• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

dfrenner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:41:
[...]

Toevallig hadden we twee jaar geleden een Tesla rijder op "onze" vaste stek in Toscane.
Die moest daar met de grannycharger gaan laden en moest met uitstapjes even goed plannen.
het wordt nog wat straks bij sunweb/d-reizen/tui enz.

Moet je voor de kinderen verplicht op WIFI selecteren, moeten we voor pappa een camping zoeken met een oplaadpunt :)

en ik denk zo maar eens dat dat in 2025 het geval zal zijn.. kijk maar eens hoe snel men WIFI als vereiste vind bij een vakantie

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:49:
[...]

Moet je voor de kinderen verplicht op WIFI selecteren, moeten we voor pappa een camping zoeken met een oplaadpunt :)

en ik denk zo maar eens dat dat in 2025 het geval zal zijn.. kijk maar eens hoe snel men WIFI als vereiste vind bij een vakantie
Maar leuk als ze een oplaadpunt hebben, maar wat als iedereen met een EV naar die camping gaat ;)

Youtube: DashcamNL

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:49:
[...]

Wifi wordt juist steeds minder belangrijk wat mij betreft, mobiel internet is tegenwoordig gewoon al Europees. Voorheen vond ik WIFI belangrijk, nu heb ik gewoon 20GB die ik op kan maken op vakantie. Voorheen was Wifi toch wel nodig om je te kunnen zoeken naar uitjes en google maps op gang te slingeren bijvoorbeeld.

Als je kinderen heel de dag op Youtube gaan wordt het een ander verhaal natuurlijk :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Camping met op laad punt je bedoelt zeker die blauwe stekkers werken prima als alternatief hoor.

Kijk als ze een laadpaal hebben dan laad ik op en anders vraag ik het gewoon. Deze vakantie hebben we bij ons huisje en bij onze stacaravan gewoon opgeladen totaal iets van 70kwh denk ik max. De rest gewoon bij de supercharger. De eerste stop van onze vakantie hadden we een max 300kwh per vakantie week en daarboven was bij betalen dus simpel laden en gaan als het te veel wordt betaal ik graag bij.
De laatste week waren we zo ver van alles af dat we niet heel veel keuze hadden (dachten we) gewoon aan het stopcontact en gaan. Maar toen bleek dat elk dorp daar bijna allemaal een langzame paal hadden (de meeste niet op de apps zichtbaar) ok niet super handig maar het is wel top dat het kan.

het mooie van een elektrische auto is dat je echt overal terecht kan alleen hoe snel wil je laden.

• assje
  • Nu online
wcduck schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:11:
Wellicht dat jullie mij in dit topic verder kunnen helpen. Wij zijn op zoek naar een budget-auto die een kilometer of 60 op een accu kan rijden. Een volledig elektrisch model is financieel voor ons niet haalbaar, daarom dachten wij aan een plug-in hybride model.

- < 10k euro, liefst 8k
Gewoon iets meer uitgeven en daardoor minder kwijt zijn. Hoeveel kilometer denk je per jaar te gaan rijden? Als die 60km dagelijkse enkele reis is kom je op 30kkm/jaar en verdien je die extra investering dik terug (zelfs als je het geld zou moeten lenen). 60 kilometer is bijna de perfecte afstand voor een goedkope EV.

Rijd je 10kkm/jaar en moet je eens per week een keer 60km ver wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Goedkope Leafs kan je 60km wel mee rijden, op de snelweg in de winter is het wel precies het absolute maximum. Je zult dus genoegen moeten nemen met een lage snelheid maar dan kan het normaal gesproken wel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Het valt me ook op dat Ev's vaak ontzettend snel (kunnen) optrekken. Is het geen optie om de elektromotor wat minder krachten te maken, en daardoor dat de range toeneemt. Of gebruikt een krachtigere elektromotor (maar zuinig bediend door de gebruiker) niet meer dan een minder krachtig exemplaar? Ik bedoel bij ICE kun je wel zeggen dat een 4L v12 sowieso meer verbruikt dan een 1.8L bijvoorbeeld. Of werkt dat bij Ev's anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@meermarco Verbruik is vrij lineair met gevraagd vermogen. Dus als je zuinig wil rijden moet je je rechtervoet in bedwang houden. De motor in de meeste EV's is niet of nauwelijks te tunen en zijn meestal ingericht op zo zuinig mogelijk rijden. Dat een EV snel kan is mooi meegenomen ;)

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
meermarco schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:15:
Het valt me ook op dat Ev's vaak ontzettend snel (kunnen) optrekken. Is het geen optie om de elektromotor wat minder krachten te maken, en daardoor dat de range toeneemt. Of gebruikt een krachtigere elektromotor (maar zuinig bediend door de gebruiker) niet meer dan een minder krachtig exemplaar? Ik bedoel bij ICE kun je wel zeggen dat een 4L v12 sowieso meer verbruikt dan een 1.8L bijvoorbeeld. Of werkt dat bij Ev's anders?
Valt ook wel mee hoeveel baat je erbij hebt. Eens getest door een week in Eco te rijden (max 40kW) vergeleken met een week alles stoplichtsprinten in normale stand (68-70kW)... 0 verschil in verbruik gezien (airco/verwarming uit)

In theorie is er wel verlies, meer stroom door de componenten geeft altijd meer warmte volgens mij. Maar ik heb zo'n idee dat het lagere AC/CC verbruik meer doet dan de lagere kW beschikbaar :9
Ik pak tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar Vmax als variabele voor bereik als ik ergens naartoe moet. De rest vind ik de moeite niet waard.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Duidelijk. Een zwaardere elektromotor zorgt dus NIET standaard voor meer verbruik. Goed te weten :)

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 13:38
Probleem is dat (meestal toch) alle modellen op de Amerikaanse markt een veel rijkere basisuitrusting hebben dan in Europa (en dan nog eens voor minder geld). Dus ben echt benieuwd wat de optielijst hier gaat zijn. Al kan ik me best inbeelden dat ze gaan voor een vrij rijkelijke basisuitrusting, hoe minder variaties mogelijk hoe eenvoudiger de productie. Ben benieuwd, want die e-tron boeit me wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Renault heeft het digitale doek getrokken van de EZ-Pro, nieuw lid van de EZ-conceptfamilie waarmee Renault zich richt op het leveren van goederen.

Foto's hier te zien.

Renault presenteerde in maart dit jaar de EZ-Go, een autonoom en elektrisch stukje stadsvervoer voor personen en nu krijgt dat studiemodel gezelschap van deze EZ-Pro. Renault richt zich met de EZ-Pro voornamelijk op 'Last mile delivery', de levering van producten en diensten op de plek waar ze daadwerkelijk moeten zijn.

De EZ-Pro is modulair opgebouwd en dat houdt in dit geval in dat er verschillende opbouwen op de autonome en elektrische basis met 4Control gezet kunnen worden. In sommige gevallen wordt de 'robo-pod' met goederen vergezeld door een 'pod' waarin een persoon zit. Deze 'conciërge' kan als hij uitgestapt is de pods besturen met een joystick. Uiteraard kunnen producten ook zonder hulp van een persoon worden afgeleverd. Renault stelt zich een situatie voor waar je je te ontvangen goederen en producten uit een kluisje haalt. De EZ-Pro moet zich met behulp van een inductielader weer op kunnen laden.

De rijdende pods zijn 4,8 meter lang, 2,1 meter breed en 2,2 meter hoog. Tussen de voor- en achteras bevindt zich een afstand van 3,88 meter. De 'pod' waar de begeleider in zit, legt 2.500 kilo in de schaal. Het reguliere exemplaar weegt 2.800 kilo. De aandrijving vindt plaats op de achteras.

Renault laat weten dat het niet bij dit tweede EZ-model blijft. Tijdens de Autosalon van Parijs maken we namelijk kennis met een derde model, een autonome en elektrische auto waarmee Renault mikt op 'premiumvervoer'. Die auto is onlangs al op straat opgedoken!

Ik vind het tof, zou een mooie ontwikkeling zijn (maar hoe toe te passen?). Geeft in ieder geval weer aardig richting inzake het autonome verhaal!

Verwijderd

caoim schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:57:
[...]

Probleem is dat (meestal toch) alle modellen op de Amerikaanse markt een veel rijkere basisuitrusting hebben dan in Europa (en dan nog eens voor minder geld). Dus ben echt benieuwd wat de optielijst hier gaat zijn. Al kan ik me best inbeelden dat ze gaan voor een vrij rijkelijke basisuitrusting, hoe minder variaties mogelijk hoe eenvoudiger de productie. Ben benieuwd, want die e-tron boeit me wel.
Full options kom je op +- 88.000 dollar?
Valt enorm mee...
Hmm, toch nog maar even heroverwegen.
Ik vind hem bijzonder inefficient (4 km/ kwh) maar wel een fraaie auto van binnen.
We hebben onze dure auto (range rover) afgelopen maandag verkocht aan een particulier en willen nu nog een tweede EV erbij hebben. Hebben een model 3 reservering staan (weliswaar al per 31-3-2016!!!!!!!!!) maar daar horen we nog niks van... Audi dan maar een kans geven? Niro lijkt me ook wel prima bang for bucks maar betwijfel of die mag trekken in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:59:
Renault heeft het digitale doek getrokken van de EZ-Pro, nieuw lid van de EZ-conceptfamilie waarmee Renault zich richt op het leveren van goederen.

Foto's hier te zien.

Renault presenteerde in maart dit jaar de EZ-Go, een autonoom en elektrisch stukje stadsvervoer voor personen en nu krijgt dat studiemodel gezelschap van deze EZ-Pro. Renault richt zich met de EZ-Pro voornamelijk op 'Last mile delivery', de levering van producten en diensten op de plek waar ze daadwerkelijk moeten zijn.

De EZ-Pro is modulair opgebouwd en dat houdt in dit geval in dat er verschillende opbouwen op de autonome en elektrische basis met 4Control gezet kunnen worden. In sommige gevallen wordt de 'robo-pod' met goederen vergezeld door een 'pod' waarin een persoon zit. Deze 'conciërge' kan als hij uitgestapt is de pods besturen met een joystick. Uiteraard kunnen producten ook zonder hulp van een persoon worden afgeleverd. Renault stelt zich een situatie voor waar je je te ontvangen goederen en producten uit een kluisje haalt. De EZ-Pro moet zich met behulp van een inductielader weer op kunnen laden.

De rijdende pods zijn 4,8 meter lang, 2,1 meter breed en 2,2 meter hoog. Tussen de voor- en achteras bevindt zich een afstand van 3,88 meter. De 'pod' waar de begeleider in zit, legt 2.500 kilo in de schaal. Het reguliere exemplaar weegt 2.800 kilo. De aandrijving vindt plaats op de achteras.

Renault laat weten dat het niet bij dit tweede EZ-model blijft. Tijdens de Autosalon van Parijs maken we namelijk kennis met een derde model, een autonome en elektrische auto waarmee Renault mikt op 'premiumvervoer'. Die auto is onlangs al op straat opgedoken!

Ik vind het tof, zou een mooie ontwikkeling zijn (maar hoe toe te passen?). Geeft in ieder geval weer aardig richting inzake het autonome verhaal!
Fabrikanten laten zich steeds meer inspireren door Black Mirror
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bbhogL6.png

TheS4ndm4n#1919

• caoim
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:04:
[...]

Valt enorm mee...
Ik vind hem bijzonder inefficient (4 km/ kwh) maar wel een fraaie auto van binnen.
We hebben onze dure auto (range rover) afgelopen maandag verkocht aan een particulier en willen nu nog een tweede EV erbij hebben. Hebben een model 3 reservering staan (weliswaar al per 31-3-2016!!!!!!!!!) maar daar horen we nog niks van... Audi dan maar een kans geven? Niro lijkt me ook wel prima bang for bucks maar betwijfel of die mag trekken in NL.
Qua rijbereik had ik er idd ook veel meer van verwacht, maar langs de andere kant is het nog altijd meer dan voldoende voor mijn gebruik. Alleen ja, die 88.000 dollar .. Dat is zonder taxen, neen? Ik vermoed dat een full option hier toch snel richting 110.000 euro zal gaan. Hopelijk ben ik mis :)

Verwijderd

caoim schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:07:
[...]

Qua rijbereik had ik er idd ook veel meer van verwacht, maar langs de andere kant is het nog altijd meer dan voldoende voor mijn gebruik. Alleen ja, die 88.000 dollar .. Dat is zonder taxen, neen? Ik vermoed dat een full option hier toch snel richting 110.000 euro zal gaan. Hopelijk ben ik mis :)
Zou kunnen, geen idee wat het hier doet. Vergeet niet dat de dollar koers /1,10-1,20 is? Ik denk dat 'ie net onder de 90k gaat blijven, met wat geluk. Anders 100k, maar dat is wel even flink lappen. Zonder MIA/ BTW terugvorderen is dat niet te betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:04:
[...]

Valt enorm mee...
Zo'n ding is toch al veel zuiniger dan een benzine variant!?
Ik snap dat gezeur over verbruik nooit, het is niet alsof je in de RR ooit een <piep> hebt gegeven om verbruik ;)

Bij een Zoe, Leaf, Ioniq, Niro etc. mag je zeuren om verbruik, maar in het hogere segment boeit dat tochj weinig.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 19-09-2018 14:13 ]

• caoim
dfrenner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:09:
[...]

Ik snap dat gezeur over verbruik nooit, het is niet alsof je in de RR ooit een <piep> hebt gegeven om verbruik ;)
Bij mijn A45 zeur ik ook niet om het verbruik, gewoon omdat ik weet dat ik die ten allen tijde op 5 minuutjes tijd opnieuw volgooi. Maar bij een EV is dit voor mij toch iets belangrijker, omdat het veel meer invloed heeft op mijn tijd.

• BlakHawk
caoim schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:12:
[...]

Bij mijn A45 zeur ik ook niet om het verbruik, gewoon omdat ik weet dat ik die ten allen tijde op 5 minuutjes tijd opnieuw volgooi. Maar bij een EV is dit voor mij toch iets belangrijker, omdat het veel meer invloed heeft op mijn tijd.
Maar met 95kWh mag die toch best iets meer verbruiken?
Of had hij dan 120kWh moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dfrenner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:09:
[...]

Bij een Zoe, Leaf, Ioniq, Niro etc. mag je zeuren om verbruik, maar in het hogere segment boeit dat tochj weinig.
120 liter tank, 1500 kilometer (bij rustig rijden, telt wel als WLTP toch?)
100 kwh, 400 kilometer WLTP.

Dieselen: 1/12,5
Elektrischen: 1/4

400 km dieselen: 32 liter = 37,03 euro (1,40 gehanteerd, btw eraf)
400 km elektrischen: 100 kwh = 18,96 euro (0,20 gehanteerd, btw eraf)

Factor 2 +- Niet zoveel als ik verwacht had, bij snelladen is het zelfs duurder (als je die maffia tarieven van 0,65 per kwh hanteert)... Voor het verbruik zou ik geen EV als trekauto nemen... Vaste kosten etc natuurlijk ideaal! Edit: Tenzij Audi net zulke absurde tarieven gaat hanteren als Tesla, hoor daar onderhoudsnota's van 2.000 euro +++ voorbij komen! |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caoim
Plus, dat rijbereik. Als ik even vergelijk met de I PACE en wat die volgens WLTP zou halen en effectief in dagelijks gebruik haalt, dan scheelt dat 33%! Dan kom je bij de e-tron op 270km, en dat is dan nog bij 100% gebruik. Terwijl er aangeraden wordt niet onder de 10% te gaan en niet boven de 90% op te laden, omwille van de batterij. Dat is toch bij Tesla zo volgens collega's van mij. Dus als we dan 80% van 270km nemen dan komen we op 216km te gebruiken range. Benieuwd naar de eerste praktijktests.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:39:
[...]

ik geef het je te doen met de EV naar Italië te rijden. Daar komen zal wel kunnen... maar eenmaal op locatie...
Ik ken iemand in dit forum die daar tot 2 keer toe een blog over geschreven heeft :)

• JopieZoe
caoim schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:53:
Plus, dat rijbereik. Als ik even vergelijk met de I PACE en wat die volgens WLTP zou halen en effectief in dagelijks gebruik haalt, dan scheelt dat 33%! Dan kom je bij de e-tron op 270km, en dat is dan nog bij 100% gebruik. Terwijl er aangeraden wordt niet onder de 10% te gaan en niet boven de 90% op te laden, omwille van de batterij. Dat is toch bij Tesla zo volgens collega's van mij. Dus als we dan 80% van 270km nemen dan komen we op 216km te gebruiken range. Benieuwd naar de eerste praktijktests.
Nu kies je juist het verkeerde voorbeeld. JUIST de Ipace haalt de WLTP norm bij lange na niet. Andere auto's komen daar veel dichter n de buurt (Kona bijvoorbeeld). Ik verwacht dat de Etron meer in de buurt van zijn pgegeven WLTP komt.

Verwijderd

JopieZoe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:31:
[...]

Nu kies je juist het verkeerde voorbeeld. JUIST de Ipace haalt de WLTP norm bij lange na niet. Andere auto's komen daar veel dichter n de buurt (Kona bijvoorbeeld). Ik verwacht dat de Etron meer in de buurt van zijn pgegeven WLTP komt.
Lijkt me sterk, ik denk dat de auto's net een overkill hoeveelheid PK dat niet redden.
De Kona/ Niro hebben 200 pk (niet superveel), de e-tron enzo hebben 350-400 wat je in de realiteit vaker aanspreekt dan tijdens de WLTP test. Het is natuurlijk afwachten, maar staar je niet blind op die WLTP cijfers...

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JopieZoe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:28:
[...]

Ik ken iemand in dit forum die daar tot 2 keer toe een blog over geschreven heeft :)
ik ken het, maar als ik echt moet puzzelen om de vakantie door te komen, zou bij mij het vakantievervoer wel verdwijnen.

Maar goed, daar pas je je vakantie misschien ook op aan. Als ik nu met een kleine meid zou gaan, zouden we toch op één plaats blijven, met om de dag een uitstapje. Dan red je het wel.

Doe ik het als 3 jaar terug (tour de Sicilië, midden in middeleeuwse stadjes geslapen, no way dat er laadpalen zijn), dan red ik dat echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JopieZoe
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:34:
[...]

Lijkt me sterk, ik denk dat de auto's net een overkill hoeveelheid PK dat niet redden.
De Kona/ Niro hebben 200 pk (niet superveel), de e-tron enzo hebben 350-400 wat je in de realiteit vaker aanspreekt dan tijdens de WLTP test. Het is natuurlijk afwachten, maar staar je niet blind op die WLTP cijfers...
Ik staar mij zeker niet blind op de WLTP cijfers. Ik wilde die cijfers nu juist nuanceren. Maar als nu juist de Ipace als referentie wordt genomen vind ik dat juist het meest slechte voorbeeld omdat bij de IPace de negatieve afwijking relatief groter is dan bij andere auto's.
Ondertussen is duidelijk dat de Kona zijn WLTP bij normaal gebruik gewoon haalt. Dat heeft niet met absoluut vermogen te maken maar met Cw waarde en efficiëntie. Is al vele keren eerder aangehaald in dit forum. Volgens mij heb ik ook een vergelijkingsstaatje gezien (afwijking tov WLTP). Voor wat betreft de Audi is het afwachten. Deze lijkt echter een lagere Cw waarde te hebben in vergelijking met de Ipace.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JopieZoe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:45:
[...]

Ik staar mij zeker niet blind op de WLTP cijfers. Ik wilde die cijfers nu juist nuanceren. Maar als nu juist de Ipace als referentie wordt genomen vind ik dat juist het meest slechte voorbeeld omdat bij de IPace de negatieve afwijking relatief groter is dan bij andere auto's.
Ondertussen is duidelijk dat de Kona zijn WLTP bij normaal gebruik gewoon haalt. Dat heeft niet met absoluut vermogen te maken maar met Cw waarde en efficiëntie. Is al vele keren eerder aangehaald in dit forum. Volgens mij heb ik ook een vergelijkingsstaatje gezien (afwijking tov WLTP). Voor wat betreft de Audi is het afwachten. Deze lijkt echter een lagere Cw waarde te hebben in vergelijking met de Ipace.
CW waarde is 1 ding, maar hoe erg een auto uitnodigd om te gaan gassen is een ander ding... Denk dat het meer aan iemands rechter voet ligt dan aan de CW waarde of je de WLTP haalt... Desalniettemin: goed punt mbt negativiteit omtrent ipace, we zien wel wat de e-tron ons brengt, ik hoop veel goeds!

Check deze video als voorbeeld. Model S heeft een betere CW waarde toch? 100 kwh met 500 km... Zie 2:00 voor een hilarische grap :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Tripl3 D schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:04:
[...]

Mijn vrouw en ik zijn serieus aan het overwegen om voor deze deal te gaan.

Hebben aanstaande zaterdag een proefrit gepland staan.

Ik vind het best wel spannend, want als we hier voor gaan dan moet je toch wel even een mindshift gaan doen, het is toch wel anders dan met een ICE. En je moet wat meer regelen. Laadpaal, laadpas(sen). Maar toch, ik zie het wel zitten.

Maar eerst kijken of hij uberhaupt bevalt. To be continued....
Best knappe deal vooral het laatste:

Volle tank brandstof bij aflevering

Dus je komt met een lege ICE auto aanrijden en krijgt die vol weer mee? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Tassadar32 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:25:
@meermarco Verbruik is vrij lineair met gevraagd vermogen. Dus als je zuinig wil rijden moet je je rechtervoet in bedwang houden. De motor in de meeste EV's is niet of nauwelijks te tunen en zijn meestal ingericht op zo zuinig mogelijk rijden. Dat een EV snel kan is mooi meegenomen ;)
Maar eigenlijk is dat niet zo heel relevant, benodigd vermogen is afhankelijk van snelheid. Je rechtervoet is dus niet zo relevant als je het over optrekken hebt, alleen de snelheid doet het hem.

Daar zit wel het grote verschil met ICE, de efficiëntie varieert daar veel meer.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:37:
[...]

ik ken het, maar als ik echt moet puzzelen om de vakantie door te komen, zou bij mij het vakantievervoer wel verdwijnen.

Maar goed, daar pas je je vakantie misschien ook op aan. Als ik nu met een kleine meid zou gaan, zouden we toch op één plaats blijven, met om de dag een uitstapje. Dan red je het wel.

Doe ik het als 3 jaar terug (tour de Sicilië, midden in middeleeuwse stadjes geslapen, no way dat er laadpalen zijn), dan red ik dat echt niet.
Gewoon met de Sion gaan. Die laadt in zomers italie 30km bij zonder paal.

Ik ben wel benieuwd naar de vakantie verhalen als ze van de band komen rollen.

Of een Lightyear, als je geld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:48:
[...]

CW waarde is 1 ding, maar hoe erg een auto uitnodigd om te gaan gassen is een ander ding... Denk dat het meer aan iemands rechter voet ligt dan aan de CW waarde of je de WLTP haalt... Desalniettemin: goed punt mbt negativiteit omtrent ipace, we zien wel wat de e-tron ons brengt, ik hoop veel goeds!
Eens, daarnaast helpt het bij de e-tron ook dat die 150 KW kan laden ipv 100 KW. Zelfs met een lagere efficiëntie als de Koreanen maakt dat weer goed bij de (groeiende aantal) snelladers die dit ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:48:
[...]

CW waarde is 1 ding, maar hoe erg een auto uitnodigd om te gaan gassen is een ander ding... Denk dat het meer aan iemands rechter voet ligt dan aan de CW waarde of je de WLTP haalt...
Hoe hoger de snelheid des te relevanter de CW waarde wordt....

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Vaevictis_ schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:31:
[...]

Best knappe deal vooral het laatste:

Volle tank brandstof bij aflevering

Dus je komt met een lege ICE auto aanrijden en krijgt die vol weer mee? :D
Er zijn er ook die nog veel mooiere aanbiedingen hebben.
Dirk Barten (Hyundai dealer in o.a. Amsterdam) vraagt voor de private lease Ioniq Premium 150 euro per maand meer voor 5000km per jaar minder en je betaalt een 10tje voor een volle batterij bij aflevering...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caoim
JopieZoe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:45:
[...]

Voor wat betreft de Audi is het afwachten. Deze lijkt echter een lagere Cw waarde te hebben in vergelijking met de Ipace.
Heb het opgezocht, en de I Pace heeft een Cw van 0,29 terwijl de Audi 0,30. Enkel als je de cameraspiegels neemt dan kom je lager uit, namelijk op 0,28. Veel belovend is dat dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

JopieZoe schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:28:
[...]

:w

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
greatgonzo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:39:
[...]

ik geef het je te doen met de EV naar Italië te rijden. Daar komen zal wel kunnen... maar eenmaal op locatie...
Wat? Huh? Ja Jezus. Dat moet je niet willen natuurlijk. Zeker niet met een auto die een effectief bereik heeft van <150km. Dan ben je echt geschift.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me toch weer een ervaring rijker...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2018 20:29 ]

Verwijderd

Hoeveelheid geproduceerde/ verscheepte accu’s:
linkje.
84% groei tov 1ehj 2017, mooie ontwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:28:
Ik ben me toch weer een ervaring rijker...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
@possimpible

Hij mag hier ook wel langskomen. 3x25A en dan 1F laden is geen pretje. Daarnaast all-electric met 8kW WP en veel PV dus verzwaring 3x35 zou eigenlijk de norm moeten zijn. Het is nieuwbouw dus moet allemaal prima kunnen.

Tijd voor herziening van het capaciteitstarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Die beperking moet er natuurlijk uit. Elk huis op 3x80A kan ik nog wel snappen. Het gaat niet om de capaciteit die je afneemt, maar wanneer je dat afneemt. Als bij -10 alle warmtepompen in de wijk maximaal lopen en jij wil 80A trekken, dan is dat niet fijn, en dan mag daar best een behoorlijke prijs aan hangen. Maar op een zonnige zondag ochtend in augustus, denk ik dat afname van 80A juist erg fijn is voor het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Of je zet een grote batterij neer die piekstroom kan afhandelen, salderen voorkomen en bij stroomuitval blijft alles werken (in theorie dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
En toen zag je een wilde kona electric <3

http://imgur.com/WXqUe86
http://imgur.com/tsiSml7

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Ik doe echt mijn best om hem mooi te vinden, maar het lukt me echt niet. Ik vind de kleur ook niet echt helpen.

Edit: Ligt ook aan mij zelf hoor. Ik ben nooit super autokenner geweest, maar ik wilde de laatste jaren toch altijd wel een auto met wat sex-appeal. Qua EVs moet ik (met mijn budget) die wens maar wat laten varen vrees ik :/

[ Voor 25% gewijzigd door Twan V op 20-09-2018 10:33 ]

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Twan V schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:08:
[...]

Ik doe echt mijn best om hem mooi te vinden, maar het lukt me echt niet. Ik vind de kleur ook niet echt helpen.
Ik ga de buitenkant steeds meer waarderen, kwestie van wennen.
Vond hem eerst op een Cactus lijken:
Afbeeldingslocatie: https://carwow-uk-wp-2.imgix.net/2018-citroen-c4-cactus-review-13.jpg
Toen vond ik hem nog 'lelijk' (met alle respect), maar gewoon niet mijn smaak.
Vanwege alle fiscale voordelen toch maar gekocht, je moet wat als je aan een nieuwe auto toe bent.
1 maandje later: mwah, krijg eigenlijk vaker de opmerking dat iemand hem wel leuk vind omdat het 'wat anders is' dan dat mensen zeggen dat het een lelijke auto is.
Ik denk dat iemand liegt als hij/ zij zegt dat ze de Kona EV vanwege het uiterlijk hebben gekozen. Ik heb hem gekozen vanwege de fijne stoelen ten opzichte van andere EV's, de rest zal me een zorg zijn.

Qua kleuren zijn dit de opties:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NkG8ToW.png
Ik vind blauw ook niet geweldig, gek genoeg wel 1 van de duurste kleuren...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2018 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:54
Grappig is dat.. ik vind die Cactus dus echt een hele leuke auto. Als die toch als EV mogelijk zou zijn...
Maar het is inderdaad echt ook een smaak dingetje. Precies zo'n auto die mensen of heel leuk vinden of spuuglelijk.

Nu ik serieus voor een andere auto aan het kijken ben stond de Cactus ook op m'n lijstje.
Maar met 20K-25K KM/Jaar en gratis laden op m'n werk is een EV gewoon een goedkopere optie, naast dat ik klimaattechnisch een EV een stuk verantwoorder vind.

Komend weekend een proefrit maken in de Ionic en de Zoe.
Na wat onderzoek zijn dat voor mij voor Private Lease de beste opties denk ik. De Ionic is een wat luxere grotere auto, maar de Zoe heeft een stuk grotere range. Wordt nog lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
We moeten allemaal naar de 3x80A waarom:
Warmte pomp voor 4 kamer 1 unit kan je prima op 1 fase 16A zekeren maar als je meer nodig heb dan moet je al 2 fases + gaan gebruiken.
Je heb nog wat zonne panelen een paar autos nog een hottub die je bij de bouwmarkt gekocht heb je terras verwarming je droger + wasmachine. (ga even vanuit dat je droger ook een warmte pomp is) 3fase kookplaat we willen natuurlijk ook nog een beetje normaal koken. Een standaard aansluiting is niet meer van deze tijd.

De huidige 3x25A is gewoon veel en veel te kort en om nu 800+ extra te betalen voor 3x35 is mij zelf ook te veel. Ga het wel doen als ik over stap op een warmte pomp etc maar wat een grote onzin je gaat meer afnemen dus je moet voor de zelfde aansluiting meer betalen. Boven op de kwh uur die je afneemt. Dus als we ooit overstappen op een volledig huis waar geen gas meer inzit dan moet er nog een hoop gebeuren.

De autos nu zitten ze bij straks 3x16A en de leaf mag af en toe een fase pakken van die 16A. Dus blijf er voor het huis alleen maar over 9A maar eigenlijk moet de autos gewoon op de 32A dat zou alleen te extreem duur worden voor de aansluitwaarde.

Dus de ideale setup zou zijn:
3x32A voor de autos. Dan kan je 2-3 EV prima erg snel opladen.
3x16A warmte pomp
3x16A kookplaat.

Dan is je ruimte al redelijk op aan het raken. Dus kom maar op met betaalbare 3x80A dan koop ik wel een warmte pomp cv graag zelfs maar ga niet 2000! euro extra betalen omdat de overheid van het gas af wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:22
Twan V schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:08:
[...]

Edit: Ligt ook aan mij zelf hoor. Ik ben nooit super autokenner geweest, maar ik wilde de laatste jaren toch altijd wel een auto met wat sex-appeal. Qua EVs moet ik (met mijn budget) die wens maar wat laten varen vrees ik :/
Dit was ook voor mij de reden dat ik voor de e-Golf heb gekozen ondanks dat deze qua EV techniek niet super is, hij ziet er gewoon prima/normaal uit...
Ik kon in de lease kiezen voor een Leaf of e-Golf, hierbij was naast de uitstraling ook de zitpositie wel doorslaggevend, deze vond ik in de e-Golf velen malen beter (en in de Leaf kan het stuur niet in diepte versteld worden)

• MeZZiN
Was blij dat de leaf een facelift gekregen had de originele was tja hoe zal ik het zeggen origineel maar mooi is een groot woord. Het is nog geen multivla maar goed mooi is anders.

Maar veel EV zien er gewoon anders uit ben blij dat tesla er gewoon uitziet als een normale (mega grote) auto en de leaf nu ook gewoon een leuke auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

MeZZiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:42:
Warmte pomp voor 4 kamer 1 unit kan je prima op 1 fase 16A zekeren maar als je meer nodig heb dan moet je al 2 fases + gaan gebruiken.
Je heb nog wat zonne panelen een paar autos nog een hottub die je bij de bouwmarkt gekocht heb je terras verwarming je droger + wasmachine. (ga even vanuit dat je droger ook een warmte pomp is) 3fase kookplaat we willen natuurlijk ook nog een beetje normaal koken. Een standaard aansluiting is niet meer van deze tijd.

De huidige 3x25A is gewoon veel en veel te kort en om nu 800+ extra te betalen voor 3x35 is mij zelf ook te veel. Ga het wel doen als ik over stap op een warmte pomp etc maar wat een grote onzin je gaat meer afnemen dus je moet voor de zelfde aansluiting meer betalen. Boven op de kwh uur die je afneemt. Dus als we ooit overstappen op een volledig huis waar geen gas meer inzit dan moet er nog een hoop gebeuren.

De autos nu zitten ze bij straks 3x16A en de leaf mag af en toe een fase pakken van die 16A. Dus blijf er voor het huis alleen maar over 9A maar eigenlijk moet de autos gewoon op de 32A dat zou alleen te extreem duur worden voor de aansluitwaarde.

3x16A warmte pomp
3x16A kookplaat.

Dan is je ruimte al redelijk op aan het raken. Dus kom maar op met betaalbare 3x80A dan koop ik wel een warmte pomp cv graag zelfs maar ga niet 2000! euro extra betalen omdat de overheid van het gas af wilt.
Met "we" doel je op de kapitaalkrachtige Nederlanders met een hoop grond rondom hun eigen villa / 2-onder-1-kap met ruimte voor 1+ auto (<25% van alle woningen). 3+ auto's en een hottub is al helemaal iets voor de "1%". :+
Ook voor een warmtepomp moet je diep in de buidel tasten en ook voldoende ruimte in en om het huis hebben voor de installatie (laat staan de kosten voor het noodzakelijke compleet isoleren van een oudere woning).

Meer dan 90% van de huishoudens kan nog steeds prima uit de voeten met 3x25A.
Maar het capaciteitstarief zou met de huidige ontwikkelingen wel heroverwogen kunnen worden. Zover ik kon nagaan is het ingevoerd om het juist eenvoudiger te maken om over te stappen en monopoliemisbruik door netbeheerders tegen te gaan (je hebt immers geen keuze), maar krom is het ergens wel.

Het is wachten op verdere ontwikkelingen met 'Smart Grids' om te zorgen dat het net intensiever gebruikt kan worden zonder half Nederland open te graven om dikkere kabels aan te leggen. Als iedereen om 18u zn EV vol gaat blazen tijdens het elektrisch koken dan gaat dat gewoon niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
De oude Leaf begrijp ik dat mensen niet mooi vinden maar vind ik zelf prima.

Nieuwe Leaf/Ioniq/Kona vind ik stuk voor stuk prachtige auto's.

Grappig genoeg zou een golf qua uitstraling echt onderaan mijn lijstje staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Vanmiddag eens kijken bij de sion in Hengelo.. Moet toch naar de ikea :F

Verwijderd

3x16A warmte pomp
3x16A kookplaat.

Het ergste is nog: hoe MEER energie je verbruikt hoe LAGER de energiebelasting is.
Via via ben ik te weten gekomen dat er grote partijen (denk aan google, philips, etc) energie in NL inkopen voor 1,2 cent per kwh, daar zit geen STUKJE belasting op. En wij maar lappen... Ik vind het echt schaamteloos hoe ze dat doen. Maargoed, ik ga zoals gezegd weer terug naar 3x25, lap lekker 100 per jaar en vind het wel prima, ondertussen kan ik doen wat ik wil. >:)

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:09:
[...]

Met "we" doel je op de kapitaalkrachtige Nederlanders met een hoop grond rondom hun eigen villa / 2-onder-1-kap met ruimte voor 1+ auto (<25% van alle woningen). 3+ auto's en een hottub is al helemaal iets voor de "1%". :+
Ook voor een warmtepomp moet je diep in de buidel tasten en ook voldoende ruimte in en om het huis hebben voor de installatie (laat staan de kosten voor het noodzakelijke compleet isoleren van een oudere woning).

Maar het capaciteitstarief zou met de huidige ontwikkelingen wel heroverwogen kunnen worden. Zover ik kon nagaan is het ingevoerd om het juist eenvoudiger te maken om over te stappen en monopoliemisbruik door netbeheerders tegen te gaan (je hebt immers geen keuze), maar krom is het ergens wel.

Het is wachten op verdere ontwikkelingen met 'Smart Grids' om te zorgen dat het net intensiever gebruikt kan worden zonder half Nederland open te graven om dikkere kabels aan te leggen. Als iedereen om 18u zn EV vol gaat blazen tijdens het elektrisch koken dan gaat dat gewoon niet werken.
Dan moeten ze je meters/ huis en auto slimmer maken. Als je auto 300 km bij moet laden en dat met 50 km/u kan, dan moet 'ie 6 uurtjes laden tussen 00:00 en 6, omdat jij rond half 7 lekker onder een warme douche stapt, etc. Maargoed: we wachten lekker, pas als het ellende is gaan we dit soort dingen bedenken en last minute snel invoeren voor de hoofdprijs.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:23:
[...]

Het ergste is nog: hoe MEER energie je verbruikt hoe LAGER de energiebelasting is.
Via via ben ik te weten gekomen dat er grote partijen (denk aan google, philips, etc) energie in NL inkopen voor 1,2 cent per kwh, daar zit geen STUKJE belasting op. En wij maar lappen... Ik vind het echt schaamteloos hoe ze dat doen. Maargoed, ik ga zoals gezegd weer terug naar 3x25, lap lekker 100 per jaar en vind het wel prima, ondertussen kan ik doen wat ik wil. >:)
Je realiseert je wel dat als bedrijven meer belasting moeten betalen zij dit gewoon doorrekenen in hun productprijs en dat jij die dan moet betalen he?
Onder de streep zou dat gecompenseerd moeten worden met een lagere algemene belasting, dus linksom of rechtsom is het hetzelfde. Behalve dat het misschien minder druk legt op energiebesparing bij bedrijven.

Signatures zijn voor boomers.

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
Tjonge, jonge. 10 weken verder en gemeente Almere heeft eindelijk verkeersbesluit gepubliceerd voor de laadpaal in de straat. Duurt dat in alle gemeentes zo lang, of is het alleen hier... wat een gedoe jo.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
kv83 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:40:
Tjonge, jonge. 10 weken verder en gemeente Almere heeft eindelijk verkeersbesluit gepubliceerd voor de laadpaal in de straat. Duurt dat in alle gemeentes zo lang, of is het alleen hier... wat een gedoe jo.
wellicht na publicatie volgt nog een week of 6 waarin bezwaar kan worden aangetekend....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MeZZiN
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:09:
[...]

Wat ik dus bedoel (en iets verruimen van de Energie vraag). We gaan naar 100% EV autos. En naar warmte pomp en daar hoef je echt niet veel ruimte voor te hebben de grote unit staat gewoon buiten.

Maar goed mijn punt was meer dat iedereen meer stroom nodig heeft als we alles volledig overstappen. Dus EV only geen gas meer etc. Dan heb je echt wel een 3x80A nodig en dan is 3x25a redelijk te kort.
[...]

Klopt daarom is het zo zuur als we nu gewoon de stroom inkoops prijs maken en gas zwaar belasten moet je zien hoe snel we de klimaat doelen bereiken.

Dus 2 cent per kwh en gas 4x de prijs maken. En een subsidie op warmte pompen en alternatieve verwarmingen. Ik moet helaas aan de pellet CV / houtvergasser heb een woning die niet verder verbeterd kan worden. Maar ander betaal ik de extra stoom wel altijd beter dan verbranden.

we hadden in het vorige huis een inverter warmte pomp dat scheelt een hoop gas zeg. En super verwarming helemaal geweldig. Waarschijnlijk gaan we hiervoor voor ons huis CV er uit. inverter voor elke kamer en warmwater dan maar via stroom het is niet anders + zonne boiler. en als het echt koud is gaat de houtkachel aan. Misschien met CV koppeling.

[ Voor 29% gewijzigd door MeZZiN op 20-09-2018 12:06 ]

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:54
MeZZiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:00:
[...]

Wat ik dus bedoel (en iets verruimen van de Energie vraag). We gaan naar 100% EV autos. En naar warmte pomp en daar hoef je echt niet veel ruimte voor te hebben de grote unit staat gewoon buiten.

Maar goed mijn punt was meer dat iedereen meer stroom nodig heeft als we alles volledig overstappen. Dus EV only geen gas meer etc. Dan heb je echt wel een 3x80A nodig en dan is 3x25a redelijk te kort.
Inderdaad.. niet iedereen heeft een hottub etc. Maar het is inderdaad onnozel dat onze meterkasten zijn en worden gebouwd op basis van de energie vraag van nu, terwijl die echt in de komende tientallen jaren zal gaan stijgen. Er zullen in alle huishoudens meer elektriciteit gebruikende apparaten komen.

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:57
NielsTn schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:45:
[...]

wellicht na publicatie volgt nog een week of 6 waarin bezwaar kan worden aangetekend....
dat klopt. dus nu nog 6 weken voordat ze überhaupt beginnen met het plaatsen ;(

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Via via ben ik te weten gekomen dat er grote partijen (denk aan google, philips, etc) energie in NL inkopen voor 1,2 cent per kwh, daar zit geen STUKJE belasting op.
Gelukkig maar, anders waren de Philips producten nog duurder >:)

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

MeZZiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:00:we hadden in het vorige huis een inverter warmte pomp dat scheelt een hoop gas zeg. En super verwarming helemaal geweldig. Waarschijnlijk gaan we hiervoor voor ons huis CV er uit. inverter voor elke kamer en warmwater dan maar via stroom het is niet anders + zonne boiler. en als het echt koud is gaat de houtkachel aan. Misschien met CV koppeling.
Een nog leukere ontwikkeling: infrarood panelen aan het plafond boven je verblijfplekken in huis (bank voor de tv, keukentafel).

[Maar zo komen we heel erg ver van het onderwerp Elektrische auto's.]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nannoe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:17:
[...]

Een nog leukere ontwikkeling: infrarood panelen aan het plafond boven je verblijfplekken in huis (bank voor de tv, keukentafel).

~~~[Maar zo komen we heel erg ver van het onderwerp Elektrische auto's.]
Eens ;) Gelukkig zitten er ook warmtepompen in EV's!
Zou er een nog efficientere manier van verwarmen/ koelen in EV's zijn?
Hoppa, bruggetje terug is aangelegd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

_/-\o_ (en 8)7 )

• assje
  • Nu online
Zo vraag ik me altijd af hoe de verhouding qua efficiëntie tussen stuur/stoelverwarming en gewone verwarming zit.

Bij een EV zonder warmtepomp is het simpel, lokaal verwarmen is altijd efficiënter.

Echter als je een warmtepomp hebt kies je tussen lokaal verwarmen met een COP van 1 of de auto verwarmen met een COP van X.

As ik mijn verwarming door de stoelverwarming 2 graden lager zet heb ik dan een netto besparing? Bij welke delta T ligt het omslagpunt?

Wellicht niet zo heel relevant qua energie maar interesseert me gewoon of daar cijfers voor zijn :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Voor de meeste EVs is dat niet eens de overweging; mensen gebruiken *alleen* de stuur- en stoelverwarming en zetten de hoofdverwarming simpelweg uit - of alleen wat ventilatie om het vocht weg te krijgen. En het verschil is idioot groot; je moet continu kilowatts in een auto stoppen om hem warm te houden in de winter, terwijl stuur+stoel maar 180W is in de meeste auto's (stuur is typisch een 60W element, stoel 2x60).

Als je de verwarming lager zet met de stoel- en stuurverwarming zal het omslagpunt er heel snel zijn, misschien al met 1 graad. De COP van een autowarmtepomp in hartje winter is ook niet zo boeiend meer - je gaat typisch naar de COP=2 bij vorst. De warmtepomp-verwarming in elektrische auto's is dan ook vooral heel nuttig bij gematigde temperaturen (zo tussen 0-15C), daar kun je verwarmen met praktisch geen impact op je bereik (net als de airco bij 20-30C).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
nannoe schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:17:
[...]

~~~[Maar zo komen we heel erg ver van het onderwerp Elektrische auto's.]
Geloof me, ik heb beide in huis, warmtepomp en infraroodpanelen, maar infrarood vreet energie.
Warmtepomp is wel een heel erg mooie ontwikkeling, ben ik erg blij mee en mn portemonee ook.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• MeZZiN
Warmte pomp heeft een COP van 4 dus elke kw is 4 kw warmte. (zit een beetje in de naam natuurlijk)

Alle andere hebben een cop van 1 ook goed en sommige zijn slimmer waardoor je minder kw nodig heb voor het zelfde resultaat (aangename warmte)

Als ik mijn hout kachel aanzet dan is het zo 24+ graden binnen heerlijk alleen mijn CV zet ik op max 20,5 helemaal prima ook. Als ik de CV op 24 is het niet te harden.

Verwijderd

Hier ook een houtkachel met vloerverwarming. Laatste staat op 20 door het hele huis en als we t koud hebben gooien we er in de woonkamer 2-3 blokjes op. Schijnt dat stoken verboden gaat worden ivm fijnstof (really?) dus hoop dat we ‘t nog ff mogen doen :) Bevalt goed en ik vind het iets gezelligs hebben!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:01:
Hier ook een houtkachel met vloerverwarming. Laatste staat op 20 door het hele huis en als we t koud hebben gooien we er in de woonkamer 2-3 blokjes op. Schijnt dat stoken verboden gaat worden ivm fijnstof (really?) dus hoop dat we ‘t nog ff mogen doen :) Bevalt goed en ik vind het iets gezelligs hebben!
offtopic:
Er gaan duizenden mensen eerder dood aan die gezelligheid.

Ik heb zelf ook te maken met zo'n gezellige buurman die ervoor zorgt dat ik de luchtventilatie moet dichtzetten (ook ongezond). Het is vrij simpel: je bent vrij om te doen wat je wilt, maar zodra je er anderen schade mee doet is dat de grens aan de vrijheid. Overigens, ook al zeggen je buren geen last van je te hebben, het is vaak wel zo, ze willen alleen geen ruzie met je maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
mrmrmr schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:11:
[...]

offtopic:

Ik heb zelf ook te maken met zo'n gezellige buurman die ervoor zorgt dat ik de luchtventilatie moet dichtzetten (ook ongezond). Het is vrij simpel: je bent vrij op te doen wat je wilt, maar zodra je er anderen schade mee doet is dat de grens aan de vrijheid. Overigens, ook al zeggen je buren geen last van je te hebben, het is vaak wel zo, ze willen alleen geen ruzie met je maken.
Ik ga even mee off-topic: Datzelfde valt te zeggen over gas- en kolencentrales tegenover kernreactoren. Toch lijkt de kernenergielobby in Nederland nog echt voeten aan de grond te krijgen.

Daarbij zou de overlast mee moeten vallen als je gewoon fatsoenlijk stookt: goed warm rookkanaal en een stevig vuur gaande houden. Een koud rookkanaal zorgt ervoor dat de rook neerslaat en dan kan het voor stankoverlast zorgen. Stook je rookkanaal stevig warm dan is dat de eerste 10 minuten hooguit vervelend maar daarna gaat de rook recht omhoog de schoorsteen uit, eventuele stevige wind buiten beschouwing gelaten. Lijkt er meer op dat jouw buurman gewoon niet zo'n heel capabele stoker is :+

But, we digress. We waren bij het al dan niet mooi vinden van de Kona. ;)

Er is echt veel te veel aan de hand met zo'n kona, op dezelfde manier dat ik een Suzuki Ignis niet mooi vind. Dikke matzwarte plastic stukken, allemaal lijnen die het gezicht al met al enorm druk maken, two-tone met het dak in een andere kleur... Die afzichtelijke achterlichten in de bumper. Nee, het is niet moeders mooiste ben ik van mening.

Maar, daartegenover staat wel dat het wel qua design dichter bij het normale ontwerp van Hyundai zit. Daar ben ik over het algemeen gewoon niet zo weg van (Al vind ik die Ioniq beeldschoon!). Teveel lijnen, teveel kleuren, teveel dingen die de aandacht trekken. Maar het is geen auto die schreeuwt "KIJK MIJ! Ik ben elektrisch! Dat kun je zien want ik heb lichtblauwe glazen in mijn achterlampen en ik heb drie kleuren!". Ben blij dat die trend een beetje aan het overlijden is.

[ Voor 50% gewijzigd door naarden 4ever op 20-09-2018 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als Leaf-rijder ben ik inderdaad allang blij dat EVs niet allemaal super-'andere' styling krijgen zonder daadwerkelijk beter te zijn of een technische reden te hebben. Ik vind het prima om in een ruimteschip te rijden als de Cw-waarde noemenwaardig beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:39
@naarden 4ever

Niet iedereen is rationeel. Irrationele angst beheerst bij veel mensen het leven. Ondertussen zijn we met EV's wel degelijk op het goede pad om de luchtkwaliteit in en om steden drastisch te verbeteren.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Verwijderd

[...]

offtopic:

Ik heb zelf ook te maken met zo'n gezellige buurman die ervoor zorgt dat ik de luchtventilatie moet dichtzetten (ook ongezond). Het is vrij simpel: je bent vrij op te doen wat je wilt, maar zodra je er anderen schade mee doet is dat de grens aan de vrijheid. Overigens, ook al zeggen je buren geen last van je te hebben, het is vaak wel zo, ze willen alleen geen ruzie met je maken.
Hmm, klinkt als een lastige situatie. Heb je het er met hem over gehad? Als mijn buren er moeite mee krijgen dan komt er een oplossing. Ze stoken zelf ook, ik heb er nul komma nul last van en neem aan dat dit andersom ook zo is. Kan hooguit vervelend zijn voor de boeren gewassen, maarja dan moeten ze maar kassen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

En als je echt zuinig bent bent en zonnepanelen neemt, flink wat dus met extra.
Want je wil je auto(s) laden.

--> mag je je aansluiting alsnog verzwaren omdat die op de piek van de panelen berekend moet zijn .....
(we hebben het op de zaak meegemaakt.......gek zijn ze).

Wet loopt een beetje heel veel achter momenteel.

Verwijderd

prettig schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:40:
[...]

En als je echt zuinig bent bent en zonnepanelen neemt, flink wat dus met extra.
Want je wil je auto(s) laden.

--> mag je je aansluiting alsnog verzwaren omdat die op de piek van de panelen berekend moet zijn .....
(we hebben het op de zaak meegemaakt.......gek zijn ze).

Wet loopt een beetje heel veel achter momenteel.
Heb er idd al eens voor gekeken, op het huis komen ze niet (rieten kap) maar we gaan nog een grote schuur-/gastencomplex bouwen. Daar zou ik die ‘tesla zonnedakpannen’ wel op willen zetten. Een euro zonnepaneel verdien je in +- 12 jaar terug? 30k zonnepanelen levert max 12.500 kwh per jaar op las ik. Zou wel lekker zijn, maarja vrouw heeft veto bij huis (ik bij auto’s :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
[...]

Je kan je via via bron zeggen dat dat grote onzin is. Niemand levert stroom voor 12 euro / MWh in Nederland met of zonder belasting of je moet het zwaar verlieslatend leveren. Wellicht dat ze effectief 1,2 cent / kWh belasting betalen.

Kijk hier maar even naar de base prijzen. Dit is de inkoopprijs op de groothandelsmarkt voor een jaar lang 1 MW stroom. In 2016 is die heel even 25 Euro / MWh geweest maar nu alweer geruime tijd boven de 40 Euro.
https://nl.scholt.com/marktprijzen/?utility=E&update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:50:
[...]

Heb er idd al eens voor gekeken, op het huis komen ze niet (rieten kap) maar we gaan nog een grote schuur-/gastencomplex bouwen. Daar zou ik die ‘tesla zonnedakpannen’ wel op willen zetten. Een euro zonnepaneel verdien je in +- 12 jaar terug? 30k zonnepanelen levert max 12.500 kwh per jaar op las ik. Zou wel lekker zijn, maarja vrouw heeft veto bij huis (ik bij auto’s :+ )
Die Tesla pannen ..... 3x duur dan panelen, dus duurt het ook eind langer voor je ze terugverdiend. Maar wel veel mooier (gaan verbouwen en ben bang dat het tesla-pannen "moeten" worden).

30K max 12.500,-......veel te duur. 25k (excl. btw) voor 25.000 pw (panelen) en is ongeveer ook 25.000 kwh / jaar (hier althans, plat dak op zuiden). Goed shoppen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

net in de Sono Sion gezeten.. niet gereden, want ik had niet gereserveerd (vol), en had de kleine meid mee, en die wilde ik het niet aandoen om lang te wachten, want er waren redelijk wat geïnteresseerden.

Twee pensionado's vonden het niet erg dat ik met hen meeging, en zodoende zat ik met mijn 2 meter achterin. En dat viel me niet tegen! Best veel ruimte, al zeg ik het zelf. Ook in de kofferbak vond ik het wel ruim. Wel grappig, de mensen waarmee ik mee reed kwamen van Boskoop(180 km) om even een proefritje te maken.. De man had hem blind besteld (aanbetaling gedaan iig), en wilde wel eens weten waarin hij komt te rijden straks! :P Nog 5519 bestellers voor hem, ik heb hem in ieder geval veel reisplezier gewenst.

Zoals ik gisteren al zei, wij rijden onze auto's 2-3 jaar op, maar dan is dit wel een goede kanshebber als vervanger voor de auto van mijn vrouw!

Bij de Ikea (nota bene) kwam ik nog iemand tegen die ook een proefrit had gemaakt. Deze Duitser had een andere reden van aanschaf, waarbij ik nog helemaal niet had stilgestaan!
In Duitsland (en straks ook in NL) hebben ze de geen salderingsregeling, maar terugleververgoeding. Dus ook daar kun je beter je stroom opslaan, en s'avonds gebruiken.

Voor zijn verbruik zou hij 3 Tesla Powerwalls nodig hebben. Kosten: €18600 . Voor €2000 meer koopt hij nu een Sion! Deze is in staat bi-directioneel te laden. Hij kan dus ook terugleveren aan jouw huis! Nooit over nagedacht!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 08:41
greatgonzo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:01:
Voor zijn verbruik zou hij 3 Tesla Powerwalls nodig hebben. Kosten: €18600 . Voor €2000 meer koopt hij nu een Sion! Deze is in staat bi-directioneel te laden. Hij kan dus ook terugleveren aan jouw huis! Nooit over nagedacht!
Dit zou voor mij ook de reden zijn om de Sion als 2e auto te kopen

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Soort van mobiele accu voor je huis, echt grappig al die mogelijkheden die er nu komen :)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Wel grappig.. Die pensionado had zijn vorige auto 17 jaar.. En stapt nu blind in de nieuwe techniek :)

• prettig
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:32:
Soort van mobiele accu voor je huis, echt grappig al die mogelijkheden die er nu komen :)
Bedenk wel dat je vaak overdag niet thuis bent en hij dus niet op je panelen laad (meeste mensen dan).
2e auto die vaak thuis staat: slim.
Op de zaak als laden op de zon en dan thuis leveren.

Wordt nog leuk...... nu nog een "standaard" en verplichting zodat elke EV dit kan, kunnen we van de pieken in het net af en centrales sluiten.

• Pierz
  • Nu online
[...]

offtopic:

Ik heb zelf ook te maken met zo'n gezellige buurman die ervoor zorgt dat ik de luchtventilatie moet dichtzetten (ook ongezond). Het is vrij simpel: je bent vrij om te doen wat je wilt, maar zodra je er anderen schade mee doet is dat de grens aan de vrijheid. Overigens, ook al zeggen je buren geen last van je te hebben, het is vaak wel zo, ze willen alleen geen ruzie met je maken.
Nou lever maar in al die ICE’s. Iedereen verplicht aan de EV. Oh nee wacht, er worden nog steeds voetgangers doodgereden, dus die EV’s ook maar weg.

Iedereen heeft wel eens last van een ander. Jij steekt misschien ook wel eens een bbq aan. Als je last hebt van de buurman, vraag hem dan niet te stoken als de wind jouw kant uit waait of windstil is. Je akn het gewoon vragen, je hoeft echt geen ruzie te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het gigantisch verschil in belasting (onder div. namen) tussen particulieren en bedrijven is wel schandalig.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:01:
net in de Sono Sion gezeten.. niet gereden, want ik had niet gereserveerd (vol), en had de kleine meid mee, en die wilde ik het niet aandoen om lang te wachten, want er waren redelijk wat geïnteresseerden.

Twee pensionado's vonden het niet erg dat ik met hen meeging, en zodoende zat ik met mijn 2 meter achterin. En dat viel me niet tegen! Best veel ruimte, al zeg ik het zelf. Ook in de kofferbak vond ik het wel ruim. Wel grappig, de mensen waarmee ik mee reed kwamen van Boskoop(180 km) om even een proefritje te maken.. De man had hem blind besteld (aanbetaling gedaan iig), en wilde wel eens weten waarin hij komt te rijden straks! :P Nog 5519 bestellers voor hem, ik heb hem in ieder geval veel reisplezier gewenst.

Zoals ik gisteren al zei, wij rijden onze auto's 2-3 jaar op, maar dan is dit wel een goede kanshebber als vervanger voor de auto van mijn vrouw!

Bij de Ikea (nota bene) kwam ik nog iemand tegen die ook een proefrit had gemaakt. Deze Duitser had een andere reden van aanschaf, waarbij ik nog helemaal niet had stilgestaan!
In Duitsland (en straks ook in NL) hebben ze de geen salderingsregeling, maar terugleververgoeding. Dus ook daar kun je beter je stroom opslaan, en s'avonds gebruiken.

Ik mag die duitser wel, dat was namelijk voor mij ook één van de redenen om enthousiast te worden van de Sion. Heb al langer plannen voor zonnepanelen, maar het wegvallen van de saldering houdt me tegen zolang ik mijn auto niet als buffer kan gebruiken. En om nu een huisaccu te kopen terwijl ik al 60+ aan kWh heb staan.. beetje zonde 8)7
Zat aan de Zappi of Fivari te denken als (op zich goed) alternatief, maar de optie om te kunnen terugleveren spreekt me wel aan, helemaal als flexibele energieprijzen worden geïntroduceerd.

Wat @prettig zegt is ook wel een goed punt en is een struikelblok in onze optie 2 om naar 1 auto te gaan (alleen de Sion) ipv onze huidige Zoe/Fluence combo. Maar ik heb stille hoop dat we straks beiden woon-werk op de fiets gaan doen en dan kan de Sion (in de zomer) zon opvangen.

• Pierz
  • Nu online
prettig schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:41:
[...]

Bedenk wel dat je vaak overdag niet thuis bent en hij dus niet op je panelen laad (meeste mensen dan).

Wordt nog leuk...... nu nog een "standaard" en verplichting zodat elke EV dit kan, kunnen we van de pieken in het net af en centrales sluiten.
Voor het net maakt het niet uit of je thuis laadt of op de zaak. Ik zie het wel gebeuren dat je laadpas gekoppeld wordt aan je eigen zonnestroom.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

prettig schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:41:
[...]

Hij werkte thuis en reed af en toe.. Dit was bijna goedkoper dan een tesla powerwall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Nivve schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:01:
[...]

Wat @prettig zegt is ook wel een goed punt en is een struikelblok in onze optie 2 om naar 1 auto te gaan (alleen de Sion) ipv onze huidige Zoe/Fluence combo. Maar ik heb stille hoop dat we straks beiden woon-werk op de fiets gaan doen en dan kan de Sion (in de zomer) zon opvangen.
Toch leuk om te weten dat de Zoe dit in Utrecht (lomboxnet) ook al kan en doet:

http://www.wedrivesolar.nl

Er is i.s.m. Renault iets extra ingebouwd in de normale Zoe zodat deze ook als ''powerwall' kunnen dienen bij laadpalen.

**edit**
Zoals boven omschreven, werkt nóg niet

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 21-09-2018 01:22 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Pierz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:56:
[...]
Iedereen heeft wel eens last van een ander. Jij steekt misschien ook wel eens een bbq aan. Als je last hebt van de buurman, vraag hem dan niet te stoken als de wind jouw kant uit waait of windstil is. Je akn het gewoon vragen, je hoeft echt geen ruzie te maken.
offtopic:
Nou, mijn buurman (rijtjeshuis) heeft van stoken zn hobby gemaakt. Het is zn hoofdverwarming (zn CV staat uit) en stookt het halve jaar 24/7 (gooit zelf 's nachts nog blokjes bij) en heeft tientallen kuubs hout in de tuin en externe opslag. Ik ga daar vooralsnog niks van zeggen want weet dat ze dat niet leuk vinden om te horen en ook niet van plan zijn om gedrag aan te passen.. Tevens andere buren die er geen last van zeggen te hebben.. Maar als het windstil is dan ruik je het goed en het roet ligt soms op de vensterbanken.. :/

@prettig @greatgonzo naast de slimme meter is er ook de 'domme' digitale meter. Geen verbinding, maar ook geen terugdraaiende draaischijf en aparte telling voor teruglevering.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-09-2018 16:42 ]

• prettig
Nivve schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:01:
[...]

Ik mag die duitser wel, dat was namelijk voor mij ook één van de redenen om enthousiast te worden van de Sion. Heb al langer plannen voor zonnepanelen, maar het wegvallen van de saldering houdt me tegen zolang ik mijn auto niet als buffer kan gebruiken. En om nu een huisaccu te kopen terwijl ik al 60+ aan kWh heb staan.. beetje zonde 8)7
Zat aan de Zappi of Fivari te denken als (op zich goed) alternatief, maar de optie om te kunnen terugleveren spreekt me wel aan, helemaal als flexibele energieprijzen worden geïntroduceerd.

Saldering wordt vervangen door terugleververgoeding, maar dan mag/moet je aan de slimme meter.
Maar zolang je dat mag weigeren: oude meter is automatisch salderen !

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

prettig schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:37:
[...]

Saldering wordt vervangen door terugleververgoeding, maar dan mag/moet je aan de slimme meter.
Maar zolang je dat mag weigeren: oude meter is automatisch salderen !
I know.. Had dat ding nooit moeten laten vervangen.. Dat is trouwens ook de reden dat de saldering nog niet stopt in 2020,maar pas in 2021 op z'n vroegst.. Ze hebben geloof ik als doelstelling eerst 80% van de huizen aan de slimme meter te hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
greatgonzo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:41:
[...]
I know.. Had dat ding nooit moeten laten vervangen.. Dat is trouwens ook de reden dat de saldering nog niet stopt in 2020,maar pas in 2021 op z'n vroegst.. Ze hebben geloof ik als doelstelling eerst 80% van de huizen aan de slimme meter te hebben..
En de resterende 20% krijgt bij invoering een dusdanig nadelige regeling dat ze slechter af zijn zZzZz

Dat gehaat op vooruitgang altijd voor een beetje financieel gewin, variabel energietarief, dat moeten we hebben!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

3x16A warmte pomp
3x16A kookplaat.

Wij hebben nu alles electrisch in nieuwbouwhuis: warmtepomp, 36 zonnepanelen, inductie-plaat, 3 fasen laadpaal op e-golf die maar 2 fasen gebruikt, droger, wasmachine, afwasmachine, oven met pyrolyse
En dat op 3x25 A :-)
Practisch gesproken gaat alles wel meevallen. Auto 's nachts opladen kan zeker wel icm met warmtepomp, die trekt maar 5kw max continu in de praktijk (in de zeer koude dagen deze winter).
Wassen doe je overdag om energie van de zonnepanelen te gebruiken en evt auto opladen ook overdag op laagste of middelste stand van auto (2.3 kw of 4.8 kw ipv 7.2 max).
Ook boiler opwarmen staat alleen om 12:30 overdag om stroom van zonnepanelen te gebruiken.
Dan in de avond koken enzo, komt allemaal goed.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• mux

mux

99% efficient!

Overigens... warmtepompen worden weliswaar op 3-fase aangesloten vaak, maar dat wil niet zeggen dat warmtepompen persé een hoog verbruik moeten hebben. Met een passiefhuis en boiler/warmwateropslag heb je echt geen 6kWe warmtepomp meer nodig, dan kun je ook af met 1kWe in een typisch rijtjeshuis.

Eigenlijk de enige grootverbruiker die echt grootverbruiker MOET zijn in een modern huis is de elektrische auto.

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:30:
[...]

offtopic:
Nou, mijn buurman (rijtjeshuis) heeft van stoken zn hobby gemaakt. Het is zn hoofdverwarming (zn CV staat uit) en stookt het halve jaar 24/7 (gooit zelf 's nachts nog blokjes bij) en heeft tientallen kuubs hout in de tuin en externe opslag. Ik ga daar vooralsnog niks van zeggen want weet dat ze dat niet leuk vinden om te horen en ook niet van plan zijn om gedrag aan te passen.. Tevens andere buren die er geen last van zeggen te hebben.. Maar als het windstil is dan ruik je het goed en het roet ligt soms op de vensterbanken.. :/

@prettig @greatgonzo naast de slimme meter is er ook de 'domme' digitale meter. Geen verbinding, maar ook geen terugdraaiende draaischijf en aparte telling voor teruglevering.
Zou er gewoon wat van zeggen.
Desnoods geef je de suggestie om bij haardhout.eu z’n hout te kopen. Wij stoken met eiken van hun (240 per pallet) en 0,0 stof of neerslag. Met een rieten kap wil je dat ook niet, want het ziet er niet uit. Klinkt alsof hij met (ongedroogd?!) goedkoop essenhout stookt, dat is gewoon kut en ook totaal niet efficient. Eiken is letterlijk: 3 blokjes erop, 3-4u voldoende warmte. Gloeit verrekte goed na en geeft weinig vuil (if any).

Ze zouden een laadpaal met 20 kwh accu moeten maken ofzo, overdag je zonnepanelen op die accu, snachts jij laden zonder dat je meterkast ‘belast’ wordt. Misschien kun je dan zelfs sneller laden dan 32a als er een dc aansluiting ofzo op zit. Zal wel te duur zijn om te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Enrgiezuinighuis heb je echt gelijk, dan kan het makkelijk. Helaas zijn de meeste huizen in NL nog niet energiezuinig (nogal prijzig om te realiseren).

De EV kan in principe geladen worden met zonne-overschot (zie het op de zaak, pand stuk energiezuiniger gemaakt en we rijden op de zon, alleen de winter niet).
--> mensen die zonnepanelen hebben, terugleververgoeding is leuk, maar zie liever een systeem waarin het beloond wordt je zonne-energie maximaal te benutten, dus hoe minder je terug levert hoe beter.
--> idem vehicle-to-grid.....de initiatieven die er zijn belonen je als je meedoet om de piek uit het net te halen

Heel veel auto's staan overdag niet thuis. En grote bedrijven (grootverbuikers) gaan geen zonnepanelen leggen, kwh is te goedkoop voor ze. Ook daar is er geen echte incentive om wat te doen.

Ik kom altijd met "teveel" in de accu aan thuis, maar kan niet terugleveren aan mijn huis.

Soort systeem hoe minder u afneemt hoe beter, maar ja dat is nogal "omdenken", want we moeten wel geld verdienen en belasting innen .....prima, maar anders aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:01:
[...]
En de resterende 20% krijgt bij invoering een dusdanig nadelige regeling dat ze slechter af zijn zZzZz

Dat gehaat op vooruitgang altijd voor een beetje financieel gewin, variabel energietarief, dat moeten we hebben!
Het was Lubbers die zich beklaagde over "de calculerende burger" maar hij vergat dat de overheid de grootste calculeerder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:30:
[...]

offtopic:
Ja walgelijk...... ik ben net verhuisd maar eerste dat ik eruit ga slopen is de open haard. De buren zijn me dankbaar want de vorige bewoners hielden ook van stoken.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
prettig schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:02:

De EV kan in principe geladen worden met zonne-overschot (zie het op de zaak, pand stuk energiezuiniger gemaakt en we rijden op de zon, alleen de winter niet).
--> mensen die zonnepanelen hebben, terugleververgoeding is leuk, maar zie liever een systeem waarin het beloond wordt je zonne-energie maximaal te benutten, dus hoe minder je terug levert hoe beter.
--> idem vehicle-to-grid.....de initiatieven die er zijn belonen je als je meedoet om de piek uit het net te halen

Heel veel auto's staan overdag niet thuis. En grote bedrijven (grootverbuikers) gaan geen zonnepanelen leggen, kwh is te goedkoop voor ze. Ook daar is er geen echte incentive om wat te doen.

Ik kom altijd met "teveel" in de accu aan thuis, maar kan niet terugleveren aan mijn huis.

Soort systeem hoe minder u afneemt hoe beter, maar ja dat is nogal "omdenken", want we moeten wel geld verdienen en belasting innen .....prima, maar anders aub.
Maar wat maakt het uit als die auto overdag niet thuis is? De zonnepanelen thuis kunnen toch ook de EV's op het bedrijventerrein naast je opladen?

Incentive op eigen energie te gebruiken is onnodig, er moet een incentive zijn energie op het moment te gebruiken dat er een overschot is (variabel energietarief dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Stef87 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:27:
[...]

Toch leuk om te weten dat de Zoe dit in Utrecht (lomboxnet) ook al kan en doet:

http://www.wedrivesolar.nl

Er is i.s.m. Renault iets extra ingebouwd in de normale Zoe zodat deze ook als ''powerwall' kunnen dienen bij laadpalen.
Dat willen ze idd heel graag implementeren, maar de Zoe kan dat in ieder geval nog niet. Software ontbreekt, en is maar de vraag of Renault die ooit gaat ontwikkelen of gaat meewerken aan de ontwikkeling. Ook Stedin werkt nog niet mee (maar staan wel open voor experimenten/pilot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
assje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:02:
[...]

Maar wat maakt het uit als die auto overdag niet thuis is? De zonnepanelen thuis kunnen toch ook de EV's op het bedrijventerrein naast je opladen?

Incentive op eigen energie te gebruiken is onnodig, er moet een incentive zijn energie op het moment te gebruiken dat er een overschot is (variabel energietarief dus).
Ja ook een optie, weet alleen dat het huidige systeem gewoon achterhaald is. Moet anders.
Pagina: 1 ... 98 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.