5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Not me. Kun je nagaan. Er zijn er dus minimaal twee!mux schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:07:
.....en, tot mijn grote verbazing, een e-up! bij staan. Ze bestaan echt!
Dat is al twee keer zoveel.
Hier in 't dorp was t gister dringen bij de paal. 2 stopcontacten bezet: Leaf 1 & BMW 330e. Daarnaast stond een Outlander en ik met m'n e-up.
Gelukkig was 't voor mij enkel handig geweest te kunnen laden en geen noodzaak. Maar toch. Klein dorp. 4 plugin/b-EV's.
Bij 't gemeentehuis stond gister ineens een ecotap paal te stralen. Zou dat nu al een paal uit die concessie zijn?
(15cent/kWh)
Fraai dat ie bij de gemeente wèl zo snel staat.
Kleine frustratie. Want thuis laden via verlengd privaat mag niet. Op 't werk paal van werkgever is nu een schuco vanwege gedoe met verhuurder van 't pand vs werkgever. En de gemeente waar ik werk bied óók openbare palen aan voor als je bij je werk niet kunt laden. Blijkt ook alweer een wassen neus: als je parkeer gelegenheid hebt, plaatsen ze geen paal.
Lekker makkelijk. We aanbieden maar in de praktijk loop ik overal tegen muren van bureaucratie op.
Met dezelfde regels zou die paal bij het gemeentehuis helemaal niet geplaatst worden....
[ Voor 27% gewijzigd door JayPe op 22-07-2018 19:27 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ja snelheid x2BarryH schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:20:
[...]
iemand de samenvatting van dat filmpje van 30 minuten?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
[ Voor 99% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2018 21:08 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Overzicht klopt echt niet de golf verbruikt echt wel meer dan een ioniq._eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:32:
[...]
[...]
[...]
Hmm, ik wist niet dat de e-Golf inmiddels een fatsoenlijke accu had, net wat hoger afwerkingsniveau dan de nissan/hyundai, wel flink minder opties, maar active cruise controle inbegrepen (dat vind ik belangrijk) is hij best aantrekkelijk. Range is toch wel hoger dan de Ioniq als ik de praktijkverbruiken van spritmonitor mag geloven.
https://www.spritmonitor....styear_s=2017&powerunit=2
[afbeelding]
YouTube: 2018 Hyundai Ioniq Electric vs 2018 Volkswagen e-Golf (technical com...
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Misschien is de Niro ook interessant?
(Eigenlijk zit ik op de ioniq met de accu van een Niro/Kona te wachten)
golf vs ioniq: kijk even in openingspost naar de netjes berekende resultaten van de autobild wintertest en op spiritmonitor ook goed kijken naar de mix in wegen._eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:32:
[...]
[...]
[...]
Hmm, ik wist niet dat de e-Golf inmiddels een fatsoenlijke accu had, net wat hoger afwerkingsniveau dan de nissan/hyundai, wel flink minder opties, maar active cruise controle inbegrepen (dat vind ik belangrijk) is hij best aantrekkelijk. Range is toch wel hoger dan de Ioniq als ik de praktijkverbruiken van spritmonitor mag geloven.
[afbeelding]
ioniq heeft lagere CW dus bij relatief meer snelweg in het voordeel
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
is redelijk vergelijkbaar. tot je moet gaan snelladen....Smobbo schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:12:
Ik dacht ook dat de golf minder range had dan de ioniq, ondanks de grotere accu.
Bjorn komt morgen of de komende dagen met testen van de Kona.Smobbo schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:12:
Ik dacht ook dat de golf minder range had dan de ioniq, ondanks de grotere accu.
Ben wel benieuwd wat daar uitkomt.
Ah ok, ik dacht dat het om particulier aanschaf ging._eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 17:48:
[...]
Opel Ampera-E is veel te duur, met 48m/30k zit hij in de lease boven de 770eu/maand bruto.
Hyundai Ioniq heeft inderdaad hoge efficienty, restwaarde is niet van belang, dat zit in de leaseprijs, en blijkbaar denkt de leasemaatschappij dat hij een prima restwaarde heeft.
bij de accugrootte vergelijk je de bruto capaciteit vd golf (=ca. 32 netto) met netto capaciteit Ioniq._eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:32:
[...]
[...]
[...]
[afbeelding]
Gaafmux schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:07:
Zo, we stonden vanmiddag met z'n drieën bij Fastned Ooijendonk. In eerste instantie kwamen we op een leeg station, maar al snel kwam er een eGolf en, tot mijn grote verbazing, een e-up! bij staan. Ze bestaan echt!

Hoe onderscheid je trouwens de e-up van de van de gewone up? Moet je echt naar de aanwezigheid van een uitlaat kijken?
[ Voor 25% gewijzigd door TucanoItaly op 22-07-2018 21:11 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Maarja, anderszins is hij identiek aan de ICE up! De ICE heeft ook dezelfde grille block, dus daaraan kun je hem niet herkennen (zoals je de ioniq wel kunt herkennen)
De facelift heeft enkel nog de C vormige ledlampen in de voorbumper.
En volgens de folder is ie heul veul herkenbaarder vanwege de blauwe details. Jeah right.
Uitlaat je sowieso niet bij een Up.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Net als bij de e-golf is het makkelijk te herkennen als je er toevallig achter staat, maar voor de rest lijkt hij flink op de 'traditionele' up.TucanoItaly schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:09:
[...]
GaafIk heb tot nu toe altijd alleen gestaan bij de Fastned.
Hoe onderscheid je trouwens de e-up van de van de gewone up? Moet je echt naar de aanwezigheid van een uitlaat kijken?
Zelf heb ik de e-Up toevallig zien rijden in mijn wijk in Zwolle, ben zelf erg nieuwsgierig naar de Leaf E-plus als nieuwe leaseauto
Dat bereik moet fantastisch zijn. Zelf rijd ik nu al vrijwel zorgeloos met een 40 kWh Zoe, maar met bijna 60 kWh hoeven de meeste mensen slechts om de paar dagen te laden. Ook vakanties worden uitstekend mogelijk.jamiev90 schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:18:
Leaf E-plus als nieuwe leaseauto
Ugh blauwe details op elektrische auto's.... ik kan het totaal niet waarderen.JayPe schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:16:
En volgens de folder is ie heul veul herkenbaarder vanwege de blauwe details. Jeah right.
Stond gisteren bijna tegelijk met een i3s.....TucanoItaly schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:09:
[...]
GaafIk heb tot nu toe altijd alleen gestaan bij de Fastned.
Bmw i3 community (dus alle i3's gemiddeld) is 16kw en een beetje, dus klopt wel.BarryH schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:18:
Fastned heeft sinds kort grafieken met laadsnelheid van een beperkt aantal auto's online staan.
In combinatie met de verbruikstest van Autobild vorige winter geeft dan nuttig inzicht, zie hieronder.
Vooral omdat er voor de beginnende/overwegende EVer weinig info is over de echte laadsnelheid.
in geel een aantal waarden waar ik aan twijfelde / niet haf (b.v. de Leaf en BMW i3 zijn in de autobild test niet opgenomen).
Wie heeft aanvullende informatie om dit verder compleet te maken?
[afbeelding]
Maar rij regelmatig 12-14 kw /100km, hoe meer snelweg hoe meer richting de 16kw/100km (zeker in comfort mode).
Met 18,5 kw netto haal ik echt 140-150km met de helft snelweg stukken.
Dus die 16kw is beetje vertekend, want je kunt stuk zuiniger rijden met de i3 (eco pro mode en niks plakken achter vrachtwagen, gewoon 105-110km).
[ Voor 12% gewijzigd door prettig op 22-07-2018 22:30 ]
Niet? Ik vind die koplampen van de Zoe wel wat hebben.mux schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:30:
Ugh blauwe details op elektrische auto's.... ik kan het totaal niet waarderen.
Beter dan details op ICEs zoals "Bluemotion", of "Greentech"
Klopt de accucapaciteit ook (netto)?prettig schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:09:
[...]
Bmw i3 community (dus alle i3's gemiddeld) is 16kw en een beetje, dus klopt wel.
Maar rij regelmatig 12-14 kw /100km, hoe meer snelweg hoe meer richting de 16kw/100km.
En de 16kw/100km, is dat veel anders in de winter?
Netto is 18,8 kWh.BarryH schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:19:
[...]
Klopt de accucapaciteit ook (netto)?
En de 16kw/100km, is dat veel anders in de winter?
16 kw is gemiddeld voor alle i3 (zijn allemaal connected) over zomer en winter.
Dus ook vertekend, rij 125km in de winter (accu voorverwarmen).
Dus dan kom ik op 15kw. Verwarm ik niet voor in de winter dan 16 kw (rij altijd eco pro).
Cijfers zijn gewoon reëel echter hij is veel zuiniger dan de meeste denken, als je beetje bewust rijdt.
En ik vandaag bij Jutphaas bij de 175kW lader met kort erna een nieuwe Leaf. Tot mijn verbazing kon CCS wel met 175kW laden maar ChaDeMo slechts tot 50kW.prettig schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:02:
[...]
Stond gisteren bijna tegelijk met een i3s.....
Ik laadde in 5:48 7,02 kWh met MainGau. Gem. met 72,62kW. En dat voor 4,3ct/kWh! Wat weer neerkomt op 0,6ct/km. Zo wordt elektrisch rijden helemaal prettig!
Gasloos sinds 2018.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Als je heel erg je best doet haal je in de zomer misschien wel 260 km, maar is niet echt een gemiddelde. Ik ga uit van een gemiddeld verbruik van max zo'n 15kWh/100km._eLMo_ schreef op zondag 22 juli 2018 @ 19:32:
[...]
[...]
[...]
[afbeelding]
Zoals hierboven al vermeld is de praktische grootte van de accu niet 35.2 maar 32 kWh (de rest gebruikt hij voor balanceren)
Kom je op een range van zo'n 213km
Over de eerste 1000km had ik gemiddeld 15.7kW/100km, vrij hoog omdat ik het nog veel te leuk vind om flink het pedaal in te trappen (verder laad ik gratis en is m'n dagelijkse rit maar 25km dus ik hoef ook niet echt zuinig te doen). Gemiddelde snelheid is ongeveer 40km/h met 50-50 stad-provinciale weg.
Ik snap 't ook niet. Ooit als eens een full retard rant op het internet geslingerd over het gebruik van blauwe ledjes in whatever je maar kunt verzinnen. Van scheerapparaat tot kruimelzuiger. Alles leek op een gegeven moment te moeten worden voorzien van een blauw ledje.mux schreef op zondag 22 juli 2018 @ 21:30:
[...]
Ugh blauwe details op elektrische auto's.... ik kan het totaal niet waarderen.j
Maar goed: De mijne (e-up) heeft zelfs blauwe striping. Want blauw op wit maakt wit nog witter dan wit. Dus bovenop de blauwe grill lijst en blauwe lijst op de kofferklep. En de e-up schriftzug op de portieren. Blauwe striping onder langs de deuren.
De pre-facelift e-up hàd zelfs blauw stiksels in de stoelen en het lederen stuurtje. Ik vond het wel mooi maar altijd van die hele freaking lichte bekleding. Wit of heul heul heul heul licht grijs. Dus nu gezegend met iets minder empfindliches donker grijs interieur. En blauwe accenten aan de buitenkant.
Nog 3 uur en 40 minuten voor de laatste 12% maar wat maakt het uit
Op de laptop nog eventjes snel een update gedaan van de laadpas top 10 aangezien een van de goedkoopste aanbieders, (oplaadpunten.nl) aan het jokkenbrokken is over 'geen verborgen kosten' maar tóch verborgen kosten berekent. Helaas voor hun staan ze nu op plek 9.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
- leaf
- tesla
tav.
verbruik in Winter
en
Accugrootte
etc.
om onderstaande te verbeteren/ completeren?
bedankt
BarryH schreef op zondag 22 juli 2018 @ 18:18:
Fastned heeft sinds kort grafieken met laadsnelheid van een beperkt aantal auto's online staan.
In combinatie met de verbruikstest van Autobild vorige winter geeft dan nuttig inzicht, zie hieronder.
Vooral omdat er voor de beginnende/overwegende EVer weinig info is over de echte laadsnelheid.
in geel een aantal waarden waar ik aan twijfelde / niet haf (b.v. de Leaf en BMW i3 zijn in de autobild test niet opgenomen).
Wie heeft aanvullende informatie om dit verder compleet te maken?
[afbeelding]
Is ook niet heel gek aangezien ChaDeMo volgens de huidige spec maximaal 62,5 kW kan leveren. Wat dat betreft is het protocol wel op zijn retour denk ik en is CCS de "way-to-go" in Europa. FastNed labelt dat ook keurig op de laders dat CCS wel tot 175 kW kan ChaDeMo gemaximaliseerd is op 50 kW.Stephanoff schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:54:
[...]
En ik vandaag bij Jutphaas bij de 175kW lader met kort erna een nieuwe Leaf. Tot mijn verbazing kon CCS wel met 175kW laden maar ChaDeMo slechts tot 50kW.
Ik laadde in 5:48 7,02 kWh met MainGau. Gem. met 72,62kW. En dat voor 4,3ct/kWh! Wat weer neerkomt op 0,6ct/km. Zo wordt elektrisch rijden helemaal prettig!
Ik hoop verder dat behalve FastNed en IONITY ook andere aanbieders haast gaan maken met de 175/350 kW CCS laders. Ik wordt er een beetje verwend van
HD4Life @ Full-HD
Verwijderd
385 km wltp
64 kwh accu
100 kw fast charger (zal net als de kona op 80-90 uitkomen tot 80% en daarna dippen naar 40-50)
204 pk motor met 395 nm koppel (zelfde als de Kona?)
451 liter kofferbak welke aanzienlijk groter is (+100 liter?) tov de Kona
Mooie auto, jammer dat hij bijna 100 km minder wltp heeft dan de Kona, maar voor gezinnen met 2 kinderen/ pubers is dit volgens mij wel een prima keuze!
https://www.thisdaylive.c...ver-now-on-sale-in-korea/
Ik moet binnenkort trouwens naar Duitland, weet iemand wat de beste gratis laadpas is voor de Tank & Rast / Innogy snelladers die ook werkt op die van EnBW? Is voor incidenteel gebruik dus kosten per minuut/kWh maken met niet zo uit zolang de pas zelf maar gratis is of goedkoop
HD4Life @ Full-HD
EnBW en Innogy staat op de side van MainGau.Davidshadow13 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:18:
Kijk dat ziet er goed uit. de IONIQ mag/moet er hoogstwaarschijnlijk tegen eind 2019 / begin 2020 uit dus dan is de Niro 64 kWh of de Model 3 een mooi alternatief tegen die tijd al komt er hopelijk nog wel wat concurrentie van VW voor die tijd.
Ik moet binnenkort trouwens naar Duitland, weet iemand wat de beste gratis laadpas is voor de Tank & Rast / Innogy snelladers die ook werkt op die van EnBW? Is voor incidenteel gebruik dus kosten per minuut/kWh maken met niet zo uit zolang de pas zelf maar gratis is of goedkoop
Tank en rast niet.
Je kunt het altijd proberen.
Fastned staat er ook niet op maar werkt wel
Das een goede zag MainGau er nog niet bijstaan op GoingElectric. Moet die sowieso nog aanvragen want kan je volgend mij wel veel in Duitsland gebruiken überhaupt, in NL gewoon mijn Eneco laadpas van de LM maar die werkt volgens mij niet in het buitenland.evtje schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:46:
[...]
EnBW en Innogy staat op de side van MainGau.
Tank en rast niet.
Je kunt het altijd proberen.
Fastned staat er ook niet op maar werkt wel
Zijn er nog referrals voor MainGau waar ik iemand blij mee kan maken? Anders vraag ik hem zelf nog even aan.
HD4Life @ Full-HD
Bijzonder, op de Linkedin Pagina van Kia Europa wordt gewoon gesproken over een WLTP bereik van 450km. Ik denk toch dat de journalist in bovengenoemde stuk kijkt naar de WLTP range van het kleine pakket.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:05:
De niro is inmiddels te koop (in Korea):
385 km wltp
64 kwh accu
100 kw fast charger (zal net als de kona op 80-90 uitkomen tot 80% en daarna dippen naar 40-50)
204 pk motor met 395 nm koppel (zelfde als de Kona?)
451 liter kofferbak welke aanzienlijk groter is (+100 liter?) tov de Kona
Mooie auto, jammer dat hij bijna 100 km minder wltp heeft dan de Kona, maar voor gezinnen met 2 kinderen/ pubers is dit volgens mij wel een prima keuze!
https://www.thisdaylive.c...ver-now-on-sale-in-korea/

[ Voor 4% gewijzigd door krizzziz op 23-07-2018 11:28 ]
ehhhh..HOI
Is ook al bekend hoe duur de KIA Niro EV in Korea is?krizzziz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:27:
[...]
Bijzonder, op de Linkedin Pagina van Kia Europa wordt gewoon gesproken over een WLTP bereik van 450km. Ik denk toch dat de journalist in bovengenoemde stuk kijkt naar de WLTP range van het kleine pakket.
[afbeelding]
Ook al kan ik me NIET voorstellen dat dit geen WLTP zou worden. Je hebt wel gelijk!! Raar.
ehhhh..HOI
In de opties ladekarten bij goingelectric staat MainGau onder de naam EinfachStromLaden.Davidshadow13 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:17:
[...]
Das een goede zag MainGau er nog niet bijstaan op GoingElectric. Moet die sowieso nog aanvragen want kan je volgend mij wel veel in Duitsland gebruiken überhaupt, in NL gewoon mijn Eneco laadpas van de LM maar die werkt volgens mij niet in het buitenland.
Zijn er nog referrals voor MainGau waar ik iemand blij mee kan maken? Anders vraag ik hem zelf nog even aan.
Probeer dat maar eens.

Verwijderd
Vreemd idd, zou dat NEDC zijn? 450 lijkt me te optimistisch gezien de grootte tov de Kona.krizzziz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:27:
[...]
Bijzonder, op de Linkedin Pagina van Kia Europa wordt gewoon gesproken over een WLTP bereik van 450km. Ik denk toch dat de journalist in bovengenoemde stuk kijkt naar de WLTP range van het kleine pakket.
[afbeelding]
Tja. De Hyundai Nexo wordt ook in NEDC gesprokenkrizzziz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:00:
[...]
Ook al kan ik me NIET voorstellen dat dit geen WLTP zou worden. Je hebt wel gelijk!! Raar.
Mijne helaas nog niet, Op 9 juli aanvraag bij Maingau gedaan en rond de 11e de kaart ontvangen. Maar Allego is ook wel erg fijn.BarryH schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:18:
Gisteren mn maingau pas gebruikt bij Fastned, werkte na 2e poging. Dus nu ook de betaalmethode in de app aangepast
Nee hoor, de 665km aan range voor de NEXO is gewoon WLTP?kv83 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:59:
[...]
Tja. De Hyundai Nexo wordt ook in NEDC gesproken
ehhhh..HOI
Niet gelijk zo, he?krizzziz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:44:
[...]
Nee hoor, de 665km aan range voor de NEXO is gewoon WLTP?
https://hyundai-pers.nl/h...ropese-primeur-in-geneve/
Terwijl er bij de Kona gelijk in WLTP gesproken werd.20 februari 2018 – Hyundai showt de NEXO, zijn allernieuwste generatie waterstofauto, op de Autosalon in Genève als Europese primeur. De Hyundai NEXO heeft een indrukwekkende actieradius, namelijk 800 kilometer volgens NEDC.
Als je op google Hyundai Nexo zoekt, zie je dat ze het tot kort geleden ook nog op de website over het NEDC bereik hadden.
Blijkbaar hebben ze dit kort geleden aangepast. Maar punt staat, gezien ze dus zeker nog over NEDC spreken dit jaar bij aankondiging.De Hyundai NEXO met slechts 4% bijtelling is de nieuwste generatie waterstofauto van Hyundai. Deze elektrisch aangedreven SUV kan maar liefst 800 ...
[ Voor 6% gewijzigd door kv83 op 23-07-2018 14:54 ]
Niet alle Innogy palen werken met Maingau/EinfachStromLaden, wel met de TNM pas (als ze tenminste een kaartlezer hebben. Gebruik de eCharge app als backup voor palen zonder kaartlezer en betaal met Creditcard of Paypal of zo. Alle EnBW palen werken met de Maingau pas.Davidshadow13 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:18:
Ik moet binnenkort trouwens naar Duitsland, weet iemand wat de beste gratis laadpas is voor de Tank & Rast / Innogy snelladers die ook werkt op die van EnBW? Is voor incidenteel gebruik dus kosten per minuut/kWh maken met niet zo uit zolang de pas zelf maar gratis is of goedkoop
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
In de doorsnede van deze PDF is het een aanzienlijk batterij in de kofferbak iig. Het is een 1,56kWh accu welke 40kW(!) kan leveren op een 240Vdc bus.krizzziz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:44:
[...]
Nee hoor, de 665km aan range voor de NEXO is gewoon WLTP?
Met een tank in houd van 6.33 kg / 156.6 ℓ denk ik niet dat die 665km range haalbaar is, met een auto in die vorm.
Wat is de max snelheid bij Allego?t0mmiiiii schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:11:
[...]
Mijne helaas nog niet, Op 9 juli aanvraag bij Maingau gedaan en rond de 11e de kaart ontvangen. Maar Allego is ook wel erg fijn.
Afh van auto, ioniq ca 43-46 kW
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Verwijderd
Dus hier de vraag, vooruitlopend op het geplaatst krijgen van een dergelijke lader:
Iemand ervaring met de configuratie/monitoring-mogelijkheden via de RJ-45 poort op de Alfen Eve Mini of één van de andere laders van dit merk?
Haha! Je hebt gelijk, maar was niet vervelend bedoelt hoor.kv83 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:53:
[...]
Niet gelijk zo, he?Hij is aangekondigd met 800km (NEDC).
https://hyundai-pers.nl/h...ropese-primeur-in-geneve/
Als je kijkt op hyundai.nl dan zie je alleen de 665km aan WLTP staan. Vandaar mijn reactie. Maar slordig dat ze niet vanaf het begin af aan WLTP hebben gecommuniceerd zoals ze dat bij de Kona Electric wel hebben gedaan.
ehhhh..HOI
Dit kan ik na vele laadsessies bij Allego met m'n Ioniq be-amen. Hangt ook af hoe leeg de batterij is en tot hoe ver je laadt (max 94%). Hoe voller, hoe langzamer. Vanaf ongeveer 80% begint het merkbaar af te nemen. Zie deze pagina van Fastned waar je ook de laadcurve ziet:
https://support.fastned.n...en-met-een-Hyundai-Ioniq-
Komt goed overeen met mijn ervaringen bij Allego (op de 175kW lader na
[ Voor 7% gewijzigd door Stephanoff op 23-07-2018 16:23 ]
Gasloos sinds 2018.
De Niro EV zal in twee varianten komen. Een 39,2kWh batterij-variant en een 64kWh batterij-variant. De 39,2kWh zal volgens de WLTP-testcyclus een actieradius hebben van ~300km en de 64kWh een actieradius van ~470km.
YouTube: Live race between Kona and Model X on July 25
Ik hoop dat hij ook de ioniq erbij doet.
edit: ooo oeps... even moeten kijken, geen race gewoon vergelijk over afstand......
[ Voor 32% gewijzigd door prettig op 23-07-2018 17:38 ]
Wel ander goed nieuws; Vattenfal, de eigenaar van Nuon is al een tijdje bezig met hun laadnetwerk, Incharge. Vandaag met Nuon gebeld en die hebben na enig uitzoekwerk gevonden dat je met een Nuon pas bij het hele Incharge netwerk kan. Wat nog mooier was is dat de medewerker aan de telefoon niet kon garanderen dat de facturatie zou doorkomen over landsgrenzen, oh nee wat erg toch
In bezit dan: Maingau, LMS en NUON. Ik heb ook een kiWhi pas, die kwam bij de auto, maar of ie het doet? Heb 'm soort van geactiveerd maar mij Frans in nait best.
Een TNM pas wil ik liefst ontwijken.
Ga er 2 dagen voor uit trekken: Zondags starten en kijken hoever we komen: ik hoop op halverwege Zwitserland. Dan kan ik hopelijk in de ochtend, bij opkomend daglicht de Forclaz beklimmen met de e-up!. Zelf mag ik overigens ook aan de bak: m'n verblijf in Italië ligt op ongeveer 1,5 uur bergop lopen verwijderd van de parkeerplaats, but to make things worse: op 2,5 uur lopen vanaf de laatste laadpaal. ;-)
Óók een reden om niet in het holst van de nacht aan te komen.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Geen idee of ze te raden zijn, maar meen dat ze wel te stelen zijn. Zie bijvoorbeeld deze CCC-presentatie Ladeinfrastruktur für Elektroautos: Ausbau statt Sicherheit - Warum das Laden eines Elektroautos unsicher ist (er is een engels-talige track beschikbaar in de download-versie van de video) en de website van de presentator hieroverJayPe schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 14:31:
Raar dat er geen koppeling controle plaatst vind, maar ik ga er maar vanuit dat je niet zomaar willekeurig een partnummer kunt raden?
[ Voor 6% gewijzigd door _V_ op 23-07-2018 20:17 ]
Chargemap is een uitkomst in Frankrijk, heb die het meeste gebruikt voor mijn trip naar Parijs een tijdje terug. Pas was met bijna alles compactible en met een beetje zoeken op de site kun je een route plannen die volledig bestaat uit gratis laders.JayPe schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:00:
In voorbereiding van m'n Mont Blanc-trip begin volgende maand, een extra pas aangevraagd: Nuon.
In bezit dan: Maingau, LMS en NUON. Ik heb ook een kiWhi pas, die kwam bij de auto, maar of ie het doet? Heb 'm soort van geactiveerd maar mij Frans in nait best.
Een TNM pas wil ik liefst ontwijken.
Ga er 2 dagen voor uit trekken: Zondags starten en kijken hoever we komen: ik hoop op halverwege Zwitserland. Dan kan ik hopelijk in de ochtend, bij opkomend daglicht de Forclaz beklimmen met de e-up!. Zelf mag ik overigens ook aan de bak: m'n verblijf in Italië ligt op ongeveer 1,5 uur bergop lopen verwijderd van de parkeerplaats, but to make things worse: op 2,5 uur lopen vanaf de laatste laadpaal. ;-)
Óók een reden om niet in het holst van de nacht aan te komen.
Er zou 20 euro op mn kiWhi pas moeten staan, geloof ik.Erasmo schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:14:
[...]
Chargemap is een uitkomst in Frankrijk, heb die het meeste gebruikt voor mijn trip naar Parijs een tijdje terug. Pas was met bijna alles compactible en met een beetje zoeken op de site kun je een route plannen die volledig bestaat uit gratis laders.
Ik moet maar een klein stukje door Frankrijk. Alleen Chamonix eigenlijk. Er staat een snellader bij de ingang van de MontBlanc tunnel. Vlak vóór de grens vanuit Zwitserland staat een snellader bij een supermarkt als 't goed is. 't is vooral voor de terugreis van belang: Dan moet ik ook de Forclaz pas over, maar dan met een aanloop vanuit Italië.
De snellader bij de tunnel is op chargemap niet echt betrouwbaar lijkt het: Al een tijdje geen meldingen dat men er geladen heeft (enkel storingen)
Yes! Heb de lader met RJ-45 aan het thuisnetwerk hangen. Met de installer tool van Alfen kan je hem dan benaderen en instellingen wijzigen. Daarnaast scheelt het kosten als je hem bij iemand aan de backoffice wilt handen. Over het algemeen betaal je een euro oid minder omdat er dan geen simkaart in de laadpaal hoeft.Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:57:
Na het volledig doorlezen van alle 3 de 'Elektrische auto's' topic's nog niets kunnen vinden over het gebruik van de RJ-45 poort op de Alfen Eve Mini (of één van de andere laders van dit merk).
Dus hier de vraag, vooruitlopend op het geplaatst krijgen van een dergelijke lader:
Iemand ervaring met de configuratie/monitoring-mogelijkheden via de RJ-45 poort op de Alfen Eve Mini of één van de andere laders van dit merk?
Zolang er geen alternatief is in NL is dit voor hen bijzaak. Laatst bood een aardige i3 rijder aan om te wisselen van paal, maar dat vond ik iets te veel gedoe en ik had tijd zat. Wel netjes van hem vond ik.Tom Paris schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:49:
Als ik met de Ioniq een route heb waarbij ik moet snelladen plan ik het meestal zo om bij de Fastned 175kW laders langs te gaan. Helaas maak ik nog regelmatig mee dat er een auto aan de 175kW palen staat die geen gebruik kan maken van de verhoogde snelheid tov de reguliere snelladers. Daar kan Fastned nog wel wat aan bewustwording doen zodat het interessant is/blijft om voor Fastned te kiezen...
[ Voor 11% gewijzigd door pmiddeld op 23-07-2018 21:48 ]
Wellicht bijzaak... maar bijv. Den Ruygen-Hoek West (bij de Burger King naast de A4) weet ik gewoon dat ik die beter over kan slaan en door kan rijden naar Bospoort, omdat die telkens vol staat met taxi's. Nu hebben zij ook gewoon het recht om daar te laden, maar ik heb ook gezien dat ze laders voor elkaar 'vasthouden'. Dus wachten met wegrijden na het afkoppelen totdat een vriendje er staat om in te pluggen. En dat lijkt me toch echt geen bijzaak meer voor Fastned.pmiddeld schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:46:
[...]
Zolang er geen alternatief is in NL is dit voor hen bijzaak. Laatst bood een aardige i3 rijder aan om te wisselen van paal, maar dat vond ik iets te veel gedoe en ik had tijd zat. Wel netjes van hem vond ik.
Daar zouden gewoon een stuk of 10 laders bij moeten komen - wordt steeds drukker met CCS taxi’s in omgeving SchipholTom Paris schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:54:
[...]
Wellicht bijzaak... maar bijv. Den Ruygen-Hoek West (bij de Burger King naast de A4) weet ik gewoon dat ik die beter over kan slaan en door kan rijden naar Bospoort, omdat die telkens vol staat met taxi's. Nu hebben zij ook gewoon het recht om daar te laden, maar ik heb ook gezien dat ze laders voor elkaar 'vasthouden'. Dus wachten met wegrijden na het afkoppelen totdat een vriendje er staat om in te pluggen. En dat lijkt me toch echt geen bijzaak meer voor Fastned.
Eens. Als Schiphol zo graag elektrische taxi's wil, moeten ze ook maar een CSS-laadpleintje maken rondom de luchthaven.Alexander6501 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:18:
[...]
Daar zouden gewoon een stuk of 10 laders bij moeten komen - wordt steeds drukker met CCS taxi’s in omgeving Schiphol
Verwijderd
Da’s mooi; dank voor de info.Niek_ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:40:
[...]
Yes! Heb de lader met RJ-45 aan het thuisnetwerk hangen. Met de installer tool van Alfen kan je hem dan benaderen en instellingen wijzigen.
Is er ook een web-interface ofzo?
Zie in de manual wel een verwijzing naar FTP.
De tool geïnstalleerd, en die vraagt om een account en pw; ik heb echter niet gevonden wat het standaard pw is?
YouTube: Live race between Kona and Model X on July 25
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Heb je de KiWhipas na ontvangst nog opgeladen via de app? Ik moet zeggen dat ik er weinig gebruik van heb gemaakt. 2 keer AC laden bij een Auchan aangezien die geen CCS stekkers hebben... verder voornamelijk Chargemap. En af en toe MaingauJayPe schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:39:
[...]
Er zou 20 euro op mn kiWhi pas moeten staan, geloof ik.
Gasloos sinds 2018.
No worrieskrizzziz schreef op maandag 23 juli 2018 @ 16:16:
[...]
Haha! Je hebt gelijk, maar was niet vervelend bedoelt hoor.
https://goedkoperrijden.b...ie-met-de-zoe-deel-5.html
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Lekker lezen weer ...
Ben benieuwd of deze eigenaar zich nog gaat melden nu zijn auto midden in de belangstelling staatNa een wandeling door de -overigens prachtige- stad besloten we nog even langs het laadpuntje te rijden om te kijken of de dino-auto nu vertrokken was. Wat schetste onze verbazing, stond er een Nederlandse BMW i3 te laden. Keurig netjes aangesloten. Kortom, onze burgerplicht heeft tóch nog een beetje zin gehad
Veel vakantie plezier verder... En niet te veel twitteren aan het zwembad.
Ik ben niet bekend met een web-interface. Tool is enkel voor installateurs, je krijgt een persoonlijke login. Wat staat er over FTP vermeld dan?Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:24:
[...]
Da’s mooi; dank voor de info.
Is er ook een web-interface ofzo?
Zie in de manual wel een verwijzing naar FTP.
De tool geïnstalleerd, en die vraagt om een account en pw; ik heb echter niet gevonden wat het standaard pw is?
Verwijderd
Het adres is wat vreemd; mogelijk een voorbeeld van de stagiaire die de handleiding mocht schrijven.5. Om uw laadstation te laten communiceren met ICU EZ via een UTP ethernetverbinding, kan het nodig zijn om uw netwerkinstellingen aan te passen als deze aanvullend zijn beveiligd.
Onderstaand vindt u de benodigde informatie om toegang via uw netwerk te krijgen: - IP adres ICU EZ: 93.191.128.6 - Poort: 9090 - FTP poort: 21 - Inkomend – Uitgaand (Inbound / Outbound)
Edit:
Nog even wat verder gekeken: het adres reversed naar lukasprod.ihomer.nl.
Het blijkt echter ook te horen bij icuconnect.nl.
Daar is op 443 een login pagina; het certificaat is van Alfen; een leverancier van de Eve.
De tekst lijkt dan ook niet te slaan op FTP toegang tot de lader, maar die voor communicatie vanuit de Eve naar Alfen.
Aangezien het gewoon FTP is kan het niet heel moeilijk zijn om achter het ww te komen…
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 09:07 ]
Verwijderd
De mail en brief die ik heb ontvangen van Maingau:evtje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:43:
[...]
Ik denk dat dit nieuw is.
Post anders die brief maar even op het ev forum Elektrische auto's - Deel 3

Dit is kennelijk nieuw? Zou iemand dat stukje omtrent die IBAN voor mij willen vertalen? Moet ik geld naar hun over maken ter verificatie van mijn doorgegeven rekeningnummer of een machtiging afgeven oid? Mijn Duits is ruim onvoldoende

Daarnaast: 5 cent per minuut bruto laden dus, waar heeft die 2 cent per minuut betrekking op?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 10:15 ]
Ik denk dat die een standaard brief is.
Ik zie even niet de iban.
Bedoel jij vertragsnummer?
Dat is namelijk klant nummer.
Helaas weet ik door mijn glazen bol 100% zeker dat je geen klant bent van ze, dus helaas, je moet het 'dure' tarief betalen
"Zahlungsweise - SEPA-Lastschrift-Mandat" -> betaalwijze: automatisch afschrift
"Zur Abwicklung der Zahlung wird das SEPA-Lastschrift-Verfahren verwendet. Die Zahlungsinformationen müssen vor der Erstnutzung inder App/auf der Website hinterlegt werden"
->
"Voor het verwerken van de betaling wordt een periodieke betalingsopdracht gebruikt. U moet uw betaalinformatie vóór het eerste gebruik in de app of op de website invullen"
En dat laatste is dus wat we nog niet kunnen, want de website/app accepteert alleen duitse IBANs. Exact hoe Maingau dit gaat oplossen weet nog niemand. Voorlopig laden we allemaal nog gratis.
Dan moet er wel een FTP sessie worden opgezet met het juiste wachtwoord voordat je het kan sniffen. En wie of wat gaat die sessie dan opzetten?Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:39:
Uit de manual op p21
[...]
Het adres is wat vreemd; mogelijk een voorbeeld van de stagiaire die de handleiding mocht schrijven.
Edit:
Nog even wat verder gekeken: het adres reversed naar lukasprod.ihomer.nl.
Het blijkt echter ook te horen bij icuconnect.nl.
Daar is op 443 een login pagina; het certificaat is van Alfen; een leverancier van de Eve.
De tekst lijkt dan ook niet te slaan op FTP toegang tot de lader, maar die voor communicatie vanuit de Eve naar Alfen.
Aangezien het gewoon FTP is kan het niet heel moeilijk zijn om achter het ww te komen…
*zucht*
Klopt ik heb evensnel nagekeken.mux schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:27:
"2 cent pro minut für Energiekunden" -> "2 cent per minuut voor klanten van Maingau"
Helaas weet ik door mijn glazen bol 100% zeker dat je geen klant bent van ze, dus helaas, je moet het 'dure' tarief betalen
"Zahlungsweise - SEPA-Lastschrift-Mandat" -> betaalwijze: automatisch afschrift
"Zur Abwicklung der Zahlung wird das SEPA-Lastschrift-Verfahren verwendet. Die Zahlungsinformationen müssen vor der Erstnutzung inder App/auf der Website hinterlegt werden"
->
"Voor het verwerken van de betaling wordt een periodieke betalingsopdracht gebruikt. U moet uw betaalinformatie vóór het eerste gebruik in de app of op de website invullen"
En dat laatste is dus wat we nog niet kunnen, want de website/app accepteert alleen duitse IBANs. Exact hoe Maingau dit gaat oplossen weet nog niemand. Voorlopig laden we allemaal nog gratis.
Dit is een standaard brief
Gewoon gaan laden en afwachten.
Verwijderd
Op pagina 1 onder 1 is het eerste zwarte blokje een IBAN uit Duitsland en de tweede een referentienummer ofzo.evtje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:25:
@possimpible
Ik denk dat die een standaard brief is.
Ik zie even niet de iban.
Bedoel jij vertragsnummer?
Dat is namelijk klant nummer.
En dank voor het doornemen van de brief met relevante passages @mux !
Grappig dat je nu 'gratis' laadt...!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 10:39 ]
Heb je nog geen rekening gehad? die krijg ik en meen anderen hier ook met het verzoek het geld over te maken. Gisteren de 2e rekening ontvangen al staan er enkel nog de Allego sessies op en fastnet/lms nog niet.mux schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:27:
[..]
[ Voor 10% gewijzigd door bite op 24-07-2018 10:51 ]
Registratie nummer of iest dergelijks.Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:38:
[...]
Op pagina 1 onder 1 is het eerste zwarte blokje een IBAN uit Duitsland en de tweede een referentienummer ofzo.
En dank voor het doornemen van de brief met relevante passages @mux !
Grappig dat je nu 'gratis' laadt...!
Geen bank nummer.
Dit nummer vragen ze misschien als je problemen heb met laden bij de klantenservice.
Nee, je moet een mail sturen naar MainGau dat de IBAN niet toegevoegd kan worden, naar kundenbetreuung@maingau-energie.deevtje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:31:
[...]
Klopt ik heb evensnel nagekeken.
Dit is een standaard brief
Gewoon gaan laden en afwachten.
Dan zetten ze dit om naar Debit kaart, en krijg je per maand de rekening via mail, die je dan gewoon kunt overboeken op hun IBAN.
vielen Dank für Ihre gestrige E-Mail. Hierin haben Sie Fragen zu Ihrem Zahlungsmittel und Ihrer Ladekarte.
Leider gibt es aktuell Probleme bei der Eingabe des Zahlungsmittels bzw. einer nichtdeutschen IBAN. Wir möchten Sie um Ihr Verständnis bitten, da wir uns nach wie vor mit der Problemlösung beschäftigen. So lange wir Ihnen nicht die Gelegenheit geben können, unsere App unter normalen Bedingungen zu nutzen, haben wir Ihren hinterlegten Tarif mit 2ct/Minute bzw. 5ct/Minute kurzfristig auf die Zahlungsart „Rechnung“ umgestellt. Hierdurch wird die Eingabe eines Zahlungsmittels nicht mehr notwendig und Sie können mit Ihrem E-Fahrzeug EinfachStromLaden. Ihre Ladungen werden mit der nächsten Abrechnung, die jeden Monat erstellt werden, verrechnet. Bitte überweisen Sie den offenen Rechnungsbetrag innerhalb von 14 Tagen an uns.
Ik heb ze vier weken geleden een factuur van 1,65 euro betaald, en gisteren een nieuwe factuur van 5,30 euro ontvangen.
Edit precies dat wat zuinige rijder hierboven schrijft.
Ik heb trouwens nog genoeg onbetaalde laadsessies met een bedrag van 0,0 euro in meine ladevorgänge staan.
[ Voor 32% gewijzigd door janesh op 24-07-2018 11:11 ]
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Verwijderd
Gelijk gedaan, dank voor de heads up!ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:02:
[...]
Nee, je moet een mail sturen naar MainGau dat de IBAN niet toegevoegd kan worden, naar kundenbetreuung@maingau-energie.de
Dan zetten ze dit om naar Debit kaart, en krijg je per maand de rekening via mail, die je dan gewoon kunt overboeken op hun IBAN.
[...]
Verwijderd
Klinkt suf, maar als je je eigen beker meeneemt krijg je korting. Ik doe het uit principe (we gooien met z’n allen serieus veel koffiebekertjes weg) en gooi m’n reismok ‘s avonds in de vaatwasser. Bij de Starbucks is het geloof ik 0,30 euro.prettig schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:06:
Ik ben nog steeds meer kwijt aan mijn kopje koffie tijdens het laden dan aan de laadkosten ......dus betaal ze graag hoor (dat laden dan, koffieprijs is belachelijk bij tankstation).
Waar staat dat dan dat je moet mailen?ZuinigeRijder schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:02:
[...]
Nee, je moet een mail sturen naar MainGau dat de IBAN niet toegevoegd kan worden, naar kundenbetreuung@maingau-energie.de
[...]
Ik gebruik de MainGau pas al vanaf April.
En ja nog geen rekening gezien.
Geen bericht goed bericht toch?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dan kun je alleen met de MainGau pas laden, denk ik. En niet met de MainGau App?evtje schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:31:
[...]
Waar staat dat dan dat je moet mailen?
Ik gebruik de MainGau pas al vanaf April.
En ja nog geen rekening gezien.
Geen bericht goed bericht toch?
Van het weekend weer een vette rekening van 5,55 voor een hele maand ;-)
Ben er blij mee, en inderdaad: betaal meestal meer voor een flesje water dan voor de laadsessie.
Verwijderd
Het lijkt er op dat de 'paal' dat zelf doet; de instructie lijkt er naar te wijzen dat dit adres (en deze poort) beschikbaar moeten zijn vanuit de paal.Glewellyn schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:28:
[...]
Dan moet er wel een FTP sessie worden opgezet met het juiste wachtwoord voordat je het kan sniffen. En wie of wat gaat die sessie dan opzetten?
Ik zie er een beetje tegen op om een N26 aan te maken.JayPe schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:18:
Ik betaal sinds dag één netjes met de N26 rekening aan Maingau.
Van het weekend weer een vette rekening van 5,55 voor een hele maand ;-)
Ben er blij mee, en inderdaad: betaal meestal meer voor een flesje water dan voor de laadsessie.
Ik hou er niet van om je paspoort voor een webcam te houden.
I.v.m privacy en id fraude.
Of mag je soms je nummer afplakken?
Ah,de eerste rekeningen waren er al. Dat had ik nog niet gezien (of vergeten). Nee, ik heb nog geen rekening gehad, maar heb deze maand ook pas voor het eerst geladen met maingau, dus dat komt dan welbite schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:49:
[...]
Heb je nog geen rekening gehad? die krijg ik en meen anderen hier ook met het verzoek het geld over te maken. Gisteren de 2e rekening ontvangen al staan er enkel nog de Allego sessies op en fastnet/lms nog niet.
Net als de Rabobank, AbnAmro of Sns. Gewoon een volwaardige bank met bankvergunning en al.
Je bent belastingplichtige over je tegoeden etc etc. Voor je Nederlandse rekeningen heb je al het goed in ook al eens je id moeten tonen.
Het is alleen inderdaad dat t via internet moet. Das tricky. Maar eenmaal in de database van de bank ben je alsnog over geleverd aan de beveiliging van die partij. ik hoop dan altijd maar dat 't voldoende beveiligd is. Vertrouwen bij een bank is groter dan bij een willekeurige webshop. Maar toch.
Dit topic is gesloten.