Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:30:
Ja hij is dan wel spanningsloos want de laadpaal deed het niet meer en de vriezer stond uit :P
:) Dat is duidelijk ja.

Trouwens @Proton_ had hier natuurlijk gelijk. Meerdere groepen kunnen elk voor zich netjes binnen de grens blijven maar met zijn allen te hoog worden. Ik had een verkeerde gedachtenkronkel, sorry.

Dus als je dit zou willen omzeilen dan zou je een P1 systeem moeten hebben waarbij je de laadstroom beperkt afhankelijk van het totale opgenomen vermogen van die fase.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14:26
@Ken. Onze vorige woning was een appartement met VVE en parkeerplaats op naam. Gewoon aangegeven dat alles automatisch verrekend word (paal met backoffice op de meterkast van de VVE, geen administratie voor de VVE) en dat ik alle aanlegkosten (samen met werkgever) voor m'n rekening neem. Een laadpaal is veiliger dan een stopcontact dus als die er in de parkeergarage zijn is het argument risico gelijk teniet gedaan. Bij ons was het beheer van het pand bij de VVE ondergebracht dus dat maakte het overleg wel wat makkelijker, 50% +1 akkoord (langs de deuren gegaan om dit voor de volgende vergadering op papier te krijgen) en er is dus geen reden meer voor beheer om hier in de weg te liggen. Argument wat ook vaak helpt is aanbieden dat als je de paal op het moment niet zelf nodig hebt gasten er ook gebruik van kunnen maken. Gaat in de praktijk weinig voorkomen maar dat weet zo'n beheerder niet.

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14:01

Glewellyn

is er ook weer.

quote:
Crxtreem schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:53:
Op het werk krijgen we een 11kW laadpaal voor mijn Zoe.

Nu is een collega bezig met een nieuwe Leaf.
Maar als ik het goed begrijp kan deze dan maar met 3,7kW laden toch?

Dat betekent dan ook dat hij thuis het beste op 1x35A kan blijven zitten ipv de enkele fase te laten vervangen voor 3x25A.
Of zie ik iets over het hoofd?
Een Leaf kan inderdaad op 16A maximaal met 3.7KW laden.

Ik heb een Leaf en thuis een 1x35A aansluiting, die houd ik en er wordt binnenkort een laadpaal geplaatst met P1 load balancing. Daarmee zou ik met 32A (7.4KW) moeten kunnen laden als ik in huis maar weinig gebruik. Nissan zelf geeft aan dat je kan laden met 6.6KW, en dat is misschien een beperking van de auto, daar ga ik wel achter komen als die paal er staat.

Tot die tijd laad ik bij m'n werk en in "noodgevallen" thuis aan het stopcontact in de voortuin.

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:21
Mijn leaf staat al sinds het begin aan het stopcontact een avond aan de lader en je kan een heel stuk met dat ding. Vol nee maar zat range voor een avond laden.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

quote:
MeZZiN schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:36:
Mijn leaf staat al sinds het begin aan het stopcontact een avond aan de lader en je kan een heel stuk met dat ding. Vol nee maar zat range voor een avond laden.
Helemaal mee eens, zelfs met de granny charger voor de deur laadt de auto met zo'n 5% per uur bij. Als ik 's avonds niet weg hoef kan hij er 14 uur aan hangen en kan ik dus 70% bijladen. Als hij echt helemaal leeg zou zijn bij thuiskomst is 70% voor mij veel meer dan ik nodig heb om naar m'n werk te komen.

De reden voor een laadpaal is dan ook meer de verrekening met m'n werkgever dan iets anders. En als er dan toch een paal moet komen, dan maar een met de maximaal haalbare laadsnelheid.

Glewellyn wijzigde deze reactie 16-05-2018 15:42 (13%)

*zucht*

• MeZZiN
Ja dat was eigenlijk ook het enige nadeel (ik rij 220 kilometer per dag) als je hem echt leeg rijdt is hij de volgende dag maar tot 60-70% vol en dat is jammer. Maar eigenlijk nog niet eens zo slecht. Voor de leaf is 1 fase prima kan altijd beter maar goed genoeg.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14:16

mux

99% efficient!

Op mijn 16A granny charger is hij *makkelijk* vol in een nachtje. 10 uur vanaf compleet dood naar helemaal vol. We gebruiken de originele granny charger al 2 maanden niet meer...

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

quote:
mux schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:50:
Op mijn 16A granny charger is hij *makkelijk* vol in een nachtje. 10 uur vanaf compleet dood naar helemaal vol. We gebruiken de originele granny charger al 2 maanden niet meer...
Een 16A granny charger is dan ook stiekem een 3.7KW laadpaal geintegreerd in een laadkabel! :)

*zucht*

• Ken.
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 14:04

Ken.

\m/.([oO]).\m/

quote:
Tassadar32 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:42:
@Ken. Onze vorige woning was een appartement met VVE en parkeerplaats op naam. Gewoon aangegeven dat alles automatisch verrekend word (paal met backoffice op de meterkast van de VVE, geen administratie voor de VVE) en dat ik alle aanlegkosten (samen met werkgever) voor m'n rekening neem. Een laadpaal is veiliger dan een stopcontact dus als die er in de parkeergarage zijn is het argument risico gelijk teniet gedaan. Bij ons was het beheer van het pand bij de VVE ondergebracht dus dat maakte het overleg wel wat makkelijker, 50% +1 akkoord (langs de deuren gegaan om dit voor de volgende vergadering op papier te krijgen) en er is dus geen reden meer voor beheer om hier in de weg te liggen. Argument wat ook vaak helpt is aanbieden dat als je de paal op het moment niet zelf nodig hebt gasten er ook gebruik van kunnen maken. Gaat in de praktijk weinig voorkomen maar dat weet zo'n beheerder niet.
Dat laatste punt is een hele goeie als 'wisselgeld'. Dank!
Denk zelfs dat ze daar wel positief op zouden kunnen reageren.

Ik heb vanavond de VvE vergadering. Ben benieuwd hoe het zal gaan lopen.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15:14
quote:
Ken. schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:53:
[...]

Dat laatste punt is een hele goeie als 'wisselgeld'. Dank!
Denk zelfs dat ze daar wel positief op zouden kunnen reageren.

Ik heb vanavond de VvE vergadering. Ben benieuwd hoe het zal gaan lopen.
Maar dat werkt natuurlijk alleen voor omringende parkeerplekken... je wil natuurlijk niet dat mensen op jouw parkeerplaats staan. Ik ben er ook niet over begonnen bij m'n VVE omdat het teveel werk is en het voor mij niet echt nodig is.

If it lives, I can kill it

• mux

mux

99% efficient!

quote:
birdibird schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:03:
[...]

Hmmm, dus toch dan liever een 2014 model met 8000 km, dan een 2014 model met 25000 of 50000 km? Wat is heel veel?

Iemand een idee of je nog korting kan vragen/onderhandelen bij Franse dealers?
bv over de extra garantie die ze geven en je toch niets aan hebt als je hem exporteert?
(excuus, ik had eerder over deze heen gelezen)

25k is nog weinig, 50k zit op het randje. Ter vergelijking: Toen ik hem kocht had mijn Leaf 115k gereden en was de accu op 75% SoH. De oude Fluence/Zoe-accu's gaan ongeveer even lang mee.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Rico
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 02:29

Rico

Wie dit leest is gek....

16A 10uur continue uit een standaard wandcontactdoos trekken??
Volgens mij mag je max 13A continue uit een normale wandcontactdoos halen.

Smelt dat ding niet weg?

• mux

mux

99% efficient!

Neehoor, je kunt gewoon continu 16A trekken uit een stopcontact dat 16A rated is. Er zijn allerlei soorten - 10A (vaak spul met ingebouwd schakelmateriaal), 12/13A, 16A en 20A. Gewoon de juiste kiezen, en zorgen dat je 3x2.5mm2 of meer hebt liggen.

Schuko is rated voor 16A, dus als je een stopcontact hebt dat wegsmelt bij continu 16A, dan heb je een goedkoper stopcontact of dunnere bedrading.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 09:16
Accu's en hoe lang ze mee kunnen gaan. Alles wat niet NCA is (tesla) en zeker de oudere type NCM's gaan gewoon een keer opraken, dus oude leaf kopen (goed nakijken). Renault, die krijgen straks heel veel kosten omdat de accu's vervangen moeten worden.

http://batteryuniversity....icle/types_of_lithium_ion
Is zat te vinden over .....per merk ook weer anders bij dezelfde cellen.... temp. management, accu management, etc ....

Ik zou gewoon heel goed de accu laten controleren of iets kopen met nog flink accu garantie (jong gebruik, weinig km). En bij renault, tja ze moeten een keer gaan vervangen, maar je vraagt je dan toch af hoe gaan ze er proberen onderuit te komen !? (wordt anders duur geintje)

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tassadar32
quote:
YoshiBignose schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:19:
[...]

Maar dat werkt natuurlijk alleen voor omringende parkeerplekken... je wil natuurlijk niet dat mensen op jouw parkeerplaats staan. Ik ben er ook niet over begonnen bij m'n VVE omdat het teveel werk is en het voor mij niet echt nodig is.
Wij hadden veel parkeergelegenheid om ons appartementencomplex en een bewoner zonder auto (parkeervak altijd leeg). Ben echt niet te beroerd om een paar meter extra te lopen als ik daar een andere EV rijder mee help ;). Heb een keertje een belletje gekregen van een i3 rijder die geen ander laadpunt in de buurt kon vinden en niet wist dat mijn laadpunt achter een hek zat. Was niet thuis dus even de buurvrouw gevraagd hem binnen te laten. Kleine moeite, heel erg blije i3 rijder. Bij thuiskomst was hij nog aan het laden dus even per SMS gevraagd hoe laat hij weg zou gaan en op dat moment mijn Outlander weer aan de paal gehangen. In totaal dus twee korte belletjes, een smsje sturen en een keer mijn auto verplaatsen. No big deal.

• YoshiBignose
quote:
Tassadar32 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:21:
[...]

Wij hadden veel parkeergelegenheid om ons appartementencomplex en een bewoner zonder auto (parkeervak altijd leeg). Ben echt niet te beroerd om een paar meter extra te lopen als ik daar een andere EV rijder mee help ;). Heb een keertje een belletje gekregen van een i3 rijder die geen ander laadpunt in de buurt kon vinden en niet wist dat mijn laadpunt achter een hek zat. Was niet thuis dus even de buurvrouw gevraagd hem binnen te laten. Kleine moeite, heel erg blije i3 rijder. Bij thuiskomst was hij nog aan het laden dus even per SMS gevraagd hoe laat hij weg zou gaan en op dat moment mijn Outlander weer aan de paal gehangen. In totaal dus twee korte belletjes, een smsje sturen en een keer mijn auto verplaatsen. No big deal.
Ja af en toe misschien niet erg maar je zit niet iedere week daarop te wachten. Als je een eigen parkeerplaats hebt en thuiskomt en er staat iemand anders te laden waardoor jij straat verderop moet staan of 's avonds weer moet verplaatsen om zelf te laden lijkt me toch vervelend.

• Tassadar32
@YoshiBignose Ik ga er van uit dat het met long range EV's minder vaak nodig is, al komen er wel veel meer EV's aan. Ik woon aan de bosrand dus een stukje lopen 's avonds is hier echt geen straf. Ik hoop altijd maar dat als ik ergens op bezoek ben er vriendelijke buren of een stopcontact beschikbaar is. Misschien straks met de M3 ook veel minder een probleem, we gaan het meemaken.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:27

JayPe

Ondertitel

Grmmbl.

M'n werkgever doet ineens moeilijk over het laden van m'n auto op 't werk. Dat ik best een stopcontact mag regelen. Maar dat er wel een meter op moet komen.

Nuja. Niet zo'n probleem. Maar ik mag 't installeren ook zelf betalen natuurlijk. Jeuh.

Denk dat ik dan maar voor een schuko ga, en met de granny ga laden op 't werk. Ben er toch altijd 8+ uur. Had liever met een type 2 kabel gewerkt, dat scheelt een lomp blok in de snoer. En is minder kwetsbaar.

Goedkoop een tweedehands wallbox / paal scoren op marktplaats zit er nog niet in geloof ik. Zouden die outlander rijders ondertussen niet de paal/plug van de hand willen doen? Ook kabels voor Volvo 's enzo zijn allemaal super high priced. Terwijl ik zou denken dat die kabels sterk aan deflatie onderhevig zijn.

Ik zoek ebay Duitsland maar eens af. (n)iemand die z'n laadkabel/box kwijt wil?

3460 Wp - inimini-Tesla: e-up!

Je kan ook een blauwe CEE aan de gevel maken, die is geschikt voor buiten en langdurig gebruik. Ook handig met verlengkabel. Helaas zit je nog nog steeds met het blok. Voor type 2 stekkers kan je deze helaas niet in de stekker kwijt.

Ik had een 2e hands voor 250 euro, en gezien de export van de plugins moeten er toch wat vrij komen. Ik zag zelfs een Porsche branded unit voorbij komen.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:34
Hier nog een BMW i3 laadkabel 12A beschikbaar..

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, E-Golf

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
quote:
JayPe schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:45:
M'n werkgever doet ineens moeilijk over het laden van m'n auto op 't werk. Dat ik best een stopcontact mag regelen. Maar dat er wel een meter op moet komen.
Jammer. Aan de andere kant, als je op je werk kunt laden tegen de stroomprijs die je werkgever betaalt, dan ben je wel goedkoop uit per kWh. Tenminste ik ga er vanuit dat je werkgever meer dan 10.000 kWh gebruikt. De stroomprijs is dan een stuk lager door de lagere energiebelasting. Scheelt 5 cent per kWh.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• Tassadar32
@JayPe https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Zoiets is in een half uurtje gemonteerd. ¤ 200 euro is echt niet gek voor een laadunit met backoffice mogelijkheden (nieuwprijs is nog steeds rond de ¤ 800 voor het nieuwere model). Je baas overtuigen om ook bij te dragen zodat deze ook voor "gasten" beschikbaar is, anders niet op openbaar zetten en is ie gewoon lekker voor jou alleen.

• Smobbo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:36
@JayPe kan je werkgever dit niet op een of andere CO2 reductie / duurzaamheidsdoelstelling wegschrijven? En goede sier maken richting klanten / bezoekers (pasje bij de receptie?)
De installatie van zo’n paal is toch bedrijfsmatig een verwaarloosbare kostenpost?

• mux

mux

99% efficient!

Daarnaast past het makkelijk binnen het mobiliteitsbudget... je baas kan dit op 3 manieren afschrijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:56
Nu ook officieel de Niro ev op de site van Kia: http://www.kia.com/nl/modellen/niro-ev/ontdekken/. Geen nieuwe informatie echter.

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:19
Kan je met de MainGau pas ook bij mistergreen laden?
Ik was op de webside van Allego een laadpunt aan het uitzoeken maar als ik in een laadpaal app de gegevens naar voor haal blijkt het een mistergreen te zijn.

• MeZZiN
Ik snap je baas niet de laadpaal kan gewoon met kia voordeel en btw en afschrijving het kost het geen drol maar een happy werknemer. De tijd die nu kwijt is met overleggen en goed had hij goedkoper een paal neer kunnen hangen. Mijn laadpaal a 2500 euro (dat is 2x een laadpaal) kost me onder de streep nog niet eens 500 euro.

Thuis snap ik dat je wat op de centen let maar op het werk elke minuut kost gewoon geld.

Onze gemeente wil graag groen doen met laadpalen. Meer watermelon groen zoals we op het werk wel vaker zeggen prachtig groen aan de buitenkant maar rood van binnen. we hebben 1 laadpaal in de gemeente en die doet het niet. De rest zijn een paar bedrijven die een new motion of ev box beschikbaar hebben. Ze hebben wel een stuk of wat ev vw up dus dat is mooi maar geen laadpalen. Tijd om het er maar eens er in te gooien onze gemeente is een redelijk grote dark spot met EV. Bijna geen palen. Wel een paar normale maar geen enkele snellader. Ja net buiten de gemeente grens een fastned. Dus ga eens kijken of ik bij de gemeente het op de kaart kan krijgen zou fijn zijn als er een snel lader is om de hoek. Zeker ook voor toeristen maar ook voor de omgeving zodat als je een keer snel stroom nodig heb dan kan je het gewoon halen.

Maar vandaag weer even met de leaf. Mooi terug naar mijn laadplek van gisteren dacht ik nee hoor hij was vrij alleen ICEed damm op naar de volgende ook niet. Verderop gelukkig wel plek maar goed het is nog steeds idioot dat laadpalen die schaars zijn gewoon ICEed worden.

Maar blijft 1 fase laden traag. Gisteren met de tesla op 3 fase gaat lekker rap maar nu 3-4 kwh slow genoeg om straks thuis te komen dat wel natuurlijk maar tja wel een gemiste kans. Maar de leaf is wel in een paar uur redelijk opgeladen op 1 fase.

@evtje ja hoor dat is allego palen. De total bij de a4 werkt en bij de a9 twaalfmaat ook gewoon. Alle allego palen werken gewoon. De maingau app laat dat ook zien alleen je kan echt goed de actuele status zien van de palen die is super vertraagd.

• evtje
Oke bedankt @MeZZiN

Ik ga binnekort naar S'gravensdeel vanuit Hoorn en wil bijladen bij Scheiwijk Hoogblokland .Terug zie ik nog even.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:53

Snow_King

Konijn is stoer!

In de Q-Park Maaswaard te Venlo (waar ik een abbo heb) zijn de gratis laadpalen deze week vervangen door New Motion palen.

Dus ik kijk op de App, EUR 0,20/kWh, ideaal! Maar nu komt de catch, 0,01/minuut bovenop het kWh tarief zolang je verbonden bent.

Mijn vriendin woont daar in de binnenstad en die parkeergarage is daar 10 minuten vandaan lopen. Ik kom daar vaak in de avond aan en de auto (Model S) is dan ergens in de nacht rond 01:00 klaar met laden.

Ik betaal dan echter wel ineens voor bijv 12 uur parkeren ook 0,01/minuut, ofwel EUR 7,20 extra voor het feit dat mijn auto verbonden is.

Ik baal er nogal van, want ik heb juist een abbonement voor deze parkeergarage en ik kan nergens anders parkeren. En even 20 minuten gaan lopen om de auto los te koppelen midden in de nacht heb ik ook geen zin in.

Heeft iemand hier al ervaring mee met New Motion?

• T_E_O
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15:11
Met dank aan Shell.. Met 'n beetje geluk kun je de sessie op zo'n Shell-paal gewoon starten en stoppen middels de app; dan hoef je om 01:00 niet je bed uit, maar moet je wel even op 'n knoppie drukken. Dat de stekker erin blijft zitten zou geen 0,01/minuut moeten kosten als de sessie gestopt is, verwacht ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Nu online
quote:
T_E_O schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:21:
Met dank aan Shell.. Met 'n beetje geluk kun je de sessie op zo'n Shell-paal gewoon starten en stoppen middels de app; dan hoef je om 01:00 niet je bed uit, maar moet je wel even op 'n knoppie drukken. Dat de stekker erin blijft zitten zou geen 0,01/minuut moeten kosten als de sessie gestopt is, verwacht ik.
Is dat niet een beetje de "hufter-taks", om te voorkomen dat eigenaren van elektrische auto's hun auto's op deze plaatsen parkeren en dan niet laden?

Ik zie zo'n parkeerplaats dan ook eerder als een laadplaats, dan als een parkeerplaats.

CappieL wijzigde deze reactie 17-05-2018 13:25 (7%)

PSN: Cappie85 (PS4)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
CappieL schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:24:
[...]

Is dat niet een beetje de "hufter-taks", om te voorkomen dat eigenaren van elektrische auto's hun auto's op deze plaatsen parkeren en dan niet laden?

Ik zie zo'n parkeerplaats dan ook eerder als een laadplaats, dan als een parkeerplaats.
Dat is het ook en dat begrijp ik.

In dit geval heb ik echter een abbonement van EUR 170,00 per maand in die Q-Park waar het laden tot vorige week gratis was. Nu komen daar dus de kWh kosten én minuut tarief bij. Ik snap dat je de auto er niet eindeloos moet laten staan (wat ik ook niet doe), maar dit zou mij echt serieus veel onnodig geld gaan kosten.

Ik heb ook geen andere optie dan daar te laden. Dus daar baal ik nogal van. Het gaat nogal wat stress opleveren.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:12

JT

VETAK y0

Wat is hier de ervaring van Nissan Leaf 2 rijders voor zakelijk verkeer? Dat wil zeggen, bezoek aan klanten door het hele land.

• MeZZiN
quote:
JT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:32:
Wat is hier de ervaring van Nissan Leaf 2 rijders voor zakelijk verkeer? Dat wil zeggen, bezoek aan klanten door het hele land.
Range is redelijk hoe groot zijn je afstanden? Ik doe nu woon werk rond de 220 en dat is niet genoeg moet ik altijd blij laden. Maar in een kwartier heb je zo 8kwh erbij. Meestal als je in den haag of amsterdam moet zijn zijn de laadpalen makkelijk te vinden dus overal aan pluggen dan moet je redelijk handig rond komen zonder veel tijd te verliezen.

Ik zou even wachten op de 60kwh versie van de leaf net wat meer range.

Alternatief is de ioniq die heeft als groot voordeel dat hij echt kan snelladen 100kw+ de leaf komt niet verder dan 50kwh. Je heb wel iets minder range maar de ioniq is sneller vol.

• Tassadar32
@Snow_King Zou dat tarief voor laten staan niet gewoon tussen 22:00 en 07:00 opgeschort moeten worden? Lijkt me redelijk om te verwachten dat je je EV verplaatst, maar niet tijdens de nacht.

• CappieL
  • Nu online
quote:
Snow_King schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:30:
[...]

Dat is het ook en dat begrijp ik.

In dit geval heb ik echter een abbonement van EUR 170,00 per maand in die Q-Park waar het laden tot vorige week gratis was. Nu komen daar dus de kWh kosten én minuut tarief bij. Ik snap dat je de auto er niet eindeloos moet laten staan (wat ik ook niet doe), maar dit zou mij echt serieus veel onnodig geld gaan kosten.

Ik heb ook geen andere optie dan daar te laden. Dus daar baal ik nogal van. Het gaat nogal wat stress opleveren.
Wat staat er in de voorwaarden van jouw abonnement? Q-Park heeft (naar mijn inziens) eenzijdig de voorwaarden aangepast (in jouw nadeel) en hier mag je op reageren:
- vragen om de oude voorwaarden,
- andere voorwaarden
- opzeggen van abonnement

Opzeggen zal niet jouw voorkeur hebben, dus wellicht kun je de andere opties overwegen?

• JT

JT

VETAK y0

quote:
MeZZiN schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Range is redelijk hoe groot zijn je afstanden? Ik doe nu woon werk rond de 220 en dat is niet genoeg moet ik altijd blij laden. Maar in een kwartier heb je zo 8kwh erbij. Meestal als je in den haag of amsterdam moet zijn zijn de laadpalen makkelijk te vinden dus overal aan pluggen dan moet je redelijk handig rond komen zonder veel tijd te verliezen.

Ik zou even wachten op de 60kwh versie van de leaf net wat meer range.
Theoretisch kan ik naar Maastricht moeten, ik zou dan een enkeltje net wel/niet halen. Ik kan het theoretisch wel bedenken maar ik ben benieuwd hoe vaak je in de praktijk toch tegen een gebrek aan palen aan loopt of je toch langs de weg moet snelladen en een half uur moet wachten.

Die 60kwh versie is inderdaad interessanter maar die komt pas over een jaar ofzo?
quote:
Alternatief is de ioniq die heeft als groot voordeel dat hij echt kan snelladen 100kw+ de leaf komt niet verder dan 50kwh. Je heb wel iets minder range maar de ioniq is sneller vol.
Wat bedoel je daarmee? Volgens de website heeft de Leaf in 40 minuten 80%, de Ioniq in 30 minuten. De Ioniq heeft 28kwh * 0,8 = 22,4kwh dus 0.746kw, de Leaf heeft 40kwh * 0.8 = 32kwh wat dan neer komt op 0,8kw per minuut. Of maak ik nu een domme denkfout?

JT wijzigde deze reactie 17-05-2018 14:02 (5%)

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13:58
quote:
JT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Volgens de website heeft de Leaf in 40 minuten 80%, de Ioniq in 30 minuten. De Ioniq heeft 28kwh dus iets minder dan 1kw per minuut, de Leaf heeft 40kwh wat dan neer komt op precies 1kw per minuut. Of maak ik nu een domme denkfout?
Die oplaad tijden zijn gebaseerd op snelladen op een snelheid van 50kw. Er komen steeds snellere quickchargers aan die ook op 100kw snelheid kunnen laden.
De leaf kan maximaal op 50kw laden, de ioniq op 100kw.

• MeZZiN
De ioniq heeft een extra snel laders die kan tot 70kw (kan iets minder zijn) De leaf zal nooit meer dan 50kw kunnen. plus de ioniq is zuiniger dan de leaf waardoor je eigenlijk bijna gelijke range heb.

De leaf heeft 200 range
de ioniq netzo alleen met 30kwh battery dus sneller geladen omdat je minder batterij nodig heb.

Maar goed als je echt voor de lange afstand wil gaan is de tesla je enige echte optie die gooit er ruim 100kw in op de supercharger en met een grote accu pack dan kom je er wel.

Je moet goed rekenen wat je echt nodig hebt. De kans is groot met iets aanpassing in je schema / rekening houden met de planning dat je prima met of een leaf of ioniq alles kan doen. zeker als je in de pauze (lunch) hem even bij fastned hang.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Tassadar32 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:41:
@Snow_King Zou dat tarief voor laten staan niet gewoon tussen 22:00 en 07:00 opgeschort moeten worden? Lijkt me redelijk om te verwachten dat je je EV verplaatst, maar niet tijdens de nacht.
Dat is een suggestie die ik heb gedaan. Mijn auto weg halen deed ik altijd al in de ochtend en ik begrijp de motivatie tegen 'laadpaalklevers' ook echt wel, maar midden in de nacht 20 min moeten gaan lopen vind ik wat ver gaan.
quote:
CappieL schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:42:
[...]

Wat staat er in de voorwaarden van jouw abonnement? Q-Park heeft (naar mijn inziens) eenzijdig de voorwaarden aangepast (in jouw nadeel) en hier mag je op reageren:
- vragen om de oude voorwaarden,
- andere voorwaarden
- opzeggen van abonnement

Opzeggen zal niet jouw voorkeur hebben, dus wellicht kun je de andere opties overwegen?
Niets eigenlijk. Q-Park heeft deze garage gekocht van de gemeente Venlo: https://www.vastgoedmarkt...-gemeente-venlo-101130079

De gemeente had er gratis laadpalen in hangen en Q-Park heeft deze door New Motion laten vervangen.

Ik ben het contact met de gemeente aan gegaan en nooit met Q-Park. In de voorwaarden stond niets over laden, dat hing er gewoon en mocht je gebruiken. Daarom heb ik daar ook een abbo, de enige garage mét laadpalen.

• JT

JT

VETAK y0

quote:
MeZZiN schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:02:
De ioniq heeft een extra snel laders die kan tot 70kw (kan iets minder zijn) De leaf zal nooit meer dan 50kw kunnen. plus de ioniq is zuiniger dan de leaf waardoor je eigenlijk bijna gelijke range heb.

De leaf heeft 200 range
de ioniq netzo alleen met 30kwh battery dus sneller geladen omdat je minder batterij nodig heb.

Maar goed als je echt voor de lange afstand wil gaan is de tesla je enige echte optie die gooit er ruim 100kw in op de supercharger en met een grote accu pack dan kom je er wel.

Je moet goed rekenen wat je echt nodig hebt. De kans is groot met iets aanpassing in je schema / rekening houden met de planning dat je prima met of een leaf of ioniq alles kan doen. zeker als je in de pauze (lunch) hem even bij fastned hang.
Dat denk ik ook wel maar ik leg me wel voor lang vast als ik zo een auto kies. Ik heb het idee dat je met de range van bijvoorbeeld een Leaf niet teveel aanpassingen hoeft te doen maar ik hoor graag of dat in de praktijk ook klopt ;) Bijvoorbeeld hoe vaak je toch wel een stuk moet lopen naar je klant (een half uur ofzo) om je auto maar aan een laadpaal te hangen of hoe vaak je op de terugweg toch een half uur bij een snellader bent omdat er geen paal in de buurt was.

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Zo. VvE vergadering achter de rug en er is niks besloten. Ze willen me nog geen toegang verlenen tot de algemene meterkast met als reden dat ze dachten dat de capaciteit niet toereikend was als andere mensen in de toekomst ook een laadpunt willen hebben.

Er werd voorgesteld dat ik een eigen stroomaansluiting bij Liander moest regelen of een aftakking van de hoofdaansluiting buiten de meter van het appartementencomplex.

Ik denk dat het upscalen van de capaciteit (geen idee wat het nu is, kan ik niet bij en de beheerder weet het niet) het makkelijkst is en dat Liander niet happig zal zijn om iedere plek te voorzien van een eigen stroomaansluiting.

Ben volgens mij echt het wiel opnieuw aan het uitvinden en ik vind eigenlijk ook niet dat dit onderzoek bij mij hoort te liggen maar bij de beheerder en/of grootaandeelhouder.

To be continued dus.. Dit gaat nog wel een paar maanden duren zo.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

quote:
Ken. schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:11:
Zo. VvE vergadering achter de rug en er is niks besloten. Ze willen me nog geen toegang verlenen tot de algemene meterkast met als reden dat ze dachten dat de capaciteit niet toereikend was als andere mensen in de toekomst ook een laadpunt willen hebben.

Er werd voorgesteld dat ik een eigen stroomaansluiting bij Liander moest regelen of een aftakking van de hoofdaansluiting buiten de meter van het appartementencomplex.

Ik denk dat het upscalen van de capaciteit (geen idee wat het nu is, kan ik niet bij en de beheerder weet het niet) het makkelijkst is en dat Liander niet happig zal zijn om iedere plek te voorzien van een eigen stroomaansluiting.

Ben volgens mij echt het wiel opnieuw aan het uitvinden en ik vind eigenlijk ook niet dat dit onderzoek bij mij hoort te liggen maar bij de beheerder en/of grootaandeelhouder.

To be continued dus.. Dit gaat nog wel een paar maanden duren zo.
Je kan toch vragen of jij een betaalde electricien laat kijken of het wel kan op de algemene kast? Als daar nog 3x16A of 3x32A vanaf kan is het prima.

Dan kan dat toch dé EV aansluiting worden waar alle toekomstige palen achter kunnen met eventueel loadbalancing?

• MeZZiN
quote:
JT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:08:
[...]

Dat denk ik ook wel maar ik leg me wel voor lang vast als ik zo een auto kies. Ik heb het idee dat je met de range van bijvoorbeeld een Leaf niet teveel aanpassingen hoeft te doen maar ik hoor graag of dat in de praktijk ook klopt ;) Bijvoorbeeld hoe vaak je toch wel een stuk moet lopen naar je klant (een half uur ofzo) om je auto maar aan een laadpaal te hangen of hoe vaak je op de terugweg toch een half uur bij een snellader bent omdat er geen paal in de buurt was.
Misschien moet je even kijken naar de kona die is net iets meer range dan de leaf en ioniq.

Maar de toekomst zal stukken beter zijn dan nu. De hoeveelheid palen nemen met de dag toe. Maar daar heb je nu totaal niets aan.

Maar even mijn dag met de leaf:

Ik ga rijden vanuit wieirngerwaard en ga bij den haag aan de snellader voor 15 minuten zodat ik genoeg heb voor de terug weg. Zoek een plekje in den haag en ga naar mijn werk terug kan ik zo doorrijden.
of
Ik ga rijden vanuit wieirngerwaard naar den haag zoek een parkeerplek via de laad app en plug aan voor de dag en ga naar mijn werkplek als ik terug kom is mijn auto volledig opgeladen en gereed om naar huis te komen. (den haag is alleen super irritant dat je maar 2 uur kan parkeren dus de ochtend ben ik 2 keer mijn parktijd aan het verlengen tot 2 uur)

Dat laatste gaat eigenlijk alleen goed in de binnensteden.

Een lange rit naar Arnhem laatst.

Heen na 170 kilometer even aan de laadpaal (fastned voor 10 minuten) we gingen naar een dropje ver van alles af dus iets meer lading is wel heel fijn. Op de terug weg (was een lange dag voor ons toen) bij van der valk een kop thee gedronken kids het speeltuintje ingegooid en 40 minuten geladen (was iets langer tijd vergeten maar 40 minuten was genoeg geweest om thuis te komen. ) en weer gaan. Dit was een rit van 400 kilometer.
Je moet rekenen de eerste 80% gaat snel op de snel lader daarna gaat het op slakken snelheid. Onderweg zal je niet snel tot 100% laden.

• Tassadar32
@Ken. Het welbekende argument dat omdat er in de toekomst mogelijk iets niet kan mag er nu ook helemaal niks. Onze VVE heeft zonnepanelen geblokkeerd omdat de bewoners in de bovenste laag misschien in de toekomst een lichtstraat zouden willen plaatsen. Geen concrete plannen, niks, maar het zou toch maar een keer voorkomen en dan is dat niet fijn als het niet kan.

Wat @Snow_King aangeeft is een prima argument om nu al aan te sluiten. Ander argument: Als er niet vanuit de VVE laadvoorziening aangelegd word voor alle bewoners (een aantal laders voor gemeenschappelijk gebruik) en er geen concrete plannen zijn om meer laadpalen aan te leggen zou dat geen obstakel moeten zijn voor jou. Eisen dat je een eigen aansluiting regelt is niet realistisch, die moet dan toch op het terrein van de VVE gerealiseerd worden en is onnodig duur. Mocht er in de toekomst met meer laadpalen een probleem qua capaciteit zijn moet de hoofdaansluiting verzwaard worden en zijn er meer servicekosten. Dat moet toch gaan gebeuren als veel bewoners een EV hebben.

Dit soort gezeik met een VVE was voor mij overigens een uitstekende motivatie om te verhuizen

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:05

Yero

Reviewer
quote:
Zo. VvE vergadering achter de rug en er is niks besloten. Ze willen me nog geen toegang verlenen tot de algemene meterkast met als reden dat ze dachten dat de capaciteit niet toereikend was als andere mensen in de toekomst ook een laadpunt willen hebben.[..]
Denken ze dat? Dat is toch geen argument? Even iemand laten komen om dat concreet te beoordelen, plus meteen een inventarisatie met het oog op de toekomst. Vroeg of laat is het onoverkomelijk. Het zou dan erg onpraktisch zijn als alle bewoners daarvoor zelf een aparte aansluiting moeten regelen.

Niet iedereen zal het geloven, maar er zullen de komende jaren heel wat meer van dit soort verzoeken komen. Veel mensen vinden het echter lastig om verder te kijken dan het 'nu' en hun eigen visie/mening.

• CappieL
  • Nu online
quote:
Yero schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:45:
[...]

Denken ze dat? Dat is toch geen argument? Even iemand laten komen om dat concreet te beoordelen, plus meteen een inventarisatie met het oog op de toekomst. Vroeg of laat is het onoverkomelijk. Het zou dan erg onpraktisch zijn als alle bewoners daarvoor zelf een aparte aansluiting moeten regelen.

Niet iedereen zal het geloven, maar er zullen de komende jaren heel wat meer van dit soort verzoeken komen. Veel mensen vinden het echter lastig om verder te kijken dan het 'nu' en hun eigen visie/mening.
Helaas zijn VVE-leden niet zo happig op initiatieven waar ze zelf geen direct voordeel bij hebben (maar wel de nadelen (hogere servicekosten)).
Zolang deze leden zelf geen EV hebben, hebben ze er geen voordeel bij.
Ik kan me voorstellen dat het voor nieuwe bewoners met een EV een pré is, om ergens te gaan wonen waar een laadpaal in de garage aanwezig is.

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Ik heb eigenlijk alle bewoners van de VvE mee. Er willen zelf ook een paar buren een EV, maar willen het eerste laadpunt afwachten. Helaas ben ik in dit geval de eerste die de weg mag vrijmaken voor de rest.

Heb inderdaad al even de EV-tak van Nuon gebeld om een expert naar onze situatie te laten kijken. Denk dat dat een stuk nuttiger is dan dat ik meerdere partijen afbel met dezelfde vraag zonder concrete informatie over de meterkast.

Mijn voorspelling: opschalen van de capaciteit van de meterkast, tussenmeter en klaar.

• Tassadar32
Als er concrete belangstelling is voor EV rijden is mijn voorspelling:

Als er geen lift is: opschalen meterkast.
Anders: load balancing (Lift heeft veel vermogen nodig, even niet of minder laden als de lift beweegt is geen probleem)

Laders met backoffice, dan is het duidelijk wie wat verbruikt en word het direct verrekend. Dat is voor een VVE aantrekkelijk want dan word het stroomverbruik netjes financieel gecompenseerd (geen kosten, geen extra administratie nodig). Backoffice was bij mijn VVE voorwaarde voor een Laadpaal.

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
Roel Gooskens is weer lekker kritisch op Fastned:

https://www.ftm.nl/artikelen/fastned-deel-4?share=1

• T_E_O
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15:11
quote:
CappieL schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:24:
[...]

Ja, zou het daarom niet gek vinden als een dergelijk tarief niet tussen zeg 00:00 en 06:00 geldt ofzo, want ik vind het persoonlijk niet 'hufterig' dat iemand z'n auto liever niet midden in de nacht gaat verplaatsen omdat de accu vol is.

• kv83
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:32
Autoweek heeft een "preview" geplaatst van de Kona Electric in hun laatste uitgave. Deze kan je van hun website downloaden voor 0,69 euro

Klein stukje hieruit:
quote:
De elektrische Kona die we rijden, is de sterkste versie en dat is goed te merken. Hij komt gemakkelijk uit de startblokken en trekt in één streep door naar de top van 167 km/h (zo’n 180 km/h op de teller). Op de lange baan laat hij boven-dien een mooie stabiliteit zien en inhalen is geen probleem met het forse vermogen waarover hij beschikt.
Verder niet super veel info ofzo, maarja... Voor die prijs was ik toch nieuwsgierig :P

• JT

JT

VETAK y0

quote:
kv83 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:59:
Autoweek heeft een "preview" geplaatst van de Kona Electric in hun laatste uitgave. Deze kan je van hun website downloaden voor 0,69 euro

Klein stukje hieruit:

[...]

Verder niet super veel info ofzo, maarja... Voor die prijs was ik toch nieuwsgierig :P
Wat zeggen ze over het bereik?

• kv83
quote:
JT schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:09:
[...]

Wat zeggen ze over het bereik?
Alleen vermelding van de WLTP. Denk niet dat ze lang genoeg gereden hebben om echt iets zinnigs over het bereik te zeggen.

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Nu online
quote:
Kunnen ze niet eens een andere journalist hiernaar laten kijken voor een peer review of zo. Als investeerder in Fastned ben ik juist echt wel benieuwd naar een strakke uiteenzetting over deze 'zelfverrijking' van de oprichters van Fastned met echt een goede onderbouwing en zonder schaamteloze framing of niet-onderbouwde statements.

• Raoul.TLS
  • Registratie: augustus 2008
  • Nu online
Ben aan het kijken naar
Mitsubishi i-MiEV en
Peugeot iOn gebruikt
Om woon werk verkeer mee te doen 30 Km heen 30 Km terug
Prijs max 8.000 euro 2de hands
Moet te doen zijn toch verdient zich zelf wel terug.
Wie heeft er ervaring mee ?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

quote:
Tassadar32 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:03:
Als er concrete belangstelling is voor EV rijden is mijn voorspelling:

Als er geen lift is: opschalen meterkast.
Anders: load balancing (Lift heeft veel vermogen nodig, even niet of minder laden als de lift beweegt is geen probleem)

Laders met backoffice, dan is het duidelijk wie wat verbruikt en word het direct verrekend. Dat is voor een VVE aantrekkelijk want dan word het stroomverbruik netjes financieel gecompenseerd (geen kosten, geen extra administratie nodig). Backoffice was bij mijn VVE voorwaarde voor een Laadpaal.
Komt goed in de buurt ja. Er is een lift.
Heb zojuist Nuon gesproken voor een technische schouw á 99,-.
Ze kunnen dan een installatie plaatsen naast de huidige meterkast die al is voorbereid op toekomstige aansluitingen. Denk dat dat een prima oplossing is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:49
Tijd voor wat goed nieuws.

Ik heb zojuist uit zeer betrouwbare bron vernomen dat je binnen enkele weken met de Maingau pas ook kan laden bij Fastned. Wheee !

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• Jeroennie777
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
Bij ons op Accent Business Park in Roeselare staat er een mobiele vertegenwoordige caravaan van Tesla. Dus heb ik de kans gekregen om morgenavond een Tesla te testen. Nu is mijn vraag welke jullie aanraden, de Tesla Model X of Model S. Ikzelf rijd met een Peugeot 206 uit 1998 dus veel luxe rij ervaringen heb ik niet.
Hopelijk past deze vraag in dit topic

• Hachy
Ja, dat had Maingau lang geleden al toegezegd. Tot ze dat kunnen kun je de pas gewoon gebruiken. Je krijgt dan eens in de zoveel tijd een betalingsverzoek.

• kv83
quote:
Jeroennie777 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:22:
Bij ons op Accent Business Park in Roeselare staat er een mobiele vertegenwoordige caravaan van Tesla. Dus heb ik de kans gekregen om morgenavond een Tesla te testen. Nu is mijn vraag welke jullie aanraden, de Tesla Model X of Model S. Ikzelf rijd met een Peugeot 206 uit 1998 dus veel luxe rij ervaringen heb ik niet.
Dat is nogal een grote stap. Is ook moeilijk antwoord op te geven, want het is erg persoonlijk. Persoonlijk vind ik de Model S een mooiere auto. Maar wellicht heb je de ruimte of trekhaak nodig?

• YoshiBignose
quote:
Jeroennie777 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:22:
Model S: mooier (sportiever), stiller, zuiniger, minder problemen, meer kofferbakruimte (maar minder hoog), (iets) sneller
Model X: meer beenruimte/comfort, hogere instap, trekhaak

• menzo
Chargemap is lid geworden van eclearing. Dus ik gok dat ze snel alle Nederlandse laadpalen gaan ondersteunen met hun pas.

https://twitter.com/eclea...s/997059051698651136?s=19

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Raoul.TLS schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:40:
Ben aan het kijken naar
Mitsubishi i-MiEV en
Peugeot iOn gebruikt
Om woon werk verkeer mee te doen 30 Km heen 30 Km terug
Prijs max 8.000 euro 2de hands
Moet te doen zijn toch verdient zich zelf wel terug.
Wie heeft er ervaring mee ?
Dit is exact mijn situatie en auto. Verwacht niet te veel van de kachel. Verder doet het apparaat alles wat er op de zijkant staat. Inmiddels ben ik 60k km verder. Het laden op 3kW is niet echt een groot probleem, de accu is niet alleen klein, maar het verbruik (zonder kachel) valt ook mee. Zodoende kom je er toch een eind mee.

Snelladen gaat met 36kW tot 70%, dus als je wil doortuffen op de snelweg, laden tot 75%, daarna weer ~60-70km rijden en opnieuw aan de lader. De GoM is vrij nauwkeurig en gemiddeld over laatste ~20km. Zet je de kachel of airco aan, dan compenseert deze meteen voor het gebruik, klinkt raar, is het niet.

De europese variant heeft geen mogelijkheid tot voorverwarming, en ze zijn kieskeurig met aansluitvolgorde aan de paal. Eerst de paal met pas activeren, dan paal, dan de auto. In die exacte volgorde.

De ruimte binnen is goed, voldoende hoogte ruimte maar wel knus tegen elkaar aan. Ook achterin valt het proppen erg mee. Een bugaboo past overdwars in de kofferbak met zitting. (Niet met de bak). Achterbank is gedeeltelijk neerklapbaar en er is Isofix.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21-05 08:25
Heeft iemand die een Duitse IBAN bij Maingau heeft opgegeven al eens een afrekening gekregen voor zijn laadsessies? Ik krijg nu al meer dan een maand wel telkens prijs per sessie te zien in de app, maar er is nog nooit geld afgeschreven door Maingau. Ook geen post of mail gekregen. Niet dat ik dat nou heel erg vind ;)
Of zou Allego zo traag zijn?

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 09:16
quote:
pmiddeld schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:52:
Heeft iemand die een Duitse IBAN bij Maingau heeft opgegeven al eens een afrekening gekregen voor zijn laadsessies? Ik krijg nu al meer dan een maand wel telkens prijs per sessie te zien in de app, maar er is nog nooit geld afgeschreven door Maingau. Ook geen post of mail gekregen. Niet dat ik dat nou heel erg vind ;)
Goede vraag... Heb pas en Duitse IBAN en sessies staan netjes in de app, echter nog nooit nagelen op de rekening.... Morgen eens even doen.

BMW i3, solar 25.000 Pw

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:50
Beste mede tweakers!

Het kon uiteraard ook niet anders dan dat ik een EV thread vind op ons mooie forum!

Ik mag mijn huidige lease auto over een maandje of 3 inleveren dus het wordt tijd voor een nieuwe!
Met de huidige bijtellings regelingen is EV natuurlijk wel erg aantrekkelijk. zeker nu ik ook wat grotere auto wil, gaat de maandprijs ook hard omhoog. heb nu in een UP! dus alles wordt natuurlijk duurder.

Nu zat ik te twijfelen tussen de polo en golf, maar vond de golf wat duur worden in de bijtelling.

Maar de e golf is natuurlijk wel weer erg aantrekkelijk.

Mijn woon werk verkeer is niet al te ver, dus dat moet makkelijk lukken elektrisch.

Maar ik lees erg wisselende verhalen over het verbruik van de auto op de snelweg.
Sommige zeggen dat ze amper 150 km halen als ze 120 rijden.

In de topic start staat een stukje over de e-golf dat hij in de slechtste omstandig heden 186 km haalt op 130km/h.

Wat zijn jullie ervaringen er mee?
vind 150km bereik toch echt wel het bodem limiet voor snelweg rijden! EV is natuurlijk hartsikke mooi, maar om iedere 100 a 150 een paal te zoeken om niet met geknepen billetjes in de auto te zitten is ook weer de andere kant.....

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
quote:
fjux schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:02:
maar om iedere 100 a 150 een paal te zoeken om niet met geknepen billetjes in de auto te zitten is ook weer de andere kant.....
Het werkt allemaal wat soepeler in de praktijk, is mijn ervaring. Ik rij graag rap door op de snelweg, en zeker in de winter viel het bereik me tegen. Echter, de afstanden in Nederland zijn zodanig dat zelfs als het bereik vies tegenvalt, je eigenlijk nog steeds geen probleem hebt.

En op een gegeven moment had ik door dat ik simpelweg mijn rijstijl kon aanpassen. Naar m'n werkplek is krap 70 km. Dat rij ik gewoon vol gas. Maar als ik langere afstanden rij, dan stippel ik een route uit en tuf gewoon ietsje rustiger.

Renault Zoe Q90

• fjux
quote:
TucanoItaly schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:19:
[...]

Het werkt allemaal wat soepeler in de praktijk, is mijn ervaring. Ik rij graag rap door op de snelweg, en zeker in de winter viel het bereik me tegen. Echter, de afstanden in Nederland zijn zodanig dat zelfs als het bereik vies tegenvalt, je eigenlijk nog steeds geen probleem hebt.

En op een gegeven moment had ik door dat ik simpelweg mijn rijstijl kon aanpassen. Naar m'n werkplek is krap 70 km. Dat rij ik gewoon vol gas. Maar als ik langere afstanden rij, dan stippel ik een route uit en tuf gewoon ietsje rustiger.
Ik hoef gelukkig in 70 km naar de zaak, maar ik zit eigenlijk een beetje met prive dingen.

familie bezoeken is vaak toch wel rond de 70km. en zou graag wel op en neer kunnen rijden zonder al te veel op te letten.
Ik snap dat ik dan geen 150 moet gaan rijden. maar zeker op de terugweg (teminste als de spitsstroken dicht zitten) is het wel lekker om 130 te kunnen rijden.

is dat te doen 150km 120 a 130 rijden zonder laad paal? of ga je dan het randje op zoeken?

ik wil gewoon voor me zelf goed de afweging maken, en die bijtelling telt zeker erg mee! daarvoor wil ik best wel een keer bij een laadpaal wachten ;)

• mux

mux

99% efficient!

Neem een EV voor de bijtelling, en vervolgens wil je nooit meer terug vanwege het comfort.

Zoals gezegd, zolang je in NL blijft heb je nooit problemen met bereik. Het is gewoon geen issue, zelfs met nog veel beperktere auto's zoals de iMiev. Je staat af en toe 10-20 minuten bij een laadpaal, so what?

• Hoogie2004
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 00:08

Hoogie2004

Whohooooo

Vergis je ook niet in je gemiddelde snelheid in nederland in de spits...

Ik rijd voor woon werk zo'n 50km enkel, waarvan 25 snelweg, en mijn gemiddelde ligt over de laatste 9000km op nog geen 60km/u (inclusief weekend ritten en dergelijke natuurlijk).

Vandaag in de spits, 300km snelweg ongeveer, gemiddelde snelheid nog geen 80km/u.

Bereik bij 120 is pas interessant als je het alleen nodig hebt in het weekend, of midden op de dag, buiten de spits. In alle gevallen waar het iets drukker is, haal je gemiddeld die 120 echt niet, de 100 zelfs bijna nooit...

Kan niet wachten op de prijslijsten van de Kona, zodat ik mijn lease-auto kan gaan bestellen..

My iRacing profile | Mijnzestal.nl handboogadministratie | Strava

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fjux
@mux ik ga zeker niet alleen voor de bijtelling voor EV. heb het altijd al een gaaf concept gevonden, en imho het is de toekomst.

Maar zit alleen een beetje met het bereik (maar ook niet al te veel)

@Hoogie2004 Ik ga er inderdaad van uit dat het in de spits ect allemaal prima is.
Ook in de randstad is het meerendeel allemaal 100km/u

Maar als ik bijvoorbeeld bij mij ouders op bezoek ga zal het vooral in het weekend zijn. en vroeg me dus af of ik dat op 1 lading kan halen zonder al te veel op te letten of niet.
Niet dat het een groot probleem is om ff aan een paal te hangen, maar vind voor me zelf wel dat ik dat in mijn afweging mee moet nemen.
Ander zit ik later op me zelf te schelden dat ik er niet goed over heb na gedacht. nu kan ik tegen mezelf zeggen dat het een bewuste keuze is geweest en ik dus niet moet zeuren ;)

• evtje
quote:
pmiddeld schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:52:
Kun je een foto posten van de prijs van een laadsessie en de opbouw daarvan in het ‘ubersicht’ op het bolletje klikken boven de kosten.’Abrechnung’ _/-\o_

• TucanoItaly
  • Niet online
quote:
fjux schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:49:
is dat te doen 150km 120 a 130 rijden zonder laad paal?
Ik ken eigenlijk alleen de Renault Zoe, maar ik vermoed dat het geen probleem is. Het zal met die snelheden niet overhouden in de winter. Maar in de zomer is het geen probleem,

Een mogelijkheid is dat je de auto gewoon eens een weekendje huurt bijvoorbeeld via Snappcar. Dan weet je het honderd procent zeker.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 17-05-2018 23:20 (4%)

Renault Zoe Q90

• pmiddeld
Er zijn in dit forum een aantal e-golf rijders. Die moeten even reageren. Je kunt ook gewoon bij de dealer vragen of je de auto van zaterdagmiddag tot maandagochtend kunt proberen. Dan hoef je niet te huren. Was bij Hyundai geen probleem.

Maar wees gewaarschuwd: als je eenmaal elektrisch hebt gereden, ben je al verkocht! ;P

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
Nou, wat let je: Neem een e-up!.

Oh wacht : bereik is een dingetje waar je nog overheen moet stappen. "De advertentie zegt 160km bereik!" :-)
quote:
Is het, even heel knullig hoor, niet een optie om bij de VvE de 'echte laadpaal' te laten vallen, want dat geeft gezeur over 'of de installatie dat wel aan kan', en voor een eenvoudig schuko stop contact te pleiten? Daar trek je me een granny dan maximaal 10 a 12 Ampere overheen, en dat kan jullie groepenkast waarschijnlijk ruim aan. Over nacht laad je dan alsnog je auto gewoon helemaal vol (vermits je dagelijks je auto aan de paal hangt, en niet dagelijks stijf leeg rijd ). Misschien kan je dan zelfs zonder tussenmeter af....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
MeZZiN schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:39:
Ik snap je baas niet de laadpaal kan gewoon met kia voordeel en btw en afschrijving het kost het geen drol maar een happy werknemer.
Ben inmiddels achter de beweegredenen van het moeilijk doen. Lijkt een beetje op dat VvE verhaal van hierboven.. Lang verhaal kort: er is géén lift in het pand, en de groepenkast zit wèl vol. Ik pas er wel een mouw aan denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
Over misleiding / oplichting gesproken:

Ze berekenen hier dus niet 0,03 per kWh zoals men hierboven suggereert maar dit betreft een TOESLAG bovenop het normale kWh tarief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:31:

[afbeelding]

Ze berekenen hier dus niet 0,03 per kWh zoals men hierboven suggereert maar dit betreft een TOESLAG bovenop het normale kWh tarief.
Waar zie je dat? ( ik kom door die mooie website niet heen geploeterd, ik kom ook geen tarieven tegen (ook niet in de algemene voorwaarden )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
https://www.e-flux.nl/laadpassen/

Beetje naar beneden scrollen. Pas in hun 'my' portal wordt duidelijk wat ze daadwerkelijk bedoelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hachy
/delete

Hachy wijzigde deze reactie 18-05-2018 00:42 (94%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Bah bah: Ik ben NIET ingelogd, en zie dus alleen de miniatuurprijzen. Ik zie de tekst die jij hierboven post helemaal niet. Wat een naaiberen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
Pasje is besteld. Eens kijken wat ze daadwerkelijk in rekening brengen als ik ergens 20kWh laad.
Ik betaal uiteraard netjes de 0,03 / kWh + 0,15 starttarief. Voor de zekerheid maar een screenshot van hun website gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online
Zoe is eventjes niet beschikbaar dus ik heb een 2017 VW e-Golf gehuurd voor Pinksteren. Moet ik iets speciaals weten? D.w.z. heeft de e-Golf bepaalde eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
JayPe schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:55:
[...]

Nou, wat let je: Neem een e-up!.

Oh wacht : bereik is een dingetje waar je nog overheen moet stappen. "De advertentie zegt 160km bereik!" :-)
En het feit dat ik toch wel toe ben aan iets groters ;)

leuke auto de UP, maar het is wel erg krap/budget voor dagelijks gebruikt.
de gemiddelde 2e hands auto heeft al meer luxe dan een up.
quote:
TucanoItaly schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:19:
[...]

Ik ken eigenlijk alleen de Renault Zoe, maar ik vermoed dat het geen probleem is. Het zal met die snelheden niet overhouden in de winter. Maar in de zomer is het geen probleem,

Een mogelijkheid is dat je de auto gewoon eens een weekendje huurt bijvoorbeeld via Snappcar. Dan weet je het honderd procent zeker.
ik heb vanmiddag een afspraak bij de VW dealer voor een proefrit. ga ook even naar de polo kijken just in case ik het lease bedrag er niet doorheen krijg hier! moet nog even gaan lullen als Brugman tegen de mensen hier, allemaal niet bepaald pro EV }:O

Maar als ik na de gesprekken nog twijfel is dat wel een goede optie ja! thanks!

fjux wijzigde deze reactie 18-05-2018 08:40 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:13
quote:
fjux schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:39:
[...]

ik heb vanmiddag een afspraak bij de VW dealer voor een proefrit. ga ook even naar de polo kijken just in case ik het lease bedrag er niet doorheen krijg hier! moet nog even gaan lullen als Brugman tegen de mensen hier, allemaal niet bepaald pro EV }:O

Maar als ik na de gesprekken nog twijfel is dat wel een goede optie ja! thanks!
Als de hoogte van het leasebedrag een probleem is zou je ook nog de Hyundai Ioniq kunnen overwegen. Tussen de e-Golf en de Ioniq zit op de belangrijkste punten geen verschil, behalve de prijs ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

quote:
fjux schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:39:
[...]

En het feit dat ik toch wel toe ben aan iets groters ;)

leuke auto de UP, maar het is wel erg krap/budget voor dagelijks gebruikt.
de gemiddelde 2e hands auto heeft al meer luxe dan een up.
Eh,. tja. voor het geld dat ik nu aan een nieuwe e-up uitgeef, had ik ook ieder jaar een 2e hands Ford Focus kunnen kopen.. 20 jaar lang. Of gewoon een hele dikke, luxe Audi A4 Avant Quattro V6 TDI.
of een gloednieuwe Golf Highline 1.5 TSI 130 pk... (Slik,. ik zie 't nu pas :-) )

Maar goed: De luxe van een elektromotor kan geen enkele non-EV mij bieden. en m'n up is ook een 'high' uitgevoerde versie: van cruisecontrol, via achteruitrijcamera, langs multifunctioneel lederen stuurwiel naar climatronic en inclusief smartphone bediening voor interieur voor-verwarmen en/of voor-koelen met timer etc etc.

*allemaal luxe gadgets die er wat mij betreft niet eens echt op hadden hoeven zitten overigens; Ik heb liefst een goed rijdende auto, en elektrieke raampjes of zelf zwengelen, dat maakt mij niet zoveel uit.

But as you said: Je wilt iets groters en iets met net ff een iets praktischer bruikbaar bereik. Ik rij zelf ook wel langere afstanden, maar in de praktijk is het meeste wat ik doe ruim onder de 100 km ( van stopcontact naar stopcontact )

JayPe wijzigde deze reactie 18-05-2018 09:15 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
quote:
evtje schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:56:
[...]

Kun je een foto posten van de prijs van een laadsessie en de opbouw daarvan in het ‘ubersicht’ op het bolletje klikken boven de kosten.’Abrechnung’ _/-\o_
Hierbij. Hoezo wil je dat zien?

Abrechnung1
Abrechnung2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
uFx schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:54:
[...]

Als de hoogte van het leasebedrag een probleem is zou je ook nog de Hyundai Ioniq kunnen overwegen. Tussen de e-Golf en de Ioniq zit op de belangrijkste punten geen verschil, behalve de prijs ;)
Bedrag van de auto is wel wat lager, maar lease bedrag voor de zaak is bijna gelijk ;)
Volkswagen heeft altijd een goede naam gehad en een hoge rest waarde, vandaar dat je vaak ziet dat de lease bedragen mee vallen als je het vergelijkt met de catalogus waarde.
quote:
JayPe schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Eh,. tja. voor het geld dat ik nu aan een nieuwe e-up uitgeef, had ik ook ieder jaar een 2e hands Ford Focus kunnen kopen.. 20 jaar lang. Of gewoon een hele dikke, luxe Audi A4 Avant Quattro V6 TDI.
of een gloednieuwe Golf Highline 1.5 TSI 130 pk... (Slik,. ik zie 't nu pas :-) )

Maar goed: De luxe van een elektromotor kan geen enkele non-EV mij bieden. en m'n up is ook een 'high' uitgevoerde versie: van cruisecontrol, via achteruitrijcamera, langs multifunctioneel lederen stuurwiel naar climatronic en inclusief smartphone bediening voor interieur voor-verwarmen en/of voor-koelen met timer etc etc.

*allemaal luxe gadgets die er wat mij betreft niet eens echt op hadden hoeven zitten overigens; Ik heb liefst een goed rijdende auto, en elektrieke raampjes of zelf zwengelen, dat maakt mij niet zoveel uit.
Nouja, mijn up is ook al weer 4 jaar oud nu. en waar ik vooral over val:
- Geen aansturing elektrisch raam van de bijrijder (idioot dat dat knopje niet aan de bestuurders kant zit)
- verbruik/kabaal bij 130 (nvt voor elektrisch uiteraard)
- Navigatie is ronduit zeer zeer slecht. maar volgens mij is dat in de nieuwere modellen ook weer anders.

en merk gewoon dat ik op de zaak zeer snel even wissel van auto/car pool met iemand als we een stuk moeten rijden omdat de UP daarin gewoon niet zo comfortabel is.
Voor in de stad is het echt een top auto! kan hem altijd wel ergens kwijt _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14:14
quote:
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 01:06:
Pasje is besteld. Eens kijken wat ze daadwerkelijk in rekening brengen als ik ergens 20kWh laad.
Ik betaal uiteraard netjes de 0,03 / kWh + 0,15 starttarief. Voor de zekerheid maar een screenshot van hun website gemaakt.
Net chat gehad met ze (altijd kosten van de laadpaal erbij dus).. compleet niet interessant.. gewoon met de Maingau pas blijven laden ;-)

==

Begin chatgesprek

8:05
Hoe werken de laadpassen? Waar kan ik laden (ook bij Fastned)? Zijn de abonnementen alleen de kosten voor het abonnement per maand, verder alle laadsessies gratis? Of zie ik dat verkeerd?

Hi Ricardo

Leuk dat je contact opneemt met ons. Wij helpen je graag verder. Wat wil je weten?
9:06

Goedemorgen Ricardo, onze laadpassen en tags werken op de volgende laadpalen: EVBox, NewMotion, Nuon, EVnetNL, Last Mile Solutions, Ecotap, FlowCharging, Blue Corner. Overige Operators gaan we zsm toevoegen, daar moeten we de roamingovereenkomsd nog mee sluiten.

Je mag zelf kiezen: of een abonnement met een vaste prijs per maand (¤4,95 pm incl btw voor 1 jaar OF ¤2,95 pm incl btw voor 2 jarig abonnement), maar je kan ook voor een abonnement zonder kosten gaan. Dan betaal je per laadsessie aan E-Flux ¤0,03 per kWh en ¤0,15 starttarief. Je kan elke maand switchen van vorm.

Als je regelmatig laadt (of dagelijks) dan adviseren wij om voor een vast abonnement te gaan omdat dat dan voordeliger is. Dan rekenen we geen extra kosten per laadsessie.
Nu hebben wij een tijdelijke actie: Gratis laadpas incl ¤10 laadtegoed kado. https://www.e-flux.nl/laadpassen/actie-laadpas/
Laadpas actie 10 euro tegoed
Geen abonnementskosten. Gratis laadpas, betaal alleen voor gebruik. Geschikt voor publieke laadpunten. Ook gratis laadapp om laadpaal te reserveren voor opladen elektrische auto.
e-flux.nl
echt 0 euro per laadsessie dan?
en stel ik neem de pas ZONDER abonnement, en ik laad 15kwh, betaal ik dan dus 15kwh*0,03 + 0,15 = 0,60 ?!

Ja dat klopt.
en geen extra kosten per minuut?
zou interessanter worden als je ook kon laden bij Fastned en Allego

Allego kan ook! Ben ik die vergeten?
Alleen Fastned wil nog geen koppeling met ons maken helaas... Ze geven aan dat ze dit pas zullen doen als we een minimum aantal passen hebben verstrekt.
heb nu een maingau pas voor allego, maar die werkt met 0,05ct/min niet per kwh

Wij rekenen voor een gratis abonnement dus alleen de ¤0,15 starttarief en ¤0,03 per kWh. De laadpaal-exploitant stelt weer eigen tarieven in voor het laden, die worden dus bijenkaar opgeteld.
oke dus betaal je ook nog een 0,35 ct/kwh extra
niet goedkoop dus

Dus onze kosten komen bovenop de kosten die worden gerekend door de laadpaal-exploitant (dit verschilt). Ja wij hebben vernomen dat de Maingau pas inderdaad goedkoop is.
dus jullie pas is helemaal niet interessant

Ja 0,35 cent is de gemiddelde prijs inderdaad. Het gratis abonnement hebben wij puur voor EV drivers die de pas af en toe gebruiken
jullie doen voorkomen op de site dat het met 2,95/maand klaar is ook al laad ik 300 kwh per maand. Dat ik hiervoor niets moet betalen, maar dat is dus niet zo

Er komen altijd kosten bij van het laadpunt zelf, hier hebben wij geen invloed op.
niet bij de maingau pas

Bedankt voor de feedback, we zullen de tekst wat aanscherpen zodat het duidelijker is.
Dat heeft er mee te maken dat die laadpas wordt uitgegeven door een energiebedrijf die de stroom tegen hele lage prijzen kan inkopen. Omdat Allego een netwerkbeheerder is, hebben zij onderling afspraken gemaakt.
Dit is de reden dat zij het zo goedkoop kunnen aanbieden. Helaas kunnen veel aanbieders hier niet tegen op concurreren. Wij bieden meerwaarde met ons online platform en app voor EV-drivers

Einde chatgesprek
Typ een chatbericht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeZZiN
quote:
JayPe schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:02:
[...]

Ben inmiddels achter de beweegredenen van het moeilijk doen. Lijkt een beetje op dat VvE verhaal van hierboven.. Lang verhaal kort: er is géén lift in het pand, en de groepenkast zit wèl vol. Ik pas er wel een mouw aan denk ik.
Zou ik doen dit is gewoon een lastig verhaal over een tijdje zal hij wel een grotere kast nodig hebben dan kan je het balletje wel weer opgooien. Als de kast nu vol en het bedrijf gaat groeien dan komt er vanzelf ruimte voor palen plus je ben dan waarschijnlijk niet de enige meer.
quote:
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:31:

[afbeelding]

Dus duurder dan new motion die doet maar 35 cent per transactie en niet ook nog eens op je kwh.

En waarom een abbo als je 10 passen heb met geen extra kosten. Ok het is een beetje een wilde westen met alle passen maar dit is nu geen verbetering of zo iets waarom dan ....

Maar als je tekst leest is het wel de goedkoopste pas. maar 3 cent per kwh er staat niets maar dan ook niets over dat het boven op de kosten gaat. Erg slecht. Dus als je gaat laden bij fastned dan wordt het echt feest eerst 15 cent dan 3 cent plus fastned kosten zo we gaan over op woeker prijzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
quote:
TucanoItaly schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:35:
Zoe is eventjes niet beschikbaar dus ik heb een 2017 VW e-Golf gehuurd voor Pinksteren. Moet ik iets speciaals weten? D.w.z. heeft de e-Golf bepaalde eigenaardigheden waar je rekening mee moet houden?
Niet echt, het is een vrij intuitieve auto.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Mag ik iedereen hier vragen om niet overal al te feestelijk te prediken dat die Maingau zo stervens goedkoop is??

Zie o.a. chat gesprek: Het heeft geen functie de betreffende aanbieder met z'n neus in z'n eigen stront op de feiten te drukken, en daarbovenop nog te melden dat Maingau nog véél goedkoper is.

Laten we die Maingau pas vooral koesteren; "Men" komt er vanzelf wel achter dat "Men" een verkeerd product aanbied...
Ik zie dan liefst dat "Men" bij e-flux er achter komt dat het business model kraakt (met misleidende teksten op de website, en de werkelijke kosten verstopt achter de registratie ) , ipv dan "Men" bij Maingau erachter komt dat we hier in Nederland toch eigenlijk wel een soort on-eigenlijk gebruik maken van die fijne pas.. Prima om de pas onder EV-rijders te promoten, maar als ie 'Viral' gaat, dan is het feestje waarschijnlijk slechts van korte duur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• menzo
quote:
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:41:
https://www.e-flux.nl/laadpassen/

Beetje naar beneden scrollen. Pas in hun 'my' portal wordt duidelijk wat ze daadwerkelijk bedoelen.

[afbeelding]
Alleen hun 2jaar pas zou misschien in de buurt van de Vandebron pas kunnen komen. Een klein maandbedrag en geen toeslagen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evtje
quote:
Nou ik zie zoveel nullen dat maakt me een beetje zenuwachtig.😉
Maar het ziet er goed uit.
Bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Nu online
quote:
fjux schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:19:
- verbruik/kabaal bij 130 (nvt voor elektrisch uiteraard)
Bedoel je hiermee slechts het motorgeluid?
Op 130km/u vind ik namelijk mijn auto (Zoe) echt niet stiller dan een gemiddelde Corsa bijvoorbeeld. Motorgeluid van de Corsa hoor je dan door alle windruis ook al bijna niet meer :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
Nivve schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Op 130km/u vind ik namelijk mijn auto (Zoe) echt niet stiller dan een gemiddelde Corsa bijvoorbeeld. Motorgeluid van de Corsa hoor je dan door alle windruis ook al bijna niet meer :+
Inderdaad, tegenwoordig zijn motoren zo stil dat het wind- en bandengeluid op de snelweg altijd meer aanwezig is. Het is juist zo dat doordat de motoren stiller worden, de rest meer gaat opvallen. Als ik m'n oude BMW rij hoor je de motor brommen op de snelweg (omdat ie dan ook 3500 rpm draait) waardoor je geen banden meer hoort :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fjux
quote:
Nivve schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:40:
[...]

nou de 1.0 motor van de up heeft nogal moeite met die snelheden ;) Maar voor de rest is het ook een half koekblik. dus ja ook de wind hoor je erg goed.

Ben blij dat in mijn up het bose systeem zit, want op de snelweg gaat de muziek altijd harder.
Het is er gewoon al ingesleten dat ik op de oprit het volume omhoog zet en op de afrit weer naar beneden 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YoshiBignose
quote:
fjux schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:53:
[...]

Ben blij dat in mijn up het bose systeem zit, want op de snelweg gaat de muziek altijd harder.
Het is er gewoon al ingesleten dat ik op de oprit het volume omhoog zet en op de afrit weer naar beneden 8)7
M'n Kia verhoogde automatisch het geluid om te compenseren met het omgevingsgeluid :P Kia begreep tenminste dat ze geen stille auto's maakten en lossen het zo op.

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*