Heerlijk weer vandaag.
Vanmiddag ons landje voor de eerste keer gemaaid op de hoogste maaistand, wat al even doorbijten was.
Maar voordat het echt gaat groeien het maar even voor zijn.
Leuk te zien dat al mijn oude vriendjes er nog waren.....
Zodra ik gemaaid had kwam een scholekster gelijk weer mee rennen en uit de verdorde bosjes schoten plotseling een paartje fazanten weg.
Apart hoe die beesten zich kunnen verschuilen in "het open" want die bosjes zijn geheel doorzichtig.
Wel een nieuwe gast.
Plotseling schoot André Haasus voor mijn maaitractor weg.
Haas(t) zo groot als een klein hondje.
Die bleef een beetje heen en weer rennen als ik van richting veranderde en het leek even een paar keer er op dat hij/zij het water in zou duiken en naar de overkant zwemmen.
Maar ik denk dat hij op een gegeven moment door had dat ik niet achter hem aan kwam toen ik banen maaide en maar langzaam zijn vluchtkant op kwam.
Op een gegeven moment bleef hij zitten bij de schuur wanneer ik daar op tientallen meters van keerde.
Geen idee waar hij nu is.
Andere tip, voor mensen met een kettingzaag, de
Einhell kettingzaagslijper.
Zoals bekend waren mijn zagen bot na het vele kapwerk en moesten die geslepen.
Aangezien ik ca 7,50 betaal voor een slijpbeurt leek me een investering van €33 een goed plan.
Vanmiddag nog even bij de buurvrouw een oude stomp (2m hoog x 45 diameter) weggezaagd met de 55 cm zaag, en toen ik die in mootjes wou zagen was hij toch wel botter dan ik dacht.
Dus even op de slijper.
Bleken de tanden haast rond versleten, dus er moest ca 1,5-2 mm per tand van af om hem weer scherp te krijgen. Kon me niet voor de geest halen waar hij zo bot op geworden was.
Dat ging prima, met beleid, met de slijper.
Verwacht voor dat geld geen brute kracht maar ik kon vrij simpel alle tanden scherp slijpen. En met beleid bedoel ik dat je langzaam slijpt en niet de schijf volle kracht naar beneden drukt.
Instellen van de slijper is simpel, en tanden verzetten, en vastzetten, gaat makkelijk.
1x instellen om alle tanden even "kort" te maken.
En het "aambeeld", dat onder 30 graden staat, zet je snel 60 graden om, om de andere tanden te slijpen.
Zo in hele korte tijd even de twee kettingen scherp geslepen.
De kleine ketting hoefde maar geschampt.
En die vlogen daarna weer door de stammetjes heen.
Aanrader.
Achteraf zag ik waar de ketting zo bot op was geraakt. Achter de stam zat betonsteen waar ik met zagen een kuil van ca 3 mm diep in geslepen had.
Dat gaat wat harder met slijten dan een beetje grond.
Voor de nieuwe aanplant
Viviroot gehaald om wat extra te geven en te hopen dat ze makkelijker wortelen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Leek me geen kwaad kunnen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.