Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Zag net in een krant een (erg summier) artikel over een Kalashnikov EV.
Batterijpakket / afstand is een beetje klein, maar dat hangt natuurlijk ook van de meetmethode af.
Vind het dingetje er wel leuk uit zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x54GeUS34962ahlNBIaduoJp/thumb.jpg

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:33
Die MRA-e vip pas is denk ik best interessant als je in Amsterdam woont. Met iets van 175kWh heb je de kosten er uit.

[ Voor 24% gewijzigd door menzo op 16-09-2018 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Dank allen! 5 Reeten, lol :)

@prettig Ik kom zeker nog met je in contact.
@possimpible Staat nog op de backlog
@evtje bij deze gefixed, dank je.
Andere kosten gaan zeker nog verder uitgewerkt worden, alle info zit al in de database.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
menzo schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:22:
Die MRA-e vip pas is denk ik best interessant als je in Amsterdam woont. Met iets van 175kWh heb je de kosten er uit.
Vast bedrag per maand én een starttarief. Moet niet gekker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
Deveon schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:37:
[...]

Vast bedrag per maand én een starttarief. Moet niet gekker worden.
Maar binnen de metropool regio geen starttarief. Buiten de stad moet je hem ook zeker niet gebruiken. Maar voor mensen die altijd bij de openbare NUON palen laden, heeft die korting al snel zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmm, dan is het wel een interessant als de gemeente niet meewerkt aan een openbare laadpaal op eigen meter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:31
Net de Sion test gereden.

Hij rijdt erg lekker. Het verbaasde me hoe goed hij op het gas reageerde. Je kunt stilletjes en heel gecontroleerd wegrijden, maar ook de klinkers uit de straat trekken. Echt vele malen beter dan ik van de outlander gewend ben. Die bokt weg en is dan een beetje zompig als je echt gas wil geven. Ook regeneratie gaat lekker gedoseerd en helemaal tot stilstand. De conventionele rem is eigenlijk alleen nog een noodrem.

Wat me vooral opviel is dat hij een stuk groter is dan ik had verwacht. Het is echt maatje mini-SUV. Groter van binnen dan de Kona denk ik. En het productiemodel wordt nog 10 cm groter. Bij de achterstoelen is er aardig wat ruimte, maar je voeten staan wel wat hoog doordat de batterij er onder zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
menzo schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:22:
de openbare oplaadpunten in amsterdam zijn niet van allego maar van nuon. dan kan je deze pas toch niet gebruiken voor die tarieven?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
Coasterfreak schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:34:
[...]

de openbare oplaadpunten in amsterdam zijn niet van allego maar van nuon. dan kan je deze pas toch niet gebruiken voor die tarieven?
Hmm dat is waar ja, dan is het alleen in plaatsen als Nieuwegein interessant.

Dit is de kaart van de MRA-e
https://laadkaart.mrae.nl/

@Hachy Het is misschien ook handig op dat ook op je site te vermelden ipv "Laden bij Metropool Regio Amsterdam €0,28/kWh"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

menzo schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:50:
[...]

Hmm dat is waar ja, dan is het alleen in plaatsen als Nieuwegein interessant.

Dit is de kaart van de MRA-e
https://laadkaart.mrae.nl/

@Hachy Het is misschien ook handig op dat ook op je site te vermelden ipv "Laden bij Metropool Regio Amsterdam €0,28/kWh"
Aan de rechterkant zit een knopje 'laadpaal kaart' en die brengt je naar dezelfde plek. :> Zo kun je zelf zien of het voor jou interessant is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
Hachy schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:07:
[...]

Aan de rechterkant zit een knopje 'laadpaal kaart' en die brengt je naar dezelfde plek. :> Zo kun je zelf zien of het voor jou interessant is of niet.
Ik boedel meer een vermelding dat het speciale tarief alleen bij palen van Allego is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

<knip> Alleen Allego.

[ Voor 24% gewijzigd door Hachy op 16-09-2018 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

menzo schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:09:
[...]

Ik boedel meer een vermelding dat het speciale tarief alleen bij palen van Allego is.
Yep, je hebt hartstikke gelijk: "Hierbij betaalt u een €7 per maand en kunt u daarvoor tegen €0,28 kWh opladen op de Allego laadpalen in MRA-e gebied."

Volgens mij is daar moeilijk onderscheid in aan te brengen trouwens, in die geografische dekking, dus ik denk dat je met € 0,28 / kWh laadt bij alle Allego laadpalen in Nederland m.u.v. de snelladers.

Tekst aangepast naar: "Bluecorner pas. €7,- p.m. en €0,28/kWh op Allego netwerk MRA-e (o.a. Nieuwegein, De Bilt, Houten, Amersfoort, Haarlem)"

[ Voor 33% gewijzigd door Hachy op 16-09-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
[...]

Zijn het niet de palen van Pitpoint?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
evtje schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:21:
[...]

Zijn het niet de palen van Pitpoint?
zijn EVBoxjes van nuon, allego is wel in amstelveen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Hachy schreef op zondag 16 september 2018 @ 00:01:
En Hoppakee! We zijn live!

https://www.laadpastop10.nl alive and kicking. Check >100 laadpassen op allerlei criteria.
Voor een uitgebreide uitleg check versie 1.0 van deze F.A.Q. https://www.laadpastop10.nl/faq

Ben benieuwd naar jullie feedback en suggesties. Er staat nog best veel op de backlog, zoals de titel vastzetten bij het scrollen, een wizard met jouw persoonlijke of vakantie mobiliteitsvragen etc. Maar voor nu is dit de 1.0 waar we mee starten.
Ik mis een beetje goedkoopste pas zonder contract/vast maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Oke maar de MRA-e is ook pitpoint waarbij je ook 28 cent 7 euro per maand betaal . Anders 32 cent.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Op die site van MRA-e hebben ze het toch echt heel duidelijk over de Allego palen, dus dat is niet Pitpoint denk ik.

@meermarco Ja, correct. Ik zelf ook. Op de backlog heb ik nog een filter staan 'abonnement' en gemiddelde kWh prijs.
Als je die 2 filters hebt dan ben je er al, feitelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja precies. En als je nu op de aanbieder klikt ga je meteen ‘weg’. Wellicht even een overzichtpagina van die aanbieder. Kosten voordelen nadelen etc. Ook goed voor je SEO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja, en daar heb je weer een issue van de lijst te pakken :) Het was best lastig bepaalde dingen voor de volgende release even te parkeren. Maar we zitten volledig op één lijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Hachy schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:45:
Op die site van MRA-e hebben ze het toch echt heel duidelijk over de Allego palen, dus dat is niet Pitpoint denk ik.

@meermarco Ja, correct. Ik zelf ook. Op de backlog heb ik nog een filter staan 'abonnement' en gemiddelde kWh prijs.
Als je die 2 filters hebt dan ben je er al, feitelijk.
Ik heb aanvraag bij MRA-e gedaan en er staat een pitpoint paal in de straat. Aangesloten door Nuon. Voor de laadpas abonnement moet je weer bij MRA-e zijn daar zie je greenflux pas.

PITPOINT LAADPALEN MRA

Vanaf september 2016 zorgt PitPoint in samenwerking met MRA-Elektrisch voor een verdubbeling van het aantal laadpunten in de Provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland.  Het is de intentie om het aantal laadpunten te vergroten met 2400 stuks.

Klik hier voor meer informatie over de uitbreiding van het laadnetwerk van MRA, waaronder:

Welke laadpassen kunt u gebruiken bij MRAHet aanvragen van een laadpaal bij MRADe gebruiksvoorwaarden van PitPoint oplaadpuntenContact voor meer informatie of eventuele storingen aan de PitPoint oplaadpunten

TARIEVEN

Voor € 7,- per maand wordt u abonnee van het MRA-netwerk van PitPoint. U laadt dan tegen de volgende tarieven:

Daluren (van 20:00 tot 17:00 uur): € 0,28 per kWh, incl. BTWPiekuren (van 17:00 tot 20:00 uur): € 0,30 per kWh, incl. BTW

Indien u geen abonnee bent, dan brengen wij de volgende tarieven bij uw laadpasaanbieder in rekening:

Daluren (van 20:00 tot 17:00 uur): € 0,32 per kWh, incl. BTWPiekuren (van 17:00 tot 20:00 uur): € 0,34 per kWh, incl. BTW

[ Voor 17% gewijzigd door evtje op 16-09-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hmm, Greenflux heeft dan toevallig dezelfde prijsstelling als TNM/Bluecorner/E-Flux, €7 schijnt kennelijk een magische grens te zijn ofzo.

Hoe dan ook is dit volgens mij een andere pas dan, van Greenflux in plaats van Bluecorner. Ga ik uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Moet je maandelijks al minimaal 175kWh laden bij zo’n pomp voor je quitte speelt op dat maandbedrag. Vind het maar een vreemd concept, betalen voor korting.

[ Voor 212% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2018 18:28 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Hachy schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:21:
Hmm, Greenflux heeft dan toevallig dezelfde prijsstelling als TNM/Bluecorner/E-Flux, €7 schijnt kennelijk een magische grens te zijn ofzo.

Hoe dan ook is dit volgens mij een andere pas dan, van Greenflux in plaats van Bluecorner. Ga ik uitzoeken.
Ik kijk nu op de side van greenflux daar geven ze MRA-E aan en Pitpoint en pas aanvragen bij greenflux is volgens jou 5 euro per maand dat is dan ook weer 2 euro goedkoper dan bij MRA-E.
Als je dat dan doe dan is het toch ook voor het dal-tarief bij MRA-E/Pitpoint toch?

In de aanvraag bij Greenflux zie ik dat je keuze menu krijg daarin standaard , laadnetwerk alkmaar , pilot MRA-E , MRA-E plubliek laden , overig .
Dus dat zal het wel een 7 euro abonnement worden met Mrea/pitpoint prijzen. Vindt het allemaal een beetje onduidelijk de prijzen bij Greenflux.
Het is voormij toch niet bedoelt ik ga toch niet vaak plubliek laden. En als ik er wel een keertje ga staan doe ik dat met de ev company pas voormij één van de goedkoopste.

[ Voor 27% gewijzigd door evtje op 16-09-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Maargoed dit gaat dan ook niet over brandstof ;)

@BlueTooth76 Je betaalt niet voor korting; je betaalt ervoor om niet standaard belazerd te worden.

Bij brandstof is het heel normaal dat de uitbater er een paar cent per liter bij op plust. Veel laadpas aanbieders doen dit ook.

Aanbieders met een vast maandbedrag rekenen vaak geen 'servicekosten of opslagen per kWh' zoals bijvoorbeeld Greenflux doet met hun 'gratis' pas maar je wel € 0,03 ex btw per kWh extra in rekening brengt.

/update voor deze 'gratis' pas berekenen ze zelfs ook nog €3,02 per maand zie ik net op hun site. 8)7

Als ik zo de site van MRA-E bekijk bereken zij een CPO tarief van 0,34 piek en 0,32 dal. Voor alle aanbieders. Dus ook met je gratis Chargepoint of Ecotap pasje.

https://www.mra-e.nl/vragen-antwoorden-publieke-laadpalen/

[ Voor 39% gewijzigd door Hachy op 16-09-2018 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:25:
Moet je maandelijks al minimaal 175kWh laden bij zo’n pomp voor je quitte speelt op dat maandbedrag. Vind het maar een vreemd concept, betalen voor korting.
Zo gek vind ik dat niet. Zo haal je vaste klanten binnen. Als je afhankelijk ben van openbaar parkeren kan je zo thuis toch voordeliger laden als op elk ander laadpunt (deze laadpunten staat meestal in woonwijken).

VandeBron doet ook precies hetzelfde door hun verdienmodel uit de vaste bijdrage te halen zodat ze de stroom tegen inkoop leveren. Geld voor zowel de laadpas als de stroom thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

Deveon schreef op zondag 16 september 2018 @ 18:43:
[...]

Zo gek vind ik dat niet. Zo haal je vaste klanten binnen. Als je afhankelijk ben van openbaar parkeren kan je zo thuis toch voordeliger laden als op elk ander laadpunt (deze laadpunten staat meestal in woonwijken).

VandeBron doet ook precies hetzelfde door hun verdienmodel uit de vaste bijdrage te halen zodat ze de stroom tegen inkoop leveren. Geld voor zowel de laadpas als de stroom thuis.
Vaste klanten kan je ook binnen halen door een goed tarief en goed werkende dienst aan te bied. Ik ga geen maandelijks bedrag betalen om te mogen tanken of om “korting” te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-09-2018 19:20 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@Hachy kijk maar eens op pitpoint. Het wordt nog gekker als je Utrecht aanklik dat geven ze weer Newmotion pas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:19:
[...]

Vaste klanten kan je ook binnen halen door een goed tarief en goed werkende dienst aan te bied. Ik ga geen maandelijks bedrag betalen om te mogen tanken of om “korting” te krijgen.
Één of zelfs twee cent goedkoper maakt mij geen vaste klant, maar 4 cent is voldoende om elder niet laden als het niet hoeft. Helemaal gezien je “investering” maar €7 p/m is ipv 700-1000 euro voor een 3 fase laadpaal icm montage en aanleggen.

Vergeet niet dat hoe meer de paal gebruikt wordt hoe sneller die zich terugverdiend. Zo hebben de gebruikers én leverancier beide voordeel. Ik denk dat een laag vast maandbedrag de efficiëntste stimulans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:31
Hachy schreef op zondag 16 september 2018 @ 00:01:
En Hoppakee! We zijn live!

https://www.laadpastop10.nl alive and kicking. Check >100 laadpassen op allerlei criteria.
Voor een uitgebreide uitleg check versie 1.0 van deze F.A.Q. https://www.laadpastop10.nl/faq

Ben benieuwd naar jullie feedback en suggesties. Er staat nog best veel op de backlog, zoals de titel vastzetten bij het scrollen, een wizard met jouw persoonlijke of vakantie mobiliteitsvragen etc. Maar voor nu is dit de 1.0 waar we mee starten.
Ziet er goed uit! Ik mis alleen de travelcard? Of lees ik er overheen? :)

Oops! FAQ even moeten lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen donderdag (13/9) werd mijn MainGau pas geweigerd bij een Allego snellader (A2 Bruchem). Ik laad daar heel vaak probleemloos dus dit was een verrassing.
Misschien was het een storing o.i.d. maar zijn er meer recente ervaringen met MainGau en Allego?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Oke ik heb de "Pitpoint MRA-E Greenflux" pas een aparte vermelding gegeven.

Is basically hetzelfde als die MRA-E pas van Bluecorner voor Allego, maar dan Greenflux voor Pitpoint. Gaat dus nooit werken, op die manier heb je dus al 2 passen nodig (samen €14pm) om op beide netwerken het goedkoopst te kunnen laden.

Kortom de doelgroep is erg klein; alléén als je op Pitpoint of Allego only palen zit dan zijn die passen interessant. De rest van Nederland zal ze niet gauw afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Van het weekend m'n e-uppie vol gegoooit bij een openbare langzame Allego paal.

Er zijn ontwikkelingen zijn waardoor ik wellicht vaker hier zal laden.

Met de (online te bekijken) presentatie van @Hachy nog in m'n achterhoofd, weet ik dat er grote verschillen kunnen zijn. Tot nu toe laad ik echter met de Granny; of thuis, of op 't werk. Of ik pak de Maingau pas voor de snelladers onderweg.

Ik zal waarschijnlijk vaker openbaar gaan laden. Ze ( de ontwikkeling ;-) ) woont namelijk in de binnenstad in her autoluwe deel zelfs. Zonder eigen parkeerplaats.

De laadpastoptien laat/laad nog niet per aanbieder zien welke pas 't best gekozen wordt. Ik las op de blog wel dat in bepaalde enclaves (We hebben het hier over Deventer) je het best de Smoov App gebruikt.

Hoe en waar zoek ik uit welke pas 't voordeligst werkt? Ik heb voor openbare palen dus Nuon en Oplaadpunten.nl (LMS). De Smoov-app lijkt verrekkteveel op de Oplaadpunten.nl pas-LMS-app, maar is dat een garantie?

Sowieso is Deventer een leuk stadje, maar laden (en uberhaupt parkeren) is een drama, qua binnenstad. Torenhoge tarieven, beperkt aantal palen.. parkeer liefst aan de overzijde van de IJssel, op de Worp en pak het pontje, maar dáár staat de auto dan dus 2 dagen, èn er is daar géén paal. Tussen Deventer en thuis kom ik wel langs meerdere FastNed en Allego snelladers overigens, maar ik wil de tijd dat ik verpoos en de auto stilstaat graag optimaal gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door JayPe op 17-09-2018 09:59 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-07 10:03
Sinds bijna 2 weken rijd ik een BMW I3 (leaseauto, tweedehands). Via de leasemaatschappij heb ik een laadtoken ontvangen van TNM via Multitankcard. Nu merk ik dat het laden langzaam gaat (ongeveer 15km per uur). Dit is op mijn werk niet zo erg, want dan is hij tegen het einde van de dag wel vol, maar in het weekend als ik bij een openbare laadpaal wil laden, is dit natuurlijk wel erg langzaam.

Ik heb het snellaadpakket en de kabel is een type 2 kabel 32A. De instellingen in mijn auto staan op laden maximaal. De laadpaal bij mij in de straat kan laden op 22kW.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat mijn BMW toch op minimale snelheid laadt. Ik heb ook gekeken op de sites van TNM en Multitankcard of het soms een abonnementsvorm is, maar daar kom ik ook niet verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
eno_W schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:44:
Sinds bijna 2 weken rijd ik een BMW I3 (leaseauto, tweedehands). Via de leasemaatschappij heb ik een laadtoken ontvangen van TNM via Multitankcard. Nu merk ik dat het laden langzaam gaat (ongeveer 15km per uur). Dit is op mijn werk niet zo erg, want dan is hij tegen het einde van de dag wel vol, maar in het weekend als ik bij een openbare laadpaal wil laden, is dit natuurlijk wel erg langzaam.

Ik heb het snellaadpakket en de kabel is een type 2 kabel 32A. De instellingen in mijn auto staan op laden maximaal. De laadpaal bij mij in de straat kan laden op 22kW.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen dat mijn BMW toch op minimale snelheid laadt. Ik heb ook gekeken op de sites van TNM en Multitankcard of het soms een abonnementsvorm is, maar daar kom ik ook niet verder mee.
diverse mogelijkheden: koude accu geeft ook langere laadtijden (eigenlijk hoop ik dat dat pas bij vorst te merken valt (bij mijn Zoe in elk geval wel)).
Misschien de laadpaal die van 1 fase is voorzien? Is het elke keer dezelfde laadpaal? wat bij een andere laadpaal testen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Hachy schreef op maandag 17 september 2018 @ 00:49:
Oke ik heb de "Pitpoint MRA-E Greenflux" pas een aparte vermelding gegeven.

Is basically hetzelfde als die MRA-E pas van Bluecorner voor Allego, maar dan Greenflux voor Pitpoint. Gaat dus nooit werken, op die manier heb je dus al 2 passen nodig (samen €14pm) om op beide netwerken het goedkoopst te kunnen laden.

Kortom de doelgroep is erg klein; alléén als je op Pitpoint of Allego only palen zit dan zijn die passen interessant. De rest van Nederland zal ze niet gauw afnemen.
MRA-e werkgebied is best groot .
https://www.mra-e.nl/wp-c...oertuigen-MRAE-21-nov.jpg
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:42:

Met de (online te bekijken) presentatie van @Hachy nog in m'n achterhoofd, weet ik dat er grote verschillen kunnen zijn. Tot nu toe laad ik echter met de Granny; of thuis, of op 't werk. Of ik pak de Maingau pas voor de snelladers onderweg.

Ik zal waarschijnlijk vaker openbaar gaan laden. Ze ( de ontwikkeling ;-) ) woont namelijk in de binnenstad in her autoluwe deel zelfs. Zonder eigen parkeerplaats.

De laadpastoptien laat/laad nog niet per aanbieder zien welke pas 't best gekozen wordt. Ik las op de blog wel dat in bepaalde enclaves (We hebben het hier over Deventer) je het best de Smoov App gebruikt.

Hoe en waar zoek ik uit welke pas 't voordeligst werkt? Ik heb voor openbare palen dus Nuon en Oplaadpunten.nl (LMS)
De combinatie van auto, woon- werklocatie alsmede de gebruikte charge point operator, service provider, laadtijden en het gemeentebeleid bepalen deze factor. Is dus vrij lastig in één criterium te vangen.

Als jij vaak bij Allego gaat laden zou ik een flatrate van Stadtwerke Konstanz regelen. €25 per maand voor unlimited Allego. Na 6x laden laadt je gratis.

Is dat nog een maatje te groot neem dan een pasje van LMS zoals Chargepoint. Dan betaal je 0,35 bij Allego.

Uiteindelijk zijn er bij AC laden met de NL laadpassen maar kleine verschillen. Vooral bij het snelladen zijn de verschillen groot omdat dat stevig geprijsd in de markt wordt gezet.

Ik weet het niet zeker maar ik meen me te herinneren dat de oude I3 versies nog geen 3-fase lader aan boord hebben. En dus op een typische laadpaal maar 3,7 kW doen en op een 22kW laadpaal maar 7,4 kW. Ik weet niet precies welke laadpaal je bij jou in de straat hebt maar de 22kW's zijn maar dun gezaaid in Nederland. Ik heb ze een tijdje bijgehouden op http://ac-lader.nl en er zijn er maar enkele honderden in Nederland. Filter daar maar eens op 22kW en kijk dan of de paal in jouw straat ertussen zit.

Zo niet dan is de kans vrij groot dat je een 11kW paal te pakken hebt en dus op 3,7kW (15km/h) aan het laden bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 17-09-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
welke bmw i3 heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
bmw i3 94 ah van eind 2017. De vorige berijder heeft hem maar enkele maanden gereden. Ik heb het iPerformance pakket (incl. het snellaadpakket) als optie erbij. Ik ben vrij zeker dat de auto het kan.

De paal bij mij in de straat is volgens de TNM app in staat 22kw te laden. Op mijn werk kom ik daar niet helemaal achter. Ik ga nog wel wat andere palen proberen... En anders even langs de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

databeestje

Von PrutsHausen

eno_W schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:40:
bmw i3 94 ah van eind 2017. De vorige berijder heeft hem maar enkele maanden gereden. Ik heb het iPerformance pakket (incl. het snellaadpakket) als optie erbij. Ik ben vrij zeker dat de auto het kan.

De paal bij mij in de straat is volgens de TNM app in staat 22kw te laden. Op mijn werk kom ik daar niet helemaal achter. Ik ga nog wel wat andere palen proberen... En anders even langs de dealer
Dan zou deze 11kW 3 fase moeten kunnen laden. Kan je in de BMW niet instellen met hoeveel vermogen deze laad? Ik meen dat deze iets van 3 standen heeft die je in kan stellen in de computer.

Op 1 fase is dit uiteraard 3,7kW. Ze hebben er toch niet een 1 Fase 32A laadkabel bij gedaan hoop ik? Dan klopt jouw beschrijving wel.

In jouw geval moet je even kijken of je een 3 fase laadkabel kan ruilen om even te testen. De BMW dealer moet deze gewoon hebben, en BMW i dealers hebben een 22kW laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak

is je kabel 1 of 3 fasig 32a?

bmw i3's hebben een 11kw boordlader voor normale paaltjes en 50kw voor snelladen denk ik. met de juiste kabel kun je dus ook maar max 11kw laden denk ik, zo niet 3.7.

edit: beestje was me voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:43
JayPe schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:42:

Hoe en waar zoek ik uit welke pas 't voordeligst werkt? Ik heb voor openbare palen dus Nuon en Oplaadpunten.nl (LMS). De Smoov-app lijkt verrekkteveel op de Oplaadpunten.nl pas-LMS-app, maar is dat een garantie?

Sowieso is Deventer een leuk stadje, maar laden (en uberhaupt parkeren) is een drama, qua binnenstad. Torenhoge tarieven, beperkt aantal palen.. parkeer liefst aan de overzijde van de IJssel, op de Worp en pak het pontje, maar dáár staat de auto dan dus 2 dagen, èn er is daar géén paal. Tussen Deventer en thuis kom ik wel langs meerdere FastNed en Allego snelladers overigens, maar ik wil de tijd dat ik verpoos en de auto stilstaat graag optimaal gebruiken.
ik kijk op oplaadpalen.nl, daar staat per laadpaal een lijstje van passen met prijzen. heel handig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
BarryH schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:46:
[...]

ik kijk op oplaadpalen.nl, daar staat per laadpaal een lijstje van passen met prijzen. heel handig
I know,. maar sommige palen laten he-le-maal niets zien :-(

De bewuste set palen:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/150153

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
Ik heb een type 2 laadsnoer (mennekes laadkabel). Als ik op google zoek, zou dit moeten betekenen dat ik 3 fase kan laden.

De laadinstelling staat op direct laden en maximaal laden.

[ Voor 20% gewijzigd door eno_W op 17-09-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

eno_W schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:51:
Ik heb een type 2 laadsnoer (mennekes laadkabel). Als ik op google zoek, zou dit moeten betekenen dat ik 3 fase kan laden.

Dat is geen garantie

Er zijn dus kabels die niet alle pins bedraad hebben. Raar maar waar.

Je kan het ook anders testen. Sluit de i3 aan op de AC43 stekker van een snellader, als het goed is slurpt deze dan 11kW. (~45km/u)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@JayPe kun je niet in Tinder filteren op "laadpaal op loopafstand?" :D
Maar is me al vaker opgevallen dat het buiten de randstad ineens heel karig kan worden met laadpalen. Hele wijken die er geen een hebben, of dat het ok lijkt maar dat het dan allemaal EV-boxen op eigen opritten betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
eno_W schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:51:

Origineel BMW snoer (blauw met i logo): die zijn ALTIJD 3-fase 32A (net een gekocht en ze hebben maar een model).

Nee, dan kan het zijn dat je een 1-fase snoer hebt (staat meestal op de kabel zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Plus de kabel is een heel stuk dunner. De leaf heeft een 1 fase kabel (logisch) en de X een hele dikke 3 fase kabel mega groot verschil. Als je ooit moet kiezen koop voor een beetje extra de 3 fase kabel werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:03
Kijk eens wat op de inscriptie op de kabel staat, als er 5G6 op staat is het een 3F32A kabel, als er 3G6 op staat een 1F32A kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door Luc79Ehv op 17-09-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
prettig schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:31:
[...]

Origineel BMW snoer (blauw met i logo): die zijn ALTIJD 3-fase 32A (net een gekocht en ze hebben maar een model).

Nee, dan kan het zijn dat je een 1-fase snoer hebt (staat meestal op de kabel zelf).
Ik heb inderdaad het originele BMW snoer met (blauw met i logo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
Luc79Ehv schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:39:
Kijk eens wat op de inscriptie op de kabel staat, als er 5G6 op staat is het een 3F32A kabel, als er 3G6 op staat een 1F32A kabel.
Ik heb dit weekend wat foto's gemaakt van de adapters aan het snoer, maar dit kom ik niet op tegen. Zal vanmiddag het snoer zelf eens controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
CyBeRSPiN schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:57:
Haha, nog beter is filteren op "laadpaal op de oprijlaan " ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Luc79Ehv schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:39:
Ok, 3G6 is de oude kabel (heb ik hier liggen en staat er duidelijk op) en die is 1-fase (i3 t/m eind 2017, 60ah, was 1-fase) --> donker blauwe kabel

De nieuwe kabels zijn 3-fase (vanaf eind 2017, 94ah accu, is die 3-fase): 5G6 --> licht blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:57:
Maar is me al vaker opgevallen dat het buiten de randstad ineens heel karig kan worden met laadpalen. Hele wijken die er geen een hebben, of dat het ok lijkt maar dat het dan allemaal EV-boxen op eigen opritten betreft..
Wel vreemd, ik moest hem publiek maken, heb dat ook gedaan (gebruik er zelf maar 1, en zat ruimte om te parkeren bij mij). Heb nog niet gehad dat iemand gestrand was of langs kwam... zou het wel kunnen waarderen, kop koffie erbij en ff over EV’s praten haha ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:51:
[...]

Wel vreemd, ik moest hem publiek maken, heb dat ook gedaan (gebruik er zelf maar 1, en zat ruimte om te parkeren bij mij). Heb nog niet gehad dat iemand gestrand was of langs kwam... zou het wel kunnen waarderen, kop koffie erbij en ff over EV’s praten haha ;)
Mijn TNM-paal staat ook publiek; hangt bij de grote gemeenschappelijke parkeerplaats. Heb al 'n paar keer gehad dat er een verdwaalde PHEV gebruik van maakte. Vind ik wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:33

3_s

Ik ben op zoek naar een laadpaal voor thuis.
Initieel wilde ik die in de garage hangen, maar hoor nu zeggen dat die redelijk wat lawaai maken, ivm actieve koeling.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb nu een offerte liggen voor een Webasto (juiste model staat niet vermeld, moet ik nog eens achter gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:46
3_s schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:16:
Initieel wilde ik die in de garage hangen, maar hoor nu zeggen dat die redelijk wat lawaai maken, ivm actieve koeling.

Ik heb nu een offerte liggen voor een Webasto (juiste model staat niet vermeld, moet ik nog eens achter gaan).
je gaat een snellader plaatsen???

Een gewone huis-tuin en garagelader heeft geen koeling. Is gewoon een veredeld stopcontact...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@3_s Heb een TNM LoLo van 3.7 kW, maakt absoluut geen lawaai. De koeling van de inverter in de auto maakt misschien wat geluid, de lader zit weinig in wat warm word.

@T_E_O Als iedereen z'n laadpaal openbaar maakt is het tekort al een stuk minder! Mijn TNM hangt op de hoek van het huis dus bruikbaar op de oprit en de parkeerhaven voor mijn woning. Hier in de wijk zijn er meer mensen die het zo geregeld hebben.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
3_s schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:16:

Maakt weinig geluid misschien iets van een piep (elektronica kan dat doen) maar het is niet meer dan een stopcontact met een regelbare amperage. De auto doet het echte werk.

Als je een snellader heb tja dat maak een hoop herrie. Zou dat niet thuis willen alleen mijn auto gaat al in overdrive (fans en cooling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
MeZZiN schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:25:
[...]

Maakt weinig geluid misschien iets van een piep (elektronica kan dat doen) maar het is niet meer dan een stopcontact met een regelbare amperage. De auto doet het echte werk.

Als je een snellader heb tja dat maak een hoop herrie. Zou dat niet thuis willen alleen mijn auto gaat al in overdrive (fans en cooling)
Op CHAdeMO-snelheid valt dat nog wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
T_E_O schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:59:
[...]

Mijn TNM-paal staat ook publiek; hangt bij de grote gemeenschappelijke parkeerplaats. Heb al 'n paar keer gehad dat er een verdwaalde PHEV gebruik van maakte. Vind ik wel leuk :)
Levert dat nog iets op? En/of hoe verrekend TNM dat precies tussen de eigenaar en gebruiker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_E_O
Deveon schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:08:
[...]

Levert dat nog iets op? En/of hoe verrekend TNM dat precies tussen de eigenaar en gebruiker?
Ik ben 'n hippie die verkoopprijs op ~ inkoopprijs heeft staan, maar ik krijg privé gewoon de verkoopprijs uitgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tassadar32 schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:20:
[..]
@T_E_O Als iedereen z'n laadpaal openbaar maakt is het tekort al een stuk minder! Mijn TNM hangt op de hoek van het huis dus bruikbaar op de oprit en de parkeerhaven voor mijn woning. Hier in de wijk zijn er meer mensen die het zo geregeld hebben.
Ik was 's avonds in eens op zoek naar een laadpaal, in een hoek van Friesland waar er niet veel zijn, en kwam zo ook bij twee huisadressen uit. Bij een stond een auto te laden en had van beide het idee dat het per-ongeluk publiek was ingesteld. Voor een noodgeval zou ik wel vragen of ik er gebruik van kan maken maar als je gewoon een publieke laadplek zoekt vind ik het niet handig.
Ik vind het voor de zekerheid nog maar opletten of de locatie een publiek toegankelijke parkeerplaats is aan de hand van streetview of foto's en reviews. Andere vond ik bijvoorbeeld ook wel op een een camping of parkeerplaats/parkeergarage achter de slagboom. Apps missen vaak nog wat filtering voor dat soort dingen.

In bijvoorbeeld de newmotion en ecotap app staan er in Bolsward ook een paar laadpalen die bij bedrijven staan, kom ik daar om eems proberen te laden en werken ze niet of m'n passen (newmotion, vandebron, ecotap, maingau) werden niet geaccepteerd. De enige die er wel werkt is de e-laad/evnet bij het gemeentehuis en dat is een 11kW die schijnbaar elders wel als 22kW geregistreerd staat.
Er is nog wel e.a. te verbeteren qua informatie en filtering (probeer ik wel wat aan bij te dragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:51:
[...]

I know,. maar sommige palen laten he-le-maal niets zien :-(

De bewuste set palen:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/150153
Een normale Allego dus. Dat hebben gelukkig de simpelste tariefstelling, altijd max €0,35/kWh CPO tarief en geen start tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2018 @ 00:00:
Afgelopen donderdag (13/9) werd mijn MainGau pas geweigerd bij een Allego snellader (A2 Bruchem). Ik laad daar heel vaak probleemloos dus dit was een verrassing.
Misschien was het een storing o.i.d. maar zijn er meer recente ervaringen met MainGau en Allego?
vanmorgen bij allego geladen en werkt nog steeds, alleen niet zichtbaar in de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
vanavond bij de snellader van allego gestaan, deed het prima op de Maingau pas. Wel is het wennen, die van fastned op 175 kW gaat op een Ioniq een heel stuk sneller. Dit was de eerste keer bij de Allego.

Kan me wel voorstellen dat "tanken" tzt op nog snellere laders met bijhorende auto's gelijk komt te staan aan het huidige fosiele brandstof tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
In Japan gaan ze binnenkort de 50kw chargers vervangen voor snellere chargers . A woeping 500 kw.
Ik vraag me af hoe dat gaat met de warmte van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

evtje schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:13:
In Japan gaan ze binnenkort de 50kw chargers vervangen voor snellere chargers . A woeping 500 kw.
Ik vraag me af hoe dat gaat met de warmte van de kabel.
Dan wordt de kabel zelf actief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Welke accu's kunnen dat verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MeTooPV schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:45:
Welke accu's kunnen dat verwerken?
ioniq haalt 70kW op een 28kW accu
dus bij een 100kW accu nu al 280kW laden mogelijk. Laat staan als je een vrachtwagen electrisch laat rijden
bovendien:
die 500kW is x Volt maal y Ampere, de auto kan daar maar een deel van halen.
nu:
50kW palen: autos halen 35-45 kW
175kW palen fastned: auto's halen max 70kW nu, straks keer 2 (met 800V laden ipv 400V, door grotere accu's)
etc

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

175kW palen kunnen tot 375A leveren. Bij een typische 96S accu (~390V max) is dat 145kW. Dat ze maar ~70kW max leveren komt doordat de auto's het niet willen accepteren.

De 350kW palen doen 800V.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Toevallig afgelopen weekend ook weer eens met de Ioniq bij een 175kw lader gestaan, en toen in 9.07 minuten 12,77kWh geladen volgens het scherm, van 43% naar 81%... vergis ik me of heb ik dan toch echt nog net iets sneller geladen dan 70kw?! Ok, er zal een kWhtje laadverlies bij zitten, maar dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
Holy shit. En als particulier ga ik dan stekkers in 800V stopcontacten steken? Dat is best wel stoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
juupke schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:29:
Toevallig afgelopen weekend ook weer eens met de Ioniq bij een 175kw lader gestaan, en toen in 9.07 minuten 12,77kWh geladen volgens het scherm, van 43% naar 81%... vergis ik me of heb ik dan toch echt nog net iets sneller geladen dan 70kw?! Ok, er zal een kWhtje laadverlies bij zitten, maar dan nog?
check met een echte klok. de tijdsaanduiding op de 175kW paal is niet zuiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
MeTooPV schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:30:
Holy shit. En als particulier ga ik dan stekkers in 800V stopcontacten steken? Dat is best wel stoer.
De 440A is een stuk stoerder.
Zal ook best een flinke kabel worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
juupke schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:29:
De tijd op de 175kw paal klopt niet, de klok loopt te snel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik kreeg via DM het verzoek om voor het laden, laadpalen, providers en laadpassen een ander topic te starten. Bij deze. Het is wel een beetje een lange startpost geworden, sorry :D

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Him_ schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:48:
[...]

vanmorgen bij allego geladen en werkt nog steeds, alleen niet zichtbaar in de app
Gisteren weer bij dezelfde lader gestaan en het werkt weer probleemloos. Was blijkbaar een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37

Tripl3 D

Brother in Arms

Mijn vrouw en ik zijn serieus aan het overwegen om voor deze deal te gaan.

Hebben aanstaande zaterdag een proefrit gepland staan.

Ik vind het best wel spannend, want als we hier voor gaan dan moet je toch wel even een mindshift gaan doen, het is toch wel anders dan met een ICE. En je moet wat meer regelen. Laadpaal, laadpas(sen). Maar toch, ik zie het wel zitten.

Maar eerst kijken of hij uberhaupt bevalt. To be continued....

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32

greatgonzo

schit-te-rend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:04:
[...]

Ik vind het best wel spannend, want als we hier voor gaan dan moet je toch wel even een mindshift gaan doen, het is toch wel anders dan met een ICE. En je moet wat meer regelen. Laadpaal, laadpas(sen). Maar toch, ik zie het wel zitten.

Interessant, ik private lease nu ook (al een aantal jaar en een ice) en ben ook aan het kijken of private lease electric een optie is.
Helaas als ik het uitreken inclusief "brandstof" kosten vind ik dat er te weinig terug vloeit in mijn eigen portemonnee. In mijn geval op 20k km per jaar en 60 mnd kom ik toch al een behoorlijk stukje duurder uit dan waar ik mijn 48 mnd Octavia voor lease en dan commit je je voor 5 jaar. Ik twijfel dus nog heel erg.
Gelukkig moet ik nog een jaar met mn octavia en moet daarna een beslissing nemen.
Ik vind het wel een mooie auto die ioniq, ben benieuwd wat je ervaringen zijn...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
T_E_O schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:56:
[...]

Op CHAdeMO-snelheid valt dat nog wel mee toch?
Mijn tesla en leaf ( maar die heeft geen active cooling alleen maar rapidgate) niet nee alleen de unit zelf maak een hoop herrie. Tesla heeft de paal en power unit iets verder gezet dat je er minder last van heb maar geluid maakt het.

Maar goed die zijn meestal niet voor thuis een simpele lader is meer dan zat. Ik heb zelf de tesla wall connectors maar any will do zonder slimme meuk er in. Dat maakt ze duur en onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De cijfers van het RVO zijn bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

Er wordt in het artikel van een 11kW laadmogelijkheid gesproken. Zou dat betekenen dat er een 3-fase lader inzit? Dat zou toch wel een doorbraak zijn, lijkt me.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Toffe auto. Alleen te duur voor mij helaas :)

Maar wat betreft:
Uiteraard kan de auto ook aan een 11 kW-lader worden gelegd. Een exemplaar met een laadvermogen van 22 kWh is optioneel en bovendien pas tegen eind 2019 beschikbaar. Tijdens het rijden is de auto uiteraard iets bij te laden door middel van het regeneratieve remsysteem.

Maar hij kan ook aan een snellader van 150kW. Wat wordt met 11 en 22 dan bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo

Audi heeft er gelukkig wel een 11kw lader geïnstalleerd en optioneel zelfs een 22kw versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
meermarco schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:14:
Toffe auto. Alleen te duur voor mij helaas :)

Maar wat betreft:
Uiteraard kan de auto ook aan een 11 kW-lader worden gelegd. Een exemplaar met een laadvermogen van 22 kWh is optioneel en bovendien pas tegen eind 2019 beschikbaar. Tijdens het rijden is de auto uiteraard iets bij te laden door middel van het regeneratieve remsysteem.

Maar hij kan ook aan een snellader van 150kW. Wat wordt met 11 en 22 dan bedoeld?
150kw snelladervoor langs de snelweg op gelijkstroom en 11 of 22kw op wisselstroom voor thuis of bij een openbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@meermarco Laadsnelheid op openbare en thuislaadpalen. Die werken gewoon op 230v wisselspanning, de auto moet het dan omzetten. Bij snelladers doet de laadpaal het meeste werk. Bij thuisladers bepaalt de auto dus hoeveel vermogen er geladen kan worden en 11 of zelfs 22kW op bestemmingen laden betekent dat de auto een stuk verder vol zal zijn als je weer vertrekt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Duidelijk. dankjewel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ik ben vooral gecharmeerd van de spiegels, ik hoop dat ik dat kan retrofitten op mijn auto :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:04:
[...]

Ik wacht al bijna drie weken op m'n Ioniq Premium private lease.. wachten duurt lang...! ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geinig, ze denken daar al te weten wat de Niro gaat doen qua prijs en beschikbaarheid:
Kia Niro EV Mid-Range BEV 165 – 360 km € 37,500 November 2018
Kia Niro EV Long-Range BEV 260 – 555 km € 40,000 November 2018

40k zou mooi zijn, maar denk dat dat toch wel 50k wordt ;)
(Misschien is 40k reeel voor de basic versies, maar vooralsnog worden enkel de full-options modellen aangeboden ivm lease en vraag >>> aanbod.

Ook de Tesla Model 3 staat er met allerlei varianten genoemd vanaf maart 2019.
Tesla Model 3 BEV 265 – 540 km € 38,000 June 2019
Tesla Model 3 Long Range BEV 325 – 660 km € 50,000 March 2019
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor BEV 325 – 655 km € 55,000 March 2019
Tesla Model 3 Long Range Performance BEV 325 – 655 km € 85,000 March 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:06
Aan allen,

Ik heb twee offertes voor laadpalen thuis en op het werk.

Welke zouden jullie adviseren?

Op het werk:

https://alfen.com/nl/alfen-productlijn/icu-eve
of
https://www.laadpaaldirec...OV1xQsSBjjCBoCSR8QAvD_BwE

Thuis:

https://alfen.com/nl/producten/icu-eve-mini
of
https://www.rexel.nl/nln/...XCL-COVER%29/p/2850284306

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

We hebben een nieuwe draad voor discussie over laadpalen!
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@cautje waar twijfel je over of mogen wij al het giswerk doen?
Voor thuis is het wellicht handiger om een vaste kabel te nemen, dan hoef je niet steeds met een losse kabel in de weer.
En verder wat @nannoe zegt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MeTooPV schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:30:
Tuurlijk niet, die stekkers zijn gewoon vast, enkel de auto aankoppelen... :+

Ik sta niet raar te kijken als Saudi Arabie de komende jaren heel hard gaat terugslaan... Er zit zo veel geld daar... Eerst was er al sprake van dat ze Tesla zouden opkopen, maar nu dus een concurrent:
https://www.autoweek.nl/n...jard-in-concurrent-tesla/
menzo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:18:
[YouTube: Eerste kennismaking Audi E-Tron - AutoWeek special]

Audi heeft er gelukkig wel een 11kw lader geïnstalleerd en optioneel zelfs een 22kw versie.
Prachtig, ik ben normaal niet zo'n Audi fan, maar deze zou ik best willen!
Probleem is dat ze een beetje duur zijn ;)

De drie modellen die eraan komen gaan het Tesla zeker heel moeilijk maken.

Het punt waar Audi altijd goed scoort is dat ze heel langzaam verjaren en redelijk tijdloos zijn. Daar waar je bij Tesla toch al merkt dat het niet zulke tijdloze modellen zijn. Het blijft Amerikaans, ziet er de eerste jaren erg strak en mooi uit, maar daarna gaat het bergafwaarts.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:38:
[...]

Geinig, ze denken daar al te weten wat de Niro gaat doen qua prijs en beschikbaarheid:

(Misschien is 40k reeel voor de basic versies, maar vooralsnog worden enkel de full-options modellen aangeboden ivm lease en vraag >>> aanbod.

Met 50kWh 540km ver komen!? Eerst zien, dan geloven! Daarboven zijn het gewoon Model S prijzen...
En verschil tussen standaard en long range is slechts 120km!?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37

Tripl3 D

Brother in Arms

Philos31 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:11:

Interessant, ik private lease nu ook (al een aantal jaar en een ice) en ben ook aan het kijken of private lease electric een optie is.
Helaas als ik het uitreken inclusief "brandstof" kosten vind ik dat er te weinig terug vloeit in mijn eigen portemonnee. In mijn geval op 20k km per jaar en 60 mnd kom ik toch al een behoorlijk stukje duurder uit dan waar ik mijn 48 mnd Octavia voor lease en dan commit je je voor 5 jaar. Ik twijfel dus nog heel erg.
Gelukkig moet ik nog een jaar met mn octavia en moet daarna een beslissing nemen.
Ik vind het wel een mooie auto die ioniq, ben benieuwd wat je ervaringen zijn...
Maar is die Octavia net zo rijk uitgerust als bijvoorbeeld zo'n Hyundai Ioniq Electric?
Zo nee, dan ben je toch echt appels met peren aan het vergelijken.
Ja, dan ga jij er inderdaad op achteruit. Net als zovelen.

Daarom dan ook mijn betoog dat ze al die premium 'opties' weer opties moeten maken en niet de standaard.
Nu voelt een EV als premium en maken ze dat er ook nog eens naar met al die toeters en bellen en blijft de gemiddelde EV voorlopig voor veel mensen onbereikbaar. Totdat die auto met zonnepanelen (ben even de naam kwijt 8)7 ) eindelijk eens de markt open gaat breken met zijn T-ford principe: Je mag elke kleur die je maar wilt, als hij maar zwart is: gewoon knallen met die aantallen, daarna volgt wel de diversificatie.
Maar daar ga ik niet op wachten, de reacties van de concurrenten kunnen nog zo'n 3-4 jaar op zich laten wachten (totdat deze serieus worden). Tegen die tijd is mijn private lease contract (als ik het al doe) al bijna afgelopen.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:38:
[...]

En range is ook flink toegenomen ......660km met LR model 3 (Bjorn kwam er 500km ver mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
h
Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:00:
[...]

Maar is die Octavia net zo rijk uitgerust als bijvoorbeeld zo'n Hyundai Ioniq Electric?
Zo nee, dan ben je toch echt appels met peren aan het vergelijken.
Ja, dan ga jij er inderdaad op achteruit. Net als zovelen.

Daarom dan ook mijn betoog dat ze al die premium 'opties' weer opties moeten maken en niet de standaard.
Nu voelt een EV als premium en maken ze dat er ook nog eens naar met al die toeters en bellen en blijft de gemiddelde EV voorlopig voor veel mensen onbereikbaar. Totdat die auto met zonnepanelen (ben even de naam kwijt 8)7 ) eindelijk eens de markt open gaat breken met zijn T-ford principe: Je mag elke kleur die je maar wilt, als hij maar zwart is: gewoon knallen met die aantallen, daarna volgt wel de diversificatie.
Maar daar ga ik niet op wachten, de reacties van de concurrenten kunnen nog zo'n 3-4 jaar op zich laten wachten (totdat deze serieus worden). Tegen die tijd is mijn private lease contract (als ik het al doe) al bijna afgelopen.
Nee, nee, zeker niet. De Ioniq is (voor zover ik het heb bekeken) een stuk leukerderder alsdan een Octavia.
Het kriebelt mij ook, ik zou het een hele leuke auto vinden, maar ik wil eigenlijk besparen want ik ben scrooge :-)
Ideale plaatje zou een gekochte Sono Sion (zo heet die zonnepanelen auto dus) zijn, met een 25 euro flatrate card (woon in Almere allemaal allego palen hier) Maar ja, die optie is er nu nog niet.

Dus ik zou willen maar 5 jaar is zo lang en dan ben ik bang dat ik na 3 jaar baal dat ik nog 2 jaar vast zit...
Gelukkig loopt mijn contract over 11 maanden af en dan is de Niro er, en de model 3 en hopelijk drukt dat de prijzen van de andere "oudere" ev's. De Model 3 zal naar mijn bescheiden mening wel een soort iPhone aantrekkingskracht voor de gemiddelde "white collar" en hopelijk zal de markt voor ev's hier ook door bewegen en minder premium prijzen voor jan-met-de-pet.

Maar ik denk dat ik toch maar een ioniq proefritje ga aanvragen....

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongf7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 12:34
prettig schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:09:
[...]

En range is ook flink toegenomen ......660km met LR model 3 (Bjorn kwam er 500km ver mee).
Tussen 400 en 450 zijn afstanden op basis van auto's die werkelijk rondrijden geloof ik. Ze hebben hier ook gewoon de afstanden in miles x 2 gedaan lijkt wel, dat slaat hoe dan ook nergens op.

Deze prijzen zou ik overigens wel blij mee zijn.
Pagina: 1 ... 96 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.