Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:01:
Nieuw Niro filmpje van Bjørn:
[video]

Auto steer via adaptive cruise control is ie heel enthousiast over, vind ie in sommige opzichten beter dan Tesla(?)
Vergelijking in range met Kona is lastig aangezien ie nu in warm en heuvelachtig Zuid Korea test i.p.v. koud Noorwegen.
Positief, mooie range! Die SCC lijkt ook hier top te werken ism LKA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:19
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:19:
[...]

Positief, mooie range! Die SCC lijkt ook hier top te werken ism LKA.
nu nog de video (timelapse hopelijk) waarin we de laadsnelheid aan een 175kW lader kunnen zien. ben benieuwd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:36:
[...]

nu nog de video (timelapse hopelijk) waarin we de laadsnelheid aan een 175kW lader kunnen zien. ben benieuwd.
Ik zet mijn geld in op: 1:1 hetzelfde als bij de Kona, aangezien ze dezelfde technieken delen :) tussen de 49 kw (op 50 kw lader) en 90 kw (op 100 of meer kw lader) dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
WolfsRain schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:39:
Weet iemand hoe het zit met een laadpaal laten monteren in een garage van de verhuurder(vesteda)?
Ik ben 9 maanden geleden verhuisd naar een nieuwbouw-huurwoning. Voorafgaand aan de bouw heb ik geinformeerd naar de mogelijkheden tot het plaatsen van een laadpaal, en toen bleek dat men daar uberhaupt nog niet concreet over had nagedacht (en dat bij een energieneutraal complex, mind you). Maar naar aanleiding van mijn vraag zouden ze ermee aan de slag gaan.

We zijn inmiddels 2 jaar verder, en ik heb de hoop opgegeven... ik weet dat er een extra stroomleiding voor dit doel is aangelegd in de garage, maar daarmee houdt het ook op. Het laatste wat ik ervan heb gehoord is dat mijn verhuurder vond dat ik voor het plaatsen van een paal dan maar een aparte aansluiting zou moeten betalen, wat zou betekenen dat ik 2 keer vastrecht mag gaan betalen binnen één complex, en dat slaat natuurlijk nergens op. Dus ik heb me er bij neergelegd dat ik thuis niet kan laden, helaas. Gelukkig kan ik op mn werk wel vrij goed terecht, en heb ik meerdere back-ups in de vorm van publieke laadpalen een paar straten verder en Fastned net buiten de stad.

Lang verhaal kort: bespreek het met je eigen verhuurder want op jouw vraag bestaat geen standaard antwoord helaas. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn appartementengebouw heeft de VVE een basisvoorziening aangelegd en kan een ieder daar zijn eigen paal op aansluiten. Kosten aanleg komen voor rekening VVE en een ieder die en paal wil moet daar de kosten zelf voor dragen en betaalt dan een opslag aan de VVE teneinde de initiële kosten te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

juupke schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:13:
[...]

Ik ben 9 maanden geleden verhuisd naar een nieuwbouw-huurwoning. Voorafgaand aan de bouw heb ik geinformeerd naar de mogelijkheden tot het plaatsen van een laadpaal, en toen bleek dat men daar uberhaupt nog niet concreet over had nagedacht (en dat bij een energieneutraal complex, mind you). Maar naar aanleiding van mijn vraag zouden ze ermee aan de slag gaan.

We zijn inmiddels 2 jaar verder, en ik heb de hoop opgegeven... ik weet dat er een extra stroomleiding voor dit doel is aangelegd in de garage, maar daarmee houdt het ook op. Het laatste wat ik ervan heb gehoord is dat mijn verhuurder vond dat ik voor het plaatsen van een paal dan maar een aparte aansluiting zou moeten betalen, wat zou betekenen dat ik 2 keer vastrecht mag gaan betalen binnen één complex, en dat slaat natuurlijk nergens op. Dus ik heb me er bij neergelegd dat ik thuis niet kan laden, helaas. Gelukkig kan ik op mn werk wel vrij goed terecht, en heb ik meerdere back-ups in de vorm van publieke laadpalen een paar straten verder en Fastned net buiten de stad.

Lang verhaal kort: bespreek het met je eigen verhuurder want op jouw vraag bestaat geen standaard antwoord helaas. :|
Is je verhuurder de enige eigenaar? Anders kun je wellicht nog wat doen via de VVE zoals TonVH.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
@Erasmo Het gaat hier, net als bij WolfsRain, om een grote woningcorporatie... dus geen sprake van een VVE ;)

[ Voor 12% gewijzigd door juupke op 07-09-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@juupke aanbieden dat je zelf de installatie verzorgt en dat de laadpaal netjes automatisch factureert (als E in het huurbedrag zit, anders betaal je het toch al zelf). Zo lang de laadpaal alleen in de grond zit en je de installatie zo kan doen dat deze weer netjes te verwijderen is zou dat geen probleem moeten zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
juupke schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:13:
[...]
Het laatste wat ik ervan heb gehoord is dat mijn verhuurder vond dat ik voor het plaatsen van een paal dan maar een aparte aansluiting zou moeten betalen, wat zou betekenen dat ik 2 keer vastrecht mag gaan betalen binnen één complex, en dat slaat natuurlijk nergens op.
Het is mogelijk een tweede aansluiting / meter(ean) te nemen voor je laadpaal, de kosten vallen mee en ook betaal je dan niet opnieuw de 7 cent energiebelasting, zie voor meer info dit draadje op het Tesla forum:
https://teslamotorsclub.c...ndige-aansluiting.108468/

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Milieu centraal heeft het een en ander op een rijtje gezet over elektrisch en hybride rijden.

Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/4709/stekker-versus-uitlaat_web.jpg?anchor=center&mode=crop&quality=95&width=700&slimmage=true

Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/4712/elektrisch-kom-je-verder-dan-je-denkt_web.jpg?anchor=center&mode=crop&quality=95&width=700&slimmage=true

Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/4713/aan-de-lader_web.jpg?anchor=center&mode=crop&quality=95&width=700&slimmage=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
@Tassadar32 Heb ik naar gekeken, alleen zijn die laadpalen weer dusdanig veel duurder dat het voor mij niet meer interessant is. (Nog even los van de vraag of mijn verhuurder dat zou accepteren)

@Luc79Ehv Het zou hier niet gaan om een tweede meter (mijn meterkast zit te ver weg van de parkeergarage) maar echt om een nieuwe aansluiting en dan betaal je bij Liander toch gewoon 800EUR voor de aanleg en dan jaarlijks 250EUR; die kosten verdien ik zeer zeker niet terug door de lagere belasting.

Wat in mijn geval ook nog meespeelt is dat ik nu een fijne Entega flatrate laadpas heb, en ik dus voor een dikke 500EUR per jaar onbeperkt laad op feitelijk alle plekken waar ik kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@ZuinigeRijder Grappig dat er dan een getekende Tesla Model 3 gebruikt word terwijl die helemaal nog niet in Nederland verkrijgbaar is!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Komt het tegenwoordig überhaupt nog uit om een Entega-pas te gebruiken? Zeker nu je zowel bij Fastned als Allego met Maingau kunt laden. Dan is de Entega-pas alleen goedkoper vanaf ca. 8000kWh/jr, dus zeg 40.000km per jaar. Kan me niet voorstellen dat veel mensen zoveel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 08:16
[video]

Auto steer via adaptive cruise control is ie heel enthousiast over, vind ie in sommige opzichten beter dan Tesla(?)
Vergelijking in range met Kona is lastig aangezien ie nu in warm en heuvelachtig Zuid Korea test i.p.v. koud Noorwegen.
Wauw, een auto die heel weinig fout lijkt te doen! Prachtig ding (iiq qua techniek). Misschien de opvolger van mijn Leaf over een jaar of 5 O-) Is ook beduidend ruimer dan de Kona en de 0-100 tijd is natuurlijk top. Het gewicht valt me ook nog wel mee. Toch zou ik liever een stationcar-achtige hebben of een ioniq met 64kWh. Al is 40kWh voor de Ioniq misschien ook wel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
juupke schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:53:
@Tassadar32 Heb ik naar gekeken, alleen zijn die laadpalen weer dusdanig veel duurder dat het voor mij niet meer interessant is. (Nog even los van de vraag of mijn verhuurder dat zou accepteren)

@Luc79Ehv Het zou hier niet gaan om een tweede meter (mijn meterkast zit te ver weg van de parkeergarage) maar echt om een nieuwe aansluiting en dan betaal je bij Liander toch gewoon 800EUR voor de aanleg en dan jaarlijks 250EUR; die kosten verdien ik zeer zeker niet terug door de lagere belasting.

Wat in mijn geval ook nog meespeelt is dat ik nu een fijne Entega flatrate laadpas heb, en ik dus voor een dikke 500EUR per jaar onbeperkt laad op feitelijk alle plekken waar ik kom.
Hier een SW Konstanz pas, 240 euro per jaar ook flatrate en goed dekking in NL. Daarnaast nog een maingau pas voor Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 12:18
mux schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:58:
Komt het tegenwoordig überhaupt nog uit om een Entega-pas te gebruiken? Zeker nu je zowel bij Fastned als Allego met Maingau kunt laden. Dan is de Entega-pas alleen goedkoper vanaf ca. 8000kWh/jr, dus zeg 40.000km per jaar. Kan me niet voorstellen dat veel mensen zoveel rijden.
Puur financieel waarschijnlijk niet. Maar als je met die Entega-pas ook lekker thuis bij de haard je auto kan laden in plaats van op een winderige FastNed-locatie, dan denk ik dat er toch nog wel mensen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[video]

Ook een duidelijk betere Navigatie zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
T_E_O schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:09:
[...]

Puur financieel waarschijnlijk niet. Maar als je met die Entega-pas ook lekker thuis bij de haard je auto kan laden in plaats van op een winderige FastNed-locatie, dan denk ik dat er toch nog wel mensen gebruik van maken.
Dat is het inderdaad ook zeker, ik heb echt absoluut geen trek om structureel te moeten snelladen om mijn accu vol te krijgen, heb wel betere dingen te doen met mijn tijd.
Daarnaast het gemak van overal kunnen laden en nergens op te hoeven letten. Ik ben in Nederland nog geen enkele paal tegen gekomen waar ik niet met Entega terecht kon. Het kan wellicht nog wel goedkoper ja, maar ik vind 45EUR per maand voor onbeperkt rijden zeker acceptabel.

Die SW Konstanz pas ziet er ook niet verkeerd uit en zeker voor die prijs, maar heeft een beduidend kortere lijst aan roamingpartners, dat is dan wel weer jammer.

Edit: @mux hoe kom jij bij die 8000kWh? Als ik reken met een gemiddelde stroomprijs van 20 cent kom ik uit op 1600EUR per jaar; volgens mij ligt bij die prijs het kantelpunt bij 2700 kWh per jaar, en als je zoals ik afhankelijk bent van publiek laden ligt dat nog wel lager

[ Voor 12% gewijzigd door juupke op 07-09-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

juupke schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:03:
@Erasmo Het gaat hier, net als bij WolfsRain, om een grote woningcorporatie... dus geen sprake van een VVE ;)
Een grote woningcorporatie? Zal vast wel een MVO poppetje rondlopen en of een bewonersraad oid. Met je flatrate pas weet je het zelf wel rond te breien maar nu worden andere bewoners van hetzelfde complex ook gehinderd in de aanschaf van een elektrisch voertuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:04
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden. Ik zal mijn verhuurder even vragen, zie het na bovenstaande wel somber in.

Ben overigens nog aan het oriënteren, dus niets staat vast. Mocht de verhuurder niet akkoord gaan, hoop ik toch wel dat de gemeente een parkeervergunning verschaft (woon in hartje den haag, dus even om de hoek bij een laadpaal parkeren is geen optie, zonder vergunning).

Gelukkig hebben ze bij mijn werk laadpalen die nauwelijks gebruikt worden, dus heb ik daar nog de mogelijkheid om op te laden.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:29:
[...]

Dus je rijdt meer dan 50.000 kilometer per jaar? Zelfs met een schuko aansluiting kan je nog makkelijk 20 kWh laden in een nacht. Op enkel fase 16A haal je met gemaakt 36 kWh. En als je enkel fase meer wilt moet je 50 euro extra per maand betalen voor een 3x 35a aansluiting.

Ik begrijp wel dat 3 fase fijn is en makkelijker is, maar afhankelijk van je aantal kilometers is 1 fase niet altijd een probleem.
Je kan ook een extra aansluiting aanvragen. Kost je eenmalig ~1000 Euro en eventueel wat aansluitkosten. Die extra aansluiting kost je aan vastrecht maar 20 Euro/maand. Dus de meerkosten van verzwaring van je eerste aansluiting heb je dan vrij snel terugverdient. 1x25A, 1x35A en 1x40A en 3x25A zijn allemaal evenduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

juupke schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:25:

Edit: @mux hoe kom jij bij die 8000kWh? Als ik reken met een gemiddelde stroomprijs van 20 cent kom ik uit op 1600EUR per jaar; volgens mij ligt bij die prijs het kantelpunt bij 2700 kWh per jaar, en als je zoals ik afhankelijk bent van publiek laden ligt dat nog wel lager
Bij Maingau betaal je 4-8ct/kWh als je DC snellaadt. Althans, je laadt afhankelijk van je auto met ~40-70kW en betaalt 5ct/min.

En vanuit je zonnepanelen komt de stroom ook een stuk goedkoper dan 20ct/kWh. Maargoed, lang niet iedereen heeft de luxe thuis te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
Ah ok, ja als je uitgaat van Maingau tarief wel ja. Maar zoals hierboven al genoemd, dan moet je wel zin hebben om in weer en wind 20-30 minuten bij de snellader te hangen en persoonlijk pas ik daar echt voor, tenzij het echt moet ivm een lange rit. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Daarnaast vraag ik me ook serieus af hoe lang dat tarief zo laag blijft; ooit is die geldpot echt wel leeg daar. Ik weet dat ze het als injectie doen voor elektrisch rijden en om de markt open te breken, maar ook daar zit ongetwijfeld een grens aan. Dus ja voor nu is het leuk, maar voor de lange termijn denk ik niet dat je uit kunt blijven gaan van die prijs.
Erasmo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:48:
[...]

Een grote woningcorporatie? Zal vast wel een MVO poppetje rondlopen en of een bewonersraad oid. Met je flatrate pas weet je het zelf wel rond te breien maar nu worden andere bewoners van hetzelfde complex ook gehinderd in de aanschaf van een elektrisch voertuig.
We hebben geen officiële bewonerscommissie, maar datgene wat er wel is, daar ben ikzelf actief in. :+ In theorie heb je gelijk dat andere bewoners nu ook gehinderd worden, maar juist doordat ik in de onofficiële bewonersraad zit, weet ik dat de rest van de bewoners hier überhaupt geen interesse in hebben en zich vooral met hele andere zaken bezig houden... O-)

Misschien dat ik er in de toekomst nog wel weer eens werk van ga maken, maar voor nu laat ik het er even bij. Want juist doordat ik nu de enige ben, is het ook een extra zware strijd tegen een grote corporatie; als je met meer bent kun je vanzelf meer bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

juupke schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:12:
Ah ok, ja als je uitgaat van Maingau tarief wel ja. Maar zoals hierboven al genoemd, dan moet je wel zin hebben om in weer en wind 20-30 minuten bij de snellader te hangen en persoonlijk pas ik daar echt voor, tenzij het echt moet ivm een lange rit. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Daarnaast vraag ik me ook serieus af hoe lang dat tarief zo laag blijft; ooit is die geldpot echt wel leeg daar. Ik weet dat ze het als injectie doen voor elektrisch rijden en om de markt open te breken, maar ook daar zit ongetwijfeld een grens aan. Dus ja voor nu is het leuk, maar voor de lange termijn denk ik niet dat je uit kunt blijven gaan van die prijs.

[...]

We hebben geen officiële bewonerscommissie, maar datgene wat er wel is, daar ben ikzelf actief in. :+ In theorie heb je gelijk dat andere bewoners nu ook gehinderd worden, maar juist doordat ik in de onofficiële bewonersraad zit, weet ik dat de rest van de bewoners hier überhaupt geen interesse in hebben en zich vooral met hele andere zaken bezig houden... O-)

Misschien dat ik er in de toekomst nog wel weer eens werk van ga maken, maar voor nu laat ik het er even bij. Want juist doordat ik nu de enige ben, is het ook een extra zware strijd tegen een grote corporatie; als je met meer bent kun je vanzelf meer bereiken.
Schrijf de lokale politiek eens aan? Dat werkt vaak beter (ooit toen ik 16 was 100.000 gulden geregeld voor een skate parkje door een brief te sturen). Laadpaal zal vast wel kunnen, ze moeten gewoon niet zo moeilijk doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Zojuist te horen gekregen dat ik “iets” langer moet wachten op de bestelde e-golf. Eind maart besteld maar in Juni/Juli is de order door de dealer geannuleerd zonder enige communicatie daarover }:O om vervolgens het 2019 model te bestellen? Allemaal leuk en aardig (not!), maar de leverdatum is inmiddels opgelopen naar week 49.
Andere e-golf bestellers met dit probleem? Of is mijn bestelling naar een beter betalende klant gegaan? :+

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tja dat publiek laden en de goedkope maingau snellaadtarieven.

Mooiste is thuis/zaak laden: dan heb je zelden een snellader nodig.
Goedkoop snelladen, kan ook zomaar stoppen.

Zit je vast aan publiek laden (omdat je geen oprit hebt en niet op de zaak kunt laden), dan wordt het niet goedkoper, paal moet ook betaald worden en rendabel worden voor de provider. En ben je nu afhankelijk van de willekeur in de markt.

Oplossing heb ik daar ook niet voor.......anders dan dat straks het snelladen echt snel wordt (maar duurt nog wel even). Dus 5 minuten laden en vol. Maar ja wat is dan het tarief !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Maingau blijft nog zeker zo tot 31-12.

Entega pas heeft wel degelijk een (groeiende) doelgroep, ik ontvang wel eens facturen van lezers van bijvoorbeeld Newmotion á €200 per maand, dan is Entega toch een pak goedkoper.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
31-12 is korte termijn...... wat gaat er gebeuren met snellaadtarieven op lange termijn ?

Beetje groentewinkel heeft meer omzet en marge dan fastned (en geen 30 miljoen shulden). Kan gewoon niet, zal duurder (een heel stuk zelfs) moeten worden.

Ze kunnen niet voor sinterklaas blijven spelen ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, ik lap nu helemaal geen belasting meer over m’n eerste 10.000 kwh stroom die ik af ga nemen. Ik heb vorige week een verklaring oplaadinstallatie elektrische voertuigen ingestuurd naar de belastingdienst en heb hem 5 werkdagen later bevestigd gekregen. Ik heb een woon-werk adres (Xa/Xb), waarvan ik de laadpaal op het gebied van het woonadres (Xa) heb laten plaatsen. Deze moest een uniek ean hebben (hebben ze rekening mee gehouden) zodat het verbruik afzonderlijk inzichtelijk is. De kwh’s die deze ean gebruikt worden ‘als eerste’ opgemaakt, het restant (+- 12.000 kwh prive en 5-6.000 zakelijk) valt in de energiebelastingschaal erboven (6 cent per kwh ipv 14,25 per kwh). Eens zien hoe eea nu gaat lopen, ze schijnen onaangekondigd langs te kunnen komen. Scheelt mij iig weer de nodige euro’s de komende 2 jaar (vervalt of wordt herzien per 31-12-2020). Dank aan een concullega die mij hier op heeft gewezen :) Weet niet of er anderen zijn die hier iets mee kunnen (privepersonen kunnen dit niet), maar doe er je voordeel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:22:
Zo, ik lap nu helemaal geen belasting meer over m’n eerste 10.000 kwh stroom die ik af ga nemen. Ik heb vorige week een verklaring oplaadinstallatie elektrische voertuigen ingestuurd naar de belastingdienst en heb hem 5 werkdagen later bevestigd gekregen. Ik heb een woon-werk adres (Xa/Xb), waarvan ik de laadpaal op het gebied van het woonadres (Xa) heb laten plaatsen. Deze moest een uniek ean hebben (hebben ze rekening mee gehouden) zodat het verbruik afzonderlijk inzichtelijk is. De kwh’s die deze ean gebruikt worden ‘als eerste’ opgemaakt, het restant (+- 12.000 kwh prive en 5-6.000 zakelijk) valt in de energiebelastingschaal erboven (6 cent per kwh ipv 14,25 per kwh). Eens zien hoe eea nu gaat lopen, ze schijnen onaangekondigd langs te kunnen komen. Scheelt mij iig weer de nodige euro’s de komende 2 jaar (vervalt of wordt herzien per 31-12-2020). Dank aan een concullega die mij hier op heeft gewezen :) Weet niet of er anderen zijn die hier iets mee kunnen (privepersonen kunnen dit niet), maar doe er je voordeel mee!
Yep....kan ik wat mee ook woon/werk adres, alleen ik woon er 100%.....(zakelijk bestemming doe ik niks mee).
Eens uitzoeken.....leuke tip.
Mag je ze dan ook nog declareren aan de zaak ? (dan wordt het echt leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:30:
[...]

Yep....kan ik wat mee ook woon/werk adres, alleen ik woon er 100%.....(zakelijk bestemming doe ik niks mee).
Eens uitzoeken.....leuke tip.
Mag je ze dan ook nog declareren aan de zaak ? (dan wordt het echt leuk).
Jep, dat gaat tegen 0,35 per kwh, ook nagevraagd! Als je thuis een dc hebt mag 0,65 zelfs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:46:
[...]

Jep, dat gaat tegen 0,35 per kwh, ook nagevraagd! Als je thuis een dc hebt mag 0,65 zelfs..
hmmmm..... enige nadeel is dat je een 2e aansluting moet hebben (als ik het zo snel lees ivm aparte EAN code).
Maar als je die al hebt...... zeer slimme zet.

maar lees:
- Voor de volgende aansluitingen is sprake van een zelfstandig bemeterde oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen.

Dus meter is voldoende (mag dus op gedeelde EAN aansluiting) !? Ga ik navragen.

[ Voor 21% gewijzigd door prettig op 07-09-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:51:
[...]

hmmmm..... enige nadeel is dat je een 2e aansluting moet hebben (als ik het zo snel lees ivm aparte EAN code).
Maar als je die al hebt...... zeer slimme zet.

maar lees:
- Voor de volgende aansluitingen is sprake van een zelfstandig bemeterde oplaadinstallatie voor elektrische voertuigen.

Dus meter is voldoende (mag dus op gedeelde EAN aansluiting) !? Ga ik navragen.
Moet volgens mij aparte ean hebben, maar navragen is het beste!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Hachy schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:09:
Maingau blijft nog zeker zo tot 31-12.
Wat weet jij wat wij nog niet weten?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Marc O. schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:30:
Ik heb van Maingau een reply gekregen op mijn mail, waarin ze aangeven dat ze tot nader orde losse facturen zullen sturen, dus status 'Rechnung'. Ik zie in mijn Maingau app onder 'Betaalmiddelen' echter nog steeds staan dat er geen betaalmethoden zijn toegevoegd. Het toevoegen van een NL IBAN werkt, zoals verwacht, nog steeds niet. EV nog niet in bezit, dus ik kan ook nog niet testen of de pas überhaupt wel werkt.

Wat staat er bij jullie dan onder 'Betaalmiddelen'? Hoe kan ik zien dat mijn account inderdaad op 'Rechnung' is ingesteld?
Zonder drammerig over te willen komen: Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen? :)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marc O. schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:18:
[...]

Zonder drammerig over te willen komen: Iemand die hier duidelijkheid over kan verschaffen? :)
Bij mij staat in de App:
Ihre Zahlungsmittel
Lastschrift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
[...]

Bij mij staat er lastschift.
En nog nooit een rekening gezien .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

bij mij staat er onder gebruikersrekening-optionen: geen betaalmiddel
en ook nog geen factuur gehad (wel over gemaild)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht iets te laat maar weet iemand een restaurant in Amsterdam met meerdere laders? We doen morgen een ritje in de buurt met wat elektromotor gekkies en alhoewel we het niet verwachten te moeten laden tijdens de lunch is het natuurlijk wel leuk om met flink wat motoren tegelijkertijd te laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
evtje schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:29:
[...]

Bij mij staat er lastschift.
En nog nooit een rekening gezien .
Dank allen. Toch nog maar eens een mail naar Maingau sturen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Erasmo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:07:
Wellicht iets te laat maar weet iemand een restaurant in Amsterdam met meerdere laders? We doen morgen een ritje in de buurt met wat elektromotor gekkies en alhoewel we het niet verwachten te moeten laden tijdens de lunch is het natuurlijk wel leuk om met flink wat motoren tegelijkertijd te laden :P
In Amsterdam zijn er zat laadplekken of parkeergarages die laadplekken hebben en die in de buurt zijn van restaurants. Meeste parkeergarages hebben wel vrij trage laadpalen maar ja. De parkeergarage bij de Bijenkorf heeft de meeste laadpalen volgens mij, zag er wel een stuk of 6, de meeste maar 2 of 4.

Zo even uit m'n hoofd heeft Okura twee laadpalen staan maar dat wordt een vrij dure lunch :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Arena? Genoeg lunchtenten in de buurt en 20+ laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Parkeer onder het olympisch stadion, meerdere laders. Naast het olympisch stadion meerdere gelegenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Niro ev ‘fast charges’ op 1000v/200a met 72kw tot en met 98%! Daarna dropt ‘ie pas naar 10kw. Dit is echt supergoed nieuws. Zie bjorn nyland op youtube...

Eerste auto die tot zo’n hoog percentage zo snel laadt...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 08:18:
De Niro ev ‘fast charges’ op 1000v/200a met 72kw tot en met 98%! Daarna dropt ‘ie pas naar 10kw. Dit is echt supergoed nieuws. Zie bjorn nyland op youtube...

Eerste auto die tot zo’n hoog percentage zo snel laadt...!
Zou fantastisch zijn, maar dat kan haast niet kloppen? Geldt toch voor elke cel dat ie niet tot op het laatst nog de volle stroom aan kan?
Eerder zei ie trouwens dat DC laden stopt op 94%, net als Ioniq(?)

Edit: video gekeken en curve is nagenoeg gelijk aan de Kona, gaat bij 75% naar 22kW.
En gaat wel tot aan 100% door op 10kW, waardoor hij bevestigd ziet dat de Niro een buffer heeft. Ook re-gen werkt nog bij 100% (bij Tesla niet). Dat is dus ook mooi nieuws voor de langere termijn.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2018 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 08:46:
[...]

Dat kan haast niet kloppen? Geldt toch voor elke cel dat ie niet tot op het laatst nog de volle stroom aan kan? Misschien dan eerder een bug in het BMS?
Eerder zei ie trouwens dat DC laden stopt op 94%, net als Ioniq(?)
70kW tot 58%, daarna 60kW tot 70% en daarna richting de 40kw en 20kW. Min of meer in stappen, niet echt een gladde curve.

De accu van de Niro schijnt een SK Innovations te zijn, net als de eerste Soul en de Kona heeft een LG Chem accu. Van horen zeggen een supply probleem waardoor ze het verdeeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@databeestje dacht dat dat al snel ontkracht was en Niro zelfde batterijspecs als Kona heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zie je het...
Klopt dus kennelijk niet helemaal :+ Had het van een reddit troll, excuses! Maar wel snel dus! Beter dan de Kona?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kona Electric vs Niro EV.
Als ik het zo bekijk is de de Niro in alles beter dan de Kona, alleen 25-30km minder range en hij zal wat duurder zijn.

Slim gedaan van de Koreanen: eerst de Kona de markt in en dan pas de Niro, want ze waren beide ongeveer gelijktijdig productierijp en komen van dezelfde productieband. Hebben 2 toppers in de markt gezet.

Nu de trekhaak nog.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

...en een 3-fase lader
...en een remote control app (nog niks gemeld door Bjørn)
...met een kachel die op afstand aan kan ook als ie niet aan een paal hangt

Ben iig blij dat ie mijn mening deelt dat de Niro een betere keuze is over de Kona :)
Al is ie nu wel op een gesponsorde trip ondergedompeld in Kia, heb wel het idee dat ie vrijuit kan spreken.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Bjorn laat zich niet zo snel de mond snoeren, vermoed ik. Al met al een superinteressante auto, die Niro. Jammer dat ie voorlopig nog niet wordt uitgeleverd in NL (als je nu zou bestellen). Denk dat ik eerst maar een paar jaar Ioniq ga rijden, daarna zien we wel wat er allemaal verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Marc O. ik sta (hopelijk) vooraan op de wachtlijst, en ga er vooralsnog vanuit dat ik in januari 2019 de Niro ga krijgen. Maar levertijden zullen flink gaan oplopen als met alle populaire EVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:32:
[...]

...en een 3-fase lader
...en een remote control app (nog niks gemeld door Bjørn)
...met een kachel die op afstand aan kan ook als ie niet aan een paal hangt

Ben iig blij dat ie mijn mening deelt dat de Niro een betere keuze is over de Kona :)
Al is ie nu wel op een gesponsorde trip ondergedompeld in Kia, heb wel het idee dat ie vrijuit kan spreken.
Hij heeft sponsors voor deze trip (maar kia zag ik niet), bovendien is de auto niet van Kia maar van een particulier. Dus hij zal gewoon vrijuit z'n mening geven.

Bij de Kona electric was het juist wel een auto van Hyundai zelf.....en daar deed die ook gewoon zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:38:
@Marc O. ik sta (hopelijk) vooraan op de wachtlijst, en ga er vooralsnog vanuit dat ik in januari 2019 de Niro ga krijgen. Maar levertijden zullen flink gaan oplopen als met alle populaire EVs.
Oh, dat is wel gaaf joh, mooi vooruitzicht!

Edit: Is er trouwens al iets bekend over de prijzen van die auto?

[ Voor 8% gewijzigd door Marc O. op 08-09-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 09:38:
Dat wordt weer hetzelfde drama als bij de Kona electric..... reserveringen ZONDER terugkoppeling en zonder NUMMER (zelfs op pre-order stond niks).

Dat geeft de importeur alle ruimte om nog lekker te schuiven met de reserveringen en nog deals af te sluiten met grotere partijen (hij heeft volume indicatie nodig voor inkoop).

Maar kan nog altijd een Kona Electric inruilen op een Niro EV (of gewoon verkopen, vraag zat)......we staan ook vooraan op de lijst. O ja mijn dealer roept: dit jaar op kenteken.....gaan het zien.

O ja..... goede strategie: je dealer de links sturen van de video's, wellicht komt er dan wat versnelling want de geheimzinngheid is er vanaf (durf te wedden dat er gewoon een reeks klaar staat in Korea).

[ Voor 17% gewijzigd door prettig op 08-09-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsarBE
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-11-2021
Ik ben aan het kijken voor een laadpaal thuis voor een e-Golf. Ik heb geen 3-fase (400V) beschikbaar. Ik zag dat er dan nog keuze was tussen een 16A, 3.7kW en een 32A, 7.4kW lader. Maar ook vond ik soms 2x16A, 7.4kW (?).

Kan de e-Golf met een 32A, 7.4kW opgeladen worden? En laad hij dan sneller dan met een 16A, 3.7kW? (volgens deze website niet...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 08:59:
Klopt dus kennelijk niet helemaal :+ Had het van een reddit troll, excuses! Maar wel snel dus! Beter dan de Kona?
Dit is exact hetzelfde als de Kona btw :) Zou ook raar zijn als dit anders is, want de drivetrain en batterij zijn identiek.

[ Voor 13% gewijzigd door kv83 op 08-09-2018 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
RamsarBE schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:13:
Ik ben aan het kijken voor een laadpaal thuis voor een e-Golf. Ik heb geen 3-fase (400V) beschikbaar. Ik zag dat er dan nog keuze was tussen een 16A, 3.7kW en een 32A, 7.4kW lader. Maar ook vond ik soms 2x16A, 7.4kW (?).

Kan de e-Golf met een 32A, 7.4kW opgeladen worden? En laad hij dan sneller dan met een 16A, 3.7kW? (volgens deze website niet...).
Volgens mij heeft de Golf een 2 fase laadaansluiting. Je moet het eigenlijk bij VW navragen maar ik verwacht dat je de volgende snelheden haalft:
1 3.7kW / 16A / 1 fase lader: 3.7 kW - kan bij jou thuis
2 7.4kW / 32A / 1 fase lader: 3.7 kW - kan bij jou thuis, mits je hoofdaansluiting sterk genoeg is (b.v. 1x40A, hoewel de nen dan zegt dat je naar 40/1,6 = 25A moet laten afregelen, dus 5.6kW)
3 3x 3.7kW = 11kW / 16A / 3 fase lader: 7.4 kW, moet je naar 3fase aansluiting
4 3x 7.4kW / 32A / 3 fase lader: 7.4 kW, moet je naar 3fase en 3x35 A, (en loadbalancing)

kortom:
1/ VW bellen (maar ik denk dat EVBOX het wel bij het rechte eind heeft)
2/ kiezen tussen optie 1 en 3 (ik zou denk voor 1 gaan icm een goedkoop laadstation. alleen als je toch van plan bent je meterkast op te waarderen (voor warmtepomp, inductiekoken, etc) zou ik naar 3 fase overstappen.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 08-09-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
kv83 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:15:
[...]

Dit is exact hetzelfde als de Kona btw :) Zou ook raar zijn als dit anders is, want de drivetrain en batterij zijn identiek.
Schijnt toch dat de accu de nieuwere 811 cellen heeft (vermeld Bjorn ergens in de video).
Maar maakt voor het laden dus nagenoeg niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De batterij tussen Kona en Niro zijn gelijkwaardig maar komen voor zover bekend van verschillende fabrikanten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

prettig schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:19:
[...]

Schijnt toch dat de accu de nieuwere 811 cellen heeft (vermeld Bjorn ergens in de video).
Maar maakt voor het laden dus nagenoeg niks uit.
Volgens pushevs.com niet.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Dat is oude info ..... ga eerder af op Bjorn die is nu in Korea.
Maar maakt schijnbaar weinig uit, dus niet zo belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door prettig op 08-09-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Lijkt mij sterk dat meneer nyland het bij het rechte eind heeft.
Hieronder nog meer iets minder "oud" nieuws.

https://www.electrive.com...-811-battery-cells-first/

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

We hebben ondertussen wat gevonden.
Nivve schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 00:54:
[...]

Arena? Genoeg lunchtenten in de buurt en 20+ laadpalen.
Bedoel je die onder het stadion? https://www.plugshare.com/location/28129

Ik was er laatst in de buurt maar kon ze helaas nergens vinden in de wirwar van parkeerplaatsen daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
janesh schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:37:

!? staat niks in over de Niro EV en CATL levert niet aan KIA (dat is SK innovations).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik ben ook aan het oriënteren op een EV (particulier, gebruikt). Ik zou thuis kunnen laden en heb nog wel wat eigen stroom over van PV, zelfs na installatie WP.
Aanschafprijs is nu nog een punt, en ik vraag mij af wat wijsheid is. Dat we flink zouden kunnen besparen is duidelijk, en ik wil eens om de tafel met mijn schoonouders om te kijken of een afspraak mogelijk is dat we hun auto zouden kunnen lenen wanneer we wel wat verder weg moeten met het hele gezin en op vakantie. Dat zou idealiter betekenen helemaal geen andere auto meer.

Voor rond de 10 mille koop je een gebruikte Zoe of net wel/net niet een oudere Leaf. Waarbij ik nog even de vergelijking moet maken met accuhuur van de meeste Zoe's of juist niet. Ik heb het idee dat - nu althans - nog de beperkte beschikbaarheid in de markt de prijs nog altijd hoog houdt, dus weinig afschrijving.

Reikwijdte van die dingen is uiteraard een stuk minder vergeleken met wat er nu komt (Ampera E, Kia's, etc.). Ik denk niet dat dit voor ons op het moment een groot probleem is, binnen NL.
Zou de komst van die nieuwere modellen met modernere en grotere accu's de prijs gaan drukken van de wat oudere types, of blijft de vraag naar een goedkope kleinere EV nog steeds hoog genoeg zodat die Zoes en Leafs nog lekker weinig afschrijven?

Als het puur om de aanschaf gaat zouden we nu wel een gebruikte kunnen aanschaffen. Een nieuwe auto heb ik nog nooit gekocht en was ik als particulier eigenlijk ook niet van plan. Misschien is het voorlopig een prima idee zoiets in de klasse Zoe/Leaf te nemen om vervolgens een paar jaar later in te ruilen op een dan weer gebruikte Kia Kona/Niro o.i.d.? Het bereik zou voor de meeste verplaatsingen volstaan.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

RamsarBE schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:13:

Koop een 3 fase laadpaal en installeer een kookgroep voor deze paal. Hiermee kan je fase 1 en 2 van de laadpaal van stroom voorzien en kan je met ~32A laden. Let wel dat je dan dus een enkelfase aansluiting > 40A hebt of een sturende laadpaal. En dat in deze combi zie ik niet snel gebeuren, in ieder geval niet ondersteund.

Zappi is een enkel fase laadpaal die sturend kan laden, maar weer niet met een 3 fase plug voor aan de auto kant, dus jammer.

Gewoon meterkast ombouwen naar 3 fasen ~200 - 500 euro. En kost eenmalig ~230 euro bij de netbeheeder zonder tariefverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@databeestje die lader maakt dus geen gebruik van het feit dat er 2 verschillnde fasen zijn (met 400V onderling)?
Gezien zn nick lijkt het me om een Belg te gaan ;), geen idee wat daar de opties zijn om naar 3 fase om te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:27:
[...]

Koop een 3 fase laadpaal en installeer een kookgroep voor deze paal. Hiermee kan je fase 1 en 2 van de laadpaal van stroom voorzien en kan je met ~32A laden. Let wel dat je dan dus een enkelfase aansluiting > 40A hebt of een sturende laadpaal. En dat in deze combi zie ik niet snel gebeuren, in ieder geval niet ondersteund.

Zappi is een enkel fase laadpaal die sturend kan laden, maar weer niet met een 3 fase plug voor aan de auto kant, dus jammer.

Gewoon meterkast ombouwen naar 3 fasen ~200 - 500 euro. En kost eenmalig ~230 euro bij de netbeheeder zonder tariefverhoging.
Fivari.be (idem zappi, meet belasting net en is wel 3 fase dus ook 2-fase voor de golf).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@Luiaard Wij stonden min of meer voor dezelfde vraag en hebben een gebruikte Leaf gekocht. Nou is onze situatie in de loop van de tijd compleet veranderd, maar desalniettemin heb je wellicht iets aan mijn blogpost hierover.

Het hangt erg af van je kilometrage en hoe graag je elektrisch wil rijden of het voor je gaat werken. Voor wat betreft het traject van tweedehandsprijzen: die gaan momenteel alleen maar omhoog. Een jaar geleden was je makkelijk 1k goedkoper uit voor een tweedehands Leaf, zeker met wat onderhandelruimte. Dit komt doordat de vraag aardig gestegen is, maar het aanbod nog steeds ontzettend mager is. Er zijn weliswaar een hoop mooie auto's uitgekomen, maar als je er één wil sta je zo een halfjaar op de wachtlijst, soms meer. Daarnaast worden met name Leafs allemaal opgekocht door Amsterdamse (en nu ook andere) taxi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
@mux Dank je. Wij hebben nu een kleine, redelijk zuinige auto (Honda Jazz). Die ben ik bovendien al veel minder aan het gebruiken sinds onze kinderen allemaal naar school fietsen. Dan blijft er vooral nog een deel verkeer binnen een straal van maximaal 100km over naar familie en naar sportwedstrijden van de kinderen. En het vakantieverkeer of af en toe een rit naar vrienden over de grens. Ook dit is op te lossen door een enkele keer tussendoor laden en vakantie door van auto te ruilen met mijn ouders of die van mijn schoonouders.

Financieel kijk ik vanuit de situatie van nu en dan is een EV, ook al is onze huidige relatief goedkoop in MRB en brandstof toch onmiddelijk in het voordeel. Opladen thuis is veel gunstiger dan de benzineprijs, MRB vervalt, en bovendien heb ik een behoorlijke hoeveelheid eigen opwek die ik hier ook deels op in kan zetten.

Heel goed om alles op een rijtje te zetten en af te wegen. Ik denk dat ik er wel snel uit ga zijn. Dan nog een knap exemplaar vinden.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Ik zit in dezelfde situatie, er staan wel wat leuke Renault Zoe's uit 2014-2016 online, maar wat mij onduidelijk blijft is wat voor een accu daar in zit/mogelijk is. Er staat overal accuhuur bij, maar ik heb liever accukoop, iets wat bij een nieuwe zoe wel kan.

Voor mij zou het ook particulier zijn, ik rijd 110 km per werkdag(dat is heen en weer) en kan op mijn werk ook laden. Dus met iets van 120km+- radius onder de meest vervelende omstandigheden ben ik tevreden.

Andere beweegreden is de zeer magere km vergoeding(8ct per km, max 30 km enkele rit, cao gehandicaptenzorg..), ik kan per maand makkelijk 200 euro+- besparen op benzine en rijtuigenbelasting(rij nu een swift uit 2007).

Daarnaast is mijn grootste overweging de co2 uitstoot. Ook lijken tweedehands hybrides minimaal net zo duur, zo niet duurder. Dan liever meteen volledig elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De accuhuur is soms - zeker als je niet weet hoe lang je de auto houdt - goedkoper dan een auto met accukoop. Leuke tweedehands zoes zijn aanzienlijk goedkoper dan koopaccu-EVs (met name Leafs), zeker met ongeveer hetzelfde kilometrage en uit hetzelfde bouwjaar.

(disclaimer: wij hebben een Leaf uit 2011 gekocht, dus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
mux schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:08:
De accuhuur is soms - zeker als je niet weet hoe lang je de auto houdt - goedkoper dan een auto met accukoop. Leuke tweedehands zoes zijn aanzienlijk goedkoper dan koopaccu-EVs (met name Leafs), zeker met ongeveer hetzelfde kilometrage en uit hetzelfde bouwjaar.

(disclaimer: wij hebben een Leaf uit 2011 gekocht, dus...)
Daar heb je een goed punt, echter zie ik op de renault site alleen de 40kwh accu's staan. Die kunnen voor zover ik weet ook in oudere auto's, dus als je een tweedehands zoe koopt, huur je daar dan ook een "nieuwe" batterij bij en niet de 22kwh variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(Zoe-eigenaren moeten me maar even corrigeren)

Je neemt in principe de huuraccu over van de vorige eigenaar, wat in 99% van de gevallen een 22kWh accu betekent. De zeldzame 40kWh modellen die worden aangeboden zijn aanzienlijk duurder en niet echt interessant tov een Leaf (ook ivm betere snelladen in een Leaf). Je kunt je accuhuur wel veranderen naar een hoger kilometrage, met navenant hogere kosten.

De accu vervangen kun je je voor opgeven, dat kost een aardige duit en het wordt maar heel mondjesmaat gedaan. Je moet er maar vanuit gaan dat je een hele tijd vastzit aan de accu in je auto.

Oh: de accuhuur voor oude en nieuwe accu's is nagenoeg helemaal hetzelfde. Je betaalt een bedrag o.b.v. kilometrage, niet de accucapaciteit. Dus het laagste bedrag is 59/mnd voor beide accupakketten.

[ Voor 14% gewijzigd door mux op 08-09-2018 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Zoe 40 Kw versie (met huuraccu) is volop te koop, zie o.a. gaspedaal.nl. De 22 Kw omwisselen voor 40 Kw is vrijwel onmogelijk daar Renault een tekort aan accu's heeft en ternauwernood voldoende voor verkoop nieuwe Zoe's.

Zelfde probleem als je een accu wilt kopen ter vervanging huur. Er is vrijwel geen accu te krijgen. Zoe's met koopaccu (dan altijd 40 Kw versie) zijn inderdaad zeer schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
mux schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:21:
(Zoe-eigenaren moeten me maar even corrigeren)

Je neemt in principe de huuraccu over van de vorige eigenaar, wat in 99% van de gevallen een 22kWh accu betekent. De zeldzame 40kWh modellen die worden aangeboden zijn aanzienlijk duurder en niet echt interessant tov een Leaf (ook ivm betere snelladen in een Leaf). Je kunt je accuhuur wel veranderen naar een hoger kilometrage, met navenant hogere kosten.

De accu vervangen kun je je voor opgeven, dat kost een aardige duit en het wordt maar heel mondjesmaat gedaan. Je moet er maar vanuit gaan dat je een hele tijd vastzit aan de accu in je auto.

Oh: de accuhuur voor oude en nieuwe accu's is nagenoeg helemaal hetzelfde. Je betaalt een bedrag o.b.v. kilometrage, niet de accucapaciteit. Dus het laagste bedrag is 59/mnd voor beide accupakketten.
Dank voor het duidelijke antwoord. Heb dus nergens terug kunnen vinden dat je de huur over neemt van de vorige eigenaar, maar that makes sense, nu ik er zo over nadenk. Had een renault dealer er al een mail over gestuurd, maar vooralsnog geen antwoord.

Dan maar even inlezen over de range van een 22kwh zoe. Vraag me dus ook af of een tweedehands zoe uit 2016 een betere batterij heeft(qua techniek) tov een zoe uit 2014. Beide dus 22kwh in ieder geval(ga ik in ieder geval even uitzoeken, zal hier misschien al eens aan bod zijn gekomen).
Verwijderd schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:26:
De Zoe 40 Kw versie (met huuraccu) is volop te koop, zie o.a. gaspedaal.nl. De 22 Kw omwisselen voor 40 Kw is vrijwel onmogelijk daar Renault een tekort aan accu's heeft en ternauwernood voldoende voor verkoop nieuwe Zoe's.

Zelfde probleem als je een accu wilt kopen ter vervanging huur. Er is vrijwel geen accu te krijgen. Zoe's met koopaccu (dan altijd 40 Kw versie) zijn inderdaad zeer schaars.
Klopt, maar volgens mij niet voor onder de 15.000. Voor 14.000+- heb je wel een zoe uit 2016 met dan wel helaas een 22kwh accu.

[ Voor 21% gewijzigd door WolfsRain op 08-09-2018 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Schijnbaar kun je wel de batterij van een 22kwh zoe uitkopen https://pushevs.com/2017/...w-lets-buy-battery-lease/ , of het rendabel is, is een tweede. Voor dat uitkoopbedrag kun je heel wat maanden batterijhuur van betalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@WolfsRain Als je echt goed advies wil krijgen van een dealer die daadwerkelijk wat weet van Zoes, kun je ook eens langs bij Bleeker in Purmerend. Hij handelt bijna alleen in Zoes van alle generaties en soorten. Ook is het een hele aardige man :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zody
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:18
WolfsRain schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:27:
[...]

Dank voor het duidelijke antwoord. Heb dus nergens terug kunnen vinden dat je de huur over neemt van de vorige eigenaar, maar that makes sense, nu ik er zo over nadenk. Had een renault dealer er al een mail over gestuurd, maar vooralsnog geen antwoord.

Dan maar even inlezen over de range van een 22kwh zoe. Vraag me dus ook af of een tweedehands zoe uit 2016 een betere batterij heeft(qua techniek) tov een zoe uit 2014. Beide dus 22kwh in ieder geval(ga ik in ieder geval even uitzoeken, zal hier misschien al eens aan bod zijn gekomen).

[...]

Klopt, maar volgens mij niet voor onder de 15.000. Voor 14.000+- heb je wel een zoe uit 2016 met dan wel helaas een 22kwh accu.
Toevallig vandaag een gekocht uit 2013, range variert tussen de 125-150km afhankelijk van hoe je er mee rijdt en omstandigheden.

Zit meen ik geen technisch verschil tussen de batterijen 2013-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
Zody schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:55:
[...]

Toevallig vandaag een gekocht uit 2013, range variert tussen de 125-150km afhankelijk van hoe je er mee rijdt en omstandigheden.

Ik heb begrepen dat de range in de winter meer rond de 80km ligt van een eigenaar. Geen idee wat daarbij de rijstijl was overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
janesh schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 14:37:

Ik heb het op de live steam aan hem gevraagd over de 811 cel maar hij was er nu niet zeker van.
Hij zij dat hij gehoord had.

Dus zal wel geen 811 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
evtje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:51:
[...]

Ik heb het op de live steam aan hem gevraagd over de 811 cel maar hij was er nu niet zeker van.

Ah, was jij dat ;w :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evtje schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:51:
[...]

Klopt, zelf geinformeerd toen ik m’n kona kreeg bij de hyundai/ kia importeur (zelfde contactpersoon als waar ik de kona kon previewen voor geneve): zelfde cellen als de kona, 811 is UITGESTELD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

@WolfsRain Ik heb mijn 22kWh Zoë vorig jaar door Renault laten upgraden naar 41kWh waardoor m'n Q210 technisch een Q90 is geworden. Ik was al best wel tevreden met de Q210 maar vooral voor de vakantie ritten merk ik dat een 41kWh wel comfortabeler is. Ik betaal geloof ik €130,- per maand aan Renault voor batterij huur voor de 'unlimited km's optie en heb verder 0 kosten. Onderhoud 49,- per jaar, laden doe ik altijd gratis op een gratis laadpaal bij mij in de buurt. (Terwijl er een 11kW laadpunt met vaste kabel aan m'n huis hangt 8)7 )

Als je gewenste bereik inderdaad 120KM (worst-case) is dan volstaat een Q210 met 22kWh batterij uitstekend. Het bedrag dat je aan huur voor de batterij kwijt bent is nog altijd lager dan wat je nu aan brandstof en MRB betaalt, vergeet niet dat er bij die huurprijs ook Renault Routeservice bij in zit; dat houdt in dat als je ergens in de EU met een lege batterij of ander probleem komt te staan dan slepen ze je naar een plek waar je kunt laden (en ze gaan niet weg tot je echt aan het laden bent) of naar een garage / hotel uiteraard.

@mux AC snelladen duurt met een 41kWh batterij overigens een uur tot ruim 80%. Ik vind dat t.o.v. de Leaf nog best wel meevallen. Scheelt misschien 5 minuten.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Hachy schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:09:
@WolfsRain Ik heb mijn 22kWh Zoë vorig jaar door Renault laten upgraden naar 41kWh waardoor m'n Q210 technisch een Q90 is geworden. Ik was al best wel tevreden met de Q210 maar vooral voor de vakantie ritten merk ik dat een 41kWh wel comfortabeler is. Ik betaal geloof ik €130,- per maand aan Renault voor batterij huur voor de 'unlimited km's optie en heb verder 0 kosten. Onderhoud 49,- per jaar, laden doe ik altijd gratis op een gratis laadpaal bij mij in de buurt. (Terwijl er een 11kW laadpunt met vaste kabel aan m'n huis hangt 8)7 )

Als je gewenste bereik inderdaad 120KM (worst-case) is dan volstaat een Q210 met 22kWh batterij uitstekend. Het bedrag dat je aan huur voor de batterij kwijt bent is nog altijd lager dan wat je nu aan brandstof en MRB betaalt, vergeet niet dat er bij die huurprijs ook Renault Routeservice bij in zit; dat houdt in dat als je ergens in de EU met een lege batterij of ander probleem komt te staan dan slepen ze je naar een plek waar je kunt laden (en ze gaan niet weg tot je echt aan het laden bent) of naar een garage / hotel uiteraard.

@mux AC snelladen duurt met een 41kWh batterij overigens een uur tot ruim 80%. Ik vind dat t.o.v. de Leaf nog best wel meevallen. Scheelt misschien 5 minuten.
Awesome, ik rijd denk ik zo een 17.500 km pet jaar dus zal dan ook wel in het hoogste segment vallen.

Aangezien de batterij tussen een zoe uit 2013-2016 technisch dus niet verschilt, ga ik even uitzoeken of de nieuwere zoes wellicht functies hebben die minder energie verbruiken(zoals de leaf 2011 en 2013+). Verder nog even kijken naar de extra opties etc en dan ga ik binnenkort maar eens even een dealer contacten voor een proefritje! Wat ik begrepen heb zijn gereden km's minder impactvol bij ev's dan bij normale diesel/benzine wagens(qua slijtage) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kupsani
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 11:50
Hallo ik ben nieuw op het forum. Krijg over twee weken mijn nieuwe Nissan leaf 2 met 40kwh batterij en wil daarmee naar parijs rijden. Ik lees nu echter op diverse sites over de snellaad problemen. Zijn er mensen hier met ervaring met lange ritten met de Leaf? Kan ik op weg naar parijs beter een x lang laden of meerdere keren kort laden? Alle tips zijn welkom. Gr Kupsani

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
kupsani schreef op zondag 9 september 2018 @ 01:37:
Hallo ik ben nieuw op het forum. Krijg over twee weken mijn nieuwe Nissan leaf 2 met 40kwh batterij en wil daarmee naar parijs rijden. Ik lees nu echter op diverse sites over de snellaad problemen. Zijn er mensen hier met ervaring met lange ritten met de Leaf? Kan ik op weg naar parijs beter een x lang laden of meerdere keren kort laden? Alle tips zijn welkom. Gr Kupsani
Yep, ik heb lange rit gemaakt met de leaf 40kWh (500+ km per dag). Zie
https://goedkoperrijden.b...tdaging-deel-1-van-2.html er is een nieuwe software update waardoor de 2e keer snelladen op een dag sneller gaat. Batterij komt dan wel in het rood maar je schijnt wel door te kunnen rijden. Dus vooral handig bij 400+ km op een dag.

Dus vooral die update laten uitvoeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Met het oog op de toekomst zou ik graag voorbereidingen willen treffen voor een laadpaal bij mijn nieuwbouwwoning. Ik heb op dit moment geen elektrische auto, maar daar kan volgend jaar bij mijn keuze voor een nieuwe leaseauto wel verandering in komen. Helaas heb ik hier niet eerder aan gedacht en kan dus geen loze leiding meer meenemen in de bouw. Ik heb straks wel een schuur (met elektriciteit) grenzend aan de oprit. Zou ik bijvoorbeeld, voordat ik de oprit/tuin laat leggen, een loze leiding kunnen laten trekken naar de oprit voor een laadpaal (in de toekomst)? Of moet dat vanuit het huis worden geregeld?
Wil voorkomen dat ik later nog eens veel moeite moet doen om de laadpaal te realiseren. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xtince schreef op zondag 9 september 2018 @ 07:57:
Met het oog op de toekomst zou ik graag voorbereidingen willen treffen voor een laadpaal bij mijn nieuwbouwwoning. Ik heb op dit moment geen elektrische auto, maar daar kan volgend jaar bij mijn keuze voor een nieuwe leaseauto wel verandering in komen. Helaas heb ik hier niet eerder aan gedacht en kan dus geen loze leiding meer meenemen in de bouw. Ik heb straks wel een schuur (met elektriciteit) grenzend aan de oprit. Zou ik bijvoorbeeld, voordat ik de oprit/tuin laat leggen, een loze leiding kunnen laten trekken naar de oprit voor een laadpaal (in de toekomst)? Of moet dat vanuit het huis worden geregeld?
Wil voorkomen dat ik later nog eens veel moeite moet doen om de laadpaal te realiseren. Tips?
Voordat je de oprit laat aanleggen de laadpaal / punt alvast monteren op de muur. Gewoon een 6mm2 installatie kabel pakken en door de fundering en meterkast heen boren. Extra groep laten aanleggen. Mooiste is natuurlijk 3F als de laadpaal dat ook ondersteund (en de auto).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
Zody schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:55:
[...]

Ik heb 2 jaar Zoe gereden en vindt het bereik wel redelijk optimistisch ingeschat, als je rit voor 80% of meer uit snelweg bestaat haal je in de winter misschien 100km mits je niet harder rijdt dan 94km/h. Rijdt je veel stad of provinciale weg dan haal je de 120km wel.

Daarnaast is het ook reëel om te verwachten dat een 4 jaar oude Zoe geen 100% accu capaciteit meer heeft en je die ook niet helemaal benut omdat je graag wat marge overhoud.

Dus laten we eens aannemen dat je accu 90% is (prima waarde voor die leeftijd) en je maximaal 90% hiervan wilt benutten is je bereik dus 81% van het oorspronkelijke bereik.

Ik reed dagelijks Lelystad-Schiphol vv en dat was 135 km, in de zomer ging dat zonder laden in de winter echt niet ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Met 22kwh accu in de bmw i3 (geen warmtepomp): zomer, voor en najaar: 140-150km
Tot 10 graden (dat is best vaak in NL !).... 125km
nul of lager.... 100km
MAAR .... gebruik je accu voorverwarming (geen idee of Zoe dat heeft) dan kun je er 25km bij optellen.
Alleen bij korte stukjes heeft dat geen zin.

Zal voor de meeste 22kwh accu ev's hetzelfde zijn (i3 was in die tijd een van de zuinigste met 16kw/100km gem.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vanmiddag proefritje en Q&A bij de Sono Sion, hebben jullie nog dingen die jullie weten? Dan vraag ik het gelijk daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Erasmo schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:19:
Vanmiddag proefritje en Q&A bij de Sono Sion, hebben jullie nog dingen die jullie weten? Dan vraag ik het gelijk daar :)
Jaaaa (gaan zelf van de week), alles en zoveel mogelijk :9

- warmtepomp ja of nee ?
- Optie grotere accu mogelijk ? (want 30-35kwh wordt 4K euro, nou doe maar gelijk een grotere dan, 3-4K meer betalen en dan 64kwh)

- Vehicle to grid.... hoe (wat moet je daarvoor in huis doe, of levert die gewoon 3 fase op de output.... beste, kun je het zelf regelen).

Videotje ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
BarryH schreef op woensdag 5 september 2018 @ 23:36:
[...]

top.
wat ik nooit snap is de bagageruimte informatie van de fabrikanten.
als je bij autoweek kijkt ( https://www.autoweek.nl/c...=93429&id2=88965&cache=no) is de ioniq wat ruimer dan de Niro, maar uit de video lijkt het omgekeerde
ra ra....
Je vergelijkt de bagageruimte van de Niro PHEV met de EV uit de video van Bjorn.
Inhoud Niro PHEV: 324 / 1322 L (achterbanken plat)
Inhoud Niro EV: ~450L / 1405 L (KIA Korea website)
Inhoud Kona Electric: 373 L / 1114 L

De PHEV heeft de batterijen grotendeels achterin, en moet ondertussen nog de gehele conventionele ICE drivetrain huisvesten (incl uitlaat etc.), en levert daarom in aan kofferbakruimte. Oftewel, niet raar dat de bagageruimte vd Niro EV groter lijkt dan de Ionic.

Voor geinteresseerden, hier nog een directe link naar de koreaanse Niro catalogus en prijslijst (translate is your friend).
Interessant: in Korea is het verschil tussen de premium uitvoering vd Kona EV en premium Niro EV ~1300 euro.

Ik zag eerder iemand de instap ICE Kona en ICE Niro op NL prijzen vergelijken (ca 5000 euro).
Echter, dan vergelijk je niet alleen op grootte/afwerking, want ook in de standaard Niro zit kostbare hybride techniek tov de volledig-ICE Kona.
Het prijsverschil in Korea tussen de basis ICE Kona en basis (=niet-plugin hybride) Niro is ~ 4600 euro. Oftewel, vrij vergelijkbaar met hier. Wellicht wordt het prijsverschil tussen de Kona Electric en Niro EV dus wel een stuk minder groot dan 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
In Korea is het ongeveer 5% verschil, dan zou die op 47.500,- moeten uitkomen in premium uitvoering.
Maar zou me niks verbazen als ze 49.500,- gaan proberen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:18:
In Korea is het ongeveer 5% verschil, dan zou die op 47.500,- moeten uitkomen in premium uitvoering.
Maar zou me niks verbazen als ze 49.500,- gaan proberen :(
Pittige prijs dan...
Zou me niks verbazen als je hem dan pas voor 52.500 fatsoenlijk hebt kijk hoe de Kona van 44k ineens 47k werd:
Auto: 44.115
kleur: 695
Bumperbeschermer: 89
Afleverpakket: 179 (luxe)
Garantie 6/7 jr: 834
Lak- en interieurbescherming met 3 jaar garantie: 279
Tenaamstelling: 10,10
Kenteken: 39,00
Recylingbijdrage: 170
Rijklaarmaken: 660,90
Totaal: 47.071.

Rijklaarmaken vond ik nog het grappigste, ok ok wat folie verwijderen etc, maar wat doe je verder met een EV? Heb het hem gewoon gevraagd, kerel stond met z'n mond vol tanden.

Als de Niro 49.500 is heb je hem dus wss voor zo'n 52.500 daadwerkelijk op je oprit staan als ze ditzelfde geintje uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
^^
Tja, dit is natuurlijk met elke nieuwe auto die je koopt, niets specifieks voor Hyundai/KIA of EV's, je betaalt altijd extra voor metallic lak, een netje in de kofferbak etc. De geadverteerde prijzen moeten overigens wel incl. rijklaar en afleverkosten zijn (dus alle prijzen die je op de website ziet etc.), maar dat doen ze inmiddels wel goed (anders terug te vorderen).

Garantie 6-7 jaar en Lak en interieurbescherming vervallen alvast bij de Niro, want KIA heeft al 7 jaar standaard en die beschermingsoptie bieden ze (helaas) uberhaupt niet aan bij KIA's. Dus das al weer ruim 1000 minder ;)

De prijsstelling is idd even de vraag, ~ +5% zou reeel zijn als je Koreaanse prijzen kijkt, maar met de Nederlandse 50K taxlimiet in gedachten en enorm hoog vraag/aanbod verschil, zouden ze wel eens 49.500 of 48.900 kunnen gaan proberen ja (zodat incl alle kosten nog nét onder de 50K bijtellingsschijf), voor het premium model.

Overigens, de wereldpers hoor je alleen maar over de Tesla productie, maar die spuwt nu wel gemiddeld over laatste maanden 3500 M3's per week = 160.000 per jaar uit, later dit jaar wrs. groeiend naar de 5000 / week zie ze eerder in pieken gehaald hebben, ofwel tot 250.000 per jaar.

De KIA Niro zal maar met 20.000 per JAAR gebouwd worden... (Kona vergelijkbaar). En andere EV modellen doen het al even beroerd.

Ben zeer benieuwd wat voor productieaantallen VW met z'n ID Concept van plan is, maar ik vrees ook zoiets. Hele pers schreeuwt ja er zijn wel 10 elektrische modellen op komst in 2019-2020, "einde voor Tesla", maar ja, met welke productiecijfers en dus beschikbaarheid, dat vertellen ze er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:06:
[...]

Pittige prijs dan...
Zou me niks verbazen als je hem dan pas voor 52.500 fatsoenlijk hebt kijk hoe de Kona van 44k ineens 47k werd:
Auto: 44.115
kleur: 695
Bumperbeschermer: 89
Afleverpakket: 179 (luxe)
Garantie 6/7 jr: 834
Lak- en interieurbescherming met 3 jaar garantie: 279
Tenaamstelling: 10,10
Kenteken: 39,00
Recylingbijdrage: 170
Rijklaarmaken: 660,90
Totaal: 47.071.

Rijklaarmaken vond ik nog het grappigste, ok ok wat folie verwijderen etc, maar wat doe je verder met een EV? Heb het hem gewoon gevraagd, kerel stond met z'n mond vol tanden.

Als de Niro 49.500 is heb je hem dus wss voor zo'n 52.500 daadwerkelijk op je oprit staan als ze ditzelfde geintje uithalen.
En toen is rijklaar maken van de rekening gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
WolfsRain schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:34:
[...]

Awesome, ik rijd denk ik zo een 17.500 km pet jaar dus zal dan ook wel in het hoogste segment vallen.

Aangezien de batterij tussen een zoe uit 2013-2016 technisch dus niet verschilt, ga ik even uitzoeken of de nieuwere zoes wellicht functies hebben die minder energie verbruiken(zoals de leaf 2011 en 2013+). Verder nog even kijken naar de extra opties etc en dan ga ik binnenkort maar eens even een dealer contacten voor een proefritje! Wat ik begrepen heb zijn gereden km's minder impactvol bij ev's dan bij normale diesel/benzine wagens(qua slijtage) ?
ZOE uit 2012-2013 hebben een paar kinderziektes zoals falende motor/lader en bijv. de TCU (wat nu een terugroepactie heeft). Vanaf 2014 beginnen ze wat beter te worden maar technisch hetzelfde van binnen en van buiten.

In frankrijk zijn er een paar ZOE die bijv. geen navigatiescherm hebben, maar de rest van eu heeft dat als standaard.

Verder hebben zoe t/m 2016 (denk ik, weet niet zeker, kan ook 2015 zijn) 5 jaar garantie en de rest vanaf 2016 2 jaar garantie. Iets om in je hoofd te houden voor als je zoekt.

Renaultforum zit ook bomvol informatie voor al je ZOE vraagjes.

Als je het wil wagen kun je er ook eentje cheap uit frankrijk importeren: https://occasion.renault....rtKey=pvTtc&sortOrder=ASC

[ Voor 6% gewijzigd door Coasterfreak op 09-09-2018 16:05 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Pagina: 1 ... 91 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.