Verwijderd

Bij hyundai krijg je 8 jaar garantie op de batterij, als de kabel(s) in die 8 jaar stuk gaan ga ik er eentje halen, voor niks. Desnoods maak ik wel een proefrit in een EV en jat ik er 1 mee, wat een gelul. Die dingen moeten 10 jaar mee kunnen! Wat betaal je voor zo’n ding? Goed om een reserve in je auto te leggen...!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
De Model 3 komt langs op de Paris Motor show. Zijn er nog andere mensen met reservering die wel in zijn voor een road-trip?

https://www.teslarati.com...is-motor-show-eu-release/

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MeZZiN schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:45:
[...]

Denk dat we weg waren (of vakantie) Je kan hem ook niet echt missen op de zuidzijperweg valt redelijk op.

Maar voor hoe klein het dorp is hebben we redelijk wat EV's en dat zijn alleen degene die ik gezien heb. In de omgeving zitten ook redelijk wat Tesla's alleen die laten zich wat minder vaak zien.

Maar een snellader in de kop zoals in den helder of schagen is redelijk hard nodig denk ik. Misschien eens een balletje opgooien bij gemeente hollands kroon ze hebben zelf al een aantal E-UPs.

Voorlopig heb ik nog de leen auto over een paar dagen weet ik meer of mijn auto nog te herstellen valt. (in nieuwstaat) of dat er toch iets anders moet gebeuren. Ben benieuwd.

Voor nu we hebben bij wieringerwerf een snellader (eindelijk) en supercharger in hoorn. Maar de rest is veel te kort nog.
Langs de A7 is Fastned toch vrij goed aanwezig tegenwoordig?

Maar ik snap de struggle, ik ben hier ook al tijden aan het pushen op meer laadpunten. In Den Helder hebben ze onlangs een parkeergarage in het centrum gereviseerd maar laadpunten installeren ho maar...
Mar.tin schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:05:
Even opscheppen :+

Vanmorgen 100W/km op weg naar werk. (73km) Apeldoorn > Nieuwegein.
Toegegeven met wind mee, achter een vrachtwagen aan, maar toch wél de utrechtse heuvelrug beklommen.
De afgelopen 1700km met 140W/km gereden, dus blijkbaar waren de windgoden goed gezind.

Zuinigste rit tot nu toe. Op die manier red ik de 200km op een accu wel in mijn Leafje.

Klein nadeel is dat ik mijn grote bek losgetrokken heb op dat er geen definitief laadbeleid was bij mijn werkgever. (1 van de 3 palen stond gratis, de andere 2 op €0,15/kWh). Met als gevolg dat ik nu inkoopprijs van de stroom moet gaan betalen :+.
Ik doe 50Wh/km hier :P Maar afhankelijk van in welke staffel je werkgever zit zal inkoopprijs wel meevallen toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:10
Erasmo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:49:
Ik doe 50Wh/km hier :P Maar afhankelijk van in welke staffel je werkgever zit zal inkoopprijs wel meevallen toch?
Berg af, wind mee, gesleept door een vrachtwagen? :+ Even heel lui zonder terugzoeken, met wat voor wagen doe je dat? :).

Edit: Volgens mij doe je dat op een motorfiets :+, dat is niet helemaal eerlijk vergelijken O+ .

Ik kwam op basis van ons voorschot op 10ct/kwh geloof ik. En aangezien de afdeling inkoop ook moi is, maar eens op zoek naar goedkopere stroom :+. Volgens mij moeten ze aan 4,8 cent / kWh een heel eind genoeg hebben.
Alleen uitkijken dat we dan niet boven de 100.000kWh komen, want dan wordt het weer een beetje duurder voor de kWh's boven de 100.000

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 13-09-2018 11:55 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:49:
Langs de A7 is Fastned toch vrij goed aanwezig tegenwoordig?

Maar ik snap de struggle, ik ben hier ook al tijden aan het pushen op meer laadpunten. In Den Helder hebben ze onlangs een parkeergarage in het centrum gereviseerd maar laadpunten installeren ho maar...
Ja, langs de A7 is het op zich prima. Onderweg terug van de Elfwegentocht heb ik daar ook bij Fastned gestaan. Het 'probleem' is het hele gebied ten oosten van de A7 en ten noorden van Heerhugowaard; da's een goede 30x20km waar basically geen laadinfra te vinden is. Schagen is een redelijk serieuze stad, meer inwoners dan de yuppenwijken in de randstad, en er staan maar liefst een dozijn laadpalen, allemaal op waardeloze plekken. Bij de mac, rond het winkelcentrum, bij een autodealer. Met misschien 2 uitzonderingen allemaal op een plek waar je er niks mee kunt als je elektrisch rijdt zonder oprit.

In de buitengebieden is het helemaal erg. In heel hippolytushoef - echt geen klein dorp - staat één laadpaal. Bij de gemeente.

Mijn familie (die daar woont - ik woon zelf in Berkel en Rodenrijs) en mensen als MeZZiN zijn gelukkig genoeg dat ze allemaal in grote huizen met opritten wonen, dus we zitten hier niet te klagen omdat wij het zo zwaar hebben :P maar het loopt wel echt heel ver achter in de noordkop. In Den Haag of Zoetermeer kun je klakkeloos een elektrische auto kopen en nooit problemen te hebben met laden. Schagen, Anna Pauwlona, Den Helder en omstreken lopen nog echt 3-5 jaar achter.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32

greatgonzo

schit-te-rend!

Volgens mij zijn die proefritten met de sion een groot succes.. volgende week zit Almere, Groningen en Hengelo compleet vol!

Wel kun je een afspraak plannen om de 2e sion te ruiken en te voelen.. iemand al die tour geboekt?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
In Delft kon je ook zonder afspraak de auto's bekijken, terrein was vrij toegankelijk. En voor de testrit kun je altijd vragen of ze nog een plekje vrij hebben of kunnen maken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

Zit er eigenlijk cruise control in de sion?

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
mux schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:26:
[...]
Yup, in een massageproduceerde kabel zitten ze gekrompen, en dat moet je met een aardig lompe tang doen, dit soort spul:
Echter, als je geen coulance van de dealer krijgt is het goedkoper om van aliexpress een connector te trekken en die erop te zetten. Die zijn eigenlijk altijd soldeerbaar. Moet je wel een flinke soldeerbout op zetten.
Solderen zou ik niet aanraden, daar zijn die hulzen niet voor gemaakt. De kleine (CP/PP) pennen kun je wel prima solderen maar de grote (L,N,PE) zou ik gewoon krimpen/persen.

Losse stekkers zijn ook in NL te krijgen voor een paar euro (btw) meer: https://www.laadkabelwinkel.nl/componenten
Zo'n tang is meestal wel te lenen ergens, bijv. van een mede tweaker. Ik heb bij mij (Eindhoven) een (hydraulische) liggen iig mocht het nodig zijn!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:42:
Zit er eigenlijk cruise control in de sion?
Ja, zie PeterZ(on) in "Elektrische auto's - Deel 3"

[ Voor 37% gewijzigd door PeterZ(on) op 13-09-2018 13:18 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Goede vraag, ga even bellen met ze ? (geen idee of dat onder de garantie valt)
Nieuwe (origineel is 250,- 32A 3-fase) en die kan ik dan ook voor anderen gebruiken.
1-fase 180,-......niet origineel.

Stekkers is meer werk en bijna even duur: welke stekker is het ? Of toch de kabel.

[ Voor 16% gewijzigd door prettig op 13-09-2018 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Sono Sion, net geweest. Gewoon ruim (echt ruim) en compleet (nog wel wat werk te doen).
Afwerking: goedkoop en simpel (zal wellicht iets beter worden).
En blijf erbij: no-brainer auto (schrijf meer af op een andere EV dan de Sono kost).

Paar aardige discussies:

- Wielen, worden 17" (en simpele banden vermoed ik zo)
- Ik wil zomer en winter set (Duitsland al verplicht).
- En wil mooie grotere wielen erop met goede banden, gaan jullie die aanbieden ...... niet zeker, hmmm
- Extra set zomer wielen in 19/20" met goede zomerbanden (maakt de auto)
- Hun 17" set eraf en winterbanden erop.
--> Ging die serieus meenemen in de discussie (want wielen aanpassen doen we al heel lang op auto's).

Eco/comfort switch:
- Was niet zeker ?
- Op z'n minst in de software en onthouden, functie die veel gebruikt wordt in EV's (met name als je net wat meer range nodig hebt)
- Dus knopje niet nodig, wel in de software

11Kw ac, ze proberen er 22kw van te maken (en dan ook de output 22kw)...... zou super zijn.

Warmtepomp: neen, wel een efficiëntere verwarming (wat.... mag die niks over zeggen, dus nog niet 100% uit)
Wordt 10cm langer, zit positie hoger, bank achter hoger, hoek bank anders. Voor betere beenruimte (bult weg). Ruitjes achter bij bagageruimte.
Geluid: komt nog demping in, zit nu niks in.
Enige optie: trekhaak.

Accu: 35-45kwh, is bekend hoeveel exact, maar mogen nog niks zeggen (ook contracten getekend).
Fabricage contract: is getekend: wie, wordt bekend gemaakt (ze willen in 8 jaar 250 tot 260.000 stuks maken).

Onderstel: even gekeken, is niet van een i3, compleet eigen ontwerp. Remmen zijn van BMW. Rijdt goed remt goed en regeneratie is bijna identiek aan de bmw i3.

Chassis: Aluminium, rest kunststof.

2019 eerste op de weg ..... denk niet (of ze hebben al een voertuig verder af wat wij niet zien), wordt krap.
2020 dat denk ik wel......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Yoade75 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:31:
@JayPe
Interessant om te volgen!
Wanneer gaat de RDW hem testen?
Zojuist bevestigd gekregen: 10 oktober is TowDay :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

JayPe, enig idee waarom dit nog nooit met een model S is gedaan?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• prettig
Smuggler schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:02:
Omdat de meeste model S eigenaren niks te slepen hebben of het laten doen.... denk ik zo....

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Via via heb ik gehoord van een S met trekgewicht op kenteken, echter zou je zeggen dat zoiets tegenwoordig niet lang onbekend blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Smuggler schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:02:
Ik heb geen idee, maar het gaat om een individuele keuring: Alléén míjn auto wordt gekeurd. Dus wellicht is het al wel eens door een Model S bezitter gedaan, maar 1) 95% van de Model S bezitters zal 'Lease maatschappij' heten denk ik, 2) Model S bezitters zijn wellicht kapitaalkrachtiger en maken zich niet druk om een trekhaak; dan pakken ze toch gewoon de TrailBlazer van de vrouw? 3) Ik weet niet of er een trekhaak beschikbaar is voor de Model S? 4) de Model X heeft wel een trekhaak, 5) ik heb een e-up! gekocht, en géén Model S, was dat het geval geweest, dan had je je kunnen afvragen waarom ik het wel voor de Model S doe, en niet voor de e-up! 6) Ik denk dat ik uberhaupt de eerste ben die het voor welke EV dan ook probeer. 7) de typegoedkeuring van de e-up! is gelijk aan het ICE broertje, dáár is ook geen trekgewicht voor toegestaan, maar daar zijn wel (duitse, in Duitsland getest en goedgekeurde) trekhaken voor verkrijgbaar ( meerdere fabrikanten zelfs), wat het voor de e-up een stuk makkelijker leek te maken den voor de Model S. 8) Niemand met een Model S is zo gek als ik :-)

Kies maar :-)

Oh:

Rameder heeft ze voor de Tesla Model S.. Bij Rameder kocht ik die voor mij (e-)up! van MVG (merk fabrikant)

https://www.autoblog.nl/n...e-nederlandse-auto-101819

[ Voor 7% gewijzigd door JayPe op 13-09-2018 15:23 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heel brutaal, maar is het misschien mogelijk dat ik mee kom kijken met je de 10e oktober, @JayPe? Ik ben erg geïnteresseerd om dit traject ook aan te bieden voor Leaf-eigenaren. En eh... voor mezelf :P

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 13-09-2018 15:45 ]

• prettig
JayPe schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:21:
[...]

Ik heb geen idee, maar het gaat om een individuele keuring: Alléén míjn auto wordt gekeurd.
Ok, dus als jij het hebt geldt het niet voor elke E-up!......?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 20:49
greatgonzo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:32:
Volgens mij zijn die proefritten met de sion een groot succes.. volgende week zit Almere, Groningen en Hengelo compleet vol!

Wel kun je een afspraak plannen om de 2e sion te ruiken en te voelen.. iemand al die tour geboekt?
Ik ga vanmiddag naar Almere voor een kennismaking + proefrit (gereserveerd).
Zal wel verslag doen als ik weer terug ben.

Verwijderd

Kia heeft al een Sion killer geïntroduceerd:

*enig sarcasme van toepassing, wat een auto haha*

Edit: als je daarin van rechts wordt aangereden zijn de bijrijder en degene rechts achterin al bij 50 km/u dood volgens mij :o

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2018 16:24 ]

Verwijderd

Het is een verkleinde Kia Soul.

Waarom zou een aanrijding catastrofaal zijn? Er zijn wel meer auto's met dergelijke deuren.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daarvoor kun je ook op de bonnefooi langskomen, er is genoeg personeel om vragen te beantwoorden en na een kwartiertje heb je het meeste wel gezien. Je kunt altijd nog ter plekke vragen of er tijd over is voor proefritjes als iemand niet op is komen dagen maar dat is natuurlijk op eigen risico. Als je niet te ver weg woont zou ik lekker langsgaan, het is een leuk kort uitje en de auto is erg interessant om van dichtbij goed te bekijken, ook zijn ze nog steeds geïnteresseerd in feedback.
Mar.tin schreef op donderdag 13 september 2018 @ 11:52:
[...]

Berg af, wind mee, gesleept door een vrachtwagen? :+ Even heel lui zonder terugzoeken, met wat voor wagen doe je dat? :).

Edit: Volgens mij doe je dat op een motorfiets :+, dat is niet helemaal eerlijk vergelijken O+ .

Ik kwam op basis van ons voorschot op 10ct/kwh geloof ik. En aangezien de afdeling inkoop ook moi is, maar eens op zoek naar goedkopere stroom :+. Volgens mij moeten ze aan 4,8 cent / kWh een heel eind genoeg hebben.
Alleen uitkijken dat we dan niet boven de 100.000kWh komen, want dan wordt het weer een beetje duurder voor de kWh's boven de 100.000
Jup, motor :P

Oh voor die prijs is het ook geen straf om te laden op het werk toch? Ook netjes dat het gewoon tegen inkoop kan. Als je toch met contractvernieuwing bezig gaat, wellicht ook zorgen dat het in ieder geval groene energie wordt? :) Of misschien zelfs flink wat PV op het dak leggen...

Daarvoor kun je ook op de bonnefooi langskomen, er is genoeg personeel om vragen te beantwoorden en na een kwartiertje heb je het meeste wel gezien. Je kunt altijd nog ter plekke vragen of er tijd over is voor proefritjes als iemand niet op is komen dagen maar dat is natuurlijk op eigen risico. Als je niet te ver weg woont zou ik lekker langsgaan, het is een leuk kort uitje en de auto is erg interessant om van dichtbij goed te bekijken, ook zijn ze nog steeds geïnteresseerd in feedback.
mux schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:15:
[...]

Ja, langs de A7 is het op zich prima. Onderweg terug van de Elfwegentocht heb ik daar ook bij Fastned gestaan. Het 'probleem' is het hele gebied ten oosten van de A7 en ten noorden van Heerhugowaard; da's een goede 30x20km waar basically geen laadinfra te vinden is. Schagen is een redelijk serieuze stad, meer inwoners dan de yuppenwijken in de randstad, en er staan maar liefst een dozijn laadpalen, allemaal op waardeloze plekken. Bij de mac, rond het winkelcentrum, bij een autodealer. Met misschien 2 uitzonderingen allemaal op een plek waar je er niks mee kunt als je elektrisch rijdt zonder oprit.

In de buitengebieden is het helemaal erg. In heel hippolytushoef - echt geen klein dorp - staat één laadpaal. Bij de gemeente.

Mijn familie (die daar woont - ik woon zelf in Berkel en Rodenrijs) en mensen als MeZZiN zijn gelukkig genoeg dat ze allemaal in grote huizen met opritten wonen, dus we zitten hier niet te klagen omdat wij het zo zwaar hebben :P maar het loopt wel echt heel ver achter in de noordkop. In Den Haag of Zoetermeer kun je klakkeloos een elektrische auto kopen en nooit problemen te hebben met laden. Schagen, Anna Pauwlona, Den Helder en omstreken lopen nog echt 3-5 jaar achter.
Klopt het is vaak om te janken in de dorpen. In Winterswijk, waar ik oorspronkelijk vandaan kom staan 3 gemeentelijke palen(je kent ze wel, de bekende E-laad stalen cilinder) die in 2010 zo goed als budgetneutraal zijn neergezet dankzij een flinke subsidie en daarna is de gemeente op haar lauweren gaan zitten en is er niks meer gebeurd. Zelfs bij renovatie van de P&R bij het station of een nieuwbouwwijk wordt het niet meegenomen :F

Ik probeer hier in de kop het te pushen dat er een snellader in DH komt maar tot nu toe is het trekken aan een dood paard.

Verwijderd

Bij mij in de omgeving staat bij zo’n beetje iedereen een laadpaal met dubbele aansluiting... Let er pas op sinds ik er ook een heb, dacht dat ik de eerste was :) Zelfs mensen zonder EV hebben er een, wel veel bedrijven met woning erachter (zal wel voor klanten/ vertegenwoordigers zijn). Zo’n ding schijnt je huis ook 20k meer waard te maken, voor die € 2.500 is het dus kennelijk een goede investering :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Vanmiddag ook even bij Sono wezen kijken, ze staan hier vlak bij dus even langs.
Leuke mensen, vol energie, ook even mogen rijden (geen afspraak gemaakt, gewoon 15 minuten moeten wachten)
Goed gesprek gevoerd en als ze dit voor elkaar krijgen voor die prijs is het werkelijk een game changer.
80% van het onderhoud zou je zelf moeten kunnen doen, of bij beun om de hoek.
De batterij moet zo'n 8 tot 10 jaar mee kunnen en kan gekocht, gehuurd of geleased (wat is het verschil?) worden. Batterij word in Duitsland gemaakt.
Moet aan smartgrid kunnen gaan leveren. 250 echte km met spiegels en meerdere personen getest.
Winter hebben ze nog niet getest. Batterijverwarming komt ook voor hele koude dagen, geen warmtepomp, wel verwarming.

Het rijden was vreemd, ik heb alleen maar in een Zoe gereden dus is electrisch nog erg wennen.
Mooi vond ik dat er nog geen isolatie in de auto zit, als je wegrijd dan lijkt het alsof je in een straaljager zit :-)
En wat een ruimte zeg. Ik las net hier dat hij nog 10cm gaat groeien, dan is het echt een hele grote auto voor dit geld.
Mooi vin ik hem niet, lelijk ook niet echt. Een beetje als de Nissan Note dacht ik, zeker niet mooi, maar zeker niet Multipla lelijk. En smaken verschillen.

Begin volgend jaar gaan ze botsproeven doen, dan de keuring voor Duitsland en ze zeggen dat ze dan in heel europa kunnen gaan leveren (Moet het RDW niet ook nog wat?)
De auto zou in NL ook 16.000 gaan kosten en de batterij afhankelijk van de dagprijs ongeveer 4000, maar ik vraag me af of ze weten hoe autoverkoop werkt in Nederland, er zitten meestal wat eurotjes tussen NL en DE.

Maar goed, ik ben voorzichtig optimistisch en wel een beetje excited...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Verwijderd

Wat gebeurt er eigenlijk als Sono failliet gaat? Zou je je pre-order kunnen terugclaimen?

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:27:
Wat gebeurt er eigenlijk als Sono failliet gaat? Zou je je pre-order kunnen terugclaimen?
:') en wie gaat dat teruggeven dan, ze zijn immers failliet.
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:23:
[YouTube: Kia Ray EV]

Edit: als je daarin van rechts wordt aangereden zijn de bijrijder en degene rechts achterin al bij 50 km/u dood volgens mij :o
Wow ze hebben het voor elkaar gekregen nog wat lelijkers dan de Soul te maken haha 8)7 _/-\o_ maar goed, in Azie zijn dit soort auto's hip. Toch zie je hier ook nog wel wat mensen in zo'n Nissan Cube rijden dus er is altijd wel markt voor....

[ Voor 55% gewijzigd door YoshiBignose op 13-09-2018 18:52 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
-

[ Voor 99% gewijzigd door YoshiBignose op 13-09-2018 18:52 ]

Facts don't care about your feelings

• Philos31
Ik was vergeten te vertellen dat de batterij van de Sono door ElringKlinger gemaakt zullen worden, was ook al een paar maanden bekend: https://www.elringklinger...semitteilungen/09-05-2018

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hahaha, mijn mail naar alle politieke partijen in Zoetermeer heeft effect :)

Ze hebben alleen de 15 cent ex btw in Gelderland vergeleken met de 35 cent in de btw in Zoetermeer. Maar goed.

Strekking van mijn mail was dat verschillende tarieven per laadpaal worden gehanteerd, sommige met statttarief, sommigen zonder. Factuur zie je pas 2 maanden later...

https://www.ad.nl/zoeterm...aadpaal-te-hoog~acb74c7d/

Mijn mail:

Beste Jordy Boerboom,

Een bewuste keuze om wederom de politiek hiervoor vragen te stellen en niet de collega's van parkeerbeheer.

Ik rijd nu een aantal maanden een diesel plugin hybride. Dat wil zeggen dat ik beperkte afstanden volledig elektrisch kan rijden en voor lange afstanden en vakanties op diesel kan rijden. Het perfecte compromis voor nu, nu er nog geen voor mij geschikte elektrische auto's bestaan.

Ik probeer zo veel mogelijk te laden en elektrisch te rijden, woon werk verkeer van Zoetermeer naar Leiden en terug gaat perfect! Ook in weekenden even naar Den Haag en terug, gaat allemaal prima! Het grote voordeel is dat je binnen Zoetermeer en de woonwijken geen schadelijke uitstoot meer hebt. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid!

Tot zo ver gaat alles prima, maar nu komen we bij het laden. Het is ondoorzichtig, tarieven verschillen gigantisch en zijn niet duidelijk en het ergste, in plaats van goedkoper lijkt het steeds duurder te worden! Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Waar op brandstof ongeveer 10% marge zit voor oliemaatschappijen, pomphouders en transport van het product, is dat bij stroom ongeveer 50% marge!

In Leiden kan ik tegen 20 cent per kWh en 0 starttarief laden. Daar laad ik dus het liefste zo veel mogelijk, want ik kom terug in Zoetermeer, waar het een stuk duurder is.

Om het niet al te ingewikkeld te maken, met verschillende laadpasaanbieders, die allemaal eigen (vreemde) verdienmodellen hebben, gebruik ik travelcard, een aanbieder met vaste kosten voor de administratie en altijd de werkelijke kosten voor het laden. Dus eigenlijk hetzelfde als bij een tankpas.

Ik laad thuis in Zoetermeer hier:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54553

Kosten? Nét iets goedkoper dan ik op diesel zou gaan rijden, wat erg belangrijk is voor de business case! 30 cent per kWh.

Dan zou je denken dat dit voor alle laadpalen geldt in Zoetermeer... Helaas!
"Onze" vaste laadpaal in de Piershilstraat is redelijk druk bezet en andere palen zijn bijna altijd leeg...

Een paar straten verderop wordt duidelijk waarom:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/47319

Hier staat mijn laadpas gelukkig wel bij en zie ik precies wat het kost: 35 cent per kWh en 60 (!) cent startkosten...

Wacht even, startkosten? Waarom? Als ik naar de pomp ga en de auto volgooi, komt daar toch ook geen 3 euro startkosten bij? Waarom dan wel bij laden?

Vooral bij een Plugin Hybride is dat erg onvoordelig, want er past maar 8kWh in mijn accu. Van die 60 cent startkosten had ik al mijn accu al voor 25% kunnen vullen bij onze vaste laadpaal in de Piershilstraat een straat verderop. Dat gaan we dus mooi niet doen!

Dus dat weten we ook weer, de Rhoonstraat is no-go als het op laden aankomt. Toch zonde, want het is ten alle tijden beter om in de woonwijk elektrisch te rijden en geen schadelijk uitstoot bij alle kinderen die er spelen de verspreiden! Dus mijns inziens zou de gemeente elektrisch rijden altijd moeten stimuleren.

Maar toen kwam het moment dat wij boodschappen gingen doen in de dorpstraat en tot mijn vreugde stond daar ook een laadpaal!

https://oplaadpalen.nl/laadpaal/127134

De dorpstraat, waar je komt om even iets te kopen, in ons geval schoenen en een ijsje! Na een half uurtje waren we klaar en weer bij de auto. Ik dacht toch, aangezien er nergens bij laadpalen een tarief vermeld staat, even controleren wat dit kost. 35 cent/kWh + 60 cent startkosten!! Ik heb voor totaal 2 kWh ongeveer 1 euro en 30 cent betaald... Dat was een domper! een liter diesel kost ook zo veel en kom ik ongeveer 20km ver mee. Met 2 kWh kom ik ongeveer 7 km ver.

Weer een paal op de zwarte lijst.

Er zijn dus meerdere problemen:
- Prijzen zijn te hoog.
- Prijzen verschillen per paal dermate, dat de verantwoording van de paal in het geding komt.
- Prijzen zijn vooral niet duidelijk, factuur komt maximaal 2 maanden na het laden binnen.
- Blijkbaar heeft de gemeente Zoetermeer geen prijsafspraken met aanbieders gemaakt.

Laatst begreep ik van een parkeerbeheerder dat men overweegt het tarief van 30 cent per kWh te verhogen naar 35 of zelfs 38 cent per kWh. Dit zou echt een doodsteek zijn voor het elektrisch rijden. Vooral mensen die een (diesel) PHEV rijden, zoals ik. Ik zou niet meer gaan laden, want het wordt daarmee veel duurder dan diesel!

Kijk hoe het in andere steden gaat:
https://nederlandelektris...ndag-3-april-2016=&page=4

15 cent per kWh!!!
Geen starttarief...

Het kan makkelijk aangezien de kale energieprijs voor bedrijven rond de 5 cent/kWh zit en grootverbruikers zelfs richting de 2 cent per kWh gaan!

Ik wil de politieke partijen toch met klem verzoeken hier eens onderzoek naar te doen! Ik wil zo veel mogelijk elektrisch rijden, maar niet als het duurder wordt. Dan stap ik helaas weer over op diesel. Gelukkig heb ik die keuze in mijn auto.

Bedankt voor de moeite om deze lang uitgevallen mail te lezen!

Met vriendelijke groet,

Dfrenner

[ Voor 84% gewijzigd door BlakHawk op 13-09-2018 20:05 ]

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

@dfrenner goede mail, kansloos dat die verschillen zo groot zijn. Benieuwd wat ze daar mee doen, zou eigenlijk naar de landelijke politiek moeten gaan... Is hetzelfde als dat internet in straat A in je dorp duurder is dan in straat B...

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
In Den Haag hanteren alle palen dezelfde tarief stelling. Geen idee hoe de gemeente dat voor elkaar heeft gekregen.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Inmiddels staat er nog 1 Tesla Model 3 in Nederland op kenteken sinds 10-9. Wel een import.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/8ebe863747d85aed50d28137baf0680b.png

Eerste toelating internationaal febuari 2017 :? , naar mijn weten werden er toen nog geen model 3's geproduceerd...

[ Voor 26% gewijzigd door tomas123 op 13-09-2018 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Die eerste is een champagnekleurige Model 3 die in Zoetermeer rondrijdt. Al regelmatig gezien :)

• prettig
O ja Sono Sion, niet laden van de pv tijdens het rijden (kost extra systeem, dus duurder). En auto's staan 90% van de tijd stil.

Schuko voor: zeker, achter nog niet (maar willen ze wel, bv e-bike opladen onderweg). Klep voor, groot.
Vergeten: klep in 2 delen, kan iemand spanning afnemen als je staat te laden (denk niet).

Dat groene filter..... Wel groot ding overigens, echt bak met groente. Mooi !?... Lampje erin of zo....denk wennen of mooi fineer erop plakken....
Wat me ook daar pas opviel, ook pv op het dashboard! Is dat handig ?

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
MeTooPV schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:38:
In Den Haag hanteren alle palen dezelfde tarief stelling. Geen idee hoe de gemeente dat voor elkaar heeft gekregen.
Volgens mij zijn alle palen in Den Haag eigendom van de gemeente dus mogen ze ook eisen stellen aan de CPO’s.

Verwijderd

Zijkant al gezien? Overdesigned, zoals alles van DS, om te huilen :/

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Kluutmaran schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:00:
[...]

Volgens mij zijn alle palen in Den Haag eigendom van de gemeente dus mogen ze ook eisen stellen aan de CPO’s.
Nope. De gemeente heeft een openbare aanbesteding gedaan voor het alleenrecht om laadpalen te plaatsen bij openbare parkeerplaatsen.
Met de voorwaarde dat de gemeente niet betaalt voor de palen. En dat de aanbieding met de laagste laadprijs de aanbesteding wint.

Burgers blij. Milieu blij. En het kost niks. Wat wil je nog meer?

Ok, niet iedereen blij. Er zijn serieus klachten binnen gekomen bij de gemeente dat er teveel laadpalen worden geplaatst...

[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 13-09-2018 23:11 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

pposthoorn schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:58:
https://www.anwb.nl/lidmaatschap/vrijwilligers/toekomst-anwb

@Hachy misschien iets voor jou? Weet niet of je nog welkom bent :9 maar kan wel interessant zijn natuurlijk.
Ik mag niet meer komen :>

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tovenaar schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:38:
Ik ben me inmiddels aan het verheugen op mijn e-Golf die over drie weekjes als het goed is voor de deur staat, echter is er één item waar ik nog niet helemaal over uit ben.

Welke app/site kan ik het beste gebruiken om langere ritten te plannen met de daarbijbehorende laadmogelijkheden?
Schaamteloze zelf-blog-quote: https://goedkoperrijden.b...-europa-voorbereiden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Je kan dus ook een Nissan Leaf rechttrekken. Check
YouTube: Nissan Leaf. The rear fender replacement. Зам&#107...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:23:
[YouTube: Kia Ray EV]

Dit is een kei car: big in Japan. Het zou me verbazen als dit op de EU markt komt.

Doordat er delen net zo zwart zijn als de ramen lijkt het veel kwetsbaarder dan het in werkelijkheid is. Ik denk dat de kwetsbaarheid erg meevalt of zelfs veiliger kan uitpakken dan dunne B-stijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Kia Rey: Zowat geen kofferbak en 90-100km range.....concurrent van wie ? (denk van niemand meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

_V_

Philos31 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:25:
Begin volgend jaar gaan ze botsproeven doen, dan de keuring voor Duitsland en ze zeggen dat ze dan in heel europa kunnen gaan leveren (Moet het RDW niet ook nog wat?)
(Voor zo ver ik heb kunnen vinden: In principe is een (Europese) typegoedkeuring geldig in heel Europa (of misschien beter gezegd EU weet niet precies welke europese verzameling). Maar als Sono Motors niet het vervoer en op NL kenteken zetten voor hun rekening neemt, dan is er nog een RDW stappenplan voor de invoer.)
prettig schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:51:
Alle beetjes helpen? Maar meen gehoord te hebben dat die niet in de productieversie komt in verband met weerkaatsingen die het zicht belemmeren/afleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
_V_ schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:10:
[...]

(Voor zo ver ik heb kunnen vinden: In principe is een (Europese) typegoedkeuring geldig in heel Europa (of misschien beter gezegd EU weet niet precies welke europese verzameling). Maar als Sono Motors niet het vervoer en op NL kenteken zetten voor hun rekening neemt, dan is er nog een RDW stappenplan voor de invoer.)
In het begin mag je je nieuwe Sono ophalen in Bremerhaven, ze willen op den duur wel buitenlandse kopers misschien helpen met eventueel vervoer en het op kenteken krijgen maar inderdaad denk ik dat er ook nog wel een en ander zelf blijft te doen, heeft ook wel zo zn charme, dat past wel bij zo'n eigenzinnige auto.
Helaas zal dat dan wel betekenen dat de acceptatie voor jan-met-de-pet er voorlopig niet zal zijn in Nederland. Ik zie mijn buren geen "merkloze" auto zonder dealernetwerk zelf importeren.

Ach ja, speculaasie :P , eerst maar eens afwachten tot hij werkelijk op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
prettig schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:51:
...
Ja, wel in de prototypes. Het blijkt te weinig stroom op te leveren om rendabel te zijn dus die zit niet in de productieversie.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
In de laatste Autovisie staat een aardige reportage over de Sion waarin o.a. staat dat de productie niet in Duitsland zelf zal plaatsvinden maar wel in een EU land, benieuwd waar dat zal zijn. Nedcar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
JayPe schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:21:
[...]

Ik heb geen idee, maar het gaat om een individuele keuring: Alléén míjn auto wordt gekeurd. Dus wellicht is het al wel eens door een Model S bezitter gedaan, maar 1) 95% van de Model S bezitters zal 'Lease maatschappij' heten denk ik, 2) Model S bezitters zijn wellicht kapitaalkrachtiger en maken zich niet druk om een trekhaak; dan pakken ze toch gewoon de TrailBlazer van de vrouw? 3) Ik weet niet of er een trekhaak beschikbaar is voor de Model S? 4) de Model X heeft wel een trekhaak, 5) ik heb een e-up! gekocht, en géén Model S, was dat het geval geweest, dan had je je kunnen afvragen waarom ik het wel voor de Model S doe, en niet voor de e-up! 6) Ik denk dat ik uberhaupt de eerste ben die het voor welke EV dan ook probeer. 7) de typegoedkeuring van de e-up! is gelijk aan het ICE broertje, dáár is ook geen trekgewicht voor toegestaan, maar daar zijn wel (duitse, in Duitsland getest en goedgekeurde) trekhaken voor verkrijgbaar ( meerdere fabrikanten zelfs), wat het voor de e-up een stuk makkelijker leek te maken den voor de Model S. 8) Niemand met een Model S is zo gek als ik :-)

Kies maar :-)

Oh:

Rameder heeft ze voor de Tesla Model S.. Bij Rameder kocht ik die voor mij (e-)up! van MVG (merk fabrikant)

https://www.autoblog.nl/n...e-nederlandse-auto-101819
Ik ben heel benieuwd. Moet je voor die goedkeuring nog betalen? Ik ben van plan om onder mijn Ioniq een trekhaak te laten zetten, maar die is primair voor een fietsendrager en dat mag wel als ik alle voorgaande berichten goed interpreteer.

Maar af en toe een karretje naar de stort kan ook wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 07:52:
Kia Rey: Zowat geen kofferbak en 90-100km range.....concurrent van wie ? (denk van niemand meer)
Smart Forfour ;) Ik heb hem even overwogen voor vrouwlief, maar het bereik is onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 13 september 2018 @ 19:56:
Het kan makkelijk aangezien de kale energieprijs voor bedrijven rond de 5 cent/kWh zit en grootverbruikers zelfs richting de 2 cent per kWh gaan!
In de VS heb je stroomprijzen van richting de 2ct ja, maar in NL betalen grootverbruikers minimaal de marktprijs, en die is op het moment zeker geen 2 ct, en zo laag het al heel erg lang niet geweest. Cal-19 zit nu op circa 6 ct/kWh.

Zelfs al neem je als grootverbruiker het risico om vol op de spotmarkt te gaan vertrouwen voor je inkoop, dan nog heb je afgelopen jaar maar 1 dag gehad (22 april) dat je maar in de buurt van de 2 ct zat.

De kale stroomprijs gaat hard omhoog nu met de sterk gestegen gas/kolenprijzen en CO2. Als het niet heel rap weer terugvalt, zou ik iig rekenen op zeker 2 ct hogere kale stroomprijs voor iedereen voor de komende jaren tov 2017/2018.

(ok offtopic misschien, dit is meer iets voor de Duurzame Kroeg :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:41:
In de laatste Autovisie staat een aardige reportage over de Sion waarin o.a. staat dat de productie niet in Duitsland zelf zal plaatsvinden maar wel in een EU land, benieuwd waar dat zal zijn. Nedcar?
Ik gok Valmet Finland voor productie.

En als er genoeg orders zijn uit Nederland, dan is er wel wat te regelen zijn (een partij die alles regelt, import, etc ...), zou ik doen anders dag kwijt ophalen, zelf invoeren (langs RDW als ze tijd hebben), etc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:12:
[...]

Had ik ook al ergens gelezen, zij maakten vroeger de A-klasse voor Mercedes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

En als er genoeg orders zijn uit Nederland, dan is er wel wat te regelen zijn (een partij die alles regelt, import, etc ...), zou ik doen anders dag kwijt ophalen, zelf invoeren (langs RDW als ze tijd hebben), etc.....
Over Valmet Finland heeft Autovisie het ook, alleen is Bremerhaven dan wel omvaren en is bijvoorbeeld Lubeck een stuk dichterbij.

Dat vroeg ik ook, of er een partij is die hier de verkoop dan helemaal afhandelt en dat was bij voldoende belangstelling ook de bedoeling waarbij dan als voorbeeld Rotterdam werd genoemd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 20:49
Gisteren in Almere een proefrit gemaakt in de Sono Sion.

Eerste indruk is zeer positief!
Ondanks dat het een prototype is voelt het solide genoeg om er meteen mee naar huis te rijden (mocht niet, prototype kost 500K :o )
Dit was mijn eerste ervaring met het "een-pedaal" rijden wat oa ook in Tesla's wordt gebruikt en dat beviel me beter dan ik vantevoren had gedacht.
Gas los betekent dat de auto regeneratief remt en dat gaat prima. Het rempedaal zal weinig gebruikt worden.
Als je stil staat met gaspedaal los "kruipt" de Sion niet, ook ff anders maar dan op een goede manier.
Ook ff een "powerrondje" gereden. Dat gaat prima, Sion accelereert lekker en ondanks dat er in de prototypes geen geluidsisolatie zit is het (in vergelijking met een ICE auto) heerlijk stil.
Draaicirkel is nog vrij groot, geen idee of dat bij het produktiemodel ook zo blijft. Als de voorwielen niet aangedreven blijven kan er wel scherper worden gestuurd maar ik hoorde over plannen om de motor toch voorin te monteren.

Indeling interieur is (zelfs met de prototype stoelen, die geleend zijn elders in de auto industrie) best goed. Hoofd en beenruimte zijn voor en achterin prima en de laadruimte is (voorals door de rechte achterzijde) een stuk ruimer dan bij onze Prius 2.
Het "mos" is een gimmick in mijn ogen. Filterfunctie lijkt me zeer beperkt maar het oogt designtechnisch wel erg futuristisch!
Of de zonnecellen veel gaan opleveren betwijfel ik. Je kan de auto nooit zo neerzetten dat ze allemaal optimaal tov de zon staan, maar het feit dat ze aan alle kanten zitten zorgt er wel voor dat er de hele dag wel een deel van de cellen in de zon zit.
Gebruik van die zonnecellen zorgt er ook voor dat de panelen van kunststof zijn, dus geen roest.
Plafond van de Sion wordt gewoon standaard ipv dat hafdoorzichtige wat er op eerdere foto's zichtbaar was (scheen iets met regels te zijn). Dat is wel jammer, maar op een hete zomerdag wel wat koeler.

Prototype zal nog worden aangepast. Auto wordt 10 cm langer wat invloed zal hebben op de interieurruimte (maar wat het resultaat dan wordt is nog giswerk).
Er komen achterin nog ramen, wat het zicht sterk zal verbeteren.
Gordels komen gewoon aan de deurstijl ipv aan de stoelen.
De wielen zullen kleiner worden (dit zijn stoere demo velgen) en de auto zal hoger komen te staan, wat fijn is voor het Hollandse drempelwerk.

Kortom, voor een kleine startup hebben ze al veel werk verzet en lijkt hier iets gaafs gemaakt te gaan worden!

Afbeeldingslocatie: http://mondriaanlaan.diskstation.me/forum/sion/20180913_185059.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mondriaanlaan.diskstation.me/forum/sion/20180913_184502.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mondriaanlaan.diskstation.me/forum/sion/20180913_184028.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mondriaanlaan.diskstation.me/forum/sion/20180913_184509.jpg

Excuus voor de foto kwaliteit, was ff quick&dirty vastleggen...

[ Voor 7% gewijzigd door Leader98 op 14-09-2018 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Dreamvoid schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:12:
[...]

In de VS heb je stroomprijzen van richting de 2ct ja, maar in NL betalen grootverbruikers minimaal de marktprijs, en die is op het moment zeker geen 2 ct, en zo laag het al heel erg lang niet geweest. Cal-19 zit nu op circa 6 ct/kWh.

Zelfs al neem je als grootverbruiker het risico om vol op de spotmarkt te gaan vertrouwen voor je inkoop, dan nog heb je afgelopen jaar maar 1 dag gehad (22 april) dat je maar in de buurt van de 2 ct zat.

De kale stroomprijs gaat hard omhoog nu met de sterk gestegen gas/kolenprijzen en CO2. Als het niet heel rap weer terugvalt, zou ik iig rekenen op zeker 2 ct hogere kale stroomprijs voor iedereen voor de komende jaren tov 2017/2018.

(ok offtopic misschien, dit is meer iets voor de Duurzame Kroeg :) )
Tuurlijk ik heb het richting de lokale politiek iets aangedikt, meer omdat ik een discussie met parkeerbeheer had over een bepaalde laadpaal en toen vermeldde mevrouw dat ze met leveranciers in gesprek waren om de tarieven op te hogen naar 35 of zelfs 38 cent!

Dan gaat het echt verkeerd...

Het kan in een grote aanbesteding uit voor 15 cent per kWh ex btw... Dat is gebleken uit de aanbesteding in Ede en omstreken.

De marge die ze op stroom hanteren is gewoon veel te groot! v/d Bron hanteert in hun bekende grafiekje bijna 50% marge. Die kan en moet gewoon omlaag...

Ik begrijp dat de laadpaal exploitant van 35 cent met starttarief toelegt op zijn paal. Voor hem moeten de inkomsten omhoog... Maar dat komt omdat niemand (bijna niemand) daar gaat laden, omdat een straat verder geen starttarief wordt gehanteerd en voor 30 cent geladen kan worden.

In de avond is het een stoelendans, als de ene klaar is, gaat de volgende... Je komt pas uit de rode cijfers als je volume gaat draaien. Dat volume krijg je door goedkoper in te zetten, niet duurder!
Leader98 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:47:
Gisteren in Almere een proefrit gemaakt in de Sono Sion.

Eerste indruk is zeer positief!
Ondanks dat het een prototype is voelt het solide genoeg om er meteen mee naar huis te rijden (mocht niet, prototype kost 500K :o )
Dit was mijn eerste ervaring met het "een-pedaal" rijden wat oa ook in Tesla's wordt gebruikt en dat beviel me beter dan ik vantevoren had gedacht.
Gas los betekent dat de auto regeneratief remt en dat gaat prima. Het rempedaal zal weinig gebruikt worden.
Als je stil staat met gaspedaal los "kruipt" de Sion niet, ook ff anders maar dan op een goede manier.
Ook ff een "powerrondje" gereden. Dat gaat prima, Sion accelereert lekker en ondanks dat er in de prototypes geen geluidsisolatie zit is het (in vergelijking met een ICE auto) heerlijk stil.
Draaicirkel is nog vrij groot, geen idee of dat bij het produktiemodel ook zo blijft. Als de voorwielen niet aangedreven blijven kan er wel scherper worden gestuurd maar ik hoorde over plannen om de motor toch voorin te monteren.

Indeling interieur is (zelfs met de prototype stoelen, die geleend zijn elders in de auto industrie) best goed. Hoofd en beenruimte zijn voor en achterin prima en de laadruimte is (voorals door de rechte achterzijde) een stuk ruimer dan bij onze Prius 2.
Het "mos" is een gimmick in mijn ogen. Filterfunctie lijkt me zeer beperkt maar het oogt designtechnisch wel erg futuristisch!
Of de zonnecellen veel gaan opleveren betwijfel ik. Je kan de auto nooit zo neerzetten dat ze allemaal optimaal tov de zon staan, maar het feit dat ze aan alle kanten zitten zorgt er wel voor dat er de hele dag wel een deel van de cellen in de zon zit.
Gebruik van die zonnecellen zorgt er ook voor dat de panelen van kunststof zijn, dus geen roest.
Plafond van de Sion wordt gewoon standaard ipv dat hafdoorzichtige wat er op eerdere foto's zichtbaar was (scheen iets met regels te zijn). Dat is wel jammer, maar op een hete zomerdag wel wat koeler.

Prototype zal nog worden aangepast. Auto wordt 10 cm langer wat invloed zal hebben op de interieurruimte (maar wat het resultaat dan wordt is nog giswerk).
Er komen achterin nog ramen, wat het zicht sterk zal verbeteren.
Gordels komen gewoon aan de deurstijl ipv aan de stoelen.
De wielen zullen kleiner worden (dit zijn stoere demo velgen) en de auto zal hoger komen te staan, wat fijn is voor het Hollandse drempelwerk.

Kortom, voor een kleine startup hebben ze al veel werk verzet en lijkt hier iets gaafs gemaakt te gaan worden!
Foto's gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn de betere berichten. Benieuwd hoeveel ze er in NL neerzetten. Dat er maar velen mogen volgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
mux schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:43:
Heel brutaal, maar is het misschien mogelijk dat ik mee kom kijken met je de 10e oktober, @JayPe? Ik ben erg geïnteresseerd om dit traject ook aan te bieden voor Leaf-eigenaren. En eh... voor mezelf :P
Stuur mij even een PM,.. stuur ik je het onchristelijke tijdstip dat ik wordt verwacht.. en kaarten we het af.
prettig schreef op donderdag 13 september 2018 @ 16:10:
[...]

Ok, dus als jij het hebt geldt het niet voor elke E-up!......?
Klopt. Er gaat geen precedentwerking vanuit. Élke e-up! zal apart moeten worden gekeurd. Maar als mijn e-up! de test doorstaat ( testen =/= goedkeuren ) dan kan je er natuurlijk wel vanuit gaan dat elke andere e-up! (technisch identiek) dezelfde tests ook zullen doorstaan. Een europese goedkeuring vloeit in ieder geval niet uit de eenmalige test.

Een paar jaar geleden had ik dit plan al, maar dan met een normalere (eco-)up! (op aardgas).. Destijds dacht de medewerker dat ik een garage/carrosseriebedrijfje had, en kreeg ik als optie om meerdere chassisnummers / auto's tegelijk te laten keuren, dan zou dat in kosten schelen.

*Ik ben nog steeds niet zeker van m'n zaak overigens, want ik het verschillende keren, via verschillende wegen contact gehad met de RDW ( van telefoon, via e-mail allerlei webformulieren, excel-invul-rdw-bestandjes tot het zonder afspraak gewoon bij een keuringsstation binnenlopen), en een eenduidig antwoord kreeg ik nooit. Maar meestal was de conclusie wel: Neen, gaat niet gebeuren. Grootste domper was vooral dat ik via de tweedelijns te horen kreeg dat de tests die ze doen enkel zijn voor het op individuele basis verhogen van het trekgewicht. En wel alleen verhogen van een reeds vermeld gewicht. Toen ik daarop zei: "er staan gewichten vermeld, te weten 0 kg geremd en 0kg ongeremd" werd mij verteld dat dàt dus nou net betekent dat er dus juist helemaal géén trekgewicht is toegestaan. Al was het maar 100 kilo, dan kon het wel volgens de RDW medewerker waarmee ik dat specifieke telefoongesprek voerde.

Dus misschien dat ik een maas gevonden heb, net even de goede persoon vond, of vet geluk heb omdat er in het proces iemand een foutje maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Heeft iemand trouwens ooit een elektrische mpv (als in scenic /c4/verso) langs zien komen, of als prototype in de planning gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:02:
Ik begrijp dat de laadpaal exploitant van 35 cent met starttarief toelegt op zijn paal. Voor hem moeten de inkomsten omhoog... Maar dat komt omdat niemand (bijna niemand) daar gaat laden, omdat een straat verder geen starttarief wordt gehanteerd en voor 30 cent geladen kan worden.

In de avond is het een stoelendans, als de ene klaar is, gaat de volgende... Je komt pas uit de rode cijfers als je volume gaat draaien. Dat volume krijg je door goedkoper in te zetten, niet duurder!
Ik denk niet dat de kWh prijs van een laadpaal een enorm grote driver is om een EV te kopen. Tis net als met koffie - je kan het goedkoper thuis zetten, in een koffietent zetten ze er een dikke marge op maar je gaat geen kwartier omrijden om een paar euro's te besparen, en alsnog draaien al die koffietentjes prima mits de lokatie goed is en het een beetje comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greatgonzo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:13:
Heeft iemand trouwens ooit een elektrische mpv (als in scenic /c4/verso) langs zien komen, of als prototype in de planning gezien?
mpv’s zijn niet meer ‘in’ dus zal wel ff duren tot die (ooit weer) komen. Zie oa de annulering van de nieuwe Galaxy in NL (wordt wel elders geleverd). Maar gezien deze berichtgeving is er veel mogelijk. Als ze trucks al zo kunnen maken, zullen mpv’s ook wel volgen. Wanneer? Da’s de vraag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Dreamvoid schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:23:
Ik denk niet dat de kWh prijs van een laadpaal een enorm grote driver is om een EV te kopen. Tis net als met koffie - je kan het goedkoper thuis zetten, in een koffietent zetten ze er een dikke marge op maar je gaat geen kwartier omrijden om een paar euro's te besparen, en alsnog draaien al die koffietentjes prima mits de lokatie goed is en het een beetje comfortabel is.
Voor mij wel...
Anders diesel ik wel verder en dat werkt dus averechts!

Daarnaast wil je de business case voor bedrijven die nu nog een diesel only beleid hebben rond krijgen, zodat die ook gaan nadenken over EV's. Met die hoge prijzen gaat je dat niet lukken!

We hebben het hier gewoon over standaard laadpalen in woonwijken, niets comfortabels aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 14-09-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wat is het voordeel van een MPV ter opzichte van een “SUV” zoals de 5008 of de Niro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik zou het juist best leuk vinden. Met vliegtuig/trein heen en dan lekker toeren op de terugweg. (heb volop vrije tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55
Vanmorgen kon ik wel merken dat het weer kouder is. Ik moest echt een stukje wat langzamer rijden (100 ipv 130) om de 61 km naar mijn werk te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Accu voorverwarmen, merk het ook al (maar binnendoor en maar 25km, dus doe het nooit), maar wordt al minder.

Overigens net de defecte laadkabel vervangen defect (5 jaar oud, nog geen 70.000 km laden). Nu gebruik ik die niet zo vaak (alleen soms op de zaak en daar meerdere met dezelfde kabel).

Maar hij zal eens onderweg stuk gaan (bv. op vakantie)...... niet zo simpel als even jerrycan kopen en vullen. Ook geen idee of bv. de ANWB kabels in de wagens heeft liggen ? (dus mailtje gestuurd met deze vraag).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 14-09-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
haaibaa2 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:31:
Vanmorgen kon ik wel merken dat het weer kouder is. Ik moest echt een stukje wat langzamer rijden (100 ipv 130) om de 61 km naar mijn werk te kunnen halen.
Met een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55
2011 model Nissan Leaf *(uit 2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is al een paar jaar te koop. En ook private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Ik zou een Tesla Model X ook wel MPV-ish willen noemen als het vergeleken wordt met een Scenic.
Heeft alleen wel een ander prijskaartje :+

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:27
Zeer leuk dat deze uit het niets bovenkomt, dat er zo nog maar enkele suprises bovenkomen met Autoshow in Parijs of Frankfurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
gerre1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:08:
[...]

Zeer leuk dat deze uit het niets bovenkomt, dat er zo nog maar enkele suprises bovenkomen met Autoshow in Parijs of Frankfurt.
Meeste fabrikanten hebben ze al "klaar" staan (Niro EV was in januari een volledig concept model, maand later road-testen !?, en augustus productie), Kona ook verdomd snel klaar, VW trok alles 1 jaar naar voren, oeps citroen is klaar, I-pace en E-tron, Merc EQ ook sneller op de markt.

Fabrikanten (audi en mercedes) maken al volop reclame op TV voor concept auto's, hebben ze nog nooit gedaan......

Denk dat we nog wel meer van dat "uit-de-hoge-hoed" hij is klaar werk gaan zien.
Alleen jammer dat ze nog steeds vinden dat het "premium" auto zijn met lage productie aantallen.

Alleen maar goed voor Tesla, die kunnen rustig hun 500.000 model 3 uitleveren en denk volgend jaar het volgende model aankondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
prettig schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:30:
[...]
Alleen maar goed voor Tesla, [..] en denk volgend jaar het volgende model aankondigen.
"We could unveil Model Y anytime from late this year to mid next year, so March 15 is about right." - Musk op Twitter

Vrij zeker want afwijken zal op Wall Street niet gewaardeerd worden. Eerder reserveringen openen zal onzekerheid over de financiën suggereren en later is nadelig omdat de concurrentie druk bezig om deze markt te gaan bedienen wat weer ten koste gaat van de reserveringsaantallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 14-09-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Deveon schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:45:
[...]

Wat is het voordeel van een MPV ter opzichte van een “SUV” zoals de 5008 of de Niro?
SUV mag ook, maar wat ik eigenlijk zoek (mocht de zoektocht voor een betaalbare stads-EV voor de vrouw niets worden), is een grote auto, met veel kofferbak, en elektrisch :)

NAV een tip hier ben ik eens voor de Outlander gaan kijken. Ja, voorin heb ik inderdaad net zo veel ruimte als in mijn Grand Scenic. Achter in de kofferbak lever ik toch in (en ik weet dat het niet eerlijk vergelijken is met een grand Scenic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
De introductie van modellen heeft ook te maken met de EU regeling om tegen 2021-2023 een gemiddelde uitstoot te hebben van 95g CO2. Elektrische wagens met 0g zijn ideaal. De dalende dieselverkoop (die lager scoren dan benzine in CO2) en de WLTP (hogere CO2) heeft wat roet in het eten gegooid. VW beweerde vroeger nog om tot 2030 de rit uit te rijden met ICE auto's.

Als ze te lang wachten zitten ze met een overstock van vervuilende karren terwijl de concurrentie wegzoemt. Een vroege introductie geeft de fabrieken kans om de productieprocessen voor te bereiden op massale overschakeling.

[ Voor 6% gewijzigd door algalid op 14-09-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
greatgonzo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:55:
[...]

SUV mag ook, maar wat ik eigenlijk zoek (mocht de zoektocht voor een betaalbare stads-EV voor de vrouw niets worden), is een grote auto, met veel kofferbak, en elektrisch :)

NAV een tip hier ben ik eens voor de Outlander gaan kijken. Ja, voorin heb ik inderdaad net zo veel ruimte als in mijn Grand Scenic. Achter in de kofferbak lever ik toch in (en ik weet dat het niet eerlijk vergelijken is met een grand Scenic)
Volgens de site van Renault heeft een Grand Scenic een kofferbak inhoud van 533L 5 stoelen (rij 3 neergeklapt).
Een Kia Niro EV zit op 451L. Komt toch aardig in de buurt.
Zo denderend veel kofferbakruimte heeft een Grand Scenic nou ook weer niet. (Model S heeft al veel meer ;) )

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

En de winnaar is....

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
Niet echt een verrassing? Een wachttijd tot juni 2019, dan kan je mss nog even wachten wat de show in Parijs brengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
algalid schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:55:
De introductie van modellen heeft ook te maken met de EU regeling om tegen 2021-2023 een gemiddelde uitstoot te hebben van 95g CO2. Elektrische wagens met 0g zijn ideaal. De dalende dieselverkoop (die lager scoren dan benzine in CO2) en de WLTP (hogere CO2) heeft wat roet in het eten gegooid. VW beweerde vroeger nog om tot 2030 de rit uit te rijden met ICE auto's.

Als ze te lang wachten zitten ze met een overstock van vervuilende karren terwijl de concurrentie wegzoemt. Een vroege introductie geeft de fabrieken kans om de productieprocessen voor te bereiden op massale overschakeling.
Klopt, maar ze blijven langzaam, weinig productie en starten met premium.

Maar van de andere kant ze zijn zo groot dat als ze willen kunnen ze heel snel schakelen.

Hele ICE keten is nog te winstgevend voor ze...... en geen enkele druk op fabrikanten (push), nu alleen "pull" vanuit de markt van kopers (oa door voordelen). Tja dat schiet niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Voorlopig is benzine de goedkoopste auto voor de grote bedrijven helaas. EV is gewoon een nieuwe tak van sport plus veel risicos en het wiel op nieuw uitvinden.

Tesla heeft gewoon de auto opnieuw uitgevonden volledige EV zonder consessie met laadnerk second to none. Ok misschien niet in aantalen maar wel met goede planning op de juiste plekken zodat je prima zonder al te veel vertraging zo naar zuid frankrijk kan. Of onderweg kan laden. In nederland mag de dekking wel iets groter omdat het wegen net redelijk complex is. Alleen Tesla is niet zo goed in het maken van de auto's zelf de techniek gaat perfect alles is top alleen de simpele dingen (of dat denken wij) zoals lak body work etc dat is gewoon lastig voor een nieuw auto bedrijf.

De rest is nu in rap tempo huidige auto concepten aan het ombouwen naar EV daar krijg je geen perfecte EV mee. Nissan en Renault doe het wat slimmer bouwen gewoon een nieuw platform. En dat zie je dat zijn ook betere auto's. Hyundai doet het redelijk maar wel weer top dat ze nu 2 modellen hebben. Maar de rest sorry wat zijn de verdere opties Leaf kona ioniq zoe i3 en nog wat uitzonderingen en vage modellen het is gewoon extreem weinige keuze nog.

Grappig is wel dat hyundai grote problemen in korea heeft met de vakbonden omdat de EV veel minder man kracht nodig heeft trappen die op de rem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb hoge verwachtingen van Toyota, vind het jammer dat ze nog niet full electric zijn maar denk wel dat waar ze mee komen “af” is, o.a. solid state accu’s.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Pf, Toyota is wel een beetje een achterloper op bijna alle gebieden. Zeker het management lijkt echt 15 jaar achter te lopen op de ontwikkelingen. De Prius was een gouden greep, en sindsdien is het niks meer. Eén van de laatste hybridemakers die overstapte naar Li-ion, één van de enige autofabrikanten zonder (aangekondigde) full EVs en nog steeds het eindeloze zoeken naar 'de ideale batterij' terwijl je juist nu allang bezig moet zijn met het bouwen van batterijproductiefabrieken.

Ik hoop voor ze dat het iets wordt met de solid state accu's, maar puur op basis van de bedrijfscultuur denk ik dat ze ook daar zullen achterlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:22

CyBeRSPiN

sinds 2001

Toyota is dan wel weer bezig met waterstof, over 5-10 jaar valt er wat over te zeggen of dat een goed paard was om op te wedden. Vooralsnog lijkt het niks, zeker niet in landen met (nu al) een uitstekende laadpaaldekking zoals NL en NO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Toyota gaat voorlopig niet veel doen die zijn met waterstof bezig en dat gaat het niet worden. Geen zin om dat nog te gaan uitleggen maar waterstof is een dead end. Leuk voor de aardolie maatschappijen maar niet voor de rest van de wereld.

Ben wel blij dat er weer alternatieven komen. Voor nu ben ik gelukkig voorzien maar vind het wel super intressant.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Toyota gaat wel zeker BEV produceren, maar ze lopen nu eenmaal zwaar achter omdat ze er pas mee zijn gestart ruim na de succesvolle aankondiging van Tesla's Model 3 maart 2016. Ze begonnen met een team van wel 4 engineers eind 2016/begin 2017. Tel daar 4-5 jaar bij op voordat de eerste BEV's klaar zijn voor productie. Ze vonden bij Toyota dat grote batterijen geen goed idee waren en de filosofie was dat alleen lichte stadsvoertuigen (tweewielers e.d.) er van kunnen profiteren totdat op lange termijn de batterijen lichter zouden worden. Dat was een misrekening.

Waterstof was een lange termijn idee en dat is het voorlopig nog wel denk ik, het is niet handig voor personenauto's. Er zijn wel voldoende andere toepassingen zoals electriciteitopwekking voor de wat langere perioden van verhoogde vraag. Dat mag duurder zijn. Waterstof kan worden geproduceerd met windelectriciteitsoverschotten. Het is maar een van de vele energievormen die nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:42:
Toyota is dan wel weer bezig met waterstof, over 5-10 jaar valt er wat over te zeggen of dat een goed paard was om op te wedden. Vooralsnog lijkt het niks, zeker niet in landen met (nu al) een uitstekende laadpaaldekking zoals NL en NO.
Wat me opvalt is dat ik al zeker 30 jaar hoor dat auto's straks op water(stof) rijden: Nu is het nog toekomst maar over 10 jaar werkelijkheid.... En ik denk dat over 10 jaar er nog steeds over de toekomst gesproken gaat worden. Er zitten nog heel wat haken en ogen aan.

Maar wel zodra ik ev laat vallen op het werk gelijk dieselrijders over me heen hoe schadelijk die batterij is en dat waterstof het helemaal gaat maken. Waterstof, dan tank je gewoon even vol zoals nu met benzine en hoef je geen uren te wachten tot je batterij is opgeladen. En dan sta je ergens, is je batterij leeg en nergens een laadpunt in de buurt. Nee een ev zou noooit iets voor hen zijn.

En als je dan vraagt: waar gebruik je je diesel voor? Boodschappen en woon/werk en af en toe naar familie, allemaal binnen een straal van 50km midden in de randstad 8)7

Het valt mij sowieso op dat alle laadpalen op het werk bezet zijn door pehv's en een enkele verdwaalde tesla.
Het zal komen omdat het meeste lease is, en er nog geen "prestige" ev's (de audi's en bmw's) zijn.
Ok, de Tesla wel maar die is voor de meeste loonslaven gewoon niet te betalen (nog).

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De dubbele EVBox die we op het werk hebben staat ongeveer elke maand in storing en moeten we resetten door de groepen uit en aan te zetten. Gistermorgen was het weer raak, maar kon de paal geen contact krijgen met de backend. In de backoffice bleek de communicatie ook op rood te staan.

Pas tegen 9 uur ging deze weer op groen en kon ik eindelijk het laden van de auto starten. Deze palen zijn dus niet fail open als de communicatie faalt. Bloody annoying.

De helpdesk was een "Al onze medewerker is in gesprek" en als dit niet de enige was, wat best mogelijk is, dan is de helpdesk meteen overspoelt. Zeg maar ik heb als er een pin storing is.

Zijn er meer mensen geweest die gisterochtend tussen 8:30 en 9:00 ruzie hadden met het activeren van de EVBox?

• prettig
Nee, we hebben TNM en in jaren dacht 1 of 2 keer meegemaakt en gelijk opgelost. Dat hebben ze daar goed voor elkaar.

Verwijderd

databeestje schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:15:
De dubbele EVBox die we op het werk hebben staat ongeveer elke maand in storing en moeten we resetten door de groepen uit en aan te zetten. Gistermorgen was het weer raak, maar kon de paal geen contact krijgen met de backend. In de backoffice bleek de communicatie ook op rood te staan.

Pas tegen 9 uur ging deze weer op groen en kon ik eindelijk het laden van de auto starten. Deze palen zijn dus niet fail open als de communicatie faalt. Bloody annoying.

De helpdesk was een "Al onze medewerker is in gesprek" en als dit niet de enige was, wat best mogelijk is, dan is de helpdesk meteen overspoelt. Zeg maar ik heb als er een pin storing is.

Zijn er meer mensen geweest die gisterochtend tussen 8:30 en 9:00 ruzie hadden met het activeren van de EVBox?
Ik heb ook een EVbox (businessline) en herken dit totaal niet. Mocht het zich voor doen en ze zijn niet goed bereikbaar dan mogen ze de paal komen ophalen en neem ik wel een andere. Die service moet gewoon goed zijn, punt... Is die paal wel goed afgezekerd??

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 09:28:
Nee, we hebben TNM en in jaren dacht 1 of 2 keer meegemaakt en gelijk opgelost. Dat hebben ze daar goed voor elkaar.
Wat TNM goed voor elkaar heeft is hun servicedesk, die zijn goed bereikbaar en kunnen veel problemen op afstand verhelpen. Maar als er daadwerkelijk iemand moet langskomen kan dat best even duren, mijn laadpaal heeft een week met storing gestaan omdat een software-update was foutgelopen en ze die fysiek op de paal moesten herstellen.

*zucht*

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PeterZ(on) schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:22:
[...]

Over Valmet Finland heeft Autovisie het ook, alleen is Bremerhaven dan wel omvaren en is bijvoorbeeld Lubeck een stuk dichterbij.

Dat vroeg ik ook, of er een partij is die hier de verkoop dan helemaal afhandelt en dat was bij voldoende belangstelling ook de bedoeling waarbij dan als voorbeeld Rotterdam werd genoemd.
Het is ook een stuk afhandeling en tijdelijke opslag in de haven, daar is de Bremerhaven beter voor geschikt.

• PeterZ(on)
Misschien dat 5 oktober op de eRUDA meer bekend zal worden tijdens de voordracht van Laurin Hahn.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
PeterZ(on) schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:53:
Misschien dat 5 oktober op de eRUDA meer bekend zal worden tijdens de voordracht van Laurin Hahn.
Hee, daar ben ik bij! Gaan er nog meer van dit forum naar de eRUDA?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

En Hoppakee! We zijn live!

https://www.laadpastop10.nl alive and kicking. Check >100 laadpassen op allerlei criteria.
Voor een uitgebreide uitleg check versie 1.0 van deze F.A.Q. https://www.laadpastop10.nl/faq

Ben benieuwd naar jullie feedback en suggesties. Er staat nog best veel op de backlog, zoals de titel vastzetten bij het scrollen, een wizard met jouw persoonlijke of vakantie mobiliteitsvragen etc. Maar voor nu is dit de 1.0 waar we mee starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hachy schreef op zondag 16 september 2018 @ 00:01:
En Hoppakee! We zijn live!

https://www.laadpastop10.nl alive and kicking. Check >100 laadpassen op allerlei criteria.
Voor een uitgebreide uitleg check versie 1.0 van deze F.A.Q. https://www.laadpastop10.nl/faq

Ben benieuwd naar jullie feedback en suggesties. Er staat nog best veel op de backlog, zoals de titel vastzetten bij het scrollen, een wizard met jouw persoonlijke of vakantie mobiliteitsvragen etc. Maar voor nu is dit de 1.0 waar we mee starten.
Veel moderner...... maar had het al een keer gepost, werk aan je SEO (je site is niet altijd vindbaar op de juiste keywords en hoort bovenaan te staan, kan makkelijk).

SEO is 1, content/looks is 2 tegenwoordig (je naaste collega laadpas.com staat telkens hoger). En op pagina 1 scheelt het heel veel klikken als je hoger staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Hachy eerste indruk is dat het zeer modern er uit ziet, en die gemiddelde prijs per maand is een goed idee om die prominente plek/kleur te geven.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hachy topwerk! Op de telefoon werkt het niet super qua uitlijning, misschien mooi om een mobiele versie te maken? Verder natuurlijk een hele fijne databank die er inmiddels super gelikt uit ziet, 5 reeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@Hachy
Waarom staat er in het kleuren rij de app er niet bij van de Newmotion? Ook wel jammer dat ik niet een vergelijk zie van de prijs opbouw . Op de oude side zag je de transactie kosten en maandfee kWh prijs in een oog opslag .
Misschien een tip?😉
Ps mooie side veel te zien.

[ Voor 56% gewijzigd door evtje op 16-09-2018 11:58 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Pagina: 1 ... 95 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.