Mijn ervaring met benzine/diesel is dat dat verschil kleiner is dan met elektrisch omdat een brandstof motor bij lage snelheden (nog) minder efficient is. Hogere snelheid kost meer vermogen maar als de motor dan efficienter werkt compenseert compenseert dat wat.NielsTn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:40:
[...]
het is al jaren bekend dat snelheden (ook bij benzine/diesel) boven de 100km/h je verbruik haast exponentieel toeneemt... dus.... says nough.
Waar mijn reactie vooral om ging was is dat een geinteresseerde in een Zoe 22kWh of vergelijkbaar er niet vanuit gaat dat je met 'gemiddeld gebruik' wel 120 a 160Km haalt want het is juist erg afhankelijk van de gereden snelheid. Met ritjes in stedelijk verkeer of tussen dorpen over erftoegangswegen zou je mogelijk wel 200Km halen maar rijd je snelweg reken dan op zo'n 100Km.
Met benzine zie je dan toch niet bijvoorbeeld 1 op 18 vs 1 op 9?
Op de (auto)snelweg in eco met begrenzing op 95Km/u rijden is denk ik voor de meeste mensen denk ik niet acceptabel. Bovendien houd je op een enkele rijstrook dan het verkeer achter je op en dat is toch onverstandig.
Met mijn 60Km enkele reis en het stuk afsluitdijk moet ik wel laden op om weer thuis te komen en dan rijd ik al langzamer (met ~110-115Km/u) dan de meesten op de dijk. De rest van de route is voornamelijk vmax 80 en 100.
Misschien lukt het heen en terug te zijden zonder laden als maar achter een vrachtwagen blijf rijden - ergo nog langzamer of laden.. Vind je dat acceptabel? dan prima, anders beter niet doen of kiezen voor en model met meer accu capaciteit.