• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:40:
[...]

het is al jaren bekend dat snelheden (ook bij benzine/diesel) boven de 100km/h je verbruik haast exponentieel toeneemt... dus.... says nough. ;)
Mijn ervaring met benzine/diesel is dat dat verschil kleiner is dan met elektrisch omdat een brandstof motor bij lage snelheden (nog) minder efficient is. Hogere snelheid kost meer vermogen maar als de motor dan efficienter werkt compenseert compenseert dat wat.

Waar mijn reactie vooral om ging was is dat een geinteresseerde in een Zoe 22kWh of vergelijkbaar er niet vanuit gaat dat je met 'gemiddeld gebruik' wel 120 a 160Km haalt want het is juist erg afhankelijk van de gereden snelheid. Met ritjes in stedelijk verkeer of tussen dorpen over erftoegangswegen zou je mogelijk wel 200Km halen maar rijd je snelweg reken dan op zo'n 100Km.
Met benzine zie je dan toch niet bijvoorbeeld 1 op 18 vs 1 op 9?

Op de (auto)snelweg in eco met begrenzing op 95Km/u rijden is denk ik voor de meeste mensen denk ik niet acceptabel. Bovendien houd je op een enkele rijstrook dan het verkeer achter je op en dat is toch onverstandig.

Met mijn 60Km enkele reis en het stuk afsluitdijk moet ik wel laden op om weer thuis te komen en dan rijd ik al langzamer (met ~110-115Km/u) dan de meesten op de dijk. De rest van de route is voornamelijk vmax 80 en 100.
Misschien lukt het heen en terug te zijden zonder laden als maar achter een vrachtwagen blijf rijden - ergo nog langzamer of laden.. Vind je dat acceptabel? dan prima, anders beter niet doen of kiezen voor en model met meer accu capaciteit.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
NielsTn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:40:
[...]

het is al jaren bekend dat snelheden (ook bij benzine/diesel) boven de 100km/h je verbruik haast exponentieel toeneemt... dus.... says nough. ;)
Het grote verschil met brandstof is dat stadsverkeer in een brandstof auto onzuiniger is dan snelweg kilometers...

Bij een EV is dat juist andersom...

Diesel bijvoorbeeld, komt pas echt tot zijn recht bij lange stukken snelweg.
EV juist in steden.

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:18:
[...]

Statistieken. Zeker niet alle, maar wel heel veel van de auto's boven de 30k. Niet gek ook als je de private lease prijzen van dat soort auto's ziet. Daar betaal je ook een hypotheek van.
Verstandige particulieren die kunnen rekenen doen niet aan het leasen van auto's. Lening bij een bank is stukken goedkoper (contant is nog verstandiger en anders hebben de meeste merken erg leuke leningstarieven) en je steekt de winst van de leasemij in je zak. Daarnaast is je onderhandelingspositie bij de dealer beter. Ook kun je makkelijker inruilen.

Ik zou weleens een betrouwbare statistiek over meerdere jaren willen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een brandstof motor is pas efficiënt wanneer je lange afstanden constant rijdt met de verwarming maximaal. Een elektrische auto is altijd efficiënt, maar de hoeveelheid beschikbare energie en bijvul mogelijkheden zijn langzaam.
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:46:
[...]

Verstandige particulieren die kunnen rekenen doen niet aan het leasen van auto's. Lening bij een bank is stukken goedkoper (contant is nog verstandiger en anders hebben de meeste merken erg leuke leningstarieven) en je steekt de winst van de leasemij in je zak. Daarnaast is je onderhandelingspositie bij de dealer beter. Ook kun je makkelijker inruilen.

De leasemaatschappij leeft grotendeels van de korting die ze kunnen afdwingen door groot in te kopen. Een particulier kan echt niet dezelfde korting op aanschaf, verzekering, reparatie én onderhoud onderhandelen.

[ Voor 63% gewijzigd door Deveon op 12-09-2018 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een tijdje geleden postte @dfrenner over het feit dat er te weinig laadplekken waren voor de EVs in de buurt. Daar liep ik dus afgelopen maandag tegen op. Ik rijd een deelauto met een vaste laadplek, maar een gehandicapte stond daar geparkeerd. Daar kwam echter bij, dat er om 1 of andere reden een laadpaal is opgeheven aan het eind van onze straat. Resultaat was dus dat ik een half uur verder was voordat ik een nieuwe laadplek had gevonden en thuis op de bank zat.

Mijn dringende tip zou zijn aan nieuwkopers: schaf een auto met bereik aan, zodanig dat je ook af en toe een dagje kunt overslaan qua laden. Dat maakt het allemaal een stuk flexibeler.
nannoe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:59:
Ik haak ook maar even aan bij dit topic: rij nu een aantal maanden elektrisch met een lokaal deelauto Renault Zoe.
(...)
Eerste ervaring: met goed weer en alleen in de auto haal ik met gemak de 280 km op een batterij. Maar nu het wat kouder wordt zal ik even bezien hoe dat wisselt.
Volgens mij maken wij gebruik van hetzelfde concept :Y

Ik vind het fantastisch. Die 280 ga je niet halen in de winter. Bij gemengd gebruik zo rond de 220, en als je in de winter alleen snelweg doet, iets van 180. Maar dat is nog ruim voldoende voor Nederlandse begrippen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38

Tripl3 D

Brother in Arms

Philos31 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:39:

Vergelijk je nu alleen de hyundai iqonic met allemaal verschillende benzine autos?

In mijn geval wil ik graag 48 maanden en 20.000 km

En inderdaad, als je nieuwwaarde percentueel naar leasebedrag gaat rekenen zijn elektrische auto's niet zo heel veel duurder, maar in het leasebedrag zit ook wegenbelasting en onderhoud. Dat is bij elektrisch praktisch 0 (op banden na)
Als er een euro wijzigt in de wegenbelasting krijg ik dat altijd direct doorberekend.
Je zou dan verwachten dat een electric drive versie met dezelfde aanschafwaarde juist goedkoper in de private lease zou zijn omdat wegenbelasting en onderhoud minder kosten maar dat is niet het geval.
Dat verbaast mij dus.
Ik vergelijk die Ioniq met een andere Hyundai en voor de zekerheid ook met een ander merk.
Zoals gezegd (als soort Disclaimer) was het quick and dirty), maar ik vind ~1,2% versus ~2% van het aanschafbedrag nogal een verschil. Vergeet niet dat de EV's vaak extra veel opties hebben, waardoor het aanschafbedrag, maar ook het leasebedrag veel hoger uitvallen. Daarom heb ik een andere Hyundai uitgezocht met een redelijk vergelijkbare aanschafprijs.

Als voorbeeld: Hyundai Ioniq Electric Comfort: AW 33.995, 429 euro per maand private lease, Hyundai i30 Wagon Premium: AW: 27.644, 509 euro per maand private lease. Dan zijn wegenbelasting en onderhoud toch al verrekend, of ben ik nou gek?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
JayPe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:05:

Nee, 't gaat mij om 1) het principe en 2) voor de boedelbak om spullekes naar de gemeentewerf te brengen, de IKEA huifkar omdat je iets groots te vervoeren hebt en 3) de fietsendrager (dus die trekhaak wilde ik sowieso wel hebben).

En overigens: de range hoeft niet eens dramatisch te zijn. Als de aanhanger niet te veel wind pakt, dan hoeft het niet zo verschrikkelijk te zijn. Vraag maar aan @MeZZiN , die rijdt een Tesla Model X, met trekhaak èn hij heeft een sleurhut. Als het 20% aan range scheelt, (standaard circa 140km), dan hou ik nog steeds ruim 100 km over. De Gemeentewerf is maar 5 km verderop, dus ik kan op zaterdag makkelijk 5 keer heen er weer rijden; de openingstijden (en de hoeveelheid rommel die ik kan verzamelen) zullen eerder limiterend werken..
Een sleurhut is helemaal een ramp met zijn extreme lucht weerstand. maar netjes op 80 rijden en achter een vrachtwagen hangen waar kan gaat het prima. Ja je moet echt wel vaker laden maar goed je rijd ook echt hard dus tja het komt aardig samen met om de 3-4 uur stoppen. en het was maar 20% verschil (ongeveer) Ik heb wel een oude chateau die niet echt een goede aerodynamisch profiel heeft. Een kip is een stuk beter daarin maar goed de bouwer van sleur hutten zijn gestop met aerodynamisch caravans omdat er totaal geen markt voor was. En eigenlijk klopt het ook wel als je 10-30% meer moet betalen voor de caravan voor die 1-2 ritjes per jaar waarbij het scheelt is het geen besparing meer.

Nu bespaar je en geld en tijd omdat je minder moet laden. Kijk dan heb je een case. Je zie nu ook meer nieuwe caravans die wel beter zijn met luchtweerstand.

De enige reden waarom die 20% range zo een issue is dat je moet laden een auto heeft hetzelfde probleem but no one cares. Benzine er in en weer gaan.

Maar goed binnen kort terug naar een 75D ipv 100D na 1 maand met de 75D ook met caravan en 100D 3 maanden en naar frankrijk gegaan. Kan ik wel zeggen ja 100D is handig maar eigenlijk alleen voor je eigen rust (mind range anxiety) was het totaal niet nuttig. We stopte vaak toch extra omdat de kids naar het toilet moesten of dat we moe waren of honger hadden. Het is wel handig als je bijvoorbeeld naar zuid nederland gaat en terug daar heb je net dat beetje extra nodig om thuis te komen. maar goed 15 minuten superchargen is ook vaak meer dan genoeg. Plus deze issue verdwijnt helemaal met de grote hoeveel laadpalen overal.

Maar goed blijf het een lastige keuze vinden misschien dat ik nog mag kiezen over een weekje of weer een 75D of 100D. Simpel gezegd de 100D is de veilige keuze maar wel extreem veel duurder (bijna 20.000 euro extra). Gok dat de keuze redelijk simpel is 75D is meer dan zat voor bijna alle usecases en die paar andere tja voor 20000 euro kan ik heel veel koffie/ thee drinken in mooie locaties. Maar we gaan het zien de auto is nog steeds niet klaar dus rijden we nog even door met de leen tesla.

Voor vakantie hadden we geen betere auto kunnen hebben. We hebben vaak wel erg genoten van een prettige omgeving terwijl we aan het laden waren. Vaak een speel plekje voor de kids goede koffie/thee hapje eten en ik moet zeggen dat is wel echt het goede leven. En voor onze reis naar zuid frankrijk hadden we geen last van laden. Het was vaak ook nog gezellig even kletsen met mede tesla rijders. Ja alleen in de nacht dan moet je wachten maar goed dat is ook maar 1 keer echt lang laden vaak.

Gisteren weer even met de leaf naar het werk ging weer prima alleen maingau pas deed het niet :( maar goed toen maar aan de laadpaal in den haag zelf. Ging prima had voor de test even gereden zoals ik mijn tesla zou rijden. En kwam met 30% aan ipv normaal 40% dus dat viel ook wel erg mee. Had ook nog heel veel tegen wind. Terug wel netjes gereden en een hoop stroom bespaard. Plus was veel file rijden. Maar goed als er genoeg laadpalen zijn op de werk locaties.

Fastned en allego gaan gouden tijden tegemoet als jan modal aan de EV gaat. Die hebben vaak geen eigen oprit (de huidige EV rijders vaak wel) In ons dorp alleen de duurdere huizen hebben een oprit de rest moet het doen met gemeente parkeerplekken. Ja daar komen ook wel laadpalen misschien maar zie ze nog niet ontstaan. Er is er welgeteld 1 in Anna Paulowna (dorp vlakbij) en die is meestal stuk.

De voordelen van een EV is duidelijk die van een ICE raken heel heel snel op. Zodra de keuze groter word aan EV's wordt de prijs vanzelf minder. Plus verbeteringen in accus maakt ook stukken goedkoper.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:46:
[...]

Dit is absoluut niet waar!
Er zijn meerdere voorbeelden waarbij PL goedkoper was dan zelf kopen!

Mijn zwager:
2 jaar leasen 20k km per jaar voor 375 euro per maand een Ford Focus:
SK-654-D

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1872/29693420797_a25f81d70d_c.jpg

Alleen de vaste kosten zitten al boven de 375 euro per maand... Zelf kopen met eigen geld was altijd duurder geweest! Dan moet je aan het einde van de rit ook maar net geluk hebben met inruilen. Iedereen kent de dealers nog wel die veel te weinig teruggeven, waardoor je moet uitwijken naar een ander merk (wat je eigenlijk niet wil).

Sterker nog, alleen de afschrijving zit al op 383 euro per maand! Meer dan het totale leasebedrag inclusief onderhoud, verzekering en wegenbelasting!

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 12-09-2018 10:08 ]

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:05:
[...]

Dit is absoluut niet waar!
Er zijn meerdere voorbeelden waarbij PL goedkoper was dan zelf kopen!

Mijn zwager:
2 jaar leasen 20k km per jaar voor 375 euro per maand een Ford Focus:
SK-654-D

[Afbeelding]

Alleen de vaste kosten zitten al boven de 375 euro per maand... Zelf kopen met eigen geld was altijd duurder geweest! Dan moet je aan het einde van de rit ook maar net geluk hebben met inruilen. Iedereen kent de dealers nog wel die veel te weinig teruggeven, waardoor je moet uitwijken naar een ander merk (wat je eigenlijk niet wil).

Sterker nog, alleen de afschrijving zit al op 383 euro per maand! Meer dan het totale leasebedrag inclusief onderhoud, verzekering en wegenbelasting!
k geloofde hier geen zak van, dus even met terugwerkende kracht een berekening gedaan van mijn vorige auto, zie onderstaand:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/idTUePT.png
Uitgangspositie ANWB site...

1.440 per maand * 36 maanden = 51.840 euro...

Mijn berekening (alle bedragen zijn eerlijk opgenomen):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NKnkDk6.png
(excl btw bedrag is zonder wegenbelasting en verzekering, daar zit geen btw op, dus die zijn vol meegenomen).

Nu jij weer... Laat maar een contract zien van 1000 per maand all in incl of min de brandstof er ff van af (+- 200 per maand).

Ik vind het complete onzin om met zo'n 'uniform' ding zo'n berekening te maken.
Zelfs als het NIET zakelijk was gedaan (+- 60% voordeel) dan was het alsnog maar 36k geweest ipv de genoemde 52k... P.S. Bijtelling reken ik niet mee, want die doe ik niet. Onzin om 25%*52% te lappen over iets wat je 90% zakelijk gebruikt, dus totaal maar 433 per maand, valt me eigenlijk wel mee!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2018 10:58 ]

Verwijderd

@dfrenner

Particulier een auto kopen en dan om de 2 jaar inruilen voor een nieuwe????????????????

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2018 10:49 ]

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 13:27
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:30:
Goed nieuws: MacDonalds gaat laadpalen neerzetten!

Er staat alleen niet bij wat voor palen. Ik hoop toch wel minimaal 50Kw CCS (en ook Chademo ;) ) en geen 1-fase 3 kw laders. Aan die laatste heb je natuurlijk geen bal wanneer je een half uurtje binnen zit.
Zeer goed nieuws :) dat mogen ze in België ook wel doorvoeren!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

TucanoItaly schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:53:
Een tijdje geleden postte @dfrenner over het feit dat er te weinig laadplekken waren voor de EVs in de buurt. Daar liep ik dus afgelopen maandag tegen op. Ik rijd een deelauto met een vaste laadplek, maar een gehandicapte stond daar geparkeerd. Daar kwam echter bij, dat er om 1 of andere reden een laadpaal is opgeheven aan het eind van onze straat. Resultaat was dus dat ik een half uur verder was voordat ik een nieuwe laadplek had gevonden en thuis op de bank zat.

[...]

Volgens mij maken wij gebruik van hetzelfde concept :Y

Ik vind het fantastisch. Die 280 ga je niet halen in de winter. Bij gemengd gebruik zo rond de 220, en als je in de winter alleen snelweg doet, iets van 180. Maar dat is nog ruim voldoende voor Nederlandse begrippen.
Utrecht, We Drive Solar toevallig?
Ritje vorige week: met aantal binnenwegen, maar overgrote deel autosnelwegen, dag met drie afspraken zonder laadpunten, 180 km thuiskomst, met nog een range van 100 km over, gaf dashboard aan. Maar: op rustige tijden gereden, geen haast, en prachtig weer (22 graden, waterig zonnetje). Ik verwacht niet dat dat nog een keer lukt. 180 zal realistisch zijn in de winter, zeker gezien het feit dat je de batterij niet lager dan 10% (?) wil hebben.

Vind de boardcomputer van de Zoe wel een raar ding. Slecht touchscreen, zo gepositioneerd dat er makkelijk zonlicht op valt, in dat geval gelijk onleesbaar. Terwijl dashboard front diepe overkapping heeft. Daar ook zoveel ruimte op het scherm dat niet gebruikt wordt (ja, voor fancy animaties voor je rijgedrag). Adres opgeven via voice commands werkt totaal niet. Een abcde-toetsenbord, ipv qwerty... wie verzint zoiets...

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Standeman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:30:
Goed nieuws: MacDonalds gaat laadpalen neerzetten!

Er staat alleen niet bij wat voor palen. Ik hoop toch wel minimaal 50Kw CCS (en ook Chademo ;) ) en geen 1-fase 3 kw laders. Aan die laatste heb je natuurlijk geen bal wanneer je een half uurtje binnen zit.
https://www.parool.nl/ams...uto-op-te-laden~a4604278/ In dit artikel staat dat het gaat om 50kw laders

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:48:
[...]

k geloofde hier geen zak van, dus even met terugwerkende kracht een berekening gedaan van mijn vorige auto, zie onderstaand:

[Afbeelding]
Uitgangspositie ANWB site...

1.440 per maand * 36 maanden = 51.840 euro...

Mijn berekening (alle bedragen zijn eerlijk opgenomen):
[Afbeelding]
(excl btw bedrag is zonder wegenbelasting en verzekering, daar zit geen btw op, dus die zijn vol meegenomen).

Nu jij weer... Laat maar een contract zien van 1000 per maand all in incl of min de brandstof er ff van af (+- 200 per maand).

Ik vind het complete onzin om met zo'n 'uniform' ding zo'n berekening te maken.
Zelfs als het NIET zakelijk was gedaan (+- 60% voordeel) dan was het alsnog maar 36k geweest ipv de genoemde 52k... P.S. Bijtelling reken ik niet mee, want die doe ik niet. Onzin om 25%*52% te lappen over iets wat je 90% zakelijk gebruikt, dus totaal maar 433 per maand, valt me eigenlijk wel mee!
Dan heb je gewoon heel veel geluk gehad met de verkoop!

Ervan uitgaande dan de dealer ook nog wat wil verdienen:
https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

Was 21.000 realistischer...

Dan heb je 22000 afschrijving. Zit je al op 25 cent per km afschrijving!

Dat is ook exact het probleem bij verkopen, je moet geluk hebben! De geluk heb je bij lease niet meer nodig, maar prive de Focus in mijn voorbeeld kopen is gewoon altijd duurder dan dit PL contract. Altijd!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Deveon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:47:
Een brandstof motor is pas efficiënt wanneer je lange afstanden constant rijdt met de verwarming maximaal. Een elektrische auto is altijd efficiënt, maar de hoeveelheid beschikbare energie en bijvul mogelijkheden zijn langzaam.

[...]

De leasemaatschappij leeft grotendeels van de korting die ze kunnen afdwingen door groot in te kopen. Een particulier kan echt niet dezelfde korting op aanschaf, verzekering, reparatie én onderhoud onderhandelen.
Nog nooit een auto geleased (zakelijk niet en prive niet), een heel wagenpark bij elkaar en heel simpel: koop is veel goedkoper, leasen doe je om andere reden dan geld besparen.

Edit: wellicht de hele goedkope onderkant van de private lease markt, maar daar kijken we niet naar, maar zal marginaal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door prettig op 12-09-2018 11:05 ]

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:01:
[...]

Dan heb je gewoon heel veel geluk gehad met de verkoop!

Ervan uitgaande dan de dealer ook nog wat wil verdienen:
https://www.autotrader.nl...paign=listings-thirdparty

Was 21.000 realistischer...

Dan heb je 22000 afschrijving. Zit je al op 25 cent per km afschrijving!

Dat is ook exact het probleem bij verkopen, je moet geluk hebben! De geluk heb je bij lease niet meer nodig, maar prive de Focus in mijn voorbeeld kopen is gewoon altijd duurder dan dit PL contract. Altijd!
Via MP verkocht, geen garantie niks, was hem binnen een week kwijt... Moet zeggen dat ik wel blij ben, als ik de recente berichten over diesel zie, maar toch... Die verkopers proberen je niet voor niets aan die private lease dingen te lullen, het is echt niet goedkoper hoor, ze verdienen er leuk aan. Scheurtje in de bekleding? Oei, 1x eigen risico om het op te lossen. Dingetje los of butsje er in groter dan een euro? Hup, eigen risico x2, etc.

• BlakHawk
@dfrenner

Particulier een auto kopen en dan om de 2 jaar inruilen voor een nieuwe????????????????
Ken zat mensen die dat doen ja, 2 a 3 jaar max.

Ik ben mijn auto meestal na een jaar alweer zat :+
prettig schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:02:
[...]

Nog nooit een auto geleased (zakelijk niet en prive niet), een heel wagenpark bij elkaar en heel simpel: koop is veel goedkoper, leasen doe je om andere reden dan geld besparen.
Ook gemak ja...
Zakelijk isa uiteraard een ander verhaal.

Maar Prive komt het erop neer dat je bij koop de BTW betaalt over de hele auto en bij PL enkel over het gebruik van de auto. Daardoor kan PL een stuk goedkoper uitvallen, dan Privé koop.

https://www.daskapital.nl..._leasen_is_goedkoper_dan/
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:05:
[...]

Via MP verkocht, geen garantie niks, was hem binnen een week kwijt... Moet zeggen dat ik wel blij ben, als ik de recente berichten over diesel zie, maar toch... Die verkopers proberen je niet voor niets aan die private lease dingen te lullen, het is echt niet goedkoper hoor, ze verdienen er leuk aan. Scheurtje in de bekleding? Oei, 1x eigen risico om het op te lossen. Dingetje los of butsje er in groter dan een euro? Hup, eigen risico x2, etc.
Dat hangt maar net van de partij af... De meeste zijn gewoon heel redelijk, ik lease al dik 10 jaar zakelijk (7 auto's) nog nooit gezeur gehad met inleveren en eigen risico... Veelal heel coulant met gebruikersschade!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:05:
[...]

Dit is over electrische auto's en niet PL. Maar ik heb dus een PHev via lease. Volvo V60 D6 Summum 4 jaar oud, en betaal 520 per maand voor 25.000KM/j. Met geen enkele berekening kom ik goedkoper uit met kopen. De Autoweek tool (en autoweek) geven een goede indicatie. Verzekering en brandstof is vaak goedkoper, dus die haal ik al los. En afschijving iets minder wellicht. Mensen die leasen zijn niet perse minder duur uit (of minder slim) Zeker bij een wteedehands/kop eraf KUN je mazzel hebben. Echter een automaat revisie etc kost je zo 3000 euro, en dan was PL goedkoper geweest.

Vind het wel jammer dat PL voor EV's inderdaad best duur is voor >20.000KM of simpelweg niet mogelijk. Ik keek via Hyundai voor>20.000PL voor de Ioniq. En dat was (nog) niet mogelijk

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:02:
[...]

Edit: wellicht de hele goedkope onderkant van de private lease markt, maar daar kijken we niet naar, maar zal marginaal zijn.
Eens, leasen is inderdaad hoofdzakelijk een deel gemak en investering spreiden. Of het goedkoper of duurder is kan je over het algemeen niet zeggen, eigenlijk alleen achteraf. Vergeet niet dat je ook het risico van maandagmorgen model niet kan uitsluiten. Het feit blijft wel dat een leasemaatschappij een beter onderhandelingspositie heeft dan een particulier én prima hun brood kan verdienen binnen deze marge.

Verwijderd

meermarco schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:11:
[...]

Dit is over electrische auto's en niet PL. Maar ik heb dus een PHev via lease. Volvo V60 D6 Summum 4 jaar oud, en betaal 520 per maand voor 25.000KM/j. Met geen enkele berekening kom ik goedkoper uit met kopen. De Autoweek tool (en autoweek) geven een goede indicatie. Verzekering en brandstof is vaak goedkoper, dus die haal ik al los. En afschijving iets minder wellicht. Mensen die leasen zijn niet perse minder duur uit (of minder slim) Zeker bij een wteedehands/kop eraf KUN je mazzel hebben. Echter een automaat revisie etc kost je zo 3000 euro, en dan was PL goedkoper geweest.

Vind het wel jammer dat PL voor EV's inderdaad best duur is voor >20.000KM of simpelweg niet mogelijk. Ik keek via Hyundai voor>20.000PL voor de Ioniq. En dat was (nog) niet mogelijk
V60 kopen 4 jaar terug was bijna gratis man, 50k voor een auto van 85k toch ex btw/ mia?

• BlakHawk
meermarco schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:11:
[...]

Deveon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:11:
[...]

Eens, leasen is inderdaad hoofdzakelijk een deel gemak en investering spreiden. Of het goedkoper of duurder is kan je over het algemeen niet zeggen, eigenlijk alleen achteraf. Vergeet niet dat je ook het risico van maandagmorgen model niet kan uitsluiten. Het feit blijft wel dat een leasemaatschappij een beter onderhandelingspositie heeft dan een particulier én prima hun brood kan verdienen binnen deze marge.
Om het even terug te halen naar PL, ik zie nog weinig private lease initiatieven die een beetje aantrekkelijk zijn voor EV's.

Jammer genoeg!

Een e-UP in PL zou toch ideaal zijn om de tweede autootjes te vervangen?

Waarom moet dit zo duur zijn? €644 per maand
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

Normale UP: €312 per maand
https://directlease.nl/le...&options[optionsRemoved]=

[ Voor 23% gewijzigd door BlakHawk op 12-09-2018 11:18 ]

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
nannoe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:54:
[...]
Een abcde-toetsenbord, ipv qwerty... wie verzint zoiets...
Dat kan je bij de instellingen veranderen.
Zal iemand anders die op Abc gezet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:13:
[...]

[...]

Om het even terug te halen naar PL, ik zie nog weinig private lease initiatieven die een beetje aantrekkelijk zijn voor EV's.

Jammer genoeg!

Waarom moet dit zo duur zijn? €644 per maand
https://directlease.nl/le...options~[optionsRemoved]=

Normale UP: €312 per maand
https://directlease.nl/le...options~[optionsRemoved]=
26875 vs 10935
ra ra politiepet...

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:21:
[...]

26875 vs 10935
ra ra politiepet...
Er is dus nog een hele weg te gaan ;)
Ondanks minder ingewikkelde onderdelen, goedkoper onderhoud etc.

Ik krijg mijn vrouw nog niet over...

• prettig
Deveon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:11:
[...]

Tegenwoordig is de garantie zo goed en lang (5-7 jaar !) dat je niet echt zware tegenvallers krijgt. Vroeger moest je beetje meer opletten welke auto je kocht (want kon wel eens duur grapje worden).

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Private Lease - Deel 1

Er is een losse private lease topic.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 10:19
dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:13:
[...]

Jammer genoeg!

Omdat de e-Up gewoon een incourante auto is. Neem bijvoorbeeld een Smart FourFour EV of Renault Zoe dan zit je al meer gelijk met de prijs van een Up.

https://www.anwb.nl/auto/...en-contract?car=forfourev
https://www.anwb.nl/auto/...-lease/aanbod/renault/zoe

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:33:
[...]

Er is dus nog een hele weg te gaan ;)
Ondanks minder ingewikkelde onderdelen, goedkoper onderhoud etc.

Ik krijg mijn vrouw nog niet over...
De mijne heb ik subtieler aangepakt, ze had een 'oude' yaris (ding uit 2004?), was haar trots, haar racewagentje. Nieuwe yaris hybrid gekocht, na veel gezeur (ze wilde het echt niet). 2 maanden later verliefd op die auto (soort cvt automaatje, lekker zuinig). Helemaal trots dat ze 3,5-4,0/100 kan rijden. Volgende wordt de Kona als mijn M3 reservering eindelijk een keer klaar is :P Kona vindt ze ook leuk, maar nog niet om zelf te rijden (toch de angst qua range). Maarja, al doende leert men... Zeg ook steeds als we samen op pad gaan: wat als we nu geen range meer hebben? Ik kan ook niet toveren, maar samen vindt ze het minder eng.

• zessen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:30
janesh schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:18:
[...]

Ik neem aan van wel, maar ik laad nooit bij een gewone openbare laadpaal.
Ik gebruik alleen mijn lolo smart of een allego, fastned snellader.

Wat ik al zei, sterk dat ik 0,35 per laadsessie zou moeten betalen terwijl ik geen gebruik maak van de diensten van New motion. Na acht mnd laden ook geen rekening gezien.

Ik moet wel zeggen als je new motion belt of mailt zijn ze zeeer behulpzaam.
Heb de vraag eens op een andere manier gesteld en nu via mail. Kreeg het volgende antwoord van New Motion: "Wanneer u met uw NewMotion laadpas bij uw thuis laadpunt laadt, zal dit geregistreerd worden als "thuisladen". Voor thuisladen zullen geen transactiekosten worden gerekend."

Je hebt dus helemaal gelijk!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nannoe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:54:
Vind de boardcomputer van de Zoe wel een raar ding.
TomTom. Maar dan een oud model, R-Link 1. Andere Renault modellen hebben de R-Link 2. Ik gebruik hem alleen voor audio, omdat de kaarten vaak verouderd zijn. Ik heb vrijwel altijd een losse navigatie bij me, eentje met Wifi die heel gemakkelijk updates binnenhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@possimpible Nee, geen CVT, geen automaat! Het is een Power Split Device! Mijn vrouw vind onze PHEV prima, maar het feit dat ik overal wil stekkeren vind ze maar een hoop gedoe (hij doet het ook prima op benzine, moet je nu echt 10 minuten verderop parkeren om te laden?). Straks met de Model 3 word het toch een stuk noodzakelijker.

@nannoe De R-Link 1 is nogal een bijzonder ding inderdaad, heb er aan gewerkt bij TomTom maar er is toen zoveel aan het onderliggende Android OS veranderd dat er bijna niks meer van over is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik snap eigenlijk niet goed waarom "met een lege accu staan" zo'n grote angst is. Alsof iedereen 6x per jaar z'n benzine auto leeg rijdt en dan ff ergens een jerrycan benzine haalt.

Ik rijd mijn e-Golf hetzelfde als m'n Ibiza hiervoor: Als het lampje gaat branden dan hang ik hem aan de stekker, dat is nu bij <50km. Bij de Ibiza was dat bij <70km. Enige verschil is dat ik dat nu ongeveer 1x per week doe op m'n werk, naast de parkeerplek waar ik hem neer zet als ik niet hoef te laden. bij de Ibiza was het iets meer dan 1x per maand en dan moest ik er aan denken om om te rijden naar het tankstation.

Dus als mensen bang zouden zijn dat ze "vaker moeten tanken" dan zou ik het nog kunnen begrijpen (al hoef je met een EV bijna nooit te "tanken"). Maar die angst voor lege accu kan ik echt niks mee...

Verwijderd

Weer zo'n kop die de lading niet dekt (gebruikelijk bij Das Kapital) want ik concludeer hier juist uit dat kopen goedkoper is dan leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:38:
[...]
Kona vindt ze ook leuk, maar nog niet om zelf te rijden (toch de angst qua range). Maarja, al doende leert men... Zeg ook steeds als we samen op pad gaan: wat als we nu geen range meer hebben? Ik kan ook niet toveren, maar samen vindt ze het minder eng.
Is het niet gewoon gewenning en wat leren werken met / vertrouwen op de gom (accustatus - bereik)?
Voordat ik een Zoe kocht had ik er een te leen en een dag naar m'n werk bij 4 graden en harde wind had ik nog maar 40Km over en het gevoel van 'nou, dat houd niet over'. Nu rijd ik 'm gerust tot 20Km of minder resterend.

In Nederland wel eens verkeerd gereden en m'n vriendin een blik op de gom "werpend, redden we het dan nog wel?" Ik "mwoah, gaan we meemaken ;) anders maar een lader zoeken."
Op vakantie was spannender want in Belgie kon ik wegens een afsluiting niet naar de geplande lader en je heb er in regio Ardennen al zo weinig.. We zijn op een gegeven moment maar even gestopt op de vluchtstrook om te kijken wat te doen. Voorgenomen naar de dichtstbijzijnde 22kW paal in Luxemburg te rijden en het kalm aan te doen. Gelukkig gered en werkte alles.
Ik vroeg nog of dat zo de laatste vakantie met de Zoe was maar zo erg was het niet.
Totaal 475Km op 75kW aldus de boordcomputer.

Bij het snelladen kom ik regelmatig wel andere auto's tegen maar kon meestal de AC43 wel gebruiken. Terug op vakantie wel een Zoe die niet lang nodig had en onlangs moest iemand op mij wachten omdat Fastned wel erg snelle 175kW heeft maar dan maar een AC die ook nog eens niet 43kW levert (beperkt op 38 wegens problemen?).
Fastned mag wat dat betreft wel een beschikbaarheid gaan aangeven met misschien een optie om aan te geven wanneer verwacht te stoppen met laden.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

JayPe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:58:
Miniatuur update aangaande m'n trekhaak-blog

Zojuist gesproken met een zeer welwillende RDW medewerker.
- De Duitse papieren bij m'n trekhaak zijn niet voldoende voor een Nederlandse goedkeuring; de uitgevoerde tests zijn van nationaal niveau ( duits ) en niet Europees. 1 op 1 overnemen 'Ist Nicht Im Frage!!'
- Als ik het toch perse wil, moet de auto getest worden.

"Moet getest worden" ..... dus ik zei: Dus de auto kàn getest worden?
Ja, als u dat wilt, dan maak ik voor u een afspraak.

Mooi! Zet maar door!

Ha, dus

[...]

Mijn e-up! heeft een toegestane maximum massa voertuig:1530 kg
Het geremd trekgewicht dat ik liefst op kenteken zou hebbeen: 750 kg geremd

Ongeremd heeft een beperking: Dat is in Nederland volgens mij nooit hoger dan 750 kg, maar volgens de RDW meneer is dat in iedergeval nooit hoger dan de helft van het rijklaar gewicht. Rijklaar is1229, ongeremd kan dus nooit meer dan 615 kg zijn.

Ook had de RDW meneer contact gehad met VW, die aan hebben gegeven dat het trekgewicht 0 is. Ze hebben het NIET getest, Mogelijke redenen volgende de RDW meneer: Testen kost geld, er is wellicht helemaal geen vraag naar, maar zeker niet onbelangrijk: Milieu. Uitstootnormen kunnen er voor zorgen dat het toelaten van een trekhaak ( en de daarbij mogelijk benodigde aanpassingen zoals zwaardere remmen, zwaardere koeling van de motor, oliekoeler etc etc ) dat de normen niet worden gehaald, of in iedergeval: dat 't meer moeite (lees: geld) kost, terwijl er in Europa maar een paar maloten zijn die uberhaupt een trekhaak onder een up willen hangen. Èlke up! zou echter geschikt moeten zijn, dus èlke up! zou qua type goedkeuring passend moeten zijn.

Lang verhaal kort: Grote blij!

Meten is weten.

Wat verwachten jullie?
Volkswagen e-up!, 210Nm koppel, 60kW motor.
Accupakket zit onder de voorstoel en achterbank. NIET onder de kofferbak.
Motor + omvormer zitten onder de motorkap, Dus deze zou qua gewichtsverdeling voldoende druk op de voorwielen moeten hebben (Geen onbalans zoals de Ionic schijnt te hebben).

De VW up! met 1.0 benzine motor is 'getest' in Duitsland tot 500 kg ongeremd, 500kg geremd op 12% en 750 kg op 8%. Die benzinemotor heeft veel minder koppel vanaf stilstand, en het vermogen is ook slechts 60pk. Toch: het gewicht is (veel) lager, en de aandrijflijn compleet anders. Ook de gewichtsverdeling is anders, doordat er vrijwel geen gewicht op de achteras, maar al het zware spul volledig op de vooras ligt.

Technisch zou ie het toch gewoon moeten kunnen? 5 keer binnen 5 minuten wegrijden op 12%. En de remmen, daar heb ik ook vertrouwen in.

Ik hèb de keuze, dus ik wil gaan voor maximaal: 750 kg geremd, 615 kg ongeremd, maar 500/500kg is ook een optie.
Lekker bezig JayPe! _/-\o_ d:)b

Misschien een idee om voor dat je de RDW die test laat doen zelf alvast iets te testen bij iemand op een oprit ofzo? Bakje er achter en auto en bakje vol met stoeptegels en kijken of hij nog weg komt.

Als het lukt zou het mooi zijn als je een soort How-To kunt schrijven met wat je precies moet doen om het voor elkaar te krijgen. Ik zou heel graag een trekhaak voor een boedelbakje op m'n e-Golf willen, maar heb geen zin/tijd om als pionier te ontdekken hoe ik dat kan fixen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

P.S. Bijtelling reken ik niet mee, want die doe ik niet. Onzin om 25%*52% te lappen over iets wat je 90% zakelijk gebruikt, dus totaal maar 433 per maand, valt me eigenlijk wel mee!
Ik hoop dat de belastinginspecteur dat ook vind bij een controle :)

Exact expert nodig?

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:59:
Weer zo'n kop die de lading niet dekt (gebruikelijk bij Das Kapital) want ik concludeer hier juist uit dat kopen goedkoper is dan leasen.
We komen er niet uit... In jouw geval was kopen beter, in mijn (zwagers) geval leasen...

Laten we verder gaan over de EV ;)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

pposthoorn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:59:
Ik snap eigenlijk niet goed waarom "met een lege accu staan" zo'n grote angst is. Alsof iedereen 6x per jaar z'n benzine auto leeg rijdt en dan ff ergens een jerrycan benzine haalt.
Nee maar benzine haal je op iedere straathoek. Als je in NL zonder benzine komt te staan heb je echt zitten slapen. Dan heb je echt wel een stuk of 20 tankstations voorbij gereden zonder te bedenken dat het reservelampje betekend dat je moet tanken. Maar als je even moet tanken, kost dat een paar minuten. Even snelladen is geen 5 minuten werk. Laat staan bij een publieke laadpaal (die je op veel plekken wel ziet staan). Dus die angst is echt wel terecht. Dat jij in jouw situatie je daar misschien nooit druk om hoeft te maken is heel fijn. Maar veel mensen zijn afhankelijk van alle openbare plekken om te laden, en dan is even snelladen (omdat de buurman zijn auto stond te laden bij de paal hier om de hoek) op een rit van 15 minuten erg oncomfortabel te noemen.... Is allemaal niet erg, dat zal in de toekomst toch gaan veranderen. Als EV de toekomst is, zullen er steeds meer laadplekken komen, misschien dat er toch een snel accu-wissel pakket oid komt zodat je alsnog in een paar minuten weer een verse lading km's kunt rijden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

het punt is ook een beetje dat je in NL heel erg je best moet doen om geen laadpaal te vinden. Dan moet je echt naar van die gaten als Wieringen ( ;-) ). Op de plek waar de meeste elektrische auto's rondrijden - voornamelijk de randstad - is op 'iedere straathoek' ook wel een laadpaal.

En het gaat echt geen 10 jaar meer duren voordat dit ook het geval is in buitengebieden. Ik bedoel, m'n ouders wonen in Schagen, zij hebben een McDonalds met McDrive, dus zelfs dat gat krijgt binnen 3 jaar een snellader. Het gaat hard, en het beetje angst en ongemak dat je nu nog af en toe hebt zal echt binnen no-time weg zijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:38:
[...]

De mijne heb ik subtieler aangepakt, ze had een 'oude' yaris (ding uit 2004?), was haar trots, haar racewagentje. Nieuwe yaris hybrid gekocht, na veel gezeur (ze wilde het echt niet). 2 maanden later verliefd op die auto (soort cvt automaatje, lekker zuinig). Helemaal trots dat ze 3,5-4,0/100 kan rijden. Volgende wordt de Kona als mijn M3 reservering eindelijk een keer klaar is :P Kona vindt ze ook leuk, maar nog niet om zelf te rijden (toch de angst qua range). Maarja, al doende leert men... Zeg ook steeds als we samen op pad gaan: wat als we nu geen range meer hebben? Ik kan ook niet toveren, maar samen vindt ze het minder eng.
Hier hetzelfde van een landrover naar de Outlander PHEV en 100% electrisch rijden (woon/werk).
Ja, want ik wil niet stil staan hoor .... dus moest hybrid zijn.

Winter: slaat die ICE natuurlijk aan.... gelijk van heb je geen die meer range heeft ?... dus Kona, inmiddels gewend aan EV rijden, laden en range. Gewoon even meemaken en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Crazy D welke EV rij jij? Een snellader om bij de geplande paal te komen na een misrekening kost wel degelijk maar 5 minuten (of minder) :)
In 5 minuten laad je 3 a 4 kWh waar je 20 km ver mee komt. Als je er meer dan dat naast zit, is het geen misrekening meer ;)
Snelladen is een andere use case dan tanken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• prettig
mux schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:44:
het punt is ook een beetje dat je in NL heel erg je best moet doen om geen laadpaal te vinden. Dan moet je echt naar van die gaten als Wieringen ( ;-) ). Op de plek waar de meeste elektrische auto's rondrijden - voornamelijk de randstad - is op 'iedere straathoek' ook wel een laadpaal.

En het gaat echt geen 10 jaar meer duren voordat dit ook het geval is in buitengebieden. Ik bedoel, m'n ouders wonen in Schagen, zij hebben een McDonalds met McDrive, dus zelfs dat gat krijgt binnen 3 jaar een snellader. Het gaat hard, en het beetje angst en ongemak dat je nu nog af en toe hebt zal echt binnen no-time weg zijn.
100% mee eens, wordt alleen druk met Taxi's bij de Mac denk ik .....(zeker die aan de ring van een stad zitten).

• Davidshadow13
prettig schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:00:
[...]

100% mee eens, wordt alleen druk met Taxi's bij de Mac denk ik .....(zeker die aan de ring van een stad zitten).
Wordt tijd dat er bij de taxistandplaatsen / remises ook snelladers komen. Snap niet waarom dat bij Schiphol bijvoorbeeld nog niet is gebeurd, zelfs dat mag ook gewoon 22kw zijn met al die Tesla Taxi's.

EV wel verplicht stellen is de aanbesteding voor de concessie maar dan geen laadinfrastructuur leveren. Daarom staan de Fastned's aan de A4 en A8 ook altijd vol met taxi's.

HD4Life @ Full-HD

• Deveon
  • Niet online
Op Schiphol is ook gewoon een Supercharger voor taxi's. Zonder blauwe platen kom je er niet op. Op de standplaats is niet handig omdat er telkens aangesloten moet worden, dan blijf je stekkeren.

• Davidshadow13
Deveon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:09:
Op Schiphol is ook gewoon een Supercharger voor taxi's. Zonder blauwe platen kom je er niet op. Op de standplaats is niet handig omdat er telkens aangesloten moet worden, dan blijf je stekkeren.
Blijkbaar zijn dat er dan te weinig want ik zie nog zat Tesla's bij alle FastNed stations rondom Amsterdam. Verder mogen ze er dan wel ook 4x een ChaDeMo/CCS lader neerzetten want alle Ioniq en Leaf taxi's staan nu of bij de Mac of ook bij de FastNed.

HD4Life @ Full-HD

• Deveon
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:16:
[...]

Blijkbaar zijn dat er dan te weinig want ik zie nog zat Tesla's bij alle FastNed stations rondom Amsterdam. Verder mogen ze er dan wel ook 4x een ChaDeMo/CCS lader neerzetten want alle Ioniq en Leaf taxi's staan nu of bij de Mac of ook bij de FastNed.
Tja, Ze rijden meestal naar of van Schiphol en als de pauze aansluit bij een andere locatie is dat alleen maar winst. Uiteindelijk staan die snelladers er toch ook om gebruikt te worden?

edit: De supercharger is trouwens van Tesla en betaald door Tesla om ze te weren bij andere superchargers. CCS en ChaDeMo aansluiting zul je daar nooit komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 12-09-2018 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Spiller schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:01:
Zijn er hier parttime zzp'ers met een elektrische auto?

Ik ben fulltime in loondienst en daarnaast ingeschreven als zzp'er. De MIA is voor mij niet heel interessant omdat ik zo weinig omzet dat mijn belastbare winst te laag is om deze aftrekpost te kunnen toepassen.

Weet iemand hier wat de meest lucratieve manier is om als particulier elektrisch te rijden? Ik heb onlangs een Hyundai Ioniq particulier gekocht. Deze is nog niet geleverd.
Present :w

Misschien dat het zelfs zonder MIA al interessant kan zijn ivm geen BTW en alles als zakelijke kosten kunnen aftrekken?
Zeker als je weinig zakelijke kilometers rijdt kan het juist interessant zijn om je auto zakelijk te kopen (ja dat is inderdaad niet intuïtief).

• Davidshadow13
Deveon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:19:
[...]

Tja, Ze rijden meestal naar of van Schiphol en als de pauze aansluit bij een andere locatie is dat alleen maar winst. Uiteindelijk staan die snelladers er toch ook om gebruikt te worden?

edit: De supercharger is trouwens van Tesla en betaald door Tesla om ze te weren bij andere superchargers. CCS en ChaDeMo aansluiting zul je daar nooit komen.
Natuurlijk maar Schiphol zelf kan natuurlijk wel op een aansluitend terrein zorgen voor oplaadoplossingen voor enkel non-Tesla EV taxi's.

Heb zelfs steeds vaker dat alle laders bezet zijn bij FastNed door met name het gebruik door Taxi's dus wanneer dit nog meer toeneemt zal de vraag naar een Laadplein bij Schiphol zelf alleen maar toenemen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
2 weken, en ruim 1500km verder in mijn Rode monster, en nog steeds is het elke dag genieten.

Op werk inmiddels gratis laden, en bij mijn ouders tot er een laadpaal bij mij staat ook. :)

Toch de eerste dagen nog behoorlijke fastned km's gemaakt, dus gemiddeld €0,17 / kwh over al mijn kWh's.

Maakt dat ik voor €0,02 / km aan het rijden ben momenteel. Dat is wel lekker. + mijn woon-werkverkeer is gewoon voor graties meestal.
Mijn vorige auto (Aygo) heeft 60413 km gereden voor mij. Tegen een gemiddelde € / km van €0,08 aan brandstof.
Maakt dat de eerste €90,- al "verdiend" is O+

Wel hopen dat vóór de winter echt begint mijn openbare paal neergeramd wordt, want anders wordt het elke dag eerst even een 20 minuten opwarmen bij de fastned op de heenweg denk ik :+

Wél even een nieuwe laadkabel gekocht, want de vorige eigenaar was niet echt zuinig geweest met de vorige.

En met zo'n spiraaltje erin bergt wel lekker makkelijk op :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i3ZTKUj.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 12-09-2018 13:48 ]

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:22
Ik ben me inmiddels aan het verheugen op mijn e-Golf die over drie weekjes als het goed is voor de deur staat, echter is er één item waar ik nog niet helemaal over uit ben.

Welke app/site kan ik het beste gebruiken om langere ritten te plannen met de daarbijbehorende laadmogelijkheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
Tovenaar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:38:
Ik ben me inmiddels aan het verheugen op mijn e-Golf die over drie weekjes als het goed is voor de deur staat, echter is er één item waar ik nog niet helemaal over uit ben.

Welke app/site kan ik het beste gebruiken om langere ritten te plannen met de daarbijbehorende laadmogelijkheden?
Route plannen: https://goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Onderweg Chargemap en in NL Fastned

[ Voor 5% gewijzigd door Henry_tw op 12-09-2018 13:49 ]

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Tovenaar Hangt van het land af. Duitsland, zie hierboven. Frankrijk, de Chargemap app omdat je echt moet kijken of elke charger in bedrijf is.

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 12-09-2018 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Voor Nederland is de Fastned planner ook goed.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 14:32

greatgonzo

schit-te-rend!

heeft geen enkele ZOE een eigen accu bij de occacions? Ik zie alleen maar met accuhuur :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

TucanoItaly schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:53:
@Tovenaar Hangt van het land af. Duitsland, zie hierboven. Frankrijk, de Chargemap app omdat je echt moet kijken of elke charger in bedrijf is.
Voor België ook Chargemap, onderweg naar Parijs heb ik meegemaakt dat de eerste snellader niet werkte, de tweede ook niet, de derde sloeg elke paar minuten af. Bij de derde met genoeg kunnen laden om een vierde paal te bereiken en die deed het wel.

Door deze ervaring heb ik de rest van de vakantie Chargemap gebruikt en de laders van Révéo. Daarna helemaal geen problemen meer gehad.

*zucht*

• mux

mux

99% efficient!

greatgonzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:36:
heeft geen enkele ZOE een eigen accu bij de occacions? Ik zie alleen maar met accuhuur :(
Nee, in mijn bijna 2 jaar kijken naar advertenties op autoscout en marktplaats heb ik misschien 2 keer een koopaccu gezien op een 22kWh. Beide niet in Nederland. Ze werden in Nederland tot 2017? 2016? ergens rond die tijd niet eens aangeboden met koopaccu. Dat is pas iets van de laatste tijd, en dan bijna alleen de 40kWh accu's.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

en aan welke kosten moet ik dan denken voor een occasion? ik zie ze alleen van recentere ZOE's... en dan tik je zomaar de €100 per maand aan.. vind ik van de zotte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
greatgonzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:49:
en aan welke kosten moet ik dan denken voor een occasion? ik zie ze alleen van recentere ZOE's... en dan tik je zomaar de €100 per maand aan.. vind ik van de zotte
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/56wXOdt.png

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Crazy D schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:19:
[...]

Nee maar benzine haal je op iedere straathoek. Als je in NL zonder benzine komt te staan heb je echt zitten slapen. Dan heb je echt wel een stuk of 20 tankstations voorbij gereden zonder te bedenken dat het reservelampje betekend dat je moet tanken. Maar als je even moet tanken, kost dat een paar minuten. Even snelladen is geen 5 minuten werk. Laat staan bij een publieke laadpaal (die je op veel plekken wel ziet staan). Dus die angst is echt wel terecht. Dat jij in jouw situatie je daar misschien nooit druk om hoeft te maken is heel fijn. Maar veel mensen zijn afhankelijk van alle openbare plekken om te laden, en dan is even snelladen (omdat de buurman zijn auto stond te laden bij de paal hier om de hoek) op een rit van 15 minuten erg oncomfortabel te noemen.... Is allemaal niet erg, dat zal in de toekomst toch gaan veranderen. Als EV de toekomst is, zullen er steeds meer laadplekken komen, misschien dat er toch een snel accu-wissel pakket oid komt zodat je alsnog in een paar minuten weer een verse lading km's kunt rijden.
Benzine haal je niet op iedere straathoek, er zijn iets van 4000 tankstations in Nederland en 30.000 publieke laadpalen. De meeste EV's geven een melding met nog enkele tientallen kilometers op de GoM en dan heb je dus nog meer dan genoeg tijd om een laadpaal te vinden. Op korte ritjes kan dat vaak in de buurt van je bestemming en op lange ritten moet je misschien van te voren even kijken of je beter onderweg bij een snellader langs kan gaan.

Ik heb zelf geen laadplek thuis dus ben afhankelijk van publiek laden en de paal bij m'n werk. Ik zeg niet dat je met een EV niet wat meer moet plannen, zeker voor langere ritten. Maar de angst om met een lege accu te staan is volgens mij onterecht. Vaker laden met een EV dan tanken met een ICE? Ja. Maar angst dat je accu leeg is en je nergens kan laden? Nee, zeker niet in NL.

Verwijderd

mux schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:43:
[...]

Nee, in mijn bijna 2 jaar kijken naar advertenties op autoscout en marktplaats heb ik misschien 2 keer een koopaccu gezien op een 22kWh. Beide niet in Nederland. Ze werden in Nederland tot 2017? 2016? ergens rond die tijd niet eens aangeboden met koopaccu. Dat is pas iets van de laatste tijd, en dan bijna alleen de 40kWh accu's.
Zijn er geen aftermarket aanbieders?

https://www.engadget.com/...ally-buy-their-batteries/

Verwijderd

Op gaspedaal stonden er laatst 2.Eentje bij een particulier en een bij Renault dealer Almere. Beide 40Kw.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
https://link.marktplaats.nl/m1318411139
https://link.marktplaats.nl/m1314454240

[ Voor 9% gewijzigd door NielsOo op 12-09-2018 16:02 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ja daaahaag Renault :(

Ik rij 30K per jaar.
Betekend €99*12 = €1188 per jaar (oor 17500 km)
Dan nog 12500 km á 0,05 = €625

Stel dat ik 5 jaar huur, is dat gewoon €9065. De 2e hands ZOE's doen allemaal rond de 10000.
Dan kom je in de buurt van een E-golf of BMWi3 qua prijs

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
greatgonzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:01:
[...]

Ik rij 30K per jaar.

Stel dat ik 5 jaar huur, is dat gewoon €9065. De 2e hands ZOE's doen allemaal rond de 10000.
Indien particulier kun je onbeperkt rijden voor 119,- per maand.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

NielsOo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:05:
[...]

Indien particulier kun je onbeperkt rijden voor 119,- per maand.
Vind ik het nog prijzig, 7140 over 5 jaar. Dan zou ik een Leaf toch interessanter vinden

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
greatgonzo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:07:
[...]

Vind ik het nog prijzig, 7140 over 5 jaar. Dan zou ik een Leaf toch interessanter vinden
Voordeel is natuurlijk wel dat de accu wordt vervangen als je hem op rijd. Wat toch mogelijk is als je een oude occasion neemt en je zoveel rijd.

Vraag me af of ze hem dan vervangen voor een 22kwh of een 40 kwh...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• mux

mux

99% efficient!

Die eerste is ook gewoon huur, de tweede is wel koop maar de prijs is daar ook weer naar...

(wel nice, een van de ~5-10% 22kWh 'oude' zoes met koopaccu, zoals gezegd aardig zeldzaam)

• MeZZiN
mux schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:44:

Dus dat is ook opgelost onze eerst snellader van fastned is er ook en als iemand komt mag hij bij echt wel aan de paal in het dorp. Plus kwam er achter dat we in ons dorp al best wat EV's hebben.

Nissan Leaf oud model
Zero
Nissan Leaf 2018
Tesla model x
Peugeot Partner electric met caravan stekker uit 1998 :)
En dat is wat ik zelf gezien heb of van mij is.

Straks 2 tesla palen op de oprit. ^_^

Trouwens Mux McDonalds heeft al een laadpaal in schagen. Plus bij het gemeente huis kan je laden

[ Voor 7% gewijzigd door MeZZiN op 12-09-2018 16:19 ]

• prettig
[...]

Ik rij 30K per jaar.

Als ze nieuw zijn is accuhuur nog niet zo heel dom.
Gebruikt, slaat het punt vrij rap om waarop het niet meer leuk is. Enige voordeel, je hebt accu garantie.
Maar ja om daar nu zoveel meer aan uit te geven......

Nog paar jaar en dan wil niemand ze meer ben ik bang (ja voor "weinig").
En vraag me nog steeds af:
Wat gaat Renault doen als de accu's op zijn, want z'n oudere Zoe kan nog rustig 10 jaar rijden (ze allemaal vervangen met ... 22kwh die er niet meer is .....).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 12-09-2018 16:30 ]

• bite
  • Niet online
[...]

Ik rij 30K per jaar.

Voor de 22kWh is er ook die ze relax, onbeperkte Km. Ik betaal voor onbeperkt km met de verzekering (en pechdienst) 128,35/maand. Geen motorrijtuigenbelasting maakt dat het wel voordelig is, anders kan je qua tco misschien beter bijvoorbeeld een toyota hybride hebben tenzij benzine weer richting 1,8 en meer gaat.
Als ik de berichten op het goingelectric forum lees is de accu ook te koop voor een 5000,-, het bedrag lijkt afhankelijk te zijn van het bouwjaar, maar daar heb ik nog niet naar geinformeerd. Was de accu inclusief dan zou de auto duurder zijn geweest dus links of rechtsom betaal je voor de accu en is het maar net wat je voorkeur heeft.
Met huidige garanties zoals bij de hyunday ioniq met 8 jaar / 200K Km heb je met koop ook wel zekerheid.

[ Voor 7% gewijzigd door bite op 12-09-2018 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

MeZZiN schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:18:
Dus dat is ook opgelost onze eerst snellader van fastned is er ook en als iemand komt mag hij bij echt wel aan de paal in het dorp. Plus kwam er achter dat we in ons dorp al best wat EV's hebben.

Nissan Leaf oud model
Zero
Nissan Leaf 2018
Tesla model x
Peugeot Partner electric met caravan stekker uit 1998 :)
En dat is wat ik zelf gezien heb of van mij is.

Straks 2 tesla palen op de oprit. ^_^

Trouwens Mux McDonalds heeft al een laadpaal in schagen. Plus bij het gemeente huis kan je laden
ja, een traaglaadpaal. Daarvoor kan ik ook bij mn ouders op de oprit gaan staan :)

Trouwens, weet niet of ik dit eerder al had gezegd, maar van de zomer waren we naar de nachtmarkt in Kolhorn geweest en teruggefietst langs jouw dorp. Stonden inderdaad meerdere elektrische auto's, terwijl het een gehucht van niks is. Opvallend! De concentratie elektrische auto's was zowat nog hoger dan in de yuppenwijken waar ik normaal vertoef.

(als ik de X had zien staan had ik wel even aangebeld, maar ik denk dat je weg was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

https://www.anwb.nl/lidmaatschap/vrijwilligers/toekomst-anwb

@Hachy misschien iets voor jou? Weet niet of je nog welkom bent :9 maar kan wel interessant zijn natuurlijk.
@dfrenner

Waarom niet?

Ik heb in 2016 een c-klasse wagen gekocht, vorig jaar een j-klasse en dit jaar heb ik een EV besteld die ik volgende zomer in ontvangst neem. Het maandbedrag dat ik afbetaal aan de lening blijft gelijk en die lening loopt over 6 jaar. Ik kan er voor kiezen om die wagen 6 jaar bij te houden om hem dan te verkopen, maar ben ik dan zoveel voordeliger af? Betalen blijf ik toch doen. De EV zal ik evenwel 3 jaar bijhouden vanwege de bonus die ik van de vlaamse overheid er voor krijg maar ben nu al zeer zeker dat ik in 2022 een volgende wagen zal kopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
pposthoorn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:59:
Het gaat niet zozeer om angst om leeg komen te staan denk ik, meer de angst dat je het niet haalt en dus moet laden.

Zelfs in de randstad is het heel eenvoudig zo 30-60minuten kwijt te zijn om "even" te laden als dat niet de bedoeling was, zeker als je niet goed thuis bent in alle obscure mogelijkheden om laadopties te vinden.

Ik heb ook al eens bij een trage paal moeten laden tot ik genoeg had om bij de snellader aan de verkeerde kant van de snelweg te komen, dan ben je dus meer dan een uur kwijt (zat een verhaal achter qua aanleding).

Over het algemeen als je in de auto stapt ben je ingesteld op een bepaalde reistijd. Het is dan dus vervelend als je opeens fors later bent voor je afspraak/het eten/kind uit oppas of wat dan ook.
Ik rijd mijn e-Golf hetzelfde als m'n Ibiza hiervoor: Als het lampje gaat branden dan hang ik hem aan de stekker, dat is nu bij <50km. Bij de Ibiza was dat bij <70km. Enige verschil is dat ik dat nu ongeveer 1x per week doe op m'n werk, naast de parkeerplek waar ik hem neer zet als ik niet hoef te laden. bij de Ibiza was het iets meer dan 1x per maand en dan moest ik er aan denken om om te rijden naar het tankstation.
Dan rijdt je niet zoveel zeker (En meer range). Ik rijd iedere dag leeg tot alarmbellen en moet iedere dag beslissen of ik het red zonder thuis te laden of niet.

Bij mij is het meestal mis gegaan met instellen laadtimer (of vergeten uit te zetten). Dan verwacht je met een volle accu te vertrekken maar sta je zonder (uur doorwerken om genoeg te hebben om bij snelladen te komen). Iedere keer dat dit voor komt toch behoorlijke ergernis voor het thuisfront (Let er nu dus ook beter op).

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 12-09-2018 19:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
[...]

Ik rij 30K per jaar.

Particulier: 119,- p/maand onbeperkt. Inclusief gratis vervangend vervoer en pechhulp! Ik heb iig al 1x een vervangende auto ivm defecte snelladers en ander probleem gekregen (zonder gezeur) via Renault, de eventuele jaarlijkse pechhulp kan je ook opzeggen.

Accuhuur schrikt af, maar ik heb door deze constructie wel mooi voor 1750€ van 22kWh kunnen upgraden naar de 41kWh batterij.. (Normale prijs is 3500)

Maak eens de gehele berekening vs. Benzine/diesel alternatief, jaarlijks onderhoud kost 90,95€ bij de officiele Renault Dealer.
Voorlopig geen mrb, autoverzekering is (was?) iets goedkoper dan vergelijkbare dieselauto.

Als alternatief kan je altijd nog aanvragen om een huurbatterij te kopen, iets met -10/15% afschrijving per jaar/ x aantal km over de fictieve 6000euro is dat ongeveer.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

assje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:15:
[...]

Het gaat niet zozeer om angst om leeg komen te staan denk ik, meer de angst dat je het niet haalt en dus moet laden.

Zelfs in de randstad is het heel eenvoudig zo 30-60minuten kwijt te zijn om "even" te laden als dat niet de bedoeling was, zeker als je niet goed thuis bent in alle obscure mogelijkheden om laadopties te vinden.

Ik heb ook al eens bij een trage paal moeten laden tot ik genoeg had om bij de snellader aan de verkeerde kant van de snelweg te komen, dan ben je dus meer dan een uur kwijt (zat een verhaal achter qua aanleding).

Over het algemeen als je in de auto stapt ben je ingesteld op een bepaalde reistijd. Het is dan dus vervelend als je opeens fors later bent voor je afspraak/het eten/kind uit oppas of wat dan ook.

[...]

Dan rijdt je niet zoveel zeker (En meer range). Ik rijd iedere dag leeg tot alarmbellen en moet iedere dag beslissen of ik het red zonder thuis te laden of niet.

Bij mij is het meestal mis gegaan met instellen laadtimer (of vergeten uit te zetten). Dan verwacht je met een volle accu te vertrekken maar sta je zonder (uur doorwerken om genoeg te hebben om bij snelladen te komen). Iedere keer dat dit voor komt toch behoorlijke ergernis voor het thuisfront (Let er nu dus ook beter op).
Heb je geen 2e auto? Wij pakken de EV als je het kortste stukje moet tenzij je de GOM makkelijk haalt met heen en terugreis. Vond het wel een leuke tussenweg om er allebei in te kunnen rijden :) We laden +- 1 tot 2 keer per week. Ik ga er echt niet mee rijden als het billenknijpen wordt, maargoed: heb m pas 3 weken :+

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Glewellyn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:36:
Door deze ervaring heb ik de rest van de vakantie Chargemap gebruikt en de laders van Révéo.
Ja, dan rij je gewoon wat zorgelozer. Bovendien is Chargemap gekoppeld met de online status van de laders van Corri-Door. Er staat dan een groen (of rood) bolletje rechtsboven het icoontje voor zo'n charger.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:30:
Accuhuur schrikt af, maar ik heb door deze constructie wel mooi voor 1750€ van 22kWh kunnen upgraden naar de 41kWh batterij.. (Normale prijs is 3500)
Is dat nog een ding? Ik heb er niks meer van gehoord. Volgens mij was die accu upgrade een soort proefballonnetje dat niks meer is geworden? Of zie ik dat verkeerd (dan hoor ik het graag!)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• assje
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:37:
[...]

Heb je geen 2e auto? Wij pakken de EV als je het kortste stukje moet tenzij je de GOM makkelijk haalt met heen en terugreis. Vond het wel een leuke tussenweg om er allebei in te kunnen rijden :) We laden +- 1 tot 2 keer per week. Ik ga er echt niet mee rijden als het billenknijpen wordt, maargoed: heb m pas 3 weken :+
Jawel maar ik heb de Leaf primair voor woon-werk en dat is 84km retour, in de winter is dat (te) krap. Moet ik 's avonds nog ergens heen moet ik dus sowieso laden. Normaal gesproken stel ik dan de timer in en probeer ik het zou aan te koersen dat ik met 50-70% vertrek (om zo min mogelijk thuis te laden aangezien het op het werk gratis is).

Sinds Maingau laten we ook voor langere ritten juist de 2e auto staan en pakken we gewoon een snellader onderweg (dat had met 59 cent/kW geen zin).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:05:
[...]Normaal gesproken stel ik dan de timer in en probeer ik het zou aan te koersen dat ik met 50-70% vertrek (om zo min mogelijk thuis te laden aangezien het op het werk gratis is).
Maar dat is m.i. misplaatste zuinigheid. Verstandiger is om als je thuiskomt hem meteen aan de lader te hangen dan ben je waarschijnlijk 's ochtends altijd 100% geladen en loop je vrijwel geen risico meer.

Zo duur zijn die thuis-Kw's nu ook weer niet.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
pposthoorn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:58:
https://www.anwb.nl/lidmaatschap/vrijwilligers/toekomst-anwb

@Hachy misschien iets voor jou? Weet niet of je nog welkom bent :9 maar kan wel interessant zijn natuurlijk.
Dinosaurus organisatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Proefrit Sono Sion:
+ heel erg praktisch
+ heel ruim (voor de form factor)
+ heel open
+ gunfactor voor het team :)
- prototype verschilt op belangrijke punten van de productieversie dus de proefrit is niet erg waardevol
- het is de eerste auto van dit team
- nu nog geen preproductie versie, dus productiekwaliteit en -kwantiteit in 2019 is onwaarschijnlijk

Ik krijg er een beetje een ~1995 Linux gevoel bij; ik ben positief maar ik weet nog niet of het op dit moment al voor mij is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
_V_ schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:43:

Als ik me niet vergis zijn deze tour-protoypes van de Sion al een jaar oud, dus ze zouden al verder moeten zijn dan wat je gezien hebt.
Ik hoop het uiteraard wel maar het lijkt mij slimmer om dan bij de EU tour een pre-productie model te kunnen tonen. 2019 is (denk ik, maar hoor het niet) te optimistisch.
YoshiBignose schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:51:
[...]

Gaat het uiterlijk nog veranderen? Het is een mooie prijs voor een EV maar ik vind hem echt wel lelijk.
Uiterlijk gaat nog wel veranderen: 10cm langer en de zonnepanelen zijn in het productiemodel bijna naadloos geïntegreerd zodat je deze niet heel erg meer kan zien vanaf een afstand. (Is gezegd)

Zonnepanelen op het dak worden (i.v.m. epilepsie risico) niet transparant.

Momenteel waren er overduidelijk zeer dikke kitranden rond ramen en zonnepanelen, grote kieren en naden, wielkuipen veel te ver in interieur.

De vorm van de auto (en de kleur zwart, enige mogelijkheid) blijven allemaal nagenoeg hetzelfde. In de basis veranderd er dus niet erg veel.

Ik denk dat je het een beetje als ''De Dacia'' onder de EV's moet gaan zien. Functioneel en ietwat spartaans, goedkoop, veel ruimte, praktisch en moet voordelig kunnen rijden en worden onderhouden.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wta is de relatie tussen "epilepsie" en "transparant dak"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Verwijderd
Door de cellen van de zonnepanelen krijg je met straatlantaarns een snel knippereffect. Zonder de zonnepanelen, met een regulier glazen dak, knippert het minder snel.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 12-09-2018 21:41 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 19:13
Stef87 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:04:
[...]

Ik hoop het uiteraard wel maar het lijkt mij slimmer om dan bij de EU tour een pre-productie model te kunnen tonen. 2019 is (denk ik, maar hoor het niet) te optimistisch.
Tuurlijk is dat handiger, maar het budget is bij Sono natuurlijk beperkt. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat ze een jaar hebben stil gezeten.
[...]

Uiterlijk gaat nog wel veranderen: 10cm langer en de zonnepanelen zijn bijna in productiemodel naadloos geïntegreerd zodat je deze niet heel erg meer kan zien vanaf een afstand. (Is gezegd)

Momenteel waren er overduidelijk zeer dikke kitranden rond ramen en zonnepanelen, grote kieren en naden, wielkuipen veel te ver in interieur.

De vorm van de auto (en de kleur zwart, enige mogelijkheid) blijven allemaal nagenoeg hetzelfde. In de basis veranderd er dus niet erg veel.
De achterkant zou nog flink worden bijgewerkt toch?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Op het plaatje staat een ABB lader, die heeft 3 smaken AC, Chademo en CCS

• prettig
Stef87 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:04:
[...]

[...]

Uiterlijk gaat nog wel veranderen: 10cm langer en de zonnepanelen zijn bijna in productiemodel naadloos geïntegreerd zodat je deze niet heel erg meer kan zien vanaf een afstand. (Is gezegd)

Ik denk dat je het een beetje als ''De Dacia'' onder de EV's moet gaan zien. Functioneel en ietwat spartaans, goedkoop, veel ruimte, praktisch en moet voordelig kunnen rijden en worden onderhouden.
Ik noem het de model-T onder de EV's....... Een revolutie.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Pierz schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:31:
[...]
Tuurlijk is dat handiger, maar het budget is bij Sono natuurlijk beperkt. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat ze een jaar hebben stil gezeten.
[...]
Hmm. Show, don't tell.
Desnoods met foto's of filmpjes onder embargo bij de proefrit, maar als je er nog niet uit bent of je een voorwiel- of achterwielaangedreven auto gaat maken, dan moet er nog een hoop gebeuren voor je klaar bent voor een serie van 1000+ auto's.

• assje
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:15:
[...]

Maar dat is m.i. misplaatste zuinigheid. Verstandiger is om als je thuiskomt hem meteen aan de lader te hangen dan ben je waarschijnlijk 's ochtends altijd 100% geladen en loop je vrijwel geen risico meer.

Zo duur zijn die thuis-Kw's nu ook weer niet.
Kan wel zijn maar het scheelt me 10% in TCO op jaarbasis.

Ik heb er nu een gewoonte van gemaakt bij het uitstappen te controleren of er een timer ingesteld staat (te zien in het display na uitschakelen).

• Stef87
Proton_ schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:10:
[...]

Hmm. Show, don't tell.
Desnoods met foto's of filmpjes onder embargo bij de proefrit, maar als je er nog niet uit bent of je een voorwiel- of achterwielaangedreven auto gaat maken, dan moet er nog een hoop gebeuren voor je klaar bent voor een serie van 1000+ auto's.
Ja zo denk ik er ook over. Ik hoop (uiteraard) dat ze het tegendeel bewijzen.
prettig schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:49:
[...]

Ik noem het de model-T onder de EV's....... Een revolutie.
Ik hoop het!
Pierz schreef op woensdag 12 september 2018 @ 21:31:
[...]

[...]

Ja die word nog bijgewerkt omdat het een prototype was, maar dat zal v.n.l. achterlichten zijn en de huidige ''vorm/design'' blijft grotendeels wel behouden is het idee.

(Achterlichten zijn bijv. niet road-legal lijkt het?)

Ze zullen zeker niet hebben stil gezeten, maar het zijn nog maar 3.5 maanden voordat het alweer 2019 is...

Als ik dan even terug kijk naar hoe het bij Tesla is gegaan met schattingen en diverse andere start up (of zelfs grote) bedrijven, lijkt mij 2019 niet haalbaar als je nu nog niet (eens) een pre production model hebt en inderdaad nog niet zeker bent of het een voor of achterwiel-aangedreven auto gaat worden.

**edit**
Zoals gezegd is de U.I. en software ook nog niet ontwikkeld

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:54
Ik denk dat ze bij Sonomotors al veel verder zijn dan dat ze ons vertellen en laten zien, want ze willen geen overdreven verwachtingen wekken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 19:13
Stef87 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 00:17:
[...]

Ja zo denk ik er ook over. Ik hoop (uiteraard) dat ze het tegendeel bewijzen.

[...]

Ik hoop het!

[...]

Ja die word nog bijgewerkt omdat het een prototype was, maar dat zal v.n.l. achterlichten zijn en de huidige ''vorm/design'' blijft grotendeels wel behouden is het idee.

(Achterlichten zijn bijv. niet road-legal lijkt het?)

Ze zullen zeker niet hebben stil gezeten, maar het zijn nog maar 3.5 maanden voordat het alweer 2019 is...

Als ik dan even terug kijk naar hoe het bij Tesla is gegaan met schattingen en diverse andere start up (of zelfs grote) bedrijven, lijkt mij 2019 niet haalbaar als je nu nog niet (eens) een pre production model hebt en inderdaad nog niet zeker bent of het een voor of achterwiel-aangedreven auto gaat worden.

**edit**
Zoals gezegd is de U.I. en software ook nog niet ontwikkeld
Andere bedrijven doen dingen op een andere manier. Tesla ontwikkelt alles zelf, inclusief het productieproces. Sono motors raapt onderdelen bijeen en laat het bouwen in een fabriek die al bestaat. Dat lijkt me totaal niet te vergelijken, maargoed ik ben geen expert.

Qua software en UI, misschien is die nog niet eens af bij productie en updaten ze die later.

En inderdaad het is nog maar 3,5 maand tot 2019, maar het is nog 15,5 maand tot eind 2019. Wie weet redden ze het.

• MeZZiN
mux schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:51:
[...]

ja, een traaglaadpaal. Daarvoor kan ik ook bij mn ouders op de oprit gaan staan :)

Trouwens, weet niet of ik dit eerder al had gezegd, maar van de zomer waren we naar de nachtmarkt in Kolhorn geweest en teruggefietst langs jouw dorp. Stonden inderdaad meerdere elektrische auto's, terwijl het een gehucht van niks is. Opvallend! De concentratie elektrische auto's was zowat nog hoger dan in de yuppenwijken waar ik normaal vertoef.

(als ik de X had zien staan had ik wel even aangebeld, maar ik denk dat je weg was)
Denk dat we weg waren (of vakantie) Je kan hem ook niet echt missen op de zuidzijperweg valt redelijk op.

Maar voor hoe klein het dorp is hebben we redelijk wat EV's en dat zijn alleen degene die ik gezien heb. In de omgeving zitten ook redelijk wat Tesla's alleen die laten zich wat minder vaak zien.

Maar een snellader in de kop zoals in den helder of schagen is redelijk hard nodig denk ik. Misschien eens een balletje opgooien bij gemeente hollands kroon ze hebben zelf al een aantal E-UPs.

Voorlopig heb ik nog de leen auto over een paar dagen weet ik meer of mijn auto nog te herstellen valt. (in nieuwstaat) of dat er toch iets anders moet gebeuren. Ben benieuwd.

Voor nu we hebben bij wieringerwerf een snellader (eindelijk) en supercharger in hoorn. Maar de rest is veel te kort nog.

• prettig
Laadkabel stuk .....(heb gelukkig meerdere EV's staan en REX), maar zal je maar onderweg gebeuren en je moet laden !

Originele BMW i3 kabel (rammelt wat in stekker), en gegoten dus niet open te krijgen.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:28:
Laadkabel stuk .....(heb gelukkig meerdere EV's staan en REX), maar zal je maar onderweg gebeuren en je moet laden !

Originele BMW i3 kabel (rammelt wat in stekker), en gegoten dus niet open te krijgen.
Afknippen en een nieuwe connector op zetten?

*zucht*

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Geen garantie meer?

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

en gegoten dus niet open te krijgen.
Van een kabel mag je toch wel verwachten dat hij een paar jaar mee gaat, toch? Ik zou langs de dealer gaan, of anders een dremel pakken.
Glewellyn schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:47:
Afknippen en een nieuwe connector op zetten?
Wat ik er van begrijp, is dat als je ze afknipt, je dan die draadeinden opnieuw moet krimpen. Dat moet op een speciale manier (met speciale tang) vanwege de vermogens die er over lopen. Volgens mij is het een beter idee om die connector er af te slopen en de huidige draadeinden intact te laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Even opscheppen :+

Vanmorgen 100W/km op weg naar werk. (73km) Apeldoorn > Nieuwegein.
Toegegeven met wind mee, achter een vrachtwagen aan, maar toch wél de utrechtse heuvelrug beklommen.
De afgelopen 1700km met 140W/km gereden, dus blijkbaar waren de windgoden goed gezind.

Zuinigste rit tot nu toe. Op die manier red ik de 200km op een accu wel in mijn Leafje.

Klein nadeel is dat ik mijn grote bek losgetrokken heb op dat er geen definitief laadbeleid was bij mijn werkgever. (1 van de 3 palen stond gratis, de andere 2 op €0,15/kWh). Met als gevolg dat ik nu inkoopprijs van de stroom moet gaan betalen :+.

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 13-09-2018 11:30 ]

• mux

mux

99% efficient!

TucanoItaly schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:58:
Wat ik er van begrijp, is dat als je ze afknipt, je dan die draadeinden opnieuw moet krimpen. Dat moet op een speciale manier (met speciale tang) vanwege de vermogens die er over lopen. Volgens mij is het een beter idee om die connector er af te slopen en de huidige draadeinden intact te laten.
Yup, in een massageproduceerde kabel zitten ze gekrompen, en dat moet je met een aardig lompe tang doen, dit soort spul:

Afbeeldingslocatie: https://media.alfana.nl/images/product/klauke-perstang-b-10-120-mm2-k-06-z-2004023.jpg

Echter, als je geen coulance van de dealer krijgt is het goedkoper om van aliexpress een connector te trekken en die erop te zetten. Die zijn eigenlijk altijd soldeerbaar. Moet je wel een flinke soldeerbout op zetten.

Pagina: 1 ... 94 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.