Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:03
Hier is de tuin weer aangepakt en we zijn bij wat tuincentrums geweest in de buurt en de boel weer wat opgevrolijkt, oude planten verzorgd en onkruid weer weg.

Nu heb ik mijn 2 groenten bakken die nog gevuld moeten worden. Maar mijn tuincentrum had niets.
Gezocht op het internet maar als ik een online winkel vindt die meerde soorten van groentes heeft versturen het weer niet of andere vage redenen.
Ik ben vooral op zoek naar 2 soorten courgette, een gele en een gewone. Wat pepers en mss ook wat kruiden als ik er toch ben.
Wie kent zo'n site waar ik kleine plantjes kan kopen en ook versturen naar Noord Holland.
Dan kan ik weer verder. (y)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bad Brains schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:24:
Hier is de tuin weer aangepakt en we zijn bij wat tuincentrums geweest in de buurt en de boel weer wat opgevrolijkt, oude planten verzorgd en onkruid weer weg.

Nu heb ik mijn 2 groenten bakken die nog gevuld moeten worden. Maar mijn tuincentrum had niets.
Gezocht op het internet maar als ik een online winkel vindt die meerde soorten van groentes heeft versturen het weer niet of andere vage redenen.
Ik ben vooral op zoek naar 2 soorten courgette, een gele en een gewone. Wat pepers en mss ook wat kruiden als ik er toch ben.
Wie kent zo'n site waar ik kleine plantjes kan kopen en ook versturen naar Noord Holland.
Misschien gewoon nog wat vroeg in het jaar, ik heb ook nog geen courgette gezaaid. Je kunt dat hier vaak bij de Welkoop kopen. Maar meestal half mei.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Squawk schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:59:
Misschien heeft dat ook wel te maken met de heersende opvatting over hoe een perfect gazon eruit hoort te zien. Een strak groen biljartlaken zonder ‘onkruid’ en alleen grassprieten.

Ik ben benieuwd naar de reactie van jouw hovenier. Heb je zelf ook interesse in een microklavergazon?
Tja, dankzij hoeveel moeite, inclusief gif? Een monocultuur is nu eenmaal niet bijster natuurlijk van aard..

Onderhoudsarmer en minder kosten aan mest* spreken zeker aan. En als dat klaver o.a. mos ontmoedigt, dan vraag ik me af of 't er slechter uit gaat zien.. (* Waarschijnlijk.. want je lijkt dan de standaard mixen niet meer te moeten gebruiken, dus da's wel lastiger..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-08 10:39
Wie o wie kan mij helpen?

Wat voor tegels zijn dit?
Ze liggen in wildverband en een betonnen onderlaag. Maar zoals op de foto te zien is is de top laag van iets anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NpeuTan_JzWKSQC9MjPMR8T_jo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HONZtvoldou5KNFDcOUqx46P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHYYgIpyeu_0JpAOFoPutA3fMdE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxtcIkjndJdeSUpW9VFMk7y6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
franssie schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:48:
[...]

Was dat het probleem met de grastrimmer? Wat was de oplossing (ben wel benieuwd)
Niet bijzonders, eigen montagefout…😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Bad Brains schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:24:

Courgette, pepers, tomaten enz en de meeste zachtbladige kruiden beter pas kopen na ijsheiligen. Of je moet een serre oid hebben?

Houtige kruiden zoals rozemarijn, bonenkruid, lavendel en tijm, en munt kunnen al wel direct naar buiten. Je kunt nog wel net pech hebben met houtige kruiden nu, maar die gok zou ik wel durven wagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
barry86 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:07:
[...]

Niet bijzonders, eigen montagefout…😇
Snap ik, maar dit is een forum, dus wellicht dat het leerzaam is voor mij of een ander ;-)
Kan een ringetje zij, een linksdraaiende draad ipv rechts of wat dan ook, altijd leuk om te leren niet?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@barry86 Blij dat je 't gefikst hebt maar inderdaad jammer dat je 't weghaalt. Iemand anders kan er net heel wat aan hebben als je gewoon laat staan wat er aan de hand was en uitlegt hoe je 't gefikst hebt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
Borromini schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:49:
@barry86 Blij dat je 't gefikst hebt maar inderdaad jammer dat je 't weghaalt. Iemand anders kan er net heel wat aan hebben als je gewoon laat staan wat er aan de hand was en uitlegt hoe je 't gefikst hebt.
franssie schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:46:
[...]

Snap ik, maar dit is een forum, dus wellicht dat het leerzaam is voor mij of een ander ;-)
Kan een ringetje zij, een linksdraaiende draad ipv rechts of wat dan ook, altijd leuk om te leren niet?
Oké oké… :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VQuHKpTpxWj1DikdaEXPvGaR1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORnwonoeoBicL2UfVx0eO5QG.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe fs55r, de draadspoel draait niet rond en zit muurvast tegen het huis aan. Demontage lukt ook niet….

Lokale Stihl dealer kreeg hem ook niet los.
De blokkeerpen die je in het huis moet steken van het blokkeren van de aandrijfas grijpt ook niet aan.

Hele kop verwijderd en via de ingang vanaf de steelzijde de as geblokkeerd en de maaikop kunnen losdraaien.
Blijkt dat ik de montagering en blokkeerschijf tussen huis en maaikop ben vergeten te monteren…. :X

Had ik kunnen weten, maar druk druk druk…
Gelukkig is het opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
barry86 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:54:
[...]

[...]

Oké oké… :$

<>
Gelukkig is het opgelost
Oh had mij ook kunnen gebeuren. Maar dan zat het wel gied vast :P
Maar de handleidingen zijn een uitstervende soort van documentatie (ook bij de A merken) en een service manual krijg je al helemaal nergens meer bij,
Blij dat het is opgelost.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Runur schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:23:
Wie o wie kan mij helpen?

Wat voor tegels zijn dit?
Ze liggen in wildverband en een betonnen onderlaag. Maar zoals op de foto te zien is is de top laag van iets anders.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het lijkt op een betontegel met natuursteendeklaag. Merk en type zou ik niet durven zeggen. Anders even een stukje meenemen naar de plaatselijke bestratingswinkel? Heb ze de laatste 5 jaar ook niet meer gezien trouwens. Vanwaar de vraag eigenlijk?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
franssie schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:09:
Oh had mij ook kunnen gebeuren. Maar dan zat het wel gied vast :P
Maar de handleidingen zijn een uitstervende soort van documentatie (ook bij de A merken) en een service manual krijg je al helemaal nergens meer bij,
Blij dat het is opgelost.
Op zich was in ieder geval de installatiehandleiding bij m'n FSE 81 wel vrij duidelijk. Maar wel altijd even goed de tijd nemen en alles precies nalezen. En als je naderhand onderdelen overhoudt, kan het zijn dat het extra of voor iets anders is. Maar soms ben je ook gewoon wat vergeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

M'n vrouw wil graag een houten regenton maar nu heb ik even gekeken wat dat kost, denken jullie dat ze voor moederdag ook blij zal zijn met een IBC vat? :+ Er gaat immers aanzienlijk meer water in O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:46
Shadow_Agent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:28:
M'n vrouw wil graag een houten regenton maar nu heb ik even gekeken wat dat kost, denken jullie dat ze voor moederdag ook blij zal zijn met een IBC vat? :+ Er gaat immers aanzienlijk meer water in O-)
Ligt ook aan welk vat je koopt. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ByuLJb55-EPcNfjTxSzlhh-fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYUOTBJyeqbKc6DtPiMblEYJ.png?f=fotoalbum_large

Maar voor 9 tientjes maakt je haar al blij.

Of je koopt zo iets, kan je af en toe roepen "loop maar naar de pomp" :+

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 26-04-2022 11:04 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 15:43
Shadow_Agent schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:28:
Zeker weten! Het gaat bij vrouwen altijd puur en alleen om het praktische aspect. Misschien kun je nog een tafelzeil vinden met houtpatroon om eroverheen te gooien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:20
Ik moet een trap maken voor mijn vlonderterras. Bestaande fundering is van hardhout en de vlonderplanken zijn geïmpregneerd grenen. Voor de te plaatsen piketpalen was ik van plan hardhout te gebruiken. Voegt het nog iets toe om ook hardhout te gebruiken voor de balkdragers? Deze raken de grond immers niet. Levensduur zal wel wat korter zijn maar niet veel korter dan de vlonderplanken?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:06
Ik lees hier al geruime tijd mee en dacht, laat ik ook eens wat plaatjes laten zien :) . In augustus 2020 in goed overleg met een lokale hovenier een tuinplan uitgetekend en deze tuin laten aanleggen voor onze nieuwbouwwoning (ca. 8x12m, zuidwest). Er hierbij voor gekozen om het terras niet direct aan de woning te plaatsen zodat we wanneer we binnen zitten ook kunnen genieten van het groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOQ0CMcbjp21y3TLfOd52anbO0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H0HAnbHsn5xmAc4ezHJKXWmb.jpg?f=user_large

Tuin heeft zijn onderhoud weer gehad, hier en daar wat nieuwe beplanting omdat een en anders de winter niet heeft overleefd (eerste 2 foto's zijn van vandaag). Paar weken geduld en het zal weer een stuk groener erbij staan :*) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEH95sN5tT7QLu0HPwb47jkCKwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZEsmQTOHKJIm7gu2omqqtff.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwcn7LKBsKHjBizyKKbmVz0__VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64OxbbBGiboOqy4aFbtqjS5d.jpg?f=fotoalbum_large

Zomer 2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrnHcbSqtGxUtwHQJBApkoWYIlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miGtuBlFv26pKsqxkrCxKf7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFDg6lzbGSSJ2MAOL7AQc_-nteU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ss6gNzMLMrQTxrctI9I82nRU.jpg?f=fotoalbum_large

Zomer 2021, sfeerfoto met de verlichting aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeI7DoVNal3MKGeRhC4r2Lp0seA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kg6SSkdLMUNq2XIbtdycHySm.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:28
@Millert Mooie tuin, mag je zeker tevreden over zijn. Gelukkig is er nog imperfectie binnen de lijnen van perfectie door de kromme boom in het gras ;) (al zie ik dat het een foto was van 2021).

[ Voor 12% gewijzigd door Ingelogd op 26-04-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 16:06
@Ingelogd Dankje! Zijn er erg blij mee :). De boom (Koelreuteria paniculata) is nog altijd krom :+, wilt alleen nog niet echt aanslaan. Vormt weinig nieuwe takken en blijft hierdoor vrij 'kaal' en staat er nu twee en een half jaar. De hovenier wilde het nog een paar maanden aankijken anders wordt hij vervangen.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan iemand adviseren over het huis/tuin/keukenmiddeltje voor bladluizen? Heb een mengsel van water/wat afwasmiddel (Dreft)/brandspiritus gemaakt, dat leek wel effe te helpen maar heb het vijf à zes dagen aan een stuk gedaan en weg zijn ze in ieder geval niet van m'n Japanse esdoorn :(. Dan maar een verstuiver gaan halen veronderstel ik...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:49
henkie196 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:39:
[...]Ik zou zo'n draagharnas erbij nemen, als je die nog niet hebt. Was ik gewend met de bosmaaiers, en miste ik met m'n grastrimmer, dus toch maar erbij aangeschaft. Van het weekend ook even geprobeerd, werkt wel fijner als je het gewicht niet continue met je armen hoeft te dragen. Helaas niet heel lang kunnen proberen, m'n draad was op. Dus maar weer even paar rolletjes draad bijbesteld. En extra kop erbij, kan ik makkelijk andere draad gebruiken als ik niet het gras trim, maar het braakliggende veld achter onze tuin wat van de schutting weg wil 'trimmen'.
Leuk zo'n trimmer, maar hou je ook in de gaten hoeveel microplastics je de natuur in 'slingert'? Immers, en dat geef je zelf al aan, dat draad moet ergens gebleven zijn als het op is.
Overigens heb ik zelf geen draagharnas nodig wanneer ik aan het maaien ben. Ik wordt niet moe, hoef geen oordoppen op/in en een gelaatsmasker voor, noch een beschermende broek aan. Wel veiligheidsschoenen. Hoe ik maai? Gewoon met een zeis, wanneer je dat eenmaal onder de knie hebt (inclusief het haren) wil je nooit meer anders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
-

[ Voor 100% gewijzigd door barry86 op 27-04-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Borromini schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:09:
Kan iemand adviseren over het huis/tuin/keukenmiddeltje voor bladluizen? Heb een mengsel van water/wat afwasmiddel (Dreft)/brandspiritus gemaakt, dat leek wel effe te helpen maar heb het vijf à zes dagen aan een stuk gedaan en weg zijn ze in ieder geval niet van m'n Japanse esdoorn :(. Dan maar een verstuiver gaan halen veronderstel ik...
Brandnetelgier maken en daarmee besproeien (tabak kan ook). Koud water sproeien (vaak herhalen). Zorgen dat je geen mieren onder je boom hebt, mieren behandelen de luizen als koeien vanwege de honingdauw die ze uitscheiden. Planten zoals Oost-Indische kers er onder zetten, luizen gaan daar eerder in zitten. Bijkomend voordeel van Oost-Indische kers: Hij is eetbaar en nog lekker ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingelogd
Borromini schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:09:
Lieveheersbeestjes uitzetten. Ook denken aan schuilplaatsen voor deze beestjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 18:30
Ingelogd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:39:
[...]

Dit inderdaad. Heb ze vorig jaar hier gekocht, werkte perfect.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• barry86
barry86 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is het toch een mooie tijd! Alles staat mooi in bloei, alle kleuren, mooi weer, wordt je vrolijk van!
Wat leuk de vele likes! De appelboom begint ook te komen nu 😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIq2nAmjhnJKklVyazrLr4xEVMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVDsf4yPJulcL8NKPyUnDDcv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ingelogd schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:39:
[...]

Dat heb ik vorig jaar gedaan, maar ik had niet de indruk dat dat een onverdeeld succes was. Leverancier meldde ook dat de verzending spijtig genoeg wat vertraging opgelopen had... Leek er beetje op dat die larven halfdood aankwamen :F.

Voorlopig maar effe een spuitbus gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:24:
Leuk zo'n trimmer, maar hou je ook in de gaten hoeveel microplastics je de natuur in 'slingert'? Immers, en dat geef je zelf al aan, dat draad moet ergens gebleven zijn als het op is.
Overigens heb ik zelf geen draagharnas nodig wanneer ik aan het maaien ben. Ik wordt niet moe, hoef geen oordoppen op/in en een gelaatsmasker voor, noch een beschermende broek aan. Wel veiligheidsschoenen. Hoe ik maai? Gewoon met een zeis, wanneer je dat eenmaal onder de knie hebt (inclusief het haren) wil je nooit meer anders.
Goed punt van het plastic, had ik eigenlijk niet bij stil gestaan. Maar voor langs de schutting (soort van gaas met van die ruitpatroontjes), is zo'n type trimmer wel de meest praktische oplossing. Gebruik voor andere kantjes ook wel vaak zo'n grasschaar.

Zeis zou voor het wegsnoeien van onkruid op het braakliggende land achter onze tuin wel een optie kunnen zijn, alhoewel dat leren wellicht wat tegenvalt op de krap 10m die ik misschien twee keer per jaar zou moeten doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
henkie196 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:33:
[...]

Goed punt van het plastic, had ik eigenlijk niet bij stil gestaan. Maar voor langs de schutting (soort van gaas met van die ruitpatroontjes), is zo'n type trimmer wel de meest praktische oplossing. Gebruik voor andere kantjes ook wel vaak zo'n grasschaar.

Zeis zou voor het wegsnoeien van onkruid op het braakliggende land achter onze tuin wel een optie kunnen zijn, alhoewel dat leren wellicht wat tegenvalt op de krap 10m die ik misschien twee keer per jaar zou moeten doen.
Er is sindskort eem alternatief op de markt. Biologisch maaidraad
Wordt bij diverse dealers verkocht, is alleen niet heel goedkoop. Maar goed ze zijn ook best lang aan het ontwikkelen geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Squawk schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:59:
Ik ben benieuwd naar de reactie van jouw hovenier.
Kende het microklavergazon niet. Was lichtjes nieuwsgierig - weet graag alles op z'n vakgebied - maar was 't wel met me eens dat hij 't toch wel tegengekomen zou moeten zijn na 15 jaar, als het echt interessant is.

Keek trouwens net 'ns het gazon rond: 'macro'-klaver is allemaal weg na verticuteren.
Woody179 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:51:
Wordt bij diverse dealers verkocht, is alleen niet heel goedkoop. Maar goed ze zijn ook best lang aan het ontwikkelen geweest.
Dit vond mijn hovenier wel reuze interessant om te horen. Stuur 't nu even door. En hopelijk haakt zijn gebruikelijke dealer voor dergelijke zaken snel aan. (Zit hier niet ver van de fabrikant in Voorthuizen, maar toch in 'n gat qua dealers, maar dat lijkt dan ook nog hard te moeten groeien.)

Hoop dat 't 'n succes blijkt en dan ook snel naar mijn 'kleine' strimmer komt :).

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 28-04-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Gwaihir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:01:
[...]

Kende het microklavergazon niet. Was lichtjes nieuwsgierig - weet graag alles op z'n vakgebied - maar was 't wel met me eens dat hij 't toch wel tegengekomen zou moeten zijn na 15 jaar, als het echt interessant is.

Keek trouwens net 'ns het gazon rond: 'macro'-klaver is allemaal weg na verticuteren.
[...]

Dit vond mijn hovenier wel reuze interessant om te horen. Stuur 't nu even door. En hopelijk haakt zijn gebruikelijke dealer voor dergelijke zaken snel aan. (Zit hier niet ver van de fabrikant in Voorthuizen, maar toch in 'n gat qua dealers, maar dat lijkt dan ook nog hard te moeten groeien.)

Hoop dat 't 'n succes blijkt en dan ook snel naar mijn 'kleine' strimmer komt :).
In de buurt van Voorthuizen (Apeldoorn) weet ik dat de twee grootste dealers Poel bosbouw (Stihl) en Wolfswinkel (Husqvarna) het beide in het assortiment hebben, en beide versturen indien nodig. Volgends mij is het nu alleen nog leverbaar in 2,7 milimeter dit zal voor een klein trimmertje wellicht te dik zijn maar voor alles wat bosmaaier genoemd mag worden zou het moeten passen.

[ Voor 9% gewijzigd door Woody179 op 28-04-2022 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Woody179 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:51:
[...]

Oregon heeft Biotrim in verschillende diktes

Beetje voordeliger voor de hobbyist die vaak geen 3 mm maaidraad kwijt kan. Ik kan ook maar max 2,7 gebruiken in mijn Stihlkop op de Kibani.
Al heb ik dezelfde kop als in het Greenline promofilmpje, wellicht past het toch. NEE, dus niet, de Autocut 26-2 is voor max 2,7 mm zegt Stihl, prop je daar dikker in dan kan hij volgens mij vastlopen. :?
Een rolletje 2 mm draad x126 m kost 27 euri.
Bauhaus heeft kleine rolletjes 1,6 mm en 2,7 mm.
Maar dus te krijgen in 1,6mm. 2 mm, 2,7 mm en 3 mm als je zoekt.
Waarschijnlijk, onderbuikgevoeltje, iets sterker dan Greenline gezien het in 5-10 jaar verteert ipv in 2 jaar.
Helaas allemaal rond ipv ook vier/vijfkant wat ik gebruik, maar zeker het proberen waard.

Wat misschien ook een leuk weetje is is dat Biotrim alleen bij contact met aarde/grond verteerd, en in de verpakking niet.
Dus wel benieuwd of Greenline ook in de verpakking langer dan twee jaar meegaat. Of dat je elke twee jaar nieuwe kan kopen. :+

De Autocut C26-2 is overigens een fijne kop.
Hij past weliswaar niet helemaal perfect op de Kibani, het schroefdraad zit namelijk erg diep er in.
Ik heb geloof ik een extra ring geplaatst onder de kop ivm aanlopen op de stang/kop en het schroefdraad zit er maar een aantal gangen in. Maar dat zit er nu al weer een paar jaar misbruik zo op, dus stevig genoeg. ;)
Ik prop er haast 7 meter 2,4 draad in bij een refill.

Vandaag met de berm aan de gang gegaan. Hulpje erbij.
10 minuten later mijn Kibani GTT3002A grondfrees om zeep geholpen. Die sloeg volgas vast tussen een verdekte oude beschoeiingspaal en de nieuwe beschoeiing, ergo hele aandrijfhuis afgebroken. :'(
Kibanitools.com gebeld... antwoordapparaat.....niet ingesproken.
Werd later door ze teruggebeld. Dikke plus van mij. _/-\o_
Onderdelen waren te leveren via gezochteonderdelen.nl kreeg ik te horen en ook de aandrijving was waarschijnlijk leverbaar, dus daar aanvraag ingediend, afwachten dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaSWrKyw9erkvCmRTYSo291xKfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr2Bxic896sL0XYlD6DrgFen.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcODHVwwOONV7uaE8YAPmStZ8rE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao73LEP86ePGlqW6fAREpufC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNpGkeNoleeGZiVZbXQyg9kXzWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt1D61udYr1xEtjucAJDySQZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan maar even een Stihl MH560 gehuurd, verder niets te krijgen in de buurt. En een gloednieuwe machine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmdQh-YltI2ULfWwQfZAk1q2QVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aWwbJdbM8kPLJD8QhpR0zICw.jpg?f=user_large

Met de 25 cm Kibani graaf ik op hoge toeren de grond in naast/voor de beschoeiing en trek hem dan naar boven de berm op, dat gaat eigenlijk zonder veel kracht en onkruid wordt compleet vermalen.
Dan denk je sneller klaar te zijn met 60 cm............... :X
Eerste indruk, maakt amper toeren.
Tweede indruk, stuitert met frezen en komt amper de grond in. Zelfs na langdurig over een plaats gaan blijven pollen in de grond staan tussen de messen en willen messen niet de grond in. Van je af draaiend (zwarte hendel) is de machine nog wel tegen te houden, naar je toe (oranje hendel) is hij niet tegen te houden. Die hendels zijn echt waardeloos te bedienen, je moet eerst een borgknop aan de zijkant indrukken waarna je ze naar het handvat kan bewegen. Maar zodra je hem beweegt gaat de as draaien en heb je nog geen grip op het handvat. 8)7
Derde indruk, verstelbare hendel blijft niet in lage stand staan maar verspringt. Mijn houding is dus niet optimaal.
Vierde indruk, met omhoog geklapte transportwielen zet de remhaak zich vast in de grond en zit er helemaal geen beweging meer in.
Vijfde indruk, is heel slecht te sturen. (zonder remhaak) Zijschotten van de messen afgehaald, hielp ook niet.
Zesde indruk, zodra hij iets echt moet doen qua kracht dan valt hij uit. |:(

Er zit nog een soort extra gashendel bij de carburateur, die met een veer vastzit aan de gashendel die je vanaf de bedieningshendel verzet, en waarbij je veel meer toeren krijgt. Dus daar een extra draad aangemaakt om meer gas te kunnen geven. Hielp ook niet, bij krachtlevering valt de motor gewoon uit.
Remhaak en zijbescherming van de as afgehaald, niets hielp.

Uiteindelijk na vier uur ploeteren en niet op schieten maar besloten hem terug te brengen. Inmiddels zaten de transportwielen ook muurvast en moest je hem over de messen slepen.
Deed er 4x zo lang over als met de Kibani en was pas ca halverwege.

Bij schoonmaken viel op dat de messen verkeerd om gemonteerd zaten. 8)7
De wielen waren op hun as met een Starlock borgring zo vast geslagen dat ze aanliepen. :X Die borgring kan alleen stukgemaakt om ze losser te kunnen zetten met nieuwe borging.
Top gemonteerd door de verhuurmedewerker, nieuw uit de doos, RTFM. :(

Toch nog maar geprobeerd met de omgedraaide messen en waarempel, nu snijdt hij in de grond, moet ik hem heel langzaam eerst zich in laten graven, om hem daarna, terwijl ik er aan tegenhang, langzaam 1,5 meter vooruit te laten frezen. Daarna kan ik hem met de oranje achteruithendel omhoog laten terugrijden.
Werkt nog steeds niet optimaal, bij frezen blijft de machine stuiteren, het kost veel te veel kracht om het tegen te houden, sturen gaat amper, maar...... hij freest. Weliswaar in moeizame rechte baantjes van 1,5 meter x 60 cm breed. :X
Maar wil je deze kopen.....NIET DOEN.

Daarna belde een ander verhuurbedrijf dat ze een frees retour hadden, maar die was net zo duur als de Stihl, en nog 5 cm breder. :+
Dus laat maar, inmiddels was mijn rug al naar de kloten van 45m x 1,5m freeswerk in een hele dag. :X :(
Wilde het vanavond af maken, ik moet nog 28 x 2,3 meter, maar mijn rug dacht daar anders over.
Morgenochtend dus maar verder. :|

Ik wacht dus vol smart op onderdelen voor de Kibani, wat een verademing is dat ding.
Die ziet er, als hij heel is, hetzelfde uit als deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SFoaK16f3qsvrVjErMBsRcOU_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHEYc9cdhAlAWM2rjcqaxXui.jpg?f=fotoalbum_large
Dus dat is een optie als onderdelen te duur zijn in verhouding.
En het is dat ik zaterdag al het gras in de berm wil hebben, ik ben al meer dan de helft van die prijs aan huurprijs en Aspen blauw kwijt. :(

Overigens heeft bij VidaXL ook een simpel iemand de messen gemonteerd 8)7 , die horen uit elkaar ipv naar elkaar toe lijkt me.
Ze zijn wel aangepast, ik heb had losse haken die aan een vierkant montageblad waren geklonken, en die verdraaiden. Ik heb ze uiteindelijk vastgelast.
Hier zijn de messen 1 geheel, dus misschien zijn ze wel helemaal 1 geheel en kan je ze niet naar buiten draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
In m'n kapschuur wil ik van het weekend de opsluitbandjes gaan plaatsen tussen de poeren.
Dit zijn standaard 4x20x100cm bandjes. Deze zullen dus op maat gemaakt moeten worden.

Nu heb ik een steenknipper staan, die ik normaal gebruik voor de klinkers.. Zou ik deze ook kunnen gebruiken voor het afkorten van de opsluitbandjes?

Of moet ik echt een slijptol regelen/huren?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Memphisto schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:32:
In m'n kapschuur wil ik van het weekend de opsluitbandjes gaan plaatsen tussen de poeren.
Dit zijn standaard 4x20x100cm bandjes. Deze zullen dus op maat gemaakt moeten worden.

Nu heb ik een steenknipper staan, die ik normaal gebruik voor de klinkers.. Zou ik deze ook kunnen gebruiken voor het afkorten van de opsluitbandjes?

Als die opsluitbanden eronder passen, dan zie ik niet waarom je de knipper niet zou kunnen gebruiken. Het formaat is over het algemeen de beperking bij steenknippers, en zo'n opsluitband is ook niet van bijzonder materiaal gemaakt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Mephisto , @henkie196
Ik vraag het me af, een opsluitbandje is al snel 15 cm kniplengte.
Om hem netjes te knippen knip je op de bovenkant/onderkant en niet op de zijkanten.
Gewone stenen en klinkers zijn veel korter en geeft de druk een veel rechtere breuk.
Bij 15 cm (of meer), al krijg je hem er onder, is de kans dus groot dat hij niet recht naar elkaar breekt.

Maar met proberen kom je er achter natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Memphisto schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:32:

4x20? De kleinste opsluitbandjes die ik ken is 5x15, 6x15 of 6x20.

Ja, je kan een knipper gebruiken. Bedenk wel dat je de onderkant iets kleiner moet maken omdat er een 'buikje' aan kan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Knippen gaat prima, maar slijpen wordt een stuk strakker, zeker tegen een poer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Laatst online: 18:30
Een haakse slijper van de gamma (40 euro) voldoet al. Geeft wel een hoop stof :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Miyamoto schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:44:
Een haakse slijper van de gamma (40 euro) voldoet al. Geeft wel een hoop stof :)
Daar is een oplossing voor:
slijptol met afzuiging

Gaat wel een factor boven de prijs van de slijptol, natuurlijk :P

Maar goed, bij huren kun je meteen een betonfrees nemen, gaat als tierelier door betonnen steentjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
Allen, dank voor jullie reacties!!

Ik was nog niet wakker blijkbaar... bandjes zijn 6x15cm.. @pjot1

Reden dat ik liever geen slijptop gebruik is uiteraard stof en geluid, maar vooral omdat ik simpelweg niet handig ben met die dingen en het daarmee een stuk meer risico geeft dan een knipper..

@robkrekel ik snap dat het wellicht minder straks gaat zijn, goed punt! Ik denk dat ik eens een reststuk ga proberen en als het niet netjes genoeg is, dan moet ik er toch aan geloven denk ik..

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:24
met de tuinslang water over de steen laten lopen tijdens het slijpen helpt ook tegen de stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

CMos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:10:
met de tuinslang water over de steen laten lopen tijdens het slijpen helpt ook tegen de stof
en je wordt er zeiknat van, maar werkt inderdaad wel :D Zelf ook op die manier gedaan.
@Memphisto als je besluit een slijptol te gaan gebruiken, zorg wel voor diamantschijf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
Daarom moet je ook alleen met mooi weer in de tuin werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Shadow_Agent schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:15:
[...]en je wordt er zeiknat van, maar werkt inderdaad wel :D Zelf ook op die manier gedaan.
@Memphisto als je besluit een slijptol te gaan gebruiken, zorg wel voor diamantschijf
En als je al een slijptol gebruikt, verzeker je ervan dat die slijptol ook gemaakt is om stenen te slijpen. Bij veel slijptollen raadt de fabrikant aan om een stofafzuiging te monteren (apart verkrijgbaar). Motorankers kunnen slecht tegen steenstof. En ik weet dat er doorslijp- of diamantschijven verkocht worden die op zowat elk model slijptol te monteren zijn maar dat wil nog niet zeggen dat het handig is. Anders zit je straks misschien wel met een aantal doorgeslepen bandjes maar ook met een doorgebrand apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tuinslang erbij op een zacht straaltje scheelt flink qua stof inderdaad. Je bestrating wordt wel helemaal grijs, maar dat kan je zo weer schoonspuiten. Regenbroek aan en gaan met die banaan. Action heeft overigens betaalbare 125mm diamantschijven (€3,99 voor twee ofzo?).

Vergeet veiligheidsbril en gehoorbescherming niet ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:51:
Oregon heeft Biotrim in verschillende diktes

[..] Bauhaus heeft kleine rolletjes 1,6 mm en 2,7 mm.
Maar dus te krijgen in 1,6mm. 2 mm, 2,7 mm en 3 mm als je zoekt.
Waarschijnlijk, onderbuikgevoeltje, iets sterker dan Greenline gezien het in 5-10 jaar verteert ipv in 2 jaar.
Helaas allemaal rond ipv ook vier/vijfkant wat ik gebruik, maar zeker het proberen waard.

Wat misschien ook een leuk weetje is is dat Biotrim alleen bij contact met aarde/grond verteerd, en in de verpakking niet.
Dus wel benieuwd of Greenline ook in de verpakking langer dan twee jaar meegaat. Of dat je elke twee jaar nieuwe kan kopen. :+
Ik verwacht eerlijk gezegd dat dat laatste wel meevalt, maar 't is een goede vraag.

Zelf gebruik ik een half rolletje per jaar in een accu strimmer van Black+Decker (leuk dat hij verticaal kan en grover werk doet de hovenier). Een pakje blijft dus best een tijd op het schap en in de machine voor het op is. Eens kijken of het toevallig 1.6mm is. (Kan zijn dat ze 'n eigenwijze keuze hebben gemaakt voor de verkoop van eigen draad..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:24:
En als je al een slijptol gebruikt, verzeker je ervan dat die slijptol ook gemaakt is om stenen te slijpen. Bij veel slijptollen raadt de fabrikant aan om een stofafzuiging te monteren (apart verkrijgbaar). Motorankers kunnen slecht tegen steenstof. En ik weet dat er doorslijp- of diamantschijven verkocht worden die op zowat elk model slijptol te monteren zijn maar dat wil nog niet zeggen dat het handig is. Anders zit je straks misschien wel met een aantal doorgeslepen bandjes maar ook met een doorgebrand apparaat.
Ook heel dure modellen gaan kapot onder dat soort omstandigheden. En als ik het goed heb begrepen gaat @Memphisto banden zetten voor om de fundering van een schuur(?). En dan hoef je (bij een rechthoekige fundering) hooguit 4x een band door te slijpen, dat moet geen probleem zijn voor een slijptol. Belangrijker is dat, bij een 230mm slijptol, je wel een softstart wilt hebben. Zonder softstart is de aanloopstroom bij veel mensen te hoog en klapt vaak de stop eruit.

Beetje redelijke diamant / betonslijpschijf helpt ook een boel met hoe vlot en makkelijk je door zo'n band gaat, maar een standaard goedkope opsluitband is meestal vrij makkelijk om te slijpen, en hij hoeft het waarschijnlijk ook niet zo vaak te doen, dus ook hier zal een betere schijf weinig uit maken.

Maar goed, eerst proberen of het gaat met de knipper, als dat werkt hoeft hij zich helemaal niet druk te maken over slijptollen, stof, en lawaai.
ThinkPad schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:
Tuinslang erbij op een zacht straaltje scheelt flink qua stof inderdaad. Je bestrating wordt wel helemaal grijs, maar dat kan je zo weer schoonspuiten. Regenbroek aan en gaan met die banaan. Action heeft overigens betaalbare diamantschijven (€3,99 voor twee ofzo?).

Vergeet veiligheidsbril en gehoorbescherming niet ;)
Ik heb zelf ook altijd adembescherming erbij (ja, ook met aangesloten stofzuiger), maar wellicht is dat minder nodig met nat slijpen. Beetje koeling voor de slijpschijf kan ook nooit kwaad, bij mij deden ze het meestal minder goed als het allemaal erg warm liep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Sorry jongens maar een bandje zagen met een slijptol en water.... :N Ook kloten met een stofzuiger.... Duurt allemaal veel te lang.

@Memphisto
Wil je veilig een bandje zagen zonder stof, huur dan zo'n ding,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PZl5weVh2FQoRGTw71wtcZXgqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C3zvs8PMRAGDoHhuVymyb0WU.jpg?f=user_large

Je bent zo klaar, zeker met vers beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Yaksa schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:24:
[...]

Klopt, mijn slijptol kon er slecht tegen en is uiteindelijk kapot gegaan ;(
Ik vermoed een combinatie van de stof + water wat binnen gedrongen is in de machine

@Memphisto zou wel een 230mm slijper nemen en niet met een kleine tol zitten ouwehoeren. Kan wel hoor, maar met een grote schijf kun je de bandjes in één keer doorslijpen. En wat @henkie196 zegt: hier met een Hitachi 230mm ook constant de stoppen eruit door te hoge aanloopspanning. Ik rol hem vaak over de steen/stenen en druk dan de knop in maar verre van ideaal en zelfs gevaarlijk :X Hoogst zelden dat ik hem gebruik nu maar irritant is het wel. Ook dat zelf "voorrollen" werkt niet altijd en dan moet je de stroom weer inschakelen. Duurt een eeuwigheid dan als je lekker door wilt werken

[ Voor 17% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMos
Dit is ook allemaal met een slijptol gedaan, ging prima hoor. Als een warm mes door boter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1ekp5qEQO2Q8yVHE-ydyaDf_Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kV738Q1wmAFZnEDQsSgr4eHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
CMos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:03:
Dit is ook allemaal met een slijptol gedaan, ging prima hoor. Als een warm mes door boter.
[Afbeelding]
Zoals jij het aanduidt met 'een slijptol' zou je de indruk kunnen wekken dat dit werk met elke slijptol gedaan kan worden. Dat is dus niet het geval. Waar ik voor wilde waarschuwen is dat men een diamantschijf op een slijptol zet die daar niet voor geschikt/gemaakt is. Zoals de vorige poster al aangaf kan dat verkeerd aflopen voor de slijptol zelf. Je merkt het waarschijnlijk niet onmiddellijk bij het doorslijpen van de stenen zelf, maar (meestal) pas bij een volgende slijpklus, been there, done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:52:
[...]

Ook heel dure modellen gaan kapot onder dat soort omstandigheden. En als ik het goed heb begrepen gaat @Memphisto banden zetten voor om de fundering van een schuur(?). En dan hoef je (bij een rechthoekige fundering) hooguit 4x een band door te slijpen, dat moet geen probleem zijn voor een slijptol. Belangrijker is dat, bij een 230mm slijptol, je wel een softstart wilt hebben. Zonder softstart is de aanloopstroom bij veel mensen te hoog en klapt vaak de stop eruit.

Beetje redelijke diamant / betonslijpschijf helpt ook een boel met hoe vlot en makkelijk je door zo'n band gaat, maar een standaard goedkope opsluitband is meestal vrij makkelijk om te slijpen, en hij hoeft het waarschijnlijk ook niet zo vaak te doen, dus ook hier zal een betere schijf weinig uit maken.

Maar goed, eerst proberen of het gaat met de knipper, als dat werkt hoeft hij zich helemaal niet druk te maken over slijptollen, stof, en lawaai.
Het gaat om de bandjes tussen de poeren en niet om een fundering oid. Hierboven komen de rabatwanden etc.
Aangezien ik de rest van de tuin ook nog moet afwerken, zal het denk ik om ong. 20 bandjes gaan.
pjot1 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:53:
Sorry jongens maar een bandje zagen met een slijptol en water.... :N Ook kloten met een stofzuiger.... Duurt allemaal veel te lang.

@Memphisto
[Afbeelding]

Uhm, voor jou vast gesneden koek, maar voor mij... best een indrukwekkend apparaat :P
Shadow_Agent schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:53:
[...]

@Memphisto zou wel een 230mm slijper nemen en niet met een kleine tol zitten ouwehoeren. Kan wel hoor, maar met een grote schijf kun je de bandjes in één keer doorslijpen. En wat @henkie196 zegt: hier met een Hitachi 230mm ook constant de stoppen eruit door te hoge aanloopspanning. Ik rol hem vaak over de steen/stenen en druk dan de knop in maar verre van ideaal en zelfs gevaarlijk :X Hoogst zelden dat ik hem gebruik nu maar irritant is het wel. Ook dat zelf "voorrollen" werkt niet altijd en dan moet je de stroom weer inschakelen. Duurt een eeuwigheid dan als je lekker door wilt werken
Net even gecheckt bij Boels (zit hier in de buurt) en kan voor ~18 euro een doorslijper met 23cm diamantblad huren voor een heel weekend. Slijtagekosten vallen ook wel mee..

Dus vanmiddag even kijken of knippen een goed resultaat geeft en anders toch maar snel zo'n ding reserveren.. PBM's heb ik gelukkig liggen.

Thanks allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:53:

@Memphisto
[Afbeelding]

Voor @Memphisto, als het niet lukt met de knipper, en hij nog geen slijptol heeft (van geschikt formaat), dan zou ik inderdaad ook zo'n ding aanraden om te huren. Niet dat het met een gewone slijptol met een gewoon bandje lang duurt, maar als je toch huurt...

Profs zie je vaak met zo'n aparaat, werkt lekker snel en makkelijk. Niet altijd stofvrij, hangt af van het type, gok ik? Alleen gebruiken de profs hier die dingen altijd zonder PBM (in Belgie), dat snap ik nooit.
CMos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:03:
[Afbeelding]
Netjes gedaan, dat zeker. Maar qua slijptol gebruik zegt niet zoveel. Welke slijptol, welke schijf, welk materiaal? Dat maakt allemaal behoorlijk wat uit.

De stenen van de oprit (en opsluitbanden) gingen bij mij behoorlijk moeizaam met de slijptol, en met goedkope slijpschijven kon ik iedere paar stenen een nieuwe slijpschijf erop zetten. Maar zelfde zelfde setup met simpele stoeptegels, daar ging het zo door heen. Bakstenen als een mes door boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
Een bosch blauw, welk type kan ik zo snel niet terug vinden. Het is een van die combi deals van Bosch waarbij je een 230mm model en 125mm model in een box hebt zitten. Deze schijf heb ik gebruikt:

https://www.alternate.nl/...pschijf&utm_term=9WZJGH1L

Overigens zorg ik wel dat mijn gereedschap goed wordt schoongemaakt wanneer ik klaar ben.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
Het is genieten van dit seizoen. Mijn vrouw is 2 jaar geleden begonnen met de 'gooi tulpenbollen random neer en poot ze daar'-methode. Werkt prima! Er stoppen regelmatig mensen om even naar alle fleurigheid te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpcTTu0muUQDxkMqB2BMthEZBk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNE981Ej1fCYSiEHI1HOgl7E.jpg?f=fotoalbum_large

Verder begonnen met een experiment naast onze tuin. Ik kwam op de website van Boshommellandschap Geuldal terecht. Erg interessant; staat ook een verwijzing op naar de Veldgids ecologisch bermbeheer. De soorten die wijzen op verruiging staan hier bijna allemaal: grote brandnetel, fluitenkruid, ridderzuring en raapzaad. Daarom begonnen met het verschralen door te maaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxU5dtXVDL5fmzQ65jP3f7hlzQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEvMAwZbQE6doazbOBURBq73.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDVRqYFVkEkNa-44IcgGFCRLJYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uharl82NzBBy88ywwAC0ZjeZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Probeer het een beetje aantrekkelijk te maaien door her en der wat te laten staan. De kippen zijn er trouwens ook blij mee. Normaal lopen ze deels los, maar dat kan nu niet door vogelgriep in de buurt. Zo hebben ze toch wat te pikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsmb7E3HBPMfhCBpqOYLN8p5eKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nXneIVMBb9sjaDMVLoypqh8.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd wat dit op langere termijn oplevert. Sinds de start om te tuinieren met oog op de natuur lijkt er een toename van het aantal soorten!

Ancistrocerus nigricornis (met prooi)
Afbeeldingslocatie: https://waarneming.nl/media/photo/48337052.jpg

Wimperflankzandbij
Afbeeldingslocatie: https://waarneming.nl/media/photo/47656219.jpg

Er ook de vogels profiteren. Kwam gisteren dit nest tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3uQkewKGZ-_RsnSKJwNnk12X0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15Yw8gRSg86suABS8YhzXWRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

Bommes

Capo del formaggio

Beetje crosspost uit het vijver topic..
Onze tuin + vijver ligt er erg mooi bij in dit seizoen.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1651240693-600-x-450px-20220429_154958.jpg

2 waterplantjes bij gekocht, parapluplant (cyperus Alternifolius), van die gras achtige sprieten :P
Wat water bijgevuld en wat rommel met het schepnet er uit gevist. Had ook meteen een kikkervis te pakken in het netje. Beetje was al een cm of 5 groot, weet ik dus ook meteen dat van de enorme hoeveelheid kikkerdril die in de vijver lag in ieder geval 1 overlevende is :Y

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1651240694-600-x-450px-20220429_155015.jpg

Nu nog even het onkruid tussen de klinkers binnen de perken zien te houden.
Er uit krabben is niet echt te doen met zoveel voegen.
Iemand een goede tip?
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/04/1651241703-600-x-450px-20220429_161411.jpg

Branden?
Will eigenlijk geen gif spuiten, er moeten toch ondertussen wel betere alternatieven zijn.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
Bommes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:17:

Iemand een goede tip?
Charmante tuin! Wat is dat voor boom die over de vijver hangt?

En wat betreft het onkruid, ik loop er toch echt elke week/om de week even langs en pluk het eruit. Vind het meevallen hoeveel werk het dan is (zolang je het bijhoudt). Maar andere goeie tips sta ik ook voor open 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Een krul hazelaar (al in het blad) en een bolplataan (nog kaal/gesnoeid) staan aan de vijver rand.
In de hoek achter de krul Hazelaar staat een appelboom in de hoek van de tuin.
Op de laatste foto links voorin zichtbaar is een Ginkgo Biloba.
De tuin hebben wij niets aan gedaan, is door de vorige+vorige bewoner aangelegd, iets van 20 jaar geleden.
De vorige bewoner heeft het alleen maar laten bijhouden elk jaar door een tuinman.

Voor ons staat op de planning: vijver kindveilig maken. Gaat volgende week gebeuren.
Voor de rest wil ik de tuin voorlopig zo laten, eerst maar eens een zomer in "buiten leven" kijken of het bevalt en/of er niet gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Bommes op 29-04-2022 16:38 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:24:
[...]

Voor @Memphisto, als het niet lukt met de knipper, en hij nog geen slijptol heeft (van geschikt formaat), dan zou ik inderdaad ook zo'n ding aanraden om te huren. Niet dat het met een gewone slijptol met een gewoon bandje lang duurt, maar als je toch huurt...

Profs zie je vaak met zo'n aparaat, werkt lekker snel en makkelijk. Niet altijd stofvrij, hangt af van het type, gok ik? Alleen gebruiken de profs hier die dingen altijd zonder PBM (in Belgie), dat snap ik nooit.

[...]

Netjes gedaan, dat zeker. Maar qua slijptol gebruik zegt niet zoveel. Welke slijptol, welke schijf, welk materiaal? Dat maakt allemaal behoorlijk wat uit.

De stenen van de oprit (en opsluitbanden) gingen bij mij behoorlijk moeizaam met de slijptol, en met goedkope slijpschijven kon ik iedere paar stenen een nieuwe slijpschijf erop zetten. Maar zelfde zelfde setup met simpele stoeptegels, daar ging het zo door heen. Bakstenen als een mes door boter.
Deze werkt op benzine en is zonder water natuurlijk niet stofvrij. Deze heeft een magneetklep die de watertoevoer afsluit op het moment dat je geen gas geeft zodra je gas geeft geeft hij water. Ook kan je de hoeveelheid afstellen met een + en - knop. Gewoon met een Gardena aansluiting. Geen Pbm is natuurlijk 7(8)7

Deze heeft ook geen carburateur meer. Directe injectie en ook heeft hij af en toe een update nodig. :P

Beton blijft altijd uitharden. Hoe ouder hoe harder. De stapelblokken van @CMos zaag je dan ook zo door, deze zijn meestal vrij vers en ook de kleurstoffen maken het beton minder hard. Keramische tegels of natuursteen wil je niet met een slijptol doen. :Z Daar heb je bovendien wel speciale slijpschijven voor maar die passen alleen in de grotere slijptollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:05
Bommes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:35:
De vorige bewoner heeft het alleen maar laten bijhouden elk jaar door een tuinman.
Ik zou een hovenier vragen het nu netjes te maken en het daarna zelf bijhouden. Kun jij je aandacht besteden aan kindveilige vijver.
Waarschijnlijk kun je het met een schrobber en schoonmaakazijn al wel een heel eind wegkrijgen. Probeer dat anders eerst? EDIT: niet zo’n goed idee bij nader inzien.

[ Voor 20% gewijzigd door Toke_gt op 29-04-2022 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Toke_gt schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:50:
[...]

Ik zou een hovenier vragen het nu netjes te maken en het daarna zelf bijhouden. Kun jij je aandacht besteden aan kindveilige vijver.
Waarschijnlijk kun je het met een schrobber en schoonmaakazijn al wel een heel eind wegkrijgen. Probeer dat anders eerst?
Azijn lijkt me geen goed idee. Zeker niet met een vijver in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Azijn :X niet aan te raden!

Ik heb laatst Groenweg gekocht bij tuinmanieren, goed bevallen :) al helpt dat niet tegen mos en gras tussen de tegels. Vooral voor groene aanslag

[ Voor 29% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-04-2022 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik doe 100 M2 klinkers met de gasbrander. Ook niet ideaal, maar doable. En dan niet verkolen, alleen ff warm zodat het blad stuk is is echt voldoende. Zo klaar en een week of twee later haal ik er de staalborstel op steel langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wil een paar stroken kinderkopjes in de inrit leggen, tussen de betontegels. Hoe pak je dat het best aan? Ik dacht een sleuf te graven iets dieper dan de kinderkopjes hoog zijn, dan de kopjes in zand/cement mix leggen. De oprit ligt er al wat jaartjes, dus zal goed vast liggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:34
We hebben vandaag een extreem woekerende reuzenbamboe gekocht, ding kan 70cm per dag groeien en zo'n 12 meter hoog worden. Het is de Phyllostachys Vivax Huanwenzhu geworden. Bij de kwekerij hadden ze er een aantal staan van juni vorig jaar en die waren echt al huge. Om te voorkomen dat ie de hele tuin door gaat zetten we hem in een speciekuip in de grond. Zo kunnen er nog meer scheuten ontstaan en wordt het een XXL struik. Echt heel benieuwd! :D

Dit is hem: Afbeeldingslocatie: https://d3bbsv6h7qkr8y.cloudfront.net/80230_20170211T221950_0.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Insert12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:35:
Om te voorkomen dat ie de hele tuin door gaat zetten we hem in een speciekuip in de grond.
Daar groeit hij gewoon doorheen. ;)
Door de worteldruk barst die open. En door gaatjes in de bodem breekt hij ook uit.

Je zal een diepe wortelbegrenzer in moeten graven.
https://www.degroeneprins...et%20ondervonden%20hebben

De reuzenbamboe Phyllostachys heeft minimaal 10 m2 ruimte nodig binnen je wortelbegrenzer.
Jouwe is tweede van onder.

Dat hoeft niet natuurlijk, je kan ook een potje maken waaruit je schade en herstel bij de buren kunt betalen. ;)
Maar wel leuk voor je buren, ik zou ze vast waarschuwen. Ontsnappen doet hij waarschijnlijk toch wel. :+

[ Voor 77% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Teijgetje schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:07:
[...]

Door de worteldruk barst die open. En door gaatjes in de bodem breekt hij ook uit.

De reuzenbamboe Phyllostachys heeft minimaal 10 m2 ruimte nodig binnen je wortelbegrenzer.

Dat hoeft niet natuurlijk, je kan ook een potje maken waaruit je schade en herstel bij de buren kunt betalen. ;)
Maar wel leuk voor je buren, ik zou ze vast waarschuwen. Ontsnappen doet hij waarschijnlijk toch wel. :+
Dat wordt nog wat. Vriendin wil hem toch in een speciekuip hebben en houdt hem nauwlettend in de gaten beloofd ze me. Doet ze al een paar jaar met alle andere planten dus daar vertrouw ik op. Ik bereid me er alvast op voor dat ik op den duur toch nog aan het graven ga om wortelbegrenzer te plaatsen.

We hebben ook al een hoop plezier van woekerende soorten van de buren dus een potje voor herstel is niet nodig. Deze soort valt alleen wat meer op waarschijnlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:28
Ik ben helemaal nieuw in de tuinwereld sinds ons nieuwe huis. Echter kom ik bij de reguliere tuincentra niet echt hangplanten tegen. Zijn deze schaars of zoek ik bij de verkeerde winkels? (Intratuin, Groenrijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:39:
Ik wil een paar stroken kinderkopjes in de inrit leggen, tussen de betontegels. Hoe pak je dat het best aan? Ik dacht een sleuf te graven iets dieper dan de kinderkopjes hoog zijn, dan de kopjes in zand/cement mix leggen. De oprit ligt er al wat jaartjes, dus zal goed vast liggen.
Je hoeft ze niet persé in een gestabiliseerd zandbed te straten. Ze kunnen ook gewoon op het zand als je ze maar goed inveegt. Bedenk wel dat er heel veel maatverschillen in kinderkopjes zitten en heel lastig te straten is. Je kan ze aanslaan met een straathamer of moker met rubberen dop. Door ze een paar mm hoger te straten zou je ze nog kunnen aftellen; als je ze goed ingeveegd hebt met brekerzand liggen ze na het trillen muurvast.

Neem er de tijd voor. Het is nogal specialistisch werk al zal 1 rijtje wel meevallen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
Insert12 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:35:
We hebben vandaag een extreem woekerende reuzenbamboe gekocht, ding kan 70cm per dag groeien en zo'n 12 meter hoog worden. Het is de Phyllostachys Vivax Huanwenzhu geworden. Bij de kwekerij hadden ze er een aantal staan van juni vorig jaar en die waren echt al huge. Om te voorkomen dat ie de hele tuin door gaat zetten we hem in een speciekuip in de grond. Zo kunnen er nog meer scheuten ontstaan en wordt het een XXL struik. Echt heel benieuwd! :D

Dit is hem: [Afbeelding]
Al zet je hem in 4 specikuipen bamboe drukt het gewoon kapot. Ik heb bamboe complete tuinmuren zien opdrukken (bamboe werd ook niet voor niks als martelwerktuig gebruikt.)

Mijn advies... Niet aan beginnen tenzij je de ruimte hebt om het gewoon te laten gaan.... En als je het toch perse wil zet dan op zijn minst een diep wortelscherm naar de buren toe..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Woody179 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:23:
[...]

Al zet je hem in 4 specikuipen bamboe drukt het gewoon kapot. Ik heb bamboe complete tuinmuren zien opdrukken (bamboe werd ook niet voor niks als martelwerktuig gebruikt.)
Vriend van mij had buren met zo'n bamboe, wortels gingen echt overal doorheen, dwars door tegels die echt heel nauw aansloten. Het ging er als een sliert doorheen en dan verdikte het zich weer boven de grond.
Het was elk jaar een gevecht om zijn terras te redden want je ziet het groeien.

Ik zou er persoonlijk ook nooit aan beginnen. Erger onkruid dan een Hedera.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Als ik dit zo lees denk ik "bizar dat bamboe nog gewoon verkocht mag worden" :/ :o

@Insert12 ik zou toch nog maar heroverwegen of je de bamboe niet gewoon weer verwijderd en iets anders loopt.

Hoop niet dat mijn buren bamboe een goed idee gaan vinden in ieder geval :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
Shadow_Agent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:03:
Als ik dit zo lees denk ik "bizar dat bamboe nog gewoon verkocht mag worden" :/ :o

@Insert12 ik zou toch nog maar heroverwegen of je de bamboe niet gewoon weer verwijderd en iets anders loopt.

Hoop niet dat mijn buren bamboe een goed idee gaan vinden in ieder geval :X
Het klinkt best ernstig idd. Hij staat nog in een pot op het terras, klaar om geplant te worden. Ik ga het nog eens heroverwegen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Shadow_Agent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:03:
Er is ook niet woekerende bamboe, heb er achter een met zwarte stam. Wordt 4m hoog, maar deze jongens groeien niet hard. Gaat nu zijn 2e jaar in dus ik hoop dat er goed lengte uitkomt.

Ik kocht ze klein want dure bedoening, maar je kan ze natuurlijk ook al op 2 meter kopen.

edit;

Was er niet zo'n mythbusters aflevering over dat de bamboe door een krijgsgevangene heen groeide (uit een jaren 80 film) Offtopic, maar ging over hoe snel bamboe groeit en of het door iemand heen kan groeien.

gevonden.

[ Voor 24% gewijzigd door Bad Brains op 30-04-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zo'n speciekuip is inderdaad echt onvoldoende. Vorige eigenaars hier hebben vooraan een woekerende bamboe gezet, die scheuten komen twee meter verder onder de kasseien piepen. Niks worteldoek vermoed ik...

En achteraan een mooi bosje hoge bamboe (5 à 6 m?), ook geen worteldoek, maar stond achter lage paaltjes die hij gewoon heeft weggeduwd :+. Heeft wel als voordeel dat je uitlopers direct ziet en kan wegknippen, maar elegant ziet het er niet uit :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Een collega heeft een woning waar ooit bamboe in de tuin heeft gestaan, daar is hij redelijk weg, maar hij komt soms op de tweede verdieping uit de spouw piepen. Echt rotzooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Als je weloverwogen woekerende bamboe plaats, waar dan ook in dit land dan is dat echt niet slim. Het hoort hier niet, het gaat nooit meer weg. Iedereen na jou heeft er ook nog last van. Dat moet je gewoon echt niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59
Bommes schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:17:
Beetje crosspost uit het vijver topic..
Onze tuin + vijver ligt er erg mooi bij in dit seizoen.

[Afbeelding]

2 waterplantjes bij gekocht, parapluplant (cyperus Alternifolius), van die gras achtige sprieten :P
Wat water bijgevuld en wat rommel met het schepnet er uit gevist. Had ook meteen een kikkervis te pakken in het netje. Beetje was al een cm of 5 groot, weet ik dus ook meteen dat van de enorme hoeveelheid kikkerdril die in de vijver lag in ieder geval 1 overlevende is :Y

[Afbeelding]

Iemand een goede tip?
[Afbeelding]

Branden?
Will eigenlijk geen gif spuiten, er moeten toch ondertussen wel betere alternatieven zijn.
Ik heb vorige week een goede hogedrukreiniger gekocht. We hebben hier van die keien en natuursteen als bestrating met erg diepe voegen. Hogedruk erop en het onkruid is zo weg :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Maar als een speciekuip niet afdoende is, dan is worteldoek dat toch ook zeker niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:41:
Maar als een speciekuip niet afdoende is, dan is worteldoek dat toch ook zeker niet?
Nee, zelfs een betonnen bak niet, dan komen de wortels omhoog en gaan ze over de rand verder. Dit spul hoort gewoon niet in tuinen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ManzokuSan
Even een voortgangspostje van onze tuin.

In april 2020 ons 1e huis gekocht met een redelijke achtertuin. De achtertuin had nagenoeg geen groen, dus zijn we vorig jaar zomer begonnen met het aanpakken van de tuin.

Foto's van funda toen wij het kochten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivRd08bzk8ncu7q70FacCwP0OkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xe43e8HdXaRiTSXB4rTOoBGa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgMRyCBniFzK72hGAYhx8eyT_uk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH1YI5KWVHNYBXjltORzHkBo.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit voelde voor ons niet als een tuin. Dus zijn we aan de slag gegaan om een ontwerp te maken.
Het 1e ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er581Yw3atRpVWHavmWCFKqNgxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqsFsYwPWeJJAdqkAaIxuzhN.jpg?f=fotoalbum_tile

Vervolgens was de 1e stap het vervangen van de bestrating, we wilden graag gebakken klinkers i.p.v. de betontegels die er lagen. Zelf dus eerst +- 90m2 aan bestrating eruit gehaald en met gebakken klinkers laten bestraten. Het terrasje onder de overkapping moest ook opnieuw gelegd worden omdat er ontzettend afschot was richting de overkapping. Was bij elke minimale regenbui een zwembad 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMxa6bjCF8WjhTLQ9SAGItfxssA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nW0et9QMnDGQm5PoD9E41EsZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sJWTk5J-H7FMTPzKVqo8jfB8Mc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ2TUG4J629NUv4ZofEgPpe4.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu zaten we nog met 10-30cm aan geel zand wat eruit moest. Het verschilde nogal per plaats hoeveel er lag dus was lastig inschatten hoeveel het zou zijn. Uiteindelijk hebben we een container van 8kuub tot 2/3 à 3/4 vol geschept. Vervolgens 7 kuub zwarte grond laten aanvoeren en weer met het kruiwagentje erin gekiept. Dat was een flinke workout. Omdat we nog niet precies hadden uitgevogeld hoeveel en waar we planten wilden (behalve de border aan de kant van de overkapping). Hebben we verder overal gras gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEKiTAMIJFtlXg38gDE4tg732gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3uhB2fg6NUcQb1Do9qZB643.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap was het zetten van een pergola aan het huis waartussen we harmonica schaduwdoeken op willen hangen en aan de buitenkant een blauweregen komt te groeien/hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZnvUbsnMA6kmGdIv_FyKaxV5tk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1eN9FZ2rjWVhPQKg8cuhstx.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels is er ook een borderbak met vlinderstruiken en rudbeckia en een border aan de andere kant met een hele sloot aan verschillende planten die we allemaal als stek gekregen hebben van een vriendelijk (oud) vrouwtje die we via via leerden kennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXqrHC6WJGVN21RpJTL2CaU29Vs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfURGd3RbdYaHBtWRYbAwTuX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xkvBvKAflUleJOJGwsQrvvY2zg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po8MAD0YjfE3omdzy6wYJktu.jpg?f=fotoalbum_tile

Al met al zijn we nu ruim een jaar verder (van ontwerp tot tuin) en het is erg leuk om je eigen ontwerp tot leven te zien komen. Wat mij betreft komen er nog wel meer planten in de tuin, maar een tuin is net als een mancave. Eigenlijk nooit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ManzokuSan blauweregen zou ik eens een 2de keer overwegen.
Ik vind het te veel woekeren.
Nou heb ik alleen ervaring er mee als buren van blauweregen planters.
Ik bleef in 2 verschillende huizen maar snoeien in mijn schutting en overkapping heel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Teijgetje schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:07:
[...]

Mijn ouders hebben ook zoiets. Bamboe is naar de buren aan de overkant van de straat gegroeit. Dat is ruim 10 meter verderop. Echt niet chill. Woekert als een malle en krijg je nauwelijks meer weg. Bamboe scheuten zijn trouwens wel heerlijk. 😍😍😍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Bommes schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:11:
@ManzokuSan blauweregen zou ik eens een 2de keer overwegen.
Ik vind het te veel woekeren.
Nou heb ik alleen ervaring er mee als buren van blauweregen planters.
Ik bleef in 2 verschillende huizen maar snoeien in mijn schutting en overkapping heel te houden.
Eens, blauwe regen is heel erg sterk. Breekt planken als het moet. Ze kunnen ook peulen geven die giftig zijn voor kinderen en dieren. Een prima alternatief is Akebia Quintata.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:40
No Hands schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:44:
[...]

Eens, blauwe regen is heel erg sterk. Breekt planken als het moet. Ze kunnen ook peulen geven die giftig zijn voor kinderen en dieren. Een prima alternatief is Akebia Quintata.
Ik heb een stalen nooduitgang trap gezien na een tiental jaar begroeid te zijn geweest met blauwe regen, de treden vielen eruit omdat de hele trap verbogen en verwrongen was door het 'plantje'.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Even een vraagje voor de deur die ik wil maken in een trellisscherm dat ik gepland heb:

In onderstaande foto is met groen gearceerd de plek waar ik een trellisscherm met hedera gepland heb. De paarse arcering is een 110cm brede deur die ik zelf wil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90LnVGaTwDL-kx8_dah0lSW6eww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsXGibQDqwqDXzJs8Zhf78KB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond de meeste standaard verkrijgbare tuindeuren niet helemaal naar mijn smaak en de modernere exemplaren te duur. Mijn plan is om een eenvoudig frame te maken met zwartgebeitste vuren balken en vervolgens de buitenkant (een of beide) te bekleden met verticale latten douglas met een kleine tussenruimte (4cm latten met 1cm tussenruimte). Om een goed beeld te krijgen, in onderstaande video wordt eigenlijk precies zo'n deur in elkaar geklust (1 zijdig bekleed, maar idee is hetzelfde):

Nu is mijn vraag: als je kijkt naar de ophanging van tuindeuren wordt bij de meeste ijzerhandels vooral gesproken over hengen. Dit ziet er niet heel fraai uit vanwege de verticale latten met tussenruimte.

In de video worden reguliere kogelscharnieren gebruikt, maar die zijn niet te stellen. Sterker nog, hij monteert het frame aan de scharnieren en voegt dan nog het gewicht (de latten) toe. Ik ben bang dat dit problemen gaat opleveren met doorhangen (ondanks de schoren) en het dagslot.

Een optie zou nog zijn dat ik het idee voor een zelfgemaakt frame verlaat en voor zo'n standaard ijzeren frame ga. Daar zitten vaak al stelbare paumellen op die ik aan duimplaten kan hangen. Maar ik hoopte eigenlijk dat iemand anders nog een slim idee heeft om een dergelijke deur op te hangen op een mooie manier en met stelmogelijkheden..

Als deze vraag eigenlijk in het klustopic thuishoort, dan verplaats ik hem met alle liefde daarheen. Hopelijk kan iemand eens meedenken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Igor4 op 30-04-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Igor4 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:30:
Even een vraagje voor de deur die ik wil maken in een trellisscherm dat ik gepland heb:

In onderstaande foto is met groen gearceerd de plek waar ik een trellisscherm met hedera gepland heb.
Hedera is echt funest voor b.v. je muren. Ik vindt het echt onkruid en ook niet mooi om te zien.
Kijk eens naar de Japanse wijnbes die kun je ook langs de muur laten groeien.
Geven een soort braam i.p.v. een wijnbes zoals de naam doet vermoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:49
Bad Brains schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:29:
Ik zou er persoonlijk ook nooit aan beginnen. Erger onkruid dan een Hedera.
Ik vraag me wel eens af wat voor Turbo-Hedera er bij mensen in de tuinen groeit, dat het zo'n reputatie als verschrikkelijk onkruid heeft. Het ligt in de aard van het beestje dat het een vrij grote, opklimmende plant wordt, en die is dan meestal makkelijk te verwijderen. Heb je een weekje geen zin om iets aan de tuin te doen, dan stel je het een weekje uit. Dat moet je met iets als Zevenblad niet proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 30-04-2022 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik kwam in een huis wonen waar de Hedera al helemaal over de garage muur was gegroeid, met weghalen verneuk je je steen beschermlaag en de "voetjes" van de hedera zitten er nog op 8 jaar later.
Mijn beeld is mss wat gekleurd, maar ik vindt het ook een lelijke plant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-08 20:52
Bad Brains schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:55:
[...]

Hedera is echt funest voor b.v. je muren. Ik vindt het echt onkruid en ook niet mooi om te zien.
Kijk eens naar de Japanse wijnbes die kun je ook langs de muur laten groeien.
Geven een soort braam i.p.v. een wijnbes zoals de naam doet vermoeden.
Misschien verkeerd begrepen, ik wil een trellisscherm maken op de gearceerde plek. Dus zo'n betongaas monteren tussen twee palen. Het is zeker niet de bedoeling dat het over de muur gaat groeien.

We hebben de wens de inkijk in de tuin te beperken en willen per se een wintergroen blad. Daarnaast is de grond erg veel klei en loopt water slecht weg. Onze laurierhaag wil mede door de natte voeten maar moeilijk groeien. Hedera over een trellisscherm lijkt dan wel een oplossing. Ik vind het persoonlijk wel fraaie plant, mits netjes bijgehouden met snoeien :)

[ Voor 4% gewijzigd door Igor4 op 30-04-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
Igor4 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:32:
[...]

Misschien verkeerd begrepen, ik wil een trellisscherm maken op de gearceerde plek. Dus zo'n betongaas monteren tussen twee palen. Het is zeker niet de bedoeling dat het over de muur gaat groeien.

We hebben de wens de inkijk in de tuin te beperken en willen per se een wintergroen blad. Daarnaast is de grond erg veel klei en loopt water slecht weg. Onze laurierhaag wil mede door de natte voeten maar moeilijk groeien. Hedera over een trellisscherm lijkt dan wel een oplossing. Ik vind het persoonlijk wel fraaie plant, mits netjes bijgehouden met snoeien :)
Hedera is een prima en mooie plant daarvoor en makkelijk bij te houden. Er zijn vele mooie soorten en niet alleen de bekende groene. Ik heb zelf een stuk Hedera gaaswerk met de buren van ca. 9 meter. 3 tot 4 maal per jaar pak ik de snoeischaar (ja, gewoon even met de hand) nog geen 30 minuten werk. Ik heb de Hedera heg wel iets dikker laten groeien speciaal voor de mussen die erin zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Igor4 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:32:
[...]

Je zou ook iets als Kardinaalmuts kunnen proberen. Dat groeit ook prima in en scherm en is wintergroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

No Hands schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:15:
[...]

Je zou ook iets als Kardinaalmuts kunnen proberen. Dat groeit ook prima in en scherm en is wintergroen.
Groenblijvende kamperfoelie is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Ingelogd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:07:
[...]

Hedera is een prima en mooie plant daarvoor en makkelijk bij te houden. Er zijn vele mooie soorten en niet alleen de bekende groene. Ik heb zelf een stuk Hedera gaaswerk met de buren van ca. 9 meter. 3 tot 4 maal per jaar pak ik de snoeischaar (ja, gewoon even met de hand) nog geen 30 minuten werk. Ik heb de Hedera heg wel iets dikker laten groeien speciaal voor de mussen die erin zitten :)
Hoe laat je hedera dikker groeien? Moet je het dan zelf in elkaar vlechten. Van nature vallen de uitlopers bij mij naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
banaliteit schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Hoe laat je hedera dikker groeien? Moet je het dan zelf in elkaar vlechten. Van nature vallen de uitlopers bij mij naar beneden.
Inderdaad de uitlopers weer terug in de haag prikken/vlechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:29

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ingelogd schreef op zondag 1 mei 2022 @ 00:07:
[...]
Ik heb de Hedera heg wel iets dikker laten groeien speciaal voor de mussen die erin zitten :)
Hier enorm veel Hedera (vind het een geweldige plant), die niet alleen populair is bij de vogels, maar ook vlinders trekt. Afgelopen september op een zonnige dag een stuk of dertig atalanta's in een struik, werkelijk prachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:47
VeertienKaVier schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Hier enorm veel Hedera (vind het een geweldige plant), die niet alleen populair is bij de vogels, maar ook vlinders trekt. Afgelopen september op een zonnige dag een stuk of dertig atalanta's in een struik, werkelijk prachtig.
Ja? Wat doet een vlinder in de hedera? Hier ook wel 50 meter hedera maar zie er zelden leven in. Bij ons is het kattenkruid in trek. Veel vlinders en bijen, leuk om te zien en horen.

Zit eraan te denken om een hottub in de tuin te plaatsen. Heeft iemand dat hierook? Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Onze tuin is nagenoeg klaar en waar willen we wat planten in hebben, alleen we hebben er totaal geen verstand van.

We willen wat Mediterraanse planten in de tuin zoals een vlinderstruik, olijfboom en mogelijk wat palmen en (palm)gras, maar het probleem is de ligging van de tuin.

We wonen in Reeuwijk en de grond is best nat en ik zou het zonde vinden als de planten hier niet tegen kunnen en rottende wortels krijgen.

Weet iemand of er soorten zijn die hier wat beter tegen kunnen?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:40
Wackmack schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Ja? Wat doet een vlinder in de hedera? Hier ook wel 50 meter hedera maar zie er zelden leven in. Bij ons is het kattenkruid in trek. Veel vlinders en bijen, leuk om te zien en horen.

Zit eraan te denken om een hottub in de tuin te plaatsen. Heeft iemand dat hierook? Nog tips?
Geliefd rupsen voer vermoed ik. Dus om eieren af te zetten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Mad-Matt schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:32:
Onze tuin is nagenoeg klaar en waar willen we wat planten in hebben, alleen we hebben er totaal geen verstand van.

We willen wat Mediterraanse planten in de tuin zoals een vlinderstruik, olijfboom en mogelijk wat palmen en (palm)gras, maar het probleem is de ligging van de tuin.

We wonen in Reeuwijk en de grond is best nat en ik zou het zonde vinden als de planten hier niet tegen kunnen en rottende wortels krijgen.

Weet iemand of er soorten zijn die hier wat beter tegen kunnen?
Zolang een vlinderstruik in de zon staat kan er maar weinig fout gaan ;)
Pagina: 1 ... 100 ... 188 Laatste