27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
de Zoe met 22kWh accu haalt wel meer dan 120km range hoor....greatgonzo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:09:
beetje oriënteren mag hopelijk..
Ik wil op den duur best wel naar een Tesla model 3, maar wil misschien voor de tussentijd de kleine stadsauto van mijn vrouw vervangen voor een EV.
- budget rond de 10.000
- zoveel mogelijk range, mijn vrouw rijdt de ene dag 20 km, de dag erna 200 km
Nu zit ik een beetje met de volgende modellen:
Renault ZOE.
- 120 km in de praktijk.
- Veel modellen te vinden bij ons in de buurt.
- redelijk recent aanbod (2014)
- helaas veel modellen met aparte accuhuur.
Nissan Leaf:
- versie van 2011 redelijk te vinden, maar die hebben een bereik van ongeveer 100 km
- versie van 2013: meteen een slagje duurder dan het budget. Maar wel het meeste bereik
Mitshubishi I-MIEV/Peugot ion/Citroen Zero
- goedkoopste van deze drie
- maar voor mijn gevoel ook de kleinste.
- bereik is het minste
Ik zit een beetje met de volgende opties:
1) 10.000 voor een tweedehands, die over 3 jaar weg gaat is zonde, reserveer dit voor een duurdere Tesla/andere EV
2) Gewoon de overstap maken, 3 jaar lang 1500 besparen (volgens kosten berekening uit de OP) en dan voor een echte, volwaardige EV gaan.
weet niet goed wat je nog terugkrijgt van een tweedehands EV
je noemt nu een range in worst case (winter, stevige vorst).
Ikzelf haal makkelijk 160 km range gemiddeld/constant. In de winter afhankelijk van koude iets minder, maar 120km was altijd haalbaar. en natuurlijk : jouw rijstijl, dus YMMV
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
ik rij gemiddeld in de week 3 dagen 50 km naar het werk, waar ik kan laden. Voor mijn geen probleem dus.Tassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:26:
@greatgonzo Je hebt dus nog een ICE er naast? Dan kan range minder een probleem zijn. Kijk even kritisch, zijn er dagen dat jullie beiden 100+km nodig hebben én niet op bestemming/snellader kunnen laden? Je geeft niet aan hoeveel kilometers jij maakt, als je op de dagen dat je vrouw 200km rijd met de EV uit kan zou je op die dagen kunnen ruilen. Als je vrouw op bestemming kan laden kan je op een werkdag ook prima 100km bijladen met zowel de leaf als de zoë, de zoë zal met 3-fase wel een heel stuk sneller weer vol zitten op laadpalen die 3-fase zijn (bedrijven/openbaar meestal).
Met inderdaad als doel dat ik de EV rij als zij vrij is, of op de praktijk werkt.
Mijn vrouw is verloskundige, rijd visites en moet midden in de nacht op pad, daardoor zeer wisselvallig laden thuis. Zal vaak bij een ziekenhuis wel kunnen laden denk ik. Maar kan ineens weg moeten, dat maakt het onvoorspelbaar. Ik moet dus wel van een worst case uitgaan helaas
[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 11-09-2018 11:31 ]
Omdat ik zelf al bijna 3 jaar rij met zo een ding wat observaties.greatgonzo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:09:
Mitshubishi I-MIEV/Peugot ion/Citroen Zero
- goedkoopste van deze drie
- maar voor mijn gevoel ook de kleinste.
- bereik is het minste
- Je kan er 4 volwassenen in kwijt
- Heeft Isofix
- Achterbak past een Bugaboo in overdwars
- Kan latten van 2m70 vervoeren tussen voorruit en achterklep
- APK is 40 euro
- Banden zijn goedkoop
- gemiddeld verbruik is 14,5kWh/100km
- Heeft een snellaad aansluiting en laad met 36kW tot ~70% (2.2C). Gemiddelde stop is 9-18 minuten.
- Is techniek uit 2006, elektrisch gemaakt in 2010 en inmiddels best gedateerd, met name ergonomisch
- Plastic gaat vet lang mee
- Stoelen zijn meh.
Ik zou voor de Zoe gaan. Standaard 3-fase laden levert heel veel op en je kunt in NL overal AC43 snelladen langs de snelweg. Je kunt als je durft ook nog eentje uit Frankrijk halen bij de dealer vandaan. Die heeft ze veel staan ruim beneden je budget. Een andere tweaker heeft dat laatst ook gedaan voor geloof ik zo'n 7k euro een nauwelijks gebruikte Zoe op de kop getikt in Frankrijk.greatgonzo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:09:
beetje oriënteren mag hopelijk..
Ik wil op den duur best wel naar een Tesla model 3, maar wil misschien voor de tussentijd de kleine stadsauto van mijn vrouw vervangen voor een EV.
- budget rond de 10.000
- zoveel mogelijk range, mijn vrouw rijdt de ene dag 20 km, de dag erna 200 km
Nu zit ik een beetje met de volgende modellen:
Renault ZOE.
- 120 km in de praktijk.
- Veel modellen te vinden bij ons in de buurt.
- redelijk recent aanbod (2014)
- helaas veel modellen met aparte accuhuur.
https://www.autosphere.fr...0-59190-hazebrouck-181345
Bijvoorbeeld deze auto uit 2016, nauwelijks km erop en ruim onder je budget. Importeren is niet duur want je bent geen BPM verschuldigd, dus zo'n auto heb je voor onder de 10k op NL kenteken, zelfs al laat je het importeren volledig uitbesteden.
HD4Life @ Full-HD
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
ik ben ook nog eens 2 meter en heb 2 carpoolersTassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:38:
@greatgonzo Dan zou ik lekker zelf EV gaan rijden en de goedkoopste ICE aanhouden voor langere ritten (als deze daar verder volledig voor voldoet) en gebruik van je vrouw.
Ik denk dat ik misschien 1 dag in de week, hooguit 2 met de EV ga rijden.
De Scenic gaat als gezinsauto niet weg denk ik
Verwijderd
First class en business class zijn 2 verschillende dingen hèTassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:48:
@greatgonzo Ander voorstel: vrouw houd de kleine ICE aan, jij doet een upgrade naar een Outlander PHEV. Met 50km bereik rij je bijna volledig EV en kan je langere ritten doen op benzine. Zat tweedehands uit de lease beschikbaar onder de 15k en ik kan je als mede-lang-persoon vertellen dat er makkelijk 4 lange nederlanders in passen met het comfort van first class vliegen achterin. Werkt ook prima met gezin met veel spullen en minstens net zo ruim als de Scenic.
PHEV's hebben allemaal een bereik van ongeveer 50 kilometer.. Waarom? Omdat ze daarmee precies voldoen (voldeden) aan de NEDC cyclus.. om in een goedkope belastingklasse te kunnen vallen.meermarco schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:19:
Maar wat ik zelf jammer vindt, en ik denk dat dat een hoop mensen 'over de streep'zal trekken is dat veel PHev's zo'n klein bereik hebben.
Elke kilometer méér rijden zou een zwaardere, grotere accu betekenen ( elke gram is er één ) waardoor er wèl extra kosten zijn, maar geen groter financieel/belastingtechnisch voordeel.
Die PHEV's hebben niet een bereik van slechts 50 km omdat de klant dàt vraagt, maar omdat de klant een zo goedkoop mogelijke auto wordt aangeboden, of beter: een aantrekkelijke auto met een zo groot mogelijke winstmarge.
Op zich is 50km helemaal niet verkeerd, dat zou voor mij ruim voldoende zijn geweest (voor woon-werk en dagelijkse vervoersbewegingen). Maar ik ben toch blij dat ik niet voor zo'n grote Outlander ben gegaan, of dure Golf GTE, maar voor de vol elektrische variant. Grote milieuvoordeel/gebruiksnadeel is namelijk dat je hoog en laag kunt springen, maar je kunt niet 'eenvoudig' doorrijden op fossiele brandstof. Er is géén backup aanwezig. Ik heb 't nog niet eens over het meeslepen van een ICE motor, het gewicht en wat al niet meer, maar puur de verleiding om een keertje niet te stekkeren, en gewoon op benzine te rijden: Die bestaat gewoon niet. Nu denk ik telkens even bewust na voor ik vertrek. Heb ik voldoende range? maar óók: Is deze rit noodzakelijk? Kan ik niet beter de fiets pakken, of deze rit (naar de bakker) combineren met die andere rit (langs de supermarkt, en het zwembad) zodat ik minder kilometers maak. En nee, het klinkt nu wellicht dat ik moet afzien met m'n upje, dat is het zeker niet. Maar ik ben wel een stuk bewuster van de hoeveelheid energie die ik verstook.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Verwijderd
Ik zit wat met hetzelfde dilemma.
Wij hebben nu 2 x ICE (1 stationwagen en een kleine driedeurs auto)
mijn vrouw moet maar 22km enkel naar haar werk en af en toe nog wat kleine ritjes hier en daar.
Heel af en toe rijdt ze wel eens een lange afstand, maar dat zou eventueel wel met de ICE kunnen.
Graag wouden we de kleine auto vervangen door een elektrische auto.
De nieuwe e-golf lijkt mij ideaal, behalve de prijs :-)
Tweedehands e-golfs (eerste gen.) zitten zo rond de 18 a 20k.
Het design van de leaf spreekt mij niet echt aan. En de batterijhuur bij een Zoe is ook niet wat ik verkies.
Het is natuurlijk moeilijk in de toekomst te kijken, maar zouden de prijzen van de tweedehands ev's hard zakken?
Zeker als je weet dat VW grote kortingen heeft gegeven in Duitsland op de nieuwe e-golfs.
Ik denk dat je minstens 5000 euro korting kreeg + als je een oude diesel inruilde nog eens 5k.
Voorwaarde was denk ik dat je de auto 6 maanden moest houden. Dus stiekem hoop ik dat dit druk zet op de prijzen...
volgens mij hadden we vorige week ook al zo'n soort discussie.. Probleem is.. er is haast geen tweedehands markt, omdat de auto's bijna niet slijten, 1e generatie kopers pas nu de auto afgeschreven hebben en de vraag, zeker voor betaalbare auto's groot is.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:03:
Hey,
Het is natuurlijk moeilijk in de toekomst te kijken, maar zouden de prijzen van de tweedehands ev's hard zakken?
Vorige week kwamen we al tot de conclusie: ofwel ga je meteen voor goed (betekend wel een investering van 30-40k), ofwel zoek je toch net die ene occasion, en neem je 100-150km range op de koop toe (leaf/zoe/drieling).
Maar de import van een Zoe had ik nog niet overwogen.. maar eens in verdiepen
Las vorige week dat de Leaf praktisch geen afschrijving heeft omdat er te veel vraag is. Het is de vraag hoe dat bij de Zoe gaat zijn, ik denk zelf dat dit af gaat hangen van het beleid dat Renault gaat voeren mbt. de maandelijkse huur op de batterijen over tijd.greatgonzo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:32:
[...]
volgens mij hadden we vorige week ook al zo'n soort discussie.. Probleem is.. er is haast geen tweedehands markt, omdat de auto's bijna niet slijten, 1e generatie kopers pas nu de auto afgeschreven hebben en de vraag, zeker voor betaalbare auto's groot is.
Vorige week kwamen we al tot de conclusie: ofwel ga je meteen voor goed (betekend wel een investering van 30-40k), ofwel zoek je toch net die ene occasion, en neem je 100-150km range op de koop toe (leaf/zoe/drieling).
Maar de import van een Zoe had ik nog niet overwogen.. maar eens in verdiepen
Verwijderd
Niet lullig bedoeld: maar hoe dan?Zody schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:41:
[...]
Las vorige week dat de Leaf praktisch geen afschrijving heeft omdat er te veel vraag is. Het is de vraag hoe dat bij de Zoe gaat zijn, ik denk zelf dat dit af gaat hangen van het beleid dat Renault gaat voeren mbt. de maandelijkse huur op de batterijen over tijd.
Die auto is totaal niet comfortabel en heeft een vrij beperkte range, vooral in de winter...
Ik spreek overigens uit ervaring: heb er 1 een week geleend om te testen, had er 1 willen kopen als alles positief beviel... Waarom wil iedereen die auto? Leg 5.000 extra bij en je hebt er een met verwarming/ koeling van je battery pack en fatsoenlijke stoelen

516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Verwijderd
Correct: De Maingau pas is eigenlijk waardeloos qua aanbod alleen de prijs compenseert dit alles ruimschoots.JayPe schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:20:
[...]
Want eerlijk is eerlijk: Echt onderscheidend goed is de Maingau pas niet. Zeker niet als de App faalt, je moeite moet doen om een duitse IBAN te hebben, en de kaarten maar mondjesmaat bij FastNed worden aangemeld: Allemaal zaken die eigenlijk niets met goed te maken hebben, maar die wel bij goedkoop passen. Bij een rete dure pas zouden we dat allemaal niet accepteren.
Overigens: Ik benoem zaken die mij niet interesseren, dus voor mij is de Maingau pas prima, èn lekker goedkoop. Dat de App zuigt, boeit mij niet, want ik gebruik 'm niet.
Begin eens met een pasje van New Motion en hun bijbehorende app en site https://my.thenewmotion.com .3_s schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:49:
Ivm alle laadpassen & -apps...
Ik heb een Kona besteld, wordt volgende week geleverd.
Nu heb ik 0 ervaring met openbare laadpalen...
Ik kan thuis laden, ga voorlopig proberen zonder laadpaal (maar zal niet lang duren, denk ik :-) ).
Hoe weet ik welke pas ik waar nodig heb?
Is dat gewoon ergens stoppen en maar kijken wat er staat? Is er een overkoepelende app waar alle laadpalen opstaan?
Ik woon in België en bedoeling is om enkel thuis op te laden. Vakantie is voorlopig niet aan de orde (daarover heb ik nog een andere auto), onderweg laden zou enkel voor 'noodgevallen' zijn.
Ik heb al wat rondgezocht, maar vind het allemaal niet zo duidelijk, moet ik toegeven :-).
Verder natuurlijk vanaf zondag even de nieuwe http://www.laadpastop10.nl checken voor een overzicht van heel veel aanbieders met al hun voors en tegens.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Vanochtend met zo'n 6bft wind tegen op de afsluitdijk en cruise control op 116 (de toegestane 130 probeer ik dan niet eens; rij meestal 110 a 120) een verbruik van 30kW. Dan haal je denk ik maximaal 85Km..dusseh your mileage may vary a lotNielsTn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:29:
[...]
de Zoe met 22kWh accu haalt wel meer dan 120km range hoor....
Ikzelf haal makkelijk 160 km range gemiddeld/constant. In de winter afhankelijk van koude iets minder, maar 120km was altijd haalbaar. en natuurlijk : jouw rijstijl, dus YMMV
Gemiddeld verbgruik is aldus m'n Zoe 16kWh/100Km dus ongeveer 130Km wat de gom meestal ook aangeeft; het varieerd van 120 tot 140Km.
Als je een Zoe of vergelijkbare elektrische auto overweegt vind ik het wel een aanrader om een dag of langer te testrijden op je gebruikelijke route(s) als die niet ruim binnen het bereik ligt. Dat zou via de dealer/verkoper kunnen of huur er een via snapcar oid. Het kan je over de streep trekken of behoeden voor een miskoop.
Toch hebben de dealers dat dan nog niet door, ik zou graag elektrisch private leasen maar de leaseprijzen zijn schrikbarend hoog omdat de leasemaatschappijen geen idee hebben wat de markt gaat doen en ze zenuwachtig zijn dat de auto's straks niets meer waard zijn, (Tenminste dat ik het verhaal wat ik van de Zoe dealer en de ANWB private lease te horen krijg)Zody schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:41:
[...]
Las vorige week dat de Leaf praktisch geen afschrijving heeft omdat er te veel vraag is. Het is de vraag hoe dat bij de Zoe gaat zijn, ik denk zelf dat dit af gaat hangen van het beleid dat Renault gaat voeren mbt. de maandelijkse huur op de batterijen over tijd.
Ik zou graag willen, volgens mij zou ik het heel leuk vinden. Heb een halve dag een Zoe meegekregen van de dealer. En hoe meer ik me inlees hoe groter het oerwoud aan informatie word...
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
En als je bij een openbare laadpaal laadt met je New Motion laadpas, betaal je dan wel die € 0,35 per laadsessie?janesh schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:24:
[...]
Bij mijn lolo is automatische vergoeding en openstellen uitgeschakeld.
Ik kan bij New motion mijn eigen laadsessies niet zien.
Lijkt mij sterk, mijn eigen laadpaal en stroom, en dan nog 0,35 euro per sessie aan New motion betalen.
Beetje een drogreden imho. Tesla geeft gegarandeerde restwaarde, da's waar. De rest niet. Maar Leafs en Zoe's bestaan al sinds 2011 resp. 2013 dus er is al wel wat data rondom restwaarde van deze auto's. Van allebei zijn er al varianten van 5 jaar of ouder.Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]
Toch hebben de dealers dat dan nog niet door, ik zou graag elektrisch private leasen maar de leaseprijzen zijn schrikbarend hoog omdat de leasemaatschappijen geen idee hebben wat de markt gaat doen en ze zenuwachtig zijn dat de auto's straks niets meer waard zijn, (Tenminste dat ik het verhaal wat ik van de Zoe dealer en de ANWB private lease te horen krijg)
Ik zou graag willen, volgens mij zou ik het heel leuk vinden. Heb een halve dag een Zoe meegekregen van de dealer. En hoe meer ik me inlees hoe groter het oerwoud aan informatie word...
Verwijderd
Ergens te schatten? Weerstand zal fors toenemen, maarja als je gewoon lekker 80 kan kachelen dikke prima lijkt me.
Afgelopen weken een aantal keer anderen in de auto gehad, die gelijk alles wilden weten over de auto - en dat waren bepaald niet autogeeks of early adopters.
Eerste ervaring: met goed weer en alleen in de auto haal ik met gemak de 280 km op een batterij. Maar nu het wat kouder wordt zal ik even bezien hoe dat wisselt.
Ik ben fulltime in loondienst en daarnaast ingeschreven als zzp'er. De MIA is voor mij niet heel interessant omdat ik zo weinig omzet dat mijn belastbare winst te laag is om deze aftrekpost te kunnen toepassen.
Weet iemand hier wat de meest lucratieve manier is om als particulier elektrisch te rijden? Ik heb onlangs een Hyundai Ioniq particulier gekocht. Deze is nog niet geleverd.
Ioniq 5 P45
[ Voor 4% gewijzigd door johan_solar op 11-09-2018 14:03 ]
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Verwijderd
zou hem 32a laten afzekeren, dan kun je met 7,4 laden, 20a is beetje nutteloos, pakt ie waarschijnlijk maar 16ajohan_solar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:03:
Ik heb thuis 1x35A en de newmotion laadpaal met loadbalancing is net geplaatst, echter de monteur wil hem afzekeren op 20A vanwege de selectiviteit, maar is dat niet te laag? Wat is normaal?
Hoezo hebben de dealers dat niet door? De lease prijzen zijn toch verhoudingsgewijs goedkoper dan bij een ICE?Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
Toch hebben de dealers dat dan nog niet door, ik zou graag elektrisch private leasen maar de leaseprijzen zijn schrikbarend hoog omdat de leasemaatschappijen geen idee hebben wat de markt gaat doen en ze zenuwachtig zijn dat de auto's straks niets meer waard zijn.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Ik neem aan van wel, maar ik laad nooit bij een gewone openbare laadpaal.zessen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:53:
[...]
En als je bij een openbare laadpaal laadt met je New Motion laadpas, betaal je dan wel die € 0,35 per laadsessie?
Ik gebruik alleen mijn lolo smart of een allego, fastned snellader.
Wat ik al zei, sterk dat ik 0,35 per laadsessie zou moeten betalen terwijl ik geen gebruik maak van de diensten van New motion. Na acht mnd laden ook geen rekening gezien.
Ik moet wel zeggen als je new motion belt of mailt zijn ze zeeer behulpzaam.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Geen idee, voor operational lease misschien wel, maar voor private lease liggen de prijzen een stuk hoger dan nodig en als ik navraag waarom dan is het antwoord: Er is veel onzekerheid...Tripl3 D schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:17:
[...]
Hoezo hebben de dealers dat niet door? De lease prijzen zijn toch verhoudingsgewijs goedkoper dan bij een ICE?
Ik zou zelf denken dat door lagere onderhoudskosten en redelijke restwaarden de kosten van een EV juist lager zouden moeten zijn, ook in de Private lease.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Echt enorm nieuwsgierig naar het verloop! Wil eigenlijk ook nog steeds onder de Zoë een trekhaak, dus wellicht dat deze route een mogelijkheid is.JayPe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:58:
Miniatuur update aangaande m'n trekhaak-blog
Zojuist gesproken met een zeer welwillende RDW medewerker.
- De Duitse papieren bij m'n trekhaak zijn niet voldoende voor een Nederlandse goedkeuring; de uitgevoerde tests zijn van nationaal niveau ( duits ) en niet Europees. 1 op 1 overnemen 'Ist Nicht Im Frage!!'
- Als ik het toch perse wil, moet de auto getest worden.
"Moet getest worden" ..... dus ik zei: Dus de auto kàn getest worden?
Ja, als u dat wilt, dan maak ik voor u een afspraak.
Mooi! Zet maar door!
Ha, dus
[...]
Mijn e-up! heeft een toegestane maximum massa voertuig:1530 kg
Het geremd trekgewicht dat ik liefst op kenteken zou hebbeen: 750 kg geremd
Ongeremd heeft een beperking: Dat is in Nederland volgens mij nooit hoger dan 750 kg, maar volgens de RDW meneer is dat in iedergeval nooit hoger dan de helft van het rijklaar gewicht. Rijklaar is1229, ongeremd kan dus nooit meer dan 615 kg zijn.
Ook had de RDW meneer contact gehad met VW, die aan hebben gegeven dat het trekgewicht 0 is. Ze hebben het NIET getest, Mogelijke redenen volgende de RDW meneer: Testen kost geld, er is wellicht helemaal geen vraag naar, maar zeker niet onbelangrijk: Milieu. Uitstootnormen kunnen er voor zorgen dat het toelaten van een trekhaak ( en de daarbij mogelijk benodigde aanpassingen zoals zwaardere remmen, zwaardere koeling van de motor, oliekoeler etc etc ) dat de normen niet worden gehaald, of in iedergeval: dat 't meer moeite (lees: geld) kost, terwijl er in Europa maar een paar maloten zijn die uberhaupt een trekhaak onder een up willen hangen. Èlke up! zou echter geschikt moeten zijn, dus èlke up! zou qua type goedkeuring passend moeten zijn.
Lang verhaal kort: Grote blij!
Meten is weten.
Wat verwachten jullie?
Volkswagen e-up!, 210Nm koppel, 60kW motor.
Accupakket zit onder de voorstoel en achterbank. NIET onder de kofferbak.
Motor + omvormer zitten onder de motorkap, Dus deze zou qua gewichtsverdeling voldoende druk op de voorwielen moeten hebben (Geen onbalans zoals de Ionic schijnt te hebben).
De VW up! met 1.0 benzine motor is 'getest' in Duitsland tot 500 kg ongeremd, 500kg geremd op 12% en 750 kg op 8%. Die benzinemotor heeft veel minder koppel vanaf stilstand, en het vermogen is ook slechts 60pk. Toch: het gewicht is (veel) lager, en de aandrijflijn compleet anders. Ook de gewichtsverdeling is anders, doordat er vrijwel geen gewicht op de achteras, maar al het zware spul volledig op de vooras ligt.
Technisch zou ie het toch gewoon moeten kunnen? 5 keer binnen 5 minuten wegrijden op 12%. En de remmen, daar heb ik ook vertrouwen in.
Ik hèb de keuze, dus ik wil gaan voor maximaal: 750 kg geremd, 615 kg ongeremd, maar 500/500kg is ook een optie.
Verwijderd
Particulier is een kwestie van kopen en gaan.Spiller schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:01:
Zijn er hier parttime zzp'ers met een elektrische auto?
Ik ben fulltime in loondienst en daarnaast ingeschreven als zzp'er. De MIA is voor mij niet heel interessant omdat ik zo weinig omzet dat mijn belastbare winst te laag is om deze aftrekpost te kunnen toepassen.
Weet iemand hier wat de meest lucratieve manier is om als particulier elektrisch te rijden? Ik heb onlangs een Hyundai Ioniq particulier gekocht. Deze is nog niet geleverd.
Als zzper kun je de auto zeker kopen, maar zorg dat je wel >1225 uren per jaar maakt, anders ben je geen ondernemer. Beste is om 3 dagen in de week te zzp'en en 2 dagen in de week voor een BV of een baas te werken. Zorg dat je iig >85-95k winst in je eenmanszaak uit komt, anders is de MIA en afschrijving niet aantrekkelijk. Zit je daaronder: tsja de BTW krijg je terug maar fiscaal is het niet heel voordelig. Denk dat het dan gunstiger is om hem door jouw baas waar je deels voor werkt te laten kopen en een leasecontract op te maken met evt een overname regeling na de leasetermijn. Succes!
van mijn woon/werkverkeer is 30km snelweg. Is die 50km electric range gebaseerd op normaal verbruik, of ook op de snelweg?Tassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:48:
@greatgonzo Ander voorstel: vrouw houd de kleine ICE aan, jij doet een upgrade naar een Outlander PHEV. Met 50km bereik rij je bijna volledig EV en kan je langere ritten doen op benzine. Zat tweedehands uit de lease beschikbaar onder de 15k en ik kan je als mede-lang-persoon vertellen dat er makkelijk 4 lange nederlanders in passen met het comfort van first class vliegen achterin. Werkt ook prima met gezin met veel spullen en minstens net zo ruim als de Scenic.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de outlander een slurper is als het elektrische deel wegvalt.
Voorbeeld van mijn dag met de Outlander toen ik in Eindhoven (zuid) gedetacheerd zat:
's ochtends weg met volle accu, naar het werk en net wel/net niet volledig elektrisch gereden (50km). Bij aankomst aan de lader.
's middags naar huis, zelfde als in de ochtend. Bij de supermarkt en thuis aan de lader.
's avonds sporten, accu is zo'n 70% vol, ritje van 25km. Bij aankomst weer aan de lader.
Terug naar huis, accu was vol bij vertrek. Thuis weer aan de lader.
Zomaar 150km 99% elektrisch. Ik zit nu twee dagen per week bij een klant verder weg, andere dagen juist veel dichterbij wat minder gunstig is voor het aandeel elektrisch. Bovenstaande geeft aan dat je met een 150km EV en hetzelfde gedrag dus makkelijk nog veel meer kilometers elektrisch zou kunnen rijden. Het staat of valt met de mogelijkheid op je bestemming te laden (anders moet je gaan snelladen). Mijn huidige klant die wat verder zit heeft bijvoorbeeld ook een laadpaal en zou ik met een 150km EV nog prima kunnen doen, nog zelfs wat range over bij thuiskomst en na het eten kan de volgende kortere rit alweer.
De range indicator geeft voor benzine aan ongeveer 660km met 40 liter in de tank, dat is een schatting op basis van mijn verbruik.
[ Voor 6% gewijzigd door Tassadar32 op 11-09-2018 14:58 ]
Herkenbaar. Ik rijd nu ook bijna 5 jaar in zo'n blokkendoos op wielen. Kwa ruimte etc echt een heerlijke top auto. Voor vakantie is het niet ideaal. Op de snelweg met 120-130km/u gaat het verbruik richting de 1 op 9 of 1 op 10. Voor het woon-werk prima voor mij. Ik woon op 28km afstand van het werk en kan thuis en op het werk opladen, waardoor al het woon-werk voor mij elektrisch gaat. De ritjes naar klanten etc gaan wel op benzine en dat snelweg werk is telkens weer een shock om te zien hoeveel die Outlander dan verbruikt.Tassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:55:
@greatgonzo De Outlander is groot, zwaar en heeft de aerodynamica van een bushokje. Als je dit alles in gedachten houd valt het benzinegebruik heel erg mee als je normaal of rustig rijd. Het is met een lege accu net een hybride RAV4 of vergelijkbaar. 30km snelweg is zeer goed te doen, mijn record met de Outlander is 54km waarvan 90% snelweg (wel rustig rijden). Binnen 3 uur is de accu weer vol dus zelfs met een half dagje werken kan de Outlander weer vol zitten.
Voorbeeld van mijn dag met de Outlander toen ik in Eindhoven (zuid) gedetacheerd zat:
's ochtends weg met volle accu, naar het werk en net wel/net niet volledig elektrisch gereden (50km). Bij aankomst aan de lader.
's middags naar huis, zelfde als in de ochtend. Bij de supermarkt en thuis aan de lader.
's avonds sporten, accu is zo'n 70% vol, ritje van 25km. Bij aankomst weer aan de lader.
Zomaar 150km 99% elektrisch. Ik zit nu twee dagen per week bij een klant verder weg, andere dagen juist veel dichterbij wat minder gunstig is voor het aandeel elektrisch. Bovenstaande geeft aan dat je met een 150km EV en hetzelfde gedrag dus makkelijk nog veel meer kilometers elektrisch zou kunnen rijden. Het staat of valt met de mogelijkheid op je bestemming te laden (anders moet je gaan snelladen). Mijn huidige klant die wat verder zit heeft bijvoorbeeld ook een laadpaal en zou ik met een 150km EV nog prima kunnen doen, nog zelfs wat range over bij thuiskomst en na het eten kan de volgende kortere rit alweer.
De range indicator geeft voor benzine aan ongeveer 660km met 40 liter in de tank, dat is een schatting op basis van mijn verbruik.
Tov van een EV met een range van 400-450km gaat het verschil niet zo groot worden. Met het enige verschil dat de Outlander met 5 minuten tanken weer vol zit en dat je de EV moet laden. Wij gaan elk jaar naar Zuid Frankrijk op vakantie of Italie. Daar moet de vrouw nog wel even aan wennen dat we dat straks niet meer in 1 dag redden. Maar het gaan opdelen in twee dagen. Waarschijnlijk is dat zelfs wel positief omdat het dan niet meer zo'n hele lange rit is. Gewoon Dag 1 op eerste lading 350-400 km dan laden en dan weer 350-400km. Dan ergens overnachten en rustig eten etc. Om vervolgens dag 2 de resterende 600-700 ook in twee delen te doen. Lijkt mij prima te doen, maar de vrouw moet er nog even aan wennen.
[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 11-09-2018 15:19 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Onze ervaring: max 30km op een lading. Woon werk is daarmee nog steeds volledig elektrisch overigens.Tassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:55:
@greatgonzo De Outlander is groot, zwaar en heeft de aerodynamica van een bushokje. Als je dit alles in gedachten houd valt het benzinegebruik heel erg mee als je normaal of rustig rijd. Het is met een lege accu net een hybride RAV4 of vergelijkbaar. 30km snelweg is zeer goed te doen, mijn record met de Outlander is 54km waarvan 90% snelweg (wel rustig rijden). Binnen 3 uur is de accu weer vol dus zelfs met een half dagje werken kan de Outlander weer vol zitten.
De geschatte benzine range komt hier nooit boven de 500km. Op de snelweg wordt dan wel 120 gereden.
50km elektrisch en 500+km op benzine is alleen haalbaar als je <80km/u rijdt. 80 wegen en wellicht randstad snelweg. En niet teveel remmen natuurlijk. Maar wij rijden of in de stad, of 100+, dus dan haal je die 50km nevernooitniet.
Mijn persoonlijke mening overigens: maak phev voor particulieren wegenbelasting vrij. Zakelijke rijders zijn door de bank genomen misschien te lui om te stekkeren, maar particulieren moeten zelf hun brandstof betalen en zullen dus wèl inpluggen. Zonde dat al die outlanders straks het land uit gaan.
nou ja... mijn grand scenic gaat nu ook hard hoor, met 1/12,5.GAEvakYD schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:17:
[...]
Herkenbaar. Ik rijd nu ook bijna 5 jaar in zo'n blokkendoos op wielen. Kwa ruimte etc echt een heerlijke top auto. Voor vakantie is het niet ideaal. Op de snelweg met 120-130km/u gaat het verbruik richting de 1 op 9 of 1 op 10. Voor het woon-werk prima voor mij. Ik woon op 28km afstand van het werk en kan thuis en op het werk opladen, waardoor al het woon-werk voor mij elektrisch gaat. De ritjes naar klanten etc gaan wel op benzine en dat snelweg werk is telkens weer een shock om te zien hoeveel die Outlander dan verbruikt.
Tov van een EV met een range van 400-450km gaat het verschil niet zo groot worden. Met het enige verschil dat de Outlander met 5 minuten tanken weer vol zit en dat je de EV moet laden. Wij gaan elk jaar naar Zuid Frankrijk op vakantie of Italie. Daar moet de vrouw nog wel even aan wennen dat we dat straks niet meer in 1 dag redden. Maar het gaan opdelen in twee dagen. Waarschijnlijk is dat zelfs wel positief omdat het dan niet meer zo'n hele lange rit is. Gewoon Dag 1 op eerste lading 350-400 km dan laden en dan weer 350-400km. Dan ergens overnachten en rustig eten etc. Om vervolgens dag 2 de resterende 600-700 ook in twee delen te doen. Lijkt mij prima te doen, maar de vrouw moet er nog even aan wennen.. Die begon zelfs al om dan maar te gaan vliegen. Ja daaaaaaag. Electrisch gaan rijden voor o.a. de groene gedachte en dan gaan vliegen.
Eerst maar eens naar de prijs gevraagd. Die is dus €16.000 voor de auto en €4.000 voor de accu, dus €20.000 en is i.t.t. eerdere berichten hier INCLUSIEF Mwst. Zeg maar de Duitse btw. De prijs hier in NL zal dus iets afwijken, namelijk het btw verschil tussen D en NL.
De SIon heeft ook een gewone cruisecontrol maar krijgt waarschijnlijk geen warmtepomp.Verder komt er bij voldoende afname en een vergoeding ook hier in NL een punt waar je de auto rijklaar en op kenteken kunt afhalen. Dus geen import perikelen.
Gevraagd naar de garantie op auto en accu en dat is op dit moment gewoon de wettelijke garantie maar die gaat later definitief bepaald worden, en naar ik begrepen heb gaat die zeker voor de accu veel langer zal zijn.
Mijn meest tegenvallende aan de auto vind ik de zitpositie, alsof je op een keukenstoel zit i.p.v. een fauteuil, een beetje als in de Toyota IQ.
Meest verrassende vond ik het one pedal driving waarbij de auto bij gas loslaten tot stilstand afremt, en naar gevraagd ook bij bergaf.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
het is al jaren bekend dat snelheden (ook bij benzine/diesel) boven de 100km/h je verbruik haast exponentieel toeneemt... dus.... says nough.bite schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:27:
[...]
Vanochtend met zo'n 6bft wind tegen op de afsluitdijk en cruise control op 116 (de toegestane 130 probeer ik dan niet eens; rij meestal 110 a 120) een verbruik van 30kW. Dan haal je denk ik maximaal 85Km..dusseh your mileage may vary a lot![]()
Gemiddeld verbgruik is aldus m'n Zoe 16kWh/100Km dus ongeveer 130Km wat de gom meestal ook aangeeft; het varieerd van 120 tot 140Km.
Als je een Zoe of vergelijkbare elektrische auto overweegt vind ik het wel een aanrader om een dag of langer te testrijden op je gebruikelijke route(s) als die niet ruim binnen het bereik ligt. Dat zou via de dealer/verkoper kunnen of huur er een via snapcar oid. Het kan je over de streep trekken of behoeden voor een miskoop.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
johan_solar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:03:
Ik heb thuis 1x35A en de newmotion laadpaal met loadbalancing is net geplaatst, echter de monteur wil hem afzekeren op 20A vanwege de selectiviteit, maar is dat niet te laag? Wat is normaal?
Bij mij thuis is precies dezelfde situatie. Een TNM Lolo Advanced, met load balancing op 1x35A. Bij mij is die afgezekerd op 32A.Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:04:
[...]
zou hem 32a laten afzekeren, dan kun je met 7,4 laden, 20a is beetje nutteloos, pakt ie waarschijnlijk maar 16a
*zucht*
Er staat alleen niet bij wat voor palen. Ik hoop toch wel minimaal 50Kw CCS (en ook Chademo
[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 11-09-2018 16:31 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Het restaurantbedrijf kondigde dinsdag een samenwerking met energiebedrijf Nuon voor de plaatsing van snellaadpalen aan.
Er gaat toch niemand in de wind staan als je lekker binnen kunt zitten, naar een schoon en gratis toilet kunt en een burgertje kunt eten.....
like retail: location, location, location. Ik weet niet zoveel Fastneds net naast de McD. En Koffie is er ook bij elke Fastned net als een goede stoel ( in je autoJFK1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:34:
Lijkt me ook gelijk einde Fastned. RIP.
Er gaat toch niemand in de wind staan als je lekker binnen kunt zitten, naar een schoon en gratis toilet kunt en een burgertje kunt eten.....
en natuurlijk 175kW palen (das pas echt smullen)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Maar met die vermogens ga je het echt niet voor elkaar krijgen tegen einde van het jaar.
Edit: ze gaan er 3 jaar over doen. Dat lijkt er meer op. En inderdaad echte snelladers... nice! Nu hopen dat ze gratis zijn of maingau accepteren
[ Voor 42% gewijzigd door mux op 11-09-2018 16:42 ]
het is niet dat fastned niet goed is, maar het is er al zo rustig en dit zal de omzet geen goed doen. Ben bang dat ze het niet redden.
de 1e voor einde jaar is de ambitie....mux schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:38:
Zeker als ze >150 locaties willen voorzien. Zoveel palen kan ABB niet eens leveren in zo'n korte tijd.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het aantal elektrische auto's zal heel veel sneller groeien dan het aantal snelladers, heb de afgelopen weken meermaals alleen, maar ook al met z'n 3-en staan laden met een wachtende...JFK1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:39:
https://www.nuon.com/nieu...den-op-ruim-160-locaties/
het is niet dat fastned niet goed is, maar het is er al zo rustig en dit zal de omzet geen goed doen. Ben bang dat ze het niet redden.
Het fiscale beleid gaat ervoor zorgen dat een ieder die een nieuwe keus moet maken vanaf 2019 elektrisch serieus zal overwegen.
900.000 lease auto's gedeeld door 5? is elk jaar 180.000 potentiële nieuwe elektrische auto's
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Misschien dat de Kona wat gaat gaat veranderen, maar mcd heeft heel veel locaties.
Maar moet ook nog niet hoeveel ik in de praktijk ga snelladen, voor woon-werk in elk geval niet..
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-09-2018 16:54 ]
€5k bijleggen is dan ook wel 30-50%Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:44:
[...]
Niet lullig bedoeld: maar hoe dan?
Die auto is totaal niet comfortabel en heeft een vrij beperkte range, vooral in de winter...
Ik spreek overigens uit ervaring: heb er 1 een week geleend om te testen, had er 1 willen kopen als alles positief beviel... Waarom wil iedereen die auto? Leg 5.000 extra bij en je hebt er een met verwarming/ koeling van je battery pack en fatsoenlijke stoelen
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De Kona (en anderen 400+ km EV's) gaan zeker wat veranderen.JFK1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:49:
heb al 5 jaar 2 volledige elektrische auto's. Fastned nog nooit nodig gehad, en geen seconde gemist. En als ik zie hoe vaak ik een auto zie staan dan geldt dat voor velen.
Misschien dat de Kona wat gaat gaat veranderen, maar mcd heeft heel veel locaties.
Je komt helemaal niet meer bij fastned als je thuis/zaak kunt laden.
Niet iedereen kan thuis laden, maar bedrijven gaan ze steeds meer plaatsen net als "bestemmingsladers"... de AH, de LIDL, de pretparken, de Mc Donalds, etc .......
Nu nog palen (kosten even afwachten), maar toekomst draadloos (dan gaat het vanzelf, je parkeert en laad automatisch).
Meer range betekend minder vaak bij snelladers. Net als met de ICE, je gaat niet altijd tanken langs de snelweg (alleen als je veel op de weg zit), meeste tanken lokaal.
En idem long range EV......
De keuringsdatum is nog niet bekend, RDW meneer (Zoetermeer) ging het doorgeven aan zijn collega's van de planning voor het testcentrum (Lelystad). Hij zei dat September een redelijk drukke maand is, maar ik zelf heb geen grote haast, we zullen zien. Ik moet er sowieso een dagje vrij voor pakken,.
Range is geen issue. Ik wil niet met een caravan op vakantie ofzo. Al is een bagagewagentje (of vouwwagen?) wellicht best aantrekkelijk? Ach wel nee. Dan klap ik wel een dakkoffer op het dak. ( https://imgur.com/a/Z02lpYk )
Nee, 't gaat mij om 1) het principe en 2) voor de boedelbak om spullekes naar de gemeentewerf te brengen, de IKEA huifkar omdat je iets groots te vervoeren hebt en 3) de fietsendrager (dus die trekhaak wilde ik sowieso wel hebben).
En overigens: de range hoeft niet eens dramatisch te zijn. Als de aanhanger niet te veel wind pakt, dan hoeft het niet zo verschrikkelijk te zijn. Vraag maar aan @MeZZiN , die rijdt een Tesla Model X, met trekhaak èn hij heeft een sleurhut. Als het 20% aan range scheelt, (standaard circa 140km), dan hou ik nog steeds ruim 100 km over. De Gemeentewerf is maar 5 km verderop, dus ik kan op zaterdag makkelijk 5 keer heen er weer rijden; de openingstijden (en de hoeveelheid rommel die ik kan verzamelen) zullen eerder limiterend werken..
En de IKEA? Daar moet je sowieso niet té vaak op één dag komen. De IKEA zit op ongeveer 20 km rijden. Als je een impuls aankoop doet, en je spullekes direct met een boedelbak mee wilt nemen, moet je die afstand 4 keer afleggen. 80 kilometer. Als je de auto bij de IKEA voor de deur aan de paal legt, druppel je er al reserve range bij, èn tussen de IKEA en mijn huis staan 2 Allego zuilen.
Dat komt wel goed.
Overigens: het wordt een individuele goedkeuring. op chassisnummer. Als het echter lukt, dan opent dat de deur natuurlijk wel voor anderen: Dan is de route bekend èn weet je vooraf al of het gaat lukken (of niet... want het kàn natuurlijk nog steeds mis gaan).
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Misschien de Model 3 straks, als je geen gratis supercharging hebt.
En dan is het ook nog zo vreselijk duur....
De disclaimer lijkt me op zijn plaats want mijn ervaring met de Leaf:NielsTn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:29:
[...]
de Zoe met 22kWh accu haalt wel meer dan 120km range hoor....
2011, van 24kW nog 17 bruikbaar
2013 van 24kw nog 18 bruikbaar
2011 verbruik 120-250kW/100km
2013 verbruik 120-200kW/100km
2011 range 68-140
2013 range 90-150
In realiteit wil je de laatste 10km niet gebruiken (ver voorbij alle waarschuwingen).
Worst case zit 2011 dus dichter bij de helft van 100. Dit is wel op te schroeven naar zeg 70-80km maar dan zit je 100% achter een vrachtwagen zonder kachel aan.
Ik baseer me wel op een route met voornamelijk snelwegkilometers, dat maakt nogal verschil. Tegelijkertijd is deze berekening voor mij rijgedrag alsnog te zonnig want in de winter red ik 2x42 vaak niet (confortabel) zonder tussendoor te laden (Ik weet prima waar de grenzen liggen want ik heb al een keer met lege batterij gestaan).
Eenvoudigweg met 100km rekenen is me voor de gemiddelde gebruiker echt te optimistisch en ik kan me niet voorstellen dat een 22kW Zoë daar zoveel beter vanaf komt.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 11-09-2018 17:20 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
ja op dit moment bijna 7 cent per kWJFK1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:07:
helemaal mee eens, ik heb ze nog nooit nodig gehad. Ook niet met de i3. En van alleen vakantie en uitzonderingsritten zullen ze niet kunnen bestaan...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
- In de zomer vergeet iedereen hoe slecht de range in de winter is
- In de winter kan niemand zich voorstellen dat ze maar 70-80km durfden te rijden op een lading in de winter
En laat je niet zozeer bang maken door mensen zoals ik en assje, maar pas je verwachtingen aan op dit soort ervaringen. In Nederland hoef je nooit stil komen te staan met een elektrische auto, zelfs niet een 22kWh Zoe of 24kWh Leaf met gedegradeerde accu. Je moet alleen wel af en toe je gedrag erop aanpassen.
Ik weet niet hoe jij rijdt met je i3, maar ik leg mijn i3s wel even aan de snellader na 150 km als ik de 220 km heen en terug naar familie rijd.JFK1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:07:
helemaal mee eens, ik heb ze nog nooit nodig gehad. Ook niet met de i3. En van alleen vakantie en uitzonderingsritten zullen ze niet kunnen bestaan...
En het is van mijn kant absoluut niet bedoeld om mensen bang te maken, ondanks mijn realisme ben ik fervent en evangeliserend EV rijdermux schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:22:
En laat je niet zozeer bang maken door mensen zoals ik en assje, maar pas je verwachtingen aan op dit soort ervaringen. In Nederland hoef je nooit stil komen te staan met een elektrische auto, zelfs niet een 22kWh Zoe of 24kWh Leaf met gedegradeerde accu. Je moet alleen wel af en toe je gedrag erop aanpassen.
Ik vind het wel belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn en correcte verwachtingen hebben om achteraf onnodige horrorverhalen te voorkomen.
Verwijderd
Die mensen hou je toch wel, kijk naar Leen van Frisiaassje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:26:
[...]
En het is van mijn kant absoluut niet bedoeld om mensen bang te maken, ondanks mijn realisme ben ik fervent en evangeliserend EV rijder![]()
Ik vind het wel belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn en correcte verwachtingen hebben om achteraf onnodige horrorverhalen te voorkomen.
EV is prima te doen in NL, weet alleen waar je aan begint en spaar fatsoenlijk zodat je geen instap ding hoeft te kopen van 7 jaar oud..
Ik ook hoor (22kwh i3 rex), maar met een Kona, Niro of tesla ... is dat gewoon niet meer nodig.janesh schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:22:
[...]
Ik weet niet hoe jij rijdt met je i3, maar ik leg mijn i3s wel even aan de snellader na 150 km als ik de 220 km heen en terug naar familie rijd.
Vraag maar aan Tesla rijders, hangen weinig aan de supercharger hoor, alleen de mensen die veel op de weg zitten. Die laden thuis/kantoor gewoon vol. Want ja als je naar huis kunt rijden, dan ga je toch niet voor je lol 15-20 minuten laden op een parkeerplaats aan de A2 (ik niet hoor).
Tesla had dat al snel door, supercharger-corridor voor afstanden en destination charging (thuis/elders).
*kijkt naar datum eerste tenaamstelling*Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:34:
[...]
Die mensen hou je toch wel, kijk naar Leen van Frisia
EV is prima te doen in NL, weet alleen waar je aan begint en spaar fatsoenlijk zodat je geen instap ding hoeft te kopen van 7 jaar oud..
Phew, ik zit nog veilig met 6 jaar en 9 maanden.
YouTube: EVAR - autonomous charging robot by Samsung
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik heb ook z'n instapper van 2013....pfff.mux schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:52:
[...]
*kijkt naar datum eerste tenaamstelling*
Phew, ik zit nog veilig met 6 jaar en 9 maanden.
Leuk idee..... maar 10x even een 64kwh accu volgooien (moet die eerst terug en zelf laden na elke auto).evtje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:54:
Bjorn heeft wat high tech voor ons .
YouTube: EVAR - autonomous charging robot by Samsung
Denk niet dat dat hem wordt (zie meer in draadloos op parkeerplekken in garages).
Maar leuk idee...... maar zie mams al tegen dat ding aanrijden hoor

Mag ik mijn auto opladen vanuit huis als ik bijvoorbeeld een mat (zoals op kermis en markt gebruikt word) over de kabel op het trottoir leg?
50kW volgens het stuk in het ADdatabeestje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:37:
Toch denk ik dat het gewone paaltjes worden met een paar kW, want die zijn niet duur. Als het wel snelladers zouden worden kant het interresant worden.
Maar met die vermogens ga je het echt niet voor elkaar krijgen tegen einde van het jaar.
Ja, onze gemeente zegt er dit over:Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:07:
Even een praktisch vraagje. Ik heb geen oprit of garage, wel een parkeerplaats (openbaar) voor de deur.
Mag ik mijn auto opladen vanuit huis als ik bijvoorbeeld een mat (zoals op kermis en markt gebruikt word) over de kabel op het trottoir leg?
Opladen op een openbare parkeerplaats vanuit uw woning
Het is mogelijk om met een oplaadkabel vanuit uw eigen woning/kantoor uw elektrische auto op te laden op een openbare parkeerplaats. U moet hiervoor aan deze voorwaarden voldoen:
U heeft geen eigen parkeerplaats
Het openbare parkeervak waar uw auto geladen wordt grenst direct aan de stoep
De oplaadkabel is in goede staat
De oplaadkabel ligt in een rechte lijn over de stoep
De oplaadkabel is afgedekt met een kabelmat of kabelgoot
De oplaadkabel wordt direct na het laden opgeruimd
Let op: u bent als eigenaar van de kabel volgens de wet aansprakelijk voor eventuele ongelukken of schadegevallen. U kunt een openbaar parkeervak niet reserveren. Probeer met uw buren een afspraak te maken.
[ Voor 59% gewijzigd door Zody op 11-09-2018 19:15 ]
Kosten ? Want aan 0,35 cent (of meer) gaan ik hem er niet aan hangen (kom er ook nooit, maar stel dat....want ze zitten echt op de woon/werk route.....)
https://www.parool.nl/ams...uto-op-te-laden~a4604278/
Leuke uitspraken:
Uit onderzoek naar elektrisch autogebruik over de hele wereld blijkt dat zo'n 20 procent van het opladen onderweg gebeurt, zegt Steinbuch.
"Ik verwacht dat het opladen op plekken waar het mensen geen tijd kost in een behoefte gaat voorzien."
Tja.... Fastned maakt mooie stations, maar nooit in hun bedrijfsmodel geloofd en dit helpt niet echt.
[ Voor 129% gewijzigd door prettig op 11-09-2018 20:12 ]
Nee mag meestal niet maar je kunt wel een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Heb ik ook gedaan . In mijn geval begon de aanvraag bij Mra-elektrisch/pitpoint die dan contact neemt met de gemeente.Kijk maar op Mra-e.nl Ik weet niet of jou gemeente daar is bij aangesloten maar je kunt er wel even informatie krijgen.Ik had eerst bij de gemeente gevraagd met wie ze zaken doen.Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:07:
Even een praktisch vraagje. Ik heb geen oprit of garage, wel een parkeerplaats (openbaar) voor de deur.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Maar de maasa heeft geen eigen oprit en kan dus niet thuis laden. En de meeste kantoorpanden hebben relatief weinig opladers. Dat geeft dan wel een markt voor snelladers onderweg.prettig schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 18:36:
[...]
Ik ook hoor (22kwh i3 rex), maar met een Kona, Niro of tesla ... is dat gewoon niet meer nodig.
Vraag maar aan Tesla rijders, hangen weinig aan de supercharger hoor, alleen de mensen die veel op de weg zitten. Die laden thuis/kantoor gewoon vol. Want ja als je naar huis kunt rijden, dan ga je toch niet voor je lol 15-20 minuten laden op een parkeerplaats aan de A2 (ik niet hoor).
Tesla had dat al snel door, supercharger-corridor voor afstanden en destination charging (thuis/elders).
En de gemiddelde Tesla rijder heeft gok ik wel een eigen oprit en kan dus idd prima thuis laden.
Dus soms mag het wel en soms niet. Maar als ik 34 ct per kw moet gaan betalen bij een openbare laadpaal dan word het al een stuk minder interessant, en ook het overschot van mijn zonnepanelen is dan niet te verstoken met de auto.evtje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:15:
[...]
Nee mag meestal niet maar je kunt wel een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Heb ik ook gedaan . In mijn geval begon de aanvraag bij Mra-elektrisch/pitpoint die dan contact neemt met de gemeente.Kijk maar op Mra-e.nl Ik weet niet of jou gemeente daar is bij aangesloten maar je kunt er wel even informatie krijgen.Ik had eerst bij de gemeente gevraagd met wie ze zaken doen.
Ik heb nu via whatsapp de gemeente (Almere) gevraagd hoe het zit.
Als ik een laadpaal laat plaatsen hier in ons autoluwe straatje dan heb ik binnen de kortste keren ruzie met de buren, we hebben al zo weinig plekken.
Klopt wel deels hoor, en geloof ook in lokale snelladers. Maar wij hebben relatief veel opritten vergeleken met bv. China. Denk dat straks veel meer geladen wordt op bestemmingen.jerh schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:32:
[...]
Maar de maasa heeft geen eigen oprit en kan dus niet thuis laden. En de meeste kantoorpanden hebben relatief weinig opladers. Dat geeft dan wel een markt voor snelladers onderweg.
En de gemiddelde Tesla rijder heeft gok ik wel een eigen oprit en kan dus idd prima thuis laden.
De mc donalds..... 500km range en even met z'n alle Mac pakken en laden voor de week.
Lidl en AH, 30 minuten boodschappen aan de snellader.
Zo gaan we er nog veel meer krijgen en worden "marketing" tools om klanten te lokken.
En bedrijven..... Komen er vanzelf (al deels verplichting) als er meer ev's komen (arbeidsvoorwaarden).
[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 11-09-2018 20:51 ]
Tja.Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:45:
[...]
Dus soms mag het wel en soms niet. Maar als ik 34 ct per kw moet gaan betalen bij een openbare laadpaal dan word het al een stuk minder interessant, en ook het overschot van mijn zonnepanelen is dan niet te verstoken met de auto.
Als ik een laadpaal laat plaatsen hier in ons autoluwe straatje dan heb ik binnen de kortste keren ruzie met de buren, we hebben al zo weinig plekken.
Je kunt ook langs de snellader met de Maingau kaart , dan is het 6 tot 10 cent per Kw/h
Maar daar zit je ook waarschijnlijk niet op te wachten. Of kan je op je werk laden? (Gratis of tegen een kleine vergoeding).
Haha, ja mijn innovatieve werkgever (een van de grootste IT bedrijven ter wereld) heeft 2 laadpalen waar ze de hoofdprijs voor vragen en alleen maar bezoekers mogen laden.evtje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:13:
[...]
Tja.
Je kunt ook langs de snellader met de Maingau kaart , dan is het 6 tot 10 cent per Kw/h
Maar daar zit je ook waarschijnlijk niet op te wachten. Of kan je op je werk laden? (Gratis of tegen een kleine vergoeding).
De klant waar ik 2x per week zit heeft 10 laadplaatsen en volgens mij zijn die gratis, maar ik weet niet of ik daar als niet medewerker aan mag laden. Ik moet er nog een mailtje aan wagen.
Aan de andere kant is een eigen laadpaal ook een investering...
Fastned:
Wir sind in den letzten Schritten zur ordentlichen Implementierung von Fastned. Bisher läuft die Bereitstellung der Ladekarten zur Freischaltung der Ladestationen durch Fastned asynchron. Deshalb kommt es leider immer wieder zu Problemen, dass "neue" Kunden (noch) nicht laden können. Ebenfalls werden wir in den nächsten Tagen die Fastned-Stationen in der App anzeigen. Ebenfalls soll die Authentifizierung über die App funktionieren.
Geachte elektrische rijders, we komen graag terug met opwindende groeten. We werken nauwgezet aan de verdere ontwikkeling, maar vooral aan de technologie. We willen je de volgende update geven:
Ladenetz.de:
We ontdekten dat onze doelen niet altijd werden gehaald door de gepresenteerde datum. We hebben het contract al sinds half juli ondertekend en wilden 01.08. de slag te gaan. Helaas konden we vorige week alleen het eerste succesvolle laadproces met Ladenetz.de laadstations registreren. Onze testfase ziet er erg geslaagd uit en we hebben er vertrouwen in dat we volgende week een aanbod kunnen doen. Deze aanbieding is een proefaanbieding, die laadstations van Ladenetz.de en haar roamingpartners tegen het einde van het jaar tegen een vaste prijs aanbiedt.
e-clearing.net:
We verbinden ons momenteel met het volgende grote netwerk om onze beschikbaarheid verder uit te breiden. Ook hier staan we aan de vooravond van een succesvolle implementatie. Voor ons is dit de vereiste voor het verbinden van verdere roamingpartners (zoals Fastned, Allego Berlin ...).
Fastned:
We bevinden ons in de laatste fase van het correct implementeren van Fastned. Tot nu toe draait het aanbieden van de laadkaarten voor het inschakelen van de laadstations door Fastned asynchroon. Daarom komt het helaas altijd terug op problemen die "nieuwe" klanten (nog) niet kunnen laden. Ook zullen we de Fastned-stations in de komende dagen in de app zien. Ook zou de authenticatie op de app moeten werken.
We hopen dat we verslag kunnen uitbrengen over dingen die we hebben afgerond en niet over dingen die nog half af zijn.
Uiteindelijk besluit Verbund TankE momenteel over een mogelijke ontvangst van ons. We willen graag onze beschikbaarheid uitbreiden.
Tot die tijd wensen we je een goede reis!
Uw MAINGAU-team
De monteur mompelde iets over 2x selectiviteit en ging met zijn bedrijf en met NewMotion bellen. Uiteindelijk heeft hij de 20A vervangen door een 25A zekering en de loadbalancing naar de paal ook laten aanpassen. Ik ben blij dat alles werkt enzo, en de werkzaamheden zijn ook netjes uitgevoerd, maar..Glewellyn schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:11:
[...]
[...]
Bij mij thuis is precies dezelfde situatie. Een TNM Lolo Advanced, met load balancing op 1x35A. Bij mij is die afgezekerd op 32A.
Ik kan in de portal zien dat ik op 4,7 kW heb geladen, wat overeenkomt met 21A. Ik voel me toch een beetje benadeeld omdat in de mail ook 32A was toegezegd.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Dat denk ik niet, veel Allego's bieden dit nu ook al op allerlei locaties. Bovendien moet Nuon ook nog fatsoenlijke roaming regelen, zo lang de populaire goedkope en flatrate laadpassen het niet op het Nuon backend doen zal echt niemand 8-12x zoveel betalen dan nu bij Fastned / Allego.JFK1 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:34:
Lijkt me ook gelijk einde Fastned. RIP.
Verwijderd
Welke bekabeling heeft hij gebruikt? Als het 3x6 of 4x6 is en geschikt voor 32a zou ik gewoon iemand anders laten komen om een nieuwe hoofdzekering te laten plaatsen... of nogmaals bellen, A is de afspraak, B voert hij uit...johan_solar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:02:
[...]
De monteur mompelde iets over 2x selectiviteit en ging met zijn bedrijf en met NewMotion bellen. Uiteindelijk heeft hij de 20A vervangen door een 25A zekering en de loadbalancing naar de paal ook laten aanpassen. Ik ben blij dat alles werkt enzo, en de werkzaamheden zijn ook netjes uitgevoerd, maar..
Ik kan in de portal zien dat ik op 4,7 kW heb geladen, wat overeenkomt met 21A. Ik voel me toch een beetje benadeeld omdat in de mail ook 32A was toegezegd.
Verwijderd
Bestemmingsladers worden volgens mij pas zinvol als de tarieven ook zinvol zijn, anders gaat een hoop mensen ze niet gebruiken.Hachy schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 23:05:
[...]
Dat denk ik niet, veel Allego's bieden dit nu ook al op allerlei locaties. Bovendien moet Nuon ook nog fatsoenlijke roaming regelen, zo lang de populaire goedkope en flatrate laadpassen het niet op het Nuon backend doen zal echt niemand 8-12x zoveel betalen dan nu bij Fastned / Allego.
Hangt ook beetje af van ... kunnen we overal de flat-rate kaarten gebruiken en blijven die flat-rate kaarten, zie er niet veel nieuwe bij komen.
Hier ook in gesprek met diezelfde gemeente over laden vanuit de eigen meter. In april kon je eigen meter op openbare grond nog aanvragen, maar is inmiddels geschrapt. Dit is waarschijnlijk de reden waarom er over kabelmat niets bekend is. De ambtenaren van de gemeente denken meestal niet vooruit.Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:45:
[...]
Gelukkig heb ik een intern contact bij de gemeente, gister de situatie even voorgelegd en nu afwachten.
Wij wonen tegenover een basisschool dus de parkeerdruk is minimaal (uitgezonderd 8:30, 14:00 en 17:00). Echter vind ik een kabelmat lelijk, onpraktisch en onveilig met zoveel kinderen in die lopend naar school komen.
Update: Uitvoeringtechnisch is het erg lastig, maar niet onmogelijk. Ben benieuwd, maar ga uit dat het niet gaat lukken.
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 12-09-2018 08:57 ]
Waar baseer je dat op dan dat die prijzen een stuk hoger liggen bij Private lease?Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:25:
[...]
Geen idee, voor operational lease misschien wel, maar voor private lease liggen de prijzen een stuk hoger dan nodig en als ik navraag waarom dan is het antwoord: Er is veel onzekerheid...
Ik zou zelf denken dat door lagere onderhoudskosten en redelijke restwaarden de kosten van een EV juist lager zouden moeten zijn, ook in de Private lease.
Ik quote even mezelf:
Dus dan doen EV's het toch zo slecht nog niet in verhouding tot een ICE?Tripl3 D schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:54:
Heb trouwens even een quick and dirty onderzoekje gedaan naar de Private lease bedragen vs nieuwwaarde en dan valt toch wel op dat EV's verhoudingsgewijs goedkoper zijn dan ICE's:
Hyundai Ioniq Electric Comfort:
1.26% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 1.70% v/d aanschafprijs bij 25.000 km en 36 maanden
Hyundai Ioniq Electric Premium:
1.18% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 1.58% v/d aanschafprijs bij 25.000 km en 36 maanden
Hyundai i30 Wagon i-Drive:
2.17% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 2.65% v/d aanschafprijs bij 25.000 km en 36 maanden
Hyundai i30 Wagon Comfort:
1.91% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 2.30% v/d aanschafprijs bij 25.000 km en 36 maanden
Hyundai i30 Wagon Premium:
1.84% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 2.18% v/d aanschafprijs bij 25.000 km en 36 maanden
Renault Clio Estate Basis:
1.56% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 1.93% v/d aanschafprijs bij 20.000 km en 36 maanden
Renault Clio Estate Comfort:
1.59% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 1.94% v/d aanschafprijs bij 20.000 km en 36 maanden
Renault Clio Estate Luxe:
1.51% v/d aanschafprijs bij 10.000km en 60 maanden oplopend tot 1.84% v/d aanschafprijs bij 20.000 km en 36 maanden
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Vergelijk je nu alleen de hyundai iqonic met allemaal verschillende benzine autos?Tripl3 D schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:03:
[...]
Waar baseer je dat op dan dat die prijzen een stuk hoger liggen bij Private lease?
Ik quote even mezelf:
[...]
Dus dan doen EV's het toch zo slecht nog niet in verhouding tot een ICE?
In mijn geval wil ik graag 48 maanden en 20.000 km
En inderdaad, als je nieuwwaarde percentueel naar leasebedrag gaat rekenen zijn elektrische auto's niet zo heel veel duurder, maar in het leasebedrag zit ook wegenbelasting en onderhoud. Dat is bij elektrisch praktisch 0 (op banden na)Naam Nieuwwaarde Leasebedrag Percentage
Hyundai Iqoniq 33.076 564 1,64
Zoe r90 entry 29.700 452 1,52
Als er een euro wijzigt in de wegenbelasting krijg ik dat altijd direct doorberekend.
Je zou dan verwachten dat een electric drive versie met dezelfde aanschafwaarde juist goedkoper in de private lease zou zijn omdat wegenbelasting en onderhoud minder kosten maar dat is niet het geval.
Dat verbaast mij dus.
[ Voor 9% gewijzigd door Philos31 op 12-09-2018 08:44 ]
Maar hier kijken we naar wat kost een auto in aanschaf en hoeveel betaal je uiteindelijk van de aanschafwaarde (na aftrek kosten), dan zijn de meeste EV"s (muv Tesla) heel duur in de lease.
Restwaarde wordt nogal laag ingeschat bij EV's (onterecht, want ze blijven juist behoorlijk veel waard).
En dat is precies wat de leasemaatschappij en de zoe dealer mij vertelde. De restwaarde schijnt onzeker te zijn.prettig schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:52:
Weet niet hoe jullie naar leasebedragen kijken ?
Maar hier kijken we naar wat kost een auto in aanschaf en hoeveel betaal je uiteindelijk van de aanschafwaarde (na aftrek kosten), dan zijn de meeste EV"s (muv Tesla) heel duur in de lease.
Restwaarde wordt nogal laag ingeschat bij EV's (onterecht, want ze blijven juist behoorlijk veel waard).
Bij de zoe omdat er iedere paar jaar wel weer meer range bij komt en die met minder range dan opeens minder aantrekkelijk zou zijn.
Op mijn vraag of ze dan een heel goedkope 2e hands zoe hadden, omdat de waarde zo daalt... bleef het angstvallig stil.
Maar ik denk dat leasemaatschappijen gewoon nog huiverig zijn, net als een heleboel mensen.
Ik liet het woord elektrich rijden vallen en gelijk collgae die me kwamen vertellen hoe vervuilend zo'n batterij is en dat waterstof de toekomst heeft

Er is te veel onduidelijk bij jan met de pet denk ik, en dat is jammer want ik zie het wel zitten....
Maar de onzekerheid is groot, het kan alle kanten op. De nieuwe generatie heb ik zelf eigenlijk wel vertrouwen in de restwaarde.prettig schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:52:
Mijn Nissan Leaf sluit ik niet uit dat hij in 4 jaar tijd 80% af zou kunnen schrijven. Stel dat de wegenbelasting op EV weer ingevoerd wordt (gaat gebeuren), wie zit er dan nog op een EV met worst case 60km range te wachten?
Mijn Leaf kocht ik voor €14k en heeft de 1e eigenaar €36k gekost. Meer dan 60% afschrijving in 4 jaar op 60kkm is echt wel hoog. Als de LM zich op die ervaring baseert....
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 12-09-2018 09:04 ]
Verwijderd
en als elke mcd een snellader heeft dan wordt de range van de auto voor veel mensen toch minder belangrijk? Niet iedereen rijdt vaak meer dan 50 km. Een Kona is dan ook overkill, en ik denk dat de focus op zoveel mogelijk km's wat overdreven is.
Ehm, ik denk omdat dat ook gewoon zo is bij alles >B segment.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:04:
Waar komt dat rare idee van velen hier vandaan dat alle particuliere auto's 2e hands zijn en alleen leaserijders in nieuwe auto's rijden.
Ok niet alle, bijna alle.
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-09-2018 09:06 ]
Ligt aan de gemeente. Bij mij in de gemeente is het toegestaan en van wat ik weet in de gemeente Zaandstad ook, is zelfs officeel beleid daar. Ik zou het even navragen bij je gemeente en anders kun je meteen vragen waar je de openbare laadpaal moet aanvragen.Philos31 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:07:
MRA-E is trouwens een verschrikkelijke club. Heb ene half jaar geleden bij hun een openbare paal gevraagd bij ons in het dorp. Is goedgekeurd en daarna niks meer gehoord. Je kunt ze niet bellen en op e-mail wordt niet gereageerd. Gemeente verwijst me doodleuk door naar MRA-E. Maar he, gelukkig mag de kabel hier gewoon over de stoep
HD4Life @ Full-HD
Totdat snelladen echt snel is (paar minuten...) is een goede range toch echt wel belangrijk. Tenzij jij altijd thuis voor de deur kunt laden en op je werk ook. Ik volg dit topic nu ruim een jaar, behoorlijk veel over nagedacht maar ik koop nu een PHEV. Waarom? Ik wil een SUV dus sowieso nog geen betaalbare optie in EV, maar ik heb geen oprit en geen gegarandeerde plek voor de deur. Ik heb geen vaste werkplek (zzp), kom te vaak bij klanten waar geen oplader is en waar als ik op de oplaadpalen sites kijk er ook geen paal echt dichtbij is (10 minuten lopen is natuurlijk te overkomen maar echt praktisch is dat niet, ik heb een auto zodat ik niet stukken hoef te lopen...). Snelladen is niet zo erg op lange ritten, op vakantie stop ik iedere 2 a 3 uur wel (zeker sinds we een hond hebben) dus als het dan 25 minuten duurt (mits er plek bij de laadpaal is) is dat niet heel vervelend. Maar juist in het dagelijks gebruik zie ik teveel onzekerheiden nog. Hopelijk zijn er over een paar jaar nog meer palen en is snelladen ook wat sneller geworden.JFK1 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:04:
en als elke mcd een snellader heeft dan wordt de range van de auto voor veel mensen toch minder belangrijk? Niet iedereen rijdt vaak meer dan 50 km. Een Kona is dan ook overkill, en ik denk dat de focus op zoveel mogelijk km's wat overdreven is.
Exact expert nodig?
In die zin klopt het nieuwsbericht niet eens. Er zijn al een stuk of 5 McDonalds locaties welke voorzien zijn van 1 of 2 snelladers geëxploiteerd door Allego. O.a. de locatie bij Schiphol en Apeldoorn.
HD4Life @ Full-HD
Statistieken. Zeker niet alle, maar wel heel veel van de auto's boven de 30k. Niet gek ook als je de private lease prijzen van dat soort auto's ziet. Daar betaal je ook een hypotheek van.Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:04:
Waar komt dat rare idee van velen hier vandaan dat alle particuliere auto's 2e hands zijn en alleen leaserijders in nieuwe auto's rijden.
[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 12-09-2018 09:19 ]
Hier werken twee onzekerheden tegen elkaar in: toenemende range van nieuwe modellen zou de restwaarde lager moeten maken, maar aan de andere kant gaan de batterijen veel langer mee dan men bang voor was. Sceptici waren bang voor capaciteitsvermindering van 40% over 4 jaar, terwijl dat veel lager ligt, soms bijna verwaarloosbaar.Philos31 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:00:
[...]
En dat is precies wat de leasemaatschappij en de zoe dealer mij vertelde. De restwaarde schijnt onzeker te zijn.
Bij de zoe omdat er iedere paar jaar wel weer meer range bij komt en die met minder range dan opeens minder aantrekkelijk zou zijn.
Die ga ik onthouden voor mijn volgende autoOp mijn vraag of ze dan een heel goedkope 2e hands zoe hadden, omdat de waarde zo daalt... bleef het angstvallig stil.
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Dit topic is gesloten.