Ik ben iemand die totaal niet om geld geeft. Als ik genoeg heb om te kunnen doen wat ik wil dan ga ik echt geen tijd steken in uitrekenen hoeveel ik bespaar door te fietsen ipv de auto te pakken. Ik doe liever leuke dingen met mijn tijd. Ik heb een vaag idee wat dingen kosten en dat is voor mij genoeg om beslissingen te kunnen maken.assje schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 14:02:
[...]
Waarom denk je dat?
Neem een vrij gemiddelde situatie (van een gezin dat een serieuze auto nodig heeft) van modaal + 1/2 modaal (2800 + 1400) met een maandelijkse hypotheek van 800, die kunnen dus gewoon 50k lenen (uitgaande van vaste contracten).
https://extra.abnamro.nl/lenen-new/index-lenen.html#top
Natuurlijk gaat deze vlieger niet voor iedereen op maar ondenkbaar is het alleminst.
Aflossing in dit verhaal betrekken is zinloos, als je zelf aanschaft heb je ook afschrijving te compenseren, lukt dat niet kan je na xx periode ook de auto niet vervangen.
Het is helemaal niet dat ik iedereen aan een lening voor een auto wil praten, het tegendeel zelfs. Echter zodra de TCO van een auto met lening lager zou zijn dan de alternatieven wordt het een ander verhaal. Ik krijg gewoon jeuk van doen alsof investeringen die zichzelf terug betalen alleen voor "rijken" zijn weggelegd.
Als ik de €14k die ik voor mijn Nissan Leaf moest betalen tegen 10% rente had moeten lenen was ik nog steeds een dief geweest van mijn portemonnee om het niet te doen. Aanschafwaarde is irrelevant, TCO is het enige dat telt als het om betaalbaarheid gaat.
Ik kan me prima voorstellen dat anderen bewuster met geld bezig zijn dan ik, maar de keuze van een sportvereniging af laten hangen van reiskosten... Ik snap dat niet.
Maareuhm, dit topic begint een beetje te ontsporen.