Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Pierz schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:52:
[...]

En toen is rijklaar maken van de rekening gehaald?
Ja hier wel hoor..... even gevraagd om dat te specificeren, en toen ging het eraf (hij snapte het wel hoor....).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Vandaag in de Sono sion gereden. (5 minuten op een parkeerplaats).
Prima auto :), achterin wat krap, kan niet achter mijzelf zitten.
Maar verder helemaal prima zover ik heb kunnen zien.
Zou het prototype zo mee willen nemen en als mijn dagelijkse auto willen gebruiken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Smuggler op 09-09-2018 16:30 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 11:50
Vaevictis_ schreef op zondag 9 september 2018 @ 06:21:
[...]

Yep, ik heb lange rit gemaakt met de leaf 40kWh (500+ km per dag). Zie
https://goedkoperrijden.b...tdaging-deel-1-van-2.html er is een nieuwe software update waardoor de 2e keer snelladen op een dag sneller gaat. Batterij komt dan wel in het rood maar je schijnt wel door te kunnen rijden. Dus vooral handig bij 400+ km op een dag.

Dus vooral die update laten uitvoeren!
Zou die update er niet al inzitten? Hij komt immers over twee weken pas binnen? Waar kan ik de softwareversie zien en welke versie is die goede update dan? Groet Kups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Wat toch weet waardeloos. Ben gaan laden met een vriend bij een Allego lader. Ik wilde de vriend laten zien wat elektrisch rijden is en daarbij ook laden. Wilde ik de Maingau app eens proberen i.p.v kaart en ja ik krijg het gestart maar niet meer gestopt. Nou daar sta je dan met je uitleg. Maar goed er is altijd nog een noodstop dus die maar ingedrukt. Oke we rijden weer opweg naar de volgend lader Fastned dan maar eens proberen. Ik heb mijn Maingau pas gegeven aan hem en wilde wel eens weten of een niets wetende dat zou redden. Laat maar zeggen een testje. En ja hoor na wat proberen kreeg hij Fastned aan de praat met de Maingau pas. Top toch.

Nu na 3.5 uur thuis aangekomen ik kijk in de Maingau app staat de Allego sessie daar nog steeds te draaien en daarbij ook een prijs van z'n 10 euro. Ik denk waaaat.
Dus Maingau proberen te bereiken via Whatsapp. Probleem uitgelegd ik zie dat ze online zijn maar geen antwoord. Dus maar de hotline bellen , werkt niet. Nu maar een mail gestuurd.
Zo als ik zeg in het begin waardeloos toch.en de tijd gaat door en bedrag hoger en hoger.
Ik vindt de App zo matig. Ze mogen wel een keer met een goede update komen met daarin een 24 uurs hulp knop.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
davidov2008 schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:51:
^^
Tja, dit is natuurlijk met elke nieuwe auto die je koopt, niets specifieks voor Hyundai/KIA of EV's, je betaalt altijd extra voor metallic lak, een netje in de kofferbak etc. De geadverteerde prijzen moeten overigens wel incl. rijklaar en afleverkosten zijn (dus alle prijzen die je op de website ziet etc.), maar dat doen ze inmiddels wel goed (anders terug te vorderen).

Garantie 6-7 jaar en Lak en interieurbescherming vervallen alvast bij de Niro, want KIA heeft al 7 jaar standaard en die beschermingsoptie bieden ze (helaas) uberhaupt niet aan bij KIA's. Dus das al weer ruim 1000 minder ;)

De prijsstelling is idd even de vraag, ~ +5% zou reeel zijn als je Koreaanse prijzen kijkt, maar met de Nederlandse 50K taxlimiet in gedachten en enorm hoog vraag/aanbod verschil, zouden ze wel eens 49.500 of 48.900 kunnen gaan proberen ja (zodat incl alle kosten nog nét onder de 50K bijtellingsschijf), voor het premium model.

Overigens, de wereldpers hoor je alleen maar over de Tesla productie, maar die spuwt nu wel gemiddeld over laatste maanden 3500 M3's per week = 160.000 per jaar uit, later dit jaar wrs. groeiend naar de 5000 / week zie ze eerder in pieken gehaald hebben, ofwel tot 250.000 per jaar.

De KIA Niro zal maar met 20.000 per JAAR gebouwd worden... (Kona vergelijkbaar). En andere EV modellen doen het al even beroerd.

Ben zeer benieuwd wat voor productieaantallen VW met z'n ID Concept van plan is, maar ik vrees ook zoiets. Hele pers schreeuwt ja er zijn wel 10 elektrische modellen op komst in 2019-2020, "einde voor Tesla", maar ja, met welke productiecijfers en dus beschikbaarheid, dat vertellen ze er niet bij.
Mee eens productieaantallen blijven zwaar achter, tesla maakt er meer dan alle grote bekende fabrikanten bij elkaar.
Nog lang geen bedreiging. En ze kunnen het best als ze willen en de vraag is wel inmiddels duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
evtje schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:24:
Wat toch weet waardeloos. Ben gaan laden met een vriend bij een Allego lader. Ik wilde de vriend laten zien wat elektrisch rijden is en daarbij ook laden. Wilde ik de Maingau app eens proberen i.p.v kaart en ja ik krijg het gestart maar niet meer gestopt. Nou daar sta je dan met je uitleg. Maar goed er is altijd nog een noodstop dus die maar ingedrukt. Oke we rijden weer opweg naar de volgend lader Fastned dan maar eens proberen. Ik heb mijn Maingau pas gegeven aan hem en wilde wel eens weten of een niets wetende dat zou redden. Laat maar zeggen een testje. En ja hoor na wat proberen kreeg hij Fastned aan de praat met de Maingau pas. Top toch.

Nu na 3.5 uur thuis aangekomen ik kijk in de Maingau app staat de Allego sessie daar nog steeds te draaien en daarbij ook een prijs van z'n 10 euro. Ik denk waaaat.
Dus Maingau proberen te bereiken via Whatsapp. Probleem uitgelegd ik zie dat ze online zijn maar geen antwoord. Dus maar de hotline bellen , werkt niet. Nu maar een mail gestuurd.
Zo als ik zeg in het begin waardeloos toch.en de tijd gaat door en bedrag hoger en hoger.
Ik vindt de App zo matig. Ze mogen wel een keer met een goede update komen met daarin een 24 uurs hulp knop.
De prijzen in de app van fastned zijn niet de kosten die Maingau in rekening brengt. Dus niet te veel schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Vaevictis_ schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:27:
[...]

De prijzen in de app van fastned zijn niet de kosten die Maingau in rekening brengt. Dus niet te veel schrikken.
Het gaat niet om de fastned sessie maar om de Allego die geladen is met de MainGau app.
In de App staat ie nog steeds te laden.in blauw .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:04
Coasterfreak schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:04:
[...]

ZOE uit 2012-2013 hebben een paar kinderziektes zoals falende motor/lader en bijv. de TCU (wat nu een terugroepactie heeft). Vanaf 2014 beginnen ze wat beter te worden maar technisch hetzelfde van binnen en van buiten.

In frankrijk zijn er een paar ZOE die bijv. geen navigatiescherm hebben, maar de rest van eu heeft dat als standaard.

Verder hebben zoe t/m 2016 (denk ik, weet niet zeker, kan ook 2015 zijn) 5 jaar garantie en de rest vanaf 2016 2 jaar garantie. Iets om in je hoofd te houden voor als je zoekt.

Renaultforum zit ook bomvol informatie voor al je ZOE vraagjes.

Als je het wil wagen kun je er ook eentje cheap uit frankrijk importeren: https://occasion.renault....rtKey=pvTtc&sortOrder=ASC
Ziet er heel interessant uit, maar wat ik zo lees komt er nog behoorlijk wat bij kijken. Ook is mijn frans niet meer wat het ooit geweest is. Keuzes keuzes.

Het renault zoe forum kende ik al, maar heel actief vind ik dat forum niet en veel informatie is ook al redelijk gedateerd.

Lees wel dat auto bleeker ook een renault zoe voor je kan importeren, wellicht is dat een optie.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
prettig schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:22:
[...]

Mee eens productieaantallen blijven zwaar achter, tesla maakt er meer dan alle grote bekende fabrikanten bij elkaar.
Nog lang geen bedreiging. En ze kunnen het best als ze willen en de vraag is wel inmiddels duidelijk.
Nissan zit met de Leaf dacht ik ook rond de 5000 p/w. Tesla heeft dat nu een aantal weken gehaald. Geruchten geven aan dat 8000 eenvoudig haalbaar moet zijn en dat over een periode van 7 dagen afgelopen maand de 6000 gehaald is (dus geen ma-zo).

“Ons” voordeel is dat vraag voor de LR RWD premium package in de VS opdroogt en geadverteerd wordt met een levertijd van 4 weken, waarvan in de praktijk sommige hem na 2 weken hebben ontvangen.

De Niro ziet er ook goed uit! Al zou ik niet teveel ervanuit gaan dat die onder de 50k blijft. Bij 52k betaal je nog steeds 4% over de eerste 50k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prettig
Niro boven de 50k is zot. Gaan mensen naar tesla model 3 of de Kona. We moeten van dat premium gedoe af.... Gewoon goede range en betaalbaar, hele berg premium opties heb je helemaal niet nodig. Zoiets als de Sono Sion moeten we krijgen in flinke aantallen.

EV's zitten nog teveel in het exclusieve hoekje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Deveon schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:00:
[...]

Nissan zit met de Leaf dacht ik ook rond de 5000 p/w. Tesla heeft dat nu een aantal weken gehaald. Geruchten geven aan dat 8000 eenvoudig haalbaar moet zijn en dat over een periode van 7 dagen afgelopen maand de 6000 gehaald is (dus geen ma-zo).

“Ons” voordeel is dat vraag voor de LR RWD premium package opdroogt en geadverteerd wordt met een levertijd van 4 weken, waarvan in de praktijk sommige hem na 2 weken hebben ontvangen.

De Niro ziet er ook goed uit! Al zou ik niet teveel ervanuit gaan dat die onder de 50k blijft. Bij 52k betaal je nog steeds 4% over de eerste 50k.
Ja de wachttijd voor de Model 3 LR RWD +- Premium/AP is echt superkort nu in USA, itt zo'n beetje elke andere EVs die op 1-2 jaar zitten.
Als je hier nu een nieuwe Model 3 reservering aanmaakt geeft Tesla NL al sinds lange tijd 12-18 maanden aan, maar dat wordt niet gespecificeerd per variant. De 18 maanden zal voor de standard range e.d. versies zijn. Zou zo maar eens <12 mnd kunnen worden voor de LR RWD als productie zo goed blijft.

Nissan Leaf 5000/week? Enige cijfers die ik lees is dat ze hopen dit jaar 100.000 te produceren, dus 2000 week, maar in Europa 40.000, ofwel zo'n ~770. Maar ja, de vraag naar deze Leaf met z'n rapidgate problemen is natuurlijk ook beperkt, desondanks lopen ze nog zon 20.000 leveringen achter.

Bij de 60kWh Leaf zal de vraag wel flink gestuwd worden, waarvan ik sterk betwijfel of de productierate dat bij kan benen (m.n. gezien batterij-tekorten, die alleen maar toenemen bij 60kWh model. Dat is een van belangrijkste reden dat de 2019 Ionic batterij niet wat groter wordt, zoals eerder verwacht na uitspraken van de Hyundai ceo, naar een ~200 mile range). Uiteindelijk tappen ze in Azie zo'n beetje allemaal uit dezelfde batterijfabriekvaatjes, zoals SK en LG Chem. Wat dat betreft gaat Tesla's exclusieve Gigafactory steeds meer voordelen duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pierz schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:52:
[...]

En toen is rijklaar maken van de rekening gehaald?
Nope :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:41:
We hebben ondertussen wat gevonden.

[...]

Bedoel je die onder het stadion? https://www.plugshare.com/location/28129

Ik was er laatst in de buurt maar kon ze helaas nergens vinden in de wirwar van parkeerplaatsen daar...
Het is de Noord-Oost hoek van het stadion op de begane grond. Roze zone, zo uit mijn hoofd.
Smuggler schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:21:
Vandaag in de Sono sion gereden. (5 minuten op een parkeerplaats).
Prima auto :), achterin wat krap, kan niet achter mijzelf zitten.
Maar verder helemaal prima zover ik heb kunnen zien.
Zou het prototype zo mee willen nemen en als mijn dagelijkse auto willen gebruiken :)
Gisteren hier ook een proefrit en ik ben ook aardig onder de indruk. Er zitten wel nog vraagtekens bij voor een aantal details (stuurbekrachtiging, parkeersensors), maar niet veel wat echt goed kan tegenvallen.
Vooral qua ruimte leek het erg fors voor de grootte van de buitenkant. Vergeleken met een Zoe is het net een bestelbus qua ruimte.
Gezien we nu een gezinnetje hebben, toch wel een groot voordeel (naast de trekhaak) 8)

Heb nog gevraagd naar de warmtepomp, maar voor zover ik tussen de regels door lees van zijn antwoord gaat dat wrs niet in het productiemodel zitten. Ze overwegen het wel nog, maar ik denk dat dan de prijs wat omhoog moet als ze dat erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Warmtepomp mag best een optie worden, ook achteraf. Eens met ze over hebben, je weet nooit.
Als ze het goed voorbereiden kan dat makkelijk. Stuurbekrachtiging moet er wel in..... Ook niet zo makkelijk achteraf erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:23
Waarom zou stuurbekrachtiging een vraagteken zijn, staat gewoon in de specs?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:38:
Waarom zou stuurbekrachtiging een vraagteken zijn, staat gewoon in de specs?
Dat dacht ik ook, waarschijnlijk nog niet zeker welke type/soort erin komt.
Warmtepomp is wel puntje..... 250km is prima, maar 30% minder in de winter zonder warmtepomp, krap.
Met warmtepomp en warmteterugwinning aandrijving (relatief simpel). Is dat toch stuk minder (moet ruim boven de 200km blijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als iedereen bij de testdrive vraagt of er een warmtepomp in komt zullen ze daar toch iets mee doen lijkt mij, want iets niet maken waar veel vraag naar is lijkt mij niet slim.

Overigens is in deze video YouTube: SION schlägt sie ALLE! ☀️🔋- Vergleich aller Ele... een excelsheet te downloaden waarin je de kosten van verschillende EV's met elkaar kunt vergelijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

evtje schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:32:
[...]

Het gaat niet om de fastned sessie maar om de Allego die geladen is met de MainGau app.
In de App staat ie nog steeds te laden.in blauw .
Die waardeloze app moet je gewoon vergeten. Gebruik de pas, dat is prima. Is al veel mensen gebeurd dat het stoppen niet werkte. Maingau brengt dat niet in rekening. Is in dit topic ook al enkele keren voorbij gekomen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc O. schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:12:
[...]

Dank allen. Toch nog maar eens een mail naar Maingau sturen dan.
Bij mij staat er ook "lastschrift" maar ik heb al wel 2 facturen via email gekregen en betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hachy schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:46:
[...]

Die waardeloze app moet je gewoon vergeten. Gebruik de pas, dat is prima. Is al veel mensen gebeurd dat het stoppen niet werkte. Maingau brengt dat niet in rekening. Is in dit topic ook al enkele keren voorbij gekomen.
\
Heb ik inderdaad ook wel eens gehad bij een Allego-lader. Ik heb daarop een mailtje gestuurd naar MainGau, ik heb daar nooit een antwoord op gehad maar een dag later stond keurig het juiste laadbedrag in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51
Deveon schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:00:
[...]

Nissan zit met de Leaf dacht ik ook rond de 5000 p/w.
Van wat ik kan vinden:
Maart (beste so far): 11.423
Mei: 7.061
Juni: 6.698

Al maakt Tesla natuurlijk ook nog zo'n 2k S/X per maand.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:31
PeterZ(on) schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:01:
Als iedereen bij de testdrive vraagt of er een warmtepomp in komt zullen ze daar toch iets mee doen lijkt mij, want iets niet maken waar veel vraag naar is lijkt mij niet slim.

Overigens is in deze video YouTube: SION schlägt sie ALLE! ☀️🔋- Vergleich aller Ele... een excelsheet te downloaden waarin je de kosten van verschillende EV's met elkaar kunt vergelijken.
Ik zal ook naar de warmtepomp vragen volgende week.

Ander puntje is batterij verwarming. Is volgens mij wel eens aan de orde geweest in een filmpje, maar ik ben vergeten of het in het productiemodel komt.

Verder ben ik benieuwd naar het batterij ontwerp, en dan vooral of je gemakkelijk zelf slechte cellen kunt vervangen.

En ook de zonnecellen zijn nog een vraagteken. Vooral hoe ze omgaan met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
De Sion is vooral een topper als het gaat om de total cost of ownership, onderhoudskosten beloven bijzonder laag te zijn en alle onderdelen zijn via de eigen webshop te bestellen.

Ik ben vooral benieuwd naar de productieversie, er gaan nog een aantal dingen veranderen zowel aan het exterieur als interieur. Bij de demo vond ik de kwaliteit er niet vanaf stralen en de zonnepanelen doen het uiterlijk niet veel goeds. Cruise control is ook geen zekerheid wat voor mij persoonlijk de auto een stuk minder aantrekkelijk maakt. Rijdt overigens zeer prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Cruisecontrol op een EV is software en knopjes. (dus zal er wel op zitten lijkt me)

Active cruise control heeft wat meer componenten nodig (camera en/of radar).
Batterijverwarming is liquid (staat in specs).
De zonnecellen (zijn behoorlijk efficiënt) en tegenwoordig moet je het eigenlijk hebben over licht cellen, ze doen het altijd (dus ook in de schaduw, maar ja wel minder opbrengst).

Zelf cellen vervangen, denk het niet en zou ik ook niet zo snel aan beginnen ! (staat nogal wat spanning op z'n pack)

Warmtepomp.....die is wel erg belangrijk ivm winter bereik. 250km is mooi maar winter 175km niet (boven de 200km moet dat zitten), maar ook het Duitse forum staat daar vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Gisteren ook de proefrit met de Sion gedaan. Leuke auto en wel iets praktischer dan de i3. Grotere achterdeuren en een flinke koffer. Ik kon (oncomfortabel) achter mezelf zitten met het prototype interieur.

Er werd aangegeven dat de productieversie nog 10cm langer word waarvan zo'n 8 cm beenruimte bij de achterbank erbij komt, wat voor mij (1,90m) voldoende zou zijn om redelijk achter mezelf te kunnen zitten. Ook het exterieur word nog iets anders, vooral de afwerking van de zonnepanelen zou beter worden, nu ziet het eruit alsof veel hotglue en kit gebruikt zijn. De huidige wielen worden nog vervangen door smallere exemplaren waardoor de wielkast ook minder de auto in komt (meer beenruimte voorin). Prototypes zijn achterwiel aangedreven, heb niet onder de motorkap kunnen kijken maar daar zou dus ruimte vrij moeten zijn. Ook komt er op het laatste paneel (kofferbak) nog een extra raampje.

Foto's en video

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Tassadar32 schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:58:
Gisteren ook de proefrit met de Sion gedaan. Leuke auto en wel iets praktischer dan de i3. Grotere achterdeuren en een flinke koffer. Ik kon (oncomfortabel) achter mezelf zitten met het prototype interieur.

Er werd aangegeven dat de productieversie nog 10cm langer word waarvan zo'n 8 cm beenruimte bij de achterbank erbij komt, wat voor mij (1,90m) voldoende zou zijn om redelijk achter mezelf te kunnen zitten. Ook het exterieur word nog iets anders, vooral de afwerking van de zonnepanelen zou beter worden, nu ziet het eruit alsof veel hotglue en kit gebruikt zijn. De huidige wielen worden nog vervangen door smallere exemplaren waardoor de wielkast ook minder de auto in komt (meer beenruimte voorin). Prototypes zijn achterwiel aangedreven, heb niet onder de motorkap kunnen kijken maar daar zou dus ruimte vrij moeten zijn. Ook komt er op het laatste paneel (kofferbak) nog een extra raampje.

Foto's en video
Google stelde voor om mijn foto's en video ook toe tevoegen aan de map. dus dat maar gedaan :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
prettig schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:46:
Cruisecontrol op een EV is software en knopjes. (dus zal er wel op zitten lijkt me)

Active cruise control heeft wat meer componenten nodig (camera en/of radar).
Batterijverwarming is liquid (staat in specs).
De zonnecellen (zijn behoorlijk efficiënt) en tegenwoordig moet je het eigenlijk hebben over licht cellen, ze doen het altijd (dus ook in de schaduw, maar ja wel minder opbrengst).

Zelf cellen vervangen, denk het niet en zou ik ook niet zo snel aan beginnen ! (staat nogal wat spanning op z'n pack)

Warmtepomp.....die is wel erg belangrijk ivm winter bereik. 250km is mooi maar winter 175km niet (boven de 200km moet dat zitten), maar ook het Duitse forum staat daar vol mee.
Ik heb het tijdens de demo dag aan 2 personen gevraagd en beide gaven aan dat cruise control nog niet bevestigd was voor de productieversie, kan het me ook niet voorstellen gezien het inderdaad technisch niet zo heel spannend zou moeten zijn bij een EV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
evtje schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:24:
Wat toch weet waardeloos. Ben gaan laden met een vriend bij een Allego lader. Ik wilde de vriend laten zien wat elektrisch rijden is en daarbij ook laden. Wilde ik de Maingau app eens proberen i.p.v kaart en ja ik krijg het gestart maar niet meer gestopt. Nou daar sta je dan met je uitleg.
Tja.. de app is niet zo geschikt voor het starten en stoppen ( of dat alleen in Nederland zo is, gastgebruik, of ook in Duitsland?). Maar dat is geen nieuws: Dat is hier meerdere malen voorbij gekomen.

Ik begrijp die App's sowieso niet zo goed: Ook die van Fastned niet, of Smoov, of welke app dan ook om een sessie te starten/stoppen. Ik heb gewoon een riedeltjes pasjes in mn auto; Maingau voor Snelladers, LMS voor langzaampalen. Daarnaast nog wat backups voor in het buitenland. Heb m'n telefoon echt niet nodig. Ik heb een high-end toestel, maar QR codes scannen van verweerde of vieze stickers, Happerende internet verbindingen (Wifi bij pompstations die het niet doet want je moet je aanmelden, zo ook bij de FastNed). En niet intuitief werkende apps. Versus een pasje dat je bij een paal houdt, en klaar.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hier idem, alleen pasje gebruiken, veel handiger (app om te zoeken indien nodig en de rekening te bekijken).
Begin ook gedaan, sta je daar in de regen met je telefoon te rommelen, scherm nat, half werken.... was ik snel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Hoe hebben jullie de Sion nu zelf ervaren? Ik bedoel dan comfort stoelen, geluidsniveau, handigheid bediening etc. Is hij echt spartaans (wat niet gek zou zijn gezien de prijs) of valt dat nog behoorlijk mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
JayPe schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:23:
[...]

Tja.. de app is niet zo geschikt voor het starten en stoppen ( of dat alleen in Nederland zo is, gastgebruik, of ook in Duitsland?). Maar dat is geen nieuws: Dat is hier meerdere malen voorbij gekomen.

Ik begrijp die App's sowieso niet zo goed: Ook die van Fastned niet, of Smoov, of welke app dan ook om een sessie te starten/stoppen. Ik heb gewoon een riedeltjes pasjes in mn auto; Maingau voor Snelladers, LMS voor langzaampalen. Daarnaast nog wat backups voor in het buitenland. Heb m'n telefoon echt niet nodig. Ik heb een high-end toestel, maar QR codes scannen van verweerde of vieze stickers, Happerende internet verbindingen (Wifi bij pompstations die het niet doet want je moet je aanmelden, zo ook bij de FastNed). En niet intuitief werkende apps. Versus een pasje dat je bij een paal houdt, en klaar.
Ja pasje bij de paal houden is ook erg makkelijk dat geef ik ook de voorkeur aan. En ja @Hachy ik heb de Maingau app problemen zien voorbij komen. Maar dat was al weer een tijdje geleden toen er ook mensen klaagde over het stoppen. Maar ik had begrepen dat Maingau dit had opgelost. En vanwege dat sommige snelladers in Duitsland je niet kunt gebruiken met de Maingau pas omdat de paslezer is uitgezet wilde ik weten hoe het nu met de Maingau app gaat. Dus heb ik mijn ervaring hier gedeeld. Oja Maingau heeft nog niet gereageerd maar ik zie nu dat de hele laadsessie is verwijderd. Ik vind het zo jammer he dat zo'n goede laadpas zo'n slechte app heeft .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online
evtje schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:03:
[...]
Ik vind het zo jammer he dat zo'n goedkope laadpas zo'n slechte app heeft .
There, I fixed it for you.

Want eerlijk is eerlijk: Echt onderscheidend goed is de Maingau pas niet. Zeker niet als de App faalt, je moeite moet doen om een duitse IBAN te hebben, en de kaarten maar mondjesmaat bij FastNed worden aangemeld: Allemaal zaken die eigenlijk niets met goed te maken hebben, maar die wel bij goedkoop passen. Bij een rete dure pas zouden we dat allemaal niet accepteren.

Overigens: Ik benoem zaken die mij niet interesseren, dus voor mij is de Maingau pas prima, èn lekker goedkoop. Dat de App zuigt, boeit mij niet, want ik gebruik 'm niet.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@JayPe
Thank you very much good job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zijn er echt mensen hier die die Sion overwegen? IMHO is die auto echt lelijk.... Zijn er meer redenen om de Sion te kiezen, behalve dat het een goedkope EV is? Ik vraag me af hoe hij het gaat doen in de NCAP crash test. Ze hadden beter het geld wat ze gebruikt hebben om de zonnepanelen te kunnen integreren in de carrosserie aan een designer kunnen uitgeven. De hoeveelheid energie dat een zonnepaneel in de ideale situatie op een dak oplevert is al marginaal in verhouding tot de hoeveelheid energie die een auto nodig heeft, laat staan dat deze panelen op een auto in een sub-optimale hoek geplaatst zijn. Extra range heb je vooral in de winter nodig, waar zonnepanelen nog minder efficiënt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:31:
Zijn er echt mensen hier die die Sion overwegen? IMHO is die auto echt lelijk.... Zijn er meer redenen om de Sion te kiezen, behalve dat het een goedkope EV is? Ik vraag me af hoe hij het gaat doen in de NCAP crash test. Ze hadden beter het geld wat ze gebruikt hebben om de zonnepanelen te kunnen integreren in de carrosserie aan een designer kunnen uitgeven. De hoeveelheid energie dat een zonnepaneel in de ideale situatie op een dak oplevert is al marginaal in verhouding tot de hoeveelheid energie die een auto nodig heeft, laat staan dat deze panelen op een auto in een sub-optimale hoek geplaatst zijn. Extra range heb je vooral in de winter nodig, waar zonnepanelen nog minder efficiënt zijn.
Niet iedereen rijdt een auto voor de looks, als je in de stad woont en bijv. maar 1 keer per week echt 100+ km moet rijden is zo'n Sion eigenlijk best briljant. Okok, misschien laadt 'ie maar 10 km per dag bij ipv 30 km zoals ze zeggen, maar toch? Ik zou hem zelf nooit kopen omdat ik teveel in de auto zit om zoiets kaals te rijden, maar ik kan me goed voorstellen dat dit een zéér aantrekkelijke auto is voor mensen die <15.000 km/jr rijden. Altijd even oppassen met waardeoordelen, is jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:37

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik zie de zonnepanelen meer als een feature die het goed doet voor mensen die niet dagelijks in de auto zitten, als je een boodschappen auto hebt waarmee je ook naar familie aan de andere kant van het land wil kunnen en af-en-toe iets met een aanhanger wil doen is deze auto ideaal. (ik kan op de fiets naar het werk)

Alle boodschappen ritjes/lokale zaken doe je op de zonnepanelen (één a twee keer in de week een kilometer of 10 moet ook in de winter wel lukken, tenzij je de sneeuw niet weghaalt ;)).
Naar familie kan je ofwel heen en weer op een lading (dag van tevoren even inplannen), of met bestemmingsladen, of met een stop onderweg bij een snellader.
Alle bewegingen binnen Nederland kan je zo prima doen. Op vakantie zal je wat meer moeten plannen (zoals normaal met een elektrische auto in dit stadium van elektrificatie van het wagenpark)
Verder is hij niet zo lelijk dat ik me er aan stoor, dus prima functie over vorm gekozen :)

It's just a donkey

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

De Sion komt dichtbij het ideaal van de elektrische auto: echte onafhankelijkheid, want:

- Geen afhankelijkheid van welke dealer of garage dan ook; service manuals en onderdelen zijn vrij verkrijgbaar vanuit de fabrikant met garanties op leverbaarheid tot ver in de toekomst
- Geen afhankelijkheid van laadstations of laadaanbieders, zelfs als je niet thuis kunt laden
- Je kunt andere auto's opladen of opgeladen worden vanuit een andere Sion
- Je hebt waar dan ook de beschikking over een flinke aansluitwaarde 230V vanuit de auto zelf, dus op de (wild)camping kun je overal staan waar je wil
- Plus alle andere voordelen van een elektrische auto
- En nog cheap ook, dus niet afhankelijk van banken en je hoeft niet eindeloos te sparen

Ding is gewoon geniaal. Wie kan het nou boeien hoe je auto eruit ziet met zo'n dijk van een specsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:38:
[...]

Niet iedereen rijdt een auto voor de looks, als je in de stad woont en bijv. maar 1 keer per week echt 100+ km moet rijden is zo'n Sion eigenlijk best briljant. Okok, misschien laadt 'ie maar 10 km per dag bij ipv 30 km zoals ze zeggen, maar toch? Ik zou hem zelf nooit kopen omdat ik teveel in de auto zit om zoiets kaals te rijden, maar ik kan me goed voorstellen dat dit een zéér aantrekkelijke auto is voor mensen die <15.000 km/jr rijden. Altijd even oppassen met waardeoordelen, is jammer!
Mijn commentaar is ook niet bedoeld als waardeoordeel. Ik vroeg me alleen af wat iemand er toe zou bewegen om de Sion te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:32

3_s

Ivm alle laadpassen & -apps...
Ik heb een Kona besteld, wordt volgende week geleverd.

Nu heb ik 0 ervaring met openbare laadpalen...
Ik kan thuis laden, ga voorlopig proberen zonder laadpaal (maar zal niet lang duren, denk ik :-) ).

Hoe weet ik welke pas ik waar nodig heb?
Is dat gewoon ergens stoppen en maar kijken wat er staat? Is er een overkoepelende app waar alle laadpalen opstaan?
Ik woon in België en bedoeling is om enkel thuis op te laden. Vakantie is voorlopig niet aan de orde (daarover heb ik nog een andere auto), onderweg laden zou enkel voor 'noodgevallen' zijn.

Ik heb al wat rondgezocht, maar vind het allemaal niet zo duidelijk, moet ik toegeven :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
DonChaot schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:02:
Hoe hebben jullie de Sion nu zelf ervaren? Ik bedoel dan comfort stoelen, geluidsniveau, handigheid bediening etc. Is hij echt spartaans (wat niet gek zou zijn gezien de prijs) of valt dat nog behoorlijk mee?
Hier valt nog niet veel over te zeggen, dit waren juist dingen die nog veranderen als ze de productieversie afmaken. Hij was nu heel spartaans qua radio-bediening en geluidsniveau (klonk eigenlijk erg cool zonder isolatie 8) ), maar of dat in de uiteindelijke versie ook zo is...
De auto heeft meer leuke dingen naast een lage prijs. Zo kan deze bi-directioneel laden voor V2G (geen huis-accu nodig bij mijn zonnepanelen straks), CCS en dus potentie tot autocharge, stopcontact aan de buitenkant (1 van de prototypes had hem ook in de trunk), trekhaak voor de boedelbak (wordt een optie), veel praktischere kofferbakruimte, etc.
Dit zijn dus allemaal voordelen over mijn huidige Zoe op een prijsniveau dat 1/3 lager is t.o.v. een nieuwe Zoe. Eigenlijk is dit gewoon eindelijk een EV met een acceptabele prijs die gewoon echt een complete auto is.

Dus ja, heb hem na de proefrit gelijk gereserveerd. Altijd nog annuleerbaar, maar als er geen nare verrassingen zijn denk ik dat er een Zoe op de tweedehands markt komt volgend jaar :P

Edit: De zonnepanelen zijn voor mij juist leuk. De Zoe staat vaak dagenlang stil. In die tijd kan de Sion dus gratis laden. Alhoewel het minder boeit als je op je huis zonnepanelen kan leggen met een Zappi charger.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 10-09-2018 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Z___Z schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:47:
[...]

Mijn commentaar is ook niet bedoeld als waardeoordeel. Ik vroeg me alleen af wat iemand er toe zou bewegen om de Sion te kopen.
2,5 Sono's voor een Kia Niro of Hyundai kona.
3 Sono's voor een LR model 3
4 Sono's voor een Etron, I-pace.

Zakelijk een no-brainer auto (en lees even wat @mux aangeeft) voor je personeel.
Prive, 1 Sono of 1 ICE (zelfde prijs) en meer auto voor je geld en heeeeel goedkoop rijden (goedkoper kan volgens mij niet).

Gewoon een no-brainer auto (tenzij je heel veel rijdt op een dag, maar 90% doet dat niet).

Vindt je looks belangrijk, dan koop je wat anders.
Maar voor 20k een mooie zuinige/ruime auto vinden lukt ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 10-09-2018 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
DonChaot schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:02:
Ja, waar de Model 3 minimalistisch is vond ik de Sion echt spartaans, maar niet slordig. Rijervaring is dik in orde. Krappe draaicirkel, ligt goed op de weg, EV acceleratie. Zeer geschikt voor stadsritten, snelweg is moeilijk te beoordelen met de ruimte die we hadden. Bediening is prima, reageert zoals je zou verwachten van een auto van dit formaat. Stoelen, geluidsniveau gaan nog veranderen in de productieversie. Ik vond vooral de deurhendels (of gebrek daaraan) goed gevonden, je steekt je hand in de uitsparing en aan de bovenkant zit een brede rubber knop waar je op drukt om de deur elektrisch te openen. Binnen heb je ook een elektrische hendel.
Zijn er echt mensen hier die die Sion overwegen? ...
Als alternatief voor de Model 3? Nee, echt niet. Het idee van de Sion vind ik goed, maar met de kilometers die ik maak is het toch net iets te spartaans. Naast de Model 3 zou het echter een prima tweede auto zijn, mijn vrouw maakt veel minder kilometers en met de nieuwprijs van 20k is dit prima te doen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het (binnen de huidige keuzemogelijkheden) een prima/perfecte EV. Tot voor kort ben ik bezig geweest een gebruikte Zoe (met koopaccu!) te vinden. Echter de prijzen daarvoor zijn m.i. nog veel te hoog.

Dus komt hij volgend jaar echt op de markt dan overweeg ik serieus deze te kopen tenzij er betere proposities zijn voor dezelfde prijs en zelfde actieradius.

Ach en de looks. Ik heb ik mijn leven auto's gehad vanaf een Lada tot/met een Lincoln Mark VIII dus deze past prima in die range. Het liefst zou ik een BMW i3 kopen maar die is voor mij onbetaalbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Toen ik vorig jaar de specs las wist ik meteen, dit is DE auto voor mij die alles heeft wat ik zoek in een EV. Tja, als je dit zelf niet zo ziet, dan is het voor jou kennelijk niet zo. Alleen wilde ik niet zo lang wachten om elektrisch te kunnen rijden en heb voorlopig maar een Leaf 1gen gekocht wat maakt dat ik nu rustig afwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
o ja en reserveren...... gewoon doen, geeft hun soort garantie en maakt de kans nog groter dat die sneller komt (je zit er toch niet aan vast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De Sion komt toch wel, is uniek en ze praten nu al over een productie van 260.000 exemplaren. Eerst morgen proefrijden, kijken en ervaren en zie dan wel verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik rij een auto niet om hoe die er uit ziet, het is geen handtas ofzo. De vorm is vrij aerodynamisch waardoor je zuinig rijdt. Ja de panelen staan niet onder een ideale hoek maar ze leveren nog steeds meer op dan geen panelen, een dag lang met 800-1000W laden is altijd mooi meegenomen en nog steeds beter dan niks, 30km per dag is zo goed als genoeg om de gemiddelde woon-werk afstand in Nederland te kunnen coveren(22km).

Wat ik voor de rest fijn vindt is dat het een simpele basic auto is zonder al te veel lane-assist en weet ik wat voor frutsels die van mij niet hoeven en alleen maar geld kosten. De basics zijn wel goed, 3 fase opladen, CCS, stroom kunnen afgeven via type 2/schuko is erg tof.
Dat de reparatiehandleidingen open-source worden en je gewoon bij hun onderdelen kan bestellen is ook iets waar ik erg achter sta.

Het rijden zelf, tsjah wat valt er over te zeggen met de paar rondjes die ik kon doen. Het rijdt als een elektrische auto :P

Ik denk helaas wel dat ik mijn reservering moet terugtrekken ook al is het een perfecte auto voor mij, ik vertrek volgend jaar in de zomer naar Curaçao voor een aantal jaar en mag een auto meenemen, helaas is de verwachte levertijd toch net wat te laat om hem mee te kunnen nemen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

JT

VETAK y0

JayPe schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:57:
[...]

Eh,

Wil je die "Fransen zijn toch anders " waarschuwing even voor mij duiden aub?

Ik ga deze week de gok wagen en naar Frankrijk om een auto te bekijken: Blind (want mijn Frans is slecht of beter: niet bestaand) de auto van m'n wensen gevonden, puur op specificaties, en gelukkig staat de auto niet eens zo heel diep in Frankrijk,. maar de recensies van de garage op Google die ik vandaag toevallig tegenkwam zijn niet mis: Vrij vertaald met Google Translate: "Stelletje Oplichters". Een gewaarschuwd mens telt voor twee.. Ben benieuwd!
Gezien de reviews doet het er toch niet eens meer toe of het wel of niet Frans is? Daar zou ik sowieso geen 500km voor gaan rijden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Net ook een rondje gereden in de Sion. Nog verre van productie versie maar zeker een leuk project om te volgen. Voor als 2e auto zeker overwegen waard.
De zonnecellen lagen nog "op" de bodypanels maar had begrepen dat deze er in de productieversie mooier in verwerkt gaan worden zodat het nauwelijks nog te zien is dat er zonnecellen in zitten.
Ook het idee van modulair/eenvoudig te repareren is een mooie ontwikkeling imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luc79Ehv schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:59:
Net ook een rondje gereden in de Sion. Nog verre van productie versie maar zeker een leuk project om te volgen. Voor als 2e auto zeker overwegen waard.
De zonnecellen lagen nog "op" de bodypanels maar had begrepen dat deze er in de productieversie mooier in verwerkt gaan worden zodat het nauwelijks nog te zien is dat er zonnecellen in zitten.
Ook het idee van modulair/eenvoudig te repareren is een mooie ontwikkeling imho.
Tof!
Wat betreft dat laatste: zeker, maar ik zou me er niet aan wagen. Niet dat je per ongeluk onderdeel XYZ aan raakt en ff 800 volt op je bakkes krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 14:14:
[...]

Tof!
Wat betreft dat laatste: zeker, maar ik zou me er niet aan wagen. Niet dat je per ongeluk onderdeel XYZ aan raakt en ff 800 volt op je bakkes krijgt.
Denk dat ze daar wel rekening mee houden in hun handleiding en normaal is dat ook allemaal goed afgeschermd. Dan breng ik hem weg naar een EV bedrijf (met de handleiding).

De rest (denk aan spiegeltje, nieuw paneel, knopjes, etc .....kun je dan zelf), maar zal echt minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zessen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een New Motion Lolo smart laadpaal op eigen terrein staan i.v.m. een vorige (lease)auto, waarbij de laadkosten werden vergoed.
Nu wil ik deze laadpaal gaan gebruiken voor een eigen (particuliere) auto.
Is het 'slimme' deel van deze laadpaal uit te schakelen zodat ik kan laden zonder laadpas en geen extra laadkosten heb (naast de normale stroomkosten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zessen schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:01:
Ik heb een New Motion Lolo smart laadpaal op eigen terrein staan i.v.m. een vorige (lease)auto, waarbij de laadkosten werden vergoed.
Nu wil ik deze laadpaal gaan gebruiken voor een eigen (particuliere) auto.
Is het 'slimme' deel van deze laadpaal uit te schakelen zodat ik kan laden zonder laadpas en geen extra laadkosten heb (naast de normale stroomkosten)?
Bel Newmotion even op, als het goed is laad je thuis altijd tegen je eigen elektriciteitskosten, tenzij je dat in de portal aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Heb ze op de zaak staan, zonder verrekening, dus gewoon laden met zelf toegevoegd pasjes.
Gebruiken het alleen om de laadsessies per auto te zien en de totalen per pasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zessen
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:08:
[...]

Bel Newmotion even op, als het goed is laad je thuis altijd tegen je eigen elektriciteitskosten, tenzij je dat in de portal aanpast.
Ik had de NewMotion al gebeld, maar ze zeggen dat het niet kan.
Voorheen had ik een laadpas met abonnement (via werkgever) en werden inderdaad mijn eigen electriciteitskosten vergoed.
Nu wil ik de laadpaal gebruiken zonder abonnementskosten of zonder iets per sessie te betalen.
De laadpaal is mijn eigendom, dus ik vroeg me af of er een 'domme' laadpaal van is te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zessen
prettig schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:19:
Heb ze op de zaak staan, zonder verrekening, dus gewoon laden met zelf toegevoegd pasjes.
Gebruiken het alleen om de laadsessies per auto te zien en de totalen per pasje.
Ok, maar laden met een zelf toegevoegd pasje kost toch altijd nog iets?
Of een vast maandbedrag of een bedrag per laadsessie.
Omdat ik zelf alle stroomkosten ga betalen wil ik eigenlijk liever geen extra laadkosten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zessen schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:22:
[...]

Ik had de NewMotion al gebeld, maar ze zeggen dat het niet kan.
Voorheen had ik een laadpas met abonnement (via werkgever) en werden inderdaad mijn eigen electriciteitskosten vergoed.
Nu wil ik de laadpaal gebruiken zonder abonnementskosten of zonder iets per sessie te betalen.
De laadpaal is mijn eigendom, dus ik vroeg me af of er een 'domme' laadpaal van is te maken.
Nee, maar zo’n abbo is 50 euro per jaar ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Volgens mij betalen we iets van euro 5,- / maand voor de backoffice en dan kun je het gewoon instelllen.
Zou wel eens kunnen dat het niet anders kan, want hij werkt alleen met een pasje of altijd, dus je moet wat instellen en zonder abbo kun je niks instellen.

Maar google eens, zal vast wel iemand zijn die weet hoe je dat moet omzeilen (of lees de installateurs-handleiding door). Want intern is het gewoon een stomme paal met internet gekoppelde (SIM) RFID lezer.
Volgens mij moet je hem op altijd aan kunnen zetten (ergens in dat kastje), zonder RFID en internet.

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 10-09-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik heb ook een lolo smart, gekocht op marktplaats voor weinig.
Geen abo of kosten bij New motion, wel geregistreerd bij New motion.
Als ik wil laden wel iedere keer de New motion pas gebruiken, voor mij geen moeiite.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net met lichte tegenzin de pre-order van de Sion opgezegd. Het is de perfecte auto voor mij maar helaas is de levertijd te laat voor mijn vertrek.

Zit nu te kijken naar een van de drielingen of een Leaf. Onderhoud zal ik zelf moeten uitvoeren, dus welke het simpelste in elkaar zit is een grote keuzefactor. Tot nu toe wint de drieling het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Net terug van het sonomotors promotieteam in Eindhoven. Aantal foto’s gemaakt en met diverse medewerkers gesproken. Foto’s volgens later nog!

Het geen “mooie” auto maar lelijk vind ik hem ook niet. Prijs-prestatie niveau (als het ze gaat lukken) is zeer goed 16k voor een complete (normale/basis) auto.

Geen warmtepomp, zou te duur worden maar er is op een “andere manier” rekwning gehouden met verbruik verwarming in de winter (konden ze niet zeggen hoe).

Andere persoon van Sono zegt een uurtje later dat die misschien nog wel komt, maar klonkt niet al te overtuigend.

Batterij zal rond of in de buurt komen van 40kWh (ik maakte de vergelijking met de Zoe, die ook 250km in praktijk of meer kan halen) maar exacte specificaties zijn nog niet openbaar.

Motor zit nu nog achterin, maar als het lukt verplaatsen ze die nog naar de voorwielen en blijft er nog een kleine frunk over voor laadkabels etc.

Kofferbak komt mogelijk nog een uitsparing (verdieping) om een tas in te kunnen laten zakken. Achter+voor is een 230v stopcontact aanwezig.

Ze zeggen al in 2019 de productieauto’s op de weg te hebben. Contract met fabrikant is gesloten op productieaantal van uiteindelijk 260.000/360.000 per jaar (weet niet meer welk van deze twee)

Werkplaats handleidingen worden open source en er zijn ook eventueel reserveonderdelen met een 3D printer zelf te maken waar mogelijk. Ook kan ne onderdelen als particulier zelf bestellen tegen redelijke prijzen.

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 10-09-2018 18:06 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Drieling is zeker het eenvoudigst, maar voor de leaf heb je ook alle service manuals. IMO de grootste pré van de Leaf als je tweedehands zoekt is dat de drieling inmiddels tweedehands even duur is en bijna niet meer (in goede staat) te vinden. Ja, ze zijn er wel, maar dan zijn ze €11k+. Twee jaar geleden stonden ze nog regelmatig voor 6,5-7k te koop, dat was echt leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zessen
janesh schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:57:
Ik heb ook een lolo smart, gekocht op marktplaats voor weinig.
Geen abo of kosten bij New motion, wel geregistreerd bij New motion.
Als ik wil laden wel iedere keer de New motion pas gebruiken, voor mij geen moeiite.
Als je geen abonnement hebt betaal je € 0,35 per sessie volgens deze info:https://newmotion.com/nl_NL/producten/laadpas#laadkosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:52
Stef87 schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:01:
Prijs-prestatie niveau (als het ze gaat lukken) is zeer goed 16k voor een complete (normale/basis) auto.
€16k +€4k accu +BTW zit je toch al weer aan minimaal €24k

Nog steeds goedkoper dan de concurrentie maar bekt toch minder lekker dan €16k voor Henk & Ingrid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Net terug van het sonomotors promotieteam in Eindhoven. Aantal foto’s gemaakt en met diverse medewerkers gesproken. Foto’s volgens later nog!

Het geen “mooie” auto maar lelijk vind ik hem ook niet. Prijs-prestatie niveau (als het ze gaat lukken) is zeer goed 16k voor een complete (normale/basis) auto.

Geen warmtepomp, zou te duur worden maar er is op een “andere manier” rekwning gehouden met verbruik verwarming in de winter (konden ze niet zeggen hoe).

Andere persoon van Sono zegt een uurtje later dat die misschien nog wel komt, maar klonkt niet al te overtuigend.

Batterij zal rond of in de buurt komen van 40kWh (ik maakte de vergelijking met de Zoe, die ook 250km in praktijk of meer kan halen) maar exacte specificaties zijn nog niet openbaar.

Motor zit nu nog achterin, maar als het lukt verplaatsen ze die nog naar de voorwielen en blijft er nog een kleine frunk over voor laadkabels etc.

Kofferbak komt mogelijk nog een uitsparing (verdieping) om een tas in te kunnen laten zakken. Achter+voor is een 230v stopcontact aanwezig.

Ze zeggen al in 2019 de productieauto’s op de weg te hebben. Contract met fabrikant is gesloten op productieaantal van uiteindelijk 260.000/360.000 per jaar (weet niet meer welk van deze twee)

Werkplaats handleidingen worden open source en er zijn ook eventueel reserveonderdelen met een 3D printer zelf te maken waar mogelijk. Ook kan ne onderdelen als particulier zelf bestellen tegen redelijke prijzen.
Accu, tja ze beloven 250km praktijk dan kom je inderdaad richting de 40kwh, misschien iets minder.

Dat stopcontact is super (tenminste een die KW's levert en niet zoals in de Niro... 200w, wat moet je daar nu op aansluiten wat niet op 12v kan..... nutteloos). In de Sion kan de Nespresso mee *O*
Warmtepomp alternatief ......hmmm benieuwd !? (peltier elementen ....)

Oeps die aantallen worden steeds hoger .... 260.000 is serieus aantal.
Maar gesloten contract, dus ze gaan er komen.......weet zeker dat ze ze verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:49:
[...]

Accu, tja ze beloven 250km praktijk dan kom je inderdaad richting de 40kwh, misschien iets minder.

Dat stopcontact is super (tenminste een die KW's levert en niet zoals in de Niro... 200w, wat moet je daar nu op aansluiten wat niet op 12v kan..... nutteloos). In de Sion kan de Nespresso mee *O*
Warmtepomp alternatief ......hmmm benieuwd !? (peltier elementen ....)

Oeps die aantallen worden steeds hoger .... 260.000 is serieus aantal.
Maar gesloten contract, dus ze gaan er komen.......weet zeker dat ze ze verkopen.
Mannen, wees ff realistisch: die gasten dromen nu toch of niet? Ik geloof er geen zak van dat die wagen voor 16k excl btw/accu in 2019 uitkomt.

Motor nu achterin, straks mss voorin, warmtepomp mss wel, maar nee hoeft niet we hebben nu ook al iets geheims om het mee op te vangen.

Wil bijna wel een wedje aan gaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
mag, ik denk serieus dat die er gaat komen voor dat geld, het wedje heb ik al gemaakt .... 2 x 500,- betaald aan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:48:
[...]

Nog steeds goedkoper dan de concurrentie maar bekt toch minder lekker dan €16k voor Henk & Ingrid.
Volgens mij zit de BTW inbegrepen in de 16+4. Bedrijven zijn binnen de EU verplicht om prijzen all-in te hanteren.

Zie ook hun pre-orderpage. Als je nu 16.000 betaalt dan heb je hem daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

zessen schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:10:
[...]

Als je geen abonnement hebt betaal je € 0,35 per sessie volgens deze info:https://newmotion.com/nl_NL/producten/laadpas#laadkosten
Bij mijn lolo is automatische vergoeding en openstellen uitgeschakeld.
Ik kan bij New motion mijn eigen laadsessies niet zien.
Lijkt mij sterk, mijn eigen laadpaal en stroom, en dan nog 0,35 euro per sessie aan New motion betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
assje schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:48:
[...]

Of het incl. Btw is, geen idee en niet aan gedacht, maar een goede nieuwprijs is het wel.

Henk & Ingrid kopen over het algemeen ook geen nieuwe auto. Die kopen een occassion. Met zo’n lage nieuwprijs zijn er na enkele jaren dus ook nog goedkopere Sions beschikbaar (als het ze lukt, ik ben sceptisch)

2019 lijkt mij wel erg optimistisch. De prototypes zijn best OK en je kon al goed zien hoe een uiteindelijk productiemodel er uit gaat zien. Zonnepanelen op de auto zijn in de prototypes bijvoorbeeld ook niet aangesloten (werken dus niet) en de hele software in de auto zelf (display, navi etc) is momenteel niet meer dan een sjabloon (voor 90%).

Maar als je volgend jaar al het productiemodel op de markt zou kunnen brengen dan had je nu toch wel een pre-productie model moeten kunnen hebben, in plaats van een “écht overduidelijk” prototype.

Optimistisch zijn is geen probleem, maar als ik heb gezien hoe ver ze nu zijn dan lijkt het mij onmogelijk om als startup volgend jaar al een compleet product te hebben.

**edit**

Uiteraard zie ik graag het wél lukt en komt die al volgend jaar op de markt!

**edit 2**
@Nivve
Er is inderdaad actieve batterijkoeling+verwarming is mij verteld en cabine, in te regelen via de toekomstige app.

Mijn tegenargument was: Mensen zonder oprit (80% in NL) hebben hier niet zoveel aan, want slokt al range op (enkel voordeel is dan sneller snelladen). Heb je al wel een laadpaal dan is dat uiteraard al een plus.

Als het echt vriest dan slokt zo’n hitte element al 8kW-12kW

(Al hebben tesla ook geen warmtepomp, die doen het met restwarmte van resterende electronica, dat werkt ook, maar die hebben een stuk grotere batterij)

[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 10-09-2018 20:36 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online

Zover ik hoorde willen ze het gaan ondervangen met voorverwarmen aan de laadpaal, zodat je onderweg niet nog de cabine op temperatuur moet krijgen. Daarnaast zou er ook batterijverwarming zijn volgens een teamlid, dus dat zou ook het rangenadeel (gedeeltelijk?) opvangen.

@possimpible
Ik heb weinig kennis van de auto-industrie, maar gezien ze met vooral bestaande onderdelen werken (en complete subunits?) lijkt het me dat ze sneller naar productie kunnen gaan dan als ze alles zelf hadden ontwikkeld. Echter ze kunnen natuurlijk heerlijk op hun bek gaan op de zonnepanelen of andere unieke en gevoelige ontwerpjes die ze van plan zijn ;)
Als het ze niet lukt voor 31 dec 2019 krijg je sowieso je reserveringsgeld terug (zeggen de voorwarden), dus met dat in het achterhoofd genoeg vertrouwen om de reservering aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online
JT schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:08:
[...]

Gezien de reviews doet het er toch niet eens meer toe of het wel of niet Frans is? Daar zou ik sowieso geen 500km voor gaan rijden.
Eh, ander trek je even een koe uit de sloot? :-)

Weet niet specifiek of het uiteindelijk deze dealer is geworden (maar gezien de behandeling destijds waarschijnlijk wel). Ik heb er maar dwars doorheen gekeken; De auto was nieuw, dus redelijk risicoloos (ja, met slechts11 km op de teller zat er al wel een schaafplekje op een hoekje van de bumper),. maar inmiddels heb ik er al weer duizenden kilometers meegereden :-)

Aftersales waren inderdaad knap slecht. Bijna non-existed,... weken na dato pas het overeenstemmingscertificaat ontvangen (maar toen had ik 'm gelukkig al wel op kenteken staan; type goedkeuring was bij de rdw godzijdank voldoende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

JT

VETAK y0

JayPe schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:28:
[...]

Eh, ander trek je even een koe uit de sloot? :-)
:o Ik zocht ergens op en jouw post stond bijna onderaan, leek dus recent :P
Weet niet specifiek of het uiteindelijk deze dealer is geworden (maar gezien de behandeling destijds waarschijnlijk wel). Ik heb er maar dwars doorheen gekeken; De auto was nieuw, dus redelijk risicoloos (ja, met slechts11 km op de teller zat er al wel een schaafplekje op een hoekje van de bumper),. maar inmiddels heb ik er al weer duizenden kilometers meegereden :-)

Aftersales waren inderdaad knap slecht. Bijna non-existed,... weken na dato pas het overeenstemmingscertificaat ontvangen (maar toen had ik 'm gelukkig al wel op kenteken staan; type goedkeuring was bij de rdw godzijdank voldoende).
Fijn om te horen dat het toch goed is gegaan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:01:
Drieling is zeker het eenvoudigst, maar voor de leaf heb je ook alle service manuals. IMO de grootste pré van de Leaf als je tweedehands zoekt is dat de drieling inmiddels tweedehands even duur is en bijna niet meer (in goede staat) te vinden. Ja, ze zijn er wel, maar dan zijn ze €11k+. Twee jaar geleden stonden ze nog regelmatig voor 6,5-7k te koop, dat was echt leuk.
Dat viel me ook op, het prijsverschil met de Leaf is aanzienlijk minder geworden. Jij hebt ondertussen aardig wat aan de Leaf geklust, ik heb in principe het meeste gereedschap en ben ervaren met sleutelen aan auto's, denk je dat het te doen is om een Leaf rijdend te houden op een eiland zonder dealer ondersteuning voor 3-4 jaar? Onderdelen krijgen moet wel te doen zijn, ik zit niet al te ver van de VS af waar het een aardig populaire auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Ohja, jij was die knuppel die op ABC wil gaan rijden met een elektrische auto :P

Ik ben bij lange na niet de meest ervaren persoon met klussen aan Leafs, vooral omdat ik de mijne pas sinds januari dit jaar heb. Van wat ik intussen heb gezien:

- Hij is makkelijk om aan te werken, maar door het gewicht en constructie moet je echt een brug of put hebben. De i-miev durf ik nog wel op blokken te zetten, de Leaf is anderhalf keer zo zwaar.
- Er gaat niks stuk aan de auto. Serieus, iedere langetermijn-enquete zet de Leaf in de top-10 meest betrouwbare auto's, en wat er stukgaat is zelden catastrofaal
- Sla preventief Nissan clipjes en 12mm zelftappers in. Zodra je de onderplaten of carrosseriewerk eraf moet halen breekt de helft van die krengen.
- Verwacht niet dat het plastic mooi blijft in zon&zeewind. Trimstukken zijn aardig duur tweedehands, en je hebt er vaak twee of drie tegelijk nodig als je ze stukmaakt.

Maar dan het grootste minpunt....
- Alles aan de auto is fucking duur. Voorlampassembly: 400-500 per stuk. Deur-binnenwerk: 300+. Accu is niet heel gangbaar (dunne JIS polen). Dit is geen Golf 5 of Swift.

De accu is gevoelig voor de warmte, maar echt veel range ga je niet nodig hebben, dus dat is geen belangrijk punt voor je.

Er zijn verschillende guides op het internet hoe je je auto voor de lange termijn kunt klaarmaken in specifieke omstandigheden (voorbereiding voor koud weer, veel offroad, etc.). The usual: gereedschap mee, reserveaccu mee, in de schaduw parkeren, etc. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat er iets stukgaat in 3-4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51

Gaat het uiterlijk nog veranderen? Het is een mooie prijs voor een EV maar ik vind hem echt wel lelijk.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
YoshiBignose schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:51:
[...]

Gaat het uiterlijk nog veranderen? Het is een mooie prijs voor een EV maar ik vind hem echt wel lelijk.
Neen, het is net als de t-ford destijds, lelijk, spot goedkoop en in 3 kleuren: zwart, zwart en zwart !
Niemand dacht dat het kon destijds en we weten hoe het afgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:40:
Ohja, jij was die knuppel die op ABC wil gaan rijden met een elektrische auto :P

Ik ben bij lange na niet de meest ervaren persoon met klussen aan Leafs, vooral omdat ik de mijne pas sinds januari dit jaar heb. Van wat ik intussen heb gezien:

- Hij is makkelijk om aan te werken, maar door het gewicht en constructie moet je echt een brug of put hebben. De i-miev durf ik nog wel op blokken te zetten, de Leaf is anderhalf keer zo zwaar.
- Er gaat niks stuk aan de auto. Serieus, iedere langetermijn-enquete zet de Leaf in de top-10 meest betrouwbare auto's, en wat er stukgaat is zelden catastrofaal
- Sla preventief Nissan clipjes en 12mm zelftappers in. Zodra je de onderplaten of carrosseriewerk eraf moet halen breekt de helft van die krengen.
- Verwacht niet dat het plastic mooi blijft in zon&zeewind. Trimstukken zijn aardig duur tweedehands, en je hebt er vaak twee of drie tegelijk nodig als je ze stukmaakt.

Maar dan het grootste minpunt....
- Alles aan de auto is fucking duur. Voorlampassembly: 400-500 per stuk. Deur-binnenwerk: 300+. Accu is niet heel gangbaar (dunne JIS polen). Dit is geen Golf 5 of Swift.

De accu is gevoelig voor de warmte, maar echt veel range ga je niet nodig hebben, dus dat is geen belangrijk punt voor je.

Er zijn verschillende guides op het internet hoe je je auto voor de lange termijn kunt klaarmaken in specifieke omstandigheden (voorbereiding voor koud weer, veel offroad, etc.). The usual: gereedschap mee, reserveaccu mee, in de schaduw parkeren, etc. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat er iets stukgaat in 3-4 jaar.
Jup :P Ik ben sinds 2015 elektrisch en heb er eigenlijk geen behoefte aan om terug te gaan naar een ouderwetse plofmotor.

Dat er geen thermisch accumanagement inzit heb ik ondertussen vrede mee, dat is er gewoon niet in mijn prijsklasse. Curaçao blijft maar een relatief klein eiland(denk Texel) dus wat verloren range is geen probleem.

Qua mooiheid van het plaatwerk, eerlijk gezegd boeit me dat vrij weinig, als het rollende gedeelte maar solide is, heb ondertussen wat meer gelezen en de Leaf is inderdaad erg betrouwbaar. Ik heb toegang tot een brug dus dat is dat scheelt. Dat van die clipjes is een goede tip, en anders kan ik er altijd zelf een paar printen.

Ook betreffende deuken enzo, op zo'n eiland heeft iedere auto meerdere Franse deuken, moet je je niet zorgen om maken :P

Uiteindelijk is de wijzer toch aardig richting Leaf aan het uitslaan met een Zero FX erbij om te crossen in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

YoshiBignose schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:51:
[...]

De vorm komt grotendeels door aerodynamica, een leuk detail zijn de deurgrepen die verzonken zijn in de deuren. Dit is ook niet echt een auto die voor de looks wordt gebouwd maar meer utilitair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Erasmo schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:19:
[...]

Jup :P Ik ben sinds 2015 elektrisch en heb er eigenlijk geen behoefte aan om terug te gaan naar een ouderwetse plofmotor.

Dat er geen thermisch accumanagement inzit heb ik ondertussen vrede mee, dat is er gewoon niet in mijn prijsklasse. Curaçao blijft maar een relatief klein eiland(denk Texel) dus wat verloren range is geen probleem.

Qua mooiheid van het plaatwerk, eerlijk gezegd boeit me dat vrij weinig, als het rollende gedeelte maar solide is, heb ondertussen wat meer gelezen en de Leaf is inderdaad erg betrouwbaar. Ik heb toegang tot een brug dus dat is dat scheelt. Dat van die clipjes is een goede tip, en anders kan ik er altijd zelf een paar printen.

Ook betreffende deuken enzo, op zo'n eiland heeft iedere auto meerdere Franse deuken, moet je je niet zorgen om maken :P

Uiteindelijk is de wijzer toch aardig richting Leaf aan het uitslaan met een Zero FX erbij om te crossen in het weekend.
snelladerloos model kan ook nog (kan je daar snel laden)?
en kos weinig in NL.. Smart? of zo'n ding wat maar 60-80 kan (Wat is daar eigenlijk de max snelheid?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:35:
[...]

snelladerloos model kan ook nog (kan je daar snel laden)?
en kos weinig in NL.. Smart? of zo'n ding wat maar 60-80 kan (Wat is daar eigenlijk de max snelheid?
Snelladers heb je daar niet, je hebt er geeneens laadpalen :P Smart en B-klasses heb ik al naar gekeken maar die kosten meer dan een Leaf. Twizy zit je weer met batterijhuur en voor het gooi en smijtwerk heb ik al een elektrische motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Laatst online: 01:26

_V_

prettig schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:46:
Batterijverwarming is liquid (staat in specs)
Ik kijk er vast overheen; kan je de pagina aanwijzen?
Info sheet (pdf), FAQ of nog ergens anders?
Stef87 schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:42:
Maar als je volgend jaar al het productiemodel op de markt zou kunnen brengen dan had je nu toch wel een pre-productie model moeten kunnen hebben, in plaats van een “écht overduidelijk” prototype.

Optimistisch zijn is geen probleem, maar als ik heb gezien hoe ver ze nu zijn dan lijkt het mij onmogelijk om als startup volgend jaar al een compleet product te hebben.

**edit**

Uiteraard zie ik graag het wél lukt en komt die al volgend jaar op de markt!
Als ik me niet vergis zijn deze tour-protoypes van de Sion al een jaar oud, dus ze zouden al verder moeten zijn dan wat je gezien hebt.
Ik heb er ook naar gevraagd en kreeg een soortgelijk antwoord, met de suggestie dat stoelverwarming zou kunnen bijdragen aan een efficiëntere oplossing dan puur heel de ruimte resistief verwarmen. (Weet niet of dat door hem verzonnen is of echt tot de opties behoort die overwogen worden.)

Verder nog gevraagd naar de garantie-periode op met name de batterij. Kreeg als antwoord dat wat op de website staat nu vooral de wettelijke vereisten zijn (tot wat als eerste bereikt wordt; 2 jaar of 2000 cyles of 100.000 km) en dat de verwachting is dat de batterij wel langer meegaat dan 2 jaar en dat dit waarschijnlijk ook te zien zal zijn in de definitieve garantie.

Nog veel misschien en niet-definitief, maar aan de andere kant, liever dat dan heel stellig zijn en dan toch niet kunnen waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:19:
[...]

Waarom koop je in curacao niet gewoon een (nieuwste model) kia picanto of vw polo? Die dingen kosten er niks, na 4-5 jaar zet je hem op de boot en zet je hem in NL op kenteken. Tegen die tijd heb je een occassion met relatief weinig km’s en weinig BPM (gezien ouderdom) dus kun je die zeker wel voor een mooi prijsje doorverkopen. Een nieuwe picanto huren was daar maar 20 euro per dag incl all risk verzekering, volgens mij kosten die dingen daar echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@possimpible Omdat alle auto's op curacao die wat ouder zijn er uitzien alsof ze in parijs gewoond hebben. Vol met deuken en krassen. De nederlandse markt is daar toch wel wat gevoeliger voor dus dat zal de prijs aanzienlijk drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

En... niet elektrisch? Da's het hele punt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tassadar32 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 07:45:
@possimpible Omdat alle auto's op curacao die wat ouder zijn er uitzien alsof ze in parijs gewoond hebben. Vol met deuken en krassen. De nederlandse markt is daar toch wel wat gevoeliger voor dus dat zal de prijs aanzienlijk drukken.
Hmm, ach, ik zou het wel weten :P kom er ook regelmatig, de benzine kost er niks en de verzekering ook niet. Voordelen van een EV zie ik daar niet zo. Plus: airco staat altijd vol te loeien, batterij gaat volgens mij best snel leeg daar. Lees graag over je ervaringen daar als je er met een Leaf heen gaat!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
_V_ schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:43:

[...]
Als ik me niet vergis zijn deze tour-protoypes van de Sion al een jaar oud, dus ze zouden al verder moeten zijn dan wat je gezien hebt.
Anderhalf jaar werd mij gezegd.
Kreeg bij meer zaken waar 'misschien' werd gezegd het idee dat dat al wel zeker is maar gewoon nog niet officieel bevestigd/openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Weet niet of dit in dit topic mag/hoort. Maar:
Ik rijd nu een PHev. Veelal electrisch, als het moet stookt ie diesel bij. (vermogen of afstand)
Toch paar keer in de maand een langere afstand en niet altijd de gelegenheid om thuis te laden(nog).
Volledig electrisch viel voor mij voor nu nog even af(tweedehands markt bereik te kort)

Maar wat ik zelf jammer vindt, en ik denk dat dat een hoop mensen 'over de streep'zal trekken is dat veel PHev's zo'n klein bereik hebben. Goed voorbeld de Ioniq. Hybdrid, Plugin en electrisch.

Plugin is circa 1500 euro goedkoper. Zou je er niet beter een IETS grotere accu in kunnen stoppen, en net zo duur maken als de electric. Of desnoods IETS duurder dan de Electric? Zodat je circa 80 op papier haalt? Denk dat als mensen dan ervaren hoe lekker dat rijdt, mensen vanzelf veel gaan pluggen en dan de overstap maken naar electric. Zelf was ik ook altijd sceptisch. Zeker als je bladen leest, en de autoshow op BNR. Maar als je eenmaal elektrisch rijdt, baal ik elke keer weer als de diesel aanslaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@meermarco De ampera (niet E versie) heeft een bereik van 70km als ik me niet vergis. Echter vond ik de interieurruimte zo beperkt dat het toch de Outlander is geworden voor mij. Moet zeggen dat je met 50km toch al heel veel elektrisch kan rijden als je overal inplugt, heb me er echt over verbaasd hoeveel van mijn ritten toch niet zo lang zijn als ik dacht. Een oplossing als de i3 met rex zou dan beter zijn als je benzine als een range-extender wil gebruiken. De prijzen van accu's zijn echter hard genoeg aan het zakken dat de kosten van een grotere accu binnenkort al lager of gelijk zal zijn aan de kosten van een range extender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
De Ampera vond ik ook te klein inderdaad. Daarnaast VERBAAS ik me, als niet ing. dat niet meer auto's het concept hebben van een Electrische aandrijving en vervolgens als die leeg is bijladen met eenmotor die altijd de ideale toeren heeft etc, zoals de Ampere. Heb jij daar een verklaring voor? Voor mij als leek begrijp ik daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Nieuwe bmw X5 phev, 80 km elektrisch. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meermarco schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:52:
De Ampera vond ik ook te klein inderdaad. Daarnaast VERBAAS ik me, als niet ing. dat niet meer auto's het concept hebben van een Electrische aandrijving en vervolgens als die leeg is bijladen met eenmotor die altijd de ideale toeren heeft etc, zoals de Ampere. Heb jij daar een verklaring voor? Voor mij als leek begrijp ik daar niks van.
bijladen is minder snel dan je verbruik, dus wanneer moet hij dan aanspringen, bij 60% al? Beetje jammer...
het hele idee van op elektriciteit rijden zonder uitstoot is dan weg... +- 50% verlies van efficiency in het opladen met zo'n motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Range extender, betekend eigenlijk een echte EV ontwerpen (duurder).
Hybride is makkelijker (soort ombouwen ICE).

Ampera is een EV met range extender, alleen wel een "forse" (rijdt hier ook..... 70km is echt haalbaar en met de range extender kun je ook echt doorrijden).

De bmw i3 met range extender, 150-225km (22-33kwh) haalbaar als EV, maar een "lichte" range extender. Als je daar 100km mee wilt doorrijden op de snelweg (120kmh) dan loop je tegen de limiet van wat die kan bijladen aan en gaat die vermogen terug draaien.
Echter even stuk doorrijden of binnendoor is prima, merk je nauwelijks. Hij voegt ongeveer 150km range toe.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online
Miniatuur update aangaande m'n trekhaak-blog

Zojuist gesproken met een zeer welwillende RDW medewerker.
- De Duitse papieren bij m'n trekhaak zijn niet voldoende voor een Nederlandse goedkeuring; de uitgevoerde tests zijn van nationaal niveau ( duits ) en niet Europees. 1 op 1 overnemen 'Ist Nicht Im Frage!!'
- Als ik het toch perse wil, moet de auto getest worden.

"Moet getest worden" ..... dus ik zei: Dus de auto kàn getest worden?
Ja, als u dat wilt, dan maak ik voor u een afspraak.

Mooi! Zet maar door!

Ha, dus
5. Hellingtest

5.1. Het trekkende voertuig moet de voertuigcombinatie binnen vijf minuten vijfmaal op een stijgende helling van ten minste 12 % in beweging kunnen zetten.

5.2. Voor de uitvoering van de in punt 5.1 beschreven test worden het trekkende voertuig en de aanhangwagen beladen tot de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand van de combinatie.
Mijn e-up! heeft een toegestane maximum massa voertuig:1530 kg
Het geremd trekgewicht dat ik liefst op kenteken zou hebbeen: 750 kg geremd

Ongeremd heeft een beperking: Dat is in Nederland volgens mij nooit hoger dan 750 kg, maar volgens de RDW meneer is dat in iedergeval nooit hoger dan de helft van het rijklaar gewicht. Rijklaar is1229, ongeremd kan dus nooit meer dan 615 kg zijn.

Ook had de RDW meneer contact gehad met VW, die aan hebben gegeven dat het trekgewicht 0 is. Ze hebben het NIET getest, Mogelijke redenen volgende de RDW meneer: Testen kost geld, er is wellicht helemaal geen vraag naar, maar zeker niet onbelangrijk: Milieu. Uitstootnormen kunnen er voor zorgen dat het toelaten van een trekhaak ( en de daarbij mogelijk benodigde aanpassingen zoals zwaardere remmen, zwaardere koeling van de motor, oliekoeler etc etc ) dat de normen niet worden gehaald, of in iedergeval: dat 't meer moeite (lees: geld) kost, terwijl er in Europa maar een paar maloten zijn die uberhaupt een trekhaak onder een up willen hangen. Èlke up! zou echter geschikt moeten zijn, dus èlke up! zou qua type goedkeuring passend moeten zijn.

Lang verhaal kort: Grote blij!

Meten is weten.

Wat verwachten jullie?
Volkswagen e-up!, 210Nm koppel, 60kW motor.
Accupakket zit onder de voorstoel en achterbank. NIET onder de kofferbak.
Motor + omvormer zitten onder de motorkap, Dus deze zou qua gewichtsverdeling voldoende druk op de voorwielen moeten hebben (Geen onbalans zoals de Ionic schijnt te hebben).

De VW up! met 1.0 benzine motor is 'getest' in Duitsland tot 500 kg ongeremd, 500kg geremd op 12% en 750 kg op 8%. Die benzinemotor heeft veel minder koppel vanaf stilstand, en het vermogen is ook slechts 60pk. Toch: het gewicht is (veel) lager, en de aandrijflijn compleet anders. Ook de gewichtsverdeling is anders, doordat er vrijwel geen gewicht op de achteras, maar al het zware spul volledig op de vooras ligt.

Technisch zou ie het toch gewoon moeten kunnen? 5 keer binnen 5 minuten wegrijden op 12%. En de remmen, daar heb ik ook vertrouwen in.

Ik hèb de keuze, dus ik wil gaan voor maximaal: 750 kg geremd, 615 kg ongeremd, maar 500/500kg is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een Ampera is ongelofelijk inefficient als de accu leeg is. Het verbaast mij dat dat zo is want een Prius PIP is dat niet. Die is net zo efficient als een Prius zonder grote accu.

Het probleem met PHEV's is wel dat je en een dure accu en de volledige installatie van een verbrandingsmotor moet betalen. Het is goedkoper om maar één van beide systemen te hebben. Bedenk je eens wat er allemaal uit kan bij een volledig elektrische auto.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Okee. Dan verbaasd het me andersom. Dat een Ioniq EV net zo duur is als de PHev. Is dat beetje extra accu zoooooveeeeel duurder, dan een hele ICE installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meermarco schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:04:
Okee. Dan verbaasd het me andersom. Dat een Ioniq EV net zo duur is als de PHev. Is dat beetje extra accu zoooooveeeeel duurder, dan een hele ICE installatie?
kwh capaciteit /4 = euro in duizenden voor de accu op dit moment geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@JayPe _/-\o_ *O*

Het in beweging krijgen en remmen lijkt mij geen probleem. Ik zou me alleen zorgen maken om de langdurig zware belasting van de elektro motor. Al heeft de RDW daar blijkbaar geen aandacht voor, maar het waarschijnlijk wel je garantie gaat kosten wanneer PON er achter komt dat het trekgewicht verhoogd is.

Is het bekend wat deze test je gaat kosten en of dit na het testen geld voor alle modellen met hetzelfde typenummer?

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 11-09-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

beetje oriënteren mag hopelijk..
Ik wil op den duur best wel naar een Tesla model 3, maar wil misschien voor de tussentijd de kleine stadsauto van mijn vrouw vervangen voor een EV.
- budget rond de 10.000
- zoveel mogelijk range, mijn vrouw rijdt de ene dag 20 km, de dag erna 200 km

Nu zit ik een beetje met de volgende modellen:
Renault ZOE.
- 120 km in de praktijk.
- Veel modellen te vinden bij ons in de buurt.
- redelijk recent aanbod (2014)
- helaas veel modellen met aparte accuhuur.

Nissan Leaf:
- versie van 2011 redelijk te vinden, maar die hebben een bereik van ongeveer 100 km
- versie van 2013: meteen een slagje duurder dan het budget. Maar wel het meeste bereik

Mitshubishi I-MIEV/Peugot ion/Citroen Zero
- goedkoopste van deze drie
- maar voor mijn gevoel ook de kleinste.
- bereik is het minste

Ik zit een beetje met de volgende opties:
1) 10.000 voor een tweedehands, die over 3 jaar weg gaat is zonde, reserveer dit voor een duurdere Tesla/andere EV
2) Gewoon de overstap maken, 3 jaar lang 1500 besparen (volgens kosten berekening uit de OP) en dan voor een echte, volwaardige EV gaan.

weet niet goed wat je nog terugkrijgt van een tweedehands EV
Pagina: 1 ... 92 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.