Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 17:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Milo85 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Zolang een vlinderstruik in de zon staat kan er maar weinig fout gaan ;)
Dan gaat dat goed komen, hij komt tegen de noordelijke schutting in een west-gerichte tuin, dus vanaf een uurtje of 11 zon tot hij 's avonds onder gaat.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wackmack schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:51:
Zit eraan te denken om een hottub in de tuin te plaatsen. Heeft iemand dat hierook? Nog tips?
Daarvoor kan je best terecht in het zwembad topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssfY_BoV7L8_myHXUv3OptTV94w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8anmwdDKpUNTEoBplZ73uf0j.jpg?f=fotoalbum_largevorige week hebben we een blauwe regen gehaald en ik denk erover om die tegen deze muur op het zuiden omhoog te laten groeien. Zodat de muur mooi bedekt wordt. Maar nu lees ik in dit hier over woekeren en dat de stammen problemen kunnen geven. Tevens was ik van plan om de plant uit de pot te halen en in de grond te zetten - paar tegels eruit - zodat het meer toekomst bestendig is. Ik heb niet heel veel verstand van tuinieren. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Als je hem daar neer zet kun je met een jaar of twee drie je regenpijpen goedendag zeggen, die sloopt ie ook in jonge staat nog wel.
Zet hem waar hij geen schade kan doen aan structuren, dus kijk waar jonge ranken in en tussendoor kunnen groeien, die worden namelijk dikker en dikker, en trekken dan alles uit elkaar.
De stam van een 'volwassen' blauwe regen kan makkelijk van een rank plantje uitgroeien naar de omvang van een redelijke (jonge) boom, zeg doorsnee zo een 20-30 cm per rank.
Afbeeldingslocatie: https://www.vakbladdehovenier.nl/upload/alineas/80903.jpg?uid=2
Dus geef hem een degelijke metalen structuur om in te groeien, en knip alles dat om rond of in de buurt van je regenpijpen komt weg.
Het is wel een enorm mooie plant als ie flink uitgegroeid is, maar je moet wel echt weten hoe je hem in toom kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel_groen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-09-2024
Mystikal schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:20:
[...]

Bedankt voor je reactie. Nee, we hebben de plant niet laten beoordelen (alleen foto's, en niet eens van zo dichtbij, deze zijn nu gemaakt met de macro stand van een telefoon). Probleem is dat de plant echt zwaar is en niet zo maar elke avond naar buiten gesleept kan worden... dus bestrijden elke avond met een sproeier is erg lastig...

Een microscoop zou kunnen, maar die heb ik niet :P.
Hoe bestrijdt je spint uit de grond?
He Mystikal,

Zelfde probleem gehad. Bleek uiteindelijk geen spint te zijn, maar een ander insect in een vroeg stadium (waar ik de naam even niet meer van weet). Ik heb foto's doorgestuurd naar deze website, en ze konden mij precies vertellen wat ik nodig had. De producten, aaltjes, bleken erg goed te werken. M'n planten waren zo weer de oude:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

Mystikal

It never hurts to help!

Karel_groen schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:01:
[...]

He Mystikal,

Zelfde probleem gehad. Bleek uiteindelijk geen spint te zijn, maar een ander insect in een vroeg stadium (waar ik de naam even niet meer van weet). Ik heb foto's doorgestuurd naar deze website, en ze konden mij precies vertellen wat ik nodig had. De producten, aaltjes, bleken erg goed te werken. M'n planten waren zo weer de oude:)
Bedankt voor je tag. Uiteindelijk de plant weg gegeven. Er staat nu een andere. :)

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:46
Hallo Tweakers,
Vraagje: heeft iemand van jullie ervaring met het verwijderen van gras met behulp van en graszoden snijder?
https://www.boels.com/nl-...ensnijder-benzine/p/12351

Ik heb een grasveld van ongeveer 80m2 en zie het niet zitten om alles om te spitten. Daarnaast zijn bepaalde stukken nu te hoog en niet vlak. Mijn plan was om met een graszodensnijder het gras te verwijderen en daarna met een grondfrees er doorheen te gaan.
Ik heb alleen wat twijfels bij die graszodensnijder, huren kost bijna 100 euro per dag. Als het werkt is me het wel waard. Vandaar even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
RoosW schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:43:
Als je hem daar neer zet kun je met een jaar of twee drie je regenpijpen goedendag zeggen, die sloopt ie ook in jonge staat nog wel.
Zet hem waar hij geen schade kan doen aan structuren, dus kijk waar jonge ranken in en tussendoor kunnen groeien, die worden namelijk dikker en dikker, en trekken dan alles uit elkaar.
De stam van een 'volwassen' blauwe regen kan makkelijk van een rank plantje uitgroeien naar de omvang van een redelijke (jonge) boom, zeg doorsnee zo een 20-30 cm per rank.
[Afbeelding]
Dus geef hem een degelijke metalen structuur om in te groeien, en knip alles dat om rond of in de buurt van je regenpijpen komt weg.
Het is wel een enorm mooie plant als ie flink uitgegroeid is, maar je moet wel echt weten hoe je hem in toom kunt houden.
Gewoon goed begeleiden en bijknippen spaar je je regenpijp toch wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Boinkie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Gewoon goed begeleiden en bijknippen spaar je je regenpijp toch wel mee?
Ja, zeker. Maar dat is dan wel een harde voorwaarde. niet een jaartje vergeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
@Bommes, @No Hands, @RoosW

Thanks voor de waarschuwingen m.b.t. de blauwe regen, maar ben me hier bewust van. Ben graag in de tuin bezig dus het in toom houden zal geen probleem zijn. Verder kan hij ook (in het ergste geval) alleen de pergola slopen en mocht hij dat doen, dan tsja...
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:17:
[...]
Ik vraag me wel eens af wat voor Turbo-Hedera er bij mensen in de tuinen groeit, dat het zo'n reputatie als verschrikkelijk onkruid heeft. Het ligt in de aard van het beestje dat het een vrij grote, opklimmende plant wordt, en die is dan meestal makkelijk te verwijderen. Heb je een weekje geen zin om iets aan de tuin te doen, dan stel je het een weekje uit. Dat moet je met iets als Zevenblad niet proberen.
Ik vind die haat jegens de hedera ook wel enigszins bijzonder. Vooral als het gaat om de gemiddelde tuin, je hebt het dan meestal niet over 100 meters aan klimop hekwerk hè. Praat je over een tuin van 1000m2 waar overal klimop groeit, dan kan ik me voorstellen dat het veel is om bij te houden, maar in de meeste gevallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ERMAWG schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:37:
Hallo Tweakers,
Vraagje: heeft iemand van jullie ervaring met het verwijderen van gras met behulp van en graszoden snijder?
https://www.boels.com/nl-...ensnijder-benzine/p/12351

Ik heb een grasveld van ongeveer 80m2 en zie het niet zitten om alles om te spitten. Daarnaast zijn bepaalde stukken nu te hoog en niet vlak. Mijn plan was om met een graszodensnijder het gras te verwijderen en daarna met een grondfrees er doorheen te gaan.
Ik heb alleen wat twijfels bij die graszodensnijder, huren kost bijna 100 euro per dag. Als het werkt is me het wel waard. Vandaar even de vraag.
Het wil vast wel met die machine maar is meer voor echt grote oppervlakte. Hangt denk ik wat van je gazon af. Als het al niet vlak is en je hebt ook nog weinig werkruimte zou ik het met de hand doen. 80 m2 is imo prima te doen in een dag, eventueel doe je het in etappes om je lichaam wat te besparen.

Met de machine heb je er ook nog best wat handwerk bij. Als je liever achterover wilt leunen zou je kunnen kijken naar een hovenier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
[b]ManzokuSan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Ik vind die haat jegens de hedera ook wel enigszins bijzonder. Vooral als het gaat om de gemiddelde tuin, je hebt het dan meestal niet over 100 meters aan klimop hekwerk hè. Praat je over een tuin van 1000m2 waar overal klimop groeit, dan kan ik me voorstellen dat het veel is om bij te houden, maar in de meeste gevallen...
Onze buren hadden hedra in de voortuin, hebben 'alles' verwijderd, en het deel dat in onze voortuin gekropen was halen we dus weg, nog steeds, net als de buren die meerdere keren per jaar weer nieuwe aangroei in hun beplanting ontdekken, geen idee waar het nog vandaan komt, maar elk stukje dat overblijft groeit schijnbaar (ook als det enkel wat stukjes wortel zijn) weer uit tot zo een groen stuk ellende..
En het sloopt je gevel, wat meer moet je weten? Oh ja, het sloopt ook bomen als het de kans krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door RoosW op 02-05-2022 09:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
RoosW schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Oh ja, het sloopt ook bomen als het de kans krijgt.
Dit is niet helemaal waar. Hedera is geen wurger zoals Wisteria dat wel is. Dus begroeing van hedra op de stam is niet schadelijk. Het is ook niet zo dat de haakjes de voeding van de bomen stelen door cambium penetratie zoals maretak dat wel kan doen.

De twee redenen dat een boom het aflegt tegen hedera is of door lichtconcurentie (wanneer de hedera de buitenkant van de kroon bereikt en het bad van de boom afdekt.) of door windbelasting (Wanneer de boom dusdanig vol zit met hedera waardoor hij meer windvangt en omwaaid bij storm).

In beide gevalle is er sprake van een bijkomende verzwakking aangezien de boom op basis van normale groeikracht in staat zou moeten zijn beide factoren te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Onze buren hadden hedra in de voortuin, hebben 'alles' verwijderd, en het deel dat in onze voortuin gekropen was halen we dus weg, nog steeds, net als de buren die meerdere keren per jaar weer nieuwe aangroei in hun beplanting ontdekken, geen idee waar het nog vandaan komt, maar elk stukje dat overblijft groeit schijnbaar (ook als det enkel wat stukjes wortel zijn) weer uit tot zo een groen stuk ellende..
En het sloopt je gevel, wat meer moet je weten? Oh ja, het sloopt ook bomen als het de kans krijgt.
Vaak wordt gezegd dat klimop slecht is voor de muur. Dat is onzin. Sterker nog, klimop houdt de muur juist droog
Klimop kan wel schadelijk zijn op oude muren die met kalkmortel zijn gemetseld. Die specie in de voegen is vaak droog en kan verpulveren. Ook loszittend pleisterwerk kan naar beneden komen als u de hechtwortels van de muur trekt. Toch klimop op een oude muur? Maak dan een stuk gaas een paar centimeter van de muur vast. Dan kan de klimop zich daarop hechten
https://www.centraalbehee...n/klimop-slecht-voor-muur

Ligt dus aan het bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Beekforel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Het wil vast wel met die machine maar is meer voor echt grote oppervlakte. Hangt denk ik wat van je gazon af. Als het al niet vlak is en je hebt ook nog weinig werkruimte zou ik het met de hand doen. 80 m2 is imo prima te doen in een dag, eventueel doe je het in etappes om je lichaam wat te besparen.

Met de machine heb je er ook nog best wat handwerk bij. Als je liever achterover wilt leunen zou je kunnen kijken naar een hovenier. :+
80m2 goed spitten, met de nadruk op goed, is echt wel een puist werk(en al helemaal als je op kleigrond zit) Dan is 26m1 aan randen bij werken peanuts vergeleken met de hele plak handmatig spitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 23:19
ERMAWG schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:37:

De grond frezen komt eigenlijk neer op omspitten en de beplanting in hele kleine stukjes snijden.
Je kan dus in 1 gang je gras kapot snijden en dit onder de grond stoppen.
De bermen die ik vorige week gedaan heb zien er schoon uit, en zijn uiteindelijk ca 20/25 cm diep gefreesd.
Wij hebben wel de grove stukken onkruid er uit geharkt.
Wij hebben uit ca 130 m2 ca. 1,5 m3 onkruid er uit geharkt, de rest was klein genoeg.
En alles wat onder de grond zit komt normaal gesproken niet meer op, dat is de hele opzet van omspitten/frezen.
Zoals gezegd met de hand spitten moet je niet aan beginnen, anno 1890 was dat een goede optie, inmiddels kan dat simpeler zonder je lichaam te verkloten. Van die 130 m2 op schuin talud in twee dagen (met twee man) moet ik al een paar dagen van bijkomen, ik moet er niet aan denken dat met de hand te hebben moeten doen.
Op vlak terrein hoef je de frees niet in bedwang je houden, dat scheelt.
Daarna kun je vlakken. Ik neem aan dat je er weer gazon van maakt en zoden neerlegt.

Ik zal vanmiddag foto`s plaatsen van voor en na.

De zoden er af snijden en daarna frezen werkt natuurlijk ook prima, je kan dan het gras simpeler afvoeren in rolletjes.
Dit is de beste optie als je gaat zaaien.
Is wel minstens twee keer rijden als je geen zware bus hebt. Graszoden zijn zwaar. Doe het dus als het droog is, dan wegen ze het minst.

Huur geen Stihl frees, ik hoorde dat ik niet de enige was die bij het verhuurbedrijf had geklaagd over die 585, maar dat eigenlijk iedereen klaagde.
Zal ongetwijfeld ook met de hellingshoek van het te frezen stuk te maken hebben, maar let op dat de messen niet haast horizontaal uitlopen zoals bij de Stihl maar dat ze de goed grond in snijden.
Je loopt met een 60/65 cm frees simpel een rondje extra op een vlak veld als je het niet fijn genoeg versneden vindt. Iets groters huren is natuurlijk altijd fijn.

Leg je zoden dan kom je met een bakfrees en rotoregg alleen in een dagje heel ver.
Maar je kan dan ook inzaaien volgens volgend filmpje.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 02-05-2022 10:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 08:04
ManzokuSan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:06:
@Bommes, @No Hands, @RoosW

Thanks voor de waarschuwingen m.b.t. de blauwe regen, maar ben me hier bewust van. Ben graag in de tuin bezig dus het in toom houden zal geen probleem zijn. Verder kan hij ook (in het ergste geval) alleen de pergola slopen en mocht hij dat doen, dan tsja...
En zelfs al zou de wisteria de pergola slopen, op dat moment is ie meestal zelf sterk genoeg om de pergola omhoog te houden.

Zo hebben mijn ouders ook een stellage staan waarop wisteria groeit (buurman had destijds geen zin om een nieuwe schutting te plaatsen.

Ondertussen 20 jaar later houd de Wisteria stellage op z'n plek :*) en is de schutting van ellende letterlijk afgekruimeld. En nee de wisteria groeit niet in de de schutting, aangezien mijn ouders netjes elk jaar snoeien en (her)leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Laatst online: 12-09 14:46
Teijgetje schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:44:
[...]

De grond frezen komt eigenlijk neer op omspitten en de beplanting in hele kleine stukjes snijden.
Je kan dus in 1 gang je gras kapot snijden en dit onder de grond stoppen.
De bermen die ik vorige week gedaan heb zien er schoon uit, en zijn uiteindelijk ca 20/25 cm diep gefreesd.
Wij hebben wel de grove stukken onkruid er uit geharkt.
Wij hebben uit ca 130 m2 ca. 1,5 m3 onkruid er uit geharkt, de rest was klein genoeg.
En alles wat onder de grond zit komt normaal gesproken niet meer op, dat is de hele opzet van omspitten/frezen.
Zoals gezegd met de hand spitten moet je niet aan beginnen, anno 1890 was dat een goede optie, inmiddels kan dat simpeler zonder je lichaam te verkloten. Van die 130 m2 op schuin talud in twee dagen (met twee man) moet ik al een paar dagen van bijkomen, ik moet er niet aan denken dat met de hand te hebben moeten doen.
Op vlak terrein hoef je de frees niet in bedwang je houden, dat scheelt.
Daarna kun je vlakken. Ik neem aan dat je er weer gazon van maakt en zoden neerlegt.

Ik zal vanmiddag foto`s plaatsen van voor en na.

De zoden er af snijden en daarna frezen werkt natuurlijk ook prima, je kan dan het gras simpeler afvoeren in rolletjes.
Dit is de beste optie als je gaat zaaien.
Is wel minstens twee keer rijden als je geen zware bus hebt. Graszoden zijn zwaar. Doe het dus als het droog is, dan wegen ze het minst.

Huur geen Stihl frees, ik hoorde dat ik niet de enige was die bij het verhuurbedrijf had geklaagd over die 585, maar dat eigenlijk iedereen klaagde.
Zal ongetwijfeld ook met de hellingshoek van het te frezen stuk te maken hebben, maar let op dat de messen niet haast horizontaal uitlopen zoals bij de Stihl maar dat ze de goed grond in snijden.
Je loopt met een 60/65 cm frees simpel een rondje extra op een vlak veld als je het niet fijn genoeg versneden vindt. Iets groters huren is natuurlijk altijd fijn.

Leg je zoden dan kom je met een bakfrees en rotoregg alleen in een dagje heel ver.
Maar je kan dan ook inzaaien volgens volgend filmpje.

[YouTube: Een nieuw gazon op één dag (kleiner dan 500m²) | Huurland]
Bedankt voor de antwoorden.
Spitten is echt mijn 'last resort'. Ik heb het eerder gedaan en inderdaad, in 1 dag heb je zo'n oppervlak wel omgespit maar dan ben je (ik) wel helemaal kapot. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)

Ik had zelf het vermoeden dat een grondfrees niet door het gras heen zou kunnen komen, als ik je goed begrijp is dat dus niet zo'n probleem. Dat zou het een stuk makkelijker (en goedkoper) maken aangezien ik dan maar 1 machine hoef te huren....

Inderdaad, ik ga het uitvlakken en er komen grotendeels nieuwe graszoden in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Intruder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:23:
[...]

Veel gedaan afgelopen weekend en de week ervoor.
Afgelopen week eerst alle bestrating eruit gehaald en begonnen met het herverdelen van het zand.
Afgelopen weekend nieuwe bekabeling in de tuin gelegd (internet naar de schuur en stroom naar de zijkant van de woning), één van de zitjes laten betegelen en de betonbanden gelegd voor de bestrating. Zo kunnen we in ieder geval iets genieten van het prachtige weer deze week.

Mijn verwachting was om de tuin nu al af te hebben, maar al met al valt het me behoorlijk tegen hoeveel werk of het allemaal is.
Morgen beginnen aan het aanleggen van de verlichting en misschien de eerste laag van de bloembakken leggen. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de buitenlampen van philips hue, allemaal 12v op een grondspot na.
[Afbeelding]
Afgelopen week is er erg veel gebeurd in de achtertuin. Ik begin steeds meer een beeld te krijgen van de eindresultaat. Heb ook eindelijk het gevoel dat het einde in zicht is.

Uiteindelijk is het me behoorlijk tegen gevallen hoeveel werk alles is om fatsoenlijk aan te pakken.

Hieronder de huidige status. deze week de rest van het terras aanvullen meg stabilisatiezand en zaterdag verder met de tegels leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lefMH7gmBDuQGNviOiT9kURUmVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwLAz7feD9Lxf88lYyM2oPRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiPdjJs48Ao1ap_TfBcJrdIJUAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXVS3CDLm4lf58WozCsVetoY.jpg?f=fotoalbum_large

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
Het is een beetje als met alle onkruid; als je het op tijd kunt bijhouden, heb je er weinig last van. Dus inderdaad, zoals iemand al opgemerkt heeft, het is ook afhankelijk van hoe groot je tuin is, en hoe vaak/makkelijk het onderhoud is.

Tenzij je alles z'n beloop laat, moet je altijd wel iets aan onkruid wieden. Of dat nou hedera is of iets anders maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Als een Hedera het lukt om een muur/struik/boom te overwoekeren, heeft dat jaren geduurd.

Klimop maakt geen ondergrondse uitlopers, zoals zevenblad/kruipende boterbloem/kweekgras (en ik heb ze alledrie in mijn tuin). Als je daar één plantje van ziet, weet je dat je er eigenlijk al vijftien hebt, die je pas na de volgende regenbui gaat zien. Ik weet wel wat ik liever heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@ERMAWG

Ja, een frees komt daar prima doorheen.
Hier hoe de bermen begroeid waren, nadat ik al alles met de bosmaaier kortgeslagen had.
En hoe ze er nu bij liggen na de grondfrees.

Dit stuk moet aan het eind nog uitgeharkt en de grond verdeeld (en een randje gras/onkruid langs de beschoeiing weg waar de frees niet bij kwam).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIic9joR_yLFQPpAflaVLoNiAKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2EQJozjwcgBrdbYy8ZYeTo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGoscWp6-_PxWueVOAfqSM0wJew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrNRCFzS4sh1vOWqmWyM8fnZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit stuk is klaar om morgen mest en kalk te geven, mollengaas te plaatsen en de zoden er op te gooien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qklus0uRcsv7vL9d8fXWmkbg7K8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dus6QtFHvR20E999OlfQYhrm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKGwWQ8xeT4bUcfvUDrnrkyLxPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thzcslHG37faqJaM3bvNOHHT.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals je ziet (als je het aanklikt en nogmaals vergroot) is het mooie "schone" losse grond geworden, vanaf echt dik onkruid en 70% gigagraspollen.
Bij de buren is nog te zien hoe hoog alles oorspronkelijk stond. Die koolzaadplanten hadden bv wel 5-6 cm dikke stammen.
Ik was ca €90 kwijt voor freeshuur en 5 liter Aspen blauw benzine.

Vandaag weer lekker alles gemaaid, "maai mei niet" begon al te jeuken. :+
Geen bijtje te vinden op alle bloemetjes dus toch maar gaan maaien.
Maar afwachten hoe lang ik niet maaien nu vol ga houden, ben toch wel gehecht geraakt aan mijn streepjes. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-7CjOlagdeth1UJA6ae5FoY4do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENcM4ocnHOfKDqPuXg1ea6RU.jpg?f=fotoalbum_large
Tussendoor nog een dikke vette mol gevangen/geklemd.

En daarna even bij de overburen gemaaid als dank voor het gebruik van hun parkeerplaats.
Dat was dankbaar werk, ik denk dat het ca 25-30 cm hoog stond, voelde als die tuinmaaifilmpjes op Youtube. >:)
Was zoveel gras dat de X305R er soms toch wat moeite mee had om het uit te spugen.
Paar keer achteruit heen en weer gereden, na een eerste maaigang, voordat ik alle gras in de sloot geblazen had en het veldje schoon er uit zag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3KP-kOSxu2KeTqKwU1s2HdYtas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeP4L7pjYH0RCsay85Dzb9Qo.jpg?f=fotoalbum_large

Na hoog maaien en achteruit wegblazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYxCZbDyUFHj1xsh2L9IAir1cy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymEfDPvjHpzwhWCqtTEReAWr.jpg?f=fotoalbum_large

Na nog een paar rondjes iets korter voor het nettte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LK4kLvivRtGDTeNac8T993_XK2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okNuuH4tlsHxsdY3B9gVIKKN.jpg?f=fotoalbum_large

Blije buren. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Teijgetje hoe gaat het met de bomen eigenlijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Bommes

Capo del formaggio

Wij hebben hier ook Hedera staan in de achtertuin.
Achterste schutting is volledig in gegroeid er mee, dat is een goede 10,5 meter. Die ondertussen ruim 2,5 meter hoog is gegroeid.
Linkerzijde staat ook een Hedera tegen de gevel van de 1 verdieping hoge uitbouw van de buren.
Dat zal 2 op 2,5 zijn denk ik.

Vorige eigenaar heeft het wat op zijn beloop gelaten.
Ik heb tot nu toe sinds we hier wonen (nov 2021) 1 keer gesnoeid met de heggenschaar.
Denk dat ik over een paar weken nog minstens 1 keer flink moet bij snoeien.
Ondertussen houd ik een beetje de uitbouw van de buren in de gaten zodat het ding niet onder de lijst van hun platdak groeit.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Shadow_Agent
Die gaan super, de ene staat nu haast al vol in blad, de andere (rechter) begint nu uit te lopen, die heeft bladknoppen die op springen staan.
Zal een foto plaatsen als ze beide in blad staan.
En watergeven was wat te veel, 300L/d, dat mag 2x per week 150L zijn en bij 25+ temp om de dag 150L.
Dus aangepast, per kwartier pompt de dompelpomp 300L, 150L/boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Onze vijgenboom heeft blijkbaar flink last gehad van het beetje late vorst en loopt nog niet uit. De bovenste toppen van de takken zijn dood/verdord. Ik zie wel wat groene puntjes iets lager op de takken, dus zal wel goed komen.
Anderen die hetzelfde hebben of eerder hebben meegemaakt? Onze boom staat er een paar jaar, dus nog niet zoveel ervaring mee.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
CVTTPD2DQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:40:
[...]
Klimop maakt geen ondergrondse uitlopers
Toch gek dat het bij mij dan onder de tegels door de schuur in was gekropen. Nu geen last meer van, alles verwijderd, en in de grote stammen eerst nog even wat ouderwetse roundup in een boorgat gekieperd. Dan leert zo'n plant/boom het wel af >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
hansvk schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:27:
Onze vijgenboom heeft blijkbaar flink last gehad van het beetje late vorst en loopt nog niet uit. De bovenste toppen van de takken zijn dood/verdord. Ik zie wel wat groene puntjes iets lager op de takken, dus zal wel goed komen.
Anderen die hetzelfde hebben of eerder hebben meegemaakt? Onze boom staat er een paar jaar, dus nog niet zoveel ervaring mee.
Had ik ook. Dit was na het verplaatsen. Hij is van de week een teken van leven gaan vertonen. Geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrederiqueLM
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
hansvk schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:27:
Yes is hier ook het geval. Er is welgeteld 1 blad uitgekomen maar er zijn ook enorm veel nieuwe knopjes te vinden als je goed kijkt. Staat de vijg wel het meeste van de dag in de zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:18:
En watergeven was wat te veel, 300L/d, dat mag 2x per week 150L zijn en bij 25+ temp om de dag 150L.
Dus aangepast, per kwartier pompt de dompelpomp 300L, 150L/boom.
300 liter/boom/week leek me op 't eerste zicht idioot veel, maar jij zat op veengrond als ik het me goed herinner? Als ik op een kwartier 300 liter op zou pompen op de kleigrond hier, staat mijn hele tuin gewoon onder water :+

Maar fijn dat ze goed aangeslagen zijn (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 03-05-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
[...]

Zijn dat niet gewoon uitgepoepte zaadjes van bessen van een hedera ergens in de buurt? De buren hebben grote hedera's - zo'n 15 meter verderop - en volgens mij eten merels die bessen graag en verspreiden ze zo de zaadjes. Ik heb in deze tijd ook altijd de tuin vol met kleine hederaplantjes terwijl de grond helemaal is afgevoerd en vernieuwd paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
FrederiqueLM schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:46:
[...]

Yes is hier ook het geval. Er is welgeteld 1 blad uitgekomen maar er zijn ook enorm veel nieuwe knopjes te vinden als je goed kijkt. Staat de vijg wel het meeste van de dag in de zon?
Ja, staat vrijwel de hele dag in de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqrPm8oQLgWl43TL1pGqhHYZ9yY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RF2earjXl0mxpMdAYqbVJLPA.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkebek schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:33:
Ik heb in deze tijd ook altijd de tuin vol met kleine hederaplantjes terwijl de grond helemaal is afgevoerd en vernieuwd paar jaar geleden.
Geen idee hoe lang hedera zaad zich goed houdt, maar het kan echt tientallen jaren duren voor alle zaad weg is. Sommige zaden kunnen tot een eeuw sluimerend in de grond doorbrengen tot ze kiemen door veranderde omstandigheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
banaliteit schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:01:
[...]

Had ik ook. Dit was na het verplaatsen. Hij is van de week een teken van leven gaan vertonen. Geduld.
Hier begint hij ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwxukf7GVmwfpUYRekv7DhOsTyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4OKFVO9OcL3eLQwTOIk0asm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

robkrekel schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 06:11:
Toch gek dat het bij mij dan onder de tegels door de schuur in was gekropen. Nu geen last meer van, alles verwijderd, en in de grote stammen eerst nog even wat ouderwetse roundup in een boorgat gekieperd. Dan leert zo'n plant/boom het wel af >:)
Onder de grond inderdaad niet, maar hij kruipt wel verder over de grond. Dat hij onder/tussen een tegel raakt deert 'm inderdaad weinig, hij is sterk genoeg om zich daar tussen te wurmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Heeft er hier iemand ervaring met het Gardena Pipeline systeem? Hoe storingsgevoelig door vuil is dit?
We hebben namelijk alles bij elkaar best een lange tuin (voor randstadbegrippen) en een paar van deze tappunten zou een hoop geklungel met een slangenwagen schelen.

Afbeeldingslocatie: https://hqvcdn3.azureedge.net/qs_h=281&crop=1&w=450&ver=20220322T125309&hcsh=5A0CD75A8FCF370744B92CD2589C878F/_$$_/media/aprimo/gardena/pipeline/photos/action/ga250-04xxxx/ga250-0489b.jpeg

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
@PaT heb je een eigen bron of pomp je het water op?
Geen idee wat je lengtes zijn maar anders zou ik uitwijken naar gewoon universeel tyleen spul met een knappe diameter en goede pomp en daar kan je uiteindelijk ook gardena koppelingen voor kopen. Onder het mom: ik heb het zelf ook :p .
Dan heb je ook na 30meter nog lekker druk op je slangen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:34:
@PaT heb je een eigen bron of pomp je het water op?
Geen idee wat je lengtes zijn maar anders zou ik uitwijken naar gewoon universeel tyleen spul met een knappe diameter en goede pomp en daar kan je uiteindelijk ook gardena koppelingen voor kopen. Onder het mom: ik heb het zelf ook :p .
Dan heb je ook na 30meter nog lekker druk op je slangen staan.
Mijn bron is gewoon de wateraansluiting aan de gevel :)

Het is feitelijk niet veel meer dan een verlengsnoer voor water, maar die aansluitpotjes lijken mij wel handig. Aanvankelijk zal ik er maar 1 plaatsen, maar als volgend jaar het gras er toch uit moet, dan kan ik er een paar doortrekken. Dan hoeft die slanghaspel niet allerlei hoeken meer om of half door de beplanting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@PaT

Eens met @GeeMoney. Dat universele tyleen spul is veel sterker dan dat Gardena spul. Toevallig van de week nog over een tyleen waterstopcontact gereden met een shovel... :F Niks aan het handje en na herplaatsing (want verzakt) gewoon weer bruikbaar! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
PaT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:38:
[...]

Mijn bron is gewoon de wateraansluiting aan de gevel :)

Het is feitelijk niet veel meer dan een verlengsnoer voor water, maar die aansluitpotjes lijken mij wel handig. Aanvankelijk zal ik er maar 1 plaatsen, maar als volgend jaar het gras er toch uit moet, dan kan ik er een paar doortrekken. Dan hoeft die slanghaspel niet allerlei hoeken meer om of half door de beplanting.
Dan moet je upgraden anders lopen we uit de pas :9 .

Hier is de druk vanuit de gevel prima zonder mijn slang eraan van 25meter (op zo’n haspel een gardena ding) maar als ik die uitrol en de kraan vol open zet blijft er niet heel veel over.
Als ik echter mijn pomp aanzet en 40meter verderop op het laatste punt (dan heeft hij dus ook al 150m druppelslang vol) en daar op de koppeling mijn gardena spuitstuk zet dan spuit het water nog 4meter hoog :).

Als je het al gaat gebruiken dan zou ik die purjes op plekken zetten waar de kans zeer klein is dat je er overheen gaat lopen of walsen inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 03-05-2022 19:09 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
Slonzo schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:06:
[...]

300 liter/boom/week leek me op 't eerste zicht idioot veel, maar jij zat op veengrond als ik het me goed herinner? Als ik op een kwartier 300 liter op zou pompen op de kleigrond hier, staat mijn hele tuin gewoon onder water :+
Mij leek het weinig, ik dacht dat een boom 500-1000 liter per dag gebruikte.
Dus niet blijkbaar.
Maar bij ons trekt het snel de grond in om weg te vloeien in het grondwater.

Vandaag eindelijk weer wat zoden aan de dijk....... *O*
Grappig dat je `s ochtends alles telt en uitrekent, 63 m² nodig, en net denkt uit te komen (ik had zoden liggen van 60x 180 en 40x 250) met de zoden van 40x250.
Om dan ruim 10 m² over te houden. :?
Snap nu een beetje waarom mensen die zoden leggen ze over houden.

Uiteraard eerst voeding en mollengaas,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_-V69cWVHDu9oRqeoDS-IOww8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2z5suqCuumh87DRjzUjqsAtW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IOtKmNgCLdjIkuPuCMTwckUw6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmWGf9Od6GoOqqwmYd5AalH1.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna even een beetje gelijk gemaaid met de Flymo, dat ging natuurlijk niet overal helemaal goed met de losliggende kleine stukjes.
Maar zoden genoeg ter reparatie. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Hoc6MjPooNYTxxLo_AxbySCT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jYdf6v8StPTR7EHRBav04el.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGm5F5teq7nqIjCoYbU5gfPcxjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9pePdYbEcQel36ESqVY3n1P.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk weer ruimte achter. ;)

Trouwens een hele simpele manier gevonden om emelten te bestrijden/vangen.
Je rolt gewoon de zoden op en plukt ze van de straat en van onder de zode. _O-
Man zaten die zoden na een half jaar vol zeg, abnormaal. :9~
Ik ging ze verzamelen voor een feestmaal voor de vogels en had een potje, maar verzamelde ze in mijn hand. Bijten die krengen gewoon. 8)7
Niet hard of door, maar wel voelbaar in mijn handpalm. :X
Van schrik kon ik ze dus nogmaals allemaal op gaan rapen........ :+

En mei, iets met vogels......
Deze waterhoen meerkoet heeft een prachtige burcht gebouwd voor mijn raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDE50U2YbSjDBPq4cniHWqeG1J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sDkXGMRaWwXsxVJ7AvZKQcC.jpg?f=fotoalbum_large

En bij het hoentje op de hoek mocht ik drie omeletjes ophalen. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrPZBiFdBfa73HgFXWDsX4PHakA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QLJIOOgxl0XzYlwmvrK6wda.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jkud8XJWidMJ22_AcXOIgOitrtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMSHTipRRESAG5CLv76VFGht.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zo`n klein beestje er 8 eieren uit kan persen? Ik kreeg al pijn toen ik er naar keek. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@pjot1 en @GeeMoney, druk is niet zozeer het probleem hier. Ik zit even te googelen op 'waterstopcontact'. Dan vind ik wel het een en ander, maar wat ik niet vind is dus een waterstopcontact waar ik zo een Gardena koppeling in kan prikken, zoals dat ding van Gardena zelf. Wel een verloop van tyleen naar Gardena. Kunnen jullie mij helpen met de juiste zoekterm?

Edit: of moet ik dan deze, met deze en deze combineren?

[ Voor 33% gewijzigd door PaT op 03-05-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

@Teijgetje
Die vogel op het nest is een meerkoet.
De vogel op je laatste foto is een waterhoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:39
PaT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:25:
Heeft er hier iemand ervaring met het Gardena Pipeline systeem? Hoe storingsgevoelig door vuil is dit?
We hebben namelijk alles bij elkaar best een lange tuin (voor randstadbegrippen) en een paar van deze tappunten zou een hoop geklungel met een slangenwagen schelen.

[Afbeelding]
De slangen zijn prima. De tappunten zijn kwalitatief vrij slecht. Afgelopen winter 1 kapot gevroren en 2 andere verbinden slecht door troep wat zich erin verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Len020 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:17:
[...]

De slangen zijn prima. De tappunten zijn kwalitatief vrij slecht. Afgelopen winter 1 kapot gevroren en 2 andere verbinden slecht door troep wat zich erin verzameld.
Mooi, sla ik die over. Sowieso zijn die niet Gardena tappunten een stuk prettiger in de prijs. Als er daar 1 van kapot vriest heb je voor iets meer dan een tientje een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
PaT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Mooi, sla ik die over. Sowieso zijn die niet Gardena tappunten een stuk prettiger in de prijs. Als er daar 1 van kapot vriest heb je voor iets meer dan een tientje een nieuwe.
voor de winter even de compressor erop doet ook wonderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Laatst online: 17-09 13:43
PaT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:25:

[Afbeelding]
Heb je een specifieke reden om voor tappunten te kiezen en niet voor (popup) sproeiers?
ik bedoel, als je geklungel wilt voorkomen zou ik helemaal niet meer handmatig willen sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Det

Omdat handmatig, met de slang met sproeier erop, water geven nogal tijdrovend is willen we een deel van de tuin van bewatering voorzien. Bijzonder hierbij is dat we de tuin met slootwater beregenen, er staat een grote 380v pomp in de schuur die veel flow maar ook veel herrie produceert. Om de pomp zo kort mogelijk te laten draaien wil ik een flinke hoeveelheid water kunnen wegzetten, geen druppelsysteem oid dus.

Daarom kom ik op pensproeiers uit. Die wil ik bij voorkeur in tyleenslang 32 monteren. Voordeel is dat ik die slang zo door de tuin uit kan rollen, de slang is zwart dus valt nauwelijks op, hoef ik 'm ook niet in te graven. Makkelijk en flexibel, lijkt me. Ik twijfel alleen of tyleenslang door de tijd verdraait. Ik bedoel; ik rol de slang uit, boor her en der gaten zodat de sproeiers mooi verticaal te monteren zijn. Maar wijzen die sproeiers over een jaar dan nog steeds verticaal omhoog, of wijzen ze alle kanten op? Heeft iemand hier ervaring mee? Het langste stuk aaneengesloten slang is zo'n 20 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:15
Die tyleenslang is niet flexibel (genoeg om even uit te rollen). Gewoon even netjes ingraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

Det

Snap ik, uitrollen is misschien niet het juiste woord. Ik vecht tot het ongeveer op z'n plek ligt, en stapel er her en der wat gewicht op. Misschien op een paar plekken vastzetten met iets als een (tent)haring. Na verloop van tijd zal die slang toch wel de strijd opgeven en blijven liggen lijkt me.

Door de tijd ingraven is niet uitgesloten, maar ik wil eigenlijk eerst zo beginnen en kijken of het goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Det schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:48:
Snap ik, uitrollen is misschien niet het juiste woord. Ik vecht tot het ongeveer op z'n plek ligt, en stapel er her en der wat gewicht op. Misschien op een paar plekken vastzetten met iets als een (tent)haring. Na verloop van tijd zal die slang toch wel de strijd opgeven en blijven liggen lijkt me.

Door de tijd ingraven is niet uitgesloten, maar ik wil eigenlijk eerst zo beginnen en kijken of het goed werkt.
Tyleenslang is voor zover ik weet niet uv bestendig dus gewoon neerleggen lijkt geen goed plan of je moet goed kijken welke materialen geschikt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 04-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
PaT schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:25:
@pjot1 en @GeeMoney, druk is niet zozeer het probleem hier. Ik zit even te googelen op 'waterstopcontact'. Dan vind ik wel het een en ander, maar wat ik niet vind is dus een waterstopcontact waar ik zo een Gardena koppeling in kan prikken, zoals dat ding van Gardena zelf. Wel een verloop van tyleen naar Gardena. Kunnen jullie mij helpen met de juiste zoekterm?

Edit: of moet ik dan deze, met deze en deze combineren?
Helaas heb ik daar niet genoeg kennis over om je daar verder mee te helpen. Aangezien je toch een tuinslang gebruikt is het toch ook niet erg om een ander type koppeling te gebruiken? De meeste slangen voor een waterstopcontact duw je erop en dan kwart slag draaien. Licht en simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zoals jullie misschien wel hebben gezien hier in dit topic dat ik steenschotten achterin de tuin heb gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbI_d1Gswra19OORM0ZNKGediAA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fOpvEH9N0w3zA11RFwJcVko9.jpg?f=user_large

Nu raad ik het iedereen af om met een hogedrukreiniger hout/beton schoon te maken, heb ik het bij mezelf wel gedaan omdat ik ze graag wil beitsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfhGPwEe6znm4rAlifrlO1mBGoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OyqzXFymvMrH5oDEnTKrtw1p.jpg?f=user_large

Qua kleur is het natuurlijk al vreselijk opgeknapt nu nog schuren en beitsen maar heeft iemand nog tips qua beits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
pjot1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:46:
Zoals jullie misschien wel hebben gezien hier in dit topic dat ik steenschotten achterin de tuin heb gelegd.
Nu raad ik het iedereen af om met een hogedrukreiniger hout/beton schoon te maken, heb ik het bij mezelf wel gedaan omdat ik ze graag wil beitsen.
Qua kleur is het natuurlijk al vreselijk opgeknapt nu nog schuren en beitsen maar heeft iemand nog tips qua beits?
Het hout is zo te zien vuren of grenen. Kun je in elke gewenste kleur beitsen. Kies wel een water- of spiritusbeits die in het hout trekt. Wat echter belangrijker is om daarna het hout te behandelen met een mengsel van 50% terpentine/50% lijnolie. Dat komt de levensduur ten goede, zeker wanneer de steenschotten (zoals ik het zie) direct op de aarde liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ben ook bezig geweest met de voortuin. Alle onkruid eruit, jute worteldoek er in, corten stalen borderranden en boomschors er in. Ik moet nog een stukje waar de bigbag met zand staat, dis is om de inrit te verhogen. Hopelijk kom ik daar dit weekend aan toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpMOl3n8okxHLeci1SX0y2g8qOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ON27XLottO2dVokbhLoPKNqc.jpg?f=user_large

Nou hebben wij een 7000liter tank in de grond liggen, maar nog steeds geen zin gehad om daar een dure pomp aan te sluiten om de WC te spoelen, maar is er een makkelijke manier om toch dit water te kunnen gebruiken? Een simpele dompelpomp, of zo'n oiderwetse handpomp?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
zonoskar schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:17:
maar is er een makkelijke manier om toch dit water te kunnen gebruiken? Een simpele dompelpomp, of zo'n oiderwetse handpomp?
Emmer aan een touw doet het ook prima. Nee ff zonder gein, een dompelpomp bouwt bij mijn weten geen druk op, beetje plonzen met de slang oke maar daar ga je imho geen sprinklers mee aansturen (en een toilet evenmin)
Als het puur voor de beregening is kun je een grondwaterpomp op marktplaats voor 50 a 100 al wel kopen. Voor huis lijkt me dat je toch wel voor een hydrofoorpomp nodig hebt en bij voorkeur een met uv lamp en filter
Handpomp kan natuurlijk altijd maar als je daarmee een tuin van 400m2 wil doen wens ik je veel succes (en spierballen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

spank_mojoo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Heb je een specifieke reden om voor tappunten te kiezen en niet voor (popup) sproeiers?
ik bedoel, als je geklungel wilt voorkomen zou ik helemaal niet meer handmatig willen sproeien.
Ja. Pop-ups zijn nog wel een optie als het grasveld vervangen wordt, maar de rest van de tuin bestaat uit niet heel brede borders. Om die met een pop-up sproeier te lijf te gaan lijkt mij niet helemaal een goed plan.

Daarnaast is de plek van het waterpunt dermate ongelukkig dat de tuinslang minstens 2 keer een hoek om moet. Dan blijft die slang weer hangen, trek je er een knik in en ros je als je niet oplet je halve border kaal. Allemaal redenen waarom zo'n waterstopcontact op 1 of 2 strategische punten heel erg makkelijk zou zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door PaT op 04-05-2022 19:09 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 16:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Re_V_2pyTLhv4ORrtEK9yBw-9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOjDZ0euszHqEdHDpMEVUORV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iF-O-ONd3vCcMNbk7lzWjI-I4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hqt6uJjyi6gkL5nWFzGCbYPy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Maken jullie je al druk/zorgen over het gebrek aan neerslag? Heb hier 700 liter regenwater capaciteit maar 200 is al gebruikt voor aanplant en kamerplanten. Zit er aan te denken een IBC vat extra erbij te zetten en tevens meer water verzamelen van extra dakgoot waar meer water op afwatert om bij iedere (kleine) bui de tonnen sneller vol te krijgen ;)

Bij de voortuin geen optie tot regenton en daar wilde ik een vulautomaat plaatsen en gewoon een slang uitleggen zodat straks bij regen zoveel mogelijk water de grond in zakt en niet door het riool wegloopt. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
zonoskar schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:17:
Ben ook bezig geweest met de voortuin. Alle onkruid eruit, jute worteldoek er in, corten stalen borderranden en boomschors er in.
Waarom worteldoek? Daar krijg je straks alleen maar last van. Ongewenste plantengroei (want onkruid bestaat niet) komt er toch wel ingewaaid. Dat gaat van boven af door het worteldoek heen wortelen en geeft dan weer problemen bij het verwijderen, je trekt dan het worteldoek mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Det schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:48:

Bij de mollenshop koop je beugeltjes voor weinig om het simpel mee vast te zetten.

@zonoskar

Waarom jute worteldoek? Dat vergaat toch?
De reden van anti-worteldoek is juist dat wortels er niet doorheen gaan en onkruid simpel uit de houtsnippers getrokken kunnen.
Dat lukt trouwens ook zonder anti-worteldoek als de laag snippers dik genoeg is.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Shadow_Agent schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:35:
Maken jullie je al druk/zorgen over het gebrek aan neerslag? Heb hier 700 liter regenwater capaciteit maar 200 is al gebruikt voor aanplant en kamerplanten. Zit er aan te denken een IBC vat extra erbij te zetten en tevens meer water verzamelen van extra dakgoot waar meer water op afwatert om bij iedere (kleine) bui de tonnen sneller vol te krijgen ;)
Wij hebben hier een tank van 350l (stadstuintje) en ik begin me toch ook af te vragen hoe lang die het nog gaat trekken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
De droogte is een serieus probleem ja.

Ik heb afgelopen zondag al nieuwe aanplant bomen en tientallen meters heggen water gegeven. Ik was 1500L verder.

Regentonnen hebben bij mij dus geen zin 🙈

[ Voor 15% gewijzigd door barry86 op 04-05-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik kom nog een eind met een 210 liter regenton. Meestal vul ik nog een extra bak met 60 liter als backup maar dat is nog niet gelukt.

We gebruiken wel ook ander water (van groente wassen, rijst wassen etc) en ik geef maar om de paar dagen water.

Stadstuintje, met wat extra verhoogde bakken voor moestuinieren en normale planten en twee kasten met vier planken met potten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
barry86 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:54:
De droogte is een serieus probleem ja.

Ik heb afgelopen zondag al nieuwe aanplant bomen en tientallen meters heggen water gegeven. Ik was 1500L verder.

Regentonnen hebben bij mij dus geen zin 🙈
Ik ook voor gemeentelijke bomen. De gemeente zelf doet er geen zak aan en nadat ze ze nu 3 jaar op rij dood hebben laten gaan (maar dan wel weer doodleuk vervangen) kan ik het niet meer aanzien dat ze nu weer dood gaan. Dus ben ik zelf maar emmers water uit de sloot ernaast erbij aan het gooien... Noem mij maar gek : - )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kaboom1555 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:29:
Ik ook voor gemeentelijke bomen. De gemeente zelf doet er geen zak aan en nadat ze ze nu 3 jaar op rij dood hebben laten gaan (maar dan wel weer doodleuk vervangen) kan ik het niet meer aanzien dat ze nu weer dood gaan. Dus ben ik zelf maar emmers water uit de sloot ernaast erbij aan het gooien... Noem mij maar gek : - )
Wij hebben geen sloot in de buurt, maar zelfde idee hier. Planten ze 4m hoge eikjes in het midden van de zomer, verbazingwekkend genoeg zijn 90% dood in de herfst. Maar stug blijven proberen.

Qua wateropvang hebben we een 10.000 l onder de grond, dat houdt het gelukkig wel even vol, maar zou graag wat regen weer zien. De 300 l regenton bij het tuinhuisje is al enige tijd leeg, in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zo een regenton koop je toch eigenlijk alleen maar omdat je uit milieu/maatschappelijk oogpunt drinkwater wilt besparen?

Voor de kosten besparing hoef je het niet te doen, tenminste als ik zo zie wat een regenton kost bij de tuinmarkt :o :D
Dan nog maar niet te spreken over een beetje een mooie ton/oplossing.

Nou vind ik wel dat je er zoveel mogelijk aan moet doen om drinkwater te besparen.
Alhoewel het voor mijn salaris wel okay is als er drinkwater verbruikt wordt >:)
* Bommes werkt bij een drinkwaterbedrijf
Nee ik krijg geen bonus of winst uitkering :P
Dat gaat als dividend naar onze aandeelhouders (gemeentes).

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Bommes schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:41:
Zo een regenton koop je toch eigenlijk alleen maar omdat je uit milieu/maatschappelijk oogpunt drinkwater wilt besparen?

Voor de kosten besparing hoef je het niet te doen, tenminste als ik zo zie wat een regenton kost bij de tuinmarkt :o :D

Nou vind ik wel dat je er zoveel mogelijk aan moet doen om drinkwater te besparen.
Alhoewel het voor mijn salaris wel okay is als er drinkwater verbruikt wordt >:)
Ook als berging bij stortbuien. Alles wat eerst een ton in gaat komt niet in het riool of op straat terecht waardoor de straat later pas blank komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:32
Wordt het niet eens tijd met het veranderende klimaat de tuinen aan te passen? Denk aan cactussen en vetplanten :+
Scheelt een boel gedoe met water.

Nu ik dit zeg bedenk ik me dat ik geen idee heb hoe vetplanten en cactussen het buiten in de winter doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hier 'valt het mee' in de kleigrond, overal scheuren en de bovenste paar cm is beton geworden, maar vanaf 5-10cm diepte zit er nog enigszins wat vocht. Ik heb de laatste paar weken 100+ stuks vanallesennogwat aangeplant, dus daarvoor zijn er ook vele duizenden liters doorgegaan. Ik denk dat ik ongeveer op de helft of iets lager zit van mijn 15k liter (wordt ook gebruikt voor de wc's en de wasmachine).

Gisterenavond bijna 2 uur lang met een 13L gietertje om-en-weer gelopen om alles in leven te (proberen) houden. Ik ben erg blij met de opbrengt van de zonnepanelen, maar alles begint stilaan toch een beetje te kreunen onder de droogte... waaronder ikzelf, water geven neemt echt een serieuze hap uit mijn tijdbudget. Het mag al eens een dagje of twee matig tot hard regenen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

kaboom1555 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Ook als berging bij stortbuien. Alles wat eerst een ton in gaat komt niet in het riool of op straat terecht waardoor de straat later pas blank komt te staan.
Ja natuurlijk, ff niet aan gedacht (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Laatst online: 23:36

Zo'n regenton uit de tuinmarkt moet je ook niet willen gebruiken, kan misschien een liter of 300 in en neemt bijna evenveel ruimte in als een IBC container van 1000 liter. Die ook maar een euro of 40 per stuk kost tweedehands

Ik heb zelf geen ruimte voor de 1000 liter IBC containers maar wil twee 600 liter IBC containers plaatsen. Ik heb nu een 300 liter regenton en deze gebruik ik op het moment spaarzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@grassmoon een gewone regenton kan hier al niet op enige WAF rekenen. Laat staan zo een IBC :X
Die will ik zelf ook niet in de tuin hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grassmoon
  • Laatst online: 23:36
Bommes schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:52:
@grassmoon een gewone regenton kan hier al niet op enige WAF rekenen. Laat staan zo een IBC :X
Die will ik zelf ook niet in de tuin hebben.
Ik vind de tuinwinkel regentonnen nou ook niet echt mooi of zo. Hier komt de IBC containers in het zelfde rijtje als de vuil containers. Wanneer het er allemaal staat (en de houtprijzen meevallen) komt er een ombouw om het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Bij de bouw van een nieuw huis is in Belgie een minimale hoeveelheid regenwateropslag vereist. Bij onze gemeente moet je afwatering van regenwater ook op je eigen terrein doen, mag niet op de riool. Daarom voor ons dus de 10.000 l regenopvang (minimaal vereist was 5000, maar iets meer leek met het oog op de droge zomers wel handig, en qua kosten maakte ook niet zo veel uit, eigenlijk.

De regenton is bij ons meer voor de vorm. We hadden een tuinhuisje met dakgoten, waarom niet ook opvangen.
B-lex schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:44:
Wordt het niet eens tijd met het veranderende klimaat de tuinen aan te passen? Denk aan cactussen en vetplanten :+
Scheelt een boel gedoe met water.

Nu ik dit zeg bedenk ik me dat ik geen idee heb hoe vetplanten en cactussen het buiten in de winter doen?
Sommigen zijn wel winterhard, denk ik? Maar of die het ook goed doen in dikke klei is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@henkie196 bij nieuwbouw ja, zeer zeker, goede oplossing en redelijk makkelijk haalbaar
Bij bestaande bouw (samen met alle andere verduurzaming) vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wij wonen aan een sloot dus ik heb ooit zo'n Gardena tuinpomp geplaatst om alle tuinplanten water te geven. Verder hebben we nog een regenton waarvan we het water voornamelijk gebruiken voor de binnenplanten.

Qua droogte zijn het vooral de verhoogde borders die als eerste uitdrogen, misschien moet ik voortaan maar vaker mulchen of een keer extra bodembedekkers plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 04-05-2022 22:07 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Teijgetje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:08:
[...]
Waarom jute worteldoek? Dat vergaat toch?
De reden van anti-worteldoek is juist dat wortels er niet doorheen gaan en onkruid simpel uit de houtsnippers getrokken kunnen.
Dat lukt trouwens ook zonder anti-worteldoek als de laag snippers dik genoeg is.
De enigste functie van een jute "worteldoek" wat ik kan bedenken is dat het wordt gebruikt zodat er geen zand gemengd wordt met de snippers. Met gewoon worteldoek worden de snippers met nat weer een papje. Bij jute heb je dat niet. Het is ook geen worteldoek, zoals je al aangeeft moet de laag dik genoeg zijn zodat je de zelf uitnodigende plantjes makkelijk eruit kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben dit hok staan hier in de tuin :+. Nu, ik moet zeggen: het werkt. Er zijn mensen die echt niet beseffen dat ze naar een regenwatertank staan te staren B).

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 04-05-2022 22:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
Borromini schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Wij hebben dit hok staan hier in de tuin :+. Nu, ik moet zeggen: het werkt. Er zijn mensen die echt niet beseffen dat ze naar een regenwatertank staan te staren B).
Ik hoop dat je deze zelf hebt nagebouwd voor 150,-
Edit: Of komt het inc, tank. En dan nog..

[ Voor 4% gewijzigd door Bad Brains op 04-05-2022 22:17 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Wat een hoop geld :o

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is zo. Niet iederen heeft een tuin waarin ie achter een tuinhuis of iets anders een lelijke tank kan wegmoffelen. Deze staat pal in het zicht.
Bad Brains schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:16:
[...]

Ik hoop dat je deze zelf hebt nagebouwd voor 150,-
Edit: Of komt het inc, tank. En dan nog..
Dit is de tank. Dubbelwandige tank wel. En ja.

[ Voor 48% gewijzigd door Borromini op 04-05-2022 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Ingelogd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Met gewoon worteldoek worden de snippers met nat weer een papje. Bij jute heb je dat niet.
Bij gewoon anti-worteldoek sijpelt het water ook gewoon weg.
En houtsnippers worden niet zomaar een papje, die nemen vocht op en geven dat langzaam af.

Tenminste, hier wel. ;)

Maar bij jute kan de wortel van onkruid er volgens mij vrij simpel doorheen groeien.
Dus kom je terug van vakantie, of had je gewoon even geen zin te wieden, dan kan dat best diep zitten en problemen met uittrekken geven volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
Ingelogd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:13:
[...]

De enigste functie van een jute "worteldoek" wat ik kan bedenken is dat het wordt gebruikt zodat er geen zand gemengd wordt met de snippers. Met gewoon worteldoek worden de snippers met nat weer een papje. Bij jute heb je dat niet. Het is ook geen worteldoek, zoals je al aangeeft moet de laag dik genoeg zijn zodat je de zelf uitnodigende plantjes makkelijk eruit kan trekken.
Jute worteldoek kent een tegenovergestelde functie van normaal worteldoek. Jute
worteldoek is namelijk bedoeld om erosie tegen tegaan terwijl de planten / kruiden kunnen aanslaan. Tegen de tijd dat de jute vergaan is, is de beplanting sluitend en krijgt erosie geen kans. Het wordt dan ook vaak toegepast op de wat steilere taluds.
Jute worteldoek is dus eigenlijk meer een bewortelingsdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb 30 euro betaald voor een 210 liter en ik zag ook (gebruikte) IBC containers (1000 liter) voor dezelfde prijs in de buurt.

Je ziet trouwens ook met water een verandering. Ook daar wordt gevraagd om slimme meters (zijn er nog niet) en het zou me niks verbazen dat je dan in tijden van droogte een veel hogere prijs gaat betalen. Ook geeft bijna niemand zijn gazon meer water waar dat in mijn kindertijd doodnormaal was dit met drinkwater te doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 05-05-2022 07:12 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

En terecht, drinkwater is 'helaas' veel te goedkoop om mensen andere dingen te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Daar kan je meer dan 500.000 liter drinkwater voor kopen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 16-09 13:41
[...]

Damn, nu wil ik deze kopen >:)

Wel een bijzondere foto trouwens. Een regenton op de aanleg steiger 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9esx0JRUBjlHtPO8iLWZ0jRiKWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1HEJvkZ0UkKH3cMOGwBJMriJ.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door robkrekel op 05-05-2022 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Je betaald dan ook wel voor het design, maar dat ziet er inderdaad mooi uit. Bij mij staat de regenton uit het zicht (in een paadje achter de containers), dus dan is dit een beetje overdreven.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
deWit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:36:
En terecht, drinkwater is 'helaas' veel te goedkoop om mensen andere dingen te laten doen.
Inderdaad. Als je de investeringen bij elkaar optelt om regenwater op te vangen, dan is dat absoluut niet rendabel. Het is meer een "goed gevoel" over drinkwater verspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
henkie196 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Bij de bouw van een nieuw huis is in Belgie een minimale hoeveelheid regenwateropslag vereist. Bij onze gemeente moet je afwatering van regenwater ook op je eigen terrein doen, mag niet op de riool. Daarom voor ons dus de 10.000 l regenopvang (minimaal vereist was 5000, maar iets meer leek met het oog op de droge zomers wel handig, en qua kosten maakte ook niet zo veel uit, eigenlijk.

De regenton is bij ons meer voor de vorm. We hadden een tuinhuisje met dakgoten, waarom niet ook opvangen.

[...]

Sommigen zijn wel winterhard, denk ik? Maar of die het ook goed doen in dikke klei is een andere vraag.
Onze vetplanten doen het uitstekend in de leem/klei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barry86 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Inderdaad. Als je de investeringen bij elkaar optelt om regenwater op te vangen, dan is dat absoluut niet rendabel. Het is meer een "goed gevoel" over drinkwater verspelling.
Volgens Google kost 1000 liter water 1,35 euro. Dat is ook wel erg goedkoop.

Het is een beetje natte vingerwerk: Mijn regenton van 210 liter is na maanden geen regen nog niet helemaal leeg, maar het is ook nog niet hoog zomer. Stel dat ik er twee maanden (er is ook nog de winterperiode dat ik hem minder nodig) mee doe dan heb ik na 10 maanden 1,35 euro uitgespaard. De regenton was iets van 30/35 euro. Dan heb ik die na 220 maanden terug verdient. 18 jaar voor een budgetregenton, kun je nagaan met zo'n mooie Brabantia.

Maar ik vind het ook wel leuk om regenwater te kunnen opvangen en gebruiken en ze zeggen dat het beter is voor de planten. Ik maak ook wekelijks de pedaalemmers schoon met regenwater.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 05-05-2022 08:30 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Volgens Google kost 1000 liter water 1,35 euro. Dat is ook wel erg goedkoop.

Het is een beetje natte vingerwerk: Mijn regenton van 210 liter is na maanden geen regen nog niet helemaal leeg, maar het is ook nog niet hoog zomer. Stel dat ik er twee maanden (er is ook nog de winterperiode dat ik hem minder nodig) mee doe dan heb ik na 10 maanden 1,35 euro uitgespaard. De regenton was iets van 30/35 euro. Dan heb ik die na 220 maanden terug verdient. 18 jaar voor een budgetregenton, kun je nagaan met zo'n mooie Brabantia.

Maar ik vind het ook wel leuk om regenwater te kunnen opvangen en gebruiken en ze zeggen dat het beter is voor de planten. Ik maak ook wekelijks de pedaalemmers schoon met regenwater.
Hier gaat dat terugverdienen een heel stuk sneller, zeker als je net rond een 'overgangspunt' zit voor de belasting. Die wordt namelijk rap hoger gebaseerd op staffels watergebruik 2 jaar terug van 50m3 - 100m3 - 150m3 enz.

Er is een hoop gedoe elk jaar qua bezwaren (waar de gemeente een jaar! over mag doen), met name van net verhuisde mensen, en er zijn al rechtzaken over geweest of het eerlijk is dat je betaalt voor de vorige bewoner. Ik betaalde bv in m'n eentje voor 150m3 👀 dat is na een jaar betalen en meermaals klagen verlaagd naar 50m3 (maar ik zit rond de 65m3 🤷).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Marzman klopt maar vergeet niet dat wanneer je een regenton hebt je ook een vulautomaat nodig hebt. Die heb je vanaf 10 euro tot 30/50 euro.

Voor mensen met meerdere tonnen komt daar nog bij : verbindingsset of buizen tussen de tonnen, koppelingen, lijm, tweede/derde/Nde ton etc. Dus al met al tikt dat vrij hard aan en loopt de terugverdientijd snel terug :P

Financieel is het zoals @Bommes terecht opmerkt niet interessant om een regenton, laat staan meerdere te nemen. Maarrrrrr het gevoel dat ik krijg als ik m'n tonnen vol water heb staan is onbetaalbaar:) en de planten vinden het heerlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@dragon2 om één kuub 1m3 leidingwater te besparen heb je 5 200 liter tonnen nodig. Dus als je nu in 63 kuub staffel zit, kun je aardig wat water uit de kraan halen voor je een nieuwe staffel bereikt. Dat ga je met regentonnen nooit voor elkaar krijgen om zoveel water op te vangen. Althans is voor de meeste mensen niet weggelegd.

Overigens stoort het mij wel dat regenwater opvangen en/of infiltratie zo stervensduur is :{ ik zat hier ook na te denken over hwa volledig afkoppelen dmv infiltratiekratten of hydroblobs maar dat is gewoon te duur in mijn optiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:45:
@dragon2 om één kuub 1m3 leidingwater te besparen heb je 5 200 liter tonnen nodig. Dus als je nu in 63 kuub staffel zit, kun je aardig wat water uit de kraan halen voor je een nieuwe staffel bereikt. Dat ga je met regentonnen nooit voor elkaar krijgen om zoveel water op te vangen. Althans is voor de meeste mensen niet weggelegd.
Ik heb 4 regentonnen in de tuin, plus ik gebruik water uit m'n 4 aquaria, pasta/rijstwater, koude water voordat de douche warm is, uit het 3m3 zwembad enz voor de tuin.

We gaan het zien... Sowieso is dit een kleine moeite, zeker al dat aquariumwater en die 3 kuub zwembadwater eind vd zomer moet ik toch kwijt, of ik het nu in de tuin of door het toilet gooi. Ik heb ook weleens emmers aquariumwater in de regenton staan legen, voor later :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:10:
[...]

Ik heb 30 euro betaald voor een 210 liter en ik zag ook (gebruikte) IBC containers (1000 liter) voor dezelfde prijs in de buurt
In Cuijk zie ik nu 18 stuks ibc containers voor 10 euro/stuk staan.

Vraag me wel altijd af wat daar dan in heeft gezeten, gezien ik mensen ken die gebruikte containers voor drinkwater voor kippen enz gebruiken 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kurma schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:48:
[...]

Daar kan je meer dan 500.000 liter drinkwater voor kopen :o
En eigenhandig de grondwatertafel mee blijven verlagen om je eigen gazon groen te houden, toch? ;) d:)b

Ik had graag subsidie gehad voor mijn watertank hoor :p. De overheid mag perfect groene initiatieven ondersteunen, want de meeste mensen gaan die keuzes pas maken als ze financieel interessant zijn. Wij hebben een watertank geïnstalleerd omdat we geen leidingwater willen gebruiken voor onze planten en omdat schaarste nu al een ding is en we daar in de mate van het mogelijke niet verder aan willen meehelpen (buren links en rechts hebben hun tuin dan weer dichtgeklinkerd...). En het harde leidingwater hier zou ook niet goed zijn voor planten sowieso.

Maar natuurbehoud is een discussie voor een ander topic :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

dragon2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:58:
[...]

In Cuijk zie ik nu 18 stuks ibc containers voor 10 euro/stuk staan.

Vraag me wel altijd af wat daar dan in heeft gezeten, gezien ik mensen ken die gebruikte containers voor drinkwater voor kippen enz gebruiken 🤔
Die van 30 euro die ik gezien had daar heeft geloof ik melk in gezeten.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Shadow_Agent schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:40:
@Marzman klopt maar vergeet niet dat wanneer je een regenton hebt je ook een vulautomaat nodig hebt. Die heb je vanaf 10 euro tot 30/50 euro.

Voor mensen met meerdere tonnen komt daar nog bij : verbindingsset of buizen tussen de tonnen, koppelingen, lijm, tweede/derde/Nde ton etc. Dus al met al tikt dat vrij hard aan en loopt de terugverdientijd snel terug :P

Financieel is het zoals @Bommes terecht opmerkt niet interessant om een regenton, laat staan meerdere te nemen. Maarrrrrr het gevoel dat ik krijg als ik m'n tonnen vol water heb staan is onbetaalbaar:) en de planten vinden het heerlijk :P
Ja ik vind het ook wel leuk die regenton (en het klettert lekker hard als het regent ;) ), mijn vulautomaat is een speedykloon (15 euro, dan komt er inderdaad nog 9 jaar bij :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:57

Wij hebben deze vorig jaar deze geïnstalleerd op een plateautje boven de vuilcontainers. Uit het zicht, want het is idd niet moeders mooiste.. Extra reden, naast waterbesparing en de eerder genoemde berging bij stortbuien: in ons achtertuintje zit geen watertappunt. Dit scheelt dus vooral het heen en weer lopen naar de keuken met een gieter. Sterker nog, omdat ie zo hoog staat en ik er een kraantje met tuinslangkoppeling in heb gezet, heb ik geen gieter meer nodig :)
Pagina: 1 ... 101 ... 188 Laatste