@
ERMAWG
Dat ziet er al goed uit.
Ik ben vandaag weer een beetje bevrijd van wat graszoden.
Alleen, in je eentje, gaat het duidelijk langzamer dan met hulp, al heb ik ook regelmatig met alle buren lopen kleppen die langskwamen met de hond. Een aantal stoort zich ook aan het maar 2x jaarlijks maaien en zij houden ook hun eigen berm bij.
Maar eigenlijk alleen maar complimenten en waardering, onze weg is met mooi weer een tourweg voor motor- en autorijders vanwege de mooie tuinen en bebouwing, dan vallen die torenhoge onkruidbermen erg uit de toon.
En dan komt vandaag plotseling een maaitractor de weg op.
Op bevrijdingsdag, nationale feestdag.
Toen ik van afstand keek of de eerder van de week gelegde berm meegemaaid zou worden, en ik er dus even heen moest, hoorde ik een hoop kabaal. Ik denk dat er eea tussen het onkruid zat aan hout en leidingkokers, die uiteraard niet zichtbaar waren en dus even de vernieling in geholpen werden.
Na wat manoeuvreren, draaide de tractor en maaide de overkant een half metertje op de terugweg.
Vanochtend begonnen met alleen de afzetting en de maaitractor met kar.
En lekker met de buurvrouw staan kleppen.
Ondertussen geeft verkeer elkaar natuurlijk geen ruimte en omdat er dan makkelijk de berm in gereden kan worden om elkaar ruimte te geven gebeurt dat waar je bij staat.
Niet een randje berm maar gewoon half in de berm gaan staan, drie wielbreedtes of zo. Terwijl dat dus niet hoeft, de weg is 5 meter breed en je kan zien dat er aan die berm gewerkt wordt.
Dus maar om de 5 meter iets neergezet zodat auto`s er slecht tussen kunnen, en dat werkt, dan wachten ze netjes voor de markering tot ze er langs kunnen als er tegenliggers of fietsers zijn.
Begonnen met een kuubje grond met nog wat kuiltjes bijvullen, daarna kalk en koe/kip/paardemest (die is mooi fijn), en daarna mollengaas.
En dan wordt het weer leuk.
Aan het eind van de dag was ik ruim over de helft.
En hoewel ik niet bij het waterbedrijf werk en korting krijg, ging er gedurende de hele dag gratis water op.
Er hangt een dompelpomp in de sloot, lekkere lange slang er aan en gaan.
Ik denk dat ik morgen wel een stuk dikke slang extra haal, dan hou ik net wat meer druk over 45 meter.
Wel af en toe het zeefje schoonmaken van de zwenksproeier, maar alles raakte lekker verzadigd. Ook hier is het eigenlijk veel te droog om zomaar zoden op te leggen.
En nadat alles verzadigd was pas de rol er over gehaald.
Niet ontevreden.
Nog even een foto gemaakt van de achterkant van de zoden.
Hier kun je zien hoeveel emelten er in zitten en hoe makkelijk je ze kan vangen.
Alle zwarte "boontjes" zijn woongaten waar ze in zitten of zaten in de dikke wortellaag van het gras
Die wortellaag is denk ik zomaar anderhalve cm massieve wortels na een half jaar op steen gelegen te hebben. Grappig dat die emelten helemaal daar onder gaan wonen.
De meeste er uit geplukt maar gezien de hoeveelheden, elke zode is zo, lijkt het me onbegonnen werk en haast normaal dat die beesten daar leven in zulke aantallen.
Als je schat dat het er hier ca 70 zijn in 1 m², dan moeten er zo maar een half miljoen op ons land leven.
Ik denk dat zo`n aaltjes leverancier mij graag als klant zou hebben om ze allemaal te bestrijden elk jaar.
Voor €2250 bestrijd ik ze samen met alle engerlingen, toch maar niet.
Morgenmiddag maar verder met het laatste stuk.
Vooraf uitgerekend dat ik net genoeg zoden had, maar ik zie al weer genoeg overblijven waarschijnlijk (de lelijkste natuurlijk

).
En de tweede (kale) Linde krijgt nu ook blad.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.