Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-04 16:16
@wolterious Ik sluit me aan bij @Piet91, neem een IP55 (of beter) lasdoos met wartels en doe daar een of meer shelly's in. Via die shellys kan je ook een programma instellen dat de lampen automatisch aan gaan.
Heb hier goede ervaringen mee, maar je moet wel wifi bereik hebben op de plek van de shelly(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dkNeT9WAAmHhC_24eWsPS9dAD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3554yhWnaJu69WJIf5Kg9co6.png?f=user_large
Ik denk dat we voor deze indeling gaan. Om de schuur doen we dan van die roosters in de grond voor water afvoer, zodat ze schuur droog blijft. Die laat ik dan aflopen in een grind box of zo'n andere box in/onder de grond. Hoeveel liter is handig? Een liter of 100?

We gaan uiteindelijk niet voor keramische tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:23:
[Afbeelding]
Ik denk dat we voor deze indeling gaan. Om de schuur doen we dan van die roosters in de grond voor water afvoer, zodat ze schuur droog blijft. Die laat ik dan aflopen in een grind box of zo'n andere box in/onder de grond. Hoeveel liter is handig? Een liter of 100?

We gaan uiteindelijk niet voor keramische tegels
Waarom geen keramische tegels?

[ Voor 5% gewijzigd door hansvk op 10-04-2022 16:44 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
hansvk schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:43:
[...]

Waarom geen keramische tegels?
Mijn vrouw wil toch wat meer kleur in de vloer en vindt de keramische tegels toch wat 'saaier'... En ze heeft twee boeken door gebladerd en kwam toen een betontegel met coating tegen welke ze mooi vindt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp2IjDOcGfNZUXMUb_QQIepzxR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiaB25Xn5aWDoIijI9qVrrxR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door President op 10-04-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:56:
[...]

Mijn vrouw wil toch wat meer kleur in de vloer en vindt de keramische tegels toch wat 'saaier'... En ze heeft twee boeken door gebladerd en kwam toen een betontegel met coating tegen welke ze mooi vindt.
[Afbeelding]
Ok, duidelijk verhaal :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tja, ondertussen zit ze toch weer te twijfelen tussen die beton tegels met coating a 45 M2 of toch keramisch a 65m2.. dus nu heeft ze voor beide opties offertes aangevraagd. Heb haar al aangegeven dat het niet alleen een verschil is van 20 euro per vierkante meter(dus 30 m2 x 20 euro verschil is 600) maar dat die keramische ook andere meerkosten mee brengen. Tegelijkertijd ook aangegeven dat ze vooral moet kiezen waar ze het beste gevoel bij heeft, mij maakt het verder niks uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:45
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:09:
[...]

Tja, ondertussen zit ze toch weer te twijfelen tussen die beton tegels met coating a 45 M2 of toch keramisch a 65m2.. dus nu heeft ze voor beide opties offertes aangevraagd. Heb haar al aangegeven dat het niet alleen een verschil is van 20 euro per vierkante meter(dus 30 m2 x 20 euro verschil is 600) maar dat die keramische ook andere meerkosten mee brengen. Tegelijkertijd ook aangegeven dat ze vooral moet kiezen waar ze het beste gevoel bij heeft, mij maakt het verder niks uit!
Die keramische blijven kleurvast en die beton na een paar jaar niet meer. En keramisch kan je met hogedruk reinigen en betontegel niet. Die betontegels worden dan poreus. Als prijs niet uitmaakt en je hebt een leuke keramische tegelprint gevonden zou dat op lange termijn prettiger & duurzamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PhcRitJu5OPz6eHfAK-7VECr0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hVeOeoWc19B3ycKG57FHyDg6.png?f=user_large

Vandaag de Stihl FS 55R besteld 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
kaboom1555 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:21:
[...]

Die keramische blijven kleurvast en die beton na een paar jaar niet meer. En keramisch kan je met hogedruk reinigen en betontegel niet. Die betontegels worden dan poreus. Als prijs niet uitmaakt en je hebt een leuke keramische tegelprint gevonden zou dat op lange termijn prettiger & duurzamer zijn.
Ja, maar keramisch is wel gladder en spiegelt meer... Alles heeft dus z'n eigen voordelen/nadelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Door hevige regenval hebben wij steeds vaker wateroverlast in onze tuin. Met regelmaat staan er plassen in ons gras, waardoor er kale plekken ontstaan. Nu ben ik mij aan het verdiepen in hoe dit probleem op te lossen. Grofweg zie ik twee opties:

1. Drainage systeem met slangen. Door de tuin loopt ook het riool, dus dit zou een mooie oplossing kunnen zijn. Enige zorg is het onderhoud. Moeten de drainage slangen met regelmaat worden schoongespoeld? Wat zijn jullie ervaringen?

2. Hydroblob of Rainbloxx systemen. Water wordt dan opgevangen in blokken (buffer) en geleidelijk weer afgegeven. Nadeel is dat deze systemen erg prijzig zijn. Verder twijfel ik een beetje over de werking. Als het echt zeiknat is, dan zitten deze blokken op een bepaald moment toch ook vol?

Wat zijn jullie ervaringen? Waarom hebben jullie voor het een of ander gekozen?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
barry86 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:22:
[Afbeelding]

Je hebt dit tegenwoordig ook op accu, kun je ook op zondagochtend aan de slag zonder de buren boos te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik vindt de accu versies te zwak (die ik althans geprobeerd heb) en als ze sterk genoeg zijn dan vaak weer te duur. En als ze beiden aankunnen dan is de capaciteit weer aan het randje.
Ik heb 1300m2 tuin, dus accucapaciteit speelt dan ook weer een rol…

[ Voor 18% gewijzigd door barry86 op 10-04-2022 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

No Hands schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:17:
[...]

Je hebt dit tegenwoordig ook op accu, kun je ook op zondagochtend aan de slag zonder de buren boos te maken.
Ik zou dergelijke apparaten nooit met accu kopen. onnodig.
Zonder accu gaat hij bij wijze van spreken levenslang mee.
Je gebruikt het maar af en toe (seizoen).

Accu is dan heel onhandig eigenlijk. Geen snoer is wel fijn natuurlijk, maar dat weegt (vind ik) niet op tegen de nadelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:44
@Erhnam

Om een antwoord op je vragen te geven:

1 ja drainage systemen hebben onderhoud nodig. Een keer in de zoveel tijd. Zul je ze uit moeten (laten) spuiten om dat fijn materiaal toch naar binnen spoelt. Afhankelijk van je grondsoort kan dit elk jaar tot bij wijze van spreken een keer per vijf jaar nodig zijn.

Voorwat betreft die Hydroblob of Rainbloxx systemen het volgende:

De capaciteit stem je af op twee zaken
1. Hoeveel water wil je kunnen bergen
Dit kun je vrij simpel uitrekenen door oppervlak x hoeveelheid regen.

2. Hoelang duurt het voor het de grond in zakt.
De laatste kun je berekenen door een gat van 30x30x30 te graven. Hier hier vervolgens een volle emmer water in, wacht tot deze weggezakt is en gooi er dan nogmaals een volle emmer in, de laatste hou je met de stopwatch bij

Wat je overigens niet moet vergeten is dat net als bij drainage dergelijke systemen op een gegeven moment "vervuilen" en onderhoud nodig hebben.

Om inzicht in jou situatie te krijgen het volgende:
- Heb je al eens een gat geboord om te kijken wat de grond opbouw is?
-Gaat het puur over regenwater wat op het gras valt of stroomt er vanaf een extra dakoppervlak ook water naar toe?
- Heb je altijd problemen gehad met water wat er op je gazon bleef staan of werd het langzaam aan erger?
- Wat voor onderhoud pleeg je aan je gazon?

[ Voor 98% gewijzigd door Woody179 op 10-04-2022 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:09:
[...]

Afhankelijk van het soort keramische tegels hoeft de aanleg niet duurder te zijn dan de betontegels. Het enige is dat je keramische tegels moet voegen wat bij betonnen tegels niet noodzakelijk is. Dit is overigens gemakkelijk zelf te doen.

Verder ben ik het eens met @kaboom1555. Ik wil er ook aan toevoegen dat de coating op de betontegels na verloop van tijd slijt. Ook blijft een keramische tegel altijd mooi waar een betontegel vergrijst.

Keramische tegels heb je in vele soorten, zowel qua kleur als structuur als motief. In mijn ogen is voor wat dit betreft goedkoop duurkoop.
Erhnam schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:48:
Door hevige regenval hebben wij steeds vaker wateroverlast in onze tuin. Met regelmaat staan er plassen in ons gras, waardoor er kale plekken ontstaan. Nu ben ik mij aan het verdiepen in hoe dit probleem op te lossen. Grofweg zie ik twee opties:

1. Drainage systeem met slangen. Door de tuin loopt ook het riool, dus dit zou een mooie oplossing kunnen zijn. Enige zorg is het onderhoud. Moeten de drainage slangen met regelmaat worden schoongespoeld? Wat zijn jullie ervaringen?

2. Hydroblob of Rainbloxx systemen. Water wordt dan opgevangen in blokken (buffer) en geleidelijk weer afgegeven. Nadeel is dat deze systemen erg prijzig zijn. Verder twijfel ik een beetje over de werking. Als het echt zeiknat is, dan zitten deze blokken op een bepaald moment toch ook vol?

Wat zijn jullie ervaringen? Waarom hebben jullie voor het een of ander gekozen?
1. Als je een drainage goed aanlegt hoef je deze bijna nooit door te spoelen. Je zou ten alle tijden natuurlijk een doorspuitpunt kunnen maken tijdens aanleg maar dat is mijn inziens niet nodig.

2. Infiltratiekratten zou dan een betere oplossing zijn. Wanneer deze vol zijn stroomt het water over naar het riool zodat alleen het overtollige water afgevoerd wordt. Het beste van 2 werelden dus. Alleen zal je een hoop grond moeten afvoeren en er gaat een aantal m2 over de kop.

Over wat voor grond gaat het? Heb je overigens de openingspost gelezen? Onder het kopje 'gras en grasmatten'. @Teijgetje legt daar uit hoe je een droger gazon kan krijgen zonder deze ingrijpende maatregelen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Woody179
de Peer schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:47:
[...]

Accu is dan heel onhandig eigenlijk. Geen snoer is wel fijn natuurlijk, maar dat weegt (vind ik) niet op tegen de nadelen.
Een beetje een scheve vergelijking dit...
Als je de vergelijking goed wil maken dan zet je de accu tegenover het brandstofverbruik en niet tegenover de machine maar goed.

De duurste investering is de accu, heb je maar een machine nodig dan is een brandstof variant logischerwijs de goedkopere keuze. Maar als je kijkt naar de gemiddelde (groene) tuin dan heeft men vaak
- Heggenschaar,
- Bladblazer
- Grasmaaier,
- Bosmaaier/trimmer
- Motorzaag

In het geval van stihl werken al deze apparaten met de zelfde accu.. Dan gebruik je de accu dus jaar rond en dan sprijd je de accu kosten ook overal deze machines

Zet daar tegen over dat je met accu machines minder herrie, geen uitstoot, minder trillen, minder onderhoud en fors minder kosten in gebruik (brandstof van electriciteit) dan is de accu machine de echt de logische keuze.

En als je het hebt over kracht dan zijn er tegenwoordig echt genoeg machines die 1 op 1 op kunnen tegen hun professionele benzine variant. FSA /KMA 130(Bosmaaier/combiplatform) of de MSA 300(motorzaag) BGA 200/300 (bladblazer) bijvoorbeeld.

Edit:
We hebben het bij mijn vorige werkgever (Stihl dealer) destijds uitgerekend. Als je puur lijkt naar de brandstofkosten dan verdiend een professional de accu in een jaar terug en de particulier doet dat afhankelijk van de machines die hij heeft in 3 tot 5 jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Woody179 op 10-04-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Woody179 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:52:
[...]

Een beetje een scheve vergelijking dit...
Als je de vergelijking goed wil maken dan zet je de accu tegenover het brandstofverbruik en niet tegenover de machine maar goed.

De duurste investering is de accu, heb je maar een machine nodig dan is een brandstof variant logischerwijs de goedkopere keuze. Maar als je kijkt naar de gemiddelde (groene) tuin dan heeft men vaak
- Heggenschaar,
- Bladblazer
- Grasmaaier,
- Bosmaaier/trimmer
- Motorzaag

In het geval van stihl werken al deze apparaten met de zelfde accu.. Dan gebruik je de accu dus jaar rond en dan sprijd je de accu kosten ook overal deze machines

Zet daar tegen over dat je met accu machines minder herrie, geen uitstoot, minder trillen, minder onderhoud en fors minder kosten in gebruik (brandstof van electriciteit) dan is de accu machine de echt de logische keuze.

En als je het hebt over kracht dan zijn er tegenwoordig echt genoeg machines die 1 op 1 op kunnen tegen hun professionele benzine variant. FSA /KMA 130(Bosmaaier/combiplatform) of de MSA 300(motorzaag) BGA 200/300 (bladblazer) bijvoorbeeld.

Edit:
We hebben het bij mijn vorige werkgever (Stihl dealer) destijds uitgerekend. Als je puur lijkt naar de brandstofkosten dan verdiend een professional de accu in een jaar terug en de particulier doet dat afhankelijk van de machines die hij heeft in 3 tot 5 jaar.
Brandstof zou niet eens in me opkomen. We leven in 2022
het gaat me niet om het geld.

Ik gebruik liever apparaten met snoer. Accu's en brandstof voorkom ik zo veel mogelijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

de Peer schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:23:
We leven in 2022

Ik gebruik liever apparaten met snoer
_O-

Ieder z'n meug, maar in 2022 gaan we echt niet meer overal met (te korte) snoertjes zeulen, toch...
Maar goed, kansloze discussie, iedereen doet waar 'ie zich het beste bij voelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
Inderdaad, ik kijk erg uit naar mijn benzine grastrimmer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Mooi spul. Heb zelf de FSE81 (met snoer, dus), en dat bevalt wel goed. Beetje overkill als kantentrimmer, maar in ieder geval kan je ook een echt mes op die FS55 zetten voor het zwaardere werk, wat ik nog wel eens mis op die van mij. Wat eigenlijk vreemd is, want de FSE81 heeft meer vermogen dan de FS55.

Zou zelf eerder de FS 55 hebben besteld, trouwens, die D-grip van de R is niet zo fijn als de bredere grip van de beugel, in mijn ervaring. Makkelijker te dragen en te controleren met grote beugel. Kan in ieder geval wel aanraden om ook een harnas of draagbeugel erbij te nemen, ik krijg zelf in ieder geval aardig gauw lamme armen van dat ding zo los te dragen.
Slonzo schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:05:
_O-

Ieder z'n meug, maar in 2022 gaan we echt niet meer overal met (te korte) snoertjes zeulen, toch...
Maar goed, kansloze discussie, iedereen doet waar 'ie zich het beste bij voelt.
Persoonlijke keuze, en ook sterk situatie afhankelijk. Ik heb persoonlijk wel met snoertjes voor de grasmaaier en grastrimmer, want als je nog geen accu platform hebt, is met accu gewoon bijna 2x zo duur. Tenminste, toen ik er naar keek. Is wel handiger met accu, maar vond ik de prijs niet waard. En als ik 2000 m2 aan tuin had, zoals m'n ouders hebben, zou ik voor benzine gaan.

Qua ecologische duurzaamheid is met snoertje naar mijn idee wel een stuk beter dan met accu, dus als je benzine afschiet op milieu dingen, zou met snoer ook aantrekkelijker moeten zijn dan accu. Maar goed, dat zijn ook persoonlijke afwegingen.

Qua lawaai maakt een benzine grastrimmer / bosmaaier inderdaad meer lawaai, maar ik doe ook met de elektrsiche grastrimmer wel gehoorbescherming op. En de buren zouden vast ook niet blij worden als ik daarmee op zondagmorgen om 7:00 aan de gang ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
barry86 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:38:
Ik vindt de accu versies te zwak (die ik althans geprobeerd heb) en als ze sterk genoeg zijn dan vaak weer te duur. En als ze beiden aankunnen dan is de capaciteit weer aan het randje.
Ik heb 1300m2 tuin, dus accucapaciteit speelt dan ook weer een rol…
1300m2 is veel maar ik neem aan dat je die niet helemaal met een bosmaaier doet :)
Ik heb een Makita, die ramt overal doorheen, zeker icm het stalen mes wat ik erin heb. Grootste argument was voor mij dat gore, gillende benzinemotortje wat ik niet wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
de Peer schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:47:
[...]

Waarom zou iets met accu niet levenslang meegaan? Niks onhandig aan. Al mijn gereedschap gaat met die accu, dat gaat allemaal prima.
Elk voorjaar weer dat gelul met oude benzine, schoonmaken, etc. Nu accuutje erop en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Als Accu zelfde prijs had gehad als benzine of snoer dan waren veel meer mensen, waaronder mijzelf, waarschijnlijk sneller overstag gegaan. Accu gereedschap is gewoon fijn. Maar niet voor de prijs die komt kijken bij de grotere oppervlakten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Accu is in aanschaf duurder maar overtijd stukke goedkoper. Maar als je bij je benzine machine 40% van het toekomstige brandstofverbruik op telt sta je al gelijk.

Tel daar nog de tijd en kosten bij op van het wekelijks moeten halen van brandstof VS het in het stopcontact steken van een stekkertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Laatst online: 02-05 09:40
Ik zie af en toe dat grasstukken strak omkaderd zijn met opsluitbanden. Ik zie daarvan als voordeel dat een maaier er praktischer langs kan én dat het geheel strak oogt. Mis ik nog andere voordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 18:52
[Afbeelding]

Ben je er blij mee ?

Ook aan het overwegen deze te nemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:59
@Wanne-B88
Gras doet aan landjepik. Scherm je het niet af dan overgroeit het bv de border.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

No Hands schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:26:
[...]

Waarom zou iets met accu niet levenslang meegaan? Niks onhandig aan. Al mijn gereedschap gaat met die accu, dat gaat allemaal prima.
Elk voorjaar weer dat gelul met oude benzine, schoonmaken, etc. Nu accuutje erop en gaan.
Nou mijn ervaring met accu's is dat het na een aantal jaar (max 5?) wel gedaan is met de accu, zeker als je hem niet optimaal behandelt. Misschien ben ik wat te pessimistisch dan.

Brandstof hoort voor mij niet bij tuinieren. Herrie en uitlaatgassen. Dat doe ik mezelf en de buren niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:50
Oke, een kweektafel is in de maak (vrouw vindt dat leuk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GufmBIgAz2lP1dTABJuzpzwIzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XhjOYfuySMnGuFDcPQDek7N.jpg?f=fotoalbum_large

Echter aantal vragen:
- Er komt nog plastic in de bak, moeten daar nog gaatjes in zodat water weg kan? (of moet een 'moestuin' juist goed vochtig blijven)
- Moet er als eerste laag bijvoorbeeld korrels in (Zoals in een pot)?
- Iemand nog tips qua afdekking? Ik zit eraan te denken om van die bogen(buizen) te kopen, links en rechts een boog en dan iets van plastic erover te doen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 13:16
Teijgetje schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:57:
@Wanne-B88
Gras doet aan landjepik. Scherm je het niet af dan overgroeit het bv de border.
Het kantmes is machtiger dan de zode. Af en toe het gras intimideren helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:00:
[...]

Nou mijn ervaring met accu's is dat het na een aantal jaar (max 5?) wel gedaan is met de accu, zeker als je hem niet optimaal behandelt. Misschien ben ik wat te pessimistisch dan.
Mijn ervaring met Stihl was destijds dat Stihl zeer coulant is met garantie. Er staat een minimum aantal laadcycli voor de accu's welke geregistreerd worden in de accu. Voor de rugaccus lag dit rond de 2500 keer meen ik, ondanks de garantie termijn van 2/3 jaar hebben wij ook garantie geclaimd en gekregen bij accu's van 5 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Anton2610 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:29:
[...]

Dat intimideren geld dat alleen voor het mes of kan ik er ook gewoon heel dreigend naar kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 13:16
Woody179 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:40:
[...]

Dat intimideren geld dat alleen voor het mes of kan ik er ook gewoon heel dreigend naar kijken?
Gewoon kijken kan ook helpen, effectiever is het om toch af en toe met de grasmaaier in de hoogte stand er overeen rijden. Niet om te maaien, puur om macht en dominantie te demonstreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anton2610 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:29:
[...]

Dat is leuk als je een paar meter moet doen. En als je werken leuk vindt. ;)
Maar 6000 m² laat zich niet zo snel intimideren.
Maar je kunt dus ook een rand zetten waar de wortels niet overheen gaan. Hoe groter de tuin(onderhoud) hoe meer je kijkt hoe je al dat extra terugkerende werk (grotendeels) kan voorkomen.
Dat kan van bv steen of kunststof, en daar maai je doorgaans gewoon overheen.
Tenzij je het mooi vind om ze boven het gras uit te laten steken natuurlijk.

Al blijft onderhoud nodig natuurlijk. Bij ons groeit het gras gewoon over de Stelcon platen heen en moet jaarlijks bijgesneden worden.
Maar dat kan dan met de benzinebosmaaier. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Toch wel mooi dat met de woorden "mijn vrouw wil" het gelijk een duidelijk verhaal is _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:21
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:24:
[...]

Ja, maar keramisch is wel gladder en spiegelt meer... Alles heeft dus z'n eigen voordelen/nadelen
Mijn keramische tegels spiegelen absoluut niet.
Ze zijn ruw. Volgens mij R11, dus ook totaal niet glad. (ook niet wanneer nat)

Ik denk dat je je vergist met plavuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
President schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:56:
[...]

[Afbeelding]
Als je toch voor keramisch gaat.

Neem dan keramisch op beton.
Dat zijn keramische tegels met een beton ondertegel.
Deze zijn veel stabieler.

Ik heb gewone geramische tegels, en mijn buren hebben dezelfde met een betonnen ondertegel.
Die van hun blijven veel strakker liggen.
Beide hebben we een gestabiliseerd zandbed.
Bij mij gaan bepaalde tegels nu wippen waardoor ze scheef komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:23:
[...]

Brandstof zou niet eens in me opkomen. We leven in 2022
het gaat me niet om het geld.

Ik gebruik liever apparaten met snoer. Accu's en brandstof voorkom ik zo veel mogelijk.
Ik gebruik liever apparaten zonder snoer en zonder benzine. Dus accu's. Volgens mij hebben wij nog maar 1 apparaat met snoer en dat is de heggeschaar (wij hebben veel heg). En dat verlengsnoer is al een paar meter korter dan dat hij was toen we hem kochten... We hebben ook nog een benzine maaier, die wordt 2 of 3 keer per jaar gebruikt. De rest gebeurt met de elektrische (zit)maaier. Ik ben blij dat we die toen gekocht hebben, want je kunt hem nu nergens meer krijgen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
[b]FRANQ in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"FRANQ schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:54[/
Mijn keramische tegels spiegelen absoluut niet.
Ze zijn ruw. Volgens mij R11, dus ook totaal niet glad. (ook niet wanneer nat)

Ik denk dat je je vergist met plavuizen.
Je hebt matte en spiegelende keramische tegels. Heb zelf nog nooit spiegelende tegels gezien voor buiten, denk ik, lijkt me wat bijzonder. Ons terras is met keramische tegels, wel bij uitzoeken opgelet dat het oppervlak ruw genoeg is, zodat het inderdaad niet glad wordt bij natheid.

De ruwheid van onze keramische tegels is dan weer niet te vergelijken van de betonnen tegels van de oprit, dus relatief zijn ze wel gladder, denk ik.
FRANQ schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:07:
Als je toch voor keramisch gaat.

Neem dan keramisch op beton.
Dat zijn keramische tegels met een beton ondertegel.
Deze zijn veel stabieler.

Ik heb gewone geramische tegels, en mijn buren hebben dezelfde met een betonnen ondertegel.
Die van hun blijven veel strakker liggen.
Beide hebben we een gestabiliseerd zandbed.
Bij mij gaan bepaalde tegels nu wippen waardoor ze scheef komen te liggen.
Je hoort bij dat soort keramisch op beton tegels wel eens dat de keramische toplaag los kan vriezen van de betonnen onderkant, goede afwatering is een must zodat er niet water in het beton blijft zitten als het een keer flink vriest.

Wij hebben keramische tegels gelijmd op een stabilise (zand-beton/cement) ondergrond, daar zit geen beweging in. Maar op een zandbed kan ik me voorstellen dat het makkelijk speling kan krijgen na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
henkie196 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:41:
[...]

Je hebt matte en spiegelende keramische tegels. Heb zelf nog nooit spiegelende tegels gezien voor buiten, denk ik, lijkt me wat bijzonder. Ons terras is met keramische tegels, wel bij uitzoeken opgelet dat het oppervlak ruw genoeg is, zodat het inderdaad niet glad wordt bij natheid.

De ruwheid van onze keramische tegels is dan weer niet te vergelijken van de betonnen tegels van de oprit, dus relatief zijn ze wel gladder, denk ik.

[...]

Je hoort bij dat soort keramisch op beton tegels wel eens dat de keramische toplaag los kan vriezen van de betonnen onderkant, goede afwatering is een must zodat er niet water in het beton blijft zitten als het een keer flink vriest.
is dat niet bij oudere series?
Dat zal ondertussen toch wel opgelost zijn?
Wij hebben keramische tegels gelijmd op een stabilise (zand-beton/cement) ondergrond, daar zit geen beweging in. Maar op een zandbed kan ik me voorstellen dat het makkelijk speling kan krijgen na verloop van tijd.
Ja wij hebben ook een stabilisee onderlaag.
Meeste ligt ook nog perfect.
Het is vooral de rand die grenst aan beplanting/aarde/gras die omkiept bij mij.
(ook langs de borders)

Maar de buren hebben daar dus totaal geen last van, en die hebben een beton ondertegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:38:
Is dat niet bij oudere series?
Dat zal ondertussen toch wel opgelost zijn?
Geen idee, zal vast opgelost kunnen worden door de lijm tussen het keramische gedeelte en beton meer flexibel te maken, maar of dat ook overal doorgevoerd is? En hoe goed zo'n oplossing werkt / geïmplementeerd is, is ook maar de vraag.
Ja wij hebben ook een stabilisee onderlaag.
Meeste ligt ook nog perfect.
Het is vooral de rand die grenst aan beplanting/aarde/gras die omkiept bij mij.
(ook langs de borders)

Maar de buren hebben daar dus totaal geen last van, en die hebben een beton ondertegel.
Ook allebei opgesloten met borders? Jouw tegels zijn niet vastgelijmd neem ik aan?

Je zou denken dat het in gelijke situaties niet veel uit zou moeten maken. Behalve misschien dat door de grotere dikte van een betonnen tegel het minder gauw kan gaan wiebelen, zeg maar. Gevoelsmatig, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37
Ik heb hier een hekwerk wat ik wil proberen om schoon te maken. Ik heb echter geen idee welk materiaal dit is.

Heeft iemand hier tips voor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8M9_czQsR3EWtaMnqnUlVNBE5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wnu9xhnmEPOwZjlNgTJ0uz3E.jpg?f=fotoalbum_large

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 16:26
MdO82 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:15:
Ik heb hier een hekwerk wat ik wil proberen om schoon te maken. Ik heb echter geen idee welk materiaal dit is.

Ziet er uit als korstmos. Ik denk dat je met azijn of groeneaanslagreiniger een heel eind komt.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:59

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YmfNsXddJ9dU4VdLdC-xha5M3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxPj2XWXGGmwpGN4mvNx4HEi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmuPQaqoMLxyKZ4RLgV4mmWX8eM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Vm6WEW2dIhhBSUwFFQxgwSv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHsxCkMT8gxHraSil_BNiczXptw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RitPWQFtH8z5lCxZ5pQLErU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ttueR2Im98WCxzKra3_LtVW3Yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdUHASBRtqtBoQCmR7KhENCY.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft iemand enig idee hoe deze struik heet? Heb hem in de tuin staan. Hij bloeit geel in de zomer, in het herfst/winter krijgt ie die bruine "sterren". Nu zitten er weer mooie knoppen in.

Heb hem gekregen maar geen idee wat het is en de gever wist het ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Shadow_Agent schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:15:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee hoe deze struik heet? Heb hem in de tuin staan. Hij bloeit geel in de zomer, in het herfst/winter krijgt ie die bruine "sterren". Nu zitten er weer mooie knoppen in.

Het zegt mij zo een twee drie niks, qua sortiment is het nu ook een lastige periode om te determineren. Nog geen zomer kenmerken en ook geen zuivere winter kenmerken meer.

Heb je wellicht een foto uit de zomer van de struik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
MdO82 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:15:

[Afbeelding]
Lijkt me korstmos op een metalen hekwerk... Hogedruk reiniger of een borstel met groene zeep krijgt dat wel schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVlBtdiUvtWxHN6QjTDbWDHO4Cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btbN1Tibh4wcD2gxlGA6qfNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgjdEpemskuJ2527LgcY0VPMlCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGz5c8r4g6W5RYNi67y7Bm1o.jpg?f=fotoalbum_large

-Wat voor een boompje is dit?
-Hoe snoei ik deze?
-wanneer snoei ik deze?

Hij heeft in maart gebloeid en gaat nu groeien /bladeren aanmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 23:39
Shadow_Agent schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:15:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vermoed een soort Azalea. Als de bladeren en/of bloemen goed zichtbaar zijn kun je het eens met Pl@ntnet proberen (app die planten herkend op basis van foto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:38
barry86 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

-Hoe snoei ik deze?
-wanneer snoei ik deze?

Ik kan het niet heel goed zien, maar dit lijkt een wilgachtige (salix)? Heeft ie blad varieert van groen naar wit/roze? En bloei in de vorm van katjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Toke_gt schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:57:
[...]

Ik kan het niet heel goed zien, maar dit lijkt een wilgachtige (salix)? Heeft ie blad varieert van groen naar wit/roze? En bloei in de vorm van katjes?
Salix heeft geen takdoorns,

@barry86 Breek eens een twijgje af waar ruikt het naar? Als het een scherpe penetrante lucht is zou ik het op een niet autochtone sleedoorn gooien (prunus serotina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
barry86 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

-Hoe snoei ik deze?
-wanneer snoei ik deze?

LinuxMan schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:17:
[...]

Ik vermoed een soort Azalea. Als de bladeren en/of bloemen goed zichtbaar zijn kun je het eens met Pl@ntnet proberen (app die planten herkend op basis van foto's)
Toke_gt schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:57:
[...]

Woody179 schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:30:
[...]

Salix heeft geen takdoorns,

@barry86 Breek eens een twijgje af waar ruikt het naar? Als het een scherpe penetrante lucht is zou ik het op een niet autochtone sleedoorn gooien (prunus serotina).
Het bloeit met witte bloemetjes in april, en daarna gaat hij als een gek groeien. De bladeren zijn niet heel groot. Hier een close up. Let op, het wordt nog iets groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caeFCCHql-9JgXOMKmhkRQnoVto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09N163o6C0LTzOfDDaFgmtLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLRhggd-HiQDxMoKzoYFbqh6OY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUoFk17W3vaGMphmglLXbOBL.jpg?f=fotoalbum_large

Mij is ooit een keer verteld, direct tot de stam terugsnoeien na de bloei....?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
barry86 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:00:
[...]

[...]

[...]

[...]

Het bloeit met witte bloemetjes in april, en daarna gaat hij als een gek groeien. De bladeren zijn niet heel groot. Hier een close up. Let op, het wordt nog iets groter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mij is ooit een keer verteld, direct tot de stam terugsnoeien na de bloei....?
Ik gooi het echt op sleedoorn - prunus serotina. Ruik maar eens aan de twijgen als je er een breekt. Net kattenpis, althans zo vind ik het ruiken.

Ik gooi een paar dingen door elkaar, sleedoorn is prunus Spinoza, Amerikaanse vogelkers is prunus serotina, deze stinkt zo.

Jij hebt een Sleedoorn, Prunus spinoza

[ Voor 7% gewijzigd door Woody179 op 12-04-2022 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Martinusz schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:04:
Oke, een kweektafel is in de maak (vrouw vindt dat leuk):

[Afbeelding]

Echter aantal vragen:
- Er komt nog plastic in de bak, moeten daar nog gaatjes in zodat water weg kan? (of moet een 'moestuin' juist goed vochtig blijven)
- Moet er als eerste laag bijvoorbeeld korrels in (Zoals in een pot)?
- Iemand nog tips qua afdekking? Ik zit eraan te denken om van die bogen(buizen) te kopen, links en rechts een boog en dan iets van plastic erover te doen.
Ik ben toevallig ook met een kweektafel bezig. Zou er zeker gaten in maken om overtollig water te kunnen kwijtraken. Korrels vind ik een interessante, ik ga het niet doen want zolang het water goed kan weglopen, hebben die korrels m.i. geen zin. Daarom gebruik je ze ook met name in binnenpotten waar overtollig water over het algemeen niet kan weglopen ;)

Boog of een stuk plexiglas erover kan zeker helpen! ik heb een dakje van plexiglas. Voor een paar euro te koop in de bouwmarkt. Paar latjes ter versteviging en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Woody179 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:18:
[...]

Het zegt mij zo een twee drie niks, qua sortiment is het nu ook een lastige periode om te determineren. Nog geen zomer kenmerken en ook geen zuivere winter kenmerken meer.

Heb je wellicht een foto uit de zomer van de struik?
Nee helaas, nog even een paar maanden wachten haha ;)
LinuxMan schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:17:
[...]

Ja klopt, plantnet app wist mij nu niet te vertellen wat het was dus vandaar dat ik hulp van hier ingeroepen had. Ik wacht gewoon even af wat het wordt en probeer van de zomer nogmaals Plantnet. Misschien Obsidentify ook nog even proberen!

Vind het wel een mooie struik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Woody179 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:20:
@Erhnam
Om inzicht in jou situatie te krijgen het volgende:
- Heb je al eens een gat geboord om te kijken wat de grond opbouw is?
-Gaat het puur over regenwater wat op het gras valt of stroomt er vanaf een extra dakoppervlak ook water naar toe?
- Heb je altijd problemen gehad met water wat er op je gazon bleef staan of werd het langzaam aan erger?
- Wat voor onderhoud pleeg je aan je gazon?
Het gaat om zandgrond. Vorig jaar is de tuin opnieuw aangelegd en 20cm opgehoogd. Alles is losgetrokken en daarboven de grasmat gelegd. Het is een bekend probleem, omdat er aan de overkant van de straat een grote vijver is. Waarschijnlijk trekt vanuit daar het vocht de tuin in. Met daarbij nog een regenbui er bovenop maakt dat de tuin snel blank staat. De buren hebben hier ook last van.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Erhnam schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:59:
[...]

Het gaat om zandgrond. Vorig jaar is de tuin opnieuw aangelegd en 20cm opgehoogd. Alles is losgetrokken en daarboven de grasmat gelegd. Het is een bekend probleem, omdat er aan de overkant van de straat een grote vijver is. Waarschijnlijk trekt vanuit daar het vocht de tuin in. Met daarbij nog een regenbui er bovenop maakt dat de tuin snel blank staat. De buren hebben hier ook last van.
Hoe dik is de zandlaag? (Weet je een bodemprofiel tot zeg -3m?)

Hoe diep staat het grondwater?

En wat is de afstand tot de vijver?

Als er geen sprake is van een storende laag en het komt echt door oppervlakkig grondwater door de nabijgelegen vijver dan gaat een infiltratie voorziening jou niet helpen. Hiervoor heb je namelijk minimaal 70cm "droge" grond nodig voor je grondwater tegen komt.

In dat geval is drainage met een aansluiting op het riool de enige oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
Vorig jaar had ik plots een wilde plant in de tuin. Met een app kunnen identificeren tot een 'harig wilgenroosje'. Prima plantje maar halverwege de zomer was het een plant van 1,8m geworden. Mijn best gedaan om alles te verwijderen maar heb het idee dat mijn border zo goed als vol staat met deze plant. Hij begint de groei van de Dropplant en Echinacea in de weg te zitten. Er zitten wel 20 kleine plantjes in de bak. Wortels zijn op sommige plekken 0,5-1cm dik. Gewoon weer de boel eruit trekken of zijn er nog andere tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSmo6It5yvI0MjaX665xkq_aTzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86igFS3WRzligDOvZbfRuunF.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je rechts tussen de planten de eerste blaadjes van de Echinacea die worden volledig overschaduwd door dit 'onkruid'.

[ Voor 32% gewijzigd door Bo0bz op 12-04-2022 13:37 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-04 14:21
Bo0bz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:34:
Vorig jaar had ik plots een wilde plant in de tuin. Met een app kunnen identificeren tot een 'harig wilgenroosje'. Prima plantje maar halverwege de zomer was het een plant van 1,8m geworden. Mijn best gedaan om alles te verwijderen maar heb het idee dat mijn border zo goed als vol staat met deze plant. Hij begint de groei van de Dropplant en Echinacea in de weg te zitten. Er zitten wel 20 kleine plantjes in de bak. Wortels zijn op sommige plekken 0,5-1cm dik. Gewoon weer de boel eruit trekken of zijn er nog andere tips?

[Afbeelding]
Hier zie je rechts tussen de planten de eerste blaadjes van de Echinacea die worden volledig overschaduwd door dit 'onkruid'.
Daar lijkt het inderdaad op. Eigenlijk een hele mooie plant alleen woekert wel erg. Maakt naast veel wortels ook veel zaad aan. Als je er vanaf wil zit er volgens mij niets anders op dan verwijderen en zodra hij opkomt opnieuw. Zeker zorgen dat hij niet gaat bloeien ;) En zich ook nog via het zaad kan verspreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:38
@Bo0bz Wat ik er van lees is het een ruigte plant, dus naast wieden zal bodem bedekken helpen (met bodembedekkende planten, of mulch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
@ManzokuSan Het is geen verkeerde plant als je kijkt naar de roze bloemetjes maar door de vele pluisjes en het wegdrukken van de vaste planten toch een ongewenste plant. Ik ga de kleine plantjes nu weghalen voordat deze gaan bloeien en pluisjes (zaadjes). Daarnaast flink wieden om de stukken wortel weg te blijven halen.

@sebastiaan89 Ja een bodembedekker (plant of mulch) moeten we nog in de tuin hebben. Het is nu zeker in de periode dat er nog weinig echt uit de grond komt een kale tuin!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:14

Reinier

\o/

Shadow_Agent schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:26:
[...]
Korrels vind ik een interessante, ik ga het niet doen want zolang het water goed kan weglopen, hebben die korrels m.i. geen zin.
Die korrels houden water vast en geven het weer terug als de grond (te) droog is geworden. In jouw geval is het weg = weg. Wat dat betreft is het toch handig om een laagje hydrokorrels onderin te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Beregening weer op druk gezet en nagelopen vandaag. Eén magneetklep ging nog wel open, maar daarna niet meer dicht :(. Da's nieuw voor mij. Ik hoor de magneet nog wel zoemen als er stroom op staat (24VAC), maar ook zonder dat blijft hij dus water doorlaten (en dat is niet de handmatige opening die per ongeluk nog open staat).

Nog niet eerder meegemaakt. (Wel 'ns eentje kapot, maar die deed dan ook niets meer (ook geen geluid).) Einde oefening, nieuwe bestellen, of..?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Onze tuin eindelijk "klaar", wat was het gaaf om mijn eigen ontwerp werkelijkheid te zien worden. Uiteindelijk een goede hovenier/stratenmaker gevonden die oog voor detail had en vanuit mijn ontwerp wel aan de slag wilde.
Ze hebben de grote lijnen gedaan gedaan en daarna ben ik zelf aan de slag geweest met de elektra, overkapping en beplanting.
Beplanting is nog lang niet af, maar middenin een border van lampenpoetsersgras en ijzerhard. De border rechts moet helemaal vol worden met Fargesia Rufa. Links achter is nog even een vraag wat we daar willen. Tips zijn welkom, het is een vrij schaduwrijk plekje.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 14:12
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:46:
Onze tuin eindelijk "klaar", wat was het gaaf om mijn eigen ontwerp werkelijkheid te zien worden. Uiteindelijk een goede hovenier/stratenmaker gevonden die oog voor detail had en vanuit mijn ontwerp wel aan de slag wilde.
Ze hebben de grote lijnen gedaan gedaan en daarna ben ik zelf aan de slag geweest met de elektra, overkapping en beplanting.
Beplanting is nog lang niet af, maar middenin een border van lampenpoetsersgras en ijzerhard. De border rechts moet helemaal vol worden met Fargesia Rufa. Links achter is nog even een vraag wat we daar willen. Tips zijn welkom, het is een vrij schaduwrijk plekje.

***members only***
Mooi resultaat! Heb je de betonpalen van de schutting kaal in de grond gedaan of ingestort in beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
henkie196 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:09:
We hebben sinds kort last van allemaal schimmel op / tussen het gras, zie ook foto hieronder (klikbaar). We hadden eerder wat bruine plekken in het gras (grasmat is in mei dit jaar gelegd), en het lijkt er op dat dit dode gras nu is gaan schimmelen (lijkt veel op hoe het er in de compostbak uit ziet, in ieder geval).

Is dit inderdaad alleen het dode gras dat is gaan schimmelen, of moeten we ons zorgen gaan maken over de hele grasmat? Want de plekken zitten echt overal. Kunnen / moeten we er nog iets aan doen of wordt het vanzelf beter als het ooit een keertje een beetje opdroogt (niet dat de plassen blijven staan, daar is de grond te zanderig voor, maar met dit weer droogt spul buiten ook niet echt)?

[Afbeelding]
Om hier nog eens op terug te komen, dit is bij ons goed afgelopen, eerst de schimmel en dode gras met de hand weggeplukt, daarna later nog een keer met zo'n bladhark weggehaald (klein beetje harken dat het dode gras aan de hark blijft plakken, dan in een emmer om weg te gooien).

Maar kennelijk hadden de buren hetzelfde gehad, alleen hadden zij niet het besmette spul weggehaald. Nu is er een tuinier geweest die met een verticuteermachine al het dode spul heeft weggehaald... en er is weinig meer over van die grasmat. Grotendeels kaal, hooguit nog een kwart met in ieder geval iets van gras.

Nog bedankt voor de adviezen, dus, anders hadden wij wellicht ook wel met een kale tuin gezeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slapabeardon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:59:
[...]

Mooi resultaat! Heb je de betonpalen van de schutting kaal in de grond gedaan of ingestort in beton?
In de grond, daarna is er snelbeton omheen gegooid en daarna dicht gegooid. Achteraf vrij zinloos aangezien dat beton niet zomaar hecht aan die palen. Dus zitten er nu losse brokken beton om die palen heen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 14:12
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:50:
[...]

In de grond, daarna is er snelbeton omheen gegooid en daarna dicht gegooid. Achteraf vrij zinloos aangezien dat beton niet zomaar hecht aan die palen. Dus zitten er nu losse brokken beton om die palen heen :P
Aii helaas, dat is jammer. Ze zouden iets van stalen draadeinden in moeten storten bij die palen o.i.d.
Het staat er in ieder geval erg mooi bij, en het zal stevig zat zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
Vraagje! We willen 28m2 (7x4m rechttoe rechtaan) gaan bestraten en dit is een gedeelte gras en een gedeelte tegels. Makkelijkst zou zijn zand over alles te storten aan te trillen en hier vervolgens de tegels over te leggen. Maar.... Kan dit gewoon? Ik zou zeggen dat het gedeelte tegels toch al stevig genoeg is om nieuwe tegels te dragen en dat stukje de hoogte in vinden wij wel fijn eigenlijk. Iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Boinkie op 13-04-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Boinkie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:14:
Vraagje! We willen 28m2 (7x4m rechttoe rechtaan) gaan bestraten en dit is een gedeelte gras en een gedeelte tegels. Makkelijkst zou zijn zand over alles te storten aan te trillen en hier vervolgens de tegels over te leggen. Maar.... Kan dit gewoon? Ik zou zeggen dat het gedeelte tegels toch al stevig genoeg is om nieuwe tegels te dragen en dat stukje de hoogte in vinden wij wel fijn eigenlijk. Iemand suggesties?
Het antwoord is vrij simpel, op grond kan je niet straten. Grond blijft namelijk altijd 'leven', daarom heb je een laag zand nodig van circa 20cm. Zo kan je je banden ook in het zand zetten om een goede fundering te hebben voor je bestrating.

Dit zou je eigenlijk ook moeten bekijken op de plek waar al tegels liggen. Grondwerk is de basis van elke tuin en dus ook voor verharding. Doe je dit niet kan het zijn dat er een gedeelte harder zakt. Aantrillen moet je altijd doen, kan alleen op het zand want grond veert.

Wat voor tegels neem je?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
AteGjalt schreef op zondag 10 april 2022 @ 16:12:
@wolterious Ik sluit me aan bij @Piet91, neem een IP55 (of beter) lasdoos met wartels en doe daar een of meer shelly's in. Via die shellys kan je ook een programma instellen dat de lampen automatisch aan gaan.
Heb hier goede ervaringen mee, maar je moet wel wifi bereik hebben op de plek van de shelly(s).
@Piet91 en @AteGjalt bedankt voor deze input! Had nog niet eerder van deze apparaatjes gehoord. Hoe ik ze precies ga gebruiken weet ik nog niet maar heb er zojuist 2x Shelly 1 en een Shelly button1 besteld. Dit systeem lijkt me een stuk betrouwbaarder dan die van Smartwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:53
pjot1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:48:
[...]

Het antwoord is vrij simpel, op grond kan je niet straten. Grond blijft namelijk altijd 'leven', daarom heb je een laag zand nodig van circa 20cm. Zo kan je je banden ook in het zand zetten om een goede fundering te hebben voor je bestrating.

Dit zou je eigenlijk ook moeten bekijken op de plek waar al tegels liggen. Grondwerk is de basis van elke tuin en dus ook voor verharding. Doe je dit niet kan het zijn dat er een gedeelte harder zakt. Aantrillen moet je altijd doen, kan alleen op het zand want grond veert.

Wat voor tegels neem je?
60x60 Privalux betontegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:28
Ik had gisteren een tuinman op bezoek voor de tuin in onze nieuwbouwwoning die volgend jaar opgeleverd wordt. Op een gegeven moment ging het over 12v vs 230v verlichting in de tuin en de tuinman had wel een grote voorkeur voor een 12v systeem. Ik ben zelf echter wel geïnteresseerd in een slim systeem a la Philips Hue wat slim te schakelen is, maar snap de voordelen van een 12v installatie ook wel

Wat zouden jullie doen, 12v of 230v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-05 12:28

Superflip

*pwiet*

Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:33:
Ik had gisteren een tuinman op bezoek voor de tuin in onze nieuwbouwwoning die volgend jaar opgeleverd wordt. Op een gegeven moment ging het over 12v vs 230v verlichting in de tuin en de tuinman had wel een grote voorkeur voor een 12v systeem. Ik ben zelf echter wel geïnteresseerd in een slim systeem a la Philips Hue wat slim te schakelen is, maar snap de voordelen van een 12v installatie ook wel

12V geeft zoveel minder issues als er een probleem is. Ik had laatst water in een spotje door slechte afdichting, gewoon op het moment zelf even vervangen en het was in orde. De andere lampjes bleven gewoon werken.

Bij 230V zou de aardlek eruit gesprongen zijn en is het weer veel zoeken waar het probleem nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Superflip schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:34:
12V geeft zoveel minder issues als er een probleem is. Ik had laatst water in een spotje door slechte afdichting, gewoon op het moment zelf even vervangen en het was in orde. De andere lampjes bleven gewoon werken.

Bij 230V zou de aardlek eruit gesprongen zijn en is het weer veel zoeken waar het probleem nu zit.
Dan heb je waarschijnlijk nog een oud type differentieelschakelaar, nieuwere schakelen (terecht) ook af bij DC verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ

Ik heb zelf alles op 230v.
Vind het veel degelijker, geen gedoe met trafo's die je over 10 jaar nog maar ergens moet zien te vinden.
En stukken goedkoper in aanschaf en bij onderdelen.

Ik heb de tuinverlichting op een eigen (volgens mij 6A) alamat zitten.
Stopcontacten in de tuin zitten met de schuur ook op een eigen alamat (16A)

Voordeel van 230v is dat je dus veel vrijer bent in je keuze van smart lampen of even een lampje erbij maken. Met 12v (zeker smart) zit je aan het merk vast.

Ik heb zelf ook altijd het idee dat de 12v systemen veel storingsgevoeliger zijn.
Spotjes die stuk gaan of connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Superflip schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:34:
[...]
Eigen alamat voor de verlichting, en dan zie je meteen dat het in de verlichting zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:26
Eigen alamat is heel verstandig voor elektra in de tuin. M'n ouders hebben een keer de vriezer in de bijkeuken 3wk zonder stroom gehad door water in een tuinstopcontact toen ze op vakantie waren :X :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladyce
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-05-2022
Hoi Tweakers,

Ik heb er totaal geen verstand van en dit is de eerste keer dat ik een tuin laat aanleggen. De offerte betreft voor een nieuwbouwtuin van 40m2 met een kleine voortuin van 5m2. De voortuin wil ik geheel laten betegelen. Achtertuin bestaat voor ca. 30m2 uit betontegels en 7,5m2 uit een Douglas vlonder. De rest wordt opgevuld met wat Taxushaagjes, borders en een leiboom. Verder komen er twee wandlampen aan de schuur en een prikspot onder de leiboom.
- Materiaalkosten 2200€
- Beplanting 1400€
- Arbeid met stortkosten 3000€
Is dit aan de dure kant voor een tuin van 45m2? Of zit je op een gemiddelde prijs?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 13:38
Zeker! Ik kan het voor 1000€ bodemverbetering en €500 zaad/plantmateriaal.

https://natuuracademieonl...slag-met-een-levende-tuin

Alle gekheid op n stokje: ik heb geen idee, maar overdenk alsjeblieft nog eens of je echt 95% van je tuin wil verharden. Dit is niet onderhoudsvrij zoals veel steenverkopers beweren, en het is echt niet goed voor je omgeving, nog je woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sebastiaan89 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:10:
Zeker! Ik kan het voor 1000€ bodemverbetering en €500 zaad/plantmateriaal.

https://natuuracademieonl...slag-met-een-levende-tuin

Alle gekheid op n stokje: ik heb geen idee, maar overdenk alsjeblieft nog eens of je echt 95% van je tuin wil verharden. Dit is niet onderhoudsvrij zoals veel steenverkopers beweren, en het is echt niet goed voor je omgeving, nog je woongenot.
Inderdaad. En slechte waterafvoer. Niet voor niets zijn er in veel gemeentes subsidies als je tegels weghaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

100% 230v.
Goede YMVK-AS kabel in de grond, goede IP65 kabeldozen boven de grond en gietmoffen onder de grond. Kan weinig mis gaan dan.

Wij hebben ook 230v in de nieuwbouwtuin. Ik was ook eerst bang en dacht dat 12v lekker makkelijk zou zijn. Uiteindelijk mijzelf er in verdiept en alles zelf aangelegd. De hovenier had alleen de 5 aderige kabel op de benodigde plekken omhoog laten komen in een lus.

Ben blij dat ik het zo gedaan heb, ik kan nu alle kanten op. Scheelt ook een hoop geld, lampjes zijn stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 14:55
Ladyce schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:48:
Hoi Tweakers,

Ik heb er totaal geen verstand van en dit is de eerste keer dat ik een tuin laat aanleggen. De offerte betreft voor een nieuwbouwtuin van 40m2 met een kleine voortuin van 5m2. De voortuin wil ik geheel laten betegelen. Achtertuin bestaat voor ca. 30m2 uit betontegels en 7,5m2 uit een Douglas vlonder. De rest wordt opgevuld met wat Taxushaagjes, borders en een leiboom. Verder komen er twee wandlampen aan de schuur en een prikspot onder de leiboom.
- Materiaalkosten 2200€
- Beplanting 1400€
- Arbeid met stortkosten 3000€
Is dit aan de dure kant voor een tuin van 45m2? Of zit je op een gemiddelde prijs?
haha die gasten vragen wat ze willen.
ik betaalde vorig jaar minder dan dit voor 175m2 tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt

Ik snap dat de tuinman voorkeur heeft voor 12V omdat dit veilige spanning is en hij niet elektrotechnisch sterk zal zijn. Mogelijk heeft ie ook wel een dealtje met een leverancier van 12V systemen waar hij dan een kleine commissie mee vangt.

Zoals de meesten al zeggen is 230V de betere keuze voor veelzijdigheid, ruime keuze en lagere kosten van lampen ed.
Gezien het een nieuwbouw huis is zou ik wel de tip geven om 1 of 2 groepen voor de tuin te reserveren en na te denken waar de kabel(s) boven de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
AteGjalt schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:58:
[...]

Ik snap dat de tuinman voorkeur heeft voor 12V omdat dit veilige spanning is en hij niet elektrotechnisch sterk zal zijn. Mogelijk heeft ie ook wel een dealtje met een leverancier van 12V systemen waar hij dan een kleine commissie mee vangt.

Zoals de meesten al zeggen is 230V de betere keuze voor veelzijdigheid, ruime keuze en lagere kosten van lampen ed.
Gezien het een nieuwbouw huis is zou ik wel de tip geven om 1 of 2 groepen voor de tuin te reserveren en na te denken waar de kabel(s) boven de grond komt.
We hebben vanuit de optielijst een optie afgenomen van een grondkabel (YMVK-as 4x2.5 mm2) op rol aangesloten op een schakelaar. Staat alleen niet zo bij of het wel een aparte groep betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Blik1984 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:04:
[...]

We hebben vanuit de optielijst een optie afgenomen van een grondkabel (YMVK-as 4x2.5 mm2) op rol aangesloten op een schakelaar. Staat alleen niet zo bij of het wel een aparte groep betreft.
Ah, mooi. Zou dan wel voor de zekerheid navragen wat ze precies bedoelen met die schakelaar, wandschakelaar of groep/automaat in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Vraag; ik zit er over na te denken om in de tuin een afvoerputje te laten installeren onder de buitenkraan, welke op het riool wordt aangesloten. Op die manier kunnen we ook later bijvoorbeeld een zwembad laten leeglopen.

Ik heb de tuinman gemaild naar hoeveel dat ongeveer gaat kosten, maar dat zal pas na het weekend worden... Iemand hier ervaring mee? Komt dus tegen de gevel aan de achterkant, huis uit 2014. Komt bovenop de rest van de werkzaamheden (tuin opnieuw betegelen)

[ Voor 7% gewijzigd door President op 14-04-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Is daar buiten al een afvoer aanwezig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

na de hoosbuien van de afgelopen weken toch maar een regenopvangsysteem gemaakt.

zelf een regenpijpconnector geprint. en aangesloten op een nieuw aangevraagde gft-bak (een regenton kost 50+euro, denk ik van.. neuh. de aanpassingen doen niks aan de werking van een gft-bak, dus evt. gewoon terug te geven en het werkt. maar aangezien we niet van plan zijn om te verhuizen en er in de achterpad een hoop "zwerf gft bakken" zijn...)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wg7MqjK/IMG-3859.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8g9Gbz9/IMG-3895.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0G28v8h/IMG-3897.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MnRYrhR/IMG-3898.jpg

bedoeling is simpelweg een gieter in de bak doen om te vullen, maar het is ook mogelijk om een slang op de bodem aan te sluiten om water te leiden naar de irrigatiesysteem. overloop gaat simpelweg naar gieter/hegje op achtergrond. in totaal toch 150 liter water.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

President schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:00:
Vraag; ik zit er over na te denken om in de tuin een afvoerputje te laten installeren onder de buitenkraan, welke op het riool wordt aangesloten. Op die manier kunnen we ook later bijvoorbeeld een zwembad laten leeglopen.

Ik heb de tuinman gemaild naar hoeveel dat ongeveer gaat kosten, maar dat zal pas na het weekend worden... Iemand hier ervaring mee? Komt dus tegen de gevel aan de achterkant, huis uit 2014. Komt bovenop de rest van de werkzaamheden (tuin opnieuw betegelen)
ik gebruik geen chloor voor de kinderzwembadjes. dus als ze na een weekje uitgekeken zijn, pomp ik het water op het groendak van het voortuinschuurtje welke het overtollige water weer afvoert naar de heg/wadi. gebruik je toch snel 100 liter water toch "nuttig"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

alki schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:36:
[...]

haha die gasten vragen wat ze willen.
ik betaalde vorig jaar minder dan dit voor 175m2 tuin
vorig jaar kost hout ook maar de helft van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
deWit schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:38:
Is daar buiten al een afvoer aanwezig?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

kmf schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:06:
[...]

ik gebruik geen chloor voor de kinderzwembadjes. dus als ze na een weekje uitgekeken zijn, pomp ik het water op het groendak van het voortuinschuurtje welke het overtollige water weer afvoert naar de heg/wadi. gebruik je toch snel 100 liter water toch "nuttig"
Heel verstandig! President heeft echter geen enkele plant of heg maar enkel stenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dan is er echt niets over te zeggen wat het kost, dan moet je wel wat meer info geven.

Putje kost niet gek veel, in de grond zetten ook niet. Maar als je 20m sleuf moet graven om ergens aan te sluiten of door de fundering heen moet boren om in de kruipruimte aan te sluiten maakt wel t verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:10:
vorig jaar kost hout ook maar de helft van nu.
Denk dat je eerder twee jaar terug moet voor dat soort houtprijzen, hout schaarste was ook vorig jaar behoorlijk groot. Tuinhuisjes zijn meerdere malen flink gestegen in prijzen over de eerste helft van vorig jaar. En levertijden werden grotendeels ook bij lange na niet gehaald. Heeft bij ons in ieder geval wel eerder 20 dan de opgegeven 10 weken gekost voordat we ons huisje binnen hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:14

Reinier

\o/

@kmf goed bezig, ik ben helemaal vóór het opvangen en nuttig gebruiken van regenwater. Dat je daar een minicontainer voor misbruikt (gaten boren) die niet jouw eigendom is vind ik dan weer vreemd. Maar OK :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Blijkbaar leest de gemeente Amsterdam ook mee. >:)

Duizenden wormen losgelaten op vernieuwd Museumplein

Wat 8000 wormen kunnen uitrichten voor dat hele veld vraag ik me dan weer af, ik schat het op 30.000 m² (120m x 250m).
Elke worm moet dus ca 4 m² (of 4-8 m³) luchtig gaan maken. :?

Je vraagt je af wat daar voor brein achter zit die dat berekend heeft. :X
Al zal dat wel richting 30kg/€1500 aan investering gaan om het veld te verbeteren.
De bedoeling is goed natuurlijk maar ik zou eerder aan 100.000 wormen denken voor een beetje effect.
Al zal dan wel iemand geroepen hebben: Haast €20k aan wormen? Ben je gek geworden?

Maar de meeuwen en spreeuwen hebben dus een feestje woensdag a.s. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 15-04-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:11:
Wat 8000 wormen kunnen uitrichten voor dat hele veld vraag ik me dan weer af, ik schat het op 30.000 m² (120m x 250m). Elke worm moet dus ca 4 m² (of 4-8 m³) luchtig gaan maken. :?
Ze planten zich gewoon voort hoor ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@Slonzo
En hoe snel denk je dat dat gaat?

Ga even uit van regenwormen, die, ondanks hermafroditisch, toch een partner nodig hebben om
vrucht te raken. Die paring duurt enkele uren en gebeurt `s nachts bovengronds terwijl ze naast elkaar liggen.
Gelukkig slapen de meeste vogels `s nachts, want twee wormen zijn wel even op zoek naar elkaar op 8 m². ;)

En uitgaande van dat er een wormenmengsel gebruikt wordt, dauwwormen (50%) planten zich maar langzaam voort, zullen de wormen nog meer naar elkaar op zoek moeten.
Een cocon met eieren van de regenworm levert na 5 maanden 1 wormpje op. Andere soorten tot 5 meen ik.

In het licht gezien van dat de afwatering van het nieuwe veld zwaar te wensen overlaat, en het daarom maanden extra dicht is geweest, en dat hiermee geprobeerd wordt dit te verhelpen, moet je misschien ook wel toegeven dat 8000 wormen op korte termijn weinig gaan doen. ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 15-04-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:40
Iemand een idee wat dit voor beestjes zijn?
Ik haal ze dagelijks van onze trampoline af en ik hoop toch niet op engerlingen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxNqg0ScHAnfYrTbGC8iKrwYpiM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYpNXZDR8GPf9BMkwVdNYjoV.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
GeeMoney schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:27:
Iemand een idee wat dit voor beestjes zijn?
Ik haal ze dagelijks van onze trampoline af en ik hoop toch niet op engerlingen ?

[Afbeelding]
Niet gewoon naaktslakken?

edit: heeft ook wat weg van emelten

[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 15-04-2022 14:43 ]

Pagina: 1 ... 98 ... 178 Laatste