Ik proef bij de fabrikanten toch ook dat er nog (veel) te weinig productiecapaciteit is. Door de prijs hoger te houden zorg je voor een lagere afname.Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:00:
[...]
Maar is die Octavia net zo rijk uitgerust als bijvoorbeeld zo'n Hyundai Ioniq Electric?
Zo nee, dan ben je toch echt appels met peren aan het vergelijken.
Ja, dan ga jij er inderdaad op achteruit. Net als zovelen.
Daarom dan ook mijn betoog dat ze al die premium 'opties' weer opties moeten maken en niet de standaard.
Nu voelt een EV als premium en maken ze dat er ook nog eens naar met al die toeters en bellen en blijft de gemiddelde EV voorlopig voor veel mensen onbereikbaar. Totdat die auto met zonnepanelen (ben even de naam kwijt) eindelijk eens de markt open gaat breken met zijn T-ford principe: Je mag elke kleur die je maar wilt, als hij maar zwart is: gewoon knallen met die aantallen, daarna volgt wel de diversificatie.
Maar daar ga ik niet op wachten, de reacties van de concurrenten kunnen nog zo'n 3-4 jaar op zich laten wachten (totdat deze serieus worden). Tegen die tijd is mijn private lease contract (als ik het al doe) al bijna afgelopen.
De productie is er gewoon nog niet klaar voor. De accusupplies zijn er nog niet.
Het is allemaal wel rap in aanbouw. Maar voor de bulk is er gewoon ruim onvoldoende productiecapaciteit.
Aan de andere kant is elektrisch rijden "hipper" dan ooit. Er zijn legio fabrikanten met elektrische wagens in hun assortiment, waarvan er een aantal ook echt actief mee zijn. Relatief onpopulaire merken als (Kia en) Hyundai (Kia is eigendom van Hyundai) doen hiermee hun voordeel. Ze maken zichzelf weer hip en relevant(er). Kia verkocht in 2017 456.000 auto's in europa, Hyundai 512.000 (beide +- 2,5% marktaandeel)
Lang verhaal kort, productietechnisch is volgens mij de tijd nog niet rijp om de elektrische auto voor iedereen beschikbaar / betaalbaar te maken.
Daarnaast is ook de markt er nog niet helemaal klaar voor, de laadinfra er nog niet helemaal klaar voor, enzovoort.
Ik denk dat de mate waarin we nu groeien erg goed is, Als je binnen nu en een jaar 10% elektrisch op de weg hebt rijden is dat een probleem. Aan de andere kant, als de adoptie op 10% zit en je gaat van 10 naar 20 is dat probleem véél minder groot, en alle stappen daarna worden relatief ook kleiner.