Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:35
Ik ben serieus benieuwd of Tesla gaat overleven. De twijfel speelt bij mij al een tijd. Maar hoge managers gaan de deur uit, Musk maakt fouten en andere merken komen rap met goede (betere?) alternatieven.
De Model 3 zou de redding moeten zijn, maar is straks één van de "betaalbare" opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:26:
Ik ben serieus benieuwd of Tesla gaat overleven. De twijfel speelt bij mij al een tijd. Maar hoge managers gaan de deur uit, Musk maakt fouten en andere merken komen rap met goede (betere?) alternatieven.
De Model 3 zou de redding moeten zijn, maar is straks één van de "betaalbare" opties.
Tuurlijk, als het fout gaat zal het wel door Ford oid worden overgenomen, hun patenten zijn goud waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 21:55
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:31:
[...]

Tuurlijk, als het fout gaat zal het wel door Ford oid worden overgenomen, hun patenten zijn goud waard.
Volgens mij zijn die (nog steeds) openbaar:

https://www.tesla.com/nl_...our-patent-are-belong-you
All Our Patent Are Belong To You

Elon Musk, CEO 12 juni 2014

Yesterday, there was a wall of Tesla patents in the lobby of our Palo Alto headquarters. That is no longer the case. They have been removed, in the spirit of the open source movement, for the advancement of electric vehicle technology.

Tesla Motors werd opgericht om de komst van duurzaam vervoer te versnellen Als we een pad effenen voor het creëren van overtuigende elektrische voertuigen, maar dan intellectuele eigendomsmijnen achter ons leggen om anderen af te remmen, handelen we op een wijze die strijdig is met dat doel. Tesla zal geen patent rechtszaken initiëren tegen een ieder die in goed vertrouwen onze technologie wil gebruiken.

Toen ik begon met mijn eerste bedrijf, Zip2, vond ik dat patenten een goede zaak waren en ik werkte hard om ze te verkrijgen. En misschien waren ze lang geleden goed, maar vandaag de dag dienen ze voornamelijk om de vooruitgang tegen te gaan, om de posities van gigantische bedrijven te verankeren en voor de verrijking van de advocatuur in plaats van de werkelijke uitvinders. Na Zip2, toen ik me realiseerde dat het verkrijgen van een patent echt alleen maar betekende dat je een lot voor een rechtszaak had gekocht, vermeed ik ze waar mogelijk.

Bij Tesla, echter voelden we ons gedwongen om patenten te creëren uit bezorgdheid dat de grote autobedrijven onze technologie zouden gaan kopiëren en vervolgens gebruik te gaan maken van hun enorme productie-, verkoop- en marketingkrachten om Tesla te overweldigen. We hadden er niet verder naast kunnen zitten. De ongelukkige werkelijkheid is het tegendeel: elektrische auto programma's (of programma's voor enig voertuig dat geen koolwaterstoffen verbrandt) bestaan bij de grote fabrikanten in kleine oplage of helemaal niet, ze beslaan een gemiddelde van veel minder dan 1% van hun totale autoverkopen.

Op zijn best, produceren de grote autofabrikanten elektrische auto's met beperkt bereik in een gelimiteerde oplage. Sommige produceren geen enkele nul-emissie auto.

Gegeven het feit dat de jaarlijkse productie van nieuwe voertuigen de 100 miljoen nadert en dat de wereldwijde vloot ongeveer 2 miljard auto's bedraagt, is het voor Tesla onmogelijk om elektrische auto's snel genoeg te bouwen om de koolstofcrisis op te lossen. Toch betekent dit dat de markt enorm is. Onze echte uitdaging is niet het kleine aantal elektrische auto's die geproduceerd worden en niet van Tesla zijn, maar meer de enorme stroom aan benzineauto's die elke dag uit de fabrieken over de hele wereld vliegen.

Wij geloven dat Tesla, andere bedrijven die elektrische auto's maken en de wereld allemaal voordeel zouden hebben van een gemeenschappelijk, snel evoluerend technologie platform.

Leiderschap in technologie wordt niet gedefinieerd door patenten, die zoals de geschiedenis herhaaldelijk heeft aangetoond alleen geringe bescherming bieden tegen een vastbesloten concurrent, maar wordt eerder bepaald door de mogelijkheid van een bedrijf om de meest getalenteerde ingenieurs ter wereld aan te trekken en te motiveren. Wij geloven dat het toepassen van onze open bron filosofie met betrekking tot onze patenten eerder onze positie in dit opzicht zal versterken dan verzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:50
Zo goed gaat het bij VW nu ook weer niet met het opstarten van de productie van EV's. https://www.ad.nl/auto/vw...sche-inhaalslag~add237bb/ Tesla is dus niet de enige met problemen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:12:
[...]

Zo goed gaat het bij VW nu ook weer niet met het opstarten van de productie van EV's. https://www.ad.nl/auto/vw...sche-inhaalslag~add237bb/ Tesla is dus niet de enige met problemen.
En onder dat artikel weer een video over een waterstof auto. Waarom denkt iedereen toch nog steeds dat de waterstof auto de (nabije) toekomst is? Met 4 laders tankstations en 40 auto's op de weg 8)7

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:41
Philos31 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:31:
[...]

En onder dat artikel weer een video over een waterstof auto. Waarom denkt iedereen toch nog steeds dat de waterstof auto de (nabije) toekomst is? Met 4 laders tankstations en 40 auto's op de weg 8)7
Viel mij ook op. Bovendien ook nog met een weinig neutrale kop: "Concurrent Toyota, de grootste autobouwer ter wereld, is al verder ontwikkeld."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Toyota heeft helemaal nog geen EV, dus hoezo verder ontwikkeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toyota heeft het beste pakket tot hun beschikking (de HSD is gewoon briljant) maar loopt inderdaad het verste achter. Want ze zijn helemaal op de waterstoftrein gesprongen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:35
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:40:
Toyota heeft helemaal nog geen EV, dus hoezo verder ontwikkeld.
Toyota heeft al 2 generaties RAV4 EV gehad. Geen grote aantallen en de accu's waren van Tesla, maar ze hebben dus wel ervaring.
Wikipedia: Toyota RAV4 EV
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:12:
Zo goed gaat het bij VW nu ook weer niet met het opstarten van de productie van EV's.
VW is ook nooit echt het schoolvoorbeeld van early adopter, die lopen graag achteraan :+ Maar VAG komt wel met een aantal modellen.

Ook Hyundai (IONIQ en Kona) en Kia (Soul en Nero EV) komen van de grond af. En zo zijn er meer merken die op de achtergrond bezig zijn. Allemaal potentiële klanten voor een Model 3, misschien zelfs pre-orders welke nu worden afgezegd voor één van deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Er zijn niet echt alternatieven die matchen wat tesla biedt.

Tesla biedt op dit moment goede range + een mega goed laadnetwerk op 120kw iets wat nog geen auto aan kan / heeft. Plus helemaal seamless. + autopilot is wel de beste in de wereld. 3 fase laden en hun software op orde. Elke week bijna updates met features / verbeteringen.

Maar goed moet helaas afscheid nemen van mijn rode MX maar het ging niet meer goedkomen. Een verse MX in zwart is nu onderweg ^_^ hopelijk zonder issues deze keer. Ben benieuwd. Maar goed er komt wel een mini model S voor de kids ^_^ en die wordt waarschijnlijk rood. Wel nette service van tesla verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TheBrut3 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:14:
[...]

Toyota heeft al 2 generaties RAV4 EV gehad. Geen grote aantallen en de accu's waren van Tesla, maar ze hebben dus wel ervaring.
Wikipedia: Toyota RAV4 EV

[...]

VW is ook nooit echt het schoolvoorbeeld van early adopter, die lopen graag achteraan :+ Maar VAG komt wel met een aantal modellen.

Ook Hyundai (IONIQ en Kona) en Kia (Soul en Nero EV) komen van de grond af. En zo zijn er meer merken die op de achtergrond bezig zijn. Allemaal potentiële klanten voor een Model 3, misschien zelfs pre-orders welke nu worden afgezegd voor één van deze modellen.
Nu je het zegt die RAV ja, heb ik geloof ik al eens gezien in een video van TeslaBjorn. Zo zijn er wel meer merken die in het verleden wel eens een EV hebben gehad. Ging mij meer om dat Toyota niet verder is dan VW en dat VW wel EV's in hun programma hebben en Toyota niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MeZZiN zodra de 'Duitse drie' met hun EV's komen zijn er prima alternatieven. Daarnaast realiseren die alternatieven een prima EBITDA, iets waar Tesla (nog) niet aan toe is gekomen... Benieuwd naar de Q3 cijfers die medio oktober bekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Eerst moeten de grote met aantallen komen en zolang dat niet gebeurd kan Tesla vrolijk verder gaan.

En gaat niet weg wordt gekocht (denk zelfs niet door autofabrikant), doorstart, of zoiets...... naam Tesla is te sterk in de markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Niet alleen grote aantallen, ook bruikbare infrastructuur. Tesla's kun je (nu voor nominale kosten) zonder enige hassle bij een groot netwerk echt snelle superchargers opladen. Andere elektrische auto's moet je weer met laadpassen gaan werken, hopen dat je laadpas werkt en dat de laadpaal het doet, zijn de snelladers niet allemaal echt snel (100+ kWh is volgens mij niet standaard). En dan komt een premium merk met 1-fase laden 8)7
Volgens mij heeft Tesla, ondanks dat er veel meer gewone laadpalen zijn, nog altijd een superieure infrastructuur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies die komen maar zijn nog lang niet op de markt en die hebben zo hun eigen nadelen en dan nog ze hebben niet het netwerk wat tesla heeft aan laadpalen.

Maar ik ben voor goede autos die een alternatief bieden voor tesla en dat gepruts in de marge met 2 snel laadpalen per plek is gewoon niet genoeg. Tesla gooit gewoon 4-28 laders in een keer neer.

Laat maar zien dat er een echt alternatief komt:

1) goed laadnetwerk met hogesnelheid
2) 3 fase laden
3) geen gedoe met laadpassen
4) Goede software
5) ruime autos
6) oh en mooie autos

We gaan het zien maar voor nu moeten ze eerst maar een leverbaar zijn.

Voor nu Jaguar iPace is geen match voor tesla misschien de etron. Maar goed helaas niet meer dan 11kwh maar goed het kan een optie zijn. De prijs is tenmiste netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
etron is leverbaar in 22 kw 3 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
dat wordt het misschien nog wat :) Moet de ev database weer geupdate worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
Is een optie tegen meerprijs. Standaard dus de 11kwAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
dus niemand neemt die optie ok dan is het toch een min puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
JopieZoe schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:48:
Is een optie tegen meerprijs. Standaard dus de 11kwAC
Standaard bij VAG toch? Standaard dingen niet standaard op de auto leveren en er een dure optie van maken?

Dat is zo mooi aan de Sion, er zijn geen opties. Alles is standaard.

Ok, er is 1 optie: de trekhaak.

[ Voor 15% gewijzigd door Pierz op 21-09-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hadden ze alles standaard gemaakt, was de auto 105.000 en zaten jullie daar weer over te zeiken. Het is niet snel goed, laat ze lekker ;)
Wat ik wel nice zou vinden is de etron met links en rechts een chargepoint en dan 2 laders erin kunnen hangen. 6 fase 44 kw, zou best episch zijn voor thuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:22:
Wat ik wel nice zou vinden is de etron met links en rechts een chargepoint en dan 2 laders erin kunnen hangen. 6 fase 44 kw, zou best episch zijn voor thuis :+
Hahaha dat zou geniaal zijn ja. Maar dan zou jouw meter ineens een vermogen detecteren (64A per fase) die niet bij jouw aansluiting hoort, dus of dat dan slim is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:37:
[...]

Hahaha dat zou geniaal zijn ja. Maar dan zou jouw meter ineens een vermogen detecteren (64A per fase) die niet bij jouw aansluiting hoort, dus of dat dan slim is :+
Als er nu 2 auto’s aanhangen pakt ‘ie ook 64a op 1 fase. Kunnen ze niet zien, alleen je verbruik per dag/week/maand. Maar, zal vast wel opvallen als het té veel is in een bepaalde periode :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
MeZZiN schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:21:
[...]

Er zijn niet echt alternatieven die matchen wat tesla biedt.

Tesla biedt op dit moment goede range + een mega goed laadnetwerk op 120kw iets wat nog geen auto aan kan / heeft. Plus helemaal seamless. + autopilot is wel de beste in de wereld. 3 fase laden en hun software op orde. Elke week bijna updates met features / verbeteringen.
Ja dat is wel een big plus ;) Als Nissan Leaf 40kWh rijder en IT-er is teleurstellend hoe slecht bij andere merken met software wordt omgegaan. Bij Nissan is ook het laden niet helemaal op orde. Als de M3 hier leverbaar zou zijn tegen redelijke prijzen was het een no-brainer geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wij hebben een E-golf gekocht ipv de Model 3 (reservering 2-4-16), dat duurde te lang, geen hatchback, geen dakdragers, geen trekhaak (e-golf ook niet), kortom een vrij nutteloze auto, met de nadruk op nut :-)
En die zou ook veel duurder worden dan e-golf heb ik de indruk. Over 4 jaar gaan we dan de e-golf verkopen en de ID buzz kopen oid.
Van Tesla vind ik het nadeel dat er te weinig keus in modellen is en de keus uiteindelijk toch te Amerikaans is.

Je moet ook fabrikant-agnostisch zijn, uiteindelijk is het allemaal een pot nat. Over de E-golf zijn we wel erg tevreden trouwens, op wat kleine dingen na zoals de cruise-control die te slim wil zijn.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joozzt kun je bij de egolf ook ‘gewone’ cc aanzetten ipv adaptive cc? Dat vind ik soms best fijn op de A2, waar iedereen links en rechts inhaalt, snijdt en het “kleine piemel wordt door rijstijl gecompenseerd syndroom” eigenschappen vertoond. Met adaptive cc springt de auto soms vol op de rem als iemand links voor je op de rem trapt (Hyundai Kona). Gewone cc biedt dan uitkomst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Nee, gaat jammer genoeg niet, is al 2 keer onverklaarbaar langzamer gaan rijden naast vrachtwagen in linkerbaan, Ik zou niet graag achter mezelf willen rijden als ie op acc staat, ik schaam me rot.
Ook bij fietsers gaat het vaak fout, bij bochten in de weg, logisch natuurlijk. Wij hadden in vorige auto altijd cc aan in de stad om geen bekeuringen te krijgen, die was recht-toe-recht-aan.
Mijn vrouw rijdt al lang zonder acc, ze vindt het erg vervelend, ik gaf het nog een kans, maar stap er vanaf, een mens kan oneindig veel beter anticiperen dan die paar sensoren en software die er in deze auto zitten. Daar tegenover kan software behoorlijk sneller reageren en oneindig lang de aandacht erbij houden.
Wat nu?
Ook zie ik dat in de komende tientallen jaren nog niet veranderen, ook bij andere merken en meer sensoren. Het verkeer , zeker in Nederland, is veel te complex en dat gaat misschien heeeel langzaam veranderen.
Het verkeer moet simpeler, alleen dan kun je wat doen. Dat lees ik overal en lijkt me heel logisch, ipv oplappen, structureel aanpakken. Maar nu niet gelijk los gaan en meegaan met de hype. Levensgevaarlijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 07:54
joozzt schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:32:
een mens kan oneindig veel beter anticiperen dan die paar sensoren en software die er in deze auto zitten. Daar tegenover kan software behoorlijk sneller reageren en oneindig lang de aandacht erbij houden.
Amen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:26:
@MeZZiN zodra de 'Duitse drie' met hun EV's komen zijn er prima alternatieven. Daarnaast realiseren die alternatieven een prima EBITDA, iets waar Tesla (nog) niet aan toe is gekomen... Benieuwd naar de Q3 cijfers die medio oktober bekend worden.
Het is natuurlijk appels met peren vergelijken omdat Tesla een nieuwe speler is en alleen volledige elektrische auto’s maakt. De andere hoeven niet openbaar te maken hoeveel ze verliezen op hun EV omdat het ondersneeuwd op de ICE productie.

Eerlijkgezegd denk ik dat enkel Renault/Nissan iets eraan overhoud en de rest keihard verlies draait op EVs.

Edit:
Vroeger: “Een computer kan nooit beter schaken als een mens”
Nu: “Een computer kan nooit beter rijden als een mens”

In een auto past genoeg rekenkracht om beter te rijden dan een mens. Het is enkel nog een kwestie van de juiste software en het betaalbaar maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 21-09-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ook bij fietsers gaat het vaak fout, bij bochten in de weg, logisch natuurlijk.
Eerlijk gezegd schrik ik wel een beetje van je ervaringen. Ikzelf rij een Renault Zoe, met alleen cruise control. Toen ik een tijdje terug een e-Golf huurde voor een weekendje, vond ik het echt fantastisch en nam me voor dat als ik ooit een nieuwe auto zou kopen, dat dat met acc zou zijn. Ik begin toch wel te twijfelen nu...

[ Voor 6% gewijzigd door TucanoItaly op 21-09-2018 20:08 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

(jarig!)
Deveon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:59:
[...]

Eerlijkgezegd denk ik dat enkel Renault/Nissan iets eraan overhoud en de rest keihard verlies draait op EVs.
Dan vergeet je voor het gemak even BMW, die draaien met de i3 echt geen verlies.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Zelfs Fiat draait met de Fiat 500e geen verlies.

Per auto wellicht. Maar doordat ze de 500e verkopen, verkopen ze nog veel meer ander spul.

You win some, you loose some.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
janesh schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:54:
[...]

Dan vergeet voor het gemak even BMW, die draaien met de i3 echt geen verlies.
Daar is de afzet te klein voor. De auto zelf is duur, maar CFRP is dat ook. Verder zit er veel ontwikkeling in de banden en velgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
Nee, gaat jammer genoeg niet, is al 2 keer onverklaarbaar langzamer gaan rijden naast vrachtwagen in linkerbaan, Ik zou niet graag achter mezelf willen rijden als ie op acc staat, ik schaam me rot.
Ook bij fietsers gaat het vaak fout, bij bochten in de weg, logisch natuurlijk. Wij hadden in vorige auto altijd cc aan in de stad om geen bekeuringen te krijgen, die was recht-toe-recht-aan.
Mijn vrouw rijdt al lang zonder acc, ze vindt het erg vervelend, ik gaf het nog een kans, maar stap er vanaf, een mens kan oneindig veel beter anticiperen dan die paar sensoren en software die er in deze auto zitten. Daar tegenover kan software behoorlijk sneller reageren en oneindig lang de aandacht erbij houden.
Wat nu?
Ook zie ik dat in de komende tientallen jaren nog niet veranderen, ook bij andere merken en meer sensoren. Het verkeer , zeker in Nederland, is veel te complex en dat gaat misschien heeeel langzaam veranderen.
Het verkeer moet simpeler, alleen dan kun je wat doen. Dat lees ik overal en lijkt me heel logisch, ipv oplappen, structureel aanpakken. Maar nu niet gelijk los gaan en meegaan met de hype. Levensgevaarlijk.
Bij een ioniq werkt ACC prima. Je kan de reactiesnelheid en afstand instellen. Soms remt ie onnodig (meestal bij flauwe bocht met weinig verkeer en dan een voertuig in naastgelegen rijstrook, schuin voor je. Dan overrule je door gas te geven.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij nu al jaren in een Prius met ACC en dat bevalt prima. Inderdaad, als iemand pal voor je komt rijden dan wordt er geremd maar dat zou je anders zelf ook hebben gedaan. Verder kun je altijd met het gaspedaal overrulen.

Als je met ACC rijdt dan moet je voor een snelheid kiezen die je constant wilt rijden. Het is ongeschikt voor mensen die dan weer harder en dan weer zachter willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 14:54

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Nee, gaat jammer genoeg niet, is al 2 keer onverklaarbaar langzamer gaan rijden naast vrachtwagen....
Nu moet ik wel zeggen dat ik met de ACC in mijn i3 wel positief te spreken ben.

Nochtans werkt dit in de i3 enkel op informatie via de KAFAS2 mono camera!
Geen radar of extra stereo camera systeem.

Op de autosnelweg werkt het voor 99%
Op andere wegen durft hij bij geparkeerde auto's soms een false positive te geven.
Gelukkig gebeurt het enkel wanneer ik geen voorligger heb en kan ik het altijd anticiperen door mijn voet lichtjes op mijn gaspedaal te houden. Hij zal hierdoor niet meer hard remmen en eerder het gas wat lossen dan volledig in de ankers te gaan.

Dit doe ik ook in stop start verkeer als ik merk dat ik het beter kan anticiperen.
Onder de 30km/h werkt het systeem perfect en de Traffic jam assitant ook.
Boven de 60km/h gaat dit systeem een beetje ping pongen van links naar rechts.
Lage zon is ook nefast voor het systeem alsook mist.

gelukkig kan ik altijd switchen naar normale cruise.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
Deveon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:59:
[...]
Edit:
Vroeger: “Een computer kan nooit beter schaken als een mens”
Nu: “Een computer kan nooit beter rijden als een mens”
Wordt een computer ook beter in taal dan een mens?

Ontopic om het goed te maken:
https://www.ad.nl/auto/op...che-een-pitstop~a81a7909/

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 22-09-2018 08:17 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Aac is niet specifiek iets betreffende electrische auto’s, ook veel benzinemodellen hebben het aan boord. Wel lijkt me de instelling van de software heel anders ivm recuperatie tegenover gas loslaten. De e-golf gaat op aac maximale recuperatie gebruiken ook al heb je het manueel anders staan. Daardoor wordt het ook juist onrustig rijden bij nabijheid van andere auto’s. De balans tussen afstand houden en alvast afremmen voor voorligger klopt niet waardoor je vaak verrassend vroeg langzamer gaat rijden terwijl ik in mijn spiegels kan zien dat ik gewoon door kan rijden totdat de achterligger mij voorbij is en ik nog genoeg afstand hou. De afstand is daarbij op minimaal ingesteld. Dit maakt het rijden op aac juist onrustiger.
Gaat die vrachtwagen nu naar links of niet, kans groot of niet? Dat zijn vragen voor mensen, software reageert vaak pas op het moment dat er wat gebeurt.
Een van de paar onverklaarbare langzaam rijden dingen denk ik is veroorzaakt doordat mijn voorligger na inhalen naar rechts ging, misschien te dicht op de vrachtwagen, software denkt even dat er botsing komt en gaat raar doen.
Ook, knipperlichten van andere auto’s, ziet ie die wel? Die zijn er juist om te waarschuwen, als je als autorijder blind bent voor knipperlichten krijg je volgens mij geen rijbewijs...
Ik hoop dat er een software update komt om gewone cruise control te kunnen gebruiken. Binnenkort maar eens vragen bij de gratis cursus e-rijden van vw.
Dan nog dit
https://www.volkskrant.nl...wal-in-de-sloot~b7a76a0a/
https://www.nu.nl/auto/54...okken-bij-ongevallen.html

Ivm overstappen van zoe naar e-golf. Je koopt natuurlijk niet een auto voor de aac. E-golf kan ik zeker aanraden.
Wij hebben proefritten in smart for four, zoe, leaf en e-golf gedaan. Voor mij zou het een Zoe geworden zijn , maar de achterbank kon niet in 2-en neergeklapt worden. Mijn vrouw vond de e-golf veel steviger en daar had ze ook gelijk in. Zitpositie van leaf was een beetje smal, achteruitkijkspiegel te laag.
Nog geen moment spijt gehad!

Verwijderd

@joozzt de acc heeft een veiligheidsmarge, als jij ziet dat iemand je gaat inhalen en zelf op je voorligger gaat afremmen houd je (samen met de rest van Nederland) te weinig afstand, omdat je er al mee bezig bent om van baan te gaan wisselen nadat jij bent ingehaald. Ik vind ACC prima werken, je moet er alleen niet boven VMAX gaan rijden, want dan kan ‘ie streng ingrijpen (harde remacties). Met mijn vorige auto’s vond ik dat hij te veel afstand hield, bij de Kona vind ik dat ‘ie er iets te dicht op zit. Hij reageert echter zo scherp dat het wel kan, maar liefst wat meer afstand. Om die reden op de 1 na kortste afstand ingesteld, normaal vond ik de kortste nog te ver :O

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Waarom zet je ACC aan op wegen waar ook fietsers rijden ? Natuurlijk is dat levens gevaarlijk.

ACC is bedoeld voor op snelwegen met overzichtelijke bochten. Niet meer en niet minder.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BarryH
joozzt schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:07:
Aac is niet specifiek iets betreffende electrische auto’s, ook veel benzinemodellen hebben het aan boord. Wel lijkt me de instelling van de software heel anders ivm recuperatie tegenover gas loslaten. De e-golf gaat op aac maximale recuperatie gebruiken ook al heb je het manueel anders staan. Daardoor wordt het ook juist onrustig rijden bij nabijheid van andere auto’s.
Ik lees zo vaak dat regeneratie aan gaat bij gas los. Dat is toch een designfout als je dat niet uit kan zetten. Juist op snelwegen/Nwegen kan je (al dan niet door je ACC) juist stukken uitrollen.
Natuurlijk moet je voorkomen dat je op je remschijven moet afremmen, maar dat uitrollen is zeer efficient.

shame

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:37

3_s

kdeboois schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:39:
[...]

Waarom zet je ACC aan op wegen waar ook fietsers rijden ? Natuurlijk is dat levens gevaarlijk.

ACC is bedoeld voor op snelwegen met overzichtelijke bochten. Niet meer en niet minder.
Ik rij ook altijd met ACC aan. Dat is veel rustiger rijden, aan een constantere snelheid. Geen idee wat daar gevaarlijk aan zou zijn?

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:36:
[...]

Ik lees zo vaak dat regeneratie aan gaat bij gas los. Dat is toch een designfout als je dat niet uit kan zetten. Juist op snelwegen/Nwegen kan je (al dan niet door je ACC) juist stukken uitrollen.
Natuurlijk moet je voorkomen dat je op je remschijven moet afremmen, maar dat uitrollen is zeer efficient.

shame
Flippers aan je pedaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
TucanoItaly schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:08:
[...]

Eerlijk gezegd schrik ik wel een beetje van je ervaringen. Ikzelf rij een Renault Zoe, met alleen cruise control. Toen ik een tijdje terug een e-Golf huurde voor een weekendje, vond ik het echt fantastisch en nam me voor dat als ik ooit een nieuwe auto zou kopen, dat dat met acc zou zijn. Ik begin toch wel te twijfelen nu...
Ik ben al aan mijn 2e golf met ACC en deze is verfijnder dan de 1e versie, rechts inhalen kan prima als je even je pedaal aantikt zodra je merkt dat je vertraagd. In scherpe bochten en vooral bij rotondes is het altijd opletten en zet ik hem meestal even kort uit.
Recuperatie is niet maximaal op acc maar gericht op de vertraging voor je...dat is nou juist de bedoeling van het systeem.

Ik zou echt niet meer zonder willen.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 22-09-2018 12:05 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• joezzt
  • Niet online
oh ja, acc niet aac :-) da’s een beroepsfout , advanced audio coding.
ik wacht met smart op gouwe ouwe cruise control, hopelijk geen ijdele hoop...

• prettig
BarryH schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:36:
[...]

shame
Snelheidsafhankelijk regeneratief remmen (bmw i3 doet dat). En ook nog afhankelijk van de stand van het pedaal en de snelheid waarmee je het pedaal loslaat. Gaat heel soepel, kan zonder remmen rijden en de hele weg rollen waar nodig (even wennen, maar gaat nu automatisch).

Zelfs zo erg: stap ik in de outlander en standaard bij de eerste bocht.... oeps... remmen !

• BarryH
Ja, leuke gadget maar die gebruik ik dus nooit meer.
Alleen na starten 1 keer aanraken om regeneratie op 0 te zetten (want je kan de default niet op standaard 0 zetten). en verder uitrollen en kalmpjes aan met rempedaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:22:
[...]

Alleen na starten 1 keer aanraken om regeneratie op 0 te zetten (want je kan de default niet op standaard 0 zetten). en verder uitrollen en kalmpjes aan met rempedaal.
Je klinkt als een ICE rijder ;) Kwestie van wennen, ik vind max regen het fijnst rijden: lekker vlot en gebruik maken van de regeneratie. Uitrollen is niet meer van deze tijd (sarcasme..)

Verwijderd

joozzt schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:04:
oh ja, acc niet aac :-) da’s een beroepsfout , advanced audio coding.
ik wacht met smart op gouwe ouwe cruise control, hopelijk geen ijdele hoop...
Op veel auto’s (iig kia niro, hyundai ioniq, kona) heb je acc icm cc. Je kunt dus kiezen welke je gebruikt... Dit via 2 knoppen op je stuur, in andere auto’s kun je acc vast wel uitzetten zodat het als cc werkt in een menuutje. Kan ten slotte ook met je lane keeping assist (wat een troep, lane follow assist is 100 keer fijner).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2018 12:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:36:
[...]

Je klinkt als een ICE rijder ;) Kwestie van wennen, ik vind max regen het fijnst rijden: lekker vlot en gebruik maken van de regeneratie. Uitrollen is niet meer van deze tijd (sarcasme..)
Uitrollen is m.i. juist wel van deze tijd want dat kost niets, regeneratie gaat altijd gepaard met verlies. Dus uitrollen tot stilstand is het zuinigste, alleen in het drukke verkeer niet (altijd) mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 21:54
3_s schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:45:
[...]

Ik rij ook altijd met ACC aan. Dat is veel rustiger rijden, aan een constantere snelheid. Geen idee wat daar gevaarlijk aan zou zijn?
Op wegen waar fietsers rijden ? Je hebt gewoon minder aandacht omdat de auto toch wel zelf versneld en vertraagd of zelfs een noodstop maakt. De sensoren zijn niet gemaakt voor fietsers maar om andere auto's en snelweg banen te herkennen.

Het is gevaarlijker omdat de auto dus geen fietsers kan herkennen. Te smal, te slecht verlicht, te onvoorspelbaar.

Op de snelweg is ACC denk ik veiliger. Zeker voor mensen met de aandacht naar de smartphone en dat zijn er veel...

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

kdeboois schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:39:
[...]

Mijn Ioniq reageert anders prima op fietsers. Reed op een gegeven moment op een 60 weg in mist op de ACC met mijn voet op de rem. Voelde de auto iets gaan vertragen en een fractie van een seconde later zag ik de fietser. Was er zelf ruim op tijd bij geweest en toch had de ACC hem eerder door.

Wat dat betreft kan ik me vinden in het commentaar dat eerder gegeven werd over dat hij al relatief vroeg begint met remmen. Je hebt daar iets invloed op met de volgafstand (3 standen), maar ik zou zelf het mooiste vinden als hij remt naar gelang je de regeneratie hebt ingesteld (staat deze laag dan gaat hij eerder remmen met dat niveau van regeneratie, staat hij hoog dan gaat hij later remmen met hogere regeneratie).
BarryH schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:22:
[...]

Huh, dat kan wel toch? Je kunt het niveau aanpassen op de middenconsole ergens (eerst op de eco knop drukken en daar ergens kun je per mode de regeneratie instellen).

Toen ik hem net had stond hij altijd op 2, ben na verloop van tijd naar 1 gegaan omdat hij dan meer uitrolt wat zuiniger is, maar wat nog veel belangrijker is voor mij: Op stand 2 gaan de remlichten aan als hij vertraagt en op stand 1 niet. Stuk prettiger voor de bestuurders achter me als de remlichten niet constant aan gaan als ik mijn gas los laat...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Deveon
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:52:
[...]

Uitrollen is m.i. juist wel van deze tijd want dat kost niets, regeneratie gaat altijd gepaard met verlies. Dus uitrollen tot stilstand is het zuinigste, alleen in het drukke verkeer niet (altijd) mogelijk.
Uitrollen in druk verkeer? Vergeet het maar.
Tot 60 is nog goed te doen, maar daaronder wordt de weerstand zo laag dat je heel ver kan uitrollen. Dat zal ik tijdens de spits in Amsterdam niet proberen, want je gaat héél veel onbegrip en agressie opwekken.

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:52:
[...]

Niet als je een auto hebt waar de regeneratiefunctie standaard is (bij vrijwel alle hybrides en EV's). Uitrollen is bovendien hoogst irritant voor de achterliggers.

Gewoon normaal rijden en normaal remmen is het meest efficiënt en levert de hoogste efficiency weggebruik bij kruispunten.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:23:
[...]

Niet als je een auto hebt waar de regeneratiefunctie standaard is (bij vrijwel alle hybrides en EV's). Uitrollen is bovendien hoogst irritant voor de achterliggers.

Gewoon normaal rijden en normaal remmen is het meest efficiënt en levert de hoogste efficiency weggebruik bij kruispunten.
De meeste efficientie haal je door zo min mogelijk te remmen. Alles wat je vertraagd brengt verliezen met zich mee. Dat het irritant is voor achterliggers is gewoon omdat zij niet begrijpen waar jij mee bezig bent. Wanneer mensen gaan "hypermilen" met een EV dan schakelen ze ook alles van eco modi en recuperatie remming uit (of toch zo goed mogelijk) net omdat dat verliezen meebrengt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Je vraagt om begrip van achterliggers omdat die niet weten waar jij mee bezig bent, maar ik zou stellen dat jij begrip dient te hebben voor degenen die achter je zitten. Prima om zuinig te rijden, maar niet als dat overlast veroorzaakt voor achterliggers. De paar kWh's die je daarmee op jaarbasis bespaart is geneuzel in de marge en de overlast niet waard.

[ Voor 16% gewijzigd door Marc O. op 22-09-2018 16:39 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Verwijderd

Hypermiling is de hobby van sommigen die het een prestatie vinden om 1 keer in hun leven een tank/laadbeurt te voorkomen.Voor het verbruik maakt het weinig uit (tenzij je verder kijkt dan 5 cijfers achter de komma)

Want dat is het enige resultaat van die "prestatie". (en dan zwijgen we maar over het risico en gevolgen van met een lege tank te komen staan. Hoewel een enkeling zelfs met een jerrycan rondrijdt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Remmen is verspilde energie en met regeneratie is dat weliswaar minder maar nog steeds verspilling. Misschien had ik mijn laatste zinnetje nog moeten aanvullen met "zonder het andere verkeer tot last te zijn" maar dat spreekt bij mij als vanzelf.

En over last van anderen hebben gesproken, dan weet ik nog wel een paar andere onhebbelijkheden. Gaten laten vallen als het licht op groen gaat zodat de daarachter rijdende mensen weer rood krijgen omdat het systeem denkt dat er niemand meer aan komt. grrr

Of types die niet vooruit kijken en bij een overzichtelijke kruising stoppen en dan pas kijken, terwijl je anders gewoon had kunnen doorrijden. grrr

Zuinig rijden wil beslist niet zeggen dat je als een slak moet rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:47:
Hypermiling is de hobby van sommigen die het een prestatie vinden om 1 keer in hun leven een tank/laadbeurt te voorkomen.Voor het verbruik maakt het weinig uit (tenzij je verder kijkt dan 5 cijfers achter de komma)
Onwaar. In mijn huidige benzineauto scheelt het ruim 1/3e van het verbruik om vrachtwagensnelheid te rijden ipv Vmax en waar mogelijk het remmen te voorkomen. Dan haal ik in de praktijk 900 km ipv 600 km op een volle tank. Met 160 km per dag scheelt dat een hele hoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Want dat is het enige resultaat van die "prestatie". (en dan zwijgen we maar over het risico en gevolgen van met een lege tank te komen staan. Hoewel een enkeling zelfs met een jerrycan rondrijdt)
Je kletst uit je nek. Als ik in mn vorige auto trapte was het 1 op 6, bij normaal 1 op 10 a 12 en bij rustig 1 op 15. Ga jij uitrekenen wat het verschil van 720 km op een tank en 1800 km op een tank is? Stond soms 2 keer per week 120 liter diesel te tanken, dan leer je doortrappen snel af hoor!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

(jarig!)
Lijkt me sterk, van 1 op 15 naar 1 op 6.
Mijn 7 serie loopt ook 1 op 15, met mijn 1,8 ton zware mobile huis tussen1 op 10, 1 op 11.
Ik zou niet weten hoe ik hem 1 op 6 moet laten lopen.

Maar btw, het wordt hoog tijd dat dat "doortrappen" afgelopen is, heeft al veel te veel mensenlevens gekost.

• Marc O.
Er is nog een heel verschil tussen 'niet trappen' (waar niemand last van hoeft te hebben) en 'een paar honderd meter voor een stoplicht uitrollen' (waar achterliggers wel last van kunnen hebben).

• Marc O.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:03:
Remmen is verspilde energie en met regeneratie is dat weliswaar minder maar nog steeds verspilling.
En over hoeveel kWh per maand hebben we het dan, is dat al eens berekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020

Welke EV rijd jij ook alweer?

Op basis van mijn eigen ervaring in een Ioniq kan ik zeggen dat hypermiling en veel uitrollen ook simpelweg het verschil kunnen maken tussen wel en niet je eindbestemming halen zonder tussentijds bijladen. Kan verrekte handig zijn op routes waar de (snel)laders niet dicht gezaaid zijn.

• PeterZ(on)
Marc O. schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:52:
[...]

En over hoeveel kWh per maand hebben we het dan, is dat al eens berekend?
Geen idee, is dat dan belangrijk?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Marc O. schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:48:
Er is nog een heel verschil tussen 'niet trappen' (waar niemand last van hoeft te hebben) en 'een paar honderd meter voor een stoplicht uitrollen' (waar achterliggers wel last van kunnen hebben).
Als de rest ook uitrolt in plaats van zo lang mogelijk doorrijden en dan remmen, is dat weer geen probleem.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
janesh schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:48:
Mijn 7 serie loopt ook 1 op 15, met mijn 1,8 ton zware mobile huis tussen1 op 10, 1 op 11.

Maar btw, het wordt hoog tijd dat dat "doortrappen" afgelopen is, heeft al veel te veel mensenlevens gekost.
Ik zeg zet hem is op het circuit. Mijn Clio kan ook 40 liter diesel verbranden binnen 600km, maar kan er ook 1000 km mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marc O. schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:38:
Je vraagt om begrip van achterliggers omdat die niet weten waar jij mee bezig bent, maar ik zou stellen dat jij begrip dient te hebben voor degenen die achter je zitten. Prima om zuinig te rijden, maar niet als dat overlast veroorzaakt voor achterliggers. De paar kWh's die je daarmee op jaarbasis bespaart is geneuzel in de marge en de overlast niet waard.
De vraag is eerder: bezorg ik overlast? Om een heel simpel voorbeeld te geven van deze namiddag. Ik verlaat de bebouwde kom en zie de wagen voor mij versnellen maar zie enkele honderden meters verderop ook dat het stoplicht net op rood springt. Dan kan ik inderdaad met mijn wagen gaan meeversnellen om voor dat licht tot stilstand te komen of ik kan rustig 50 blijven rijden om dan netjes achteraan bij mijn voorligger aan te sluiten op het moment dat die terug ongeveer 50 bereikt na het wegrijden van het rode licht.

Natuurlijk heb ik ook begrip voor de wagen achter mij en zal ik zoiets niet doen als ik nog maar vermoed dat ze er last van zullen hebben maar spijtig genoeg ben ik nog aan het wachten op mijn eerste EV en vind ik het zonde om dan maar nodeloos brandstof te gaan verspillen.

Ik ga zeker niet zuinig rijden om zuinig te rijden. Als ik een kruispunt of rood licht nader en er zit niemand achter mij dan zal ik zeer vroeg mijn rechtervoet opheffen om rustig uit te bollen. Als er verkeer achter mij zit zal ik langer blijven doorrijden om dan harder af te remmen. En soms is het een beetje zoeken naar een goede balans. Ik hou liever zoveel mogelijk snelheid om vlot door het verkeer te komen dan altijd maar goed te versnellen en hard af te remmen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
janesh schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:48:

Met doortrappen* (en aan de verkeersregels houden) in de bergen deze winter nog 1 op 5.6 (17.6l/100km) gereden met een 1.0 EcoBoost Focus, wat toch een van de meer eco-wagens is op de weg achter de ev's. Daarmee reed je met gemak 1 op 20 en meer op de snelweg, waarschijnlijk wel bijna 1 op 30 als je echt hypermiled.

*waar je heel de tijd afremt en terug optrekt voor (haarspeld)bochten bergop en af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hypermilen en 'zuinig rijden' zijn 2 zaken die niet noodzakelijkerwijs gelijk aan elkaar zijn. Hypermilen wil zeggen dat iemand de maximale afstand uit 1 tank/accu-inhoud haalt en dat doet door tot op de laatste druppel door te rijden.

Zuinig rijden staat los van het "tank/accu leeg rijden" en kan ook door te tanken/laden zodra er een kwart of minder nog in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hypermiling is de hobby van sommigen die het een prestatie vinden om 1 keer in hun leven een tank/laadbeurt te voorkomen.Voor het verbruik maakt het weinig uit
Volgens mij ga je nu iets te kort door de bocht. Sommigen trekken het wellicht door tot in het belachelijke. Maar in het pré-EV tijdperk heb ik jarenlang niet harder dan 90 gereden. Lijkt me een redelijke vorm van zuinigheid.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Marc O.
Blokker_1999 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:21:
[...]

De vraag is eerder: bezorg ik overlast? Om een heel simpel voorbeeld te geven van deze namiddag. Ik verlaat de bebouwde kom en zie de wagen voor mij versnellen maar zie enkele honderden meters verderop ook dat het stoplicht net op rood springt. Dan kan ik inderdaad met mijn wagen gaan meeversnellen om voor dat licht tot stilstand te komen of ik kan rustig 50 blijven rijden om dan netjes achteraan bij mijn voorligger aan te sluiten op het moment dat die terug ongeveer 50 bereikt na het wegrijden van het rode licht.

Natuurlijk heb ik ook begrip voor de wagen achter mij en zal ik zoiets niet doen als ik nog maar vermoed dat ze er last van zullen hebben maar spijtig genoeg ben ik nog aan het wachten op mijn eerste EV en vind ik het zonde om dan maar nodeloos brandstof te gaan verspillen.

Ik ga zeker niet zuinig rijden om zuinig te rijden. Als ik een kruispunt of rood licht nader en er zit niemand achter mij dan zal ik zeer vroeg mijn rechtervoet opheffen om rustig uit te bollen. Als er verkeer achter mij zit zal ik langer blijven doorrijden om dan harder af te remmen. En soms is het een beetje zoeken naar een goede balans. Ik hou liever zoveel mogelijk snelheid om vlot door het verkeer te komen dan altijd maar goed te versnellen en hard af te remmen.
Ja, maar met die uitleg zou ik er ook geen probleem mee hebben. Het ging er mij om dat er het vermoeden werd gewekt dat iemand lang voor een stoplicht zijn gaspedaal al losliet om uit te kunnen rollen, en dat achterliggers daar maar begrip voor moesten hebben. Zoals jij het omschrijft kan ik het alleen maar toejuichen en zou ik het zelf ook doen.

• Marc O.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:11:
[...]

Geen idee, is dat dan belangrijk?
Ja natuurlijk, als je overlast veroorzaakt terwijl het geen stuiver opbrengt dan moet je niet rekenen op begrip.

• PeterZ(on)
Marc O. schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:25:
[...]

Ja natuurlijk, als je overlast veroorzaakt terwijl het geen stuiver opbrengt dan moet je niet rekenen op begrip.
Rare stelling, als het wel geld oplevert is overlast veroorzaken dus geen probleem. Maar ik heb overigens al eerder geschreven dat "zonder het andere verkeer tot last te zijn".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:34:
Rare stelling, als het wel geld oplevert is overlast veroorzaken dus geen probleem. Maar ik heb overigens al eerder geschreven dat "zonder het andere verkeer tot last te zijn".
Maar dat is nog steeds een uitermate ruim begrip. In het genoemde voorbeeld van rustig 50 blijven rollen omdat verderop het stoplicht op rood springt, zie je in de praktijk (zeker als er meerdere rijstroken zijn) dat er genoeg mensen even voorbij scheuren, om verderop vol in de ankers te moeten. Waardoor jij wellicht moet remmen ipv 'm rustig te laten uitrollen. Wie veroorzaakt er nu overlast?

Maar goed dat is wel een beetje off-topic voor dit topic hier.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:05:
[...]

Maar dat is nog steeds een uitermate ruim begrip. In het genoemde voorbeeld van rustig 50 blijven rollen omdat verderop het stoplicht op rood springt, zie je in de praktijk (zeker als er meerdere rijstroken zijn) dat er genoeg mensen even voorbij scheuren, om verderop vol in de ankers te moeten. Waardoor jij wellicht moet remmen ipv 'm rustig te laten uitrollen. Wie veroorzaakt er nu overlast?

Maar goed dat is wel een beetje off-topic voor dit topic hier.
Ter voldoening is het leuk om er een kunst van te maken om dat soort mensen nog een keer in te halen zonder dat je door rijdt. Verbaas me erover hoe vaak ik mensen vanaf de rechterbaan inhaal - vaak achter een busje of vrachtwagen - die op de linker- of middelstebaan staan te stressen alsof er iemand op de bijrijderstoel aan het leegbloeden is. Vooral in een EV vermakelijk, want je hebt toch geen zak te doen met al die assists. Kopje koffie erbij en genieten, proost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het begint inderdaad off-topic te raken. Het ging er mij alleen om dat ik wilde aangeven dat uitrollen efficiënter is dan regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Dat zijn een hoop verschillende rijstijlen... dat gaat een autonoom rijdende auto niet redden, huisartsen gaan het dan nog druk krijgen met mensen die zich de hele dag ergeren.
Overdag bugs in software op je mobiel en pc, de auto doet niet wat je wil. ‘S avonds bugs in streaming software weer.
Wordt tijd voor houtbewerken, theater of concert bezoeken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
PeterZ(on) schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:20:
Het begint inderdaad off-topic te raken. Het ging er mij alleen om dat ik wilde aangeven dat uitrollen efficiënter is dan regenereren.
Ik merk dat ik steeds vaker voor D kies ipv B. Stadsverkeer vraagt vaak om veel afremmen en optrekken en de snelweg deed ik af en toe D. Inmiddels vaak op de buitenweg óók D. En in de stad tik ik vaak tussen B en D heen en weer.

Regenereren is efficiënter dan remmen. Dat valt mij nog als grootste besparing op tov een ICE. Uitrollen ( coasten) deed ik met de ICE al veel.

Ergeren doe ik mij al lang niet meer ( niet meer zoveel) dus vroeger. Leeftijd en levenslessen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:23:
[...]

Welke hybrides en EV's staan er standaard op regenereren? Ik zou willen dat 't kon, maar ik moet 't altijd zelf kiezen als ik weg rijd: Eco+ stand springt er standaard af. De B stand is gelukkig gewoon één tikje tegen de pook vanaf D, maar je moet 'm wel geven.

Ook de Outlander staat standaard niet in regenereren stand volgens mij (paar weken in gereden, is alweer paar jaar geleden)

Normaal rijden is inderdaad 't zuinigste,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JayPe schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:17:
[...]

Ik merk dat ik steeds vaker voor D kies ipv B. Stadsverkeer vraagt vaak om veel afremmen en optrekken en de snelweg deed ik af en toe D. Inmiddels vaak op de buitenweg óók D. En in de stad tik ik vaak tussen B en D heen en weer.

Regenereren is efficiënter dan remmen. Dat valt mij nog als grootste besparing op tov een ICE. Uitrollen ( coasten) deed ik met de ICE al veel.

Ergeren doe ik mij al lang niet meer ( niet meer zoveel) dus vroeger. Leeftijd en levenslessen ;-) )
Ik zet de Leaf ook altijd in D en de Eco stand gebruik ik eigenlijk nooit. Wil ik sterker regenereren dan rem ik lichtjes en wil ik uitrollen dan druk ik het stroompedaal lichtjes in. Werkt voor mij prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hybride Toyota’s redeneren standaard en is volgens mij niet uitschakelaar. Zie ik ook gen reden toe want als je gas loslaat dan rolt hij uit en redeneert ondertussen.

Vziw idem de Zoë.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2018 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ik denk dat het allemaal niet zo veel uitmaakt qua verbruik , sterker regenereren bij gaspedaal loslaten of niet. Bij D moet je vaker op rempedaal duwen, maar dan remt ie ook op regeneratie als je niet te sterk remt. Is meer een Gebruikersinterface ding dan een besparingshulp. Ik vermoed dat ze de feature erin hebben gedaan om de overgang naar electrisch rijden te vergemakkelijken.
Ook is de timing bij sterke regeneratie best moeilijk , hoe ver voor de rotonde moet ik het gaspedaal loslaten om zonder te remmen een mooie gecontroleerde bocht te nemen. Best een leuke sport :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd heb jij een EV of Hybrid? Je post zoveel dingen waardoor ik het gevoel heb dat je trollt ofzo. Yaris hybrid en (inmiddels verkocht..) Range Rover Sport hybrid hier als ‘ervaring’ naast de huidige EV. Beiden regenereren BIJ REMMEN. Als je gas los laat rol je uit, dan springen ze wel op EV, maar dat is om de motor niet stationair te laten draaien of op af te remmen. Als je begint te remmen (met je pedaal) zie je het pijltje richting regen gaan en als je flink doortrapt voel je dat de remklauwen ook worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:43:
Hybride Toyota’s redeneren standaard en is volgens mij niet uitschakelaar. Zie ik ook gen reden toe want als je gas loslaat dan rolt hij uit en redeneert ondertussen.

Vziw idem de Zoë.
Redeneren? Zijn het autonoom rijdende AI-voertuigen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:15:
@Verwijderd heb jij een EV of Hybrid? Je post zoveel dingen waardoor ik het gevoel heb dat je trollt ofzo. Yaris hybrid en (inmiddels verkocht..) Range Rover Sport hybrid hier als ‘ervaring’ naast de huidige EV. Beiden regenereren BIJ REMMEN. Als je gas los laat rol je uit, dan springen ze wel op EV, maar dat is om de motor niet stationair te laten draaien of op af te remmen.
Een Toyota Auris hybrid van ‘11 gaat bij het gas loslaten wel wat in regen, vergelijkbaar met uitrollen op weerstand van de motor (die immers niet meedraait). Renault Zoe idem. Wil je bij beide auto’s uitrollen zonder extra ‘(gesimuleerde motor) vertraging’ dan is het een kwestie van in N zetten of pedaal een beetje intrappen. Elders las ik wel dat het met Prius het zelfde is zoals mensen die nu een Zoe rijden maar voorheen bv een Prius hadden.
B stand heeft m’n Zoe niet, Auris wel en heeft dan sterkere regen en jaagt de motor op toeren (vergelijkbaar met handmatig lagere versnelling bij dalen) als de accu wat vol raakt.

Zelf heb ik geen ervaring met e-pedal of vergelijkbaar waarbij je praktisch enkel het strompelaal gebruikt. Is het nadeel dan niet dat je niet direct de mogelijkheid hebt om snel te remmen?
Je moet dan immers nog je voet verplaatsen itt bij regen op het rempedaal waarbij het enkel een kwestie van meer druk is om snel te remmen.
Met rijles (meer dan 10 jaar geleden) bijvoorbeeld geleerd bij wegen van rechts uit te rollen met voet boven de rem zodat je snel kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reinier schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:35:
[...]

Redeneren? Zijn het autonoom rijdende AI-voertuigen? ;)
Moet zijn ‘regenereren’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:15:
@Verwijderd heb jij een EV of Hybrid? Je post zoveel dingen waardoor ik het gevoel heb dat je trollt ofzo. Yaris hybrid en (inmiddels verkocht..) Range Rover Sport hybrid hier als ‘ervaring’ naast de huidige EV. Beiden regenereren BIJ REMMEN. Als je gas los laat rol je uit, dan springen ze wel op EV, maar dat is om de motor niet stationair te laten draaien of op af te remmen. Als je begint te remmen (met je pedaal) zie je het pijltje richting regen gaan en als je flink doortrapt voel je dat de remklauwen ook worden ingezet.
Op dit moment een Prius. Gaat vervangen worden door een Zoë. Beide regenereren altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BMW i3: standaard aan (altijd) en een voorbeeld voor de rest, hebben het erg goed voor elkaar (ik heb nog geen andere EV gereden waar het beter in is). Kona kwam in de buurt, maar ook niet "af".

Uitrollen kan, gedosseerd regenereren kan, snelheidsafhankelijk, mode afhankelijk, etc ......na tijdje doe je het vanzelf goed (niks inschatten etc ..... doe je nu ook niet met remmen !).
Uitrollen en regeneratief remmen is perfect te doseren.

Je remt alleen nog als je plots moet remmen, zelfs in druk verkeer gebruik je de rem niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 13:18
MarcelGo schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:01:
[...]

Ik ben al aan mijn 2e golf met ACC en deze is verfijnder dan de 1e versie, rechts inhalen kan prima als je even je pedaal aantikt zodra je merkt dat je vertraagd. In scherpe bochten en vooral bij rotondes is het altijd opletten en zet ik hem meestal even kort uit.
Recuperatie is niet maximaal op acc maar gericht op de vertraging voor je...dat is nou juist de bedoeling van het systeem.

Ik zou echt niet meer zonder willen.
Dit. Ik rijd momenteel een Golf VII benzine, en ACC is ideaal. Bij trage linksrijders idd eventjes je gaspedaal een tikkie geven, en dan hou je gewoon de snelheid.
Het was heel even wennen in het begin, maar het is nu heerlijk rustig. Zeker op een snelweg als de A2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Dit weekend met een BMW i3 retourtje Amsterdam Parijs gedaan.
Vrij avontuurlijk met die gekke franse Corri-Door fastchargers langs de Autoroute. Heenreis kleine 9 uur over gedaan, terugreis 8 uur. Zeker de helft van de franse fastchargers, wat er echt niet heel veel zijn, bleken defect bij aankomst terwijl Chargemap aangeeft dat ze gewoon online zijn. Zowel op de heen als op de terugweg de auto bijna leeg moeten rijden om na een defecte fastcharger bij de volgende te komen.

Volgende maand als de Ioniq er is nog maar eens over doen; die doet het wat beter op de snelweg dan de i3 blokkendoos..

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
@JayPe Outlander PHEV is standaard regeneratie stand B2 (B2 en D zijn identiek). Met de flippers kan je wisselen tussen B0 (uitrollen, 0 regen) of B5 (maximaal regen, best pittig). Eigenlijk gebruik ik zowel B0 als B5, maar alles ertussen boeit niet zo.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

(jarig!)
Spiller schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:42:

Volgende maand als de Ioniq er is nog maar eens over doen; die doet het wat beter op de snelweg dan de i3 blokkendoos..
Dan heb je geen i3s mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 16-09 18:08
Vrij avontuurlijk met die gekke franse Corri-Door fastchargers langs de Autoroute. Heenreis kleine 9 uur over gedaan, terugreis 8 uur. Zeker de helft van de franse fastchargers, wat er echt niet heel veel zijn, bleken defect bij aankomst terwijl Chargemap aangeeft dat ze gewoon online zijn. Zowel op de heen als op de terugweg de auto bijna leeg moeten rijden om na een defecte fastcharger bij de volgende te komen.

Dat is niet tof. Ik heb de indruk dat er meer problemen zijn met CCS laden dan met chademo laden. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 11:46

Wat gaf de app van Sodetrel aan? In mijn beleving is dergelijke status-informatie bij Chargemap grotendeels community-driven en daardoor niet altijd even up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tassadar32 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:47:
@JayPe Outlander PHEV is standaard regeneratie stand B2 (B2 en D zijn identiek). Met de flippers kan je wisselen tussen B0 (uitrollen, 0 regen) of B5 (maximaal regen, best pittig). Eigenlijk gebruik ik zowel B0 als B5, maar alles ertussen boeit niet zo.
Nou echt niet.... ding rolt zowat door, zelfs in B5 (ga maar eens in een i3 rijden, zo moet het). Heb er zelf een en dat remmen stelt niks voor.

Een puntje: de I3 is wel licht dus is stuk makkelijker af te remmen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik ga zelf niet super op mijn verbruik letten alleen als mijn range het niet gaat halen ga ik achter wat vrachtwagens hangen en moet je opletten hoe veel extra range je dan krijgt. Maar ik heb geen tijd/zin om elke dag op mijn verbruik te letten. Het is al druk genoeg in het verkeer met alle idioten op de weg. Ik zorg wel dat al mijn kwh altijd 100% groene stroom is uit de juiste bronnen (dus geen biomassa bijvoorbeeld) en dan heb ik echt mijn best gedaan voor het milieu en mijn kosten die ik maak. Dus ik ga nu 100% duurzaam naar mijn werk en thuis alles duurzaam.

Mijn huis is dan wel niet 100% zero emission. Maar heb wel alles geregeld dat ik 100% groene stroom. Tja gas is nog een lastige maar die is gecompenseerd het is niet geweldig but something. We gaan wel over op eletische verwarming maar ons huis is gewoon niet genoeg geïsoleerd beter kan niet helaas te oud begin vorige eeuw waren ze er niet zo mee bezig. Dus zal ik dat moeten oplossen met op stoken van mijn eigen bomen uit mijn tuin / takken etc die ik zelf vervang. En misschien een pellet CV / houtvergasser voor CV.

Voor nu heb ik een zero emission vakantie gedaan naar frankrijk en we gaan dat meer doen ipv vliegtuig pakken. De kids zijn zelfs voor omdat die het ook belangrijk vinden om beter met het milieu om te gaan. Plus we hadden vroeger als een bezwaar om ver te gaan met de auto vanwege de verspilling en nu is dat weg. Plus het is heerlijk om van a naar b te rijden en af en toe te laden auto pilot aan en gaan. Helemaal top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

(jarig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:37

3_s

MeZZiN schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:26:Dus zal ik dat moeten oplossen met op stoken van mijn eigen bomen uit mijn tuin / takken etc die ik zelf vervang. En misschien een pellet CV / houtvergasser voor CV.
Pellets is nog ok, maar stoken van eigen bomen geeft ook veel fijn stof.

Geen idee hoe zich dat verhoudt tov gas...
Pagina: 1 ... 99 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.