Ik laat ze hier nog circa 2 weken in staan voor ik ze ompot naar een p9 of p11 potje.
Verder heb ik ( in het kader van boompje groot plantertje dood) ook een aantal bomen uit gezaaid.
Namelijk: een Tamme kastanje, deze gaat nu zijn 2e jaar in:
En recent ook Tetradium danielii, ook wel de bijenboom genoemd.
Hier heb ik helaas 2 fouten mee gemaakt, 1 tediep gezaaid, (ruim dieper als de dikte van het zaad) en 2 ik heb ze laatst met het mooie weer buiten zonder de kasdeksel in de zon gezet. Waar 16 grade voorspeld was werdt het ruim 20, en dat zonder de jonge zaailingen aan het licht te laten wennen. We gaan zien wat het uiteindelijk nog wordt.
Komende voor komende zomer staat er op dit moment weinig meer gepland anders dan zoveel mogelijk compostbakken zien te vullen en voorraad op te bouwen. Komend najaar ga ik starten met de leibomen. Ik heb circa 40m nodig (20 stuks) Welke zal bestaan uit 5 verschillende soorten lindes (waaronder Tilia mongolica en Tilia henryana)
Ipv ze als kant en klare leiboom te kopen (a 300+) per stuk, koop ik ze in als spill. Dat wil zeggen dat je een boompje pink tot duim dik en max 2m lang inkoopt. Afhankelijk van het soort verwacht ik er dan tussen de 10 en de 30 euro voor te betalen. Ik twijfel nog of ik ze dan direct op de juiste plek zet of ze eerst nog een paar jaar in container op kweek. Hier heb ik gelukkig nog even de tijd voor om het voor te bereiden.
Ik zal later meer vertellen over de bloeiboog die we gemaakt hebben, deze zal uiteindelijk dienen als leidraad voor de tuin.