Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
prettig schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:00:
Kijk naar Tesla rijders.... erg snelle auto's zijn het ...... hoe vaak zie je er een HARD rijden (kom ze iedere dag tegen... nog nooit gezien).
Dagelijks, want ze starten elke dag met een volle accu en dagelijks verkeer is meestal niet genoeg om hem leeg te rijden. Scheelt ook dat ik dagelijks over de A9 langs het service center rijd.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13:51
quote:
Snow_King schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:50:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Om die reden heb ik ook een nieuwe 100D besteld en geen 75D.

Ik vind (en dat is mijn mening en gevoel) 110km/h gewoon té langzaam op langere ritten. Daar wil ik gewoon 130, 140 of soms 150 kunnen rijden.

Dat gaat met een EV helaas minder makkelijk dan met een ICE zonder continue aan de (snel)lader te moeten staan.

[...]

Maar moeten we achteruitgang krijgen omdat we naar de EV over gaan?

Begrijp mij niet verkeerd, mijn Model S heeft nu 220.000km op de teller staan en de nieuwe is onderweg, ik ga echt geen ICE meer rijden.

Maar ik baal er soms wel van dat ik niet lekker door kan rijden en wéér aan de SuperCharger moet staan.

Je gaat mensen niet van de EV overtuigen door maar de belastingen bizar hoog te maken op brandstof.
Maar dit is exact wat ik bedoel!
Als ik roep dat ik minimaal 100-150kWh nodig heb, wordt erom gelachen en als onzin afgedaan (niet door jou).

Maar mensen die 100kWh Tesla's bestellen is geen onzin...
quote:
Dat staat daar toch los van? Ja, ik vind het fijn om 140 a 150 te rijden. Ik maak met grote regelmaat (2x per week) een lange rit van 210km en daar rijd ik 140 a 150. Dat scheelt mij 20 minuten op die lange rit en dat is het mij dubbel en dwars waard.
Juist! Dat is mij nu bij een ICE ook de 5l/100km extra dubbel en dwars waard, dus dat is bij een EV niet anders.

Youtube: DashcamNL

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:38
quote:
JayPe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:37:
Echt wel! Ik denk dat ik binnenkort mijn EV eens ga uitlaten op de duitse autobahn.
Dus nu zoek je een vriendelijke GoT-er met een Tesla om je te slepen? :+

Overigens wel licht vermoeiend die discussies over wanneer EV's dan 'goed genoeg' zouden zijn. Wat vaak neerkomt op goedkoper dan een pak melk en beter dan de optimistische voorspelling voor over 10 jaar, of nog net iets beter (we willen de lat niet te hoog leggen ;) )
Ik moet altijd denken aan de SSD's, nog steeds zie je onder veel aankondigingen/reviews nog een reactie dat harde schijven beter zijn of dat problemen met SSD's te groot zijn met SLC/MLC/TLC/QLC aantal schrijfacties of een ontbrekende powerfail condensator. Maar nog een of twee jaartjes en de aantallen voor SSD's zijn hoger dan HDD's. En dat is los van alle apparaten die vroeger misschien een HDD hadden kunnen hebben en nu gewoon Flash gebruiken. Het is gewoon de 'S-curve' en er is nog weinig wat de EV bedreigd.

O ja, bedacht me net trouwens nog dat de waterstof auto's (die vaak in discussies als heilige graal worden gezien) ook een serieuze hoeveelheid accu/supercapacitors nodig hebben. Daarmee krijg je eigenlijk een soort I3s REx, wat dus eigenlijk weer een plugin hybride is.
Dan krijg je meteen 3 problemen erbij (kan @mux nog een blog aan wijden ;) ), aan de ene kant betekent dat je dan alleen waterstof gaat tanken als je het nodig hebt en de rest van de tijd op de accu rijdt. Als er (te) weinig afnemers zijn loont het niet om veel tankstations te hebben, je kip-ei probleem wordt groter. Het tweede is dat het dan direct concurreert met de benzine range extenders, waarbij het prijsverschil, helemaal als je niet least, weleens afgrijselijk kan worden voor waterstof, de kip wordt te duur. En als laatste heb je nog steeds enorme aantallen batterijen nodig.
Als je bedenkt dat alle producenten worstelen om de aantallen te halen en dat veel modellen slecht leverbaar zijn, dan heeft onze hippe vriend E.Musk wel gelijk gehad om zo in te zetten op batterijfabrieken. Al 'klapt Tesla in elkaar', dan zullen die fabrieken nog steeds hard nodig zijn, ongeacht welke techniek het wordt.
Maar 2019-2020 wordt sowieso leuk in autoland :)
quote:
prettig schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:00:
Als ik met de ICE op vakantie ging: sorry maar ik rij dan gewoon 5 uur 150-180kmh (in duitsland vaak nog harder), stoppen/tanken/kofiie en verder. En dat kan makkelijk met een luxe zware ICE, wordt je echt niet moe in. Verstandig NEEN, maar deed het wel en ja scheelt echt wel tijd.
Aangezien autonoom rijden ook steeds dichterbij komt is het nog maar de vraag hoeveel tijd je dadelijk echt kwijt bent met rijden. Naar zuid Frankrijk rijden is dan gewoon instellen en daarna onder je dekentje gaan liggen pitten. Krijg je weer 'service stations' waar ze de auto aan de snellader hangen zonder dat je iets hoeft te doen en daarna rijdt de auto gewoon weer verder. Een kleine accu betekent dan dus uitslapen :+
Duitsland wordt een leuke in deze. Geen enkele autofabrikant gaat een autonome auto bouwen die met 250km/u autonoom rijdt in de komende paar jaar. Als er een groot aantal autonome auto's rijdt en die worden 'onvoorspelbaar' als je met >200km/u probeert in te halen, dan denk ik dat de overheid heel snel de snelheid omlaag zal moeten halen. En met al die hybride sportauto's... het wordt alleen maar sneller. Het ene moment voegt de auto in en een paar seconden later komt de auto met 200+km/u voorbij. Als mens 'verwacht' je zoiets door de auto... de computer zal daar veel meer moeite mee hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:21
quote:
Dreamvoid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:35:
[...]

Hoezo net niet? Plugin hybride is idd niet ideaal vanwege de fijnstof/SOx en het ontbreken van klimaatneutrale brandstof, maar met gas heb je dat beide iig niet, daar is op zich niks tegen - buiten de secondaire voordelen dat een EV stiller is en je 'm thuis kan laden.
Omdat het een pruts oplossing is om meer uit benzine te halen dan om echt elektrisch te gaan. Benzine blijft een eindige resource en stroom niet. We kunnen zoveel stroom maken dat we alles kunnen doen. Plus als we stoppen met Benzine maken dan hebben we zat stroom over om alle EV's te kunnen laten rijden.
quote:
assje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 23:11:
Dus moeten we gewoon af van het idee om een auto te baseren op 2 vakantieritten per jaar (grote zware auto met trekhaak veel vermogen en grote accu).

Er zijn echt wel alternatieven, dit is gewoon denken in gewoonten die in andere omstandigheden zijn aangeleerd en vanzelf slijten.
Precies dit dus een 75kwh batterij is prima voor bijna elke rit in Nederland. De 100kwh is bijna overkill. Ik kan nu met de tesla heel nederland bereiken met caravan zonder problemen. Plus je rijd hem zonder bij fastned langs en ga even 20 mins laden en weer verder.
Elke dag komen er nog bestemmingsladers bij. Dus de issue wordt zelf nog minder. Ben nu zelf voor mijn werk overgestapt van snel laden naar aan de paal hangen (en gedoe met parkeren den haag) omdat het veel prettiger is en eigenlijk (op raar parkeerbeleid na) een top oplossing is.

De 40kwh 30kwh zijn wat krap maar met wat aanpassing ook super te doen. Ons laadnetwerk hier is top om de 50 kilometer is er wel een snel lader. Ik heb dagelijks 220 gereden met de leaf ja wel met even aan de snel lader voor 10-15 minuten. Maar prima te doen.

Ik zou zelfs zeggen dat de huidige accu packs niet groter hoeven te worden zeker omdat als je kijkt naar tesla met het supercharger netwerk het totaal overbodig is. En voor andere autos zijn er prima netwerken met chademo en css.

Plus niet om het een of ander mijn tesla is al 2400! kilo en mijn leaf 1500 kilo. Ze zakken bijna door mijn oprit heen. Moeten ze niet nog zwaarder worden..... Plus meer accu is ook meer gewicht dus minder range. Daarom komt de ioniq ook weg met redelijk goede range voor 28kwh vs 40kwh van de leaf.

Ik heb mijn caravan gewicht al moeten aanpassen naar 1145 zodat ik hem mag trekken zonder BE. Ga ik wel halen over een tijdje maar moet je voorstellen dat je auto 3000 kilo is omdat je zo graag 150kwh wilt hebben. de verzwaring van het onderstel + extra gewicht accus. Die auto zal toch redelijk beroerd rijden dan. Extra slijtage banden mag straks je auto de binnen stad niet meer in omdat hij te veel fijnstof uitstoot (slijtage banden) 8)7

Nee voor mij liever een prima range voor woonwerk + een beetje extra als ik naar een meeting moet.
En mijn ervaring is dat ik dat prima kan met de leaf en de tesla.

Alleen je moet gaan omdenken het is geen benzine auto het een elektische auto en dat is fundamenteel anders. En gelukkig maar het is een hele verbetering. En meer kwh accu packs alleen als het met het zelfde gewicht kan anders laad ik wel een keertje extra.

En als je echt graag in een keer door wilt naar zuid Frankrijk huur wat zodat je je woon -werk goedkoop doet en niet een mega bak koop alleen voor die ene rit.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:49
@dfrenner Als je het dan geen mindset wilt noemen dan is het wel ingesleten gedrag. Je zegt dat extra geld uitgeven op vakantie niet zoveel interesseert, waarom dan die haast om er in 1 dag te komen?
Neem dan één verlofdagje extra op en plan je een reis met een hotel overnachting. Zo heb je relaxed de tijd om op je bestemming te komen en werkt de langere reistijd juist in je voordeel.

Ik trek aan de vóór en achterkant van de lange trip een extra dagje erbij en dat levert het volgende op

* Geen 1500km in 1 dag meer knallen, 750 is meer dan genoeg
* Voor de kinderen nog wat tijd en bewegingsvrijheid onderweg en op bestemming
* Je kan 's avonds nog een beetje ontspannen en de 2e dag even lekker douchen na zo'n lange rit
* Vrijwel gratis reizen want tijd genoeg om even van de snelweg te gaan naar een snellader van Lidl of Kaufland
* Je ergert je minder aan files
* Je komt super ontspannen aan op je bestemming

Nu 2x gedaan, en het is echt een wereld van verschil ten opzichte van in 1x doorknallen zoals ik met m'n ICE gewend was.

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Deveon
  • Niet online
quote:
TheGhostInc schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:24:
[...]
O ja, bedacht me net trouwens nog dat de waterstof auto's (die vaak in discussies als heilige graal worden gezien) ook een serieuze hoeveelheid accu/supercapacitors nodig hebben. Daarmee krijg je eigenlijk een soort I3s REx, wat dus eigenlijk weer een plugin hybride is.
Vergeet niet dat er sommige gebruikerswensen niet met een BEV reëel op te lossen is. Voor het trekken van een zware aanhanger, ijverige accountmanagers of vakantie met caravan zal waterstof toch een stuk gemakkelijker zijn. Ook voor lange afstanden vrachtverkeer en scheepvaart is waterstof zeker een oplossing. De tank mogelijkheid worden denk ik beperkt tot langs de snelweg bij de de snelladers.
quote:
[...]

Aangezien autonoom rijden ook steeds dichterbij komt is het nog maar de vraag hoeveel tijd je dadelijk echt kwijt bent met rijden. Naar zuid Frankrijk rijden is dan gewoon instellen en daarna onder je dekentje gaan liggen pitten. Krijg je weer 'service stations' waar ze de auto aan de snellader hangen zonder dat je iets hoeft te doen en daarna rijdt de auto gewoon weer verder.
Of gewoon een auto trein, waar je met een volle accu in de buurt van je bestemming weer vanaf rijdt.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:25:
[...]
Omdat het een pruts oplossing is om meer uit benzine te halen dan om echt elektrisch te gaan. Benzine blijft een eindige resource en stroom niet. We kunnen zoveel stroom maken dat we alles kunnen doen. Plus als we stoppen met Benzine maken dan hebben we zat stroom over om alle EV's te kunnen laten rijden.
Ik heb het hier over over hernieuwbaar gas, niet benzine :)

specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
Ok prima beter. Dan misschien een optie. Maar dat gas is gemaakt o.a. met stroom.
quote:
Deveon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:31:
[...]

Vergeet niet dat er sommige gebruikerswensen niet met een BEV reëel op te lossen is. Voor het trekken van een zware aanhanger, ijverige accountmanagers of vakantie met caravan zal waterstof toch een stuk gemakkelijker zijn. Ook voor lange afstanden vrachtverkeer en scheepvaart is waterstof zeker een oplossing. De tank mogelijkheid worden denk ik beperkt tot langs de snelweg bij de de snelladers.
check zware aanhanger (tesla kan max 2500kg trekken)
check caravan (prima range dipje rond de 20-30%)

Waterstof is geen oplossing voor nu niet en in de toekomst ook niet. Waarom omdat je het niet thuis kan vullen. Ik hoe nu nooit meer te tanken en soms bij te laden als verder moet. Maar elke dag een volle auto is luxe. Ik kan zelf laden aan een crappy stopcontact

En een waterstof auto voor de vakantie rit.....

Plus zelfs vrachtwagens gaan over op accus en niet op waterstof omdat waterstof niet als echte optie gezien wordt. Plus er nu nog geen waterstof dat duurzaam gemaakt wordt. Scheepvaart gaat over op accus (container accus) dus even laden en lossen en gaan.

Waterstof is al zo veel jaar de beloofde oplossing alleen het is nooit ergens gekomen. Laadpalen zijn zo simpel te plaatsen en stroom is universeel we hebben een goed dekkend netwerk + geen vervoer nodig om waterstof op zijn bestemming te krijgen.

Waterstof is alleen goed voor de shells van deze wereld zodat ze hun macht houden. Voor iedereen is het gewoon beter om klaar te zijn met shell en over te stappen op elektra kan je zelf maken als je wilt. Geen afhankelijkheden. Top.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:16

mux

99% efficient!

Tja, dit is eigenlijk geen elektrische auto-discussie meer. Dit zijn stereotypes van autorijders, en het is moeilijk om jezelf in de spiegel te zien en je ervan bewust te worden wat je doet en hoe andere mensen je zien - en omgekeerd hoe andere mensen normaal gesproken leven.

Als je iemand bent die vaak links plakt en graag ver over de snelheidslimiet gaat, dan zie je iedere weg als een racebaan en overwaardeer je de tijd die je wint. En je overwaardeert het imago van hard rijden. Het is opvallend dat Yoshi het heeft over mensen die hem zielig vinden, of dat mensen denken vele tientallen minuten te winnen door ver over de limiet te rijden. Om het maar even gechargeerd te zeggen: ikke ikke ikke! Fuck de rest!

In werkelijkheid:
- Niemand kan het boeien wat je op de weg doet. Goh, een auto die achter vrachtwagens plakt, dat is... een auto. Hoogstens 0,01% van de mensen hangt daar een waardeoordeel aan van 'oh dat zal wel een Leaf zijn waarvan de accu bijna op is'. Eh, en wat dan nog? Het boeit mensen gewoon echt niks, totdat je een rare slinger maakt en jezelf opvallend maakt.
- Niemand is goed in autorijden. Ja, er zijn mensen die uitzonderlijk slecht zijn, en met een hele hoop training kun je in sommige opzichten iets beter worden, maar uiteindelijk loop je bij iedere extra manoeuvre en iedere keer dat je harder rijdt, en bij iedere conflictsituatie extra risico.
- Je bent niet alleen in de wereld. Het doel van elektrificatie is uiteindelijk het redden van de mensheid, het is een 100% sociaal fenomeen. De aarde kan het geen fuck boeien of het 10 graden warmer wordt, maar het voortbestaan van mensen op de lange termijn wel. Hetzelfde geldt voor alle andere indirecte en externe schade die je doet door bepaalde acties. 1 op 8 ipv 1 op 15 rijden om marginaal eerder op je bestemming te zijn veroorzaakt aanzienlijke extra slijtage aan auto en wegen, meer uitstoot van fijnstof en co2, enzovoorts. Het is niet alleen je portemonnee die het voelt

Ik maak er een sport van om dit soort dingen ook echt uit te rekenen, en het blijkt dat ik hier niet uniek in ben. Dit is een populair onderwerp voor instanties als SWOV en het CBS om te bekijken. Qua volksgezondheid, gemiddelde reistijd en economische/fiscale gevolgen is het een complete no-brainer om consistent en langzaam te rijden wanneer het kan, wat bijna altijd is. Jij bent misschien 10 minuten later op je werk, maar 10 000 andere mensen zijn een seconde eerder op hun werk. Totale co2-intensiteit van het verkeer wordt lager. Fijnstofuitstoot wordt verminderd. En huizenprijzen gaan omhoog (zie A2 bij Maastricht, recent nog een bericht over geweest).

Dat alles hoeft niks weg te nemen van je rijplezier of je tijdsindeling, je moet gewoon nadenken bij wat je doet. Dit gaat een beetje terug naar een monoloog die ik een hele tijd geleden heb geschreven over schuldgevoel vs. bewustzijn. Wat mensen in dit topic zeggen tegen de hard/veelrijders is: het is totaal niet zo dat er geen alternatief is voor hard of veel rijden. Het kan ook anders, en stiekem is dat in heel veel opzichten ook beter. Je verliest een beetje op de hoeveelheid tijd die je kwijt bent, tuurlijk, maar je krijgt er een hoop persoonlijke en sociale voordelen voor terug. En objectief gezien zijn die voordelen waarschijnlijk veel groter dan je nadelen. Het heeft zin om even out of the box te denken, en dat is lastig als je al tientallen jaren ICEt en vasthoudt aan de intuïties uit die ervaring.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:25:
En als je echt graag in een keer door wilt naar zuid Frankrijk huur wat zodat je je woon -werk goedkoop doet en niet een mega bak koop alleen voor die ene rit.
Dit dus. Aankoop beslissingen voor auto's maken we vaak op non-rationele gronden. Vooral de angst "als ik maar genoeg heb". Genoeg ruimte, genoeg bereik.. Dit geldt voor ICE en EV net zo hard. Het is lastig om te kiezen voor de oplossing die 95% van de tijd de beste is, want "wat nu in de vakantie" of "wat nu als ik op 1 dag super ver moet". Als we het gegeven los laten dat je alles met die ene auto moet kunnen doen, openen allerlei nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld vakantieauto huren, auto ruilen met een collega, of wat dan ook.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• TheGhostInc
quote:
Vergeet niet dat er sommige gebruikerswensen niet met een BEV reëel op te lossen is. Voor het trekken van een zware aanhanger, ijverige accountmanagers of vakantie met caravan zal waterstof toch een stuk gemakkelijker zijn. Ook voor lange afstanden vrachtverkeer en scheepvaart is waterstof zeker een oplossing.
Je zit hier met een probleem. Een grote fuel cell is duur, die dingen gaan per kW. Dus de goedkope waterstof auto's zullen het probleem hebben dat hierboven wordt geschetst met de I3 REx. De batterij loopt leeg als je 'te hard' rijdt. Dus dan kan de top wel 180km/u zijn of kan er een caravan van 1500kg achter, maar dat werkt alleen met een volle accu, is de accu leeg ga je over op 'limp'-mode.
Zet je er wel een grote fuel cell in, dan is de auto relatief duur en win je er eigenlijk niks mee, behalve op die 3 ritjes. En dat kost je $50-60 per kW in de optimale situatie, eerder $300 nu. Om dan continu 180km/u te kunnen rijden heb je flink wat extra kW nodig. Kan goed 40kW EXTRA zijn. Dat zou $2000 zijn in het gunstigste geval, $12000 'nu'.
Dan is dat bij een BEV veel beter. Een 100kWh Tesla is duurzamer (minder batterij slijtage), sneller en heeft meer range dan een 75/80kWh versie. Dus de extra kosten zijn niet alleen voor die 3 ritjes per jaar, dat is elke rit een voordeel. En ze willen naar $100/kWh, dan is een extra 20kWh maar $2000... dat is relatief goedkoop.
quote:
Of gewoon een auto trein, waar je met een volle accu in de buurt van je bestemming weer vanaf rijdt.
True, maar gewoon te duur. Kun je net zo goed een leuk hoteltje halverwege pakken. En de reistijd met de trein is vaak ook lang. Laden/lossen/tussenstops/... en dan rijdt zo'n trein misschien 130km/u top. Alleen de kanaaltunnel is een voorbeeld waarbij de trein echt snel is, maar ja, er zijn maar weinig mensen die door het kanaal rijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 09:16
quote:
mddd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:59:
[...]

Dit dus. Aankoop beslissingen voor auto's maken we vaak op non-rationele gronden. Vooral de angst "als ik maar genoeg heb". Genoeg ruimte, genoeg bereik.. Dit geldt voor ICE en EV net zo hard. Het is lastig om te kiezen voor de oplossing die 95% van de tijd de beste is, want "wat nu in de vakantie" of "wat nu als ik op 1 dag super ver moet". Als we het gegeven los laten dat je alles met die ene auto moet kunnen doen, openen allerlei nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld vakantieauto huren, auto ruilen met een collega, of wat dan ook.
Aankoop auto is emotie... "heilige Koe", personificatie met merk, groter dan de buurman, etc... .... 99% koopt zo een auto..... en praat dat vervolgens goed met de opties die die heeft (bereik, kofferbak, verbruik, vermogen , etc...).

BMW i3, solar 25.000 Pw

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:08

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
mddd schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft. Zeker als je zo ontzettend gewend bent aan zoiets als de auto.

Ik rij nu een Seat Leon, en de keus voor de Kona was toch ook wel lastig (ok, hij moet nog definitief besteld worden en dergelijke, maar in principe wordt de volgende auto de Kona).

Mede ook door de angst van wat minder ruimte en rijbereik. Uiteindelijk heb ik de ruimte maar een paar keer per jaar echt nodig, en daarvoor zou een dakkoffer een prima oplossing kunnen zijn (of minder spul meenemen). De range was voor mij het grotere struikelblok bij de meeste EV's, maar dat is ook deels door het gemak van gewoon thuis laden, en niet verplicht zijn op elke bestemming ook te laden. In de basis gaan we dat natuurlijk wel doen / proberen, maar het is geen absolute must meer, omdat de range van de Kona voldoet voor > 95% van onze ritten.

Echt objectief analyseren waar je behoeftes echt liggen, is erg lastig in zo'n geval, omdat je zo gewend bent aan de huidige situatie. Wat ook nog bijdraagt, is dat als ruimte echt een issue zou zijn, zelfs met dakkoffer, kan ik van het verschil in bijtelling makkelijk een grotere (ICE) auto huren voor 1 of 2 weken, en dan hou ik nog geld over...

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

• ChAoS Overlord
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-05 12:17
quote:
MeZZiN schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 16:55:
Nee dat hoeft dus niet je kan gewoon een pas aanvragen van het netwerk zonder eigen laadpaal.

Als je kosten wil besparen zet een simpele paal niet met Kwh meter foto maken eens per jaar van de stand en klaar verrekenen ^_^ easy.

Plus als iemand ooit bij jouw prive wilt laden dat kost ook helemaal niets ^_^

Als je ziet hoeveel kwh je er doorheen gooit met autos. zit nu al op de 1500kwh aan mijn laadpaal alleen als voor 2 maanden EV gebruik (niet de laadpassen mee genomen) dus die verdwaalde laadsessie van een 'gast' gebruiker is een druppel op een gloeiende plaat.

Trouwens maingau blijft wel heel tof vroeg een extra laadpas aan voor mijn tweede auto en er wordt zo een extra pas opgestuurd dat is pas service!!!
OK, dus ik heb goed begrepen dat er eigenlijk geen tastbaar voordeel is aan zo'n backoffice-gestuurde laadpaal. Aangezien ik in België gevestigd ben, moet ik dan wel nog even nakijken wat het meest interessante is voor mij.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
quote:
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:09:
Ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft. Zeker als je zo ontzettend gewend bent aan zoiets als de auto.
Nee hoor. Kijk maar naar de enorme groei van het deelauto fenomeen. Er zijn hopen mensen die het echt niet interesseert. Zoals ik. En ik was gewend aan een eigen auto.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:22 (6%)

Renault Zoe Q90

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:22:
[...]

Nee hoor. Kijk maar naar de enorme groei van het deelauto fenomeen. Er zijn hopen mensen die het echt niet interesseert.
Ik verwacht dat veel van die mensen (vooral mensen die een eigen auto hadden) toch ook nadenken of de deelauto wel voldoet in hun situatie, en daarbij misschien wel wat concessies doet, waarbij er dan natuurlijk ook voordelen tegenover staan.

Dat ze vervolgens kiezen voor een deel-auto, neemt niet weg dat ze misschien wel de keuze moeilijk vonden, of er in ieder geval een kosten/baten of voor/nadeel analyse op doen.

Als je geen auto had, is de keuze misschien (relatief) makkelijk, een deelauto heeft niet de vaste kosten etc, maar geeft wel deels het gebruikgemak van een eigen auto, voor die mensen is de keus misschien minder moeilijk inderdaad.

• dfrenner
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:48:
Waterstof is geen oplossing voor nu niet en in de toekomst ook niet. Waarom omdat je het niet thuis kan vullen. Ik hoe nu nooit meer te tanken en soms bij te laden als verder moet. Maar elke dag een volle auto is luxe. Ik kan zelf laden aan een crappy stopcontact
Maar in stedelijke gebieden kan 70% hun EV thuis ook niet vullen...
Op basis van jouw redenatie moeten die mensen een EV dan ook maar afschrijven?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:28
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:40:
[...]

Je kunt het met overdrijven proberen te bagatelliseren. Het gaat hier om het vakantiepark waar we de afgelopen 3 jaar heen zijn geweest en graag nog veel vaker komen.
Aankomende zomer gaan we naar Roemenie, ik denk dat dit echt wel een uitdaging zou worden met een EV.
Ik overdrijf of bagatelliseer helemaal niet, maar jij komt iedere keer weer met nieuwe situaties waarbij een EV (nog) niet voldoet of waarbij een ICE voor jou de betere oplossing is. Prima hoor, dan kies je toch niet voor een EV, ik ga je niet dwingen of proberen te overtuigen om toch een EV te kopen/gebruiken en dat je de eventuele nadelen maar voor lief moet nemen.

Mijn punt was en is dat een accu helemaal niet zo groot hoeft te zijn mits er voldoende laders zijn wat hier en de ons omringende landen toch wel het geval is. Landen waar dat niet het geval is zal dan lastig of onmogelijk worden wat betekent dat je dan zal moeten afzien van een EV of wachten tot er eentje is met een voldoende grote accu. Maar stop met het iedere keer weer roepen dat er situaties waarin een EV (nog) niet voldoet.

HJS 1560 Wp Black ZO 45gr, Chint 1.5 - ZB - Ventilatie WTW - Panasonic WH-MDC05F3E5 - Canadian Solar 1650Wp Black, Hosola Smart 1600TL - Nissan Leaf

• dfrenner
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Ik overdrijf of bagatelliseer helemaal niet, maar jij komt iedere keer weer met nieuwe situaties waarbij een EV (nog) niet voldoet of waarbij een ICE voor jou de betere oplossing is. Prima hoor, dan kies je toch niet voor een EV, ik ga je niet dwingen of proberen te overtuigen om toch een EV te kopen/gebruiken en dat je de eventuele nadelen maar voor lief moet nemen.

Mijn punt was en is dat een accu helemaal niet zo groot hoeft te zijn mits er voldoende laders zijn wat hier en de ons omringende landen toch wel het geval is. Landen waar dat niet het geval is zal dan lastig of onmogelijk worden wat betekent dat je dan zal moeten afzien van een EV of wachten tot er eentje is met een voldoende grote accu. Maar stop met het iedere keer weer roepen dat er situaties waarin een EV (nog) niet voldoet.
Maar ik zeg niet dat de EV niet voldoet.
Ik mis nog een betaalbare variant met 100-150 kWh. Dat is een wezenlijk verschil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:35:
Volgens mij is dat een non-issue. Hoeveel % van de huizen had in 1950 een gasaansluiting? En in 2000? En in 2050? De wereld verandert/past zich aan.
'Vroeger' had je een verdwaalde auto in het straatbeeld, tegenwoordig heb je een verdwaald stukje stoep tussen de parkeervakken. En 'in de toekomst'? Misschien alleen maar EV's in de stad, mag de rest parkeren aan de rand. Of alles autonoom en gewoon niks meer parkeren?
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:22:
[...]

Nee hoor. Kijk maar naar de enorme groei van het deelauto fenomeen. Er zijn hopen mensen die het echt niet interesseert. Zoals ik. En ik was gewend aan een eigen auto.
Dit is volgens mij gewoon de hype van de 'deeleconomie'. Leuk in de G4, maar 'normale' mensen :+ hebben gewoon een auto of 2.
Ik zie weinig gebeuren bij de marktpartijen, die lijken redelijk constant. Alleen P2P is ontploft... maar dat kan een hype zijn, het kan zijn dat iemand zich bij 4 platformen aansluit en het kan zijn dat ik er naast zit. Maar ik ga geen Tesla van een ton uitlenen aan de buurman voor een paar euro... dat weet ik zeker.

Maar dit haakt ook mooi in bij de generatie uit de jaren 80, die zouden allemaal de auto gaan laten staan en gaan carsharen enz. Wat blijkt, die hebben de auto aanschaf iets naar achter geschoven. Zodra er kinderen komen staat er ineens een auto op de stoep (of 2).
En ik kan je ook vertellen, een autozitje voor een klein kind is loodzwaar. Stel je hebt 2 kinderen, met 2 autostoelen, een kinderwagen, fietsje/speelgoed, zonneschermen, schone kleren, luiertas, ...
Heel veel succes in je deelauto, maar dan is een eigen auto de enige serieuze optie.

TheGhostInc wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:55 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:48:
[...]

Ik mis nog een betaalbare variant met 100-150 kWh. Dat is een wezenlijk verschil.
Nou dat is dan toch een probleem wat m.i. alleen bij jou speelt en/of bij mensen die het liefst zo hard mogelijk op de linkse baan rijden. Vroeger, en dan bedoel ik een jaar of veertig geleden had je een tank van 40l en bij een verbruik van 1:10 kwam je ook maar 400km ver.

Er zijn honderdduizenden Leaf's verkocht met maar 24kWh en die zijn echt niet onbruikbaar, dus nu met zeg een 60kWh is de bruikbare capaciteit een enorme verbetering en in mijn ogen meer dan genoeg, niet voor jou kennelijk maar wel voor de meeste mensen.

HJS 1560 Wp Black ZO 45gr, Chint 1.5 - ZB - Ventilatie WTW - Panasonic WH-MDC05F3E5 - Canadian Solar 1650Wp Black, Hosola Smart 1600TL - Nissan Leaf

• dfrenner
quote:
TheGhostInc schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:49:
Volgens mij is dat een non-issue. Hoeveel % van de huizen had in 1950 een gasaansluiting? En in 2000? En in 2050? De wereld verandert/past zich aan.
'Vroeger' had je een verdwaalde auto in het straatbeeld, tegenwoordig heb je een verdwaald stukje stoep tussen de parkeervakken. En 'in de toekomst'? Misschien alleen maar EV's in de stad, mag de rest parkeren aan de rand. Of alles autonoom en gewoon niks meer parkeren?
Kijk eens waarop ik reageer. Dit argument werd gebruikt dat door het niet thuis kunnen vullen, waterstof niet handig is.
Ik kopte hem even terug voor de EV...
quote:
Dit is volgens mij gewoon de hype van de 'deeleconomie'. Leuk in de G4, maar 'normale' mensen :+ hebben gewoon een auto of 2.
Ik zie weinig gebeuren bij de marktpartijen, die lijken redelijk constant. Alleen P2P is ontploft... maar dat kan een hype zijn, het kan zijn dat iemand zich bij 4 platformen aansluit en het kan zijn dat ik er naast zit. Maar ik ga geen Tesla van een ton uitlenen aan de buurman voor een paar euro... dat weet ik zeker.

Maar dit haakt ook mooi in bij de generatie uit de jaren 80, die zouden allemaal de auto gaan laten staan en gaan carsharen enz. Wat blijkt, die hebben de auto aanschaf iets naar achter geschoven. Zodra er kinderen komen staat er ineens een auto op de stoep (of 2).
En ik kan je ook vertellen, een autozitje voor een klein kind is loodzwaar. Stel je hebt 2 kinderen, met 2 autostoelen, een kinderwagen, fietsje/speelgoed, zonneschermen, schone kleren, luiertas, ...
Heel veel succes in je deelauto, maar dan is een eigen auto de enige serieuze optie.
Deelauto, volgens mij zijn het vooral studenten die dit gebruiken. Geen geld voor een eigen auto, maar toch af en toe het gemak van een "eigen" auto.

• dfrenner
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:01:
Nou dat is dan toch een probleem wat m.i. alleen bij jou speelt en/of bij mensen die het liefst zo hard mogelijk op de linkse baan rijden. Vroeger, en dan bedoel ik een jaar of veertig geleden had je een tank van 40l en bij een verbruik van 1:10 kwam je ook maar 400km ver.

Er zijn honderdduizenden Leaf's verkocht met maar 24kWh en die zijn echt niet onbruikbaar, dus nu met zeg een 60kWh is de bruikbare capaciteit een enorme verbetering en in mijn ogen meer dan genoeg, niet voor jou kennelijk maar wel voor de meeste mensen.
Voor mijn vrouw haar auto zal een Leaf of zelfs een e-up prima voldoen!

De mijne daarentegen niet. Tanken om de 400km is echt een ander verhaal dan laden!

Is er ergens een site die heel europa weergeeft?

https://oplaadpalen.nl/?sw=N
Oostenrijk, Hongarije en Roemenie kennen alle drie volgens dit kaartje slechts 1 snellader...

Dat kan nooit kloppen.

• MeZZiN
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:35:
[...]

Op basis van jouw redenatie moeten die mensen een EV dan ook maar afschrijven?
Nee natuurlijk niet. Het gaat meer om dat je kan laden waar stroom is en dat is bijna overal.

Waar staat de auto. Precies openbare parkeer plaatsen bijna elke gemeente heeft het beleid om palen te plaatsen gewoon aanvragen en gaan. Over een tijdje zullen gewoon bijna alle parkeerplekken voorzien zijn van laadpalen. Den Haag is zelf al bezig om lantaarnpalen aan te passen dat ze een laadpaal worden.

In den haag staan er zat in de binnenstad Amsterdam net zo.

Waterstof gaat niet komen denk ik er is weinig tot geen ontwikkeling op dit moment. Autos komen niet echt in productie nog. Plus tanken kan op 2-3 plekken nu en is nog eens even duur als benzine. Waarom zou je dat doen als je voor minder dan een derde van de kosten stroom kan laden + de auto's (EV) zijn nog stukken goedkoper.

Ben wel een beetje klaar met iedereen die maar beren op de weg smijten...EV != ICE de ervaring leert dat er geen beren zijn alleen maar voordelen. Nadelen ben ik niet tegen gekomen.

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:36
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:09:
[...]
Ben wel een beetje klaar met iedereen die maar beren op de weg smijten...EV != ICE de ervaring leert dat er geen beren zijn alleen maar voordelen. Nadelen ben ik niet tegen gekomen.
Even mijn n=1 geval. Wilde eigenlijk overstappen naar EV, net een huis gekocht dat nog gebouwd moet worden. Zonnepanelen op het dak straks alleen geen parkeerplaats op eigen grond. Eigenlijk geldt dat voor bijna de hele wijk die ze wegzetten. Optie is dan inderdaad een paal aanvragen via de gemeente, alleen als ik het goed begrijp betaal je dan dus een commercieel tarief van 35 cent per kwh om 'thuis' te laden terwijl je dak vol ligt met zonnepanelen. Ergens voelt dat een beetje gek.

• dfrenner
quote:
[...]

Nee natuurlijk niet. Het gaat meer om dat je kan laden waar stroom is en dat is bijna overal.

Waar staat de auto. Precies openbare parkeer plaatsen bijna elke gemeente heeft het beleid om palen te plaatsen gewoon aanvragen en gaan. Over een tijdje zullen gewoon bijna alle parkeerplekken voorzien zijn van laadpalen. Den Haag is zelf al bezig om lantaarnpalen aan te passen dat ze een laadpaal worden.

In den haag staan er zat in de binnenstad Amsterdam net zo.
Ik hoop echt dat dit niet gaat gebeuren.
Er wordt veel te veel geld voor gevraagd en loopt alleen maar op.

Het is een melkkoe geworden voor allerlei partijen. Palen die "vroeger" 25 cent/kWh kostte, zie ik nu al met 37 cent en een starttarief van 60 cent staan.

Gelukkig kun je die met een EV omzeilen, omdat je dan snelladers kunt gebruiken.
quote:
Flatlinernl schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:15:
Even mijn n=1 geval. Wilde eigenlijk overstappen naar EV, net een huis gekocht dat nog gebouwd moet worden. Zonnepanelen op het dak straks alleen geen parkeerplaats op eigen grond. Eigenlijk geldt dat voor bijna de hele wijk die ze wegzetten. Optie is dan inderdaad een paal aanvragen via de gemeente, alleen als ik het goed begrijp betaal je dan dus een commercieel tarief van 35 cent per kwh om 'thuis' te laden terwijl je dak vol ligt met zonnepanelen. Ergens voelt dat een beetje gek.
Juist, daarom ben ik helemaal niet zo'n voorstander van die publieke palen. We geven dure parkeerplekken weg aan commerciële partijen die op die manier schaarste creëren. Je bent op die plek namelijk verplicht om stroom af te nemen.

Geef mensen die minimaal 2 laadpunten creëren (met als voorwaarde opladen voor derden activeren) subsidie. Dan heb je binnen no-time een gigantisch netwerk in woonwijken.

Alleen nog een dergelijke oplossing voor de stoep:
https://www.andersladen.nl/projecten/laadpunt-in-de-stoep/
quote:
Hoe zou jij een reis naar Roemenie aanpakken dan? Serieuze vraag.
Bestemming:
https://www.google.nl/map...2!3d44.948072!4d24.863497

• PeterZ(on)
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:08:
[...]

Voor mijn vrouw haar auto zal een Leaf of zelfs een e-up prima voldoen!

De mijne daarentegen niet. Tanken om de 400km is echt een ander verhaal dan laden!

Is er ergens een site die heel europa weergeeft?

https://oplaadpalen.nl/?sw=N
Oostenrijk, Hongarije en Roemenie kennen alle drie volgens dit kaartje slechts 1 snellader...

Dat kan nooit kloppen.
Nee, dat klopt ook niet maar je kunt natuurlijk ook zelf eens op zoek gaan of een een linkje volgen die men hier regelmatig post i.p.v. te roepen dat er maar 1 snellader is. Hier https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ staan er veel meer en zo zijn er wel meer sites.

En wat is het verschil tussen laden en tanken dan, 400km is 400km? Niet aankomen met dat laden langzamer is he.

• dfrenner
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Nee, dat klopt ook niet maar je kunt natuurlijk ook zelf eens op zoek gaan of een een linkje volgen die men hier regelmatig post i.p.v. te roepen dat er maar 1 snellader is. Hier https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ staan er veel meer en zo zijn er wel meer sites.

En wat is het verschil tussen laden en tanken dan, 400km is 400km? Niet aankomen met dat laden langzamer is he.
Van tanken kun je op aan.
Laden niet. Genoeg palen staan in service of zijn helemaal weggehaald (afgelopen weekend in Den Haag). We gingen naar het Museon en juichen omdat de plek voor EV's beschikbaar was. Stap ik uit, is er gewoon helemaal geen paal meer te bekennen.

Veel plannen, zoals je zelf zegt zijn er heel veel sites, met verschillende resultaten. Dan moet je van te voren al die sites raadplegen. Bij een ICE is dit nergens voor nodig. Gewoon gaan en tanken waar nodig.

Bij mij zou het veel meer stress dan rust veroorzaken.

Een EV zakt met hogere snelheden veel verder in bereik dan een ICE. Misschien omdat een EV in de stad zo efficient is, dat je dan pas merkt hoeveel invloed snelwegen hebben. Bij een ICE is het verschil tussen stad en snelweg veel kleiner.

400km heb je al een Model S met 85 kWh voor nodig overigens...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Beren op de weg. De hele wereld stort in elkaar! God's wraak op de kleine man!

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:46:
[...]

Van tanken kun je op aan.
Laden niet. Genoeg palen staan in service of zijn helemaal weggehaald (afgelopen weekend in Den Haag). We gingen naar het Museon en juichen omdat de plek voor EV's beschikbaar was. Stap ik uit, is er gewoon helemaal geen paal meer te bekennen.

Veel plannen, zoals je zelf zegt zijn er heel veel sites, met verschillende resultaten. Dan moet je van te voren al die sites raadplegen. Bij een ICE is dit nergens voor nodig. Gewoon gaan en tanken waar nodig.

Bij mij zou het veel meer stress dan rust veroorzaken.

Een EV zakt met hogere snelheden veel verder in bereik dan een ICE. Misschien omdat een EV in de stad zo efficient is, dat je dan pas merkt hoeveel invloed snelwegen hebben. Bij een ICE is het verschil tussen stad en snelweg veel kleiner.

400km heb je al een Model S met 85 kWh voor nodig overigens...
Ik stop er mee, kennelijk heb je meer energie om problemen te zoeken dan oplossingen voor je probleem. Op 5km van de plek die je aangaf staat er in Petesti al een keurige snellader, met foto zelfs.

Edit: Je zegt dat je van tankstations op aan kunt, hier in NL misschien wel maar ik heb ik het buitenland talloze malen meegemaakt dat het tankstation wat de Tomtom aangaf niet meer bestond. Kun je dus ook niet 100% van op aan.

PeterZ(on) wijzigde deze reactie 23-05-2018 14:05 (8%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeZZiN
Dat kan gek voelen ja en ook raar maar goed het is altijd nog steeds goedkoper dan benzine of iets.

Even rond gekeken maar veel gemeente palen die via de gemeente aangevraagd zijn zitten rond de 30 cent per kwh natuurlijk nooit zo goedkoop als uit je eigen panelen maar 10 cent is niet heel duur wetend als je zelf een installatie wil hebben dat het in het goedkoopste geval rond de 1500 euro kost. Dus rond de 15.000 kwh prijs verschil.

@dfrenner Er zijn gewoon planning tools en in Roemenië zit vol met snel laders. Zou bijna zeggen dat je zonder grote plannings acties makkelijk daar na toe kan met een EV die een redelijke range heb zoals de kona.

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

* Hoogie2004 wacht nu op de reactie dat elke 200km laden te vaak is :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online
Ik denk dat er op dit moment iemand op zoek is naar een nieuw hok met beren. Of naar de dealer voor een EV natuurlijk O-)

Pierz wijzigde deze reactie 23-05-2018 14:10 (23%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:20
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:48:
[...]

Je zegt dat een EV voor JOU niet voldoet. En geeft aan wanneer de EV voor jou zou kunnen voldoen.

Echter kijkend naar de problemen die je aan kaart denk ik dat de EV het minste probleem is wat je hebt.

• prettig
al de "beren" zien vindt ik niet zo interessant... wat je er me doet wel.....gewoon beslissen: EV ja of EV nee...

Hier is het EV JA.
en nog even EV NEE voor vakantie en zodra de 400+km EV er is is het EV JA voor vakantie....pfff moeilijk he....

BMW i3, solar 25.000 Pw

• Dreamvoid
  • Nu online
quote:
Waterstof gaat niet komen denk ik er is weinig tot geen ontwikkeling op dit moment. Autos komen niet echt in productie nog. Plus tanken kan op 2-3 plekken nu en is nog eens even duur als benzine. Waarom zou je dat doen als je voor minder dan een derde van de kosten stroom kan laden + de auto's (EV) zijn nog stukken goedkoper.
Waterstof gaat er inderdaad nog niet komen, niet met de huidige waterstofprijzen en er is nog vrijwel nul infrastructuur. Het is de komende jaren ofwel EV, ofwel CNG, dat zie je ook aan de verkoopcijfers in Europa, die twee sectoren groeien hard, en hebben de wind mee vanwege de diesel/fijnstof discussies. Waterstof, brandstofcellen, etc hoe interessant ook, dat zit allemaal nog in proefprojecten, die kan je nu niet kopen.

specs

• Deveon
  • Niet online
quote:
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:04:
Voor vele, waaronder mijzelf, denk ik dat dit wel een probleem is. Voor retour van 500 km ben ik best bereid om 2x te laden, maar als ik op een enkele rit van 1000km 5 keer een pauze van een half uur moet inlassen dan huur ik liever een ICE, helemaal met de kinderen op de achterbank.

Daarnaast ben je met een BEV afhankelijk of er daadwerkelijk een laadpaal staat waar je State of Charge laag is, je accu warm is én de lader wel beschikbaar is. Wanneer je snellaad met een koude batterij van 70% SoC naar 90+ om de volgende laadpaal te kunnen bereiken vervalt het hele concept van snelladen...

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

quote:
Deveon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:22:
[...]

Voor vele, waaronder mijzelf, denk ik dat dit wel een probleem is. Voor retour van 500 km ben ik best bereid om 2x te laden, maar als ik op een enkele rit van 1000km 5 keer een pauze van een half uur moet inlassen dan huur ik liever een ICE, helemaal met de kinderen op de achterbank.

Daarnaast ben je met een BEV afhankelijk of er daadwerkelijk een laadpaal staat waar je State of Charge laag is, je accu warm is én de lader wel beschikbaar is. Wanneer je snellaad met een koude batterij van 70% SoC naar 90+ om de volgende laadpaal te kunnen bereiken vervalt het hele concept van snelladen...
Agreed :)

Maar om het hele EV als concept maar af te schrijven, omdat dit soort ritten net te moeilijk blijken, gaat me iets te ver. Daarvoor kun je dan ook prima een auto huren (van het geld dat je bespaart door de rest van de tijd EV te rijden bijvoorbeeld, zeker in het geval van lease-rijders).

Ik kan me niet voorstellen dat je een EV overweegt als je elke dag of week meermaals 1000km enkel doet. De meeste doen dat alleen voor vakantie, 1 of 2x per jaar, en dan kan de overweging wel/geen EV natuurlijk heel anders uitpakken :)

• Dreamvoid
  • Nu online
Ideaal zou zijn als je voor de vakantie tijdelijk je dagelijkse BEV verhuurt aan iemand die er korte ritjes mee maakt, en met de opbrengst van de verhuur (of lichte meerprijs) 2-3 weken een andere auto huurt met groter bereik, dat is ook waar de automerken nu mee bezig zijn.

Of je spreekt het met die ene buurman met die grote stationwagon af natuurlijk, als jullie vakanties niet overlappen.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 23-05-2018 14:29 (17%)

specs

• dfrenner
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:59:
Dat kan gek voelen ja en ook raar maar goed het is altijd nog steeds goedkoper dan benzine of iets.

Even rond gekeken maar veel gemeente palen die via de gemeente aangevraagd zijn zitten rond de 30 cent per kwh natuurlijk nooit zo goedkoop als uit je eigen panelen maar 10 cent is niet heel duur wetend als je zelf een installatie wil hebben dat het in het goedkoopste geval rond de 1500 euro kost. Dus rond de 15.000 kwh prijs verschil.

@dfrenner Er zijn gewoon planning tools en in Roemenië zit vol met snel laders. Zou bijna zeggen dat je zonder grote plannings acties makkelijk daar na toe kan met een EV die een redelijke range heb zoals de kona.
[afbeelding]
Ziet er goed uit :)
quote:
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:04:
Dat staat los van dat er in ieder geval om de 200km geladen kan worden, dus met een actieradius van 600-800km kun je iedere 400km laden. Als er dan één uitvalt, heb je genoeg juice om de volgende te bereiken.

Daarnaast gaat snelladen toch alleen tot 80% van je capaciteit?
Dus met 600km bereik, heb je met iedere keer snel laden 480km bereik.
Dus met 800km bereik, heb je met iedere keer snel laden 640km bereik.
quote:
Deveon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:22:

Een ice huren gaat mij gewoon te veel kosten.
Ik kan nu alle kosten met de zakelijke auto declareren. Als ik ga huren niet meer... Daarnaast heb ik wel eens gekeken wat autohuur kost voor 3 weken en 5000-7000 km. Daar wordt je niet vrolijk van.

Maar zodra 100-150kWh betaalbaar is, ga ik zeker overstappen.
quote:
prettig schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:20:
al de "beren" zien vindt ik niet zo interessant... wat je er me doet wel.....gewoon beslissen: EV ja of EV nee...

Hier is het EV JA.
en nog even EV NEE voor vakantie en zodra de 400+km EV er is is het EV JA voor vakantie....pfff moeilijk he....
Ik heb mijn PHEV net 2 weken, dus de komende 12 maanden ben ik onder de pannen ;)
Ik ben bang dat er in de aanstaande 12 maanden nog geen EV alternatief voor mij uitkomt. Ik hoop van wel.

Ik probeer deze waar mogelijk, uitsluitend elektrisch te rijden en tot nu toe lukt dat aardig.
quote:
Hoogie2004 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:26:
Maar om het hele EV als concept maar af te schrijven, omdat dit soort ritten net te moeilijk blijken, gaat me iets te ver. Daarvoor kun je dan ook prima een auto huren (van het geld dat je bespaart door de rest van de tijd EV te rijden bijvoorbeeld, zeker in het geval van lease-rijders).

Ik kan me niet voorstellen dat je een EV overweegt als je elke dag of week meermaals 1000km enkel doet. De meeste doen dat alleen voor vakantie, 1 of 2x per jaar, en dan kan de overweging wel/geen EV natuurlijk heel anders uitpakken :)
Volgens mij gaat het van kwaad tot erger, ik schrijf het concept helemaal niet af... Ik reageerde op iemand die zei dat hij waterstof niet zag zitten OMDAT dat thuis niet te tanken is en zijn EV wel kan laden thuis. Het enige wat ik zei, is dat dit argument voor de EV ook voor veel mensen geldt. Dat ze thuis niet kunnen laden dus.... Zonder oordeel dat dat per se nodig is.

Heeft niets met beren te maken. Even een spiegel voorhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10:17
alle energie die je hebt verspild aan je posts in deze thread kon je gebruiken om een retourtje zuid-frankrijk te maken @dfrenner. /s

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:48:
Ok prima beter. Dan misschien een optie. Maar dat gas is gemaakt o.a. met stroom.

[...]

check zware aanhanger (tesla kan max 2500kg trekken)
check caravan (prima range dipje rond de 20-30%)
En alle auto's die nu 3500kg mogen trekken en minder als 40.000 euro kosten? Tevens heeft Tesla Bjorn laten zien dat een caravan rustig 40-50% van je bereik af haalt. Succes met je vakantie naar Spanje of Italië als je Model X van 115.000 euro om de 200 kilometer aan de lader moet zetten...

Tevens is er nog geen enkel andere BEV met degelijk trekgewicht, zelfs de Model S en 3 van Tesla niet en waarom ze dit niet kunnen is nog steeds een mysterie.
quote:

En een waterstof auto voor de vakantie rit.....

Plus zelfs vrachtwagens gaan over op accus en niet op waterstof omdat waterstof niet als echte optie gezien wordt. Plus er nu nog geen waterstof dat duurzaam gemaakt wordt. Scheepvaart gaat over op accus (container accus) dus even laden en lossen en gaan.
Tot nog toe heb ik nog geen enkele fabrikant uitspraak horen doen over hoeveel lading hun BEV vrachtwagen mee kan nemen. De reden hiervoor lijkt mij overduidelijk, het is teleurstellend.

Daarnaast is het niet alleen voor vakanties. Er zijn ook autoambulances, boten of zelfs ijverige accountmanagers en engineers die zonder te laden 1000 km moeten kunnen afleggen. Een BEV met waterstof range extender zou hier de oplossing voor zijn, want met alleen accu kan je niet alle use cases afdekken.

Ook thuisladen is een optie voor een BEV met waterstof RE, echter geen noodzaak.
quote:
Waterstof is al zo veel jaar de beloofde oplossing alleen het is nooit ergens gekomen. Laadpalen zijn zo simpel te plaatsen en stroom is universeel we hebben een goed dekkend netwerk + geen vervoer nodig om waterstof op zijn bestemming te krijgen.

Waterstof is alleen goed voor de shells van deze wereld zodat ze hun macht houden. Voor iedereen is het gewoon beter om klaar te zijn met shell en over te stappen op elektra kan je zelf maken als je wilt. Geen afhankelijkheden. Top.
Waterstof kan prima naast de huidige snellaad/tank stations geleverd worden.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:27

JayPe

Ondertitel

Voor alle " maar wat als vakantie " en angsthazen qua range: TESLA MODEL X P100D: koop dan!!!1onehundredandeleventytwelve!!!111

En als je dat niet kan betalen: Niet zeuren. Je huidige auto was ook niet gratis; ook daar heb je gewoon voor moeten werken.

;-) tot zover dit bierviltje

3460 Wp - inimini-Tesla: e-up!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 14:01

Glewellyn

is er ook weer.

quote:
Dat is precies de aanpak die wij gekozen hebben voor onze vakantie. Naar ons vakantieadres is het zo'n 1150km. Met onze ICE reden we dat normaal in twee dagen heen en in één dag terug naar huis.

Dit jaar hebben we ervoor gekozen om de auto in Parijs op de trein te zetten, een halve middag en avond in Parijs te zijn, hotelletje te pakken. En de volgende ochtend in iets meer dan 2½ uur met de TGV achter de auto aan te reizen. En terug ongeveer hetzelfde.

Helaas laden ze de auto nog niet voor je op in de trein :(

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:36
quote:
MeZZiN schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:59:

[afbeelding]
Ik heb het ook eens bij de gemeente zelf gevraagd, ze geven aan duurzaam etc te willen zijn en heb de situatie gewoon voorgelegd. Naar de toekomst toe zal er toch iets voor bedacht moeten worden.

Zou zelf wel voorstander zijn van het plaatsen van een eigen laadvoorziening op publieke grond waar dan gewoon eisen aan zitten qua gast gebruik en prijs.

Of een slimme oplossing voor kabels vanaf de voorgevel.

Bij ons zijn de palen 34ct per kwh zie ik nu. Vind de investering in een EV als tweede auto nu te groot, ondanks het voordeel per km. Terwijl mijn gevoel is dat ik het bij 'gratis' laden thuis wel zou doen. Moet eerlijk zeggen dat ik het dus niet helemaal heb doorgerekend.

• Hachy
quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:32:
[...]
Ik hoop echt dat dit niet gaat gebeuren.
Er wordt veel te veel geld voor gevraagd en loopt alleen maar op.

Het is een melkkoe geworden voor allerlei partijen. Palen die "vroeger" 25 cent/kWh kostte, zie ik nu al met 37 cent en een starttarief van 60 cent staan.

Gelukkig kun je die met een EV omzeilen, omdat je dan snelladers kunt gebruiken.
[...]
Melkkoe? Zo'n paal is niet gratis. Toch is het fijn dat ze er zijn. Een benzinepomp moet ook ge-exploiteerd worden en daar betaal je ook voor.
quote:
Hoe zou jij een reis naar Roemenie aanpakken dan? Serieuze vraag.
Bestemming:
https://www.google.nl/map...2!3d44.948072!4d24.863497
Alstu. 6 laadstops, totale laadtijd 6,5 uur.
Totale kosten ongeveer 20 euro.

www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/2258742/

Kunnen we nu dan weer in mogelijkheden gaan denken in plaats van onmogelijkheden? :>

Hachy wijzigde deze reactie 23-05-2018 15:15 (3%)

• Dreamvoid
  • Nu online
quote:
Deveon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:50:
Tot nog toe heb ik nog geen enkele fabrikant uitspraak horen doen over hoeveel lading hun BEV vrachtwagen mee kan nemen. De reden hiervoor lijkt mij overduidelijk, het is teleurstellend.
BEV trucks hebben op het moment nog niet echt tractie in de lange-afstands markt. Wat daar nu in behoorlijk grote schaal wordt uitgerold zijn LNG en CNG trucks, die zijn in aanschaf net zo duur en hebben hetzelfde bereik als diesel trucks, en dat is allemaal volwassen techniek. Wil je het klimaatneutraal doen dan duw je er biogas in, net zoals je dat met groene-stroom-BEV zou doen.

Maar elektrische trucks hebben in de steden wel degelijk bestaansrecht vanwege hun stilte: bevoorrading van winkels in de nacht, vuilnisophaal en er zijn bv ook stille betonmolens voor bouwprojecten. Dat zijn de niches waar BEV de trucking markt in gaat. Voor het lange afstandstransport is nu niet echt een optie. Dit kan wel veranderen als er snelwegen-met-hoogspanningsleiding komt, want dan omzeil je het probleem van de dure accu. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, we zien de komende jaren hoe dit ontwikkelt. Maar daar moeten we niet op wachten, er is met de techniek en kosten van nu al genoeg te doen.

specs

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik was trouwens vorig jaar ook bij het museon, met m'n ICE.

Was toen wel erg verbaasd dat ik niet voor de deur kon tanken. Heel jammer.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken ......

Mijn zoon mag nu EV gaan rijden van de zaak en ze waren daarbij in eerste instantie voor de aangekondigde Kona gegaan. Deze heeft zich nu voor hem uit de markt geprijsd om +¤45.000 te gaan kosten, los van de levering "ergens" in 2019. Het plaatsen van de laadinrichting bij het bedrijf (tamelijk voorbarig nu), was binnen enkele weken al voor elkaar.

Die ¤45.000 is de bovengrens voor zijn EV. Het verzoek aan mij om eens serieus mee te kijken naar een alternatief met (op papier), een redelijke reikwijdte, en daarbij redelijk snel (ruim binnen dit jaar), leverbaar is? Voorkeur voor een C-segment auto. Als ik naar de leverbaarheid kijk met daarbij een maximaal opgegeven reikwijdte, dan kom ik eigenlijk voornamelijk bij een Hyundai Ioniq uit als mogelijk slachtoffer. De nieuwe 2018 Leaf lijkt eveneens dit jaar niet werkelijk geleverd te kunnen worden als daar nu een aanvraag voor wordt geplaatst? Zie ik wat andere modellen over het hoofd die v.w.b. theoretische reikwijdte, formaat en max. prijs te vergelijken zijn met de Ioniq?

héél Holland bakt, maar half Holland bakt er niets van

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@hardware-lover Ben wel benieuwd naar de Hyundai Iconic en Inonic. De Ioniq vond ik zelf erg prettig en is volgens mij als een van de weinig goed leverbaar. De kleine batterij wordt gecompenseerd door goede snellaad mogelijkheden en laag praktijk verbruik.

Daarnaast is de e-Golf ook nog een optie. Beste afwerking in zijn klasse, alleen de techniek is onder de door beperkte range en beperkt snelladen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken ......

quote:
Deveon schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:31:
@hardware-lover Ben wel benieuwd naar de Hyundai Iconic en Inonic. [knip]
Je was te laat ;)

Golf was al afgevallen als optie door de redenen die je al aandraagt.

hardware-lover wijzigde deze reactie 23-05-2018 15:33 (14%)
Reden: Ninja edit...

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
quote:
hardware-lover schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:25:
Mijn zoon mag nu EV gaan rijden van de zaak en ze waren daarbij in eerste instantie voor de aangekondigde Kona gegaan. Deze heeft zich nu uit de markt geprijsd om +¤45.000 te gaan kosten, los van de levering "ergens" in 2019. Het plaatsen van de laadinrichting bij het bedrijf (tamelijk voorbarig nu), was binnen enkele weken al voor elkaar.

Die ¤45.000 is de bovengrens voor zijn EV. Het verzoek aan mij om eens serieus mee te kijken naar een alternatief met (op papier), een redelijke reikwijdte, en daarbij redelijk snel (ruim binnen dit jaar), leverbaar is? Voorkeur voor een C-segment auto. Als ik naar de leverbaarheid kijk met daarbij een maximaal opgegeven reikwijdte, dan kom ik eigenlijk voornamelijk bij een Hyundai Ioniq uit als mogelijk slachtoffer. De nieuwe 2018 Leaf lijkt eveneens dit jaar niet werkelijk geleverd te kunnen worden als daar nu een aanvraag voor wordt geplaatst? Zie ik wat andere modellen over het hoofd die v.w.b. theoretische reikwijdte, formaat en max. prijs te vergelijken zijn met de Ioniq?
Nee, EV's en snel leverbaar is nu niet iets wat goed samen gaat. Je zou op zoek kunnen gaan naar een voorraadmodel ergens bij een dealer. Verder zijn de e-Golf en de Zoe 40 kWh (al is dat eigenlijk B-segment) de enige opties die nog redelijk leverbaar zijn of voldoende voorraadmodellen van beschikbaar, daarna de Ioniq inderdaad wat wel echt een fijne auto is en bijna net zo ver komt als de 2018 Leaf.

HD4Life @ Full-HD

• mux

mux

99% efficient!

nieuwe eGolf is ook slecht leverbaar, en niet leverbaar voor lease. Ioniq electric is helemaal kwijt. Binnen het soort-van C-segment zul je bijna wel naar een nieuwe Leaf moeten, voorraad. Daar zijn er nog wel een dozijn ofzo van beschikbaar, in meerdere uitvoeringen.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

De Ampera-e wordt ook grijs geïmporteerd. Misschien dat ie binnen het budget valt, als je een voorraad model of voorloopauto kunt vinden (met een paar kilometer op de klok?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
@hachy handige planner zeg (eindelijk alles in een), geeft wel aan wat voor zooitje het is (enorm veel passen, laadcollectieven, stekkers en ander opties). En je ziet ook gelijk hoeveel snelladers er al zijn.

Maar stuk eenvoudiger als je even naar buitenland wilt met je EV:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

BMW i3, solar 25.000 Pw

• Pluginvest
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-05 15:47
*spam*

defiant wijzigde deze reactie 24-05-2018 01:01 (95%)

• Hachy
quote:
prettig schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:45:
@hachy handige planner zeg (eindelijk alles in een), geeft wel aan wat voor zooitje het is (enorm veel passen, laadcollectieven, stekkers en ander opties). En je ziet ook gelijk hoeveel snelladers er al zijn.

Maar stuk eenvoudiger als je even naar buitenland wilt met je EV:
https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
Eh dat is dezelfde.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken ......

quote:
JayPe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:45:
De Ampera-e wordt ook grijs geïmporteerd. Misschien dat ie binnen het budget valt, als je een voorraad model of voorloopauto kunt vinden (met een paar kilometer op de klok?)
Daar heb ik ook naar gekeken maar deze viel o.a. af door zijn (huidige) nieuwprijs. Het moet volgens mij nieuw worden (ik vraag het uit voorzorg toch nog even na). Nieuwe EV, geen gebruikte.
quote:
mux schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:40:
nieuwe eGolf is ook slecht leverbaar, en niet leverbaar voor lease. Ioniq electric is helemaal kwijt. Binnen het soort-van C-segment zul je bijna wel naar een nieuwe Leaf moeten, voorraad. Daar zijn er nog wel een dozijn ofzo van beschikbaar, in meerdere uitvoeringen.
Ioniq niet of nauwelijks leverbaar, da's nog minder dan? Als het een Leaf zou kunnen worden, dan zou dit toch het 2018 model moeten gaan worden verwacht ik. Dat zal dan ook wel 2019 worden verwacht ik, of heb ik dat mis? Of gaat het in het C-segment helemaal niet meer lukken voor 2018 misschien? Mogelijk is het verstandig om her en der eens bij een lokale dealer te gaan informeren, naar de actuele EV voorraad.

hardware-lover wijzigde deze reactie 23-05-2018 18:57 (48%)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11:56
quote:
hardware-lover schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:33:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken maar deze viel o.a. af door zijn (huidige), nieuwprijs. Het moet volgens mij nieuw worden (ik vraag het uit voorzorg toch nog even na).

[...]

Ioniq niet of nauwelijks leverbaar, da's nog minder dan? Als het een Leaf zou kunnen worden, dan zou dit toch het 2018 model moeten gaan worden verwacht ik. Dat zal dan ook wel 2019 worden verwacht ik, of heb ik dat mis? Of gaat het in het C-segment helemaal niet meer lukken voor 2018 misschien? Mogelijk is het verstandig om her en der eens bij een lokale dealer te gaan informeren, naar de actuele EV voorraad.
Volgens mij is van de ioniq hier en daar nog wel een auto uit voorraad leverbaar

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
Grrrrr dit zag ik vanmiddag. Andere plek is leeg maar toch, dit is nog erger dan geICEd worden. Alhoewel ik dat ding gewoon ergens anders zou neerzetten als ik echt moest laden. Wel om de hoek uiteraard, dat ie nog ff kan zoeken :P

quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:07:
[...]

Ik snap echt de lol niet van een autopilot. Ik snap ook werkelijk de ophef over hoe "gaaf" dat is niet. Ik vind er persoonlijk niets aan en zou er nog geen euro voor over hebben.
Nou ja, het is niet zo zeer gaaf als dat het gemakkelijk is. Vooral in files heb je geen zin om constant gas/rem te trappen. Of als je uren op de snelweg tuft is het rijden ook niet leuk meer. Maar ja zo gaat het met alle nieuwe dingen. Het begint met gemak voor de consument, maar het uiteindelijk doel is natuurlijk heel wat anders.

Swipen met je pinpas, handig zeg ik hoef geen code meer in te vullen. Uiteindelijk een chip in je arm, handig zeg ik hoef m'n pinpas niet meer uit m'n zak te halen >:)

YoshiBignose wijzigde deze reactie 23-05-2018 17:58 (70%)

If it lives, I can kill it

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor de twijfelaars die denken dat je met een kleine accu geen lange afstanden kunt rijden is er vrijdag op het livestream kanaal van TeslaBjorn een race te zien tussen een Ionic en een Opel Ampera die gaat van Oslo naar Trondheim en weer terug. Dus zo'n 1000km live te volgen.

Linkje naar de aankondiging YouTube: Lots of challenges coming soon!

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:19
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:58:
Voor de twijfelaars die denken dat je met een kleine accu geen lange afstanden kunt rijden is er vrijdag op het livestream kanaal van TeslaBjorn een race te zien tussen een Ionic en een Opel Amera die gaat van Oslo naar Trondheim en weer terug te zien. Dus zo'n 1000km live te volgen.

Linkje naar de aankondiging YouTube: Lots of challenges coming soon!
Ja top en ik denk de ioniq gaat het winnen. :)

• PeterZ(on)
Ja dat denk ik ook want Bjorn pakt de Ionic heb ik hem een tijdje geleden horen zeggen.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:19
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:03:
Ja dat denk ik ook want Bjorn pakt de Ionic heb ik hem een tijdje geleden horen zeggen.
Klop ik had er 2 weken terug nog aan hem gevraagd en hij zij dat ie er mee bezig was.
Wel leuk dat er dit keer twee live streams komen .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
TheGhostInc schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:49:
Maar ik ga geen Tesla van een ton uitlenen aan de buurman voor een paar euro
Je probeert het in het belachelijke te trekken.
quote:
Zodra er kinderen komen staat er ineens een auto op de stoep (of 2).
Als dat financieel kan, prima. Tevens hoop ik dat je een parkeervergunning kunt krijgen voor die auto, of die tweede auto.

Overigens is het niet altijd zo dat je slechts 1 bepaalde deelauto rijdt. Soms heb je per gezin 1 account die werkt op alle beschikbare deelauto's. Erg handig als de ene naar het werk is met de deelauto, en de ander toevallig ergens heen wil met kinderen.
quote:
Prima toch? Ik zeg niet dat het voor iedereen geschikt is.

Je hele bericht gaat er over waarom het niet kan. Lijkt wel een beetje op die mensen die we hier af en toe krijgen die vertellen waarom Een EV écht niet kan.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 23-05-2018 22:15 (2%)
Reden: Verduidelijking 1:n situatie van abonnement en deelauto's

Renault Zoe Q90

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:50
quote:
mux schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:40:
Dit kreeg ik ook te horen bij de dealer. (e-golf)

Nu geheel nieuwe bestellen = november levering.....

zelfs voorraad modellen waren er pas na 4 maanden (staan nog in bestelling)

Helaas moet ik nog akkoord krijgen op het werk voor er iets kan gebeuren, helaas zitten we net in een grote wisseling van bedrijf voering dus zitten ze nog te kijken naar lease maatschappij/ auto's geheel zelf kopen (zaak)

Ach hopelijk is het snel duidelijk, mijn huidige moet er in ieder geval over 3 maanden uit. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
quote:
evtje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:12:
[...]

Klop ik had er 2 weken terug nog aan hem gevraagd en hij zij dat ie er mee bezig was.
Wel leuk dat er dit keer twee live streams komen .
En dan naast de 2 streams kijken kunnen we ook nog op Glympse volgen wie er aan kop gaat, we gaan het druk krijgen. Ik heb er zin in. :)

• TheGhostInc
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:15:
[...]

Je hele bericht gaat er over waarom het niet kan. Lijkt wel een beetje op die mensen die we hier af en toe krijgen die vertellen waarom Een EV écht niet kan.
Ik zeg nergens dat het niet kan, ik zet alleen even een kanttekening bij een jubel bericht dat de deeleconomie zo'n succes is.

Dus misschien komt er wel een revolutie qua deelauto's, super! Maar misschien is het een hype. Dat 'de gevestigde orde' weinig groeit is verdacht.
Daarom ook mijn 'negatieve' bericht, ik zie al die autoloze koppels in mijn omgeving een auto kopen zodra er kroost komt en ook vaak verhuizen (willen ineens een tuin). Dus blijkbaar is het handig in/past bij een bepaalde levensfase, maar zet het door? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik waarschijnlijk eerder een 2de hands Leaf zou nemen met stroom van mijn zonnepanelen dan een deelauto.
Maar ik heb dan ook weinig met de deeleconomie... zo ga ik mijn gereedschap niet uitlenen... ben toch niet gek :+

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:34
https://insideevs.com/edm...29&utm_content=FeedBurner

Voor alle reserveringhouders voor een M3 verplicht leesvoer? Ik schrok er in ieder geval wel van...

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• jongf7
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:57
Ik ook, maar ik kan het nog wel 1,5 jaar aankijken voor ik mijn reservering daadwerkelijk in een auto kan omzetten schat ik..

Overigens ben ik hier naast serieus aan het kijken om voor mijn vrouw een zoe te halen. Zal je zien dat zij eerder een EV rijdt dat ik :)

jongf7 wijzigde deze reactie 23-05-2018 20:56 (36%)

• dfrenner
Ik ga morgen naar Soesterberg en zie een laadpaal nabij de bestemming. Op Google maps ziet het eruit alleen woonhuis.

https://www.oplaadpalen.nl/laadpaal/103659

Hoe weet ik of deze vrij toegankelijk is?

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:55:
Ik ga morgen naar Soesterberg en zie een laadpaal nabij de bestemming. Op Google maps ziet het eruit alleen woonhuis.

Niet.

Het ziet er uit alsof de positie net naast het huis is. Dat kan zijn omdat de paal op dit 'adres' ge-pin-point' is, maar het kan ook zijn dat ie daadwerkelijk daar aan de muur hangt.

Als je met streetview kijkt, ziet het er niet uit alsof je dáár een openbare paal in de berm zult aantreffen.

Ik zou ervan uitgaan dat er hier niet publiekelijk geladen kan worden.

Wat dan wel weer mooi is: Op streetview komt er net een bekende voorbij rijden.

• dfrenner
quote:
JayPe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:01:
[...]

Niet.

Het ziet er uit alsof de positie net naast het huis is. Dat kan zijn omdat de paal op dit 'adres' ge-pin-point' is, maar het kan ook zijn dat ie daadwerkelijk daar aan de muur hangt.

Als je met streetview kijkt, ziet het er niet uit alsof je dáár een openbare paal in de berm zult aantreffen.

Ik zou ervan uitgaan dat er hier niet publiekelijk geladen kan worden.

Wat dan wel weer mooi is: Op streetview komt er net een bekende voorbij rijden.

[afbeelding]
Hij staat zeker niet in de berm.
Maar er zitten wel twee palen naast elkaar, wat weer een bedrijf impliceert.

Maar om nu zomaar die oprijlaan in te rijden 🤣

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
dfrenner schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Hij staat zeker niet in de berm.
Maar er zitten wel twee palen naast elkaar, wat weer een bedrijf impliceert.
In het plaatje hierboven lijkt er maar één aansluiting te zijn: die is aangesloten. (Vrij: 0, Bezet; 1, storing 0)

Interwebs:
http://www.nr71.nl/
Vergaderlocatie,. klinkt als: toegankelijk voor gasten.

op nmr 67a is er ook één, maar die lijkt qua pin niet goed op de kaart te staan.

Op nr 124 is in iedergeval een paal ( https://oplaadpalen.nl/laadpaal/118867 ) ( https://imgur.com/SiB1LYy )
maar ik ken de omgeving, en ik weet niet waar je precies moet zijn; Als je van een flinke wandeling houd, komt 't goed :-) ( Ik had overigens bij Zon en Schild ook wel een paar palen verwacht )

Oh, en aan de andere kant van je gevonden laadpaal, bij nr 20:

https://oplaadpalen.nl/link/_/52.12728/5.30459/12 Woei! een complete batterij afweergeschut eh,. laadpalen! Alfen ICU kasten zo te zien,.. meerdere!

Quote vanaf de website: Elektrische auto en fiets

Het Conferentiehotel beschikt over oplaadpunten voor elektrische auto ‘s en fietsen.

Ergo: die zijn toegankelijk!

JayPe wijzigde deze reactie 23-05-2018 21:23 (19%)

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:36
quote:
MarcelGo schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:34:
https://insideevs.com/edm...29&utm_content=FeedBurner

Voor alle reserveringhouders voor een M3 verplicht leesvoer? Ik schrok er in ieder geval wel van...
Wow, die site ga ik even extra in de gaten houden. Je hoopt dat ze een maandagmorgenmodel hebben gekocht...

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:03
quote:

Volges mij ken ik die locatie. Nabij station of verbouwd station oid?
Ik heb daar een keer geladen in de veronderstelling dat dit een openbare laadpaal is. Maar behoort in werkelijkheid tot het prive eigendom van het (Italiaanse) restaurant.
Die hebben mijn laadsessie op een gegeven moment beëindigd . Maar wel bijna vol en gewoon betaalt hoor.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Hoe kan ik zien waar ik met een Maingau pas kan laden? Als ik in hun EinfachStromLaden app kijk krijg ik in Nederland helemaal niets te zien.

Is er ergens een overzicht te vinden met welke leveranciers ze een overeenkomst hebben? Ik ben namelijk ook wel benieuwd waar ik in het buitenland terecht kan met hun pas.

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Op hun eigen site, je moet alleen ingelogd zijn om ze te zien. Hier http://www.intercharge.eu/index.php?id=13&L=1 kun je ze ook zonder inloggen zien.

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
TheGhostInc schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:32:
Dus misschien komt er wel een revolutie qua deelauto's, super! Maar misschien is het een hype.
Het hangt helemaal van de omgeving af. De optimale omstandigheid is: stedelijke omgeving met lekker veel klantjes en lekker weinig parkeerplekken.

En die optimale omstandigheden gaan groeien. Op dit moment krijgen elke drie nieuwe woningen in Utrecht en Amsterdam slechts 1 parkeerplek. Het wordt dus kiezen of delen voor veel nieuwe bewoners; geen auto, deelauto of verhuizen.

Renault Zoe Q90

• dfrenner
quote:
JopieZoe schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:48:
[...]

Volges mij ken ik die locatie. Nabij station of verbouwd station oid?
Ik heb daar een keer geladen in de veronderstelling dat dit een openbare laadpaal is. Maar behoort in werkelijkheid tot het prive eigendom van het (Italiaanse) restaurant.
Die hebben mijn laadsessie op een gegeven moment beëindigd . Maar wel bijna vol en gewoon betaalt hoor.
Nee geen station voor zover ik weet.
De n-weg tussen Soesterberg en Amersfoort in.

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:24:
[...]
Op dit moment krijgen elke drie nieuwe woningen in Utrecht en Amsterdam slechts 1 parkeerplek. Het wordt dus kiezen of delen voor veel nieuwe bewoners; geen auto, deelauto of verhuizen.
Nu lijkt verhuizen mij niet de beste optie; juist niet verhuizen naar zo'n wijk lijkt mij beter :+

En ja, ik begrijp heus wel dat in druk bevolkt stedelijk gebied de ruimte niet voor 't oprapen ligt. Maar mensen kiezen er gelukkig toch echt zelf voor om op dat kluitje te gaan wonen. Zie het hier (in't oost'n) ook gebeuren; in de stad is er amper plek, met postzegeltuintjes en een ingeprogrammeerde hoge parkeerdruk. En nieuwbouw wijk net buiten de stad ineens met riantere tuintjes, oprit voor 2 auto's per adres en dan ook nog langs de rand van de weg parkeergelegenheid voor bezoekers.... en dat allemaal voor ongeveer dezelfde prijs per vierkante meter woonoppervlak... Nu, als ik moest kiezen, dan wist ik het wel, maar een ander kiest juist liever voor de stad. Ach, het gras,.. groener wordt 't meestal niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
quote:
JayPe schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:58:
[...]

Nu lijkt verhuizen mij niet de beste optie; juist niet verhuizen naar zo'n wijk lijkt mij beter :+

En ja, ik begrijp heus wel dat in druk bevolkt stedelijk gebied de ruimte niet voor 't oprapen ligt. Maar mensen kiezen er gelukkig toch echt zelf voor om op dat kluitje te gaan wonen. Zie het hier (in't oost'n) ook gebeuren; in de stad is er amper plek, met postzegeltuintjes en een ingeprogrammeerde hoge parkeerdruk. En nieuwbouw wijk net buiten de stad ineens met riantere tuintjes, oprit voor 2 auto's per adres en dan ook nog langs de rand van de weg parkeergelegenheid voor bezoekers.... en dat allemaal voor ongeveer dezelfde prijs per vierkante meter woonoppervlak... Nu, als ik moest kiezen, dan wist ik het wel, maar een ander kiest juist liever voor de stad. Ach, het gras,.. groener wordt 't meestal niet.
Je zou je kinderen maar moeten laten opgroeien in een stad als Amsterdam. Moet je toch niet aan denken.

Gezien de huizenprijzen is het erg gewild, maar snappen doe ik dat niet. Al zou ik geld toe krijgen...

Zoals je zegt, zoveel mensen, zoveel wensen...

• krizzziz
  • Registratie: december 2001
In tegenstelling tot hetgeen ik in dit topic soms lees. Een IONIQ is gewoon uit voorraad leverbaar. het hangt er alleen een beetje van de dealer af. Sommige hebben deze niet en zijn dan ook niet bereid een collega te bellen.....

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
quote:

Zie hem nu pas ...... geen idee.

Maar er staan hier wel palen van ons in Soesterberg (zaak) waar je mag laden (als je dit nog op tijd leest).

BMW i3, solar 25.000 Pw

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online
quote:
TucanoItaly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:24:
[...]

Het hangt helemaal van de omgeving af. De optimale omstandigheid is: stedelijke omgeving met lekker veel klantjes en lekker weinig parkeerplekken.
En hier hebben we de kern van de discussie te pakken. Iemand in Friesland kan zich niet voorstellen dat het een succes wordt en iemand in Amsterdam ziet het als de heilige graal. Beide hebben waarschijnlijk gelijk als het gaat om hun eigen omgeving.

• MeZZiN
Het geld voor de leaf net zo bel rond wij hadden er zero edition zonder hem van te voren te bestellen.

Gewoon rond bellen er zijn er genoeg die wel direct leverbaar zijn soms kan je gewoon een showroom kopen. Gewoon praten met de dealer is veel meer mogelijk dan je denk.

Ik snap wonen in grote steden ook niet maar mensen blijven graag bij elkaar wonen. Ik zou ook voor geen goud mijn kinderen in een grote stad willen laten opgroeien

Ik heb nu redelijk makkelijk praten met een oprit groot genoeg voor 4 autos en nog zat ruimte om ze langs elkaar te laten rijden. Maar zelfs mijn vorige woning zou ik geen paal kunnen hebben omdat ik geen oprit had. Ik denk wel dat nu EV in opkomst komen dat een oprit weer meer de norm wordt plus het los een mega parkeer probleem op omdat iedereen zijn auto op zijn erf houd.

Maar car sharing is zeker een prima oplossing zeker in stedelijk gebied. Er is al een mega te kort aan parkeerplaatsen dus prima dat een buurt een stuk of wat autos deelt.

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
Pierz schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:44:
En hier hebben we de kern van de discussie te pakken
Ik heb sterk de indruk dat het groter is, dat het ook om een generatiekloof gaat. We gaan langzaam naar gebruik, in plaats van bezit. Spotify in plaats van CDs, Netflix in plaats van DVDs. Broodfonds in plaats van verzekering. Geen status ontlenen aan je auto, maar plezier beleven aan het gebruik er van.

Renault Zoe Q90

• gerre1
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:42
In België komt er ook weerstand tegen hybrides:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180523_03526767

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:02
Ik sta op het punt om een nieuwe (tweedehands) auto aan te schaffen en te twijfelen tussen LPG Diesel en benzine. Nou is EV mogelijk ook intressant. Tenminste, dit is voor mij nog een grijs gebied. Als ik een diesel variant voorschotel qua maandelijkse kosten, kunnen jullie dan met een EV tegenhanger komen die kan concurreren of wellicht goedkoper is? Ik heb nu een smart fourfour EV in de lease erbij gezet. En die blijkt fors duurder. Correct me if im wrong :). 2ehands EV behoort ook tot de opties!

michaeltb wijzigde deze reactie 24-05-2018 12:47 (8%)

• JeroenK
quote:
michaeltb schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:46:
Ik sta op het punt om een nieuwe (tweedehands) auto aan te schaffen en te twijfelen tussen LPG Diesel en benzine. Nou is EV mogelijk ook intressant. Tenminste, dit is voor mij nog een grijs gebied. Als ik een diesel variant voorschotel qua maandelijkse kosten, kunnen jullie dan met een EV tegenhanger komen die kan concurreren of wellicht goedkoper is? Ik heb nu een smart fourfour EV in de lease erbij gezet. En die blijkt fors duurder. Correct me if im wrong :). 2ehands EV behoort ook tot de opties!

[afbeelding]
Beetje lastig vergelijk. 5 jaar oude auto met 100kkm wa+ met een gehele nieuwe. Dan zou je een Zoë moeten nemen of leave ook met Wa+.

Het verbruik van de Clio is wel erg gunstig. De prijs van de diesel erg laag die ligt op 1,47. De gemiddelde elektriciteitsprijs redelijk voor de mix privé/publieke paal/Snellader.

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12:55
quote:
JeroenK schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Beetje lastig vergelijk. 5 jaar oude auto met 100kkm wa+ met een gehele nieuwe. Dan zou je een Zoë moeten nemen of leave ook met Wa+.

Het verbruik van de Clio is wel erg gunstig. De prijs van de diesel erg laag die ligt op 1,47. De gemiddelde elektriciteitsprijs redelijk voor de mix privé/publieke paal/Snellader.
Verbruik van de clio is juist pessimistisch, zo'n clio haal makkelijk 1:20 zelfs 1:25 is mogelijk

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

quote:

[afbeelding]
Ik wil er vanavond best even wat tijd in stoppen om het te vergelijken met bij voorbeeld een Zoë. Maar zou jij dan alle kosten per maand of per jaar willen opnemen. Zoals het er nu staat vind ik het heel verwarrend.

*zucht*

• Hachy
quote:
jongf7 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:54:
Overigens ben ik hier naast serieus aan het kijken om voor mijn vrouw een zoe te halen. Zal je zien dat zij eerder een EV rijdt dat ik :)
Kijken naar een Zoë is altijd een goed idee.
quote:

Als hun data via ocpi wordt gedeeld op alle apps/sites ga ik er meestal vanuit dat ze ook publiek beschikbaar horen te zijn. Ik eindigde eens op een prive oprit in Twello. Ik belde aan, woonde een oudere man die heel serieus zijn lolo'tje dus publiek had laten zetten voor mensen die bij hem wilden laden. Sindsdien is het me 1x gebeurd dat hij publiek stond en dat dit níet de bedoeling was. Alle andere keren was het bewust gedeeld. (dus dan mag het).
quote:
PeterZ(on) schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:00:
Op hun eigen site, je moet alleen ingelogd zijn om ze te zien. Hier http://www.intercharge.eu/index.php?id=13&L=1 kun je ze ook zonder inloggen zien.
Absoluut NIET waar, opgepast!! Maingau =/= 100% compatible met intercharge. inloggen is de enige 100% zekere manier, als je niet kan /wil inloggen kan je kijken naar de kaarten van Allego (100% succes) En bij oplaadpalen.nl filteren op ecotap. (50% succes).

Als iemand mij een EVbox aan kan wijzen waar de Maingau pas werkt ben ik ZEER geïnteresseerd.

quote:

[afbeelding]
20kWh/100km voor een ForFour is wel een tikkeltje hoog, een MiEV is ~15kWh/100km en een Leaf 17kWh/100km.

Ik ging van een Peugeot 206 SW diesel naar een Mitsubishi i-MiEV, dat is van ~2800 naar 1400 euro/pj. Let wel dat was zonder de onderhoudskosten van de Pug. Wat ik mis zijn de trekhaak en de kofferbak. Wat ik er voor terugkreeg was elektrische raambediening voor en achter, cruise control, automaat en werkende interval stand van de ruitenwisser.

Een Zoe met accu huur is net zo duur als de 206, maar het ging mij specifiek om de maandelijkse kosten. Ik sluit niet uit dat we die nog eens kopen als liefhebber van het B segment. Voor een Zoe Break zou ik zondermeer een lening afsluiten (en daarna 10 jaar ermee rijden)

Edit: Link spam https://iselektrischgoedkoper.nl/

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Ken.
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 14:04

Ken.

\m/.([oO]).\m/

quote:
Tom Paris schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:34:
[...]

Eenmalige kosten nieuwe netaansluiting: ¤804,65
Jaarlijks vastrecht: ¤251,96

Uitgaande van 17ct/kWh moet je 6705kWh (= ~50.000km) laden voordat je de nieuwe netaansluiting terugverdiend hebt, en daarnaast nog 2099kWh (= ~16.000km) per jaar om het vastrecht terug te verdienen. Als je het vergelijkt met een openbare paal (35ct/kWh) is dat dus de helft, maar nog steeds serieuze hoeveelheden.

Begrijp me niet verkeerd, het kan met een VvE kwaad uitpakken, maar een eigen netaansluiting kost gewoon veel geld dat je niet gemakkelijk terug gaat verdienen. Houd er ook rekening mee dat als de volgende bewoner de netaansluiting niet wil overnemen, je nog ¤640,27 mag aftikken voor het verwijderen van de aansluiting.

Daarnaast is ook deze oplossing niet echt schaalbaar, want de netbeheerder zal niet 30 netaansluitingen willen faciliteren op een adres/grondkabel.
Dank voor deze nuttige informatie. Scheelt mij weer uitzoekwerk.
Naast die kosten hebben we de kosten van het laadpunt en de installatie (~1100,- wall mounted 11KW/22KW met tussenmeter en passysteem) ook nog.

• JeroenK
quote:
tomas123 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:55:
[...]

Verbruik van de clio is juist pessimistisch, zo'n clio haal makkelijk 1:20 zelfs 1:25 is mogelijk
Wat is je rijstijl dan? Ik heb collega's die dat ook halen, maar die rijden geen 130 op de linker baan.

Als je de rijstijl mee neemt zegt dat ook veel over het verbruik van de elektriciteit.

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14:26
quote:
Hachy schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:48:

Als hun data via ocpi wordt gedeeld op alle apps/sites ga ik er meestal vanuit dat ze ook publiek beschikbaar horen te zijn. Ik eindigde eens op een prive oprit in Twello. Ik belde aan, woonde een oudere man die heel serieus zijn lolo'tje dus publiek had laten zetten voor mensen die bij hem wilden laden. Sindsdien is het me 1x gebeurd dat hij publiek stond en dat dit níet de bedoeling was. Alle andere keren was het bewust gedeeld. (dus dan mag het).
Mijn lolo staat ook heel bewust publiek. Echter is het bij bedrijven vaak het geval dat de palen publiek staan maar laden als niet-bezoeker niet gewaardeerd word. Bij een lolo is de keuze dan ook of publiek zetten, of iedere laadpas van te voren aanmelden in de webinterface. Als je gasten wil bedienen is dat laatste niet erg handig.

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14:58
Wat is nou het ding met de nieuwe ZOE Q110? Alleen het snellere optrekken is niet de meerprijs waard toch? Heeft die nieuwe ZOE nou ook CCS? Er schijnt in ieder geval nog geen grotere accu in te zitten toch?

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:02
quote:
JeroenK schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Ik snap dat het een krom vergelijk is, maar ik hoef geen nieuwe auto. Sterker nog, ik vind het zonde geld om een nieuwe auto te kopen/leasen. Diesel prijs lijkt mij ok. Hier bij de tango om de hoek 1,29. Verbruik is realistisch ik rijd veel snelweg.

Ik denk dat een Clio een klasse groter is dan een Zoë?

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:03
quote:
haaibaa2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:58:
Wat is nou het ding met de nieuwe ZOE Q110? Alleen het snellere optrekken is niet de meerprijs waard toch? Heeft die nieuwe ZOE nou ook CCS? Er schijnt in ieder geval nog geen grotere accu in te zitten toch?
Ik had het al eerder nagevraagd. INderdaad geen CCS. Dus weinig meerwaarde. Geen reden om mijn R90 in te ruilen. Bij grotere accu en/of CCS had ik er wel oren naar.
Pagina: 1 ... 36 37 38 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*