Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:27:
Volgens Google kost 1000 liter water 1,35 euro. Dat is ook wel erg goedkoop.
Is dat enkel & alleen de waterprijs, of de totaalprijs? In het laatste geval zou het inderdaad erg goedkoop zijn.
Ik betaal (in BE) zo'n ~4 euro per kuub nadat alle toeslagen voor afvoeren, zuiveren, e.d. erbij gekomen zijn.
(Het maakt niet uit dat dat water niet via de riolering afgevoerd zou worden, je betaalt voor alle liters die de teller gepasseerd zijn)

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 05-05-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:49

Bommes

Capo del formaggio

Omdat ik bij het drinkwaterbedrijf werk krijg ik nog wat personeelskorting.. dus dat maakt het water voor mij nog wat goedkoper.

Beetje afhankelijk van de provincie, maar de drinkwaterbedrijven die grondwater zuiveren en leveren hakken dit een heel stuk dieper uit de grond dan "de grondwaterstand".
Onze middel diepe bronnen zitten op 120/150 meter diepe.
De diepe bronnen op 300 meter.

Het zakken van de grondwater standen heeft dus nog niet zo veel invloed op de levering van (grond) drinkwater.

Evengoed denk ik ook na over oplossingen voor mijn tuin.
Gewoon omdat ik dat leuk vind maar met de prijzen van die regentonnen vind ik het ineens minder leuk zeg maar.
We hebben een flinke vijver in de tuin liggen, maar goed door kan ik ook niet leeg pompen om de plantjes te bewateren... :P
Opslag van regenwater zou dus wel welkom zijn.
Ik ga eens uit de box denken.. kijken waar we komen :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:06

H12

Shadow_Agent schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:40:

Financieel is het zoals @Bommes terecht opmerkt niet interessant om een regenton, laat staan meerdere te nemen. Maarrrrrr het gevoel dat ik krijg als ik m'n tonnen vol water heb staan is onbetaalbaar:) en de planten vinden het heerlijk :P
Kijk dan ook even op de website van je gemeente, er zijn meerdere gemeenten die subsidie beschikbaar hebben voor het afkoppelen van dakoppervlak van het gemengd rioolstelsel. En als je het dan zelf uitvoert is het vaak al kostendekkend voor het materiaal.
Zoals hier bij mij in Apeldoorn, en daar heb ik (ook voor het groendak) zonder moeite gebruik van gemaakt en toegekend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Is dat enkel & alleen de waterprijs, of de totaalprijs? In het laatste geval zou het inderdaad erg goedkoop zijn.
Ik betaal (in BE) zo'n ~4 euro per kuub nadat alle toeslagen voor afvoeren, zuiveren, e.d. erbij gekomen zijn.
(Het maakt niet uit dat dat water niet via de riolering afgevoerd zou worden, je betaalt voor alle liters die de teller gepasseerd zijn)
Afvoer en zuiveren gaan op aantal personen in huishouden in NL, niet per liter (meestal dan, soms dus wel staffels zoals bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:08
Misschien dat iemand hier de oplossing weet, ik heb een jaar of 5 geleden een liguster haag geplant maar de laaste 3 jaar gaat hij niet zo lekker. De blaadjes krullen om, en er lijkt een gele luis in te zitten.

Ik voed de haag regelmatig met koemest en heb ook al een paar keer kalk toegevoegd. Ook heb ik bio luis en schimmelweg gespoten van het merk tuinmanieren maar dat lijkt allemaal geen effect te hebben.

Heeft iemand nog tips wat ik kan doen om een mooie dichte haag te krijgen? Elk jaar start hij met veel enthausiasme maar dan krult een groot deel van de blaadjes om en daarna vallen ze er uit :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9DEIvNRZn6bc9uTX-wcbJLNjcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtZsIYrBih0xnvWdhXDEryOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWFHIwqYJbOrr0FnkiVLbcn6E-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8Ee3z3nm32JeP8y3wIrsA0C.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
Borromini schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Wij hebben dit hok staan hier in de tuin :+. Nu, ik moet zeggen: het werkt. Er zijn mensen die echt niet beseffen dat ze naar een regenwatertank staan te staren B).
Die was ook inspiratie voor m'n zelfbouw, op basis een 640L IBC tank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvfWJaCbHpIe1cUrbZiHlyVsHno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMMzxXS1Ojj4HkvtqfF68eAT.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenop kunnen nog wat plantenbakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91ucawqMgDNwAKDi6UKd78v8b14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rzZqkYhMNcD84TCJci4tQoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk iets van 250 euro materiaal en 1 dagje klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Netjes d:)b. Maar die ruimte hebben wij dus niet :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@H12 helaas onze gemeente niet. Had al eens gechecked. Wel een compostvat en regenton voor 25 euro maar groen dak en/of afkoppelen niet.

@mitsumark heel erg netjes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Teigetje! and @Yaksa De worteldoek werd aanbevolen door de hovenier. We hebben/hadden nogal wat zevenblad in de tuin. Het meeste daarvan hebben we verwijderd, maar om ons meer kans te geven dat het echt weg gaat hebben we worteldoek gebruikt. En dan jute omdat dit na een jaar of 4-7 vergaat. Tegen die tijd zou alle zevenblad die er onder zit wel dood moeten zijn. De boomschors is 8cm diep, dat was zonder worteldoek op het randje. We willen ook nog wat plantjes planten in de komende maanden, dan is het worteldoek ook handig om even de boomschros aan de kant te duwen om te kunnen planten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:30
KoenVW76 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:59:
Misschien dat iemand hier de oplossing weet, ik heb een jaar of 5 geleden een liguster haag geplant maar de laaste 3 jaar gaat hij niet zo lekker. De blaadjes krullen om, en er lijkt een gele luis in te zitten.

Ik voed de haag regelmatig met koemest en heb ook al een paar keer kalk toegevoegd. Ook heb ik bio luis en schimmelweg gespoten van het merk tuinmanieren maar dat lijkt allemaal geen effect te hebben.

Heeft iemand nog tips wat ik kan doen om een mooie dichte haag te krijgen? Elk jaar start hij met veel enthausiasme maar dan krult een groot deel van de blaadjes om en daarna vallen ze er uit :(
[Afbeelding][Afbeelding]
Staat hij toevallig bij een grasveld met wat kale plekken?
Dan is misschien dit: interessant. Het lijkt inderdaad gewoon een bladluis.

Je kunt ook extra lieveheersbeestjes uitzetten die de luizen opeten, als bestrijding met gif ed niet werkt. Wellicht een combi van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
zonoskar schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:36:
@Teigetje! and @Yaksa De worteldoek werd aanbevolen door de hovenier. We hebben/hadden nogal wat zevenblad in de tuin. Het meeste daarvan hebben we verwijderd, maar om ons meer kans te geven dat het echt weg gaat hebben we worteldoek gebruikt. En dan jute omdat dit na een jaar of 4-7 vergaat. Tegen die tijd zou alle zevenblad die er onder zit wel dood moeten zijn. De boomschors is 8cm diep, dat was zonder worteldoek op het randje. We willen ook nog wat plantjes planten in de komende maanden, dan is het worteldoek ook handig om even de boomschros aan de kant te duwen om te kunnen planten.
Hou er wel rekening mee dat de (onzichtbare) wortelstok van zevenblad soms wel een meter verder in de border kan zitten. Dan kun je een deel wel met jute en boomschors bedekken maar vaak duikt ie dan naast het bedekte deel weer op.
Zevenblad is trouwens eetbaar, je kan het eten als spinazie of een pesto van maken (lekker met walnoten erdoor).
Of een andere bodembedekker planten, ooievaarsbek (tuingeranium, Lat. Geranium macrorrhizum) wint het van het zevenblad en is makkelijk in toom te houden, blijft ook groen in de winter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Geen idee, het was een tekst van Google zelf. Misschien klopt het niet, de energietarieven zittten ze ook een factor 3 naast (maar die zijn ook wel flink gestegen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hoe maak je een kip wijs dat ze op het plateautje moeten staan om hun voederbak open te krijgen?

Ik heb sinds we kippen hebben zo'n bak gekocht die toeklapt als er geen kip op het hefboommechanisme staat, zodat ander onderdierte niet met het eten aan de haal gaat. De kippen zijn helaas te dom en te bang, vanaf het moment dat ze erop stappen en het plateau beweegt, schrikken ze op met veel gefladder en gekakel. Ik heb er toen een steen opgelegd want ze durfden niet meer in de buurt van de bak komen.

Dat was (dacht ik) een tijdelijke oplossing maar we zijn ondertussen een jaar verder en onder de kippenren zit nu een grote rattenburcht die elke dag feest houdt in en rond de voederbak. Ik ben het beu om voor ratteneten te betalen ipv kippeneten en wil nu toch echt het hefboommechanisme gaan gebruiken. De kippen weten goed genoeg dat ze uit de bak moeten eten, maar zijn nog altijd te laf, bij de minste beweging lopen ze weg & ze durven alweer niet meer in de buurt van de bak komen...

Iemand tips? Zowel voor de kippen als voor de ratten te bestrijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
[...]

dragon2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Afvoer en zuiveren gaan op aantal personen in huishouden in NL, niet per liter (meestal dan, soms dus wel staffels zoals bij mij).
Het systeem van NL is niet heel "eerlijk" er kijkt met de rechten en belastingen etc niet naar verbruik maar naar aantal mensen per huishouden.
Daarin tegen is de totale kostprijs van 1m3 water inderdaad maar circa 1,5euro.

Ook in DL is het circa 4euro voor een m3.
±1euro voor afname per L, en ±3,- aan afvoer, rechten en belastingen per L
Bommes schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:24:

Opslag van regenwater zou dus wel welkom zijn.
Ik ga eens uit de box denken.. kijken waar we komen :+
Je kan ook een diepe "vijver" graven/maken en daar een vlonder overheen leggen. Mooie opvang heb je dan.

[ Voor 14% gewijzigd door barry86 op 05-05-2022 16:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 10:47
Zo, vandaag een start gemaakt met het verwijderen van ons gazon achter. Bij Boels een 6pk grondfrees gehuurd. (thanks voor het advies @Teijgetje ) In eerst instantie wilde ik proberen het gras te verwijderen met een graszodensnijder omdat ik dacht dat een grondfrees er niet doorheen zou komen.

Het was een beste klus. De frees kwam op sommige plekken heel goed door het gras heen en op sommige plekken met heel veel moeite. Ik denk dat dat hele droge stukken waren. Ik heb daar halverwege alle graspollen uit moeten harken om daarna nog een keer te frezen.
Situatie vanochtend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRYjZgF8XdzGyBwI91tx315v1Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7Ysc0NZLgHBpW0uqXibJUKc.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcqOVe8XUUe7w9fsR0dBGWJymJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIFBXfIcZE7zf9CdTB1sG0rs.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alle overgebleven graspollen nog verwijderen, dan uitvlakken en nieuwe graszoden erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Laatst online: 26-05 10:47
Bommes schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:24:
Omdat ik bij het drinkwaterbedrijf werk krijg ik nog wat personeelskorting.. dus dat maakt het water voor mij nog wat goedkoper.
Hé een collega :)
Ik krijg geen personeelskorting trouwens dus wel een ander waterbedrijf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:44
Slonzo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:59:
Dat was (dacht ik) een tijdelijke oplossing maar we zijn ondertussen een jaar verder en onder de kippenren zit nu een grote rattenburcht die elke dag feest houdt in en rond de voederbak.
Oh daar gruwel ik al van bij het lezen. Geen dag zou ik dat volhouden.
Ik ben het beu om voor ratteneten te betalen ipv kippeneten en wil nu toch echt het hefboommechanisme gaan gebruiken. De kippen weten goed genoeg dat ze uit de bak moeten eten, maar zijn nog altijd te laf, bij de minste beweging lopen ze weg & ze durven alweer niet meer in de buurt van de bak komen...
Iemand tips? Zowel voor de kippen als voor de ratten te bestrijden...
Ratten zou ik laten bestrijden nadat je de bron hebt weggenomen.
Kippen zou ik meer dwingen de klep te gebruiken. Ik neem aan dat, nu ze weten dat het eten in die bakjes zit, op enig moment de honger groter wordt dan de angst. Mogelijk ben je te lief voor ze?
Of je koopt een heel ander systeem. Iets dat met een sensor signaleert dat er een belangstellende kip in de buurt is? En dan op zo’n hoogte dat ie niet aanslaat op de ratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
Of je maakt het kippenhok dusdanig dicht dat de ratten er 's nachts niet in kunnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 17-06 13:04
@ERMAWG
Dat ziet er al goed uit. d:)b

Ik ben vandaag weer een beetje bevrijd van wat graszoden.
Alleen, in je eentje, gaat het duidelijk langzamer dan met hulp, al heb ik ook regelmatig met alle buren lopen kleppen die langskwamen met de hond. Een aantal stoort zich ook aan het maar 2x jaarlijks maaien en zij houden ook hun eigen berm bij.
Maar eigenlijk alleen maar complimenten en waardering, onze weg is met mooi weer een tourweg voor motor- en autorijders vanwege de mooie tuinen en bebouwing, dan vallen die torenhoge onkruidbermen erg uit de toon.

En dan komt vandaag plotseling een maaitractor de weg op. :+
Op bevrijdingsdag, nationale feestdag. :?
Toen ik van afstand keek of de eerder van de week gelegde berm meegemaaid zou worden, en ik er dus even heen moest, hoorde ik een hoop kabaal. Ik denk dat er eea tussen het onkruid zat aan hout en leidingkokers, die uiteraard niet zichtbaar waren en dus even de vernieling in geholpen werden.
Na wat manoeuvreren, draaide de tractor en maaide de overkant een half metertje op de terugweg. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCVB-dI5dNP4PdhPyUEg_hThIjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9pePdYbEcQel36ESqVY3n1P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TDnyNNG6EddWLzPs6leKyo4aV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2F36ut9CRlsRCWwxu76q5Il.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_rZqZaNpm36hg9WQNIXiJI7eug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OROhY58baCkPc8UyqTXBSZv.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanochtend begonnen met alleen de afzetting en de maaitractor met kar.
En lekker met de buurvrouw staan kleppen. :9~
Ondertussen geeft verkeer elkaar natuurlijk geen ruimte en omdat er dan makkelijk de berm in gereden kan worden om elkaar ruimte te geven gebeurt dat waar je bij staat. :X
Niet een randje berm maar gewoon half in de berm gaan staan, drie wielbreedtes of zo. Terwijl dat dus niet hoeft, de weg is 5 meter breed en je kan zien dat er aan die berm gewerkt wordt. 8)7 8)7 8)7
Dus maar om de 5 meter iets neergezet zodat auto`s er slecht tussen kunnen, en dat werkt, dan wachten ze netjes voor de markering tot ze er langs kunnen als er tegenliggers of fietsers zijn. :9~

Begonnen met een kuubje grond met nog wat kuiltjes bijvullen, daarna kalk en koe/kip/paardemest (die is mooi fijn), en daarna mollengaas.
En dan wordt het weer leuk. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqffQUw8sdKlKd9CR0t8hlwdxec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE7DixpdaZ78rYHUL4i222xz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O_yVzAVaz35oxL_lQCgEYxD36A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khhujC4Gk7lWodB9tEc66KAw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ourdr84LySyZrPpmwZSvzIiXsmU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmZmerafn9iUloDYFQcQXAzb.jpg?f=fotoalbum_tile

Aan het eind van de dag was ik ruim over de helft.
En hoewel ik niet bij het waterbedrijf werk en korting krijg, ging er gedurende de hele dag gratis water op. :9~
Er hangt een dompelpomp in de sloot, lekkere lange slang er aan en gaan. :+
Ik denk dat ik morgen wel een stuk dikke slang extra haal, dan hou ik net wat meer druk over 45 meter.
Wel af en toe het zeefje schoonmaken van de zwenksproeier, maar alles raakte lekker verzadigd. Ook hier is het eigenlijk veel te droog om zomaar zoden op te leggen.
En nadat alles verzadigd was pas de rol er over gehaald.
Niet ontevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CXfyEzEnlPARr9v2TgBfav_XGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEYqkiE1Wh69QIQBvSgZIZkB.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een foto gemaakt van de achterkant van de zoden.
Hier kun je zien hoeveel emelten er in zitten en hoe makkelijk je ze kan vangen. :+
Alle zwarte "boontjes" zijn woongaten waar ze in zitten of zaten in de dikke wortellaag van het gras
Die wortellaag is denk ik zomaar anderhalve cm massieve wortels na een half jaar op steen gelegen te hebben. Grappig dat die emelten helemaal daar onder gaan wonen.
De meeste er uit geplukt maar gezien de hoeveelheden, elke zode is zo, lijkt het me onbegonnen werk en haast normaal dat die beesten daar leven in zulke aantallen.
Als je schat dat het er hier ca 70 zijn in 1 m², dan moeten er zo maar een half miljoen op ons land leven. :X
Ik denk dat zo`n aaltjes leverancier mij graag als klant zou hebben om ze allemaal te bestrijden elk jaar. :+
Voor €2250 bestrijd ik ze samen met alle engerlingen, toch maar niet. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ71-gjM7rZWy7brfluqlBDPR50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4XIXAQubJrsUVEVgw0DExdw.jpg?f=fotoalbum_large

Morgenmiddag maar verder met het laatste stuk.
Vooraf uitgerekend dat ik net genoeg zoden had, maar ik zie al weer genoeg overblijven waarschijnlijk (de lelijkste natuurlijk ;) ).

En de tweede (kale) Linde krijgt nu ook blad. *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEzWvWuatdzSA4pAQzPk123d56s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmVctcaBihRroezwsGqMMFJL.jpg?f=fotoalbum_large

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ERMAWG schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Hé een collega :)
Ik krijg geen personeelskorting trouwens dus wel een ander waterbedrijf :P
Noord Brabant hier, dus Brabant water.. ;)

Ik heb nog eens zitten nadenken over het opvangen van regenwater.
De regenpijp van de achterzijde van ons schuine dak loopt over de achtergevel naar beneden, en komt halverwege langs het platdak van een deel van onze begane grond.
Lang verhaal kort, daar zou ik een aftakking kunnen maken en de regenton(nen) op dat platdak kunnen plaatsen.

Maar ja regenton op een platdak met dakleer plaatsen.. daar moet ik wel serieus gaan bedenken hoe ik de krachten ga verdelen.
Voordeel is wel dat ik dan gewoon met een tuinslang kan werken, de hoogte zorgt wel voor de druk.
En ze staan volledig uit het zicht, en ook nog uit de zon.

Dat platdak staat trouwens ook nog op de nominatie om een "levend" sedum dak van te gaan maken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bommes
Ik zou kijken of je er achter kunt komen wat de maximale dakbelasting is van dat dak.
Twee tonnen van 300 liter is al snel 600 kg op 2 m², dat is echt veel.
Ik zou dan eerder kijken of je ze niet aan de gevel kunt hangen, bv met chemische ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Inderdaad, maar het is wel gewoon echt de meest ideale plek. Jammer is alleen dat de achterzijde van ons huis een kleiner schuindak heeft dan de voorzijde.
Achter is 2 verdieping en dan schuindak naar de punt.
Voor begint het schuine dak al op 1ste verdieping, dus meer vierkante meters = met water opbrengst.
Daar komt de regenpijp naast de voordeur naar beneden.
Daar is de dakrand van het schuine dak maar iets van 20cm hoger dan het platdak, daar kan ik dus niets aftakken in een regenton op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Bommes echt geen plek voor een ton op de grond? Op dak zetten is zoals je zegt wel ideaal voor de druk :) overweging: koop via MP een goedkoop vijverpompje, koop wat materiaal om er een tuinslang aan te koppelen en een sproeikop aan de andere kant. Ik heb een 5000 l/uur pomp op deze manier gekoppeld en daarmee kan ik prima bewateren. Zowel met een sproeikop als via een 1000 druppelslang/zweetslang. Zit nog na te denken over een betere oplossing overigens maar het kan wel zo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Er is wel ruimte op de grond en ook nog wel dat ik het uit het zicht kan krijgen.
Maar dan kom ik er niet meer het regenwater.. :P

Vanmiddag even bij de Hornbach binnen gelopen.
Opzoek naar afscherming voor de vijver in de achtertuin.
We gaan voor kastanje houten schapen hek.
Afbeeldingslocatie: https://www.123natuurproducten.nl/wp-content/uploads/2017/05/Frans-raster-100-8-cm.jpg
Ook wel Frans hek genoemd.
We hebben 15 meter nodig om de vijver te omcirkelen. Die van de Hornbach is Hazelnoot hout, dat is niet zo duurzaam als kastanjehout.
Dus na wat zoeken een leverancier in Alphen gevonden. Morgen even op en neer en wat rollen halen.

Ook meteen wat tuin lampjes gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1651784551-600-x-450px-IMG-20220505-WA0010~2.jpg

Van die zonnecel dingetjes met liedjes.
Ziet er wel tof uit zo. Morgen nog 4 er bij halen om het compleet rond de vijver te halen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:15
Wij: Hej ik heb wat aan mijn tuin gedaan.
@Teijgetje : Hold my beer.

;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Voor de lunch naar Alphen (NB) gereden naar een tuinhek handelaar.
Daar 15 meter kastanje Frans hekwerk gehaald en wat palen.
Net na de lunch lag het er zo nog bij:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1651862406-600-x-450px-20220429_155015.jpg

Uurtje of anderhalf verder wat palen in de grond:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1651862406-600-x-450px-20220506_144527.jpg

Daarna begonnen om hek er rond te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1651863276-600-x-450px-20220506_152045.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1651863276-600-x-450px-IMG-20220506-WA0004.jpg

1 rol van 10 meter, 2de rol 5 meter, 80cm hoog, lat afstand 4cm.
Rond de vijver is iets van 14 meter, overgebleven stuk nog niet afgeknipt omdat ik er nog een toegangspoortje in wil maken zodat ik fatsoenlijk bij de vijver kan.

Nu is dus de tuin in ieder geval peuter vriendelijk.
En mijn kantoor lijf doet er pijn van.. beschamend wat er zo na 2 jaar thuis werken van je conditie over blijft.. niets :X
Ik heb een paar jaar geleden 4 maanden in Italië gewoond en gewerkt. Daar was ik "maaibaas". De door ons zelf verzonnen functie omschrijving voor chef bosmaaier en grasmaaier XL.
Daar was ik van de ochtend tot de avond bezig om het terrein toonbaar te houden voor onze gasten.
Denk dat ik nu na een halve dag al huilend in een hoekje zit. ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 06-05-2022 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bommes schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:49:

Ik heb een paar jaar geleden 4 maanden in Italië gewoond en gewerkt. Daar was ik "maaibaas". De door ons zelf verzonnen functie omschrijving voor chef bosmaaier en grasmaaier XL.
Daar was ik van de ochtend tot de avond bezig om het terrein toonbaar te houden voor onze gasten.
Denk dat ik nu na een halve dag al huilend in een hoekje zit. ;(
Met elektrisch fluisterstil gereedschap?
Als gast kan ik vast wel wat noodzakelijk onderhoud dulden, maar elke dag van ochtend tot avond herrie? :?

Lekker bezig geweest, zijn die paaltjes niet te scherp? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ochtend tot avond bij wijze van spreken.. >:)
Nou ja niet helemaal, de eerste weken daar waren er nog geen gasten en was alles overwoekerd door flink wat achterstallig maaiwerk.
Toen de gasten er eenmaal waren, waren er veel momenten dat die allemaal op pad waren.
Dan konden we los ;)

Uit den oude doosch
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/05/1651869654-550-x-413px-IMG-20170512-WA0000~2.jpg
* Bommes in het midden

Paaltjes zijn 80 hoog, dat duurt wel ff voordat ze er boven uit steekt.
Dan zijn ze hun functie ook voorbij want dan kan ze wel zwemmen en of begrijpen dat ze met het water in moet vallen/springen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 06-05-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Toke_gt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:22:
Kippen zou ik meer dwingen de klep te gebruiken. Ik neem aan dat, nu ze weten dat het eten in die bakjes zit, op enig moment de honger groter wordt dan de angst. Mogelijk ben je te lief voor ze?
Helaas niet, een tijdje geleden was de steen van de hefboom gevallen en het heeft meerdere dagen geduurd voor we dat door hadden... Tot de kippen erg raar begonnen te doen en stopten met eieren leggen :X Ze zouden niet verhonderd zijn want ze krijgen ook wel wat keuken/tafelafval, maar aan het eten in de bak kwamen ze niet :F

Ik heb de gemeente momenteel gecontacteerd, die gaan me doorverwijzen voor een gratis consult met een bestrijdingsfirma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Mooie vijver hoor, maar voor die surfplank toch echt te klein denk ik })

Maare nee serieus, mooie vijver en mooi opgelost zo met dat hekwerk. Lijkt mij stevig genoeg, tenzij je dochter er echt tegen gaat hangen. Aan de andere kant, tegen die tijd kun je haar wel vertellen dat ze dat niet moet doen en gevaarlijk is.

Hopelijk vandaag wat regen. Heb nog een extra vulautomaat op de regentonnen aangesloten om ze weer vol te krijgen gisteren op een nogal provisorische manier waar m'n vrouw niet echt gelukkig mee is (terecht) :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Agent op 07-05-2022 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Shadow_Agent ik was van de week bezig met die vijverpomp en van alles aan het verzinnen om als loopbrug dienst te doen.
Volgende dag zie ik ineens het subboard van mijn vrouw liggen.. 8)7
Loopbrug dus niet meer nodig.
Overigens is die vijver 4m x 3m op het langste en breedste punten.

Palen in de grond zijn 1,75 lang en steken maar 80cm boven de grond uit.
Die duwt dus niemand omver >:)
Tussen de palen in is max 2meter, er zit dus wel iets beweging in het hekwerk maar heel veel is dat niet.

Regenton is hier ook het volgende project. (y)

[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 07-05-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zit weer eens naar bemesting te kijken voor o.a. de tomatenplanten (als die van mij nog wat worden)
Wat houdt mij tegen om simpelweg voor brandnetelgier (stikstof), beendermeel (fosfor) en houtas (kalium) te gaan i.p.v. een of andere retailzak van de Welkoop/Intratuin etc. Dan heb je de NPK.
Brandnetelgier is makkelijk te maken, houtas kunnen we denk ik wel aan komen.
Alleen de fosfor heb je dan niet het huis-tuin-en-keukenmiddeltje voor en dus beendermeel.

Monty Don lijkt er wel fan van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Piet91 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:31:
Ik zit weer eens naar bemesting te kijken voor o.a. de tomatenplanten (als die van mij nog wat worden)
Wat houdt mij tegen om simpelweg voor brandnetelgier (stikstof), beendermeel (fosfor) en houtas (kalium) te gaan i.p.v. een of andere retailzak van de Welkoop/Intratuin etc. Dan heb je de NPK.
Brandnetelgier is makkelijk te maken, houtas kunnen we denk ik wel aan komen.
Alleen de fosfor heb je dan niet het huis-tuin-en-keukenmiddeltje voor en dus beendermeel.

Monty Don lijkt er wel fan van te zijn.
Kan, alleen hoe bepaal je wanneer je genoeg geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
Brandnetelgier ben ik zelf ook aan het brouwen. Qua hoeveelheid nog geen idee maar ik denk gewoon met een gieter in de moestuin gieten in plaats van een keer water geven.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mijn vrouw wilde graag wat hoogte in de tuin, dus er moest een pergola komen waar een blauwe regen langs kan gaan groeien. Tijd om te klussen dus.

43 Douglas palen van 10x10x400 besteld. Twee voorzien van een paalpunt en het deel wat in de grond gaat voorzien van Bison rubber seal.

Vervolgens aan de slag met de gatenboor en de eerste paal de grond in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SjgJk0DuA1lx11U0HgAgo0ZpSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToVQLzoOdigXpflQp1y76hhZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dan heb je na 2 uurtjes een mooi portaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAlUOJywaO13a5rziKAroiK3HJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7hNwypXwAmBgTXRy73fE6uM.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even vanaf het dak van de buren. Daar moest ik even helpen met een afgebroken cv afvoerpijpje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDrKn_BaGYXBt8Kamjrgy48HwzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3r6WFCBOgZESLm3d7oexN3lL.jpg?f=fotoalbum_large

En toen kwam een paar dagen later Directplant met een paar strengen blauwe regen van 4 meter lang. Alles ontvlecht en rond de pergola gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8C7bD2d6FsVAj1DxulAkTgjux0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIMJiO9bXfWI2fFazI6ShuDP.jpg?f=fotoalbum_large

En nu maar wachten tot ze gaan bloeien. Waarschijnlijk pas eind dit jaar of zelfs begin volgend jaar.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:15:

En nu maar wachten tot ze gaan bloeien. Waarschijnlijk pas eind dit jaar of zelfs begin volgend jaar.
Mooi geklust. Als die blauwe regen nu niet bloeit dan bloeit hij wellicht nooit, of pas over een paar jaar. De tip met die planten is om er in deze tijd van het jaar een te kopen met bloemen, zo weet je zeker dat hij kán bloeien. Maar goed, het zal vast wel loslopen uiteindelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
henkebek schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Mooi geklust. Als die blauwe regen nu niet bloeit dan bloeit hij wellicht nooit, of pas over een paar jaar. De tip met die planten is om er in deze tijd van het jaar een te kopen met bloemen, zo weet je zeker dat hij kán bloeien. Maar goed, het zal vast wel loslopen uiteindelijk. :)
Ik heb er hier eentje in de tuin die zelfstandig staat als een boompje. Stukje bij stukje zo laten groeien. Echter bloeit deze ook niet. Hij is al wat jaren oud en toch al van behoorlijk formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:51
Ik wil een nieuwe kippenren gaan maken en wordt iedere keer wel heel blij van geodetische koepels. Iemand ervaring daarmee?

Kwam dit al tegen, maar ik vraag me af hoe lang zoiets mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
PaT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:15:
Mijn vrouw wilde graag wat hoogte in de tuin, dus er moest een pergola komen waar een blauwe regen langs kan gaan groeien. Tijd om te klussen dus.

4 Douglas palen van 10x10x400 besteld. Twee voorzien van een paalpunt en het deel wat in de grond gaat voorzien van Bison rubber seal.
Lekker bezig voor moederdag. d:)b

En die 4e paal heb je weggegooid? Of was die eigenlijk voor ruiters en te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:36:
Ik wil een nieuwe kippenren gaan maken en wordt iedere keer wel heel blij van geodetische koepels. Iemand ervaring daarmee?

Kwam dit al tegen, maar ik vraag me af hoe lang zoiets mee gaat.
Hoe groot moet zoiets zijn wil je er nog in kunnen lopen? 🤔

Als ik een keer een nieuwe ga maken, dan ga ik voor een los buizenframe (zo'n kas frame, met goed aansluitende deur) en martergaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
stefanf20 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Staat die regenpijp te afwateren in de border waar de klimop in is gepland? Misschien staan ze te nat?

Hoe is de grond waar ze in staan? genoeg ruimte om te wortelen? of direct al tegels er tegenaan met zand? Voedingstekort?
Zag dat ik niet meer had gereageerd :X
De regenpijp is zover wij hebben geconstateerd bij aanplanten intakt en loopt door naar de afvoer.

Wij hebben de grond aangevuld met potgrond en daar de hedera in geplant.

Er zit aan onze kant wel een stootrand, maar aan de andere kant hebben ze ruimte.

Daarnaast 2 keer per jaar voeding.
Hij is pas ingespoten tegen luis.
En aangezien het nu weinig regent heb ik gisteren de bladeren nat gespoten.

Hier een paar foto's hoe hij nu is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYd6LmQdqNntdmef0qrVeucoycU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YW1BjUNegxqqNBzfAAd0gu7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIToEy9YGrwfc1NKAZyJMUu0DN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkKnanvfUzCR7Dj4vgbGZATJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5bGDPIZ34ZsNeHvP1njH4zbcmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPtqgREwbYdRLfMe7im9grvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxBvn_VAtFsYac_kLsoTV8JKW3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEdgvE1SqrMxfijnE3UfmYar.jpg?f=fotoalbum_large

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Teijgetje schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Lekker bezig voor moederdag. d:)b

En die 4e paal heb je weggegooid? Of was die eigenlijk voor ruiters en te weinig?
Haha, scherp. Het waren er 3 van 4 meter. Ik heb slechts 3 stompjes van nog geen 50cm over. Bedoeld voor de schoren in de hoeken, maar eerlijk gezegd geloof ik het zo ook wel.

@henkebek Er zit 1 klein bloemetje in. Ik heb dus goede hoop!

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 08-05-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
dragon2 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Hoe groot moet zoiets zijn wil je er nog in kunnen lopen? 🤔

Als ik een keer een nieuwe ga maken, dan ga ik voor een los buizenframe (zo'n kas frame, met goed aansluitende deur) en martergaas.
Het is een halve bol, dus de hoogte is grofweg de halve diameter. Het idee is ook om het nachthok tegen de koepel aan te zetten, dus hoef er zelf ook niet in te kunnen lopen.

Om er fatsoenlijk in te kunnen lopen moet je al richting de 4 á 5 meter. Zo groot wil ik hem niet maken.

Dat van dat martergaas is een goed idee, daar zou ik de onderste rand mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MdO82 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Zag dat ik niet meer had gereageerd :X
De regenpijp is zover wij hebben geconstateerd bij aanplanten intakt en loopt door naar de afvoer.

Wij hebben de grond aangevuld met potgrond en daar de hedera in geplant.

Er zit aan onze kant wel een stootrand, maar aan de andere kant hebben ze ruimte.

Daarnaast 2 keer per jaar voeding.
Hij is pas ingespoten tegen luis.
En aangezien het nu weinig regent heb ik gisteren de bladeren nat gespoten.

Hier een paar foto's hoe hij nu is

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er toch stuk beter uit dan jaar terug, niet?

Wel je hortensia wat meer water (en voeding?) geven zou ik zeggen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Borromini schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Ziet er toch stuk beter uit dan jaar terug, niet?

Wel je hortensia wat meer water (en voeding?) geven zou ik zeggen :).
Heeft hortensiamest gehad.
Kan het zijn dat de hedera teveel water weg neemt van de hortensia ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Qua bladoppervlak (en dus mogelijke verdamping en waterbehoefte) zou ik die klimop niet onderschatten. Geen idee hoe diep zoiets wortelt. Weet wel dat hortensia relatief veel water nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Borromini schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:18:
Qua bladoppervlak (en dus mogelijke . Weet wel dat hortensia relatief veel water nodig heeft.
Ja dat dus, ik had in mijn vorige huis en erg grote hortensia achter in een hoek van mijn tuin staan.
Daar kon ik water bij op blijven gieten.
Niet normaal.

We hebben er nu iets van 13 of 14 in de voortuin staan, heb tot nu toe 1 keer water gegeven
Maar ik denk dat ik dat beter iets vaker kan gaan doen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Zal ze elke avond zolang we geen water van boven krijgen wel een emmer water geven.

Overigens een discussie die we hier in huis hebben. De ene helft zegt de hedera vakrr direct water geven de andere zegt van niet en regelmatig de hedera via de bladeren besproeien.

Via een zoekopdracht zijn de meningen ook niet eens gezind

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MdO82 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:30:
Zal ze elke avond zolang we geen water van boven krijgen wel een emmer water geven.

Overigens een discussie die we hier in huis hebben. De ene helft zegt de hedera vakrr direct water geven de andere zegt van niet en regelmatig de hedera via de bladeren besproeien.

Via een zoekopdracht zijn de meningen ook niet eens gezind
Volgens mij maakt dat bij Hedera ook helemaal niets uit. Ik doe eigenlijk beide en dat spul gaat prima.

Wat ik vooral opvallend vind is dat de stukken die geen direct zonlicht krijgen het hardst groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 14:48
Vraagje, een van mijn rhododendrons heeft er niet zo veel zin in. Iemand enig idee hoe dit kan en wat ik er aan kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6Nm3sVCQ3psd-CmZWzh8VNwkxE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhcI1jLbYmAA3KJM4wKd89Nj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyvYbucLv0-qKmMuMhRWrZ8eoUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhyUWGFNiq9q75CLVhDJONYj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmIwXn8IlYnf3BNmjo81Px6IXeY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5tPUxoMuZUB8nyq72i8dYw7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 14:48
Achterin het bos staan ook een tiental rhododendrons die last hebben van ‘ongedierte’?

Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUAGPFz8T3zmBto4g4uQOOpKslY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWbkiRNrgHndP0hGTJM6eZRU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDThbR5jtBswTTJtGgK3M9TttoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvt0EXVUSjlwl1jsClvCFg8r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm2D-jxz7QCsy98rjHuLdOO6MkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7SFPXg2vRNouwLetCxMaSnP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@tatata
Dat lijkt op bladvlekkenziekte.

En op schade van de lapsnuitkever.

Vandaag het laatste stukje berm gedaan.

Eindelijk alle 110 meter / 180 m² klaar. *O*
Rest alleen onze 45 nieuwe meter dagelijks/om de dag water geven, de buurvrouw doet haar eigen 30 meter.
De berm is gortdroog, vandaar, en door de dikke wortellaag van de zoden sijpelt water niet gelijk er doorheen.
Zag wel dat door de voldoende water geven, zodat de ondergrond goed vochtig wordt, de zoden snel wortels schieten. Het eerste stuk had al wortels van een centimeter de aarde in na drie dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLXAK7RvTo0n8gpLWPK4n4lnk0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tehXrAqF6Xd1Irgv4oSgEPqU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_zAwCQxnTADy7DGzY5pbidLxOU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BauJ3RagMiHxu5xv3KGV5qxQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou7ewUuuOnUc_C2Yrzse0UEtVAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96Lv7jwGTCJGJr9jAVqZgTDz.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk als kers op de taart overal twee niet poepen bordjes in gezet. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lQcgjmpTq57ChZEgh2933PPo3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioeHLndPs6I2ptoyLrBR5int.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/059t3eW_My6Sh-Ye5Vd-p8fXv50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sixKMUpslCLSIgEe1DT70ow.jpg?f=fotoalbum_tile

Blij dat ik binnenkort alleen nog hoef te maaien. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Teijgetje is het jullie perceel tot aan de weg?
Indien ja: vreemde constructie.
Indien nee: is het eigenbelang dat je het voor de gemeente netjes maakt? of leveren hun ook nog iet? (graszoden of zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@tatata

Hier ook last van (gehad). Volgens de kweker hebben de lapsnuitkever oftewel de taxuskever uit heel Nederland en zo bij mij verspreidt. Heb aaltjes geprobeerd en dat heeft niet gewerkt. Nu heb ik korrels (biologisch) bij ongediertebestrijding.nl vandaan. Hark je door de grond en klaar. Ruikt wel vreselijk naar knoflook. Wees er op tijd bij want ik heb er al een paar weg moeten gooien en dan vooral de speciale soorten. De plant wordt zowel van onderen als van boven aangevallen.

De aangevreten blaadjes zullen overgroeid worden door nieuwe.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Bommes
Nee, de berm is van de gemeente inmiddels.
Vroeger was wel tot het midden van de weg eigendom, en konden we tol heffen. :+
Gezien beschoeiingen, rietonderhoud, baggeren en het plaatsen van riolering/leidingen in de berm, is dit ooit overgedaan aan de gemeente in ruil voor eea aan vergunningen. Nu is de helft van de sloot van ons. Zoals alle sloten rondom de percelen voor de helft van de perceeleigenaar zijn.

Alleen maaien ze maar twee keer per jaar en ziet je perceel er vanaf de weg rommelig uit als je over een meter hoog onkruid moet kijken.
Vandaar dat velen hier op de weg, en omgeving, zelf hun berm netjes houden.
De vorige keer ben in een dik jaar bezig geweest met inzaaien en vechten tegen onkruid voordat de berm enigszins alleen gras was. En ook eerst gefreesd.
En toen kwam er een nieuwe beschoeiing en waterleiding en lag de hele berm overhoop.
Dus nu met gratis graszoden, vorig jaar her en der opgehaald van mensen die teveel besteld hadden. Daar heeft onkruid gelijk weinig grip op omdat het wortelpakket vrij dicht/dik is, en omdat het allemaal hetzelfde gras is hoef je niet elke week te maaien.
Pas na twee of drie weken hoef je te maaien, waarbij het gras dan ook niet echt hoog wordt.
Vroeger zat er ook straatgras tussen en dan zag het er na een week al weer pokdalig uit omdat dat veel sneller groeit als ander gras. En moest je wel maaien.
Het is dus puur eigenbelang, minder maaien en een nette berm.

Maar de gemeente geeft dus niets, ik moet ze wel aanspreken om zelf de berm in onderhoud te nemen/maaien, en dat zij dat dan met hun aannemer kortsluiten.
Anders gaat er toch een klepelmaaier overheen, want die gasten rijden met oogkleppen lijkt het soms, en heb je kans dat ze even een stukje omploegen.

Dat gekraak eerder van de week op bevrijdingsdag, van de gemeente-klepelmaaier, was een bezem(s) oid.
Doordat ze het een meter hoog laten groeien zien ze niet wat er in de berm staat aan paaltjes, leidingkokers etc. Daar gaat gewoon met grof geweld een maaier overheen.
En dan ziet de berm er bv zo uit......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-0MlCELBq-JcLwzwJgq_xorRnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNgCOLqnFUzLcxHdvRPqEefj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yInIqJkcPl8FCQmw9gL0nObII8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Swvn1rsOp8pdhyQYbIi1rrl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Thanks voor je uitleg, duidelijk verhaal.
Teijgetje schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:38:
Doordat ze het een meter hoog laten groeien zien ze niet wat er in de berm staat aan paaltjes, leidingkokers etc. Daar gaat gewoon met grof geweld een maaier overheen.
En dan ziet de berm er bv zo uit.....
Vertel mij wat, mijn minimale beroeps deformatie maakt dat ik extra op die verkenmerking paaltjes let van de drinkwater berdrijven.
Om de hoek van ons oude huis waren ze nog van beton, 50 hoog boven maaiveld, zelfs die maaien ze gewoon compleet aan gort.
Wij zetten daarom nu ijzeren paaltjes van 1 meter hoog.
Maar ook die maaien ze gewoon omver.. 8)7

Geen foto's genomen maar net wat "gootjes" rond mijn hortensia's in de voortuin gegraven.
Daarna flink wat water gegeven, met wat goed gerichte kuiltjes en dammetjes blijft het water er goed om heen staan en kan het rustig in de grond trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Bommes schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:59:

Geen foto's genomen maar net wat "gootjes" rond mijn hortensia's in de voortuin gegraven.
Daarna flink wat water gegeven, met wat goed gerichte kuiltjes en dammetjes blijft het water er goed om heen staan en kan het rustig in de grond trekken.

Wij zetten daarom nu ijzeren paaltjes van 1 meter hoog.
Maar ook die maaien ze gewoon omver.. 8)7
Ja, het viel mij ook al op dat die maaiers hun gps ingeklokt hebben, een pet over de oren, oordopjes in en turend op hun telefoon tijdens de werkzaamheden. Die kijken pas op als iets echt heel fout gaat/herrie maakt. :+ :X }:O

Wat het makkelijkst is, is een een gietrand aan leggen.
Dat is een dammetje rondom de plant/wortelkluit, gewoon van aarde. Beetje aandrukken maar dan hoef je niet te graven.
Als je dan daar water in giet, tot onder de rand :+ , dan zakt het door de kluit heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFLxI4sCrbAK2akm49Izt9Yb2-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpM4er1KN4RWCI1PS5h2zrPB.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een geultje graaft dan is dat meestal om de kluit heen anders beschadig je de wortels, water dat je daar in giet loopt dus langs de kluit weg maar niet er in.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:51
@Teijgetje Is het niet zo dat veel bermen tegenwoordig minder frequent gemaaid worden (ecologisch maaibeheer) omdat dit vriendelijker is voor de natuur. Kruiden en wilde bloemen krijgen de kans om te groeien wat weer goed is voor de insecten. Een prima aanpak wat mij betreft.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lijkt mij eerder een vorm van greenwashing: besparingen die in de markt worden gezet als ecologisch verantwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Millert schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:50:
@Teijgetje Is het niet zo dat veel bermen tegenwoordig minder frequent gemaaid worden (ecologisch maaibeheer) omdat dit vriendelijker is voor de natuur. Kruiden en wilde bloemen krijgen de kans om te groeien wat weer goed is voor de insecten. Een prima aanpak wat mij betreft.
We zitten hier in het boerenland, bermen te over die probleemloos hoog kunnen blijven om waardplanten een kans te geven. Dus ik ben het wat dat betreft helemaal met je eens.
We hebben zelfs twee lindes geplant, de waardplant van de zo bedreigde bezige bij. En de zoom om ons land mag ook lekker blijven groeien qua onkruiden/waardplanten.

Maar binnen de bebouwde kom niet maaien is gewoon een geldkwestie, onder het valse mom van natuurbehoud.
Terwijl dus in datzelfde boerenland vorig jaar zo`n beetje alle begroeiing , cq bosschages, tussen de bomen in, rigoureus met de grond gelijk gemaakt zijn. Grote bomen zijn blijven staan.
Ik had op twee kilometer afstand een groene "wal", die is weg, net als die twee er daar weer achter, en nu kijk ik ruim 4 km ver recht op de A2. Ik zie gewoon de auto`s rijden.
Dus natuurbehoud? Prima. Maar al dat kreupelhout was een hele leefgemeenschap van dieren, dat werd gewoon opgeofferd.
En is het er mooier van geworden? :N
Of diverser? :N
Wel lekker open, de wind heeft gewoon vrij spel.

Ik heb zelfs het idee dat er buiten de bebouwde kom vaker gemaaid wordt dan in de gemeente zelf. 8)7
Daar is net alles gemaaid......hoe bedoel je "maai mei niet"? :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
Borromini schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:52:
Lijkt mij eerder een vorm van greenwashing: besparingen die in de markt worden gezet als ecologisch verantwoord.
Greenwashing klinkt leuk maar als je het geheel bekijkt (wat de politiek zelden doet) is van besparing zelde (lees nooit) sprake.

Ik ben toezichthouder op een groot groenbestek. Over het algemeen is het ecologisch maaien van bermen in drie werkgangen (maaien, rusten, duinen/schudden, rusten, opbalen/afvoeren) een stuk duurder dan traditioneel 26x per jaar gazonmaaien. Je hebt dan bij wijze van spreken echt over een verschil van tientjes vs centen per are en daar komt de afvoer van vervuild materiaal en neveschade in de vorm van een veel hogere onkruiddruk in omringende elementen verharding en beplantingsvakken nog bij.

Het kan wel efficiënter (lees goedkoper) met een zogenoemde maaizuiger (die het in een werkgang kan doen) maar daarbij gaat veel zaad en insectenleven verloren. Bij ons zijn deze dan ook alleen toegestaan als het echt niet anders kan (verkeersveiligheid of bijvoorbeeld op een heel steil talud)

@Teijgetje maai mei niet is nou echt een concept wat compleet de plank misslaat wat mij betreft. Er bloeit in mei relatief veel in de natuur, in tegenstelling tot bijvoorbeeld augustus/september... Als je niet wil maaien kun je dat beter in die periode doen. Dan draag je veel meer bij voor de insecten en hoef je ook nog eens minder water te geven (langer gras = koeler dan kort gras).

Verder is de linde absoluut waardevol voor bijen omdat het een van de laatste bronnen van nectar is tegen de zomer. Maar puur sec genomen is het geen waardplant maar een drachtplant voor de bij. De linde is namelijk een van meerdere voedingsbronnen. Voor de lindepijlstaart is het bijvoorbeeld wel een waardplant. Hierbij draait de hele cyclus van voeding tot voortplanting om de linde.

Aanvulling:
- Compleet de plank misslaan is wellicht wat overtrokken. Mindermaaien / meer biodivers is altijd goed, maar maai mei niet is vooral een makkelijke stap om te nemen. Mensen hebben dan nog dat lekkere frisse groen van het vroege voorjaar op het netvlies waardoor ze makkelijk aanhaken. Maar zoals eerder gezegt is de noodzaak in de zomer groter. -

[ Voor 8% gewijzigd door Woody179 op 09-05-2022 00:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Woody179 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:13:
Over het algemeen is het ecologisch maaien van bermen in drie werkgangen (maaien, rusten, duinen/schudden, rusten, opbalen/afvoeren) een stuk duurder dan traditioneel 26x per jaar gazonmaaien. Je hebt dan bij wijze van spreken echt over een verschil van tientjes vs centen per are en daar komt de afvoer van vervuild materiaal nog en neveschade in de vorm van een veel hogere onkruiddruk in omringende elementen verharding en beplantingsvakken nog bij.

Het kan wel efficiënter (lees goedkoper) met een zogenoemde maaizuiger (die het in een werkgang kan doen) maar daarbij gaat veel zaad en insectenleven verloren. Bij ons zijn deze dan ook alleen toegestaan als het echt niet anders kan (verkeersveiligheid of bijvoorbeeld op een heel steil talud)
Hier doen ze dat efficiënter. :+
Gewoon 2 x per jaar de klepelmaaier er overheen.
Rusten? :N
Duinen/schudden? :N
Opruimen/afvoeren? :N

Zoals je op de foto`s ziet ligt er een laag onkruid/maaisel, dat blijft liggen.
Dat is voeding...... :+
Maar inderdaad, er word zo laat gemaaid dat alle zaad blijft liggen en/of verwaaid.
Het is dus niet zozeer dat de berm ecologisch beheerd wordt joepie, iedereen hier wordt gedwongen aangewaaid gemeente-onkruid te gaan verwijderen uit eigen tuin. Dat koolzaad kom je echt overal tegen, en haal je het niet op tijd weg dan krijg je problemen met de stronk, die is dan polsdik, en hoe vast dat zit.

En die stukken bezem.........die worden de volgende maaibeurt weer wat kleiner als ze ze weer tegenkomen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Liever die bezem als een handvol redbull blik puzzelstukjes😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:32:
Hier doen ze dat efficiënter. :+
Gewoon 2 x per jaar de klepermaaier er overheen.
Rusten? :N
Duinen/schudden? :N
Opruimen/afvoeren? :N

Zoals je op de foto`s ziet ligt er een laag onkruid/maaisel, dat blijft liggen.
Dat is voeding...... :+
Maar inderdaad, er word zo laat gemaaid dat alle zaad blijft liggen en/of verwaaid.
Het is dus niet zozeer dat de berm ecologisch beheerd wordt joepie, iedereen hier wordt gedwongen aangewaaid gemeente-onkruid te gaan verwijderen uit eigen tuin. Dat koolzaad kom je echt overal tegen, en haal je het niet op tijd weg dan krijg je problemen met de stronk, die is dan polsdik, en hoe vast dat zit.

En die stukken bezem.........die worden de volgende maaibeurt weer wat kleiner als ze ze weer tegenkomen. :+
Dat 2x per jaar maaien doen ze hier ook, geen idee of dat ecologisch of kostenbesparing is, maar wel hinderlijk dat je in bepaalde periodes gewoon de helft van het fietspad kwijt bent omdat het onkruid een halve meter eroverheen groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
henkie196 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:43:
[...]

Dat 2x per jaar maaien doen ze hier ook, geen idee of dat ecologisch of kostenbesparing is, maar wel hinderlijk dat je in bepaalde periodes gewoon de helft van het fietspad kwijt bent omdat het onkruid een halve meter eroverheen groeit.
Ligt een beetje aan het fietspad, fietspaden van 1,5m+ breed kunnen prima been beetje overhangend groen hebben. Met 30 a 40cm heb je het echt wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Woody179 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:55:
Ligt een beetje aan het fietspad, fietspaden van 1,5m+ breed kunnen prima been beetje overhangend groen hebben. Met 30 a 40cm heb je het echt wel gehad.
Inderdaad, hangt af van het fietspad. Maar met een nog geen 2m breed fietspad, dat voor twee richtingen is, en dik groen aan beide kanten, voelt het al gauw vrij claustrofobisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
henkie196 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:43:
[...]

Beide, minder maaien is goed voor de beestjes en minder maaien scheelt veel in de kosten.

Enne definieer onkruid ;) Ik was blij dat ik dit jaar voor het eerst madeliefjes en paardenbloemen in mijn grasveld zeg. De eerste 25 zoekresultaten in Google suggereren dat het onkruid is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
henkie196 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Inderdaad, hangt af van het fietspad. Maar met een nog geen 2m breed fietspad, dat voor twee richtingen is, en dik groen aan beide kanten, voelt het al gauw vrij claustrofobisch.
We zijn gewend de omgeving naar onze hand te zetten en als dat niet gebeurd zijn mensen gelijk uit hun comfortzone. Als je het mij vraagt is het niet zown ramp om je in zown geval aan te passen aan de omgeving en een stukje achter elkaar te fietsen. Laat je vrouw/partner voorop gaan en geniet van het uitzicht zou ik zeggen.

Ik heb het tijdens mijn werk mee gemaakt dat een vrouw het van een melding tot een klacht via de wethouder opspeelde. Wij zouden haar leven in de waagschaal stellen door het overhangend groen niet af te maaien of (en dit is geen grap) het op te binden. Detail in de situatie was dat het om een dubbel fietspad ging van 2x2meter en het groen voor een stuk van 500m een schokkende 40cm overhing....daar mag je dan serieus en bovenal respectvol op gaan reageren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Ik ben normaal gesproken de laatste die meer maaien zou willen zien door de gemeente, maar met die fietspaden is het toch wel een dingetje. Hier in de buurt ook zo'n twee richtingen pad waar aan twee kanten brandnetels flink overhangen. Fungeert ook nog eens als wandelpad, en buiten de bebouwde kom dus scooters ook op het fietspad.
Nu kom je daar meestal wel uit met wat vooruitzien en communicatie, maar als de scholieren twee aan twee met de telefoon in de hand langsfietsen en er moet nog een scootmobiel en een scooter in tegengestelde richting langs, dan sta je dus wel eens met je korte broek tussen de brandnetels. Niet heel aangenaam.

Maar goed dat overkomt je één keer. De volgende keer heb ik zo hard geroepen dat de scholieren van schrik van hun fiets afvielen in de brandnetels >:) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:33
sebastiaan89 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:58:
Ik ben normaal gesproken de laatste die meer maaien zou willen zien door de gemeente, maar met die fietspaden is het toch wel een dingetje. Hier in de buurt ook zo'n twee richtingen pad waar aan twee kanten brandnetels flink overhangen. Fungeert ook nog eens als wandelpad, en buiten de bebouwde kom dus scooters ook op het fietspad.
Nu kom je daar meestal wel uit met wat vooruitzien en communicatie, maar als de scholieren twee aan twee met de telefoon in de hand langsfietsen en er moet nog een scootmobiel en een scooter in tegengestelde richting langs, dan sta je dus wel eens met je korte broek tussen de brandnetels. Niet heel aangenaam.

Maar goed dat overkomt je één keer. De volgende keer heb ik zo hard geroepen dat de scholieren van schrik van hun fiets afvielen in de brandnetels >:) :+
Tja, de oplossing is zo simpel, geen korte broek oOo :+ Al helemaal met de kans op teken! :X

@Joris748 Definitie onkruid: Planten die groeien waar jij ze niet wilt hebben, wat je noemt een flexibel en rekbaar begrip :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Paardenbloemen zijn onkruid. Als je die ondingen laat doen nemen ze je gazonnetje zo over en staan ze overal :P.

En die gigantische wortels dien je echt uit te steken, die trek je er niet zo uit bij een volgroeid exemplaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
Borromini schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:33:
Paardenbloemen zijn onkruid. Als je die ondingen laat doen nemen ze je gazonnetje zo over en staan ze overal :P.

En die gigantische wortels dien je echt uit te steken, die trek je er niet zo uit bij een volgroeid exemplaar.
Daar in tegen zijn ze een fantastische bron van nectar en stuifmeel voor de bijen en hommels.

Net als madeliefjes of klaver lekker laten groeien. Gras is om op te spelen en de bal rolt er echt niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:16:
Beide, minder maaien is goed voor de beestjes en minder maaien scheelt veel in de kosten.

Enne definieer onkruid ;) Ik was blij dat ik dit jaar voor het eerst madeliefjes en paardenbloemen in mijn grasveld zeg. De eerste 25 zoekresultaten in Google suggereren dat het onkruid is :P
Wat @RoosW zegt, onkruid is iets dat groeit op een plek waar je het niet wilt hebben. Madeliefjes vind ik persoonlijk niet erg, maar paardebloemen hoef ik niet in onze tuin.
Woody179 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:27:
We zijn gewend de omgeving naar onze hand te zetten en als dat niet gebeurd zijn mensen gelijk uit hun comfortzone. Als je het mij vraagt is het niet zown ramp om je in zown geval aan te passen aan de omgeving en een stukje achter elkaar te fietsen. Laat je vrouw/partner voorop gaan en geniet van het uitzicht zou ik zeggen.

Ik heb het tijdens mijn werk mee gemaakt dat een vrouw het van een melding tot een klacht via de wethouder opspeelde. Wij zouden haar leven in de waagschaal stellen door het overhangend groen niet af te maaien of (en dit is geen grap) het op te binden. Detail in de situatie was dat het om een dubbel fietspad ging van 2x2meter en het groen voor een stuk van 500m een schokkende 40cm overhing....daar mag je dan serieus en bovenal respectvol op gaan reageren 8)7
Voor mij persoonlijk is de comfortzone vooral dat ik min of meer gedwongen door het halve tot hele meter hoge groenspul moet fietsen als er een tegenligger aankomt of als ik iemand in wil halen. En groen spul kan ook brandnetels en distels bevatten, plus dat insecten prima zijn, maar teken houden ook van dat overhangende spul.

En mooi uitzicht is prima, maar ik fiets meestal alleen en op hoge snelheid ;)

En als het fietspad 2x2m was, zou ik het niet erg vinden, maar dat soort fietspaden hebben we hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
henkie196 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Wat @RoosW zegt, onkruid is iets dat groeit op een plek waar je het niet wilt hebben. Madeliefjes vind ik persoonlijk niet erg, maar paardebloemen hoef ik niet in onze tuin.

[...]

Voor mij persoonlijk is de comfortzone vooral dat ik min of meer gedwongen door het halve tot hele meter hoge groenspul moet fietsen als er een tegenligger aankomt of als ik iemand in wil halen. En groen spul kan ook brandnetels en distels bevatten, plus dat insecten prima zijn, maar teken houden ook van dat overhangende spul.

En mooi uitzicht is prima, maar ik fiets meestal alleen en op hoge snelheid ;)

En als het fietspad 2x2m was, zou ik het niet erg vinden, maar dat soort fietspaden hebben we hier niet.
Ik snap je punt maar besef je dat als door de overgroei heen vinden niet als prettig ervaard je altijd nog de optie hebt om even in te houden of af te stappen om de ander te laten passeren

Verder kun je altijd het verzoek doen bij de gemeente of het fietspad wel voldoet aan het gebruik. Bij veel gemeentes (lees politiek) is het best een hot item op de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Weet iemand waar je een beetje voordelig cortenstaal trellis kunt kopen? (In principe gewoon vierkant, met mazen van rond de 20x20cm, wel inclusief bevestiging op een houten schuur.)

We hebben het een nieuwe schuur laten bouwen, maar willen wat klimmers er tegenaan zetten en grofmazig cortenstaal lijkt de fraaiste oplossing te zijn.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
henkie196 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Inderdaad. En als dat groen dan ook nog hoofdzakelijk bestaat uit brandnetels en distels, dan gaat er toch rap een mailtje naar de wegbeheerder of ze de berm weer eens willen maaien, want dat voelt bijzonder onprettig aan de blote beentjes...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY17QF0qJ5Nuu_zRnlkVkEuPPBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPKTybL6237SLIzzOfra31e9.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb in mijn voortuin een strook van +-10x0.4m waar we vorig jaar dode buxussen uit verwijderd hebben. Nu wil ik er iets moois voor in de plaats zetten. Iemand raadde mij taxus aan maar ik lees dat die giftig is dus liever niet en tevens lijkt me een bloeiende/verkleurende plant mooier. Ook denk ik erover om een deel van deze erfgrens te gebruiken voor een insectenhotel. Ik zoek dus een plant of struik die mooi bloeit, in komende tijd geplant kan worden, en geschikt is voor dit stukje.... Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
mrbootster schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:26:
[Afbeelding]
Ik heb in mijn voortuin een strook van +-10x0.4m waar we vorig jaar dode buxussen uit verwijderd hebben. Nu wil ik er iets moois voor in de plaats zetten. Iemand raadde mij taxus aan maar ik lees dat die giftig is dus liever niet en tevens lijkt me een bloeiende/verkleurende plant mooier. Ook denk ik erover om een deel van deze erfgrens te gebruiken voor een insectenhotel. Ik zoek dus een plant of struik die mooi bloeit, in komende tijd geplant kan worden, en geschikt is voor dit stukje.... Iemand tips?
Vlinderstruik? Sneeuwbal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
dragon2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Vlinderstruik? Sneeuwbal?
klinkt goed..

Kan er ook meerdere struiken inzetten natuurlijk

Toevoeging is trouwens dat ik op vrije droge zandgrond woon in de buurt van Enschede, wel belangrijk dat de planten die ik kies daar goed op gedijen

Ik zie dat de vlinder struik in de zomer en herfst bloeit. Als ik iets kan vinden wat bloeit in de lente is het een mooie afwisseling. Of wordt het dan teveel mengelmoesje?

[ Voor 19% gewijzigd door mrbootster op 09-05-2022 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
[Afbeelding]
0,4 m is wel erg smal voor een vlinderstruik/sneeuwbal. Die gaan over het trottoir of in de rest van je tuin groeien. Ik zou eerder voor iets als lavendel kiezen. Die kun je goed snoeien en passend op de strook houden en er komen bijen, hommels en vlinders op af. Kun je een mooi hotel voor plaatsen. Bijkomend voordeel: het houdt muggen op afstand :-) (Dus een zakje lavendel bij je slaapkamerraam doet wonderen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 17:18
[Afbeelding]
Zou er een portugese laurier neerzetten. Wintergroen, goed te snoeien, kan goed tegen de heden daagse droogte perioden en als je niet te snel snoeit bloeit ie soms ook nog met witte bloemtrossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Vandaag zijn de vogeltjes uitgevlogen. Zag er nog net één het nest verlaten. Wel vreemd, geen mezen meer die het nest bevliegen, geen getjilp meer. Gek wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:06

H12

Portugese laurier is inderdaad een aanrader, zoals @kaboom1555 al aangeeft. Klein kopen bij een kweker, zo'n 4-5 stuks per strekkende meter, binnen twee jaar op een acceptabele hoogte en in drie jaar dichtgegroeid (inclusief stevig snoeien hier op 1,2m hoog, 0,40m breed). Goed te snoeien, en dat moet ook, en loopt dan weer goed uit. Staat hier ook deels langs het pad en kan dus prima semi-ingesloten staan.

Anders een haagje van beuken, vraag bij een kweker om de juiste soort en je hebt ieder jaar een half jaar lang een frisgroen, dicht bladerdek. Kan ook goed tegen snoeien (twee keer per jaar is voldoende). Bloeien doen ze alleen niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Shadow_Agent schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:06:
Vandaag zijn de vogeltjes uitgevlogen. Zag er nog net één het nest verlaten. Wel vreemd, geen mezen meer die het nest bevliegen, geen getjilp meer. Gek wel
Leuk om te zien hé? Wij hebben nu al voor de 2e keer een koolmeesnestje in ons vogelhuisje gehad. Zaterdag vlogen er 5 jongen uit. Erg leuk. Ook alle noeste arbeid van pa en ma is bewonderenswaardig. Toen ze allemaal weg waren hebben we het nestkastje open gemaakt. Dat nest was echt brandschoon.

We hadden de laatste 2 weken daardoor wel interesse bij de lokale buurtkatten gewekt. Met een supersoaker en een tijdelijke afdekking van het 'klimrek' naast het vogelhuisje hebben we het toch voor elkaar gekregen dat ze het overleefd hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-06 22:28
Ik heb sinds twee jaar een grote pot met wat vleesetende plantjes. Bekerplant en de Venus fly trap blijven na de winter vaak nog in het zicht. Zonnedauw daarin tegen sterft helemaal af en in de lente is het maar gissen wanneer hij weer op komt.

Vandaag zag ik dat er een heeel minuscuul blaadje opgekomen was met zelfs wat kleverige bolletjes. Tot mijn verbazing had hij al gelijk wat gevangen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A88b136zBYwVNwT3wdvReAgPWww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yi4xO8ViQmax4dxDd6YlVs3X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebastiaan89
Nou, ook ik ben weer wat bezig geweest dit weekend:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkBQRBRyjmOjvrTgTmuA9hbezbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOzzY5kGryMo9WQFjE4mk3oR.jpg?f=fotoalbum_large
Boom was helaas ernstig ziek, en de taxus spreekt voor zich. Stonden tot voorkort kompleet ingesloten met tegels, dus niet geheel verassend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NUaYJeCs7gQRjArFmyUSEkGrRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZrnkGjnFKch57hlvi7vKmID.jpg?f=fotoalbum_large

Met minimaal graven gaf het boompje zich al over >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWdqas-FOy-av_DI7WpO2ZRT9YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sT16zCu639g12SvfhcpvYcl.jpg?f=fotoalbum_large

Tussenresultaat voor nu. Compost en boomsnippers toegevoegd. Hoekje bloemetjes gezaaid, nu wachtten op de volgende levering van de Heliant, en de bestelde fruitboompjes. Hopelijk tijdens het hemelvaart weekend tijd om te plantten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:24:
Nou, ook ik ben weer wat bezig geweest dit weekend:

Voor:
[Afbeelding]
Boom was helaas ernstig ziek, en de taxus spreekt voor zich. Stonden tot voorkort kompleet ingesloten met tegels, dus niet geheel verassend.

[Afbeelding]

Met minimaal graven gaf het boompje zich al over >:)
Ik heb geen verstand van bomen maar deze ziet/zag er wel groen uit, hoe wist je dat hij ziek was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ah, geen foto's van genomen! maar aan de achterkant (gek genoeg de zon kant) hingen de paddenstoelen er aan, en hij bleef ook maar op random plekken bloeden. Verder was de taxus echt het redden ver voorbij, maar stond die wel in de wortel bol van de boom geplant, dus die was ook niet netjes te verwijderen zonder de boom verder te beschadigen.

[ Voor 5% gewijzigd door sebastiaan89 op 10-05-2022 10:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat kan een beetje groen en bloemen een mens gelukkig kan maken! Alleen de geur van de vlinderstruik sering al! O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIY1tfWUSNsc7rlr-M9Iv6OASKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gwG8mzX3yXfYk9SVXwEELqrM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYSl4MaSm4EPAhTT7KjIini3ztE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FKOnj9JuCZ0AMrj71LyiFNd.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Hier bloeien alleen de seringen, die ruiken niet echt. Wel erg mooi.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:20

Wom

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:23:
Ik heb op aanraden hier twee zakken lavameel gekocht om heermoes te bestrijden; iemand ervaring hoe je dit het beste kan aanbrengen? Het is echt heel fijn spul en stuift dus; de verpakking suggereert om in water op te lossen en het te gieteren.
Hoe is het gegaan met de heermoes? Of hopelijk het gebrek aan? Naast het lavameel heb ik op aanraden van een lokale boer de uitgetrokken heermoes terug gegooid op de plekken waar hij opkwam. Moet zeggen dat ik tot nu toe nog maar amper heermoes ben tegen gekomen, net op de randen af en toe eentje die de kop op steekt. Als je weet hoe het voorheen was, ben ik wel te spreken over deze methode in ieder geval.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Bad Brains schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:38:
Hier bloeien alleen de seringen, die ruiken niet echt. Wel erg mooi.
Oh wat jammer zeg, een sering ruikt juist zo lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
pjot1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:35:
Wat kan een beetje groen en bloemen een mens gelukkig kan maken! Alleen de geur van de vlinderstruik al! O+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is volgens mij toch geen vlinderstruik? Ik weet niet wat wel, hier in de buurt staan die struiken namelijk ook, nu inderdaad in bloei. Ik heb zelf drie verschillende kleuren vlinderstruiken in de tuin en die bloeien nog lang niet. Vlinderstruiken bloeien pas veel later , in de zomer, rond juli/september. Hier zijn sommige pas een poosje geleden weer uitgeschoten. Snoei ze altijd bijna helemaal terug omdat het groeit als onkruid. Zou het daarom nooit op een kleine plaats neerzetten zoals hierboven wordt aangeraden. De struik hier wordt elke zomer weer rond de vier meter hoog en deint ook helemaal uit.

Het blad is ook anders:

Afbeeldingslocatie: https://dkpo4ygqb6rh6.cloudfront.net/APPELTERN_NL/imageresized/148304/a7a0420a1f4cd733495bf3ab9f094758/1280_720_80_normaljpg/buddleja_davidii_pink_delight_-_vlinderstruik_1280.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
Zijn ook seringen.

Snel even fotootje gemaakt van de mijne.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNU97rfBLZmN2z-xRiTk8_GC5Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4BvoF1m2ORg8UL0DZfrrdIg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Bad Brains op 10-05-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik kwam toevallig Haxo tegen wbt regentonnen.
De eerder gelinkte rechthoekige van €450 hebben ze ook, maar ook leuk betaalbare, en in de vorm van zuilen, vazen, etc.

Deze was leuk betaalbaar op marktplaats.

Ik zag dat ze hier maar 99,95 kosten.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 11-05-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:53

PnD

like in Pinda ^_^

Op zich gaat mijn gazon niet heel slecht. Het lag er beroerd bij na de winter. Bijgezaaid in het voorjaar en het ligt er aardig bij. Op wat plekken na die ik nu nog bijzaai.

Waar ik last van heb is:
- redelijk wat plekken met van dat wild gras. Dit verwijder ik zo nu en dan en dan zaai ik die plek opnieuw in
- veel plekken met mieren
- engerlingen

Nu vraag ik me af hoe een en ander aan te pakken en of er een verband is tussen mieren en engerlingen? En wild gras?

Ik weet dat je engerlingen en mieren kan bestrijden met aaltjes. Prijzig spul wel dus wil het goed en in de juiste volgorde aanpakken

Mijn gazon is 20m2 overigens.

Hieronder de opbrengst uit een klein stukje gras qua bodemleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrZBWvk50NbBq0O2o-L1Jd20hMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9izoJkahlq2GLADC0pZMhuZ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laEJtYAncZrC4l-4LMzRDykWgdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5r9W1djgzNVN39KRS9b5sOYm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@PnD
Voor emelten en engerlingen heb je verschillende nematoden nodig.

De Steinernema feltiae, die tegen emelten werken, verjagen ook mieren.
Alleen verjagen ze ze dus, de mieren gaan er niet dood van. Ze zoeken een nieuw nest, dat kan op een nog veel vervelendere plek zijn.
Beter bestrijd je mieren met een mierenbestrijdingsmiddel zoals een lokstof, korrels of een spuitbus als je het nestgat weet.

Beter eerst de mieren zodat die niet aan de wandel gaan. ;)
De aaltjes zijn genoeg voor twee behandelingen, de tweede na/binnen een week, je kunt ze in de koelkast zolang goed houden (max 7 dagen).

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 10-05-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik heb vandaag mijn blauwe regen verwijdert, ivm de giftigheid ervan (hebben een jonge hond, die alles lekker en interessant vindt).
Maar nu wil ik die blauwe regen vervangen voor een soortgelijke klimmer, beetje van dezelfde stijl. We vonden de blauwe regen een mooie plant.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Niet hetzelfde (dus geen bloemen), wel een klimmer. En ondanks de naam Japanse wijnbes een soort braam.
Uiteraard een klimmer.
In de winter worden de bladeren rood.

Rubus phoenicolasius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Goofyduck384 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:28:
Ik heb vandaag mijn blauwe regen verwijdert, ivm de giftigheid ervan (hebben een jonge hond, die alles lekker en interessant vindt).
Maar nu wil ik die blauwe regen vervangen voor een soortgelijke klimmer, beetje van dezelfde stijl. We vonden de blauwe regen een mooie plant.

Iemand een idee?
Even gauw wat geroepen:
Toscaanse Jasmijn
Klimroos (rosa new dawn bijvoorbeeld)
Clematis (diverse mooie soorten die zich ook goed laten combineren)
Passiebloem
Schijnaugurk (akebia)
Pagina: 1 ... 102 ... 182 Laatste