Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:38
bazzemans schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:21:

Heeft iemand tips of een lumineus idee om efficiënter of sneller de roest/verf te verwijderen?
Breng hem naar een poedercoater en laat hem zandstralen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
In onze voortuin willen we een poort plaatsen, zodat onze hond niet zomaar de voortuin uit kan rennen de straat op. Hiervoor zijn we bezig met een restauratieklusje (als ik het die naam al mag geven) van de poort op onderstaande foto. Ik ben zelf niet heel handig, maar volgens mij is dit een smeedijzeren poort.

De bedoeling is om deze kaal te maken van roest en verfresten en daarna opnieuw te schilderen. Hiervoor hebben we vooralsnog gebruik gemaakt van een boormachine met daarop een komborstel. Dat werkt, maar duurt wel ellendig lang. Vandaar mijn vraag..

Heeft iemand tips of een lumineus idee om efficiënter of sneller de roest/verf te verwijderen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Er is een verfsoort ben even de naam kwijt. (geen menie)
Deze is behoorlijk agressief en kan over "roest" heen geschilderd worden.

Elektrolyse maakt het ook goed schoon, net als zandstralen. (eventueel een poedercoating? De verf wordt gebakken ipv geschilder)

Afbijt is overigens een vervelend goedje waar voorzichtigheid geboden is.
Het blik kan bij openen spuiten veiligheidsbril en handschoen die tegen chemie kunnen zijn aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
onno oliver schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Er is een verfsoort ben even de naam kwijt. (geen
Deze is behoorlijk agressief en kan over "roest" heen geschilderd worden.

Elektrolyse maakt het ook goed schoon, net als zandstralen.

Afbijt is overigens een vervelend goedje waar voorzichtigheid geboden is.
Het blik kan bij openen spuiten veiligheidsbril en handschoen die tegen chemie kunnen zijn aan te raden.
Hammerite, Rustoleum dacht ik ook.
Hammerite duurt een goeie maand voordat het echt is uitgehard.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:03
Thanks voor al jullie reacties. Er zijn nogal wat opties dus.

Wij hebben deze verf voor op het poortje: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/4138804/artikel.html. Hammerite dus en er staat inderdaad dat dit direct over roest schilderbaar is. Desalniettemin leek het ons beter om het hekwerk zo vrij mogelijk te maken. Is dat een verstandige keuze of écht overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
Zijn in dit topic tweakers die ervaring hebben met het telen van aardappels in emmers, torens van gaas.
Het idee is dat u op meerdere plekken aardappels groeien. dwz door de gaten in de zijkant te maken van de emmer kan daar ook een weer wat groeien en niet alleen aan de bovenkant.
Door dat de gaten worden afgesloten met stro, gras of karton kan er geen aarde uit.
In een laagje grond van ongeveer +-20 cm. Als het loof gaat groeien telkens wat aarde erbij, tot de bak bijna vol is.

Poot een paar Geef bij droog weer regelmatig water aan de voet. De planten worden erg groot, maar zien er in bloei prachtig uit.

Heb dit een paar jaar geleden voor de lol geprobeerd met restjes biologische aardappels maar was niet tevreden over het resultaat van de oogst. Netjes gewacht tot dat het blad afgestorven was. resultaat was slechts enkel aardappels. Smaak was prima maar had wat meer opbrengst verwacht.

De zoete aardappel die maanden van te voren in een glas water gezet had om scheuten te krijgen had niks gedaan wel gegroeid maar geen nieuwe gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door onno oliver op 14-03-2022 16:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dat niet iedereen kan straten blijkt maar weer. Ik kreeg de opdracht om dit terras na te lopen want als het heel hard regende stroomde het water naar huis. -O-

Dus eerst de hoogtes gecheckt. Blijkt dus het midden 4cm hoger te liggen dan de dorpel.... :F :N Hoe de f*ck kan je dit als stratenmaker verkopen? Dus de boel maar even opknappen. De enige oplossing is een (lijn)goot in het midden omdat het huis in een U-vorm is en het terras in de opening van de U ligt. Hierdoor wil je geen afschot langs de gevel omdat dat heel erg opvalt. Minimaal afschot is dat een vereiste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSaBgKXKJC8MnBm5HBL1UgmVlrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9s6XhNaEZ4UdxLXqhB1B1nUZ.jpg?f=user_large

Dit geeft wel aan hoe hoog het ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-X-dgl2An-aU1YE__mfao2ROkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/32sbm2MPrHoEBaE7nDjGvJ68.jpg?f=user_large

Hoezo tegenschot? :?

Zelf heb ik ook wat nieuws in de tuin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCwiffOvwPqnRVs_eGsHhVbeWAs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UF9Na3ilFR9z9nsDFFU4zleq.jpg?f=user_large

Volgende week maar even aansluiten! Ik zit zelf aan vlamlampen te denken. Past er wel bij! Iemand ervaring mee? :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:53
In onze voortuin willen we een poort plaatsen, zodat onze hond niet zomaar de voortuin uit kan rennen de straat op. Hiervoor zijn we bezig met een restauratieklusje (als ik het die naam al mag geven) van de poort op onderstaande foto. Ik ben zelf niet heel handig, maar volgens mij is dit een smeedijzeren poort.

De bedoeling is om deze kaal te maken van roest en verfresten en daarna opnieuw te schilderen. Hiervoor hebben we vooralsnog gebruik gemaakt van een boormachine met daarop een komborstel. Dat werkt, maar duurt wel ellendig lang. Vandaar mijn vraag..

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat te zien is op de foto is geen komborstel. ;)

Voor de verf kun je misschien beter een haakse slijptol gebruiken met een cleanschijf.
Op 1: 56 gebruik en vanaf 3:37 conclusie.

Voor de roest gebruik je het best Ranex Rustbuster of Rustyco roestoplosser.
Dat zet de roest om waarna je het kan schilderen.
Ik gebruik Ranex.

Werkt ongeveer zo:

En wat betreft Hammerite..........mooi verkooppraatje, maar twee jaar later roest het gewoon vrolijk weer verder.
Roest moet je echt verwijderen wil je er van af zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 14-03-2022 17:09 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@pjot1 Mooie buitenlantaarn! Zoiets zoek ik eigenlijk ook nog ter vervanging van mijn doorgeroest exemplaar. En ja ik heb er een vlam lamp in 8)
Welke lantaarn is dit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayplum
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb 3 leibomen in de voortuin (5*6 meter) en na 5 jaar staan ze nu iets scheef, niet parallel aan de weg, en niet helemaal op 1 lijn, waarschijnlijk door de wind/groei/zon. De bamboo frame is niet stevig genoeg om ze recht te krijgen. Ik wil dat bomen meer op 1 lijn zijn en parallel aan de stoep/weg. Zie de foto.
Wat zou jullie adviseren om ze recht te krijgen?
Ik dacht om een steigerframe (van 27 of 33mm buizen) te maken, vast maken aan de bomen en uiteinden bevesteigen schuin (45 gr hoek) tegen de gronAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boPeg1Pog-t_SXg_9G7BQX98slg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voD3rKNFmke95CVvfxBn96eK.png?f=fotoalbum_larged/tegels of helemaal aan de gevelmuur.

[ Voor 6% gewijzigd door rayplum op 14-03-2022 17:44 . Reden: duidelijker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:13:
@pjot1 Mooie buitenlantaarn! Zoiets zoek ik eigenlijk ook nog ter vervanging van mijn doorgeroest exemplaar. En ja ik heb er een vlam lamp in 8)
Welke lantaarn is dit?
Ik heb geen idee. Alleen dat ie loodzwaar is. Deze lampen heb ik gekregen en ik heb geen typeplaatje oid kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
pjot1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Ik heb geen idee. Alleen dat ie loodzwaar is. Deze lampen heb ik gekregen en ik heb geen typeplaatje oid kunnen ontdekken.
Vandaar waarschijnlijk dat íe er zo authentiek uitziet. Ze horen van gietijzer te zijn maar die zijn zeldzaam. Dus veel plezier ermee!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@rayplum

Ik denk dat je te moeilijk denkt. Alles exact op een lijn zie je toch niet als er blad in zit. Je zou wel de, vanuit je huis gezien, linkse stam met een schoor naar de grond (driehoek) iets naar je huis kunnen trekken en de rechtse iets er van af duwen, denk ik, zodat ze parallel staan met je huis.
Voor in de grond kan je dan twee tegels wippen om een pen te kunnen slaan.
Na een jaar of anderhalf zouden ze dan zo moeten blijven staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 14-03-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
rayplum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:42:
Ik heb 3 leibomen in de voortuin (5*6 meter) en na 5 jaar staan ze nu iets scheef, niet parallel aan de weg, en niet helemaal op 1 lijn, waarschijnlijk door de wind/groei/zon. De bamboo frame is niet stevig genoeg om ze recht te krijgen. Ik wil dat bomen meer op 1 lijn zijn en parallel aan de stoep/weg. Zie de foto.
Ik dacht om een steigerframe (van 27 of 33mm buizen) te maken, vast maken aan de bomen en uiteinden bevesteigen schuin (45 gr hoek) tegen de gron[Afbeelding]d/tegels of helemaal aan de gevelmuur.
Leibomen horen eigenlijk in een frame.
Het maakt niet uit of dit metaal of van hout is. (mischien overleggen met de buren en afstemmen wat zij ook mooi vinden?)
Ik zie in de zelfde bak ook een rhododendron staan deze kunnen behoorlijk hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:12
rayplum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:42:
Ik dacht om een steigerframe (van 27 of 33mm buizen) te maken, vast maken aan de bomen en uiteinden bevesteigen schuin (45 gr hoek) tegen de gron[Afbeelding]d/tegels of helemaal aan de gevelmuur.
Hier in de buurt heeft iemand een frame gemaakt met twee stalen buizen links en rechts van de leibomen, die met staaldraden aan elkaar verbonden zijn en zo de takken leiden. Misschien een idee om het visueel recht te trekken. Boom die het meest afwijkt groeit er dan vanzelf wel in mee. Bamboe lijkt me daar niet meer sterk genoeg voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@franssie
Mijn buurvrouw verkoopt ze, een paar soorten dacht ik.
https://www.demmerik73.nl/aluminium-en-messing-buitenlampen/

Even contact opnemen, ze dacht dat ze op de site stonden. Maar niet dus, wordt aan gewerkt.
Maar ze heeft ze wel in de catalogus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Teijgetje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:38:
@franssie
Mijn buurvrouw verkoopt ze, een paar soorten dacht ik.
https://www.demmerik73.nl/aluminium-en-messing-buitenlampen/

Even contact opnemen, ze dacht dat ze op de site stonden. Maar niet dus, wordt aan gewerkt.
Maar ze heeft ze wel in de catalogus staan.
Ik zal eens langsrijden anders, is niet ver. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
franssie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Ik zal eens langsrijden anders, is niet ver. Dank!
Als je mijn naam noemt, Teijgetje, dan krijg je 5% korting. (Voor iedereen hier geregeld trouwens)
Als je bestelt moet dat wel via mail, of even langsgaan, via de webshop kan ze dat niet instellen.
Als je langs gaat kan je ook eventueel wat samenstellen, er zijn meer soorten. Die zet ze er vanavond op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayplum
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:11:
@rayplum

Ik denk dat je te moeilijk denkt. Alles exact op een lijn zie je toch niet als er blad in zit. Je zou wel de, vanuit je huis gezien, linkse stam met een schoor naar de grond (driehoek) iets naar je huis kunnen trekken en de rechtse iets er van af duwen, denk ik, zodat ze parallel staan met je huis.
Voor in de grond kan je dan twee tegels wippen om een pen te kunnen slaan.
Na een jaar of anderhalf zouden ze dan zo moeten blijven staan.
Een beetje scheef vind ik niet erg, maar nu is het te veel. Zie de foto.
Klopt, de bamboo frame is niet meer stevig genoeg. Vanuit het huis gezien, moet ik inderdaad de takken van rechte stam van het huis duwen, en de takken van de linkse stam (een beetje) naar het huis trekken. Een schoor voor de linke boom is indeed een optie, maar welke constructies zou visueel niet te storend en stevig genoeg kunnen zijn?
Toke_gt schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:22:
[...]

Hier in de buurt heeft iemand een frame gemaakt met twee stalen buizen links en rechts van de leibomen, die met staaldraden aan elkaar verbonden zijn en zo de takken leiden. Misschien een idee om het visueel recht te trekken. Boom die het meest afwijkt groeit er dan vanzelf wel in mee. Bamboe lijkt me daar niet meer sterk genoeg voor.
Is een lei constructie van steigerbuizen de enige optie? Mochten de buren het niet mooi vinden, wat is een alternatief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIH44gzxI2YOXbWpxIeJL1AS_qA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w7ft2iUnT8poIocGBYWc9Qn3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
rayplum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:06:
[...]
Is een lei constructie van steigerbuizen de enige optie? Mochten de buren het niet mooi vinden, wat is een alternatief?
De kracht zit in de staalkabels, lijkt me. Die kun je natuurlijk ook bevestigen aan vierkante houten balken (12x12 of zo) als jij of je buren dat mooier vinden. Andere constructie is met ronde palen die tussen de bomen staan. Valt nauwelijks op en zo kun je ze misschien makkelijker in het gareel krijgen.
Als je googelt op leiconstructie zie je een aantal toepassingen waar je je voordeel mee kunt doen.
Deze als voorbeeld (al lijken de takken hier niet verbonden te zijn met de palen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX75RWTKmdAjaj2OMKeM8DftORE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0xWXwrB7IVYFGD7WXZ0N9QQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Toke_gt op 14-03-2022 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
rayplum schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Een beetje scheef vind ik niet erg, maar nu is het te veel. Zie de foto.

Vanuit het huis gezien, moet ik inderdaad de takken van rechte stam van het huis duwen, en de takken van de linkse stam (een beetje) naar het huis trekken. Een schoor voor de linke boom is indeed een optie, maar welke constructies zou visueel niet te storend en stevig genoeg kunnen zijn?
Alleen de takken gaat niet werken, dan krijg je overdreven een Z, dat wil je vast niet voor je deur op dit moment. :+
Die takken groeien naar de zon denk ik, en zoals ik het zie zitten de takken prima horizontaal aan het bamboe.
Alleen heeft de hele lengte zich naar de zon gedraaid vermoed ik.
Waar jij horizontaal zei eerder bedoelde je denk ik parallel aan de gevel.
Ik zou alleen de stam duwen of trekken op ca 3/4 van de hoogte, waar je een boomband (dik vezelgewapend rubber) gebruikt om de boom te fixeren zodat deze niet beschadigd.
Dat kan met een schoor schuin op de grond, aan een pen die je in de grond slaat.
Een beetje zoals je metselwerk stelt, zoals hier in het midden waarbij je het metselprofiel als boom moet zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8auXb99DPMY54jR3Ktsaasci3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hqfcJSUjMwfPXYRZyF4wNPv.jpg?f=fotoalbum_large

Een tweede schoor zoals je daarop ook ziet is niet nodig omdat de takken netjes aan elkaar zitten, de middentakken zullen dus meebuigen en je takken over de hele breedte zullen dus recht blijven.
Door in de straat de schoor aan een pen te schroeven kan je ook nastellen.
Daar haal je twee tegels voor uit de straat bij jou.

Andere optie is inderdaad steigerbuis horizontaal naar de gevel maar daar moet je voor boren. En stellen is een stuk lastiger met staal. De schoren kan je van gewoon 2x3 houten balkje maken en even beitsen voor het mooi. Is het vastgegroeid dan haal je de schoren weg en doe je er weer een (hele) tegel in.

Hoe lager je schoort hoe schuiner de stammen gaan staan.
Die stammen zullen zich schuin gaan wortelen maar ze zullen niet boven het steunpunt recht omhoog gaan groeien. Vandaar hoog afsteunen zodat het wel parallel lijkt maar de stammen het minst schuingedrukt/getrokken worden.

En na verloop van tijd zullen de bomen toch weer naar de zon draaien............ :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 14-03-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:36

OMX2000

By any means necessary...

We hebben afgelopen vrijdag nieuwe planten geplant. Echter hebben we geen voorbemeste aarde gebruikt. De leverancier van de plantjes zou dat meenemen, maar was dat vergeten… Kan ik achteraf verrijkte grond eroverheen gooien, of mest gebruiken?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-08 11:28
@OMX2000 Om de 8 weken organische meststof strooien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

hansvk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:30:
@OMX2000 Om de 8 weken organische meststof strooien.
Maar ook nu meteen al mee beginnen, en dan over 8 weken weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Ja, kan nu meteen. Ik heb mijn eerste bemestingsronde al een paar weken geleden gedaan (met het oog op het mooie weer dat toen verwacht werd)..

[ Voor 77% gewijzigd door hansvk op 15-03-2022 09:42 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Momenteel werk ik voor een hovenier en toevallig kwam verzopen gazons ter sprake. Hier in Noord-Holland komt dat vrij veel voor mede door dichtgeslagen kleigrond. Vaak wordt er wel grondverbetering toegepast of een laag goede grond erop gegooid. Maar het kan evengoed een zompige bende worden na hevige regenval.

Omdat ik hier las dat meerdere Tweakers hier last van hebben, wil ik deze tip jullie niet onthouden. Volgens de hovenier kan je het beste Dendro wormen uitzetten. Deze wormen graven hun gangen niet horizontaal zoals normale wormen maar verticaal door de klei heen. Zo ontstaat er natuurlijke afwatering. Je bent wel minimaal een half jaar verder voordat je van je overtollige water af bent maar dat zou je ook hebben met een normale drain die soms pas na een jaar goed werkt. Ik had er nog nooit van gehoord maar als dit werkt is het natuurlijk een prachtige natuurlijke oplossing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Zo, eerste schuttingdeel staat sinds dat de boel omgewaaid was de 18de feb.
Veel werk in je eentje, boom moeten weghalen omdat deze palen veel groter zijn (dus de hele bups opschuift qua gaten). Dan moet je ook dus tot bijna 1m diep alle stammen wortels etc weghalen. Zonder professionele apparatuur.
Tot zover alles recht en pas.. nog 8 meter te gaan lol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAxznWquUTZlLhK70KbK9prhlYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6EbCMhkAKE3ZBOg1B0kVb5yy.jpg?f=fotoalbum_large

@pjot1 Wanneer kom je me patio doen? Zoals je ziet is het schots en scheef.
En het moet ook wat verlengd worden, wanneer kan je? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Bad Brains

Ik kan altijd langskomen, al is het voor de gezelligheid! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
pjot1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:33:
@Bad Brains

Ik kan altijd langskomen, al is het voor de gezelligheid! ;)
Potten bier kan ik altijd neerzetten, maar er moet wel gewerkt worden.
Anders krijg ik op me kloten van mijn vriendin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@pjot1
Mooie tip, ik zal hem in de TS zetten. d:)b

Staat er inmiddels bij.
Voor Dendrobena`s kan je hier terecht : https://dutchbaitfarm.com/
Ik heb ze al gemaild hoe je in de webshop komt, maar bij hen kun je dus een emmertje bestellen. Voor minder dan wat je betaald bij de hengelsport, waar ze €4,50 voor 50 stuks kosten.

Vanmiddag een leuk plantje op de kop getikt op marktplaats voor €75, die boven het tafeltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pDAYCIjL5vIdfa3StCiz6oR11M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sFpLVKpKjQXiosELdVjSunkS.png?f=user_large

Rhododrendonnetje, hij staat uiteraard nog niet in bloei.
Zaterdag even uitgraven. Gelukkig wortelen ze oppervlakkig.

[ Voor 112% gewijzigd door Teijgetje op 15-03-2022 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Bvanham schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:24:

Illustratie, mijn vijver is ca. 10 meter lang en tussen de 2 en 5 meter breed. Op het diepste punt ca. 1.40 meter diep.

Benno
De visjes zwommen van het weekend alweer flink in het rond. Heb dus al een groot gedeelte uitgebaggerd. Zit er nu aan te denken om eens een stapel Bokashi kleiballen erin te gooien en zien welk effect dat heeft op de helderheid van het water. Iemand daar toevallig ervaring mee?

De planten blijf ik nog wel even vanaf, die mogen eerst nog wel even een beetje aangroeien.
Onze vijver is ovaal met 8 meter in de lengte, ongeveer 4 meter in de breedte en iets van één meter diep op de middelste stukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:03
Ik heb van hardhout meerdere plantenbakken gemaakt. De houten frames zijn af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEOyAvwfMgTRZpEJI5v1gq5G6ck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZy2R0f4qJQs3s2yDWMXmNg5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3PfTFfSxdBixjgkxYpTjumNLhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0M7eFE9SGNmfVoLxGH8fUZT.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar zo kan de aarde er uiteraard nog niet in. Ik zat aan de volgende opties te denken:
  • Worteldoek. Voordelen zijn gemak en het is waterdoorlatend, zodat de bakken bij hevige regen niet vol komen te staan. Maar worteldoek laat misschien juist te makkelijk water door, waardoor de aarde te snel droog komt te staan en er te vaak extra water gegeven moet worden.
  • EPDM(-vijverfolie). Dit moet dan wel vrij dikke folie zijn, denk ik. Ik laat de folie rusten op de tegels, maar zeker waar de folie over de U-profielen gaat zal er toch wel wat spanning op komen door alle aarde. Mocht dit het worden, dan zullen er onderin wat gaten moeten zitten zodat overtollig water weg kan lopen. Zou één gat per plantenbak voldoende zijn?
  • Binnenbakken van kunststof. Dit is steviger, maar je moet maar net wat kunnen vinden dat mooi past.
De bakken hoeven in principe nooit meer verplaatst te worden, vandaar dat ik denk dat een stevige bodem in principe niet nodig is. Wat is gebruikelijk bij zoiets, wat raden jullie aan, wat vinden jullie van de bovengenoemde suggesties?

Ook nog de vraag of je zulke bakken volgooit met onbemeste tuinaarde, of zou het verstandig zijn om er ook wat potgrond doorheen te mengen? Iemand tips voor goedkope maar goede tuinaarde? Ik verwacht dat er tussen anderhalf a twee kuub in zal gaan, hoewel ik dat nog niet berekend heb.

Ook wil ik er trellis, gaasmat of draadmat in zetten van zo'n anderhalve meter hoog, zodat daar klimop tegen kan groeien tegen inkijk vanaf het parkeerdek. Dat schroef ik dan tegen het hout en zet het diep in de bakken, zodat de aarde ook voor extra stevigheid zorgt. Heeft daar nog iemand tips voor?

Alvast dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:45
Teijgetje schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:45:
@pjot1

Staat er inmiddels bij.
Ik heb ze al gemaild hoe je in de webshop komt, maar bij hen kun je dus een emmertje bestellen. Voor minder dan wat je betaald bij de hengelsport, waar ze €4,50 voor 50 stuks kosten.
Ik ben benieuwd naar de reactie! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@FreddyFish
Persoonlijk zou ik nog twee u-tjes per bak aanbrengen. Het zou zonde zijn als ze gaan "buiken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25

Als fervent visser kan ik deze tip ook erg waarderen _/-\o_
Laat je het nog even weten wat de manier om te bestellen is? Hier ook een WestFrieseboerenkleigrondgazonnetje wat nog wel eens (vaaaak) zompig wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FreddyFish schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:12:
Ik heb van hardhout meerdere plantenbakken gemaakt. De houten frames zijn af:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ook wil ik er trellis, gaasmat of draadmat in zetten van zo'n anderhalve meter hoog, zodat daar klimop tegen kan groeien tegen inkijk vanaf het parkeerdek. Dat schroef ik dan tegen het hout en zet het diep in de bakken, zodat de aarde ook voor extra stevigheid zorgt. Heeft daar nog iemand tips voor?
Als eerste: die zijkanten gaan sowieso naar buiten gedrukt worden wanneer je de bakken volgooit. Zoals @Teijgetje ook zegt: meer steun voorzien. Ik zou er zelfs op 3/4e van de hoogte (zodat ze bedekt worden door de aarde) nog een paar dwarsbalken in voorzien om te voorkomen dat de bovenkant naar buiten gedrukt wordt.

Als liner gewoon de goedkoopste folie die je kan vinden, met een hoop gaten erin zodat overtollig water weg kan. Boeit weinig dat hij hier of daar scheurt, toch? Niet van wakker liggen.

Indien je er een [hoog] trellis in/aan wil bevestigen: vergeet niet dat dat als hefboom werkt en een dichtbegroeid canvas een heleboel wind kan pakken. Mogelijks veranker je de bakken best [langs de binnenkant] aan de grond met een paar L-brackets, om te voorkomen dat ze omkantelen bij storm. Ook hierbij zou ik dwarsbalken voorzien in de bak.

Type aarde: hangt mogelijks af van de 'plantvoorkeur', maar anderzijds: ook niet teveel van wakker liggen, zolang je 'm verbetert/voedt en genoeg water geeft komt het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pjot1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:17:
Omdat ik hier las dat meerdere Tweakers hier last van hebben, wil ik deze tip jullie niet onthouden. Volgens de hovenier kan je het beste Dendro wormen uitzetten. Deze wormen graven hun gangen niet horizontaal zoals normale wormen maar verticaal door de klei heen. Zo ontstaat er natuurlijke afwatering.
Klinkt goed, maar ik vraag me af of dat zin heeft als je een verdichte kleilaag als toplaag hebt.
Komen die wormen vaak genoeg tot de oppervlakte met hun gangen?

Ik zou het in ieder geval wel eens willen proberen met hier een paar kg dendro's uit te zetten.
Voor de prijs kan je je er geen buil aan vallen, en baat het niet, dan schaadt het ook niet, right?
Wat is de beste manier om dat te doen? (ook zodat de kippen ze niet allemaal meteen opvreten :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
@pjot1

Staat er inmiddels bij.
Tada https://dutchbaitfarm.com/?s=Dendrobena :) In het zoekveldje even gezocht naar Dendrobena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
master_JE schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Tada https://dutchbaitfarm.com/?s=Dendrobena :) In het zoekveldje even gezocht naar Dendrobena
Zelfs dat zoekveldje kan ik niet vinden. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 13:21
pjot1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:17:

Deze wormen graven hun gangen niet horizontaal zoals normale wormen maar verticaal door de klei heen. Zo ontstaat er natuurlijke afwatering.
Ik zou dit ook wel eens een poging willen geven. Probleem in onze tuin is dat het vroeger landbouwgrond geweest is en er een soort "oerlaag" zit op ongeveer 40cm diep. Dit had natuurlijk opgelost moeten worden bij de aanleg van de wijk (+- 2018), maar blijkbaar had niemand daar behoefte aan. Wij hebben het huis in 2020 gekocht en niet gelijk bij de 1e bezichtiging in de grond staan scheppen :+ .

Geen idee of die wormen zich daar ook doorheen willen/kunnen vreten, maar voor een paar tientjes is het inderdaad een poging waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:34
ManzokuSan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Ik zou dit ook wel eens een poging willen geven. Probleem in onze tuin is dat het vroeger landbouwgrond geweest is en er een soort "oerlaag" zit op ongeveer 40cm diep. Dit had natuurlijk opgelost moeten worden bij de aanleg van de wijk (+- 2018), maar blijkbaar had niemand daar behoefte aan. Wij hebben het huis in 2020 gekocht en niet gelijk bij de 1e bezichtiging in de grond staan scheppen :+ .

Geen idee of die wormen zich daar ook doorheen willen/kunnen vreten, maar voor een paar tientjes is het inderdaad een poging waard...
hier een soortgelijk probleem. Ben benieuwd naar jullie ervaringen (mocht je het gaan proberen), zou je daarover hier terug kunnen komen tzt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Slonzo en @ManzokuSan

Wat ik heb begrepen is dat ze juist door de harde kleilaag gaan en is de situatie van @ManzokuSan hier ideaal voor. Kippen die zou ik de eerste paar weken even binnen houden als dat natuurlijk kan. Je moet de wormen gewoon 'uitstrooien', ze vinden hun weg wel. De hovenier had het over ca 1000 wormen per 100m2 ongeveer. Je kan er natuurlijk altijd meer gebruiken voor een nog betere werking.

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 16-03-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
ManzokuSan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Met een paar grindgaten is dat wel op te lossen als die oerlaag niet te dik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
HiBe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:07:
[...]

hier een soortgelijk probleem. Ben benieuwd naar jullie ervaringen (mocht je het gaan proberen), zou je daarover hier terug kunnen komen tzt?
(y)
pjot1 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:16:
@Slonzo en @ManzokuSan

Wat ik heb begrepen is dat ze juist door de harde kleilaag gaan en is de situatie van @ManzokuSan hier ideaal voor. Kippen die zou ik de eerste paar weken even binnen houden als dat natuurlijk kan. Je moet de wormen gewoon 'uitstrooien', ze vinden hun weg wel. De hovenier had het over ca 1000 wormen per 100m2 ongeveer.
Ik zal tegen mijn vriendin kippetje zeggen dat ze een tijdje binnen moet blijven >:)
Verder lijkt me uitstrooien in het donker ook wel slim i.v.m. vogels. Die zullen er ook van smullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
hansvk schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Met een paar grindgaten is dat wel op te lossen als die oerlaag niet te dik is.
Ja dat heb ik al gedaan op de plekken waar het water het meeste bleef staan, toch blijft de grond daar heel erg drassig. Er zijn natuurlijk altijd nog andere oplossingen zoals alsnog alles laten omwerken o.i.d., maar ik wil het voorlopig eerst eens aankijken. De tuin is tot vorig jaar altijd helemaal dicht gestraat geweest, dus ergens heb ik ook wel hoop dat door het zetten van bomen/planten de bodem sowieso gaat verbeteren. De wormen zouden daar een mooie toevoeging op kunnen zijn.

Dat het bij de aanleg van de wijk niet is aangepakt door de kopers is overigens wel te verklaren, er is in onze hele straat welgeteld 1 iemand (naast ons) die niet de hele tuin heeft dicht gestraat of kunstgras heeft gelegd. We praten dan over +- 20 huizen met een redelijke achtertuin van ongeveer 150/200 m² |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
ManzokuSan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:51:
[...]

We praten dan over +- 20 huizen met een redelijke achtertuinplaats van ongeveer 150/200 m² |:(
FTFY :+

Wij hebben ook kleigrond, maar eigenlijk nooit problemen met regenwater dat blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Nieuw hier.

Ik zit te kijken naar voeding/bemesting voor de tuin. Jurgen van Tuinmanieren geeft al aan dat organische mest voor de hele tuin (planten, gazon etc.) geschikt is, met een uitzondering voor zuurminnende planten.
Niet zo moeilijk doen met allerlei soorten voeding voor verschillende planten.
Uiteraard/terecht veel aandacht voor hun tuinvoeding maar wat zijn nog meer alternatieven?

In dit topic lees ik bijvoorbeeld regelmatig over gedroogde kip/koe mest die gebruikt wordt als voeding/mest.
Dus bijvoorbeeld zoiets al dit?

De scheidslijn tussen kunstmest en organische mest is erg dun en lang niet altijd staat duidelijk gespecifieerd wat er in zit. Bij bovenstaande zak ook niet. Als ik die vergelijk met andere 'organische meststoffen' lijkt die ook wel erg goedkoop (bijvoorbeeld ruim 2-3x duurder, en dat kan nog véél duurder).
En hoewel Praxis het universele meststof noemt, hebben ze het verder alleen maar over bodemverbeteraar.

En zoals Jurgen hier aangeeft, is de inhoud van die Praxis zak juist grondverbeteraar (hij noemt expliciet wat in die zak zit - stalmest, champost, kip- en koemest - grondverbeteraar en géén voeding.)

Dus is er eigenlijk een universele meststof waarmee je de hele tuin kunt voeden als je toch eigenlijk wat anders dan kunstmest wil zonder dat je bij zweverige marketing spul uitkomt met bijbehorende prijzen.

Gaat om zo'n 190 m2gazon, 22m2 moestuin en zo'n 130m2 planten/borders etc.
(Kalk moet ook nog op gazon maar het weer is momenteel zo droog)

Overigens, afgelopen weekend een hele rits aan tuinkruiden (basilicum, dille, peterselie etc.) en een aantal verschillende tomatenrassen in kartonnen kweekpotjes gezaaid en staan nu in de lichtste/warmte ruimte van het huis.
Uiteindelijk moeten die naar balkonbloempotten (kruiden en de hangtomaten) en de grond verhuizen.
Hopelijk dit jaar meer succes dan vorig jaar -O- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

hansvk schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:14:
[...]

FTFY :+

Wij hebben ook kleigrond, maar eigenlijk nooit problemen met regenwater dat blijft staan.
Heel soms, als het heel hard geregend heeft of dagen achter elkaar geregend heeft. Dan wil de grond nog wel eens echt zacht zijn. Nu loopt onze tuin wel iets af, dus het water loopt gewoon de sloot in (dat zou natuurlijk ook een afwatering kunnen zijn die in het riool uitkomt, of nog mooier, dieper de grond in).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Piet91 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:37:
Niet zo moeilijk doen met allerlei soorten voeding voor verschillende planten.
...
In dit topic lees ik bijvoorbeeld regelmatig over gedroogde kip/koe mest die gebruikt wordt als voeding/mest. Dus bijvoorbeeld zoiets al dit?

De scheidslijn tussen kunstmest en organische mest is erg dun en lang niet altijd staat duidelijk gespecifieerd wat er in zit. Bij bovenstaande zak ook niet. Als ik die vergelijk met andere 'organische meststoffen' lijkt die ook wel erg goedkoop (bijvoorbeeld ruim 2-3x duurder, en dat kan nog véél duurder).
En hoewel Praxis het universele meststof noemt, hebben ze het verder alleen maar over bodemverbeteraar.
Niet moeilijk doen inderdaad, zolang je wegblijft bij de kunstmatige meststoffen is alles goed.

De organische mest zoals de kip-koe-paardenmest die je linkt is inderdaad bodemverbeteraar; deels voeding, deels structuur. Dat is ook exact wat je wil: de bodem voeden en lichter maken van structuur zodat er een rijk bodemleven komt, dat is op zijn beurt weer heel gunstig voor je planten en de waterdoorlaatbaarheid. Ik gebruik (naast compost) bijna uitsluitend kip-koe-paardenmest, kalk en lavagruis voor niet-zuurminnende planten.

Het verschil tussen organische en kunstmest is dat de laatste veel hogere NPK-niveau's heeft.
Organische mest zal ergens rond de 4-3-4 (of lager) zitten, kunstmest is snel een factor 2 a 3 hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Slonzo
Er wordt gelinkt naar kip/koemest.

@Piet91
Ik gebruik Koe-Kip-Paardenmest, die is inderdaad iets duurder, en iets vollediger.

Dat de scheidingslijn tussen organische en kunstmest heel dun is snap ik niet helemaal.

Kunstmest is in een fabriek gemaakt, en meestal sterk/geconcentreerd, en werkt snel. Geef je te veel dan loop je meestal achter de feiten aan want je hebt een grote kans op verbranding.

Organische meststoffen zijn meststoffen die volledig bestaan uit plantaardige en dierlijke grondstoffen. Deze grondstoffen worden gedroogd en samengesteld tot organische meststoffen en bodemverbeteraars. Organische mest geeft een langdurige voedingsstroom af van zo’n 120 (!) dagen.
Organische mest werkt dus langzaam en geef je wat te veel dan is dat meestal geen probleem.

Het alternatief dat je trouwens linkt van Welkoop bestaat voor 60% uit organische stoffen, verrijkt met kunstmest voor een snelle werking. Die heet dus marketingtechnisch organisch omdat het merendeel organisch is, maar is het dus niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 16-03-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:03
Dank, @Teijgetje en @Slonzo. Daar kan ik wat mee! Ik zal het resultaat plaatsen zodra de bakken af zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Slonzo en @Teijgetje Bedankt voor jullie reacties.
Teijgetje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:07:
Dat de scheidingslijn tussen organische en kunstmest heel dun is snap ik niet helemaal.
Het alternatief dat je trouwens linkt van Welkoop bestaat voor 60% uit organische stoffen, verrijkt met kunstmest voor een snelle werking. Die heet dus marketingtechnisch organisch omdat het merendeel organisch is, maar is het dus niet.
Dit bedoel ik dus. Wordt verkocht als organisch, maar is bijna voor de helft alsnog kunstmest.
Dat bedoel ik met de dunne scheidingslijn, je moet heel goed kijken wat je eigenlijk verkocht wordt.
(En daar keek ik bij die van de Welkoop dus domweg snel overheen :+ )

Die zak van de Praxis staat bijvoorbeeld niet bij wat er exact in zit (wel dat er dus kip- en koemest in zou zitten), maar als ik daar naar de dosering kijk (20 kg voor 200m2) lijkt me dat dat daar dus ook een flink deel kunstmest in zit (die zak Welkoop geeft zelfde dosering; 20kg voor 200m2) t.o.v. de jouw gelinkte DCM 18kg voor 5-7m2 51-72m2).

EDIT: rekenfoutje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Piet91 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:24:
@Slonzo en @Teijgetje Bedankt voor jullie reacties.

t.o.v. de jouw gelinkte DCM 18kg voor 5-7 m2).
Nee, de voorgeschreven dosering is 2,5-3,5 kg /10 m²
Dus met 18 kg doe je 51- 72 m². ;)

Maar niemand weerhoud je daar 2 kg/10m² van te maken en zo 90 m² voeding te geven.
Of nog meer m², hangt dan weer af van hoe vaak je per jaar mest geeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 16-03-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Teijgetje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:07:
@Slonzo
Echt? Werkt dat zo? Dus ook voor deze? https://www.welkoop.nl/we...gazonmeststof-5kg_1190267
Ik kan het namelijk niet erg terugvinden in de omschrijving, of het moet het "verrijkte" zijn, maar dat slaat volgens mij op de magnesium
Productomschrijving
Welkoop Organische gazonmest is een speciaal verrijkte, organische meststof voor alle gazons. Deze meststof geeft de voeding die je gazon nodig heeft om goed te groeien en gezond te blijven. In een goed gevoed gazon krijgen onkruid en mos minder ruimte en hebben ziekten en plagen minder kans. De uitgebalanceerde samenstelling van de meststof en de toevoeging van magnesium zorgen voor een vol en diepgroen gazon. Omdat de voedingsstoffen geleidelijk vrijkomen, krijgt je gazon niet te veel meststof en is de uitspoeling minimaal. De organische meststof zorgt bovendien voor een betere bodemstructuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Wij hebben nu 3x 18L zakken gekocht bij https://www.schijtzak.nl/ Dus omdat we geen voorbemeste grond hebben gebruikt voor de nieuwe plantjes. Nu hopen dat dat goed uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
robkrekel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:02:
[...]
Echt? Werkt dat zo? Dus ook voor deze? https://www.welkoop.nl/we...gazonmeststof-5kg_1190267
Ik kan het namelijk niet erg terugvinden in de omschrijving, of het moet het "verrijkte" zijn, maar dat slaat volgens mij op de magnesium

[...]
In de beschrijving staat bij "biologisch product........nee", en "samenstelling......organisch-mineraal"
NPK = 9-3-5

Als je bv bij een biomeststof van DCM kijkt staat er bij "biologisch product......ja" en bij "samenstelling.....100%organisch"
DCM doet zelf een beetje vaag over de kipkoepaardenmest, die bestaat uit zaagmeelmest van kippen en koeien en 50% organische stof van paardenmest. Maar het is een product van natuurlijke oorsprong, of er 25/25 kip en koe in zit kan je er niet uit opmaken, wat de NPK verhouding is ook niet.

In hoeverre het dus organisch is kan ik niet zien, maar geen 100%.
Overigens geef ik magnesium (en zwavel) apart in de vorm van Kieseriet.
Dat er magnesium is toegevoegd kan dus geen kwaad en is nodig voor een mooi groen gazon.

Bedenk dat veel mestcombinaties samengesteld zijn om het de consument makkelijker te maken.
Dus grotendeels organisch met toevoegingen is vaak niet zo slecht.
En marketing.......ja, de consument gaat voor organisch en bio. Dus logisch dat je daar mee adverteert.

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 17-03-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
@Teijgetje Mmm, zo gezien kan het inderdaad zo zijn, maar blijft vaag. Zal eens een berichtje naar de KvW doen >:)

Edit: https://www.npo3.nl/keuri...?source=suggestion&q=mest
Zal deze nog eens gaan kijken, heb hem ooit wel gezien, maar toen was ik er nog niet zo mee bezig :)

[ Voor 49% gewijzigd door robkrekel op 17-03-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-08 12:59
OMX2000 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:39:
Wij hebben nu 3x 18L zakken gekocht bij https://www.schijtzak.nl/ Dus omdat we geen voorbemeste grond hebben gebruikt voor de nieuwe plantjes. Nu hopen dat dat goed uitpakt.
Ik wil daar alleen al wat bestellen voor de naam op de factuur😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Na het zien/luisteren van de gelinkte aflevering van de KvW hierboven ga ik voortaan voor https://www.welkoop.nl/ec...ele-meststof-10kg_1022835? (100% organisch!)
Of misschien toch gewone koemestkorrels, die nog weer goedkoper zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik ben net gebeld door Wormenkwekerij Wasse naar aanleiding van mijn mail.

Hij legde uit dat Dendrobena`s geen verticale gangen graven maar horizontale, in de bovenste 40 cm van de grond.
De wormen die wel verticale gangen graven zijn Dauwwormen.
Voor compostering van de grond zijn compostwormen nodig.
Voor bodemverbetering hebben ze een speciale mix waar deze 3 soorten wormen in zitten.
Dit zijn de
Eisenia Hortensis, ookwel de Dendrobeana veneta
Eisenia fetida, ofwel een compostworm
Lumbricus terrestris, ofwel een dauwworm

De Webshop van wormenkwekerij Wasse vind je hier.
Ze hebben ook een mooi assortiment biologische mest.

Is inmiddels aangepast in de TS.
Vanwege de tip blijft hij gewoon op jou staan @pjot1 , ik zou alleen je kennis ook even inlichten.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 17-03-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
hik

[ Voor 99% gewijzigd door Teijgetje op 17-03-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:07:
Ik ben net gebeld door Wormenkwekerij Wasse naar aanleiding van mijn mail.

Hij legde uit dat Dendrobena`s geen verticale gangen graven maar horizontale, in de bovenste 40 cm van de grond.
Voor compostering van de grond zijn compostwormen nodig.
Voor bodemverbetering hebben ze een speciale mix waar deze 3 soorten wormen in zitten.
Dit zijn de
Eisenia Hortensis, ookwel de Dendrobeana veneta
Eisenia fetida, ofwel een compostworm

De Webshop van wormenkwekerij Wasse vind je hier.
Ze hebben ook een mooi assortiment biologische mest.

Is inmiddels aangepast in de TS.
Vanwege de tip blijft hij gewoon op jou staan @pjot1 , ik zou alleen je kennis ook even inlichten.
Kijk! Dit is weer informatie waaruit blijkt dat je de Karmakeizer van dit topic bent! _/-\o_ d:)b En hieruit blijkt ook maar weer dat ik me beter met het 'grijze' gedeelte bezig kan houden. ;)

Hopelijk hebben veel Tweakers straks weer een mooi, droog gazonnetje! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Da's toevallig, vanochtend een zak bodemverbeteraar gekocht bij die wormenkwekerij :) Ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:07:
Hmm, als ik het goed zie is dat dus gewoon de meest voorkomende worm in Europa, de 'standaard regenworm'? Dan weet ik niet of het veel zin heeft om er hier een pak uit te zetten, ik denk dat ik er daar wel genoeg van heb... (Ik woon naast een bos, er is best veel bodemleven)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManzokuSan
Slonzo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:27:
[...]

Hmm, als ik het goed zie is dat dus gewoon de meest voorkomende worm in Europa, de 'standaard regenworm'? Dan weet ik niet of het veel zin heeft om er hier een pak uit te zetten, ik denk dat ik er daar wel genoeg van heb... (Ik woon naast een bos, er is best veel bodemleven)
Quote van wikipedia:
"Through much of Europe, it is the largest naturally occurring species of earthworm"
Heb je misschien geïnterpreteerd als de meest voorkomende, maar er staat: "grootste van nature voorkomende regenworm".

Als ik het zo lees zijn ze duurder omdat ze veel langzamer reproduceren. Neemt niet weg dat het in jouw situatie misschien weinig toevoegt, maar ik wilde het toch even ophelderen voor het geval iemand anders het leest. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:31
Binnenkort aan de slag met het gazon. Nu heb ik de eerste keer gemaaid en wil ik verticuteren, maar het valt me op dat het gras op veel plekken lichter en dikker is. Ik heb weleens gehoord dat dat hetzelfde gras is als het onkruid tussen tuin tegels. Hoe kan ik het best met deze plekken omgaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJ8U6eINkkI6q9WcoVFMTleAZu0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNxORbaDPEA74M6Oc09rIPSc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXO1tM_UwUSYq4J_EplMGdJTWZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTacTx8Wr5pz4HzMdFyJH2U2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 31-07 18:01
Straatjesgras noemen ze dat, maar ben niet zeker dat dat is wat je laat zien. Straatjesgras zijn meestal overduidelijke pollen. Wat ik zou doen is goed verticuteren, mesten en doorzaaien. Als de grond gezond is en het gras in order verdringt het het ongewenste gras vaak al snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@CarpeVentum
Straatjesgras, of Poa Annua, is een gras dat al groeit als andere grassen het nog te koud hebben, bovendien zaait het zichzelf heel snel uit. Het blad is meestal breder dan het gazongras en het groeit ook boven de grond in uitlopers.
En het past zich aan aan je maaigedrag........kort maaien heeft geen zin want dan gaat het kort bloeien.
Voor je het weet neemt het dus de boel over, het is een erg hardnekkige grassoort die zich aan alle omstandigheden aan kan passen.
Verticuteren en bemesten verergert het snelle groeien dus alleen maar, en omdat het sneller groeit dan ander gras heeft gewoon doorzaaien weinig zin.
Verticuteer je zelfs te rigoureus dan heb je kans dat het verergert, want deze soort komt gewoon aangewaaid.

De enige remedie is de pol er uit te steken, en zodra je ergens iets ziet dit er ook gelijk uitsteken.
Je kan de gaten inzaaien maar neem dan wel snelkiemend gras, misschien nog beter is een graszode te halen (vaak ergens wel over gratis) en deze in kleine stukjes snijden om in de gaten te proppen zodat gazongras gelijk alles afsluit.
Je kan ook graszaad voorkiemen door het een nacht in een bak water te gooien en de volgende dag dat grotendeels af te gieten. Het vochtige zaad laat je een paar dagen staan totdat je ziet dat het wortels maakt, vaak na dag drie.
Met kleine gaatjes om te vullen gaat dat prima lukken om "de volgende dag" dan gras te zien groeien.

En dan kwam ik weer wat tegen dat ik niet kon laten gaan. :+
Een Amerikaanse lichtblauwe Sering van ca 4 m breed en 2 meter hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EQqiSa0RciwVI4vbXvsUiDou0M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GdQ2yZC7r08zAoUnx0NcgFPb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKooP39vBLRdZWAJiN5m6MZ7yjE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dsJiHm0wz6tMukiJEQfx7lS5.png?f=fotoalbum_tile

Blijkt dat ze eigenlijk niet van verkassen houden. :X
Dus zaterdag maar eens kijken of ik toch genoeg wortels mee kan uitgraven om het te laten slagen.
Het hek waar ik hem tegen aan ga zetten is ca 1,50 hoog, dus ik moet hem toch al lekker terugsnoeien zodat hij dit jaar wortels kan maken ipv bloeien. Dit jaar zal er van bloei dus weinig komen.
Maar uiteindelijk hoop ik dus aan twee kanten van dat hek een lichtblauwe zoetgeurende bloemenzee te krijgen, de zon draait er overheen dus beide zijden krijgen zon.
Hopelijk is het die €120 waard.

En zaterdagmiddag ook de Rhododrendon ophalen. :9~

Zaterdag wordt de dag van de grote struiken en morgen die van de grote bomen, dan gaan we wat leuks uitzoeken bij Ten Hoven als vervanging van onze beuken.

@ManzokuSan
Klopt wat je zegt, het zijn de grootste en ze reproduceren langzaam(er), vandaar dat de mix 50% dauwwormen bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Teijgetje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:27:
@CarpeVentum

De enige remedie is de pol er uit te steken, en zodra je ergens iets ziet dit er ook gelijk uitsteken.
Je kan de gaten inzaaien maar neem dan wel snelkiemend gras, misschien nog beter is een graszode te halen (vaak ergens wel over gratis) en deze in kleine stukjes snijden om in de gaten te proppen zodat gazongras gelijk alles afsluit.
Je kan ook graszaad voorkiemen door het een nacht in een bak water te gooien en de volgende dag dat grotendeels af te gieten. Het vochtige zaad laat je een paar dagen staan totdat je ziet dat het wortels maakt, vaak na dag drie.
Met kleine gaatjes om te vullen gaat dat prima lukken om "de volgende dag" dan gras te zien groeien.
Aiii, dan gaat er echt weinig gazon overblijven. Maar het is niet anders denk ik. Het gazon heeft 2 jaar amper liefde gehad dus ik moet er maar even doorheen.

Ga het denk ik toch zonder zoden ga proberen eerst. Als ik eenmaal met graszoden ga werken kan ik voor dit kleine stukje gras net zo goed alles opnieuw doen met zoden. Het is totaal maar zo’n 15m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@CarpeVentum
Dan zou ik marktplaats in de gaten houden.
15 m2 gratis is wel te vinden, zelfs nu het seizoen nog niet begonnen is staat er al wat te vinden.
Maar wat later in het voorjaar, zeg eind april, dan moeten er zat zoden te vinden te zijn die nieuw en over zijn.
Ik heb zo 180 m2 gratis opgehaald
Tot ca 4 dagen oud kan je probleemloos neerleggen, de zoden zijn dan wat geel door broei maar komen er snel bovenop.

Dan hoef je nu alleen te maaien tot zolang.

Al is 15 m2 kopen ook te overzien.

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 17-03-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Wie kan mij helpen bij de plussen en minnen van puin onder je terras. Onder de oprit ben ik er van overtuigd en daar komt ook een stevige laag puin (op worteldoek). Maar ik hoor tegenstrijdige berichten om dit wel/niet toe te passen onder je terras.

Voor: tegen verzakken

Tegen:
- je terras zal altijd verzakken. Verzakken heeft nl te maken met de (zwakkere) onderlaag.
- als je bij je hemelwaterafvoer oid moet komen en er ligt puin, dan is er geen doorkomen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
lp77 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:25:
Wie kan mij helpen bij de plussen en minnen van puin onder je terras. Onder de oprit ben ik er van overtuigd en daar komt ook een stevige laag puin (op worteldoek). Maar ik hoor tegenstrijdige berichten om dit wel/niet toe te passen onder je terras.

Voor: tegen verzakken

Tegen:
- je terras zal altijd verzakken. Verzakken heeft nl te maken met de (zwakkere) onderlaag.
- als je bij je hemelwaterafvoer oid moet komen en er ligt puin, dan is er geen doorkomen aan.
Naast de voor en nadelen die je zelf al noemt wegen de kosten gewoon niet op tegen de baten. Dit omdat je met korrel gewoon een stuk dieper moet uitgraven om profijt te hebben van de korrel. Voor een terras is 20cm zand voldoende. Wil korrel effect hebben moet je daar een laag aanbrengen van 25 cm. Dus 25 korrel, 5 zand en een tegel van 5cm(?), dan moet je al 35cm uitgraven. Bovendien heb je rekening te houden met de banden want die wil je niet in de korrel hebben.

Bovendien heeft het ook met de grondsoort te maken. Woon je in een veengebied dan kan je juist beter geen korrel gebruiken en kan je het beter lichter maken door gebruik te maken van bijvoorbeeld piepschuim.

Ook is korrel meer bedoeld voor puntbelasting zoals bijvoorbeeld auto's en daar valt je tuinset niet onder. ;) Met goed grondwerk en verdichting van zand kan je voor een terras dezelfde kwaliteit leveren.

Overigens is het goed om doek onder de korrel hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
Teijgetje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:00:
@CarpeVentum
Dan zou ik marktplaats in de gaten houden.
15 m2 gratis is wel te vinden, zelfs nu het seizoen nog niet begonnen is staat er al wat te vinden.
Maar wat later in het voorjaar, zeg eind april, dan moeten er zat zoden te vinden te zijn die nieuw en over zijn.
Ik heb zo 180 m2 gratis opgehaald
Tot ca 4 dagen oud kan je probleemloos neerleggen, de zoden zijn dan wat geel door broei maar komen er snel bovenop.

Dan hoef je nu alleen te maaien tot zolang.

Al is 15 m2 kopen ook te overzien.
Top, ga ik doen. Ik weet hoe je zoden moet leggen, maar ik weet nog niet wat de beste methode is om dit bestaande gazon daarop voor te bereiden. Mijn gok zou zijn: Al het gras afsteken en in de kliko, ondergrond omscheppen en dan iets van compost of vivimus erop en mooi glad maken voor je begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 14:58
Zo, ik heb net een 45m2 nieuwe graszoden gelegd. Was leuk om te doen! Volgende stap is een maaier op de kop tikken. Ik dacht aan mulchen, en dan met de fiskars staysharp.
Nou moet ik 5 palen/bomen om, en vroeg mij af: kan ik niet beter en bosmaaier nemen met een redelijk grote diameter maaibereik, en dat gewoon voor het hele stuk gebruiken? Het is namelijk niet heel groot, dit is misschien wel net zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:47

Bommes

Capo del formaggio

Beetje te laat maar de dode bloemen net maar eens uit de hortensia's gesnoeid..
Begint al flink wat blad in te groeien.
Niet ze nu eigenlijk nog wat uitdunnen/terug snoeien.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/03/1647599979-600-x-450px-20220318_113844.jpg
Nog 2 voorin de tuin maakt toch weer 12 hortensia's.

De druif in de achtertuin moet ook nog gesnoeid, die staat voor morgen op het programma.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Bommes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:40:
Beetje te laat maar de dode bloemen net maar eens uit de hortensia's gesnoeid..
Begint al flink wat blad in te groeien.
Moet ze nu eigenlijk nog wat uitdunnen/terug snoeien.
Als je de bloei wilt behouden kun je de helft van de takken nu terugsnoeien, en de andere helft na de bloei, dit najaar. Danzijn ze vast uitgedund, maar heb je wel mooie bloemen.
Als het je niet uitmaakt dat ze mogelijk niet bloeien, kun je ze nu terugsnoeien zover je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Toke_gt inderdaad de 1/3 tot de helft van de takken wilde ik er wel al uitsnoeien.
Maar mijn dochtertje is er wakker aan het worden en aangezien het mijn vrije-(papa) dag is mag ik weer aan de bak O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Bommes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:48:
@Toke_gt inderdaad de 1/3 tot de helft van de takken wilde ik er wel al uitsnoeien.
Maar mijn dochtertje is er wakker aan het worden en aangezien het mijn vrije-(papa) dag is mag ik weer aan de bak O+
Elke hulp is welkom toch? (Geen idee van haar leeftijd).
Enjoy samen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

1 jaar.. _O-
Denk dat dat meer regen in de drup hulp zal worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
nel!s schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:17:

Nou moet ik 5 palen/bomen om, en vroeg mij af: kan ik niet beter en bosmaaier nemen met een redelijk grote diameter maaibereik, en dat gewoon voor het hele stuk gebruiken? Het is namelijk niet heel groot, dit is misschien wel net zo makkelijk?
Met een bosmaaier maai je niet egaal, als je de kop iets scheef houdt dan maai je aan een kant dieper. Tot zelfs op de aarde.,
Met een maaimachine heb je dat niet, die maait alles op gelijke hoogte, wat er veel strakker uitziet.

Maar vind je ongelijkmatig niet erg dan kan het prima met een bosmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
pjot1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 05:39:
[...]

Naast de voor en nadelen die je zelf al noemt wegen de kosten gewoon niet op tegen de baten. Dit omdat je met korrel gewoon een stuk dieper moet uitgraven om profijt te hebben van de korrel. Voor een terras is 20cm zand voldoende. Wil korrel effect hebben moet je daar een laag aanbrengen van 25 cm. Dus 25 korrel, 5 zand en een tegel van 5cm(?), dan moet je al 35cm uitgraven. Bovendien heb je rekening te houden met de banden want die wil je niet in de korrel hebben.

Bovendien heeft het ook met de grondsoort te maken. Woon je in een veengebied dan kan je juist beter geen korrel gebruiken en kan je het beter lichter maken door gebruik te maken van bijvoorbeeld piepschuim.

Ook is korrel meer bedoeld voor puntbelasting zoals bijvoorbeeld auto's en daar valt je tuinset niet onder. ;) Met goed grondwerk en verdichting van zand kan je voor een terras dezelfde kwaliteit leveren.

Overigens is het goed om doek onder de korrel hebben!
Dank je voor het delen van jouw kijk hierop. Uitgraven is op zich niet het probleem. Rondom ons huis moet 40-45 cm opgehoogd worden. Rondom(tegen) het huis loopt ook de hemelwaterafvoer. Die wil ik zeker ruim (0,5m) vrijhouden van puin. Anders is er geen doorkomen aan als ik daar een keer bij moet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bad Brains
Alles in je eentje gaat langzaam.

Hoop zondag aan het eind te zijn, moet nog wat beslag halen (want i.p.v. 2 heb ik 3 per kant gebruikt)
Het wordt nog wat want alles staat nog recht / waterpas (en het viel me niet tegen).
Komt nog een "gaas" hek naast en dan is er nog 30CM om op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_SoxeVvth7DZc8w4eaS_S97RfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rZVwlBPJxn1p9oJgcncGj6X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
lp77 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Dank je voor het delen van jouw kijk hierop. Uitgraven is op zich niet het probleem. Rondom ons huis moet 40-45 cm opgehoogd worden. Rondom(tegen) het huis loopt ook de hemelwaterafvoer. Die wil ik zeker ruim (0,5m) vrijhouden van puin. Anders is er geen doorkomen aan als ik daar een keer bij moet zijn.
Pvc moet je ten alle tijden in het zand leggen. 1 steentje kan al een gat in je afvoer veroorzaken.

Vaak zie je na verloop van tijd wel dat er een stuk niet in de korrel ligt dus aantrillen met een trilstamper is wel aan te raden. Ook kan je het beste in lagen van ca 20/30 cm verdichten. Wil je echt zeker van je zaak zijn kan je het daarna nog inwateren.

Als uitgraven geen probleem is kan je er inderdaad net zo goed korrel ingooien. Voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten.

Woon je op een terp dat de rest zo hoog moet worden opgehoogd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
pjot1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Pvc moet je ten alle tijden in het zand leggen. 1 steentje kan al een gat in je afvoer veroorzaken.

Vaak zie je na verloop van tijd wel dat er een stuk niet in de korrel ligt dus aantrillen met een trilstamper is wel aan te raden. Ook kan je het beste in lagen van ca 20/30 cm verdichten. Wil je echt zeker van je zaak zijn kan je het daarna nog inwateren.

Als uitgraven geen probleem is kan je er inderdaad net zo goed korrel ingooien. Voor de kosten hoef je het inderdaad niet te laten.

Woon je op een terp dat de rest zo hoog moet worden opgehoogd?
Niet zozeer op een terp hoor, maar ik vond het wel prettig om de woning iets hoger te hebben. Wat me nog tegen houd is de gedachten dat als over een jaar of 15 een terras wilt gaan verleggen in de tuin dat je dan met een zooitje puin zit die je ook weer moet uitgraven en verplaatsen. Rondom de woning kan het denk ik geen kwaad. Daar wil je toch altijd wel bestrating om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Binnen een aantal weken komt de eerste NL vertaling uit van Monty Don's The Complete Gardener.
Kennen jullie het origineel? Aanrader of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
lp77 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Niet zozeer op een terp hoor, maar ik vond het wel prettig om de woning iets hoger te hebben. Wat me nog tegen houd is de gedachten dat als over een jaar of 15 een terras wilt gaan verleggen in de tuin dat je dan met een zooitje puin zit die je ook weer moet uitgraven en verplaatsen. Rondom de woning kan het denk ik geen kwaad. Daar wil je toch altijd wel bestrating om heen.
Ach het is niet zo dat korrel onbewerkbaar wordt. Met een minikraan of stootijzer beuk je het zo los en kan je het weer opnieuw gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik heb een vraagje, wij hebben best een grote voortuin en willen daar een zitgedeelte maken. Echter willen we iets van privacy dus zitten te kijken voor een laag hek. Aangezien we verplicht zijn om de haagjes vanuit de gemeente erin te houden ( nieuwbouw) kunnen we ook niet een te dik heb plaatsen, we zoeken iets rond 1m hoogte.
Nu kwam ik de volgende vlonders tegen, kan ik deze gebruiken als hek?( Puur cosmetisch hek)

https://www.karwei.nl/ass...t-ca-100x100-cm/p/B508316

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:14

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Tuurlijk kan dat , mits je goed vastzet met bij voorkeur wat schoren.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08 17:22
Shadow_Agent schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:06:
Tuurlijk kan dat , mits je goed vastzet met bij voorkeur wat schoren.
Of met deze palen met gleuf... https://www.karwei.nl/ass...engte-ca-270-cm/p/B159314

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
Enkele weken geleden heb ik kalk gestrooid op het gazon. Nu wordt het tijd voor bemesting en door zaaien, aangezien het deze winter flink uitgedund is.

Wat doen we eerst? Zaaien en bemesten? Of tegelijkertijd ? Op internet lees ik verschillende adviezen, maar dat komt misschien ook omdat het afhankelijk is van de periode waarin je het doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-08 14:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PQnBBojNT4qLR7_uOB8Ln2Fq_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebiofLlnl95glppZuKcnOneQ.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand hier enig idee wat voor spinnetje dit is, die zitten sinds deze week echt honderden op mijn huis / terras

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-07 10:37
koentjuh schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:07:
Enkele weken geleden heb ik kalk gestrooid op het gazon. Nu wordt het tijd voor bemesting en door zaaien, aangezien het deze winter flink uitgedund is.

Wat doen we eerst? Zaaien en bemesten? Of tegelijkertijd ? Op internet lees ik verschillende adviezen, maar dat komt misschien ook omdat het afhankelijk is van de periode waarin je het doet?
Ik zou het tegelijkertijd doen, graaszaad en voeding uitstrooien. Ik doe dat altijd al zo, en zag toevallig dit filmpje van Tuinmanieren waarin de stappen goed worden uitgelegd.

YouTube: Wat doe je derde week maart in de tuin? Het GAZON! | Gazon | Tuinman...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@skai21
Een spin heeft "maar" 8 poten. Altijd.

Dit is volgens mij een tekensoort.
Heb je een foto van zijn bek? En een foto op wit papier als ondergrond, ik denk dat de schaduw hier een verkeerd beeld geeft.
Ik zou op voorhand uitkijken en jullie lichaam checken, en dat van de huisdieren.

En ze verdelgen.

[ Voor 51% gewijzigd door Teijgetje op 19-03-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Teijgetje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:30:
@skai21
Een spin heeft "maar" 8 poten. Altijd.

Dit is volgens mij een tekensoort.
Heb je een foto van zijn bek? En een foto op wit papier als ondergrond, ik denk dat de schaduw hier een verkeerd beeld geeft.
Ik zou op voorhand uitkijken en jullie lichaam checken, en dat van de huisdieren.

En ze verdelgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alSWvzXGve_ExA4xC1tQeAPPank=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpIA36PvQ4GnkMGzHbI1Xsle.jpg?f=fotoalbum_large
Kun je hier wat mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Het is wat vaag.
De voeg bovenin links is wel mooi scherp. Netjes gevoegd. :+

Op een witte ondergrond kun je de camera helemaal laten focussen op het beestje.
Het gaat er om dat het bij volle resolutie scherp is. Een macro hoeft dus niet als de camera dat niet kan.

Maar hier staat een adres onderaan waar je een paar exemplaren naar toe kan sturen.
Dan krijg je volgens mij te horen welke het was en of er ziekteverwekkers in aangetroffen zijn.

https://www.dierenkliniek...n/determinatie-van-teken/

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 19-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Teijgetje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Het is wat vaag.
De voeg bovenin links is wel mooi scherp. Netjes gevoegd. :+

Op een witte ondergrond kun je de camera helemaal laten focussen op het beestje.
Het gaat er om dat het bij volle resolutie scherp is. Een macro hoeft dus niet als de camera dat niet kan.

Maar hier staat een adres onderaan waar je een paar exemplaren naar toe kan sturen.
Dan krijg je volgens mij te horen welke het was en of er ziekteverwekkers in aangetroffen zijn.

https://www.dierenkliniek...n/determinatie-van-teken/
iets mooiers krijg ik er helaas niet van gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-F1lU4saBaoS7lN5YV0AD9Qq7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lgrBvFuie8toTH2CkaBMj5Jg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQnPrgLQ7iL2zsRGUDw0l_fEmQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzQvCwveSDIHWOnuhMv00YSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Laatst online: 20:43
Baats schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:05:
Wij hebben in september 2020 een aantal winterharde klimplanten (vnl. clematis, jasmijn en kamperfoelie) tegen onze paneelomheining geplaatst. Een derde heeft de vorige winter niet overleefd, de andere leven nog maar zijn nog niet veel gegroeid. Initieel heb ik de verschillende taken mooi proberen leiden om de hele omheining af te dekken, maar hier is nog weinig van te merken.

De planten leveren dus (nog) niet de gewenste privacy. De meeste hebben de bovenkant van de omheining wel bereikt en bieden daar een mooi blad/bloem, maar zijn eerder kaal langs de onderkant. De hoofdtak van de clematis armandii (groep I) loopt dus makkelijk 50-100cm uit voor het eerste blad verschijnt.

Zou ik deze clematis toch best eens (drastisch) terugsnoeien nu ze nog jong zijn - of volgen er nog nieuwe scheuten uit de wortel?
Nog eens vragen of iemand hier raad mee weet... Ondertussen ook een paar nieuwe clematis armandii (groep I) gekocht. Ik vroeg mij af of ik deze na het aanplanten best terugsnoei (en hoeveel?). Op het internet vind ik tegenstrijdige info of dit al dat niet zou helpen met het breder vertakken / meer scheuten uit de grond zou stimuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
robkrekel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:59:
@Teijgetje Mmm, zo gezien kan het inderdaad zo zijn, maar blijft vaag. Zal eens een berichtje naar de KvW doen >:)

Edit: https://www.npo3.nl/keuri...?source=suggestion&q=mest
Zal deze nog eens gaan kijken, heb hem ooit wel gezien, maar toen was ik er nog niet zo mee bezig :)
Ook weer eens teruggekeken. KVW prikt altijd heerlijk door de marketing bullshit heen. :9
Zijn blijkbaar genoeg bedrijven/boerderijen die ook zo'n handeltje erop nahouden, genoeg op Marktplaats die gedroogde koemest(korrels) aanbieden tot big bags voor een paar tientjes aan toe.

Vandaag ook 20kg. kalk gehaald, maar het blijft voorlopig droog -O- ...

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 21-03-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
skai21 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:08:
[...]

iets mooiers krijg ik er helaas niet van gemaakt
Blijft onduidelijk.
Het zou een grauwe schildwants kunnen zijn.
Alleen, wantsen hebben maar 6 pootjes.
Die kunnen vliegen en zijn onschadelijk. en verdwijnen na korte tijd.
Jij moet dit vast kunnen vergelijken of dit hem is. Of een andere wants.
Ze worden max 1,5 cm groot.

Bestrijden is vrij simpel.
Je moet ze alleen niet dood slaan, dan scheiden ze een vies geurtje af.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 20-03-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Teijgetje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:46:
[...]
Blijft onduidelijk.
Het zou een grauwe schildwants kunnen zijn.
Alleen, wantsen hebben maar 6 pootjes.
Volgens mij lijkt het op de eerste foto van Skai21 alsof dit insect meer pootjes heeft, maar dat is de schaduw. Dus toch zes pootjes.
Vraag aan @skai21 : kunnen deze vliegen of springen? Een teek kan dat namelijk niet. De pootjes van dit insect lijken wel veel meer op die van een wants dan van een teek. Die zijn wat korter en dikker. Deze lijken wat meer op sprieten. Zie onder tekenpootjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoKJL3rtS-XgZpVL34SCwY1eCsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9a2hgrvyYmdjgWESImeLngp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Toke_gt op 20-03-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ja, en te dichtbij gefotografeerd met flits. Dus valse schaduw en gefocused op het papier.

https://www.rtlnieuws.nl/...ldwants-sla-hem-niet-dood

https://nl.wikihow.com/Sc...uurlijke-wijze-bestrijden (dacht dat de vorige bestrijdingslink tips gaf, maar dat was alleen de makkelijkste, het laten doen. :+ )

[ Voor 60% gewijzigd door Teijgetje op 20-03-2022 09:22 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 185 Laatste