Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21
*moehaha*

Gebeld met de gemeente. Over de wens voor een laadpaal. Leuk gesprek. Dat de gemeente nog bezig is met het beleid, en 'de concessie' nog niet rond is, en meer van zulks. Duidelijk dat ze niet helemaal begreep waar het om gaat.

Wat ik wel duidelijk kreeg: Ik mag géén snoertje over de stoep laten lopen.

En toen werd ie mooi:

Bij mij in de straat zijn er parkeerhavens (zo'n strook klinkers, tussen asfalt en stop. Ik heb een oprit. De parkeerhavens stoppen bij mijn oprit. Ik kan dus mijn auto parkeren vóór mijn eigen oprit, op parkeerstrook. Ik blokkeer daarmee mijn eigen oprit. "Maar meneer, dat mag niet!, je mag niet voor iemand z'n inrit parkeren. Ook al is het uw eigen inrit. en als de Politie het ziet, krijgt u een bekeuring hoor, ik waarschuw u maar even.".

Voor de duidelijkheid: Ik woon er al 12 jaar, en ik parkeer er al 12 jaar.

Anyhoe: Dus ik gaf aan dat ik wilde graven onder de stoep door. Mocht ook niet. Ik zei: Nou, ik heb via het omgevingsloket de procudure doorlopen en ik hoef alleen een melding te doen,.. *stilte,.* "oh.. nou eh,. wilt u dat doen, ik ben eigenlijk wel beniewd.. "

Nuja,. dus. We gaan het zien.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-10 12:00
Ze zijn wel snel.. teksten op de website zijn al aangepast

https://www.e-flux.nl/laadpassen/

Orange – 2 jaar
Vaste abonnementsprijs per maand voor laadpas. Wij rekenen voor de laadpas geen extra kosten per laadsessie.

Wel betaal je de laadkosten die worden gerekend door de laadpaal-exploitant. Voordeliger bij dagelijks gebruik.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Ja, ze belden me net. Ik heb ze dringend geadviseerd de teksten aan te passen.
Met het 2-jarige abonnement maken ze nog een kansje in de laadpas top 10.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
JayPe schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:00:
*moehaha*

Gebeld met de gemeente. Over de wens voor een laadpaal. Leuk gesprek. Dat de gemeente nog bezig is met het beleid, en 'de concessie' nog niet rond is, en meer van zulks. Duidelijk dat ze niet helemaal begreep waar het om gaat.

Wat ik wel duidelijk kreeg: Ik mag géén snoertje over de stoep laten lopen.

En toen werd ie mooi:

Bij mij in de straat zijn er parkeerhavens (zo'n strook klinkers, tussen asfalt en stop. Ik heb een oprit. De parkeerhavens stoppen bij mijn oprit. Ik kan dus mijn auto parkeren vóór mijn eigen oprit, op parkeerstrook. Ik blokkeer daarmee mijn eigen oprit. "Maar meneer, dat mag niet!, je mag niet voor iemand z'n inrit parkeren. Ook al is het uw eigen inrit. en als de Politie het ziet, krijgt u een bekeuring hoor, ik waarschuw u maar even.".

Voor de duidelijkheid: Ik woon er al 12 jaar, en ik parkeer er al 12 jaar.

Anyhoe: Dus ik gaf aan dat ik wilde graven onder de stoep door. Mocht ook niet. Ik zei: Nou, ik heb via het omgevingsloket de procudure doorlopen en ik hoef alleen een melding te doen,.. *stilte,.* "oh.. nou eh,. wilt u dat doen, ik ben eigenlijk wel beniewd.. "

Nuja,. dus. We gaan het zien.
Ze heeft wel gelijk dat ze je gewoon een boete geven als je een inrit blokkeert omdat ze niet kunnen nagaan of het jouw auto is. Maar in de meeste woonwijken wordt daar natuurlijk niet op gecontroleerd. Ik heb ook eens boete gehad voor half op de stoep parkeren omdat ik dat efficiënter vind, de straat is nogal krap. Maar het mag dus niet, maar je mag wel je auto op de weg parkeren 8)7 waardoor iedereen moet pielen om er langs te komen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
YoshiBignose schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:07:
[...]
Ze heeft wel gelijk dat ze je gewoon een boete geven als je een inrit blokkeert omdat ze niet kunnen nagaan of het jouw auto is. Maar in de meeste woonwijken wordt daar natuurlijk niet op gecontroleerd. Ik heb ook eens boete gehad voor half op de stoep parkeren omdat ik dat efficiënter vind, de straat is nogal krap. Maar het mag dus niet, maar je mag wel je auto op de weg parkeren 8)7 waardoor iedereen moet pielen om er langs te komen.
Haha, ja, ik wist 't ook niet. Maar op zich ook wel logisch, maar daarom niet minder absurd. Ik zou er een plaatje met m'n eigen kentekens neer kunnen zetten, zodat duidelijk is dat 't om geoorloofd parkeren gaat.. maar ik denk dat, als 't nu al 12 jaar goed gaat, 't nog wel 12 jaar goed gaat.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:47:
Mag ik iedereen hier vragen om niet overal al te feestelijk te prediken dat die Maingau zo stervens goedkoop is??

Zie o.a. chat gesprek: Het heeft geen functie de betreffende aanbieder met z'n neus in z'n eigen stront op de feiten te drukken, en daarbovenop nog te melden dat Maingau nog véél goedkoper is.

Laten we die Maingau pas vooral koesteren; "Men" komt er vanzelf wel achter dat "Men" een verkeerd product aanbied...
Ik zie dan liefst dat "Men" bij e-flux er achter komt dat het business model kraakt (met misleidende teksten op de website, en de werkelijke kosten verstopt achter de registratie ) , ipv dan "Men" bij Maingau erachter komt dat we hier in Nederland toch eigenlijk wel een soort on-eigenlijk gebruik maken van die fijne pas.. Prima om de pas onder EV-rijders te promoten, maar als ie 'Viral' gaat, dan is het feestje waarschijnlijk slechts van korte duur.
Dat weten de aanbieders wel.

Na 3 google'tjes markt onderzoek weten ze al dat Maingau een betere propositie heeft. Het 'koesteren' en dus niet vertellen gaat echt niet helpen en is security by obscurity (als we niks vertellen komen ze er vast niet achter)

Het wel/niet viral gaan van die 30 NL laadpasjes slaat nog geen deuk in een pakje boter bij Maingau.

In Duitsland zijn ze gigantisch viral gegaan o.a. na aandacht van GoingElectric en ElectroFahrzeuge Youtube kanaal en in dat interview geven ze zelf ook aan juist op zoek te zijn naar die grote massa mensen. Ze wíllen dus veel volume en daarmee een grote speler worden. Waarom denk je dat ze zo makkelijk naar NL verzenden?

Kortom; zoveel mogelijk aandacht geven is imho in ieders belang (al dan niet in het belang van een gezonde marktwerking voor de rest). Of je daar andere aanbieders mee wilt bashen moet je zelf weten, ik vind dat persoonlijk minder chique maar in principe is het een vrije markt, dus... het mag.

Die middelmatige E-flux aanbieders die met allerlei abonnementjes moeten werken om 1 cent goedkoper te zijn dan de concurrentie zijn zowieso allemaal al ten dode opgeschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 18-05-2018 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:21:
[...]

Denk je nou echt dat EV laadpas aanbieders dit zelf niet weten?
<knip>*edit*

Spoelt glas azijn weg met mok koffie.

[ Voor 95% gewijzigd door JayPe op 18-05-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Verschil is wel dat maingau juist alles uit de weg ruimt voor nederlandse rijders de iban block wordt zo weggehaald je kan gewoon met nederland adres bestellen en ze moedigen het gewoon aan. MainGau is niet gratis het is heeel heel betaalbaar.

Ze willen nederlandse klanten ze zijn zelf in overleg met fastned. Ze doen gewoon erg goed bezig de markt te claimen zo. Disruptie werkt je zit het door Tesla omdat zij echt een auto neergezet hebben niet een slap aftreksel van een normale auto. Opeens is er een markt ontstaan. Dus disruptie werkt en goed. Je moet alleen wel doen. En dat kost mega veel geld. MainGau zal niet veel verdienen maar omdat ze zelf stroom maken kunnen ze stroom ruilen tegen goede tarieven.

Wat de meeste niet weten dat er een grote 'aandelen' markt is die extreem volatiel is die per uur kan schommelen en dat is de energiemarkt er zijn soort van exchanges die stroom handelen waar het nu goedkoop is waar je het duurder kan verkopen etc. Het is gewoon een handelswaar geworden. Wij merken het niet echt maar hele bedrijven draaien op deze markten van in en verkoop.

MainGau is gelukkig niet een fixed fee kaart dus je betaald gewoon alleen weinig. De huidige laadpaal tarieven zijn ook een beetje extreem hoog. Den haag bijvoorbeeld is redelijk netjes 30 cent per kwh top vind ik prima voor service geleverd. Maar eigenlijk zouden ze het op de kwh uur prijs moeten zetten omdat je de stad schoner houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Maingau kan goedkoop energie aanbieden maar is afhankelijk van laadinfrastructuur van een ander en zoals we weten: eigenaar infra bepaald (Tesla doet dat bv).

Nog steeds monopoly op transport thuis-energie (vroeger KPN en de kabel). Duurt vrij lang voordat dat voor iedereen beschikbaar wordt (overheid moet dat doen).

Denk dat dat nog jaren gaat duren maar Ionity, Allego, Fastned, etc ..... ze kunnen er zo mee stoppen.

Ionity (bmw, mercedes, ford en VW): wellicht straks goedkoop of gratis als je hun merk auto koopt (het tesla-model).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik blijf het laden aan openbare palen vreemd vinden...
Nergens tarieven te vinden en als ik ergens iets kan vinden staat er "variabel"....

Ik laad hier:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54553
en hier:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/101268

Met een travelcard...
Ik kan er geen chocolade van maken...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ja het is ook redelijk bizar.

In den haag en op allego palen staat te prijs gewoon met een sticker ook handig. Maar de rest is wel heel moeilijk te bepalen. Zoals de qpark in amsterdam met LMS is het rond de 33 cent en met new motion 25 cent. snap jij het nog het is gewoon idioot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:38:
[...]

<knip>*edit*

Spoelt glas azijn weg met mok koffie.
Ah, nét nu ik hem gelezen had. Het is ook niets persoonlijks hoor, punt is gewoon dat het volgens mij vrij weinig invloed heeft op de koers van Maingau.

De ruchtbaarheid die we aan Entega gaven heeft er vast niet aan bijgedragen maar dat was hoe dan ook wel een keer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:45:
Ik blijf het laden aan openbare palen vreemd vinden...
Nergens tarieven te vinden en als ik ergens iets kan vinden staat er "variabel"....

Ik laad hier:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54553
en hier:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/101268

Met een travelcard...
Ik kan er geen chocolade van maken...
Die eerste kan je het beste met een LMS familie pas laden (ecotap, nlmab etc).
Voor die tweede maakt het niet zoveel uit welke pas je neemt dus wellicht VDB of oplaadpunten.nl laadpas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
MeZZiN schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:00:
Ja het is ook redelijk bizar.

In den haag en op allego palen staat te prijs gewoon met een sticker ook handig. Maar de rest is wel heel moeilijk te bepalen. Zoals de qpark in amsterdam met LMS is het rond de 33 cent en met new motion 25 cent. snap jij het nog het is gewoon idioot.
Het wordt tijd dat dit gewoon wordt gereguleerd door de overheid.
Vaste prijs kWh en vaste prijs laadpas. Geen rare starttarieven of verschillende prijzen.
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:06:
Die eerste kan je het beste met een LMS familie pas laden (ecotap, nlmab etc).
Voor die tweede maakt het niet zoveel uit welke pas je neemt dus wellicht VDB of oplaadpunten.nl laadpas
Ik heb een travelcard van de baas, dus ik voel er weinig voor om 3 laadpassen erop na te houden.

Maar al had ik 3 passen, ik weet nog steeds niet wat het gaat kosten. Jij zegt nu tegen mij dat LMS familie (geen idee wat dat eigenlijk is?) het goedkoopste is en ik geloof je direct.

Maar wat kost het dan met mijn travelcard? En wat zou het met een LMS pas kosten?
Het is zo ondoorzichtig als maar kan zijn.

Ik vind het erg raar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Je betaalt CPO + MSP + eventuele toeslag CPO per tijdseenheid of per kWh + eventuele kWh toeslag MSP + eventuele tijds toeslag MSP + eventuele transactiekosten MSP.

Dit plaatje zegt eigenlijk genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fTZfu7/2018_04_13_16_52_39_allego2.png

En dan heb je dus alléén het CPO deel. Hier betaal je dus 34 cent als je een laadpas gebruikt zónder extra kosten zoals de huidige nummers 2, 3 en 4 in m'n top 10.

Waarom denk je dat ik die Laadpas top 10 ben begonnen.... er is geen doorkomen aan. Heb inmiddels meer dan 30 laadpassen liggen en een enorme matrix met data eronder.

Zolang het nog niet gereguleerd is (startersmarkt, nog steeds) kun je (privé) de volgende vuistregels toepassen:

Laadpunt van TNM (lolo bijv): gebruik TNM pas of goedkoopste uit top 10.
Laadpunt van Alfen, NLmab, Ecotap (meestal typische ecotap palen en/of ICU hardware): gebruik LMS pas
Laadpunt van Nuon: Gebruik Nuon pas
Overige laadpunten ev-box/evnet/e-laad: Gebruik de goedkoopste uit de top 10.

Handig is anders, maar hiermee ben je het voordeligst uit.

[ Voor 49% gewijzigd door Hachy op 18-05-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:12:
Ik heb een travelcard van de baas, dus ik voel er weinig voor om 3 laadpassen erop na te houden.
Maar al had ik 3 passen, ik weet nog steeds niet wat het gaat kosten. Jij zegt nu tegen mij dat LMS familie (geen idee wat dat eigenlijk is?) het goedkoopste is en ik geloof je direct.

Maar wat kost het dan met mijn travelcard? En wat zou het met een LMS pas kosten?
Het is zo ondoorzichtig als maar kan zijn.
Ik vind het erg raar...
Dit zijn de tarieven van je Travelcard: https://travelcard.nl/wp-...018/01/laadtarievenNL.pdf

Voor particulieren is die kaart niet interessant want er moet verplicht een tankpas bij van €7,50 ex btw per maand. Daarom zal voor particulieren een kaart uit de LMS familie interessanter zijn. Hiermee bedoel ik laadkaarten waarop in de code op de achterkant (kaart ID) de letters LMS verwerkt zit, die het backend van Last Mile Solutions gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Hachy op 18-05-2018 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Het is ook een beetje een troepje. Het is om dat ik het interessant vind op dit moment maar als ik zakelijk kijk maak het echt geen piep uit welke pas je gebruikt zoveel verschilt het allemaal niet . Ja maingau is een grote uitzondering maar de rest boeit niet.

Voor bedrijven is eigenlijk maar 1 argument one card to rule them all.

De travel card is iets van vroeger toen er nog veel geld in omging nu gaat het om 100 euro max per maand ipv 500-1000 euro per maand aan benzine. Vandaar dat je ook meer gratis kaarten zie omdat ze weinig verlies hebben met geld dat uit staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Precies.

E-flux leert snel:
We hebben zojuist besloten om alle laadpassen maandelijks opzegbaar te maken. Hierdoor is het 1-jarig laadabonnement komen te vervallen. We bieden nu 2 laadpassen aan:
• Orange laadpas - 2,95 per maand – maandelijks opzegbaar
• Orange Free – 0,03 per kWh opslag en 0,15 starttarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:56
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:05:
Precies.

E-flux leert snel:

[...]
Het is zo te zien ook een jong en klein bedrijfje, dan ben je nog wat flexibel. Ze zijn ook pas net lid van e-clearing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:23:
Je betaalt CPO + MSP + eventuele toeslag CPO per tijdseenheid of per kWh + eventuele kWh toeslag MSP + eventuele tijds toeslag MSP + eventuele transactiekosten MSP.

Dit plaatje zegt eigenlijk genoeg:

[afbeelding]

En dan heb je dus alléén het CPO deel. Hier betaal je dus 34 cent als je een laadpas gebruikt zónder extra kosten zoals de huidige nummers 2, 3 en 4 in m'n top 10.

Waarom denk je dat ik die Laadpas top 10 ben begonnen.... er is geen doorkomen aan. Heb inmiddels meer dan 30 laadpassen liggen en een enorme matrix met data eronder.

Zolang het nog niet gereguleerd is (startersmarkt, nog steeds) kun je (privé) de volgende vuistregels toepassen:

Laadpunt van TNM (lolo bijv): gebruik TNM pas of goedkoopste uit top 10.
Laadpunt van Alfen, NLmab, Ecotap (meestal typische ecotap palen en/of ICU hardware): gebruik LMS pas
Laadpunt van Nuon: Gebruik Nuon pas
Overige laadpunten ev-box/evnet/e-laad: Gebruik de goedkoopste uit de top 10.

Handig is anders, maar hiermee ben je het voordeligst uit.
Vooral onderhoud, afschrijving en kosten aansluiting, zijn toch buitensporig duur zodra een laadpaal intensief gebruikt wordt?

Bij ons worden de PHEV's continu afgewisseld en vooral de Tesla, en e Golf laden vervolgens gedurende de nacht.

Gemiddeld misschien 20kWh per dag. Heb je per jaar 500 euro aan afschrijving, 500 euro aan onderhoud (waarvoor?) en 500 euro aan de aansluiting (Wat dat ook inhoud).

En de gemeente Zoetermeer blijft volhouden dat de palen met Europese subsidie zijn neerggezet. :+

Schiet mij maar lek...
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:41:
Dit zijn de tarieven van je Travelcard: https://travelcard.nl/wp-...018/01/laadtarievenNL.pdf

Voor particulieren is die kaart niet interessant want er moet verplicht een tankpas bij van €7,50 ex btw per maand.
Is toch nog steeds een troep?
Alfen er al niet bij (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54553)
Paar straten verder:
EVnetNL heeft met EV totaal geen zin ivm starttarief (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/47319)
Paar straten verder andere kant op:
Nog een Alfen (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54561)
Paar straten verder een Ecotap, staat ook niet op de dite van travelcard (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/133968)
En dan hebben we nog aan het begin van de wijk een ecotap (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/130166)

En tegelijkertijd beweert de gemeente Zoetermeer dat onderdeel van de aanbesteding was dat er maximaal 25 cent zou worden doorgerekend....

Ik ga nog maar eens een aantal politieke partijen in de gemeente benaderen. Op deze manier ga je toch geen openbare parkeergelegenheden opgeven...

Als je iets afspreekt, zorg je dat het nageleefd wordt. 25 cent per kWh is schappelijk voor in woonwijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
ja laadpalen is wild west (snelladers is behoorlijk duidelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:02:
[...]
Ah, nét nu ik hem gelezen had.
Tja. Ik bedacht mij dat we allemaal 't zelfde doel voor ogen hebben, maar ook allemaal andere invulling geven over hoe we daar komen.

We doen tenminste allemaal iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:04
zijn er hier mensen met ervaring met de electrische smart for four ?
hoe is de actieradiius naar maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

dfrenner schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:12:
[...]

Vooral onderhoud, afschrijving en kosten aansluiting, zijn toch buitensporig duur zodra een laadpaal intensief gebruikt wordt?

Bij ons worden de PHEV's continu afgewisseld en vooral de Tesla, en e Golf laden vervolgens gedurende de nacht.

Gemiddeld misschien 20kWh per dag. Heb je per jaar 500 euro aan afschrijving, 500 euro aan onderhoud (waarvoor?) en 500 euro aan de aansluiting (Wat dat ook inhoud).

En de gemeente Zoetermeer blijft volhouden dat de palen met Europese subsidie zijn neerggezet. :+

Schiet mij maar lek...

[...]

Is toch nog steeds een troep?
Alfen er al niet bij (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54553)
Paar straten verder:
EVnetNL heeft met EV totaal geen zin ivm starttarief (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/47319)
Paar straten verder andere kant op:
Nog een Alfen (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/54561)
Paar straten verder een Ecotap, staat ook niet op de dite van travelcard (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/133968)
En dan hebben we nog aan het begin van de wijk een ecotap (https://oplaadpalen.nl/laadpaal/130166)

En tegelijkertijd beweert de gemeente Zoetermeer dat onderdeel van de aanbesteding was dat er maximaal 25 cent zou worden doorgerekend....

Ik ga nog maar eens een aantal politieke partijen in de gemeente benaderen. Op deze manier ga je toch geen openbare parkeergelegenheden opgeven...

Als je iets afspreekt, zorg je dat het nageleefd wordt. 25 cent per kWh is schappelijk voor in woonwijken...
Ja, het is een zooitje. Gemeente kan het basis tarief wel op 25 cent gezet hebben, dat zou de operator van de door de gemeente aanbestede laadpalen moeten kunnen zeggen, op welk tarief ze zijn ingesteld.

Alfen en Ecotap zijn gewoon andere bedrijven, niet allemaal werken ze goed samen maar in NL werken ze wel vrijwel met elke laadpas via het OCPI protocol. Het kan dus nog veel erger, zoals in Duitsland met +/- 150 verschillende gemeentes/stadtwerke met allemaal hun eigen systemen en pasjes.

Travelcard ziet eruit als een tankpassen boer die via een roamingovereenkomst het laden er een beetje 'bij' aanbiedt als service. Ze stralen niet uit veel met de EV rijder voor te hebben (in tegenstelling tot bijv. Flow of TNM).

Het totale tarief wat je betaalt is een mix van de eigenaar (CPO) en de laadpas uitgever (MSP). Je bent dus voor een deel ook zelf verantwoordelijk voor wat je betaalt bij de paal. Gemeente kan alleen invloed uitoefenen op het basis tarief van de laadpaal welke de CPO instelt.

Aansluiting is het bedrag dat ze betalen voor de aansluiting met een bepaalde aansluitwaarde die de CPO's moeten betalen aan de Stedin/Liander clubs. Net zoals jij thuis doet.

En ja, er moet nog veel verbeterd worden. Maar in NL zijn we op de goeie weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:23
Gisteren een proefrit gemaakt, en wow.

Jullie zeiden het al, maar zien is geloven. wat rijdt dat toch lekker!

alles zo soepel en rustig. en die power die er in zit heerlijk!

Helaas zit er tegenwoordig een 6 maanden levertijd op de e-golf! vanuit voorraad 4, maar dan zit je vast aan wat ze hebben.
Volgende week op de zaak maar asap akkoord krijgen en maar eens kijken wat er mogelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-10 15:30

Ken.

\m/.([oO]).\m/

JayPe schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:55:

[...]

Is het, even heel knullig hoor, niet een optie om bij de VvE de 'echte laadpaal' te laten vallen, want dat geeft gezeur over 'of de installatie dat wel aan kan', en voor een eenvoudig schuko stop contact te pleiten? Daar trek je me een granny dan maximaal 10 a 12 Ampere overheen, en dat kan jullie groepenkast waarschijnlijk ruim aan. Over nacht laad je dan alsnog je auto gewoon helemaal vol (vermits je dagelijks je auto aan de paal hangt, en niet dagelijks stijf leeg rijd ). Misschien kan je dan zelfs zonder tussenmeter af....
Ze willen juist gaan voor een oplossing die opschaalbaar is voor de toekomst. Voor als bijvoorbeeld in het meest extreme geval 30 plekken in onze garage over X jaar een elektrische auto hebben. Dat is vooral wat de beheerder terughoudend maakt over mijn enkele laadpunt. Dat werkt nu op zich wel, maar zodra de volgende zich meldt, heb je wellicht een probleem.

Zo lang laden we aan de overkant op een 22kW paal met onze Nuon pas. Af en toe even battlen met de vele Ionics van de taxichauffeurs, maar dat gaat tot nu toe prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Een schaalbare oplossing kan juist nu een loadbalanced laadpunt of 4 zijn. 1 auto = 22kW en 4 auto's ~5kW per laadpunt. Hoef je maar 1 dikke kabel voor te trekken vanuit de installatie (mits je een 3x35A hoofdaansluiting hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Op mijn nieuwe werk zijn ze nu bezig met een laadpaal te regelen voor me. Ik wil 't liefst natuurlijk een 3 fase paal, maar het schijnt dat er niet genoeg power is. Heeft iemand nog tips hier voor? Anders wordt 't een 16A aansluiting en dat is natuurlijk niet echt wat je wil, ook met het oog op de toekomst.

Of moet er dan echt serieus aan de stroom aansluiting worden gewerkt en is dat een duur geintje?

[ Voor 20% gewijzigd door tiguan op 19-05-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

3 fase is ook 16A maar gewoon 3x tegelijk (3x 3,7kW)

Voor op het werk is 3,7kW vaak wel voldoende, op een normale een werkdag laadt je al snel zo'n 120-150km bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Nou het is gewoon prettig als m'n auto zo snel mogelijk vol is, want ik zal binnenkort ook de deur uit moeten naar klanten toe. De e-Golf kan op 2 fase laden, vandaar dat ik die optie toch wel mee wil nemen. Verder is het natuurlijk handig als er klanten op bezoek komen met een hybride of elektrische auto, dat ik zelf niet de paal de hele dag nodig heb.

[ Voor 7% gewijzigd door tiguan op 19-05-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:42
wd200 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:58:
zijn er hier mensen met ervaring met de electrische smart for four ?
hoe is de actieradiius naar maanden?
heb er zelf niet in gereden, maar het is in feite gewoon een elektrische renault twingo :+

zelfde accupakket als in de smart fortwo. de accupakketen van de vorige generatie smart fortwo electric zijn onverwoestbaar en werden gemaakt door deutsche accumotive, wat weer een subtak van smart/mercedes was.

de nieuwe generatie gebruikt als het goed is een accu van LG.

alles is hetzelfde aan de smart forfour in vergelijking met de smart fortwo: aandrijflijn, accu, onderdelen. enige is dat de forfour groter en zwaarder is, wat weer slecht is voor je actieradius.

merkwaardige verschillen in actieradius zul je waarschijnlijk niet mee maken, behalve als je de kachel aan zet of flink "gas" geeft. ga maar uit van +/- 100km en dan komt het wel goed.

voor meer info kun je je inlezen bij onze oosterburen: https://www.goingelectric...rt-fortwo-electric-drive/

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

tiguan schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:32:
Op mijn nieuwe werk zijn ze nu bezig met een laadpaal te regelen voor me. Ik wil 't liefst natuurlijk een 3 fase paal, maar het schijnt dat er niet genoeg power is. Heeft iemand nog tips hier voor? Anders wordt 't een 16A aansluiting en dat is natuurlijk niet echt wat je wil, ook met het oog op de toekomst.

Of moet er dan echt serieus aan de stroom aansluiting worden gewerkt en is dat een duur geintje?
De precieze mogelijheden zijn afhankelijk van de hoofdaansluiting bij jouw nieuwe werkgever. Maar als we even uitgaan van een ongunstig scenario waarbij het gaat om een klein kantoortje met een zelfde hoofdaansluiting als een woonhuis, zal de hoofdaansluiting 1x35A of 3x25A zijn en in combinatie met een laadpaal is dat inderdaad best krap bemeten.

De mooiste oplossing in zo'n geval is om een laadpaal minder te laten laden als er door het kantoor meer energie gevraagd wordt en meer te laten laden als het kantoor weer minder energie verbruikt. Zie ook de uitleg hier. Gelukkig is er een aantal laadpalen dat dit ondersteunt. De Lolo van The New Motion kan dit bij voorbeeld in combinatie met een slimme meter. En volgens mij kan de ICU Eve (Mini) het ook in combinatie met een Maxem Energy Monitor, dat is ook toepasbaar zonder slimme meter. Ik denk dat de EVBox ook zoiets moet kunnen, maar de uitleg op hun site is daar niet helemaal helder over.

Als alles goed gaat komt er bij mij in de voortuin een Lolo die op 1 fase met maximaal 30A kan laden. Een goede match met mijn hoofdaansluiting van 1x35A en mijn Nissan Leaf die op 1 fase oplaadt.

Succes met uitzoeken!

[ Voor 6% gewijzigd door Glewellyn op 19-05-2018 21:32 . Reden: grammatica is moeilijk, link toegevoegd, EVBox toegevoegd ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

Jaja, ook daar is de elektrische auto gevonden, en nog een mooie ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Tijd voor een nieuw blogje. Met de Zoë naar Toscane, deel 1. Enjoy.

https://goedkoperrijden.b...ie-met-de-zoe-deel-1.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 15:33
@tiguan De Alfen ICU serie kan ook load balancing doen zonder abonnement of andere apparatuur. Rechtstreeks op de P1 poort en gaan. Ook kan met master/slave er een serie palen load balancing doen. Bij TNM Lolo kan deze ook rechtstreeks op de P1 maar mag je per maand betalen voor de load balancing (terwijl dit een geheel locale aangelegenheid is). Andere palen werken met een Maxem, waar je dus ook per maand voor betaalt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:25
*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 20-05-2018 00:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
TNM Lolo (en alle andere loadbalancing palen waarschijnlijk) werken ook met een oude stroom meter zonder p1 poort hoor: met een ampère meettang/klem op de hoofdleiding naar de meterkast toe.

Nu komt 't over alsof je die p1 poort vereist nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

JayPe schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:38:
TNM Lolo (en alle andere loadbalancing palen waarschijnlijk) werken ook met een oude stroom meter zonder p1 poort hoor: met een ampère meettang/klem op de hoofdleiding naar de meterkast toe.

Nu komt 't over alsof je die p1 poort vereist nodig hebt.
Behalve in combinatie met de de Maxem oplossing die ik eerder aandroeg ben ik nog geen laadpalen tegengekomen die met een klem op de fases load balancing kunnen toepassen. Technisch gezien is het natuurlijk prima te realiseren, maar kant en klaar vanuit een leverancier heb ik het nog niet gevonden.

Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd heb!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Glewellyn schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:52:
[...]

Behalve in combinatie met de de Maxem oplossing die ik eerder aandroeg ben ik nog geen laadpalen tegengekomen die met een klem op de fases load balancing kunnen toepassen. Technisch gezien is het natuurlijk prima te realiseren, maar kant en klaar vanuit een leverancier heb ik het nog niet gevonden.

Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd heb!
Zelfbouw smartevse?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Hachy schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:21:
Tijd voor een nieuw blogje. Met de Zoë naar Toscane, deel 1. Enjoy.

https://goedkoperrijden.b...ie-met-de-zoe-deel-1.html
Leuk!
Tip: check in de app/webmap van Nextcharge de commentaren van gebruikers. Als je een beetje Italiaans begrijpt zul je merken dat veel (snel)laders tijdenlang niet werken en niet gerepareerd worden. Gelukkig voor jou komt dit in het noorden van Italië minder vaak voor dan in het zuiden.

Verder was het al zeker een half jaar geleden al mogelijk via de app e-Go van ENEL om hun laadpalen via de app te starten en te betalen via creditcard die je in de app kon koppelen. Dus zonder kaart had het toen ook al gekund.

Ben benieuwd naar de praktijk deze zomer!

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

:)

Oke, goeie tip @pmiddeld thanx

Wbt e-Go van ENEL, correct, mijn inspanningen daarvoor waren ook van vorige zomer.
Toen kon het nog niet. Die app geeft nu een melding dat'ie niet meer gebruikt kan worden.

Ik ga wederom alles bloggen dus je zult het wel lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Ik had het over kant en klaar vanuit een leverancier, ik kan me voorstellen dat werkgevers het niet zien zitten om een zelfbouwsel op te hangen.

Maar voor thuis aan een eigen auto is het misschien een optie.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
databeestje schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:37:
Jaja, ook daar is de elektrische auto gevonden, en nog een mooie ook.

[video]
Ja dat wordt de toekomst voor classic cars: ombouwen naar elektrisch en deze is natuurlijk top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52
prettig schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:10:
[...]

Ja dat wordt de toekomst voor classic cars: ombouwen naar elektrisch en deze is natuurlijk top.
Ik denk dat als je kijkt naar de paar honderd kilometer die per jaar met zulke classics gereden wordt, de totale impact op het milieu van die beperkte uitstoot lager is dan die van de batterijproductie en conversie.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

fjux schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:54:
Gisteren een proefrit gemaakt, en wow.
Helaas zit er tegenwoordig een 6 maanden levertijd op de e-golf
Ik heb 'm gehuurd voor Pinksteren, uit nieuwsgierigheid. Erg leuk wagentje. Groter dan de Renault, en hij laadt voor mijn gevoel ook een stukje sneller aan de snellader. Adaptive cruise control geeft krankzinnig gemak... je zet 'm op 110 km, en haakt achter een willekeurige auto. Dit is een aanzienlijk verschil met de gewone cruise control van de Renault Zoe.

Die levertijd is wel zwaar minder. Zat er niks tussen voor je?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
TucanoItaly schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:20:
[...]

Ik heb 'm gehuurd voor Pinksteren, uit nieuwsgierigheid. Erg leuk wagentje. Groter dan de Renault, en hij laadt voor mijn gevoel ook een stukje sneller aan de snellader. Adaptive cruise control geeft krankzinnig gemak... je zet 'm op 110 km, en haakt achter een willekeurige auto. Dit is een aanzienlijk verschil met de gewone cruise control van de Renault Zoe.

Die levertijd is wel zwaar minder. Zat er niks tussen voor je?
Ik moet eerst akkoord krijgen op werk. Dan gaan we Volkswagen Nederland maar eens aan het werk zetten om te kijken wat ze nog in het land hebben staan!

Overigens hadden ze alleen maar gekeken naar wat die dealer (muntstad) had staan als voorraad/in bestelling staan voor voorraad.

Dan is munstad niet de grootste, maar heel klein zijn ze volgens mij ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door fjux op 20-05-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
De e-Golf gaat eruit. Tenminste. Er waren berichten dat ie er binnenkort uit vlieg ten faveure van de ID series.

Sla je slag dus maar snel, want ik voorzie dat die VW ID serie nog wel een jaar of 3 duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
JayPe schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:50:
De e-Golf gaat eruit. Tenminste. Er waren berichten dat ie er binnenkort uit vlieg ten faveure van de ID series.

Sla je slag dus maar snel, want ik voorzie dat die VW ID serie nog wel een jaar of 3 duurt.
Ze maken er wel erg veel reclame voor op dit moment, verwacht niet dat ie er erg snel uit zal gaan dan.

en zag bij de dealer al staan dat ze het nu over het 2019 model hebben voor de golf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Tom Paris schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat als je kijkt naar de paar honderd kilometer die per jaar met zulke classics gereden wordt, de totale impact op het milieu van die beperkte uitstoot lager is dan die van de batterijproductie en conversie.
Überhaupt is een auto produceren niet goed voor het milieu. Voor het milieu hoef je niet elektrisch te gaan rijden. De volksgezondheid daarentegen.

Ik heb nu over de afgelopen 150km met de v60 phev 0,7l/100km gehaald.

Buiten het laadpaal drama bevalt elektrisch rijden echt prima. Zo jammer dat Volvo is gestopt met deze techniek. Het loopt zo fijn in elkaar over.

Die 295 pk slaan nergens op natuurlijk, de 68pk elektromotor met 200nm kunnen prima meekomen met het verkeer (die v60 weegt zelfs 1900kg...).

Ik roep het al vaker, maar nu steeds harder: laat ze aub een v60 D2 met phev techniek uitrusten. Huidige accu’s zouden veel kleiner moeten kunnen, dus en D2 met 25kWh pakket accu’s erin. Al ontwikkel je een D1 met minder vermogen dan de elektromotor, dan stimuleer je elektrisch rijden.

De perfecte auto zijn voor leaserijders en geen problemen met op vakantie gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
@Tassadar32 en @Glewellyn Super bedankt voor de info. Ik ga 't doorspelen aan de mensen die 't gaan regelen. Hopelijk kunnen ze d'r wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik zag deze week een goede laadpaal voor EVs die op 1 fase 6-8 kW kunnen laden. Deze sluit je als een kookgroep aan op 2 fases 16A en er komt 6 kW uit.
Dus : er komen steeds meer mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BarryH een kookgroep is doorgaans dezelfde fase.
Maar technisch zou het kunnen, heb je een linkje?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Proton_ schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:03:
Pm je wel even. Gisteren had ik het linkje geplaatst, maar dat werd als reclame geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Vandaag even een rondje rijden.
Bij Van der valk laden op de Allego dacht ik maar stond een leaf te laden dus wachten.
Na een half uur zie ik nog niemand verschijnen dus maar wegegaan.
Opweg naar de volgend Allego.
Op de app zag ik in Amsterdam 2 Allego's bij elkaar op de transformatorweg.
Dus prima 2 laders maar helaas daar aangekomen begon er net een ioniq (taxi) en ook net een golf (gemeente vervoer amsterdam )te laden.
Ik er naast staan en een half uurtje afwachten.
De Ioniq was vol en ging weg .
Nu ik laden ook een ioniq.
Ik heb er bijna een half uur gestaan maar 5 minuten eerder was de golf pas vol.
Dat duurde lang voor hem bijna een uur!
In dat uur zijn er wel 6 ev taxi's /gemeente vervoer langsgekomen kijken of ze kunnen laden.
Wat een drukte zeg daar.
Ps ik laden 45 Kw best oke dus.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 21:47
Ik kreeg een mail van Tesla: 2019, tot en met €50.000 is de bijtelling 4% en voor de rest 22%.

Yay Nederlandsche overheid.... 8)7 |:(

Moo, I say.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Wist je dat nog niet? Dat was al half 2017 besloten.

Dat is om goedkopere elektrische auto's te stimuleren; mensen die een Tesla van 100k rijden, kunnen prima de rest bijpassen.

[ Voor 55% gewijzigd door mux op 20-05-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zodat mensen met geld toch maar weer een dikke diesel gaan rijden.

Zag laatste een Audi SQ5 TDI 8)7 beetje dezelfde prijsklasse dus leuk alternatief voor een Model X.

Wel kut voor de restwaarde van m'n S over 3 jaar.

[ Voor 56% gewijzigd door YoshiBignose op 20-05-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:56:
Zodat mensen met geld toch maar weer een dikke diesel gaan rijden.

Zag laatste een Audi SQ5 TDI 8)7 beetje dezelfde prijsklasse dus leuk alternatief voor een Model X.

Wel kut voor de restwaarde van m'n S over 3 jaar.
Ik dacht dat zakelijke EV rijders juist nooit meer terug wilden naar een ICE?! Kwam toch juist uit onderzoek???

Wat ik altijd grappig vind van EV rijders die anderen vertellen dat een Leaf of Zoe (met alle respect) prima is als vervanger van een ICE, zelf een Tesla rijden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is IMO helemaal geen slechte zaak in dit geval. Ja, we willen hier allemaal dat iedereen zsm elektrisch gaat rijden enz. enz., maar de overheid heeft in zekere zin een verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van het algemeen goed. Subsidie (of derving, hoe je het ook wil bekijken) op één Tesla kan drie of vier andere EVs ten goede komen. En in ons kikkerlandje is zowat iedere EV afdoende, Tesla's zijn hier voor 99,9% van de mensen overbodige luxe ten opzichte van de concurrentie. Dus dan is het 'eerlijker' om vier Zoes of Leafs of Ioniqs te subsidiëren dan één Model X.

Plus, als we allemaal Tesla boycotten verkoopt Yoshi over een paar jaar zijn Model S aan mij voor een habbekrats. I'm in for the long con!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:09:
[...]

Ik dacht dat zakelijke EV rijders juist nooit meer terug wilden naar een ICE?! Kwam toch juist uit onderzoek???

Wat ik altijd grappig vind van EV rijders die anderen vertellen dat een Leaf of Zoe (met alle respect) prima is als vervanger van een ICE, zelf een Tesla rijden _O-
Ik snap je punt niet. Een EV heeft gewoon een hogere aanschafwaarde, dat verdien je o.a. terug door lagere bijtelling, brandstofkosten en geen wegenbelasting. Voor ondernemers wat meer dan particulieren. Is gewoon een simpele rekensom. Ik kan een Tesla rijden of voor hetzelfde geld een vrij basic 3-serie of Audi A4. Voor mij een makkelijke keuze. Als het echter een Tesla wordt tov een dikke 5-serie of Audi A7 wordt het al lastiger.

Waarom zouden zakelijke rijders nooit meer terug willen naar een ICE, 95% doet het voor het geld. Als ze nu 0% bijtelling op diesels gooien rij ik in een VAG tractor :')
mux schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:26:
Het is IMO helemaal geen slechte zaak in dit geval. Ja, we willen hier allemaal dat iedereen zsm elektrisch gaat rijden enz. enz., maar de overheid heeft in zekere zin een verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk mensen te laten profiteren van het algemeen goed. Subsidie (of derving, hoe je het ook wil bekijken) op één Tesla kan drie of vier andere EVs ten goede komen. En in ons kikkerlandje is zowat iedere EV afdoende, Tesla's zijn hier voor 99,9% van de mensen overbodige luxe ten opzichte van de concurrentie. Dus dan is het 'eerlijker' om vier Zoes of Leafs of Ioniqs te subsidiëren dan één Model X.

Plus, als we allemaal Tesla boycotten verkoopt Yoshi over een paar jaar zijn Model S aan mij voor een habbekrats. I'm in for the long con!
Ben ik het niet mee eens. Dat je bijv. hypotheekrente aftrek verlaagt voor mensen met huizen van miljoenen ja, die hebben dat niet nodig. Maar bij EV's wil je elektrisch rijden stimuleren. Arme mensen rijden goedkope auto's, rijke mensen rijden dure auto's. Beide moeten over naar EV's dus beide moet je stimuleren.

De overheid loopt gewoon te kloten. 0% bijtelling, 28% KIA, 36% MIA, VAMIL.... KIA weg, MIA tot 50k, 4% bijtelling, VAMIL afgeschaft. En nu 4% bijtelling tot 50k. Zoveel regels en ieder jaar anders. Jij zou nu ook niet vrolijk worden als je ineens wegenbelasting moet betalen voor je Leaf.

Rij je weer liever achter deze bak, zwarte roet in je smoel, dan een X?

Afbeeldingslocatie: https://static.autojunk.nl/pictures/2017/0221/145915/bmw-x6-m50d-189378_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Helemaal eens. Ze hadden ook gewoon alle brandstofauto’s op 25% kunnen zetten (was in 2016 al zo voor een deel zo) en een veelvoud van het geld opgehaald te hebben plus veel minder CO2 over het hele leasewagenpark hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk niet dat het bestaan van een uit de hand gelopen rommeltje aan regelingen afdoet aan m'n argument dat een optimaal systeem de baten zoveel mogelijk verdeelt.

En het is op zich niet echt zwart-wit dat zakelijke CEOs OF aan de tesla, OF aan de meest onzuinige V12 AMG gaan.

Alle brandstofauto's duurder maken is ook niet zo'n nette regeling, dan raak je juist weer armere mensen onevenredig hard. Het is altijd economisch onverstandig om regressieve belastingmaatregelen in te voeren, daar wordt uiteindelijk de hele maatschappij armer door. Of er moet weer een herdistributieregeling aan vast hangen, en dan krijg je nog meer oerwoud aan regels.

't is net alsof regelgeving best complex is! Who would have thought. Niet dat ik oplossingen heb, ik vind alles gewoon precies even kut :)

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 20-05-2018 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayPe
fjux schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:02:
[...]

Ze maken er wel erg veel reclame voor op dit moment, verwacht niet dat ie er erg snel uit zal gaan dan.

en zag bij de dealer al staan dat ze het nu over het 2019 model hebben voor de golf.
https://www.groen7.nl/vw-e-golf-wordt-van-de-markt-gehaald/

Het 'nieuws' is dat de nieuwe Golf (MQB) modellen 'hybride' gaan worden met 48 volt systemen (starter/dynamo combinatie, misschien ook nog elektrisch aangedreven 'turbo' compressors enzo). Puur elektrisch zou dan voor de ID modellen voorbehouden blijven.
Proton_ schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:03:
Kookgroep is/was toch een krachtgroep? drie fases, zodat elke (inductie) plaat z'n eigen fase heeft en je lekker veel vermogen beschikbaar hebt? Zo was 't bij ons thuis vroeger wel. Niet meer sinds we op gas koken.

En qua duit in het zakje aangaande regering en stimulerende maatregelen; Lange termijn zal er nooit bij zijn, aangezien het politieke landschap elke 4 jaar (of sneller) weer wijzigt. Dus we roeien met de riemen die we hebben, en laten ons niet te veel gek maken met leuke lokkertjes die achteraf wel eens tegen kunnen vallen.

En inderdaad: De opmerking dat je òf in een Tesla model S rijdt, of in een oud barrel met nix te makken, die vlieger gaat natuurlijk niet helemaal op. Er zijn genoeg mensen in Nederland die gewoon een modale gezinsauto kopen, nieuw, bij de dealer. Geen Tesla Model S of X prijsklasse, maar ook in de range van een Suzuki Swift tot aan een Peugeot 408. En in die (veel grotere) groep berijders is véél meer winst te halen omdat de aantallen nu eenmaal veel groter zijn.

Maar goed: alle subsidies aside:
Ik heb 'm inmiddels thuis staan, mijn fonkelende e-up waar u allen geen enkele euro aan subsidie voor heeft hoeven bijdragen in de vorm van wat voor belasting dan ook. Ik ben d'r blij mee, hoop er vele jaren plezier van de beleven en misschien anderen er mee over de streep te trekken óók eens een EV te overwegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:30:
Ik denk niet dat het bestaan van een uit de hand gelopen rommeltje aan regelingen afdoet aan m'n argument dat een optimaal systeem de baten zoveel mogelijk verdeelt.

En het is op zich niet echt zwart-wit dat zakelijke CEOs OF aan de tesla, OF aan de meest onzuinige V12 AMG gaan.

Alle brandstofauto's duurder maken is ook niet zo'n nette regeling, dan raak je juist weer armere mensen onevenredig hard. Het is altijd economisch onverstandig om regressieve belastingmaatregelen in te voeren, daar wordt uiteindelijk de hele maatschappij armer door. Of er moet weer een herdistributieregeling aan vast hangen, en dan krijg je nog meer oerwoud aan regels.

't is net alsof regelgeving best complex is! Who would have thought. Niet dat ik oplossingen heb, ik vind alles gewoon precies even kut :)
Klopt. Eerlijk gezegd rijden heel wat mensen die ik ken misschien een auto met een waarde van €5000. De gemiddelde EV is buiten hun bereik. Die worden ook boos van laadpalen in hun straat of het feit dat zij wel wegenbelasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
YoshiBignose schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:05:
[...]

[afbeelding]
Mocht dat maar, dan stootte dat apparaat een bak minder CO2 uit.

Als auto's de zelfde NOx uitstoot mochten halen als vliegtuigen kan het verbruik met gemak gehalveerd worden.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
-dubbelpost-

[ Voor 97% gewijzigd door Derby op 20-05-2018 23:05 ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Derby schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:03:
[...]

Mocht dat maar, dan stootte dat apparaat een bak minder CO2 uit.

Als auto's de zelfde NOx uitstoot mochten halen als vliegtuigen kan het verbruik met gemak gehalveerd worden.
Je haalt 2 dingen door elkaar.
CO2 en NOx...

CO2 komt in grote aantallen vrij bij optimale verbranding en NOx bij sub-optimale verbranding.

Wij proberen hier auto’s steeds zuiniger te krijgen. Lage toeren, extra turbo’s om met weinig gas toch vermogen te hebben. Daardoor stijgt bij diesel de NOx uitstoot en daalt de CO2 uitstoot.

Ondanks dat diesel en kerosine heel erg op elkaar lijken kwa samenstelling, is de verbranding in een straalmotor juist heel erg optimaal. Zo optimaal dat er bijna geen NOx vrijkomt, maar erg veel CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

JayPe schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:31:

Kookgroep is/was toch een krachtgroep? drie fases, zodat elke (inductie) plaat z'n eigen fase heeft en je lekker veel vermogen beschikbaar hebt? Zo was 't bij ons thuis vroeger wel. Niet meer sinds we op gas koken.
Nee, een kookgroep is meestal een soort brug over 2 groepen heen, waardoor je 2 fases hebt op je perilex stekker (L1 / L2) @ 7,2kW
En qua duit in het zakje aangaande regering en stimulerende maatregelen; Lange termijn zal er nooit bij zijn, aangezien het politieke landschap elke 4 jaar (of sneller) weer wijzigt. Dus we roeien met de riemen die we hebben, en laten ons niet te veel gek maken met leuke lokkertjes die achteraf wel eens tegen kunnen vallen.
Exact, gewoon slim gebruik maken van de voordelen die er NU zijn. Het verandert toch altijd weer in jouw nadeel, en daar hebben we er al genoeg van.
Maar goed: alle subsidies aside:
Ik heb 'm inmiddels thuis staan, mijn fonkelende e-up waar u allen geen enkele euro aan subsidie voor heeft hoeven bijdragen in de vorm van wat voor belasting dan ook. Ik ben d'r blij mee, hoop er vele jaren plezier van de beleven en misschien anderen er mee over de streep te trekken óók eens een EV te overwegen..
W00t! Gefeliciteerd !! Hoe bevalt'ie ? Laadpaal thuis had je al gefixed he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
JayPe schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:50:

De e-Golf blijft totdat de ID serie er is, dan is er geen reden meer om de e-Golf te handhaven, zou dus zo maar nog ruim 2 jaar kunnen duren. In de tussentijd komt er wel een nieuw model Golf maar de e-Golf blijft onveranderd.

Maar van mij mag ie morgen komen hoor die ID versie hoe meer keus hoe beter. :)

@JayPe gefeliciteerd en veel plezier met de e-UP!

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 21-05-2018 08:41 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Ik snap je punt niet. Een EV heeft gewoon een hogere aanschafwaarde, dat verdien je o.a. terug door lagere bijtelling, brandstofkosten en geen wegenbelasting. Voor ondernemers wat meer dan particulieren. Is gewoon een simpele rekensom. Ik kan een Tesla rijden of voor hetzelfde geld een vrij basic 3-serie of Audi A4. Voor mij een makkelijke keuze. Als het echter een Tesla wordt tov een dikke 5-serie of Audi A7 wordt het al lastiger.
Exact mijn punt... subsidie is een drugs. Tijdelijk effect en mensen blijven ervan afhankelijk. Iedere 5 jaar moet je mensen weer stimuleren, anders vallen ze terug. Ik wil wel eens weten wat deze aandchafsubsidies jaarlijks kosten.
Waarom zouden zakelijke rijders nooit meer terug willen naar een ICE, 95% doet het voor het geld. Als ze nu 0% bijtelling op diesels gooien rij ik in een VAG tractor :')
Ik kan mij een onderzoek herinneren hier op Twekers waar 86% van de EV rijders nooit meer terug gaat maar een ICE.
Ben ik het niet mee eens. Dat je bijv. hypotheekrente aftrek verlaagt voor mensen met huizen van miljoenen ja, die hebben dat niet nodig. Maar bij EV's wil je elektrisch rijden stimuleren. Arme mensen rijden goedkope auto's, rijke mensen rijden dure auto's. Beide moeten over naar EV's dus beide moet je stimuleren.
Ik vind het erg duur betaalde CO2 reductie, die erg weinig winst oplevert. Vooral als je TNO rapport erbij pakt, waaruit blijkt dat de productie goed is voor 70gr/km (CO2) en gezien de groene energie productie men dichter bij de 170 gram CO2 per km komt dan die 70... Ter vergelijk, een diesel zit op 213 gemiddeld en benzine op 246. Al dat geld kun je echt beter in alternatieven stoppen die veel meer winst opleveren in CO2 reductie.

De gezondheid schiet wel meer op met de EV, geen giftige uitstoot. Maar dat is niet waar de overheid naar kijkt. Die kijkt alleen naar CO2.
De overheid loopt gewoon te kloten. 0% bijtelling, 28% KIA, 36% MIA, VAMIL.... KIA weg, MIA tot 50k, 4% bijtelling, VAMIL afgeschaft. En nu 4% bijtelling tot 50k. Zoveel regels en ieder jaar anders. Jij zou nu ook niet vrolijk worden als je ineens wegenbelasting moet betalen voor je Leaf.
Elektrisch rijden stimuleren is prima, maar niet tegen iedere kosten. Daarnaast stimuleren ze met al die regelingen vooral de rijken.
Kap met die rare subsidies en stel eisen aan fabrikanten... Veel effectiever en goedkoper.

Waar doen we het ook alweer voor? CO2?! Het heeft zo’n lage impact, dat het een erg duur betaalde reductie van CO2 is. Zo duur dat je beter gratis zonnepanelen kunt uitdelen. Een gemiddeld dak kost 4-5 duizend euro om vol te leggen. Dan heb je gegarandeerd 25 jaar profeit ervan. Een EV subsidie kost een veelvoud en die persoon rijdt er maximaal 5 jaar in. Daarna profiteert niemand meer van die subsidie, want een subsidie tesla kost tweedehands net zoveel als een niet gesubsidieerde Tesla.

[afbeelding]
Voor de X maak ik een uitzondering, die klopt gewoon niet. Ik denk dat de “designer” direct ontslagen is. Al twijfel ik er wel aan dat Tesla aan kinderarbeid doet, die moet toch bijna wel door een kleuter getekend zijn? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zoals gemeld had ik een e-Golf gehuurd voor dit weekend, en ben lekker naar Terschelling gereden. Voordat we de boot pakten, hebben we even tot 100% geladen omdat ik niet verwachtte te kunnen laden op de bestemming.

Ik had natuurlijk gewoon even moeten checken, want pas toen we eenmaal aangekomen waren, keek ik pas op Chargemap. En ja hoor, op 200m afstand gewoon een laadpaaltje. EV-rijden in Nederland is echt zó krankzinnig gemakkelijk geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door TucanoItaly op 21-05-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TucanoItaly schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:15:
Zoals gemeld had ik een e-Golf gehuurd voor dit weekend, en ben lekker naar Terschelling gereden. Voordat we de boot pakten, hebben we even tot 100% geladen omdat ik niet verwachtte te kunnen laden op de bestemming.

Ik had natuurlijk gewoon even moeten checken, want pas toen we eenmaal aangekomen waren, keek ik pas op Chargemap. En ja hoor, op 200m afstand gewoon een laadpaaltje. EV-rijden in Nederland is echt zó krankzinnig gemakkelijk geworden.
Ja klopt, maar er komen ook zoooo veel EV’s en phev’s bij, dat het echt dringen is.

Status bij onze laadpaal in de straat:
3 outlanders phev
1 Mercedes phev
1 v60 phev
1 golf phev
1 Passat phev
1 e-golf
1 tesla model s

Afgelopen weekend was het ook continu kijken of hij al vrij was. De golf gte stond van vrijdagmiddag tot zondag ochtend geparkeerd en ik moest vrijdag avond rennen om eerder dan de outlander te zijn, toen de Mercedes hem weghaalde.

Dit riep ik vanaf het begin al. Deze “oplossing” is duur en onhoudbaar in de toekomst...

De phev’s kunnen elkaar nog redelijk afwisselen, 2 op een avond en 1 in de nacht als het een beetje plant. Maar zodra de Tesla hem neergooit, weet je dat die er heel de avond en nacht staat...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 21-05-2018 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayPe
Hachy schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:49:
W00t! Gefeliciteerd !! Hoe bevalt'ie ? Laadpaal thuis had je al gefixed he?
Laadpaal / wallbox is aanwezig. Nog niet aangesloten of gegraven, nog even de gemeentelijke molen afwachten. Stopcontact op de oprit had ik al dus vooralsnog met de granny aan de slag

Bevalt goed. Behalve het rijden dan. Kentekenkeuring moet nog dus mag nog niet de weg op :+

De GOM geeft 159km aan. Het is z'n eerste volledige lading. Stroomsterkte stond op 50% toen ik m bij de dealer ophaalde, met 15 km op de kmteller. Wat een nono's zijn die Fransen ook. Niet even volladen voor de aflevering 8)7. Nu was ik met autoambulance dus het boeit mij niet, maar 't siert ze ook niet. Whatever. Ik hem m'n EV!

Eerste modificatie al uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vrt5B8y.jpg

Fastned + Kids proof gemaakt. Thanks @ Tips van volgens mij @Hachy (of is dat een common accesoire inmiddels onder EV rijders?

[ Voor 12% gewijzigd door JayPe op 21-05-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

dfrenner schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:47:
Status bij onze laadpaal in de straat
(lijst)
Maar waarom worden er dan niet wat meer laadpaaltjes aangevraagd?

Wat mijns inziens niet houdbaar is, is dat iedereen z'n eigen auto bezit. We moeten meer naar deel auto's toe, waar mogelijk. Bij ons in de straat staan auto's die wekenlang niet van hun plek komen.

De gemeente speelt hier een grote rol in. O.a. in Amsterdam en Utrecht heeft GroenLinks een grote stem gekregen en beperkt het aantal parkeerplaatsen tot 0,3 (!!) per huishouden.

[ Voor 46% gewijzigd door TucanoItaly op 21-05-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
TucanoItaly schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Maar waarom worden er dan niet wat meer laadpaaltjes aangevraagd?
Gemeente kijkt naar dekking, is er binnen 300 meter van je huis een laadpunt, dan is het voor nu goed.

Gemeente heeft als eerste doel een dekking in heel de gemeente te krijgen.

Daarnaast is mijn phev nu voor 12 maanden, misschien dat ik kan rekken tot 18 maanden...

Dus daarna is het mijn probleem niet meer 😂

Maar ik sta ook niet achter deze “oplossing”. Er zitten allemaal dure partijen tussen.
Ik vind openbare laadpalen in woonwijken die duurder zijn dan 25 cent/kWh onhoudbaar.

Geef subsidie op palen in privé bezit met als voorwaarde:
- minimaal 2 aansluitingen
- openbaar laden ingesteld

Zo heb je in een mum van tijd, per EV/PHEV rijder 2 aansluitingen tegen 21-25 cent per kWh.

Eet geen openbare parkeergelegenheid op. Goedkoper en toekomstvast.

Enige aandachtspunt: kabels in stoepen wegwerken. Maar als dat nou het grootste struikelblok is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieZoe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-06 09:24
dfrenner schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:26:
[...]

Gemeente kijkt naar dekking, is er binnen 300 meter van je huis een laadpunt, dan is het voor nu goed.

Gemeente heeft als eerste doel een dekking in heel de gemeente te krijgen.

Daarnaast is mijn phev nu voor 12 maanden, misschien dat ik kan rekken tot 18 maanden...

Dus daarna is het mijn probleem niet meer 😂

Maar ik sta ook niet achter deze “oplossing”. Er zitten allemaal dure partijen tussen.
Ik vind openbare laadpalen in woonwijken die duurder zijn dan 25 cent/kWh onhoudbaar.

Geef subsidie op palen in privé bezit met als voorwaarde:
- minimaal 2 aansluitingen
- openbaar laden ingesteld

Zo heb je in een mum van tijd, per EV/PHEV rijder 2 aansluitingen tegen 21-25 cent per kWh.

Eet geen openbare parkeergelegenheid op. Goedkoper en toekomstvast.

Enige aandachtspunt: kabels in stoepen wegwerken. Maar als dat nou het grootste struikelblok is...
Goed plan hoor. Ik zou met liefde mijn laadpaal beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 09:01

MrScratch

I am rubber, you are glue

[...]

Ja klopt, maar er komen ook zoooo veel EV’s en phev’s bij, dat het echt dringen is.

3 outlanders phev
1 Mercedes phev
1 v60 phev
1 golf phev
1 Passat phev
1 e-golf
1 tesla model s

Afgelopen weekend was het ook continu kijken of hij al vrij was. De golf gte stond van vrijdagmiddag tot zondag ochtend geparkeerd en ik moest vrijdag avond rennen om eerder dan de outlander te zijn, toen de Mercedes hem weghaalde.

Dit riep ik vanaf het begin al. Deze “oplossing” is duur en onhoudbaar in de toekomst...

De phev’s kunnen elkaar nog redelijk afwisselen, 2 op een avond en 1 in de nacht als het een beetje plant. Maar zodra de Tesla hem neergooit, weet je dat die er heel de avond en nacht staat...
Dit schreeuwt gewoon om een whatsapp of soortgelijk groepje. Kunnen jullie rouleren en weet men van elkaar dat er laadbehoefte is.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
dfrenner schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:02:
[...]

Exact mijn punt... subsidie is een drugs. Tijdelijk effect en mensen blijven ervan afhankelijk. Iedere 5 jaar moet je mensen weer stimuleren, anders vallen ze terug. Ik wil wel eens weten wat deze aandchafsubsidies jaarlijks kosten.
Aanschafsubsidies weken zowieso averechts, om dat deze ervoor zorgen dat de aanschafprijzen simpelweg omhoog gaan. Weggegooid geld.

Vrijstelling van mrb is een stuk zinvoller.
Ik vind het erg duur betaalde CO2 reductie, die erg weinig winst oplevert. Vooral als je TNO rapport erbij pakt, waaruit blijkt dat de productie goed is voor 70gr/km (CO2) en gezien de groene energie productie men dichter bij de 170 gram CO2 per km komt dan die 70... Ter vergelijk, een diesel zit op 213 gemiddeld en benzine op 246. Al dat geld kun je echt beter in alternatieven stoppen die veel meer winst opleveren in CO2 reductie.

De gezondheid schiet wel meer op met de EV, geen giftige uitstoot. Maar dat is niet waar de overheid naar kijkt. Die kijkt alleen naar CO2.
De volksgezondheid is naar mijn mening juist erg belangrijk. En volgens mij vind de overheid de fijnstof uitstoot echt wel belangrijk.

Maar stel dat het alleen om CO2 gaat, dan kan je bij een elektrisch wagenpark de CO2 uitstoot veel makkelijker terugdringen. Een ICE zal altijd blijven uitstoten, terwijl een EV direct op schone energie rijdt op het moment dat die wordt aangeboden.

Die CO2 uitstoot per km die je noemt is een moment opname en zal in de toekomst alleen maar gunstiger worden voor EV’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ach met de granny red je je wel even. Lachen man. Wanneer mag je er dan de weg mee op?
Eerste modificatie al uitgevoerd:

[afbeelding]

Fastned + Kids proof gemaakt. Thanks @ Tips van volgens mij @Hachy (of is dat een common accesoire inmiddels onder EV rijders?
Niet van mij, voornamelijk van Fastned bezoekers. Ik kom daar bijna nooit aangezien ik liever laadt terwijl ik iets anders doe. (Dan wachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:29
MrScratch schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Dit schreeuwt gewoon om een whatsapp of soortgelijk groepje. Kunnen jullie rouleren en weet men van elkaar dat er laadbehoefte is.
Zo doen we dat hier ook.... 6 PHEV's en 2 laadpalen... de derde laadpaal was ook alleen voor laden, maar daar hebben andere buurtbewoners een rechtzaak over gewonnen. Gevolg, nu parkeren daar altijd ICE's omdat de parkeerplekken niet meer alleen tijdens opladen gebruikt mogen worden.

Blijft lastige balans, laadpalen en buurtbewoners zonder elektrische auto's. We proberen nu zoveel mogelijk de palen te delen via whatsapp, en als de wijk helemaal vol staat met auto's gaan we er weleens laden terwijl de auto nog niet helemaal leeg is. Daarnaast zit er een stikker van social charging op de laadpalen, kunnen we bericht krijgen als er een 'vreemde' auto wil laden. (ik woon in een redelijk geïsoleerde woonwijk, ik heb nog geen 'vreemde' auto's zien laden)

Ik ken de discussie over PHEV's die de laadpalen bezetten en volledig elektrische auto bezitters, maar je moet wat als de parkeerruimte beperkt is. De gemeente haalt wel parkeerplekken weg ten gunste van laadpklekken, maar onder de streep blijven er minder parkeerplekken over. Zeker als straks betalen per tijdseenheid erbij komt, dan worden de laadpalen beter vrijgehouden maar waar laat je je auto als hij vol is?

Eind dit jaar ga ik waarschijnlijk volledig elektrisch rijden, als ik mijn werkgever kan overtuigen (hij rijdt zelf in V6 Turbo diesel X3.... Hoewel ik altijd op het werk laad, zal ik dan vaker te maken krijgen met PHEV's die 'onterecht' een laadpaal bezet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TucanoItaly schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:15:

Ik plan met de motor meestal niet meer voorruit, je bent zelden meer dan 30km van een snellader verwijderd en in bebouwd gebied meestal niet meer dan een kilometer van een langzaamlader.
[...]

3 outlanders phev
1 Mercedes phev
1 v60 phev
1 golf phev
1 Passat phev
1 e-golf
1 tesla model s

Tijd voor een paal of 4 erbij denk ik? Als je aangeeft dat de paal vrijwel altijd bezet is en dat er vraag naar meer is(en de gemeente kan zien hoeveel er geladen wordt via hun backend) dan zetten de meeste gemeentes een extra paal neer.

[ Voor 24% gewijzigd door Erasmo op 21-05-2018 14:54 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Wat een trieste verhalen, daar zou je bijna weer ICE van gaan rijden. Hier in mijn woonwijk staan twee laadplekken, 500 meter verderop weer twee en 500 meter verderop weer twee. En ze zijn allemaal vrijwel altijd leeg ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
Erasmo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:54:
[...]

Ik plan met de motor meestal niet meer voorruit, je bent zelden meer dan 30km van een snellader verwijderd en in bebouwd gebied meestal niet meer dan een kilometer van een langzaamlader.

[...]

Tijd voor een paal of 4 erbij denk ik? Als je aangeeft dat de paal vrijwel altijd bezet is en dat er vraag naar meer is(en de gemeente kan zien hoeveel er geladen wordt via hun backend) dan zetten de meeste gemeentes een extra paal neer.
Dat is de grap, wij zijn als PHEV rijders aangesproken door de wijkbewoners zo veel mogelijk de laadpalen te gebruiken. Gevolg: gemeente denkt dat er meer laapalen nodig zijn, en zonder vraag vanuit ons is er toen een derde laadpaal geplaatst. Je kan je voorstellen hoe gezellig de volgende wijkvergadering was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Fasthook schreef op maandag 21 mei 2018 @ 14:58:
[...]

Dat is de grap, wij zijn als PHEV rijders aangesproken door de wijkbewoners zo veel mogelijk de laadpalen te gebruiken. Gevolg: gemeente denkt dat er meer laapalen nodig zijn, en zonder vraag vanuit ons is er toen een derde laadpaal geplaatst. Je kan je voorstellen hoe gezellig de volgende wijkvergadering was.
Tijd voor de wijkbewoners om elektrisch te gaan rijden :P

Ligt het trouwens aan mij of is Fastned weer stevig aan het bouwen geslagen? En zijn ze nu afgestapt van de ''boog'' stations? Want alle nieuwe station hebben de ''tulp'' form factor, ook als er genoeg ruimte is voor een boog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maar, als mensen *in* de wijk een elektrische auto nemen in plaats van hun benzine, waarom is het dan automatisch een verloren parkeerplaats? Mis ik dan iets?

In mijn beleving is het een schuivende verhouding tussen met en zonder plug, lijkt me dat als er dan 2 palen bijkomen er nog steeds genoeg plaats is om laden en parkeren te combineren. Of zie ik iets over het hoofd met betrekking tot de parkeerdruk overdag (niet 's avonds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 12-10 18:49
Erasmo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:00:
[...]

Tijd voor de wijkbewoners om elektrisch te gaan rijden :P

Ligt het trouwens aan mij of is Fastned weer stevig aan het bouwen geslagen? En zijn ze nu afgestapt van de ''boog'' stations? Want alle nieuwe station hebben de ''tulp'' form factor, ook als er genoeg ruimte is voor een boog.
Alle nieuwe stations komen er zo uit te zien. Dat is hun nieuwe 350kW CSS ontwerp.
https://fastned.nl/en/blo...eneratie-snellaadstations

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasthook
databeestje schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:01:
Maar, als mensen *in* de wijk een elektrische auto nemen in plaats van hun benzine, waarom is het dan automatisch een verloren parkeerplaats? Mis ik dan iets?

In mijn beleving is het een schuivende verhouding tussen met en zonder plug, lijkt me dat als er dan 2 palen bijkomen er nog steeds genoeg plaats is om laden en parkeren te combineren. Of zie ik iets over het hoofd met betrekking tot de parkeerdruk overdag (niet 's avonds)
Een PHEV die 'vol' is, moet naar een gewone parkeerkplek. De plek bij de laadpaal is alleen een parkeerplek tijdens het laden. Jammer genoeg heeft alleen de laadpaal die niet meer alleen tijdens opladen gebruikt mag worden een onderbord waarbij staat dat je tussen 22:00 en 09:00 mag parkeren zonder te laden. Een overblijfsel uit de tijd dat het nog gewoon een parkeerplek voor de laadpaal was....

Edit: overdag zijn vrijwel alle PHEV's weg, ivm werk... Er is dan wel parkeerdruk van omliggende (grote) bedrijven maar daar heb ik geen last van, dan ben ik ook op het werk. Het zure is dat die grote bedrijven wel parkeergarages hebben, maar die staan voornamelijk leeg omdat werknemers daarvoor moeten betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Fasthook op 21-05-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Fasthook schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:06:
[...]

Een PHEV die 'vol' is, moet naar een gewone parkeerkplek. De plek bij de laadpaal is alleen een parkeerplek tijdens het laden. Jammer genoeg heeft alleen de laadpaal die niet meer alleen tijdens opladen gebruikt mag worden een onderbord waarbij staat dat je tussen 22:00 en 09:00 mag parkeren zonder te laden. Een overblijfsel uit de tijd dat het nog gewoon een parkeerplek voor de laadpaal was....
Hij bedoelt te zeggen dat als er een laadplek bij wordt gemaakt en die wordt altijd gebruikt door een EV, dan is er dus geen parkeerplek verloren gegaan. Wat natuurlijk deels waar is. Echter, parkeerplekken wisselen nog weleens af tussen auto's, soms is het drukker en soms rustiger, maar als EV rijders weg zijn, dan mogen ICE's er nooit parkeren, dus die voelen zich benadeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:03:
[...]

Alle nieuwe stations komen er zo uit te zien. Dat is hun nieuwe 350kW CSS ontwerp.
https://fastned.nl/en/blo...eneratie-snellaadstations
Ah want op een hoop nieuwe stations staan 2 50kW ABB's en het normale groene transformator kastje ernaast, ipv de opstelling zoals bij Wateringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 12-10 18:49
Erasmo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:20:
[...]

Ah want op een hoop nieuwe stations staan 2 50kW ABB's en het normale groene transformator kastje ernaast, ipv de opstelling zoals bij Wateringen.
Als je op de kaart het filter "175kW" aanzet krijg je de 4 350kW (2x175) te zien die al af zijn.
In het nieuwsbericht over die in wateringen staat trouwens ook een andere reden voor het nieuwe ontwerp.
Een veel hogere doorrijhoogte. Zodat elektrische vrachtwagens en bussen er ook terecht kunnen
nieuws: Fastned opent eerste snellaadstation met 350kW-lader in Nederland

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Laatst online: 03-09 21:56
Ken. schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:01:
[...]

Ze willen juist gaan voor een oplossing die opschaalbaar is voor de toekomst. Voor als bijvoorbeeld in het meest extreme geval 30 plekken in onze garage over X jaar een elektrische auto hebben. Dat is vooral wat de beheerder terughoudend maakt over mijn enkele laadpunt. Dat werkt nu op zich wel, maar zodra de volgende zich meldt, heb je wellicht een probleem.

Zo lang laden we aan de overkant op een 22kW paal met onze Nuon pas. Af en toe even battlen met de vele Ionics van de taxichauffeurs, maar dat gaat tot nu toe prima :)
Wel eens aan gedacht om een nieuwe aansluiting aan te vragen in een straatkast. 3x 25A en dan te gaan voor de korting op je energie belasting (5 ct per/kWh) omdat je met die aansluiting alleen auto's laad? Laadpaal/kast erbij en klaar.

Dan heeft de VvE er verder niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op maandag 21 mei 2018 @ 15:24:
[...]

Als je op de kaart het filter "175kW" aanzet krijg je de 4 350kW (2x175) te zien die al af zijn.
In het nieuwsbericht over die in wateringen staat trouwens ook een andere reden voor het nieuwe ontwerp.
Een veel hogere doorrijhoogte. Zodat elektrische vrachtwagens en bussen er ook terecht kunnen
nieuws: Fastned opent eerste snellaadstation met 350kW-lader in Nederland
Ja het viel me gisteren ook al op dat er inderdaad bij de nieuwe stations geen hoogtebalk hangt. Bij de A7 naar Duitsland heb je ook al nieuwe, ik kwam terug van Duitsland en moest even de welbekende loop doen om een station in de andere rijrichting te pakken maar zag op het laatste moment ook een tulpje in mijn richting dus snel eraf. Helaas was die nog in aanbouw, maar bijna af zo te zien want ze hoefden alleen nog maar de laders zelf te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52
JeroenK schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:44:
[...]

Wel eens aan gedacht om een nieuwe aansluiting aan te vragen in een straatkast. 3x 25A en dan te gaan voor de korting op je energie belasting (5 ct per/kWh) omdat je met die aansluiting alleen auto's laad? Laadpaal/kast erbij en klaar.

Dan heeft de VvE er verder niets over te zeggen.
Eenmalige kosten nieuwe netaansluiting: €804,65
Jaarlijks vastrecht: €251,96

Uitgaande van 17ct/kWh moet je 6705kWh (= ~50.000km) laden voordat je de nieuwe netaansluiting terugverdiend hebt, en daarnaast nog 2099kWh (= ~16.000km) per jaar om het vastrecht terug te verdienen. Als je het vergelijkt met een openbare paal (35ct/kWh) is dat dus de helft, maar nog steeds serieuze hoeveelheden.

Begrijp me niet verkeerd, het kan met een VvE kwaad uitpakken, maar een eigen netaansluiting kost gewoon veel geld dat je niet gemakkelijk terug gaat verdienen. Houd er ook rekening mee dat als de volgende bewoner de netaansluiting niet wil overnemen, je nog €640,27 mag aftikken voor het verwijderen van de aansluiting.

Daarnaast is ook deze oplossing niet echt schaalbaar, want de netbeheerder zal niet 30 netaansluitingen willen faciliteren op een adres/grondkabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Tom Paris op 21-05-2018 19:39 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:50
Momenteel ben ik in de markt voor een nieuwe leaseauto. Ik heb een erg breed lijstje en een van de auto’s op de lijst is een e-Golf. Ik lees hier echter niet heel veel over de e-Golf. De belangrijkste vraag heeft uiteraard betrekking op het praktijk verbruik. Een retourtje naar mijn ouders is 190 km en dit doen we gek 2x per mnd. Kan iemand delen hoe realistisch het is om dit op 1 lading te doen? En wat betekent dat voor de rijstijl. Is dit bijv 100 op de cc?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
VidaR-9 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:29:
Momenteel ben ik in de markt voor een nieuwe leaseauto. Ik heb een erg breed lijstje en een van de auto’s op de lijst is een e-Golf. Ik lees hier echter niet heel veel over de e-Golf. De belangrijkste vraag heeft uiteraard betrekking op het praktijk verbruik. Een retourtje naar mijn ouders is 190 km en dit doen we gek 2x per mnd. Kan iemand delen hoe realistisch het is om dit op 1 lading te doen? En wat betekent dat voor de rijstijl. Is dit bijv 100 op de cc?
Zonder laden is dit wel te doen, in de winter is het krap aan en inderdaad niet harder dan 110 anders haal je het echt niet...

Maar even 15 kW erbij laden is bij Allego met Maingau kaartje ongeveer 15 a 20 minuten en dus nog geen euro!

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 21-05-2018 21:03 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:50
MarcelGo schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:01:
[...]

Zonder laden is dit wel te doen, in de winter is het krap aan en inderdaad niet harder dan 110 anders haal je het echt niet...

Maar even 15 kW erbij laden is bij Allego met Maingau kaartje ongeveer 15 a 20 minuten en dus nog geen euro!
Tsja. Dat is wel t grootste punt. Ik heb eig geen zin om met de kleine man kwartier te moeten bijladen. Incidenteel keer is niet zo erg, maar als t structureel is ken ik mezelf en dan ga ik de andere auto pakken.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

VidaR-9 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:22:
[...]

Tsja. Dat is wel t grootste punt. Ik heb eig geen zin om met de kleine man kwartier te moeten bijladen. Incidenteel keer is niet zo erg, maar als t structureel is ken ik mezelf en dan ga ik de andere auto pakken.
Mijn kleine man maalt er niet om. Laden wat je nodig hebt en door. Dat kan in slechts 10 minuten als je het net niet redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

190km op de nieuwe e-golf (32Wh) haal je min of meer jaarrond wel als je rustig rijdt. In de zomer heel erg makkelijk, dan kun je zelfs doorrijden. 's Winters met de verwarming aan moet je iets inhouden, maar ook niet zo ontzettend veel.

In de oude e-golf (24kWh): totaal niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
VidaR-9 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:29:
Of bij je ouders even aan de granny kabel. 2kw = 10km per uur laden. Kost je geen tijd, alleen even een euro aan je ouders geven bij vertrek :) :) .
En: je hoeft op de terugweg alleen dat bijbetalen laden wat je tekort komt, dus 5 tot 10 kWh = 8 tot 15 minuten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nog een vreemde tegen gekomen... dubbele laadpaal alleen maar op 1 plek staat een bord ;(

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/da3jdjs2n/Whats_App_Image_2018-05-21_at_21.36.57.jpg

Die BMW is overigens een 225xe.... plugin hybrid met een 3 cilindertje, goed voor 225 pk op 4 wielen. Ga je dan in 6.7 sec naar de 100 in je bejaarden auto >:)

[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 21-05-2018 21:51 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.