Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:27:
Iemand een idee wat dit voor beestjes zijn?
Ik haal ze dagelijks van onze trampoline af en ik hoop toch niet op engerlingen ?

[Afbeelding]
Ik zou ook zeggen emelten.

Goed voer trouwens, voor kippen, reptielen, koi oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:27:
Iemand een idee wat dit voor beestjes zijn?
Ik haal ze dagelijks van onze trampoline af en ik hoop toch niet op engerlingen ?

[Afbeelding]
Dit zijn emelten. Die wil je niet in de tuin hebben omdat ze de wortels van het gras kapot knagen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vrij snel https://thesquirmfirm.com/red-wiggler-breeding-frenzy/ 1-2 cocons per worm en per cocon komen er 2-5 wormen uit. http://www.jetcompost.com/burrow/tbp1.htm
in 3 maanden kan de wormenpoulatie 28x groter worden.

https://www.redwormcompos...ation-double-in-3-months/

in de praktijk: elke winter pluk ik 5 tijgerwormen uit mijn wormenbak en zet ze in een doos met kartonsnippers. in de lente is er, ondanks een winterslaap en weinig (geen) voedsel toch enkele honderden wormen te vinden.

de wormenbak is na de winter ook snel weer vol. mijn moestiunbakken krioelt het ook van de wormen nu. terwijl ik er maar 5 per bak had in gegooid in het begin.

de meeste wormenbakken beginnen ook maar met een handvol.

(ik doe de wormen in de winter de bakken om een kickstart te krijgen, bij een strenge winter waren veel wormen overleden in de main bak. het duurde dan vaak tot de zomer voordat het bak productief werkt.

ik heb ook wel eens wat compost gestrooid in de buurt welke vast wel cocoons hebben. het valt dan ook op dat de afgelopen regenbuien er een hoo meer wormen op straat te vinden zijn (ook bij mijn balkondeur vind ik steevast 3-5 wormen na een bui, op het dakterras zit immers de moestuinbaken)

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 15-04-2022 15:39 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben net begonnen met een dappere poging om het gras te gaan renoveren. Veel klaver, boterbloemen en ander spul wat ik er niet in zou willen hebben.

Maar bij het loswrikken van onkruid kwam ik ineens dit beestje tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyAbuv-XH8_4p3gkZYwNh904YWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Drxpp6nlYVhbe2BBrmMeQK9W.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat nou zo'n gras wortel etend beestje wat hier al vaker genoemd is (en ik niet meer op de naam kan komen)

Los van dit beestje heb ik het gevoel dat renovatie van de grasmat vrij kansloos gaat worden. Het is zo hobbelig, lelijk en er staat zoveel tussen (tot zelfs een soort lente-ui achtig plantje) dat ik de boel eigenlijk gewoon vanaf scratch wil gaan opbouwen.

Ik had daar het volgende stappenplan voor bedacht:
Zodensnijder huren om oude gras af te steken (maakt afvoer naar gemeentewerf ook makkelijker)
Grondfrees om de grond los te maken
1 of 2 weken niets
Grond egaliseren en bemesten
Graszoden erop.

Vergeet ik hier iets?

En dan het soort gras. Het is een stukje in een stadstuin, dus zowel schaduw (langs erfafscheiding) gedeelten als stukken waar gespeeld moet kunnen worden in de zon. Kan ik dan het beste overal schaduwgras nemen? Of maakt dat uiteindelijk allemaal niet zo veel uit?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
PaT schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:26:
Ik ben net begonnen met een dappere poging om het gras te gaan renoveren. Veel klaver, boterbloemen en ander spul wat ik er niet in zou willen hebben.

Maar bij het loswrikken van onkruid kwam ik ineens dit beestje tegen:

[Afbeelding]

Is dat nou zo'n gras wortel etend beestje wat hier al vaker genoemd is (en ik niet meer op de naam kan komen)

Los van dit beestje heb ik het gevoel dat renovatie van de grasmat vrij kansloos gaat worden. Het is zo hobbelig, lelijk en er staat zoveel tussen (tot zelfs een soort lente-ui achtig plantje) dat ik de boel eigenlijk gewoon vanaf scratch wil gaan opbouwen.

Ik had daar het volgende stappenplan voor bedacht:
Zodensnijder huren om oude gras af te steken (maakt afvoer naar gemeentewerf ook makkelijker)
Grondfrees om de grond los te maken
1 of 2 weken niets
Grond egaliseren en bemesten
Graszoden erop.

Vergeet ik hier iets?

En dan het soort gras. Het is een stukje in een stadstuin, dus zowel schaduw (langs erfafscheiding) gedeelten als stukken waar gespeeld moet kunnen worden in de zon. Kan ik dan het beste overal schaduwgras nemen? Of maakt dat uiteindelijk allemaal niet zo veel uit?
2 posts naar boven; dit is een emelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

RobNemoo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:38:
[...]

2 posts naar boven; dit is een emelt.
Je verwacht niet dat men het er net op dit moment er over heeft in dit draadje... Emelten... Fijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:49
PaT schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:45:
[...]

Je verwacht niet dat men het er net op dit moment er over heeft in dit draadje... Emelten... Fijn :(
En alsof het lot er weer mee speelt hebben wij beiden weer hetzelfde :+ .
Het zijn emelten denk ik ook inderdaad en aangezien ik er nu 15 per dag al van mijn trampoline haal ben ik bang dat mijn gras a 220m2 inmiddels goed begeven is.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 15-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:50:
[...]

Het zijn emelten denk ik ook inderdaad en aangezien ik er nu 15 per dag al van mijn trampoline haal ben ik bang dat mijn gras a 220m2 inmiddels goed begeven is.
Een compy lenen...?
OK je houdt ook geen gras over, wel insect vrij 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0m39kg7SifL7JNWAfiQy5UAbRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TB0qax8QHbvkwHVISftNSk9u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:47

de Peer

under peer review

PaT schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:45:
[...]

Nou eigenlijk wel hoor. Zo gaat dat elk jaar in dit topic rond deze tijd van het jaar ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:50:
[...]

Hahahaha, ik dacht precies hetzelfde... Het universum fucked met ons op dezelfde momenten en met dezelfde dingen.

Heb ik mazzel dat ik maar 40m2 gras heb ongeveer. Morgen dan maar even wat aaltjes halen. Maar of het dan zo moest zijn, kon ik wel gelijk aan de slag met mijn nieuwe tuin-patta's...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbOrqVq2a7CIdyPvpPGnXw0MsZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C22uidPl5n2zqgGYgVp2jWX9.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is best een goede workout en je merkt ook direct welk deel droog is en welk natter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 19:42
kmf schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:20:
[...]

vrij snel https://thesquirmfirm.com/red-wiggler-breeding-frenzy/ 1-2 cocons per worm en per cocon komen er 2-5 wormen uit. http://www.jetcompost.com/burrow/tbp1.htm
in 3 maanden kan de wormenpoulatie 28x groter worden.
In jouw links lees ik "onder optimale omstandigheden" en hoe je zo`n bak maakt.
Maar dat hoeft dus eigenlijk niet?
Gewoon 4000 red wigglers uitstrooien op 30.000 m² geeft hetzelfde effect begrijp ik? Dat zijn er na drie maanden 112.000 in dat veld?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
PaT schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:38:
[...]

Hahahaha, ik dacht precies hetzelfde... Het universum fucked met ons op dezelfde momenten en met dezelfde dingen.

Heb ik mazzel dat ik maar 40m2 gras heb ongeveer. Morgen dan maar even wat aaltjes halen. Maar of het dan zo moest zijn, kon ik wel gelijk aan de slag met mijn nieuwe tuin-patta's...
[Afbeelding]

Dat is best een goede workout en je merkt ook direct welk deel droog is en welk natter...
Is wel wat vroeg voor aaltjes denk ik, daarvoor staat overal dat de bodemtemperatuur 10-12 graden moet zijn. Bestrijden doe je ook vooral in de fase dat de nieuwe emelten en engerlingen beginnen te groeien in de zomer en najaar. Dacht ik...

Hier in september een lading aaltjes gespoten over de 100m2 gras. Voorlopig niks te zien boven de grond. Dus dat wil ik wel elk jaar even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
RobNemoo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:39:
[...]

Is wel wat vroeg voor aaltjes denk ik, daarvoor staat overal dat de bodemtemperatuur 10-12 graden moet zijn. Bestrijden doe je ook vooral in de fase dat de nieuwe emelten en engerlingen beginnen te groeien in de zomer en najaar. Dacht ik...

Hier in september een lading aaltjes gespoten over de 100m2 gras. Voorlopig niks te zien boven de grond. Dus dat wil ik wel elk jaar even doen.
April tot september lees ik maar inderdaad bodemtemp van 10 graden minimaal.
Maarja, die emelten komen met een week of 2-3 uit en vermenigvuldigen ook als een dolle begreep ik.
Ik neig er toch naar vanavond iets te bestellen en dan dinsdag de eerste keer te bestrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@GeeMoney
Emelten zijn larven, die vermenigvuldigen zich niet.
Daarvoor moeten het eerst langpootmuggen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Teijgetje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:06:
@GeeMoney
Emelten zijn larven, die vermenigvuldigen zich niet.
Daarvoor moeten het eerst langpootmuggen worden.
Dat is waar maar ik dacht na het uitkomen dat ze de plek gelijk weer gebruiken? Hoe komen ze anders elk jaar terug?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@GeeMoney
De emelten komen niet terug, het zijn niet een soort zalmen die terugkeren naar hun geboorteplek. ;)

Je kan zien of er langpootmuggen over je gazon laagvliegen, die zetten de nieuwe eitjes af.
Dat zal afhankelijk zijn van de grond, daar moeten ze met hun legboor in kunnen en er moet eten zijn voor de larven. Een goed bijgehouden gazonnetje dat ook bij droogte water krijgt voldoet daar aan.
Als je het gras kort houdt scheelt dat al, ze houden niet van kort gras. Dat laat eieren en larven sneller uitdrogen. Een langpootmug zal dus liever iets langer gras kiezen in de paar dagen dat hij leeft.

Maar het is de natuur, daar doe je verder weinig aan, je kan hooguit een klamboe over je tuin zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Teijgetje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:14:
[...]

In jouw links lees ik "onder optimale omstandigheden" en hoe je zo`n bak maakt.
Maar dat hoeft dus eigenlijk niet?
Gewoon 4000 red wigglers uitstrooien op 30.000 m² geeft hetzelfde effect begrijp ik? Dat zijn er na drie maanden 112.000 in dat veld?
ja, ga ze maar tellen ;)

de omstandigheden zijn wel goed. temperatuur is goed. veel oppervlakte. hopelijk nog vochtige grond.
ze hebben alleen weinig te eten nog, dus als mensen picknicken en dan wat fruit achterlaten, zal het vermenigvuldigen sneller gaan. en al is het er niet 100k in 3 maanden. het blijft een goede kickstart. dan is het maar 50k.

ik betwijfel of ze tijgerwormen gebruiken. die zijn goed voor compost. niet zo goed voor graven, maar ja, als een mol daar terechtkomt is dat ook weer voor elkaar

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 15-04-2022 20:02 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:21

Don Quijote

El Magnifico

We hadden in onze tuin twee mooie oude druiven, maar die hebben de grote tuin renovatie helaas niet overleefd. Ik wil nu wel weer opnieuw twee druiven planten. Nu vroeg ik mij alleen af wat tegenwoordig de hippe rassen zijn (resistent, winterhard, ook met kort seizoen zoete druiven). Ik zou graag een witte en een blauwe druif neerzetten. Ik dacht zelf aan een Boskoop glory en Bianca, maar benieuwd of er goede ervaringen zijn met andere rassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:56
Ik heb een hommelpot in de tuin gezet met wat hooi erin. Ik heb deze nu op een tegel gezet of is het de bedoeling dat deze rechtstreeks op de grond staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_j4cdhkqESptfJOCNUn0OB2FuRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0ag9CkVpXaQWq8HTWM6WPmA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Don Quijote schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:03:
We hadden in onze tuin twee mooie oude druiven, maar die hebben de grote tuin renovatie helaas niet overleefd. Ik wil nu wel weer opnieuw twee druiven planten. Nu vroeg ik mij alleen af wat tegenwoordig de hippe rassen zijn (resistent, winterhard, ook met kort seizoen zoete druiven). Ik zou graag een witte en een blauwe druif neerzetten. Ik dacht zelf aan een Boskoop glory en Bianca, maar benieuwd of er goede ervaringen zijn met andere rassen.
Misschien eens op een wijn forum vragen. Solaris en Johaniter worden gebruikt om in Nederland wijn van te maken, die zouden voldoende suiker moeten produceren en hard genoeg zijn, resistent etc

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:21
franssie schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:23:
[...]

Misschien eens op een wijn forum vragen. Solaris en Johaniter worden gebruikt om in Nederland wijn van te maken, die zouden voldoende suiker moeten produceren en hard genoeg zijn, resistent etc
Zijn beide mooie druiven voor wijn of als tafeldruif. Die resistentie betekent niet dat ze echt niet vatbaar zijn, dus verkijk je daar in ieder geval niet op. Zorgen dat ze goed droog kunnen waaien helpt wel enorm.
Daarnaast hebben vrienden van ons een rode druif die mega zoet wordt en heerlijk is om zo te eten. Zal eens nagaan welke dat precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
Binnenkort gaan wij weer een keer naar de Veluwe en kan ik weer uitkijken naar de rhododendron die in bloei staat.

Nu wil ik deze al langere tijd thuis hebben, maar wij hebben helaas kleigrond.

Waar ik nu aan zit te denken is om een kuip in te graven (wel zorgen voor gaten in de onderkant) daar worteldoek in en vullen met zand en turf.

Daar wil ik deze plant dan in gaan zetten.

Echter hij komt dan in een tuin op het noorden / noord-oosten.

Is het dan verstandig om deze plant daar te zetten.

's morgens heeft deze dan in het voorjaar tot najaar zon in de ochtend en zomers staat de zon hoog genoeg om de hele dag zon te hebben.

Waar moet ik verder op letten om deze te kunnen planten ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgq_tXD4KL68qALtMTeCGjqxwyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bRXK9YQ5XSYIsH153QcP4qk.jpg?f=fotoalbum_large
Het idee voor de plek is dus hier in het midden

[ Voor 23% gewijzigd door MdO82 op 17-04-2022 09:56 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fam823NQzG6Zxk9G-J_BI1XlHyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1Bju2vM8alRz1bpAyUBj4Ei.jpg?f=fotoalbum_large

Plantenbak gemaakt (+/- 60x60x60)👌💪🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ingelogd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:51:
Ik heb een hommelpot in de tuin gezet met wat hooi erin. Ik heb deze nu op een tegel gezet of is het de bedoeling dat deze rechtstreeks op de grond staat?

[Afbeelding]
Ik gok dat je zo minder kans hebt dat 't vooral een mierennest wordt. Droge goed ondergrond toegankelijk plek net wat bovengronds vinden ze ideaal om een mierenhoop te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ingelogd schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:51:

[Afbeelding]
Direct op de grond kan maar zou er dan wat grof spul onderin leggen of een rooster van wat gaas ivm water/vocht nattigheid. Echter zoals hierboven al wordt gesteld kunnen mieren wel een probleem zijn.

Daarnaast hebben de meeste hommels al wel een nest gesticht nu zou ik denken dus de kans dat er nog een hommel in gaat nestelen lijkt mij niet groot.

Wel een mooi ding trouwens! d:)b en iets voor hommels doen is altijd (y)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zo! Goede vrijdag vrij genomen en maar eens lekker thuis aan de slag gegaan. Was ook heel erg hard nodig na de storm in februari. Na 30 jaar (volgens de buurman) heeft de schutting het begeven.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLm7Puer4jqE_y-Mm2OuIkvrv6c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oExsZYF9YLt0AqJI1LaL79iL.jpg?f=user_large

Eerst maar even slopen! Alles was met een uurtje weg!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFdb8enzgTobVPnTEVy3AKhTjnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cSMXmpf74G1t9YUBMotWINu4.jpg?f=user_large

De kant met de buren had ik al eerder afgevoerd maar 14 lengtemeter past toch in de bus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cD8447RN4kBFDme9RFccrPBWAEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kdQD5GP19yuxgdpHaN2rhppu.jpg?f=user_large

Omdat ik 2 dagen in m'n eentje aan de gang moest heb ik zelf maar een beginnetje gemaakt door wat palen en onderborden te plaatsen. Ik heb een lijn onder gespannen voor de hoogte en richting, boven voor het waterpas stellen van de paal zodat ik alleen de paal in lengterichting hoef te controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc-XUbgmpQ4mGgAt-NRkNVYAr88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n0TCaT0CAYFzeZ78wOM3tUcy.jpg?f=user_large

Hoezo 1 lijn! >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbO4weUgOhVjLX1Qlqr7RosWmCs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Sne2bjc5ZajAC7JND55ruTi.jpg?f=user_large

Vandaag kon m'n maatje helpen zodat ik een flinke slag kon slaan en zodoende een kozijn en poort konden afhangen evenals de schermen (die niet te handelen zijn in je eentje) en afdeklatten konden monteren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szs0AFNOlLcnuLn240LD6eNuJzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LxZorsk7ycmNQTXuYnQspozL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-_wFhSVLsR2VJyBbynw2r0jcPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RK4krpk3HKaufXdN2GfeU2ku.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amRqYUci0-8rgK3i_EPAjzJ9uy8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UVXsSbWdENrZuj6hDDs1mCr7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuzgK6ahyCKtDscPX33w48197Zo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fypEq8DUk31xHxYM1seiZj7k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UryK0cCP1EPZYEMWCAt7KYjwqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n6SwGvgLRoqCBa8BeoZ4aSj3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jXZiuzluNMKwN36HsHSOhrnWU0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t442lBLYOuHgvFmk8SXVgLDy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4RKpV_mIoofm1pyjIEmkpDElKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xIrFQIjOraJehdlM54Llxwx7.jpg?f=user_large

Buren wilde graag horizontale planken dus ik zat met een probleem want ik moest een hoogteverschil overbruggen en dan komt m'n OCD om de hoek kijken. Ik moest 40cm hoogteverschil overbruggen en de planken moeten doorlopen anders klopt het niet. Goed gelukt! :*) Een roterende laser heb je dan ook echt wel nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 17-04-2022 22:22 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:54:
Binnenkort gaan wij weer een keer naar de Veluwe en kan ik weer uitkijken naar de rhododendron die in bloei staat.

Nu wil ik deze al langere tijd thuis hebben, maar wij hebben helaas kleigrond.

Waar ik nu aan zit te denken is om een kuip in te graven (wel zorgen voor gaten in de onderkant) daar worteldoek in en vullen met zand en turf.

Daar wil ik deze plant dan in gaan zetten.

Echter hij komt dan in een tuin op het noorden / noord-oosten.

Is het dan verstandig om deze plant daar te zetten.

's morgens heeft deze dan in het voorjaar tot najaar zon in de ochtend en zomers staat de zon hoog genoeg om de hele dag zon te hebben.

Waar moet ik verder op letten om deze te kunnen planten ?[Afbeelding]
Het idee voor de plek is dus hier in het midden
Rhodos houden wel van zon maar ze staan graag hoog. Kijk eens bij www.rhododendronwal.nl. Zij kunnen je ook goed advies geven voor wat dat betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 17-04-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Netjes!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:56
Shadow_Agent schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:11:
[...]

Direct op de grond kan maar zou er dan wat grof spul onderin leggen of een rooster van wat gaas ivm water/vocht nattigheid. Echter zoals hierboven al wordt gesteld kunnen mieren wel een probleem zijn.

Daarnaast hebben de meeste hommels al wel een nest gesticht nu zou ik denken dus de kans dat er nog een hommel in gaat nestelen lijkt mij niet groot.

Wel een mooi ding trouwens! d:)b en iets voor hommels doen is altijd (y)
In maart zag ik een grote dikke hommel vliegen in de tuin, dacht dat het misschien een koningin zou kunnen zijn die op zoek is naar een nest. Later deze hommelpot tegengekomen in de winkel, inderdaad wel te laat.

Ik hoop dat er nog iets in komt (als er geen hommel van gebruik wil maken is een muis ook welkom, mieren heb ik al genoeg :S ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL Mike
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik ben dus bezig om een vlonder te maken ( 10x4 meter )
Piket palen zitten er allemaal in en worteldoek ligt eronder. Nu ben ik er aan toe om de balken te monteren met de slotbouten. Daar dus geen problemen voor de rest.

Waar ik nog niet over uit ben zijn de planken. Heel lang met de gedachte gezeten om mooie hardhouten planken te monteren
Omdat de prijzen elkaar niet veel meer ontlopen zit ik steeds meer naar composiet te kijken.
Bij composiet wordt een advies gegeven van 35 tot 40cm tussen de balken, mijn hele onderconstructie is gebaseerd op 50cm x 50cm .

Kan ik daar dan beter niet aan beginnen of is die 50cm afstand geen ramp en best mogelijk?
Ik heb het dan wel over composiet massieve planken ( 2.3 x 13.8 cm ) en geen planken die hol zijn van binnen.

https://gadero.nl/vlonder...-composiet-teak-23x138mm/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:53
NL Mike schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:41:
Ik ben dus bezig om een vlonder te maken ( 10x4 meter )
Piket palen zitten er allemaal in en worteldoek ligt eronder. Nu ben ik er aan toe om de balken te monteren met de slotbouten. Daar dus geen problemen voor de rest.

Waar ik nog niet over uit ben zijn de planken. Heel lang met de gedachte gezeten om mooie hardhouten planken te monteren
Omdat de prijzen elkaar niet veel meer ontlopen zit ik steeds meer naar composiet te kijken.
Bij composiet wordt een advies gegeven van 35 tot 40cm tussen de balken, mijn hele onderconstructie is gebaseerd op 50cm x 50cm .

Kan ik daar dan beter niet aan beginnen of is die 50cm afstand geen ramp en best mogelijk?
Ik heb het dan wel over composiet massieve planken ( 2.3 x 13.8 cm ) en geen planken die hol zijn van binnen.

Die 50 cm is best mogelijk. Maar verwacht niets van de leverancier/fabrikant als ze onverhoopt toch door gaan buigen.

Vergeet niet dat de afstand tussen de balken tot de macht 3 doortelt in doorbuiging bij een puntbelasting. Die 25% extra afstand geeft een twee keer zo grote doorbuiging (+100%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:50
Intruder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:59:
Na 2,5 jaar geleden onze woning te hebben gekocht is eindelijk de tuin aan de beurt. Momenteel is het een zeer onderhouds intensieve tuin, absoluut niet geschikt voor onze hond.

Voor:
[Afbeelding]

Momenteel:
[Afbeelding]

Het idee:

[Afbeelding]

We krijgen 2 terrasjes (1 grote achter en 1 kleine voor), om zo de hele dag in de zon te kunnen zitten, allen met 90x90 keramische tegels. De paden worden gelegd met gebakken waaltjes. Verder veel meer gras, om toch een groene tuin te houden. De overkapping wordt verlengt met een pergola en opnieuw betimmert met douglas hout.

Dit wordt de sierbestrating:

[Afbeelding]

Tuinieren heb ik een hekel aan, maar tot nu toe vermaak ik me prima met de tuinverbouwing. Dit werkt geeft voor mij heel wat meer voldoening dan elke week onkruid trekken, om 1 week later alles weer onder de onkruid te hebben :+
Veel gedaan afgelopen weekend en de week ervoor.
Afgelopen week eerst alle bestrating eruit gehaald en begonnen met het herverdelen van het zand.
Afgelopen weekend nieuwe bekabeling in de tuin gelegd (internet naar de schuur en stroom naar de zijkant van de woning), één van de zitjes laten betegelen en de betonbanden gelegd voor de bestrating. Zo kunnen we in ieder geval iets genieten van het prachtige weer deze week.

Mijn verwachting was om de tuin nu al af te hebben, maar al met al valt het me behoorlijk tegen hoeveel werk of het allemaal is.
Morgen beginnen aan het aanleggen van de verlichting en misschien de eerste laag van de bloembakken leggen. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de buitenlampen van philips hue, allemaal 12v op een grondspot na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4pFMYPGA-frnol5cXj_fceQnpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVHvpAXUFuoz66BXLlk8D5QK.jpg?f=fotoalbum_large

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Intruder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:23:
[...]

Veel gedaan afgelopen weekend en de week ervoor.
Afgelopen week eerst alle bestrating eruit gehaald en begonnen met het herverdelen van het zand.
Afgelopen weekend nieuwe bekabeling in de tuin gelegd (internet naar de schuur en stroom naar de zijkant van de woning), één van de zitjes laten betegelen en de betonbanden gelegd voor de bestrating. Zo kunnen we in ieder geval iets genieten van het prachtige weer deze week.

Mijn verwachting was om de tuin nu al af te hebben, maar al met al valt het me behoorlijk tegen hoeveel werk of het allemaal is.
Morgen beginnen aan het aanleggen van de verlichting en misschien de eerste laag van de bloembakken leggen. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de buitenlampen van philips hue, allemaal 12v op een grondspot na.
[Afbeelding]
Nofi. Maar het lijkt links op de foto dat de opsluitbandjes hoger staan dan de tegels. Normaal gesproken leg je de tegels ca 2cm hoger dan de band (klik) zodat het water makkelijker weg kan. Bovendien zakken de tegels eerder dan de banden. Verder lekker bezig geweest en mooie tegels btw! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
pjot1 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:11:
[...]

Nofi. Maar het lijkt links op de foto dat de opsluitbandjes hoger staan dan de tegels. Normaal gesproken leg je de tegels ca 2cm hoger dan de band (klik) zodat het water makkelijker weg kan. Bovendien zakken de tegels eerder dan de banden. Verder lekker bezig geweest en mooie tegels btw! :)
Ze liggen er ong 2mm onder, onder de tegels ligt stabilisatiezand gemixt met zon speciaal soort cement. Hoop dat ze niet verzakken dan 8)7 .

Maar bedankt voor de tip, de rest zal ik lager leggen. Te laag vind ik echter ook niet mooi, 1cm eigenlijk al niet.

Ik had de tegels persoonlijk een stuk geler ingeschat in de winkel, komen veel grijzer uit dan verwacht, maar vind ze ook wel mooi idd!

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:38
Nou ook ik ben dit weekend lekker bezig geweest. De levering van de planten was nog net optijd voor het paasweekeind :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN1k0KiiKoiviO8bZ5Gx3nKqh0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YwQXtxoVsw2epiU85pv0GxNt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuLg_IIwIOR3YxKVZ0yldzNemBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rs36cbr6sf1ZvXWqPU0UQM8S.jpg?f=user_large

Enkel inheemse planten teruggezet. De bestaande Acer Japonica en vermoedelijk Hibiscus mogen voorlopig blijven.

Voorlopig nog even water geven, maar nadat de planten gevestigd zijn verwacht ik hier heel weinig nog aan e doen. Anders dan regelmatig zwerfafval opruimen dat op de een of andere manier altijd bij mij in de luwte blijft liggen :+

[ Voor 4% gewijzigd door sebastiaan89 op 19-04-2022 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 11:56
In het paasweekend een extra plantenstrookje aangelegd in de tuin. Alle planten(stekjes) gekregen van een lief vrouwtje hier uit het dorp, die er helemaal blij van wordt om planten weg te geven _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc2LsrT7CgYt2_PZy36JMMfjdX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE9XrVBgSEhPrE7His9hlHkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tuin begint aardig vorm te krijgen nadat we ons huis twee jaar geleden gekocht hebben. Het was een soort parkeerplaats met slechts 2 borders en een stukje kunstgras. Zal binnenkort eens een transformatiepostje maken. Twijfel nog wel of ik een opsluitstrook langs het gras zal plaatsen. Hier iemand daar ervaringen mee? Waarom wel/niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Intruder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:25:
Ze liggen er ong 2mm onder, onder de tegels ligt stabilisatiezand gemixt met zon speciaal soort cement. Hoop dat ze niet verzakken dan 8)7 .

Maar bedankt voor de tip, de rest zal ik lager leggen. Te laag vind ik echter ook niet mooi, 1cm eigenlijk al niet.

Ik had de tegels persoonlijk een stuk geler ingeschat in de winkel, komen veel grijzer uit dan verwacht, maar vind ze ook wel mooi idd!
Zou niet moeten verzakken met gestabiliseerd zand eronder.

Qua kleur van de tegels, dat hebben wij ook wel eens gehad. Is altijd goed om het in het zonlicht te bekijken, als je die mogelijkheid hebt, want binnenlicht is vaak tamelijk geel, en dat kan de kleur er anders uit doen zien dan het is. We hebben wel eens gedacht lichtbruine / houtkleurige tegels te bestellen, bleken ze bij aankomst gewoon grijs te zijn. Terug naar de winkel, maar daar leek het wel op de kleur die we wilden hebben. Maar was bij de ramen vandaan, met alleen kunstlicht erop, en dat geeft toch een andere kleur.
ManzokuSan schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:03:
In het paasweekend een extra plantenstrookje aangelegd in de tuin. Alle planten(stekjes) gekregen van een lief vrouwtje hier uit het dorp, die er helemaal blij van wordt om planten weg te geven _/-\o_ .

[Afbeelding]

Tuin begint aardig vorm te krijgen nadat we ons huis twee jaar geleden gekocht hebben. Het was een soort parkeerplaats met slechts 2 borders en een stukje kunstgras. Zal binnenkort eens een transformatiepostje maken. Twijfel nog wel of ik een opsluitstrook langs het gras zal plaatsen. Hier iemand daar ervaringen mee? Waarom wel/niet?
Border voor het gras heeft als voordeel dat je niet ieder jaar je border hoeft af te steken, omdat het gras er gewoon in zal gaan groeien als je er niet iets tegen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:35
Jcrs7 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:13:
Nadat het gazon is;
- Geverticuteerd;
- Afgeharkt;
- Tuinaarde/compost aangevoerd voor oneffenheden gelijk te maken;
- Gewalst;
- Lichtjes aangeharkt;
- Gazon doorzaaien/bijzaaien;
- Gewalst;
- Bemest;
- Gras groeien!

Als het gras lang genoeg is na 4-6 weken (10cm) mag je dan als je gaat maaien direct mulchen? Of beter de eerste keren de opvangbak gebruiken?

Zou direct mulchen vanaf de eerste keren op een doorgezaaid/bijgezaaid gazon niet goed zijn?
Zou het kunnen dat teveel is gesproeid? Gras komt maar heel weinig uit momenteel. In de ochtend (6u) en avond (20.30u) ca. 30-45min gesproeid. Kan het zaad zijn verrot of weggesproeid? Dat het te oppervlakkig heeft gelegen ondanks het licht aanharken en walsen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
NL Mike schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:41:

Niet aan beginnen.
Composiet is veel minder stijf dan hout, en als de zon er op staat nog iets minder.
Voor 50 hoh heb je dikker composiet nodig, zgn steigerplanken. Daar is wel minder keuze in qua structuur.
Er zijn meer aanbieders, Lankhorst is een grote.

@Jcrs7
Twee keer per dag is wel veel, beter alleen `s ochtends en pas als het droog aanvoelt.
Misschien dan iets langer.
Teveel water kan haast niet, tenzij het wegloopt ipv de grond in, en dus je graszaad wegspoelt.
Wat ik niet meer zou doen is zo laat sproeien, dan droogt het niet en heb je kans op schimmel.

Vandaag 44 luiers, Lupilu 5kg, stukgescheurd om de watergelkristallen op te vangen.
Dat viel niet tegen. Leuke opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWuVL5xE6IeQCkMjN7hfo53Sn80=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9GIkFiIeanK1bbj4eRsq1TJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EXwgqqivhdsPtBIMmDqDTGa0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AABq138g6OwkAwYncB9dR2iR.jpg?f=fotoalbum_tile

De kristallen zijn heel fijn, ik schat iets minder dan een halve mm diameter.
Inmiddels van een aantal bloembakken vast de aarde ververst, en daar, al naar gelang de grootte, een aantal eetlepels, met kop, doorheen gemengd.
Hopelijk puilt dat na water geven niet de bakken uit, het schijnt 100x zijn grootte te kunnen opnemen. :9~
Dus maar even flink veel water proefgegeven, voordat er plantjes in komen. _O-

Voor meer haal ik gewoon een kilo korrels voor 21 euro, wel zo makkelijk. :+
Maar die tip werkt dus prima, in luiers voor peuters zullen meer kristallen zitten denk ik.

Vandaag in de berm een mol gespot......... :(
Er ligt mollengaas, dus erg knap dat zo`n beestje dan toch twee gaatjes weet te vinden om aarde omhoog te werken.
Één bij de waterleidingaanduiding waar het aansluitpunt zit naar de overburen, en één bij de lantaarnpaal op de rand van het asfalt. :X
Dat wordt dus jagen geblazen. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeUyOFHcujodYnowTmXhmTruNTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0qvuhWecNmcRSizXiw5r3ZZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-VYWI79O6DvKwrRewOFtAMRRBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZR8jAczOG2l5HGHg0SyPnTBk.jpg?f=fotoalbum_tile

Verder is hier vandaag 10 kuub bomengrond gebracht (en 2 kuub wit grind en 2 kuub straatzand), morgen worden vanaf half acht de 2 Lindes geplant/verwacht. *O* *O*
Spannend. :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPi-DZdOLjzqgy7tXK09uvi5X8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WK9wUZ6Yxgl9BwyvIzsi2Mly.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhuyriuZWi7cOr5pMIKe3xnUpRI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dAxucpoP6vfatlftUP7u7i0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yuec3JhajzyfhXySJa0YTZeuIqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JOVX1tmqiLOXRQ6UhXGWUKY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52I1EGBcOG3BRA8ff8wF1eA2LtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvvMpuHflbVCFTpDkXBjY4HW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Intruder schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:25:
[...]

Dan zit er waarschijnlijk Portland cement onder. Hiermee stel je het zakken wat langer uit. Voor het behoud van je straatwerk zou ik zeker die cm aanhouden! Succes! d:)b

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:49
Teijgetje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:29:
[...]
Vandaag 44 luiers, Lupilu 5kg, stukgescheurd om de watergelkristallen op te vangen.
[...]
Inmiddels van een aantal bloembakken vast de aarde ververst, en daar, al naar gelang de grootte, een aantal eetlepels, met kop, doorheen gemengd.
[...]
Wat ik zo lees is het een polymeer, kunststof. Voelt voor mij wat vreemd om dat in de natuur te stoppen, met het oog op microplastics :?
https://www.123drogisteri...entiemateriaal#SAP-korrel
Wikipedia: Superabsorbent polymer

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2022 07:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
ThinkPad schreef op woensdag 20 april 2022 @ 06:37:
[...]

Wat ik zo lees is het een polymeer, kunststof. Voelt voor mij wat vreemd om dat in de natuur te stoppen, met het oog op microplastics :?
https://www.123drogisteri...entiemateriaal#SAP-korrel
Ja dat was mijn gedachte ook toen ik het las. Waarom bewust kunststoffen in de natuur stoppen, zodat je minder vaak water hoeft te geven?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:51
Volgens Google is acrylpolymeer 100% biologisch afbreekbaar, maar of dat hetzelfde is wat in de gemiddelde luier zit?
Je kan acrylpolymeer korrels ook gewoon los kopen, vaak verkocht als "water beads".
Zou moeten werken toch?
https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

Edit: blijkbaar is dat toch niet zo goed.. Ondanks "100% afbreekbaar".

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 20-04-2022 07:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
ThinkPad schreef op woensdag 20 april 2022 @ 06:37:
[...]

No Hands schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:07:
[...]

Ja dat was mijn gedachte ook toen ik het las. Waarom bewust kunststoffen in de natuur stoppen, zodat je minder vaak water hoeft te geven?
Schieten jullie niet een beetje door met "de natuur"?
Zijn jullie plantenpotjes binnen op de vensterbank ook "de natuur"? Ook stikstofregels daarvoor aangepast binnenshuis? En verder alle huidige milieuregels toegepast zodat er woningen gebouwd kunnen op het balkon of tuin?
Moet je niet ook zo reageren tegen iemand die cement in de grond stopt? Ter stabilisatie.
Pfoei, cement in de natuur stoppen, wauw, da`s puur vergif
En zo zijn er meer dingen waar je lekker op af kunt geven.
Sorry dat ik deze reacties pure onzin en woke vind. ;)

Maar goed, ik hou mijn plantjes in potjes die in de wind hangen, en daardoor uitdrogen, ondanks voldoende water geven, liever in leven.
Noem het maar gek en milieuvervuilend. ;)
Alles water geven is een 25 minuten dagelijks werk in de zomer, en als je een keer overslaat is dat soms al genoeg om de plantjes een flinke knauw te geven waar ze niet van terugkomen, helemaal als ze mooi groot uitgegroeid zijn.
Dat wil ik dus dit jaar voorkomen.
En net als eerder advies alhier om dan watergelkorrels te gebruiken op een winderig balkon, gebruik ik die ook.
Het is al decennia normaal om wateropslagtoevoegingen te gebruiken in plantengrond.

En afvoeren, ooit, kan ook via het grijze afval natuurlijk. ;)
Of is dat te ver gedacht voor jullie?
Of moet ik het dan eerst gaan scheiden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
mitsumark schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:31:
Volgens Google is acrylpolymeer 100% biologisch afbreekbaar, maar of dat hetzelfde is wat in de gemiddelde luier zit?
Je kan acrylpolymeer korrels ook gewoon los kopen, vaak verkocht als "water beads".
Zou moeten werken toch?
https://www.google.com/se...lient=mobile-gws-wiz-serp

Edit: blijkbaar is dat toch niet zo goed.. Ondanks "100% afbreekbaar".
Afbreekbaar zegt niets, een leeg olievat breekt ook af als je het lang genoeg in de zon of de zee laat liggen. Dat wil nog niet zeggen dat ie ook weer terug is naar waar ie ooit vandaan kwam. Het is nog steeds dat olievat alleen zulke kleine stukjes dat wij het niet meer kunnen zien. Wel inademen of opeten en dat is nu net waar de hele wereld bol van staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:37:
[...]

[...]

Zijn jullie plantenpotjes binnen op de vensterbank ook "de natuur"? Ook stikstofregels daarvoor aangepast binnenshuis? En verder alle huidige milieuregels toegepast zodat er woningen gebouwd kunnen op het balkon of tuin?
Moet je niet ook zo reageren tegen iemand die cement in de grond stopt? Ter stabilisatie.

Maar goed, ik hou mijn plantjes in potjes die in de wind hangen, en daardoor uitdrogen, ondanks voldoende water geven, liever in leven.
Alles water geven is een 25 minuten dagelijks werk in de zomer, en als je een keer overslaat is dat soms al genoeg om de plantjes een flinke knauw te geven waar ze niet van terugkomen, helemaal als ze mooi groot uitgegroeid zijn.
En net als eerder advies alhier om dan watergelkorrels te gebruiken op een winderig balkon, gebruik ik die ook.
Het is al decennia normaal om wateropslagtoevoegingen te gebruiken in plantengrond.

Cement wordt volgens mij gemaakt met dingen uit de eerder besproken natuur, dat er bij het proces van cement nogal wat ellende vrijkomt is een ander verhaal. Mijn plantjes staan in stenen potjes van de kringloopwinkel natuurlijk. Maar ik heb ook plastic potten om dingen in op te kweken.
Plantjes horen misschien gewoon niet in potjes in de wind, dan hoeven er ook geen kunststof korrels in om ze nat te houden. In de natuur zijn platjes die op winderige droge plakjes groeien daarop aangepast.

Als je ooit die grond weer kwijt wil dan stel ik idd voor dat je die korrels eruit zeeft, dan kunnen die in de grijze bak en de resterende aarde in de groene bak, op je eigen composthoop of in je wormenbak, je bokashi emmer, wat je zelf maar gebruikt.

Het was geen aanval, gewoon een vraag omdat je misschien iets deed waar je zelf nog niet verder over nagedacht had. Maar kennelijk dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nu het weer wat beter is aan het worden begint het ook te kriebelen om in de tuin wat verder te gaan... Inmiddels zitten alle sproeiers werkend in het gazon en lijkt onze verplaatste kersenboom ook happy te zijn. Het gazon heeft nog wel wat aandachtspunten (voormalige paardenbak, stukken schale zandgrond en stukken dikke klei en niet noodzakelijk op dezelfde plek).

We hebben een hoekje richting de buren waar geen schutting staat en daar willen we graag wat mee gaan doen qua beplanting om het gat wat op te vullen, maar ik ben geen held met het kiezen van beplanting vanaf een plaatje dus ik hoop dat hier wat mensen kunnen meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ5kH3hl0t8iYPKGUrCdEYOXfLw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2Y8Zb48eNoJ8F8TkWyRVFGJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57aT8P0LeLwBXso4yGNZJdYEUGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOefKNkJ25GAf3e6TaXph2NO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwLqDrU_giU7tnL5q3cgTcIismI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssDlu6gCYBJvsJGqPosqanTU.jpg?f=fotoalbum_tile

Het gaat om het stuk achter/rondom de magnolia die daar al staat waar nu geen schutting zichtbaar is. Eigenlijk zouden we dat hoekje van gazon naar beplanting willen ombouwen. Kind compatible is zeker een vereiste. Eetbaar en inheems zeker een bonus. Ik dacht aan wat grotere struik/heesters langs de erfgrens (niet te nette laurierhaag?) en dan daarvoor iets lagers. Maar wat?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Schiet jij niet een beetje door t.o.v. mensen die een terechte bedenking maken zodat jij en/of anderen niet op het idee komen om vreemde of zelfs potentieel giftige korrels in hun groentenbakken gaan duwen 'want dan moet je minder water geven'? Hoezo onzin?

Je geeft hier regelmatig goed advies, maar telkens iemand iets opmerkt m.b.t. wat jij doet, schiet je keihard en onnodig in de verdediging op zo'n verfoeide boomer-manier vol strawman argumenten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 09:04
Heeft iemand hier ervaring met een dakterras van steenschotten? Ter achtergrond: ik heb +/- een jaar geleden een appartement gekocht met een groot dakterras waar nu van die drainage tegels op liggen *knip* Ik wil deze vervangen en zat eerst aan een houten vlonder te denken, maar aangezien ik al genoeg tijd moet besteden aan andere (opknap)klussen, leken steenschotten (ongeveer 35 a 40m2) en wat mooi kunstgras (dus niet bouwmarkt kwaliteit en ongeveer 10 a 15m2) me wel een goed alternatief.

Ik zag op de websites van de bouwmarkten dat die drainage tegels zo'n 7kg per stuk wegen, dus per m2 moet dat zo'n 65kg zijn. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn met een steenschot denk ik zo?

En maakt het dan nog veel uit als ik voor Azobe steenschotten zou gaan, of voor lariks of greenen? Op internet zie je genoeg lijstjes voorbij komen met 'houdbaarheid' van deze houtsoorten, maar ik ben meer op zoek naar echte ervaringen van mensen. Het scheelt nogal in de prijs namelijk (vooral bij afname voor zo'n 40m2 8)7)

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 21-04-2022 10:32 . Reden: Goed bedoeld, maar dat mag op V&A / VAO ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 18:23
Slonzo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:16:
[...]

Schiet jij niet een beetje door t.o.v. mensen die een terechte bedenking maken zodat jij en/of anderen niet op het idee komen om vreemde of zelfs potentieel giftige korrels in hun groentenbakken gaan duwen 'want dan moet je minder water geven'? Hoezo onzin?

Je geeft hier regelmatig goed advies, maar telkens iemand iets opmerkt m.b.t. wat jij doet, schiet je keihard en onnodig in de verdediging op zo'n verfoeide boomer-manier vol strawman argumenten... :P
Kom op jongens:

ᴱⁿ ᶻᶦᵉ ᵈᶦᵗ ⁿᵘ ᵐᵃᵃʳ ʷᵉᵉʳ ᵘᶦᵗ ʲᵉ ʰᵒᵒᶠᵈ ᵗᵉ ᵇʳᵃⁿᵈᵉⁿ :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:54
[...]

[...]

Hoe geven die korrels die je hebt toegepast het water ook weer af? Het idee is toch dat de korrels het vocht in een luier absorberen niet meer vrij laten komen? Luiers met vertraagde afvoer bestaan volgens mij niet 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben meestal wel liev hoor, bedoel er verder ook niks mee ofzo, vond het gewoon een beetje een zure reactie :)
Anton2610 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:05:
Hoe geven die korrels die je hebt toegepast het water ook weer af? Het idee is toch dat de korrels het vocht in een luier absorberen niet meer vrij laten komen? Luiers met vertraagde afvoer bestaan volgens mij niet 8)
Als er geen nieuw vocht bij de korrels komt, drogen ze (net zoals alles) gewoon weer uit.
Dat gebeurt meestal door vocht af te geven :+

Deze houden gewoon veel meer vocht vast dan pakweg een kleikorrel.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 20-04-2022 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anyway, woensdag verspeendag:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KMXASmt.jpg

Het merendeel van mijn courgettes en komkommers zijn niet ontkiemd :(
En met de pompoen ben ik misschien iets te gul geweest :+

Maar verder veel leuke plantjes op komst: asters, zwarte en roze stokrozen, vlinderstruik stekjes, 1 of ander blauwe bloem langs de wegkant waar ik vorig jaar zaad van heb genomen, camille, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
zou kleinkorrels nog een "natuurlijkere" optie zijn? Of bentoniet?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:23:
Ook besloten om een border aan te leggen naast het terras. Even de vorm uitgelegd met een hoop oude bakstenen, en begonnen met het gras af te steken:

[Afbeelding]

Gras weg, en wat omspitten + bodemverbeteraar + mulch later kunnen de planten erin:

[Afbeelding]
Om op bovenstaande even terug te komen... want iedereen houdt van before/after foto's :+

Van vorig jaar tot nu:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMlm9qG.jpeg

naar

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SGx07wj.jpg

De geraniums en vergeet-me-nietjes vullen de boel meteen, de paardebloemen kwamen er gratis bij :+
Tussen al het groen staat ook nog ergens alium, stipa, salie, vingerhoedskruid, en wat random kleine struikjes.Die hebben nog wat meer tijd nodig om tot hun recht te komen :)

Er is helaas best wel nog wat gras teruggekomen, maar ik heb me er, net zoals bij de paardebloemen en boterbloemen, gewoon bij neergelegd. Groen is groen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 20-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Slonzo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:16:
[...]

Nee, vind ik niet. ;)
Bovendien heb ik geen idee wat je bedoelt met "verfoeide boomer-manier vol strawman argumenten"?
Want zelfs met het restafval afvoeren is niet goed genoeg lees ik, ik moet ze uitzeven en de grond hergebruiken. 8)7
Dus hoezo in de verdediging? Alsof al die mensen die kinderen hebben en luiers gebruiken ze niet weg mogen gooien met het restafval, alsof tampons en maandverband verboden zou moeten worden omdat daar ook SAP in zit. Nee, uitzeven en hergebruiken dus. :+
Of beter, verbieden, voor "de natuur", stel je voor dat het daar in terechtkomt. :+
Oh wacht, dat is jouw strawman fallacy theorie, het is overdreven te stellen dat in luiers. tampons en maandverband het gewoon bij het vuil gaat, en als ik zeg de aarde met SAP bij het vuil te gooien dan misadres ik het aangekaartte probleem?

En jij maakt ze zelfs al (potentieel) giftig. :X
Leg dus eens uit waarom het nu plotseling al potentieel giftig is volgens jou?
Ik kan zo snel niets vinden, wel dat de meeste planten giftig zijn voor ons. ;)
Is dat geen strawman argument dan? Dat het potentieel giftig is?

En terwijl SAP's al decennia gewoon gebruikt worden, ook in plantengrond, juist om minder water te hoeven geven cq een buffer te hebben.
Ik denk dus eerder dat het probleem ligt bij de schaalgrootte, als je een balkonnetje hebt is water geven vast te overzien. En kan je dat vast helemaal afschermen van de wind. Of besluiten dat het in Nederland altijd waait en je dus geen plantenbakken of potjes moet nemen, maar een windmolen. ;)

Dus ja, om een paar plantenbakjes/potjes gelijk te stellen met "de natuur" is imo pure onzin.
Om voor te stellen dat je alles moet zeven en de grond hergebruiken en de SAPkorrels wel weg mag gooien? :X
Als je zo strikt bent dan gebruik je na Earth Overshoot Day (12 april dit jaar) waarschijnlijk niets meer, hooguit water en biscuitjes, want bijna 9 maanden roofbouw lijkt me erger dan een paar SAPkorrels in een beetje aarde in het restafval, onder de luierberg van anderen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 20-04-2022 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:13:
Nee, vind ik niet. ;)
Bovendien heb ik geen idee wat je bedoelt met "verfoeide boomer-manier vol strawman argumenten"?
Want zelfs met het restafval afvoeren is niet goed genoeg lees ik, ik moet ze uitzeven en de grond hergebruiken. 8)7
Dus hoezo in de verdediging?
Ik trek de effectiviteit van hydrokorrels e.d. niet in twijfel, die worden inderdaad al langer gebruikt. Maar

1. De opmerking over [micro]plastics is op zich gewoon geldig, we weten nog steeds niet of en hoe schadelijk die zijn.

2. Ik zie niet in hoe beton, huisplanten of andere zaken daarin plots relevant zijn --> strawman.

3. De 'boomer' referentie was gewoon een knipoog naar de 'woke' vermelding :P Vond het een beetje een typische "tegenwoordig mag je niets meer, vroeger schopten we homo's gewoon in elkaar en hapte ik gewoon hele dagen asbest, en ik leef nog" soort reactie. Misschien bedoelde je dat niet zo, maar het kwam bij mij wel zo over.

4. Los van de verspilling, heb je pakken luiers gekocht om er een goedje uit te scheuren waarvan je hoopt dat het 100% pure SAPkorrels zijn, maar potentieel zitten daar een hoop additieven bij die schadelijk zijn voor plant/dier/mens? Dus die wil je naast de plastiekproblematiek al zeker niet in een groenten/kruidenbak gaan gooien met dingen die je zelf gaat consumeren.

Maar goed, misschien wil ik teveel nuance of lees ik gewoon teveel tussen de lijnen :P
Meer dan dat wil ik er eigenlijk ook niet over kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Cruijff14 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:43:
Heeft iemand hier ervaring met een dakterras van steenschotten? Ter achtergrond: ik heb +/- een jaar geleden een appartement gekocht met een groot dakterras waar nu van die drainage tegels op liggen
***members only***
Ik wil deze vervangen en zat eerst aan een houten vlonder te denken, maar aangezien ik al genoeg tijd moet besteden aan andere (opknap)klussen, leken steenschotten (ongeveer 35 a 40m2) en wat mooi kunstgras (dus niet bouwmarkt kwaliteit en ongeveer 10 a 15m2) me wel een goed alternatief.

Ik zag op de websites van de bouwmarkten dat die drainage tegels zo'n 7kg per stuk wegen, dus per m2 moet dat zo'n 65kg zijn. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn met een steenschot denk ik zo?

En maakt het dan nog veel uit als ik voor Azobe steenschotten zou gaan, of voor lariks of greenen? Op internet zie je genoeg lijstjes voorbij komen met 'houdbaarheid' van deze houtsoorten, maar ik ben meer op zoek naar echte ervaringen van mensen. Het scheelt nogal in de prijs namelijk (vooral bij afname voor zo'n 40m2 8)7)
Ik ga binnenkort steenschotten in m'n achtertuin leggen. Ik heb ze gekregen van een klant die er vanaf wilde. Denk erom dat ze glad kunnen worden als ze in de schaduw komen te leggen.

Dit zijn ze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmFYCpqKksHIBqLyE-lnR0L1Uzc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7yKVizeTWTO21MBScAhveslz.jpg?f=user_large

Ik ga ze opschuren en opnieuw beitsen met een beetje zand zodat ze niet zo glad worden. Ik denk overigens niet dat ze zo zwaar zijn aangezien ik ze in m'n eentje gemakkelijk kon handelen. (ze liggen al gestapeld in de achtertuin zoals je al op de vorige pagina kon zien ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:22
@teijgetje hoe is het met de bomen gegaan? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruijff14
pjot1 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:57:
[...]

Ik ga binnenkort steenschotten in m'n achtertuin leggen. Ik heb ze gekregen van een klant die er vanaf wilde. Denk erom dat ze glad kunnen worden als ze in de schaduw komen te leggen.

Dit zijn ze

[Afbeelding]

Ik ga ze opschuren en opnieuw beitsen met een beetje zand zodat ze niet zo glad worden. Ik denk overigens niet dat ze zo zwaar zijn aangezien ik ze in m'n eentje gemakkelijk kon handelen. (ze liggen al gestapeld in de achtertuin zoals je al op de vorige pagina kon zien ;))
Ziet er goed uit! Heb je enig idee van welke houtsoort ze zijn? Kan me voorstellen dat hardhout misschien zwaarder is dan bijvoorbeeld lariks

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Teijgetje
Kees_frl schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:56:
@teijgetje hoe is het met de bomen gegaan? :)
Top *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txO8TIZtGDIrR91R97kNB0nymGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKL0R9yxyajDWsJhWlTGF6nn.jpg?f=fotoalbum_large

Om acht uur was er eerst een vrachtwagen met graver en gereedschap, en even later kwam een dieplader met kraan met de eerste boom.
Zij waren om 7 uur vertrokken vanaf de kwekerij bij Wenum-Wiesel/Apeldoorn.
Alles erg netjes te volgen via een linkje waarin de positie van de auto doorgegeven werd.
Voordat de boom er was zijn de plantgaten nog iets uitgediept met de graafmachine.
Klik voor grote foto`s waar meer op staat dan op de thumbs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uhuoOi4N_fYmaVCD9x9QKcfP4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Szz7qq3iNXoI8Re60JscOchP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db_bOCU3ruQLC0B4LJ1x9gyqOYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQPWLUn1JDIcHMg3823J6LQJ.jpg?f=fotoalbum_tile

De eerste boom moest het verst, en was het zwaarst.
Dus die moest eerst overgeladen vanaf de dieplader op de vrachtauto, de dieplader afgekoppeld en geparkeerd, waarna de kraan zo geplaatst kon op onze parkeerplaats dat hij vanaf de auto in het gat gezet kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpjhJKudxakMLpjfJSZfVuHYn7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jls4CwlWJjMd9eR4WSCN1i9x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqefgwkSOk2sYTsY4WqTgj6hwWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnmPGb68AU5QGpr43qWydePo.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had een tijdelijke verkeersmaatregel aangevraagd en mocht de halve weg versperren mits ik het verkeer ging regelen zodat hulpdiensten voorrang hadden. Gezien het hier maar 5 meter breed is was de trailer parkeren bij de buren de beste optie.
We hebben hele fijne buren waar je even 8 auto`s en een dieplader mag parkeren. ;)
Staat ook niet in de weg dan.

De maten voor de kweker en het verkeersplan voor de gemeente.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpj3LqUdNErqTyNpAIw7iy40GAQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RpgmSd2X10qUkKZLaYJbiSKY.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFykvM8Wz15BNt_kg76yhRoufCc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y8tcV1JSfOQecojLBaaCJH9J.png?f=fotoalbum_tile

Eerst nog even de bigbags verder gezet en netjes verdeeld met de kraan voordat de boom gezet werd, de vrachtwagen die ze bracht had geen kraan van 12 meter, zodat ze met opensnijden al grotendeels in de gaten zouden vallen en je niet achteraf met bigbags om een boom heen moet manoeuvreren.
Het is natuurlijk veengrond dus bij de eerste boom wilden de steunplaten aan de tuinzijde nog wel de grond ingedrukt worden bij de langste armlengte met boom er aan. Waarna de kraan op tilt ging, de boom neergelegd, de kraan opnieuw gereset en afgestempeld moest, waarna de boom weer getild kon. En dat 2x. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTqarji6WxXlp4OHaIuwPZzVFMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMPLFtJSh3VTnFova4i7Y2VP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzA0UqmaeDuFiSXa4bu3EG3ICKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HVSH74GSP4WC8uSuAXrLW35.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URotKwXU-fK0uCbLimmXrqYpqJ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGcrZ3vvA89I6x9pK37VJVwQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grz3_JpQ04sp0GSjNXtxhc7znt4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgHPgu4awOC4mwNV5WaxWkRo.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw3LO9q4Oq1tRiidoVI6YQlJ1bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aadnXgVUnTlOWxSWUBRJJ0BB.jpg?f=fotoalbum_large

Na de eerste boom gezet te hebben is de dieplader de tweede boom op gaan halen.
Daar was hij drie uur voor onderweg.
Ondertussen kon boom 1 afgemaakt en verankerd, en een prunus op een ander veldje ingegraven.

De tweede boom ging relatief snel.
Deze kon eerst op de parkeerplaats neergelegd waarna hij over de heg getild kon toen de kraan op zijn plek stond.
Omdat het net over de heg was gaf dat ook geen problemen met afstempelen van de kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVi6O_B1ZRqMZUPmteDTx3D1-dQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKwWz7wifGfJKiFZeef8mMwE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxS9w5jNROE3Iba0RoqEilXph6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l97lSJsp3skPw0kTA2pspXLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_7oI1GXaWjyJAffnzbogCKL6qw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8bVjj5KsWZK2Jc5nqhpmtON.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna kon de dieplader met kraan weg en kon het afgemaakt en de grond die over was (1 m³) verdeeld.
Het staat er nu zo bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqJ0RNX-geiFwWbYQP_lPE9jEIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S19G7o3pmcL8JHzfaKzp9yWv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_ryZd9JdJeUFQT-zDlJ0p7byNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIP1XWd52smTMTxCmkUY4Ixs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ib13Pz2FwsCU9L93ZwRbDSzEkvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Spi9wZZ622u4G7z1Qy1FSkya.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE6O3ScrGJTCIMj5zkuXtn3d_FQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iibbd5tIIfHKOfNuoqwL72c8.jpg?f=fotoalbum_tile

Om kwart over 5 waren we klaar.

De bomen zijn in principe vrijwel even groot, alleen de rechter is vorig jaar teruggesnoeid tot op de gesteltakken, de linker loopt een jaar voor qua uitlopen. Vandaar ook dat de linker al ontluikend blad heeft waar de rechter pas bladknoppen heeft aan de kleine takjes.
Maar dat moet hij snel inlopen.

Rest alleen nog water geven.
Het wortelen duurt ca 2 jaar, dan is de jute vergaan, zowel om de stam als om de kluit, en is het gaasnet om de kluit zo verrot dat de boom het met wortels uit elkaar kan drukken. Het hele gaasnet is weggeroest na ca 5 jaar.
Het jute om de stam is tegen zonnebrand, doordat hij zelf nog niet water kan halen zoveel als nodig kan de stam in de zon te heet worden waardoor de sapstromen verstoord raken. Eenmaal gesetteld, na twee jaar, geeft dat geen probleem meer.
Hier zitten geen watergelkorrels in de grond natuur. :+
Ook geen microplastic. ;)
Dus dat watergeven wordt geautomatiseerd, ik heb een dompelpomp die 40 m³ per uur uit de sloot kan halen.
Nu hebben ze niet zoveel nodig maar het is wel fijn als je in no time even de watergeefranden vol kan zetten.
De eerste twee jaar, zeker het eerste, moet er vaak water gegeven omdat de boom nog geen wortels heeft om dat zelf op te zuigen. En gezien een boom in blad toch wel een paar honderd liter op een dag verdampt wil je geen uren water geven, ook niet automatisch.
Hier zie je dat, de slang is 30mm, de straal iets minder.
Pas laat want er moest eerst even een nieuw snoer aan, ik reed vorig jaar met de maaitractor over het vorige. Daar kon het niet tegen. |:(
(en een eerdere poging met een Gardena dompelpomp faalde, die kan niet ver genoeg oppompen en daarbij kwam er zelfs geen water uit de slangen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9BUm3hzQG3F6zLQtA30Mxcdbts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAuNmDk0GoyhLTMSZEsQkugh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hZdzqHYqkipyP7a6IXhYfGT_Z0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1U539ixqqgxUY9rv2DAN9MRA.jpg?f=fotoalbum_tile

Overigens, met die waterkristallen, don't do this at your home........

[ Voor 107% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Cruijff14 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:59:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je enig idee van welke houtsoort ze zijn? Kan me voorstellen dat hardhout misschien zwaarder is dan bijvoorbeeld lariks
Ik heb werkelijk waar geen idee. Het lijkt wel hardhout maar of dat het ook is... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:35
Teijgetje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:29:

@Jcrs7
Twee keer per dag is wel veel, beter alleen `s ochtends en pas als het droog aanvoelt.
Misschien dan iets langer.
Teveel water kan haast niet, tenzij het wegloopt ipv de grond in, en dus je graszaad wegspoelt.
Wat ik niet meer zou doen is zo laat sproeien, dan droogt het niet en heb je kans op schimmel.

@Teijgetje
Vanaf gisteren alleen nog in de ochtend sproeien! Ik zie sinds gisteravond wel al steeds meer grassprieten doorkomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44
Jeetje wat een onderneming om even een boompje te planten :+

Thuis ook flink bezig in de tuin en nog even een mooi plaatje geschoten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGBxMEuEXEkb8T24QSAcwpCza6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vCUnt4JE1b7AcxzXHUliQmIY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:41

Superflip

*pwiet*

Teijgetje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:38:
[...]

Rest alleen nog water geven.
Het wortelen duurt ca 2 jaar, dan is de jute vergaan, zowel om de stam als om de kluit, en is het gaasnet om de kluit zo verrot dat de boom het met wortels uit elkaar kan drukken. Het hele gaasnet is weggeroest na ca 5 jaar.
Het jute om de stam is tegen zonnebrand, doordat hij zelf nog niet water kan halen zoveel als nodig kan de stam in de zon te heet worden waardoor de sapstromen verstoord raken. Eenmaal gesetteld, na twee jaar, geeft dat geen probleem meer.
Over het laten zitten van de draad en jutte bestaat menig discussie. Zelf heb ik de draad losgemaakt en de jutte open geplooid zodat ze zeker niet in de weg gaan zitten voor wortelvorming.

Ik vond dit wel interessante literatuur: https://edepot.wur.nl/111962

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Superflip schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:58:
[...]

Over het laten zitten van de draad en jutte bestaat menig discussie.
Die discussie hebben we inderdaad gehad. Ik wilde ook het gaas wegknippen.
Maar ik kreeg precies te horen wat in het artikel stond waarbij het wel goed gaat en waarom je het wel zou moeten laten zitten.
Dit gaas is inderdaad uitgegloeid zacht ijzer, dat al deels aan het roesten was na de twee weken dat de kluit gestoken was.
En we zitten in vrij vochtige grond van huis uit, met het roesten komt het dus wel goed.
Bovendien is deze kluit van formaat, 1,8 m x 80 cm, ik schat dat dus op ca 1,2 m³ (1200 liter), dat is wat anders dan de 80 of 160 liter waar over gesproken wordt. Dit, samen met het feit dat de bomen op de kwekerij elke drie jaar verplant worden zodat je een compacte gezonde kluit hebt als je hem uitsteekt, naast de jaarlijkse snoei om de groei voornamelijk in de wortels te houden, geeft me dus wel vertrouwen in een goede beworteling van de kluit.
En het advies is dus ruim water te geven, zoals ook in het artikel genoemd wordt als voorwaarde voor aanslaan.
De wortels die de boom aanmaakt zijn in eerste instantie haarwortels, die vinden makkelijk een weg door de onbehandelde grove jute naar buiten. Tegen de tijd dat die 8 cm in diameter zijn verwacht ik het gaas zo verzwakt of weggerot te zijn dat ze uit elkaar gedrukt kunnen of dat de wortel er geen hinder meer van heeft.
Zelfs de bovenkant openknippen werd ontraden omdat dan de kluit toch ruimte krijgt, er haarwortels kunnen scheuren en er lucht in de kluit kan ontstaan waardoor wortels uitdrogen als de kluit te droog is.

Dat, en natuurlijk de herplantgarantie die ik heb door het aan hen over te laten, op hun manier, overtuigden me het te laten zitten.
De tijd zal het leren, ze gaan in ieder geval automatisch water krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
3 kuub verse grond en drainage verder doen we poging twee met maagdenpalm:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vanmiddag komen de aaltjes binnen voor het gras dus ook daar waarschijnlijk een eerste sessie bestrijding mee voor de emelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:27
Teijgetje schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:45:
[...]

Die discussie hebben we inderdaad gehad. Ik wilde ook het gaas wegknippen.
Maar ik kreeg precies te horen wat in het artikel stond waarbij het wel goed gaat en waarom je het wel zou moeten laten zitten.
Dit gaas is inderdaad uitgegloeid zacht ijzer, dat al deels aan het roesten was na de twee weken dat de kluit gestoken was.
En we zitten in vrij vochtige grond van huis uit, met het roesten komt het dus wel goed.
Bovendien is deze kluit van formaat, 1,8 m x 80 cm, ik schat dat dus op ca 1,2 m³ (1200 liter), dat is wat anders dan de 80 of 160 liter waar over gesproken wordt. Dit, samen met het feit dat de bomen op de kwekerij elke drie jaar verplant worden zodat je een compacte gezonde kluit hebt als je hem uitsteekt, naast de jaarlijkse snoei om de groei voornamelijk in de wortels te houden, geeft me dus wel vertrouwen in een goede beworteling van de kluit.
En het advies is dus ruim water te geven, zoals ook in het artikel genoemd wordt als voorwaarde voor aanslaan.
De wortels die de boom aanmaakt zijn in eerste instantie haarwortels, die vinden makkelijk een weg door de onbehandelde grove jute naar buiten. Tegen de tijd dat die 8 cm in diameter zijn verwacht ik het gaas zo verzwakt of weggerot te zijn dat ze uit elkaar gedrukt kunnen of dat de wortel er geen hinder meer van heeft.
Zelfs de bovenkant openknippen werd ontraden omdat dan de kluit toch ruimte krijgt, er haarwortels kunnen scheuren en er lucht in de kluit kan ontstaan waardoor wortels uitdrogen als de kluit te droog is.

Dat, en natuurlijk de herplantgarantie die ik heb door het aan hen over te laten, op hun manier, overtuigden me het te laten zitten.
De tijd zal het leren, ze gaan in ieder geval automatisch water krijgen.
Wat kost dat nou ongeveer? 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pfoe, daar komt een pak meer bij kijken dan je initieel zou denken.
Hoe lang duurt het ongeveer voor je de verankeringen kan wegnemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
kaboom1555 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:43:
[...]

Wat kost dat nou ongeveer? 😇
Van rotte beuken tot verse lindes:
- kappen/afvoeren €1600
- stompen frezen/graven €600
- 10 kuub bomengrond €700
- 2 kuub Limburgs wit grind €320
- 2 lindes + planten €12.000
- watergeefinrichting 2jaar € 400

Ruim 16k dus, mezelf niet meegerekend, het gazon moet nog gevlakt en ingezaaid, de rand tegels waar de lantaarnpalen en plantenbakken op staan iets verhoogd en waterpas gelegd, en het grind aangevuld.
De dompelpomp en dikke slang had ik nog, die is nu gesplitst naar twee ingeregelde 16 mm naar elke boom één. Deze moeten ingegraven en geeft door de afstand per boom 300 liter slootwater in een half uur (1200 l/u totaal)
Viel me iets tegen maar een half uur is mooi qua timer in te stellen, dus erg is het ook weer niet, dat blijft ook mooi onder de gietrand qua waterniveau.

@Slonzo
De palen laten we een jaar of drie á vier staan. Geen idee hoe lang dat moet, niet gevraagd nog. Maar na twee jaar zou de boom pas haarwortels buiten de kroonprojectie hebben.
Of dat voldoende is tegen windkracht 12 vraag ik me af.
Zal het eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:57
Iemand nog tips waar je nog voor fatsoenlijke prijzen houten regels voor een vlonder kan kopen? 😁

[ Voor 19% gewijzigd door Boinkie op 21-04-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

@Teijgetje _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Fantastisch! Echt super mooi!

Gezien de ervaringen van Ten Hoven en de garantie zou ik inderdaad ook ervoor kiezen om het gaas te laten zitten. :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
"Distel" was er 2 dagen/nachten niet, ik was bang dat hij/zij weg was... Er zaten zelfs huisjesslakken in het egelhuis!

Maar vanochtend was 'ie terug 😊

Ik heb gisteren de camera (nou ja, de deurbel) wat verplaatst, zodat er ook wat te zien is 😊

https://www.dropbox.com/s...2_04_23_06_01_08.mp4?dl=1

https://www.dropbox.com/s...2_04_23_06_01_59.mp4?dl=1

https://www.dropbox.com/s...2_04_23_06_03_01.mp4?dl=1

https://www.dropbox.com/s...2_04_23_07_14_03.mp4?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1O01RolVhwiWh8mj3u8XnlVOCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnf3TJv9qFOAqJHEdO5dEotu.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMGsfpuFi7Cpp90lzTi9MayB1rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kojm6Adw19ovOuBJ3U51sTuw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8FQ0riMljZ2rx964Pt3-L0huxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jId3cnnQCicQyXh3bx1Ggy9z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 23-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 18:23
dragon2 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:15:
"Distel" was er 2 dagen/nachten niet, ik was bang dat hij/zij weg was... Er zaten zelfs huisjesslakken in het egelhuis!
Midnight snacks :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Opgelost!

[ Voor 98% gewijzigd door barry86 op 23-04-2022 15:12 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM9nkg_a11Hhygq8DqiEECtxEI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JudZvwbEs3LCAs0qaC1Lwz9T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gf1m58p7G4YHC0riY6TlejJUVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AQOwmfD10ucyCAVXSElioX6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU-N9QWON8NQoYaWVi_kxF0cJsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AszKDVOXhuIgsELhY15Bg7fB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is het toch een mooie tijd! Alles staat mooi in bloei, alle kleuren, mooi weer, wordt je vrolijk van!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Schitterend @barry86 , helemaal mijn smaak !

@dragon2 mooie egel! Hier ook maar eens naar kijken. Maar in hoeverre kunnen egels opstakels als verhoogde border van 10 cm over? Plank ofzo neerleggen lijkt mij een vereiste dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:15:
Schitterend @barry86 , helemaal mijn smaak !

@dragon2 mooie egel! Hier ook maar eens naar kijken. Maar in hoeverre kunnen egels opstakels als verhoogde border van 10 cm over? Plank ofzo neerleggen lijkt mij een vereiste dan?
Ze kunnen een halve meter in gaas omhoog klimmen, dus een border van 10 cm lijkt me voor een volwassen egel geen probleem.

Je hebt wel gaatjes/egelpoortjes nodig in je schutting als dat overal dicht zit.

En een mogelijkheid om uit een eventuele vijver/zwembad te komen.

En als je een egelhuis wil dan kan ik een flink grotere aanraden dan dat mini ding wat ik heb, 'geschikt voor hele egel familie' m'n neus. Een egel is tot 30 cm lang en dat nest wordt een grote bal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
SmokingSig schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:56:
[...]

Ben je er blij mee ?

Ook aan het overwegen deze te nemen
Het is mijn eerste benzinetrimmer en kan alleen vergelijking maken met hobby snoer trimmers. Deze is echt bakken sterker. En voelt ook als kwaliteit. Wat ik super makkelijk vind is eindelijk snoerloos en ik kan mijn hele tuin afwerken zonder bijvullen oid. Snel te pakken.
Nadeel; ergonomisch is het wennen. Ik sta zo een uur te trimmen. Dus de juiste houdingen moet ik nog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 12:03
Beste, ik heb c500m2 grond omgeploegd en nieuw zwart zand erop. Vervolgens gras zaad gezaaid en ik zie nu dat het het en der mooi op begint te komen. Echter op een aantal plekken verzakt het heel erg.

Wat is verstandig, nu het bij harken en aanstampen? Gaan dan de ontkiemende gras zaadjes ‘kapot’?’

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Zo! Dit weekend weer lekker bezig geweest thuis! Omdat ik vorige week een nieuwe schutting heb geplaatst, was het ook hoog nodig om het achterste gedeelte van de tuin aan te pakken. In de oude situatie lag het terras zo'n beetje 40cm boven de steeg en gaandeweg wist ik ook waarom. Het was vreselijk nat en na 2 steken met de schep kwam ik al water tegen. Dus eerst maar even grond afvoeren.

Zo was het gisterochtend nadat ik al een flinke aanhanger grond had weggebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuWWx4h7iRs1uDMpNtX99TiWyPI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QK73qsFnhJN8emYWUV0IELT9.jpg?f=user_large

Ook geen kleine aanhanger, de 180pk van de bus konden los! >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udDno8ilLC-C75wb9Mt_ohVV9Zk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5r8wlf3NrlOh1jYtjPwMDRto.jpg?f=user_large

Omdat het zo nat was en bij mij het laagste punt van de wijk ongeveer is, wilde ik het gelijk goed aanpakken. Dus heb ik een drainage toegepast om van het overtollige water af te komen.

Eerst maar een aftakking van de hwa gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5beabrQw2J0PsJ9eOG_foMqwNQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4sFKn90iYNQHWzUIal8fNPbA.jpg?f=user_large

Doordat ik nog gleuven moest maken voor de drain, eerst maar een tegeltje voor gezet. De aansluiting bevindt zich net boven het grondwater zodat niet al het water weg raakt. :+ De aansluiting is een 125mm hwa met een verloop naar een 80mm drainage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2dsl4demxdL4lrD70E61NNJy3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eunfao8vCC49bK5CRyXAQXQo.jpg?f=user_large

Onder het mom van 'het moet in 1 keer goed' heb ik eerst geulen gespit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXb5teu_7g99LviNNWrko2UAFBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8jroi1hVfKS59d5dh3SXueHT.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BY_qxbB0SDk81HFJjphLOA2Qx0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1jDZV2YRdplwHe0KDBvJwvNk.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQBerMIou9e6Gh9H4QL3qHbp9N8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xbs6t8MmeyZ9wbcehbYn5xEf.jpg?f=user_large

Gore, zware klei heb ik mee te maken dus ik kan er natuurlijk niet zomaar een drain erin knallen. Dan gaat deze verstoppen. Dus eerst worteldoek erin. Waterdoorlatend en de klei kan niet bij de drainage komen. Om ervoor te zorgen dat de drain goed loopt en blijft lopen heb ik er schelpen erin gegooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXt8YbvJQyzjBn0SsXsyHiYIdKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y9TUVDattLx547SgWYZMRdPS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUwQAAGEdUfbHng1pkcQb8h3354=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3qrydJLjA72rRIhIkdLYsiFH.jpg?f=user_large

Schelpen netjes verdeeld en een klein beetje afschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Joc8Jl1F-KeSmrm-BveiPT4l9jM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U0xFFSS6gCUoJkcUJFYI7Jig.jpg?f=user_large

Drain erin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTzQ5CQjIQfV-h1mCNvSm3OuknY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5uLnjKduxAGokp7dnBpCUxWc.jpg?f=user_large

Alles weer afgevuld met schelpen, doek dicht gevouwen en weer aangevuld met wat grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcyBGf37ZARdG3bsJSpmvcN4phs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9m5L0B3GI2NSlEo5eER6EAAM.jpg?f=user_large

Drain? Welke drain? :?

Tijd voor de opbouwende fase! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvZ850vv_T1Zlzz4tdhLGNczKrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l0v2n7Ku6UWGpsbH1ysSeeJN.jpg?f=user_large

Dik een kuub zand en een halve kuub grond. En 3 kwartier verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilk9uGmfAwdkgbyIdD5uk0m2NRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/osr815XWqJtrYPpO77RRffn4.jpg?f=user_large

De boel verdicht met een dikke diesel trilplaat en steenschotten gelegd! @Cruijff14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB8N9TVxXSKVogYFQJ76Yf7eN8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYVQiuzyWrQ8VCjxoyLAme29.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo5cc2F_rzzAmchPHy4B-tOrraw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eOoiB7Ck3BQ987f7qXuQiGVd.jpg?f=user_large

Ook eindelijk een bestemming voor de zilverkeien die ik nog had liggen! De schotten wil ik nog opknappen en wil er een 'jungle' hoekje van maken! Tot nog toe erg tevreden met het resultaat! :)

Ook voor mocht wel het 1 en ander gebeuren....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaDYHfadJyHd5eWv_3GRisjzmM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0FcRpoDY3fd8tkSGNwQ4Q7ac.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQlXbzhS_DaX6SCsYLjA60H8nYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6ysVjseUHlaaQE95DhnehkO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NutAI6_F3wkWsyjCZsjc9vEm6Ic=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nr9wQygxcddORox88DzoxNj4.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fHsA4OxEs2-s7K9h6wdlIffy70=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IasOnbYbRkPBd9ldxUS6DSed.jpg?f=user_large

Paar (ontspannende) uurtjes verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1VA3PHwngISZ-5rqptGjXChva8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q3G4CXGfkSrzRCbDKka7yooD.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9Z6o-95_OQ-dzjoM5DMBb0GyRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKRS6bvrgejSyj2Z1Y8RlzCN.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HXPRrbBqdpuDKxLIPocXitOsT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ZrkOfGURLh3xfI6NPYwURTF.jpg?f=user_large

Rhododendrons behandeld tegen de taxuskever die me vorig jaar getroffen hebben en slakweg voor de hosta's. Natuurlijk allemaal natuurlijke middelen. :)

Lantaarnpaal wordt ook nog aangesloten dmv van een schemerschakelaar en daarbij nog een stopcontact! Al met al een productiefout weekendje! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Mooi werk @pjot1 en mooie auto/aanhanger combi, dan kun je tenminste het een en ander vervoeren 8)

Mooie groene tuin trouwens O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruijff14
pjot1 schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:41:

De boel verdicht met een dikke diesel trilplaat en steenschotten gelegd! @Cruijff14
Ziet er netjes uit! Heb je die steenschotten koud op de grond gelegd of op een rasterwerk van balken voor ventilatie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Een Gathering of Hommels-update! Het nest is lekker op dreef *O*

Gisteren het flapje nog wat verder laten zakken, volgende stap(pen) is helemaal dicht. Zoals te zien hadden ze enige moeite met de ingangsroute vinden. Benieuwd of ze het gaan snappen als die helemaal dicht zit :P volgens internet/YT wel dus ik heb hoop.

Heb twee opnames gecombineerd tot een filmpje voor de liefhebbers :)

Het is hier in de tuin een vrolijk gezoem van allerlei bijen, hommels en ander "gespuis", kan daar echt van genieten <3

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Agent op 25-04-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Heeft iemand praktijkervaring met een zogeheten microklavergazon (micro clover)?

Ik stel deze vraag omdat ik voor onze voortuin op het zuiden op zoek ben naar een alternatief voor ons huidige gazon. Hoewel ik veel tijd en geld steek in het onderhouden van het gazon (denk bijvoorbeeld aan regelmatig verticuteren, bemesten, maaien en sproeien), doet hij afbreuk aan de rest van onze tuin. In mijn zoektocht naar een groenblijvende bodembedekker als alternatief, kwam ik het zogeheten microklavergazon tegen.

Quote van een van de leveranciers:
Na jaren van selectie en veredeling is het in Denemarken gelukt om een niet woekerend, klein klavertje (Trifolium repens ‘Pirouette’) te ontwikkelen, dat dezelfde groeikracht als gras bezit. Dit geeft grote voordelen:
a. Klaver haalt stikstof uit de lucht en geeft het aan het gras, waardoor veel minder bemesting nodig is en het grasveld voortdurend frisgroen toont.
b. De gecombineerde groeikracht in de breedte verdringen nog meer onkruiden en de mat houdt ook beter vocht vast.
c. Door het fijne klaverblaadje blijft het graseffect behouden en wordt het veld ook niet gladder. Sportvelden worden er ook mee aangelegd.
Ervaringen zijn zeer positief in Groot-Brittannië en België. In Nederland is bijvoorbeeld het Vondelpark ermee ingezaaid. In het grasmengsel (15% Veldbeemd, 40% Roodzwenk en 45% Engels Raai) bevindt zich ± 5% Microclover. Na het ontkiemen en uitgroeien zal de klaver ongeveer 30% van het geheel gaan uitmaken.
Het groeit trager, heeft minder bemesting en beregening nodig. Klinkt goed! Nu weet ik toevallig dat boeren ook vaak klaver gebruiken als groenbemester, dus helemaal vreemd klinkt het verhaal mij niet in de oren. Mocht iemand ervaring hebben met een dergelijk gazon, dan hoor ik graag de ervaringen. Zowel positief als negatief.

Mochten jullie een ander groenblijvend en niet-woekerend alternatief hebben voor een gazon op het zuiden, dan sta ik daar zeker voor open. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Nu online

Reinier

\o/

pjot1 schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:41:
Zo! Dit weekend weer lekker bezig geweest thuis!
Goed bezig! Leuk al die foto's.
Al met al een productiefout weekendje! :*)
Ik zie niks verkeerds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Squawk schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:01:
Heeft iemand praktijkervaring met een zogeheten microklavergazon (micro clover)?
Ik ga er onze hovenier 'ns naar vragen. Vraag me af of hij het kent, hoe goed het werkt, en of je nog mag verticuteren.

Het lijkt in 2007 al flink neergezet in de (vak)bladen. En toch worden we er nog niet mee doodgegooid 15 jaar later. Dus ik heb zo m'n twijfels..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:53:
[...]

Ik ga er onze hovenier 'ns naar vragen. Vraag me af of hij het kent, hoe goed het werkt, en of je nog mag verticuteren.

Het lijkt in 2007 al flink neergezet in de (vak)bladen. En toch worden we er nog niet mee doodgegooid 15 jaar later. Dus ik heb zo m'n twijfels..
Misschien heeft dat ook wel te maken met de heersende opvatting over hoe een perfect gazon eruit hoort te zien. Een strak groen biljartlaken zonder ‘onkruid’ en alleen grassprieten.

Ik ben benieuwd naar de reactie van jouw hovenier. Heb je zelf ook interesse in een microklavergazon?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Teijgetje
Shadow_Agent schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:58:
[YouTube: hommels]

Gisteren het flapje nog wat verder laten zakken, volgende stap(pen) is helemaal dicht. Zoals te zien hadden ze enige moeite met de ingangsroute vinden. Benieuwd of ze het gaan snappen als die helemaal dicht zit :P volgens internet/YT wel dus ik heb hoop.
Erg leuk, maar wat moeten ze snappen als het flapje dicht is?
Dat ze dat open moeten duwen of op moeten tillen? :9~

@pjot1

Lekker bezig. d:)b
Wordt al heel mooi bij je.
Je schept sneller dan ik een paar kuub weg. Ik zit er altijd tegen aan te hikken omdat mijn rug het dan opgeeft.. :+
Maar voor de zekerheid, de twee kuub grind moet ook weg bij mij, onze drie kruiwagens voorzien van lekvrije bandjes. Ik werd een beetje simpel van altijd maar weer oppompen of met zachte bandjes kruien.

@Squawk
Wil je alleen een klaverveldje er van maken?
Mij lijkt de bedoeling dat je het tussen je gazon gooit, en het dan voor natuurlijke bemesting zorgt. Maar je zal nog steeds moeten maaien gezien het zo fijn is dat het beeld van je gazon amper veranderd.

Vandaag was een mooie dag, ik zat om 10 uur al op de maaitractor.
7 uur later, met hulp van de bosmaaier, Flymo en bladblazer zag alles er weer lekker kort uit. Ook gelijk maar even bij de buurvrouw gemaaid en een boomstronk weggezaagd.
Beetje gebroken. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyzkPFjN5PZc7J_4xo0GuKAYeMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSQaPCMddMtMgyLsoTXufAI8.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de derde snede, het begint al lekker groen te blijven na het maaien op het achterveld.
Op het landje staat een Prunus Sargentii, kadootje van Ten Hoven.
Ik kan er voor net ronddraaien met maaitractor en grasrol, dat is geen toeval natuurlijk. ;)
Op de rechter hoek van dat veldje, bij de witte bloempjes, in het hogere gras langs de beschoeiing, zit een waterhoentje te broeden, da`s wel toeval. ;)
Die sprong steeds het water in, van haar eitjes af, als ik daar een rondje draaide.

De rest van onze veldjes,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSg4Sw7WhSetoFTOE8bM98CJGnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFkaUlDFN5zMQQgEQSwl80Xz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSKfqqIfKXgKz2zEdwkps4otvg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTsepZIN7B56h98njE8aqK7g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENRgiqq3b5JTamgfRFIYb5qtgHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCoPZ0Q7YOtGsJuvZfnHiMqP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GZMUITdT2sLVGdCgUWz98Dix6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gxM2QQou76FIbe3XItqfFwy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE8vj48rnAilrRWHV2Vszhps1Os=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3HxXcoC5ecZ1Ntfww6XFLEd.jpg?f=fotoalbum_tile

De bermen gedaan, het gras met de Flymo, het onkruid met de bosmaaier. Dat stond al weer een meter hoog. :(
Hoog tijd voor de zoden. :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQzg9E3l0SoBoc_HESSaQ5Ct1ZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNe4MMsp8pWENQJpSjKf9jFx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIic9joR_yLFQPpAflaVLoNiAKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2EQJozjwcgBrdbYy8ZYeTo4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qklus0uRcsv7vL9d8fXWmkbg7K8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dus6QtFHvR20E999OlfQYhrm.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze mocht voorlopig blijven, die heeft de hele winter gebloeid. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhImdnqlNc6Li7hwVosLF2rFzqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ7Aa7lU4VSfc6a9y62kmZoO.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de buurvrouw,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK-IpRUsqwwPjNnYXvd64A87JZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qS1q3G6aULb75uyLZcPAHMPd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUq90KiquhPq4h8beMmJ84pWWgM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzOXvXZ84G151zI5nvlNzwwT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAbwi36Dfl9UEowdmZfWNsXpyew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFuClGuDadcdzoG3GwXo1X8N.jpg?f=fotoalbum_tile

En de graszoden gemaaid. :9~
De banden van de maaitractor maakten geen indrukken op de zoden dus ik dacht het maar even netjes te maken. Inmiddels, na een half jaar op het steen, is het ongelijkmatig. Sommige lang, sommige warrig, etc.
Dus toen ik van de buurvrouw terug wilde dacht ik. ik probeer het gewoon.
Eerst hoog, dat ging goed, daarna kort, dat ging ook prima.
Tot ik van de zoden afreed en het maaidek een stuk zode opslokte. _O- :9~
Bij dat hoekje kan je zien hoe kort ik maaide, de zode ertegenover slokte hij voor haast een derde op. :X
Oeps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NchYHSTki39DHHNmRV3ZPR8As28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4gdNyl8dCc9DFO7uPMbEoWV.jpg?f=fotoalbum_large

Dus maar iets hoger gezet. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf48jSOmChtrAdJ_0zQXeC_hkZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ivw4yn9bltpmiFPmV8Dd6dQw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG1dNniYD26HAIbYnC7vQ-2CQ64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3D9gRENEsQJ26YSzmI0Q4dQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIzq2V9sMy-YvGXymjrWvUfdIgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbBo5SfxpcR5p9PfyRTj8IuB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHxv0ChMKN9zWbJQLH9YHm3q7Dk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4InXoU8CqVfykRA2mYXExqs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nnYyvwGDNBce2-y5GOUtOFVJHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44JIt15fMVGUHT9gANqt80fJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DocdEf3Ai58ntiqkxnXpcdttWww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJrwjnMKLeGmKCdQe4k72OuB.jpg?f=fotoalbum_tile

Ligt er dus weer netjes bij.
Ik blijf alleen water geven met die wind, die komt van achter en verdampt het water waar je bij staat. :(
Gelukkig kan je dan de zwenksproeier een paar meter verkeerd zetten zodat de wind het op de goeie plek blaast. Maar wel gedoe.
Op de brug moet je met de hand water geven daardoor. :(

Nog een bosje takken opgestapeld, de dikke zijn 12-14 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YN5UQweK1eN8hjDge7-y-gIuR_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWgFlQYYjNlciEIpcycLhoJr.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog even de Akita van de buurvrouw uitlaten, die is helemaal gek van ons veld/terrein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXTmF1Vd6NGx1jUQxEkhxJPY11I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxYDXSU4cd2U4cdnQBUQoMjZ.jpg?f=fotoalbum_large

En die gaat zo in zijn rondje snuffelen op dat zij geen belangstelling heeft voor de fazant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESt2gde4B0XFDANXqEUoPMT4QOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X19ZPu8KA7Mp7YyLH2DOowIY.jpg?f=fotoalbum_large

Dus komt die fazant op zijn beurt weer even kijken wat dat voor beest is......
Hier is hij tot op 7 meter genaderd. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2K4x8z9M4t2eiFUbBCPxDm6ACEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cg5vLwvS9jNCiCIL2BIYKpH4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 24-04-2022 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUQLvXLLWQQskYRItoicBFNtAIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSx1kSI291pNCSRagN3kYRQM.jpg?f=fotoalbum_large
Moestuinbak gemaakt, nu nog kijken voor grond erin, ze hebben moestuingrond zo te zien :) daarna kijken wat we erin gaan planten.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Martinusz
Is die zeelucht niet veel te zout voor groenten?
Of ga je zeekraal verbouwen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:53:
Mooi werk @pjot1 en mooie auto/aanhanger combi, dan kun je tenminste het een en ander vervoeren 8)

Mooie groene tuin trouwens O+
Ik zal menig collega's tegen de schenen schoppen maar een tuin hoort groen te zijn en niet grijs! ;)
Cruijff14 schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:56:
[...]

Ziet er netjes uit! Heb je die steenschotten koud op de grond gelegd of op een rasterwerk van balken voor ventilatie?
Op hun vorige locatie lagen ze op een gestabiliseerd zandbed. Voor nu heb ik ze gewoon op het zand gelegd. Mocht het nodig zijn kan ik er altijd nog wat Portland eronder gooien! :)
Reinier schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:21:
[...]

Goed bezig! Leuk al die foto's.

[...]

Ik zie niks verkeerds :)
Tweakers, spellingcontrole en telefoon... :N :D Productief moet er natuurlijk staan! ;)

@Teijgetje
Jij hebt zo je machines en landgoed Teijgetje om je kuubs te verplaatsen! ;) Het wordt ook steeds meer eigen na de 5 jaar dat ik er woon en hou iedereen hier natuurlijk op de hoogte! Zoals ik al zei, een tuin hoort groen te zijn. In totaal heb ik achter 70m2 en voor ook zoiets. Voor is 70% groen en achter minimaal 50%. Geeft koelte, rust en ontspanning om erin te zitten. Ook voor had ik het een aantal weken laten verslonzen maar de smoes dat een groene tuin veel tijd kost slaat nergens op. Totaal 3 uur bezig geweest. Als ik het bijhoud kost het me maximaal 1 uur per 2 weken. En een hobby mag natuurlijk tijd kosten! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:18
Teijgetje schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:39:
@Martinusz
Is die zeelucht niet veel te zout voor groenten?
Of ga je zeekraal verbouwen? :+
Hehe :+ echte zeelucht is overigens ook niet ver weg :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb in totaal 3 rondes over mijn gras gelopen als een idioot met een sproeiertje en aaltjes.

Overigens hield ik de verhoudingen strak aan maar of je moet echt hele plassen water creëren of ze zijn wel heel erg krap met het bemeten.
Ik had samen met mijn buurman een pak aaltjes voor 500m en wij hebben totaal samen 420m2 gras ongeveer maar na 1,5 emmer hadden we dat toch echt allemaal goed gehad en dan hadden we dus nog 2 emmers over. Vandaar dat we allebei 1-2 dagen later nog maar een ronde hebben gelopen.

Nu maar hopen dat het effect gaat hebben. Nacht temperaturen zijn niet onaardig en we sproeien af en toe wat bij om de grond vochtig te houden.

Het wildgras is ook aan een flinke opmars bezig zag ik dus ben al wel weer aan het steken geslagen maar ik heb mij ook voorgenomen om deze zomer eens te gaan genieten :+.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ook een beetje in de voortuin bezig geweest dit weekend :)
Was vroeger een saai stuk gras, lag al sinds deze winter te wachten op een beetje liefde.

Was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpcuY1Cm_f9RxxioVIxXvZRRGCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iY2nTnwXhPHfakd5xGcQjXo0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zAPq1i54zRgSIdAUh7t4wH0-F4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m78qjs6ShaYbjti4h5g4CF0A.jpg?f=fotoalbum_tile

Vijvertje gegraven, en een hele hoop planten gehaald...
Alle bomen en struiken op kluit zijn geplant, de potplanten worden 1 v/d komende dagen geplant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bacs21Hd114OEJkE5aGHCYow4rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxSv5uQwU3yvMAsI94zFfzl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdqVPva0ztUuYH7ph1NIb3u6OLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQkDYGRlQdO7KkemquJ2unnj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV_KqwNnDWQzioZH5BGEVDF_qAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hLCMqAIhhfiKQ2u4CwBYinw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg7GTxpHhE1IdKupDVB76IROi7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOWWbp7GGdGJP2ANJJ9QWxoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHAPREvqgvQA3f6OUOC7JsAcGtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oukMwmrH9scCZNwTy0GNx7G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtw_zrQQxlBiT9SqlYHoCh9JZAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aqgux5BLoY5kIDwwqjbRSc73.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de vijver 2x Japanse sierkers Amanogawa, jasmijn, forsythia, en verder komt er een hoop Carex, Miscanthus, Lavendel, Pennisetum en Vinca Minor. In de vijver komen nog een aantal te bepalen waterplanten, aan de vijverkanten komen wat zwerfkeien maar ik weet nog niet goed hoe ik die ga verder afwerken.

Aan de andere kant laurierkers Otto Luycken, laurierkers Rotundifolia, liquidambar, gouden regen, cornus alba, pampasgras, thijm, hydrangeas.

Alles wordt nog gemulched met houtsnippers, en verder komen er nog heel veel bloemen (nog te bepalen). Nu gewoon nog een paar jaartjes geduld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 09:26
barry86 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:50:
[...]

Het is mijn eerste benzinetrimmer en kan alleen vergelijking maken met hobby snoer trimmers. Deze is echt bakken sterker. En voelt ook als kwaliteit. Wat ik super makkelijk vind is eindelijk snoerloos en ik kan mijn hele tuin afwerken zonder bijvullen oid. Snel te pakken.
Nadeel; ergonomisch is het wennen. Ik sta zo een uur te trimmen. Dus de juiste houdingen moet ik nog vinden.
Dit weekend 2dehands op de kop getikt. Straks eens uittesten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:50:
Ik zou zo'n draagharnas erbij nemen, als je die nog niet hebt. Was ik gewend met de bosmaaiers, en miste ik met m'n grastrimmer, dus toch maar erbij aangeschaft. Van het weekend ook even geprobeerd, werkt wel fijner als je het gewicht niet continue met je armen hoeft te dragen. Helaas niet heel lang kunnen proberen, m'n draad was op. Dus maar weer even paar rolletjes draad bijbesteld. En extra kop erbij, kan ik makkelijk andere draad gebruiken als ik niet het gras trim, maar het braakliggende veld achter onze tuin wat van de schutting weg wil 'trimmen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
henkie196 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:39:
[...]

Ik zou zo'n draagharnas erbij nemen, als je die nog niet hebt. Was ik gewend met de bosmaaiers, en miste ik met m'n grastrimmer, dus toch maar erbij aangeschaft. Van het weekend ook even geprobeerd, werkt wel fijner als je het gewicht niet continue met je armen hoeft te dragen. Helaas niet heel lang kunnen proberen, m'n draad was op. Dus maar weer even paar rolletjes draad bijbesteld. En extra kop erbij, kan ik makkelijk andere draad gebruiken als ik niet het gras trim, maar het braakliggende veld achter onze tuin wat van de schutting weg wil 'trimmen'.
Ja ik ben nog niets uit over het harnas. Er zit standaard een draagband bij voor op de schouder. Wat ook "wel werkt", maar optimaal is het niet. Eerst maar een paar keer trimmen en ervaring opdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:46:
Ja ik ben nog niets uit over het harnas. Er zit standaard een draagband bij voor op de schouder. Wat ook "wel werkt", maar optimaal is het niet. Eerst maar een paar keer trimmen en ervaring opdoen!
Draagband zat bij die van mij er niet standaard bij. Heb er wel naar gekeken, maar leek me niet echt de ondersteuning te gaan geven die ik gewend ben. En duur voor een simpel bandje met clip. Heb overigens een harnas van Husqvarna, niet van Stihl. Is niet zo comfortabel als degene van Stihl die ik gewend ben bij de bosmaaiers, maar comfortabel genoeg, een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:35

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Was dat het probleem met de grastrimmer? Wat was de oplossing (ben wel benieuwd)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 99 ... 178 Laatste