Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:00:
[...]

Maar is die Octavia net zo rijk uitgerust als bijvoorbeeld zo'n Hyundai Ioniq Electric?
Zo nee, dan ben je toch echt appels met peren aan het vergelijken.
Ja, dan ga jij er inderdaad op achteruit. Net als zovelen.

Daarom dan ook mijn betoog dat ze al die premium 'opties' weer opties moeten maken en niet de standaard.
Nu voelt een EV als premium en maken ze dat er ook nog eens naar met al die toeters en bellen en blijft de gemiddelde EV voorlopig voor veel mensen onbereikbaar. Totdat die auto met zonnepanelen (ben even de naam kwijt 8)7 ) eindelijk eens de markt open gaat breken met zijn T-ford principe: Je mag elke kleur die je maar wilt, als hij maar zwart is: gewoon knallen met die aantallen, daarna volgt wel de diversificatie.
Maar daar ga ik niet op wachten, de reacties van de concurrenten kunnen nog zo'n 3-4 jaar op zich laten wachten (totdat deze serieus worden). Tegen die tijd is mijn private lease contract (als ik het al doe) al bijna afgelopen.
Ik proef bij de fabrikanten toch ook dat er nog (veel) te weinig productiecapaciteit is. Door de prijs hoger te houden zorg je voor een lagere afname.
De productie is er gewoon nog niet klaar voor. De accusupplies zijn er nog niet.
Het is allemaal wel rap in aanbouw. Maar voor de bulk is er gewoon ruim onvoldoende productiecapaciteit.

Aan de andere kant is elektrisch rijden "hipper" dan ooit. Er zijn legio fabrikanten met elektrische wagens in hun assortiment, waarvan er een aantal ook echt actief mee zijn. Relatief onpopulaire merken als (Kia en) Hyundai (Kia is eigendom van Hyundai) doen hiermee hun voordeel. Ze maken zichzelf weer hip en relevant(er). Kia verkocht in 2017 456.000 auto's in europa, Hyundai 512.000 (beide +- 2,5% marktaandeel)

Lang verhaal kort, productietechnisch is volgens mij de tijd nog niet rijp om de elektrische auto voor iedereen beschikbaar / betaalbaar te maken.
Daarnaast is ook de markt er nog niet helemaal klaar voor, de laadinfra er nog niet helemaal klaar voor, enzovoort.
Ik denk dat de mate waarin we nu groeien erg goed is, Als je binnen nu en een jaar 10% elektrisch op de weg hebt rijden is dat een probleem. Aan de andere kant, als de adoptie op 10% zit en je gaat van 10 naar 20 is dat probleem véél minder groot, en alle stappen daarna worden relatief ook kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Mar.tin schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:13:
[...]

Ik proef bij de fabrikanten toch ook dat er nog (veel) te weinig productiecapaciteit is. Door de prijs hoger te houden zorg je voor een lagere afname.
De productie is er gewoon nog niet klaar voor. De accusupplies zijn er nog niet.
Het is allemaal wel rap in aanbouw. Maar voor de bulk is er gewoon ruim onvoldoende productiecapaciteit.

Aan de andere kant is elektrisch rijden "hipper" dan ooit. Er zijn legio fabrikanten met elektrische wagens in hun assortiment, waarvan er een aantal ook echt actief mee zijn. Relatief onpopulaire merken als (Kia en) Hyundai (Kia is eigendom van Hyundai) doen hiermee hun voordeel. Ze maken zichzelf weer hip en relevant(er). Kia verkocht in 2017 456.000 auto's in europa, Hyundai 512.000 (beide +- 2,5% marktaandeel)

Lang verhaal kort, productietechnisch is volgens mij de tijd nog niet rijp om de elektrische auto voor iedereen beschikbaar / betaalbaar te maken.
Daarnaast is ook de markt er nog niet helemaal klaar voor, de laadinfra er nog niet helemaal klaar voor, enzovoort.
Ik denk dat de mate waarin we nu groeien erg goed is, Als je binnen nu en een jaar 10% elektrisch op de weg hebt rijden is dat een probleem. Aan de andere kant, als de adoptie op 10% zit en je gaat van 10 naar 20 is dat probleem véél minder groot, en alle stappen daarna worden relatief ook kleiner.
Zou het omdraaien...... ze beperken de productie bewust en komen alleen met "premium" uitvoeringen.
Aan ICE wordt nog veel teveel verdiend en EV's productie (in Korea klagen ze al) is goedkoper (veel minder personeel nodig, veel minder toeleveranciers). Dealers verdienen stukken minder aan onderhoud.

Laadinfra.....kan makkelijk, zeker als ze smart worden (Vehicle to grid), veel beter voor het net.

Maar de overheden en de EU lopen weer "mijlen" achter: geen push naar EV fabrikanten om er meer te produceren en geen verplichte standaard voor Vehicle to grid (had er allang moeten zijn). Maar die worden pas wakker als er inderdaad kolen centrales bij moeten omdat we de pieken niet kunnen opvangen.
'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

meermarco schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:14:
Toffe auto. Alleen te duur voor mij helaas :)

Maar wat betreft:
Uiteraard kan de auto ook aan een 11 kW-lader worden gelegd. Een exemplaar met een laadvermogen van 22 kWh is optioneel en bovendien pas tegen eind 2019 beschikbaar. Tijdens het rijden is de auto uiteraard iets bij te laden door middel van het regeneratieve remsysteem.

Maar hij kan ook aan een snellader van 150kW. Wat wordt met 11 en 22 dan bedoeld?
AC laden op normale 3-fase type2 socket. Dus zeg maar op elke straathoek.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Vandaag toevallig in ZuidOost de electrische Engelse Taxi gezien. Leek me ideaal. Jammer dat ie slechts 112KM bereik heeft ofzo las ik net. (puur electrisch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

meermarco schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:14:
Toffe auto. Alleen te duur voor mij helaas
Je bent niet de enige. Ik kijk werkelijk met afgrijzen naar zulke prijzen. Als een gezin 1,5 x modaal verdient, dan geven ze volgens de Nibud budgethulp 360 euro per maand uit aan vervoer.

Dus je moet echt heel, heel mooi verdienen om zo'n achterlijk dure bak te kopen. Slechts een single-digit percentage van Nederland kan die Audi rijden. Ik vind daarom dat nieuws eigenlijk weinig interessant, ik zie graag betaalbare auto's.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:38:
[...]

Geinig, ze denken daar al te weten wat de Niro gaat doen qua prijs en beschikbaarheid:
Kia Niro EV Mid-Range BEV 165 – 360 km € 37,500 November 2018
Kia Niro EV Long-Range BEV 260 – 555 km € 40,000 November 2018

40k zou mooi zijn, maar denk dat dat toch wel 50k wordt ;)
(Misschien is 40k reeel voor de basic versies, maar vooralsnog worden enkel de full-options modellen aangeboden ivm lease en vraag >>> aanbod.

Ook de Tesla Model 3 staat er met allerlei varianten genoemd vanaf maart 2019.
Tesla Model 3 BEV 265 – 540 km € 38,000 June 2019
Tesla Model 3 Long Range BEV 325 – 660 km € 50,000 March 2019
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor BEV 325 – 655 km € 55,000 March 2019
Tesla Model 3 Long Range Performance BEV 325 – 655 km € 85,000 March 2019
De bron van die cijfers is ev-database.nl.... Niets nieuws en inmiddels zelfs out-dated aangezien de Model 3 Dual Motor van $4000 is gestegen naar $6000 en dat gaan ze hier echt niet voor €5000 meerprijs bieden. De performance versie is waarschijnlijk ook gebaseerd op de oude prijs ($78k) en niet de nieuwe prijs ($64k).

Vraag me ook af of ze in Tilburg al klaar zijn voor de Model 3, want als die uit de VS moet komen gaat die 20% importbelasting ook meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:22
Kwam deze toevallig tegen; Kia e-niro WLTP is 485km
https://www.autoweek.nl/n...keurd-485-km-actieradius/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn mening is dat zolang er geen EV's te koop zijn die onder de 20.000 euro zijn incl. accu, redelijk compleet, 250+ km actieradius, zolang zal er geen sprake zijn van een echte doorbraak,

Nederland zou net als omringende landen de verkoop moeten bevorderen door bijv. 5.000 euro subsidie voor particuliere kopers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Goede argumenten, jongen!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Eerst even zoeken (kennen we al vanaf februari)....niks nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:22
prettig schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:40:
[...]
Ging mij meer om de WLTP keuring, dacht dat die redelijk nieuw is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:34:
Mijn mening is dat zolang er geen EV's te koop zijn die onder de 20.000 euro zijn incl. accu, redelijk compleet, 250+ km actieradius, zolang zal er geen sprake zijn van een echte doorbraak,

Nederland zou net als omringende landen de verkoop moeten bevorderen door bijv. 5.000 euro subsidie voor particuliere kopers.
Sono Sion dan maar ......

Geen subsidie maar fabrikanten verplichten om bv. 5-10% EV's te verkopen in een land, zo niet dan straf (extra boete, heffing op ICE's, of zoals in China, niks meer verkopen).
Moet je zien hoe hard ze gaan werken aan betaalbare EV's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Waarom zouden we precies de verkoop van auto's stimuleren waar al bijna een jaar wachttijd op zit?

Nu wordt enkel de zakelijk rijder gestimuleerd, maar die rijdt dan ook gemiddeld 3 á 4x zoveel kilometers waardoor de winst op luchtkwaliteit groter is. Plus dat zakelijke klanten niet op de centen letten als het aankomt op laadkosten waardoor de laadinfrastructuur investeringen sneller terugverdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:40:
[...]

Vind het vooral apart dat de Niro 3km verder komt dan de Kona terwijl je andersom en met groter verschil zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
prettig schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:36:
[...]

Zou het omdraaien...... ze beperken de productie bewust en komen alleen met "premium" uitvoeringen.
Aan ICE wordt nog veel teveel verdiend en EV's productie (in Korea klagen ze al) is goedkoper (veel minder personeel nodig, veel minder toeleveranciers). Dealers verdienen stukken minder aan onderhoud.

Laadinfra.....kan makkelijk, zeker als ze smart worden (Vehicle to grid), veel beter voor het net.

Maar de overheden en de EU lopen weer "mijlen" achter: geen push naar EV fabrikanten om er meer te produceren en geen verplichte standaard voor Vehicle to grid (had er allang moeten zijn). Maar die worden pas wakker als er inderdaad kolen centrales bij moeten omdat we de pieken niet kunnen opvangen.
'
Als ik zie hoeveel moeite Tesla heeft om genoeg batterijen en auto's te maken, dan kan ik me enkel voorstellen hoeveel moeite een fabrikant die geen gigantische accufabriek heeft staan moet hebben om 100.000+ accu's per jaar te maken. (voorbeeld).
Daarbij opgeteld dat wat je in een auto hangt toch gauw 2255 iPhone accu's aan capaciteit is. (24kWh/+-10Wh)

De vraag overstijgt nu al (ruim) het aanbod, uiteindelijk is geld geld, en winst winst, en als je dus een EV maakt, en je verdient eraan, waarom zou je dan (als het kan) niet zorgen dat je er genoeg hebt?

Het is niet een product dat door schaarste waardevoller wordt voor je klanten.

Ik moet er met de huidige dichtheid van de laadinfrastructuur niet aan denken dat er factor 10 aan EV's rijden binnen nu en <weinig tijd>.

Alles moet de tijd en de ruimte krijgen om te schalen.
Een openbare paal op de parking bij mijn appartement gaat minimaal 8 weken overheen, alleen al omdat er 6 weken verplichte bezwaartermijn op zit.
Een extra paal als blijkt dat er méér EV rijders zijn zal dat ook zo voor gelden.
Om dat te versoepelen zullen er wetten/regels aangepast moeten.

Én het maken van een ICE is nu eenmaal eenvoudiger gek genoeg. Immers maken ze die al 100+ jaar.

Ik denk, dat, behoudens een aantal fabrikanten, er best wel een goede zaak gezien wordt in EV's en dat er achter de schermen bergen werk verzet worden om te zorgen dat er voldoende op de markt gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:54:
[...]

Als ik zie hoeveel moeite Tesla heeft om genoeg batterijen en auto's te maken, dan kan ik me enkel voorstellen hoeveel moeite een fabrikant die geen gigantische accufabriek heeft staan moet hebben om 100.000+ accu's per jaar te maken. (voorbeeld).
Daarbij opgeteld dat wat je in een auto hangt toch gauw 2255 iPhone accu's aan capaciteit is. (24kWh/+-10Wh)

De vraag overstijgt nu al (ruim) het aanbod, uiteindelijk is geld geld, en winst winst, en als je dus een EV maakt, en je verdient eraan, waarom zou je dan (als het kan) niet zorgen dat je er genoeg hebt?

Het is niet een product dat door schaarste waardevoller wordt voor je klanten.

Ik moet er met de huidige dichtheid van de laadinfrastructuur niet aan denken dat er factor 10 aan EV's rijden binnen nu en <weinig tijd>.

Alles moet de tijd en de ruimte krijgen om te schalen.
Een openbare paal op de parking bij mijn appartement gaat minimaal 8 weken overheen, alleen al omdat er 6 weken verplichte bezwaartermijn op zit.
Een extra paal als blijkt dat er méér EV rijders zijn zal dat ook zo voor gelden.
Om dat te versoepelen zullen er wetten/regels aangepast moeten.

Én het maken van een ICE is nu eenmaal eenvoudiger gek genoeg. Immers maken ze die al 100+ jaar.

Ik denk, dat, behoudens een aantal fabrikanten, er best wel een goede zaak gezien wordt in EV's en dat er achter de schermen bergen werk verzet worden om te zorgen dat er voldoende op de markt gaan komen.
In China gaan er dit jaar 1 miljoen EV's verkocht worden en alle grote fabrikanten moeten 10% ev's verkopen (soort punten systeem). Dus daar geen accu tekort voor Mercedes, Audi, VW, Toyota, etc.....en hier wel.... tuurlijk.

En een ICE maken is niet eenvoudiger wel makkelijker voor ze (omdat ze daar voor 99% op zijn ingericht).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25
Als de EU hier voor de grote merken ook gaat verplichten om een minimum percentage EV's te verkopen zal het aanbod een stuk groter en betaalbaarder worden. De autolobby heeft kennelijk nog een (te) grote vinger in de pap.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
prettig schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:04:
[...]
En een ICE maken is niet eenvoudiger wel makkelijker voor ze (omdat ze daar voor 99% op zijn ingericht).
Zijn die woorden niet soort van synoniem aan elkaar? :9.

Vanmiddag behelpend naar huis toe, vaders is met mijn Leafje naar huis vanaf werk omdat de aygo van mijn moeder nog niet klaar was bij de garage.. (en hij weg moest)

Moet ik he-le-maal dinosauriers-verstokend, 77km naar huis tuffen, zónder cruise control, zónder bluetooth radio connectie.
Ik kijk er niet naar uit :> #firstworldproblems

Vanavond maar snel m'n eigen waggie weer oppikken bij de ouders O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:27
Oe, dat is afzien @Mar.tin, sterkte!

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:26:
[...]

Zijn die woorden niet soort van synoniem aan elkaar? :9.

Net hoe je het leest...... ICE is niet eenvoudiger dan een EV (technisch dan)
maar voor de fabrikant wel makkelijker omdat de organisatie erop ingericht is (voor 99%).
--> Had wat duidelijker gekund, maar goed ze hebben geen incentive om het te doen, dus doen ze het niet.

Vergelijk het maar eens met de CO2 uitstoot eis destijds, Californië model... werkt (China EV model is afgeleid van dit model).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Deveon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:45:
[...]

Waarom zouden we precies de verkoop van auto's stimuleren waar al bijna een jaar wachttijd op zit?/quote]

Jaar wachttijd? Als ik morgen een Zoe wil open (voldoet behalve de prijs) dan is er geen wachttijd. Kan vrijwel uit voorraad geleverd worden. Leaf is wat lastiger maar zeker geen jaar. Dit betreft ongeveer de 2 goedkoopste EV's met fatsoenlijke actie radius.
Nu wordt enkel de zakelijk rijder gestimuleerd, maar die rijdt dan ook gemiddeld 3 á 4x zoveel kilometers waardoor de winst op luchtkwaliteit groter is. Plus dat zakelijke klanten niet op de centen letten als het aankomt op laadkosten waardoor de laadinfrastructuur investeringen sneller terugverdiend worden.
Kom, kom. Miljeu is het doekje voor bloeden. Als de overheid echt met het miljeu begaan was dan zouden ze niet dat stupide gasbesluit hebben genomen.

Zakelijke klanten besteden het overgrote deel van hun kilometers op de verkeerswegen terwijl de particulier het in de stad en stedelijke gebieden ronduit. Dus juist op die plaatsen waar luchtkwaliteit verbeteren zinvol is.

Zakelijke rijders mogen dan niet op de centen letten maar ik kan je verzekeren dat hun werkgever dat wel doet. En die bepaalt waar de man in rondrijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:00:
[...]

Maar is die Octavia net zo rijk uitgerust als bijvoorbeeld zo'n Hyundai Ioniq Electric?
Zo nee, dan ben je toch echt appels met peren aan het vergelijken.
Ja, dan ga jij er inderdaad op achteruit. Net als zovelen.

Daarom dan ook mijn betoog dat ze al die premium 'opties' weer opties moeten maken en niet de standaard.
Nu voelt een EV als premium en maken ze dat er ook nog eens naar met al die toeters en bellen en blijft de gemiddelde EV voorlopig voor veel mensen onbereikbaar. Totdat die auto met zonnepanelen (ben even de naam kwijt 8)7 ) eindelijk eens de markt open gaat breken met zijn T-ford principe: Je mag elke kleur die je maar wilt, als hij maar zwart is: gewoon knallen met die aantallen, daarna volgt wel de diversificatie.
Maar daar ga ik niet op wachten, de reacties van de concurrenten kunnen nog zo'n 3-4 jaar op zich laten wachten (totdat deze serieus worden). Tegen die tijd is mijn private lease contract (als ik het al doe) al bijna afgelopen.
Ik moet even iets recht zetten, ik ben even wezen kijken en heb in de premium gezeten, maar wat een auto.
Die heet niet voor niets premium! Alle toeters en bellen er op. Erg mooie wagen (zo luxe hoeft het van mij niet, maar mag wel)
En als ik dan eerlijk vergelijk met de ice octavia (zelfde km zelfe leaseperiode) dan komt de ionic (premium) zelfs bij het opladen aan de openbare mra palen (met de VIP mra pas voor de palen hier in Almere, duurste zinvolle optie) er 30 euro voordeliger uit dan de octavia (met gelijkblijvende energieprijzen) Thuis geladen 60 euro en met de duitse flatrate kaart zelfs 85 euro goedkoper. De niet premium zou dus al 100 euro besparen op mijn octavia.
Toch wel even iets om over na te denken....

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij vindt zeker ook dat pracht villa’s met 20.000m2 ook €150.000 moeten kosten zodat Jan Langnietmodaal er in kan wonen? Schei toch uit, wil je iets nieuws: dan moet je betalen. Eerste/ tweede/ derde generatie kopers financieren de toeslagen.nl inwoners ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:33:
Jij vindt zeker ook dat pracht villa’s met 20.000m2 ook €150.000 moeten kosten zodat Jan Langnietmodaal er in kan wonen? Schei toch uit, wil je iets nieuws: dan moet je betalen. Eerste/ tweede/ derde generatie kopers financieren de toeslagen.nl inwoners ;)
Overdrijven is ook een vak...
Een EV hoeft helemaal niet duurder te zijn dan een ICE.

Ingewikkelde motortechniek en onderdelen eruit en een simpele elektromotor en accu's erin.

Het feit dan een e-Up 3 keer duurder is dan een normale, verdwijnt allemaal in de zakken van PON!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:43:
[...]

Overdrijven is ook een vak...
Een EV hoeft helemaal niet duurder te zijn dan een ICE.

Ingewikkelde motortechniek en onderdelen eruit en een simpele elektromotor en accu's erin.

Het feit dan een e-Up 3 keer duurder is dan een normale, verdwijnt allemaal in de zakken van PON!
Ook jij snapt er geen zak van: innovatie kost geld, eerste generatie rijders betalen die kosten. Een uitontwikkelde motor van VW komt in een Skoda terecht voor een appel en een ei, idem voor Renault en Dacia. Bij EV’s komt dat uiteindelijk ook, maar pas over 5-10 jaar. Tuurlijk: upcoming bedrijfjes met een feel good bedrijfsmodel (lees: verliezen door beleggers/ vegetariërs die groen links stemmen laten financieren) brengen daar wellicht verandering in. Een overname van dat bedrijf lijkt me echter logischer: dan kan de prijs hoger blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:33:
[...]

Ala je alleen kunt reageren met onzin, reageer dan niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We hebben het al eerder gezegd: de persoon die hier redelijk waardeloze reacties plaatst ben jij, @Verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:00
Zouden de analisten eindelijk beginnen inzien dat Tesla het toch erg goed heeft gedaan als pionier?
UBS says Audi's new electric car shows industry has a long way to go to catch Tesla

Na de aankondiging van de Audi, wat mij wel de beste uitdager lijkt van Tesla tov Mercedes (enorme faal) en Jaguar (interieurplaats + 1 fase laden?) + BMW (2020? mss) , heeft UBS (een van de meest sceptisch denkende bedrijven over Tesla - denk aan de model 3 $35.000 waar Elon volgens hun sowieso verlies op maakt) toch de indruk dat de huidige autofabrikanten aan dezelfde ambities / kwaliteit / expertise ontbreekt om een Tesla Killer te maken

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 18-09-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:36:
[...]

Jaar wachttijd? Als ik morgen een Zoe wil open (voldoet behalve de prijs) dan is er geen wachttijd. Kan vrijwel uit voorraad geleverd worden. Leaf is wat lastiger maar zeker geen jaar. Dit betreft ongeveer de 2 goedkoopste EV's met fatsoenlijke actie radius.
Waarom verkopen ze dan niet? Zijn die duurdere EVs zóveel beter? Volgens mij zijn de Zoë en ook de Ioniq minder geschikt voor de gemiddelde Nederlander. Puur gebaseerd op populairiteit dan.
[...]

Kom, kom. Miljeu is het doekje voor bloeden. Als de overheid echt met het miljeu begaan was dan zouden ze niet dat stupide gasbesluit hebben genomen.
Je hoort mij niet over het milieu, dat is discutabel, maar luchtkwaliteit is een serieus probleem van de maatschappij (lang leve diesel..).
Zakelijke klanten besteden het overgrote deel van hun kilometers op de verkeerswegen terwijl de particulier het in de stad en stedelijke gebieden ronduit. Dus juist op die plaatsen waar luchtkwaliteit verbeteren zinvol is.

Zakelijke rijders mogen dan niet op de centen letten maar ik kan je verzekeren dat hun werkgever dat wel doet. En die bepaalt waar de man in rondrijdt.
Snelwegen zijn het drukste bij de steden en de wind verspreid de fijnstof wel. Overigens is elke zakelijke rijder óók een particulier anders zou die ook niet gestimuleerd worden met lage bijtelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 18-09-2018 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02

Ligt er maar net aan wat je voor je geld krijgt.
Genoeg mensen die (flink) wat meer dan 20k te besteden hebben voor een nieuwe auto.

Een EV is dan wel duurder in aanschaf dan een ICE auto in hetzelfde segment met dezelfde luxe. Maar als je de Total Cost of Ownership gaat bekijken dan wint de EV het. Zeker in Nederland waar ICE's flink zwaarder worden belast. Als je kijkt wat je aan MRB en BPM bespaart met een EV, dan is dat al snel meer dan die 5k subsidie die je voorstelt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:30:
Zouden de analisten eindelijk beginnen inzien dat Tesla het toch erg goed heeft gedaan als pionier?
UBS says Audi's new electric car shows industry has a long way to go to catch Tesla

Na de aankondiging van de Audi, wat mij wel de beste uitdager lijkt van Tesla tov Mercedes (enorme faal) en Jaguar (interieurplaats + 1 fase laden?) + BMW (2020? mss) , heeft UBS (een van de meest sceptisch denkende bedrijven over Tesla - denk aan de model 3 $35.000 waar Elon volgens hun sowieso verlies op maakt) toch de indruk dat de huidige autofabrikanten aan dezelfde ambities / kwaliteit / expertise ontbreekt om een Tesla Killer te maken
Tja imho zijn dit soort analyses van 'analisten' sowieso 9 van de 10 keer oppervlakkige onzin waar je eigenlijk geen drol mee kan. Dit is werkelijk waar niets nieuws, als je goed las in de aankondigingen over de genoemde auto's zag je dat het op zijn best 'on par' ging worden met een Tesla Model S, 6 jaar! na dato. Bouwkwaliteit heb ik het overigens uitdrukkelijk NIET over.

Heb ook inhoudelijke analyses van dit soort analisten mogen inzien (net als hun echte 'consulting' broertjes), veel is pertinente onzin doordat men de industrie niet goed begrijpt en vooral bedoeld als een soort verzekering voor hoger management (als het mis gaat kan men zeggen: 'we hadden dit echt niet kunnen weten zelfs *heel duur consultancy bureau* zag dit niet aankomen/heeft gezegd dat dit een goed idee was'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:54:
[...]

Waarom verkopen ze dan niet? Zijn die duurdere EVs zóveel beter? Volgens mij zijn de Zoë en ook de Ioniq minder geschikt voor de gemiddelde Nederlander. Puur gebaseerd op populairiteit dan.
Ze verkopen niet (althans qua massa) omdat de prijs te hoog is. Met accu zit je op ruim 32.000 euro. Zoals ik al eerder aangaf zal de prijs naar 20.000 euro (in complete uitvoeren/radius) moeten om echt succesvol te worden.

En auto's als Yaris, Panda,Twingo en veel meer zouden prima geëlektrificeerd kunnen worden en dan vanaf 20.000(basis) tot 25.000 (luxe uitvoering) verkocht kunnen worden. Uiteraard met koopaccu. Electromotor is beduidend simpeler en hoort dus goedkoper te zijn dan een ICE.
[...]

Je hoort mij niet over het milieu, dat is discutabel, maar luchtkwaliteit is een serieus probleem van de maatschappij (lang leve diesel..).
En dat is vooral een stedelijk aspect waar de particulier zijn meeste kilometers maakt.
RocketKoen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:06:
[...]

Ligt er maar net aan wat je voor je geld krijgt.
Genoeg mensen die (flink) wat meer dan 20k te besteden hebben voor een nieuwe auto.

Een EV is dan wel duurder in aanschaf dan een ICE auto in hetzelfde segment met dezelfde luxe. Maar als je de Total Cost of Ownership gaat bekijken dan wint de EV het. Zeker in Nederland waar ICE's flink zwaarder worden belast. Als je kijkt wat je aan MRB en BPM bespaart met een EV, dan is dat al snel meer dan die 5k subsidie die je voorstelt.
Ik vrees alleen dat het MRB/BPM voordeel snel zal verdwijnen zodra de massa overschakelt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:11:
[...]

Ze verkopen niet (althans qua massa) omdat de prijs te hoog is. Met accu zit je op ruim 32.000 euro. Zoals ik al eerder aangaf zal de prijs naar 20.000 euro (in complete uitvoeren/radius) moeten om echt succesvol te worden.

En auto's als Yaris, Panda,Twingo en veel meer zouden prima geëlektrificeerd kunnen worden en dan vanaf 20.000(basis) tot 25.000 (luxe uitvoering) verkocht kunnen worden. Uiteraard met koopaccu. Electromotor is beduidend simpeler en hoort dus goedkoper te zijn dan een ICE.
Een goede EV op dat prijsniveau maken. En er dan ook nog geld aan verdienen. Vereist een enorme schaal. En dat vereist een enorme investering.
Bestaande fabrikanten kunnen in plaats van tientallen miljarden investeren, ook op hun kont blijven zitten. Zolang iedereen dat doet is er niks aan de hand.
En dat is al een jaar of 50 hun tactiek.

Fabrikanten die nu geen ICE's hebben willen wel graag. Maar zelfs Tesla heeft het geld (nog) niet om op zo'n grote schaal te produceren. De 35k versie van de 3 wordt niet voor niets nog niet gebouwd.
Ik vrees alleen dat het MRB/BPM voordeel snel zal verdwijnen zodra de massa overschakelt.
Net als de lage bijtelling en de salderingsregeling.
Als er veel EV's verkocht worden, betekent dat ook schaalvergroting. En als het goed is dus ook lagere prijzen. Dat zou elkaar dus mooi kunnen compenseren.
Net risico is dat Nederland voorloopt op de curve. Waardoor EV subsidie kosten hier harder stijgen dan de wereldwijde schaalvergroting.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
RocketKoen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:06:
Tja BPM besparing zegt verder niets want als de aanschafprijzen van EV's alsnog veel hoger zijn betaal je gewoon meer als particulier. MRB is wel een mooie besparing, maar ICE's zijn verhoudingsgewijs veel lichter en die MRB gaat zeker wel terugkomen en dan zit je daar met je zware EV... (en MRB wijzigingen gaan zo goed als direct in, niet zoals 5 jaar nog je oude bijtellingstarief)

[ Voor 6% gewijzigd door YoshiBignose op 18-09-2018 19:38 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
RocketKoen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:24:
[...]

Fabrikanten die nu geen ICE's hebben willen wel graag. Maar zelfs Tesla heeft het geld (nog) niet om op zo'n grote schaal te produceren. De 35k versie van de 3 wordt niet voor niets nog niet gebouwd.

[...]
Waarom zouden ze het zelfs moeten doen? Ze weten goed genoeg dat er geen fabrikant in de buurt komen qua evenaring. Dus verkopen ze logischerwijs de eerste jaren enkel de 'duurdere' modellen. Wat zorgt voor een hogere cashflow. Later zullen ze wel de goedkopere produceren als ze merken dat de huidige pool van geïnteresseerden opdroogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:40:
[...]

Waarom zouden ze het zelfs moeten doen? Ze weten goed genoeg dat er geen fabrikant in de buurt komen qua evenaring. Dus verkopen ze logischerwijs de eerste jaren enkel de 'duurdere' modellen. Wat zorgt voor een hogere cashflow. Later zullen ze wel de goedkopere produceren als ze merken dat de huidige pool van geïnteresseerden opdroogt.
Je moet klanten ook niet te lang laten wachten. Als je een jaar moet wachten op een 35k versie, maar je kan de 50k versie meteen ophalen dan zal een deel van je potentiële kopers afhaken. En een deel koopt de 50k versie.
Normaal zou je daarom een mix produceren van verschillende uitvoeringen. Net als nu met de S en X.

Maar het speelt ook mee dat de productielijn nu nog niet optimaal loopt. De basic model 3 zou meer dan 35k kosten om te maken. Op de dure uitvoeringen draaiden ze het vorige kwartaal nog maar net break-even.
De kosten kunnen omlaag door meer auto's te maken (vaste lasten delen door meer auto's). Of door minder tijd te investeren per auto. Dat laatste vooral door minder auto's te hoeven repareren nadat ze van de band komen.

Daarom zijn er nu ook 2 kleur opties afgevallen. Auto's in die kleuren kwamen heel vaak niet door de QA. Daardoor moesten ze gestript worden en opnieuw gespoten. Dat kost je uren en een productieslot in de paint shop.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:30:

Ik vind dat wel meevallen, wellicht ook erg Amerikaans gedacht. De Tesla trekt sneller op... lekker belangrijk denk ik dan. De range van de X is iet groter, dat zou een puntje kunnen zijn. Maar de echte range is nog niet bekend. En ik had begrepen dat de Audi 83K zou worden, dat is toch nog een stuk goedkoper dan de X. Alhoewel Audi opties natuurlijk de prijs nog wel wat kunnen opdrijven.

Ik denk dat de Audi bij de doelgroep best wel populair zou kunnen worden, hij loopt zo te zien in ieder geval voor op de Mercedes en Jaguar.

En Tesla heeft natuurlijk last van de wet van de remmende voorsprong. Ze zijn nu nog het best, maar het zal veel effort kosten om dat te blijven en de hamvraag is of ze dat kunnen betalen. Terwijl alle nieuwkomers er investerenen en alle beschikbare kennis in de markt kunnen opvissen zonder zelf het wiel compleet uit te vinden. Interessante tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
RocketKoen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:57:
[...]

Maar het speelt ook mee dat de productielijn nu nog niet optimaal loopt. De basic model 3 zou meer dan 35k kosten om te maken. Op de dure uitvoeringen draaiden ze het vorige kwartaal nog maar net break-even.
Volgens UBS bedoel je? Die vorig jaar al, toen de model 3 nog niet reed, aan de hand van een Chevy Bolt beweerden dat het $41.000 zou kosten.
En vorige maand ahv een BMW i3 tot dezelfde conclusie kwamen?

Er zijn nog 2 'onafhankelijke' teardowns geweest die beweerden dat ze tot 30% winst konden maken met de $35.000 versie. Lijkt me wel erg verschillend en dus erg subjectief.
Maar het is dus sowieso een bewuste keuze om nog niet de basis model 3 te produceren.

Stel me wel vragen bij je statement dat ze met de dure model 3's maar net break-even kunnen draaien. Als ze nu evenveel modellen produceren als toen, komen ze sowieso boven break-even, aangezien alle kosten voor verbetering van het productieproces niet meer van toepassing zijn. Met meer modellen zal de winstcurve natuurlijk wel sneller bereikt worden.
jerh schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:12:
[...]

Ik vind dat wel meevallen, wellicht ook erg Amerikaans gedacht. De Tesla trekt sneller op... lekker belangrijk denk ik dan. De range van de X is iet groter, dat zou een puntje kunnen zijn. Maar de echte range is nog niet bekend. En ik had begrepen dat de Audi 83K zou worden, dat is toch nog een stuk goedkoper dan de X. Alhoewel Audi opties natuurlijk de prijs nog wel wat kunnen opdrijven.

Ik denk dat de Audi bij de doelgroep best wel populair zou kunnen worden, hij loopt zo te zien in ieder geval voor op de Mercedes en Jaguar.
Audi is inderdaad geen slechte keuze! Je moet met de E-Tron Quattro maar erg weinig toegevingen doen tov van een X / Audi ICE. Maar ik denk dat de meerderheid had gehoopt op iets beter, gelijkwaardig (en vooral goedkoper) dan de Tesla modellen. Omdat de Duitsers toch erg veel publicaties hebben gedaan over het geld dat ze in elektrificatie pompen. Zeker omdat hun niet de wet van remmende voorsprong kennen ;)

Het zal natuurlijk van de prijzen van de opties van de audi afhangen. We weten nog niet wat hun standaardmodel allemaal omvat. Komende maanden maar eens afwachten wat de reviews vertellen.

[ Voor 70% gewijzigd door bottom line op 18-09-2018 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Knip

[ Voor 93% gewijzigd door PWM op 19-09-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:15:
[...]

Volgens UBS bedoel je? Die vorig jaar al, toen de model 3 nog niet reed, aan de hand van een Chevy Bolt beweerden dat het $41.000 zou kosten.
En vorige maand ahv een BMW i3 tot dezelfde conclusie kwamen?

Er zijn nog 2 'onafhankelijke' teardowns geweest die beweerden dat ze tot 30% winst konden maken met de $35.000 versie. Lijkt me wel erg verschillend en dus erg subjectief.
Maar het is dus sowieso een bewuste keuze om nog niet de basis model 3 te produceren.
Nee, volgens een of andere E. Musk.
Tijdens de vorige conference call. Hij verwacht wel 25% marge te halen als alle problemen zijn opgelost. Maar toen zaten ze nog vol in production hell.
Die teardowns waren ook beide op voorwaarde dat de productie soepel loopt en opgeschaald wordt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bottom line schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:40:
[...]

Precies dit, net als alle downsizing tegenwoordig: wie heeft er liever een ‘kale’ Q7 als je een full options Q3 kunt rijden? Erg veel mensen stappen zo ‘over’, zal met EV’s ook zo zijn. Eerst de dikke flagships verkopen en later de terugverdiende techniek in boodschappen wagentjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wellicht dat jullie mij in dit topic verder kunnen helpen. Wij zijn op zoek naar een budget-auto die een kilometer of 60 op een accu kan rijden. Een volledig elektrisch model is financieel voor ons niet haalbaar, daarom dachten wij aan een plug-in hybride model. Na een zoektocht naar een plug-in hybride (overigens best lastig, aangezien op auto-websites hier voor zo ver ik weet niet op geselecteerd kan worden) bleek dat het overgrote deel van de modellen een accu-bereik hebben dan aanzienlijk minder is dan 60 km. De uitzonderingen zijn ofwel voor ons niet financieel haalbaar (i3, Outlander), of bieden slechts 4 zitplekken (Ampera). Hebben jullie een suggestie voor een plug-in hybride auto (occasion) met:
- accubereik 60 km
- minimaal 5 zitplaatsen
- < 10k euro, liefst 8k

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Is ook een Leaf niet haalbaar? Die zijn tweedehands rond de 10k te krijgen met het gewenste bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plugin hybrids zijn veelal groter dan EV’s en daarmee ook een stuk duurder. Je zou een outlander kunnen proberen, in sept-december komen er een stuk of 20.000 beschikbaar vanuit de lease aangezien de 5 jaar bijtellingpret voorbij is. Idem voor de v60 d6. Beiden halen 60 km net niet, vergeet niet dat je wegenbelasting over 2 jaar verdubbeld voor plugin hybrids.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 13:36

PeaceNlove

Deugleuter

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:15:
Plugin hybrids zijn veelal groter dan EV’s en daarmee ook een stuk duurder. Je zou een outlander kunnen proberen, in sept-december komen er een stuk of 20.000 beschikbaar vanuit de lease aangezien de 5 jaar bijtellingpret voorbij is. Idem voor de v60 d6. Beiden halen 60 km net niet, vergeet niet dat je wegenbelasting over 2 jaar verdubbeld voor plugin hybrids.
Die outlanders zullen verwacht ik massaal naar het buitenland verdwijnen. Hier amper vraag naar, in het buitenland nog volop subsidie op te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
wcduck schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:11:
Wellicht dat jullie mij in dit topic verder kunnen helpen. Wij zijn op zoek naar een budget-auto die een kilometer of 60 op een accu kan rijden. Een volledig elektrisch model is financieel voor ons niet haalbaar, daarom dachten wij aan een plug-in hybride model. Na een zoektocht naar een plug-in hybride (overigens best lastig, aangezien op auto-websites hier voor zo ver ik weet niet op geselecteerd kan worden) bleek dat het overgrote deel van de modellen een accu-bereik hebben dan aanzienlijk minder is dan 60 km. De uitzonderingen zijn ofwel voor ons niet financieel haalbaar (i3, Outlander), of bieden slechts 4 zitplekken (Ampera). Hebben jullie een suggestie voor een plug-in hybride auto (occasion) met:
- accubereik 60 km
- minimaal 5 zitplaatsen
- < 10k euro, liefst 8k
Is 60km echt de max of moet hij af en toe ook verre ritten kunnen maken?
Wij hebben zelf een Fluence staan als 2e auto juist voor de woon-werk dat toch nooit boven de 60km uit komt. Ook de prijs van nog geen 5000 hielp wel mee :9 Al zie ik ze nu niet zo snel zo goedkoop op de occassion sites staan, maar kan je even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord. Ik had nog niet gedacht aan de wegenbelasting die zal verdubbelen. Wellicht is mijn idee om dagelijks 60 km met een plug-in hybride te rijden kosten-technisch niet praktisch.
mux schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:12:
Is ook een Leaf niet haalbaar? Die zijn tweedehands rond de 10k te krijgen met het gewenste bereik.
De Leafs die ik rond die prijs voorbij zie komen halen de 60 km meestal niet. Daarnaast is er meestal wat mis met een Leaf van 10k, meestal flinke schade. Wat ik de afgelopen tijd tegen ben gekomen was meestal rond de 12k.
Nivve schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:36:
[...]

Is 60km echt de max of moet hij af en toe ook verre ritten kunnen maken?
Wij hebben zelf een Fluence staan als 2e auto juist voor de woon-werk dat toch nooit boven de 60km uit komt. Ook de prijs van nog geen 5000 hielp wel mee :9 Al zie ik ze nu niet zo snel zo goedkoop op de occassion sites staan, maar kan je even in de gaten houden.
Ik had nog nooit van deze auto gehoord. Bedankt voor de tip. Ik ga op onderzoek uit. Ik zag al wel dat de accu gehuurd dient te worden. Valt hieraan te ontkomen? Met de auto zal 50 km per dag gereden worden, zeer sporadisch 120km.

[ Voor 47% gewijzigd door wcduck op 18-09-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wcduck schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:38:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik had nog niet gedacht aan de wegenbelasting die zal verdubbelen. Wellicht is mijn idee om dagelijks 60 km met een plug-in hybride te rijden kosten-technisch niet praktisch.
Zonder dingen als bijtelling is een aygo op benzine een stuk goedkoper.
Zolang 3 van je passagiers niet heel groot zijn ;)
De phev die jij zoekt is nog niet oud genoeg om in je prijsklasse te vallen. En zelfs dan zijn ze duur om te rijden vanwege het gewicht en de dure verzekering.
Het is 2e hands vooral een optie als je op zoek bent naar een grote/ruime auto die goedkoper is om te hebben dan een pure ICE van hetzelfde formaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Dat begin je nu al goed te merken. Marktplaats begint crowded te raken met Lolo Smart's wallboxen (3,7kW) oftewel de allergoedkoopste lolo's (destijds ongeveer €450) die massaal zijn aangeschaft voor de Outlanders.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:31
PeaceNlove schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:33:
[...]

Die outlanders zullen verwacht ik massaal naar het buitenland verdwijnen. Hier amper vraag naar, in het buitenland nog volop subsidie op te krijgen.
Eeuwig zonde! Ideale auto’s voor de gemiddelde particulier die zn woonwerk elektrisch kan doen en elektrisch op vakantie gaan te moeilijk vindt.

En dat omdat een aantal zakelijke rijders te lui was om in te pluggen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ben niet zo goed in spotten van humor en/of sarcasme zonder smileys, maar alle gekheid op een stokje: ik heb een serieuze hekel gekregen aan ICEs. Een taxi pakken staat me tegen, niet vanwege de kosten maar vanwege de brandstof. Nog weinig EV-taxi's in omgeving Utrecht.

Ook betrap ik me de laatste tijd er op dat ik nieuwe ICE-rijders asociaal vind. Dan denk ik: nu heb je de keuze, waarom koop je dan een vervuilende auto? Ik weet verstandelijk natuurlijk dat er genoeg reden zijn om nog niet te switchen.

Ik vraag me af of: zouden we in de toekomst op dezelfde manier naar benzine/diesel kijken, als dat we nu naar roken kijken? Een beetje een anachronisme, een ongezonde gewoonte waar anderen last van hebben.

@Verwijderd, wat dit betreft vind ik dat je een punt hebt. Er zit ook een deel onwil en inertie bij de grote boys. En ondertussen heb je daar het Berlijnse Sion, en die bouwt een heel betaalbaar EV'tje.

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 19-09-2018 09:27 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:19
Kuch... Sono uit München

[ Voor 50% gewijzigd door NielsOo op 19-09-2018 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:56:
[...]

Ook jij snapt er geen zak van: innovatie kost geld, eerste generatie rijders betalen die kosten. Een uitontwikkelde motor van VW komt in een Skoda terecht voor een appel en een ei, idem voor Renault en Dacia. Bij EV’s komt dat uiteindelijk ook, maar pas over 5-10 jaar. Tuurlijk: upcoming bedrijfjes met een feel good bedrijfsmodel (lees: verliezen door beleggers/ vegetariërs die groen links stemmen laten financieren) brengen daar wellicht verandering in. Een overname van dat bedrijf lijkt me echter logischer: dan kan de prijs hoger blijven.
Ik denk dat jij het niet snapt, VW en Skoda krijgen op hetzelfde moment dat nieuwe blok, ieder nieuw model krijgt vanaf dan dat nieuwe blok ter beschikking.

Bij een nieuw blok worden de investeringen over de complete afzet terrein uitgestreken.

De nieuwe 1.0 tsi in de Golf, kost bij introductie even veel als hij over 7 jaar kost als zijn opvolger klaar staat. R&D kosten worden over de complete levensduur van dat blok uitgestreken.

Peugeot heeft net een nieuw blok, de 1.5hdi welke de 1.6 HDI vervangt. Deze nieuwe techniek kost niet meer dan de oude. Wordt gewoon in ieder nieuw model vervangen.

Hetzelfde geldt voor Dacia en Renault. Alleen brengt Dacia veel minder nieuwe modellen op de markt waardoor het lijkt dat zij technieken later krijgen.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@TucanoItaly Roken word onder ICT-ers en andere hoog-opgeleiden meestal gezien als ongezond en vies, maar loop maar eens op een willekeurige bouwplaats rond en je zal zat jongere werknemers tegenkomen met een peuk in hun bakkes (ondanks dat ze dondersgoed weten dat het geld kost en ongezond is).

Ik vermoed dat het met EVs ook langer zal duren dan we verwachten. In onze eigen bubble zijn de meeste mensen wel overtuigd, ze wachten alleen vaak op betere aanschafprijzen. Buiten onze bubble zijn er echter zat mensen die alleen wat nadelen van EVs gehoord hebben en denken dat het alleen voor rijke mensen is. Die interesseren zich er verder niet voor en kopen de volgende keer weer een ICE, want dat zijn ze gewend.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
TOEKOMSTMUZIEK

" Techniek die in dure auto's wordt gezet en later pas door sijpelt in de goedkopere boodschappenautotjes. "

Jongens. De toekomst is nu!

Gegroet van achter 't stuur van m'n e-uppie. Zwaaiende naar Zoe rijders, Leaf school-Taxi's en eNV200 busjes. Hey. Een iMiev van de gemeente: zwaai zwaai tuuuuut! Oeps. Bijna een Renault Kangoo aan getikt. Of een Doblo'tje.

De eerste EV boodschappenwagen van Nederland was dat niet de SRV wagen van Spijkstaal?

Of de Th!nk??

In ieder geval begint de EV markt echt niet met een elektrische Audi Q7 zoals sommigen hier denken.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:37

Tripl3 D

Brother in Arms

Philos31 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:48:
[...]

Ik moet even iets recht zetten, ik ben even wezen kijken en heb in de premium gezeten, maar wat een auto.
Die heet niet voor niets premium! Alle toeters en bellen er op. Erg mooie wagen (zo luxe hoeft het van mij niet, maar mag wel)
En als ik dan eerlijk vergelijk met de ice octavia (zelfde km zelfe leaseperiode) dan komt de ionic (premium) zelfs bij het opladen aan de openbare mra palen (met de VIP mra pas voor de palen hier in Almere, duurste zinvolle optie) er 30 euro voordeliger uit dan de octavia (met gelijkblijvende energieprijzen) Thuis geladen 60 euro en met de duitse flatrate kaart zelfs 85 euro goedkoper. De niet premium zou dus al 100 euro besparen op mijn octavia.
Toch wel even iets om over na te denken....
Ik zou niet te lang er over nadenken. Actie loopt tot en met 30 september:
Dit aanbod wordt u gedaan door Hyundai i.s.m. Arval en betreft een product gecertificeerd door Stichting Keurmerk Private Lease. Alle prijzen zijn inclusief BTW weergegeven. De afbeelding kan afwijken van het aangeboden model. Deze actie is alleen geldig zolang de voorraad strekt, maar uiterlijk geldig t/m 30 september 2018.
Tsja, mensen blijven maar schoppen tegen de private lease prijs van de EV's, terwijl ze vergeten dat ze vooral op brandstof flink kunnen besparen.
Zo heb ik de WAF flink opgeschroefd door dit van het leasebedrag af te halen (vrouw = financiële waakhond)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Pierz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:20:
[...]

Eeuwig zonde! Ideale auto’s voor de gemiddelde particulier die zn woonwerk elektrisch kan doen en elektrisch op vakantie gaan te moeilijk vindt.

En dat omdat een aantal zakelijke rijders te lui was om in te pluggen...
Klopt, 95% Electrisch met de outlander hier, verder erg goede auto.
Waarom gaat die eruit, 0% regeling vervalt 8)7

• prettig
wcduck schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:11:
- accubereik 60 km
- minimaal 5 zitplaatsen
- < 10k euro, liefst 8k
Ampera.... collega rijdt er in de zomer 70km mee (winter 50km), maar met voorverwarmen meer en rijdt dan ook snelweg.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

De Leafs die ik rond die prijs voorbij zie komen halen de 60 km meestal niet. Daarnaast is er meestal wat mis met een Leaf van 10k, meestal flinke schade. Wat ik de afgelopen tijd tegen ben gekomen was meestal rond de 12k.
Ik zie niet waarom deze Leaf de 60 km niet zou halen. Standaard haal je met de 24 kWh variant toch wel 160 km, dus ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat je maar 60 km met een Leaf zou kunnen halen.

De enige PHEV die een beetje aan je eisen voldoet is de Opel Ampera, maar ja, 4 zitplaatsen. De Prius PIP is denk ik nog niet goedkoop genoeg en haalt zeker geen 60 km en de rest van de PHEV's zijn gewoon te nieuw en te duur.

Signatures zijn voor boomers.

• wcduck
  • Niet online
prettig schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:17:
[...]

Ampera.... collega rijdt er in de zomer 70km mee (winter 50km), maar met voorverwarmen meer en rijdt dan ook snelweg.
Helaas voldoet deze niet aan de eis: 5 zitplaatsen. Tot gisteren was ik helemaal enthousiast over de Ampera. Deze is regelmatig betaalbaar te vinden met kilometerstanden van rond de 250k. Jammer dat de ontwerpers hebben besloten de auto uit te rusten met slechts twee zitplaatsen achterin.
Maasluip schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:20:
[...]

Ik zie niet waarom deze Leaf de 60 km niet zou halen. Standaard haal je met de 24 kWh variant toch wel 160 km, dus ik begrijp niet helemaal waarom je denkt dat je maar 60 km met een Leaf zou kunnen halen.

De enige PHEV die een beetje aan je eisen voldoet is de Opel Ampera, maar ja, 4 zitplaatsen. De Prius PIP is denk ik nog niet goedkoop genoeg en haalt zeker geen 60 km en de rest van de PHEV's zijn gewoon te nieuw en te duur.
Merci! Blijkbaar was mijn onderzoek niet degelijk genoeg. Ik ga verder kijken naar dit model Leaf.

[ Voor 44% gewijzigd door wcduck op 19-09-2018 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

offtopic:
In mijn achtertuin (De Groenzoom) rijden ze met die busjes voor het beheer in dit gebied, ik schrik mij altijd de klere als zo'n ding opeens achter mij rijdt terwijl ik aan het hardlopen ben :P
prettig schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:15:
[...]
Klopt, 95% Electrisch met de outlander hier, verder erg goede auto.
Waarom gaat die eruit, 0% regeling vervalt 8)7
Met die bespaarde centen had je nog wel 5 jaar door kunnen rijden toch....? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door vhal op 19-09-2018 08:24 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

........................

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 08:25 ]

Verwijderd

vhal schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:22:
[...]

offtopic:
In mijn achtertuin (De Groenzoom) rijden ze met die busjes voor het beheer in dit gebied, ik schrik mij altijd de klere als zo'n ding opeens achter mij rijdt terwijl ik aan het hardlopen ben :P

[...]

Met die bespaarde centen had je nog wel 5 jaar door kunnen rijden toch....? ;)
Volgens mij heeft @prettig een Kona en Niro gepreordered >:) 8)

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:27
jerh schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:12:
[...]

Inderdaad, ik vind de 0-100 tijd onder de 10 seconden ook genoeg. Maakt me zeer weinig of het nu 3.5 of 5 seconden is.
Wat ik van Tesla dan wel weer "straf" vind, zulke binnenruimte en dan drag coëfficiënt van 0.24 als je dan ziet dat E-tron 0.28 zonder spiegels doet en 0.30 met spiegels. Jaguar Ipace alsook Mercedes EQC = 0.29.
Dit geeft toch wat weer in verbruik. Je kunt nu zeggen wat maakt verbruik maar met onze EVS gaat het niet over we rijden ipv 1200 km maar 900km. Ik vind het wel belangrijk om 400 km ipv 300 km te rijden op een autostrade. (met korrel zout natuurlijk) Drag coëfficiënt is niet de enige spelbreker op rangevlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

3_s

Ze zeggen nu dat de Audi goedkoper is, maar vraag me af wat je dan hebt.
Iedereen die eens door de optielijst van een Audi heeft gebladerd, weet dat het niet moeilijk is om daar nog 50% bij te krijgen (en zelfs moeilijk om er minder dan 10% bij te krijgen).

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je moet bij die e-tron zelfs bijbetalen als je géén buitenspiegels wilt ;)

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
[...]

Ik had nog nooit van deze auto gehoord. Bedankt voor de tip. Ik ga op onderzoek uit. Ik zag al wel dat de accu gehuurd dient te worden. Valt hieraan te ontkomen? Met de auto zal 50 km per dag gereden worden, zeer sporadisch 120km.
Nee, de accuhuur is echt verplicht en die moet je zeker meenemen als je het met een Leaf gaat vergelijken. De Fluence die mijn vriendin kocht had een brakke accu en was daardoor zeer goedkoop. Wat wij raar vonden, want die vervang je toch gratis :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:43:
[...]

Volgens mij heeft @prettig een Kona en Niro gepreordered >:) 8)
Ja (Kona al gekocht, Niro komt, Sion ook) en Outlander was anders gewoon gebleven, maar 0% vervalt dus 25% bijtellen (oude regeling voor juli 2017).......tja ben je wel gek als je hem blijft rijden of je moet hem naar prive gooien en doorrijden.

Ampera gaat eruit, GTE gaat eruit, zelfs de i3 (maar daar kan ik via de eenmanszaak nog wat mee regelen).
Allemaal prima auto's, maar zodra ze uit de 0% lopen gaan ze eruit (of andere 5 jaars regeling).

Er worden nu bergen Outlanders en Ampera's ingeruild bij dealers (allemaal 0% regeling uit 2013), volgend jaar komt een nog grotere "berg" de markt op (meeste Outlanders en Ampera's zijn in 2014 geleverd). Dus dan krijg je er niks meer voor.

Die bijtellingsregeling is leuk, maar gewoon niet de slimste regeling.

• Deveon
  • Niet online
De Outlander PHEV is toch ook voor particulieren interessant? Voor het formaat valt het verbruik mee, kan 1500kg achter en vergeleken met diesel valt de MRB, ook na het halftarief reuze mee. Als je op je eigen meter kan laden en niet teveel woonwerkverkeer hebt is het een hele voordelige keuze totdat BEV's bovenstaande kunnen waarmaken voor een betaalbare prijs (bijv Kona/Niro mét trekhaak wanneer ze een tweede eigenaar gaan zoeken).

Dat de V60 PHEV niet aan de straatstenen kwijt krijgen snap ik omdat het een diesel is, duur in onderhoud* is en minimale kofferbakruimte heeft.

*=Ik hoor teveel geluiden over zeer dure reparaties vanwege de experimentele techniek. Als particulier zit je niet op een motorvervanging te wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 19-09-2018 10:19 ]

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
Deveon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:16:
De Outlander PHEV is toch ook voor particulieren interessant? Voor het formaat valt het verbruik mee, kan 1500kg achter en vergeleken met diesel valt de MRB, ook na het halftarief reuze mee. Als je op je eigen meter kan laden en niet teveel woonwerkverkeer hebt is het een hele voordelige keuze totdat BEV's bovenstaande kunnen waarmaken voor een betaalbare prijs (bijv Kona/Niro met trekhaak wanneer ze een tweede eigenaar gaan zoeken).

Dat de V60 PHEV niet aan de straatstenen kwijt krijgen snap ik omdat het een diesel is, duur in onderhoud* is en minimale kofferbakruimte heeft.

*=Ik hoor teveel geluiden over zeer dure reparaties vanwege de experimentele techniek. Als particulier zit je niet op een motorvervanging te wachten.
Outlander staat bekend als zeer betrouwbaar. De Volvo weet ik niet.

Outlander PHEV is de ideale pensionada auto. Caravantrekker, hoge zit, plugin dus geen range-angst en niet al te duur in aanschaf noch bezit.

Ik ken een Outlander rijder ( geen leaseslaaf) en die zet de Outlander door naar z'n ouders, inclusief laadpaal. En die Outlander PHEV maakt plaats voor een ( tromgeroffel) iMiev!

Denk dat de tevreden Outlander rijders (zzp-ers) wel vaker zullen nadenken over doorschuiven ipv verkopen aan de handel. Doordat ze en-masse beschikbaar komen zullen de prijzen laag liggen. Terwijl het en prima auto kan zijn.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De Outlander vind ik anders wel aardig duur hoor, zeker tweedehands. Voor een ICE(ish) 15-20k betalen met tonnen op de meter is niet voor veel mensen weggelegd, zeker gezien je een BEV voor het geld kunt krijgen - een totaal andere BEV, maar het type mensen dat geeft om de eigenschappen van een BEV (milieu- of voertuigtechnisch) koopt liever een tweedehands ZE40 dan een Outlander.

Er is zeker markt voor de Outlander, maar ik denk niet dat het zozeer een algemene appeal heeft bij de gewone man. Het is meer een niche-auto voor de paar mensen die én een grote daily driver willen, én iets willen kunnen sleuren.

(Edit: dat gezegd hebbende, als iemand nog goedkoop van z'n outlander af wil, ik ben een luisterend oor :P)

[ Voor 8% gewijzigd door mux op 19-09-2018 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
mux schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:28:
De Outlander vind ik anders wel aardig duur hoor, zeker tweedehands. Voor een ICE(ish) 15-20k betalen met tonnen op de meter is niet voor veel mensen weggelegd, zeker gezien je een BEV voor het geld kunt krijgen - een totaal andere BEV, maar het type mensen dat geeft om de eigenschappen van een BEV (milieu- of voertuigtechnisch) koopt liever een tweedehands ZE40 dan een Outlander.

Er is zeker markt voor de Outlander, maar ik denk niet dat het zozeer een algemene appeal heeft bij de gewone man. Het is meer een niche-auto voor de paar mensen die én een grote daily driver willen, én iets willen kunnen sleuren.

(Edit: dat gezegd hebbende, als iemand nog goedkoop van z'n outlander af wil, ik ben een luisterend oor :P)
Aan de andere kant, als je een jonge(re) wat grotere auto zoekt, om je familie in mee te slepen, met laadruimte.. Trekhaak, enz.
"Goedkoop" in de wegenbelasting (goedkoper dan een Prius), niet duur in de verzekering, en qua prijs vergelijkbaar met een "normale" ICE van dat formaat en die leeftijd.
In de zoektocht naar mijn leafje heb ik hem overwogen. Maar de kosten/baten kwam niet helemaal lekker uit t.o.v. mijn Aygootje.

Ik ken voldoende mensen waarvoor het een uitstekend voeruig zou zijn, dat groter, nieuwer, luxer, en goedkoper zou zijn op maandbasis. O.a. iemand die nu een Lexus uit het jaar kruik rijdt, 1:11 rijdt, €75,- in de maand wegenbelasting. Puur vanwege zijn caravan.

Maargoed, mijn omgeving is niet de omgeving van anderen, dus natuurlijk een beetje een n=1 ervaring O+

Edit: Volgens mij zijn we het wel een beetje eensch :9

[ Voor 14% gewijzigd door Mar.tin op 19-09-2018 10:36 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
3_s schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:43:
Ze zeggen nu dat de Audi goedkoper is, maar vraag me af wat je dan hebt.
Iedereen die eens door de optielijst van een Audi heeft gebladerd, weet dat het niet moeilijk is om daar nog 50% bij te krijgen (en zelfs moeilijk om er minder dan 10% bij te krijgen).
Optieprijzen in de VS zijn al bekend.

In Nederland is hij al reserveerbaar.

Die NL web site is overigens enorm slecht met scripts die in een loop zitten en 50% cpu eisen. Het lijkt wel of ze aan het cryptominen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wauw, de e-tron heeft een trekgewicht gekregen:
van Towing package
$650
Package includes:
4,000 lbs. towing capacity

= 1800 kg

Opeens heb ik intresse in de etron. straks eens gaan rekenen,

De auto staat bij mij nu boven de Model X als ik er 1 zal gaan aanschaffen.
Ten opzichte van de S lijkt de auto nog wat prijzig, maar het trekgewicht van 1800kg is fantastisch.
Probleem is dat de auto niet meer in 2018 leverbaar is en dus voor een te groot gedeelte in de 22% bijtelling valt.

[ Voor 42% gewijzigd door Smuggler op 19-09-2018 10:49 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• BlakHawk
mrmrmr schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:34:
[...]

Optieprijzen in de VS zijn al bekend.

In Nederland is hij al reserveerbaar.

Die NL web site is overigns enorm slecht met scripts die in een loop zitten en 50% cpu eisen. Het lijkt wel of ze aan het cryptominen zijn...
Ik zie de camera zijspiegels niet terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
De outlander is ook als idee zeker een goede alleen de manier hoe hij gebruikt werd door de meeste gebruikers (dus niet thuis laden / op het werk) dat is gewoon jammer.

Denk dat een EV met een range extender best een aardig idee is dus kleine accu voor 100-200 kilometer en de rest op benzine. Dat zou zo veel mensen tot rust brengen.

Maar goed zelf neem ik de gok wel met een EV gelukkig kan dat (en ben ik in de gelegenheid om het te kunenn doen) als ik geen X had gehad had ik misschien alleen gewacht op een leaf 60kw of de kona als EV auto en dan als vakantie / thuis auto (die alleen kleine ritjes maakt) een plugin hybrid. MAar dan alleen als de plugin ook de meeste kilometers op kwh gaat.

Kwam iemand tegen die een outlander had die werkte in de polder en reed 100% electisch en moest elke 3 maken van de auto minimaal 15 liter tanken niet omdat het nodig was omdat de auto het nodig vondt. Kijk dat is een mooie usecase en dan kan je ook mee op vakantie.

Moet eerlijk zeggen een EV op vakantie kan prima (zeker een Tesla heeft het een feestje gemaakt) maar de andere merken is het nog wel werk om het goed te doen en kost gewoon best een berg tijd extra. Maar voor die ene keer. Zou ik zelf het gewoon doen. Met de tesla waren de laadpauzes geen groot probleem.

Maar mooi dat de audi ook kan trekken top was hard nodig.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:53:
[...]

Ik zie de camera zijspiegels niet terug?
Die zijn nog niet wettelijk toegestaan in veel landen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
MeZZiN schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:53:
Denk dat een EV met een range extender best een aardig idee is dus kleine accu voor 100-200 kilometer en de rest op benzine. Dat zou zo veel mensen t
Ik denk dat als je een accu met 250 km "echt" bereik hebt, dat je dan voor 95+% van het rijgebruik in NL voldoende hebt.
Hoeveel mensen maken er méér dan 250km per dag, laat staan enkele reis.
Denk dat het dan vooral de vakanties, en de grote uitzonderingen zijn.

Ik rijd 40-50.000 km per jaar en kom zonder problemen overal waar ik moet komen met de 120-130km bereik van m'n Blaadje (Leaf), maar merk wel, dat ik relaxter zou rijden als ik 200-250 km kon halen. Dan kan ik heen-en-weer naar werk zonder laden, heen-en weer naar de meeste plekken zonder laden.

Dan wordt opladen op bestemming ineens optioneel in plaats van verplicht.

De zorgen om het bereik stammen uit de tank-tijd en niet uit de laad-tijd denk ik. (Plus dat de infra nog niet overal even goed is).

Ik verwacht dat met een jaar of 5 we een stuk verder zijn dan nu. :D

[ Voor 34% gewijzigd door Mar.tin op 19-09-2018 11:00 ]

• prettig
mux schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:28:

Ze worden al ingeruild onder de 10K, even wachten tot eind dit jaar/begin volgend jaar dan koop je mooie onder de 10K.

Als ik er een zocht: "gezocht" advertentie plaatsen op marktplaats, zat bedrijven die eraf willen en 1K meer vangen dan de inruil ..... ;)

Dan de PHEV box erin zetten (echt doen), dan slaat de motor veel minder vaak (bijna niet) aan in de winter en heb je meer range. Kosten heb je er in een winter uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

mensen moeten gewoon eens bij gaan houden hoeveel ze werkelijk rijden op één dag:
- minder dan 100: ga voor een vorige generatie ZOE/LEAF/ION
- tussen de 100-300: ga voor een nieuwe generatie ZOE/LEAF/E-golf
- meer dan 300: Ampera/Tesla/Kona

En pin me niet vast op de modellen, jullie weten waarschijnlijk wat ik bedoel :)
Voor die spaarzame keren dat je 500 km of meer rijdt, huur een auto. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Of plan je vakantie van laadpaal tot laadpaal.

In onze thuis situatie is het anders. Mijn vrouw heeft dagen dat ze 50 km rijd en dagen dat ze 250 km rijd. Met geen laadmogelijkheid door tijdgebrek (lees: puffende, zwangere vrouwen waar ze acuut heen moet :P) Daarom moeten wij wel voor een auto gaan met minimaal 250 km range. Die zijn me nu nog te duur. Dus ik rij de Scenic nog 3 jaar op, kijk wat mijn zonnepanelen doen en hoe de teruggaaf subsidie eruit komt te zien. Dan beslissen wat te doen. Ofwel een 2e hands Tesla model X (mijn wens ;) ), ofwel een SUV achtig model.

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 19-09-2018 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:43
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:07:
mensen moeten gewoon eens bij gaan houden hoeveel ze werkelijk rijden op één dag:

En pin me niet vast op de modellen, jullie weten waarschijnlijk wat ik bedoel :)
Voor die spaarzame keren dat je 500 km of meer rijdt, huur een auto. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Of plan je vakantie van laadpaal tot laadpaal.

In onze thuis situatie is het anders. Mijn vrouw heeft dagen dat ze 50 km rijd en dagen dat ze 250 km rijd. Met geen laadmogelijkheid door tijdgebrek (lees: puffende, zwangere vrouwen waar ze acuut heen moet :P) Daarom moeten wij wel voor een auto gaan met minimaal 250 km range. Die zijn me nu nog te duur. Dus ik rij de Scenic nog 3 jaar op, kijk wat mijn zonnepanelen doen en hoe de teruggaaf subsidie eruit komt te zien. Dan beslissen wat te doen. Ofwel een 2e hands Tesla model X (mijn wens ;) ), ofwel een SUV achtig model.
Dat hangt er natuurlijk ook vanaf, mijn woon-werk is 55km enkele rit, maar ik kan op mijn werk gewoon laden. Dan kom je natuurlijk ook weg met een zoe @ 22kwh. Blijft wel jammer dat je oudere zoe's momenteel niet kan upgraden naar 40kwh. Terwijl ze wel gewoon compatible zijn.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

WolfsRain schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:18:
[...]

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf, mijn woon-werk is 55km enkele rit, maar ik kan op mijn werk gewoon laden. Dan kom je natuurlijk ook weg met een zoe @ 22kwh. Blijft wel jammer dat je oudere zoe's momenteel niet kan upgraden naar 40kwh. Terwijl ze wel gewoon compatible zijn.
precies... dat moet je gewoon meerekenen.
Het is dat ik de ruimte in de scenic niet kwijt wil, anders ging ik nu ook naar een 2e hands leaf/ZOE. Ik kijk het zelf nog 3 jaar aan :)

Blijf dit topic wel volgen hoor, daarvoor vind ik het te interessant :)

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14:24
Ik lees al een tijdje mee en zie dat het vaak gaat over range. In hoeverre zou je beter je keuzes af kunnen laten hangen van de mogelijkheid om sneller te laden? En dus kiezen voor wat minder range zoals in het artikel hiervoor wordt gesteld. Dus bijv een i3 (update 2019)/e-Gol die minder ver komt maar wel snel is opgeladen met 3-fase laden.
Of zouden er in de toekomst meer mogelijkheden komen om op 1 fase met meer vermogen te laden gewoon aan een openbare paal?

[ Voor 15% gewijzigd door Marko72 op 19-09-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Marko72 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:22:
Ik lees al een tijdje mee en zie dat het vaak gaat over range. In hoeverre zou je beter je keuzes af kunnen laten hangen van de mogelijkheid om sneller te laden? En dus kiezen voor wat minder range zoals in het artikel hiervoor wordt gesteld. Dus bijv een i3 (update 2019)/e-Gol die minder ver komt maar wel snel is opgeladen met 3-fase laden.
Of zouden er in de toekomst meer mogelijkheden komen om op 1 fase met meer vermogen te laden gewoon aan een openbare paal?
Van publieke laadpalen wil je niet afhankelijk zijn, zou dan eerder naar je thuis/ snellaad situatie kijken.
Vlakbij je werk of huis een snellader? Thuis een 32a laadkast? Dan zou ik het wel weten, anders idd kleinere range wagen die 3 fases laad, maar met openbare palen zou ik geen rekening houden.

Check overigens ook [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen goed voor jouw vraag :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 11:28 ]

• prettig

Dat is slim als particulier en dan nog vinden mensen range belangrijk (kijk maar naar de markt en de ontwikkelingen).

Lease rijders: kijken naar bijtelling en lease budget --> dus Kona/Niro model 3, etc .....
Zaak (eigenaren): bijtelling en MIA/afschrijving -> idem

Mijn praktijk: 95% woon/werk 50km totaal.
En de range van de i3 (60ah) vindt ik te krap: 100-150km (heb rex dan voldoet die wel, puur BEV niet)
EV: minimaal 250-300km voldoet pas vindt ik.

Want ik ga geen auto huren als ik even naar limburg moet (200km) en nu moet ik onderweg 2 x laden (rex even vergeten).

Auto huren: ja voor de vakantie.

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

Marko72 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:22:
nou, ik denk dat de meeste mensen thuis geen snellader laten installeren. Dus ben je overgeleverd aan de laadpalen langs de snelweg. Ik heb geen research gedaan, maar ik denk dat de gemiddelde snellader rond de €0,40 per kwh zit. Als ik dan een ZOE (37 KWH) moet volgooien voor 250 km range, zit ik op €15 voor 250 km.

Een Clio diesel verbruikt 12.5L op 250 km. Is ongeveer €16.

Dus, ik denk dat men range prefereert boven snelheid laden. Omdat, zoals possimpible ook al zegt, men thuis wil laden, eventueel vanwege een PV installatie

• prettig
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:36:
[...]

nou, ik denk dat de meeste mensen thuis geen snellader laten installeren. Dus ben je overgeleverd aan de laadpalen langs de snelweg. Ik heb geen research gedaan, maar ik denk dat de gemiddelde snellader rond de €0,40 per kwh zit. Als ik dan een ZOE (37 KWH) moet volgooien voor 250 km range, zit ik op €15 voor 250 km.

Dus, ik denk dat men range prefereert boven snelheid laden. Omdat, zoals possimpible ook al zegt, men thuis wil laden, eventueel vanwege een PV installatie
Snelladen is 0,05/minuut. BMW i3 laden: 15kw is dan euro 1,40.
En hoe meer range hoe minder je gaat snelladen.
Thuis: kun je met 25A bijna 6Kw laden.

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

prettig schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:40:
[...]

Snelladen is 0,05/minuut. BMW i3 laden: 15kw is dan euro 1,40.
En hoe meer range hoe minder je gaat snelladen.
Thuis: kun je met 25A bijna 6Kw laden.
serieus? ANWB 0,23/kwh .. fastned 0.59/kwh, Nuon 0.34, Allego 0.69

• Philos31
  • Laatst online: 16-09 11:56
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:45:
[...]

serieus? ANWB 0,23/kwh .. fastned 0.59/kwh, Nuon 0.34, Allego 0.69
Hij bedoelt met de maingau pas.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

(...)
Voor die spaarzame keren dat je 500 km of meer rijdt, huur een auto. Ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
Collega leaserijder heeft dat voor zijn situatie bekeken, en dat viel best wel tegen.
Huren van een beetje formaat auto (met gezin 1x op wintersport en 1x op zomervakantie) is toch niet zo goedkoop en daarnaast moet je dan zelf voor de brandstofkosten opdraaien vs een all-in tankpas/laadpas.
In zijn geval scheelde het 2500 euro per jaar in het nadeel van EV.

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:54:
[...]

Collega leaserijder heeft dat voor zijn situatie bekeken, en dat viel best wel tegen.
Huren van een beetje formaat auto (met gezin 1x op wintersport en 1x op zomervakantie) is toch niet zo goedkoop en daarnaast moet je dan zelf voor de brandstofkosten opdraaien vs een all-in tankpas/laadpas.
In zijn geval scheelde het 2500 euro per jaar in het nadeel van EV.
Toen ik nog voor een baas werkte, leende ik vaak de leaseauto van een collega voor de wintersport. Ik reed zelf een cabrio, in ruil reed hij zomers ook 2 weekjes in de mijne. Dit kan binnen leasecontracten, als de werkgever het aan de LM doorgeeft en beide medewerkers een leaseauto van die maatschappij hebben (bij ons destijds: leaseplan). Kortom: kijk verder dan je neus lang is. Met EV's mogelijk wat lastiger, maar een collega zal er echt wel toe bereid zijn als je op de zaak kunt laden en niet beiden met de auto op vakantie gaat.

(of koop gewoon een iets grotere boodschappen auto voor vrouwlief :+ )

• BlakHawk
Mar.tin schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat als je een accu met 250 km "echt" bereik hebt, dat je dan voor 95+% van het rijgebruik in NL voldoende hebt.
Hoeveel mensen maken er méér dan 250km per dag, laat staan enkele reis.
Denk dat het dan vooral de vakanties, en de grote uitzonderingen zijn.

Ik rijd 40-50.000 km per jaar en kom zonder problemen overal waar ik moet komen met de 120-130km bereik van m'n Blaadje (Leaf), maar merk wel, dat ik relaxter zou rijden als ik 200-250 km kon halen. Dan kan ik heen-en-weer naar werk zonder laden, heen-en weer naar de meeste plekken zonder laden.

Dan wordt opladen op bestemming ineens optioneel in plaats van verplicht.

De zorgen om het bereik stammen uit de tank-tijd en niet uit de laad-tijd denk ik. (Plus dat de infra nog niet overal even goed is).

Ik verwacht dat met een jaar of 5 we een stuk verder zijn dan nu. :D
Maar je kiest een auto toch ook voor de vakanties?
Ik wel in ieder geval.

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:10:
[...]

Ik wel in ieder geval.
Ga een keer naar de Seychellen, Mauritius of de Malediven, verademing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
Ik wel in ieder geval.
Disclaimer: Ik ben niet u waarschijnlijk :+

In mijn geval, spaart het rijden van een EV mij +- €300,- in de maand. (Voornamelijk omdat ik vrijwel gratis kan laden)
Stél dat ik op vakantie zou gaan met de auto, zou ik daarvan een prima huurauto van kunnen huren denk ik. Of een sjieke stoel in een vliegtuig, of een combinatie. (een maand een Panda huren = €1200 euro in italië)

Daarnaast ben ik op vakanties niet zo'n haastig typ, dus elke 200 km stoppen en half uurtje laden zou voor mij geen punt zijn. O+ En met de ICE deed ik dat toch ook al. (die éne keer dat ik eens ver weg ging)

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 19-09-2018 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:13:
Ga een keer naar de Seychellen, Mauritius of de Malediven, verademing!
Als we het dan toch over milieu hebben, kan ik beter door dieselen, dan naar die orden vliegen.

Daarnaast is het compleet onbetaalbaar met een gezin.

https://www.d-reizen.nl/z...&SortBy=POPULARITY%20DESC

Dan zit je 9 daagjes met logies ontbijt, voor een kleine 10.000 euro.

Nog even los van het feit dat ik 9 dagen geen vakantie vind. Moet ik nog eten en drinken. En als ik net uitgepakt ben, moeten we weer weg...

Ik wil gewoon 21 dagen weg zijn, dan heb ik lekker vakantie en al die orden is gewoon compleet onbetaalbaar en de Antillen hoef ik niet te zitten.

Nee hoor met de Auto naar Toscane bevalt mij veel meer. Lekker warm, minder bewolking, betaalbaar(der) met het hele gezin 3 weken weg. Voor de kosten van Italie, kom ik niet in de buurt van verre vliegreizen.
Italie ben je met een eurootje of 6000 wel klaar voor 3 weken. Dat lukt niet snel met een vliegreis!

De vrijheid van een auto bij mij hebben spreekt mij overigens ook wel aan!

Het lijkt mij overigens best wel leuk een keer met het gezin ver weg te gaan, Mexico lijkt mij wel wat, maar dan ben je gewoon 12.000 euro verder...

https://www.tui.nl/vakant...resort/#prijzen-en-boeken

Die lijkt mij wel wat, dan hoogseizoen en 21 dagen... 12k
Dan wil je daar nog wat zien en doen en zit je zo op de 15.000 euro.

Dat heb ik niet voor een vakantie beschikbaar helaas ;)
Mar.tin schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:25:
[...]

Disclaimer: Ik ben niet u waarschijnlijk :+

In mijn geval, spaart het rijden van een EV mij +- €300,- in de maand. (Voornamelijk omdat ik vrijwel gratis kan laden)
Stél dat ik op vakantie zou gaan met de auto, zou ik daarvan een prima huurauto van kunnen huren denk ik. Of een sjieke stoel in een vliegtuig, of een combinatie. (een maand een Panda huren = €1200 euro in italië)

Daarnaast ben ik op vakanties niet zo'n haastig typ, dus elke 200 km stoppen en half uurtje laden zou voor mij geen punt zijn. O+ En met de ICE deed ik dat toch ook al. (die éne keer dat ik eens ver weg ging)
Ja als je gratis kan laden is het idd snel goedkoper.
Maar met een leaseauto kan ik gratis tanken, aangezien ik ook tankbonnen uit het buitenland kan declareren, is de rekensom eigenlijk altijd in het voordeel van de auto. Dan kies je een auto ook uit op vakantieritten... Je betaalt een vast bedrag en een vakantie, kost niets extra's.

[ Voor 35% gewijzigd door BlakHawk op 19-09-2018 12:37 ]

• Deveon
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:36:
[...]
1 op 20?! Mijn rechtervoet is behoorlijk zwaar (of moet ik zeggen mijn rechterduim op de CC), maar haal makkelijk 1 op 22. Als ik me aan de snelheid hou (hoofdzakelijk 100km/u) dan red ik de 1 op 25 wel.

Voor mijn Model 3 LR ben ik straks wel volledig afhankelijk van openbare parkeerplaatsen, maar verwacht dat ik met laden waar het kan prima uit kom. Binnen 2 uur heb ik mijn woon-werkverkeer geladen op 3 fase en kan een week uithouden met een volle accu.

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

Ik wel in ieder geval.
ik geef het je te doen met de EV naar Italië te rijden. Daar komen zal wel kunnen... maar eenmaal op locatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Maasluip schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:20:
[...]

Hah, jij hebt zeker geen LEAF gehad. Mijn 2011 LEAF heb ik na 140.000 km min of meer noodgedwongen weg moeten doen omdat het in de winter te krap werd naar mijn werk (70km). Op mooie dagen reed ik hem standaard tot piepens toe leeg. Gelukkig heb ik nu een Ioniq :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• BlakHawk
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:39:
[...]

ik geef het je te doen met de EV naar Italië te rijden. Daar komen zal wel kunnen... maar eenmaal op locatie...
Toevallig hadden we twee jaar geleden een Tesla rijder op "onze" vaste stek in Toscane.
Die moest daar met de grannycharger gaan laden en moest met uitstapjes even goed plannen.

• Mar.tin
  • Nu online
dfrenner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:28:

Ja als je gratis kan laden is het idd snel goedkoper.
Maar met een leaseauto kan ik gratis tanken, aangezien ik ook tankbonnen uit het buitenland kan declareren, is de rekensom eigenlijk altijd in het voordeel van de auto. Dan kies je een auto ook uit op vakantieritten... Je betaalt een vast bedrag en een vakantie, kost niets extra's.
Vandaar ook de disclaimer. :). Maar ook de beperking in aanschafbudget. Als ik een auto van de zaak krijg wordt dat sowiso een EV. En dan dus wel eentje met 3-400km bereik, en dan zou dat ook geen problem meer moeten zijn :).

In mijn Leafje komt zodra @mux daar gelegenheid toe heeft een extra accu :)

Nu een rit aan het plannen Nieuwegein > Haarlem > Vlaardingen > Apeldoorn. Dat is ff puzzelen met +- 100-130km effectief bereik :+ maar ook wel weer leuk.
Pagina: 1 ... 97 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.