Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-09 09:09
jinxedworld schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:59:
[...]

Kijk eens uit het raam :P . Daar is je reden voor de stilte :*)
Alle EV's aan de zonnepanelen geknoopt :*)

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het is wel erg slecht met de lucht bij ons in de buurt zit. Woon zelf in wieringerwaard (hollands kroon) alles wat maar kan roesten zal roesten de zilte lucht zorgt daar wel voor. De C1 heeft weinig roest gelukkig met zijn 9 jaar. Super gezond voor ons (zilte lucht) maar verder erg onhandig.

Grappig genoeg is ons hekje van 100+ jaar oud niet doorgeroest blijkbaar kan het wel goed.

Maar goed mijn tesla zal geen last hebben (als de lak maar dekkend is .... was een dingentje) helemaal alu. Nu met 2-3 extra lagen moet dat wel goed gaan hoop ik.

En vakantie tijd alle ev rijders zijn lekker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
MeZZiN schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:21:
Het is wel erg slecht met de lucht bij ons in de buurt zit. Woon zelf in wieringerwaard (hollands kroon) alles wat maar kan roesten zal roesten de zilte lucht zorgt daar wel voor. De C1 heeft weinig roest gelukkig met zijn 9 jaar. Super gezond voor ons (zilte lucht) maar verder erg onhandig.

Grappig genoeg is ons hekje van 100+ jaar oud niet doorgeroest blijkbaar kan het wel goed.

Maar goed mijn tesla zal geen last hebben (als de lak maar dekkend is .... was een dingentje) helemaal alu. Nu met 2-3 extra lagen moet dat wel goed gaan hoop ik.

En vakantie tijd alle ev rijders zijn lekker weg.
Tesla heeft erg zachte lak, veel laten de auto behandelen (extra laag was erop of zelfs glaslaag). Weet ik van car-detailer, hij doet er heel veel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 20:23
Zeker stil hier. Maar ik meld me. Een Leaf gekocht!
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in duurzaamheid en elektrisch rijden vind ik ontzettend leuk. Door mijn werk (duurzaam bedrijf) heb ik in een i3 en Ampera-e gereden en dat bevalt altijd wel ontzettend goed. En nu, een jaar of 25 en een vriendin hebbende, werd het naast mijn brandstofmotor tijd voor een elektrische auto.

Enkele weken heb ik de occassionssites in de gaten gehouden, en de prijzen vielen mij best tegen. De eerste generatie was amper/niet onder de 10K te vinden, en voor de tweede generatie kwam je niet onder de 15K. Een mooie 2e gen Tekna was 17/18K. Gezien de betere accu, bagageruimte, warmtepomp en donkere interieur wilden we graag de tweede generatie. Uiteindelijk heb ik een particulier gevonden die 15.5K vroeg voor een mooie grijze Leaf uit 2015 met 90.000 km. In 'nette staat' stond er in de advertentie. Yeah Right..

Woensdag kwamen mijn vriendin in Zaanstad aan, en ik heb nooit zo'n vieze auto gezien (in het echt). Er zat bijna een soort vetlaag op, hij had in 3 maanden slechts 10 km gereden en onder een boom gestaan (vogelpoep zat er gelukkig niet op). Ook zit er een flinke barst in de voorruit en is de voorbumper aan beide kanten beschadigd. De auto viel me wel tegen, het was ook een uitdaging om te kijken waar krassen zaten gezien de viezigheid. Vooraf had ik al gezegd maximaal 12.5k te willen betalen tegen de verkoper. Na wat wachten kwam de verkoper aan.

We mochten direct een proefritje maken, en het schoonmaken van de vieze voorruit lukte niet omdat de ruitensproeiervloeistof op was. Nog zo'n schoonheidsfoutje.. Maar stiekem vond ik dat ook niet zo erg omdat dat mijn onderhandelingspositie sterker maakte. De leaf reed erg goed, banden waren oke (voor) tot prima (achter). Ook zag de auto er van binnen mooi uit (geen extra opties verder) en was hij lekker ruim. We hoopten met een Leaf tien jaar te gaan doen, en dat is ook ons doel. Zeker als de range-extender (op wachtlijst bij MUX! :) ) erin komt is een Leaf een fantastische auto voor ons.

Terug bij het onderhandelen begon ik over de reparatiekosten: voorruit 400 eur, bumper ook flink wat geld, binnenkort voorbanden, etc. De accu had nog wel vier twaalf streepjes gelukkig. Ik wilde zeker geen miskoop begaan en bood 12k. Hij deed een tegenbod van 12.500. Uiteindelijk kwamen we in het midden uit. Dus: Wij hebben een Leaf!

De Leaf is inmiddels gewassen en gepolijst. We gaan dit weekend van Zoetermeer naar Nijmegen op bezoek. Duurt enkele reis maar een kwartiertje langer dan 'normaal' omdat we even moeten snelladen. We laden bij Allego omdat de Maingau pas nog niet bekend is bij Fastned. Ik kijk uit naar alle avonturen met de Leaf en als we er een paar honderd euro tegenaan gooien ziet hij er ook nog uitstekend uit en hebben we een super comfortabele, veilige en ruime auto. Ik ben blij met de deal :)

Leaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:52
@t0mmiiiii Van harte gefeliciteerd met de aanschaf! Veel rijplezier.

Die polo naast je op de foto was zeker een bijzonder exemplaar... lekker staan laden (?) op een laadplek...

[ Voor 3% gewijzigd door BB-One op 20-07-2018 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Goede deal gedaan hoor......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-09 09:09
t0mmiiiii schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:36:
Zeker stil hier. Maar ik meld me. Een Leaf gekocht!
[...]
Dus: Wij hebben een Leaf!

[afbeelding]
Gefeliciteerd!

Die Polo die ook staat te laden is ook wel vet, daar zie je echt niet aan dat het een EV is 8)7

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

@t0mmiiiii wow, dat is een geweldige deal voor een 2e gen Leaf. Ik ben er helemaal jaloers op, die had ik voor die prijs ook wel gekocht als 'onderzoeksauto' voor de zaak :) Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
BB-One schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:48:
@t0mmiiiii Van harte gefeliciteerd met de aanschaf! Veel rijplezier.

Die polo naast je op de foto was zeker een bijzonder exemplaar... lekker staan laden (?) op een laadplek...
Thanks! Ja op dit parkeerterrein is bijna altijd wel een oplaadplek door een ICE ingenomen.. Heb gelukkig nog niet gehad dat ik daardoor geen oplaadplek had.
mux schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:57:
@t0mmiiiii wow, dat is een geweldige deal voor een 2e gen Leaf. Ik ben er helemaal jaloers op, die had ik voor die prijs ook wel gekocht als 'onderzoeksauto' voor de zaak :) Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben.
Dankjewel! Als ik iets voor je kan doen hoor ik het wel via DM. En over de deal, hij heeft dus nog wel 1000 euro liefde nodig om echt in nette staat te zijn, maar ik ben tevreden.

Twee weken geleden kwam ik nog een rode 2014 Leaf Tecna tegen op Marktplaats die uiteindelijk voor 13.5k is verkocht omdat de eigenaar naar het buitenland emigreerde en haast had. Ik was net te laat. Ook een erg mooi ding (op foto's) en toen baalde ik zeer. Maar ik ben nu genezen van dat balen! :)

Qua snelheid vind ik het overigens ook een prima ding. Acceleratie onder de 100 is prima, en de topsnelheid is 144 op de gps zoals aangegeven. Ook de koppeling met de iphone is prima via de 'ipodfunctie' (usb). De app om op afstand dingen met de auto te doen is wel een beetje langzaam maar ach..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Veel plezier mee! Wel apart, geïmporteerd en 8 maanden gereden in NL en dan al verkopen? Klinkt iig als een koopje, veel veilige km's toegewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

t0mmiiiii schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:27:
Twee weken geleden kwam ik nog een rode 2014 Leaf Tecna tegen op Marktplaats die uiteindelijk voor 13.5k is verkocht omdat de eigenaar naar het buitenland emigreerde en haast had. Ik was net te laat. Ook een erg mooi ding (op foto's) en toen baalde ik zeer. Maar ik ben nu genezen van dat balen! :)
Je mag blij zijn dat je die niet had gekocht, want dat was een (bekende) scammer :) als je ooit een 2011/12 leaf voor 7000 euro of een 2014 Tekna voor 13500 ziet staan, dan is het in 90% van de gevallen hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@t0mmiiiii
Top man ! Gefeliciteerd en welkom bij de E.V club.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
mux schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:47:
[...]

Je mag blij zijn dat je die niet had gekocht, want dat was een (bekende) scammer :) als je ooit een 2011/12 leaf voor 7000 euro of een 2014 Tekna voor 13500 ziet staan, dan is het in 90% van de gevallen hem.
Serieus!? Was deze: https://link.marktplaats.nl/m1299169250 hij stond eerst op 14000. De communicatie was wel geloofwaardig.

Mijn broer begon vond overigens dat ik een aankoopkeuring had moeten laten doen bij de Leaf. Ik had hier echter geen zin in (wilde er geen tijd voor maken). Er kan natuurlijk ook wel wat minder kapot bij een Elektrische auto.. Van banden etc kan ik de status wel inschatten. Vinden jullie een aankoopkeuring bij een elektrische auto handig?
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:30:
Veel plezier mee! Wel apart, geïmporteerd en 8 maanden gereden in NL en dan al verkopen? Klinkt iig als een koopje, veel veilige km's toegewenst :)
Dankjewel! Ja hij komt uit Frankrijk, is door Gogreencars (AutoBleeker) in Purmerend geimporteerd meen ik. Er zat geen thuislader bij maar de verkoper heeft die alsnog gekregen van GoGreencars :), dus die kan ik ophalen. Wel bijzonder dat er trouwens ook een 20A kabel bij zit ipv 32A wat de Leaf ook ondersteunt (ong 7 kW meen ik).

[ Voor 27% gewijzigd door t0mmiiiii op 20-07-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38
t0mmiiiii schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:36:
De accu had nog wel vier streepjes gelukkig.
Eén opmerking, wat bedoel je met vier streepjes, heb je niet toevallig naar de temperatuur gekeken (links)? Hoeveel balkjes SOH (klein rechts, op onderstaande foto 10/12) heb je nog?
Afbeeldingslocatie: https://canadianleaf.files.wordpress.com/2017/08/img_4509.jpg?w=593

Verder, een niet-witte Leaf, dat is echt helemaal top, mooie prijs ook!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
assje schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Eén opmerking, wat bedoel je met vier streepjes, heb je niet toevallig naar de temperatuur gekeken (links)? Hoeveel balkjes SOH (klein rechts, op onderstaande foto 10/12) heb je nog?
[afbeelding]

Verder, een niet-witte Leaf, dat is echt helemaal top, mooie prijs ook!
Uh, 12 streepjes bedoel ik idd! Dus de SOH. Ben benieuwd wat LeafSpy zegt al schijnt het BMS zelf de SOH niet altijd even goed te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zoe rijders: ik heb een OBD dongle opgeduikeld. Wat is de beste manier om met mijn iPhone de Zoe uit te lezen? Ik heb er lang geleden eens naar gekeken. CanZE was het geloof ik. Is dat nog steeds zo? Als iemand uit ervaring kan aanraden wat handig is om te gebruiken, ik hoor het graag.

Hoeft trouwens niet met iPhone, een Mac of Linux gebaseerde tool kan ook natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door mddd op 20-07-2018 17:03 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
t0mmiiiii schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:19:
[...]
Mijn broer begon vond overigens dat ik een aankoopkeuring had moeten laten doen bij de Leaf. Ik had hier echter geen zin in (wilde er geen tijd voor maken). Er kan natuurlijk ook wel wat minder kapot bij een Elektrische auto.. Van banden etc kan ik de status wel inschatten. Vinden jullie een aankoopkeuring bij een elektrische auto handig?[..]
Misschien maar kan me niet voorstellen hoe je de mogelijk dure onderdelen kan beoordelen als je denkt aan: aircopomp, inverter of de motor. Met name electronica zal toch meer plotseling stuk gaan itt mechanische onderdelen waarvan je ook beter de staat kan beoordelen.
@mddd
Is het een odb2 met wifi? anders werkt dat denk ik niet met iphone. Op ios gebruik ik CanZe en heb een paar andere odb iphone bekeken maar het is toch specifiek en geeft veel informatie. Alleen met dtc codes laat het wat te wensen over en de app is nogal belastend qua resources op m'n iphone en ipad maar op die laastste valt het minder op (wordt warm en accu raakt gauw leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
t0mmiiiii schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Uh, 12 streepjes bedoel ik idd! Dus de SOH. Ben benieuwd wat LeafSpy zegt al schijnt het BMS zelf de SOH niet altijd even goed te weten.
Vorige week met behulp van @mux die van mij bekeken, was 83% bij 12 SOH (als ik me goed herinner).

Helemaal eerlijk is hij dus niet met de balkjes. Die van mij is 12-2013 En nu 70kkm.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:31

Glewellyn

is er ook weer.

t0mmiiiii schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:48:
[...]

Ik heb een ODB2 connector en LeafSpy, en wil hem wel voor je uitlezen Maar vanaf Zoetermeer is het een eindje rijden naar mijn huis in Monnickendam.

Misschien wil @mux je ook wel helpen? Dat is denk ik dichterbij voor je.

En wie durft?

[ Voor 6% gewijzigd door Glewellyn op 20-07-2018 19:03 . Reden: Oxford comma ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BMW Isetta! Maar eerlijk gezegd zie ik dit niet echt als een serieus volumeproduct. Het zou geweldig zijn om die knetterende 45-km wagentjes te vervangen, maar de mensen die die auto's rijden hebben meestal toch niet het geld voor meer dan dat.
En kleine elektrische auto's zijn er al.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Iemand ervaring met de Peugeot partner tepee electric of de Citroen zus?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
iPace verbruikstest op autobahn bij 100-130 km/u: 25% meer dan X, 45% meer dan S.
En laadtijd 50% langer! Ieder uur snelweg rijden vereist 30min laden. 😱
YouTube: Jaguar I-Pace: Enttäuschung bei Ladeleistung am HPC - Ultraschnellla...

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HekkeySE schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:30:
iPace verbruikstest op autobahn bij 100-130 km/u: 25% meer dan X, 45% meer dan S.
YouTube: Jaguar I-Pace: Enttäuschung bei Ladeleistung am HPC - Ultraschnellla...
das is inderdaad een groot verschil.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ANWB:
https://view.publitas.com...708_2018_kiosk/page/36-37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gR8j9JCk0cpWTcygCx9ibnbA/full.png
midden boven
Boodschap: ga met je EV niet het land uit.
Of zijn we hier allemaal pioniers?

Ik moet zeggen dat de hoeveelheid planning voor Duitsland en Oostenrijk vooralsnog ernstig meevalt; de TNM pas zou moeten werken en als plan B is er een verzameling apps.
Bij boeken had Düsseldorf nog een eigen Stadtwerke pas, maar sinds twee maanden zitten die ook bij een club die roamingpartner van TNM is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Ik wil ook elektrische rijden :p zodra mijn contract voor in is maar gaan rondneuzen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Ik kom op Twitter vaak mensen tegen die vol vooroordelen zitten over elektrische auto's. Je kent het wel; kolenstroom, je kunt er niet ver mee rijden, ze zijn nóg slechter voor het milieu dan fossiele auto's, het stroomnetwerk kan het niet aan, de accu is na een paar jaar dood, het is te duur, etc.

Nu is dat natuurlijk een genuanceerd verhaal. Ik probeer af en toe, net als anderen hier, het gesprek aan te gaan als iemand voor rede vatbaar is. Toch leek het me veel handiger als ik kon verwijzen naar een webpagina waar het allemaal op staat (met op zichzelf weer andere nuttige links en uiteraard ook een doorverwijzing naar mijn boek voor wie er 220 pagina's over wil lezen).

Ik heb hier de tien misvattingen opgesomd. Deze tien zijn het:
1) Je kunt er niet ver mee rijden
2) Laden duurt veel langer dan tanken
3) Een elektrische auto helemaal niet beter voor het milieu (1). De stroom is afkomstig van vervuilende kolencentrales!
4) Een elektrische auto is helemaal niet beter voor het milieu (2). De accu is ontzettend vervuilend
5) Het stroomnetwerk kan het helemaal niet aan als we morgen allemaal elektrisch gaan laden
6) De accu gaat maar een paar jaar mee en daarna is je auto onverkoopbaar
7) Iedereen weet dat waterstofauto’s de toekomst zijn
8 ) Elektrische auto’s zijn alleen voor rijken, ze zijn veel te duur
9) Elektrische auto krijgen (onterecht) heel veel subsidie
10) Elektrisch rijden is een hype die snel weer overwaait

Ik heb denk ik de belangrijkste 10 punten afgevangen. Of mis ik nog iets dat veel belangrijker is? Voor alle punten geldt dat de tekst extreem compact moet zijn, anders gaat niemand het lezen. Dat betekent ook dat je dus niet álles kunt noemen.

Mis ik nog essentiële zaken? Staan er feitelijk onjuiste zaken in? Zijn er nuttige links naar artikelen (of plaatjes) die ik nog kan opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektrisch rijden is niet leuk! :+
Dat wordt het meest gezegd, lachen om dan ff in een tesla roadster los te gaan op de lekdijk tot kotsens toe van de bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
3) CO2 uitstoot is inderdaad ook helemaal niet het pluspunt van elektrische auto's, het is de totale gebrek aan 'tailpipe' emissies waar de winst zit: geen smog (ozon), NOx, SOx, fijnstof. Kolencentrales worden sowieso uitgefaseerd in Nederland, met of zonder elektrische auto's. De marginale extra stroom voor je laadpaal komt van gascentrales vandaan, wat een enorm stuk schoner brandt dan die benzine/diesel.

5) is op zich wel waar, maar de huidige relatief beperkte groei van elektrische auto's kan je vrij makkelijk bijhouden qua extra koper de grond in duwen. En de laadpalen betalen ook netaansluitingskosten, net als de prive-paal in je huis dus dat zit gewoon in je stroomrekening danwel de kwh prijs bij de laadpaal.

7) zou kunnen, maar die zijn er nog lang niet, en de elektrische auto wel. Als waterstofauto's over tien, twintig jaar beter zijn, da's mooi dan doen we dat dan. Tis niet alsof je elektrische auto ineens niet meer werkt of totaal waardeloos is als er ook waterstof auto's komen, en wie koopt een auto voor veel langer dan 10 jaar?.In de jaren 50 dachten we dat we binnen tien jaar vliegende auto's hadden, we wachten er nog steeds op.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2018 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
@Yero
goed gedaan!
Je kan ook nog even linken naar de artikelen op De Correspondent:
Deze bijvoorbeeld:

https://decorrespondent.n...pen/639345045416-77593ba2

of:

https://decorrespondent.n...den/549374605758-90bdad5a

[ Voor 18% gewijzigd door birdibird op 20-07-2018 22:35 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Thx @birdibird - die eerste stond er al in (het vervolg er van), de tweede nog niet, maar nu wel. :)
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:33:
3) CO2 uitstoot is inderdaad ook helemaal niet het pluspunt van elektrische auto's, het is de totale gebrek aan 'tailpipe' emissies waar de winst zit: geen smog (ozon), NOx, SOx, fijnstof.
Ja, de meeste discussies gaan vaak over CO2. Ik heb de rest er ook in genoemd, maar misschien dat ik de winst daarvan nog meer kan benadrukken.
5) is op zich wel waar, maar de huidige relatief beperkte groei van elektrische auto's kan je vrij makkelijk bijhouden qua extra koper de grond in duwen. En de laadpalen betalen ook netaansluitingskosten, net als de prive-paal in je huis dus dat zit gewoon in je stroomrekening danwel de kwh prijs bij de laadpaal.
Gelukkig gaat morgen niet iedereen een EV rijden (anders was er inderdaad wel een probleem). Maar aangezien dat gefaseerd gaat en zelfs Tennet stelt dat dit probleem te overzien is, heb ik daar wel vertrouwen in (hoewel de uitdaging met het uitfaseren van gas wel wat groter geworden is). Zeker wanneer 'slim laden' en V2G echt van de grond komt. Ik doe zelf mee aan twee pilots waarbij er niet geladen wordt als er veel vraag naar stroom is.
7) zou kunnen, maar die zijn er nog lang niet, en de elektrische auto wel. Als waterstofauto's over tien, twintig jaar beter zijn, da's mooi dan doen we dat dan. Tis niet alsof je elektrische auto ineens niet meer werkt of totaal waardeloos is als er ook waterstof auto's komen, en wie koopt een auto voor veel langer dan 10 jaar?.In de jaren 50 dachten we dat we binnen tien jaar vliegende auto's hadden, we wachten er nog steeds op.
Het zou misschien kunnen dat het over 20 jaar een ander verhaal is (niemand kan in de toekomst kijken), maar waterstof is niet nieuw. In de jaren 90 was het ook al veelbelovend. Waterstof kampt met een aantal fundamentele natuurkundige minpunten (efficiëntie). Over 20 jaar zijn die misschien minder groot, maar niet volledig weg. Desondanks kan het prima zijn dat de ene auto dan op een accu rijdt en de andere op waterstof (net als benzine, diesel en lpg nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Yero schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:16:
Ik kom op Twitter vaak mensen tegen die vol vooroordelen zitten over elektrische auto's.
offtopic:
Als je dan kijkt naar wat die mensen verder voor berichten schrijven of ehm tweeten en retweeten, zit er dan wat positiefs bij?
Voorheen interesseerde het platform me weinig maar toch eens aangemeld om te kijken wat er over de recordpoging van de elfwegentocht werdt gemeld. Dat en verder lezend dacht ik 'daar mis ik dus weinig aan en mijn account kan weer weg'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Yero schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:45:
Hoewel perfect, is een elektrische auto op alle fronten een veel groener en duurzamer alternatief dan een auto op fossiele brandstoffen.
Ik denk dat je bedoelt NIET perfect, toch? ;)
(hoewel ik mijn Zoe tamelijk perfect vind....)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
bite schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:50:
offtopic:
Als je dan kijkt naar wat die mensen verder voor berichten schrijven of ehm tweeten en retweeten, zit er dan wat positiefs bij?
Voorheen interesseerde het platform me weinig maar toch eens aangemeld om te kijken wat er over de recordpoging van de elfwegentocht werdt gemeld. Dat en verder lezend dacht ik 'daar mis ik dus weinig aan en mijn account kan weer weg'
Ik gebruik zelf Tweetdeck en heb diverse kolommen openstaan. Op die manier zie ik ALLES wat mensen schrijven over elektrische auto's, elektrisch rijden, de klimaatwet en vele andere onderwerpen (waaronder tech). Neem één ding van me aan: je wordt er niet vrolijk van. Veel twitteraars zijn 'eitjes' (zonder profielfoto of met amper volgers) die meer op trollen lijken en die roepen echt de domste dingen. Ik kijk eerst even naar het profiel en naar recente tweets om te kijken of het zin heeft om te reageren. Vaak niet. En ook eenmaal in gesprek loop je vaak vast (want men heeft ooit gelezen dat...). Daar staat tegenover dat er ook mensen zijn met nuttige informatie, zoals recente onderzoeken. De elfwegentocht kwam inderdaad ook meermaals langs (meestal positief).
birdibird schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:55:
Ik denk dat je bedoelt NIET perfect, toch? ;)
(hoewel ik mijn Zoe tamelijk perfect vind....)
Oeps :o gecorrigeerd

[ Voor 8% gewijzigd door Yero op 20-07-2018 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
HekkeySE schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:30:
Dat is het dubbele verbruikt van een ioniq.
Nou die race durf ik wel aan .
Of wel leuk voor Bjorn race ioniq vs i-pace.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:07 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Er schijnt binnenkort een i3 met grotere accu aan te komen @_eLMo_
(en natuurlijk ook een 60kWh Leaf) ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Yero op 20-07-2018 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 20:55

Polycom

Poes van goud

De bmwi3 is natuurlijk een totaal
mislukt tussen model. Gigantisch duur en amper range.. liefde maakt blind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De i3 vind ik een gekke auto, hij is erg duur en qua kilometrage valt ‘ie erg tegen. Ooit via een klant naar de eerste preview in NL geweest, toen mochten we ook even in de elektrische 1 serie rijden (een paar NLse bedrijven hadden die destijds gekocht). Dat waren echt top auto’s! Is de ioniq misschien interessant in de lease voor je? Verder is dat ‘100 euro premium’ natuurlijk best prima om in een nieuwe auto te rijden tov je oudere auto die 450 in de maand kost. Tot slot: kijk eens naar een toyota yaris occassion, voor vrouwlief gekocht. Incl verzekering en afschrijving zijn we daar 300 per maand aan kwijt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Polycom schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:39:
De bmwi3 is natuurlijk een totaal
mislukt tussen model. Gigantisch duur en amper range.. liefde maakt blind :P
i3 is geniaal ontworpen (duik er maar eens in, model-T of his time genoemd), ontwerp is smaak (love or hate).

Maar dat was 2013 en een "designstudie" van BMW als test, gaan ze nooit meer maken.
Zelf commercieel een succes voor BMW (ze maken er gewoon winst op).

Range: ik kom in NL echt overal zonder veel vertraging qua laden. Heb een REX en rij 99% elektrisch met 22kwh acccu.

De i3 gaan we nog lang zien in het straatbeeld (alu/fiber auto, range extender en accu die heel lang mee gaat).

De 44kwh accu, 100 kw DC en 11kw (3-fase) laden: zou prima zijn.
Wel duur, maar ook kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 21-07-2018 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 100% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Mijn ervaring is: 100-150 km range (winter-zomer)... te krap.
Heb nog heel af en toe de range extender nodig.....super want kost me geen tijd en kan dan die paar km doorrijden naar de snellader ipv paal zoeken en daar uur te gaan laden.

200-250 km range.... dek je in NL, met huidige snellaadnetwerk, alles mee.
De nieuwe i3 94ah: kan 3-fase laden (dus thuis/zaak/bestemming aan 11kw), dat scheelt.

O ja, ik zou zelf niet de 33kwh nemen maar wachten op de laatste 44kwh.
Je ziet het ook aan de gebruikte markt prijzen: 33kwh zakt hard in prijs, de 22kwh ook (BEV)
Echter de REX versies niet ! (omdat je daar overal mee komt)

En hier ook voor de Kona gekozen en i3 vervang ik wellicht voor de niro.....64kw. 450-500km met snelladers: klaar.

[ Voor 31% gewijzigd door prettig op 21-07-2018 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
_eLMo_ schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:53:
Ik twijfel nog over de range inderdaad. Ik zit ook te kijken naar de Ioniq, maar die heeft net als de i3 (33kWh -> 27.2 usable) een 28kWh batterij. Dus de range wordt daar niet beter mee (alleen de lease 165 lager).
Dat getal zegt in dit geval niet zo heel veel; de Ioniq rijdt een heel stuk efficiënter dan de i3, daar haal je gemiddeld echt makkelijk 200km mee in de praktijk; in de zomer staat bij mij bij een volle accu structureel iets tussen 240 en 250 op de GOM en dat klopt ook. Is uiteraard zeer afhankelijk van je rijstijl (bij mij vrij veel filesnelwegkilometers en daaruit volgende binnenwegen) maar dat geldt voor elke EV. Pas bij 60+ kWh accu's denk ik dat dat effect minder relevant wordt omdat je toch wel voldoende range hebt voor je iets langere rit, hoe hard je ook rijdt.
Alleen de leaf zit op 40kWh, en dat is natuurlijk een groot verschil, en dan ook nog 10k goedkoper...
In de praktijk is dat verschil zo groot niet; sterker nog, bij winterse temperaturen op een langere afstand waarbij je moet snelladen wint de Ioniq het zelfs van de Leaf!

Wat ik dus wil zeggen: staar je niet alleen blind op kWh cijfertjes, maar kijk vooral ook echt naar praktijkervaringen en laadtijden.

Succes met kiezen! Welke je uiteindelijk ook neemt, je zult er blij mee zijn. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Succes, de gordel links achter van de L200 is het exact zelfde model als gebruikt in de i-MiEV/C-Zero/Ion. Deze zijn vrij makkelijk voor handen via de onderdelenzoeker websites. Voor 70 euro een 2e hands exemplaar en dan kan deze weer door de keuring.

Overigens blij verrast dat na het gebruik van de Allego snellader bij Twaalfmaat ik deze sessie binnen 15 minuten ook in de Maingau op terug kon vinden. Ik had wel de kaart gebruikt in combinatie met de paal, dus gestart en gestopt met de pas. Kennelijk werkt die terugkoppeling vrijwel direct naar Maingau.

Omgerekend was het 5,4kWh in 9 minuten, voor 45 cent en omgerekend 9 cent/kWh. Het is een hele rare gewaarwording om het auto rijden goedkoper te zien worden naarmate deze ouder wordt. Uiteraard is het niet voorbehouden aan mijn auto, maar desalnietemin een vreemde ervaring.

Ineens gaat elke vergelijking met een benzine auto in gebruik volkomen mank. Van 45 euro voor 450km naar 6 euro. Wut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 107% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 19:42
prettig schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 07:47:
[...]

i3 is geniaal ontworpen (duik er maar eens in, model-T of his time genoemd), ontwerp is smaak (love or hate).

Maar dat was 2013 en een "designstudie" van BMW als test, gaan ze nooit meer maken.
Zelf commercieel een succes voor BMW (ze maken er gewoon winst op).

Range: ik kom in NL echt overal zonder veel vertraging qua laden. Heb een REX en rij 99% elektrisch met 22kwh acccu.

De i3 gaan we nog lang zien in het straatbeeld (alu/fiber auto, range extender en accu die heel lang mee gaat).

De 44kwh accu, 100 kw DC en 11kw (3-fase) laden: zou prima zijn.
Wel duur, maar ook kwaliteit.
Dat design krijgt waarschijnlijk een tweede leven in de Sono Sion, al is dat nog niet officieel bekend gemaakt.

https://sonomotors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zou je de Excel-sheet kunnen delen? Ideale opzet om een kostenvergelijk te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero

Yero

Reviewer
Je kunt ook op https://iselektrischgoedkoper.nl kijken @Plucky. Daar staat op dit moment alleen de impact van de bijtelling nog niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 11:30
_eLMo_ schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Zit ik nu hier op, allemaal erg close vergeleken een auto die ik nu compleet zelf in mijn garage onderhoud.
En dan nog even rekenend dat mijn werkgever 4 laadpalen heeft staan die altijd vrij zijn :Y)
[afbeelding]
Ik snap de vergelijking niet helemaal. Voor de Fusion betaal je geen bijtelling?
Je krijgt een auto van de zaak en die vergelijk je met je privé auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Maingau bij fastned lepelaar: werkt.

Echter: stekker erin, pas erlangs en: ongeldige pas !

Denk probeer opnieuw: nu laadsessie starten en dan kiezen voor afrekenen met laadpas (je kunt kiezen app of pas) en toen pakte die hem wel.....en gelijk laden.
Dus wellicht is de "procedure" anders bij fastned (allego is stekker, pas en start).

Hij staat alleen nog niet in mijn app bij de afrekening.
En ook niet bij fastned in de app (dacht kijk even omdat de i3 automatisch herkend wordt... maar had ik al uitgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45
Hmm

In m'n FastNed account met succes m'n Maingau pas gekoppeld. Raar dat er geen koppeling controle plaatst vind, maar ik ga er maar vanuit dat je niet zomaar willekeurig een partnummer kunt raden?

Anyhoe:

Vanochtend met de FastNed App geladen om te zien hoeveel meerwaarde de App dan heeft. Mwoah. Je ziet enkel dat ie laad en hoeveel kWh erin is gegaan. Geen percentages of te verwachten restant tijd helaas. Ik hoopte eigenlijk op dezelfde info als op de laadzuil.

De Car-net app van VW geeft mij dus alweer voldoende info: range en restant tijd. Alleen is díe app een beetje traag met z'n terugkoppeling.

De laadsessies kwam terug in de FastNed app onder laad historie. Met een tarief dat niet overeenkomt met Maingau: 13 kWh voor bijna 8 euro (!!)

Dus. Hmm. Hoe gaat dat lopen? Primaire betaalmethoden stond nog op bankrekening zag ik later. Dat veranderd in primair laadpas.

Vanmiddag geladen bij De Slenk FastNed. Sessie nu gestart met Maingau pas. Ook nu is de sessie in de FastNed App terug te vinden. Ook weer tegen FastNed tarief. Hmmmm.

Basta: ontkoppelen die handel. Geen zin om straks alsnog voor verrassingen te komen staan. 5 euro voor 8kWh. Wederom geen Maingau prijzen.

Ontkoppelen lijkt mij beter: dan weet ik tenminste zeker dat de betaling via Maingau loopt. Tegen Maingau tarief. Want de sessies die in FastNed App te zien zijn,.. Lijken mij toch echt óók tot afschrijving te gaan leiden: ik kan de rekening als pdf binnenhalen. (betaal bewijs)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb m'n Maingau sinds het begin gekoppeld aan fastned en als primair betaalmiddel, en zie idd ook de 'normale' fastned-prijzen voor mijn maingau-laadsessies. Gezien nog niemand een rekening heeft gezien weten we niet hoe dit verder loopt, maar ik mag hopen dat we gewoon maingau-prijzen hebben betaald en dat de app het 'fout' laat zien.

Zoniet, dan gaat d'r wel even een mailtje uit naar fastned. Ik gun ze alle geld van de wereld en vind het op zich niet erg om die paar centen te betalen aan ze, maar in de toekomst mag het wel iets duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Juist. Als 't door 't koppelen zo mocht zijn dat 't "verkeerde tarief" gerekend wordt is dat jammer, maar ik ga er geen halszaak van maken. Maar in de toekomst dus liever de juiste tarieven in beeld, of gewoon géén koppeling.

Sowieso: ik vertrouw liever op een laadpas dan op een fragiele telefoon: een telefoon moet je niet laten vallen ( ervaringsdeskundige), internet verbinding is nodig ( en die is ie nog aan het opbouwen als ik al heb ingeplugt) en echt veel extra info krijg ik niet via de App tov t schermpje van de laadpaal.

Pasje doet 't gewoon. Ook als ijskrabber.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Begin volgende week gaan we kijken naar een Nissan Leaf Acenta 30 kWh uit 2016. De prijs bij de Nissan garage is E24450,-. Hij is uit 2016 met maar ruim 5000 km op de teller.

We zullen zien.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is er hier iemand die ervaring heeft met een i8 opladen? Ik krijg een i8 voor een week als leenauto terwijl mijn Tesla MS onderhoud krijgt. Nu heeft de i8 een veel kleinere accu maar mag hij wel gewoon aan de 11kwh laadpaal thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Teknix1982 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:23:
Is er hier iemand die ervaring heeft met een i8 opladen? Ik krijg een i8 voor een week als leenauto terwijl mijn Tesla MS onderhoud krijgt. Nu heeft de i8 een veel kleinere accu maar mag hij wel gewoon aan de 11kwh laadpaal thuis?
Ja hoor (eerste zijn 1-fase), later modellen weet ik niet (kan 3-fase zijn net als de latere i3).

ZO JAMMER dat die niet volledig elektrisch komt........ want dan kwam die er (heb wat met bmw 8-series en deze is uniek, zo anders).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Teknix1982 Geen probleem, de auto bepaalt hoeveel vermogen die afneemt. Mijn Outlander gaat ook prima aan een 11/22kW paal! Als je geen ervaring met de i8 hebt: je moet eerst de deur open doen, dan er naast op de grond gaan liggen en erin rollen :P

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Teknix1982 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:23:
Heb meerdere keren een i8 gereden maar nooit aan de laadpaal gehangen :')

Wel netjes dat je die als leenauto krijgt, is dat vanuit Tesla zelf?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
50km is je bereik elektrisch.....als je geen gas geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
@prettig thnx, dat scheelt dan. Ja dat hij niet volledig elektrisch is, lijkt me ook een gemiste kans. Misschien in de toekomst nog een variant erop. Heb hem zelf nog nooit gereden dus ben zeer benieuwd.

@Tassadar32 haha ja dat geloof ik direct. Maar hij oogt wel sportief met die deuren :)

@YoshiBignose nee vanuit LM. Ik ben een goede klant van ze dus krijg altijd wel mooie leenauto’s mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
nee hij komt niet full electric. Bmw i3 en i8 zijn unieke concepten geweest en stoppen nu.

Maar de i8 staat om mijn lijstje, als die om te bouwen is in de toekomst......alleen jammer dat er zoveel van gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Teknix1982 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:45:

@YoshiBignose nee vanuit LM. Ik ben een goede klant van ze dus krijg altijd wel mooie leenauto’s mee.
Ah ik dacht al :P
prettig schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:52:
nee hij komt niet full electric. Bmw i3 en i8 zijn unieke concepten geweest en stoppen nu.

Maar de i8 staat om mijn lijstje, als die om te bouwen is in de toekomst......alleen jammer dat er zoveel van gemaakt zijn.
Zoveel van gemaakt zijn? Volgens mij rijden er maar zo'n 300 rond in NL hoor.
prettig schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:44:
50km is je bereik elektrisch.....als je geen gas geeft ;)
Nooit. NEDC was niet eens 50, volgens mij was EPA iets van 25 en in realiteit haal je 10 :P

[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 21-07-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Totaal.....t/m 2015 al ruim 7000..... dus gaat al boven de 10.000 komen.
Dus echt speciaal is dat niet meer (moet je rond de 1000 of lager zitten) en die dingen blijven nog heel lang rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
prettig schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:08:
Totaal.....t/m 2015 al ruim 7000..... dus gaat al boven de 10.000 komen.
Dus echt speciaal is dat niet meer (moet je rond de 1000 of lager zitten) en die dingen blijven nog heel lang rijden.
Totaal over de hele wereld bedoel je? Wat maakt dat uit dan, je ziet hier toch niet hoeveel i8's er rond rijden in New York? In Nederland rijden er minder dan 1000 rond dus kan je het toch gewoon speciaal noemen. Ik zie ze zelden rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja maar op termijn zijn het er teveel om echt speciaal te worden, kijk maar naar klassiekers..... (worden gewoon wereldwijd verhandeld), dus wordt nooit echt speciaal.

Tenzij er bv. een echte M-uitvoering komt (echter ook niet ... al bevestigd door bmw).
Roadster zou nog wel kunnen (is redelijk gelimiteerd).

[ Voor 30% gewijzigd door prettig op 21-07-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@_eLMo_ de fiscale waarde van een kona is 44.115 zonder opties (64 kwh premium variant)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
YoshiBignose schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:38:
[...]

Totaal over de hele wereld bedoel je? Wat maakt dat uit dan, je ziet hier toch niet hoeveel i8's er rond rijden in New York? In Nederland rijden er minder dan 1000 rond dus kan je het toch gewoon speciaal noemen. Ik zie ze zelden rijden...
Oke Vincent. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hoe noem je me :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
YoshiBignose schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:38:
[...]

De grootste belediging die je kan doen :(
😀😀😀ik dacht wel dat je het kon waarderen.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:46
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:15:
Begin volgende week gaan we kijken naar een Nissan Leaf Acenta 30 kWh uit 2016. De prijs bij de Nissan garage is E24450,-. Hij is uit 2016 met maar ruim 5000 km op de teller.
Wordt deze eigenlijk ook door Muxsan ondersteund of wijkt deze toch al te veel af van de 24kWh versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 19:42
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:15:

We zullen zien.
Ik kwam laatst deze grafiek tegen:

https://pushevs.com/2018/...a-24-vs-30-kwh-batteries/

De degradatie van de 30 kwh is dus slechter dan van de 24 kwh batterijen en zelfs fors volgens deze bron. Ik zou dit even uitpluizen voor ik er een kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Pierz schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:01:
[...]

De degradatie van de 30 kwh is dus slechter dan van de 24 kwh batterijen en zelfs fors volgens deze bron. Ik zou dit even uitpluizen voor ik er een kocht.
Nissan heeft daar ondertussen wel een software update voor uitgebracht. Of het daarmee ook verminderd is/verholpen durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
2 seconden en auw.

" thie-eters "

Man o man. Niet alleen pijn aan m'n oogballen maar ook m'n oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net zo'n maingau kaart aangevraagd, importeur bevestigde gisteren dat de Kona met 80 kwh kan snelladen. Die kaart gaat wat centjes schelen, benieuwd hoe die dipt na 80% (zal rond de 50 kwh pakken dan?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:26:
[..]Die kaart gaat wat centjes schelen, benieuwd hoe die dipt na 80% (zal rond de 50 kwh pakken dan?).
Wat verwacht je voor besparing? vermoed dat de gebruikelijke stroomkosten toch eigenlijk maar een relatief klein percentage van je kosten per Km zijn, of niet?
Ik denk als je relatief goedkoop ev wilt rijden je beter af bent met een occasion Leaf de Zoë en dan idd een Maingau pas erbij.

[ Voor 16% gewijzigd door bite op 21-07-2018 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:26:
Net zo'n maingau kaart aangevraagd, importeur bevestigde gisteren dat de Kona met 80 kwh kan snelladen. Die kaart gaat wat centjes schelen, benieuwd hoe die dipt na 80% (zal rond de 50 kwh pakken dan?).
Kona laadt met 100kw max (praktijk ruim 90kw). Is ergens video van .... Na 80% onder de 50kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bite schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:36:
[...]

Wat verwacht je voor besparing? vermoed dat de gebruikelijke stroomkosten toch eigenlijk maar een relatief klein percentage van je kosten per Km zijn, of niet?
Ik denk als je relatief goedkoop ev wilt rijden je beter af bent met een occasion Leaf de Zoë en dan idd een Maingau pas erbij.
Meer een principekwestie: waarom 0,38 per kwh bij snelladers betalen als je voor 0,05 per minuut klaar bent?
Occasions rijd ik niet in, kan niet tegen tweedehands geur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
bite schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:36:
[...]

Kunt ook vw lupo kopen, nog goedkoper ..... Gaat het toch niet om, je kiest ev en een die bij jouw situatie past (en zakelijk is een kona helemaal nog niet zo duur). En dan is maingau een prima en goedkope oplossing als je vaak snellaad net zoals zonnepanelen (goedkoop laden, maar duurt jaren voordat je het terugverdiend.... Is een keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pierz schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:01:
[...]

Bedankt voor deze info, echter als je alle comments onder dit bericht naukeurig doorleest, dan kom je toch tot een andere conclusie.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Een lupo is geen EV dus niet relevant voor relatief goedkoop EV rijden. Principe kwestie dus, duidelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:14

n3z

Ik kom op Twitter vaak mensen tegen die vol vooroordelen zitten over elektrische auto's. Je kent het wel; kolenstroom, je kunt er niet ver mee rijden, ze zijn nóg slechter voor het milieu dan fossiele auto's, het stroomnetwerk kan het niet aan, de accu is na een paar jaar dood, het is te duur, etc.

Nu is dat natuurlijk een genuanceerd verhaal. Ik probeer af en toe, net als anderen hier, het gesprek aan te gaan als iemand voor rede vatbaar is. Toch leek het me veel handiger als ik kon verwijzen naar een webpagina waar het allemaal op staat (met op zichzelf weer andere nuttige links en uiteraard ook een doorverwijzing naar mijn boek voor wie er 220 pagina's over wil lezen).

3) Een elektrische auto helemaal niet beter voor het milieu (1). De stroom is afkomstig van vervuilende kolencentrales!
4) Een elektrische auto is helemaal niet beter voor het milieu (2). De accu is ontzettend vervuilend
5) Het stroomnetwerk kan het helemaal niet aan als we morgen allemaal elektrisch gaan laden

Ik heb denk ik de belangrijkste 10 punten afgevangen. Of mis ik nog iets dat veel belangrijker is? Voor alle punten geldt dat de tekst extreem compact moet zijn, anders gaat niemand het lezen. Dat betekent ook dat je dus niet álles kunt noemen.

Mis ik nog essentiële zaken? Staan er feitelijk onjuiste zaken in? Zijn er nuttige links naar artikelen (of plaatjes) die ik nog kan opnemen?
Goed geschreven! Bedankt hiervoor. Ik heb veel mensen in mijn omgeving met exact dezelfde argumenten. Nu hoef ik ze alleen te verwijzen naar jouw site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayPe schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:31:
Hmm

In m'n FastNed account met succes m'n Maingau pas gekoppeld. Raar dat er geen koppeling controle plaatst vind, maar ik ga er maar vanuit dat je niet zomaar willekeurig een partnummer kunt raden?

Anyhoe:

Vanochtend met de FastNed App geladen om te zien hoeveel meerwaarde de App dan heeft. Mwoah. Je ziet enkel dat ie laad en hoeveel kWh erin is gegaan. Geen percentages of te verwachten restant tijd helaas. Ik hoopte eigenlijk op dezelfde info als op de laadzuil.

De Car-net app van VW geeft mij dus alweer voldoende info: range en restant tijd. Alleen is díe app een beetje traag met z'n terugkoppeling.

De laadsessies kwam terug in de FastNed app onder laad historie. Met een tarief dat niet overeenkomt met Maingau: 13 kWh voor bijna 8 euro (!!)

Dus. Hmm. Hoe gaat dat lopen? Primaire betaalmethoden stond nog op bankrekening zag ik later. Dat veranderd in primair laadpas.

Vanmiddag geladen bij De Slenk FastNed. Sessie nu gestart met Maingau pas. Ook nu is de sessie in de FastNed App terug te vinden. Ook weer tegen FastNed tarief. Hmmmm.

Basta: ontkoppelen die handel. Geen zin om straks alsnog voor verrassingen te komen staan. 5 euro voor 8kWh. Wederom geen Maingau prijzen.

Ontkoppelen lijkt mij beter: dan weet ik tenminste zeker dat de betaling via Maingau loopt. Tegen Maingau tarief. Want de sessies die in FastNed App te zien zijn,.. Lijken mij toch echt óók tot afschrijving te gaan leiden: ik kan de rekening als pdf binnenhalen. (betaal bewijs)
"Ontkoppelen lijkt mij beter"? Die begrijp ik niet: als je de MainGau pas koppelt als (1e) primair betaalmiddel dan moet betaling vanaf dat moment gewoon tegen MainGau tarieven gaan via MainGau facturen, zeker als je geen andere betaalmiddelen hebt aangegeven. Mocht FastNed dat anders doen dan kan je daar altijd bezwaar tegen maken.

Het heeft gewoon te maken met nog niet volledige bestandskoppeling tussen FastNed en MainGau. Dat recentelijk uitgegeven MainGau passen nog niet bij FastNed kunnen laden is daar ook een gevolg van.

Ik maak in elk geval dankbaar gebruik van mijn MainGau pas en overal waar ik kom werkt 'ie bij FastNed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed geschreven hoor!
Ik mis nog een beetje het groeieffect: nu is misschien niet alle stroom duurzaam maar energiemaatschappijen kunnen veel effectiever en sneller de overgang maken naar duurzame opwekking dan dat individuele auto's dat kunnen. Als je met een ICE rijdt mis je in elk geval die transitie en bijdrage aan het milieu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
prettig schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:56:
[...]
Kunt ook vw lupo kopen, nog goedkoper .....
En een lupo is niet goedkoper dan mijn EV..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
@Yero kolemstroom? ;-)

Verder leuk stuk, maar ook gekleurd.
Niet om te bekritiseren, maar enkele loepzuivere argumenten gebruiken zonder populaire termen scheelt.

Giftige gassen uit de uitlaat? Ja. Maar die komen bij een centrale ook vrij? spreek liever over uitlaatgassen die op leefniveau vrijkomen terwijl een centrale van een efficiëntere afgasreiniging is voorzien ( de katalysator van een auto doet nog niet zoveel als je 's ochtends uit je woonwijk weg rijdt, terwijl de reiniging van een energiecentrale continu werkt en op werking gecontroleerd wordt) en die centrale stoot z'n emissies niet op leefniveau in de stad uit, maar op grotere hoogte, waardoor de emissies die alsnog vrij komen een kleiner effect hebben op onze gezondheid.

Ook de percentages van de bijzondere stoffen in accu's zijn wellicht het vermelden waard: lithium ion accu's bestaan niet uit 80% lithium, 15% " ionen " en 5% plastic omhulsel. ;-)

[ Voor 95% gewijzigd door JayPe op 22-07-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 107% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

prettig schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 20:50:
Kona laadt met 100kw max (praktijk ruim 90kw)
Wow... Dat is dus echt bruut snel. Het wordt echt heel makkelijk om met de Kona op vakantie te gaan in Frankrijk, ook met een gezin.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:51
Hier Leaf 2 op 12,6 kWh over 2000 km gemeten. Wel in NL niet harder dan 100 km/uur op de rechterbaan vaak plakken achter vrachtwagen. E-pedal en ECO aan en zoveel als mogelijk op propilot. Haal 290 km op 1 accu lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:53:
[...]

Yes, exact, ik mag mogelijk een auto van de zaak. Dus ik ben aan het onderzoeken of dit interessant is voor mij. Hoeveel het eventueel meer kost, en als het meer kost, of wij het dat waard vinden om elektrisch te rijden. Bereik en dergelijk is daar natuurlijk relevant bij.
Het is niet de bedoeling om een in dit topic een kosten vergelijking te gaan doen, daar is een ander topic voor.

[...]

Klopt, maar ik vergelijk de prijzen met de opties die ik wil hebben, dus geen standaard prijzen. Bijtelling is sowieso kleine invloed, bruto lease is het grootste verschil, en dat verschilt zo 40 euro tussen lease maatschappijen B) Dus dat wordt nog steggelen straks.

----

Ik heb overigens kort gekeken bij de dealers naar de Hyundai Kona, Ioniq, de Nissan Leaf en nogmaals de BMW i3.

De i3 valt voor mij nu af, ondanks dat ik het veruit de mooiste auto vind (ik ben gek op het interieur, ja, de buitenkant is boodschappenauto), vind ik het de meerprijs vanwege de range niet waard. De dealer (Veenendaal, Ekris) kon mij geen enkele zekerheid bieden of de accu upgrade voor de i3 uberhaupt voor de zomer volgend jaar leverbaar zou zijn.

Hyundai dealer bezocht, met als target de Kona vanwege de 64kWh accu. Echter compleet omgezwaaid naar de Ioniq als het om Hyundai gaat. De kofferbak van de Kona is net zo klein als de i3, en het interieur is vergeleken de Ioniq een stuk soberder afgewerkt (meer hard plastic, geen ventilatie achterin). Tevens vind ik zelf het losstaande scherm niet mooi staan (bij de i3 is dat beter gedaan, met minder glimmend plastic).

De Ioniq is voorin met meer soft touch materialen afgewerkt en de zit is erg prettig. De aflopende daklijn achterin is vergelijkbaar met de Kona, maar de kofferbak is veeeel groter. Smaak: jammer van die lelijke kont (buitenkant). Maar het verraste mij enorm dat ik de Ioniq aantrekkelijker vond dan de Kona.

Dan blijft voor mij de Nissan nog de interessantste keuze. Fatsoenlijke accu met redelijke range, wel 3-fase lader (ik heb 3x25A thuis), de afwerking (stiknaden, kieren, kraakjes etcera) zijn zelfde niveau als Hyundai, prima. Je kunt wel zien dat de schakelaars / indeling dashboard minder is. Meer verschillende knopjes en stukken drukker. Echter, dit is ook flink in de prijs terug te zien. En als ik toch al niet voor de i3 kan gaan......

Even afwachten en wat nachten over slapen, maar ik vermoed dat wij voor een Leaf gaan. Aantrekkelijk want zelfde kosten als onze huidige benzine privé auto, en daarvoor rijden we elektrisch + nieuw + al het onderhoud word gedaan (dit doe ik nu zelf).
Misschien lees iok je conclusie over de Leaf verkeerd. Echter de Leaf heeft maar 1-fase in huis. Dus alleen met 35A kan je wel leuk laden a 7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 96% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:59
_eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 13:53:
[...]

Yes, exact, ik mag mogelijk een auto van de zaak. Dus ik ben aan het onderzoeken of dit interessant is voor mij. Hoeveel het eventueel meer kost, en als het meer kost, of wij het dat waard vinden om elektrisch te rijden. Bereik en dergelijk is daar natuurlijk relevant bij.
Het is niet de bedoeling om een in dit topic een kosten vergelijking te gaan doen, daar is een ander topic voor.

[...]

Klopt, maar ik vergelijk de prijzen met de opties die ik wil hebben, dus geen standaard prijzen. Bijtelling is sowieso kleine invloed, bruto lease is het grootste verschil, en dat verschilt zo 40 euro tussen lease maatschappijen B) Dus dat wordt nog steggelen straks.

----

Ik heb overigens kort gekeken bij de dealers naar de Hyundai Kona, Ioniq, de Nissan Leaf en nogmaals de BMW i3.

De i3 valt voor mij nu af, ondanks dat ik het veruit de mooiste auto vind (ik ben gek op het interieur, ja, de buitenkant is boodschappenauto), vind ik het de meerprijs vanwege de range niet waard. De dealer (Veenendaal, Ekris) kon mij geen enkele zekerheid bieden of de accu upgrade voor de i3 uberhaupt voor de zomer volgend jaar leverbaar zou zijn.

Hyundai dealer bezocht, met als target de Kona vanwege de 64kWh accu. Echter compleet omgezwaaid naar de Ioniq als het om Hyundai gaat. De kofferbak van de Kona is net zo klein als de i3, en het interieur is vergeleken de Ioniq een stuk soberder afgewerkt (meer hard plastic, geen ventilatie achterin). Tevens vind ik zelf het losstaande scherm niet mooi staan (bij de i3 is dat beter gedaan, met minder glimmend plastic).

De Ioniq is voorin met meer soft touch materialen afgewerkt en de zit is erg prettig. De aflopende daklijn achterin is vergelijkbaar met de Kona, maar de kofferbak is veeeel groter. Smaak: jammer van die lelijke kont (buitenkant). Maar het verraste mij enorm dat ik de Ioniq aantrekkelijker vond dan de Kona.

Dan blijft voor mij de Nissan nog de interessantste keuze. Fatsoenlijke accu met redelijke range, wel 3-fase lader (ik heb 3x25A thuis), de afwerking (stiknaden, kieren, kraakjes etcera) zijn zelfde niveau als Hyundai, prima. Je kunt wel zien dat de schakelaars / indeling dashboard minder is. Meer verschillende knopjes en stukken drukker. Echter, dit is ook flink in de prijs terug te zien. En als ik toch al niet voor de i3 kan gaan......

Even afwachten en wat nachten over slapen, maar ik vermoed dat wij voor een Leaf gaan. Aantrekkelijk want zelfde kosten als onze huidige benzine privé auto, en daarvoor rijden we elektrisch + nieuw + al het onderhoud word gedaan (dit doe ik nu zelf).
Opel ampera e bewust overgeslagen?

Hyundai Ionic, is naar mijn mening al wat achterhaalt met z'n 28kW accu, bijzonder dat je daar toch over twijfelt. Bij toekomstige verkoop, kijkt een garage/koper toch naar het aantal Kw. Ondanks dat je hier makkelijk 200km mee haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evtje
Hyundai ioniq is nog steeds de beste in zijn klasse.
Ik rij gewoon met de 28 kwh accu van Hoorn naar den Haag en terug met nog 30 km over op de gom.
Bij overal rijden met de aangegeven snelheid en niet achter een vrachtwagen hangen of zo.
En als je dan ga snelladen is niet langer dan een half uur.
Gewoon een top wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 98% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

_eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:48:
[...]

Opel Ampera-E is veel te duur, met 48m/30k zit hij in de lease boven de 770eu/maand bruto.

Hyundai Ioniq heeft inderdaad hoge efficienty, restwaarde is niet van belang, dat zit in de leaseprijs, en blijkbaar denkt de leasemaatschappij dat hij een prima restwaarde heeft.
Leuk dat je ook naar een elektrische auto op zoek bent!
Ik heb zelf in juni een e-Golf gekocht en ben er echt heel erg blij mee! (Kwam van een Ibiza 2008 1.6 benzine) Ik zag de e-Golf nog niet in jou overwegingen voorbij komen?

Ik heb er nu 1300km mee gereden (ja ja ik rijd niet gek veel 😛) en hij rijd echt geweldig, zit super goed, veel ruimte ook voor de passagiers, fijne acceleratie, vooral bij inhalen. De auto is erg goed afgewerkt (zoals je ook mag verwachten van een Volkswagen) en de range valt mij tot nu toe hartstikke mee (ik ging uit van 200km en haal tot nu toe altijd meer).

En wat ik toch wel belangrijk vind, ik vind hem echt heel veel mooier dan de alternatieven (Leaf, Ionic, ampera-e) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
I ben ook wel een beetje geschrokken van de i-pace die verbruikt gewoon het dubbele ioniq. En dat snelladen was ook nog een puntje.
Als die aan een snellader staat kan het zomaar meer zijn dan een uur.
Maar dan rij je wel een auto van 80k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
@_eLMo_
e-golf is misschien ook acceptabel, kan toch 2-fase laden ipv slechts 1 fase. Als je echt 3-fase wil dan is de Zoe je enige optie (gezien Tesla en i3 door de kosten zullen wegvallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zo, we stonden vanmiddag met z'n drieën bij Fastned Ooijendonk. In eerste instantie kwamen we op een leeg station, maar al snel kwam er een eGolf en, tot mijn grote verbazing, een e-up! bij staan. Ze bestaan echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Nivve schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:07:
@_eLMo_
e-golf is misschien ook acceptabel, kan toch 2-fase laden ipv slechts 1 fase. Als je echt 3-fase wil dan is de Zoe je enige optie (gezien Tesla en i3 door de kosten zullen wegvallen).
Ja Golf is ook mooi .
Vooral de mee draaien van de verlichting.
Kwa range vergelijkbaar met Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Fastned heeft sinds kort grafieken met laadsnelheid van een beperkt aantal auto's online staan.
In combinatie met de verbruikstest van Autobild vorige winter geeft dan nuttig inzicht, zie hieronder.

Vooral omdat er voor de beginnende/overwegende EVer weinig info is over de echte laadsnelheid.

in geel een aantal waarden waar ik aan twijfelde / niet haf (b.v. de Leaf en BMW i3 zijn in de autobild test niet opgenomen).
Wie heeft aanvullende informatie om dit verder compleet te maken?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/efpGDd/Fastcharging.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 22-07-2018 18:21 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.