Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
GAEvakYD schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:25:
Ik ben al een tijdje me aan het oriënteren op een nieuwe zakelijke auto. Mijn huidige PHEV moet in november uit de lease. Ik heb best een leuk lease bedrag(1100 excl brandstof), maar een Tesla of Jaguar I Pace is buiten mijn range.

Ik ben van de week eens gaan passen bij de hyundai Kona, maar daar pas ik zelf wel in, maar dan hebben de kinderen achter mij geen ruimte meer. De Ioniq is gek genoeg iets ruimer, maar die is er NOG niet in 64 Kwh.

Naast dat ik graag bijtelling bespaar ben ik ook gek op innovatie en nieuwe dingen. Daarom heb ik ooit 5 jaar geleden die Phev genomen die ik nu rij. Voor mij gevoel gaat er komend jaar heel veel aankomen en ben ik in November 2018 net te vroeg in de markt. Ik heb bij mijn werkgever al aangegeven dat als er niets in rond juli/augustus wat aan mijn eisen voldoet, ik wel een jaartje wil gaan overbruggen in een lelijke plof Diesel.
Een collega van mij had een Model X op factuur voor 1080 p/m, ik weet alleen niet waar, welke uitvoering of de kilometers. Vermoedelijk 40.000 en 5 jaar. Als alternatief kan de je Ioniq ook in shortlease nemen voor 900 per maand obv 40.000 km p/j.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
quote:
prettig schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:00:
Stuk groter is overdreven, heb ze beide bekeken (de ICE en hybrid), Niro heeft paar cm meter meer binnenruimte. Kofferbak is wel stuk groter (auto is 20 cm langer). Maar die twee delen heel veel onderdelen (zag diverse zaken.. bv. de stoelen, navi scherm, knopjes, gewoon identiek). Kona EV zal ook heel veel delen met de Niro EV.

Niro is gewoon al af, productie start in Juli in Korea, dus alle toeleveranciers weten al wat ze moeten maken anders redden ze het niet. Dan is de accu en aandrijflijn hetzelfde.
In Zuid Korea staat een MEGA fabriek van Hyundai en daar is een fabriek voor de kona en niro (alle ev's komen uit een fabriek daar).

Die is gewoon eind dit jaar leverbaar en de Kona iets eerder. Wat fout zou kunnen gaan is dat de productie niet lekker loopt bij de Kona dan krijgt de Niro vanzelf vertraging. Maar ja ze maken daar elke 10 seconde een auto, dus dat kunnen ze wel lijkt me.
Stuk groter lijkt me niet overdreven. 10 cm langere wielbasis zal waarschijnlijk volledig in het interieur zitten. Kona is een B-segment SUV terwijl de Niro een grote C-segment cross-over is.

[SAY NO TO SILVERS - SILVERS FUND TERRORISM]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-08 23:24
quote:
janesh schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:37:
[...]

Accu hetzelfde zou ik niet zo zeker van zijn volgens dit artikel.

The South Korean newspaper etnews reports that while the Hyundai Kona Electric will get NCM 622 battery cells from LG Chem, the Kia Niro EV will get NCM 811 battery cells from SK innovation. While the NCM 622 cells have higher power density, the NCM 811 battery cells have higher energy density and lower cost.
Dat betekent minder power, meer energie? Dus een grotere range voor de Niro, maar minder snel accelereren?

Hyundai Ioniq Comfort 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Nu online
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:53:
[...]

Gaaf ding :Y

Paar vragen; zit de motor in de wielen of zo? En merk je dat bij het rijden? Hoe doe je dat met die schakelaar voor de snelheid, heb je daar al mee gespeeld? Ik neem aan dat je een blauw kenteken hebt, zodat je zonder helm kan rijden?
Thx!
De motor zit in het achterwiel (1000 Watt). Ik heb hem vastgezet op 31km/h. Geen gezeur met Politie en controles maar toch een fractie sneller dan de elektrisch fietsende oma's. (Zo'n beetje als elke andere snorscooter die 30/32 rijdt)

Ja, blauw kenteken, geen helmplicht.
quote:
pmiddeld schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:26:
[...]

Nee, niet gedaan omdat ik het alleen maar van horen zeggen heb (ben er zels nog nooit geweest). Daar voel ik me niet verantwoordelijk voor.

Edit: En dat zouden ze zelf toch ook wel moeten weten? Het is hún paal!
Agreed, maar mijn ervaring met MSP's en CPO's is dat ze het helaas (veel te) vaak niet weten.

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:57

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

quote:
pmiddeld schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Dat betekent minder power, meer energie? Dus een grotere range voor de Niro, maar minder snel accelereren?
Helaas, geen verstand van de batterij techniek.

Volgens cleantechnica is NCM, of ook wel NMC 811 de nieuwste chemie

Hieronder daarover nog een interessante link die ik tegen kwam.

https://researchinterface...neration-nmc-811-cathode/

Tenslotte kwam ik onderstaande frans forum tegen dat de verwachte ontwikkeling van verschillende fabrikant en laat zien.

http://www.automobile-pro...s-de-batterie-t10980.html

i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 730d 2014.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 10:40
quote:
janesh schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:37:
[...]

Accu hetzelfde zou ik niet zo zeker van zijn volgens dit artikel.

The South Korean newspaper etnews reports that while the Hyundai Kona Electric will get NCM 622 battery cells from LG Chem, the Kia Niro EV will get NCM 811 battery cells from SK innovation. While the NCM 622 cells have higher power density, the NCM 811 battery cells have higher energy density and lower cost.
Heee, dat is nieuw tot nu toe was altijd hetzelfde...... "lower cost" met nagenoeg zelfde bereik is natuurlijk goed (volgens mij is die 811 ook lichter/compacter).

BMW i3, solar 25.000 Pw

• prettig
quote:
Z___Z schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Stuk groter lijkt me niet overdreven. 10 cm langere wielbasis zal waarschijnlijk volledig in het interieur zitten. Kona is een B-segment SUV terwijl de Niro een grote C-segment cross-over is.
Krappe B dan, ga hem maar eens bekijken (is cm werk in het interieur), maar voelt wel groter.
Vindt hem wat saaier dan de kona, maar wel meer auto (hogere neus), maar is wel weer lager....

https://www.suvdrive.com/...7-vs-hyundai-kona-se-2018

BMW i3, solar 25.000 Pw

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-08 21:14
Ik rij op dit moment in een Ford Fiesta. Dat is een echte b-segmenter. Als je dan in de Kona instapt is dat een wereld van verschil. Weet niet wat je dan bedoelt met “krappe b dan”

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh

• prettig
Kona is groter dan fiesta, maar Niro is binnen nauwelijks groter dan een kona...... voor heb je bv. 0,2 inch meer beenruimte in een Niro......dat is nagenoeg niks.
Is allemaal tiende inch werk. En ging om vergelijk kona - niro.

De i3 is bv een B-segment:
Video van gast die 1.98m is en die kan voor en achter zitten in de i3 (en die zit echt krap in de kona/niro):
https://www.youtube.com/watch?v=oe0QIUfZWUk
B-segment maar meer ruimte dan een andere B-segment (niro) die marginaal groter is dan een c-segment (kona).

Dus b-c-xxx bekijken en vegelijken zou ik zeggen (allemaal marketing). :)

BMW i3, solar 25.000 Pw

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-08 21:14
Ok, dus je bedoelde “krappe c” in je vorige post dan. :p

Verwacht: Hyundai Kona Premium 64kWh

• prettig
quote:
kv83 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:15:
Ok, dus je bedoelde “krappe c” in je vorige post dan. :p
o ja zie het nu pas.....verschillen zijn gewoon echt klein en een echte als EV ontworpen auto heeft al snel meer binnenruimte.

Kona/niro zjjn auto's die met meerdere aandrijflijnen geleverd kunnen worden ...... overigens helemaal niet z'n dom idee

BMW i3, solar 25.000 Pw

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 22:28
Kona en Niro zijn allebei B, Ioniq is C.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:54
Dus een Volkswagen Golf is ook B? Zowel de lengte als de wielbasis van een Golf hatchback zijn kleiner dan de Niro

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Kona is B segment SUV, dus vergelijkbaar met een VW T-Roc (opgehoogde Polo). Niro is een C-segment auto vergelijkbaar met een Golf Sportvan (opgehoogde Golf). Een B segment SUV heeft meer ruimte dan een B segment hatchback, maar is nog steeds erg kort. Dit merk je vooral achterin en in het veerconfort. Die 10 cm extra wielbasis die een Niro heeft zorgt voor bijna 3” (7 cm) extra beenruimte volgens de bron hierboven. Is IMHO toch wel een significant verschil.

De tweeling van de Kona is de Kia Stonic. De Kona heb ik niet gezien, maar de Stonic wel naast de Niro in de showroom. De Stonic is echt wel een stuk kleiner van buiten dan de Niro. De basisprijs is ook veel lager, dus dat zal je waarschijnlijk ook gaan zien in de afwerking.

Z___Z wijzigde deze reactie 12-05-2018 21:47 (22%)

[SAY NO TO SILVERS - SILVERS FUND TERRORISM]

• o2h
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09:16
Even een korte vraag. Wij overwegen om el-cheapo elektrisch te gaan rijden, als 2e auto. Range 100-150 km is prima. Idee: een (tweedehands) Zoe 22kWh.

Huidige hoofdaansluiting is 1x 35A. In de (porseleinen) stoppenkast zitten 6 groepen, waarvan 3 (gezamenlijk) onder een aardlekschakelaar. Er is 1 vrijwel ongebruikte groep, die niet onder de aardlekschakelaar zit, die ik voor het laden zou willen gebruiken. Enige wat nog meer op die groep zit is een A++ tafelmodelvriezer. Of moet het geheel op een eigen groep, zoals met zonnepanelen? Qua laden is 1x 16A snel genoeg voor ons.

Natuurlijk moet er wel ooit een nieuwe groepenkast komen (voor elektrisch koken, zonnepanelen, warmtepomp, etc.), maar ik hoop die investering nog even uit te kunnen stellen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13-08 19:29

JayPe

Ondertitel

Groepenkast zelf vervangen een optie?

Ik was voor onder de 300 klaar. 2x aardlek met 3 groepen per aardlek en een dedicated aardlek+automaat voor de zonnepaneelgroep ( maakt in totaal 7)

Binnenkort een aardlekautomaat erbij voor de dedicated laadgroep.

Als je een losse hoofdschakelaar hebt, is het ( als tweaker) best goed te doen. Als je echter je hoofdschakelaar ook moet vervangen moet je de netbeheerder laten langskomen om spanningsloos te maken via de hoofdzekering. Dat maakt 't dan weer planningstechnisch lastiger.

Maar goed: groepenkast vervangen is ( zeker met nieuwe, snellere aardlekautomaten) best aan te raden.

Of,.. Losse dinrail naast de groepenkast zetten. Scheelt de investering. En je hebt wel je nieuwe groep met aparte aardlek.

Edit

Ik lees dat je dus drie groepen op één aardlek hebt, en destileer dat de andere drie niet van aardlek zijn voorzien?

Doe dan beter de investering in een nieuwe kast. Want die aardlek die je nu hebt is waarschijnlijk ook nog traag als dikke poep.
(450mA ipv bijvoorbeeld 30mA

JayPe wijzigde deze reactie 12-05-2018 22:15 (15%)

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 met trekhaak! :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

Wil je het beunhaas-antwoord of wil je de regelneuker-oplossing?

Mux de beunhaas zegt: je kunt op zich een vriezer en een 16A laadpunt prima op een 16A (liever 20A) zekering in je porseleinen meterkast gooien. Als je echt smeltzekeringen wilt gaan gebruiken zou ik écht 20A zekeringen aanraden, gezien de 16A varianten erg heet worden bij continue belasting. Het vormt technisch gezien geen brandgevaar, maar echt fijn is het niet. Dit is hoe het bij mijn ouders bijvoorbeeld zit; die hebben een ongebruikte groep uitgeleid naar een stopcontact, en daar hangt mijn granny charger dan aan als ik aan het laden ben bij ze. No problemo.

Maar een groepenkast vervanger is écht niet duur. Sterker nog, goedkoper dan een laadpunt aanleggen. Je zegt dat je een warmtepomp zult hebben? Dus ook hoopjes zonnepanelen? Dus je gaat naar een driefasen-aansluiting upgraden? Ga eens shoppen bij sandervunderink.nl voor driefasen DIN-rail meterkasten. Zorg dat-ie groot genoeg is voor genoeg groepen, de driefasengroepen nemen veel ruimte in, en je zult ook waarschijnlijk meer aparte aardlekschakelaars dan normaal willen. Want: in principe *moet* je (er zijn uitzonderingen, maar daar val je geheid niet onder) bij het aanpassen van de meterkast voldoen aan de nieuwe normen, en een porseleinen meterkast kan echt niet meer.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Fffffffff. Ik bedenk mij net. Ik heb een 1x35ampere kast. (warmtepomp)wasdroger en wasautomaat gescheiden groepen zodat die tegelijk aan kunnen (en dat doen ze ook)

En ik wilde de kast even uitbreiden met een extra aardlekautomaat voor een extra laadpaal groep. De e-up kan volgens mij dan met 16Ampere laden ipv 10 via de granny. Maar dan heb ik dus, zeker 's avonds, kans op een klappende hoofdzekering,..
( ICU kast zonder backend,.) damn.

Even zien hoe ik dat probleem tackelen kan.

( de e-up heeft een mogelijkheid tot uitgesteld laden via de app, maar dan laad ie alsnog altijd eerst tot een minimum SoC, waarna hij 's nachts aftopt al naar gelang de ingestelde tijd dat je in de ochtend wilt vertrekken)

• o2h
quote:
JayPe schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:07:
Groepenkast zelf vervangen een optie?
Ik was het niet van plan, maar misschien is het toch wel haalbaar, aangezien ik andere elektraklussen ook gewoon zelf aanpak.
quote:
Als je een losse hoofdschakelaar hebt, is het ( als tweaker) best goed te doen. Als je echter je hoofdschakelaar ook moet vervangen moet je de netbeheerder laten langskomen om spanningsloos te maken via de hoofdzekering. Dat maakt 't dan weer planningstechnisch lastiger.
Helaas, geen losse hoofdschakelaar hier...
quote:
Of,.. Losse dinrail naast de groepenkast zetten. Scheelt de investering. En je hebt wel je nieuwe groep met aparte aardlek.
Top-idee!
Kan ik die losse rail ook in plaats van in de meterkast, in de schuur plaatsen? Dat dan direct als kastje dienen voor de smart-evse.
quote:
[..] die aardlek die je nu hebt is waarschijnlijk ook nog traag als dikke poep.
(450mA ipv bijvoorbeeld 30mA
Nee, het is wel een 30mA exemplaar. En vierpolig zelfs 8)7
quote:
mux schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:11:
Wil je het beunhaas-antwoord of wil je de regelneuker-oplossing?
@mux beunhaas graag >:)
quote:
Mux de beunhaas zegt: je kunt op zich een vriezer en een 16A laadpunt prima op een 16A (liever 20A) zekering in je porseleinen meterkast gooien. Als je echt smeltzekeringen wilt gaan gebruiken zou ik écht 20A zekeringen aanraden, gezien de 16A varianten erg heet worden bij continue belasting. Het vormt technisch gezien geen brandgevaar, maar echt fijn is het niet. Dit is hoe het bij mijn ouders bijvoorbeeld zit; die hebben een ongebruikte groep uitgeleid naar een stopcontact, en daar hangt mijn granny charger dan aan als ik aan het laden ben bij ze. No problemo.
Oke, dus er een 20A-zekering in hangen, en het gebrek aan aardlek is geen prima? Dat zou natuurlijk de meest eenvoudige (dus briljante) oplossing zijn.

T.z.t. komt er zeker een nieuwe mooie kast, maar fijn als ik niet alles tegelijk uit hoef te denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

@JayPe SmartEVSE. Is wel wat kluswerk (in de zin van bordjes in een mooi doosje stoppen), maar dan ben je wel van alle zorgen af.

@o2h zowel je granny charger als een goeie laadpaal hebben een aardlek intern zitten. Je hoeft expliciet geen aparte aardlekschakelaar voor je laadpaal, hoewel het niet echt kwaad kan om er een te hebben, met name als je van plan bent een stopcontact ipv laadpaal aan te leggen.

mux wijzigde deze reactie 12-05-2018 22:30 (55%)

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
  • Nu online
Ik zat een beetje in een soortgelijke situatie als @o2h begin 2016. Had een jaren '80 groepenkast met van die eerste-model automaten uit die tijd er in. Hoofdzekering was 1x35A.

Heb uiteindelijk toch voor installatie door de elektricien gekozen, om 3 redenen:

1) Garantie, brandveilig etc,
2) De Zoe staat bekend om zijn gevoeligheid qua aardlek type B en dat soort dingen. (ZE ready eisen)
3) Ik ging een maand later een 10.000 wattpiek PV installatie aanleggen die op een eigen 3-fase groep moest en de groepenkast zat nogal vol dus ik moest ook uitbreiden.

De kosten zijn me wel mee gevallen, 180 euro voor Liander voor het omzetten van 1x35 naar 3x25, wat eigenlijk best duur is voor het aanschroeven van 2 draadjes nu ik erover nadenk 8)7

Daarna nog eens 600 euro voor 2 compleet nieuwe groepenkasten met in totaal 10 nieuwe automaten, aardlek, beltrafo, arbeidsloon en een eigen aardlek + 3-fase-groep voor de laadpaal.

Voor minder dan 1000 euro was @Hachy klaar en een maand later werd de laadpaal + plaatsing via The Plugin Company / Chargepoint geregeld. Die 11kW wallbox met 8m vaste kabel kreeg ik van Renault als actie bij de auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:28
quote:
prettig schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:11:
Kona is groter dan fiesta, maar Niro is binnen nauwelijks groter dan een kona...... voor heb je bv. 0,2 inch meer beenruimte in een Niro......dat is nagenoeg niks.
Is allemaal tiende inch werk. En ging om vergelijk kona - niro.

De i3 is bv een B-segment:
Video van gast die 1.98m is en die kan voor en achter zitten in de i3 (en die zit echt krap in de kona/niro):
https://www.youtube.com/watch?v=oe0QIUfZWUk
B-segment maar meer ruimte dan een andere B-segment (niro) die marginaal groter is dan een c-segment (kona).

Dus b-c-xxx bekijken en vegelijken zou ik zeggen (allemaal marketing). :)
Het verschil in segment merk je ook vooral in breedte, kofferbak en langere wielbasis...

Is de Niro niet een stuk breder dan de Kona? Hij oogt in elk geval een klasse groter.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quote:
dfrenner schreef op zondag 13 mei 2018 @ 05:16:
[...]

Het verschil in segment merk je ook vooral in breedte, kofferbak en langere wielbasis...

Is de Niro niet een stuk breder dan de Kona? Hij oogt in elk geval een klasse groter.
dat lijkt zo... exact even breed.
https://www.suvdrive.com/...7-vs-hyundai-kona-se-2018

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Zelf meterkast aanleggen...... als je een losse hoofdschakerlaar hebt is het eigenlijk heel eenvoudig.
Meestal zit die echter in de kast en dan ga je "onder" spanning de kast vervangen (zelf de hoofdzekeringen eruit halen is niet echt verstandig) en dat is best link.

Ik heb al paar keer een zelf geplaatst, en omdat ik plek had een gebruikte bedrijfskast gekocht (die kosten veel minder en dan heb je al snel 20 groepen (en daar zit je zo aan), aardleks, krachtgrroepen en ook vaak b en c automaten).
Die ernaast gehangen (of op zelfde plek), monteur de hoofdaansluiting laten omzetten en toen alles omgezet.
Je mag ook gewoon een tweede kast ernaast hangen (max 2m), wel na EEN hoofdschakelaar.

Vaak zit je met kabellengtes (vaak te kort als je de kast verplaatst) en weinig plaats en dan zou ik een kant-en-klare voorbedrade kast kopen die past en evt. laten plaatsen..... monteur moet toch de hoofdaansluiting aansluiten.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
NMC 811 cellen in Niro accu...... ziet er naar uit dat dat inderdaad de eerste EV wordt met deze cellen.
NMC 811 kan 20% meer energie opslaan per kg dan de NMC 622: kortom lichtere accu.
NMC 811 is goedkoper (minder cobalt, meer nikkel) te produceren (accu is dus goedkoper), maar denk dat we daar niet veel van terugzien in de prijs van de Niro EV.

Is overigens Generatie 1, Generatie 2 van NCM 811 (2020) kan nog stuk meer opslaan.

NMC staat voor Nikkel, Mangaan en Cobalt. De huidige NMC 622 is dus hetzelfde principe alleen een andere verhouding (even heel simpel uitgelegd). Uiteindelijk "verdwijnt" het mangaan en einde accu (duurt wel jaren).

NCA (Tesla en Nasa): Nikkel, Cobalt en Aluminium, hoge energiedichtheid, en aluminium "verdwijnt niet".
Accu loopt terug naar 70% maar is dat over 40 jaar nog steeds zo (vandaar Nasa).
NCA (en die ontwikkelen ook door: Panasonic) en NMC 811 komen in de buurt van elkaar qua dichtheid.

Nadeel NMC 811.... nieuw, life cycle (chemisch minder stabiel)..... gaan het zien.
Mercedes en VW gaan er ook mee werken, Tesla....semi wellicht.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:43

Erasmo

Laadpaaljager

Is iemand hier toevallig al eens langs geweest? https://www.elaad.nl/news...harging-station-released/

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wiebranddeboer
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 15-08 16:55
quote:
Ja, ik was bij de opening van het testplein. Best wel cool wat ze daar aan het doen zijn, ze hebben een windmolen, zonnepanelen, grote alfen accu en 20 laadpalen geloof ik. Volgens mij wordt er nog niet zo veel met de IOTA laadpaal gedaan hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Klinkt wel geinig, ik ben alleen benieuwd hoe dat gaat met de IOTA daar. Sticker met een QR-code? Ik heb in principe nog wel wat op m'n wallet staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19-08 23:24
Beste tweakers, mijn vrouw heeft een motorscooter Vespa Piaggio PX125 die al heel wat jaartjes oud is. We willen hem eigenlijk weg doen (als je hem start moet de hele omgeving een gasmasker op). Maar we zouden hem ook kunnen elektrificeren. Is er iemand onder ons die dat (tegen vergoeding) kan en wil doen? Uiteraard moeten we dan een schatting maken hoeveel zoiets zou kosten qua werk en onderdelen en dan de knoop doorhakken. Stuur maar een PM als je geïnteresseerd bent of als je iemand weet.
Gr. Peter

Hyundai Ioniq Comfort 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:11

Catch22

De ene is je moeder

(jarig!)
quote:
pmiddeld schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:38:
Beste tweakers, mijn vrouw heeft een motorscooter Vespa Piaggio PX125 die al heel wat jaartjes oud is. We willen hem eigenlijk weg doen (als je hem start moet de hele omgeving een gasmasker op). Maar we zouden hem ook kunnen elektrificeren. Is er iemand onder ons die dat (tegen vergoeding) kan en wil doen? Uiteraard moeten we dan een schatting maken hoeveel zoiets zou kosten qua werk en onderdelen en dan de knoop doorhakken. Stuur maar een PM als je geïnteresseerd bent of als je iemand weet.
Gr. Peter
Elektrische scooters
Probeer het daar eens

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Het is een motor en geen 40 km/h scooter dus een beetje een twijfelgeval wat het beste is :P Maar een elektrische motorscooter is zo ongeveer de goedkoopste manier om te forensen. Ombouwen zou ik niet aan beginnen, dat was vroeger noodzakelijk maar tegenwoordig kun je beter de huidige verkopen en wat anders terugkopen. Moet het perse een motorscooter zijn of kan een 'normale' ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
Achterin op heuphoogte zit er wel 3 inch verschil in de breedte. Vrees alleen dat het nog steeds niet voldoende is voor drie kinderen achterin...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:04

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Heeft iemand die KiWhi pass voor Frankrijk?
is dat een flatrate of ben ik mis?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
alexke1988 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:47:
Dat weet ik niet, maar die KiWhi pass gebruikte ik voornamelijk bij supermarkten (Auchan), en daar is het laden gratis. Je hebt de pas wel nodig, maar het saldo wordt niet verlaagd.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08-08 13:32
quote:
o2h schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:56:
Even een korte vraag. Wij overwegen om el-cheapo elektrisch te gaan rijden, als 2e auto. Range 100-150 km is prima. Idee: een (tweedehands) Zoe 22kWh.

Huidige hoofdaansluiting is 1x 35A. In de (porseleinen) stoppenkast zitten 6 groepen, waarvan 3 (gezamenlijk) onder een aardlekschakelaar. Er is 1 vrijwel ongebruikte groep, die niet onder de aardlekschakelaar zit, die ik voor het laden zou willen gebruiken. Enige wat nog meer op die groep zit is een A++ tafelmodelvriezer. Of moet het geheel op een eigen groep, zoals met zonnepanelen? Qua laden is 1x 16A snel genoeg voor ons.

Natuurlijk moet er wel ooit een nieuwe groepenkast komen (voor elektrisch koken, zonnepanelen, warmtepomp, etc.), maar ik hoop die investering nog even uit te kunnen stellen!
Ik zou als ik jouw was de kast vervangen. kosten zijn redelijk goed te doen. Plus je kan meer in de toekomst we gaan over op elektra voor verwarming en meer. Kosten 200-300 euro. Maar dan kan je in de toekomst gelijk meer. En dan volgens de NEN 1010. Het is niet moeilijk zeker niet met jullie kast (niet heel complex) maar zorg dat alles onder aardlek staat is stukken veiliger. Maar een 1x35a is prima voor de meeste laadpalen zeker als je maar 16A wil laden. En je installatie gaat een stuk zwaarder continu belast worden. Bij ons als beide auto laden trekken ze 23A totaal continu voor 10+ uren en straks zelf 3x16A dat is echt veel stroom.

Zelf heb ik nu 2 laadpalen + 8 groepen + 3 aardlek 1 fase en 3 aardlek 3 fase aangesloten. Het kost wel tijd maar is super simpel te doen. Maar goed ik het iets meer eisen.

Maar als je het niet zelf wilt doen laat het doen door een elektricien. Kost ook wel iets maar vergeet niet dat je met 220v en 35A werkt en dat is echt niet gezond voor je.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• o2h
quote:
MeZZiN schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Ik zou als ik jouw was de kast vervangen. kosten zijn redelijk goed te doen. Plus je kan meer in de toekomst we gaan over op elektra voor verwarming en meer. Kosten 200-300 euro. Maar dan kan je in de toekomst gelijk meer. En dan volgens de NEN 1010. Het is niet moeilijk zeker niet met jullie kast (niet heel complex) maar zorg dat alles onder aardlek staat is stukken veiliger. Maar een 1x35a is prima voor de meeste laadpalen zeker als je maar 16A wil laden. En je installatie gaat een stuk zwaarder continu belast worden. Bij ons als beide auto laden trekken ze 23A totaal continu voor 10+ uren en straks zelf 3x16A dat is echt veel stroom.

Zelf heb ik nu 2 laadpalen + 8 groepen + 3 aardlek 1 fase en 3 aardlek 3 fase aangesloten. Het kost wel tijd maar is super simpel te doen. Maar goed ik het iets meer eisen.

Maar als je het niet zelf wilt doen laat het doen door een elektricien. Kost ook wel iets maar vergeet niet dat je met 220v en 35A werkt en dat is echt niet gezond voor je.
Dank voor het meedenken. Groepenkast gaat zeker vervangen worden, maar ik kan niet alles tegelijk. Eerst dus 3x16A-laadpaal aanleggen (die eerste tijd op 1x 16A gaat werken). Als dat allemaal goed werkt, ga ik rustig uitzoeken wat voor groepenkast ik nodig heb om voorbereid op de toekomst te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
ik heb mijn laadpaal installatie gedocumenteerd misschien heb je daar wat aan :) over een week of wat wel klaar (als kost tijd) en plus dat ik dan ook pas het af heb. hoop gedoe met te veel werk.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• o2h
quote:
MeZZiN schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:43:
ik heb mijn laadpaal installatie gedocumenteerd misschien heb je daar wat aan :) over een week of wat wel klaar (als kost tijd) en plus dat ik dan ook pas het af heb. hoop gedoe met te veel werk.
Ah, top! Niet voor mij gaan haasten hoor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
Mijn huidige laadpaal (als je het al mag noemen) is een houten paal met 2 stopcontacten en ieder 1 fase ^_^ it something maar niet om naar huis te schrijven. De kabels liggen er al wel gelukkig dat was het meeste werk en nu nog 10+ meter door de tuin graven. Het straatwerk heb ik al gedaan gelukkig. En een tip als je een buiten laadpaal heb leg extra kabels voor mogelijk in de toekomst een tweede paal of misschien een paar lampjes in de tuin.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Nog een tip voor het goedkoop aanschaffen van grondkabel?

Ik wil een kabel gaan trekken vanuit meterkast, naar een stukje groenstrook voor m'n huis. Daar een paal planten. Dat zal één fase zijn; m'n huis installatie is nu slechts één fase, m'n auto is één fase en m'n 'wallbox die op een paal gaat komen' is ook één fase. Als de auto bevalt, dan gaat ie vermoedelijk nog wel een jaar of 8 mee.

Ergo: wat is wijsheid:
- Toch een drie fase kabel leggen?
- Leg ik er één of 2 UTP kabels bij ( communicatie voor SMARTevse en/of andere zaken )
- Wat voor kabel heb ik nodig? XMVK YMVKmb YMVKas?

Mocht de gemeente uiteindelijk moeilijk gaan doen, dan zal ik de kabel de laatste meter weer opduiken, en op de hoek van m'n eigen perceel de laadpaal plaatsen ( en met een mat moeten gaan werken, want dan moet ik met de kabel over het trottoir ). Ik woon niet zoals @mux in de gemeente Lansingerland, dus 't is pionieren. Ik wil 't daarom technisch wel meteen goed doen, en geen gezeik achteraf omdat er op technisch is niet juist is (juridisch is het sowieso gedoog werk aangezien de gemeente geen beleid voert )

(Er komt een eigen alamat en kWhteller voor de laadpaal, niet dat ik de stroom zakelijk zou kunnen verrekenen,maar ik wil gewoon wel weten wat de auto dan uiteindelijk verbruikt).

Vragen:
- Waar koop ik best de kabel in? ( Webshop? kwaliteit )
- YMVKas?
- Hoeveel aderig?
- Hoe diep zal ik 'm moeten graven?
- Leg ik de UTP kabel(s) er los naast, of is daar een mantelbuis voor nodig? zijn er UTP grondkabels?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 09:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zou een mantelbuis graven met:

- 3-fase 5G2.5 kabel
- UTP

Ik heb mijn UTP ook strak tegen mijn 5G6 kabel liggen en met 22kW laden gaat dat bij mij gewoon prima.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Bij Hornbach kun je per meter kopen en is nauwelijks duurder dan webshops, dus meestal goedkoper met verzendkosten enz. Met name als je tussen standaardlengtes in zit (tussen 10 en 25m bijvoorbeeld) komt het vaak gunstig uit.

Ik zou meteen driefasen leggen, kost geen drol extra.

UTP grondkabel: uitkijken! Omdat het geïsoleerde laagspanning is, worden veel uv-harde kabels verkocht als grondkabel, dus zonder prikmantel, want dat hoeft alleen bij gevaarlijke spanningen. Betekent dus dat hij bij de eerste de beste tuinwerkzaamheden/mollen/muizen/enz. doorgesneden kan worden en je een hoop werk hebt om het te fiksen. Mantelbuis is dan een oplossing.

YMVK-AS.

Diepte: niemand houdt zich hieraan, maar technisch gezien netjes in een zandlaagje op 70cm ingraven. Op gemeentegrond zeker. Toch, @assje ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Mantelbuis naast de YNVK-AS en dan gelijk een trekdraad meetrekken dan kan er later nog wat bij is mooiste.

Ik heb altijd zoiets van: ik wil niet nog een keer graven, dus gewoon meer erin (dikkere kabel, meer utp, extra multikabel, etc ..... kost nauwelijks meer en graven is veel duurder en als je plaats hebt gelijk alles naar schakelkast buiten.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Tja. Bestrating eruit trekken is 't probleem niet. Netjes terugleggen wel :-)

En 70cm diep. Wow. Das geen kattepis.

Das een beste sleuf dan. Heb vorige jaar zomer een trampoline ingegraven en dat was al geen senicure.

Ik weet dat ik in iedergeval een rioolstelsel tegen ga komen,.. En wat er allemaal onder 't stoepje ligt? Amaai. Glasvezel hebben ze 2 jaar terug gewoon onder de bestrating door geschoten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:00

Hoogie2004

Whohooooo

Hier in de gemeente (geen idee hoe het elders is) moet je verplicht een klic-melding doen als je in gemeentegrond iets wil graven (zelfs bij haringen van zo'n grote tent bij een evenement). Persoonlijke ervaring mee met wat evenementen en voor onze sportvereniging (plaatsing van een handboogdoel op gemeentegrond). Dit is specifiek om te voorkomen dat je leidingwerk of andere zooi tegenkomt met graven, en dat de gemeente weet dat er iets ligt.

Ik weet niet of je zomaar 70cm diep wil gaan terwijl je niet weet wat je tegen gaat komen. Stel je sloopt zo'n glasvezel kabel, en de straat / wijk zit zonder internet... Ik weet niet of ik daar de aansprakelijkheid oor zou willen hebben. Of andersom, iemand graaft onwetend door jouw kabel, een iemand krijgt een optater of erger...

Ik zou mezelf in ieder geval goed inlezen / informeren wat dat betreft... pionieren is leuk, maar waar houd het op.

Misschien ben ik wel te voorzichtig / braaf, maar die afweging niet ieder voor zich maken natuurlijk.

Hoogie2004 wijzigde deze reactie 15-05-2018 07:38 (6%)

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik krijg geen respons van KiWhi Pass , heeft er iemand eentje die ik kan overkopen of lenen?

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
alexke1988 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:12:
Ik krijg geen respons van KiWhi Pass , heeft er iemand eentje die ik kan overkopen of lenen?
Ik heb gezien dat er in mijn Franse E-up een KiWhi pass ligt. Ik ga de auto zaterdag ophalen. Zal kijken of ie er dan nog steeds in ligt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Iemand enig idee wat dit voor ding is, en wat voor specs d'r bij horen?

Edit:

ICU Basic? Is dat de term?
schijnt bij de elfteling te hebben gestaan op een paal ( voor het personeel )

http://www.jk-evsolutions.nl/_clientfiles/Laders%20ICU%20Basic%20zonder%20laden%204_b250.jpg

JayPe wijzigde deze reactie 14-05-2018 23:49 (47%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
  • Nu online
quote:
alexke1988 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:47:
Gewoon aanvragen hier en dan achteraan mailen of bellen. Kan wel een paar weken duren, bij mij duurde het ook een maand ofzo.

Lukt het je niet op tijd kan je de mijne ook wel lenen. Staat ¤20 saldo op maar is nooit een cent afgeschreven voor alle laadsessies bij Ikea en Auchan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18-08 22:53
ah, dus de 24,- euro die je moet betalen geeft 20,- saldo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

quote:
Hachy schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:54:
[...]

Gewoon aanvragen hier en dan achteraan mailen of bellen. Kan wel een paar weken duren, bij mij duurde het ook een maand ofzo.

Lukt het je niet op tijd kan je de mijne ook wel lenen. Staat ¤20 saldo op maar is nooit een cent afgeschreven voor alle laadsessies bij Ikea en Auchan.
heb inderdaad gisteren 24 euro met mijn mastercard betaald...

Damn... kun je verder met een newmotion kaart in Frankrijk ? of is het dan niet meer gratis laden bij ikea of auchan?

Ik vertrek zaterdag avond :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:09
@JayPe Gelijk tweemaal UTP leggen! Sommige slimme palen kunnen via UTP communiceren met een backend en een aparte UTP kabel gebruiken voor P1 load balancing. Met twee UTP kabels ben je dus direct klaar!

27x320Wp LG - 7.4 kW W/W warmtepomp - Outlander PHEV - TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

quote:
alexke1988 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:33:
Damn... kun je verder met een newmotion kaart in Frankrijk ? of is het dan niet meer gratis laden bij ikea of auchan?
Het kan wel, maar inderdaad dan is het niet meer gratis laden :) Dat probleem heb ik ook gehad :D PM me anders even, je mag die van mij wel lenen.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

quote:
Hoogie2004 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:50:
Hier in de gemeente (geen idee hoe het elders is) moet je verplicht een klikmelding doen als je in gemeentegrond iets wil graven (zelfs bij haringen van zo'n grote tent bij een evenement). Persoonlijke ervaring mee met wat evenementen en voor onze sportvereniging (plaatsing van een handboogdoel op gemeentegrond). Dit is specifiek om te voorkomen dat je leidingwerk of andere zooi tegenkomt met graven, en dat de gemeente weet dat er iets ligt.

Ik weet niet of je zomaar 70cm diep wil gaan terwijl je niet weet wat je tegen gaat komen. Stel je sloopt zo'n glasvezel kabel, en de straat / wijk zit zonder internet... Ik weet niet of ik daar de aansprakelijkheid oor zou willen hebben. Of andersom, iemand graaft onwetend door jouw kabel, een iemand krijgt een optater of erger...

Ik zou mezelf in ieder geval goed inlezen / informeren wat dat betreft... pionieren is leuk, maar waar houd het op.

Misschien ben ik wel te voorzichtig / braaf, maar die afweging niet ieder voor zich maken natuurlijk.
Zodra je gaat graven in gemeentegrond en er ligt iets belangrijks, dan zit er ~10-20cm boven de leidingen een markeringslint (vrij taai plastic felgekleurd lint met erop gedrukt wat er ligt). Zolang je voorzichtig bent is het vrij moeilijk om echt iets stuk te trekken, behalve als het er eerder clandestien is gelegd.

En ja, op gemeentegrond moet je soms een KLIC-melding doen. In de meeste gemeenten geldt: als je iets met een handboor of handschepje doet hoef je geen graafmelding te doen, zodra er zwaarder gereedschap aan te pas komt wel. Er zijn uitzonderingen, zoals idd de evenementen waar opeens 200+ tentharingen de grond in worden gejast. Enige manier om zeker te weten is door je gemeente te bellen. In mijn ervaring (Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland) is de ruimtelijke ordening-ambtenaar bij de gemeente de meest sympathieke persoon die je ooit kunt tegenkomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Omega Supreme
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

Even mijn ervaring de afgelopen +/- 2 maanden met de nieuwe BMW i3s.

Ondanks de ANWB test met een range van 183km ben ik met dagelijks normaal rijden nog niet onder de 215km range uitgekomen.

Wel houd ik mij tegenwoordig netjes aan de maximum snelheid dat betekent dat ik voor woon werk precies 2 km lang 130km/uur rijdt en de rest max 100km/uur is. Ik rijdt ongeveer 90-95% snelweg en de koudste temperatuur waarbij ik heb gereden was 5 graden. Daarbij had ik dus 215 km range (en de verwarming uit; auto is warm bij vertrek gaat prima met interne circulatie).

Al met al valt het mij reuze mee.

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Moet je er wel bij vermelden of je een rex hebt of een bev.

Mijn 94 Ah i3s rex haalde afgelopen zondag op eigen houtje (geen lkw's op de weg) 200 km in eco pro, gem snelheid 95 km/u en buiten temp 22° C.
Dit is de helft meer dan mijn vorige 60Ah i3 rex, ik ben er zeer tevreden over.
Zoals eerder gezegd de i3s rijdt nog beter dan de gewone i3 die ik hiervoor had Door zijn bredere banden en grotere spoorbreedte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omega Supreme
  • Nu online

Omega Supreme

The God of Death

quote:
janesh schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:49:
Moet je er wel bij vermelden of je een rex hebt of een bev.

Mijn 94 Ah i3s rex haalde afgelopen zondag op eigen houtje (geen lkw's op de weg) 200 km in eco pro, gem snelheid 95 km/u en buiten temp 22° C.
Dit is de helft meer dan mijn vorige 60Ah i3 rex, ik ben er zeer tevreden over.
Zoals eerder gezegd de i3s rijdt nog beter dan de gewone i3 die ik hiervoor had Door zijn bredere banden en grotere spoorbreedte.
Ik heb geen rex, 100% electrisch. Overigens laad ik uiterlijk als er nog 10km op de 'teller' staat, dus ik heb nooit echt 215km gereden ;)

De wegligging van de i3s is heerlijk! Geen idee hoe een gewone i3 rijdt.

Omega Supreme wijzigde deze reactie 15-05-2018 12:02 (5%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
Hier nog de i3 60AH (rex) en ik rij ongeveer wat jullie aangeven -50% (gewoon zuinige auto en erg goed ontworpen en gebouwd).

Rex vindt ik op de 60AH echt wel nodig. Heb hem zeldzaam nodig, maar soms NET even wel en dan is dat wel lekker (kan dan door rijden tot aan snellader ipv "ergens" een paal gaan zoeken, scheelt veel tijd).

Zodra er een 44kw komt (3-fase) dan ga ik weer kijken. Gerucht is eind dit jaar.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 16-08 08:46
quote:
prettig schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:13:
Zodra er een 44kw komt (3-fase) dan ga ik weer kijken. Gerucht is eind dit jaar.
Kan de I3 niet snelladen dan op DC?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
quote:
Yongshi schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:09:
[...]

Kan de I3 niet snelladen dan op DC?
Tuurlijk, 50Kw DC. Maar 3-fase AC (oude is 1-fase) maakt thuis/zaak en bestemmingsladen stuk sneller, naast DC (en hopenlijk wordt de 44kw (120AH) voorzien van 100Kw DC). En dan is 44kw prima tov 64kw met 1-fase (kona/niro).

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
@prettig 44 kWh alsjeblieft. Dan bewaren we kW voor vermogen en hebben we dit misverstand niet.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
weet het .... gewoon luiheid...

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vandaag is mijn I3S Rex weer in de Garage en heb terug een normale i3 mee.

De normale zwalpt veel meer en is een pak windgevoelliger.
Wel haal ik met de normale i3 9.8kwh/100km!
Met mijn i3s was het beste 10.8kwh/100km...

Ik vertrek normaal zaterdag avond naar Frankrijk richting Chamonix
+-900km... ik ben héél benieuwd naar de range.

alexke1988 wijzigde deze reactie 15-05-2018 14:21 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quote:
alexke1988 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 14:20:
Vandaag is mijn I3S Rex weer in de Garage en heb terug een normale i3 mee.

De normale zwalpt veel meer en is een pak windgevoelliger.
Wel haal ik met de normale i3 9.8kwh/100km!
Met mijn i3s was het beste 10.8kwh/100km...

Ik vertrek normaal zaterdag avond naar Frankrijk richting Chamonix
+-900km... ik ben héél benieuwd naar de range.
Ligt aan de update versie, deed de mijne eerst ook (zwalken), maar na de laatste update begin jan 2018 was dat weg (sturen is stuk strakker en rem/gas pedaal balans beter).

Windgevoelig blijven de gewone versies......en dat is stuk beter in de i3s.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

quote:
prettig schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:01:
[...]

Ligt aan de update versie, deed de mijne eerst ook (zwalken), maar na de laatste update begin jan 2018 was dat weg (sturen is stuk strakker en rem/gas pedaal balans beter).

Windgevoelig blijven de gewone versies......en dat is stuk beter in de i3s.
de vervangwagen heeft een bouwdatum van 8/03/18 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

quote:
prettig schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:43:
weet het .... gewoon luiheid...
Tijd voor een chrome extension die het automatisch fikst.

Of die kW en kWh random van het een naar het ander verandert...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:40
Nog niemand gelekte prijsinfo over de Kona gehoord/gevonden? Ondertussen toch half mei en in juli rijdt ie rondt? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 19-08 20:41
Ik ben op zoek naar een electrische auto 2de hands
Prijs tussen 15 en 20 K
Zitplaatsen 5
Bereik 150 KM minimaal in meest ongunstige geval.
Iemand sugesties ?
Rij nu zakelijk een Ford Cmax Plugin

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Tijd om te modden! Eén wiel is anders dan de andere...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerre1
Zwarte velgen ;) altijd mooi! Ga je er nog op schilderen of hou je ze clean zwart?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Eerst maar eens kijken of ze goed houden. Dit zijn glasvezel (3x160g/m2, standaard epoxy) kappen, op de wielen geschroefd. Als ze niet gaan flapperen, beschadigen of er spontaan afvallen na een paar lange ritten ga ik eens harder nadenken over of ik ze een andere kleur wil. Helaas is de vriendin het niet eens met GTA-style dollartekens als wielkappen :(

Ik denk eigenlijk dat het wel mooi staat als de wielen helemaal zwart zijn. In het juiste licht lijkt het dan net alsof er geen wielen onder de auto zitten :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prettig
quote:
alexke1988 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
[...]

de vervangwagen heeft een bouwdatum van 8/03/18 ;)
Ok dan heeft die dezelfde updates.... wordt tijd dat ik eens een proefrit ga maken met de i3s .....stond toch al op lijstje.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerre1
Een beetje zoals dit :)

YouTube: Will.i.am's Insane Custom Wide Body Tesla S in Beverly Hills

Misschien zwarte schroeven of kinknagels of weet ik veel wat je gebruikt!

Maar idd ;) eerst even de duurzaamheid uittesten voor je begint met eye candy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
mux schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:57:
Tijd om te modden! Eén wiel is anders dan de andere...

[afbeelding]
Ben benieuwd naar de update over een paar weken. Ik zit zelf de laatste tijd een beetje te kloten met vortex generators, die kunnen goed geplaatst ook nog wel wat schelen op sommige auto's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

quote:
prettig schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:07:
[...]

Ok dan heeft die dezelfde updates.... wordt tijd dat ik eens een proefrit ga maken met de i3s .....stond toch al op lijstje.
Dan raad ik je mijn bmw dealer in Apeldoorn aan, die wil auto's verkopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-08 18:35
quote:
Raoul.TLS schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:43:
Ik ben op zoek naar een electrische auto 2de hands
Prijs tussen 15 en 20 K
Zitplaatsen 5
Bereik 150 KM minimaal in meest ongunstige geval.
Iemand sugesties ?
Rij nu zakelijk een Ford Cmax Plugin
Renault zoe met 41kwh met accuhuur.
Nissan leaf 30kwh?
Kia soul ev

Buiten je prijsklasse:
Hyundai ioniq
BMW i3 33kwh
Volkswagen e golf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 06-08 17:11
Even een technisch vraagje waar sommigen hier denk ik wel verstand van hebben. Op kantoor hebben we 3 fasen, dus onderin de meterkast zitten 3 knoppen. Daarboven zitten een stuk of 6 groepen, de twee laadpalen op een aparte groep. Wat er nu af en toe gebeurt als beide laadpalen gebruikt worden, is dat één van de fases eruit springt. Hierdoor gaat bijv. de koelkast en vriezer ook mee.... maar de groep blijft gewoon werken. Ik dacht altijd dat als er teveel spanning op zit dat de groep er dan uit slaat en niet een hele fase. Het grappige is dan dat mijn 3 fase laadpaal wel door blijft laden op de 2 andere fases.

Maar natuurlijk heb ik dit liever niet, want het idee is juist dat de groep eruit springt zodat de rest van de apparatuur blijft draaien. Waar ligt dit aan, of kan het niet anders dan dit?

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
@JayPe De lengte is belangrijk welke kabel je neemt de 2,5 kan alleen dat kan tot 10-15 meter goed dan heb je veel verlies (warmte)

Zelf heb ik 3x 4x4mm koper gelegd + 3 extra grond kabels en 2x UTP. Just to be safe en dat ik het rottige straat werk niet nog een keer overhoop moest halen. Het is wat werk om een perfect aangelegde oprit weer keurig netjes terug te leggen.

ik heb deze kabel https://www.elektramat.nl...ondkabel-4x4-per-1-meter/ Kost wat maar dan heb je wel wat voor mij geschikt voor max 32A over de afstanden die ik heb. Ik heb nu in totaal ruim 60 meter 4x4 kabel in gegraven. Nu nog aansluiten. De bouwmarkt is over het algemeen heel duur. Ik wilde extra kabel halen had iets te kort kon 5 euro de meter aftikken voor een simpele 2,5 2 fase kabel.

@YoshiBignose kan en foto plaatsen van je meterkast kan iets helpen ik denk dat de fases niet goed verdeeld zijn waardoor hij er uit vliegt.

MeZZiN wijzigde deze reactie 15-05-2018 18:12 (8%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:10:
Even een technisch vraagje waar sommigen hier denk ik wel verstand van hebben. Op kantoor hebben we 3 fasen, dus onderin de meterkast zitten 3 knoppen. Daarboven zitten een stuk of 6 groepen, de twee laadpalen op een aparte groep. Wat er nu af en toe gebeurt als beide laadpalen gebruikt worden, is dat één van de fases eruit springt. Hierdoor gaat bijv. de koelkast en vriezer ook mee.... maar de groep blijft gewoon werken. Ik dacht altijd dat als er teveel spanning op zit dat de groep er dan uit slaat en niet een hele fase. Het grappige is dan dat mijn 3 fase laadpaal wel door blijft laden op de 2 andere fases.

Maar natuurlijk heb ik dit liever niet, want het idee is juist dat de groep eruit springt zodat de rest van de apparatuur blijft draaien. Waar ligt dit aan, of kan het niet anders dan dit?
Weet niet zeker of het hetzelfde is, maar ik had dus ook dat 1 fase dus onevenredig werd gebruikt en eruit klapte. De groepen bleven allemaal onaangeroerd, het was dus de gezamelijk stroom op de fase die te hoog wordt.
Beetje verdelen van de groepen over de fasen (keuken en stookhok dus niet bij elkaar) en nooit meer een geklapte fase gehad.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• birdibird
Nou, we gaan het er op wagen met ons wilde plan!
Ticket geboekt voor as Zaterdag naar Parijs vanaf Malaga.
Renault Zoe kopen en dan electrisch rijden via familie in Zuid-Frankrijk terug naar Malaga: klein vakantietje en direct een road-trip met de electrische auto. Tent achterin voor als we in Spanje geen snellader kunnen vinden ;)

Dus na een dagje Parijs maandag op naar de Renault dealer in Tours omdat die een paar Zoe's heeft staan van 2014 voor rond de ¤7000,- waaronder 2 met slechts rond de 8000 km op de teller.

Ik ben benieuwd!
Is het trouwens beter om eentje met meer km's te kopen die al wat onderhoud/vervangingen heeft gehad?

• ChAoS Overlord
  • Laatst online: 07-08 17:46
Ik zou heel graag een thuislader installeren, en bij voorkeur eentje met een netwerk, zodanig dat ik ook bij anderen met zo'n laadpaal kan gaan tanken (en omgekeerd). Echter, ik zie door de bomen het bos niet. Ik verwacht volgend jaar m'n Tesla Model 3, dus daar moet het zeker op werken. Daarnaast las ik ook over de security problemen bij NewMotion (nieuws: Onderzoeker: beveiliging laadpalen elektrische auto's laat te wensen ... dus ik weet niet of dat zo'n goede aankoop is nu.

Dankjewel voor jullie feedback!

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-08 12:25

Glewellyn

is er ook weer.

quote:
birdibird schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 02:20:
Nou, we gaan het er op wagen met ons wilde plan!
Ticket geboekt voor as Zaterdag naar Parijs vanaf Malaga.
Renault Zoe kopen en dan electrisch rijden via familie in Zuid-Frankrijk terug naar Malaga: klein vakantietje en direct een road-trip met de electrische auto. Tent achterin voor als we in Spanje geen snellader kunnen vinden ;)

Dus na een dagje Parijs maandag op naar de Renault dealer in Tours omdat die een paar Zoe's heeft staan van 2014 voor rond de ¤7000,- waaronder 2 met slechts rond de 8000 km op de teller.

Ik ben benieuwd!
Is het trouwens beter om eentje met meer km's te kopen die al wat onderhoud/vervangingen heeft gehad?
Veel succes!

Kan je iets meer vertellen over hoe je die auto's gevonden hebt? Zelf rijd ik sinds een week in een Leaf 2.Zero en we overwegen nu om voor mijn vrouw een Zoë te kopen.

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

quote:
birdibird schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 02:20:
Puur vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid is het altijd beter om jong occasion te kopen, maar je wint weinig met meer dan een jaartje, misschien twee jaar oud. Wat je probeert te doen is het begin van de badkuipcurve weg te filteren: alle maandagmorgen-exemplaren waar iets mis mee was, plus alle updates die tussen de introductie en nu zijn gekomen.

Meestal stoppen de echte kinderziektes wel na een jaartje ofzo, vaak zelfs minder. Dan weet je ook wat je verder aan de auto hebt, want dan zijn er al veel ervaringen van andere mensen.

Daarnaast is het financieel uiteraard gunstig om jong gebruikt te kopen, scheelt makkelijk 1/3e en de auto is meestal nog als-nieuw in dit segment.

Ik zou bij de Zoe uitkijken met eentje die echt heel veel kilometers heeft. Ondanks dat je de accu huurt, wordt hij vaak pas vervangen als hij best extreem gesleten is. In het VK zijn er mensen die nog maar 65% van de originele accucapaciteit hadden toen Renault hem eindelijk wilde vervangen. Zeker met een auto uit warmere contreien zou ik iets meer oppassen.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:10:
maar de groep blijft gewoon werken
Ik neem aan dat die dan wel spanningsloos is toch? Aangezien de hele fase waarop deze groep zit spanningsloos is. Just checking, of ik het goed begrijp.
quote:
Waar ligt dit aan, of kan het niet anders dan dit?
Het hoort zeker anders dan dit. Het probleem lijkt te zijn dat de zekering van de fase gevoeliger is dan die van de groep. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn (selectiviteit).

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• prettig
quote:
ChAoS Overlord schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:09:
Ik zou heel graag een thuislader installeren, en bij voorkeur eentje met een netwerk, zodanig dat ik ook bij anderen met zo'n laadpaal kan gaan tanken (en omgekeerd). Echter, ik zie door de bomen het bos niet. Ik verwacht volgend jaar m'n Tesla Model 3, dus daar moet het zeker op werken. Daarnaast las ik ook over de security problemen bij NewMotion (nieuws: Onderzoeker: beveiliging laadpalen elektrische auto's laat te wensen ... dus ik weet niet of dat zo'n goede aankoop is nu.

Dat is makkelijk: Tesla wall connector, goedkoop en goed en perfect voor je Tesla.
En bij anderen laden... snap je vraag niet ? (dat kan bijna altijd, kwestie van stekker erin duwen)

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 11:09
@ChAoS Overlord Elke lader met een backoffice is dan prima. Het uitgangspunt van elkaars lader kunnen gebruiken is mooi, dat was voor mij ook de reden om er zo een te kiezen.

Ik heb ook een M3 in bestelling staan en rij nu in een Outlander PHEV. Mijn laadunit (van TheNewMotion) is dus met de PHEV in gedachten aangeschaft en is dus een 1-fase 16A. Voor de M3 wil je (als je huisinstallatie het toestaat) een 3-fase lader zodat je thuis ook redelijk snel kan laden, de meerprijs voor een 3-fase lader is zeer gering in verhouding tot de totale aanschafprijs. Mijn TNM lader werkt overigens al ruim 3.5 jaar zonder problemen (ook gastgebruik werkt prima) dus ik ben er tevreden over. Bij verhuizen dit jaar toch de lader meegenomen, de restwaarde is vrij laag dus investeren in een nieuwe lader heb ik uitgesteld tot de M3 er is en ik de noodzaak van 3-fase laden kan evalueren. Met het verhuizen dus onderzoek gedaan en het volgende ontdekt:

Montage kan prima zelf als de laadunit op je gevel komt, als je moet graven naar een andere locatie is het meer werk. Je hebt ook een aparte (1 of 3x16A) groep nodig voor je laadunit, ook dit is prima zelf te realiseren als je handig met elektra bent. Laadunit kan met een gprs modem werken maar vaak is UTP en gebruik van je eigen internetverbinding goedkoper.

Mocht je tegen de grens van je hoofdzekering oplopen is load balancing handig. Hiermee neemt de laadsnelheid af als je andere grootverbruikers in huis aanzet. Hiervoor is een aansluiting naar de P1 poort op je slimme meter nodig (via extra UTP kabel) en soms extra hardware en maandelijkse kosten.

Samengevat
Indien mogelijk 3-fase.
Backoffice zodat gasten kunnen laden.
3-fase kabel+aarde+2xUTP op locatie laadunit.
Extra groep aanleggen.

Opties
TNM Lolo
Lage abonnementskosten backoffice
Makkelijk te installeren
Onderdeel van Shell (kan een nadeel zijn)
Load balancing zitten maandelijkse kosten aan
Laadunit heeft een simpele statusled (goed zichtbaar bij daglicht) welke aangeeft of er geladen word of dat de laadsessie klaar is.
Backoffice met goede UI en veel opties en inzicht
Plugin voor Homey domotica hub (geschreven door yours truly, status laadunit in te zien en je kan acties triggeren als een laadsessie gestart/stopt word)

Alphen EVE ICU
Backoffice bij Last Mile Solutions (kosten vergelijkbaar met TNM)
Installatie iets uitdagender
Load balancing zonder abonnementskosten of extra hardware
Laadunit heeft een scherm met verbruiksweergave per sessie en is iets groter. Status is op afstand iets moeilijker te zien (of je dat fijn vind is persoonlijke voorkeur)

@prettig de overweging hier is dat een backoffice iedereen toestaat met laadpas te laden zonder moeilijk te doen over de kosten. Overigens kan je natuurlijk een "domme" laadunit aanschaffen en ook gewoon niet moeilijk doen over die paar euro. Prima als je alleen vrienden wil laten laden en je ook af en toe bij hen kan laden. Ik vind het echter prima als wie dan ook van mijn laadunit gebruik maakt (met backoffice dus) zo lang ik er zelf maar bij kan als ik hem nodig heb. Ik kan met mijn backoffice laadsessies onderbreken dus heb in principe altijd beschikking over mijn laadunit.

27x320Wp LG - 7.4 kW W/W warmtepomp - Outlander PHEV - TNM Lolo 3.7kW

• MeZZiN
quote:
ChAoS Overlord schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:09:

Juist omdat het allemaal lastig ligt en ik al vaak genoeg onderweg een new motion paal tegen kom die niets doet. Geen backoffice geen gedoe. Gewoon een tesla wall connector + kwh uur meter in de kast. Kost in verhouding stukken minder. Plus je kan gewoon laden bij die palen.

Geen kosten per maand aan een backoffice
Super simpele installatie. (leg wel even een UTP kabel er bij als je toch bezig bent)
Kosten zijn ongeveer de helft van een new motion paal. Dus over 'gratis' gast gebruik hoef je niet in te zitten dan moeten ze wel heel veel laden bij jouw paal. (ongeveer 8333kwh gestolen stroom) en elke maand 30kwh voor de backoffice ik gok dat het niet gebeuren gaat.

Ander probleem je heb een single point of failure erbij. New motion down update etc je kan niet meer laden. Ik kom al vaak genoeg een new motion paal onderweg tegen die in storing staat of aan het updaten is. Sorry het is redelijk simpele techniek maak het nu niet moeilijker.

En als iemand gewoon bij mij thuis even aanbelt om te vragen of ze even mogen laden is dat altijd wel goed natuurlijk kost mij bijna niets en je helpt iemand.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Nivve
  • Niet online
quote:
mux schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:
[...]

Puur vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid is het altijd beter om jong occasion te kopen, maar je wint weinig met meer dan een jaartje, misschien twee jaar oud. Wat je probeert te doen is het begin van de badkuipcurve weg te filteren: alle maandagmorgen-exemplaren waar iets mis mee was, plus alle updates die tussen de introductie en nu zijn gekomen.

Meestal stoppen de echte kinderziektes wel na een jaartje ofzo, vaak zelfs minder. Dan weet je ook wat je verder aan de auto hebt, want dan zijn er al veel ervaringen van andere mensen.

Daarnaast is het financieel uiteraard gunstig om jong gebruikt te kopen, scheelt makkelijk 1/3e en de auto is meestal nog als-nieuw in dit segment.

Ik zou bij de Zoe uitkijken met eentje die echt heel veel kilometers heeft. Ondanks dat je de accu huurt, wordt hij vaak pas vervangen als hij best extreem gesleten is. In het VK zijn er mensen die nog maar 65% van de originele accucapaciteit hadden toen Renault hem eindelijk wilde vervangen. Zeker met een auto uit warmere contreien zou ik iets meer oppassen.
Dat laatste is wel raar met een standaard huurcontract. In mijn contract met RCI (Renault-bedrijf dat dit regelt) staat simpelweg dat de accu onder de 75% wordt vervangen. Kunnen ze wel niet willen, maar zijn ze gewoon contractueel verplicht.

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Zitten twee haken/ogen aan:

- Ze vervangen het niet meteen, sterker nog, ze plannen het doorgaans pas een paar maanden later
- Ze gebruiken nominale capaciteit, niet bruikbare capaciteit.

Met name de 22kWh varianten zijn bijna onbruikbaar tegen de tijd dat Renault de accu vervangt, dus dat is iets om rekening mee te houden. Met de 41kWh boeit het niet hoe versleten de accu is, afgezien van dat-ie een stuk minder hard slijt omdat je minder vaak hoeft te laden.

Edit: ohja, en dat hieronder ook :)

mux wijzigde deze reactie 16-05-2018 11:16 (3%)

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-08 12:25

Glewellyn

is er ook weer.

quote:
Nivve schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:52:
Dat laatste is wel raar met een standaard huurcontract. In mijn contract met RCI (Renault-bedrijf dat dit regelt) staat simpelweg dat de accu onder de 75% wordt vervangen. Kunnen ze wel niet willen, maar zijn ze gewoon contractueel verplicht.
Ik vermoed dat hier twee verhalen door elkaar heen lopen. Als je het accupack koopt garandeert Renault dat het accupack de eerste 8 jaar of de eerste 160.000km niet onder de 66% komt. Als je huurt vervangt Renault de accu bij 75%.

Staat allebei netjes uitgelegd in de brochure (Pagina 35)

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
quote:
mddd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:
Het hoort zeker anders dan dit. Het probleem lijkt te zijn dat de zekering van de fase gevoeliger is dan die van de groep. Dat hoort natuurlijk niet zo te zijn (selectiviteit).
Ik denk dat dit gewoon overbelasting is door een verkeerd ingeschatte gelijktijdigheidsfactor. Het is logisch dat als je twee of drie 16A groepen vol belast, de fase eruit gaat in plaats van een eindgroep.
De oplossing is driefasen laden (minder gelijktijdigheid want korter laden) of de eindgroepen anders verdelen over de fasen.

Een duurdere oplossing is de aansluiting upgraden naar 3x63A.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19-08 18:35
quote:
Glewellyn schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Veel succes!

Kan je iets meer vertellen over hoe je die auto's gevonden hebt? Zelf rijd ik sinds een week in een Leaf 2.Zero en we overwegen nu om voor mijn vrouw een Zoë te kopen.
voila

• Nivve
  • Niet online
quote:
mux schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:05:
Zitten twee haken/ogen aan:

- Ze vervangen het niet meteen, sterker nog, ze plannen het doorgaans pas een paar maanden later
- Ze gebruiken nominale capaciteit, niet bruikbare capaciteit.

Met name de 22kWh varianten zijn bijna onbruikbaar tegen de tijd dat Renault de accu vervangt, dus dat is iets om rekening mee te houden. Met de 41kWh boeit het niet hoe versleten de accu is, afgezien van dat-ie een stuk minder hard slijt omdat je minder vaak hoeft te laden.

Edit: ohja, en dat hieronder ook :)
Met CanZE keek ik iig altijd gewoon naar de SoH van mijn Zoe, maar sinds die altijd 100% bleef heb ik nooit gezien of die anders daalde bij degradatie dan de Usable SoH. Kan ik aannemen dat het verschil daartussen door de buffer onder en bovenin komt? Anders zou ik niet weten waarom nominaal een andere degeneratie vertoont dan usable..

Overigens loopt er volgens mij niets door elkaar zoals @Glewellyn opperde. @birdibird's overwging was tussen Zoe's met acculease en jouw reactie volgens mij ook. Dus ik nam aan dat je voorbeeld van de Engelse Zoe's ook over lease-accu's ging, maar goed, dat kan natuurlijk niet zo zijn geweest :+

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 10:46
Op het werk krijgen we een 11kW laadpaal voor mijn Zoe.

Nu is een collega bezig met een nieuwe Leaf.
Maar als ik het goed begrijp kan deze dan maar met 3,7kW laden toch?

Dat betekent dan ook dat hij thuis het beste op 1x35A kan blijven zitten ipv de enkele fase te laten vervangen voor 3x25A.
Of zie ik iets over het hoofd?

• birdibird
quote:
mux schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:
[...]
Hmmm, dus toch dan liever een 2014 model met 8000 km, dan een 2014 model met 25000 of 50000 km? Wat is heel veel?

Iemand een idee of je nog korting kan vragen/onderhandelen bij Franse dealers?
bv over de extra garantie die ze geven en je toch niets aan hebt als je hem exporteert?

birdibird wijzigde deze reactie 16-05-2018 13:21 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• birdibird
quote:
Glewellyn schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Veel succes!

Dank!

Renault.fr

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@ChAoS Overlord Qua back-end: Als je werkgever de paal betaald, en jij met je lease-pas dan gratis thuis kunt laden: Neem er een met een back-office, en zorg voor 2 pasjes: dan kan je voor je werk laden met de pas van je werkgever, en als je prive wilt laden (voor de auto van de vrouw ofzo) kan je met je 'gratis' niet doorgeboekte kaart laden. Vrienden kunnen met hun eigen lease/laadpas terecht.

Maar betaal je het allemaal zelf? Niet moeilijk doen. Gewoon een domme paal nemen. Als er dan een keer een vriend komt laden, kost het je een paar euro. maar de rest van de tijd heb je geen kosten aan back-end of abo's. Ook load balancing is mogelijk, zonder vaste lasten.

Zelf bij andermans paal laden? Met of zonder pas, afhankelijk wie de paal heeft gezet.

Ik zet mijn paal ook gewoon langs de weg neer, enige wat mij gaat storen (als er ooit gebruik van wordt gemaakt door een (anonieme?) gast, is dat ik mijn verbruiksgegevens dan moet bijstellen..

• MeZZiN
Dat is dan wel weer fijn in denhaag netjes allemaal 11kw palen mooi 3 fase laden. In een paar uur mijn tesla weer vol voor de volgende dag. Erg fijn. Nu alleen nog het parkeerbeleid aanpassen dat je langer dan 2 uur mag parkeren.

Snap niet waarom autos geen 3 fase laden het is wel erg snel!

Net nog even bij tesla geweest voor mijn issue lijst maar dat wordt een complex plan omdat er wel heel veel moet gebeuren dus we gaan het zien. Verder technisch weinig issues meer gelukkig dat is opgelost. Maar de bumber voor en achter achterklep motorkap alleen de zijkanten eigen hoeven niets aan te gebeuren. Damm hoeveel fouten kan je hebben in de auto lak

@JayPe een keer gast gebruik ga je niet echt merken omdat het in de grote rekening van kwh valt. Na 1,5 maand leaf rijden + nu tesla laden zit ik al op 1000kwh op mijn meter. Dus als het doorgaat einde jaar bijna 10000kwh. Een keer 40kwh laden valt niet op verder met mijn complexe admin met gratis laden maingau laden fastned laden new motion LMS laden.

Neem wel een MID gekeurde kwh meter en dan foto's maken van je verbruik en klaar easy :)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Ken.
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 14-08 10:04

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Heeft iemand ervaring met het laten plaatsen van een laadpunt in een VvE-garage? Ik heb een eigen parkeerplek (koop) in een garage onder een appartementencomplex. De ene helft is koop van de rijtjeshuizen ernaast en de andere helft is huur van de andere rijtjeshuizen daar weer achter.

Tijdens mijn contact met de beheerder van het pand stuitte ik al op wat weerstand. Er moest uiteraard over worden gestemd op de VvE vergadering (buren al langsgegaan, niemand heeft bezwaar) en ik mocht de meterkast niet gebruiken omdat er dan extra administratief werk zou komen voor het beheer. Dit is echter nihil door het plaatsen van een tussenmeter.

Daarnaast werd veiligheid als zorgpunt benoemd. Heb zojuist enkele aanbieders gebeld en die zeggen dat de kasten door de aanwezige protocollen de kans op brand zo goed als elimineren.

Heeft iemand deze situatie ook, en zo ja, wat was de uitkomst?

Ik heb overigens sinds een week of twee een Renault Zoe R90 41KW Intens, zwart. Zéér blij mee.

• YoshiBignose
  • Laatst online: 06-08 17:11
quote:
mddd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:05:
[...]

Ik neem aan dat die dan wel spanningsloos is toch? Aangezien de hele fase waarop deze groep zit spanningsloos is. Just checking, of ik het goed begrijp.

[...]

Ja hij is dan wel spanningsloos want de laadpaal deed het niet meer en de vriezer stond uit :P

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Pagina: 1 ... 33 ... 82 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True