Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
Py. schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:24:
[...]

Gezien je de tuin nog aan moet leggen: ondanks dat je aan het water ligt is drainage aan te raden. De Klamp ligt net als bij ons 20 cm lager dan Techum op oude weilanden met kleigrond. Bij ons hebben we ondanks de drainage en sloot achter huis na drie jaar nog steeds water in de kruipruimte staan wat je ook bemerkt bij een aantal van de bomen en planten die wat minder goed tegen veel water kunnen. De buren zonder drainage kunnen met enige regelmaat in 'wintertijd' de kruipruimte leegpompen uit vrees dat het te hoog komt tijdens een regenperiode. Vraag anders eens rond bij de mensen om je heen die er al een jaar of langer wonen.

Voordeel is wel dat je een bassin hebt tijdens een droge periode in de zomermaanden 8)
Bedank voor de tip. Voor de kruipruimte hebben we al drainage opgenomen voor tijdens de bouw. Voor de tuin nemen we het ook mee.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Miyamoto schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:54:
[...]

Je hebt geen kinderen (in de luiers) zeker ;)
:9~
Nee, inderdaad.
Ik zie een pak luiers met gelkorrels van 31 voor €6,65 als 31 plantpotten en niet als "voor een week net niet genoeg". ;)
Maar ook 232 luiers11-18kg, voor €50 lijkt me overkomelijk.
Voor 232 x 11-18 kg poep en pies moet zo`n kleintje toch wel even bezig zijn. :+
Dan snap ik weer wel dat je bij zulke bergen geen wasbare neemt. :9~

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:42:
[...]

:9~
Nee, inderdaad.
Ik zie een pak luiers met gelkorrels van 31 voor €6,65 als 31 plantpotten en niet als "voor een week net niet genoeg". ;)
Maar ook 232 luiers11-18kg, voor €50 lijkt me overkomelijk.
Voor 232 x 11-18 kg poep en pies moet zo`n kleintje toch wel even bezig zijn. :+
Dan snap ik weer wel dat je bij zulke bergen geen wasbare neemt. :9~
Die 11-18kg is lichaamsgewicht, geen poepgewicht :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Wolly schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:44:
[...]

Die 11-18kg is lichaamsgewicht, geen poepgewicht :+
Ooooh. :+
Dan is op puzzles 6-99 jaar dat zeker ook niet de tijd dat je er mee bezig bent?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Hmm, wij willen ook de tuin laten doen (zelf huidige tegels verwijderen).

We willen sowieso een tuin die:
- volledig uit tegels bestaat
- onderhoudsvrij is, qua onkruid
- onderhoudsarm is qua schoonmaken (één keer op jaarbasis met iets van schoonmaak spul schrobben is prima)
- deze afwatering moet goed zijn, vooral vanwege de vochtige schuur. We gaan de schuur muur/beton onder de tuin hoogte behandelen, maar denken ook aan een goot plaatsen langs de schuur. We gaan nog even navragen of het verstandig is om iets van split aan de buitenste 10 centimeter te doen ipv strak betegelen tegen de schutting
- we willen als het kan een putje in de tuin, zodat we in de zomer een groot zwembad kunnen vullen en laten leeglopen van bij wijze van 7000 liter
- moet gewoon over gelopen kunnen worden in alle weer omstandigheden. Dus niet glas bij regen en niet heet in de zomer

Nu heeft mijn vrouw wat tegels gezien maar twijfelt ze heel erg tussen keramisch en 'gewone' tegels. Keramisch zou misschien toch wat minder goed het water afvoeren en heet worden volgens sommige mensen, maar een hovenier raadt het juist weer aan en zegt dat het niet zo is...

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
President schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:14:

Das geen tuin maar een parkeerplek.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:10

- onderhoudsarm is qua schoonmaken (één keer op jaarbasis met iets van schoonmaak spul schrobben is prima)
- deze afwatering moet goed zijn, vooral vanwege de vochtige schuur. We gaan de schuur muur/beton onder de tuin hoogte behandelen, maar denken ook aan een goot plaatsen langs de schuur. We gaan nog even navragen of het verstandig is om iets van split aan de buitenste 10 centimeter te doen ipv strak betegelen tegen de schutting
- we willen als het kan een putje in de tuin, zodat we in de zomer een groot zwembad kunnen vullen en laten leeglopen van bij wijze van 7000 liter
- moet gewoon over gelopen kunnen worden in alle weer omstandigheden. Dus niet glas bij regen en niet heet in de zomer

Nu heeft mijn vrouw wat tegels gezien maar twijfelt ze heel erg tussen keramisch en 'gewone' tegels. Keramisch zou misschien toch wat minder goed het water afvoeren en heet worden volgens sommige mensen, maar een hovenier raadt het juist weer aan en zegt dat het niet zo is...
Wat je beschrijft is geen tuin maar een luchtplaats.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Denk dat dit topic misschien niet het beste topic is voor zo'n soort tuin. Desalniettemin, asfalt is onder al die omstandigheden goed te belopen, onderhoudsarm en prima met afschot te leggen. .. ;)

Of kunstgras of grind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
Ik zou inderdaad ook een stuk kunstgras inzetten, of je tuin moet maar 20m2 zijn of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
mitsumark schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:45:
Ik zou inderdaad ook een stuk kunstgras inzetten, of je tuin moet maar 20m2 zijn of iets dergelijks.
Ongeveer 45m2.. maar er zit een dubbele deur bij het huis naar de achtertuin, waardoor je direct links en rechts niks kan. Dan zitten de schuurdeur en tuin deur tegenover elkaar achterin de tuin, waardoor je niks daarachter in de tuin kan zetten.

Blijft over dat je een tuinset moet neerzetten en in ieder geval een trampoline, wat het geheel qua indeling niet heel praktisch maakt voor kunstgras (aangezien je daar geen tafel met stoelen op zet en ook geen trampoline)

Effectief iets van 6mx5m tuin, waar ook doorheen wordt gelopen naar de schuur (met daarvoor iets van 3x3 meter)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:43

Dit klinkt inderdaad alsof je niet helemaal in het goede topic zit, Het grote parkeerplaats topic is meer op zn plaats :+

Iets constructiever; misschien kun je een keer een hovenier laten kijken, of een familielid/vriend met enige affectie voor tuinieren. Zij kunnen jullie wellicht helpen met het maken van een plan waarbij je wel weinig onderhoud hebt maar niet de hele tuin hoeft te asfalteren. Denk hierbij aan (makkelijke) vaste planten en een assortiment aan bodembedekkers. Je hebt hiermee weinig last van onkruid en je houdt de tuin toch enigszins een tuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Ik heb keramiek-op-betontegels, en afgelopen zomer viel me op hoe heerlijk koel die aanvoelen in de zomer. CeraDeco is een van de merken. Wel duur, dus ik weet niet of je daar je hele tuin mee moet doen. Sowieso is het voor de afwatering handig als je niet je hele tuin vol tegels legt, maar stroken met groen (planten met weinig onderhoud) en eventueel een stuk kunstgras. Dat is ook fijner als je een groot zwembad opzet. Zwembad, natte voeten en tegels is vragen om moeilijkheden.
De veronderstelling dat je met een tuin vol tegels kunt volstaan met een keer per jaar een beetje schrobben is wel een illusie. Er waait vanalles en nog wat, het gaat in de voegen zitten, het slaat groen uit, etc etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik zie dat er al genoeg snedig commentaar gegeven is, dus ik zal het enigszins constructief houden: je weet het misschien niet, maar door de (te) alomtegenwoordige verharding vloeit regenwater af naar de riolering, en daardoor is er een steeds erger wordend probleem met te lage grondwaterstanden en de daaraan gekoppelde (drink)watervoorzieningen, agricultuur, planten in de buurt, ...

Je eigen tuin dichtplamuren maakt dat probleem nog groter, dus moest je toch overtuigd zijn om je plan door te zetten, overweeg dan a.u.b. om minstens een paar infiltratiekratten te laten installeren zodat het regenwater toch de grond in kan sijpelen.

De natuur & ik danken u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Slonzo schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:15:
[...]

Ik zie dat er al genoeg snedig commentaar gegeven is, dus ik zal het enigszins constructief houden: je weet het misschien niet, maar door de (te) alomtegenwoordige verharding vloeit regenwater af naar de riolering, en daardoor is er een steeds erger wordend probleem met te lage grondwaterstanden en de daaraan gekoppelde (drink)watervoorzieningen, agricultuur, planten in de buurt, ...

Je eigen tuin dichtplamuren maakt dat probleem nog groter, dus moest je toch overtuigd zijn om je plan door te zetten, overweeg dan a.u.b. om minstens een paar infiltratiekratten te laten installeren zodat het regenwater toch de grond in kan sijpelen.

De natuur & ik danken u :)
Die kratten plaatsen (we hadden ook over grindkoffers gelezen) is natuurlijk prima. Maar niet genoeg om in de zomer een zwembad leeg te laten lopen, dus dan is een putje wenselijk. Los daarvan wil ik prima iets van 500 euro uitgeven aan infiltratie kratten als dat zinvol en goed is! De hovenier het het over iets van een grindbak. Maar ik weet ook niet precies wat de grond waterstand is.

Het liefst had ik meteen een put laten slaan voor een warmtepomp als dat financieel rendabel is, maar dat zit er niet in

[ Voor 4% gewijzigd door President op 03-04-2022 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:53
President schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:59:
[...]

Ongeveer 45m2.. maar er zit een dubbele deur bij het huis naar de achtertuin, waardoor je direct links en rechts niks kan. Dan zitten de schuurdeur en tuin deur tegenover elkaar achterin de tuin, waardoor je niks daarachter in de tuin kan zetten.

Blijft over dat je een tuinset moet neerzetten en in ieder geval een trampoline, wat het geheel qua indeling niet heel praktisch maakt voor kunstgras (aangezien je daar geen tafel met stoelen op zet en ook geen trampoline)

Effectief iets van 6mx5m tuin, waar ook doorheen wordt gelopen naar de schuur (met daarvoor iets van 3x3 meter)
Ga ik even uit van een tuin van 5m breed en 9m diep, weet natuurlijk niet hoe je tuin gelegen is en waar je deuren zitten, maar het geeft een indicatie.
Trampoline kun je imo prima op kunstgras zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTASxpoTB2hhS1eccaAP8pbrc8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgaxBNINJnEFYFYpE1a7IAAH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NL Mike
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik lees zeer veel mee in dit topic en haal er ook wel inspiratie uit !

Zelf ben ik graag in de tuin bezig maar grotere klussen besteed ik graag uit, maar omdat vele hoveniers geen tijd hebben het komende jaar ben ik zelf maar aan de gang gegaan. :)

Stukje bij beetje zijn we bezig om de tuin naar wens te maken. Daarom nu bezig met een vlonder van ongeveer 4 x 12 meter.
Piketpaaltjes staan er nu bijna allemaal in . Daarna worteldoek, balken monteren en een laagje schelpen storten over de bodem.
Heb niet constant tijd dus dit gaat nu nog wel even duren, het nadeel is dat het hout elke maand duurder word lijkt wel :X :X

Heb wel 2 andere grote klussen openstaan waar ik de offerte nog van moet krijgen.
20 meter beschoeiing en een oprit opnieuw bestraten van ongeveer 75m2
Beschoeiing en grote oprit wil ik zelf liever niet aan beginnen, maar misschien kom ik daar ook wel van terug haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiEWJNMeyApZVcrGNVMZIkWX7lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcbUDMiVd3x39ugFSVb1eNGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYWInKFHxBg5iDRGc-wWC33i-L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhej9kfUn537DJOK9kNxwNoZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwYKEcPqVy5Fr8NkBsRThzs9FGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGy9JUIgFUIMsfo6TjybTQND.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Over het volledig betegelen van de tuin is denk ik al genoeg gezegd... ;) Helaas maak ik het steeds vaker mee. Is een plantenbak geen oplossing?

Keramische tegels zijn er in vele soorten en maten. Vooral de structuur en kleur zijn van belang voor de criteria die je beschrijft. Dus een ruwe laag zodat deze niet te glad is in de regen en een lichtere kleur voor het niet te heet worden in de zomer. Kijk eens bij slimbestraten.nl.

Een putje icm tegels van minimaal 50x50 raad ik af. Om afschot naar het putje te krijgen zou je een kommetje moeten maken. Met waaltjes lukt dat prima maar met tegels niet, je krijgt dan altijd dat de tegels gaan steken en dat wil je niet. Kies daarom ook altijd voor een goot zodat je een mooi vlak 'plateau' kan maken.

Ook lees ik over infiltratiekratten. Is natuurlijk een prachtige oplossing. Alleen in jouw situatie zal ik dat ook afraden. Je zegt dat je graag je zwembad in wil lozen. Gooi een paar chloortabletten in je zwembad en dan dat water zo naar het grondwater.... :N Bovendien ga je het niet redden met €500,- als je het laat doen. Eigenlijk zou ik dit water niet eens in de hwa willen hebben dus misschien is rechtstreeks op het riool een oplossing?

Als je last heb van optrekkend vocht in de schuur zou je kunnen denken aan drainage. Deze mag wel op de hwa. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
NL Mike schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:42:

Heb wel 2 andere grote klussen openstaan waar ik de offerte nog van moet krijgen.
20 meter beschoeiing en een oprit opnieuw bestraten van ongeveer 75m2
Beschoeiing en grote oprit wil ik zelf liever niet aan beginnen, maar misschien kom ik daar ook wel van terug haha.
Onze buurman had een keurige Azobe beschoeiing aan laten leggen. Echt mooi en onverslijtbaar, zeker de komende 50 jaar.
Gezien er 300m (geel) eigenlijk heel erg nodig gedaan moet bij ons, en de andere beschoeiingen(rood) ook aan vervanging toe zijn, gevraagd wat hij betaald had.
Ca. €270/m.....
Dus voor jouw 20 meter kan je zomaar op €5400 rekenen.
@Pjotr kan je vast wel een indicatie geven wat oprapen en opnieuw neerleggen kost(en mag) voor je oprit, als je aangeeft wat voor bestrating het is. Kasseien is bv. meer werk dan betonklinkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i281nUy9iNKqGNnEkUXkMzULztk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxR3LuHz7hM8eFAcDSDHF8Lk.png?f=fotoalbum_large
Een beetje gaan rekenen dus.......
Ruim 80.000 voor de eerste 300 meter en dan nog eens minstens zoveel voor de andere kant gaat hem duidelijk niet worden. :X
Ben nu zelf aan het zoeken naar een betaalbare oplossing.
Per 1,4 m zou ik een azobe steenschot nodig hebben en 3 azobe 2m palen, + een dekplank. (en natuurlijk wat ijzerwaren en draadeind om eea vast te zetten en recht te trekken). Maar dan kom ik met 212 schotten, 650 palen en 300 m geschuurd behandeld steigerdeel op ca €13500 aan hout.
Zit dus daarnaast te denken aan een minitractor met voorlader en backhoe, zodat palen er simpel in gedrukt kunnen en extra grond simpel te verdelen is (naast graafwerk).
Iets als dit, alleen vast geen dure JD. ;)
Zit al te zoeken naar een mooie Chinese kloon (met cabine) met een extra hakselaar, die dan nog niet de helft kost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D65CHj9yTpD-LNW5eGw0BUcE62o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Bw2Giz3IOUAtocT0o58TwGd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GigFoM4JxhvfRJyuFgJh5QrSS5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYZCWJYGxgglOqRtVkaHVQvv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De5iwyQa4tb1n1-nooNb3wH7o_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6FLVTnwv74fbzmrlL0n9TLI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
mitsumark schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:05:
[...]

Ga ik even uit van een tuin van 5m breed en 9m diep, weet natuurlijk niet hoe je tuin gelegen is en waar je deuren zitten, maar het geeft een indicatie.
Trampoline kun je imo prima op kunstgras zetten.

[Afbeelding]
pjot1 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:13:
[...]

Over het volledig betegelen van de tuin is denk ik al genoeg gezegd... ;) Helaas maak ik het steeds vaker mee. Is een plantenbak geen oplossing?

Keramische tegels zijn er in vele soorten en maten. Vooral de structuur en kleur zijn van belang voor de criteria die je beschrijft. Dus een ruwe laag zodat deze niet te glad is in de regen en een lichtere kleur voor het niet te heet worden in de zomer. Kijk eens bij slimbestraten.nl.

Een putje icm tegels van minimaal 50x50 raad ik af. Om afschot naar het putje te krijgen zou je een kommetje moeten maken. Met waaltjes lukt dat prima maar met tegels niet, je krijgt dan altijd dat de tegels gaan steken en dat wil je niet. Kies daarom ook altijd voor een goot zodat je een mooi vlak 'plateau' kan maken.

Ook lees ik over infiltratiekratten. Is natuurlijk een prachtige oplossing. Alleen in jouw situatie zal ik dat ook afraden. Je zegt dat je graag je zwembad in wil lozen. Gooi een paar chloortabletten in je zwembad en dan dat water zo naar het grondwater.... :N Bovendien ga je het niet redden met €500,- als je het laat doen. Eigenlijk zou ik dit water niet eens in de hwa willen hebben dus misschien is rechtstreeks op het riool een oplossing?

Als je last heb van optrekkend vocht in de schuur zou je kunnen denken aan drainage. Deze mag wel op de hwa. ;)
Ik weet niet of een putje in de tuin op het riool kan worden aangesloten? Geen ervaring mee! Maar ja, ik wil het niet gewoon in de grond hebben.

Heb even zitten knutselen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dkNeT9WAAmHhC_24eWsPS9dAD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3554yhWnaJu69WJIf5Kg9co6.png?f=user_large
Heb nu maar met een lap kunstgras gedaan, daar kan eventueel iets van een trampoline op of een zwembad. Weet alleen niet wat het handigst is qua ligging, in het midden van de tuin? Meer naar voren? Meer naar achter?

Heb met het terras voor de tafel rekening gehouden met het uitschuiven van stoelen, vandaar dat dat vak wat groter is dan puur de tafel. In het echt is er dus wat meer tussenruimte, aangezien de stoelen natuurlijk vaak aangesloten zullen zijn. Heb de goten langs de schuur niet geplaatst.

Is het nou nog handig om bij wijze van 10 centimeter split aan de zijkanten van de tuin te doen voor water afvoer? Of maakt die 10 centimeter amper verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik snap er echt werkelijk niks van. Ik had een plant gekozen die bijna geen water nodig heeft en zo goed als niet dood te krijgen zou moeten zijn: aspidistra himalaya.

De plant heeft naar mijn weten in de beste plek gestaan:

In de hoek tussen de keuken en woonkamer waarbij de plant tegen een scheidingswand zat, voornamelijk schaduw en af en toe ochtendzon en geen tocht. Ik las om de 9 dagen water geven, dus dat heb ik maanden zo gedaan. In de winter leek de.plant het wel moeilijker te krijgen (met hetzelfde schema had ik het idee dat ik teveel water gaf, want in de winter zou je minder moeten geven). Het eerste blad werd al steeds geler en geler. En zo ging elk blad een voor een eraan afgelopen tijd waarbij nu een blad helemaal hard is (uitgedroogd?), Een ander gele vlekken heeft en weer een ander gewoon vergeeld.

Ik heb hem eruit gehaald: wortels ogen normaal, maar de kluit viel echt zowat uit elkaar en droog.

Ik vind het nogal vervelend dat zelfs dit type plant doodgaat terwijl ik een vaste routine volg.

- heb ik te weinig of teveel water gegeven?
- had een grotere pot gemoeten?
- was de lucht misschien te droog?
- te koud water?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:34

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ach wat gezellig, een volledige dichtgetegeld geheel, bloedje heet in de zomer en een groot zwembad. Lekker voor je buren ook O-)

Veel plezier er mee :)

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Shadow_Agent schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:27:
[...]

Ach wat gezellig, een volledige dichtgetegeld geheel, bloedje heet in de zomer en een groot zwembad. Lekker voor je buren ook O-)

Veel plezier er mee :)

:/
Nou, dat bloedje heet wilden we dus voorkomen met goede tegels:-). De buren hebben ook kinderen, dus die komen gezellig mee zwemmen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:28
Teijgetje schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:08:
[...]

Onze buurman had een keurige beschoeiing aan laten leggen. Echt mooi en onverslijtbaar de komende 50 jaar.
Gezien er 300m (geel) eigenlijk heel erg nodig gedaan moet bij ons, en de andere beschoeiingen(rood) ook aan vervanging toe zijn, gevraagd wat hij betaald had.
Ca. €270/m.....

[Afbeelding]
Een beetje gaan rekenen dus.......
Ruim 80.000 voor de eerste 300 meter en dan nog eens minstens zoveel voor de andere kant gaat hem duidelijk niet worden. :X
Per 1,4 m zou ik een azobe steenschot nodig hebben en 3 azobe 2m palen, + een dekplank. (en natuurlijk wat ijzerwaren en draadeind om eea vast te zetten en recht te trekken). Maar dan kom ik met 212 schotten, 650 palen en 300 m geschuurd behandeld steigerdeel op ca €13500 aan hout.
Zit dus daarnaast te denken aan een minitractor met voorlader en backhoe, zodat palen er simpel in gedrukt kunnen en extra grond simpel te verdelen is (naast graafwerk).
Iets als dit, alleen vast geen dure JD. ;)
Zit al te zoeken naar een mooie Chinese kloon (met cabine) met een extra hakselaar, die dan nog niet de helft kost.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Adobe is leuk (duurzaam) maar ontzettend zwaar en een aanslag op je gereedschap.

Ik heb in het verleden wel eens beschoeiingen gezet met school, waren eikenpanelen / planken en palen.
Gezet met een waterboor (waterpomp met spuitlans)

Als je een vrachtje stammen laten komen en door een mobiele zagerij laat verzagen ben je volgends mij stukken goedkoper uit.

Palen kun je in de grond spuiten, de planken er achter stapelen en fixeren. Eventueel een wortel doek (jute) er achter en vervolgens weer aanvullen met grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL Mike
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
[...]

Onze buurman had een keurige Azobe beschoeiing aan laten leggen. Echt mooi en onverslijtbaar, zeker de komende 50 jaar.
Ca. €270/m.....
@Pjotr kan je vast wel een indicatie geven wat oprapen en opnieuw neerleggen kost(en mag) voor je oprit, als je aangeeft wat voor bestrating het is. Kasseien is bv. meer werk dan betonklinkers.
Rond de 5000 euro had ik ook wel in mijn hoofd. Ik hoop dat ik met beide klussen totaal onder de 10K blijf. Heb er weinig van verstand en zal vast gaan tegenvallen haha.

Oude bestrating ( 60m2 ) moet er uit en nieuwe simpele klinkers antraciet/grijs ( 75m2 ) erin is de bedoeling.
Wil een extra parkeerplaats realiseren zodat er 2 auto's naast elkaar kunnen staan ipv 2 achter elkaar die ik constant moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
ByteMe_ schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:26:
Ik snap er echt werkelijk niks van. Ik had een plant gekozen die bijna geen water nodig heeft en zo goed als niet dood te krijgen zou moeten zijn: aspidistra himalaya.

De plant heeft naar mijn weten in de beste plek gestaan:

In de hoek tussen de keuken en woonkamer waarbij de plant tegen een scheidingswand zat, voornamelijk schaduw en af en toe ochtendzon en geen tocht. Ik las om de 9 dagen water geven, dus dat heb ik maanden zo gedaan. In de winter leek de.plant het wel moeilijker te krijgen (met hetzelfde schema had ik het idee dat ik teveel water gaf, want in de winter zou je minder moeten geven). Het eerste blad werd al steeds geler en geler. En zo ging elk blad een voor een eraan afgelopen tijd waarbij nu een blad helemaal hard is (uitgedroogd?), Een ander gele vlekken heeft en weer een ander gewoon vergeeld.

Ik heb hem eruit gehaald: wortels ogen normaal, maar de kluit viel echt zowat uit elkaar en droog.

Ik vind het nogal vervelend dat zelfs dit type plant doodgaat terwijl ik een vaste routine volg.

- heb ik te weinig of teveel water gegeven?
- had een grotere pot gemoeten?
- was de lucht misschien te droog?
- te koud water?
Ik ken deze plant niet, maar ik lees dat die van nature groeit in de bergen in Taiwan. Het zou van alles kunnen zijn, maar met Taiwanese bergen in het achterhoofd denk ik in eerste instantie aan normale / hoge luchtvochtigheid en periodes van veel regen. Heb je een modern huis met lage luchtvochtigheid? Was de aarde goed water doorlatend? Gaf je wel genoeg water. Als in aarde die vochtig genoeg wordt. Het is namelijk geen cactus he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Woody179
Ik denk dat Eiken vele malen duurder uitvalt. En stammen kopen en dat laten zagen lijkt me deels ondoorzichtig qua hoeveel je daar van over hou(d)t.

Als ik Eiken 10 x 10 (vond zo snel niet kleiner, €15,55/1,9m) vergelijk met Azobe 7x7 (€13,58/2m)dan scheelt me dat al ca €1300.
Niet helemaal eerlijk vergeleken maar daar zit vast nog wat speling in, dat Azobe moet goedkoper te vinden zijn.
Alles er in spuiten gaat denk ik teveel tijd kosten, het zijn wel 650 paaltjes.
Het veen is maar zacht en dat duw je er zo in met wat gewicht. Met een backhoe duw je dat er in alsof het in boter gaat, net zoals je een steenschot er mee induwt.
300 meter beschoeiing is gewoon veel werk. Met een voorlader kan ik alles ook tillen, dat kan met een waterlans niet.

Maar ik ben aan het inventariseren. Ik schat nu dat het op ca 30.000-35.000 aan materiaal komt, inclusief tractor, die voor het andere deel natuurlijk ook weer goed van pas komt.
En dan kan je steeds een stukje doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
Zo, ik ben na een tijdje rondlurken in dit topic ook geïnspireerd geraakt en heb dit weekend mijn voortuin grondig aangepakt. 2,5 meter tegels verwijderd en verkocht via marktplaats, ruim 5 vierkante meter grind gezeefd en in plastic zakken gezet en 10 meter opsluitband uit de grond getrokken.
Compost en houtsnippers teruggelegd.

(schaduw) beplanting is besteld bij www.deheliant.nl en komt over een paar weken.

De hoop is dat de taxus zich wat gaat herstellen nu er wortelruimte is en organisch materiaal is toegevoegd aan de bodem. Hij stond opgesloten tussen de stoep en de opsluitbanden in 20cm puur zand... dat ie t nog zo goed doet is mij eigenlijk een wonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40sYrZ6n9zt3mmu2ZyqacKg4ksg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72s1vK5M0wgynZbJf371HinS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Wij hebben in onze tuin een mix van keramische tegels en betonnen tegels. De keramische tegels zijn een beetje zandkleur en de betonnen tegels gaan richting antraciet. Die lichtere keramische tegels blijven (natuurlijk) vele malen lichter koeler. Maar nadelen zijn er zeker; ze zijn een stuk gladder dan betonnen tegels als het nat is, ze zien er veel sneller vies uit en weerkaatsen natuurlijk ook veel licht waardoor het te fel kan zijn voor je ogen.
Tegels die vanaf april bijna de hele dag in de zon liggen hoef je bijna niet schoon te maken, of het nu beton is of keramiek. Tegels die veel in de schaduw liggen zal je zeker schoon moeten borstelen.
Qua waterafvoer merk ik niet heel veel verschil, maar ik heb dan ook nergens de volledige breedte van de tuin betegeld waardoor het water (en daarmee natuurlijk ook veel "vuil") makkelijk in de borders verdwijnt.

Wat betreft onderhoudsvrij; ik heb één 'schaduwborder' (circa 4m²) met daarin wat groenblijvende varens, wat salvia soorten en wat 'schoenlappersplant' (Bergenia cordifolia) en daar heb ik de afgelopen drie jaar in totaal misschien 10 minuten aan 'onkruid wieden' in gestopt. De enkele m² tegel die in de schaduw liggen vergen aanzienlijk meer tijdsinspanning om dit schoon te houden.
Borders die zon vangen hebben wel meer onderhoud nodig, 'onkruid' houd ook van zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
banaliteit schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:09:
[...]

Ik ken deze plant niet, maar ik lees dat die van nature groeit in de bergen in Taiwan. Het zou van alles kunnen zijn, maar met Taiwanese bergen in het achterhoofd denk ik in eerste instantie aan normale / hoge luchtvochtigheid en periodes van veel regen. Heb je een modern huis met lage luchtvochtigheid? Was de aarde goed water doorlatend? Gaf je wel genoeg water. Als in aarde die vochtig genoeg wordt. Het is namelijk geen cactus he.
Heb de LV al vaker gemeten: kwam vaak rond de 55-65 uit, dus goed. Qua water was het minimaal, tegen 50-70ml aan om de 9 dagen. Net even Plantsome gecheckt, daar staat dus elke 13 dagen 100 ml.

Op een andere plantensite staat dat gele bladeren een indicatie zijn van overbewatering.

Misschien maar enkel op een vrouwentong houden, de enige die niet doodgaat :F Geef ik 1x in de maand iets water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
@ByteMe_ als je een plant wil hebben die niet dood kan gaan moet je een lepelplant nemen. Mijn ouders hebben die 15 jaar gehad en op een gegeven moment was mijn moeder die zo beu dat ze die geprobeert heeft dood te laten gaan en dat weigerde die. Nu staat hij bij mij in de kamer en als de bladeren slap hangen geef ik hem wat water en voor de rest niks.

Supermakkelijke plant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:35
ByteMe_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:34:
[...]

Heb de LV al vaker gemeten: kwam vaak rond de 55-65 uit, dus goed. Qua water was het minimaal, tegen 50-70ml aan om de 9 dagen. Net even Plantsome gecheckt, daar staat dus elke 13 dagen 100 ml.

Op een andere plantensite staat dat gele bladeren een indicatie zijn van overbewatering.

Misschien maar enkel op een vrouwentong houden, de enige die niet doodgaat :F Geef ik 1x in de maand iets water.
Mijn tip zou zijn om voor planten zoals deze vooral de Plantsome app te gebruiken. Die past het waterschema namelijk aan op de seizoenen en zonuren. dat scheelt bij een plant als deze nogal. Verder is het ook niet helemaal ongebruikelijk dat planten in de winter gele bladeren krijgen, ze zouden namelijk toch gewoon in rust moeten zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:46:
[...]
Borders die zon vangen hebben wel meer onderhoud nodig, 'onkruid' houd ook van zon.
Definieer onkruid :D Wij hebben een stukje grond (het gros van onze tuin is gras), waar we "onkruid" in hebben staan. Daar staat echt van alles in. We hebben er eind vorig jaar wat bollen in gezet, er staan 3 bollen bieslook, we kopen wel eens van die zakjes met bloemenzaad die we daar dan verstrooien... Alleen als het gras echt begint te overheersen, wordt daar "gewied". Oftewel, de pollen gras worden eruit getrokken.

Eigenlijk doen we helemaal niet veel aan onze tuin... Het meeste tijd kost het grasmaaien en snoeien van de heg. Alle stukjes niet-gras laten we meestal gewoon ongemoeid. De bladeren van de bomen worden daarop geblazen, de houtsnippers die we hebben worden daar neergegooid... Ik heb zelf een bloedhekel aan onkruid wieden :p Geef mij maar een lekker "slordig" stukje tuin!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wat @Wailing_Banshee zegt! Onkruid bestaat niet en is door de mens bedacht. Wel kan een plant onwenselijk zijn. Als ik haagwinde in de tuin zie gaat het er ook uit. Maar trek dat gewoon weg, ga niet met wat voor bestrijdingsmiddelen dan ook aan de gang.

Verder klopt het dat een volle border vrijwel geen onderhoud nodig heeft. Hoe voller de border, hoe minder onderhoud is mijn ervaring. Staat hier dus ook lekker vol met van alles en nog wat voor de bijen en hommels en ga nog wat extra bestellen. Kan mij niet vol genoeg zijn vol met vliegende, zoemende en fladderende vrienden O+ overigens koop ik alleen nog biologische zaden en planten. Iets duurder maar veel gezonder!

B) oh ja, korte Garnering of Hommels update: zag lang niets maar gisteren binnen een twee uur tweemaal weer een hommel naar binnen zien vliegen. Ik had de hoop wat verloren maar wie weet toch succes! 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 04-04-2022 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Zoiets: Niet gewenste flora die spontaan is gegroeid op een bepaalde locatie. :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:50:
[...]

Mijn tip zou zijn om voor planten zoals deze vooral de Plantsome app te gebruiken. Die past het waterschema namelijk aan op de seizoenen en zonuren. dat scheelt bij een plant als deze nogal. Verder is het ook niet helemaal ongebruikelijk dat planten in de winter gele bladeren krijgen, ze zouden namelijk toch gewoon in rust moeten zijn.
Ja, ik zie wel of ik nog kijk of ik deze nog wil. Of weer wat anders...

@Milo85 ik zie dat ie licht giftig is, kan niet ivm honden. Wel een leuke plant overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:26:
[...]

Definieer onkruid :D Wij hebben een stukje grond (het gros van onze tuin is gras), waar we "onkruid" in hebben staan. Daar staat echt van alles in. We hebben er eind vorig jaar wat bollen in gezet, er staan 3 bollen bieslook, we kopen wel eens van die zakjes met bloemenzaad die we daar dan verstrooien... Alleen als het gras echt begint te overheersen, wordt daar "gewied". Oftewel, de pollen gras worden eruit getrokken.

Eigenlijk doen we helemaal niet veel aan onze tuin... Het meeste tijd kost het grasmaaien en snoeien van de heg. Alle stukjes niet-gras laten we meestal gewoon ongemoeid. De bladeren van de bomen worden daarop geblazen, de houtsnippers die we hebben worden daar neergegooid... Ik heb zelf een bloedhekel aan onkruid wieden :p Geef mij maar een lekker "slordig" stukje tuin!
Vandaar dat het woord 'onkruid' ook tussen aanhalingstekens stond. ;)
Onkruid is subjectief. Als kind woonde ik aan de rand van een dorp en speelde ik vaak in de weilanden naast ons huis. Enkele percelen waren hooilanden, die werden misschien eens per jaar gemaaid en stonden vol met grassen, kruiden en distelsoorten. Heerlijk geurig (de geur van de schijnbeuk [nothofagus antarctica] welke je in de huidige 'bloeiperiode' ruikt doet mij daar aan denken) en natuurlijk een droom voor elk insect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Tehh schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:07:
[...]

Vandaar dat het woord 'onkruid' ook tussen aanhalingstekens stond. ;)
Onkruid is subjectief. Als kind woonde ik aan de rand van een dorp en speelde ik vaak in de weilanden naast ons huis. Enkele percelen waren hooilanden, die werden misschien eens per jaar gemaaid en stonden vol met grassen, kruiden en distelsoorten. Heerlijk geurig (de geur van de schijnbeuk [nothofagus antarctica] welke je in de huidige 'bloeiperiode' ruikt doet mij daar aan denken) en natuurlijk een droom voor elk insect.
een van de grootste redenen waarom het slecht gaat met insecten, bijen, vlinders, hommels heeft direct hiermee te maken. Geen biodiversiteit, geen waardplanten/drachtbomen.

Denk dat de biodiversiteit in de stad/dorp hoger is dan op het platteland zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ByteMe_ schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:29:
@Milo85 ik zie dat ie licht giftig is, kan niet ivm honden. Wel een leuke plant overigens
Dat zegt mijn vrouw ook steeds, maar welke hond/kat vreet nou een plant kaal? Ze eten hoogstens wat gras. En volgens mij worden ze van een 'licht giftige' plant slechts een beetje misselijk als ze daarvan eten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
De term onkruid bestaat wel degelijk alleen hij wordt te pas en te onpas in gezet. Heremoes, zevenblad, (Japanse) duizendknoop, kweekgras ect. valt in mijn optiek echt onder de noemer Onkruid! (Met hoofdletter en uitroepteken). Op de hoeveelheid werk die daarbij komt kijken zit echt niemand te wachten en als je het eenmaal hebt kom je er ook bijna niet meer van af.

Voor wat betreft alle overige kruiden denk ik dat veel mensen niet zozeer een probleem hebben met de spontaan opkomende beplanting ("onkruid") dan wel met de spontaan bijkomende onderhouds werkzaamheden😜.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
President schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:15:

Is het nou nog handig om bij wijze van 10 centimeter split aan de zijkanten van de tuin te doen voor water afvoer? Of maakt die 10 centimeter amper verschil?
Als je toch een goot neemt heeft dat weinig nut. Bovendien houd je een vochtige schuur op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
pjot1 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:45:
[...]

Als je toch een goot neemt heeft dat weinig nut. Bovendien houd je een vochtige schuur op deze manier.
Ik bedoelde meer tussen mijn tuin en de tuin van de buren aan de linkerkant (waar dus geen kunstgras ligt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dkNeT9WAAmHhC_24eWsPS9dAD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3554yhWnaJu69WJIf5Kg9co6.png?f=user_large
- de schutting links en rechts zijn horizontale planken, waarbij de ene plank aan mijn kant zit en de volgende plank daarboven aan de kant van de buren (iets dekkend, maar dat soort schuttingen dus). Ik zou er voor kunnen kiezen om links en rechts dus 10 centimeter grind/split doen 'onder' de schutting? Of moet ik daaronder door tegelen en kunstgras leggen? Dus dat het tegen de 'achterkant' van de plank van de schutting ligt?
- bij de schuur wil ik een goot aan de kant in mijn tuin + de kant voor mijn schuurdeur. Staat misschien een beetje gek, maar is wel erg praktisch? Of is dat een no-go en kan ik beter het gedeelte van de schuur onder de tegellijn laten behandelen? (Een beschermlaag welke het water tegen houdt)
- waar staat het kunstgras het mooist? Halverwege de tuin? Meer naar achter? Links komt sowieso de tafel met stoelen, daar staat de zon het gunstigste
- we zullen voor beton tegels gaan, niet voor keramisch
- is een putje aangesloten op de riolering makkelijk te realiseren?
- hebben infiltratie kratten nut?
- en ik ga de hovenier vragen hoe onkruid het beste kan worden voorkomen, maar dat het water wel gewoon snel weg loopt

[ Voor 67% gewijzigd door President op 04-04-2022 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
President schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:23:
[...]

Ik bedoelde meer tussen mijn tuin en de tuin van de buren aan de linkerkant (waar dus geen kunstgras ligt)
Dan alsnog, je watert toch af naar je put/goot? Dan zal er weinig water inkomen.

Tegels wil je er niet inleggen met meerdere verkantingen. Je wilt de tegels onder 1 lijn naar de goot brengen zoals je op onderstaande foto kan zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKr7MqFKDrccypxh8NAB5S4SpcM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Tb9hswLUHXf7Q2CW60EcpAE.jpg?f=user_large

Maar omdat ik niets kan zeggen over de hoogtes in jouw tuin kan ik ook geen eenduidig antwoord geven. Iedere tuin is anders en vergt daardoor ook een andere aanpak zowel qua afwatering als plan van aanpak.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:26

vanDaal

-ismeereentje

Over bestrating gesproken. Hier laatst ook het pad naar de voordeur (+/- 20 meter) vervangen. Eerst klinkers, nu natuursteen. De partij natuursteen komt van marktplaats; bleek na 1e bezoek niet 3cm dik te zijn, maar 6cm :o . Dus uiteindelijk in zes ritjes opgehaald in plaats van de geplande twee.
Vervolgens flink wat werk verricht met het uitgraven van het huidige pad en het ontwijken van de grote boomwortels. Ook nog wat extra geulen gegraven voor verlichting. Dus mijn rug heeft het te verduren gehad. Maar goed, het ligt er mooi bij nu :*)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51982208606_48de1a7b08_c.jpg

(vooraf)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51982789375_c4d4c91a2c_c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door vanDaal op 04-04-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
[...]

<>
Zit dus daarnaast te denken aan een minitractor met voorlader en backhoe, zodat palen er simpel in gedrukt kunnen en extra grond simpel te verdelen is (naast graafwerk).<>
Ik vraag me af of zo'n voorlader voldoende kracht heeft (edit en hoog genoeg kan komen) om een paal de grond in te drukken. Een klein graafmachientje kan het zeker. En huren is toch ook een optie? Doe ik soms omdat ik helaas niet de ruimte heb om al dat speelgoed te kunnen stallen zonder ruzie met de vriendin (anders had ik al lang een klassieke JD trekker, mooi spul).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Zo`n ukkie kan 550 kg tillen.
En komt denk ik twee meter hoog, een paal staat al zeker 70 cm in het water.
En dan kan je met de bak de tractor "opdrukken", die wegen al snel 650+ kg.
En de iets grotere modellen kunnen meer, die zijn ook vaak 30-40+ pk, die kleintjes maar 20-24 pk.
Maar een paaltje het (natte) veen in duwen moet er mee lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mULET0Uxzz6vG0wrxkeQq8tlc8c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3dyNYtCaLKwMJe1zmfXPfXiq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQJZwZYILOjQet0Ui9vZPVOxwGs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3F1bE9lRCZUpcrnqTXlbwLxI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1G_xy_O4ypSu030NgToGPz5QaUw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1SwASJRLwnHXvH8M4hxEPPUd.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb regelmatig wat te doen en ondanks hulp in de tuin sta ik er toch meestal alleen voor.
En dan gaan de jaren tellen. ;)
Dus huren kan, maar voor eea is het handig als er zo`n ding staat.
Een klein gravertje, met alleen een smal bakkie weegt al snel 1000 kg en kost €450/week.
En een loonwerker woont om de hoek á €75/u.
Maar eigenlijk moet er ook opgehoogd worden. En dan heb ik het al snel over 400+ m³, dat is maar 6 cm over het hele terrein......dat ga je ook niet even in een weekje doen.

En dat zie ik mezelf niet staan scheppen zoals nu.
We blijven dus maar even inventariseren.

Ik kwam er ook zo een tegen, deze is 44 pk.........een type lichter dan, 4WD, 24pk, helaas zonder voorlader.
Is iets groter dan bovenstaande dacht ik, maar lekker droog, en met radio. :+
Een beetje verliefd natuurlijk.. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQJ0d7SCWeoiloZBfnvdTH86SB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3fYg5Ih3QOq1Zc8XSUWRlRyL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

vanDaal schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:01:
Maar goed, het ligt er mooi bij nu :*)
Ligt er echt mooi strak bij! Ik vind vooral dat opstaande randje wel mooi. Gaat bij ons alleen niet werken, aangezien ik er met de grasmaaier overheen moet kunnen rijden :p (we hebben ook gras in de voortuin)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vanDaal schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:01:
Over bestrating gesproken. Hier laatst ook het pad naar de voordeur (+/- 20 meter) vervangen. Eerst klinkers, nu natuursteen. De partij natuursteen komt van marktplaats; bleek na 1e bezoek niet 3cm dik te zijn, maar 6cm :o . Dus uiteindelijk in zes ritjes opgehaald in plaats van de geplande twee.
Vervolgens flink wat werk verricht met het uitgraven van het huidige pad en het ontwijken van de grote boomwortels. Ook nog wat extra geulen gegraven voor verlichting. Dus mijn rug heeft het te verduren gehad. Maar goed, het ligt er mooi bij nu :*)

[Afbeelding]

(vooraf)

[Afbeelding]
Als je dit zelf hebt gedaan als 'leek' zijnde, mijn complimenten! _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:23
Na 2,5 jaar geleden onze woning te hebben gekocht is eindelijk de tuin aan de beurt. Momenteel is het een zeer onderhouds intensieve tuin, absoluut niet geschikt voor onze hond.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiO7GHLxcSoCITKNetxJa241l6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slY06loY5clDV6AOBx80Cl6C.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNI8QXq60vLIN_bnkd3Ohbjufpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fnR91j2B5Co2YW2TzmyoN1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-AwEUbEegAU500ABMQv3UMVjc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9vbBsxZfOJ1voji9f92oZIO.jpg?f=fotoalbum_large

We krijgen 2 terrasjes (1 grote achter en 1 kleine voor), om zo de hele dag in de zon te kunnen zitten, allen met 90x90 keramische tegels. De paden worden gelegd met gebakken waaltjes. Verder veel meer gras, om toch een groene tuin te houden. De overkapping wordt verlengt met een pergola en opnieuw betimmert met douglas hout.

Dit wordt de sierbestrating:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E5NN94ghOvLlKjWajkKwqUL0uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOmVBpJt3AZEgpa4xlV9a4R2.jpg?f=fotoalbum_large

Tuinieren heb ik een hekel aan, maar tot nu toe vermaak ik me prima met de tuinverbouwing. Dit werkt geeft voor mij heel wat meer voldoening dan elke week onkruid trekken, om 1 week later alles weer onder de onkruid te hebben :+

[ Voor 22% gewijzigd door Intruder op 05-04-2022 13:04 ]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Tsja, smaken verschillen natuurlijk. Ik vond het een schitterende tuin! Ziet er niet onderhoudsintensief uit met al die bodembedekkers.
Maar ieder zijn ding :)

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 05-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
de Peer schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:11:
Tsja, smaken verschillen natuurlijk. Ik vond het een schitterende tuin! Ziet er niet onderhoudsintensief uit met al die bodembedekkers.
Maar ieder zijn ding :)
Hoor ik van meer mensen ja, meesten vonden de tuin erg mooi hoe hij was. Maar het was totaal niet ons ding. Smaken verschillen inderdaad, maar goed ook, anders was het ook allemaal zo saai ;) .

Wij hadden ook het probleem dat onze hond bewegingsruimte nodig heeft, ze vind het heerlijk om lekker door de tuin heen te kunnen rennen, bij voorkeur over een stuk gras. In deze tuin haalde ze altijd haar pootjes open.

Verder was er maar één geschikte plek om met een gezelschap te zitten, namelijk onder de overkapping, straks kunnen we een stuk geschikter in en uit de zon zitten met meerdere mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Wauw, mijn 1e indruk is ook; zonde van die mooie tuin. Maar het moet uiteindelijk jullie smaak zijn natuurlijk.

De stroken aan de zijkanten worden borders? En waar komt nog meer beplanting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
ManzokuSan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:30:
Wauw, mijn 1e indruk is ook; zonde van die mooie tuin. Maar het moet uiteindelijk jullie smaak zijn natuurlijk.

De stroken aan de zijkanten worden borders? En waar komt nog meer beplanting?
De zijkant komen getrommelde stapelstenen, de klimop blijft aan de zijkant.
Verder komen er nog een drie-tal bloembakken (zijn wel te zien op de tekening) met een nog nader te bepalen plant, mijn voorkeur gaat uit naar hortensia's. De rechter bak staat al wel vast, daar komen kruiden en groenten.

Waar ik zelf nog niet helemaal uitkom is verlichting. Ik houd van een mooi, egaal verlichte tuin, zodat ik s'avonds niet perse direct de rolluiken naar beneden hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
Intruder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:35:
[...]

De zijkant komen getrommelde stapelstenen, de klimop blijft aan de zijkant.
Verder komen er nog een drie-tal bloembakken (zijn wel te zien op de tekening) met een nog nader te bepalen plant, mijn voorkeur gaat uit naar hortensia's. De rechter bak staat al wel vast, daar komen kruiden en groenten.

Waar ik zelf nog niet helemaal uitkom is verlichting. Ik houd van een mooi, egaal verlichte tuin, zodat ik s'avonds niet perse direct de rolluiken naar beneden hoef te doen.
Ahh oké, ik neem aan de vakjes waar maten bij staan dan, was me niet helemaal duidelijk O-) .

Wij zijn sinds eind vorig jaar ook begonnen aan de tuinmetamorfose, maar verlichting zitten we ook nog steeds mee. Dus bij die vraag sluit ik me aan. Hebben mensen hier ervaring met lampjes op zonne-energie? En dan niet die dingen van de action die na 2 weken nog maar half branden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
ManzokuSan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:52:
[...]

Ahh oké, ik neem aan de vakjes waar maten bij staan dan, was me niet helemaal duidelijk O-) .

Wij zijn sinds eind vorig jaar ook begonnen aan de tuinmetamorfose, maar verlichting zitten we ook nog steeds mee. Dus bij die vraag sluit ik me aan. Hebben mensen hier ervaring met lampjes op zonne-energie? En dan niet die dingen van de action die na 2 weken nog maar half branden :9
Wat ik regelmatig lees over zonne energie lampen is dat ze relatief weinig licht geven en kort branden. Schijnen ook wel kwalitatief hogere lampen beschikbaar te zijn, maar die vind ik persoonlijk niet mooi.

Ik ben zelf aan het kijken naar philips hue tuinverlichting, zijn allemaal mooi op 12v aan te sluiten en slim aan te sturen (aan bij zonsondergang, uit rond 12.00). Ik vind de lampen persoonlijk niet mooi om te zien, maar wil ze ook zo min mogelijk zien. Het idee is meer dat ze goed samenwerken met mijn huidige verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben onze hele tuin met InLite gedaan. Niet goedkoop, maar wel echt mooi.
Alleen de vijverlamp kan ik niet aanraden: deze is al drie keer vervangen omdat er water in was gekomen.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
Intruder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:00:
[...]

Wat ik regelmatig lees over zonne energie lampen is dat ze relatief weinig licht geven en kort branden. Schijnen ook wel kwalitatief hogere lampen beschikbaar te zijn, maar die vind ik persoonlijk niet mooi.

Ik ben zelf aan het kijken naar philips hue tuinverlichting, zijn allemaal mooi op 12v aan te sluiten en slim aan te sturen (aan bij zonsondergang, uit rond 12.00). Ik vind de lampen persoonlijk niet mooi om te zien, maar wil ze ook zo min mogelijk zien. Het idee is meer dat ze goed samenwerken met mijn huidige verlichting.
Je kan ook kijken naar shelly, kan je elke lamp op aansluiten, slim en dom schakelen en werkt op 12V of 230V. Heb die gebruikt voor de verlichting van de tuin van m'n zus en zwager en de buren staan nu ook al in de rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Intruder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:20:
[...]

Hoor ik van meer mensen ja, meesten vonden de tuin erg mooi hoe hij was. Maar het was totaal niet ons ding. Smaken verschillen inderdaad, maar goed ook, anders was het ook allemaal zo saai ;) .

Wij hadden ook het probleem dat onze hond bewegingsruimte nodig heeft, ze vind het heerlijk om lekker door de tuin heen te kunnen rennen, bij voorkeur over een stuk gras. In deze tuin haalde ze altijd haar pootjes open.

Verder was er maar één geschikte plek om met een gezelschap te zitten, namelijk onder de overkapping, straks kunnen we een stuk geschikter in en uit de zon zitten met meerdere mensen :)
Ik begrijp het helemaal hoor. Ik heb een vergelijkbare tuin vorig jaar compleet op de schop gegooid. Die k#t klinkers zijn echt een pest om netjes te houden.

Succes met de verbouwing. Wij zijn bijna klaar en achteraf is het best een pittige klus geweest, zo naast je normale werk.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
Intruder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:00:
[...]

Je kan ook de gewone Hue lampen nemen en die dan in een armatuur stoppen die je wel mooi vind.
Wel is het 220 dus je moet wat meer doen met kabelmanagement zodat je zeker bent dat je er niet doorheen gaat als je een schep in de grond steekt (maar dat is ook iets wat je met 12v ook beter kan doen)

Voor andere 220v armaturen kan je kijken naar de Hue plug. Of evt een ringleiding aanleggen en die op de plug aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
PaT schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:33:
[...]

Ik begrijp het helemaal hoor. Ik heb een vergelijkbare tuin vorig jaar compleet op de schop gegooid. Die k#t klinkers zijn echt een pest om netjes te houden.

Succes met de verbouwing. Wij zijn bijna klaar en achteraf is het best een pittige klus geweest, zo naast je normale werk.
Inderdaad ja, de voor foto was van de funda advertentie. Zo zag het er na 1 jaar en heel wat werk (vond ik zelf :+ ) al niet meer uit.

Ik hoop eind april de tegels erin te hebben en het gras erin, dan kan ik beginnen met genieten van de tuin en hoeft de rest even niet zo snel meer.

Heb ook zonder dit project al te weinig tijd voor alles :)
Togi schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:11:
[...]

Je kan ook de gewone Hue lampen nemen en die dan in een armatuur stoppen die je wel mooi vind.
Wel is het 220 dus je moet wat meer doen met kabelmanagement zodat je zeker bent dat je er niet doorheen gaat als je een schep in de grond steekt (maar dat is ook iets wat je met 12v ook beter kan doen)

Voor andere 220v armaturen kan je kijken naar de Hue plug. Of evt een ringleiding aanleggen en die op de plug aansluiten.
Dat werd me links en rechts afgeraden wegens kortsluiting. Ik ga denk ik een paar hue 12v spots rond de pergola plaatsen en een paar verstralers tegen de klimop.

Wel ga ik 1 220 gu10 hue ik een grond armatuur plaatsen om de boom aan te lichten vanuit het gras
leejoow schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:02:
Wij hebben onze hele tuin met InLite gedaan. Niet goedkoop, maar wel echt mooi.
Alleen de vijverlamp kan ik niet aanraden: deze is al drie keer vervangen omdat er water in was gekomen.
Hoe langer ik naar andere merken kijk, hoe meer ik het idee krijg dat hue niet eens zo heel erg duur is :+ . Wel heel erg mooi spul hoor! Een stuk diverser wat betreft aanbod en opties.

[ Voor 48% gewijzigd door Intruder op 05-04-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:26

vanDaal

-ismeereentje

pjot1 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:38:
[...]

Als je dit zelf hebt gedaan als 'leek' zijnde, mijn complimenten! _/-\o_ d:)b
Thanks! Ja, als huis-tuin-keuken klusser. Nu had ik vorig jaar ook al ergens anders 10 meter pad gelegd.

De opstaande randen vind ik zelf ook wel mooi inderdaad. Wellicht niet goed voor de afwatering, maar met de regen van vandaag en gisteren ging het niet verkeerd. Ik heb Excluton voegmortel gebruikt; die laat kennelijk voldoende water door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
ManzokuSan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:52:
[...]

Hebben mensen hier ervaring met lampjes op zonne-energie? En dan niet die dingen van de action die na 2 weken nog maar half branden :9
Ben ook wel benieuwd, wil graag een paar lampen op mijn nog te bouwen huis plaatsen aan de zuidkant. Maar heb geen loze leidingen voorzien in de muur.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Blik1984 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ben ook wel benieuwd, wil graag een paar lampen op mijn nog te bouwen huis plaatsen aan de zuidkant. Maar heb geen loze leidingen voorzien in de muur.

Iemand ervaring?
Onder de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
Hoe kom ik van onder de grond naar gemonteerd op mijn muur op pak em beet 2 meter hoog zonder dat er kabels te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Stroom is toch onzichtbaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vanDaal schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:44:
[...]

Thanks! Ja, als huis-tuin-keuken klusser. Nu had ik vorig jaar ook al ergens anders 10 meter pad gelegd.

De opstaande randen vind ik zelf ook wel mooi inderdaad. Wellicht niet goed voor de afwatering, maar met de regen van vandaag en gisteren ging het niet verkeerd. Ik heb Excluton voegmortel gebruikt; die laat kennelijk voldoende water door.
Volgens mij heb je genoeg afschot naar de straat toe dus heb je daar geen last van! :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vorig weekend m'n tuinlampen aangesloten op een bestaande buitenlamp. Gaf wel een heel mooi plaatje met de sneeuw!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBQxTI9fgO4hkQGbt6-x3ujz3GE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BzKYV8SU1MARZhU3jmbHRPy6.jpg?f=user_large

Over 2 weken komt er een nieuwe schutting. Zal hier nog wel het één en ander posten! O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:18
Intruder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:27:

Dat werd me links en rechts afgeraden wegens kortsluiting. Ik ga denk ik een paar hue 12v spots rond de pergola plaatsen en een paar verstralers tegen de klimop.
Dat valt wel mee hoor, als je goede armaturen (ip54 of 65) gebruikt en je kabels in een kabeldoos met giethars verbind gaat dat helemaal goedkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door robkrekel op 06-04-2022 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:09
Nadat het gazon is;
- Geverticuteerd;
- Afgeharkt;
- Tuinaarde/compost aangevoerd voor oneffenheden gelijk te maken;
- Gewalst;
- Lichtjes aangeharkt;
- Gazon doorzaaien/bijzaaien;
- Gewalst;
- Bemest;
- Gras groeien!

Als het gras lang genoeg is na 4-6 weken (10cm) mag je dan als je gaat maaien direct mulchen? Of beter de eerste keren de opvangbak gebruiken?

Zou direct mulchen vanaf de eerste keren op een doorgezaaid/bijgezaaid gazon niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Jcrs7 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:13:
Nadat het gazon is;
- Geverticuteerd;
- Afgeharkt;
- Gewalst;
- Lichtjes aangeharkt;
- Gewalst;
- Bemest;
- Gras groeien!

Als het gras lang genoeg is na 4-6 weken (10cm) mag je dan als je gaat maaien direct mulchen? Of beter de eerste keren de opvangbak gebruiken?

Zou direct mulchen vanaf de eerste keren op een doorgezaaid/bijgezaaid gazon niet goed zijn?
De eerste paar keer zou ik de opvang bak gebruiken. Als het net bemest is kan er namelijk best wel een flinke snee gras af komen en je wil verstikking in het begin toch voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:43
Misschien niet het juiste topic, maar wat is de voordeligste manier voor een houten schutting?
Nieuw of 2e hands hout

Bij ons huur huis is de schutting van de vorige mensen aardig door gerot vooral boven en onder (volgens mij steigerhout) En gaat om een totale lengte van ongeveer 20meter en 1.80m hoog. WIllen dit gaan wisselen met gaaspanelen en klimop.

Houtprijzen zijn behoorlijk prijzig momenteel, zelfs 2e hands schuttingen durft men de hoofdprijs voor te vragen. Wij willen geen dure schutting van 1500 a 2000euro laten plaatsen aangezien we geen jaren hier meer blijven wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Als je er toch niet blijft wonen; is het oplappen van de schutting (lees: als het maar blijft staan) dan geen oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 14:43
CMos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:10:
Als je er toch niet blijft wonen; is het oplappen van de schutting (lees: als het maar blijft staan) dan geen oplossing?
Ja klopt, maar ja als je er nog wel 3 jaar woont of langer. Dan wil je het nog wel netjes hebben. Houd marktplaats etc ook goed in de gaten.

Maar denk misschien weet iemand hier nog wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
Yaksa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Maak eens wat foto's (dichtbij en een overzichtsfoto) en geef aan waar het noorden is en hoeveel uren zon de borders krijgen.
Mos is een plant die zich het prettigst voelt in de (half)schaduw.
Heermoes is een kruid wat er op wijst dat de grond vrij arm is aan voedingsstoffen.
Het is ook een van de moeilijkste planten om te verwijderen, de wortels zitten soms meer dan halve meter diep.
Hieronder wat foto's van dichtbij en overzichtsfoto's. Met een noordpijl. Hoeveel uren
zon zou ik zo niet weten...

In geel heb ik aangegeven waar mos(achtige) planten groeien. En waar de grond enigszins dichtgeslagen is.

Wat ik nu doe is de mos verwijderen en de grond losharken.
Maar hoe kan ik voorkomen/beperken dat er mos groeit?

De borders heb ik voorzien van kalk. Mijn vraag is hoe ik de borders verder het beste kan onderhouden. Is het voldoende om een laagje compost aan te brengen?

Border bij schutting
Border bij schutting van dichtbij
Border met lavendel
Borders bij gazon
Border bij gazon van dichtbij
Overzichtsfoto
Ondergrond (aanleg tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
Wij zijn ook rustig aan de slag gegaan met onze tuin na de verbouwing. Nu willen wij wat gras plaatsen in onze achtertuin en wil ik een aantal stukken opnieuw bestraten.

In het gekaderde stuk op de foto wil ik wat gras plaatsen maar vraag ik me af wat wijsheid is voor de afwatering. Moet ik het gras wat hoger plaatsen dan de stenen eromheen? Zodat het water niet allemaal richting het gras gaat en dat daar plassen onstaan.

Ook wil ik het stuk opnieuw bestraten waar de tuintafel en stoelen staan. Grindtegels eruit en de stenen hergebruiken die niet meer nodig zijn wanneer het gras er komt. Maar hoe zorg ik nu voor het juiste afschot in de tuin? Ik kom er niet bij hoe ik het touwtje moet uitlijnen. 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOX4Uc_21EonpVWN8WxryMxnGsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TcDTBi84prXCrskDZrNPAbdR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Frenkie567917 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:14:[...]
Hieronder wat foto's van dichtbij en overzichtsfoto's. Met een noordpijl. Hoeveel uren
zon zou ik zo niet weten...
In geel heb ik aangegeven waar mos(achtige) planten groeien. En waar de grond enigszins dichtgeslagen is.
Wat ik nu doe is de mos verwijderen en de grond losharken.
Maar hoe kan ik voorkomen/beperken dat er mos groeit?
De borders heb ik voorzien van kalk. Mijn vraag is hoe ik de borders verder het beste kan onderhouden. Is het voldoende om een laagje compost aan te brengen?
Border bij schutting
Border bij schutting van dichtbij
Border met lavendel
Borders bij gazon
Border bij gazon van dichtbij
Overzichtsfoto
Ondergrond (aanleg tuin)
Aan de hand van de foto's bezien lijkt het er op dat bij het aanleggen van de tuin de aangevoerde grond gestort is over de al aanwezige grond. De aangevoerde grond lijkt zo te zien maar weinig organisch materiaal te bevatten en zal dus dichtslaan. Kalk helpt inderdaad wel tegen mosgroei, wanneer de grond verzuurt is tenminste. Compost toevoegen is essentieel, mits het ook in de grond gewerkt wordt. Ook op de grasmat kan compost gestrooid worden. Echter, een paar grondmonsters (laten) testen kunnen wat meer duidelijkheid geven over de hoeveelheid toe te voegen mest/kalk/organisch materiaal. Meten is weten, dat geldt ook voor de hoeveelheid zonlicht die in de borders komt. De beplanting dient hierop aangepast te worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@vinpower Afschot is normaal om het huis te beschermen, dus van het huis omlaag. Maar in een tuin heb je IMHO geen afschot nodig, zeker niet op een grasmat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vinpower schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:32:
Wij zijn ook rustig aan de slag gegaan met onze tuin na de verbouwing. Nu willen wij wat gras plaatsen in onze achtertuin en wil ik een aantal stukken opnieuw bestraten.

In het gekaderde stuk op de foto wil ik wat gras plaatsen maar vraag ik me af wat wijsheid is voor de afwatering. Moet ik het gras wat hoger plaatsen dan de stenen eromheen? Zodat het water niet allemaal richting het gras gaat en dat daar plassen onstaan.

Ook wil ik het stuk opnieuw bestraten waar de tuintafel en stoelen staan. Grindtegels eruit en de stenen hergebruiken die niet meer nodig zijn wanneer het gras er komt. Maar hoe zorg ik nu voor het juiste afschot in de tuin? Ik kom er niet bij hoe ik het touwtje moet uitlijnen. 8)7 [Afbeelding]
Je bestrating moet altijd iets hoger liggen dan je tuin. Anders staat je bestrating onder water bij hevige regenval. ;)

Even een aantal vuistregels qua afschot,
Goot, 0,5%
Tuinen, 1%
Trottoirs, parkeerplaats, 2%
Rijbanen, 3%

In jouw geval zou ik dus gewoon 1% aanhouden. Door een vaste hoogte te gebruiken, bijvoorbeeld onderkant kozijn (1cm lager tegen rotten), kan je hoogtes over waterpassen. Vergeet niet steeds je waterpas om te draaien. Hierdoor haal je eventuele afwijkingen uit je waterpas. Door de lengte te meten kan je dus je hoogte bepalen. 5m is 5cm afschot. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
@G.Scholtens

Wat is er rot aan de schutting? De palen, de panelen of alles?

Als de palen nog goed zijn zou ik mp in de gaten houden voor een gebruikt stuk harmonica gaas
(Harmonicagaas 1m x 20m
€ 30,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons)
of zelfs betongaas.
(Gaasmatten, gaasschermen, betongaas, gaaspanelen, staalmat
€ 10,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons)

Dan een partijtje klimplanten er tegen aan en met een beetje mazzel zit het met een jaar dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Goed idee @Woody179!

Als @G.Scholtens wil, heb ik nog 4X betongaas liggen wat weg moet. Ca 60x180. Zou even na moeten meten. Bij interesse, PM maar ff. :)

[ Voor 12% gewijzigd door pjot1 op 06-04-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:07
Er is vandaag al een aardige bak regen gevallen hier. Ik had vorige week al een begin gemaakt met het omspitten van een stuk grond voor een nieuw stuk gras. Ik wil morgenmiddag de rest omspitten, wat bandjes verplaatsen en dan starten met uitvlakken.

Ik wil eigenlijk zaterdag nieuwe graszoden leggen. Maar, ik las dat het niet zo handig is om graszoden te leggen als de ondergrond te nat is. Nu staan er plassen op het stuk grond—hoe weet ik of het komend weekend niet te nat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CarpeVentum schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:29:
Er is vandaag al een aardige bak regen gevallen hier. Ik had vorige week al een begin gemaakt met het omspitten van een stuk grond voor een nieuw stuk gras. Ik wil morgenmiddag de rest omspitten, wat bandjes verplaatsen en dan starten met uitvlakken.

Ik wil eigenlijk zaterdag nieuwe graszoden leggen. Maar, ik las dat het niet zo handig is om graszoden te leggen als de ondergrond te nat is. Nu staan er plassen op het stuk grond—hoe weet ik of het komend weekend niet te nat is?
Ach volgende week wordt het mooi weer. Dat is zo weer weg joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Laatst online: 19:07
de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:10:
[...]

Ach volgende week wordt het mooi weer. Dat is zo weer weg joh.
Dus, wachten op volgende week met graszoden leggen of kan zaterdag prima denk je? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CarpeVentum schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:06:
Dus, wachten op volgende week met graszoden leggen of kan zaterdag prima denk je? :/
Idealiter wil je de graszoden leggen als het warm weer is (>15 C), en goed nat houden, zodat het goede groeicondities heeft. Ook voorkomt nattigheid dat de graszoden uitdrogen, wat kan zorgen voor 'kieren' tussen de zoden. Dus voor een periode van regen leggen is makkelijk, want dat scheelt je beregenen.

Grootste nadeel van leggen van graszoden op natte grond is denk ik dat de grond dicht kan slaan van de regen, en je wil juist dat in ieder geval de bovenkant lekker los is, zodat het gras makkelijk wortel kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:46
2 weken geleden graszaad gezaaid... nu is alles kletsnat, kan dit nog goed komen? of is de kans groter dat we weer opnieuw moeten beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CarpeVentum schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:06:
[...]

ja hoor gewoon leggen. ideaal weer zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:09
Jcrs7 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:13:
Nadat het gazon is;
- Geverticuteerd;
- Afgeharkt;
- Gewalst;
- Lichtjes aangeharkt;
- Gewalst;
- Bemest;
- Gras groeien!

Woody179 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:30:
[...]

De eerste paar keer zou ik de opvang bak gebruiken. Als het net bemest is kan er namelijk best wel een flinke snee gras af komen en je wil verstikking in het begin toch voorkomen.
Ga ik dat de eerste paar keren aanhouden.
Iemand anders nog tips, op-/aanmerkingen op bovenstaande werkvolgorde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:37
Hier goed bericht, na mijn vraag over de Zilverkaars (en). nu het een aantal dagen geregend heeft schiet alles waarlijk de grond uit, gelukkig had ik bij het planten van de Zilverkaarsen de bijgeleverde labels in de grond gestoken waar ik de handel geplant had, dus ik kan nu inderdaad zien dat er wat gebeurt, ze stuiven werkelijk omhoog, maandag was er nog niets zichtbaar, nu staan er minimaal 2 a 3 dichtgevouwen blaadjes en wat stengels een paar centimeter boven de grond *O*
De rest is ook erg enthousiast, al is het verschil bij de diverse clematissen wel opvallend, allen hebben nieuwe uitlopers, de meeste laten +/- 30 - 40cm groei zien, op 1 na, die nu de bovenkant van de schutting al bereikt heeft :Y
Wat je kan noemen een hardloper, we hebben 3 soorten staan, en van elk 4 planten, en dan toch een enorm verschil ook bij exact dezelfde plant die bij het planten allen even groot waren.
2 soorten schieten dus voornamelijk naar boven, de derde soort knalt voornamelijk in de breedte en een stuk langzamer in de hoogte, die laatste staat nu helemaal vol in het blad, de hoog klimmers zijn momenteel nog voornamelijk stengel.
Grappig genoeg zijn bijna alle planten de winter goed doorgekomen, behalve drie siergrassen, waar ik toch dacht dat die de meest taaie planten waren :?

In ieder geval lijkt het er op dat we van de zomer volop van onze nieuwe tuin kunnen genieten, nu enkel nog een lading aaltjes tegen de slakken en lieveheersbeestjes larven tegen de luizen (rozen en klapbessen) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Draadloos noem je dat in het geval van stroom.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
HiBe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:13:
2 weken geleden graszaad gezaaid... nu is alles kletsnat, kan dit nog goed komen? of is de kans groter dat we weer opnieuw moeten beginnen?
Komt goed. Bij ons stond er vorig jaar 10-20cm water op twee dagen na het zaaien, maar werd uiteindelijk helemaal groen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik dacht, een paar rollen gras kost maar € 64,- dus liever nu even hard werken en dan heb ik de hele zomer weer een super grasmatje :) Zit ik ook niet te kloten met bijzaaien enzo. Deze week mooi regen, kan het mooi wortel schieten. Ben er weer blij mee, kan ik er volgende week mooi van genieten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Npg3SbP/IMG-1219.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 07-04-2022 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Cheesy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:08:
Ik dacht, een paar rollen gras kost maar € 64,- dus liever nu even hard werken en dan heb ik de hele zomer weer een super grasmatje :) Zit ik ook niet te kloten met bijzaaien enzo. Deze week mooi regen, kan het mooi wortel schieten. Ben er weer blij mee, kan ik er volgende week mooi van genieten.

[Afbeelding]
Wat een leuk ding aan de muur met de gele bloemen erin. is dat een frame met zakken waar de planten in ‘hangen’? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:12:
[...]

Wat een leuk ding aan de muur met de gele bloemen erin. is dat een frame met zakken waar de planten in ‘hangen’? Of zie ik dat verkeerd?
Ja klopt. Het is zo'n verticale tuin van vilt van AliExpres (zoiets). Ik heb deze op multiplex bevestigd en met vuren latten een lijst omheen gemaakt. Even snel geverfd met de gedachte dat het 1 of 2 seizoenen zou hangen. Ding houd het iets langer vol, hangt er al 5 of 6 jaar nu en meestal vul ik 'm met viooltjes.

Edit: in deze post nog wat meer foto's: Cheesy in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 07-04-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Cheesy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:20:
[...]
Ja klopt. Het is zo'n verticale tuin van vilt van AliExpres (zoiets). Ik heb deze op multiplex bevestigd en met vuren latten een lijst omheen gemaakt. Even snel geverfd met de gedachte dat het 1 of 2 seizoenen zou hangen. Ding houd het iets langer vol, hangt er al 5 of 6 jaar nu en meestal vul ik 'm met viooltjes.

Edit: in deze post nog wat meer foto's: Cheesy in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Ah leuk zeg, een plantenschilderij. Ga ik ook maken, dank voor de inspiratie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
CarpeVentum schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:29:
fIk wil eigenlijk zaterdag nieuwe graszoden leggen. Maar, ik las dat het niet zo handig is om graszoden te leggen als de ondergrond te nat is. Nu staan er plassen op het stuk grond—hoe weet ik of het komend weekend niet te nat is?
Wanneer er nu al plassen op het stuk grond staan dan is dus de ondergrond voor het straks te leggen gras niet waterdoorlatend genoeg. Bij graszoden is het belangrijk dat de structuur van de ondergrond water- en luchtdoorlatend is en dat er voldoende organisch materiaal in zit. Dus spitten, losharken, compost (champignonmest werkt heel goed) strooien, met cultivator inwerken, afrollen, licht harken en dan pas zoden leggen.
O ja, bij nat weer niet gaan spitten, door je eigen gewicht verdicht je de grond alleen maar. Boeren ploegen ook niet wanneer het regent en de grond kletsnat is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:15:
[...]

Draadloos noem je dat in het geval van stroom.
Kan jij zien of er stroom op staat als er wel een draad is? Of is stroom onzichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Teijgetje schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:14:
[...]

Kan jij zien of er stroom op staat als er wel een draad is? Of is stroom onzichtbaar?
Nee daar heb je dan toch wel een apparaatje voor nodig, dus is het toch gedeeltelijk onzichtbaar ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Laatst online: 15-09 12:03
Iemand bekend met dit apparaat? https://www.toolstation.n...aals-schakelaarset/p81884

Ik ben van plan om de tuinverlichting uit te breiden. En heb de grondkabels daarvoor al een paar jaar geleden getrokken. Nu zag ik bovenstaand apparaat waarmee ik dus de bestaande 230v verlichting per afstandbedieing kan schakelen. Maar ik vroeg me af of dit goed werkt, want ik kan geen reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:00
wolterious schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:26:
Iemand bekend met dit apparaat? https://www.toolstation.n...aals-schakelaarset/p81884

Ik ben van plan om de tuinverlichting uit te breiden. En heb de grondkabels daarvoor al een paar jaar geleden getrokken. Nu zag ik bovenstaand apparaat waarmee ik dus de bestaande 230v verlichting per afstandbedieing kan schakelen. Maar ik vroeg me af of dit goed werkt, want ik kan geen reviews vinden.
Smartwares maakte in het verleden gebruik van het zelfde soort systeem slak klik aan klik uit. Er was dus geen terugkoppeling of het signaal wat je verstuurd hebt ook daadwerkelijk aangekomen was (en ie lampen dus echt aan of uit zijn)
Geen idee of dit systeem dat heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Laatst online: 15-09 12:03
Dat lijkt me met het aan- en uitschakelen van verlichting opzich geen probleem. Dat zie je sowieso wel. Ik lees reviews van 5 jaar terug dat de afstandsbediening niet goed werkt, maar in 5 jaar kan je veel verbeteren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@wolterious Als het niet waterdicht hoeft zou je ook voor een Sonoff, een Shelly o.i.d. kunnen gaan.
Moet het wel waterdicht; dan kun je die natuurlijk altijd nog inbouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 09-04-2022 20:46 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 188 Laatste